(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 4 شهريور  1389- شماره 19727

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در رثاي شهيد حاج مهدي عراقي مردي كه چشم به راه گلوله بود
بررسي ثبت ازدواج در مجلس
خارج از دستور
قرآني شدن ، شرط استجابت دعا
آيت الله لاريجاني : ارتقاء بودجه قوه قضائيه نيازمند توجه مجلس است
كارشناس ارشد موسسه بروكينگز: وفاداري سپاه به نظام اسلامي و رهبري اميد غرب را از بين برد
سيد حسن خميني: اگر انديشمندان پيشرو باشند جامعه سعادتمند خواهد شد
مهمان پرست: بايد ديپلماسي عمومي را در برابر جنگ رواني غرب تقويت كنيم
تلاش هند براي خروج از ائتلاف ضدايراني آمريكا
اعلام برائت پدر همسر تاج زاده از فتنه گران
استاندار تهران: در هفته دولت افتتاح همزمان 916 پروژه در پايتخت يك ركورد جديد است



در رثاي شهيد حاج مهدي عراقي مردي كه چشم به راه گلوله بود

با اينكه هنوز چند ماهي بيشتر از پيروزي انقلاب نگذشته و تب و تاب انقلاب و ايثار همچنان داغ بود اما او نگراني هاي خودش را داشت. اويي كه در كارنامه اش بيش از 30 سال مبارزه داشت و موهايش را در آسياب مردانگي و ايستادگي سپيد كرده بود، واهمه داشت. ياد سالهاي دور افتاد. سال 1324 كه به فدائيان اسلام پيوست و شيفته مرام نواب صفوي شد. ياد آن روزي كه قرار بود در تشييع جنازه رضا قلدر، پس مانده اش را به درك واصل كنند و نشد. با خود انديشيد، حتما مصلحتي در كار بوده است. اين آوارگي و بيچارگي از صد تا ترور براي او بدتر است.
ياد شيرين ترين سجده زندگي اش افتاد. آن روزي كه در بيدادگاه طاغوت به همراه ياران باوفايش به اعدام محكوم شدند و سجده شكر بر خاك سائيدند، اما سرنوشت تقدير ديگري براي او رقم زده بود. پيكر يارانش مهمان گلوله هاي داغ وصل شد و او راهي زندان. 12سال زندان را در يك لحظه در ذهنش مجسم كرد. آن سالهاي تلخ و سختي كه او بايد تكيه گاه جوانها هم مي شد. تمام تلخي آن سالها يك طرف و شيريني چند ماه همنشيني با امام در نوفل لوشاتو يك طرف. در اولين ملاقات امام برخاست و پرسيد: «مهدي من! تو هستي؟ چرا اينقدر پير شدي؟» و او بي اختيار قطرات اشك بر صورتش جاري شد و متواضعانه گفت: «من اصلا يادم نمي آيد كه اتفاقي افتاده است.» تمام آن سالها و شكنجه ها به همين يك «مهدي من» گفتن امام مي ارزيد.
از سالهاي دور آمده بود و كم كم دهه ششم عمرش هم داشت تمام مي شد. سينه اش پر راز بود و چه ماجراهايي كه پشت سر نگذاشته بود. ترور كسروي اين جاسوس انگليس، مبارزات ملي شدن صنعت نفت، قيام 15خرداد، اعدام انقلابي منصور، ماجراي فيضيه، دستگيري و تبعيد امام، شب هاي ديجور زندان ... ذهنش گنجينه تاريخ معاصر بود.
بعد از پيروزي انقلاب هم به زندان رفت. حالا جاي زنداني و زندانبان عوض شده و فرصت خوبي بود تا از خجالت آن نامردها در بيايد. اما او اهل انتقام نبود. يكي از آنهايي كه خيلي شكنجه اش كرده بود، با نگراني جلو آمد و منتظر ماند تا... اما حاج مهدي حتي به روي خودش هم نياورد. زخم هايش آن مرد را خوب مي شناختند اما حاج مهدي انگار اولين بار است كه او را مي بيند. از او گذشت.
شايد اولين روز شهريور سال 58 بود كه به همرزم قديمي اش گفت: «از زندان آزاد شديم، نهضت تبديل به انقلاب بحمدالله موفق شد و ما گرفتار كارهاي اجرايي شده ايم، نكند در رختخواب حرام شويم و از فيض شهادت محروم و چيزي را كه ساليان دراز آرزويش را داشتيم در رختخواب اين آرزو را به گور ببريم. ما همراه شهيدان فراواني بوده ايم كه آنها را با پيكر خون آلود به خاك سپرديم، نكند خون خودمان حرام شود.»
انتظارش دو- سه روز بيشتر طول نكشيد. با پسرش حسام، راهي كيهان بود كه آماج گلوله هاي منافقين او را به آرزويش رساند. ياد گلوله هاي سال 43 افتاد كه قسمت او نشدند و حالا گلوله هاي 58 گروهك فرقان... داغي گلوله ها خيالش را راحت كرد و مرهمي شد بر كهنه زخم هايش.
پيكرش را به قم بردند. شايد او تنها شهيدي بود كه امام در تشييع اش شركت كرد، در فراقش اشك ريخت و در رثايش فرمود: «من ايشان را حدود بيست سال است كه مي شناسم، حاج مهدي عراقي براي من برادر و فرزند خوب و عزيز من بود شهادت ايشان براي من بسيار سنگين بود.»

 



بررسي ثبت ازدواج در مجلس

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ديروز خود به بررسي موضوع ثبت ازدواج دائم و موقت پرداختند.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان خانه ملتي ها در نشست چهارشنبه بهارستان و در ادامه رسيدگي به لايحه حمايت از خانواده اولين ماده از فصل ازدواج اين لايحه را تصويب كردند.
براساس اين مصوبه كه در قالب ماده 12لايحه حمايت از خانواده صورت گرفت از اين پس ثبت نكاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نكاح يا طلاق الزامي است.
اين مصوبه با 018راي موافق، 2 راي مخالف و 8 راي ممتنع از 720نماينده حاضر در صحن علني مجلس به تصويب وكلاي ملت رسيد.
بحث نمايندگان
درباره ثبت ازدواج موقت
در جريان بررسي ماده مذكور سيدمحمدجواد ابطحي نماينده مردم خميني شهر در مجلس طي پيشنهادي خواستار ثبت ازدواج موقت در دفاتر اسناد رسمي شد.
اما محمدرضا خباز نماينده مردم كاشمر در مخالفت با اين پيشنهاد اظهار داشت: براي نكاح موقت در صورت باردار شدن زوجه در ماده 22 اين موضوع بررسي خواهد شد و طراحان گفته اند اگر كسي در اثر استيصال و نياز مجبور شد در شرايطي استثنايي عقد نكاح را انجام داد نيازي به ثبت ندارد اما آقاي ابطحي مي گويد كه اين ازدواج هم بايد ثبت شود.
وي با بيان اينكه اسم ازدواج موقت كه برده مي شود سر و صداي همه بلند مي شود، تصريح كرد: بنده به عنوان فردي كه مدتي با آسيب هاي اجتماعي در كشور سر و كار داشتم و مسئوليت رتق و فتق آسيب هاي اجتماعي را بر عهده داشتم، بايد بگويم كه اتفاقات ناگوار و خلاف شرع در جامعه در حال رخ دادن است و در اثر برخي از حساسيت هاي بي دليل يا بايد به سبك اروپا عمل كنيم يا به سبك شرع مقدس اسلام.
خباز همچنين گفت: به سبك اروپا كه امكان پذير نيست چون فرهنگ منحطي دارند بنابراين بايد به سبك شرع مقدس اسلام و دين مبين اسلام عمل كنيم.
وي معتقد است ثبت ازدواج موقت در اسناد رسمي نه تنها براي خانواده ها مفيد نخواهد بود بلكه آثار نامطلوبي براي كشور ايجاد خواهد كرد.
در ادامه اين بحث، زهره الهيان نماينده مردم تهران در مجلس كه در موافقت با پيشنهاد ابطحي در ثبت ازدواج موقت در اسناد رسمي صحبت مي كرد با تاكيد بر اينكه اين موضوع بسيار مهم است، گفت: اين پيشنهاد اساساً رسميت بخشيدن به ازدواج موقت نيست بلكه نظام مند كردن اين موضوع در رابطه با زنان است و اگر ازدواج هاي موقت منجر به بارداري شود در هر صورت زن بايد دوران بارداري را طي كند.
وي افزود: در صورت عدم ثبت ازدواج موقت مرد سلب مسئوليت مي كند و انكار مي كند و بنابراين مشخص نيست كه پدر اين جنين كيست.
در ادامه اين بحث ها، ماده 22 لايحه حمايت از خانواده كه به موضوع ازدواج موقت مي پردازد مطرح شد و چند تن از نمايندگان از جمله كواكبيان نماينده اقليتي سمنان پيشنهاد حذف آن را دادند.
وي با اينكه اگر از ازدواج موقت استفاده صحيح صورت گيرد بهتر از بي بند و باري و زنا است اما بلافاصله خاطرنشان كرد: ما جو زده نشده ايم و كاري به سكولارهاي آن طرف آب نداريم.
اين نماينده مجلس هشتم يادآور شد: نماينده دولت در صحن علني امروز مجلس رسماً اعلام كرد كه ما براي ثبت ازدواج موقت در حال حاضر در كشور و بحث باردار شدن زوجه مشكلي نداريم.
كواكبيان با تاكيد بر اينكه چرا سري كه درد نمي كند را مي خواهيم دستمال ببنديم خاطر نشان كرد: ما در حال حاضر مي خواهيم به موضوع اين ماده رسميت ببخشيم و اين كار را قانوني كنيم.
وي ادامه داد: بهتر است براساس پيشنهاد خانم رهبر اين ماده براي بررسي بيشتر به كميسيون ارجاع داده شود.
ادعاي كواكبيان
كواكبيان مدعي شد: اين ماده باعث فروپاشي خانواده است و حمايت از خانواده نمي كند و ميزان ازدواج دائم را كاهش مي دهد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به گفته هاي كواكبيان گفت: بهتر است براي بررسي بهتر و دقيق تر اين پيشنهاد به جاي يك نفر دونفر مخالف و دو نفر موافق در خصوص آن صحبت كنند.
ازدواج موقت
جلوي فحشا را مي گيرد
محمد دهقان نماينده مردم طرقبه و چناران و عضو هيئت رئيسه مجلس با عنوان اولين مخالف حذف اين ماده به اهميت موضوع آن اشاره كرد و گفت: مواد بسياري از قانون مدني در ازدواج موقت تصريح دارد و اين موضوع جديدي نيست و قبلا هم وجود داشته است.
وي افزود: ثبت ازدواج موقت تاكنون در هيچ قانوني ذكر نشده و الزامي براي آن وجود نداشته است.
دهقان به اصل چهارم قانون اساسي اشاره كرد و گفت: اصل اين است كه همه قوانين اسلامي باشد ولي موضوع اصلي اينجا دفاع از شخص ثالث است.
عضو هيئت رئيسه مجلس خاطرنشان كرد: اگر ازدواج موقت وجود داشته باشد جلوي فحشا گرفته مي شود و نمي توان چشم را بر روي واقعيت بست.
دهقان با بيان اينكه ما بايد نگران رواج فحشا در جامعه باشيم گفت: موضوع ازدواج موقت و مجدد براساس سخنان شهيد مطهري استثنايي است، لذا فقط خوب است براي آن ضوابطي وجود داشته باشد.
وي در ادامه با درخواست از نمايندگان مبني بر عدم راي به حذف اين ماده گفت: اين ماده طبيعي است و بر اساس شرع و قانون جاري كشور آمده است.
پس از سخنان دهقان و تذكر و اخطار چند نماينده درباره بخشي از ماده 22 رسيدگي به اين ماده و ساير مواد لايحه حمايت از خانواده به جلسه آتي مجلس در روز يكشنبه موكول شد.
توضيحات وزير
نماينده اقليتي را قانع كرد
در پايان جلسه ديروز، مصطفي كواكبيان سؤال خود را از وزير بازرگاني در خصوص علت واردات مرغ و ميوه عليرغم آنكه موجب ضرر و زيان مرغداري ها و كشاورزان شده چه بوده است؟ دكتر غضنفري وزير بازرگاني به سؤال مطرح شده پاسخ داد و گفت: اگر امروز كسي بخواهد مرغ، گوشت يا خودرو وارد كند وزارت بازرگاني نمي تواند كار ثبت سفارش را براي او انجام دهد. لذا او قبلا بايد به دستگاه تخصصي مراجعه كند و مجوز واردات بگيرد و بعد در وزارت بازرگاني ثبت سفارش انجام بدهد و در گمرك هم متناسب با مداركي كه تهيه كرده كالايش را ترخيص كند.
وزير بازرگاني در ادامه با بيان اينكه من اين فرآيند سه مرحله اي را عرض كردم تا بگويم چگونه بايد آن را بهبود بدهيم افزود: مقام معظم رهبري دستور فرمودند كالاي ضروري، كالاي زايد و كالاي مضر بايد از هم جدا شوند و در مورد كالاي ضروري بايد واردات به راحتي صورت گيرد اما در مورد آن دو كالا بايد ممانعت و كنترل داشته باشيم. بنابراين بايد بدانيم در كدام قسمت از فرآيند سه مرحله اي وارد اين كنترل شويم.
بر همين اساس وزارت بازرگاني در جلسه هيات دولت در يك زمان سه ساعته اين موضوع را باز كرد و درخواست كرد كه دستگاههاي تخصصي ضوابطي را كه براي واردات اعلام مي كنند مي توانند سخت گيرانه اعلام كنند يا مي توانند در مورد بخشي از كالاها سهميه بندي داشته باشند و وزارت بازرگاني متناسب با آن ثبت سفارش را انجام دهد. اما متاسفانه دستگاه ثبت سفارش وزارت بازرگاني اين امكان را ندارند كه سهميه گذاري كنند به همين دليل در دو جلسه خدمت رياست محترم مجلس شوراي اسلامي رسيديم و مشكلات را به اطلاع ايشان رسانديم.
غضنفري در ادامه به آمار صادرات و واردات محصولات كشاورزي اشاره كرد و گفت: در چهار ماه گذشته و در مقايسه با سال گذشته كه صادراتمان 862 ميليون دلار بود، الان 274 ميليون دلار شده كه 81درصد افزايش داشتيم. در همين حوزه واردات در سال گذشته بيش از 3 ميليارد دلار بوده كه الان به 6/1ميليارد دلار رسيده است.
وي در مورد مرغ هم گفت: با تشكل هاي بخش خصوصي قرارداد بستيم تا توليد داخل را به بازار ببرند و قيمت ها را كنترل كنند، البته عده اي هم از وزارت جهاد مجوز گرفتند تا واردات را انجام دهند.
وزير بازرگاني ادامه داد: در مورد برنج، سيب، انگور، كشمش، زعفران و خرما هم توافقات خوبي با نمايندگان تشكل هاي كشاورزي داشتيم.
پس از توضيحات وزير، نماينده اقليتي سمنان اعلام كرد كه از اين توضيحات قانع شده است.

 



خارج از دستور

افطاري جاسبي كميسيون را تعطيل كرد
مراسم افطاري جاسبي رئيس دانشگاه آزاد برنامه كاري يكي از كميسيون هاي مجلس را تعطيل كرد.
به گزارش فارس در پي دعوت جاسبي از 70 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي شركت در مراسم افطاري، برنامه كاري يكي از كميسيون هاي مجلس به دليل تداخل با اين مراسم در روز سه شنبه تعطيل شد.
تصميم به تعطيلي كميسيون مذكور در حالي انجام شد كه برخي از نمايندگان مدعو و عضو كميسيون ضمن انصراف از رفتن به مراسم افطاري جاسبي خواهان تشكيل كميسيون مربوطه شده بودند.
اين گزارش حاكي است جاسبي در مراسم افطاري اش خطاب به نمايندگان مدعي شد تا امروز در خط امام و ولايت حركت كرده ام و در تمام مسئوليت هايم هيچ گاه از خط امام و رهبري فاصله نگرفته ام.
جاسبي البته درباره اينكه چرا در فتنه 88 دانشگاه آزاد به منبع مالي و امكاناتي جريان فتنه گر تبديل شد هيچ توضيحي نداد.

 



قرآني شدن ، شرط استجابت دعا

وجود مبارك امام مجتبي (ع) طبق نقل تحف العقول فرمود: تقوا رأس هر حكمت و شرف هر عمل است(1)؛ بعد فرمود: از راه تقوا هر كسي به مقصد رستگار شد، آنگاه اين آيات را تلاوت كردند: نّ ل لمتّق ين مفازاً (2)، يك. و ينج ي الله الّذ ين اتّقوا ب مفازت ه م(3)، دو. من يتّق الله يجعل له مخرجاً و يرزقه م ن حيث لا يحتس ب (4)، سه .
حرف هاي جديد انبياي الهي
در قرآن 4 مطلب هست:يك، تعليم كتاب. دو، تعليم حكمت. سه، تزكيه نفوس؛ اين 3 مطلب را آدم مي فهمد كه چه مي خواهد بگويد ؟ چهارم، فرمود: پيغمبران ما حرف جديد دارند، حرفي دارند كه در هيچ جاي عالم نيست: و يعلّ مكم ما لم تكونوا تعلمون (5)؛ اين را به جامعه انساني خطاب مي كند! مي گويد: ما به وسيله پيغمبر حرف هائي به شما مي رسانيم كه اين حرف هاي چهارم ماست. يك چيزهاي نو داريم؛ در هيچ جاي عالم نيست ! با هيچ ابزاري هم نمي توانيد بفهميد چه خبر است !!
يكي از آن حرف ها اين است كه: انسان بايد باور كند در دنيا كه هست، در رح م طبيعت است ! وقتي مي ميرد، به يك عالم وسيع منتقل مي شود؛ آن عالم هست، همه چيزش هم هست. اين كجاست ؟! برخي ها كه كم و بيش سري به آن عالم زدند، مي گويند: ما آن حالتي را كه ديديم، تمام اعمالمان را ديديم.اين:ما ل هذا الك تاب لا يغاد ر صغيرهً و لا كبيرهً لا احصاها (6)، اين كجاست ؟ فرمود: همين كه شما مرديد، مي رويد يك جائي؛ مثل اينكه از رح م مادر به دنيا آمديد. دنيا چه قدر وسيع تر از رحم مادر است ؟ منتها يك سختي ميلاد است. اين بچه كه مي خواهد از يك مجرائي عبور بكند، يك مقدار دردش مي آيد؛ شما بايد متولد بشويد، جنين ايد !
« اج نّه »؛ جمع جن نيست، جمع جنين است:و كنتم اج نّهً ف ي بطون امّهات كم(7)؛ شما اجنّه يعني جنين بوديد. يك جنين را با فشار بايد وارد دنيا كنند. البتّه بايد بپرورانند؛ يك مادري مي خواهد كه او را بپروراند، سالم بپروراند و تحويل قيامت بدهد.
پس شما هنوز جنين ايد ! خيلي چيزها را نمي بينيد. اين حرف ها كجاست ؟ در كدام مكتب است ؟ كي مي گويد: آدم وقتي كه مرد، وارد يك عالمي مي شود؛ آن عالم ب الفعل موجود است و وسيع تر از دنياست؛ همانطوري كه دنيا نسبت به رح م اينقدر وسيع است، بلكه بيشتر. فرمود: به فكر آن روز باشيد. تقوا شرف مي آورد براي يك ميلاد خوب. فرمود: ب التّقوي فاز من فاز (8)؛ هر كس به جائي رسيد، از راه تقوا رسيد؛ بعد آيه: نّ ل لمتّق ين مفازاً را قرائت فرمودند.
توصيه معصومان (ع) به « تفسير انسان به انسان »
آنچه كه وظيفه همه ماست، اين كه قبل از تفسير جهان و تفسير آنچه كه خارج از جان ماست،اول به تفسير جان خود بپردازيم. اصرار ائمه (عليهم السّلام) مخصوصاً وجود مبارك اميرالمؤمنين (ع) هم، اين است كه انسان را با خود انسان تفسير كنند. يعني در تبيين عقائد ما، اخلاق ما، احكام ما، حقوق و علوم ما راهي را به ما ارائه كنند كه با هويت ما هماهنگ باشد. در بسياري از تعبيرات ائمه آمده كه فلان كار براي هويت شما خوب است، فلان عمل براي فطرت شما خوب نيست؛ اينها ( تفسير انسان به انسان ) است.
ويژگي « مؤمنان » در كلام امير مؤمنان (ع)
وجود مبارك حضرت امير (ع) در وصف مؤمنان و مردان الهي اينچنين تعريف مي كند؛ مي فرمايد: ش عارهم القرآن و د ثارهم الدّعاء(9). قرآن ش عار اينهاست و دعا د ثار اينها. « ش عار »(به كسرشين) آن جامه دروني است كه محرم بدن است؛ « د ثار» (به كسردال)هم آن جامه بيروني است. فرمود: درون جان انسان را قرآن تأمين مي كند، بيرون را دعا؛ كه اين ش عار به منزله درخت هويت انساني است و آن دعا به منزله ميوه است. ما يك جامه دروني داريم، يك جامه بيروني؛ منظور از جامه دروني و جامه بيروني اين لباس ظاهري نيست. آن بزرگاني كه گفتند :
مرد خدا شناس كه تقوا طلب كند
خواهي سفيد جامه و خواهي سياه باش(10)
اين تقريباً ترجمه همان بيان نوراني پيغمبر (ص) است كه فرقي بين ابيض و اسود نيست، بين صهيب رومي سفيد پوست و بلال حبشي رنگين پوست نيست. اين بيان نوراني آن حضرت را اين شاعر بزرگوار به سفيد جامه و سياه جامه تعبير كرده. منظوراز جامه بيروني، پارچه نيست ! منظور رنگ بدن است؛ چه انسان نظير صهيب رومي، سفيد باشد، چه نظير بلال حبشي، سياه باشد؛ وقتي با تقوا بود، فرق نمي كند.
دعا، محصول نهادينه شدن قرآن در جان انسان
حضرت فرمود: ش عارتان قرآن باشد، د ثارتان دعا. يعني آن شجره قرآن باشد، محصول و ميوه آن شجره، دعا باشد. يك وقت است كه انسان دعا رابراساس خواسته هاي عادي يا عادت هاي خودش انجام مي دهد. اين د ثار نيست، اين پارچه بيروني نيست؛ اين يك چيز عاريه اي است كه انسان با آن گاهي روبروست. ( د ثار) آن است كه آن را ( ش عار ) بسازد؛ « ش عار » يعني آن درون. اگر درون قرآني شد، بيرون هم دعا مي شود. يعني انسان كاري مي كند كه با ذات أقدس له رابطه دارد، نيازش را با او در ميان مي گذارد و از او مي خواهد و سائر امور را وسائل مي داند. اگر ش عارش و آن هويت دروني و فصل مقوّم او قرآن بود، قهراً آن محصول بيروني او هم نيايش در پيشگاه خداست وخضوع در برابر اوست؛ در برابر او خضوع مي كند، از او مي خواهد، همه را وسائل مي داند و مؤثر را او ! امّا اگر ش عار، قرآن نبود، يعني آن هويت انساني،قرآني نبود، دعا براي او يك عادت است، نه عبادت ! آنوقت چنين دعائي هم ممكن است مستجاب نشود .
آن دعائي را كه خداي سبحان وعده استجابتش را داد و فرمود: ادعون ي استج ب لكم(11)؛ آن دعائي است كه ميوه اين شجر باشد. يعني اگر هويت انسان را قرآن تشكيل داد، يك. ميوه اين وجود قرآني، دعا شد، دو؛ آن دعا يقيناً مستجاب است، اين سه و گرنه اگر دعا روي عادت بود و نه روي عبادت، از يك قلب طيّب و طاهر بر نمي خيزد.
آنچه را كه امام (ره) از بعضي از اساتيدشان نقل مي كردند كه دعا، قرآن صاعد است، محصول اين تحليل است. يعني اگر درخت قرآن در هويت كسي رشد كرد، آنجا ريشه و تنه و ساقه قوي پيدا مي شود؛ آنوقت اين شاخه ها و خوشه هاي فرعي اش سر بر مي آورد و به صورت دعا در مي آيد؛ كه گفته شد: دعا، قرآن صاعد است. يعني وقتي كه قرآن در درون جان ريشه كرده، آنوقت اين شاخه هايش بالا مي آيد كه:اصلها ثاب ت و فرعهاف ي السّماء(12)؛ آن دعا مي شود « قرآن صاعد ». اينكه وجود مبارك حضرت امير (ع) فرمود: مردان الهي ومؤمنان واقعي: ش عارهم القرآن و د ثارهم الدّعاء، يعني اين قرآن در درون جانشان ريشه دارد.
اقسام تفسير ( انفسي ) و ( آفاقي )
حالا چه كار كنيم كه اينجور بشود ؟ ما يك تفسير واقعي داريم، يك تفسير به رأي؛ هر دو را همه ما مي دانيم. يك وقت است انسان ميل خودش را بر قرآن تحميل مي كند، اين مي شود تفسير به رأي. يك وقت است نه، كاملاً در برابر قرآن خاضعانه قرار مي گيرد؛ هر چه كه قرآن كريم فرمود، او مي فهمد. اينچنين نيست ميل خودش را بر قرآن تحميل بكند !امّا اگر مطلب قرآن را فهميد، اين تفسير واقعي است؛ اين راهمه ما معنايش را مي دانيم. امّا اين يك تفسير مفهومي است، تفسير آفاقي است. عمده، تفسير انفسي قرآن است، يك؛ اين تفسير انفسي گاهي تفسير واقعي است، گاهي تفسير به رأي است.
تفصيل مطلب آنكه: وقتي قرآن كريم اوصاف مردان الهي را ذكر مي كند، ما بايد تفسير انفسي داشته باشيم. يعني وقتي گفته شد: قد أفلح المؤم نون(13)؛ ما اين را در جانمان پياده بكنيم، نه اينكه سخنراني بكنيم، يا تفسير چاپ بكنيم ! آن مي شود تفسير آفاقي. اگر اين را بفهميم، باور كنيم و متخلّق بشويم؛ اين مي شود تفسير انفسي. آن تفسير درس گفتن و كتاب نوشتن و سخنراني كردن، مي شود تفسير آفاقي. فهميدن و باور كردن و متخلّق شدن و عمل كردن، مي شود تفسير انفسي. همانطوري كه تفسير آفاقي و بيروني؛ يعني سخنراني كردن، كتاب نوشتن؛ دو جور است: يا تفسير به رأي است، يا تفسير واقعي؛ تفسير انفسي هم به شرح ايضاً، دو جور است: يا تفسير به رأي است، يا تفسير واقعي.
اگر كسي اين آياتي را كه شنيده، خوب درك كرده، خوب باور كرده، معتقد شده و متخلّق شده، مطابق آن عمل كرده:اين قد أفلح المؤم نون را در جان خود پياده كرده، اين تفسير انفسي است، تفسير به رأي نيست. امّا اگر نه؛ سخنراني خوبي مي كند، خوب هم درس مي گويد، خوب تفسير مي كند، خوب هم معنا را تحليل مي كند؛ امّا موقع عمل كه رسيد، يا موقع اعتقاد كه رسيد، دست قلبش مي لرزد، يا دست بدنش مي لرزد؛ اين تفسير به رأي در بخش انفسي دارد. يعني در قلمرو تفسير انفسي دارد قرآن را به رأي خود تفسير مي كند، اين همين است كه به ميل خود عمل مي كند. كسي كه به ميل خود عمل مي كند؛اوقرآني حرف مي زند، امّا غير قرآني فكر مي كند. اين الهي حرف مي زند،امّا غير الهي دارد فكر مي كند. اگر اين شد، اين تفسير به رأي است در حوزه انفسي.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در خطبه دوّم نماز جمعه قم ـ 9/ 9/ 1380 و نيز در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از دانشجويان دانشگاههاي شيراز و قم، طلاب و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 27/ 2/ 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تحف العقول/ 232 (2) نبأ/ 31 (3) زمر/ 61 (4) طلاق/ 2 و 3 (5) بقره/ 151
(6) كهف/ 49 (7) نجم/ 32 (8) تحف العقول/ 232 (9) نهج البلاغه/ حكمت 104
(10) شعر از: سعدي (11) غافر/ 60 (12) ابراهيم/ 24 (13) مؤمنون/ 1

 



آيت الله لاريجاني : ارتقاء بودجه قوه قضائيه نيازمند توجه مجلس است

رئيس قوه قضائيه گفت : ارتقاء بودجه و تكميل نيروي انساني قوه قضائيه نيازمند توجه مجلس است .
آيت الله آملي لاريجاني در ديدار با جمعي از اعضاي فراكسيون شاهد مجلس با تاكيد بر ضرورت تقويت انسجام و همدلي قواي سه گانه و مسئولان كشور، تعامل بيش از پيش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با قوه قضائيه در چارچوب شناخت مسائل و مشكلات دستگاه قضايي و تلاش به منظور رفع اين مشكلات را خواستار شد .
رئيس قوه قضائيه با تقدير از مواضع مناسب و شجاعانه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در قبال مسائل داخلي و بين المللي گفت: اتخاذ مواضع مناسب و تصويب قوانين مورد نياز درمسائل داخلي و مواضع بين المللي كشورمان نشان از شناخت و تسلط آنان بر مسائل دارد و اميدواريم با همين آگاهي و درايت و اخلاص، مجلس شوراي اسلامي تامل بيشتري در خصوص مسائل ومشكلات قوه قضاييه داشته باشد.
آيت الله آملي لاريجاني ارتقاء وضعيت بودجه اي قوه قضائيه و تكميل نيروي انساني دستگاه قضايي را از جمله مسائلي دانست كه نيازمند توجه ويژه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي است .
رئيس قوه قضائيه برگزاري نشستهاي مشترك ميان نمايندگان و كميسيونهاي مختلف مجلس با مسئولان قضايي را براي دستيابي به راه حل مشكلات، مفيد و لازم ارزيابي كرد .
آيت الله لاريجاني همچنين با قدرداني از اعضاي فراكسيون شاهد مجلس شوراي اسلامي زنده نگه داشتن ياد و نام و خاطره شهدا را در هر جايگاه و مقامي ضروري برشمرد.
به گزارش خبرگزاري مهر در اين ديدار نمايندگان حاضر در جلسه با ابراز خرسندي از انجام چنين ملاقاتهايي، به بيان مواضع خود در قبال مسائل مختلف و نحوه ارتقاء همكاري بين قوا پرداختند و بر آمادگي مجلس در گسترش تعامل با دستگاه قضائي و نيز حمايت از اقدامات قاطع و قانوني قوه قضائيه تاكيد كردند.

 



كارشناس ارشد موسسه بروكينگز: وفاداري سپاه به نظام اسلامي و رهبري اميد غرب را از بين برد

يك كارشناس ارشد مركز سابان در موسسه بروكينگز اعلام كرد كه در جريان حوادث پس از انتخابات سال 2009 در ايران وفاداري سپاه پاسداران به انقلاب اسلامي و رهبري اين كشور اميدهاي غرب براي سرنگوني حكومت اين كشور را از بين برد.
به گزارش سايت خبري-تحليلي مشرق چندي قبل مركز سابان وابسته به انديشكده «بروكينگز» نشستي را با حضور 150 كارشناس برجسته و متخصص جهان در حوزه ايران برگزار كرد كه تعدادي از مقامات بلندپايه دولت آمريكا نيز در اين نشست حضور داشتند.
در اين نشست سعي شده بود تا متخصصان بتوانند به تحليل عميق سياست جهاني در قبال ايران دست پيدا كنند و از منظر همسايگان ايران و بازيگران مهم بين المللي نظير چين و روسيه، مسائلي كه توسط ايران مطرح شده است را بررسي كنند.
«سوزان ملوني» از كارشناسان ارشد مركز سابان در بروكينگز در اين نشست با موضوع «بررسي اوضاع ايران پس از اعمال تحريم ها» سخنراني كرد.
وي در بخشي از اظهارات خود با بيان اينكه سال گذشته در ايران وضعيت پايدار جديدي را براي حكومت اسلامي فراهم آورد، تاكيد كرد: اعتراضات مردم در زمان انتخابات مجادله برانگيز سال گذشته، كه جلوه اي از آن در خيابان هاي ايران ظاهر شد و اميد را در غرب زنده كرد، محو شده، احساس بيم و اميدي كه فضاي گفتمان سياسي سال 2009 را آكنده كرده بود، به يمن وفاداري پابرجاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به نظام اسلامي و رهبري فعلي آن، از ميان رفت.
ملوني در ادامه يادآور شده است: پا گذاشتن سپاه پاسداران به چهارمين دهه عمر خود از همكاري موفقيت آميز دو مرجع اصلي اين مملكت خبر مي دهد، يعني رهبري معظم آيت الله خامنه اي و رئيس جمهور محمود احمدي نژاد.
اين كارشناس مركز سابان در ادامه با اعتراف به اينكه «اعمال مجازات هايي سخت عليه ايران، پيروزي استراتژيك را تضمين نمي كند»، افزوده است: هدف نهايي كه پاياني هميشگي بر مسائل هسته اي ايران است، همچنان دور از دسترس ايالات متحده و متحدينش قرار گرفته، توان ايران براي رويارويي با تحريم ها و تحمل هزينه هاي سنگين به منظور حفظ زيرساخت هاي هسته اي خود، نبايد دست كم گرفته شود.
وي در ادامه تاكيد كرده است: براي تغيير تبديل مشكل هميشگي به نام ايران، ايالات متحده بايد از دور اخير تحريم ها به عنوان يك پايگاه يا بستر بهره برداري كند، نه صرفاً براي افزايش تحريم ها و ادامه فشارها، بلكه بايد از آن براي ايجاد يك سياست چند جانبه در قبال ايران استفاده كند كه مشكل زاترين سياست هاي اين كشور را محدود كرده و تغيير مي دهد.

 



سيد حسن خميني: اگر انديشمندان پيشرو باشند جامعه سعادتمند خواهد شد

سيد حسن خميني گفت كساني كه در حوزه هاي مختلف انديشمندترند، اگر پيشرو هم باشند، جامعه روي سعادت خواهد ديد.
حجت الاسلام سيد حسن خميني كه سه شنبه شب در جمع اعضاي شوراي عالي علمي مركز دائره المعارف بزرگ اسلامي سخن مي گفت، با تجليل از خدمات علمي پژوهشگران اين مركز به نقل حكايتي از محمد غزالي پرداخت و گفت: غزالي در نصيحه الملوك نقل مي كند وقتي مأمون دخمه اي را كه انوشيروان در آن دفن بود، شكافت، در دست او ياقوتي بزرگ يافت كه در آن نوشته بودند «به مه، نه مه به». مرحوم جلال همايي اين جمله را اين گونه معني كرده است؛ هر كس بهتر باشد مهتر است نه آن كه مهتر باشد بهتر عنوان شود.
وي اضافه كرد: اگر اين داستان را افسانه هم بگيريم، به نوعي در متون مذهبي خودمان مضمون آن را مي يابيم. مجموعه دائره المعارف اسلامي به خاطر سرمايه هاي بزرگي كه در اختيار دارد، بحق مصداق اين حكايت تاريخي است و ان شاءالله در اين مدار، مهتر جامعه هم باشد.
وي اظهار كرد: اگر در جامعه اي كه زندگي مي كنيم اميد به پيشرفت داشته باشيم، بايد بپذيريم كساني كه در حوزه هاي مختلف انديشمندتر هستند، اگر پيشرو هم قرار بگيرند جامعه روي سعادت خواهد ديد.
سيد حسن خميني اظهار اميدواري كرد: همانطور كه اين مجموعه تاكنون با قدرت و همت پيش رفته ان شاءالله و در آينده هم روشناي جامعه ما باشد.
در اين جلسه، از سوي دكتر سيد محمد كاظم موسوي بجنوردي رئيس دائره المعارف اسلامي، مجموعه ديجيتالي اين مركز شامل كتاب ها، اسناد و آثار تأليفي مركز، جهت آرشيو و استفاده در موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(س)، به حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني اهداء شد.

 



مهمان پرست: بايد ديپلماسي عمومي را در برابر جنگ رواني غرب تقويت كنيم

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان بر ضرورت تقويت ديپلماسي عمومي در مقابله با جنگ رواني غرب تاكيد كرد.
رامين مهمان پرست كه سه شنبه شب در يك برنامه تلويزيوني در شبكه چهارم سيما سخن مي گفت با بيان اينكه ما در اوج جنگ نرم هستيم گفت: در جنگ نرم همچون يك جنگ فيزيكي تمام ابزار را به كار مي گيرند، فرماندهي، سازماندهي و آتش تهيه دارند و از آنها استفاده مي كنند اما با ابزار رسانه ما بايد ياد بگيريم كه در اين جنگ چگونه آرايش و سازماندهي داشته باشيم و پيام نظام و ملت را به اطلاع مردم دنيا برسانيم.
به گزارش فارس، وي با بيان اينكه اعمال سياست خارجي در حال حاضر تنها از طريق سياست هاي رسمي انجام نمي شود، خاطرنشان كرد: شايد سياست هاي رسمي يك كشور 20 يا حداكثر 30درصد كارآيي داشته باشد و بقيه در مجموعه ديپلماسي عمومي تعريف مي شود.
سخنگوي وزارت خارجه افزود: ديپلماسي عمومي به اين معناست كه شما از طرق مختلف با ابزارهاي غيررسمي بر افكار عمومي مردم دنيا تاثير بگذاريد، به آنها جهت دهيد و به سمتي كه مي خواهيد هدايت شان كنيد.
مهمان پرست با ذكر اين نكته كه حتي در رسانه هاي غربي و فضاي جنگ نرم بسياري از مطالب غيرواقعي را به عنوان مطالب واقعي به خورد مردم مي دهند، اظهار داشت: در جنگ نرم با سپاهي روبرو هستيم كه ابزار و امكانات ما با آنها قابل رقابت نيست.
مهمان پرست در ادامه اين برنامه با بيان اينكه غرب با جنگ رواني كه آغاز كرده و با استفاده از ابزار رسانه اي در تلاش براي دستيابي به اهداف خود است، گفت: ما مي توانيم از همان ابزار به عنوان فرصت استفاده كنيم و از اين طريق حرف هايمان را به گوش مردم دنيا برسانيم.
وي ادامه داد: ما در عرصه سياست خارجي در حال جمع آوري اطلاعات مربوط به جايگاه ديپلماسي عمومي در كشورهاي مختلف هستيم.
مهمان پرست اضافه كرد: در وزارت خارجه كشورهاي غربي كه بيشترين هجمه را عليه ملت هاي مستقل و مسلمان و از جمله ملت ايران انجام مي دهند معاونتي تحت عنوان معاونت ديپلماسي عمومي مستقر شده و بودجه هايي را در سطح ملي تصويب و در اختيار اين معاونت ها قرار داده اند. به عنوان نمونه آمريكايي ها 55 ميليون دلار مصوب كرده و در اختيار اين معاونت قرار داده اند.
سخنگوي وزارت خارجه گفت: وظيفه اين معاونت كمك به رسانه هايي است كه عليه ايران فعاليت مي كنند. آنها اقدام به راه اندازي رسانه هاي فارسي زبان كرده و سعي مي كنند خبرنگاران خاصي را دركشورهاي مختلف پيدا كرده و آنها را تربيت كنند كه در جهت اهداف آنها فعاليت كنند. مناظره هايي را طراحي مي كنند و ايده هاي خود را به مردم تزريق كرده و اقدام به فضاسازي منفي مي كنند.
مهمان پرست بر اهميت ديپلماسي عمومي و توجه به اين موضوع تاكيد كرد و افزود: بايد براي ديپلماسي عمومي جايگاه ويژه اي درنظر گرفته شود و از ابزارهايي كه مي توانند موثر و فعال شوند از جمله رسانه ها، دانشگاه ها، مراكز مطالعاتي، سازمان هاي مردم نهاد و همه كساني كه مي توانند با اقداماتشان از حقانيت ملت ما دفاع و واقعيات را به دنياي امروز معرفي كنند، استفاده كنيم.
وي با اشاره به جلسه اي كه اخيرا وزارت خارجه با حضور كارگردانان، تهيه كنندگان و مستندسازان برگزار كرد، اظهار داشت: ما با كمك همديگر و به زبان هنر مي توانيم بسياري از مطالب را منعكس كنيم.
گفتني است؛ در اين برنامه تلويزيوني محمد مرندي نيز حضور داشت و بخش هايي ازمناظره هاي وي باكارشناسان غربي در رسانه هاي مختلف خارجي منشر شد.

 



نيوزويك گزارش داد تلاش هند براي خروج از ائتلاف ضدايراني آمريكا

يك مجله آمريكايي با اشاره به ناكامي غرب در ايجاد ائتلاف جهاني عليه ايران گزارش داد كه كشور هند نيز همان راه برزيل و تركيه در برابر غرب را پيش گرفته كه به عقيده كارشناسان به منزله خروج از ائتلاف ضدايراني آمريكاست.
به گزارش فارس، مجله آمريكايي «نيوزويك» در گزارشي تحت عنوان «چرا دهلي نو سعي در جلب حمايت تهران دارد» تاكيد كرد كه هند نيز راه تركيه و برزيل را در قبال ايران در پيش گرفته است و سعي دارد در برابر غرب بايستد.
اين نشريه آمريكايي در ادامه به بررسي دلايل اين موضوع پرداخت و گزارش خود را اين گونه آغاز كرد: در سال جاري ميلادي هنگامي كه برزيل و تركيه درست پيش از رأي گيري سازمان ملل متحد درخصوص تحريم هاي ايران اعلام كردند كه قراردادي را براي فرآوري مجدد اورانيوم با درصد غناي پائين با ايران به امضا رساندند، خشم دولت «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا را برانگيختند. اين مسئله براي واشنگتن همچون بازگشت به روزهاي بد جنبش عدم تعهد در گذشته بود: دو كشور بزرگ در حال توسعه در تلاش براي جلوه بخشيدن به تلاش هاي ضدغربي خود به قيمت عدم اشاعه هسته اي بودند. آنها حتي از طريق رأي منفي به تحريم هاي جديد به غرب كج دهني كردند.
اين مجله نوشت: هم اكنون بسياري اين سوال را مطرح مي كنند كه آيا هند نيز كشور بعدي خواهد بود كه سعي دارد به حاميان ايران بپيوندد؟
براساس اين گزارش، ماه گذشته ميلادي پس از اينكه اوباما قانون تحريم هاي جديد و شديد يكجانبه عليه ايران را به امضا درآورد، «نيروپاما رائو» ديپلمات ارشد هند گلايه كرد كه اين نوع ابتكار عمل ها مي تواند تاثير نامطلوب و مستقيمي بر شركت هاي هندي و مهمتر از آن بر امنيت انرژي اين كشور و تلاش هاي دولت هند براي تحقق نيازهاي توسعه اي مردم اين كشور داشته باشد. دهلي نو همچنان به اعلام حمايت خود از حق ايران براي برخورداري از انرژي هسته اي غيرنظامي ادامه مي دهد و مقامات اين كشور صراحتاً اعلام مي كنند كه تصور نمي كنند تحريم ها بهترين راه براي متقاعد كردن ايران به كنار گذاشتن برنامه هسته اي اين كشور باشد.
نيوزويك در بخش ديگري از گزارش خود آورده است:
در سال هاي اخير هند به دنبال تقويت روابط خود با تهران برآمده است، آن هم فقط به دو دليل. نخست اينكه، شكوفايي اقتصادي هند- رشد اقتصادي كه اين كشور براي بالا كشيدن صدها ميليون نفر از مردمش از ورطه فقر روي آن حساب مي كند- نيازمند انرژي است و ايران در حال حاضر حدود 15 درصد از واردات نفت هند را تامين مي كند؛ رقمي كه طي 5 سال آينده در حالي كه هند به طرح هاي افزايش قابل توجه ظرفيت پالايشي خود براي نفت خام خاورميانه ادامه مي دهد، قرار است به طرز چشمگيري افزايش يابد. شركت نفت «هندوستان پتروليوم» كه شركت نفت دولتي هند است ميزان واردات نفت از ايران را سه برابر كرده است. هند همچنين قصد دارد گاز طبيعي ايران را نيز خريداري كند و به شدت نيز سرمايه گذاري كرده است تا به ايران كمك كند كه ميدان هاي گازي خود را توسعه بخشيده و در كنار آن نيز تاسيسات بندرگاهي چابهار واقع در درياي عمان را كه نزديك ترين محل براي ارسال نفت و گاز با كشتي به هند است، ارتقاء بخشد.

 



اعلام برائت پدر همسر تاج زاده از فتنه گران

حاج سيد محمود محتشمي پور از مبارزان قديمي و همسنگر شهيد عراقي با انتشار برائت نامه اي، برائت خود را از گفتار و اهداف كساني كه رفتارهاي آنها مغاير با نظرات امام راحل و رهبر معظم انقلاب بوده و جريان فتنه اخير را همراهي كرده اند، اعلام كرد.
به گزارش فارس، حاج سيد محمود محتشمي پور از جمله اولين كساني است كه در پاسخ به اعلاميه استنصار امام خميني به همراه جمعي از فعالين بازار تهران براي لبيك به قم رفت و در تشكيل هياتهاي موتلفه اسلامي و مبارزات نهضت امام خميني نقش بسزايي داشت. او از جمله كساني بود كه در قيام 15 خرداد نقش محوري داشت و رژيم طاغوت مغازه اش را تيغه نمود، به زندان افتاد و سختي كشيد، اما دست از ولايت فقيه نكشيد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز به دنبال پست و مقام نرفت و از جمله معتمدين اصناف در جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار بود. وقتي به سراغ او رفتيم تا در آستانه شهادت شهيد عراقي، خاطراتش را از اين همسنگر قديمي جويا شويم، در حاشيه سخنان مفصلي در ضرورت تبعيت از ولايت گفت و نامه اي به ما داد تا در كنار مصاحبه استفاده نماييم. اين نامه زماني ارزش فزون تر دارد كه به يادآوريم او عموي سيد علي اكبر محتشمي پور و پدر همسر مصطفي تاج زاده است.
متن برائت نامه حاج سيد محمود محتشمي پور به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم و به نستعين
الصلوه و السلام علي محمد و آله اجمعين و السلام علي العلماء العاملين، سيّما سيدنا و مولانا و حبيب قلوبنا و طبيب نفوسنا و وجوده فخر لنا و سيرته سيره نبينا و نائب امام زماننا الحاج سيد علي حسيني خامنه اي زاد الله عمره و عزه و علمه و توفيقاته
الهم انصر من نصره و خذل من خذله
اينجانب سيد محمود محتشمي پور از محضر خداي متعال برائت خود را از گفتار و اهداف كساني كه رفتارهاي آنها مغاير با نظرات محبوبم و مرجعم امام راحل مي يابم و دچار اشتباه شده اند و در جريان فتنه هاي اخير به جاي آنكه وفادار به خط امام خميني رحمه الله عليه و ولي وفقيه عادل حضرت آيت الله العظمي خامنه اي باشند، آب به آسياب دشمنان اسلام و ايران و انقلاب مي ريزند، اعلام مي دارم. همچنين حمايت آنها از فتنه هاي سبز مخملي آمريكايي و نيز مواضع آنها را با صداهاي بيگانه، مانند بي بي سي انگليسي و صداي فرداي آمريكايي و صداي صهيونيست ها توسط آنها محكوم مي نمايم.
امام راحل رحمه الله عليه فرمودند تاريخ اسلام پر است از خيانت بزرگانش به اسلام، به همين سبب برائت خود را از آنها اعلام مي دارم و البته از خداوند مي خواهم آنها را از اين مسير فتنه و جريان ضدانقلاب نجات دهد و چنانچه خودشان خواستند و اعلام ندامت كردند، باز با آنها خواهيم بود. سيد محمود محتشمي پور
2 مردادماه 1389

 



استاندار تهران: در هفته دولت افتتاح همزمان 916 پروژه در پايتخت يك ركورد جديد است

استاندار از افتتاح 916 پروژه عمراني همزمان با هفته دولت در تهران خبر داد.
مرتضي تمدن در مراسم افتتاح 56 پروژه عمراني بزرگ در اسلامشهر اين تعداد پروژه ها با اعتباري بالغ بر هزار و 600 ميليارد تومان صورت گرفته است كه فقط يكي از آن ها بهره برداري از شش هزار واحد مسكوني مهر مي باشد كه براي افراد فاقد مسكن در نظر گرفته شده است.
وي گفت: همين جا من اين مژده را هم به شما اعلام كنم كه تا آخر شهريور امسال 14 هزار واحد مسكن مهر نيز به بهره برداري خواهد رسيد.
وي خاطرنشان كرد: مي خواهم بگويم تنها استان تهران اين طور نيست همه جاي كشور با اين حجم از سازندگي روبروست و انسان از اين همه آباداني و توسعه متحير مي شود. پيش تر بيش از هزار پروژه افتتاح كرده بوديم و هزار پروژه هم در حال ساخت داريم كه به زودي افتتاح خواهد شد.
استاندار تهران افزود: يكي ديگر از پروژه هايي كه امروز به افتتاح رسيد، بيمارستان بزرگ هشتگرد است و يكي ديگر افتتاح 55 طرح آموزشي و مدرسه و 44 پروژه در حوزه فناوري است همه اين ها به بركت دولت نهم و دهم و رهنمودهاي مقام معظم رهبري است كه همه همت و توان خود را وقت مردم كرده اند.
وي افزود: صحنه ايران امروز صحنه خدمت رساني و احقاق حقوق ملت و دشمن ستيزي است و افتخارات بزرگ همه در پرتو اتحاد، يكدلي و غرور ملي ما و حمايت از دولتمردان بي ادعاست.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14