(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 شهريور  1389- شماره 19728

كوتاه اقتصادي
معاون وزير كار: قانون مشاغل سخت و زيان آور اصلاح شد
موج دوم بحران مالي در انتظار غرب و آمريكا
تشكيل ستاد ويژه مديريت تحريم در دولت
رشد 53 درصدي بورس تهران با تشديد تحريم ها
رئيس مركز آمار: زوج هاي جوان براي معرفي شماره حساب از 15 شهريور اقدام كنند
بهره برداري از 4هزار و 67 طرح جديد پستي و مخابراتي در هفته دولت
پرداخت مطالبات معوق چايكاران
واگذاري 140 هزار واحد مسكن مهر از پايان شهريورماه
افزايش 2 برابري قيمت موادغذايي در روسيه
قيمت اينترنت «دايل آپ» افزايش نمي يابد
وزير جهاد كشاورزي: ايران امسال هم در توليد گندم خودكفا شد
اختصاص 50 ميليارد تومان براي جوايز صادراتي سال 88



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس شوراي هماهنگي مديران بانك هاي دولتي ضمن تاكيد بر اينكه هيچ الزام و اجباري براي پرداخت تسهيلات اشتغالزايي توسط بانك ها وجود ندارد، به تشريح جزئيات وظايف بانك ها در ايجاد اشتغال در جامعه پرداخت و گفت: هم اكنون «تسهيلات تكليفي» به هيچ وجه در نظام بانكي معنا ندارد.
¤ براساس بخشنامه جديد بانك مركزي، درج عبارت «غيرقابل انتقال» بر روي چك ها وجاهت قانوني ندارد و بانكها ملزم به انتقال وجه چك عليرغم درج اين عبارت هستند.
¤ وزير تجارت ونزوئلا از اجراي 57 پروژه مشترك بين اين كشور و ايران طي 5 سال گذشته خبر داد و گفت: با همكاري ايران تاكنون 28 كارخانه در ونزوئلا احداث شده است.
¤ شركت ملي صنايع پتروشيمي در پنج ماهه نخست سالجاري بيش از 16 ميليون و 47 هزار تن انواع محصولات پتروشيمي در كشور توليد كرد.
¤ روزنامه حريت چاپ آنكارا نوشت: دليل انفجار در خط لوله استان آگرا كه گاز ايران را به تركيه منتقل مي كند عمليات تروريستي بوده است.در همين حال، وزير انرژي تركيه نيز پس از ديدار با سفير سوريه در تركيه تاكيد كرد تا يك هفته ديگر انتقال گاز ايران به تركيه از سر گرفته خواهد شد.
¤ معاون وزير نفت با اشاره به افزايش 4 برابري صادرات گاز در يكسال گذشته، از درآمد 69 ميليارد دلاري فروش نفت در دولت دهم خبر داد و گفت: درآمدهاي نفتي دولت نهم به طور متوسط سالانه 58 ميليارد دلار بوده است.
¤ عمليات تعويض نيم تنه پاييني چاه شماره 12 خانگيران بدون استفاده از دكل حفاري و با صرفه جويي 233 ميليارد ريال در منطقه عملياتي خانگيران و نظارت نماينده اداره حفاري شركت نفت مناطق مركزي ايران صورت گرفت.
¤ مديرعامل شركت خدمات هوايي پيام گفت: امكانات و تاسيسات راه اندازي پستي پيام فراهم شده و اين طرح آماده واگذاري به شركت پست است.
¤ وزير جهاد كشاورزي گفت: براساس مصوبه شورايعالي آب كشور، امسال 350 ميليارد تومان به اعتبارات آب وخاك وزارت جهاد كشاورزي افزوده شد.
¤ رئيس كل بانك مركزي از خروج منابع بانك هاي ايران در اروپا خبر داد و گفت: بانك مركزي از 6 ماه قبل اين اتفاقات را مبني بر بلوكه كردن منابع برخي از بانكهاي ايران توسط اتحاديه اروپا را پيش بيني كرده بود.

 



معاون وزير كار: قانون مشاغل سخت و زيان آور اصلاح شد

معاون روابط كار وزارت كار با بيان اين كه خبرنگاران جزو مشاغل سخت و زيان آور قرار گرفتند، گفت: بهسازي قراردادهاي موقت، حذف نيروي شركتي از بخش خصوصي، تشويق سرمايه گذاري و بهبود فضاي كسب و كار از رويكردهاي لايحه اصلاح قانون كار است.
ابراهيم نظري جلالي در گفت وگو با فارس در خصوص آخرين مصوبات شوراي عالي كار، اظهار داشت: اين شورا به صورت سه جانبه و با حضور نمايندگان كارگر، كارفرما و دولت اداره مي شود.
وي ادامه داد: فلسفه وجودي شوراي عالي كار تدوين آيين نامه ها، دستورالعمل ها و روابط و مقررات قانون كار و همچنين به روز كردن آنهاست.
معاون وزير كار مهمترين وظيفه شوراي عالي كار در سطح ملي كه بسيار چالشي است را تعيين دستمزد كارگران در پايان اسفندماه دانست و گفت: يكي از مسائل ديگر در اين حوزه، تصميم گيري راجع به اصلاح ساختار اقتصادي بنگاههاي مشكل دار است.
وي ادامه داد: براي تغيير كاربري و ساختار واحدهاي توليدي شوراي عالي كار مجوز موقت را براي تحت پوشش بيمه بيكاري قرار دادن تعدادي از نيروهاي كار خود را صادر مي كند.
جلالي با بيان اين كه مهمترين مشكل خبرنگاران طي سال هاي اخير قرار گرفتن در رده مشاغل سخت و زيان آور بود، گفت: اين موضوع با همكاري وزارت ارشاد تصويب شد و خبرنگاري در حال حاضر جزو مشاغل سخت و زيان آور است و در صورتي كه 20 سال مداوم خبرنگاري در اين حرفه باشد بازنشسته خواهد شد كه البته اين موضوع را وزارت ارشاد بايد تاييد كند.
به گفته اين مقام مسئول موضوع فوق مربوط به شوراي عالي حفاظت فني زير نظر معاون روابط كار تصويب شده است.
معاون روابط كار وزارت كار و امور اجتماعي در خصوص ديگر مصوبات شوراي عالي كار، اظهار داشت: مستثني شدن خدام بقاء متبركه، تكايا، حسينيه ها و مساجد از برخي از مواد قانون كار مانند 191 مبني بر معاف شدن تا سه نفر از خدام براي پرداخت بيمه تصويب شد.
وي بيان داشت: تمام خدام مساجد و حسينيه ها و بقاء متبركه مشمول بيمه و قانون كار و دستمزد هستند و تحت پوشش قانون كار بودن اين افراد از سه نفر به 5 نفر به مدت پنج سال افزايش يافته است كه اين كار با هماهنگي سازمان اوقاف صورت گرفت.
معاون وزير كار در مورد رويكرد وزارت كار و امور اجتماعي در اصلاح قانون كار، تصريح كرد: رويكرد دولت و وزارت كار در اين لايحه ساماندهي قراردادهاي موقت كار، پايداري بنگاه هاي توليدي، حمايت از كارفرما و كارگر براساس شرايط و بهبود فضاي كسب و كار است.
وي با بيان اين كه از نظر وزارت كار، كارفرما نيز در اقتصاد كارگر محسوب مي شود، بيان داشت: كارفرما به دنبال تهيه مواد اوليه، توليد كالا و ابزار مصرف است و به نوعي كارگر محسوب مي شود و كارگر و كارفرما به عنوان دو بازوي كار تلقي مي شوند و هدف در قانون پايداري بنگاه است و زماني كه اين موضوع محقق شود موجب تثبيت شغلي كارگر مي شود.
وي در خصوص تحت پوشش بيمه بيكاري قرار دادن افراد جوياي كار، بيان داشت: افرادي كه داراي مدرك فني و يا كارگري كه داراي كارت مهارت از سازمان فني و حرفه اي باشد و در شرايط فعلي شغل مناسبي برايش وجود ندارد تحت پوشش بيمه بيكاري قرار مي گيرد.
جلالي در مورد نقش اجراي هدفمندي يارانه ها در واحدهاي توليدي تصريح كرد: اين طرح به صورت پلكاني در حال اجرا است و در خصوص بنگاه ها تا حدودي اعمال مي شود و در صورتي كه با برنامه ريزي و نظارت كافي همراه باشد مشكل خاصي بوجود نمي آيد و وزارت كار مراقب عدم افزايش ريزش كارگران در واحدهاي اقتصادي است.
وي در خصوص مقرري بگيران بيمه بيكاري، تصريح كرد: در ابتداي دولت نهم شش ميليون و 417 هزار نفر كل بيمه شدگان اجباري بودند كه ازاين ميزان 133 و 657 نفر مقرري بيمه بيكاري دريافت كردند كه 8/2 درصد است. معاون وزير كار خاطرنشان كرد: در حال حاضر نه ميليون و 600 هزار نفر كارگر بيمه شده وجود دارد كه نسبت به سال اول دولت نهم نزديك به 5/3 ميليون نفر افزوده شده است و در عين حال اكنون 5/1 ميليون كار ساختماني در مرحله بيمه شدن هستند.
به گفته وي از ميزان فعلي بيمه شدگان 161 هزار و 188 نفر مقرري بيمه بيكاري دريافت مي كنند و با اين وجود بيمه بيكاري روند كاهشي داشته است كه اين مسئله مربوط به اصلاح ساختار واحدهاي توليدي است.
معاون وزير كار و امور اجتماعي در مورد برون سياري برخي از وظايف روابط كار به بخش خصوصي، گفت: وزارت كار حداقل به 500 نيروي بازرس كار در بخش خصوصي نياز دارد.
وي ادامه داد: تعداد بازرسان كار در كشور نسبت به واحدهاي توليدي در مقايسه با استانداردهاي جهاني پايين تر است و براي رفع اين مشكل وزارت كار خصوصي سازي وظايف روابط كار را در دستور كار دارد.

 



وزيرصنايع در ونزوئلا اعلام كرد
موج دوم بحران مالي در انتظار غرب و آمريكا

وزير صنايع و معادن گفت: موج دوم بحران مالي و اقتصادي، غرب و آمريكا را فراخواهد گرفت.
علي اكبر محرابيان در مراسم گشايش سومين نمايشگاه توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در ونزوئلا با بيان مطلب فوق، همچنين با مقايسه وضعيت صنعت جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا از يك طرف و آمريكا از سوي ديگر گفت: در 30 سال گذشته كه از انقلاب اسلامي مي گذرد علي رغم همه توطئه هاي آمريكا، ايران روز به روز قدرتمند تر شده است در حالي كه آمريكا در نقطه اوج استيصال اقتصادي خود قرار دارد.
وي افزود: امروز ونزوئلا فقط 11 سال از انقلاب خود را به رغم همه توطئه هاي آمريكا، مشكلات كشور خود را يكي پس از ديگري حل مي كند.
در اين مراسم نيز محرابيان تاكيد كرد: دانش فني و تكنولوژي پيشرفته صنعتي نيز بتدريج به ونزوئلا منتقل خواهد شد. وي گفت: فهرست بلندي از زمينه هاي همكاري صنعتي بين دو كشور تهيه شده است كه در كميسيون مشترك در تهران درباره آن تصميم گيري خواهيم كرد.
محرابيان همكاري هاي صنعتي ايران با ونزوئلا را الگوي خوبي براي ساير كشورهاي آمريكاي لاتين دانست. وزير صنايع و معادن، آمادگي كامل جمهوري اسلامي ايران براي آموزش نيروهاي ونزوئلايي در زمينه هاي مختلف صنعتي را مورد تاكيد قرار داد و اطمينان داد با توسعه روند همكاري هاي صنعتي ميان دو كشور، ونزوئلا به كشور مهم صنعتي در آمريكاي جنوبي تبديل خواهد شد.
وي اظهار داشت: مهمترين ويژگي همكاري صنعتي ايران با ونزوئلا انتقال تكنولوژي هاي نوين صنعتي از سوي ايران به ونزوئلا است.
در اين نمايشگاه بالغ بر200 نوع محصول و كالاي صنعتي و توليدي كشور به همراه فن آوري هاي پيشرفته به عنوان نشانه هايي از توانمندي هاي صنعتي ايران توسط 35 شركت بزرگ صنعتي و توليدي كشورمان عرضه شده است.
همچنين علي اكبر محرابيان در سفر خود به اين كشور، سند انتقال تكنولوژي توليد قطعات تراكتور ايراني را تحويل همتاي ونزوئلايي خود كرد.
در اين سند كه در قالب يك كتاب 200 برگ منتشر شده است، طراحي كامل قطعات توليد تراكتور ايراني بطور كامل شرح داده شده است.
سومين نمايشگاه توانمندي هاي جمهوري اسلامي ايران در ونزوئلا با حضور «علي اكبر محرابيان» وزير صنايع و معادن جمهوري اسلامي ايران، «خوزه خوان» وزير صنايع ونزوئلا و «ريچار كانان» وزير بازرگاني ونزوئلا گشايش يافت.

 



تشكيل ستاد ويژه مديريت تحريم در دولت

وزير اقتصاد و دارايي با بيان اين كه مقابله با تحريم با مديريت تحريم امكان پذير است، گفت: ستاد ويژه اي در دولت به همين منظور تشكيل شده و با همكاري ها و پيش بيني هاي مختلف كار را جلو مي بريم و انتظار داريم كه وحدت و يكپارچگي اصناف نيز ادامه داشته باشد.
شمس الدين حسيني در همايش اصناف و بازاريان ضمن تبريك به مناسبت سالروز ولادت امام حسن مجتبي و همچنين روز بسيج اصناف گفت: امروز روز مباركي است چون به نام امام حسن(ع) است.
وي در ادامه با اشاره به شرايط دشواري كه مردم پاكستان پشت سر مي گذارند گفت: مردم و دولت ايران در اين وضعيت قصد حمايت از آنها را دارند و اصناف و بازاريان هم در اين مسير حركت مي كنند.
حسيني با بيان اين كه اصناف بسيجي از بازوهاي قدرتمند اقتصاد كشور هستند، خاطرنشان كرد: من از اقدام سازنده اصناف كه 2 ميليون و 500 هزار اظهارنامه مالياتي را ارائه كرده اند تشكر مي كنم.
وزير اقتصاد و دارايي با اعلام اين كه امسال سال حساس و تعيين كننده اي در تاريخ انقلاب است، به بيان دلايل تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران پرداخت و گفت: دليل تنگ كردن حلقه اين تحريم ها آن است كه اگر به لحاظ اقتصادي توجه كنيم آنچه را كه امروز مي خواهند به آن بپردازيم تا از تحريم ها چشم پوشي كنند اين خودش تحريمي است كه آنها مي خواهند ما را از دانش برتر كه براي ما اقتصاد ساز است محروم كنند و ما را مجبور به پذيرش اين محروميت كنند.
وي تصريح كرد: طبيعي است كه نظام و رهبري و مردم عزيز هوشيار هستند و هيچ وقت بهاي محروميت هميشگي پيشرفت علم و دانش را نمي پذيرند. وزير اقتصاد و دارايي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به مسئله هدفمند كردن يارانه ها گفت: در اين باره صحبتهاي زيادي شده و بررسي هاي كارشناسي نشان داده كه اين مسئله يك انتخاب نيست بلكه يك اجتناب است. اين گزارش حاكي است: مهدي غضنفري وزير بازرگاني نيز در همايش اصناف و بازاريان با بيان اين كه ارتباط اصناف با وزارت بازرگاني ناگسستني است، ابراز اميدواري كرد تا همزمان با اجراي قانون هدفمندسازي و اصلاح قيمت ها اين تعامل دو جانبه همچنان تداوم يابد.

 



فايننشال تايمز گزارش داد
رشد 53 درصدي بورس تهران با تشديد تحريم ها

فايننشال تايمز نوشت: در حالي كه بورس كشورها از بحران اقتصادي جهاني رنج مي برند و عملا با ركود مواجه شده اند بورس ايران توانسته است پس از رشد 29 درصدي در سال گذشته، رشد 53 درصدي را در سال جاري رقم بزند.
به گزارش فايننشال تايمز، در حالي كه بازارهاي بورس خاورميانه در تابستان سال جاري با افت و كسادي همراه بوده اند و عملا نتوانسته اند خود را از بحران جهاني بازيابي كنند تنها بورس اوراق بهادار تهران توانسته است روند سوددهي خود را ادامه دهد.
تي اس اي با بازدهي 53 درصدي در سال جاري همراه بوده است كه اين ميزان بعد از سوددهي 29 درصدي سال گذشته رقم خورده است. بورس تهران هم اكنون سرمايه 81 ميليارد دلاري را در بين 350 شركت به خود اختصاص داده است و اين در حالي است كه تحريم هاي بين المللي بر عليه دولت ايران در حال رشد است و بدترين بحران جهاني كماكان ادامه دارد.
اين رشد چشمگير با وجود تحريم هاي بين المللي شديد و بدترين بحران مالي جهاني در چند نسل اخير، حاصل شده است.
از عوامل اصلي اين رشد مي توان به عدم جايگزيني خوبي براي سرمايه گذاري و كاهش نرخ سودهاي بانكي اشاره كرد.
لازم به ذكر است تنها 2 درصد بورس تهران از سرمايه گذاري شركت هاي خارجي تشكيل شده است.

 



رئيس مركز آمار: زوج هاي جوان براي معرفي شماره حساب از 15 شهريور اقدام كنند

رئيس مركز آمار ايران اعلام كرد: اطلاعات اصلاح شده خانوارها درخصوص ازدواج، طلاق، تولد و فوت افراد، تا پنجم شهريور به طور كامل در اختيار وزارت رفاه و تامين اجتماعي قرار مي گيرد.
عادل آذر گفت: از سال 1387 كه عمليات جمع آوري اطلاعات اقتصادي خانوارها آغاز شد، يك ميليون و 800 هزار تولد، 400هزار فوت و يك ميليون و 600 هزار ازدواج و طلاق ثبت شده كه اطلاعات آن از طريق ثبت احوال و سازمان ثبت اسناد به مركز آمار ايران ارائه و اطلاعات خانوارها اصلاح شده است.
وي بيشترين پرسش هموطنان را مربوط به مزدوجين اعلام كرد و گفت: پسر و دختري كه ازدواج كرده اند، در فهرست مركز آمار از خانوار قبلي حذف و خانوار جديدي به سرپرستي مرد يا داماد تشكيل شده و لازم است مرد خانوار جديد يا داماد از 15 تا 25 شهريور به سامانه وزارت رفاه مراجعه كرده و در صورت تمايل به دريافت يارانه نقدي، شماره حساب ارائه كند.
آذر درباره علت نپذيرفتن شماره حساب زوج هاي جديد در سامانه وزارت رفاه در هفته هاي اخير اظهار كرد: هنوز اطلاعات زوجهاي جديد در سامانه وزارت رفاه ثبت نشده است و به همين علت اجازه درج شماره حساب به آنها داده نمي شود.
وي تصريح كرد: زوج هاي جديد از 15 تا 25 شهريور بايد براي معرفي شماره حساب به پايگاه اينترنتي وزارت رفاه به نشاني wwwrefahiir مراجعه كنند.
رئيس مركز آمار ايران درباره چگونگي پرداخت يارانه نقدي به مردان و زناني كه از هم طلاق گرفته اند، گفت: مرد يا سرپرست خانوار پس از طلاق نيز مي تواند شماره حساب خود را براي دريافت يارانه نقدي خود و افراد تحت تكفلش به سامانه وزارت رفاه معرفي كند، اما براي زناني كه طلاق گرفته اند يك خانوار جديد يك نفري در نظر گرفته شده است و خانم هايي كه طلاق گرفته اند، خود به عنوان سرپرست خانوار مي توانند شماره حساب خود را از 51 تا 52 شهريور به سامانه وزارت رفاه معرفي كنند.
وي درباره چگونگي اعمال تغييرات مربوط به تولد و فوت افراد نيز گفت: تولد فرزند جديد به تعداد افراد خانوار اضافه شده و نام افراد فوت شده نيز از فهرست خانوارها حذف شده است.آذر در پاسخ به اين سوال كه در صورت فوت سرپرست خانوار، تكليف ساير اعضا براي دريافت يارانه نقدي چه خواهد شد، افزود: در اين صورت بايد اطلاعات مسن ترين فرد تحت تكفل متوفي كه معمولا همسر وي است، با كد ملي به سامانه وزارت رفاه ارائه و شماره حساب معرفي شود.
براساس اعلام پايگاه اطلاع رساني دولت، وي درباره تكليف افرادي كه اطلاعات اقتصادي خود را به مركز آمار ايران ارائه كردند و حتي كد رهگيري دارند، اما هنگام مراجعه به سامانه وزارت رفاه اجازه معرفي شماره حساب به آنها داده نمي شود، گفت: تعداد اين خانوارها محدود و حدود نيم درصد خانوارهايي است كه اطلاعات خود را به مركز آمار ايران ارائه كرده اند.
رئيس مركز آمار ايران افزود: در اين گونه موارد سرپرست خانوار تعيين هويت نشده است، اما اين افراد نيز از 51 تا 52 شهريورماه مي توانند با كدملي مسن ترين عضو خانوار، شماره حساب خانوار را معرفي كنند تا در آينده اطلاعات آنها اصلاح شود.
وي درباره خانوارهايي كه تاكنون موفق به ارائه اطلاعات اقتصادي خود به مركز آمار ايران نشده اند نيز گفت: دولت تاكنون در دو مرحله فرصت ارائه اطلاعات اقتصادي را براي هموطنان فراهم كرده، اما ممكن است باز هم خانوارهايي موفق به ارائه آن نشده باشند، به همين علت در آذرماه امسال فرصتي ديگر براي دريافت اطلاعات اقتصادي خانوارها فراهم مي شود تا افرادي كه متقاضي دريافت يارانه نقدي هستند، از آن بهره مند شوند.رئيس مركز آمار ايران تصريح كرد: خانوارهايي كه تاكنون موفق به ارائه اطلاعات اقتصادي خود نشده اند، نيازي به مراجعه حضوري يا مراجعه آنها به پايگاه هاي مركز آمار و وزارت رفاه نيست و اين افراد بايد تا آذرماه صبر كنند.

 



بهره برداري از 4هزار و 67 طرح جديد پستي و مخابراتي در هفته دولت

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد: همزمان با هفته دولت 4هزار و 67 طرح جديد پستي و مخابراتي به بهره برداري مي رسد.
رضا تقي پور گفت: با بهره برداري از اين پروژه ها، مخابرات كشور از لحاظ كيفي يك جهش عمده خواهد داشت.
تقي پور گفت: همچنين به زودي يك نرم افزار آنلاين براي ارتباط دفاتر پستي و دفاتر سي تي سي در روستاها به بهره برداري خواهد رسيد.
وي افزود: با استفاده از اين فناوري امكان انجام كارهاي بانكي در دفاتر پستي و مخابراتي فراهم مي شود كه اين مسئله يك تحول بزرگ در عرصه خدمت رساني در بحث فناوري اطلاعات است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين گفت: ماهواره ايراني رصد يك تا پيش از پايان سال 1389 به فضا پرتاب خواهد شد.
وي در حاشيه برپايي ستاد رسيدگي به مشكلات مردم از سوي هيئت دولت مستقر در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران در مورد آخرين تحولات مربوط به ماهواره ايراني رصد يك و درباره زمان دقيق پرتاب اين ماهواره خاطرنشان كرد: درخصوص پرتاب يك ماهواره بايد عوامل زيادي دست به دست يكديگر دهند، البته تجهيزات مربوط به ساخت اين ماهواره هم اكنون به طور كامل به اتمام رسيده است.
تقي پور ادامه داد: به عنوان مثال تعيين جايگاه ماهواره، بحث هاي تله متري و ساير مسائل جزو مسائلي است كه بايد بعضا با خارج از كشور هماهنگ شود و اين هماهنگي ها زمان مي برد.
وي در خصوص جزئيات فني اين ماهواره گفت: ماهواره رصد يك با پرتابگر سفير اميد به فضا پرتاب خواهد شد.
وي افزود: اين ماهواره در مدار 250 تا 400 كيلومتري زمين مستقر خواهد شد و وظيفه سنجش از راه دور را برعهده دارد.

 



پرداخت مطالبات معوق چايكاران

رئيس سازمان چاي كشور گفت: از 12 ميليارد تومان بدهي معوق به چايكاران شمال 10 ميليارد تومان پرداخت شد و 2 ميليارد تومان به زودي پرداخت خواهد شد.
علي محرر در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: از دوشنبه گذشته 10 ميليارد تومان بدهي معوق چايكاران به حساب آنان واريز شد و 2 ميليارد تومان باقي مانده هم تامين اعتبار شده و به زودي پرداخت خواهد شد.
رئيس سازمان چاي كشور گفت: اين بدهي ها مربوط به ماه هاي خرداد و تير است كه با پرداخت آنها بدهي به چايكاران شمال تا آخر تيرماه تسويه خواهد شد.
وي ميزان پرداخت پول به چايكاران شمال را تا الان 30 ميليارد تومان عنوان كرد.
محرر گفت: خريد تضميني برگ سبز چاي از چايكاران تا 30 مهر ادامه دارد اما با توجه به سپري شدن فصل اصلي برداشت پيش بيني مي شود اين ميزان رقم زيادي نخواهد بود.
محرر گفت: امسال از نظر كيفي و ضعيت چاي بهتر شده اما از نظر كمي پيش بيني مي شود نسبت به سال گذشته كاهش خريد داشته باشيم.
محرر ميزان خريد تضميني برگ سبز از چايكاران را سال گذشته 171 هزار تن عنوان كرد و گفت: به رغم پيش بيني 150 هزار تن خريد برگ سبز از چايكاران در سال جاري اما به گفته كارشناسان اين رقم به 130 هزار تن خواهد رسيد.
رئيس سازمان چاي كشور اخيرا به خبرگزاري فارس گفته بود كه 11 ميليارد تومان بدهي چايكاران تا روز چهارشنبه اين هفته پرداخت خواهد شد و با اين پرداخت هيچ اعتراضي از جانب كشاورزان چايكار نخواهد بود.
وي همچنين با بيان ميزان بدهي معوق 11 ميليارد توماني چايكاران گفته بود با دريافت 10 ميليارد تومان اعتبار از طرف دولت، محل اعتبار يك ميليون تومان باقي مانده هم مشخص و آماده است و مشكلي در اين زمينه نخواهد بود.

 



واگذاري 140 هزار واحد مسكن مهر از پايان شهريورماه

وزير مسكن و شهرسازي گفت: از هفته چهارم شهريور تا پايان آذر 140 هزار واحد مسكن مهر واگذار مي شود.
علي نيكزاد افزود: وسعت اين طرح ها 14 ميليون مترمربع است كه با اعتباري معادل 5 هزار ميليارد تومان از هفته پاياني شهريور، هفته به هفته واگذار مي شود. وي گفت: اين واحدها از شهرهاي جديد اطراف تهران آغاز و سپس در بافت هاي فرسوده و شهرهاي بالا و پايين 25 هزار نفر جمعيت واگذار مي شود. وزير مسكن افزود: مرحله دوم واگذاري مسكن مهر نيز از هفته نخست زمستان تا پايان سال انجام مي شود. وي در ادامه به روند ساخت مسكن مهر از آغاز تاكنون اشاره كرد و گفت: 940هزار نفر براي مسكن مهر نام نويسي كرده اند و براي ساخت يك ميليون واحد برنامه ريزي كرده ايم.
نيكزاد افزود: هم اكنون براي ساخت 930 هزار واحد مسكن مهر، پروانه اخذ شده و پي سازي 680 هزار واحد هم انجام شده است. وي گفت: از 210 هزار واحد مسكن مهر روستايي نيز 165 هزار واحد انعقاد قرار داده شده است.به گزارش شبكه خبر،وزير مسكن و شهرسازي، خارج كردن قيمت زمين از سبد تامين مسكن و پرداخت وام هاي 20، 22 و 25 ميليوني براي طرح هاي صنعتي و نيمه صنعتي شهري و وام هاي 10 ميليون توماني در روستاها را از مهم ترين اقدامات دولت نهم و دهم در رفع معضلات تهيه مسكن خواند. نيكزاد گفت: مسكن مهر با 75 تا 85 درصد امكانات زندگي تحويل متقاضيان مي شود و دولت براي تامين آب، برق و انشعاب فاضلاب، 1200 ميليارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.
وي افزود: در ساخت و واگذاري مسكن مهر وزارت خانه هاي نيرو و نفت نيز همكاري هاي بسيار موثري دارند.
واگذاري 25هزار واحد مسكن مهر در شهرهاي جديد
تا پايان آذر
معاون وزير مسكن و شهرسازي گفت: طي پنج سال برنامه چهارم توسعه جمعيت ساكن در 16 شهر جديد با رشد بيش از 30درصد نسبت به برنامه سوم از مرز 460 هزار نفر گذشت.
به گزارش خبرگزاري ايرنا «جمشيد نورصالحي» اظهار داشت: تا پايان برنامه سوم توسعه (1383) در مجموع 300 هزار نفر در شهرهاي جديد ساكن بودند.
شهرهاي انديشه، پرند، پرديس و هشتگرد (استان تهران)، مجلسي، بهارستان و فولادشهر(استان اصفهان)، بينالود، گلبهار(استان خراسان رضوي)، مهاجران(استان مركزي)، صدرا (شيراز)، سهند(تبريز)، عالي شهر(بوشهر) و رامشار(سيستان و بلوچستان) از جمله شهرهاي جديد تحت پوشش وزارت مسكن و شهرسازي هستند كه سكنه دارند.مديرعامل شركت مادر تخصصي عمران شهرهاي جديد افزود: بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد تا پايان برنامه چهارم توسعه (1388) در مجموع 280هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد داراي سكنه يا اتمام يافته و يا در دست ساخت قرار داشت، در حالي كه اين رقم در سال 1383 بالغ بر 180 هزار واحد مسكوني بود.
نورصالحي اضافه كرد: براساس طرح مسكن مهر كه قرار است 940 هزار واحد مسكوني در سطح شهرها ساخته شود، احداث 250هزار واحد مسكوني سهميه اختصاص يافته به شهرهاي جديد است.
وي گفت: از مجموع 309 هزار واحد مسكوني كه اكنون در شهرهاي جديد در دست اجرا قرار دارد 74 هزار دستگاه مربوط به تعاوني هاي مسكن و بقيه تعهدات انبوه سازان، سرمايه گذاران خارجي و غيره است.
نورصالحي تصريح كرد: سهم سرمايه گذاران خارجي از طرح مهر 40 هزار واحد مسكوني است كه توسط پنج شركت تركيه اي و يك شركت كره اي به مورد اجرا گذاشته مي شود.
معاون وزير مسكن و شهرسازي از برنامه واگذاري 25 هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد از هفته چهارم شهريورماه سال جاري تا پايان آذرماه خبر داد و گفت: انتظار مي رود در سه ماهه پاياني سال جاري نيز با تكميل 75هزار واحد مسكوني در مجموع كار ساخت 100هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد به پايان برسد.
وي خاطر نشان ساخت: بقيه واحدهاي مسكوني سهميه طرح مهر در شهرهاي جديد سال 1390 به اتمام مي رسد.
نورصالحي افزود: اجراي 215 هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد از سوي انبوه سازان به عنوان عملكرد شاخص در اين بخش محسوب مي شود كه از مهر 1388 تا شهريورماه جاري در حال ساخت است كه در واقع به عنوان عملكرد دولت دهم محسوب مي شود.
وي گفت: بمنظور بهبود خدمات زيربنايي در شهرهاي جديد مبلغ دو هزار ميليارد ريال براي اين بخش در سال گذشته اختصاص يافت كه يك هزار و 500 ميليارد ريال آن كمك بلاعوض دولت بود و 500 ميليارد ريال نيز از منابع داخلي شهرهاي جديد تخصيص يافت.

 



افزايش 2 برابري قيمت موادغذايي در روسيه

در پي افزايش دماي هوا و گرماي بي سابقه در روسيه، بهاي موادغذايي اساسي و استراتژيك در اين كشور دو برابر شد.
به گزارش شبكه بين المللي خبر، با توجه به ممنوعيت صادرات غلات از روسيه، بهاي گندم سياه، بلغور جو، برنج و شير در روسيه در مقايسه با هفته گذشته دو برابر افزوده شده است.
هرچند كمبود غلات باعث نگراني شهروندان روسي شده و اعتراض آنها را برانگيخته است، با اين حال توزيع كنندگان موادغذايي اعلام مي كنند در افزايش قيمت ها نقشي ندارند.
برخي فروشندگان ارزاق عمومي در مسكو علت گراني موادغذايي را عمده فروشان بيان كرده و مي افزايند: آنان برخي كالاها را با قيمت بيشتر مي فروشند.
در حالي كه دولت روسيه تهديد كرده است بطور جدي با سوداگران برخورد مي كند، عمده فروشان هرگونه نقشي را در افزايش قيمت ها تكذيب مي كنند.
يك مسئول مركز توزيع عمده كالا در روسيه هم معتقد است؛ توليدكنندگان مقصرند زيرا آنها با مطرح كردن مسئله خشكسالي و كمبود برداشت بطور مصنوعي قيمت ها را بالا برده اند.با اين حال ميزان برداشت محصولات كشاورزي امسال در روسيه در مقايسه با سال هاي پيش به يك سوم خواهد رسيد.به گفته تحليل گران؛ مصرف كنندگان روسي بايد به طور مداوم منتظر افزايش قيمت موادغذايي باشند.
رشد اقتصادي آمريكا
زير يك درصد
استاد دانشگاه نيويورك كه به درستي وقوع بحران مالي جهان در سال 2007 را پيش بيني كرده بود تاكيد كرد: رشد اقتصادي آمريكا در سه ماه سوم امسال به كمتر از يك درصد خواهد رسيد.
نوريل روبيني در مصاحبه با بلومبرگ تصريح كرد؛ احتمال وقوع مجدد بحران مالي و ركورد اقتصادي در آمريكا بيش از 40 درصد است. به نظر من رشد اقتصادي آمريكا در سه ماه دوم 2010 در بهترين حالت به 2/1 درصد رسيده است كه اين رقم بسيار كمتر از رقم 4/2 درصدي است كه وزارت بازرگاني آمريكا پيش از اين اعلام كرده است.
وي افزود: رشد اقتصادي آمريكا در شش ماه دوم 2010 بي شك كمتر از شش ماه نخست خواهد بود. دولت آمريكا تاكنون 814 ميليارد دلار از منابع مالي طرح نجات اقتصادي را هزينه كرده است ولي سيستم مالي اين كشور هنوز با چالشهاي زيادي روبرو است.
براساس نظرسنجي بلومبرگ رشد اقتصادي آمريكا طي سه ماه دوم 2010 به كمتر از 4/1 درصد رسيده است.قرار است وزارت بازرگاني آمريكا نيز گزارش خود در مورد رشد اقتصادي اين كشور در سه ماه دوم را اصلاح كند.


 



قيمت اينترنت «دايل آپ» افزايش نمي يابد

رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي گفت: مشكل افزايش تعرفه خطوط تلفن ديجيتالي(خطوط E1) از سوي مخابرات را برطرف مي كنيم و اجازه نمي دهيم قيمت اينترنت دايل آپ(اتصال به شبكه اينترنت از طريق خط تلفن و با كارت هاي اينترنتي) افزايش يابد.
محمد كرم پور در گفت وگو با ايرنا افزود: معاونت فني و بررسي هاي اقتصادي سازمان در حال بررسي موضوع تغيير تعرفه خطوط تلفن ديجيتالي(خطوط E1) است و بزودي نتايج اين بررسي ها را اعلام مي كنيم تا مشكل برطرف شود.
وي با تاكيد بر اين كه سياست كلي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كاهش قيمت اينترنت در كشور است، اضافه كرد: «هرگونه تغيير در قيمت خدمات(در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات) بايد از سوي رگولاتوري صورت گيرد و هيچ شركتي راسا نبايد اقدام به تغيير قيمت خدمات كند.
گفتني است كه چندي پيش عليرضا علمي دبير انجمن شركت هاي اينترنتي از افزايش شش برابري هزينه واگذاري و بهره برداري از لينك هاي E1 به دليل تغيير تعرفه دسترسي به اين خطوط از سوي شركت هاي مخابرات استاني خبر داد و گفت: اين افزايش ناگهاني تعرفه خطوط E1 موجب افزايش قيمت اينترنت دايل آپ مي شود.
برخي كارشناسان دليل افزايش تعرفه خطوط E1 از سوي مخابرات را در اين مي دانند كه شركت هاي اينترنتي خطوط E1 را به قيمت ارزان از مخابرات مي خرند و به چندين برابر قيمت(از محل اين خطوط) اينترنت دايل آپ به كاربران مي فروشند.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مورد تغيير تعرفه تلفن ثابت گفت: مخابرات به دنبال تغيير تعرفه تلفن ثابت است و پيشنهاداتي هم به كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي(رگولاتوري) رسيده كه در حال بررسي است.
كرم پور افزود: تعرفه ها ممكن است تغيير كند ولي اين به معناي افزايش نيست.وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ممكن است مخابرات بدون اطلاع رگولاتوري اقدام به افزايش تعرفه تلفن ثابت كرده باشد چرا كه برخي مشتركان مدعي هستند هزينه هاي تلفن ثابت آنها افزايش پيدا كرده است، گفت: به مشتركان اطمينان مي دهم كه رگولاتوري به عنوان دستگاه ناظر، نظارت لحظه اي بر عملكرد شركت هاي مخابراتي دارد.
كرم پور گفت: براي كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات كه نهاد مقررات گزار در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات است حدود 50 دستور تعيين كرديم كه به طور منظم در جلسات طرح مي شود.
وي از تشكيل چهار كميسيون فرعي و تخصصي خبر داد و گفت: اين كميسيون ها شامل كميسيون طيف، اقتصادي و تعرفه، حقوقي و فناوري اطلاعات هستند و قبل از طرح موضوعات در كميسيون تنظيم مقررات و تصويب آنها، اين مسائل در كميسيون فرعي و تخصصي بررسي و ويرايش فني مي شود.
وي افزود: دستور كار كميسيون اصلي ابتدا در كميسيون هاي فرعي توسط گروهي از مشاوران و فعالان بخش خصوصي بررسي و مطالب به صورت صيقل يافته به كميسيون تنظيم مقررات براي تصميم گيري و تصويب ارائه خواهد شد.

 



وزير جهاد كشاورزي: ايران امسال هم در توليد گندم خودكفا شد

وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد: با توليد 5/14 ميليون تن گندم در كشور، امسال ايران در اين زمينه خودكفا و علاوه بر اين به صادركننده گندم نيز تبديل شد.
«صادق خليليان» پنج شنبه شب در جريان بازديد از طرحهاي كشاورزي در دامغان به خبرنگاران گفت: تاكنون از اين مقدار گندم توليدي 10 ميليون و 500 هزار تن آن خريداري شده است و پيش بيني مي شود اين رقم به بيش از 11 ميليون تن نيز برسد.
وي با بيان اينكه ميزان خريد امسال 20 درصد نسبت به سال قبل افزايش دارد، افزود: اين در حالي است كه در كشورهاي ديگر از جمله روسيه ميزان توليد گندم كاهش يافته است.
وي اظهار داشت: اين امر موجب شده كه ايران نيز به عنوان يكي از توليدكنندگان گندم متقاضي براي خريد محصول در جهان داشته باشد.
خليليان توليد اين مقدار توليد گندم را در كشور ركورد جديدي دانست و افزود: قيمت جهاني گندم در جهان به بيش از 300 دلار در هر تن رسيده است.
وي گفت: هزينه اي كه براي واردات گندم از خارج صرف مي شد با رسيدن به خودكفايي صرف كشاورزان مي شود.
وزير جهاد كشاورزي ميزان خريد جو در كشور را در سال جاري يك ميليون و 450 هزار تن اعلام كرد و افزود: در محصولات باغي نيز به دليل عرضه مستقيم كشاورزان دخالتي براي خريد صورت نگرفته و خريد تضميني همچنان به عنوان پشتوانه براي اين بخش فعال است.

 



اختصاص 50 ميليارد تومان براي جوايز صادراتي سال 88

رئيس سازمان توسعه تجارت گفت: از سوي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري 50 ميليارد تومان براي پرداخت جوايز صادراتي تخصيص يافت.
بابك افقهي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: از سوي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري مبلغ 50 ميليارد تومان از محل اعتبارات جوايز و مشوق هاي صادراتي بودجه سال 89 كل كشور به منظور پرداخت جوايز مشوق هاي صادركنندگان در آستانه روز ملي صادرات به سازمان توسعه تجارت اختصاص پيدا كرد.
وي افزود: براساس اطلاعات جمع آوري شده در سراسر كشور، كليه مطالبات صادركنندگان تا سال 87 و قبل از آن تسويه شده است و تعهدات مربوط به صادركنندگان در سال 88 و بعد از آن در زمره مطالبات قطعي صادركنندگان محسوب شده كه براساس اطلاعات ارائه شده از سوي استان هاي سراسر كشور در طول هفته هاي آينده اين موضوع به سازمان هاي بازرگاني كل كشور ابلاغ مي شود تا براساس آن مدارك توسط آنها در زمان مشخص و معين تكميل شده و اين جوايز تخصيص يابد.
معاون وزير بازرگاني گفت: مبناي پرداخت جوايز صادراتي مطابق روال هر ساله است و قيمت ها پايه صادراتي كالا از سوي كار گروه قيمت گذاري مشخص و در زمان خروج كالا خواهد بود.
وي افزود: جوايز صادراتي مربوط به هر سال در بخش كالايي به صادركنندگاني تعلق مي گيرد كه خروج كالاي آنها در همان سال صورت گرفته باشد و مهر خروج و شماره رديف مرزي در ظهر پروانه صادراتي درج شده باشد. افقهي گفت: بديهي است صرفاً افراد حقيقي و حقوقي 100 درصد خصوصي يا تعاوني صادركننده كالا مشمول اين جوايز خواهند بود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14