(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 9 شهريور  1389- شماره 19731

سخني با استاندار جديد كردستان درياب كنون كه دولتت هست به دست
استاندار خوزستان در گفت وگوي اختصاصي با كيهان:
رئيس جمهور با انتقال آب كارون جهت مصارف غيرشرب مخالف است
كوتاه از هفته دولت
رئيس كل دادگستري استان كردستان:دستگاه هاي دولتي بايد نسبت به پديده زمين خواري حساس باشند
برگزاري جشنواره ساعت آفتابي در كاشان
اتصال پست 400 كيلووات طبس به شبكه سراسري برق
افزايش 20 درصدي مراكز خريد تضميني برنج در سال جاري
با سرمايه گذاري 20 هزار ميليارد ريال هتل 7 ستاره در تبريز ساخته مي شود
مديركل آموزش فني و حرفه اي ايلام: مدرك گرايي يكي از عوامل بيكاري است
سلماسي ها دومين زكات دهندگان آذربايجان غربي
رئيس اداره امور اراضي جهاد كشاورزي شهرستان: باغ شهرهاي سپيدان فاقد مجوز قانوني است
كارخانه بازيافت لاستيك مشهد به بهره برداري مي رسد



سخني با استاندار جديد كردستان درياب كنون كه دولتت هست به دست

دوران كوتاه زندگي هر انسان زمان اندكي است كه براي ايفاي نقش انساني و اجتماعي در اختيار او قرار مي گيرد و مجموعه اعمال و رفتار انسان در اين زمان كوتاه علاوه بر تأثير بر سرنوشت خود او در پيدايش تحولات اجتماعي نيز بي تأثير نيست.
اگر افراد در وقت توانايي و در فرصت هايي كه در اختيار آنها قرار مي گيرد از حق و عدالت پيروي كرده و خود را از هواي نفس و وسوسه هاي مادي و دنيوي برحذر دارند سعادت دنيا و آخرت را به دست مي آورند و اگر از اين فرصت ها براي ارضاي هواي نفس استفاده كنند در اندك زمان همه چيز خود را از دست رفته مي بينند چه بقول مولانا:
حق به دور و نوبت اين تأييد را
مي نمايد اهل ظن و ديد را
هين به ملك نوبتي شادي مكن
اي تو بسته نوبت آزادي مكن
چند صباحي بيش از حضور استاندار جديد در استان ما كردستان، نمي گذرد و نگارنده به عنوان عضوي از جامعه استان بر آن شدم تا از مقام يك شهروند جزء، مطالبي را كه به زعم خود مفيد براي اداره استان مي دانم به گوش ايشان برسانم و اميدوار باشم كه اين بار نه بمانند چند سال پيش! اين توصيه ها در صورت مقبول واقع شدن به كار گرفته شوند زيرا بدون همراهي و همدلي مردم اصلاح امور جامعه ممكن نيست و بي شك همراهي افكار عمومي و همدلي اجتماعي بستر مناسب براي پيشرفت امور جامعه مي باشد و مهمتر اينكه عنايت پروردگار هم تنها شامل كساني خواهد شد كه فرصت خدمت به مردم را مغتنم شمرده و از فرصت ها در جهت كسب رضاي پروردگار و خدمت به مردم استفاده مي كنند.
آقاي استاندار! هستي از آدم تا خاتم و همچنان تا برچيده شدن بساط ستم در جهان صحنه نبرد حق و باطل بوده و به همه ما فرصت كوتاهي داده شده است تا با اعمال خود قضاوت مثبت آيندگان را در ارتباط با خود بدست آوريم اما بسته به جايگاه اجتماعي، انسان ها نقش هاي متفاوتي در جامعه خواهند داشت؛ طبيعي است عملكرد كسي كه عهده دار مسئوليت اجتماعي در نظام اجرايي كشور است بسته به نوع مسئوليت و ميزان تأثيرگذاريش بر زندگي مردم، بيشتر در معرض قضاوت ديگران قرار مي گيرد و مسلماً تنها زماني عنايت خداوند شامل حال هر مسئول امري مي شود كه فرد در دام اميال و خواهش هاي نفساني قرار نگرفته و در راه رضاي خداوند و صراط مستقيم گام بردارد.
جناب استاندار؛ ارتباط نزديك با مردم و بخصوص قشر محروم جامعه بدون هيچ واسطه، گاه در حل مسائل جاري چنان مؤثر واقع مي شود و حقايق را براي شما آشكار مي كند كه ساعت ها كار كارشناسي و صرف وقت و هزينه قادر به انجام آن نيست پس هيچگاه خود را عملاً - و ان شاءالله نه درحد شعار- از مردم جدا نكرده و اين مهم را نيز به زير مجموعه خود گوشزد كنيد زيرا منصوبين شما در پست هاي اجرايي استان بايد متوجه اين مسئله باشند كه اعمال خوب و بد آنها عمل فردي حساب نمي شود! بلكه مجازات و پاداش آنها بسته به خيل نظاره گرانشان افزايش مي يابد و چه خوب است كه با انجام وظايف خود در قبال مردم، پاداش خود را صدچندان كنند و از مكافات سنگين اعمال ناپسند به دور بمانند.
اي خنك آن را كه او ايام پيش
مغتنم دارد گزارد وام خويش
آقاي استاندار! حداقل شرايطي كه انسان براي قرار گرفتن در يك مجموعه مردمي نياز دارد، داشتن خواسته ها ودردهاي مشترك با آن مجموعه است در غير اين صورت نصايح و توصيه هاي مسئولان به قشر محروم جامعه راه به جايي نخواهد برد. نبايد فراموش كرد كه ارج نهادن به منافع عمومي از علائم محبت به قانون و مردم است و هرچند صرفاً با تعويض كارگزاران حكومتي و مديران اجرايي نمي توان به اصلاح امور اداري پرداخت در عوض با افزايش شيوه هاي نو مي توان به روش هاي كهنه و ناكارآمد پايان داد كه اين امر هم در ابتدا نياز به ارزيابي ها و بررسي احتمالات نو دارد.
هين سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود
وارهد از حد جهان، بي حد و اندازه شود
جناب استاندار! تعدادي از عوامل بالادست در دستگاه هاي اجرايي قوانين و مقررات را مخلوق خود دانسته و عمل به آن را فقط وظيفه زيردستان مي دانند و متأسفانه هنوز دور زدن قانون و دستيابي به اهداف از طرق نامشروع نزد پاره اي از افراد نه تنها عملي قبيح نيست بلكه توانايي هم محسوب مي شود! مردم چشم اميد دارند در اين مقطع زماني كه قطعاً بناست با گزينش هاي نو و انرژي هاي تازه تغييرات مثبتي در اداره استان داده شود در انتصاب عوامل اجرايي به خصايل اخلاقي و انقلابي آنان توجه شود و در اين مسير از همكاراني استفاده شود كه ضمن تحكيم و همدلي مردم وفادار كردستان به نظام، آنان را به آينده انقلاب اميدوار و جنابعالي را از دعاي خير محروم نفرمايند.
سعيد كريمي- كردستان

 



استاندار خوزستان در گفت وگوي اختصاصي با كيهان:
رئيس جمهور با انتقال آب كارون جهت مصارف غيرشرب مخالف است

گفت وگو از: فاطمه زورمند- خبرنگار كيهان در اهواز
استاندار خوزستان گفت: رئيس جمهور در جلسه اخيري كه با نمايندگان استان هاي مرتبط با طرح بهشت آباد برگزار شد، بار ديگر مخالفت خود را با انتقال آب جهت مصارف غيرشرب اعلام كرد.
سيدجعفر حجازي در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار كيهان در پاسخ به اين پرسش كه نظر شما پيرامون ادعاي اصفهاني ها مبني بر هدر دادن آب توسط خوزستاني ها چيست، گفت: اولا ما هيچ آب مازادي به دريا نمي ريزيم و ثانيا طبق معاهدات بين المللي بايد محيط زيست رودخانه ها با حداقل ميزان روان آب حفظ شود. همچنين در منتهي اليه استان شهرهاي آبادان، خرمشهر، هنديجان، ماهشهر و بندر امام در حوزه كارون و دشت آزادگان در حوزه كرخه قرار دارند.
وي با اشاره به اينكه تالاب هاي مسير رودخانه هاي استان نيز محل زندگي و امرار معاش مردم است، تاكيد كرد: مطالعات سال هاي 82 تا 84 وزارت نيرو بر روي آب هاي كشور تحت عنوان «جام آب» نشان داد با احتساب توسعه كشاورزي، شيلات، دامپروري و ساير نيازهاي استان، در آينده هيچ آب مازادي وجود ندارد.
حجازي در ادامه افزود: اگر بخواهيم از تمام ظرفيت هاي اقتصادي استان استفاده نماييم، همين مقدار آب نيز كم است؛ چرا كه ما در استان 2 ميليون و 300 هزار هكتار اراضي قابل كشت داريم در حالي كه كل آبي كه داريم براي يك ميليون و 400 هزار هكتار كافي است.
وي با بيان اينكه در حوزه رودخانه كارون حدفاصل شرق جاده اهواز- آبادان اراضي مستعدي وجود دارد كه به دليل كمبود آب در استان بلااستفاده مانده است، افزود: در دولت نهم تغييراتي در مطالعات پيشين طرح تونل بهشت آباد صورت گرفت و اجراي اين طرح براي تامين آب شرب و صنعت تغيير يافت زيرا آب مورد نياز شرب و صنعت فلات مركزي 6 درصد و 94 درصد ديگر سهم كشاورزي در نظر گرفته شده بود كه در نتيجه تغيير صورت گرفته مشخصات فني طرح نيز بايد تغيير مي كرد.
استاندار خوزستان با اشاره به تاكيدات رئيس جمهور در سال 86 به وزير نيروي وقت خاطرنشان كرد: در جلسه اي كه در ماه گذشته نمايندگان استان هاي ذي نفع از اين طرح با رئيس جمهور داشتند، ايشان مجددا با انتقال آب جهت شرب و صنعت موافقت كرد و ساير مصارف نظير كشاورزي را بدون توجيه عقلي و اقتصادي دانست.
وي در ادامه تاكيد كرد: چرا آبي كه مي تواند در بستر طبيعي خودش در اراضي استان خوزستان در سه فصل كشت استفاده شود را بايد با صرف هزينه اي گزاف به كويري ببريم كه سالها كوير است و بخواهيم آن را آباد كنيم.
حجازي خاطرنشان كرد: سال هاي سال در فلات مركزي بر روي صنعت سرمايه گذاري شده و ارز كشور صرف توسعه صنعت در يزد و اصفهان و كرمان شده و از سوي ديگر در خوزستان روي كشاورزي كار شده، بنابراين اگر قرار است توسعه اي در استان هاي مذكور صورت بگيرد بايد در زمينه صنعت باشد نه كشاورزي.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي شرب و صنعت به يك ميليارد مترمكعب آب نياز است، گفت: خير، كل نياز آب شرب مقصد 140 ميليون مترمكعب است كه اگر تونل سوم كوهرنگ كه در دولت هاي قبل طراحي و احداث شده و رو به اتمام است، پاسخگوي انتقال اين حجم آب باشد از همين تونل منتقل و نياز به احداث تونل ديگري نيست.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگار كيهان مبني بر چگونگي تخصيص رديف اعتباري در بودجه 89 به طرح تونل بهشت آباد گفت: اين مورد در لايحه پيشنهادي دولت نبود و متأسفانه در مراحل تصويب بودجه در مجلس با لابي و رايزني نمايندگان استان هاي فلات مركزي اين رديف ايجاد شد كه دولت سعي كرد با تغيير تخصيص و كاهش تخصيص در وزارت نيرو به نوعي آن را تعديل و منطبق با خواسته هاي دولت نمايد.
حجازي همچنين در پي طرح اين سؤال كه مگر نمايندگان خوزستان در صحن مجلس حضور نداشتند كه به اين مصوبه اعتراض نمايند، اظهار داشت: خوزستان 18 نماينده دارد در حالي كه مجلس 300 نماينده دارد.
وي در پايان نصب آب شيرين كن در خليج فارس و انتقال آب از آنجا به فلات مركزي را به صرفه تر دانست و گفت: همچنين در برخي از استان هاي مركزي مثل كرمان، چاه هايي با آب شور وجود دارد كه مي توانند آب آنها را استحصال و استفاده نمايند.

 



كوتاه از هفته دولت

ساري-خبرنگار كيهان: همزمان با گراميداشت هفته دولت 13 پروژه راهسازي و راهداري در شهرستان تنكابن با اعتباري معادل 14 ميليارد ريال مورد بهره برداري قرار گرفت. به گزارش روابط عمومي اداره كل راه و ترابري استان مازندران مهندس هادي رمضاني سرپرست اداره راه و ترابري شهرستان تنكابن ضمن اعلام اين خبر افزود: بازگشايي محور تنكابن-الموت قزوين به طول 62 كيلومتراز تنكابن تا كاروانسرا، بهسازي محور نصيرآباد به طول 1845 متر، بهسازي محور مزرك به طول 1250 متر، بهسازي محور هردو آبرود به طول 460 متر،بهسازي محور كوهسر بطول 2 كيلومتر از جمله پروژه هاي راهسازي بودند كه در گراميداشت هفته دولت افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفته است.
بردسكن-خبرنگار كيهان: به مناسبت هفته دولت طي مراسمي با حضور فرماندار و جمعي از مسئولان اجرايي بردسكن به طور همزمان 10 پروژه برق رساني در اين شهرستان افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
همچنين 34 پروژه روكش آسفالت در خيابان ها و معابر شهري اين شهرستان با اعتباري بالغ بر 9 ميليارد ريال به بهره برداري رسيد.
برازجان-خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت كلنگ مجتمع فرهنگي و هنري آب پخش برازجان زمين زده شد. همچنين كلنگ طرح هادي محله چهار برج آب پخش شهرستان نيز با اعتباري بالغ بر 500 ميليون تومان به زمين زده شد.
يزد-خبرنگار كيهان: مديرعامل شركت گاز استان يزد از گازرساني به 8 روستاي شهرستان هاي استان با اعتبار 5 ميليارد و 260 ميليون ريال در هفته دولت خبر داد.
عليرضا پيله ور گفت: در اين هفته همچنين 20 واحد صنعتي كوچك و بزرگ استان نيز با اعتبار 20 ميليارد ريال از نعمت گاز برخوردار مي شوند.
شهريار-خبرنگار كيهان: ربيع زاده فرماندار شهريار در جمع خبرنگاران گفت: 98 پروژه عمراني خدماتي آموزشي با اعتباري بالغ بر 295 ميليارد ريال با حضور مسئولان استان و شهرستان افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
كاشان-خبرنگار كيهان: معاون استاندار و فرماندار كاشان از افتتاح بهره برداري 38 طرح عمراني، صنعتي، كشاورزي، خدماتي و بهداشت و درمان همزمان با هفته دولت در اين شهرستان خبر داد.
حسينعلي حاجي در جمع خبرنگاران، اعتبار اين طرح ها را بالغ بر 700 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: اين اعتبارات از محل اعتبارات ملي، استاني و منابع داخلي شهرستان هزينه شده است.
وي بااشاره به تامين 493 ميليارد ريال اين اعتبارات براي بخش صنعت از تخصيص تسهيلات بانكي افزود: 100 ميليارد ريال از محل اعتبارات ملي و استاني و 57 ميليارد ريال هم از طرح منابع داخلي اعتبارات است.
اسفراين-خبرنگار كيهان: به مناسبت گراميداشت هفته دولت با حضور استاندار خراسان شمالي، گازرساني به 4 روستاي كبوترخانه، حسن آباد، حصاري و سينان از توابع بخش مركزي اسفراين مورد بهره برداري قرارگرفت. ميزان شبكه اجرايي شده اين طرح 3 هزار متر مي باشد كه براي اجراي آن مبلغ 457 ميليون تومان از محل اعتبارات شركت گاز استان خراسان شمالي هزينه شده است كه با بهره برداري از آن تعداد 207 خانوار با جمعيتي بالغ بر هزار و 148 نفر در روستاهاي فوق از نعمت گاز بهره مند شده اند. مجموعه ورزشي كارگران اسفراين نيز با اعتباري بالغ بر 14ميليارد و 399 ميليون ريال افتتاح شد.
بندرعباس-خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت بهره برداري از 6 پروژه در مجتمع بندري شهيد رجايي آغاز شد. علي اكبر صفايي مديركل بنادر و دريانوردي هرمزگان گفت: اين طرح ها شامل تعميرات اساسي اسكله 20-4 بندر شهيد رجايي با اعتباري بالغ بر 67 ميليارد و 500 ميليون ريال، احداث 6 دستگاه باسكول توزين كاميون هاي مجتمع بندري شهيد رجايي با اعتباري بالغ بر بيش از 10 ميليارد ريال بوده است.
همچنين با حضور پرويز سالاري معاون توسعه مديريت و منابع انساني استاندار هرمزگان 60 پروژه با اعتباري بالغ بر 176 ميليارد ريال در شهرستان ميناب افتتاح شد.
¤محور جديد شهرك مرواريد به بندرعباس با حضور استاندار هرمزگان و تني چند از مسئولان، افتتاح و به بهره برداري رسيد.
براي اجراي اين پروژه 80 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.
حسين هاشمي تختي در حاشيه افتتاح اين طرح گفت: در هفته دولت 500 پروژه با اعتباري افزون بر 3 هزار و 876 ميليارد ريال اعتبار در استان به بهره برداري مي رسد.
اردبيل-خبرنگار كيهان: تعداد 68 طرح توليدي و عمراني به مناسبت گراميداشت هفته دولت در شهرستان اردبيل به بهره برداري رسيد. تعداد 54 فقره از طرح هاي افتتاح شده مربوط به كارهاي عمراني و 14 فقره مربوط به فعاليت هاي اقتصادي و توليدي است كه در مجموع براي راه اندازي آنها 285 ميليارد ريال هزينه شده است.
شيراز-خبرنگار كيهان: همزمان با هفته دولت در راستاي ايجاد دولت الكترونيك، طرح خدمات رساني به مشتركان آب و فاضلاب شيراز به صورت مكانيزه و تحت وب در كليه دفاتر خدمات پستي اجرا شد. از ابتداي سال تاكنون 180 ميليارد ريال صرف پروژه هاي آب و فاضلاب شيراز شده است.
سنندج- خبرنگاركيهان: معاون سياسي امنيتي استان كردستان از افتتاح 506 طرح عمراني و خدماتي در ايام هفته دولت در مناطق شهري و روستايي استان كردستان خبر داد. «ايرج حسن زاده» در جمع خبرنگاران گفت: بهره برداري از اين پروژه ها در بخشهاي راه روستايي، توليد و صنعت، ورزشي و فرهنگي، كشاورزي و دامداري، پروژه هاي خدمات بهداشتي و درماني، واحدهاي آموزشي، گازرساني و پروژه هاي عمران شهري و روستايي است. وي افزود: براي اجرا و تكميل اين طرح ها بيش از 119 ميليارد و150ميليون ريال از محل اعتبارات ملي و استاني هزينه شده است.
شيراز- خبرنگاركيهان: 20 پروژه عمراني در شيراز به ارزش 200ميليارد ريال به مناسبت هفته دولت به بهره برداري رسيد. اين طرح ها شامل احداث تقاطع غيرهمسطح رمضان، پياده روسازي ويژه نابينايان، پارك محله اي و حاشيه اي، لوله گذاري آبهاي سطحي است.
همچنين 12پروژه آبخيزداري در شهرستان هاي كازرون، بوانات سپيدان، قير و كارزين، لامرد، مهر، داراب و زرين دشت با اعتباري بالغ بر 25 ميليارد ريال افتتاح شد.
ساري- خبرنگاركيهان: همزمان با گراميداشت هفته دولت 4 پروژه راهسازي و راهداري در شهرستان رامسر با اعتباري معادل 4600 ميليون ريال مورد بهره برداري قرار گرفت. محمدرضا چاوشي رئيس اداره راه و ترابري شهرستان رامسر ضمن اعلام اين خبر افزود: با افتتاح و بهره برداري از اين محورها بيش از 400 خانوار در قالب 47روستا از نعمت يك راه ايمن و مناسب بهره مند شدند.
سمنان- خبرنگاركيهان: فرماندار سمنان ضمن گراميداشت ياد شهيدان والامقام شهيدان رجايي و باهنر گفت: 87 پروژه با اعتباري بالغ بر 24ميليارد تومان به مناسبت گراميداشت هفته دولت در شهرستان سمنان به بهره برداري رسيد. محمد همتيان افزود: اين پروژه ها 26طرح در بخش كشاورزي، 8 پروژه فرهنگي، 5 پروژه ورزشي، 4 پروژه برق و انرژي و 3طرح مسكن و 13پروژه در بخش هاي آب شرب، آموزشي، خدمات شهري و مابقي در ديگر بخشها است.
فيروزآباد- خبرنگاركيهان: همزمان با هفته دولت، طي مراسمي با حضور فرماندار، بخشدار مركزي و مديران اجرايي شهرستان فيروزآباد 19 پروژه عمراني در روستاهاي بخش مركزي فيروزآباد مورد بهره برداري قرار گرفت. براي اجراي اين پروژه ها 118ميلياردريال اعتبار هزينه شده است. همچنين با حضور امام جمعه و مديران اجرايي شهرستان 16طرح و پروژه عمراني ديگر در اين شهرستان افتتاح شد.
تبريز- خبرنگاركيهان: به مناسبت هفته دولت و طبق مصوبه هيئت مديره، بدهكاراني كه مطالبات معوق و سررسيد گذشته خود را تا پايان شهريور امسال پرداخت كنند، از بخشش 6 درصد جرايم تاخير، برخوردار مي شوند.
«صلاح لو» رئيس اداره شعب بانك توسعه تعاون آذربايجان شرقي گفت: افرادي كه داراي بدهي معوق نزد بانك مي باشند مي توانند از اين فرصت استفاده كرده و از مساعدت هاي بانك و مزاياي طرح مزبور، استفاده كنند.
گرگان- خبرنگاركيهان: با حضور معاون عمراني استاندار گلستان 67 پروژه عمراني، توليدي، اقتصادي و اشتغالزايي با اعتبار 98 ميليارد و 119 ميليون ريال در شهرستان آق قلا طي مراسمي در سالن تختي آموزش و پرورش شهر آق قلا افتتاح شد.
اشتغالزايي اين پروژه ها 165نفر مي باشد كه اهم اين طرحهاي افتتاح شده عبارتند از:
احداث سالن ورزشي بانوان از مصوبات سفر اول رئيس جمهور، احداث مجتمع 6 كلاسه آموزش و پرورش روستاي انقلاب و آموزشگاه 10كلاسه آق قلا، اجراي طرح هادي روستاي وحدت اسلامي، كارخانه آق پروفيل و گازرساني به 6 روستاي بخش مركزي آق قلا.
مرودشت- خبرنگاركيهان: همزمان با هفته دولت بيش از 50 پروژه عمراني در مرودشت به بهره برداري رسيد. با افتتاح اين پروژه ها تعدادي از راه هاي آسفالت و خطوط انتقال آب و برق و گاز افزايش و فضاهاي فرهنگي ورزشي در نقاط مختلف ايجاد و سطح فضاي سبز و پارك ها افزوده شد.

 



رئيس كل دادگستري استان كردستان: دستگاه هاي دولتي بايد نسبت به پديده زمين خواري حساس باشند

سنندج- خبرنگار كيهان:
رئيس كل دادگستري استان كردستان گفت: همكاري و تعامل تمامي دستگاه ها و سازمان هاي دولتي براي مقابله با پديده زمين خواري و صيانت از اراضي ملي ضروري است.
علي اكبر گروسي در جلسه شوراي پيشگيري از تخريب اراضي ملي استان كردستان با بيان اين مطلب افزود: اين نگرش مثبت بايد در ميان مديران ساير ادارات نيز فراگير شود كه خوشبختانه مهار روند تصرف اراضي بيانگر تحقق اين مهم در كردستان است و احساس مسئوليت در بين مديران متولي امر مبارزه با زمين خواري وجود دارد.
وي با اشاره به وظايف و ماموريت هاي شوراي حفاظت از اراضي ملي در استان كردستان از عملكرد اين شورا در تبيين اهميت حفظ منابع طبيعي و تحويل آن به عنوان ثروت ملي به نسل هاي بعدي ابراز رضايت كرد و اظهار داشت: در مقطع زماني خاصي در استان تصرفات و تعرضاتي نسبت به اراضي ملي و دولتي صورت پذيرفته است اما شوراي پيشگيري از تخريب و تصرف اراضي ملي در حوزه قضايي كردستان با عملكرد مناسب خود و مبارزه فعال با زمين خواران اين روند را متوقف كرد و در دادگستري استان كردستان از بهترين قضات براي رسيدگي به اين گونه پرونده ها استفاده مي شود.
محمد رسولي رئيس سازمان مسكن و شهرسازي استان كردستان نيز از تشكيل 113 پرونده زمين خواري در چهار ماه گذشته خبر داد و گفت: روند همكاري نزديك دستگاه قضايي كردستان با سازمان مسكن و شهرسازي، عرصه را بر زمين خواران تنگ كرده و از 113 پرونده زمين خواري و تصرف اراضي ملي تعداد 41 پرونده مختومه و 72 پرونده نيز هم اكنون در دست بررسي هاي لازم و مرحله صدور حكم قرار دارد.
رسولي با اشاره به ارزش ريالي پرونده هاي زمين خواري و تصرف اراضي ملي در سال جاري در استان كردستان اظهار داشت: ارزش ريالي اين پرونده ها بيش از 71 ميليارد ريال است كه اميدواريم با همكاري دستگاه قضايي استان هرچه سريع تر شاهد صدور حكم و مختومه شدن آنها باشيم.

 



برگزاري جشنواره ساعت آفتابي در كاشان

كاشان- خبرنگار كيهان:
دومين جشنواره ساعت آفتابي با حضور جمعي از علاقه مندان به اين رشته در انجمن نجوم سپهر كاشان برگزار شد.
دبير انجمن سپهر نجوم كاشان در حاشيه اين جشنواره تعداد ساعت هاي آفتابي ارائه شده در اين جشنواره را 30 ساعت ذكر كرد و افزود: ساعت هاي شركت داده شده در اين جشنواره از نظر دقت، خلاقيت و زيبايي مورد بررسي قرار گرفت.
فاطمه سعيدي پور، هدف از برگزاري اين جشنواره را احياي ساعت هاي آفتابي به عنوان يك ابزار كهن سنجش زمان و يافتن ايده هاي نو و خلاق عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه كاشان شهري است كه در بيشتر ايام سال از نور خورشيد بهره مند است مي توان از ساعت هاي آفتابي در مكان هاي عمومي از جمله پارك ها، ميادين شهر، مدارس و همچنين اداره ها و منازل نيز استفاده كرد.
سخنراني پيرامون تاريخچه و انواع ساعت هاي آفتابي، همچنين معرض ساعت هاي آفتابي موجود در ايران از برنامه هاي اين جشنواره بود.

 



از اوايل سال آينده عملياتي مي شود
اتصال پست 400 كيلووات طبس به شبكه سراسري برق

طبس - خبرنگار كيهان:
رئيس اداره برق طبس از اتصال پست 400 كيلو وات اين شهرستان به شبكه سراسري برق از سال آينده خبر داد.
مهندس محمد اعراب شيباني در جمع مسئولان اين شهرستان اعلام كرد: با بهره برداري از اين پروژه عظيم تحولي بزرگ در تأمين برق طبس ايجاد مي شود.
وي گفت فاز اول اين پروژه تا پايان ماه جاري به بهره برداري مي رسد و اوايل تابستان سال 90 به شبكه سراسري متصل، و وارد مدار مي شود.
رئيس برق طبس افزود: با راه اندازي پست 400 كيلو ولت، برق صنايع سنگين اين منطقه از جمله؛ نيروگاه ذغال سوز، كارخانه كك و قطران و كارخانه سيمان تأمين خواهد شد.
شيباني گفت: براي اجراي اين پروژه كه از سه قلعه خراسان جنوبي با بافق يزد به طول 508 كيلومتر شبكه برق رساني آن مي باشد از محل اعتبارات دور اول سفر رئيس جمهوري به استان يزد، معادل 130 ميليارد تومان هزينه مي شود. گفتني است پست 400 كيلو ولت، طبس كاملاً مكانيزه و كنترل از راه دور بوده و داراي ضريب امنيتي بسيار بالا مي باشد.

 



افزايش 20 درصدي مراكز خريد تضميني برنج در سال جاري

بابل- خبرنگاركيهان:
مديركل غله استان مازندران از افزايش 20 درصدي مراكز خريد تضميني برنج در سال جاري خبر داد.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري شهرستان بابل، رجبي در مراسم افتتاحيه اولين مركز خريد برنج استان مازندران در شهرستان بابل اظهار داشت: در سال جاري 100 هزار تن برنج از كشاورزان مازندراني خريداري مي شود. وي گفت: با توجه به دغدغه هايي كه از سال گذشته نمايندگان مجلس و فرمانداران استان مازندران داشتند براين اساس امسال تمهيداتي به كار گرفته شد كه نسبت به سال گذشته مراكز خريد و مراكز شاليكوبي حداقل 20 درصد افزايش بايد كه خوشبختانه اولين مركز خريد تضميني برنج كشاورزان به صورت رسمي در بابل افتتاح شد.
وي از خريد 100 هزار تن برنج از كشاورزان مازندراني خبر داد و افزود: 5مركز خريد ثابت در استان فعال شده است و 150 مركز شاليكويي كه حدود 80هزار تن برنج در سطح منطقه و 70هزار تن در استان مازندران و 10هزار تن در گلستان خريداري خواهد شد و با توجه به بررسي هاي بعمل آمده پيش بيني مي شود اين رقم قابل افزايش خواهد بود و با توجه به شرايط ميزان عرضه محصول بيش از 100هزار تن از كشاورزان مازندراني تحويل بگيريم.
رجبي با اشاره به افزايش قيمت برنج در سال جاري گفت: قيمت خريد تضميني برنج در سه گروه اصلي خواهد بود كه در گروه اول خزر بيشترين برنج بابل و آمل را تشكيل داده و شامل فجر و شيرودي است كه در سال قبل 1250 تومان و امسال به 1350 تومان افزايش يافته كه پيشنهاد 50تومان افزايش نرخ هم داده شد كه اگر تصويب شود به هزار و 400تومان خواهد رسيد.
وي بيان داشت: گروه دوم برنج سفيدرود است كه سال قبل 1100 تومان و امسال به هزار و 200 تومان افزايش يافته است و گروه سوم كه شامل ندا و نعمت است از 920 تومان سال قبل به 1050 تومان افزايش يافته است و پيشنهاد 50تومان افزايش قيمت داده شد كه اگر مصوب شود به هزار و 100 تومان خواهد رسيد.

 



با سرمايه گذاري 20 هزار ميليارد ريال هتل 7 ستاره در تبريز ساخته مي شود

تبريز - خبرنگار كيهان:
براي اولين بار در كشور، هتل 7 ستاره و 3 قلوي 58 طبقه با سرمايه گذاري بالغ بر بيش از 20 هزار ميليارد ريال، در تبريز احداث مي شود.
رئيس شوراي اسلامي تبريز با اعلام خبر فوق گفت: اين مجموعه بي نظير در 20 هكتار مساحت و با سرمايه گذاري 20 هزار و 500 ميليارد ريال توسط بخش خصوصي و شهرداري تبريز، ساخته مي شود.
دكتر «شهرام - دبيري اسكويي» افزود: 18 هزار ميليارد ريال اين هزينه ها توسط بخش خصوصي و 2 هزار و 500 ميليارد ريال با مشاركت شهرداري تامين مي شود و 10 هزار نفر به كار مشغول خواهند شد.
وي گفت: چنين چيزي اصلاً وجود خارجي ندارد و طرح اين قبيل موارد، درست نيست. پروژه هاي بزرگ تبريز، در اين شهر اجرا مي شوند و پيشبرد طرحهاي مصوب، يكي از سياست هاي اساسي شورا و شهرداري است و در اين راه تلاش مي شود.
به گفته رئيس شوراي شهر تبريز، در اين مجموعه بزرگ، ساختمان 58 طبقه، موزه، پاركينگ 4 طبقه به گنجايش بيش از 2 هزار دستگاه اتومبيل رستوران، شهربازي سرپوشيده، تالارهاي همايش و كنفرانس هاي بزرگ و مجموعه هاي درماني و ورزش در نظر گرفته شده كه تكميل و بهره برداري از آن، جايگاه و رتبه توريستي تبريز را، چندين درجه افزايش خواهد داد و احداث اين پروژه، سرمايه گذاري بزرگي براي تبريز بوده و به لحاظ اقتصادي نيز منافع فراواني دارد كه يكي از آن اشتغال زايي بالا، در شهر است.
«دبيري» همچنين تصريح ساخت: با ساخت اين طرح، براي نخستين بار در ايران، شهربازي مدرن وسرپوشيده به مساحت 40 هزار متر مربع احداث مي شود كه پروژه بسيار جالب و منحصر بفردي محسوب خواهد شد.

 



مديركل آموزش فني و حرفه اي ايلام: مدرك گرايي يكي از عوامل بيكاري است

ايلام- خبرنگاركيهان:
مديركل آموزش فني و حرفه اي استان ايلام خواستار توجه ويژه مسئولان به توسعه و ترويج فرهنگ كار و مهارت آموزي در بين جوانان كشور شد.
حميدرضا خانپور مهارت آموزي را يكي از نيازهاي اصلي جامعه خواند و اعلام كرد بايد مهارت محوري به عنوان يك راهبرد مدنظر قرارگيرد و به تمام شئون زندگي اجتماعي جوانان تسري يابد.
وي افزود: با ترويج فرهنگ مهارت آموزي و ارائه آموزش هاي اثربخش و كيفي مي توان با معضل بزرگ بيكاري كه در خانواده هاي ايراني سايه انداخته است، مبارزه كرد.
خانپور رواج فرهنگ مدرك گرايي دربين جوانان را يكي از بزرگترين علل بيكاري دانست و گفت: بايد علوم پايه و مهارت مكمل هم شوند تا بتوانيم خروجي اثربخش در جامعه داشته باشيم و مسئولان به آموزش به عنوان هزينه نگاه نكرده و آن را سرمايه گذاري بلندمدت براي جوانان بداند.
خانپور دربخش ديگري از سخنان خود گفت: تنها يك درصد بودجه آموزشي كشور سهم سازمان آموزش فني و حرفه اي است كه بايد در آن تجديدنظر شود، چرا كه امروز توجه به مهارت آموزي درجهان حرف اول را مي زند و هركس با عشق و علاقه مهارت را كسب كند در جامعه بيكار نخواهدماند.

 



سلماسي ها دومين زكات دهندگان آذربايجان غربي

سلماس - خبرنگاركيهان:
مردم شهرستان سلماس با پرداخت بيش ازيك ميليارد ريال زكات، درامر جمع آوري و پرداخت زكات، دومين زكات دهندگان در استان آذربايجان غربي مي باشند.
سرپرست كميته امداد امام خميني سلماس، گفت: مردم اين شهرستان 1ميلياردو 370 ميليون ريال زكات پرداخت نموده اند، كه از محل زكات هاي پرداختي 15 طرح و پروژه احداث مي شود.
«مهدي خضرلو» افزود: با استفاده از زكارت هاي پرداختي 15پروژه در سطح روستاها و خود شهرستان به مورد اجرا گذاشته مي شود كه 10 باب منزل مسكوني و 2مسجد را نيز شامل مي شود.
به گفته وي، يك باب حسينيه و دو باب خانه عالم نيز جزو طرحهاي احداثي از محل اعتبارات زكات مي باشند.

 



رئيس اداره امور اراضي جهاد كشاورزي شهرستان: باغ شهرهاي سپيدان فاقد مجوز قانوني است

شيراز- خبرنگار كيهان:
باغ شهرهاي موجود در شهرستان سپيدان فاقد مجوز قانوني است.
رئيس اداره امور اراضي جهاد كشاورزي شهرستان سپيدان با بيان اين مطلب گفت: با توجه به شرايط آب و هوايي مناسب و ظرفيت گردشگري و تفريحي اين شهرستان افرادي با هدف سودجويي در سال هاي اخير اقدام به خريد اراضي مستعد كشاورزي منطقه و تبديل آن به باغ شهر و قطعات كوچك كردند كه عملا اين باغ شهرها فاقد كارايي و بهره برداري لازم كشاورزي است.
سعيد جعفري اظهار داشت: تعداد 30 مورد باغ شهر در سپيدان به مساحت دو هزار و 200هكتار احداث شده كه 4 مورد آن با حكم مراجع قضايي قلع و قمع و به حالت اوليه برگردانده شده و 4 مورد ديگر آن تفكيك و قطعه بندي نشده و ساير موارد نيز پرونده آنان در مراجع قضايي در حال بررسي است.
وي افزود: باغ شهرها به علت نداشتن آب كافي از شرايط مطلوبي برخوردار نيست و اين امر باعث افزايش حجم پرونده-ها تحت عنوان كلاهبرداري در مراجع قضايي شده است.
جعفري ضمن هشدار به خريداراني كه قصد خريد باغ شهر به صورت فردي يا شركت تعاوني دارند اعلام كرد كه چون اين باغ شهرها فاقد مجوز هستند از هرگونه تغيير كاربري غيرمجاز اعم از احداث ديوار، ساختمان، جاده و تفكيك اراضي جلوگيري خواهد شد.

 



تا پايان تابستان
كارخانه بازيافت لاستيك مشهد به بهره برداري مي رسد

مشهد- خبرنگار كيهان:
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري مشهد از راه اندازي كارخانه بازيافت پلاستيك تا پايان تابستان سال جاري خبر داد.
علي نجفي با اشاره به اهميت بازيافت لاستيك در چرخه مديريت پسماند شهري اظهار داشت: در حال حاضر عمليات عمراني و ساختماني اين واحد صنعتي به پايان رسيده؛ و عمليات نصب و راه اندازي ماشين آلات اين كارخانه در حال اجراست.
وي در ادامه هزينه اجراي اين طرح را 12 ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: كارخانه بازيافت لاستيك با مشاركت بخش خصوصي و بازگشت سرمايه چهارساله به اجرا درآمده است.
نجفي در رابطه با توان ظرفيتي كارخانه در بازيافت لاستيك هاي فرسوده گفت: هم اكنون در اين كلانشهر روزانه مقدار زيادي لاستيك فرسوده به عنوان زباله دور ريخته مي شود كه اين امر زمينه ساز مشكلات و آلودگي هاي زيست محيطي بسياري شده است. كه با راه اندازي اين كارخانه، روزانه 12 متر مربع در ساعت كفپوش لاستيكي توليد مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14