(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 شهريور  1389- شماره 19733

كوتاه اقتصادي
با هدفمندي يارانه ها قيمت گاز هم 20درصد افزايش مي يابد
رئيس جمهور در جمع تعاونگران: عده اي با لجبازي خدمات بزرگ دولت را ناديده مي گيرند
با اصلاح آيين نامه مشكل بازنشستگي جانبازان انقلاب و جنگ تحميلي برطرف شد
10 ميليارد صادرات در مقابل 24 ميليارد دلار واردات
مشمولان قانون كار شناسنامه مي گيرند
از سوي دولت قيمت خريد تضميني برنج ابلاغ شد
معاون سازمان خصوصي سازي: واگذاري بلوك 18 درصدي ايران خودرو فسخ مي شود
خريد 11 ميليون تن گندم ازكشاورزان
در طرح نظارتي ويژه رمضان 64 هزار واحد صنفي متخلف 94 ميليارد ريال جريمه شدند
آغاز پذيره نويسي صندوق سرمايه گذاري ارزي ايرانيان



كوتاه اقتصادي

¤ كارفرمايان متخلف استان تهران در مردادماه سال جاري به دليل
به كارگيري بيش از هزار كارگر غيرمجاز خارجي به ويژه افغاني 25/2 ميليارد ريال جريمه شدند.بررسي آمار عملكرد ماهيانه اشتغال اتباع خارجي در مردادماه سال جاري نشان مي دهد در اين دوره 420 مورد بازرسي از واحدهاي توليدي و كارگاههاي استان تهران انجام شد كه 224 مورد آن به شهر تهران اختصاص داشت.
¤ ميزان توليد مس كاتدي در پنج ماه منتهي به پايان مردادماه امسال به 91 هزار و 961 تن رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با شش درصد افزايش 100 درصد هدف پيش بيني شده را محقق كرد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، همچنين در مدت ياد شده ميزان توليد مس آندي برابر با 117 هزار و 397 تن بود كه نسبت به دوره مشابه سال گذشته، هشت درصد افزايش نشان داد، ضمن اينكه در مقايسه با هدف برنامه پيش بيني شده هشت درصد فراتر رفت.
¤ وزارت بازرگاني چين اعلام كرد صادرات اين كشور به ايران در نيمه نخست 2010 با رشد 48 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به 44/5 ميليارد دلار رسيد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2201 الي 2205، 2266 و 2265، 2620 و 2621، 77351، 95245، 95275، 7617، 4095، 29172، 17614، 11289، 10189، 3996، 2228، 2229، 2280 الي 2283، 2610 الي 2613، 6635 الي 6638 و 6683 الي 6689، 6660 الي 6669، 7790 الي 7795 و 7797، 7732 الي 7735 و 7739، 7796 و 7778 و 7714 و 7779 و 7711، 7754 الي 7759، 8895 الي 8899 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ معاون وزير راه با اشاره به تأثير آزادسازي قيمت ها بر عمليات تخليه و بارگيري بنادر، از اختصاص سالانه 500 ميليارد تومان يارانه به فعاليت هاي بندري خبر داد و گفت: تا پايان برنامه پنجم، سهم ايران در سوخت رساني خليج فارس با افزايش دو برابري به 50 درصد مي رسد.
¤ رئيس مركز ملي فرش گفت: با توجه به ميزان صادرات فرش در چهار ماه نخست سال جاري دست يابي به هدف گذاري صادرات 500 ميليون دلاري فرش به راحتي امكان پذير است.فيصل مرداسي گفت: ميزان صادرات فرش دستباف ايران در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال 88 از نظر ارزشي و وزني به ترتيب رشد بيش از 41 و 47 درصدي را نشان مي دهد.
¤ مدير عامل شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي جمهوري اسلامي ايران از قطعي شدن احداث مركز تجارت جهاني ايران در پرند خبر داد.كاظم اكبرپور ضمن اعلام اين خبر گفت: پيش نويس طرح آماده شده و در زميني به وسعت 212 هكتار اجرا خواهد شد.
¤ مدير كل برنامه ريزي انرژي وزارت نفت با اشاره به تدوين معيارهاي مصرف انرژي در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي گفت: در حال حاضر اين معيارهاي مصرف با مشاركت خارجي در پالايشگاه هاي نفت و گاز، خطوط لوله و مجتمع هاي پتروشيمي در حال انجام است.

 



با هدفمندي يارانه ها قيمت گاز هم 20درصد افزايش مي يابد

جزئيات سه سناريوي پيشنهادي وزارت نفت براي افزايش قيمت گاز در راستاي اجراي هدفمندي يارانه ها در كشور اعلام شد.
براساس قانون هدفمندي يارانه ها بايد قيمت گاز طبيعي و ساير محصولات گازي در يك دوره پنج ساله آزاد شده و در نهايت بهاي اين حامل انرژي حداقل به 75 درصد متوسط قيمت گاز صادراتي پس از كسر هزينه هاي انتقال، ماليات و عوارض افزايش يابد.
اخيرا نيز پيشنهاد جديدي براي افزايش قيمت گاز طبيعي و سي.ان.جي در كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت مطرح شده است كه پيش بيني مي شود يكي از سه سناريوهاي پيشنهادي براي اجرا تصويب و ابلاغ شود.
در حال حاضر 11تعرفه براي سه دسته از مشتركان اصلي شامل: خانگي، عمومي و صنعتي در سطح شركت ملي گاز ايران وجود دارد كه در سال جاري تعرفه تمامي مشتركان گاز كشور به استثناي مراكز دولتي ثابت باقي مانده است.
هم اكنون براساس سه سناريوي ارائه شده به كارگروه طرح تحول اقتصادي دولت، نحوه افزايش قيمت گاز تمامي مشتركان خانگي، تجاري و صنايع در قالب يك برنامه پنج ساله بررسي مي شود.
در سناريوي اول افزايش قيمت به صورت يك منحني يكنواخت مطرح شده است به طوري كه بايد قيمت گاز مشتركان خانگي از 130 ريال فعلي با افزايشي به طور متوسط سالانه 20درصد در مدت 5 سال كاملا آزاد شود.
سناريوي دوم افزايش قيمت گاز مشتركان به گونه اي طراحي شده كه بهاي اين حامل انرژي در سال اول و دوم اجراي قانون هدفمندي يارانه ها با شتاب افزايش يابد و در سالهاي پاياني منحني افزايش قيمت با شيب كمتري دنبال شود.
در صورت اجراي اين سناريو، قيمت گاز طبيعي در سالهاي اول و دوم به طور متوسط سالانه 30درصد و در سالهاي پاياني تا 15درصد به صورت تدريجي افزايش مي يابد.
اما در سناريوي سوم پيشنهاد افزايش همزمان و متناسب قيمت تمامي حاملهاي انرژي همچون برق، گاز، بنزين و گازوئيل در دستور كار قرار گرفته است.
به گزارش مهر، در حال حاضر نه تنها هيچ گونه فرمول قيمتي براي افزايش قيمت گاز طبيعي نهايي نشده، بلكه زمان بندي افزايش قيمت ها نيز در سطح دولت تاكنون مشخص نشده است.

 



رئيس جمهور در جمع تعاونگران: عده اي با لجبازي خدمات بزرگ دولت را ناديده مي گيرند

رئيس جمهور با قدرداني از تلاش تمامي دست اندركاران عرصه هاي بخش تعاون، گفت: متأسفانه در جامعه ما برخي تلاش مي كنند با لجبازي خدمات بزرگ دولت را ناديده گرفته و اثرات آن را از بين ببرند.
محمود احمدي نژاد ديروز در آيين تجليل از تلاشگران برتر در زمينه تعاون كشور، افزود: اين عده نبايد منافع مردم و مستضعفان كشور را قرباني لجبازي هاي خود كنند.
رئيس جمهور اضافه كرد: دولت بسياري از كارهاي اساسي مانند طرح هدفمند كردن يارانه ها، اجراي سهام عدالت و خصوصي سازي را انجام داده اما برخي بدون هيچ گونه استدلالي، اين عملكرد را ناديده انگاشته و آن را زير سؤال مي برند.
وي افزود: فرهنگ تعاون بايد عموميت پيدا كند؛ هرچند كارهاي خوبي در اين زمينه انجام شده اما بايد اين فرهنگ روز به روز عموميت بيشتري پيدا كند.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد ما معتقديم امور كشور در بخش هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي بايد توسط مردم اداره شود و اساساً رمز ماندگاري ايران زمين نيز حضور فعال مردم در همه صحنه هاست.
احمدي نژاد گفت: براساس قانون بايد سهم تعاوني ها در اقتصاد كشور به 25درصد برسد و اين امر شدني و پذيرفتني است.
به گفته وي در تعاوني ها، استعدادها و قدرت تفكر و انديشه ها هر چند يكسان نيست اما فاصله بين آنها متعادل بوده و همين موضوع باعث رضايت اعضاي آن و برقراري عدالت مي شود.
احمدي نژاد دست اندركاران تعاون كشور را جداي از گسترش تشكل هاي تعاوني و توجه به امر آموزش و كارآمد كردن افراد براي فعاليت در بخش هاي تعاوني فرا خواند و گفت: كساني كه در عرصه تعاون وارد كار مي شوند بايد بتوانند علاوه بر آموزش لازم، از كارآيي و كارآمدي لازم نيز برخوردار شوند تا بتوانند فعاليت هاي اقتصادي داشته باشند.
رئيس جمهور ادامه داد اصل 44 قانون اساسي معنايش اين نيست كه اقتصاد كشور به سرمايه داري تبديل شود، اما متاسفانه برخي اين گونه مي فهمند و مي خواهند اين گونه نيز اعمال شود.
وي با اشاره به روند واگذاري شركت ها و مؤسسات اقتصادي به بخش هاي مردمي گفت: در دولت هاي قبلي بسياري از واگذاري ها به دليل ناآشنا بودن مردم با قوانين و مقررات اقتصادي به افراد خاصي و
ثمن بخس واگذار شد كه بسياري از آنها دچار مشكل شد.
احمدي نژاد افزود: هم اكنون نيز بسياري از مردم توان خريد شركت هاي بزرگ اقتصادي مانند مخابرات و خودروسازي ها را ندارند زيرا توان مديريت آن را ندارند، برهمين اساس، يكي از وظايف تعاوني ها بايد رفع اين خلأ باشد.
رئيس جمهور با انتقاد از كساني كه مايلند اموال دولت به افراد خاصي و با قيمت هاي بسيار نازل واگذار شود، گفت: اگر شما اين چنين مي خواهيد عيبي ندارد، آن را قانوني كنيد و افرادش را هم معين نماييد و به ما ابلاغ كنيد تا آنها را به اين افراد واگذار كنيم.
وي خاطرنشان كرد دولت در بحث واگذاري ها به بحث عدالت توجه كرده و علاوه بر سهام عدالت كه كار بسيار بزرگي است و 39 ميليون نفر را سهامدار كرده، واگذاري ها را نيز از طريق بورس اعمال مي كند و در چنين سيستمي اگر كسي حتي يك ريال بيشتر از فرد ديگري حاضر به پرداخت براي خريد شركتي باشد، بايد به آن واگذار كند و غير از آن كاري غيرقانوني انجام داده است اما برخي اين تلاش دولت را به تمسخر گرفته و مي خواهند اموال عمومي را به افراد خاصي واگذار كنند.
احمدي نژاد گفت: كساني كه با تشكيل تعاوني در چنين زمينه هايي مخالفند، معناي آن اين است كه افراد بسيار معدود و محدودي كارهاي اقتصادي جامعه را در دست گرفته و مردم را به مرور از فعاليت هاي اقتصادي حذف كنند و وزارت تعاون مي تواند با نظارت بر اين زمينه ها، از بروز چنين وضعي جلوگيري كند.
رئيس جمهور همچنين در اين زمينه از اصرار برخي افراد كه تلاش مي كنند كارهاي بزرگ دولت را ناديده انگاشته و نتايج آن را خراب كنند، انتقاد كرد و گفت: ما متأسفيم از اينكه اين افراد تا اين حد سقوط مي كنند و سؤال ما اين است كه چرا بايد چنين افرادي به اين حد برسند كه خدمات شاخص دولت را زير سؤال ببرند.
وي گفت: دولت به دليل محدوديت در سرمايه گذاري، به جز مناطق محروم نمي تواند در ديگر بخش ها سرمايه گذاري كند. به همين دليل به مردمي كردن اقتصاد و مشاركت عمومي در آنها توجه ويژه اي دارد. اما متاسفانه برخي اصرار دارند كشور را به نظام سرمايه داري تبديل كنند و يك مشت افرادي كه در زمينه هاي سياسي و اقتصادي دستي دارند، امور را در دست گيرند.
سهم 9 درصدي
بخش تعاون
وزير تعاون سهم 9 درصدي سهم بخش تعاون از سرمايه گذاريهاي صورت گرفته در كشور را دستاوردي در جهت ارتقاي سطح كيفي و كمي فعاليت هاي تعاون و دستاورد افزايش 71 هزار تعاوني به تشكل هاي تعاوني طي برنامه چهارم توسعه عنوان كرد.
محمد عباسي در اين مراسم ضمن تأكيد بر سهم پنج ميليارد دلاري بخش تعاون در صادرات غيرنفتي كشور طي برنامه چهارم توسعه، اظهار داشت: بررسي سهم بخش تعاون در امر صادرات غيرنفتي طي برنامه چهارم توسعه حاكي از تحقق هشت تا 9 درصد صادرات غيرنفتي توسط بخش تعاون است.
وي با اشاره به اينكه تأثيرگذاري بخش تعاون در بازارهاي داخلي و خارجي انكارناپذير است، تاكيد كرد: ارزش افزوده ناشي از فعاليت هاي تعاوني طي سال هاي گذشته حدود چهار درصد بوده است، اين ميزان طي سال هاي اخير تا هشت درصد رشد كرده كه حكايت از تحقق بخشي از تدابير توسعه اي و فرآيند تكميلي اقتصاد تعاوني و تثبيت جايگاه اين بخش در اقتصاد ملي دارد.
وي ادامه داد: از مجموع 156هزار تعاوني تشكيل شده طي سال هاي 1310تا به امروز حدوداً 7 هزار تعاوني طي پنج ساله اخير تشكيل شده اند كه مبين رشد 5/2برابري تشكل هاي تعاوني طي برنامه چهارم توسعه به نسبت پنج ساله قبل از آن است.
وزير تعاون تصريح كرد: بررسي ها حاكي است اعضاي تحت پوشش تعاوني هاي فعال كشور بدون احتساب اعضاي تعاوني هاي سهامي عام كه بالغ بر 44ميليون نفر هستند در قياس با استاندارد جهاني از نورم برآورد شده بالاتر و در حدود 18 ميليون نفر تخمين زده شده است.
وي خاطرنشان كرد: طي سال هاي 84 تا 86طبق برآوردهاي صورت گرفته بخش تعاون بالغ بر 15 هزار ميليارد تومان در چرخه اقتصادي كشور سرمايه گذاري كرده است كه حدود 9 درصد از كل سرمايه گذاريهاي صورت گرفته در كشور را دربرمي گيرد.
وي با اشاره به اينكه به واسطه 71 هزار تعاوني شكل گرفته طي سال هاي 84 به بعد زمينه 600 هزار فرصت شغلي فراهم شده است، تاكيد كرد: متوسط اشتغالزايي در بنگاه هاي اقتصادي طبق آمارهاي اعلامي 2/2 نفر اعلام شده بود كه اين ميزان در تعاوني ها بين 10 تا 14 نفر برآورد مي شود.
افتتاح 950 پروژه
معاون پژوهش، آموزش و كارآفريني وزارت تعاون گفت: در روز دوم هفته تعاون كه تعاون،، اصل 44 و رويكردهاي نوين نامگذاري شده است شاهد افتتاح همزمان 950 پروژه تعاوني در سراسر كشور خواهيم بود.
غلامحسين حسيني نيا گفت: در پنج سال گذشته امور به نحوي پيش رفته كه امسال اتحاديه ها و تعاوني ها صحنه گردان اصلي برنامه هاي هفته تعاون هستند بطوري كه اجراي اين برنامه ها در شهرستان ها نيز انجام خواهد شد.
وي افزود: تعاونگران امسال با شعار «تعاون، همت مضاعف، كار مضاعف» با استفاده از پتانسيل هاي موجود در اين بخش در قالب برگزاري همايش ها، كنفرانس هاي مطبوعاتي و انجام تبليغات گسترده رسانه اي به معرفي هرچه بيشتر ظرفيت ها و توانايي هاي اين بخش خواهند پرداخت.
وي ضمن تشريح برنامه هاي اجرايي هفته تعاون، گفت: روز نخست از هفته تعاون سيزدهم شهريور ماه 89 تعاون، الگوسازي و تقدير از نمونه ها نامگذاري شده در مراسمي كه با حضور رئيس جمهور و وزير تعاون و 400 تن از تعاونگران در سالن شهيد بهشتي وزارت كشور برگزار شد از 22 تعاوني برتر كشور تقدير بعمل آمد.
حسيني نيا در خصوص برنامه هاي روز دوم اين هفته گفت: علاوه بر افتتاح همزمان 950 پروژه تعاوني در سراسر كشور، به شكل نمادين شاهد افتتاح و بهره برداري از 650 واحد مسكوني از مجموع واحدهاي مسكن مهر در نظرآباد كرج خواهيم بود.

 



با اصلاح آيين نامه مشكل بازنشستگي جانبازان انقلاب و جنگ تحميلي برطرف شد

سرپرست معاونت امور اجتماعي وزارت رفاه گفت: آيين نامه بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور اصلاح شد و مشكل جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولان عادي و شاغلان سخت و زيان آور كه از سال 1386 مشمول اين آيين نامه مي شدند، برطرف شد.
صمدالله فيروزي در گفت وگو با فارس اظهار داشت: با پيگيري هاي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، آيين نامه بازنشستگي در مشاغل سخت و زيان آور اصلاح شد و مشكل مشمولان قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولان عادي و شاغلان سخت و زيان آور كه از سال 1386 به بعد از قانون اصلاح تبصره 2 ماده 76 قانون تامين اجتماعي مستثني شده بودند، برطرف شد.
وي تصريح كرد: با اصلاح به عمل آمده، شاغلان دستگاههاي ياد شده در قانون كه مشمول قانون كار باشند در صورت داشتن 20سال سابقه متوالي و 25سال سابقه متناوب و با احتساب هرسال، يك و نيم سال مي توانند از مزاياي بازنشستگي استفاده كنند.
فيروزي اضافه كرد: به موجب اين اصلاحيه «كارگران موضوع قانون نحوه بازنشستگي جانبازان انقلاب اسلامي ايران و جنگ تحميلي و معلولان عادي و شاغلان مشاغل سخت و زيان آور، مصوب 1367 و اصلاحات بعدي و قانون حفاظت در برابر اشعه، مصوب 1368 كه شاغل در دستگاههاي اجرايي (وزارتخانه ها، موسسات و شركت هاي دولتي، شهرداري ها، بانكي و سازماني كه شمول حكم بر آنها مستلزم ذكر نام است) هستند»، در مورد بازنشستگي پيش از موعد در مشاغل سخت و زيان آور مشمول اين آيين نامه خواهند بود.
سرپرست معاونت امور اجتماعي اظهار داشت: با توجه به اين مصوبه، اجراي اين تبصره در مورد نيروهاي مسلح منوط به اذن مقام معظم فرماندهي كل قوا است.

 



در 5 ماهه نخست سال انجام شد
 10 ميليارد صادرات در مقابل 24 ميليارد دلار واردات

در پنج ماهه نخست امسال صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي به 11 ميليارد و 826 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل 86/23 درصد افزايش يافته است.
وزن اين ميزان صادرات غيرنفتي 26 ميليون و 501 هزارتن بود كه به لحاظ وزن نيز 45/22 درصد رشد داشت.
در مدت يادشده صادرات غيرنفتي كشورمان بدون احتساب ميعانات گازي به 10 ميليارد و 123 ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 353/34 درصد رشد نشان مي دهد.
بر اساس گزارش دفتر آمار و فن آوري اطلاعات و ارتباطات گمرك ايران، واردات كشورمان در پنج ماهه نخست سال جاري در مجموع به 24 ميليارد و 240 ميليون دلار رسيد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21/22 درصد افزايش يافته است.
در پنج ماهه نخست سال جاري پروپان مايع شده عمده ترين كالاي صادراتي كشورمان بود. سهم اين كالا از صادرات غيرنفتي كشورمان در مدت ياد شده 576 ميليون دلار بود و 69/5 درصد از كل صادرات غيرنفتي به اين كالا اختصاص داشت. جايگاه بعدي نيز به ساير گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده اختصاص دارد كه سهم اين كالا از صادرات غيرنفتي در اين مدت به 552 ميليون و 800 هزار دلار رسيد.
پلي اتيلن گريد فيلم با 519 ميليون و 400 هزار دلار سومين كالاي عمده صادراتي كشورمان بود و 13/5 درصد از ارزش كل صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داد.
متانول نيز چهارمين كالاي عمده صادراتي كشورمان در مدت ياد شده بود و با 352 ميليون و 800 هزار دلار 49/3 درصد از كل صادرات غيرنفتي را به خود اختصاص داد و بوتان نيز با 332 ميليون و 800 هزار دلار در جايگاه پنجم قرار گرفت.
در پنج ماهه نخست سال جاري بنزين عمده ترين كالاي وارداتي كشورمان بود و با اختصاص 24/9 درصد از كل ارزش واردات و 48/15 درصد از وزن، جايگاه نخست را به خود اختصاص داد. طلاي خام براي مصارف غيرپولي با 92/4 درصد سهم ارزشي در جايگاه دوم قرار گرفت و شمش از آهن و فولاد غيرممزوج با 54/3 درصد سهم از ارزش، رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 



مشمولان قانون كار شناسنامه مي گيرند

معاون سرمايه انساني و توسعه اشتغال وزير كار و امور اجتماعي از تهيه شناسنامه كار براي نيروهاي كار كشور خبر داد و گفت: با اختصاص شناسنامه كار به افراد، پس از ورود هر كس به بازار كار خصوصي، دولتي يا تعاوني سوابق كاري فرد با سرعت و دقت در دسترس است.
حميد حاجي عبدالوهاب در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه آمار و اطلاعات عرضه و تقاضاي نيروي كار در كشور ما به صورت ثبتي توليد نمي شود و اين موضوع دچار ضعف هايي است، افزود: البته در شوراي عالي اشتغال به اين موضوع توجه شده و تصميم بر اين است كه اين مشكل به صورت ريشه اي حل شود.او ادامه داد: ما بايد بدانيم ورودي به بازار كار اعم از دانش آموزان فارغ التحصيل يا ترك تحصيل كرده، دانشجويان فارغ التحصيل يا نيروي كار ساده مهاجرت كرده به شهر و حتي نيروي كار خارجي وارد شده به كشور چه تعداد است و اگر اين آمار به روز نشود، امكان مديريت تقاضاي نيروي كار وجود ندارد.
حاجي عبدالوهاب به روز شدن اطلاعات مربوط به تقاضاي نيروي كار را باعث سامان يافتن موضوع مهارت آموزي به بيكاران دانست و خاطرنشان كرد: اين كار متناسب سازي آموزش ها با تقاضاي بازار كار را در پي خواهد داشت.
وي با اشاره به اينكه در شوراي عالي اشتغال تصميم بر اين شد كه در حوزه بنگاه هاي اقتصادي، كد يكه اي توسط مركز آمار ايران تهيه شود، ادامه داد: وزارت كار هم در حوزه شناسنامه نيروي كار موظف شده است كد يكه اي را با كمك ساير دستگاه ها تهيه كند كه بالاخره هر كس يك شناسنامه كار مشخص داشته باشد.
معاون وزير كار و امور اجتماعي افزود: با اين كار وقتي فردي براي كار به بنگاه ها مراجعه مي كند، كارفرما هنگام نياز به رزومه كاري او به سادگي به آن دسترسي پيدا خواهد كرد و ديگر نيازي به مراجعه فردي و ذهني به سوابق كاري نخواهد بود. ضمن اين كه اطمينان از صحت آن اطلاعات نيز زيادتر است.
او ادامه داد: شناسنامه كار ميزان مهارت و تحصيلات و سابقه كاري هر فرد را شامل مي شود. البته هماهنگي بايد بين دستگاه هاي مختلف باشد تا هر كدام در حوزه مسئوليت خود اين موضوع را دنبال كند و اين طور نيست كه اين شناسنامه از موضع وزارت كار صادر شود. در واقع پس از تهيه شناسنامه كار توسط هر صنعت، صنف يا دستگاه، امكان تبادل آن اطلاعات وجود خواهد داشت.

 



از سوي دولت قيمت خريد تضميني برنج ابلاغ شد

هيئت وزيران قيمت خريد تضميني انواع برنج در سال 1389 را تعيين و ابلاغ كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، هيئت وزيران بنا به پيشنهاد مشترك وزارت خانه هاي بازرگاني و جهاد كشاورزي و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران قيمت خريد تضميني انواع برنج در سال 1389 را تعيين كرد.براساس اين مصوبه قيمت خريد تضميني برنج فجر- خزر و ارقام مشابه بر مبناي 10 درصد شكستگي (عرف محلي) هر كيلوگرم 1400 تومان تعيين شد.
همچنين با تصويب هيئت وزيران، برنج ندا و نعمت بر مبناي 10 درصد شكستگي (عرف محلي) هر كيلوگرم 1100 تومان به صورت تضميني خريداري خواهد شد.
همچنين قيمت خريد تضميني برنج آمل بر مبناي 10 درصد شكستگي (عرف محلي) هر كيلوگرم 900 تومان تعيين شد.
گفتني است خريد تضميني برنج در راستاي ترغيب كشاورزان به كشت ارقام پرمحصول و توجه بيشتر به توليد برنج داخلي و حمايت و پشتيباني از شالكياران پرتلاش و زحمتكش صورت مي گيرد.

 



معاون سازمان خصوصي سازي: واگذاري بلوك 18 درصدي ايران خودرو فسخ مي شود

معاون سازمان خصوصي سازي با توجه به برخي اقدامات خريداران براي قطعي كردن معامله 18درصدي ايران خودرو اعلام كرد كه اين معامله هيچ راهي براي قطعي شدن ندارد و مجددا واگذار مي شود.
سيدمهدي عقدايي در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اينكه در صورت ارائه مدارك لازم توسط كنسرسيوم خريدار و لحاظ كردن 2 روز تعطيلي در 30 روز كاري، آيا امكان قطعي شدن معامله ايران خودرو وجود دارد يا نه؟ گفت: معامله بلوكي ايران خودرو ديگر قطعي نمي شود و هيچ راهي براي قطعي شدن اين معامله وجود ندارد.
به گفته عقدايي، كنسرسيوم خريدار مدارك مربوط به معامله ايران خودرو را در زمان مقرر ارائه نكرده و ديگر امكان ارائه مدارك نيز وجود ندارد، بنابراين طبق مقررات اين معامله امكان قطعي شدن ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه معامله ايران خودرو مجددا آگهي مي شود، اظهار كرد: در اين راستا سازمان خصوصي سازي به شركت بورس نامه اي ارسال كرده تا 3درصد از وجه سپرده خريدار نيز بابت جريمه ضبط شود.
به گزارش ايسنا، روز هفتم تيرماه 18درصد از سهام شركت ايران خودرو معادل يك ميليارد و 134 ميليون سهم به فروش رفت و كارگزاري بانك پارسيان موفق به خريداري اين سهم به قيمت 3687 ريال براي كنسرسيومي به رهبري كاركنان تعاوني ايران خودرو و براي شركتهايي چون سرمايه گذاري ملي، شركت قطعه سازي كروز، سرمايه گذاري عظام، تعاوني كاركنان اعتبار ايران خودرو و انجمن قطعه سازان شد كه اين تعاوني طبق شرايطي كه قبلا اعلام شده بود تا 20 مرداد ماه فرصت داشت كه 30درصد از وجه نقد معامله را پرداخت كند و علاوه بر آن اسناد مربوط به فرم خارج از پاياپاي را به بورس ارائه كند.
اما قبل از فرا رسيدن 20 مرداد، شرط اول اين معامله محقق و 125 ميليارد تومان از وجه معامله به صورت نقد به حساب شركت سپرده گذاري مركزي واريز شد اما به دلايلي كه انصراف شركت سرمايه گذاري بانك صنعت و معدن از خريداري دو درصد از 18درصد ايران خودرو ذكر مي شود و اختلاف در تركيب خريداران، در زمان مورد نظر اين اسناد به شركت بورس تحويل داده نشد و اين شركت نيز طبق مقررات معامله را قطعي اعلام نكرد.
زيرا در آگهي عرضه 18درصدي ايران خودرو ذكر شده بود كه مهلت پرداخت مبلغ اين معامله و اسناد تضميني مورد نظر فروشنده حداكثر 30 روز كاري است و كارگزاران خريدار در صورتي مجاز به ورود سفارش خريد به سامانه معاملاتي هستند كه 3درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قيمت پايه را نقدا يا به صورت ضمانت نامه بانكي بدون قيد و شرط از مشتري دريافت كرده باشند.
بر اين اساس معامله 18درصدي ايران خودرو يك معامله شرايطي و مشروط بر اين بود كه كارگزار فروشنده بعد از 30 روز كاري از تاريخ هفت تير ماه تا 20 مرداد ماه فرم خارج از اتاق پاياپاي را به بورس ارائه كند كه در اين مدت مقرر، كارگزار فروشنده موفق به ارائه اين فرم نشد و طبق مقررات بورس معامله عمده شرايطي ايران خودرو براي بورس قطعي نگرديد.

 



خريد 11 ميليون تن گندم ازكشاورزان

مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران گفت: خريد گندم مازاد كشاورزان در حالي از ابتداي برداشت محصول در سال جاري تاكنون از ميزان 10 ميليون و 800 هزار تن گذشت كه براي نخستين بار است كه در چند سال اخير خريد تضميني به اين رقم مي رسد.
«حميد عليخاني» در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا ميزان خريد مازاد گندم در سال زراعي جاري را با افزايش 20 درصدي نسبت به سال گذشته اعلام كرد و افزود: ميزان خريد گندم در سال گذشته 9 ميليون و 400 هزار تن برآورد شد.
5/1 ميليون تن
افزايش خريد
وي سپس يادآور شد: رقم خريد گندم مازاد كشاورزان امسال نسبت به يك سال قبل از آن 5/1 ميليون تن افزايش را نشان مي دهد.
به گفته مديرعامل شركت بازرگاني دولتي ايران بهترين وضعيت خريد گندم در طول سال هاي گذشته مربوط به سال 86 است كه آخرين حد خريد به 10 ميليون و 900 هزار تن رسيد.
معاون وزير بازرگاني سپس از تداوم خريد گندم تا آبان ماه آينده خبر داد و گفت: در ابتداي برداشت روزانه 120 هزار تن گندم خريداري مي شد اما موج ابتدايي خريد در زمان حاضر كاهش يافته و روزانه به طور ميانگين حدود 40 هزار تن گندم خريداري مي شود.
وي تصريح كرد: هم اكنون بخش عمده گندم در حال خريداري متعلق به استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، همدان و كرمانشاه است.
تسويه مطالبات كشاورزان
عليخاني درباره وضعيت پرداخت مطالبات كشاورزان گندم كار نيز گفت تا روز گذشته مجموع بدهي ها به زارعين 200 ميليارد تومان رسيده كه با تخصيص اين منابع از سوي معاونت برنامه ريزي و مديريت راهبردي از بامداد امروز شنبه مطالبات باقي مانده كشاورزان تسويه مي شود.
خريد 300 هزار تن برنج
مديرعامل شركت بازرگاني دولتي در بخش ديگري از سخنان خود از خريد بيش از 30 هزار تن برنج پرمحصول از كشاورزان استان هاي شمالي كشور بويژه مازندران خبر داد.عليخاني گفت: سال گذشته خريد برنج از كشاورزان از 25 شهريورماه آغاز شد اما امسال 20 روز زودتر خريد آغاز شده است.
معاون وزير بازرگاني پيش بيني كرد: با توجه به شرايط جوي خاص مناطق برنج خيز كشور از 20 شهريورماه خريد برنج با سرعت بيشتري صورت گيرد.
يادآور مي شود مجموع خريد برنج پر محصول توسط وزارت بازرگاني در سال گذشته 71 هزار تن بود.

 



در طرح نظارتي ويژه رمضان 64 هزار واحد صنفي متخلف 94 ميليارد ريال جريمه شدند

سازمان حمايت اعلام كرد با اجراي طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان و بازگشايي مدارس در هفته گذشته از بيش از 750 هزار واحد توليدي، توزيعي و خدماتي در سراسر كشور بازرسي شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، بازرسان سازمانهاي بازرگاني با بهره گيري ازگزارش هاي مردمي، از بدو اجراي طرح نظارتي ويژه ماه مبارك رمضان تا هفته منتهي به 5 شهريور، از نحوه عملكرد 757 هزار و 796 بنگاه اقتصادي در سراسر كشور بازرسي به عمل آورده اند.
در اجراي اين طرح 64 هزار واحد متخلف شناسايي و پرونده آنان پس از انجام بررسي هاي كارشناسي در مجموع به ارزش 94 ميليارد و 575 ميليون و 143 هزار ريال براي صدور رأي و سير مراحل قانوني به مراجع ذيصلاح ارسال شده است.
اين سازمان از مردم درخواست كرد براي جلوگيري از سودجويي متخلفان، در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشي، كم فروشي، تقلب، عدم نصب برچسب قيمت در واحدهاي صنفي، مراتب را به صورت حضوري و يا با تلفن 124 اطلاع دهند تا سريعاً مورد رسيدگي قرار گيرد.

 



آغاز پذيره نويسي صندوق سرمايه گذاري ارزي ايرانيان

رئيس كل سازمان سرمايه گذاري خارجي و كمك هاي فني و اقتصادي ايران از آغاز پذيره نويسي صندوق سرمايه گذاري ارزي ايرانيان از 20 روز آينده خبر داد و گفت: سقف پذيره نويسي اين صندوق 500 ميليون يورو است.
«بهروز عليشيري» در گفت وگو با خبرنگاران افزود: اين پذيره نويسي پس از آغاز تا دو ماه آينده ادامه خواهد يافت.
وي با اشاره به برگزاري جلساتي با هيات موسس اين صندوق از آمادگي براي ارايه مجوز سرمايه گذاري خارجي در اين صندوق خبر داد و اظهار داشت: عمليات ارزي اين صندوق تحت پوشش قانون حمايت از سرمايه گذاري خارجي قرار مي گيرد.
عليشيري صندوق سرمايه گذاري ارزي ايرانيان را از صندوق هاي موثر در جذب سرمايه گذاري خارجي دانست و گفت: اين صندوق به دليل سهولت معامله در بازار سرمايه و وضعيت مطلوب آن قرار است در بازار سرمايه فعال شود.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: نبود اين صندوق از خلاهاي جدي نهادي براي جذب منابع و سرمايه گذاري بوده و با تاسيس آن منابع تجميع شده به سمت فعاليت هاي توسعه اي هدايت مي شود.
وي ادامه داد: هرچند مديريت اين صندوق توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد اما منابع آن تحت پوشش تضمين ها و حمايت هاي قانوني دولت است.
رئيس سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي ايران گفت: بر همين اساس حسابي در منطقه آزاد كيش افتتاح شده تا پس از اعلام پذيره نويسي سرمايه گذاران بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14