(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 شهريور  1389- شماره 19728

ديپلماسي ديجيتال ترفند نوين غرب
واكاوي اهداف پنهان دولت آمريكا در «ديپلماسي رسانه اي» عليه ايران - بخش نخست



ديپلماسي ديجيتال ترفند نوين غرب
واكاوي اهداف پنهان دولت آمريكا در «ديپلماسي رسانه اي» عليه ايران - بخش نخست

ايرج نظافتي
دولت ايالات متحده آمريكا پس از اينكه تمامي تحريم ها و تهديدهاي خود عليه جمهوري اسلامي را در بن بست كامل و نقشه هاي خود را نقش بر آب ديده است و به اين نتيجه قطعي رسيده كه ديپلماسي بين المللي در ايجاد اجماع جهاني عليه ايران اسلامي در دنياي امروز ديگر به هيچ عنوان امكان پذير نيست، به «ديپلماسي ديجيتال» يا «ديپلماسي رسانه اي» عليه كشورمان روي آورده است.
به بيان ديگر بايد گفت دولتمردان آمريكايي هنگامي كه دريافتند در دنياي حقيقي نمي توانند بر عزم و اراده ايرانيان در رسيدن به قله هاي پيشرفت و توسعه همه جانبه خدشه اي وارد كنند، دست به دامان دنياي مجازي شده و تمام تلاش و توان خود را معطوف به اين مسئله كرده اند كه به هر قيمتي شده جمهوري اسلامي را مورد حمله رسانه اي قرار دهند.
بر همين اساس نبرد رسانه اي با داير شدن صدها هزار شبكه ماهواره اي و سايت هاي خبري اينترنتي فارسي زبان آغاز شده است كه از آن به عنوان جنگ نرم ياد مي كنيم.
اما اين ديپلماسي رسانه اي دشمن در يك سال و نيم اخير و پس از حوادث انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري سال گذشته ابعاد جديدتر و ميدانهاي وسيع تري را شامل شده و به نوعي مي توان گفت كه دشمن با ملاحظه برخي آشوب گري ها و فتنه انگيزي فتنه گران داخلي در اين مدت بسيار اميدوار شده تا شايد از اين راه بتواند به جمهوري اسلامي ضربه وارد كند.
پخش ساعت ها برنامه تحليل و تفسير خبري از شبكه هاي ماهواره اي درباره حوادث پس از انتخابات و دخالت آشكار آنان در مسايل داخلي ايران نمونه بارز ديپلماسي رسانه اي دشمن عليه ميهن اسلاميمان مي باشد، كه در گزارش امروز و فرداي كيهان به واكاوي ابعاد جنگ نرم دشمن و پشت پرده هاي نقش دولت آمريكا در اين نبرد رسانه اي خواهيم پرداخت.
ديپلماسي ديجيتال چيست؟
در ادبيات سياسي، واژه ديپلماسي يا ديپلماتيك به فعاليت بين كشورها گفته مي شود كه در عرصه بين الملل اين روابط داراي اهدافي از جمله بهبود روابط سياسي، هم پيماني له يا عليه كشورهاي ديگر، بستن قراردادهاي اقتصادي، فرهنگي، نظامي و... است.
اما در سال هاي اخير و با گسترده شدن فضاي رسانه ها از جمله شبكه هاي اينترنت و ماهواره، كشورهاي غربي و در رأس آن دولت آمريكا فعاليت هاي رسانه اي خود را در حمايت يا عليه هر كشوري كه بخواهد دنبال مي كند. به عنوان مثال آمريكا در فضاي مجازي در حمايت از رژيم صهيونيستي سنگ تمام گذاشته و به نوعي به دنبال متقاعد كردن افكار عمومي جهان در پذيرش اشغالگران فلسطين است، يا در تخريب چهره جمهوري اسلامي و نشان دادن ايران به عنوان يك كشور تروريست بسيار فعال است، كه همين فعاليت امروزه به عنوان ديپلماسي ديجيتال يا رسانه اي معروف شده است.
ديپلماسي رسانه اي واژه تقريبا جديدي در دنياي رسانه به حساب مي آيد و دولت ايالات متحده آمريكا در حال حاضر پرچمدار آن محسوب مي شود كه بودجه هاي بسيار كلاني را هم در همين راستا عليه جمهوري اسلامي اختصاص داده است.
براساس اخبار موجود دولت باراك اوباما براي سال مالي 2010 ميلادي مبلغ 745 ميليون دلار براي گسترش برنامه صداي آمريكا (VOA) و راه اندازي فيلترشكن براي كشورمان از كنگره اين كشور درخواست كرده است.
اعضاء ديپلماسي رسانه اي آمريكا
شوراي دولتي پخش برنامه هاي راديو و تلويزيون آمريكا و يا به عبارتي ديگر «هيئت مديران خبررساني آمريكا» كه بر خبررساني هاي بين المللي تحت حمايت دولت ايالات متحده نظارت كامل دارند، هيئتي 9 نفره متشكل از اعضاي دو حزب جمهوري خواه و دمكرات هستند.
هشت نفر از اعضاي اين هيئت به وسيله رئيس جمهور و با تأييد مجلس سنا انتخاب مي شوند و نفر نهم نيز وزير امور خارجه يا نماينده وي است كه در حال حاضر خانم هيلاري كلينتون وزير امور خارجه دولت آمريكا اين مسئوليت را برعهده دارد.
شوراي دولتي پخش برنامه هاي راديو و تلويزيون آمريكا (BBG) كه درواقع ديپلماسي رسانه اي دولت آمريكا را طراحي و هدايت مي كنند براي سال 2010 ميلادي مبلغ 745 ميليون دلار براي گسترش برنامه صداي آمريكا- VOA- و راه اندازي فيلترشكن براي كشورهاي ايران و چين، از كنگره درخواست كرد.
هيلاري كلينتون، مادرخوانده
سياست نوين عليه ايران
نيويورك تايمز در گزارشي به نقش تعيين كننده هيلاري كلينتون در ديپلماسي ديجيتال آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران مي پردازد و مي نويسد: «در ميدان دادن به اين شكل از ديپلماسي جديد عليه حكومت ايران، نقش هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا انكارناپذير است. درواقع هيلاري كلينتون به عنوان «مادرخوانده» ديپلماسي ديجيتال و سياست نوين دولت آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.»
در ادامه اين گزارش كه به قلم ليختن اشتاين است، يادآور مي شود: «با اين حال همچنان روش هاي سنتي ديپلماسي در جهان امروز حاكميت دارند اما به هر حال در قرن بيست و يكم امثال ديپلماسي توئيتري هم در حال رشد و توسعه هستند. اين موضوع معرف يك تغيير گسترده در شكل و راهبرد ديپلماسي سنتي و مشوق فعاليت هاي سايبري در اين عرصه است، به قول «راس»- مشاور وزارت امور خارجه آمريكا- در دنياي امروز خطوط ايدئولوژيك ليبرال و محافظه كار ديگر توان انطباق با پويايي زمان را ندارند.» هيلاري كلينتون در يك سخنراني 45 دقيقه اي پس از زلزله هائيتي، آزادي دسترسي به اينترنت را از اولويت هاي حقوق بشري و سياست خارجي دولت آمريكا اعلام كرد.
آغاز ديپلماسي فعال رسانه اي آمريكا
عليه ايران
كشورهاي استكباري غرب و در رأس آن دولت آمريكا سالهاست كه عليه كشورمان برنامه هايي را در شبكه هاي ماهواره اي و اينترنتي دنبال مي كنند اما حوادث انتخابات رياست جمهوري سال گذشته فرصت طلايي را در اختيار آنان قرارداد تا به طور همه جانبه وارد نبردي رسانه اي با دامنه اي وسيع عليه جمهوري اسلامي ايران شوند.
در پي انتخابات رياست جمهوري سال گذشته توانمندي گوشي هاي تلفن همراه و تكنولوژي ارتباطي به كار رفته در آنها در سازماندهي تحركات اجتماعي و ثبت تصاويري نظير مرگ ندا آقاسلطان و انتشار اخبار راست و دروغ فراوان به نوعي توجه ديپلماسي رسانه اي غرب و آمريكا عليه ايران را جلب كرد.
«جردكوهن» از كارمندان بخش برنامه ريزي سياسي وزارت خارجه آمريكا در همان زمان در ديداري كه از يوتيوب داشت، ويدئوي مرگ آقاسلطان را روشن ترين نمونه ويدئويي عليه حكومت ايران دانست و تصريح كرد كه يوتيوب از هر سيستم اطلاعاتي ديگري كارايي بيشتري عليه جمهوري اسلامي دارد، چرا كه كاربران ايراني خود ويدئوهاي آن را توليد مي كنند! چون بيشتر اطلاعاتي كه غرب از حوادث داخلي ايران به دست مي آورد از طريق يوتيوب و توئيتر بود.
سياست ظاهري اعلام شده رئيس جمهور آمريكا عدم دخالت در انتخابات ايران بود اما مشاوران و معاونان وزارت امور خارجه آمريكا در پشت پرده اين سياست ظاهري به دنبال حفظ شرايط موجود در توئيتر و يوتيوب بودند، چرا كه بر نقش تأثيرگذار توئيتر در انتقال پيام ها و انعكاس بيانيه هاي سران فتنه واقف بودند، از طرفي هم هيچ سابقه اي از علم كردن يك شبكه اطلاعاتي اجتماعي در حوادث پس از انتخابات ايران تا آن موقع وجود نداشت و هيچ قانوني هم در اين باره نوشته نشده بود.
يكي از معاونين هيلاري كلينتون در گزارش نيويورك تايمز مي گويد: «همين كه هيلاري كلينتون تصميم گرفت تا اقدام ما در حمايت و هدايت توئيتر را محكوم نكند خود به اين معنا بود كه دولت ايالات متحده مي خواهد اين موج ادامه پيدا كند، همه چيز خيلي سريع اتفاق مي افتاد، ما تلاش كرديم تا شرايط را براي ادامه ارتباطات مردم ايران فراهم آوريم.»
به تصريح نيويورك تايمز، «جرد كوهن» 28 ساله و «الك راس» 38 ساله كه از كارمندان برنامه ريزي سياسي و مشاورين وزارت امور خارجه آمريكا هستند، پس از «باراك اوباما» و «جان مك كين» معروف ترين افراد قابل نام بردن در توئيتر هستند و پيام هاي بي شمار آنها كه تركيبي از ديپلماسي و زبان عاميانه است شهرت بسياري يافته است.
تخريب عقايد
و تضعيف باورهاي ديني مردم
يكي از مهمترين اهدافي كه غربي ها و در رأس آن دولت آمريكا عليه كشورمان دنبال مي كنند تخريب عقايد و تضعيف باورهاي ديني و از بين بردن ارزش هاي ملي و مذهبي مردم خصوصاً جوانان كشورمان است.
اسماعيل كوثري، عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با گزارشگر كيهان مي گويد: «امروز با اين واقعيت انكارناپذير روبرو هستيم كه غربي ها و استكبار جهاني با استفاده از فضاي اينترنت و شبكه هاي ماهواره در جهت تخريب باورهاي ديني در ميان مردم ما هستند و اين نبرد آنها در حوادث پس از انتخابات نمود عيني پيدا كرد.»
كوثري معتقد است كه اگر در برخي موارد شاهد اثرات تخريبي رسانه هاي دشمن در ذهن جوانان بوديم نشان مي دهد كه مسئولان فرهنگي كشورمان هنوز راهكارهاي مناسبي را براي مقابله با جنگ نرم نيافته اند.
دكتر علي اكبر شعباني نيا، كارشناس علوم سياسي و استاد دانشگاه به سرويس گزارش كيهان مي گويد: «الان دولت آمريكا به اين موضوع پي برده كه افراد مخالف جمهوري اسلامي كه در خارج از ايران فعال هستند ديگر نمي توانند اقدام موثري عليه ايران داشته باشند، از همين رو بودجه اي كه به عنوان كمك در اختيار آن گروه ها قرار داشت را قطع كردند و مي خواهند بودجه مذكور را در راه گسترش شبكه هاي ماهواره اي و اينترنتي بكار برند، چون به اين نتيجه رسيده اند كه با استفاده از فضاي سايبر بهتر مي توانند عليه كشورمان فعاليت داشته باشند.»
اين كارشناس علوم سياسي در ادامه مي گويد: «اخيراً دولت ايالات متحده برخي تحريم هاي اينترنتي عليه ايران را حذف كرده و به نوعي دستور گسترش فعاليت هاي شبكه هاي مجازي را صادر نموده است. هدف از اين كار هم ارتباط با نيروهاي مخالف جمهوري اسلامي در داخل است، يعني دشمنان ما به خوبي به اهميت فضاي مجازي در جنگ با ايران اسلامي پي برده اند و با گسترش نرم افزارهاي فيلترشكن سعي دارند افكار عمومي مردم ايران را با خود همراه كنند.»
اين استاد دانشگاه به ارايه راهكارها در مقابله با جنگ نرم دشمن اشاره مي كند و مي گويد: «مهمترين راهكار مقابله با جنگ نرم فرهنگسازي استفاده از اينترنت و ماهواره در ميان خانواده هاي ايراني است، از طرفي هم با گسترش بخش هاي سايبري مي توان به جنگ با آنان پرداخت در اين باره هم ارتش سايبري سپاه پاسداران تاكنون موفقيت هاي قابل توجهي كسب كرده است، اما متأسفانه اين موفقيت ها به طور دقيق به مردم اطلاع رساني نشده است. »
پدافند فرهنگي در برابر تهاجم فرهنگي
«مقاومت فرهنگي در برابر تهاجم فرهنگي يك نوع پدافند است كه مورد توجه عميق دولت است و اجازه نخواهيم داد ليبراليسم فرهنگي وارد كشور شود يا اشاعه پيدا كند.»
محمد عظيمي معاون حقوقي و امور مجلس وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن بيان مطالب فوق مي گويد: «اعتبار 1500 ميليارد تومان براي فعاليت هاي فرهنگي استان ها در سال جاري در نظر گرفته شده كه در سفرهاي استاني رئيس جمهور بين استان ها توزيع مي شود و استان ها از محل اين اعتبارات فعاليت هاي فرهنگي خود را توسعه خواهند داد.»
معاون وزير ارشاد مي گويد: «دولت به تمام معنا رويكرد فرهنگي خود را عملياتي مي كند و تلاش ما اين است تا ضريب مقاومت مردم در مقابل فرهنگ هاي مهاجم با احياي ارزش هاي اسلامي و فرهنگ ناب انقلابي و اسلامي افزايش پيدا كند و مردم بتوانند فرهنگ ناب اسلامي را در مقابل فرهنگ هاي بيگانه عرضه كنند.»
گزارش روز

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14