(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 3 شهريور  1389- شماره 19726

«پست مرزي» فروشي!
15 نماينده مجلس سومالي در يك حمله تروريستي كشته شدند
اعتراف كاخ سفيد به نقض حقوق بشر در آمريكا
امضاي قرداد نظامي ميان آنكارا و تل آويو
استقرارنظاميان در 40 بيمارستان آفريقاي جنوبي
تجمع فلسطيني ها مقابل منزل شيمون پرز به تخريب خانه ها پايان دهيد
اردوغان : قانون اساسي را به طور كامل تغيير مي دهم
ديدار صميمي مالكي و حكيم عراق در آستانه تشكيل دولت جديد
طرح واشنگتن براي اشغال كره شمالي لو رفت
لبنان پرونده 130 جاسوس موساد را به شوراي امنيت مي فرستد
مردم افغانستان به روي اشغالگران آمريكايي سنگ و آجر پرتاب كردند
يك رهبر شيعيان مصر: فرزند حسني مبارك در ميان ملت جايگاهي ندارد



«پست مرزي» فروشي!

دولت آلمان تصميم گرفته براي پر كردن صندوق هايش يكي از پست هاي مرزي سابقش را كه در نزديكي «برلين» واقع است، به حراج بگذارد!
آن طور كه در سايت «زيگونت» مي خوانيم، ظاهراً پست مرزي «درايليندن» كه آمريكايي ها اسمش را «چك پونيت براوو» گذاشته بودند، قرار است اواسط ماه سپتامبر به فروش گذاشته شود. مسئول فروش آن هم شركتي است كه در سال 1960 تأسيس شده است و كارش اداره اموال غيرمنقول دولت فدرال آلمان است.
روزنامه «تاگس اشپيگل» در مورد اين قضيه مي نويسد كه اين شركت آلماني در اصل اميدوار است كه با اين فروش اقلاً 45 هزار يورو بابت 14 هزار و 772 متر مربع مساحت اين پست مرزي، به جيب هاي دولت سرازير كند. مي گويند، اين پست مرزي سابقاً گذرگاهي براي قاچاق بين جمهوري آلمان فدرال و جمهوري دموكراتيك آلمان (شرق) بوده است.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



15 نماينده مجلس سومالي در يك حمله تروريستي كشته شدند

منابع خبري از كشته شدن 15 نماينده پارلمان سومالي، در حمله تروريست ها به هتلي در موگاديشو خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، تعدادي از اعضاي گروه ضد دولتي «الشباب»، روز سه شنبه با بر تن كردن لباس هاي نظامي وارد هتل «هونا» در موگاديشو شدند و 15 تن از نمايندگان پارلمان را كشتند.
هتل «مونا» كه در نزديكي مقر كاخ رياست جمهوري سومالي قرار دارد، محل اسكان نمايندگان مجلس و مسئولان رده بالاي دولت در شهر موگاديشو به شمار مي رود.
بر پايه اين گزارش دولت سومالي اعلام كرد كه در حمله انتحاري و شليك گلوله 31 نفر كشته شدند كه 15 نفر از آنها را نمايندگان مجلس تشكيل مي دهند. اما الجزيره از كشته شدن 60 نفر مقام دولتي در اين هتل كه فقط 500 متر با كاخ رئيس جمهور فاصله دارد، در روز سه شنبه خبر داد.
در اين حال منابع خبري از كشته و مجروح شدن 200 نفر در درگيري هاي خياباني سومالي خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، درگيري نيروهاي ضددولتي طرفدار القاعده موسوم به «الشتاب» با نظاميان سوماليايي و نيروهاي «صلح بان» اتحاديه آفريقا كه از روز دوشنبه در موگاديشو آغاز شده تاكنون 50 كشته و 150 نفر زخمي برجاي گذاشته است.
«علي محمود راج» سخنگوي «الشباب» گفت: ما به تمامي اعضاي گروه در تمام مناطق ابلاغ كرده بوديم كه در اين حمله با نيروهاي دولتي مشاركت كنند.
در اين راستا، مسئول اتحاديه آفريقا، اعلام كرد كه صدها تن از نيروهاي اوگاندايي به منظور حمايت از نيروهاي حافظ صلح وابسته به اتحاديه آفريقا و به منظور رويارويي با گروه الشباب وارد موگاديشو شدند.
از سوي ديگر، شبكه خبري الجزيره اعلام كرد بر اثر اصابت چندين گلوله خمپاره به بازار «بكاره» در شمال موگاديشو 20 غيرنظامي كشته و 80 تن ديگر در روز دوشنبه زخمي شدند.
خبرنگار شبكه الجزيره اعلام كرد: درگيري ها در منطقه بندر به محض اعلام حمايت عليه نيروهاي دولتي از سوي گروه الشباب آغاز شد.
در همين حال درگيري نيروهاي دولتي و طرفداران القاعده در مناطق پايتخت موگاديشو همچنان ادامه دارد.
خبرگزاري ها روز گذشته را خونين ترين روز براي سومالي ارزيابي كرده اند.
در جريان حمله تروريستي به هتل موگاديشو 60 نفر نيز مجروح شدند.

 



اعتراف كاخ سفيد به نقض حقوق بشر در آمريكا

دولت واشنگتن طي گزارشي به سازمان ملل متحد به نقض حقوق بشر در ايالات متحده اعتراف كرد.
به گزارش ايرنا، وزارت خارجه آمريكا در نخستين گزارش خود به شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد به نارسايي هاي مربوط به اجراي قوانين حقوق بشر در اين كشور اعتراف كرد.
در گزارش وزارت خارجه آمريكا آمده است، برخي از اقليت هاي قومي و مذهبي همچنان در اين كشور مورد ظلم و تبعيض قرار مي گيرند.
البته دستگاه سياست خارجي واشنگتن مدعي شده كه در چارچوب نظام سياسي آمريكا تدابير حفاظتي و ايمني لازم براي حمايت و ترويج قوانين مربوط به حقوق بشر گنجانده شده است كه مايه رشد اين قوانين مي شود.

 



امضاي قرداد نظامي ميان آنكارا و تل آويو

تركيه و اسرائيل توافقنامه هاي نظامي به ارزش 190 ميليون دلار امضا كردند
راديو رژيم صهيونيستي در اين باره گزارش داد، يك هيئت امنيتي تركيه دو هفته پس از حمله به كاروان آزادي در چارچوب همكاري هاي نظامي و امنيتي آنكارا و تل آويو وارد سرزمين هاي اشغالي شد.
راديو اسرائيل افزود، هدف از سفر هيئت امنيتي، نظامي تركيه به سرزمين هاي اشغالي، آزمايش هواپيماهاي بدون سرنشين اسرائيلي بود كه قرار بود به آنكارا تحويل داده شود.
هيئت مذكور يك ماه در سرزمين هاي اشغالي باقي ماندند و پس از آزمايش هاي لازم توافقنامه ها و اسنادي براي انتقال چهار هواپيماي بدون سرنشين اسرائيل به تركيه امضا كردند،كه ارزش آن 190 ميليون دلار رسيد .

 



با ادامه اعتصاب پرستاران صورت گرفت
استقرارنظاميان در 40 بيمارستان آفريقاي جنوبي

در ششمين روز از اعتصاب سراسري در كشور آفريقاي جنوبي، نيروهاي نظامي در بيمارستان هاي دولتي اين كشور مستقر شدند.
سربازان در 40 بيمارستان آفريقاي جنوبي مستقر شدند تا بر عملكرد كاركنان آنها نظارت كنند.
گزارش هاي رسيده از آفريقاي جنوبي حاكي است كه دولت در چند شهر از جمله شهر مهم و تجاري ژوهانسبورگ با استفاده از گاز اشك آور و گلوله با اعتصاب كنندگان درگير شدند؛ در جريان اين درگيري پليس 37 نفر از كارگران و 29 نفر از كاركنان بخش بهداشت و درمان را به بهانه ايجاد اختلال دستگير كرد.
در درگيري هاي ديروز نيروهاي نظامي با اعتصاب كنندگان تعدادي پرستار مجروح و روانه بيمارستان شدند.
در اطلاعيه هاي اصناف و اتحاديه ها نيز عنوان شده كه اعضاي آنها تا رسيدن به خواسته هاي خود به اعتصاب خود پايان نخواهند داد.
اعتصاب كارگران و معلمان در حالي وارد دومين هفته خود شد كه بيش از 90 درصد مدارس تعطيل شده و فقط دانش آموزان چند مدرسه دولتي كه مديريت آنها به عهده سفيدپوستان است، به مدرسه مي روند.
كارگران و كاركنان بخش خدمات عمومي در كشور آفريقاي جنوبي در پي 6/7 درصد افزايش حقوق و يارانه مسكن حدود دو هفته است كه در اعتصاب به سر مي برند و به رغم موافقت نكردن دولت با خواسته آنها، اعتصاب در سراسر اين كشور ادامه خواهد داشت.
خبر ديگر اينكه كه وزير دفاع به اعتصابيون هشدار داده كه چنانچه به اعتصاب خود پايان ندهند نيروهاي نظامي براي سركوب تظاهركنندگان وارد عمل خواهند شد.
كارشناسان سياسي منطقه پيش بيني مي كنند كه اوضاع سياسي در آفريقاي جنوبي در روزهاي آينده بحراني تر خواهد شد.

 



تجمع فلسطيني ها مقابل منزل شيمون پرز به تخريب خانه ها پايان دهيد

صدها نفر از زنان فلسطيني ساكن قدس با تجمع در برابر منزل رئيس رژيم صهيونيستي نسبت به سياست تخريب منازل فلسطيني ها اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس صدها نفر از زنان فلسطيني ساكن اراضي اشغالي در اعتراض به سياست هاي رژيم صهيونيستي و به خصوص تخريب منازل و كوچ اجباري آنان از روستاي العراقيب در مقابل منزل شيمون پرز تجمع كردند. شركت كنندگان در اين تظاهرات درحالي كه شعارهاي ضداسرائيلي سر مي دادند دست نوشته هايي حمل مي كردند كه بر روي آنها سياست هاي نژادپرستانه اسرائيل محكوم شده بود.
در اين تظاهرات شماري از شخصيت هاي معتبر سياسي نيز شركت داشتند از جمله «طلب الصانع» نماينده عرب پارلمان رژيم صهيونيستي و برخي سران منطقه العراقيب.
اين تظاهرات درحالي صورت مي گيرد كه رژيم صهيونيستي همزمان با نزديك شدن به زمان آغاز مذاكرات مستقيم با تشكيلات خودگردان سياست هاي تخريب منازل فلسطيني ها را سرعت بخشيده است. در جديدترين اين سياست ها رژيم اشغالگر قدس دو مسجد را در كرانه باختري تخريب كرد و يك روستا در اين منطقه را به آتش كشيد.
همچنين 34 مورد عمليات حفاري در زير و اطراف مسجدالاقصي گزارش شده است.
مؤسسه بين المللي قدس با اعلام اين خبر افزود، اين حفاري ها براي ساخت يك شهرك يهودي در زير مسجدالاقصي صورت مي گيرد. اين موسسه همچنين اعلام كرد كه عمليات حفاري در گذشته در نهايت مخفيكاري و بدون سروصدا صورت مي گرفت ولي امروز صهيونيست ها بي اعتنا به واكنش فلسطيني ها، اعراب و جهان اسلام به طور واضح و آشكار به عمليات حفاري و شهرك سازي ادامه مي دهند.
از سوي ديگر، جنبش جهاد اسلامي فلسطين نسبت به فروش فلسطين در جريان مذاكرات سازش هشدار داد.
دبيركل جنبش جهاد اسلامي در اين باره گفت، مذاكرات و نتايج آن به طور حتم به ضرر ملت فلسطين خواهد بود بدون آنكه اصولا مذاكرات به نتايج ملموسي برسد.
اتحاديه عرب نيز وضعيت كنوني حاكم بر شهر قدس در سايه تداوم يهودي سازي اين شهر را نگران كننده توصيف و درباره آن هشدار داد.
اين درحالي است كه فيليپ كراولي سخنگوي كاخ سفيد آمريكا اعلام كرد كه موضوع توقف شهرك سازي در مذاكرات صلح خاورميانه مطرح خواهد شد. اما رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه هيچ پيش شرطي را براي از سرگيري مذاكرات نخواهد پذيرفت و متقابلا سه شرط براي ورود به گفت وگوها عنوان كرده است. اين سه شرط عبارتند از تأمين امنيت رژيم اشغالگر، به رسميت شناختن آن و تشكيل نشدن كشور مستقل فلسطين.
در راستاي تداوم سياست هاي نژادپرستانه رژيم صهيونيستي، نيروهاي نظامي اين رژيم روز گذشته به مناطق مختلف كرانه باختري حمله و 12 شهروند فلسطيني را ربودند.
ارتش رژيم صهيونيستي تقريباً هر روز به بهانه هاي مختلف، شهروندان فلسطيني را در كرانه باختري مي ربايد و ادعا مي كند كه اين افراد تحت پيگرد قرار داشته اند.
ساير رويدادها
¤ شوراي حقوق بشر كار استماع شهادت شاهدان عيني جنايت ناوگان آزادي غزه را آغاز كرد.
¤ وزارت دارايي نروژ دو شركت بزرگ صهيونيستي را به دليل كمك آنها به شهرك سازي در كرانه باختري تحريم كرد.
¤ پليس رژيم صهيونيستي تفهيم اتهام فساد به ايهود اولمرت نخست وزير سابق اين رژيم را خواستار شد.
¤ تغيير قريب الوقوع شش فرمانده امنيتي رژيم صهيونيستي به دليل پايان يافتن دوره فعاليتشان موجب بروز انتقادهاي زيادي در جامعه صهيونيستي شده است.

 



در صورت پيروزي در انتخابات پارلماني
اردوغان : قانون اساسي را به طور كامل تغيير مي دهم

سروس خارجي -
نخست وزير اسلامگراي تركيه وعده داد در صورت پيروزي در انتخابات پارلماني آتي، قانون اساسي تركيه را به كلي تغيير دهد.
به گزارش ايرنا، «رجب طيب اردوغان» كه براي تشويق مردم كشورش به دادن راي مثبت به همه پرسي روز 21 شهريور به شهر «وان» سفر كرده بود، برنامه حزب عدالت و توسعه در دوره بعدي را تغيير كل قانون اساسي تركيه اعلام كرد.
21 شهريور ماه مردم تركيه طي يك همه پرسي نظر خود را درباره تغيير و اصلاح بندهايي از قانون اساسي اين كشور اعلام مي كنند. طبق نظرسنجيهاي انجام شده، بيش از 60 درصد مردم با اين اصلاحات موافق هستند.
اواخر ارديبهشت ماه سال جاري حزب حاكم عدالت و توسعه اصلاحيه اي 30 ماده اي را با هدف كاهش قدرت نهادهاي نظامي و نيز افزايش آزادي هاي مذهبي و مدني تقديم پارلمان كرد، اما نمايندگان تنها با بخشي از اين اصلاحات موافقت كردند و همين امر باعث شد اردوغان با استفاده از اختيارات نخست وزيري، بندهاي اصلاحي رد شده در پارلمان را به همه پرسي بگذارد.
قانون اساسي كنوني تركيه را نظاميان اين كشور پس از كودتاي 1980 عليه دولت اسلامگراي نجم الدين اربكان تدوين كرده اند.
اردوغان كه روز گذشته در جمع مردم شهر «وان» سخن مي گفت درباره برنامه حزبش براي تغيير كل قانون اساسي موجود يادآور شد: «تدوين قانون اساسي جديد در دستور كار دولت قرار دارد وحزب حاكم عدالت و توسعه با اين روند فعاليت هاي خود را براي انتخابات سراسري سال 2011 آغاز خواهد كرد.»
نخست وزير اسلامگراي تركيه گفت: «احزاب سياسي را به همكاري براي تغيير كامل قانون اساسي دعوت خواهيم كرد ولي اگر آنان از اين سياست حمايت نكنند، با حمايت سازمان ها و انجمن هاي غيردولتي قانون اساسي را تغيير خواهيم داد.»

 



شيعيان اختلاف ها را كنار گذاشتند
ديدار صميمي مالكي و حكيم عراق در آستانه تشكيل دولت جديد

در پي ديدار «عمار حكيم» با نخست وزير عراق، احتمال شكل گيري دوباره فراكسيون واحد شيعيان و معرفي «نوري مالكي» براي نخست وزيري توسط اين فراكسيون قوت گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق به دعوت مالكي، در مراسم افطاري وي شركت كرد. به گفته شاهدان، ديدار طرفين در اين مراسم، بسيار صميمي بود. به نوشته روزنامه رسمي «الصباح» چاپ بغداد، ديدار مذكور به وضعيت ركود و بن بست حاكم بر روند جاري سياسي عراق پايان داد.
«عدنان سراج»، از رهبران «ائتلاف دولت قانون» (تحت رهبري مالكي) با اشاره به جو مثبت ديدار مالكي- حكيم، اظهار داشت: در اين ديدار، خط قرمز ائتلاف ملي (تحت رهبري حكيم) كه بر روي نام مالكي براي احراز پست نخست وزيري قرار داشت، برداشته شد.
به گفته وي، دو طرف هم اكنون به انتخاب نامزد مشترك براي احراز پست نخست وزيري نزديك مي شوند.
مجلس اعلا نيز با صدور بيانيه اي، اين ديدار را مثبت و دوستانه خواند و اعلام كرد حكيم از انجام اين ديدار ابراز خرسندي كرده است.
«خالد الاسدي» از ديگر رهبران «ائتلاف دولت قانون» نيز از احتمال زنده شدن دوباره اتحاد ملي (متشكل از ائتلاف ملي عراق و ائتلاف دولت قانون) خبر داد.
به گفته وي، اگر اتحاد ملي فقط يك نامزد را (در چارچوب فراكسيون شيعيان) معرفي كند، بحران سياسي در كشور پايان مي يابد.
از سوي ديگر، «محمدمهدي البياتي» عضو ائتلاف ملي تاكيد كرد كه اين ائتلاف و دولت قانون تا چند روز آينده مذاكرات خود را از سر مي گيرند و از سرگيري گفت وگوها از طريق صدور بيانيه رسمي اعلام خواهد شد.
در همين حال، «اياد علاوي» رهبر فهرست «العراقيه» مدعي شد كه آمريكا مايل است يك دولت متمايل به ايران در عراق روي كار بيايد.
روزنامه «الحيات» نيز با اشاره به ديدار حكيم- مالكي، نوشت كه پيش بيني مي شود ائتلاف ملي با نامزدي مالكي براي نخست وزيري در دولت آينده موافقت كند.
خشم عليه آمريكا
به گزارش «العالم»، تصميم دولت آمريكا براي انعقاد قرارداد با شركت هاي امنيتي به منظور حمايت از ديپلمات ها و منافع اقتصادي واشنگتن در عراق، خشم مقامات بغداد را برانگيخت. عراقي ها معتقدند شركت هاي امنيتي در اصل عوامل اطلاعاتي كشورهاي بيگانه هستند و در راستاي برنامه هاي اين كشورها، در عراق فعاليت مي كنند.
«محمد ناجي» از نمايندگان مجلس وابسته به ائتلاف شيعيان گفت: دولت عراق بايد در مورد اعطاي مجوز براي فعاليت اين شركت ها، درنگ كند. «سايم الجبوري» از رهبران «جبهه التوافق» نيز گفت: عقد قرارداد با شركت هاي امنيتي خصوصي، نوع ديگري از اشغالگري است.

 



طرح واشنگتن براي اشغال كره شمالي لو رفت

يك روزنامه چاپ كره جنوبي از توطئه واشنگتن-سئول براي اشغال كره شمالي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، به نقل از روزنامه «دونگ آ ايلبو» چاپ كره جنوبي، واشنگتن و سئول در رزمايش مشترك اخير خود راه هاي اشغال كره شمالي را مورد بررسي قرار داده اند.
براساس اين گزارش، در اين رزمايش بزرگ كه با مخالفت هاي گسترده چين و كره شمالي در درياي زرد برگزار شد، نظاميان آمريكايي و كره اي طرح جنگي اشغال كره شمالي را تمرين كردند. يادآور مي شود به فاصله كمتر از يك ماه پس از اين رزمايش دو كشور رزمايش دريايي مشترك ديگري را با مشاركت ده ها هزار نظامي با هدف ارعاب پيونگ يانگ انجام دادند كه با واكنش كره شمالي مواجه شد.
«پاسخ به غرق شدن ناوچه چئونان» مهمترين دليل برگزاري اين رزمايش است كه سئول بارها روي آن تاكيد كرده است.
واشنگتن مدعي است كره شمالي اين ناوچه جنگي كره جنوبي را غرق كرده است. اتهامي كه از سوي بسياري از كارشناسان بين المللي و خود پيونگ يانگ رد شده است.

 



لبنان پرونده 130 جاسوس موساد را به شوراي امنيت مي فرستد

وزارت خارجه لبنان اعلام كرد كه پرونده 130 فرد متهم به جاسوسي براي اسرائيل را به شوراي امنيت ارسال خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي از بيروت، منابع آگاه در وزارت خارجه لبنان اعلام كردند كه لبنان پرونده 130 جاسوس موساد كه براي رژيم صهيونيستي در داخل لبنان جاسوسي مي كردند و نقش آنان در به خطر افتادن حاكميت اين كشور كاملاً محرز شده است را به شوراي امنيت مي فرستد. اين منابع افزودند، تعداد فراوان جاسوسان اسرائيلي در لبنان نشان دهنده خصومت فراوان رژيم صهيونيستي عليه لبنان است.
گفتني است رژيم صهيونيستي در ادامه نقض حاكميت ملي لبنان افزون بر نقض حريم هوايي، زميني و دريايي لبنان با اعزام جاسوسان خود به لبنان و نقض حاكميت اين كشور قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل را نقض كرده است.
در همين رابطه يك جاسوس ديگر مخابراتي رژيم صهيونيستي پس از بازگشت از خارج توسط نيروهاي امنيتي لبنان دستگير شد.
همچنين در جديدترين نقض حريم هوايي لبنان توسط هواپيماهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي، روز دوشنبه هواپيماهاي شناسايي اين رژيم ساعت ها برفراز حريم هوايي اين كشور پرواز كردند.
اين هواپيماها برفراز شهر مرزي ناقوره پرواز كرده و وارد حريم هوايي بيروت شدند.
لبنان بارها از پرواز هواپيماهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي برفراز حريم هوايي اين كشور شكايت كرده است ليكن هيچگونه ترتيب اثري به اين شكايات داده نشده است.
اخيراً سيدحسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان چندين فيلم گرفته شده توسط هواپيماهاي جاسوسي اسرائيل كه مسير تردد رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان را مشخص كرده بود به معرض نمايش گذاشت.
سيدحسن نصرالله اعلام كرد كه اين فيلم ها به وضوح نقش تل آويو در ترور رفيق حريري را نشان مي دهد.
از سوي ديگر، دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري صراحتاً اعلام كرد كه به شاهدان دروغين پرونده حريري كاري ندارد.
سخنگوي دادگاه بين المللي اظهار داشت، اين دادگاه در مورد تصميم هاي اتخاذ شده توسط دولت پيرامون مسائل خارج از وظايف اين دادگاه به خصوص ارجاع پرونده شاهدان دروغين به وزارت دادگستري لبنان موضع گيري نخواهد كرد.وي افزود، وظيفه دادگاه بين المللي ترور رفيق حريري تنها محاكمه كساني است كه در ترور رفيق حريري و 22 تن از همراهان وي دست داشته اند.

 



مردم افغانستان به روي اشغالگران آمريكايي سنگ و آجر پرتاب كردند

هزاران تن از مردم افغانستان در شرق اين كشور در اعتراض به دستگيري يك رهبر مذهبي به دست نيروهاي ناتو، دست به تظاهرات زدند و به سمت اشغالگران سنگ پرتاب كردند.
به گزارش آسوشيتدپرس، در پي دستگيري يك رهبر مذهبي توسط نيروهاي ناتو در ولايت «پروان» افغانستان، واقع در شمال شرق اين كشور، بيش از 2000 تن از مردم اين منطقه در اعتراض به اين دستگيري، تظاهرات كردند. در حين برگزاري تجمع، تعدادي از نيروهاي اشغالگر شروع به تيراندازي هوايي كردند و از اين طريق، خواستند معترضان را متفرق كنند. اما مردم با پرتاب سنگ و آجر به سمت اشغالگران واكنش نشان دادند و در بيرون پايگاه هوايي آمريكا در بگرام اجتماع كردند. در نتيجه پرتاب سنگ توسط تظاهركنندگان خشمگين، يك مقام محلي افغان و يك افسر پليس اين كشور زخمي شدند. تعدادي از خودروهاي اشغالگران آمريكايي نيز در محاصره جمعيت معترض قرار گرفت. در مورد انهدام و يا خسارات احتمالي وارد شده به اين خودروها، گزارشي نرسيده است.از جلال آباد در شرق افغانستان نيز خبر رسيد حمله افراد مسلح به يك خودرو پليس افغان، به انهدام اين خودرو انجاميد. اين حمله جراحت تعدادي از افراد پليس را نيز در پي داشت. ناتو نيز اعلام كرد، 40 شبه نظامي در حمله نيروهاي ائتلاف (اشغالگر) در شرق افغانستان كشته شدند. دو نظامي فرانسوي نيز در ناآرامي هاي افغانستان كشته شدند. در مورد اين حادثه، فقط گفته شده يكي از اين كشته شدگان افسر و ديگري سرباز بوده است.
حدود 4000 نيروي فرانسه در افغانستان حضور دارند.
يك خبر نيز از پاكستان حاكي است حمله موشكي آمريكا به وزيرستان شمالي، 20 كشته بر جاي گذاشت.

 



يك رهبر شيعيان مصر: فرزند حسني مبارك در ميان ملت جايگاهي ندارد

يكي از رهبران شيعيان مصر گفت: هيچ يك از نيروهاي سياسي از نامزدي جمال مبارك حمايت نمي كنند و او جايگاهي در ميان مردم ندارد.
به گزارش فارس، «احمد راسم النفيس» با اشاره به نامزدي جمال مبارك براي انتخابات رياست جمهوري مصر اظهار داشت: حزب كنگره ملي «(حزب حاكم)» گزينه اي جز نامزدي جمال مبارك ندارد و بر اين اساس به ديگر گروه هاي مصري مانند اخوان المسلمين اجازه نمي دهد تا نامزدي را براي انتخابات رياست جمهوري آينده معرفي كند.
به گفته اين رهبر شيعي، طي يك دهه گذشته، اين موضوع در مصر مطرح بوده است كه «حسني مبارك» رئيس جمهور 82 ساله پس از 30 سال حكمراني، در حال آماده كردن فرزندش براي جانشيني خود است، اما ايده جانشيني پسر به جاي پدر، اعتراضات شديدي را در ميان مصري ها برانگيخته است.
احمد راسم النفيس، تاكيد كرد: تحميل جمال مبارك به مردم مصر، بيش از گذشته باعث بروز اختلافات در كشور شده و مشروعيت رژيم حاكم را زير سوال برده است.
اين رهبر شيعيان مصر درباره موضع آمريكا در حمايت از مبارك تصريح كرد: اكنون آمريكا درگير مسائل مهم تري در عراق، افغانستان، ايران، لبنان و فلسطين است و آمادگي پذيرش تغييرات در آينده مصر را ندارد.
اين رهبر شيعي، برگزاري تجمعات و اعتراضات خياباني ملت مصر را بهترين اهرم براي وادار كردن رژيم به پذيرش خواسته هاي مردم عنوان كرد.از سوي ديگر، طي روزهاي اخير، پوسترهايي در سراسر مصر توزيع شده كه در آن از جمال مبارك به عنوان رئيس جمهور آينده مصر نام برده شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14