(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 شهريور  1389- شماره 19733

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
منوچهر متكي: مذاكرات سازش ، بازي تبليغاتي اوباماست
گزارش ويژه كيهان از تروريسم پنهان اسرائيل در خليج فارس
حمايت نروژ از برنامه هسته اي ايران
هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن به كار خود پايان داد
تقدير شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از خلق حماسه ماندگار ملت ايران در روز جهاني قدس
الحيات: ناديده گرفتن ايران در معادلات منطقه اي اشتباه خطرناكي است
استخدام 4 عضو هيئت علمي در ازاي بازنشستگي هر استاد
رشد روابط تجاري ايران و آلمان پس از قطعنامه 1929
تعيين تكليف دانشگاه آزاد قبل از آغاز سال تحصيلي جديد
اعتراض مسلمانان «گوگل» را اصلاح كرد
دكتر ايزدي به ديار باقي شتافت
برق رساني به تمام روستاهاي زير 20 خانوار
شناسايي 3گونه جديد جانوري در كردستان
ذخيره سازي 3/2 ميليارد ليتر سوخت زمستاني نيروگاه ها
تجارت گازهاي گلخانه اي منبع جديد درآمد براي ايران
اهداي 4 هزار تخته پتو به سيل زدگان پاكستان
نماينده مردم فيروزآباد در مجلس شوراي اسلامي:خشكسالي، 6 هزار هكتار مركبات قير و كارزين را از بين برد
انتشار 3 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت پارس جنوبي در آينده نزديك
امام جمعه اهل تسنن شهرستان كنگان: مشاركت اهل سنت در راهپيمايي روز قدس بي نظير بود
دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در اروميه گشايش يافت



منوچهر متكي: مذاكرات سازش ، بازي تبليغاتي اوباماست

كاشان- خبرنگار كيهان:
وزير امور خارجه گفت: مذاكرات سازش بازي تبليغاتي براي جمع آوري آرا توسط اوباما در انتخابات آينده آمريكاست.
منوچهر متكي در مراسم راهپيمايي روز جهاني قدس در مسجد تاريخي آقا بزرگ كاشان افزود: بازي نمايشي مذاكرات سازش در زماني برگزار شده كه مسئوليت مذاكره كنندگان به پايان رسيده است.
وي با غيرقانوني خواندن مسئوليت «محمود عباس» به عنوان نماينده مردم فلسطين در مذاكرات سازش، اظهار داشت: مردم فلسطين و ديگر گروه هاي فلسطيني اين مذاكرات را غيرقانوني اعلام كرده اند.
وي با اشاره به عدم تحقق 3 شرط از شروط سران كشورهاي عربي گفت: آنها حتي از بازگرداندن آوارگان فلسطيني كه يكي از شرايط بود، امتناع كردند.
در همين حال خبرگزاري فارس از كاشان گزارش داد: متكي در جمع مردم آران و بيدگل گفت: مردم حق طلب و عدالت خواه ايران اسلامي نه تنها در منطقه بلكه در صحنه جهاني منادي عدالت خواهي شده اند.
وي خطاب به استعمارگران گفت: امروزه بيداري، آگاهي و عدالت خواهي در ميان مسلمين موج مي زند و نمي توان ملت هاي مسلمان را به چپاول اموال و غصب سرزمين ها مجبور كرد.
متكي با تاكيد بر اين كه حكومت نامشروع رژيم صهيونيستي را هيچ حكومت حقي نمي پذيرد، اظهار داشت: ملت ايران با منطق قوي خود در تبعيت از امامي كه امروز سومين روز شهادتش است جهانيان را به عدالت خواهي مي خواند و با توجه به سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و امام خميني زبان علي(ع) در كام داشته و عدالت علي(ع) را فرياد مي زند.

 



پشت صحنه انفجار نفت كش ژاپني در تنگه هرمز
گزارش ويژه كيهان از تروريسم پنهان اسرائيل در خليج فارس

سرويس سياسي-
اخبار مختلف پيرامون اقدامات تروريستي در خليج فارس در حالي اين روزها رو به افزايش است كه براساس اسناد منتشر شده از سوي سرويس هاي اطلاعاتي آسيايي، كماندوهاي اسرائيلي در حال عمليات خرابكاري در منطقه، براي ايجاد ناآرامي و آتش افروزي هستند.
چندي پيش رسانه هاي دولتي ژاپن اعلام كردند كه يك تانكر نفتكش متعلق به شركت ميتسويي ژاپن در نزديكي خليج فارس و در آبهاي عمان منفجر شد. سخنگوي كمپاني ميتسويي ژاپن در مصاحبه اي كه با رسانه هاي اين كشور داشت گفت: «اين تانكر نفتكش كه «ام استار» نام دارد، در نزديكي تنگه هرمز منفجر شد.»
به گزارش آسوشيتدپرس، اين نفتكش با 270 هزار تن نفت از «داس آيلند» در امارات متحده عربي به سمت بندر «چيبا» در نزديكي توكيو در حركت بود كه به ناگاه دچار حادثه شد.
همچنين در تاريخ 8 اوت (17مرداد) 4 كشتي در نزديكي شهر بندري ام قصرعراق مورد حمله دزدان دريايي قرار گرفت.
خبرگزاري هاي خارجي اما در اين ميان ضمن انتشار گسترده اين اخبار در تلاش بودند تا چنين اتفاقاتي را به ايران منتسب كرده و آن را در راستاي عزم اين كشور در پاسخگويي به بازرسي كشتي هايش جلوه دهند در حالي كه ايران اساسا عمليات پاسخگويي متقابل را شروع نكرده چرا كه هيچ كشتي از ايران بازرسي نشده است.
با اين همه روز جمعه 29 مرداد 89، گزارشي منتشر شد كه در آن سرويس هاي اطلاعاتي ژاپن و چين- كه به دليل اهميت اقتصادي خليج فارس به طور جدي در اين منطقه مشغول فعاليتند به صراحت اعلام كرده اند كه كماندوهاي اسرائيلي در حال عمليات خرابكاري در منطقه براي انداختن آن به گردن ايران هستند.
بنابراين گزارش كه نسخه اي از آن در اختيار كيهان قرار گرفته، اين سرويس ها، عقيده دارند اسرائيلي ها به طور خاص در 5 اتفاق دست داشته اند.
عمليات سرقت از 4 فروند كشتي بازرگاني از عراق در تاريخ 8 اوت و ديگري انفجار تانكر نفتكش ژاپني موسوم به M-Star در تنگه هرمز.
براساس اين گزارش اسرائيل ماه گذشته زيردريايي هاي كلاس دلفين قديم و جديد را كه از آلمان گرفته بود روانه خليج فارس نمود. سرنشينان اين زيردريايي ها را واحدهاي كماندويي دريايي تشكيل مي دهند كه براي انجام خرابكاري عليه اهداف دريايي و ساحلي آموزش ديده اند.
در همين راستا خبرگزاري دولتي امارات متحده عربي هم در رابطه با انفجار نفتكش ام-استار به نقل از يك مقام گارد ساحلي گزارش داد: بررسي ها نشان مي دهد كه تانكر، هدف عملياتي تروريستي قرار گرفته است و كارشناسان مواد منفجره، يك فرورفتگي را در سمت راست بدنه تانكر و رسوب مواد منفجره دست ساز بر روي عرشه پيدا كرده اند.
سازمان اطلاعاتي ژاپن هم بر همين مبنا عقيده دارد كه مسبب وارد آمدن خسارت به تانكر ام-استار، نوعي هواپيماي بدون خلبان داراي كنترل از راه دور بوده كه مشابه آن را اسرائيل و آمريكا به طور گسترده در خاورميانه استفاده مي كنند.
گزارش سرويس هاي اطلاعاتي آسيايي در تشريح سرقت از 4 كشتي نيز تاكيد مي كند: در تاريخ8 اوت، كماندوهاي اسرائيلي مسلح به سلاح Ak-47 به عرشه هاي 4 كشتي در بندر ام قصر عراق وارد شده و آنها را مورد سرقت قرار دادند.
اين كشتي ها عبارت بودند از: (MV-Amenia) تحت پرچم آنتي گوا باربودا، (My-Crystal wave)
تحت پرچم كره شمالي، (My sana star) تحت پرچم سوريه و (Mv Sagamor) تحت پرچم آمريكا و در قرارداد با وزارت دفاع اين كشور براي عمليات نظامي.
منابع اطلاعاتي آسيايي بر اين باورند كه كشتي آمريكايي هم به منظور انكار امكان همدستي آمريكا در اين گونه عمليات ها، مورد حمله صوري كماندوهاي اسرائيلي قرار گرفته است. اين منابع اطلاعاتي مي گويند چنين اقداماتي ممكن است بخشي از يك برنامه مخفي بازرسي عليه ايران هم باشد.

 



حمايت نروژ از برنامه هسته اي ايران

وزير امور خارجه نروژ بر حق قانوني ايران در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي تاكيد كرد.
به گزارش پرس تي وي «يوناس گاراستوره» در ديدار با سيد حسن رضواني، سفير كشورمان در اسلو ضمن حمايت از برنامه هسته اي ايران، بر حق جمهوري اسلامي در برخورداري از انرژي هسته اي صلح آميز تاكيد كرد.
براساس اين گزارش، وزير امور خارجه نروژ همچنين ابراز اميدواري كرد كه ايران و گروه موسوم به 1+5 به گفت وگوهاي هسته اي ادامه دهند و راه حل مسالمت آميزي را بيابند.
ايران با توجه به مفاد پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي (ان پي تي)، با تاكيد بر صلح آميز بودن فعاليت هايش، بر حقوق قانوني خود درباره برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي تاكيد مي كند.
اين در حالي است كه آمريكا و متحدانش با وجود يافت نشدن هيچگونه انحرافي در بازرسي از تاسيسات هسته اي ايران، اين كشور را به تلاش براي ساخت سلاح هسته اي متهم مي كنند و از آن مي خواهند كه برخلاف حقوق قانوني خود غني سازي سوخت هسته اي را متوقف كند.

 



هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن به كار خود پايان داد

گروه ادب و هنر-
هجدهمين دوره نمايشگاه بين المللي قرآن كريم، جمعه شب با حضور جمعي از مسئولين و تقدير از برگزيدگان در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) تهران به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرگزاري ها در اين مراسم محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور، بختياري وزير دادگستري، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهدي ثمره هاشمي مشاور عالي رئيس جمهور، لاله افتخاري رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي، محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي و حسن غفوري فرد عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي حضور داشتند.
مشاور عالي رئيس جمهور در اين مراسم سخنراني كرد و ركوردشكني 2 ميليون نفري بازديدكنندگان از نمايشگاه بين المللي قرآن كريم را داراي پيامي روشن دانست.
مجتبي ثمره هاشمي گفت: اين نشانه گرايش مردم به قرآن و حق و دلسوزي آنها و نشانه يافتن پاسخ سؤالات خود و تكامل و رشد در قرآن است.
وي برگزاري نمايشگاه قرآن و عترت را با تاكيد بر ارتباط ميان آن دو مثبت ارزيابي كرد و گفت: اين نمايشگاه ارتباط ميان قرآن و ولايت را به صورت واضح و روشن تري بيان خواهد كرد.
ثمره هاشمي در انتها در دست داشتن پرچم توحيد، عدالت و آزادي و راستي توسط جمهوري اسلامي ايران در مقابل زورگويان جهان را به بركت قرآن و اهل بيت(ع) دانست.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: اگر جوانان ما با قرآن انس داشته باشند، ديگر ما از جنگ نرم و تهاجم فرهنگي ترسي نخواهيم داشت.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي نيز در سخنراني خود در اين مراسم از مديران كشور خواست تا آموزه هاي نوراني قرآن را مقتداي خويش قرار دهند.
محمدحسن ابوترابي فرد با اشاره به اينكه يكي از مهم ترين، خطيرترين و موثرترين اقدامات براي معرفي چهره نوراني قرآن اين است كه مديران كلان و خرد در نظام جمهوري اسلامي آموزه هاي قرآن را مقتداي خود قرار دهند، گفت: بايد از همه ظرفيت ها براي فهم معارف قرآن در حوزه اعتقاد، اخلاق و رفتار استفاده كرد، زيرا كه نقش آن عميق تر از هر اقدام ديگري است.
ابوترابي با اشاره به اينكه امام(ره) فرمان راه خدا را شناخت و براي تحقق آن قيام كرد، افزود: اين مرد بزرگ براي خدا و در راه خدا و با استعانت از خدا قدم برداشت.
وي عظمت امروز جهان اسلام در مقابل مستكبران و صهيونيست ها را از ثمرات قرآن دانست و گفت: نظام و مقاومت اسلامي امروز در موضع قدرت، بالندگي و شكوه قرار دارد و تمامي پيروزي هاي جبهه اسلام در جنگ 33روزه غزه و چهره به چهره شدن نظام جمهوري اسلامي ايران با مستكبران تا بن دندان مسلح، از ثمرات بازگشت به قرآن است.
سيدمحمد حسيني نمايشگاه قرآن امسال را مشخص كننده مرز بين حق و باطل دانست و افزود: در نمايشگاه امسال سعي شد تا با قراردادن بخش هايي مانند بصيرت قرآني و صهيونيست شناسي مرز بين حق و باطل مشخص شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، قرآن را بيان كننده همه مسائل اجتماعي، سياسي، خانوادگي و ديگر مسائل مورد نياز در زندگي انسان دانست و گفت: شاعران، نويسندگان و هنرمندان بايد كوتاهي هاي صورت گرفته در گذشته را درباره قرآن جبران كنند، زيرا در صورت آشنايي و فهم آيات قرآن است كه ديگر از جنگ نرم صهيونيست ها نگراني نخواهيم داشت.
رئيس هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم نيز از ركوردشكني ميزان بازديد از اين دوره از نمايشگاه خبر داد و گفت: بيش از 2 ميليون نفر از اين نمايشگاه ديدن كردند.
حجت الاسلام حميد محمدي با بي نظير دانستن نمايشگاه قرآن در جهان اسلام گفت: برخلاف اتهام هميشگي بركناري شيعيان از قرآن امروز اين نمايشگاه نشان دهنده در كنار يكديگر بودن قرآن و شيعيان است.
وي همچنين ميزان رضايت مردم از اين نمايشگاه را بيش از 75 درصد معرفي كرد و اظهار داشت: جهاد بسيار بزرگ با كفار به وسيله قرآن كه مورد اشاره خود آن است، همان مبارزه با جنگ نرم است. اين كار فقط با اهتمام به قرآن ميسر است.
در پايان اين مراسم از برگزيدگان هجدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن كريم تقدير شد.
در بخش پايان نامه هاي برتر حوزوي علي اوسط باقري با پايان نامه «نقش علايق و پيش دانسته ها در تفسير قرآن كريم»، محمود شيخ الاسلامي با پايان نامه «عقل و وحي در قرآن كريم»، و علي شاه علي زاده با پايان نامه «ضرورت و آسيب ها تفسير معصوم» به ترتيب به عنوان پايان نامه هاي برتر معرفي شدند. در بخش دانشگاهي هم پايان نامه هاي «مباني و روش هاي فهم قرآن از ديدگاه اهل بيت» نوشته علي اكبر محمدي گراشي و «روش شناسي تعليم قرآن در سيره پيامبر اسلام(ص)» نوشته محمد وحيد شيخ بهايي به عنوان پايان نامه هاي برتر بخش دانشگاهي معرفي شدند. هيات داوران اين بخش نفر برگزيده اي نداشت. در حوزه پژوهش هم مقاله «مولفه هاي رهبر بصير با تاكيد بر آموزه هاي ديني» نوشته خانم تاوانكي به عنوان پژوهش برتر شناخته شد. در بخش معارف قرآن كريم كتابهاي «تفسير روز» نوشته سيديحيي يثربي، «پلوراليسم ديني» نوشته علي اسلامي به ترتيب به عنوان كتابهاي برتر شناخته شدند. ضمن اينكه كتاب هاي «معاد از ديدگاه قرآن» نوشته زهره صفاتي و «قرآن و عصمت اهل بيت» نوشته عليرضا عظيمي فرد به صورت مشترك به عنوان برگزيدگان سوم اين بخش معرفي شدند. در بخش برترين حوزه علوم قرآني كتاب هاي «بيولوژي نص» نوشته عليرضا قائمي نيا به عنوان برگزيده اول و «تاثير جريان هاي سياسي در تفسير مفسران» نوشته عليرضا رستمي به عنوان برگزيده سوم معرفي شدند ضمن اينكه در اين بخش برگزيده اي در رتبه دوم معرفي نشد.

 



تقدير شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از خلق حماسه ماندگار ملت ايران در روز جهاني قدس

شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي با صدور بيانيه اي، از خلق حماسه بصيرت و حضور موفق، گسترده و دشمن شكن ملت مؤمن و هميشه در صحنه ايران اسلامي در راهپيمايي شكوهمند روز جهاني قدس تقدير و تشكر كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: خروش ملت اسلامي و يكايك انسان هاي آزاده و حق طلب به جهانيان ثابت كرد كه «قدس» و «انتفاضه مسجد الاقصي» امروز به عنوان اولين مسئله جهان اسلام و ملل آزاده محسوب مي شود و به عنوان راهبردي استراتژيك براي مقابله با نظام سلطه، زورگويي، تجاوز و استكبار در تمام دنيا شناخته شده است، راهبردي كه سي و دو سال قبل پايه هاي رفيع آن را معمار كبير انقلاب اسلامي، حضرت امام خميني(رحمه ا... عليه)، به صورت رسمي بنيان نهاده و به عنوان ميراثي جهاني و گرانسنگ براي حفظ اتحاد مسلمين و دفع تجاوزها به جاي مانده است، اين اطلاعيه مي افزايد: به درستي كه، شعار اصلي و پيام رسمي راهپيمايي بزرگ و باشكوه ملت شجاع و غيور ايران اسلامي و ساير ملل آزاده مخالفت با هرگونه طرح به اصطلاح «صلح و سازش» دروغين و نمادين و پذيرش آن بدون احقاق حقوق تمام عيار ملت فلسطين است و همچنين لبيكي رسا به آرمان خميني كبير و تجديد ميثاقي با ولي زمان و سيد دوران، مقام معظم رهبري (مدظله العالي) مي باشد.
در بيانيه تأكيد شده شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي؛ اين همه شور و شعور و خلق حماسه شكوه ملت بيدار و با بصيرت ايران اسلامي را ستوده و دستان پرمهر ملت بزرگ ايران را به گرمي مي فشارد و قدوم مردم مؤمن و روزه دار ميهن اسلامي را براي حضور گسترده آنان در راهپيمايي مردمي روز جهاني قدس ارج مي نهد.

 



الحيات: ناديده گرفتن ايران در معادلات منطقه اي اشتباه خطرناكي است

روزنامه الحيات ناديده گرفتن نقش ايران در معادلات منطقه اي را يك اشتباه خطرناك دانست.
اين روزنامه فرامنطقه اي ديروز در مقاله اي به قلم وليد شقير با تأكيد بر اينكه مذاكرات فلسطيني- اسرائيلي در واشنگتن شكست خورده آغاز شده است نوشت: اين مذاكرات به سبب آنكه آمريكا ديدگاهي براي نرم كردن موضع اسرائيل نداشته نياز به توجيه ندارد و آمريكا هيچ پيشنهاد قابل توجه اي ارايه نكرده است.
اين روزنامه با اشاره به اينكه تجارب گذشته شكست روند مذاكرات در واشنگتن را نشان مي دهد به نقش ايران در معادلات منطقه اي پرداخت و تاكيد كرد: پرسش بزرگي كه به عنوان يكي از دلايل شكست اين مذاكرات مطرح مي شود اين است كه نقش ايران در اين مذاكرات كجاست و آيا اين مذاكرات بدون تهران براي حل و فصل مسئله فلسطين امكان پذير است.
مقاله نويس الحيات در نوشته خود تصريح كرد كه ايران برگه هاي زيادي در خاورميانه طي پنج سال گذشته براي خود دست و پا كرده است.
الحيات با اشاره به اينكه مقامات ايراني انتقادات شديدي نسبت به مذاكرات سازش در واشنگتن مطرح كرده اند تاكيد كرد كه ايران خواستار حضور نمايندگان واقعي ملت فلسطين در مذاكرات است.
الحيات تصريح كرد كه نمايندگان واقعي ملت فلسطين به بيان مقامات ايراني دولت منتخب حماس است.
اين روزنامه در بخش ديگري از اين مقاله مدعي شد كه علت نگراني ايران و حزب الله نسبت به روند مذاكرات در واشنگتن تفاهم عربستان و سوريه درباره موضوعات منطقه اي است.

 



دانشگاه تهران اعلام كرد
استخدام 4 عضو هيئت علمي در ازاي بازنشستگي هر استاد

دكتر محمد حسين مقيمي از جذب يكصد و پنجاه عضو هيئت علمي جديد دانشگاه تهران در يك سال گذشته خبر داد.
معاون اداري و مالي دانشگاه تهران در گفت و گو با ايسنا، با بيان اينكه حدود 40نفر عضو هيئت علمي دانشگاه از ابتداي سال تاكنون بازنشسته شده اند خاطرنشان كرد: تمامي اين افراد مطابق ضوابط و مقررات مربوطه بازنشسته شده اند و هيچ گونه اقدام غيرقانوني در اين زمينه صورت نگرفته است.
مقيمي افزود: برخي از اين اساتيد بازنشسته با اصرار خودشان و درخواست مكرر به افتخار بازنشستگي نايل شده اند و برخي ديگر نيز با بيش از 30 سال سابقه، داراي مرتبه استادياري بوده و طبق قانون بايد بازنشسته مي شدند.
وي تاكيد كرد: دانشگاه تنها در صورتي مي تواند مانع از بازنشستگي استادياران با بيش از 30 سال سابقه شود كه هيئت امناي دانشگاه مجوز يكساله دريافت كند كه در يك فرآيند طولاني و با ذكر توجيهات قوي و مستدل امكان تمديد يكساله وجود دارد.
وي با بيان اينكه دانشگاه تهران در يك سال گذشته حدود يكصد و پنجاه عضو هيئت علمي جديد جذب كرده است، اظهار كرد: نسبت خروجي هيئت علمي به ورودي «يك به چهار » است كه دانشگاه تهران در كمتر دوره اي شاهد چنين رشد قابل توجهي بوده است.
مقيمي با تاكيد بر اينكه نبايد به بحث بازنشستگي اساتيد نگاه سياسي داشت، تصريح كرد: هيچ كس نمي تواند بدون استناد به قوانين و مقررات و براساس سليقه شخصي، اقدام به بازنشسته كردن اساتيد كند و دانشگاه تهران نيز همواره براساس قانونمداري در اين زمينه گام برداشته است.
وي ادامه داد: بسياري از اين اساتيد كه داراي مرتبه استادياري هستند، در صورتي كه براي ارتقاي خود به درجات بالاتر تلاش مي كردند قطعا مي توانستند، همچنان سال هاي متمادي به خدمت در دانشگاه ادامه دهند، اما بايد توجه داشت كه اين افراد، آن طور كه بايد در جهت ارتقاي جايگاه علمي خود كوشش نكرده اند و نتوانسته اند امتيازات لازم براي ارتقاي خود را به دست آورند.

 



يك روزنامه آلماني خبر داد
رشد روابط تجاري ايران و آلمان پس از قطعنامه 1929

سرويس سياسي-
روزنامه آلماني «هندس بلات» طي گزارشي از افزايش مبادلات تجاري ايران و آلمان طي ماه هاي گذشته خبر داد.
اين روزنامه آلماني در گزارشي به قلم ماتياس بروگ مان، نوشت: اگر چه سازمان ملل و اتحاديه اروپا تحريم ها عليه ايران را تشديد كرده اند اما تجارت بين ايران و آلمان افزايش چشمگيري دارد.
هندس بلات افزود: در نيمه اول سال شركت هاي آلماني به ارزش 9/1ميليارد يورو كالا به ايران صادر كرده اند كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 14درصد افزايش را نشان مي دهد.
اين گزارش همچنين درباره صادرات ايران به آلمان نيز اضافه كرد: صادرات ايران به آلمان در شش ماه اول سال تا 88 درصد افزايش داشته و به ميزان 280ميليون يورو رسيده است.
بنابر اين گزارش، ميشائيل توكو رئيس اتاق بازرگاني آلمان و ايران در هامبورگ گفت: افزايش ميزان معامله هاي تجاري ميان آلمان و ايران تعجب آور است زيرا در اين فاصله تأسيسات بزرگ از سوي شركت هاي آلماني در ايران ساخته نمي شود.
اين روزنامه آلماني همچنين در گزارش خود تأكيد مي كند كه تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران بي تأثير بوده است چون نهادهاي اجرايي هنوز حتي دستورالعمل هاي لازم را دريافت نكرده اند.
اين گزارش با تأكيد بر اينكه بسياري از شركت هاي آلماني به فعاليت هاي تجاري خود با ايران ادامه مي دهند به شركت «باير» اشاره كرد و به نقل از يكي از سخنگويان باير نوشت: با مجموعه محصولاتي كه عرضه مي كنيم قصد نداريم از بازار ايران خارج شويم.

 



نايب رئيس مجلس خبر داد
تعيين تكليف دانشگاه آزاد قبل از آغاز سال تحصيلي جديد

يك عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد وقف اموال اين دانشگاه را منتفي دانست و گفت: در انتظار اعلام نظر رسمي هيئت فقهي هستيم.
سيدشهاب الدين صدر در گفت وگو با فارس در خصوص آخرين وضعيت اجراي اساسنامه و زمان تشكيل جلسات هيئت امناي اين دانشگاه گفت: جلسات هيئت امناي دانشگاه آزاد هنوز تشكيل نشده است و منتظر اعلام نظر دستگاه قضايي در اين مورد هستيم.
وي با بيان اينكه دستگاه قضايي بايد جمع بندي نهايي و رسمي خود را در خصوص وقف اموال دانشگاه آزاد اعلام كند، افزود: هيئت امناي دانشگاه آزاد نيز بعد از انجام اين مرحله، مي تواند جلسات خود را برگزار و سرپرست دانشگاه را تعيين كند.
عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد در همين زمينه گفت: بعد از انتخابات سرپرست دانشگاه آزاد در جلسه هيئت امنا، صلاحيت گزينه پيشنهادي در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز بررسي خواهد شد تا در نهايت رئيس دانشگاه آزاد معرفي شود.
صدر در پاسخ به اين سؤال كه آيا موارد مطرح شده در رسانه ها را مبني بر اينكه «هيئت فقهي كه مامور بررسي وقف اموال دانشگاه آزاد از نظر شرعي شده بود، اين وقف را غيرشرعي دانسته است» تاييد مي كنيد، خاطرنشان كرد: آن چيزي كه اطلاع پيدا كرده ايم اين است كه قاعدتاً چون اموال دانشگاه آزاد، اموال شخصي نبوده و متعلق به مؤسسين اين دانشگاه نيست، مباحث حقوقي در خصوص آن وجود دارد و قاعدتاً بحث وقف در مورد آن نمي تواند انجام بگيرد.
وي در همين زمينه يادآور شد: سازمان اوقاف هم بارها اين مسئله را اعلام كرده است كه چيزي به نام وقف نامه از سوي دانشگاه آزاد به آن ارائه نشده است، بنابراين به نظر مي رسد كه موضوع وقف دانشگاه آزاد منتفي است.
عضو هيئت امناي دانشگاه آزاد در پايان در پاسخ به اين سؤال كه نهايتاً چه زماني تكليف دانشگاه آزاد مشخص خواهد شد، اظهار داشت: منتظر اين هستيم كه دستگاه قضايي اين مسئله را رسماً اعلام كند تا جلسه هيئت امنا را برگزار كنيم كه اين جلسه بايد هرچه زودتر و قبل از سال تحصيلي دانشگاه برگزار شود.

 



اعتراض مسلمانان «گوگل» را اصلاح كرد

موتور جستجوگر «گوگل» اشتباه فاحش خود در ترجمه «قدس» و «الله» را بر اثر اعتراض مسلمانان اصلاح كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني جمعيت دفاع از ملت فلسطين موتور جستجوگر گوگل كه چندي پيش در قسمت ترجمه سايت خود در ترجمه قدس واژه اسرائيل را ارائه مي داد آن را اصلاح كرد. گوگل چندي پيش نيز، در قسمت ترجمه سايت خود (Google translate) در ترجمه معني واژه «الله» واژه «اسرائيل» را ارائه مي داد، كه با اعتراض مسلمانان مجبور به اصلاح اشتباه خود شد.

 



دكتر ايزدي به ديار باقي شتافت

دكتر سيروس ايزدي مترجم و محقق نامور ايراني مقيم آلمان روز گذشته پس از يكسال بيماري، در تهران درگذشت.
مرحوم دكتر ايزدي كه ترجمه نزديك به شصت جلد كتاب از زبانهاي روسي، آلماني و انگليسي در كارنامه فرهنگي خود دارد (كتابهاي تاريخ ادبيات فارسي و تاجيكي و تصوف و ادبيات تصوف از جمله آثار اوست.) ايزدي در ابتداي دهه پنجاه پس از سالها اقامت در شوروي، اين كشور را ترك گفت و به آلمان رفت. همزمان با آغاز انقلاب اسلامي و اوج گيري مبارزات مردم عليه نظام ستمشاهي پيوستگي خود را به نهضت اسلامي اعلام نمود. پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز با سفرهاي مكرر به ميهن و ديدار با شخصيت هاي موثر فرهنگي و انتشار كتب و مقالات روشنگرانه، بويژه در هفته نامه كيهان هوايي (نشريه ويژه ايرانيان مقيم خارج كشور) و نشريه ماهانه «از ديگران» (نشريه رايزني فرهنگي ايران در برلين) همكاري گسترده اي داشت.
خوانندگان آثار ايزدي، او را مردي شجاع، ميهن دوست، مردم گرا، ضدسلطه بيگانگان شرقي و غربي و علاقه مند به نظام مقدس جمهوري اسلامي مي شناسند كه با ترجمه متون تاريخي و سياسي معتبر، در احقاق حقوق تاريخي كشور خويش با غيرت و حميت كوشيده است. روانش شاد و يادش گرامي باد.
مراسم تشييع پيكر پاك او روز يكشنبه از مقابل تالار وحدت در ساعت 10 صبح آغاز مي شود و سپس در قطعه نويسندگان و هنرمندان بهشت زهرا به خاك سپرده خواهد شد.

 



تا پايان سال صورت مي گيرد
برق رساني به تمام روستاهاي زير 20 خانوار

معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي با بيان اينكه ضريب نفوذ برق در كل كشور به 99/99 درصد رسيده است، گفت: براساس دستور رئيس جمهور تمام روستاهاي زير 20 خانوار تا پايان فعاليت دولت دهم برق دار مي شوند.
محمد بهزاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: قرار است امسال به يكهزار روستاي زير 20 خانوار برق رساني شود و با توجه به اينكه جشن برق رساني به تمام روستاهاي بالاي 20 خانوار در سال گذشته انجام شد به دستور رئيس جمهوري، برق رساني به تمام روستاهاي زير 20 خانوار نيز تا پايان فعاليت دولت دهم محقق خواهد شد.
با آغاز بهره برداري از طرح هاي برق رساني به 151 روستاي زير 20 خانوار در هفته دولت، هم اكنون تعداد روستاهاي برخوردار از نعمت روشنايي برق به 52 هزار و 700 روستا رسيده است.
به گفته معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در حال حاضر 100 درصد جمعيت شهري و روستاهاي بالاي 20 خانوار كشور از نعمت برق برخوردار هستند و ضريب نفوذ برق در كل كشور به 99/99 درصد رسيده است.

 



مديركل حفاظت محيط زيست استان خبر داد
شناسايي 3گونه جديد جانوري در كردستان

مديركل حفاظت محيط زيست استان كردستان از شناسايي سه گونه جديد خزندگان براي نخستين بار در استان كردستان خبر داد.
به گزارش فارس از سنندج، خيرالله مرادي اظهار داشت: نخستين گونه شناسايي شده به نام جكوي انگشت باريك آسيايي صغير با نام علمي (cyrtopodion-heterocercum) اين گونه در ايران فقط در منطقه حفاظت شده كوهسالان استان كردستان شناسايي و گزارش شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان ادامه داد: از مشخصات اصلي اين جانور مي توان به رنگ خاكستري روشن و سه جفت فلس پس چانه اي اشاره كرد كه در مناطق كوهستاني و غارهاي سنگي كوچك كه داراي جنگل هاي بلوط است، زيست مي كند.
مرادي افزود: اين گونه خزنده شب فعال بوده و روزها در غارها بر سقف آويزان است كه به محض تاريك شدن هوا به طرف دهانه غار حركت كرده و با تغديه از حشرات شروع به فعاليت مي كند.
وي گفت: دومين گونه شناسايي شده نام فارسي آن لاسرتاي كوهستاني و نام علمي آن نيز (Eremias-montanus) است كه امسال در ارتفاعات 1900تا 2800متري بدر و پريشان شهرستان قروه شناسايي شده است.
مرادي ادامه داد: اين گونه در نواحي نيمه بياباني و معتدل در دشت هاي گياهي استيپي زيست مي كنند و روز فعالند و اغلب در صخره هاي پايين بوته ها مخفي شده و از بندپايان تغذيه مي كنند.
مديركل حفاظت محيط زيست كردستان اظهار داشت: آخرين گونه شناسايي شده با نام سوسمار صخره اي اروميه اي با نام علمي
(Lacerta-cappadocica) قبلاً در ايران فقط در آذربايجان غربي مشاهده شده بود ولي پراكنش جديد اين گونه در منطقه حفاظت شده كوهسالان نيز شناسايي شده است.
مرادي گفت: اين گونه در نواحي كوهستاني و مديترانه اي و دره هاي تنگ و سراشيبي هاي سنگ لاخي و تخته سنگ هاي اطراف آبگيرها زيست مي كنند و از نوع روز فعالند و از حشرات تغذيه مي كند.
وي اضافه كرد: در آخرين مطالعات انجام شده 23گونه خزنده شامل مارها، سوسمارها، مارمولك ها و لاك پشت ها در استان كردستان شناسايي شده است.

 



ذخيره سازي 3/2 ميليارد ليتر سوخت زمستاني نيروگاه ها

مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران با اشاره به تكميل ذخيره سازي سوخت زمستاني نيروگاه ها تا پايان مهرماه، اعلام كرد: امسال در مجموع 3/2 ميليارد ليتر سوخت در نيروگاه هاي كشور ذخيره سازي مي شود.
فريد عامري در گفت وگو با مهر با اعلام اين كه در حال حاضر هيچ مشكلي براي ذخيره سازي سوخت زمستاني نيروگاهها و صنايع كشور وجود ندارد، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، موجودي سوخت مايع نيروگاههاي كشور هم اكنون در حال افزايش است.
مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از تكميل ظرفيت ذخيره سازي سوخت مايع نيروگاهها تا پايان مهرماه امسال خبر داد و تصريح كرد: بر اين اساس امسال افزايش ظرفيت ذخيره سازي سوخت مايع نيروگاهها تا سقف دو ميليارد و 300 ميليون ليتر هدف گذاري شده است.
وي با تاكيد بر افزايش 20 درصدي ذخيره سازي سوخت مايع در نيروگاههاي كشور در زمستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار داشت: در حال حاضر نيز بيش از 300 ميليون ليتر سوخت مايع در نيروگاههاي كشور ذخيره سازي شده كه بيشتر از ميزان ذخيره سازي سوخت مايع نيروگاهها در سال گذشته است.
در همين حال عليرضا ضيغمي معاون وزير نفت با بيان اينكه امسال با ورود 8 واحد نيروگاهي و فعاليت حداكثري اين واحدها ميزان مصرف انرژي در آنها افزايش قابل توجه اي يافته است به مهر گفت: تا پيش از فرا رسيدن زمستان موجودي سوخت نيروگاههاي كشور تكميل خواهد شد.
معاون وزير نفت با اشاره به تشكيل كارگروه تامين سوخت زمستاني، بيان كرد: اين كميته با حضور مديران عامل چهار شركت اصلي وزارت نفت هر 15 روز يك بار تشكيل جلسه مي دهد.

 



تجارت گازهاي گلخانه اي منبع جديد درآمد براي ايران

تبريز- خبرنگار كيهان:
با وجود صنايع زيادي كه از سوخت فسيلي استفاده مي كنند، بازار بكري براي حضور ايران در عرصه هاي بين المللي خريد و فروش گازهاي گلخانه اي وجود دارد.
استاد دانشگاه «يو.بي.سي» كانادا، در سمينار «آشنايي با درآمدزايي كاهش گازهاي گلخانه اي برصنايع كشور، تحت پروتكل كيوتو» در تبريز با اعلام مطلب فوق افزود: هم اكنون بازار بين المللي خريد و فروش گازهاي گلخانه اي به وجود آمده و در سال 2007 ميلادي 117 ميليون تن گاز، خريد و فروش شده است كه 15 هزار دلار درآمدزايي داشت.
مهبد روحاني گفت: در حال حاضر گازهاي گلخانه اي بين 6 تا 20 دلار خريد و فروش مي شود.
وي تصريح كرد: معاونت محيط زيست انساني حفاظت محيط زيست ايران، مسئول هماهنگي اجراي پيمان كيوتو در كشور مي باشد.
روحاني در عين حال گفت: براثر استفاده روزافزون از سوخت هاي فسيلي در سال هاي اخير، آب و هواي زمين تأثيرات غيرطبيعي يافته و اين امر منجر به گرم شدن زمين شده است.

 



از سوي استانداري قم صورت گرفت
اهداي 4 هزار تخته پتو به سيل زدگان پاكستان

قم- خبرنگار كيهان:
از طرف استانداري قم، تعداد 4 هزار تخته پتو جهت كمك به آسيب ديدگان سيل پاكستان اهداء شد.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، در پي وقوع حادثه دلخراش سيل در كشور پاكستان كه منجر به كشته و زخمي شدن و آوارگي ميليون ها نفر از مردم مناطق سيل زده اين كشور شد، از طرف استانداري قم تعداد 4هزار تخته پتو براي كمك به آسيب ديدگان اين حادثه اهدا شد.
اين هدايا پيش از ظهر جمعه جهت ارسال به پاكستان تحويل مسئولان جمعيت هلال احمر قم شد.
شايان ذكر است علاوه بر اين كمك ها، در روزهاي اخير نيز ستاد ويژه اي از جانب استانداري قم مامور ساماندهي كمك هاي استان به سيل زدگان پاكستان شده است.

 



نماينده مردم فيروزآباد در مجلس شوراي اسلامي:خشكسالي، 6 هزار هكتار مركبات قير و كارزين را از بين برد

نماينده مردم شهرستان فيروزآباد درمجلس شوراي اسلامي از نابودي 6 هزار هكتار از اراضي مركبات منطقه قير و كارزين اين شهرستان در پي وقوع خشكسالي هاي اخير خبر داد.
به گزارش مهر، حجت الاسلام والمسلمين يونس موسوي سرچشمه در شيراز گفت: امروز بسياري از كشاورزان و باغداران شهرستان فيروزآباد به نان شب خود محتاجند چرا كه عدم پرداخت مناسب اعتبارات خشكسالي سال 88 باعث شده كه بسياري از مصوبات مربوط به خشكسالي بدون نتيجه باقي بماند و ارگان هاي مربوطه نيز نتوانسته اند كارهاي خود را اجرايي كنند.
وي با اشاره به سه مشكل بزرگ مردم شهرستان فيروزآباد افزود: از بين رفتن سرمايه مردم، محتاج شدن و ناتواني در اداره زندگي و بدهكاري به بانك ها از مشكلات اصلي مردم شهرستان محسوب مي شود كه باعث شده آينده روشني در انتظار اين شهرستان نباشد.
نماينده مردم شهرستان فيروزآباد با اشاره به عدم همكاري بانكها با كشاورزان خسارت ديده تاكيد كرد: يكي ديگر از مشكلات كشاورزان و باغداران شهرستان فيروزآباد عدم همكاري بانكهاست چرا كه ناتواني در پرداخت اقساط باعث شده بانكها نسبت به دريافت معوقات خود از ضامن ها اقدام كنند و از طرفي اموال دريافت كنندگان تسهيلات را به تملك خود در آوردند كه اينگونه حركات مشكلات خانوادگي فراواني را براي مردم درست كرده است.
شهرستان فيروزآباد در 95 كيلومتري شيراز قرار دارد.

 



مديرعامل شركت نفت و گاز پارس خبرداد
انتشار 3 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت پارس جنوبي در آينده نزديك

سرويس شهرستانها-
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس از انتشار 3 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت پارس جنوبي در ماه هاي آينده خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شركت نفت و گاز پارس، علي وكيلي اظهار داشت: به دنبال استقبال هموطنان از عرضه مرحله نخست اوراق مشاركت ريالي پارس جنوبي، پيش فروش مرحله دوم و سوم اين اوراق در شعب منتخب بانك صادرات در سراسر كشور همچنان ادامه دارد.
وي افزود: عرضه مرحله نخست اوراق مشاركت ريالي توسعه فازهاي پارس جنوبي به ارزش 500 ميليارد تومان از صبح روز شنبه 30 مرداد در شعبه منتخب بانك صادرات در سراسر كشور آغاز شد.
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس تصريح كرد: پس از استقبال مردم از خريد اوراق مشاركت ريالي، قرار شد عرضه مراحل دوم و سوم اين اوراق از سوي بانك صادرات در ادامه مرحله نخست انجام شود.
اين مقام مسئول خاطرنشان كرد: هم اكنون شعب منتخب بانك صادرات در سراسر كشور، بيش از نيمي از يك هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت ريالي مرحله دوم و سوم را به مردم پيش فروش كرده اند تا پس از نهايي شدن مراحل عملياتي انتشار اوراق جديد، اين اوراق در اختيار هموطنان قرار بگيرد.
وكيلي يادآور شد: اين اوراق كه سه ساله و با سود علي الحساب 16 درصد هستند، در قطعات پنج، 10، 20، 50 و 100 ميليون ريالي منتشر شده اند كه به قيمت اسمي عرضه مي شوند.
وي در ادامه اظهار داشت: اوراق مشاركت ريالي با قابليت بارز خريد در هر زمان با سود
5/15درصد، بي نام و سود آنها روز شمار است كه سود اوراق هر سه ماه يك بار پرداخت مي شود، همچنين تفاوت سود علي الحساب و قطعي اين اوراق، حداكثر پنج ماه پس از تاريخ سررسيد نهايي، پرداخت مي شود.
همچنين معاون گسترش پروژه هاي صنعتي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) گفت: يك ميليارد دلار به فازهاي 17 و 18پارس جنوبي تخصيص يافت.
صفر خليل ارجمندي اظهار داشت: پيشرفت فيزيكي طرح توسعه فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي حدود 50 درصد است و حدود يك ميليارد دلار اعتبار به اين فازها اختصاص يافته است.

 



امام جمعه اهل تسنن شهرستان كنگان: مشاركت اهل سنت در راهپيمايي روز قدس بي نظير بود

امام جمعه اهل سنت شهرستان كنگان گفت: مشاركت اهل سنت در راهپيمايي روز قدس بي نظير بود.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، شيخ محمد جمالي جمعه شب در جمع برادران و خواهران اهل سنت اين شهرستان از حضور حماسي اهل سنت در راهپيمايي عليه صهيونيست ها تقدير كرد و اظهار داشت: مردم كنگان در هواي بسيار گرم و مرطوب براي دفاع از فلسطين به صحنه آمدند و دفاع جانانه اي از آرمان هاي امام راحل و رهبر معظم انقلاب كردند و بدون ترديد مشاركت اهل سنت در راهپيمايي روز قدس امسال بي نظير بود.
وي در ادامه با انتقاد از برخي دولت هاي مسلمان به دليل سهل انگاري در قضيه فلسطين تصريح كرد: روز جهاني قدس متعلق به همه مسلمانان و آزادگان جهان است و چنانچه تمام كشورهاي اسلامي عليه استكبار، يكدست و متحد شوند شاهد اين همه ظلم و ستم نخواهيم بود.
جمالي گفت: اميدوار هستيم كه در آينده اي نه چندان دور با توفيق و عنايت الهي و يكپارچگي مسلمين عليه ايادي استكبار و دشمنان قسم خورده دين اسلام، قدس عزيز آزاد شود.

 



دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در اروميه گشايش يافت

اروميه- خبرنگار كيهان:
معاون كنسولي و امور ايرانيان وزير امور خارجه گفت: اين دفتر به عنوان سيزدهمين دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در استان ها در كشور راه اندازي شده است كه توسعه روابط خارجي با كشورهاي همجوار از مهمترين پيامدهاي آن است.
حسن قشقاوي افزود: صدور ويزاي فرودگاهي و گردشگري براي بازرگانان و جهانگردان، تاييد اسناد تجاري، فراهم كردن زمينه حضور ديپلمات ها، رايزنان بازرگاني و سفراي كشورهاي خارجي مستقر در تهران براي حضور در آذربايجان غربي از مهمترين مزيت هاي ايجاد دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در استان است.
وي معرفي توانمندي هاي آذربايجان غربي در بخش هاي مختلف به خصوص صنعت، كشاورزي و گردشگري به نمايندگان كشورهاي خارجي را از ديگر پيامدهاي مهم راه اندازي اين دفتر عنوان كرد.
معاون كنسولي، مجلس و امور ايرانيان خارج از كشور وزير امور خارجه اظهار داشت: ايجاد پايگاه اطلاعاتي از شهروندان آذربايجان غربي كه در خارج از كشور ساكن هستند و شناسايي آنها و همچنين برگزاري همايش هاي جذب سرمايه گذاري را از اولويت هاي اين دفتر براي سرعت بخشيدن به روند رشد و توسعه آذربايجان غربي با جذب سرمايه گذاري هاي خارجي عنوان كرد.
وي در بخش ديگري با اشاره به مرزهاي طولاني آذربايجان غربي نيز گفت: اين استان با تنوع قوميت ها و مذاهب مختلف الگوي زندگي مسالمت آميز در كشور و جهان است و همچون نگيني در كشور مي درخشد.
وي همچنين در بخش ديگري با اشاره به تحريم هاي دشمنان عليه كشورمان خاطرنشان كرد: اين تحريم ها در سايه كار و تلاش مضاعف و تدبير دست اندركاران نظام به فرصتي براي نظام تبديل خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14