(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 شهريور 1389- شماره 19734

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب: با شجاعت وارد نقد علوم انساني غرب شويد
شكايت رسايي و كوچك زاده از رئيس مجلس به كميسيون اصل 90
درخواست طلاق بايد قبل از بررسي دادگاه به داوري ارجاع شود
افزايش مبادلات تجاري ايران و اروپا در زمان تحريم ها
سرتيپ پاسدار فضلي در جمع خبرنگاران:
به علت گستردگي برنامه ها برنامه هاي هفته دفاع مقدس امسال در دو هفته به اجرا درمي آيد
وزير كشور در ديدار با رئيس جمهور پاكستان:
دولت ايران با جديت موضوع كمك به سيل زدگان پاكستاني را پيگيري مي كند
ضرورت ثبات قدم وشرح صدربراي مومنان
نماينده بويراحمد و دنا در مجلس: پرداخت يارانه شيوه مناسبي براي حمايت از اقشار ضعيف نيست
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان اقدام تروريستي در شهر كويته پاكستان را محكوم كرد
اسامي روزهاي هفته دفاع مقدس اعلام شد



در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه
رهبر انقلاب: با شجاعت وارد نقد علوم انساني غرب شويد

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي نقد جدي علوم انساني غرب بر مبناي انديشه هاي اسلامي را خواستار شدند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه با اشاره به اهميت فراوان دانشگاه در عزت و اقتدار ايران، تأكيد كردند:كشور نيازمند جهاد علمي در همه رشته ها و عرصه هاست و اينجانب با دقت و وسواس و دلواپسي اين مسئله بسيار مهم را دنبال خواهم كرد.
ايشان با اشاره به موانع و معارضه هاي موجود برسر راه پيشرفت علمي كشور افزودند: در فرهنگ اسلامي، معناي جهاد در هر عرصه اي تلاش براي در هم شكستن موانع و معارضه هاست و از اين نگاه اسلامي، كشور حقيقتاً نيازمند جهاد علمي است.
حضرت آيت الله خامنه اي، انحصارگرايي و خ سّت كشورهاي پيشرفته علمي را در عرضه دانش و امكانات علمي از جمله موانع موجود در راه شكوفايي علمي كشور دانستند و خاطرنشان كردند: بايد با جوشش دروني بر اين مانع غلبه كنيم.
رهبر انقلاب اسلامي برخورداري ملت ايران از پيشينه پرافتخار علمي - فرهنگي و هوش و استعداد ايرانيان را زمينه هاي مساعدي براي دستيابي به قله هاي رفيع علم و دانش برشمردند و افزودند: انقلاب اسلامي، احساس بيداري و توانايي را نيز به مجموعه عوامل تعيين كننده پيشرفت علمي كشور افزوده است.
ايشان، پيشرفت هاي تحسين برانگيز كشور را در زمينه هاي مختلف علمي فناوري، نشانه توانايي مردم ايران در برداشتن گام هاي بلندتر خواندند و افزودند: همه پيشرفت هاي 30 سال اخير را قدم هاي اول راه پرفروغ پيشرفت علمي كشور بدانيم و با نگاه راهبردي، به قدم هاي بلندتر فكر كنيم.
حضرت آيت الله خامنه اي، سخنان استادان دانشگاهها در اين ديدار را بسيار خرسندكننده، متنوع، پرنكته و حاوي پيشنهادهاي اجرايي برشمردند و افزودند: ايده جديد دانشگاه حكمت بنيان، پيشنهاد تشكيل رصدخانه پيشرفت نقشه جامع علمي كشور و تأكيد بر اهميت علوم انساني از زواياي مختلف، از جمله نكات مهمي بود كه انديشمندان محترم بيان كردند.
رهبر انقلاب اسلامي، انتقاد يكي از استادان درباره قديمي بودن و تغيير نكردن سرفصلهاي علوم انساني را، ايرادي وارد دانستند و خاطرنشان كردند: اين عيب، نشان دهنده نبود جرئت براي ورود به مناقشه فكري است كه بايد با ليبرال دمكراسي غربي وجود داشته باشد.
ايشان بيان پاسخ هاي مستدل اسلامي را درباره مسائل مطرح در علوم انساني، روش صحيح مناقشه با علوم انساني غربي دانستند و افزودند: استادان حوزه و دانشگاهها بايد با شجاعت در اين ميدان حضور يابند و مسئوليت سنگين خود را در تدوين پاسخهاي رهگشاي اسلام ايفا كنند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به پيشنهاد يكي از استادان زن درباره ضرورت ارتباط بيشتر رهبري با جامعه زنان افزودند: جامعه زنان نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهد و طبعاً با يك سازمان يا مجموعه قابل مقايسه نيست اما اساس اين پيشنهاد صحيح است و بايد ساز و كاري براي اطلاع از ديدگاههاي زنان دانشمند فرزانه و تحصيلكرده كشور پيش بيني شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، سخنان يكي ديگر از استادان دانشگاهها را درباره پيشرفتهاي افتخارآميز ايران در عرصه هاي پزشكي مورد اشاره قرار دادند و افزودند: پيشرفت در عرصه ها و علوم ديگر نيز كاملاً چشمگير است اما عده اي مدام در گوشه و كنار آيه يأس مي خوانند و براي نااميد كردن مردم و دانشجويان و دانشگاهيان تلاش مي كنند.
ايشان، اينگونه افراد را موريانه هاي مخرب و ويرانگر خواندند و خاطرنشان كردند: طبعاً حركت عظيم ملت ايران، مانند هر حركت اجتماعي تاريخي با چالشهايي روبروست اما نهال انقلاب اسلامي امروز به شجره طيبه اي تبديل شده و ايران، با طراوت تمام در حال رشد و پيشرفت است.
حضرت آيت الله خامنه اي، توليد فكر را بسيار مهم و حتي دشوارتر از توليد علم دانستند و افزودند: ايران مهد فلسفه است و لازم است استادان حوزه ها و دانشگاهها، در زمينه توليد فكر منبعث از نگاه فلسفي تلاش كنند.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به مراحل نهايي تصويب نقشه جامع علمي كشور تأكيد كردند: اين نقشه، به برنامه اجرايي نياز دارد و مسئولان دستگاههاي ذيربط براي تحقق نقشه جامع علمي، برنامه اي دقيق تدوين كنند.
ايشان التزام همه مراكز علمي - تحقيقاتي به نقشه جامع علمي را ضروري خواندند و افزودند: نقشه جامع علمي، زنده و پويا و به روز باشد و بر اجراي دقيق آن نظارت شود.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين توسعه غيرهدفمند آموزش عالي را موجب اتلاف بودجه و نيروي انساني خواندند و افزودند: نيازهاي اصلي كشور را در حوزه هاي مختلف علوم و فناوري، شناسايي كنيد تا تعداد دانشگاهها و دانشجويان، رشته هاي لازم و سطوح اين رشته ها براساس اين نيازها مشخص شود و وزارت علوم و آموزش عالي نيز تنها براساس اين اهداف، به توسعه آموزش عالي اقدام كند.
حضرت آيت الله خامنه اي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به روزهاي آخر ماه مبارك رمضان، تلاش براي بهره گيري بيشتر از فضاي لطف، رحمت، نورانيت و صفاي الهي در اين روزهاي پاياني را توصيه كردند و افزودند: طهارت و صفاي نفس براي همه انسانها مفيد است اما براي دانشمندان و استادان، لازم تر، مفيدتر و پرسودتر است زيرا منش و رفتار استاد در تكوين شخصيت جوان دانشجو بسيار تأثيرگذار است.
ايشان از ديگر فوايد طهارت نفس و معنويت استاد را، تشخيص جهت درست حركت علمي دانستند.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب اسلامي افطار كردند.
در ابتداي اين ديدار 3 ساعته، 14 نفر از استادان، بيش از 2 ساعت ديدگاههاي خود را درباره مسائل مختلف علمي - فرهنگي - اجتماعي - اقتصادي و سياسي بيان كردند.
آقايان و خانمها:
- دكتر محمدرضا شمس اردكاني - رئيس دانشكده طب سنتي - دانشگاه علوم پزشكي تهران
- دكتر حسن سبحاني - استاد اقتصاد دانشگاه تهران
- دكتر قاسم عمو عابديني - عضو هيأت علمي بيوتكنولوژي دانشكده فني دانشگاه تهران
- دكتر حميدرضا آيت اللهي - استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي - رئيس پژوهشگاه علوم انساني
- دكتر حسين پوراحمدي - دانشيار دانشگاه شهيد بهشتي - رشته روابط بين الملل
- دكتر فرهمندپور - عضو هيأت علمي دانشگاه تهران - رشته فلسفه، الهيات و تاريخ
- دكتر عليرضا زالي - استاد جراحي اعصاب دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي
- دكتر اكبريان - دانشيار گروه حكمت و فلسفه دانشگاه تربيت مدرس
- دكتر محمدمهدي زاهدي وفا - رئيس دانشكده اقتصاد و معارف اسلامي دانشگاه امام صادق (ع)
- دكتر سجادي - عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران
- محمدحسن رامشت - فوق دكترا در رشته سازه
- دكتر علي اصغر جعفري - دانشيار دانشكده مكانيك دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي
- دكتر فياض - دكتراي فرهنگ و ارتباطات و عضو گروه مردم شناسي دانشگاه تهران
- دكتر ماهروزاده - دانشيار گروه فلسفه تعليم و تربيت دانشگاه الزهراء
در سخنان خود بر اين محورها تأكيد كردند:
- توجه كامل به نقشه جامع علمي كشور به عنوان نقشه راه تبديل ايران به مرجع علمي جهان
- تقويت شركتهاي دانش بنيان براي فاصله گرفتن از اقتصاد متكي بر نفت
- آمادگي استادان و محققان براي همكاري در رفع هرگونه مشكل و نقيصه احتمالي بر اثر تحريم ها
- تشكيل دانشگاههاي حكمت بنيان به عنوان نسل جديد نوآور و پيشتاز مراكز علمي
- احياي طب سنتي به عنوان انتقال منطقي تجارب نسلهاي مختلف تاريخ ايران
- توجه بيشتر به «علوم انساني» به عنوان زيربناي رشد حقيقي كشور
- بازنگري جدي در منابع و رشته هاي علوم انساني براي ايجاد تحول و تغيير روزآمد در اين رشته ها
- توجه به انديشمندان علوم انساني در رده هاي مديريتي و تصميم گيري
- پيشنهاد ايجاد وزارتخانه علوم انساني يا معاونت علوم انساني در وزارت علوم
- برخورد هوشمندانه با مقوله جنگ نرم و ارائه نظريه هاي متكي بر منابع اسلامي - ايراني به عنوان استراتژي اصلي مقابله با تهديد نرم
- دورنگري و هوشمندي در مواجهه با تركيب جمعيت دانشجويي كشور
- تلاش براي گسترش و تعميم جنبش پررونق علمي كشور به بدنه جمعيت دانشجويي
- رشد كاملاً چشمگير كشور در عرصه هاي مختلف پزشكي - درماني در مقايسه با استانداردهاي جهاني
- ضرورت ايجاد جنبش عقلي و فكري در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي
- ايجاد حلقه هاي بحث و گفتگو در ميان اصحاب و سران فكر و تعقل و انديشه
- تلاش بيشتر براي تربيت نيروهاي متخصص در زمينه علم اقتصاد اسلامي
- نياز به ساختارهاي جديد و مديريت يكپارچه در حوزه علم و فناوري
- تسلط كمپانيهاي سرمايه داري غربي بر فعاليتها و پيشرفتهاي پزشكي جهان
- ايجاد نهادي براي طراحي و معماري برنامه هاي بلند مدت استراتژيك در مقاطع چند ده ساله
- كارآموزي دانشجويان فني در صنايع كشور به عنوان روشي براي ارتباط بيشتر دانشگاهها و صنايع

 



شكايت رسايي و كوچك زاده از رئيس مجلس به كميسيون اصل 90

حجت الاسلام رسايي از شكايت خود و كوچك زاده از رئيس مجلس به كميسيون اصل 90 مجلس خبر داد.
به گزارش فارس حجت الاسلام حميد رسايي نماينده مردم تهران كه در حاشيه جلسه علني ديروز و در جمع خبرنگاران سخن مي گفت، گفت: اين شكايت را تسليم كميسيون اصل 90 خواهيم كرد تا اعتراض خود را به رفتارهاي غيرقانوني آقاي لاريجاني مبني بر خارج كردن برخي طرح ها از دستور بدون ارائه مستندات قانوني و همچنين بي توجهي به تذكرات پي درپي نمايندگان اعلام كنيم.
رسايي گفت: يكي از دلايل شكايت اين است كه آقاي لاريجاني از تريبون رياست مجلس عليه منتقدانش سوء استفاده كرده است.
عضو كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: آقاي لاريجاني بدون ارائه مستندات قانوني مواد 22 و 24 لايحه حمايت از خانواده را از دستور مجلس خارج كرد و البته پيش از اين نيز ايشان دو طرح كاهش روابط با انگليس و انتقال مقر سازمان ملل را بدون ارائه مستندات قانوني از دستور مجلس خارج كرده بود.
وي افزود: برخي ديگر از نمايندگان براي امضاي شكايت از آقاي لاريجاني اعلام آمادگي كرده بودند اما ما چنين ضرورتي را نديديم.
پيش از اين محمدجواد ابطحي نماينده خميني شهر، علي اصغر زارعي نماينده مردم تهران و برخي ديگر از نمايندگان در اعتراض به رفتارهاي غيرقانوني آقاي لاريجاني به كميسيون اصل 90 شكايت كرده بودند.
نماينده مردم تهران يادآور شد كه الياس نادران نماينده ديگر مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز به خاطر بررسي و تصويب وقف اموال دانشگاه آزاد از آقاي لاريجاني به كميسيون اصل 90 شكايت كرده بود.
رسايي با بيان اينكه كميسيون اصل 90 بايد پاسخگوي شكايت نمايندگان از علي لاريجاني باشد، گفت: بعد از رسيدگي به شكايتمان در كميسيون اصل 90 قصد داريم طبق ماده 25 آيين نامه كه مقرر مي دارد 25 نماينده مي توانند از عملكرد رئيس مجلس به كميسيون آيين نامه داخلي مجلس شكايت كنند، شكايت ديگري را از آقاي لاريجاني به كميسيون آيين نامه داخلي مجلس تسليم خواهيم كرد.

 



مجلس تصويب كرد
درخواست طلاق بايد قبل از بررسي دادگاه به داوري ارجاع شود

با تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مقرر شد تمامي درخواست هاي طلاق بايد قبل از بررسي در دادگاه به داوري ارجاع شود.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، وكلاي ملت در نشست علني ديروز بهارستان به بررسي و تصويب مواد ديگري از لايحه حمايت از خانواده پرداختند.
بر اين اساس نمايندگان با تصويب ماده 29 مقرر كردند در كليه موارد درخواست طلاق، به جز طلاق توافقي، دادگاه بايد به منظور ايجاد صلح و سازش موضوع را به داوري ارجاع كند. دادگاه در اين موارد بايد با توجه به نظر داوران راي صادر و چنانچه آن را نپذيرد نظريه داوران را مستدلاً رد كند.
پس از صدور قرار ارجاع امر به داوري، هر يك از زوجين مكلف اند ظرف يك هفته از تاريخ ابلاغ يك نفر از اقارب متاهل خود را كه حداقل سي سال داشته و آشنا به مسائل شرعي و خانوادگي و اجتماعي باشد، به عنوان داور به دادگاه معرفي كنند.
تبصره 1- محارم زوجه كه همسرشان فوت كرده يا از هم جدا شده باشند در صورت وجود ساير شرايط مذكور در اين ماده به عنوان داور پذيرفته مي شوند.
تبصره 2- در صورت نبود فرد واجد شرايط در بين اقارب يا عدم دسترسي به ايشان يا استنكاف آنان از پذيرش داوري، هر يك از زوجين مي توانند داور خود را از بين افراد واجد صلاحيت ديگرتعيين و معرفي كنند. در صورت امتناع زوجين از معرفي داور يا عدم توانايي آنان دادگاه رأسا يا به درخواست هر يك از طرفين به تعيين داور مبادرت مي كند.
ثبت طلاق موكول به پرداخت حقوق مالي زوجه است
نمايندگان در مصوبه ديگري مقرر كردند دادگاه ضمن راي خود، با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تكليف جهيزيه، مهريه، نفقه زوجه، اجرت المثل ايام زوجيت، نحله، اطفال و حمل را معين و در مورد چگونگي حضانت و نگهداري اطفال و نحوه پرداخت هزينه هاي حضانت و نگهداري تصميم مقتضي اتخاد مي كند. همچنين دادگاه بايد با توجه به وابستگي عاطفي و مصلحت طفل، ترتيب، زمان و مكان ملاقات وي با پدر و مادر و ساير بستگان را تعيين كند. ثبت طلاق موكول به تاديه حقوق مالي زوجه است، مگر با رضايت زوجه يا صدور حكم قطعي دائر بر اعسار زوج يا تقسيط محكوم به. در هر حال، هرگاه زن بدون دريافت حقوق مذكور به ثبت طلاق رضايت دهد مي تواند پس از ثبت طلاق براي دريافت اين حقوق از طريق اجراء احكام دادگستري مطابق مقررات مربوط اقدام كند.
مدت اعتبار حكم طلاق
نمايندگان مجلس در ماده ديگري مصوب كردند مدت اعتبار حكم طلاق شش ماه از تاريخ ابلاغ رأي فرجامي يا انقضاء مهلت فرجام خواهي است. هرگاه حكم طلاق از سوي زوجه به دفتر رسمي ازدواج و طلاق تسليم شود، در صورتي كه زوج ظرف يك هفته از تاريخ ابلاغ مراتب در دفترخانه حاضر نشود، سردفتر به زوجين ابلاغ مي كند براي اجراء صيغه طلاق و ثبت آن در دفترخانه حاضر شوند. در صورت عدم حضور زوج و عدم اعلام عذر از سوي وي يا امتناع او از اجراء صيغه، صيغه طلاق جاري و ثبت مي شود و مراتب به زوج ابلاغ مي گردد. در صورت اعلام عذر از سوي زوج، يك نوبت ديگر، به ترتيب مذكور از طرفين دعوت به عمل مي آيد.
همچنين طبق ماده 37 اين مصوبه مدت اعتبار گواهي عدم امكان سازش براي تسليم به دفتر رسمي ازدواج و طلاق سه ماه از تاريخ ابلاغ رأي قطعي يا قطعي شدن رأي است. چنانچه گواهي مذكور ظرف اين مهلت تسليم نشود يا طرفي كه آن را به دفترخانه رسمي طلاق تسليم كرده است ظرف سه ماه از تاريخ تسليم در دفترخانه حاضر نشود يا مدارك لازم را ارائه نكند، گواهي صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.
هرگاه گواهي عدم امكان سازش صادر شده بر اساس توافق زوجين، به حكم قانون، از درجه اعتبار ساقط شود، كليه توافقاتي كه گواهي مذكور بر مبناء آن صادر شده است كأن لم يكن تلقي مي گردند.
حضانت و نگهداري اطفال
وكلاي ملت در بخش ديگري از لايحه خانواده مصوب كردند هر كس از اجراء حكم دادگاه در مورد حضانت طفل استنكاف كند يا مانع اجرا آن شود يا از استرداد طفل امتناع ورزد، حسب تقاضاء ذي نفع و به دستور دادگاه صادركننده رأي نخستين تا زمان اجراء حكم بازداشت مي شود.
همچنين هرگاه دادگاه تشخيص دهد توافقات راجع به ملاقات، حضانت، نگهداري و ساير امور مربوط به طفل برخلاف مصلحت او است يا در صورتي كه مسئول حضانت از انجام تكاليف مقرر خودداري كند و يا مانع ملاقات طفل تحت حضانت با اشخاص ذي حق شود، مي تواند در خصوص اموري از قبيل واگذاري امر حضانت به ديگري يا تعيين شخص ناظر با پيش بيني حدود نظارت وي با رعايت مصلحت طفل هر تصميم مقتضي اتخاذ كند.
مجلس در ماده ديگري مصوب كرد طفل و محجور را نمي توان بدون رضايت ولي، قيم، مادر يا شخصي كه حضانت و نگهداري طفل و محجور به او واگذار شده است، از محل اقامت مقرر بين طرفين يا محل اقامت قبل از وقوع طلاق به محل ديگر يا خارج از كشور فرستاد، مگر اين كه دادگاه آن را به مصلحت طفل و محجور بداند و با درنظر گرفتن حق ملاقات اشخاص ذي حق اين امر را اجازه دهد. دادگاه در صورت موافقت با خارج كردن طفل و محجور از كشور، بنابر درخواست ذي نفع، براي تضمين بازگرداندن طفل و محجور تأمين مناسبي اخذ مي كند.
همچنين حضانت فرزنداني كه پدرشان فوت شده با مادر آنها است مگر آن كه دادگاه به تقاضاء ولي قهري يا دادستان اعطاء حضانت به مادر را خلاف مصلحت فرزند تشخيص دهد.
پرداخت نفقه
دادگاه در صورت درخواست زن يا ساير اشخاص واجب النفقه، ميزان و ترتيب پرداخت نفقه آنان را تعيين مي كند.
در مورد اين ماده و ساير مواردي كه به موجب حكم دادگاه بايد وجوهي مستمراً از محكوم عليه وصول شود يك بار تقاضاء صدور اجرائيه كافي است و عمليات اجرائي مادام كه دستور ديگري از دادگاه صادر نشده باشد ادامه مي يابد.
پرداخت نفقه زوجه براي مدت يك سال آتي و نفقه و هزينه نگهداري اطفال بر پرداخت تمامي ديون مقدم است. در مورد نفقه ايام گذشته زوجه مقررات ماده (1206) قانون مدني به قوت خود باقي است.
مقررات كيفري
طبق مصوبه مجلس چنانچه مردي بدون ثبت در دفاتر رسمي به ازدواج دائم، طلاق يا فسخ نكاح اقدام يا پس از رجوع تا يك ماه از ثبت آن خودداري يا درمواردي كه ثبت نكاح موقت الزامي است از ثبت آن امتناع كند، ضمن الزام به ثبت واقعه به پرداخت بيست ميليون (000،000،20) ريال تا يكصد ميليون (000،000،100) ريال جزاي نقدي و يا حبس تعزيري تا شش ماه محكوم مي شود. اين مجازات در مورد مردي نيز مقرر است كه از ثبت انفساخ نكاح و اعلام بطلان نكاح يا طلاق استنكاف كند.
همچنين هرگاه مردي برخلاف مقررات ماده (1041) قانون مدني ازدواج كند، به حبس تعزيري از شش ماه تا دو سال محكوم مي شود. هرگاه ازدواج مذكور به مواقعه منتهي به نقص عضو يا مرض دائم زن منجر گردد، زوج علاوه بر پرداخت ديه به حبس تعزيري از دو تا پنج سال و اگر به مواقعه منتهي به فوت زن منجر شود، زوج علاوه بر پرداخت ديه به حبس تعزيري از پنج تا ده سال محكوم مي شود.
توقف لايحه حمايت از خانواده
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بررسي مواد پاياني لايحه حمايت از خانواده را تا اعلام نظر كميسيون حقوقي قضايي مجلس درباره مواد 22، 23 و 25 متوقف كردند.
بر اساس اين تصميم، مواد پاياني لايحه مذكور پس از رسيدگي به مواد 22، 23 و 25 مورد بررسي قرار مي گيرد.
گفتني است مواد 22 تا 25 درباره ثبت نكاح موقت و ازدواج دوم است كه به علت اختلاف نظر نمايندگان به كميسيون مربوط ارجاع شد.

 



سفير ايران درلاهه خبر داد
افزايش مبادلات تجاري ايران و اروپا در زمان تحريم ها

سفير كشورمان در هلند اعمال تحريم ها عليه ايران را به ضرر غرب خواند و تأكيد كرد كه در زمان تحريم ها حجم مبادلات تجاري ايران با اروپا افزايش يافته است.
كاظم غريب آبادي در گفت وگو با سايت الفارسيه هلند در خصوص تحريم هاي يكجانبه غرب خاطرنشان كرد: اصولاً اين تحريم ها بيشتر به ضرر خودشان است. در زمان تحريم ها بعضاً حجم مبادلات تجاري ايران با اروپا افزايش يافته است، اين نشان مي دهد كه آنها حاضر نيستند از منافع خود بگذرند.
وي افزود: اگر آنها بخواهند سر راه تجارت ما مانع ايجاد كنند، ما به راحتي اروپا را كنار مي گذاريم و از جاهاي ديگري نيازهاي خودمان را تأمين مي كنيم. برنامه كنگره آمريكا براي تحريم بنزين باعث خودكفايي ما در داخل مي شود. ضمناً كشورهاي ديگري داوطلبانه در صادرات بنزين به ايران فعال هستند. غريب آبادي يادآور شد: چند روز پيش بيانيه اي از سوي بيش از صد نفر از تجار هلندي در اعتراض به تحريم هاي اتحاديه اروپا و هلند عليه ايران صادر شد، مبني بر اينكه تحريم ها بيش از آنكه به ايران ضربه بزند به شركت هاي هلندي لطمه خواهد زد.
در همين حال، مايكل راس رئيس انجمن تجاري ايران و هلند تأكيد كرد كه تحريم ايران بيشتر به شركت هاي خارجي ضرر مي زند.
وي در گفت وگو با راديو هلند درباره تحريم ايران و تأثيرات آن بر شركتهاي هلندي گفت: تحريم ها باعث خواهد شد شركت هاي هلندي نتوانند به قراردادهاي خود ادامه دهند، دريافت و پرداخت پول بسيار دشوار شده و استخراج نفت نيز ممنوع گرديده است. در واقع تنها استخراج نفت از اعماق زمين ممنوع شده، اما مي توان همچنان از نفت محصولات ديگري مانند سوخت توليد كرد.
رئيس انجمن تجاري ايران و هلند با بيان اينكه صادرات و واردات ميان ايران و هلند سالانه حداقل يك ميليارد يورو است افزود: اين تحريم ها براي تجار هلندي ضرر و زيان زيادي به همراه دارد.
وي در پاسخ به پرسشي درباره مخالفت آنها با ايجاد محدوديت در روابط تجاري باايران اضافه كرد: بايد گفت در بسياري از كشورها محدوديت هايي وجود دارد اما ما نبايد به كشورهاي ديگر درس تجارت بدهيم، زيرا اگر ما نتوانيم با كشوري تجارت كنيم كشور ديگري به جاي ما اين كار را خواهد كرد. در حال حاضر شركت هايي كه قطعات براي صنايع نفت و گاز توليد مي كنند با ضرر زيادي مواجه خواهند شد. هلند سالانه تعداد زيادي ماشين آلات پخت نان معادل 200 ميليون يورو به ايران صادر مي كند. با اينكه صادرات اين نوع ماشين آلات ممنوع نشده اما باز هم اين شركت ها نمي توانند به تجارت خود ادامه دهند زيرا با توجه به تحريم هاي جديد اين شركت ها نمي توانند پولي از ايران دريافت كنند.
راس با اشاره به تحريم بخش حمل و نقل و نحوه صدور ماشين آلات به ايران گفت: برخي شركت ها بطور غير مستقيم مورد تحريم قرار گرفته اند. بنظر من شركت ها به دنبال راه حل هاي قانوني خواهند رفت تا بتوانند به تجارت خود ادامه دهند.

 



سرتيپ پاسدار فضلي در جمع خبرنگاران:
به علت گستردگي برنامه ها برنامه هاي هفته دفاع مقدس امسال در دو هفته به اجرا درمي آيد

جانشين سازمان بسيج و رئيس ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس تاكيد كرد: امسال به علت گستردگي و تنوع برنامه ها هفته دفاع مقدس در دو هفته برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار كيهان سرتيپ پاسدار علي فضلي ديروز در آستانه فرارسيدن سي امين سالگرد بزرگداشت هفته دفاع مقدس به همراه 2تن از معاونين خود در يك نشست خبري برنامه هاي هفته دفاع مقدس را اعلام كرد و در پايان به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
وي با اشاره به گوشه هايي از شجاعت، شهامت، درجه ايمان و از خودگذشتگي رزمندگان اسلام گفت: ايران در طول تاريخ در هر جنگي وارد شده است بخشي از خاك خود را واگذار كرده است اما در دفاع مقدس حتي يك وجب از خاك كشورمان در اشغال دشمني كه تمامي قدرت هاي بزرگ حامي او بودند، قرار نگرفت.
سرتيپ پاسدار علي فضلي در ادامه اين نشست خبري به محتواي برنامه هاي هفته دفاع مقدس كه امسال به خاطر گستردگي برنامه ها در 15روز به اجرا درخواهد آمد اشاره كرد و گفت: در سي امين سال بزرگداشت اين هفته قرار است فرماندهان سپاه با حضور در مراكز استان ها ناگفته هاي خود را درباره جنگ براي مردم شريف كشورمان بازگو كنند.
وي تاكيد كرد: در اين رابطه ستادهايي در تهران و مراكز استان ها با مشاركت همه دستگاهها تشكيل شده است و قرار است 31عمليات بزرگ و حساس دفاع مقدس در 30 استان كشور بازسازي و توسط راويان مجرب به روايت ناگفته هاي جنگ پرداخته شود تا مردم بيشتر در جريان ماجراهاي جنگ قرار گيرند.
تجليل از يك ميليون بسيجي جوان و پيشكسوتان دفاع مقدس
رئيس ستاد هفته دفاع مقدس در ادامه از تجليل يك ميليون بسيجي در سراسر كشور خبر داد و گفت: در اين هفته از پيشكسوتان دفاع مقدس به عنوان يك برنامه محوري در مراكز استان ها تجليل و قدرداني خواهد شد.
كنگره شهيده فرهانيان
و شهيد وزوايي
به گزارش خبرنگار كيهان سردار علي فضلي افزود: در هفته اول دفاع مقدس كنگره هايي به منظور معرفي 2 شهيد ملي يكي شهيده مريم فرهانيان و ديگري محسن وزوايي فاتح عمليات بازي دراز در خوزستان برگزار خواهد شد.
وي گفت: زنگ كليه مدارس سراسر كشور هم در اول مهرماه با نام اين دو شهيد و همچنين شهيد عزيزاللهي به صدا درخواهد آمد.
برگزاري جشنواره بين المللي فيلم مقاومت در 8 استان كشور
در ادامه اين نشست خبري سرتيپ پاسدار احمد حق طلب رئيس سازمان حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس و دبير ستاد هفته دفاع مقدس هم از برگزاري جشنواره فيلم مقاومت در 8 استان كشور خبر داد و گفت: تاكنون 1500 اثر به دبيرخانه رسيده است كه بعد از داوري فيلم هاي برگزيده در ايران و 8 كشور دوست كره شمالي، افغانستان، تاجيكستان، فنلاند، سوريه و بوسني هرزگوين بر پرده سينماها خواهد رفت.
وي تاكيد كرد: در همين رابطه در يك كار مشترك با صدا يك برنامه مستند 7 قسمتي به نام «دشمنان يك ملت» تهيه شده كه در هفته دفاع مقدس پخش خواهد شد.
هيچ شكي در خائن بودن بني صدر نداريم
در ادامه اين نشست خبري خبرنگار كيهان نظر سردار فضلي را درباره اظهارات برخي از فرماندهان سابق سپاه و برخي اشخاص درباره خائن ندانستن بني صدر و همچنين استفاده ابزاري برخي شخصيت ها پرسيد و جانشين سازمان بسيج در پاسخ تاكيد كرد: اينكه بني صدر در طول رياست جمهوري اش بويژه مسئوليتش در فرماندهي كل قوا خيانت كرد شكي در آن نيست.
وي تصريح كرد: بني صدر در طول 9 ماه و چند روز مديريتش بر جنگ تحميلي 3 عمليات را فرماندهي كرد كه در هر سه عمليات شجاع ترين، ناب ترين و نخبه ترين نيروهاي خود از جمله علم الهدي را از دست داديم.
فضلي تاكيد كرد: بني صدر نيروهاي بسيجي را با توجه به اينكه دوره ديده نبودند مزاحم عمليات هاي ارتش مي دانست و از طرف ديگر در مديريت جنگ به استراتژي پوچ اشكاني اعتقاد داشت لذا در طول اين مدت شاهد بوديم كه وي ارتش را از در اختيار گذاشتن تجهيزات نظامي به بسيج و سپاه به شدت منع مي كرد.
فضلي افزود: بني صدر همواره در تلاش بود تا به نحوي و به هر قيمت ممكن نامش در پيروزي هاي بزرگ ثبت شود و حال آنكه اين نفس مسيحايي امام(ره) بود كه رزمندگان اسلام را فرماندهي مي كرد.
وي گفت: ماهيت خيانت آميز بني صدر بركسي پوشيده نيست و راي عدم كفايت مجلس به وي مويد همين قضيه است و او حتي امروز هم دست از توطئه برنداشته و همانطور كه در ماجراي فتنه اخير هم ديديم از كوچكترين فرصت براي ادامه خيانت نمي گذرد.

 



وزير كشور در ديدار با رئيس جمهور پاكستان:
دولت ايران با جديت موضوع كمك به سيل زدگان پاكستاني را پيگيري مي كند

مصطفي محمد نجار در ديدار با آصف علي زرداري بر جديت دولت ايران در پيگيري كمك به سيل زدگان پاكستاني تاكيد كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور، مصطفي محمد نجار در ديدار با رئيس جمهور پاكستان، با تشريح اقدامات دولت جمهوري اسلامي ايران براي كمك به سيل زدگان پاكستاني گفت: دولت ايران با جديت موضوع كمك به سيل زدگان پاكستاني را پيگيري مي كند و تاكنون 8 محموله كالا و احتياجات ضروري به ميزان 500تن براي كمك به سيل زدگان ارسال كرده است.
نجار تصريح كرد در آينده نزديك كمك هاي بيشتري از سوي دولت و مردم ايران به سيل زدگان پاكستاني ارسال خواهد شد.
قائم مقام شوراي عالي مديريت بحران افزود: گروه هاي پزشكي و امدادي آماده اعزام به پاكستان براي كمك به سيل زدگان هستند و درمانگاه ايران نيز در مناطق سيل زده احداث شده است.
نجار در اين ديدار همچنين از وقايع تروريستي و كشتار شيعيان در حملات انتحاري ابراز تاسف كرد و برخورد جدي دولت پاكستان را با اينگونه حملات تروريستي خواستار شد.
رئيس جمهور پاكستان نيز در اين ديدار با تقدير و تشكر از مقامات بلندپايه كشورمان از جمله مقام معظم رهبري و رئيس جمهور و ملت ايران در حساسيت نسبت به كمك به سيل زدگان پاكستاني گفت: وقوع حادثه سيل در پاكستان كشورش را تا سال ها با مشكلات عديده اي روبرو كرده است كه كمك هاي كشورهاي ديگر از جمله جمهوري اسلامي ايران مي تواند مردم پاكستان را در اين مصيبت ياري دهد.
زرداري همچنين با تشريح وضعيت فعلي سيل زدگان پاكستاني گفت: ارسال كمك هاي ايران به پاكستان، در ميان سيل زدگان اين كشور ياد و خاطره ايران را زنده كرده است.
زرداري با اشاره به ارتباطات خوب و مناسب جمهوري اسلامي ايران و پاكستان در تمامي عرصه ها بر همكاري هاي دو كشور تاكيد كرد و گفت: ايران و پاكستان مي توانند نقش مهمي در حل مشكلات جهان اسلام داشته باشند.
همچنين در ديدار هيئت عاليرتبه ايراني با رئيس جمهور پاكستان، حجت الاسلام والمسلمين رحيميان نماينده ويژه مقام معظم رهبري با ابلاغ پيام تسليت و همدردي رهبر معظم انقلاب به رئيس جمهور پاكستان گفت: وقوع سيل در پاكستان و همچنين ايجاد خرابي هاي زياد كه مردم اين كشور را با مشكلات روبرو ساخته براي مقامات نظام جمهوري اسلامي و همچنين ملت ايران بسيار دردناك و تاسف آور است.
رحيميان با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به مسلمانان جهان براي كمك به سيل زدگان پاكستاني گفت: موضوع سيل در پاكستان و كمك رساني به برادران مسلمان پاكستاني در ايران با حساسيت پيگيري مي شود و حضور ما در اينجا نشانگر عزم مقامات كشورمان براي ارسال كمك هاي بيشتر به سيل زدگان پاكستاني است.

 



ضرورت ثبات قدم وشرح صدربراي مومنان

ذات اقدس له ما را از راه علم و عمل صالح مي سازد. گرچه فرمود خدا مربي انسان است، ربّ انسان است؛ ولي عامل تربيت و تربيب انسان، همان علم و عمل صالح است.
وبراي اينكه ما را عالم بكند كه چگونه خود را بسازيم، به ما فرمود : اعمال شما از شما جدا نيست. ممكن است آثار ب العرض و ب التّبع اعمال شما به ديگران برسد، ولي آنچه كه از عمل پديد مي آيد، ب الأصاله و ب الذّات نصيب خود عامل مي شود. اين را در سوره مباركه اسراء فرمود كه: ا ن احسنتم احسنتم ل أنفس كم و ن اسأتم فلها(1)، كه اين ( لام)، لام اختصاص است. يعني عمل زنده است و چون زنده است در نظام علّي و معلولي معطّل نيست و به جائي مرتبط است و از جائي اثر مي گيرد و در جائي هم اثر مي گذارد.تنها جائي كه عمل از آن اثر مي گيرد و درآن اثر مي گذارد، جان عامل است. بنابراين هيچ وقت نبايد گفت: اين گذشت، فلان حرفي زديم گذشت، فلان كاري كرديم گذشت؛ هيچ نگذشت !
« عمل خير » موجب تثبيت جايگاه انسان
اين احساني كه در آيه آمده است اگر كار خير كرديد، به نفع خود شماست؛ كار خير چگونه به ما نفع مادي مي رساند ؟ به ما بهشت مي دهد ؟ چه كار مي كند نسبت به ما ؟! اين را هم در سوره مباركه بقره و در سوره نساء فرمود: كار خيري كه انسان انجام مي دهد، خود انسان را تثبيت مي كند، موقعيّتش را ثابت مي كند. او را نمي لرزاند، او را نمي لغزاند، هيچ زلزله اي او را نمي لرزاند. ممكن است انسان يك ساختمان خوب و مقاومي بسازد؛ اين در برابر 8 ريشتر، 9 ريشتر مقاوم باشد؛ امّا وقتي يك سونامي پيدا شد، آن ديگر مي لرزد.
فرمود: عمل صالح آنچنان انسان را تثبيت مي كند كه هيچ عاملي او را نمي لرزاند. ممكن است عصباني بشود؛ امّا در حال غضب چه در داخل منزل، چه در داخل جامعه حرف خلاف و كار خلافي از او صادر نمي شود. غضب يك زلزله است، يك سونامي است! آدم كه عصباني شد؛ چه در داخل منزل، چه در خارج منزل حرفي مي زند كه نبايد بزند، كاري مي كند كه نبايد بكند؛ بعد پشيمان مي شود، عذر خواهي مي كند، توبه مي كند و اين يك زمين لرزه است، پس لرزه هاي فراواني هم دارد؛ امّا يك انساني كه تثبيت شد، هيچ چيزي او را نمي لرزاند؛ اين مهمترين خيري است كه نصيب خود انسان مي شود.
در سوره مباركه بقره و نساء فرمود: آنهائي كه كار خير انجام مي دهند، اگر به وعظ الهي احترام بگذارند وعمل كنند: تثبيتاً م ن انفس ه م، يعني كار خير مثل اين است كه اين درخت حركت كند، به كنار نهر برود و چند سطل آب به پاي نهال و ريشه خود بريزد. اگر درخت حركت مي كرد و توان آن را داشت كه كنار نهري برود و از نهر آب بردارد و به پاي نهال و ريشه خود بريزد؛ اين كار درخت،احسان است، آبياري است، امّا به سود خودش ! چه جور به سود خودش ؟ خودش را تثبيت مي كند كه هيچ عاملي او را نمي لرزاند. آن كه در سوره مباركه بقره و سوره نساء(2) آمده اين است: مثل الّذ ين ينف قون اموالهم ف ي سبيل الله ا بت غاء مرضات الله و تثبيتاً م ن انفس ه م(3).لذا درخت ريشه دار محفوظ است و چيزي آن را از پا در نمي آورد!
لزوم ثبات اخلاقي در شادي و اندوه
گاهي مي بينيد يك لغزشي از انسان سر مي زند؛ در مجالس جشن و عروسي نبايد حرفي بزند كه مي زند، نبايد كاري بكند كه مي كند، نبايد غذائي را بخورد كه مي خورد؛ اين در حال نشاط و سرور است كه بي نظمي از او ديده مي شود. در حال غضب و عصبانيّت هم كه مثالش گفته شد. اينكه انسان در عروسي ها و جشن ها احياناً خلاف مي كند، يا در غضب و عصبانيّت خلاف مي كند؛ براي اين است كه رضا و سخط، يعني خوشحالي و عصباني بودن، يك تند بادي اند كه انسان را مي لرزاند. اگر كسي موقعيّت هستي اش تثبيت شد كه بالأخره من انسانم، در برابر تمام كارها مسئولم؛ عروسي ها مي گذرد، ن شآء الله به خير بگذرد، ولي من چرا آلوده بشوم ! اين صحنه مي گذرد، ن شآء الله به خير بگذرد، چرا من آلوده بشوم !
يك وقت مي گوئيم: « احسن » يعني فعل ف علا حسناً، يك كار خوبي كرده. اگر كسي نماز خواند، احسن؛ روزه گرفت، احسن؛ نماز شب گزارد، احسن؛ قرآن خواند، احسن؛ يعني اتي ب ف عل حسن؛ يعني كار خوب كرده، نه احسن يعني به ديگري خدمت كرده ! آن معناي ديگر احسان است. جامع بين هر دو قسم كه احسان مطلق است، به خود انسان بر مي گردد و اين يك كوثري است كه ريشه خود انسان را تثبيت مي كند: و تثبيتاً م ن انفس ه م. البتّه وقتي درخت ثابت شد، پايدار شد؛ ميوه مي دهد. ميوه اش هم به ديگران مي رسد ! ميوه درخت به درخت نمي رسد، امّا اين ثابت شدنش مال خود درخت است. اگر كسي انفاق كرد، موقعيّت خودش را تثبيت كرد؛ چنين آدمي ديگر دستش نسبت به رانت خواري و رشوه و امثال ذلك نمي لغزد، براي اينكه موقعيّتش تثبيت شده است. مي گويد: براي من يك روزي حلالي را مشخص كردند، چرا من بيراهه بروم ؟!
درخواست ثبات قدم و شرح صدر براي مؤمنان
بخش وسيعي از اين كارها، يا همه اين كارها به عنايت الهي است و فيض است ازجانب خدا !و چون فيض است، نعمت است از خداي سبحان؛ بر اساس اين آيه كه: ما ب كم م ن ن عمه فم ن الله(4). هر بركتي از خداست، آثارش هم از خداست؛ ما مجراي فيضيم، ما ابزار كاريم؛ اين دعاها كه تعليم حكمت است در حقيقت، به ما مي آموزاند كه گاهي اين علّت ها و آن علامت ها را از خدا بخواهيم. اين درخت اگر بتواند دعا كند، چه دعا مي كند ؟ مي گويد: خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من بتوانم از اين كوثر، از اين آب سالم ظرفي بردارم، به پاي ريشه خودم بريزم؛ اين يك درخت است! و باز اگر بتواند دعا كند، مي گويد: خدايا ! آن توفيق را به من بده كه من ميوه هاي خوب بدهم. اين ميوه خوب دادن، علامت است؛ آن ريشه داشتن علّت است. اگر درخت بتواند حرف بزند و از خدا چيز بخواهد؛ گاهي آن علّت را مي خواهد، گاهي اين علامت را. ائمه (عليهم السّلام) كه دعا به ما ياد دادند؛ گاهي گفتند از خدا «علّت » بخواه، گاهي گفتند از خدا » علامت » بخواه. اين علامت باعث باروري آن علّت است، آن علّت باعث ظهور اين علامت است.
اهميّت « شرح صدر » براي طالبان علم
مساله « شرح صدر » را همه ما شنيده ايم كه از بهترين نعمت هاي خداست. اين شرح صدر؛ يعني تنگ نظر نبودن، دل باز بودن؛ تشريح كرد؛ يعني باز كرد، گشود. آنكه گفت: سينه خواهم شرحه شرحه از فراق، يعني باز بشود. يعني انسان يك وقتي غمگين است، بسته است. اين ابر را مي گويند: » غمام ». غمام كه مي گويند؛ براي اينكه بسته است، فضاي باز نيست. انسان وقتي حالت گرفتگي دارد، مثل اينكه ابر در صحنه آسمان دل، پيدا شده باشد، اين را مي گويند: » غم ». ولي وقتي كه روشن و شفاف باشد، مي گويند: شرح صدر دارد، ديگر غم ندارد. اگر دل باز باشد، ظرفيّت آن را دارد كه خيلي از معارف در آن پيدا بشود.
شما اگر خواستيد يك جمعيّت يك ميليوني را جا بدهيد، چه كار مي كنيد ؟ يك ميدان وسيع انتخاب مي كنيد! علم و معرفت يك جاي وسيع مي خواهد؛ آن در جاي تنگ جا نمي گيرد، در ذهن باريك و تنگ جا نمي گيرد !! شما اگر خواستيد سلسله جبال البرز را يك جائي جا بدهيد، بايد يك رشته زمين طولاني داشته باشيد تا جا بدهيد! معرفت، علم، حكمت و اينها در جاي تنگ جا نمي گيرند، اينها در دل باز جا مي گيرند. اوّل از ما شرح صدر خواستند كه شما يك قلب باز پيدا كنيد، تنگ نظر نباشيد، ديدتان خيلي وسيع باشد.
حضرت امير (ع) دريك بيان نوراني فرمود: يك انسان نابينا حداكثرعمرش تا گور است. بالأخره 100 سال يا 80 سال مي ماند، بعد هم مي ميرد؛او از دنيا به بعد را نمي بيند، اوفقط تا دنيا را مي بيند؛ چون ديدش بسته است و اگر ديدش بسته است و برابر اين ديد بسته كار مي كند، يك قلب بسته دارد. اين قلب بسته جائي براي علم ندارد ! علم وحكمت و معرفت جاي وسيع مي خواهد. لذا اوّل به ما گفتند: از خدا شرح صدر طلب بكنيد، يعني ( قلب باز ) ! شمااگر يك مطلب سنگيني مي خواهيد، بايد شرح صدر داشته باشيد.
اهميّت شرح صدر در مأموريت هاي الهي و كسب علم
وجود مبارك موساي كليم (ع) براي دريافت آن مأموريت از خداي سبحان شرح صدر طلب كرد: ربّ اشرح ل ي صدري(5). ذات أقدس له در برابر پيامبر اسلام (ص) فرمود: من به تو شرح صدر دادم: الم نشرح لك صدرك (6). برخي ها از طرف خداي سبحان شرح صدر دارند:افمن شرح الله ب السلام صدراً (7)، يا ب القرآن صدراً و مانند آن كه در بعضي از تعبيرات ديني ما آمده است. اين سينه كه باز باشد، جا براي علم و معرفت هست.
بيانات آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از سپاهيان، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ فروردين 1386
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اسراء/ 7 (2) نساء/ 66 (3) بقره/ 265 (4) نحل/ 53 (5) طه/ 25 (6) شرح/ 1(7) زمر/ 22

 



نماينده بويراحمد و دنا در مجلس: پرداخت يارانه شيوه مناسبي براي حمايت از اقشار ضعيف نيست

ياسوج- خبرنگاركيهان:
پرداخت يارانه به شيوه عام راه مناسبي براي حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه نيست.
نماينده شهرستان هاي بويراحمد و دنا درمجلس شوراي اسلامي با اعلام مطلب فوق گفت: براساس گزارش صندوق بين المللي پول ايران دومين كشور جهان از نظر پرداخت يارانه انرژي با 37 ميليارد دلار است.
دكتر ستار هدايت خواه اظهارداشت نحوه پرداخت نظام فعلي يارانه ها موجب اخلال در قيمت ها و افزايش كسري بودجه، افزايش بي رويه مصرف، افزايش بي عدالتي، افزايش اختلاف طبقاتي درآمدي، افزايش فساد و قاچاق كالاهاي يارانه اي، افزايش هدر رفتن منابع، تشديد تخريب محيط زيست، كاهش رقابت مندي توليدات داخل در بازارهاي جهاني است.

 



سخنگوي وزارت خارجه كشورمان اقدام تروريستي در شهر كويته پاكستان را محكوم كرد

مهمانپرست اقدام تروريستي در شهر كويته پاكستان، كه به شهيد و مجروح شدن تعدادي از شهروندان اين كشور منجر شد را شديدا محكوم كرد.
رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان گفت: واقعه تاسف بار عمليات تروريستي عليه مسلمانان شهر كويته پاكستان كه تعداد زيادي از مردم آن شهر را به خاك و خون كشيد بار ديگر چهره كريه دشمنان اسلام و بشريت را به همه جهانيان نشان داد.
وي افزود: طراحي و انجام چنين حمله اي عليه افراد بي دفاع و مظلوم كه تنها براي ابراز مسالمت آميز اعتراض خود به رژيم غاصب صهيونيستي در قبال مردم مظلوم فلسطين در روز قدس گردهم آمده بودند، آن هم از طرف افراد و گروههاي افراطي، اشتباه بزرگي بود؛ كه ارتباط و سرسپردگي اين گروههاي تروريستي را به پايگاه استكبار و صهيونيسم كاملا آشكار نمود و نقاب از چهره حاميان واقعي اين گروههاي تروريستي بركشيد.
سخنگوي وزارت امور خارجه مراتب تسليت و همدردي دولت و مردم جمهوري اسلامي ايران را بواسطه اين اقدام تروريستي به دولت و ملت بزرگ پاكستان ابراز نمود و براي شهداي اين حادثه رحمت و غفران الهي، براي مجروحين بهبودي عاجل و براي بازماندگان صبر و اجر از درگاه خداوند متعال مسئلت نمود.

 



اسامي روزهاي هفته دفاع مقدس اعلام شد

رئيس ستاد هفته دفاع مقدس ديروز در يك نشست خبري اسامي روزهاي هفته دفاع مقدس را اعلام كرد، با اين تفاوت كه امسال به خاطر گستردگي برنامه ها هفته دفاع مقدس به جاي هفت روز 15 روز ادامه خواهد داشت.
اسامي اين روزها كه از 26 شهريورماه آغاز و تا نهم مهرماه ادامه خواهد داشت به شرح زير است:
جمعه 26شهريورماه روز رزمندگان، انس با قرآن و عترت در دفاع مقدس
شنبه 27شهريورماه روز رزمندگان، عشق به ولايت و رهبري در دفاع مقدس
يك شنبه 28 شهريورماه روز رزمندگان، وحدت و برادري نيروهاي مسلح در دفاع مقدس
دوشنبه 29 شهريورماه روز رزمندگان، بسيج اقشار در دفاع مقدس
سه شنبه 30 شهريورماه روز رزمندگان و نقش روحانيت در دفاع مقدس
چهارشنبه 31 شهريورماه روز آغاز رسمي هفته دفاع مقدس، رزمندگان، صلابت و 30 سال پايداري
پنج شنبه 1مهرماه روز سربازان و 30 سال پايداري و غبارروبي از مزارشهدا
جمعه 2 مهرماه روز فرماندهان ولايتمدار و 30 سال پايداري
شنبه 3مهرماه روز جوانان، آمادگي دفاع مقدس و 30 سال پايداري
يكشنبه 4 مهرماه روز زنان و صيانت از انقلاب اسلامي و 30 سال پايداري
دوشنبه 5مهرماه روز جهادگران، ايثارگران و پيش كسوتان و 30 سال پايداري
سه شنبه 6مهرماه روز دشمن شناسي، استكبارستيزي و مقاومت و 30 سال پايداري
چهارشنبه 7مهرماه روز رزمندگان و نقش فرماندهان دفاع مقدس
پنج شنبه 8 مهرماه روز رزمندگان، ايثار و فداكاري در دفاع مقدس
جمعه 9مهرماه روز رزمندگان و نقش خانواده و پشتيباني خانواده ها از دفاع مقدس

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14