(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 14 شهريور  1389- شماره 19733

برنج سياه؛ غذاي جادويي
مرز باريك عشق و نفرت
فوايد روغن درخت چاي در درمان سرطان
زباله دان بزرگ پلاستيكي در اقيانوس اطلس
مبتلايان آلرژي مواظب بيماري هاي قلبي باشند
مغز از خوردن غذا لذت مي برد



برنج سياه؛ غذاي جادويي

دانشمندان معتقدند برنج سياه مواد مغذي بسيار بيشتري نسبت به غذاهايي دارند كه ادعا مي شود فوايد زيادي براي بدن دارند.
فقط يك قاشق برنج سياه كه معمولا در آسيا كشت مي شود نسبت به بسياري از غذاهايي كه از آنها به عنوان superfood ياد مي شود مواد مغذي بيشتر و مفيدتري دارد.
برنج سياه معروف به برنج ممنوعه نيز هست چرا كه در مصر باستان، اشراف خوردن اين برنج را براي مردم عادي ممنوع كرده بودند و خود تمام محصولات را مصادره مي كردند.
دكتر ژيمين ژو از دانشگاه لوئيزيانا استيت در اين باره گفت: يك قاشق برنج سياه داراي آنتي اكسيدان هاي بيشتري نسبت به يك قاشق زغال اخته يا شاه توت است و از سوي ديگر شكر كمتري دارد. همچنين اين مقدار برنج داراي فيبر و آنتي اكسيدان هاي ويتامين E بيشتري است. مانند بسياري از ميوه ها، برنج سياه داراي آنتي اكسيدان ها و موادي است كه مي تواند با بيماري هاي قلبي، سرطان و ديگر بيماري ها مبارزه كند.
اين محصول مي تواند در بسياري از غذاها مانند سوپ ها، كيك ها، شيريني ها و ديگر مواد غذايي استفاده شود و به سلامت انسان ها كمك شاياني كند.

 



مرز باريك عشق و نفرت

آيا باور داريد مرز باريكي ميان عشق و نفرت وجود دارد؟ دانشمندان بريتانيايي با انجام تحقيقات جامعي اين موضوع را به صورت علمي ثابت كرده اند.
زماني كه شما به دشمن تان نگاه مي كنيد نفرت همان مسيري را در ذهن مي پيمايد كه عشق مي رود و اين همان نتيجه اي است كه محققان آن را در مجله معتبر
((Public Library Of Science به چاپ رسانده اند. سمير زكي و جان پال رومايا از دانشگاه كولگ لندن، مديريت اين تحقيقات را بر عهده داشتند. آنها با اسكن مغزي افراد متفاوت موفق شدند نقشه فعاليت هاي ذهني انسان ها را هنگام مواجهه با عوامل نفرت زا و عشق هاي هيجان انگيز ترسيم كنند.
نتايج نشان مي دهد در مغز، يك الگوي واحد از فعاليت ها در رابطه با كينه ورزيدن و علاقه داشتن وجود دارد. در يك آزمايش به 17 نفر از زنان و مردان عكس هايي از عشاق سابق، همكاران و رقبا، آشنايان و حتي برخي چهره هاي سياسي و اجتماعي نشان داده شد.
زماني كه چهره دشمنان به نمايش درمي آمد، محققان از MRI براي پيدا كردن الگوي متمايزي در مغز استفاده مي كردند. پروفسور زكي و رومايا اين الگو را «مدار نفرت» ناميدند. همچنين فعاليت هايي از «مدار نفرت» در همان بخشي از مغز كه پيشتر «مدار عشق» در آنجا يافت شده بود، شناسايي شد.
زكي در اين رابطه گفت؛ «تقريبا همان فعل و انفعالاتي كه در آزمايش هاي مربوط به عشق و علاقه به آنها دست يافتيم، در مورد نفرت نيز صدق مي كرد. من تا حدودي شگفت زده شدم كه چطور عشق مي تواند تغيير شكل دهد و به نفرت تبديل شود.»
به گفته اين محققان هنگام رو در رو شدن با شخصي كه از آن تنفر داريد، بخشي از مغز فعال مي شود كه اين بخش، ناحيه مربوط به نقد و نكوهش (البته با انديشه صحيح) رفتارهاي احتمالي افراد است.
چنين كنش هاي مغزي در پوتامن و اينسولا- دو ناحيه اي كه هنگام مشاهده فرد مورد علاقه فعال مي شوند- نيز رخ مي دهد.
به گفته زكي، دانشمندان منطقه مربوط به اعمال پرخاشگرانه و شرايط پريشاني آور را به يكديگر مربوط دانسته اند. اما تفاوتي بزرگي در اين بين وجود دارد. بخش بزرگ تري از قشر مخ- منطقه مربوط به قضاوت و نتيجه گيري- زمان عشق غيرفعال مي شود اما در زمان نفرت نه. اين شايد همان مصداق جمله معروف «عشق انسان را كور مي كند، باشد.
در جاي ديگري از تحقيقات آمده با وجودي كه هر دو احساس حواس و مناطق يكساني را درگير مي كنند اما انسان هاي عاشق در مورد شريك شان كمتر قضاوت مي كنند يا خرده مي گيرند، اما زمان رو به رو شدن با رقيب نفرت انگيزشان بيشتر در اين موارد تمركز مي كنند؛ به نظر مي رسد در زمينه نفرت، شخص مورد تنفر مي خواهد قضاوت شما را در مجموع كارها و اعمالش ببيند، هر چند بيشتر اين مسائل به نوعي به آسيب رساندن ختم مي شوند. طبيعي است مثل هر نظريه و تحقيق ديگري، نتايج منتشر شده اين آزمايش هم مخالفان يا موافقان خود را داشته باشد.

 



فوايد روغن درخت چاي در درمان سرطان

محققان استراليايي در تحقيقات خود نشان دادند كه روغن درخت چاي مي تواند در درمان سرطان پوست غيرملانوما به كار رود.
درخت چاي، گياه بومي مناطق استرالياست كه نقش دارويي آن از زمان هاي دور در ميان بوميان منطقه شناخته شده بود.
اكنون گروهي از پژوهشگران مدرسه علوم پزشكي زيستي و زيست مولكولي دانشگاه استرالياي غربي تاييد كردند روغني كه از برگهاي درخت چاي استخراج مي شود مي تواند به عنوان يك داروي موثر در درمان سريع، ارزان و مطمئن سرطان هاي پوست غيرملانوما و زخمهاي پيش سرطاني مورد استفاده قرار گيرد.
دراين تحقيقات كه سه سال به طول انجاميد يك فرمولاسيون واحد از روغن درخت چاي شناسايي شد كه مي تواند از گسترش تومورهاي خشك زيرپوستي موشهاي آزمايشگاهي جلوگيري كند.نتايج اين تحقيقات نشان داد كه پس از يك روز، رشد تومورهاي درمان شده با اين روغن متوقف شد و پس از سه روز تومورها كاملا از بين رفتند.به گفته اين محققان، اين اثر ضدسرطاني با توانايي اين فرمولاسيون ويژه مرتبط است. در حقيقت اين روغن مي تواند سيستم ايمني را در مقابل تومور فعال كند.فاز بعدي اين تحقيقات، انجام آزمايشهاي باليني بر روي 50 داوطلب مبتلا به زخمهاي پيش سرطاني است. هدف از اين تحقيقات باليني، پيشگيري از توسعه سرطانهاي پوست غيرملانوما است.
براساس گزارش تايپ نيوز يونايتد استيت، اين روغن استخراج شده از برگهاي گياه درخت چاي رايحه و طعم بسيار تندي دارد و يك ماده ضدعفوني كننده، ضدقارچ ، ضدويروس و ضدباكتريايي بسيار قوي است و مي تواند به عنوان خوشبوكننده و محافظت كننده مواد خوراكي استفاده شود.
اين روغن محتوي 48 تركيب آلي است كه از اين تعداد زياد مواد حاضر در آن مي تواند خواص متنوع آن را نشان دهد.

 



زباله دان بزرگ پلاستيكي در اقيانوس اطلس

محققان انجمن مطالعات دريايي «وودز هول» ماساچوست طي مطالعاتي طولاني مدت مرزهاي شمالي و جنوبي يكي از بزرگترين زباله دان هاي پلاستيك جهان را در اقيانوس اطلس به ثبت رساندند.
عظيم ترين توده زباله هاي پلاستيكي براي اولين بار در شمال اقيانوس اطلس به ثبت رسيد. ابعاد اين منطقه آلوده با ابعاد بزرگترين زباله داني كه در اقيانوس آرام شناسايي شده و نگراني هاي زيادي را در رابطه با تأثير زباله هاي پلاستيكي بر روي حيات وحش دريايي برانگيخته، رقابت مي كند.
اين زباله دان جديد مواد پلاستيكي كه در منطقه اي در شرق برمودا كشف شده، متشكل از اجزايي پلاستيكي است كه به سختي از چند ميليمتر بزرگترند. اما تمركز آنها و سطحي از اقيانوس كه توسط اين زباله ها پوشيده شده است، موجب آشفتگي و نگراني بيولوژيستهايي شده كه در حال مطالعه بر روي اين پديده هستند.دانشمندان طي دوره 22 ساله تحقيقات خود با استفاده از تورهاي ريزي كه به قايقهاي تحقيقاتي متصل بود توانستند بيش از 64 هزار قطعه پلاستيكي را از ميان 6 هزار و 100 منطقه جمع آوري كنند. بالاترين ميزان تمركز در عرض جغرافيايي نزديك به آتلانتا، جورجيا (32 درجه شمالي) قرار داشته اما در حدود 500 مايل فراتر از خطوط شمالي و جنوبي اين عرض جغرافيايي گسترده شده بود.محققان انجمن مطالعات دريايي در «وودز هول» ماساچوست مي گويند وسعت زباله دان اقيانوس اطلس تقريباً با زباله داني كه در اقيانوس آرام وجود دارد برابري مي كند. با وجود نگراني هاي زيادي كه درباره زباله دان اقيانوس آرام وجود دارد، اطلاعات محدودي از آن در دست است و از اين رو امكان مقايسه دقيق اين دو پديده نازيبا و آزاردهنده وجود ندارد.
به گفته دانشمندان اين اولين باري است كه امكان تعيين مرزهاي شمالي و جنوبي منطقه آلوده در اقيانوس اطلس فراهم آمده است. حفره تورهاي به كار گرفته شده براي جمع آوري زباله هاي پلاستيكي 3/0 ميليمتر بوده اند و از اين رو تنها زباله هاي بزرگتر از اين ابعاد درون تور به دام افتاده اند.
جنس بيشتر اين مواد پلاستيكي پلي اتيلن يا پلي پروپيلن بوده است كه جرم آنها كمتر از آب دريا بوده و در نزديكي سطح آب شناورند. با اين همه امكان غرق شدن ديگر انواع ذرات پلاستيكي حجيم تر در اعماق درياها وجود دارد.
براساس اين مطالعات از سال 1986 تاكنون تمركز ذرات پلاستيكي كه توسط تورها جمع آوري شده اند، به شكلي شگفت انگيز ثابت باقي مانده است اما اين نشانه اي به معني قابل كنترل بودن اين پديده نيست.
براساس گزارش اينديپندنت، ذرات كوچك پلاستيكي نسبت به ذرات بزرگ پلاستيكي حيات وحش و زيستگاه هاي دريايي را با تهديدي جدي تر مواجه مي كنند زيرا جانداراني مانند مرغابي ها و لاك پشتهاي دريايي اين ذرات را به اشتباه مي بلعند و واضح است كه سيستم گوارشي ارگانيزمهاي بيولوژيكي قدرت هضم كردن پلاستيك را ندارند.

 



مبتلايان آلرژي مواظب بيماري هاي قلبي باشند

حساسيت هاي معمول مانند تنگي نفس، سرفه كردن و ريزش مداوم اشك از چشم ها مي تواند نشانه هايي از ابتلا به بيماري قلبي باشد.
اگرچه محققان اعلام كردند اين تحقيقات اثبات نمي كند كه آلرژي واقعا باعث بروز بيماري قلبي مي شود ،اما مي تواند در پيدايش آن نقش موثري داشته باشد.دكتر جانگو كيم از مركز پزشكي آلبرت اينشتن در فيلادلفيا و همكارانش اطلاعات پزشكي بيش از هشت هزار و 600 فرد بزرگتر از 20 سال را بررسي كردند تا ارتباط بين علائم حساسيت هاي گوناگون و بيماري قلبي را بسنجند.
در اين مطالعات مشخص شد 18 درصد بزرگسالان دچار خس خس سينه و 46 درصد نيز دچار علائمي مانند آبريزش بيني، خارش و ريزش اشك از چشمانشان هستند.
محققان متوجه شدند افرادي كه دچار خس خس سينه هستند با احتمال 6/2 برابر بيشتر از ديگران ممكن است دچار بيماري قلبي شده و افرادي كه علائمي مانند آبريزش بيني و خارش هستند با احتمال 40 درصد بيشتر ممكن است بيماري قلبي را تجربه كنند. ارتباط بين آلرژي و بيماري هاي قلبي بيشتر از همه در بين زنان جوان تر از 50 سال ديده مي شود.
محققان معتقدند تورم هاي متداوم كه بر اثر آلرژي به وجود مي آيد مي تواند باعث ضخيم شدن جداره هاي رگ هاي قلبي شده و در نهايت باعث ابتلاي فرد به بيماري هاي قلبي شود. از سوي ديگر شايد بتوان گفت بعضي افراد داراي ژن هايي هستند كه به طور همزمان باعث ابتلا به بيماري هاي قلبي و آلرژي مي شود.البته هنوز مدارك كافي به دست نيامده است تا دانشمندان بتوانند به طور قطع اعلام كنند مبتلايان به آلرژي بايد در انتظار ابتلا به بيماري هاي قلبي باشند اما به هر حال ارتباطاتي بين اين دو بيماري وجود داردكه توجه دانشمندان را به خود جلب كرده است.
تحقيقات قبلي هم نشان داده بود مبتلايان به آسم در خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي قرار دارند.البته معمولا مبتلايان به آلرژي فاكتورهاي ديگري مانند چاقي، فشار خون بالا و مانند آن را نيز با خود دارند كه به نوبه خود مي تواند در ابتلا به بيماري هاي قلبي موثر باشد.

 



مغز از خوردن غذا لذت مي برد

افرادي كه اضافه وزن دارند معمولاً كمتر از افراد لاغر از خوردن غذاهاي چرب يا شيرين لذت مي برند و همين امر آنها را به خوردن بيشتر تشويق مي كند تا اين كمبود خوشي را به نوعي جبران كنند.
شايد با اندازه گيري ميزان لذت بردن مغز ازغذاي صرف شده بتوان راز لاغر ماندن بعضي افراد و چاق ماندن برخي ديگر را تا حدودي توضيح داد.
در آزمايشي پيرامون همين موضوع، تحقيق روي مغز تعدادي زن جوان و دختران نوجوان نشان داد تفاوت بزرگي در واكنش افراد لاغر و چاق نسبت به نوشيدن شير، شكلات و ساير نوشيدني هاي مزه دار وجود دارد.دانشمندان با كمك اسكنر ميزان فعاليت هاي «مركز رضايتمندي» مغز را اندازه گيري كردند و پس از آن نيز از شركت كنندگان تست ژنتيكي گرفتند تا تحول ژنتيكي افراد را تشخيص دهند. آنها حتي قادر هستند با اين روش ها پيش بيني كنند كدام يك از داوطلبان درسال هاي آينده روي وزن خود مي مانند. اين نتايج از نتايج كارهاي گذشته نيز حمايت مي كند. گروهي معتقدند به احتمال زياد اگر كسي همچنان چاق ولاغر مي ماند به دليل وجود «دوپامين» است كه رشته اعصاب فرستنده اي است كه در مغز در قسمت «مركز رضايتمندي» فعاليت دارد.
دانشمندان تست ژنتيكي را با شمردن گيرنده هاي دوپامين در «مركز رضايتمندي» مغز انجام دادند. به نظر مي رسيد آن دسته از زن هايي كه حامل ژن هايي با تعداد كمتر گيرنده دوپامين بودند، بيشتر مي خورند تا بتوانند همان ميزان خشنودي را داشته باشند كه زنان متولد شده با تعداد زياد گيرنده دوپامين دارند.
زماني كه دانشمندان بيش از يك سال اين داوطلبان را تحت نظر گرفتند، متوجه شدند آنهايي كه گيرنده هاي كمتري دارند، شانس افزايش وزن بيشتري دارند. به گفته دكتر استيك از دانشگاه اورگان «افراد چاق ممكن است گيرنده دوپامين كمتري داشته باشند، بنابراين بيشتر غذا مي خورند تا اين كمبود را جبران كنند. اشخاصي كه گيرنده هايشان كمتر است به مواد جايگزين مانند غذا يا مواد ديگري نياز دارند تا بتوانند سطح خشنودي ديگران را تجربه كنند.» محققان درگامي ديگر ميزان فعاليت هاي مغزي دو گروه از خانم ها-43 دانشجوي 18تا 22 ساله و 33 دانش آموز 14 تا 18 ساله- را بررسي كردند. نتايج تك تك تحقيقات روي اين افراد درمجله «ساينس» به چاپ رسيده است. همچنين تمام آنها آزمايش مغايرت ژنتيكي را كه با نامTaq 1A1 شناخته مي شود، انجام داده اند كه مربوط به ميزان گيرنده هاي دوپامين در مغز است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14