(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 شهريور 1389- شماره 19734

دوستاني خوب براي فرزندانمان
حريم ها را نشكنيم
عشق بازي با خدا
همراه غذا آب نخوريد
بي خواب ها موز، انجير يا خرما بخورند
نوجوانان را با تغذيه متعادل آشتي دهيم
نگهداري ترشي در ظروف فلزي خطرناك است
جولان باكتري ها در آشپزخانه
سؤالات كودك را بي پاسخ نگذاريد



دوستاني خوب براي فرزندانمان

تحقيقات نشان مي دهد والدين مي توانند در انتخاب دوستان مناسب به نوجوانان كمك كنند.
در حالي كه اغلب والدين از تأثير زير نظر داشتن فرزند نوجوانشان نگرانند، مطالعه اي تازه نشان داده كه آنها مي توانند نقش مهمي در يافتن دوستان خوب، براي نوجوانان ايفا كنند.
نتايج اين تحقيق حاوي آن است كه نوجوانان بيشتر دوست دارند دوستاني داشته باشند كه، براي نمونه، با آنها دعوا نكنند و براي رفتن به دانشگاه برنامه ريزي كرده باشند. همچنين، كساني باشند كه با والدين خود رابطه اي صميمي داشته باشند و والدين آنها براي فرستادن آنها به مدارس با كيفيت بالا، محله هاي خاصي را براي زندگي انتخاب كنند كه اين مدارس در آن موجود باشند.
كنترل و نظارت والدين نيز در انتخاب دوست براي نوجوانان تأثير زيادي دارد، اما اين كنترل و نظارت نبايد به صورت پيوسته و مداوم باشد.
همه ما به واسطه از تأثير و نفوذ گروه همسالان بر رفتار و خلق و خوي نوجوانان مطلعيم، بنابراين درك روند شكل گيري رابطه دوستي بسيار با اهميت است. برخي از محققان معتقدند كه تلاش والدين در زمان نوجواني فرزندان، تقريبا هيچ تأثيري بر رفتار آنها ندارد. گروه همسالان در اين زمينه اهميت بسزايي دارد. با اين حال، گروه ديگري از محققان شواهدي يافته اند مبني بر اينكه والدين مي توانند به عنوان بنيانگذاران ايجاد روابط دوستانه فرزندانشان، به آن عمل كنند.»
محققان دريافته اند كه شيوه هاي خاص مراقبتي والدين، حتي با نفوذي كه پدر و مادر خودشان بر رفتار فرزندانشان دارند، به خصوصيات و شخصيت دوستان نيز مربوط است. اين احتمال هم وجود دارد كه نوجوانان دوستاني را كه از نظر اخلاقي بيشتر شبيه خودشان هستند انتخاب كنند.
محققان فكر مي كردند كه والدين مي توانند بر دوست يابي فرزندان خود از طريق دستكاري محيط (مانند انتخاب مكان زندگي آنها)، كنترل و نظارت آنها، آموزش رفتارهاي مناسب، و شكل دادن روابطي نزديك و دوستانه با آنها، آنها را تحت تأثير قرار دهند.
آنان دريافتند كه كيفيت رابطه والدين و فرزندان، بطور مداوم به خصوصيات دوستان نوجوانان مربوط است. رابطه با كيفيت، از مسائلي است كه والدين و نوجوانان در تعامل با يكديگر، ارتباط مداوم و ابراز محبت به ديگران در آن مشاركت مي كنند. تحقيقات نشان داده كه وقتي نوجوانان با والدين خود روابطي خوب برقرار مي كنند، معمولا آنها داراي دوستاني هستند كه كمتر با هم نزاع داشته و كمتر اهل بزهكاري بوده اند، و بيشتر مايل به شركت در فعاليتهاي فوق برنامه مدرسه، تلاش براي كسب معدل بالا و برنامه ريزي براي رفتن به دانشگاه بوده اند.
اما زماني كه روابط بين نوجوانان و والدين آنها با درگيري و نزاع همراه است، نوجوانان بيشتر با دوستاني ارتباط داشته اند كه با آنها دعوا مي كردند و خلافكار بودند، و كمتر خصوصيات اجتماعي بودن، مانند كسب معدل بالا در دروس را در خود داشته اند.همچنين انتخاب محل زندگي به دليل دارا بودن مدارس خوب توسط والدين، نوجوانان را به انتخاب دوستان خوب تشويق مي كند.
وقتي والدين با دوستان فرزندان خود بيشتر آشنايي داشته باشند، نشان دهنده آن است كه آنها بيشتر به خصوصيات فردي- اجتماعي گرايش دارند. اما بين والدين و دوستاني كه در فعاليتهاي بزهكارانه شركت دارند، هيچگونه پيوند صميمانه اي وجود ندارد. همچنين نوجواناني كه خودمختار هستند، به دوستاني تمايل دارند كه بزهكار هستند. اما خودمختاري هميشه مسئله اي نگران كننده نيست. وقتي نوجوانان در بيشتر فعاليتهاي فوق برنامه شركت مي كنند، به ميزان بيشتري به داشتن دوستاني كه در چنين فعاليتهايي شركت دارند، ترغيب مي شوند.»
به هر حال هنوز هم والدين در زندگي فرزندان خود پس از رسيدن به دوران بلوغ نقش مهمي را ايفا مي كنند.
«بيشتر افراد متوجه تأثير مستقيم والدين در رفتار نوجوانان هستند. با اين كه يافته هاي ما نشان مي دهد كه والدين همچنين مي توانند در رفتارهاي فرزندان خود با شكل دادن به گزينش دوستان او به طور غيرمستقيم تأثير بگذارد. پدر و مادرها بيشتر تمايل دارند كه با حفظ رابطه اي مثبت با نوجوانشان با مشاركت بالا و درگيري كمتر، بر گزينش فرزندان خود تأثير بگذارند. آنها همچنين مي توانند با انتخاب مدارس خوب براي آنها و با گرفتن اطلاعات در مورد دوستان فرزند خود و والدين آنها، به روابط اجتماعي آنها كمك كنند.»
نسيبه رجبي

 



حريم ها را نشكنيم

رويارويي با مشكلات ازدواج مي تواند بسيار رنج آور باشد به خصوص زماني كه مي خواهيد به هر قيمت ممكن زندگي زناشويي خود را حفظ كنيد. اگر نگاهي واقع بينانه به مشكلات ازدواج خود نياندازيد با لحظات ناگواري مواجه خواهيد شد. براي انجام اين كار بايد احساسات خود را كنترل كنيد كه حقيقتا كار دشواري است.
اولين گام براي حل مشكلات زناشويي اين است كه فراموش نكنيد تنها نيستيد و بسياري از زوج ها با اين مشكلات- كه مي تواند عوامل زيادي داشته باشد- دست و پنجه نرم مي كنند.
به مشكلات زير توجه كنيد:
¤ ارضا نشدن از لحاظ عاطفي: اين مساله اهميت زيادي دارد و زوج ها بايد براي بهبود رابطه عاطفي خود تلاش كنند.
¤ از كوره در رفتن: شما بايد ياد بگيريد كه با يكديگر تعامل كنيد و اين كار در صورت عصبانيت هر كدام از طرفين امكانپذير نيست.
¤ خودخواهي: هر زمان كه به خودتان فكر مي كنيدهمسر خود را از ياد نبريد.
¤ بي صداقتي: اين مساله بسيار مهم است، اگر شما با همسرتان كاملا روراست نباشيد ازدواج شما محكوم به شكست خواهد شد و يا لااقل ازدواج شادي نخواهيد داشت.
¤ شوخي كردن بيش از حد: مردها بيشتر از زنان با اين مشكل مواجه هستند. در صورتي كه حقيقتي در اين شوخي ها نهفته باشد و يا مشكلات ديگري نيز مشاهده شود، شما راهي طولاني براي حل آن در پيش خواهيد داشت.
¤ بي احترامي به همسر: اين مشكل مي تواند عوامل زيادي داشته باشد و شما بايد به دنبال ريشه ها باشيد. اگر از احترام لازم برخوردار نيستيد بايد هرچه زودتر براي حل اين معضل اقدام كنيد.
¤ بي توجهي به همسر: مردان معمولا در اين زمينه مقصرند ولي جنس لطيف نيز مي تواند چنين مشكلي داشته باشد. گوش دادن به معناي اطاعت كردن نيست بلكه به مفهوم درك علايق همسرتان و در پيش گرفتن رفتاري درست مي باشد.
بديهي است مسائل ديگري نيز وجود دارد كه مي توان آنها را «مشكلات زناشويي» ناميد و در ازدواج هاي مختلف متفاوت است.
اگر مشكلي آن قدر جدي باشد كه طلاق را اجتناب ناپذير كند چه خواهيد كرد؟ در ابتدا بايد مسائل را به دقت بررسي كنيد و درنظر بگيريد كه آيا تنها شما از اين مشكل رنج مي بريد يا همسرتان نيز در اين احساس با شما شريك است.
اگر شما تنها كسي هستيد كه رنج مي بريد بايد مقصر را پيدا كنيد. در صورتي كه شما مقصريد از يك مشاور كمك بخواهيد و قبل از فكر كردن به طلاق براي حل مشكل تلاش كنيد.
اگر حقيقتا اعتقاد داريد كه همسرتان مقصر است بايد به ريشه يابي قضيه بپردازيد. شما بايد منطقي باشيد و از پيش داوري خودداري كنيد.
گام بعدي اين است كه در مورد مشكلات خود با همسرتان حرف بزنيد و با او به مذاكره سازنده بپردازيد. اگر نتوانستيد به نتيجه برسيد از يك ميانجي يا مشاور كمك بگيريد.
در صورتي كه مشاوره، توصيه هاي ديگران، بحث كردن و تلاش شما بي نتيجه بود مي توانيد در مورد طلاق تصميم گيري كنيد.
بدون ترديد هيچكس به جز خود شما نمي تواند در اين مورد تصميم بگيرد.
آذر شايان

 



عشق بازي با خدا

چه قدر زود گذشت و چه زود به روزهاي آخر نزديك شد و من در حسرت روزهايي كه از پي هم مي دوند و مي روند و فرصت نمي دهند تا به گرد پايشان برسم و من دلواپس اين لحظه هاي زودگذر.
ماهي كه براي آمدنش دلتنگ بودم به نيمه رسيده و حال التيام بخش اين زودگذري ثانيه ها شايد تنها مولودي باشد كه ديده گان مباركش را در اين ماه به جهانيان نماياند دلتنگ لحظه هاي نيامده احيا هستم و دلواپس اينكه برسد و من قدر ندانم و مثل هر ثانيه و برود و من هم همچنان در حسرت اين رفتن با تو بودن را خوب مي دانم و مي فهمم؛ خدايا! اما بي تو بودن را نه مي دانم، نه مي فهمم، نه دوست دارم كه بدانم و بفهمم!
رمضانت چه دير آمد و چه زود ...
گردش هميشگي روزگار اينست؛ اما چه سفره با بركتي بود اين چند روز گذشته تو چه قدر خوب هستي كه مرا با كوله باري از گناه بر سفره خود مهمان كردي خدايا باز آمدم تا در رمضانت با تو باشم بي تفاوت نسبت به هر اتفاقي، تو تنهاتريني در قلب من!
و آسمان دلم امشب با تمام وجود تو را صدا مي زند؛ با نهايت صدايش، با همه توانش! خدايا اين شب ها شب هاي دوست داشتن است؛ شب هاي عاشقي عشق بازي ميان من و تو و من نمي دانم با اين همه گناه با چه رويي به درگاهت آمدم تا از تو بخواهم آرامش را، رهايي از بند شيطان را.
و تو مهربان تر از مادر مرا دوست داري و من اين را به خوبي مي دانم تو گفتي منتظرم هستي و من با شتاب آمده ام براي توبه، مگر تو نگفتي «لو علم المبدبرون كيف اشتياقي بهم و انتظاري الي توبتهم لماتو شوقا و لقطعت اوصالهم» در اوج تنهايي ها تنها تو را به دلم نزديك مي دانم چون خودت گفتي نحن اقرب اليك من حبل الوريد

 



همراه غذا آب نخوريد

خيلي ها عادت دارند با هر لقمه از غذاي شان، كمي آب، نوشابه يادوغ بنوشند. اما پزشكان اين كاررا عادت خوبي نمي دانند و مي گويند:
«از نظر روانكاوي، نمي توان غذا را خشك خشك خورد و بلعيد. ترشح بزاق هم به خاطر سهولت در بلعيدن لقمه هاي غذا است و گاهي هم اين ترشحات به اندازه لازم نيستند و ما مجبور مي شويم تا با كمك نوشيدن اندكي آب، غذاي مان را فرو ببريم. اما اين كه ما به دليل يك عادت اشتباه مدام هنگام خوردن غذا آب بنوشيم، اصلاً كار درستي نيست. اين عادت غلط باعث رقيق شدن شيره هاي گوارشي و در نتيجه ايجاد سوءهاضمه در فرد مي شود.»
توصيه پزشكان به آن هايي كه نمي خواهند دچار اضافه وزن شوند و از طرفي هم نمي توانند جلوي پرخوري شان را بگيرند، اين است كه اگر مي خواهيد كمتر غذا بخوريد يا قصد لاغر شدن داريد، كمي قبل از غذا يك ليوان آب بنوشيد تا مقداري از حجم معده تان پر شود. اين طوري ديگر دست به پرخوري نخواهيد زد. فقط حواس تان باشد آبي كه مي نوشيد زياد سرد نباشد؛ زيرا محيط داخلي معده گرم است و اگر شما آب خيلي سرد بنوشيد، عضلات معده تان دچار اسپاسم مي شوند و شما را به دردسر مي اندازند.»
به جاي نوشابه گازدار، آب گازدار بنوشيد
كم نيستند افرادي كه روزي دو تا سه ليوان نوشابه گازدار مي خورند. توليد و عرضه آب هاي گازدار شايد بهترين وسيله براي اين افراد باشد تا به جاي مصرف نوشابه و ابتلا به پوكي استخوان زودرس، آب گازدار بنوشند. البته افراط در هر كاري ممكن است عارضه داشته باشد و طبيعتا مصرف افراطي آب گازدار هم مي تواند به مرور زمان مشكلاتي براي فرد به وجود آورد، اما جايگزين كردن آب گازدار به جاي نوشابه گازدار يك عادت تغذيه اي مناسب است و اگر بعدها بتوانيد آب معمولي يا دوغ كم چرب را جايگزين آب گازدار كنيد، چه بهتر.

 



بي خواب ها موز، انجير يا خرما بخورند

موز، انجير، خرما و گوشت بوقلمون حاوي مقادير بالايي اسيدآمينه تريپتوفان هستند كه در بدن به سروتونين تبديل مي شود و اين تركيب منجر به حالت خواب آلودگي در فرد مي شود.
تغذيه نقش عمده اي در درمان و پيشگيري از بي خوابي دارد و زمان مصرف انواع مختلف مواد غذايي نيز بسيار حائز اهميت است.
انواع نان، ماكاروني، سيب زميني و برنج حاوي مقادير بالايي كربوهيدرات است كه در بدن به آرامي هضم و سوخته مي شود. يك عصرانه حاوي مقادير بالايي از كربوهيدرات و مقادير كم پروتئين مي تواند شما را براي داشتن خواب مناسب شبانه آماده كند.
موز، انجير، خرما و گوشت بوقلمون حاوي مقادير بالايي اسيد آمينه تريپتوفان هستند. تريپتوفان در بدن به سروتونين تبديل مي شود كه تركيب اخير منجر به حالت خواب آلودگي در فرد مي شود.
شير نيز مقادير مناسبي تريپتوفان دارد. همچنين ماست حاوي سروتونين است و به همين علت مصرف هر يك از اين مواد غذايي ساعاتي قبل از خواب شبانه توصيه مي شود.

 



نوجوانان را با تغذيه متعادل آشتي دهيم

مريم سادات كاظمي
نوجواني مرحله اي از زندگي است كه كيفيت موادغذايي طي اين دوران از اهميت بالايي برخوردار مي باشد. اما معمولا صحبت كردن با نوجوانان راجع به تغذيه متعادل و متناسب چندان كارآساني نيست. چرا كه در اين دوران نوجوان تمايل به خوردن غذاهاي حاضري دارند. گرچه در بسياري مواقع نوجوان با دوستانش در مدرسه يا بيرون از منزل غذا مي خورند، اما انتخاب مواد غذايي مناسب و تنوع آنها در درجه اول اهميت قرار دارد كه والدين دراين باره نقش بسيار مهمي دارند.
همين امر باعث مي شود آنها در خطر پرخوري و اضافه وزن قرار گيرند. البته اين موضوع معمولا در بين پسران ديده مي شود، زيرا دختر خانم ها در اين سن، به خاطر حفظ تناسب اندام از خوردن هر غذايي خودداري مي كنند و اين در حالي است كه بدن آنها به همه انواع مواد غذايي نياز دارد. حال ببينيم چه توصيه هايي ما بين چاقي و سوءتغذيه يعني همان تغذيه متناسب مفيد است.
تمايل به غذاخوردن در هر مكاني
امروزه خوراكي هاي وسوسه انگيز زيادي براي نوجوانان وجود دارد. او در منزل مي تواند در هر ساعتي سراغ يخچال برود و خوراكي بخورد. در بيرون نيز جذابيت تنقلات و نوشيدني هاي شيرين در كافي شاپ، سينما، فست فودها و... وجود دارد. نوجوانان معمولا ترجيح مي دهند زماني كه با دوستانشان به گردش مي روند در مكان هايي كه فست فود ارايه مي كنند، غذا ميل كنند. آنها همچنين در هنگام تماشاي فيلم هم از خوردن ساندويچ و پيتزا بسيار لذت مي برند كه البته اين مسئله به فرهنگ جامعه و خانواده نيز بستگي دارد. زيرا وقتي بزرگتر ها به ندرت سبزيجات و ميوه هاي تازه مصرف مي كنند، چطور مي توان نوجوان را به خوردن اين مواد تشويق كرد؟!
در زندگي مدرن امروز معمولا فرصت چنداني براي آشپزي خانگي و دور هم بودن اعضاي خانواده براي غذاخوردن وجود ندارد. در بسياري از خانواده ها هر يك از اعضا، ساعتي از روز به خانه برمي گردند و غذاي خود را تنها، جلوي تلويزيون يا كامپيوتر ميل مي كند. اين يكي از معضلاتي است كه خانواده ها حتماً بايد با آن مقابله كنند. والدين مي بايست در مورد خواص غذاهاي مختلف نيز مانند هر مسئله ديگري با فرزندان صحبت كنند. كمك خواستن از نوجوان در آشپزي مي تواند روش مناسبي براي جلب تمايل او به طعم هاي مختلف خوراكي ها باشد.
نياز افزون به كالري
در اين سن بايد با نوجوان راجع به نيازهاي بدن براي رشد صحبت كرد. بين سن 10 تا 20 سالگي مصرف انرژي بالاست. از نوزادي تا 12 سالگي بچه ها روزانه فقط به 2000 واحد كالري نياز دارند. اين در حالي است كه با ورود به دوران نوجواني بين سنين 13 تا 19 سالگي، دختران به 2200 واحد كالري نياز دارند و پسران 2700 واحد كالري در روز مي سوزانند. مي توان نياز آنها را با بزرگسالان نيز مقايسه كرد؛ چنان كه خانم بزرگسال 2000 واحد كالري و آقا به 2500 تا 2700 واحد كالري نياز دارند. واضح است كه اين آمار براي اطلاع است و با توجه به قد، فيزيك بدن، وزن و فعاليت بدني هر يك تغيير مي كند.
شناخت اين اطلاعات به نوجوان اين امكان را مي دهد كه به اهميت مواد غذايي براي رشد، پي ببرد. همچنين خوب است كه خواص هر ماده غذايي را براي اندام هاي بدن به او يادآور شويم. به اين صورت او به اهميت خوراكي هاي مختلف پي مي برد.
پروتئين ها كه ماهي، تخم مرغ و گوشت ها غني ترين منابع آن هستند، براي رشد ماهيچه ها بسيار مفيدند. به علاوه اين خوراكي ها سرشار از آهن هستند كه از خستگي گاه به گاه نوجوانان پيشگيري مي كند. غلات، سبزيجات خشك (عدس، نخود) نيز حاوي آهن به شكل ديگري هستند كه البته از اهميت آنها نيز نبايد غافل شد.
كلسيم نيز يكي ديگر از عناصر ضروري رشد است. اين ماده در لبنيات و همچنين سبزيجات، سويا، دانه هاي چرب (بادام، گردو) و سبزيجات سبز رنگ مانند كلم، اسفناج، شلغم و كلم بروكلي وجود دارد. براي اينكه بچه ها با كمال ميل سبزيجات بخورند، سبزيجات را بخارپز نكنيد. به علاوه سعي كنيد معمولاً سبزيجات را با حبوبات براي آنها آماده كنيد. خلاصه اينكه هميشه مواد غذايي را ساده و معمولي نپزيد و تنوع در آشپزي را هميشه به خاطر داشته باشيد.
تركيب موادغذايي اصلي
يكي ديگر از ويتامين هاي لازم در اين سن، ويتامينD است. اين ويتامين به بدن براي جذب كلسيم كمك مي كند. ماهي، زرده تخم مرغ و جگر منابع غني سرشار از ويتامينD است. در اكثر موارد، نوجوانان دشمنان قسم خورده جگر و قلوه و امثال آن هستند. مي توانيد با يك دستور غذايي ساده طعم جگر را تغيير دهيد. برش هاي جگر را در ماهيتابه بپزيد و در لحظه آخر كمي آب پرتقال يا آب ليمو به آن اضافه كنيد. در اين صورت بسيار خوشمزه مي شود.
ويتامينC در طي دوران رشد نبايد اصلاً كم اهميت جلوه كند. مركبات، ميوه هاي غيربومي مانند كيوي، انواع فلفل، گوجه فرنگي، جعفري و سبزيجات تازه و ظريف سرشار از اين ويتامين است. همچنين عطر و بوي عالي آويشن، برگ بو و رزماري را از دست ندهيد.
درمورد ويتامين B9 نيز بايد گفت كه سيستم ايمني بدن را تقويت مي كند، ساخت گلبول هاي قرمز را تضمين مي كند و از كم خوني پيشگيري مي كند. به علاوه اين ويتامين براي سنتز اسيدهاي آمينه و ناقلان عصبي نيز ضروري است و نقش آن در ساختار مغز غيرقابل انكار است. ويتامينB9 در مخمر، اسفناج، طالبي، بادمجان، گردو، پنير تصفيه شده و همچنين مواد نشاسته اي مانند برنج، ماكاروني و سيب زميني وجود دارد.
لازم نيست تا نوجوان براي رشد، مقدار زيادي غذا بخورد. بلكه كيفيت غذاها در درجه اول اهميت قرار دارد. يك بشقاب غذا كه يك سوم آن ماكاروني يا برنج و دوسوم ديگر شامل يك تكه گوشت و سبزيجات باشد، نياز او را برطرف مي كند. اگر فرزند شما غذاهاي خام دوست دارد به عنوان پيش غذا سبزيجات خام برايش سرو كنيد. خوراكي هاي خام ازنظر تغذيه بهتر از مواد پخته هستند و زودتر احساس سيري را برمي انگيزند. اين دستور غذايي براي نوجوانان كه معمولاً احساس گرسنگي دارند، بسيار عالي است.

 



نگهداري ترشي در ظروف فلزي خطرناك است

ترشي ها را در ظروف شيشه اي نگهداري كنيد، زيرا نگهداري آنها در ظروف فلزي به علت واكنش بين ماده اسيدي سركه و ظرف باعث ايجاد مواد مضر و خطرناك براي بدن مي شود.
تمام موادغذايي به علت داشتن آب، PH مناسب و تركيبات مغذي مي توانند محيط مناسبي براي رشد ميكروارگانيسم ها باشند. وجود ميكروارگانيسم ها موجب فساد غذاها مي شوند.
انواع سبزي و ميوه را بايد جداگانه در يخچال نگهداري كرد. به دليل اينكه برخي از ميوه ها و سبزي ها روي يكديگر اثر مي گذارند و موجب فساد زودهنگام غذا مي شود.
اگر سيب خوراكي در كنار ساير ميوه ها نگهداري شود بر اثر تنفسي كه دارد بر ساير ميوه ها اثر گذاشته و سريع تر ميوه ها فاسد مي شوند.
موزه ميوه اي است كه دماي نگهداري آن 13 درجه سانتي گراد است و در جاي خنك و خارج از يخچال بايد نگهداري شود.
كنسروها را قبل از مصرف بايد به مدت 20 دقيقه جوشاند تا از خطر بيماري بوتوليسم كه يك بيماري بسيار كشنده است، جلوگيري شود.
ترشي ها بايد در ظروف شيشه اي نگهداري شود تا بين ماده اسيدي سركه و ظرف واكنش ايجاد نشود.
براي منجمد كردن گوشت بايد آن را به قطعه هاي كوچك تقسيم كرد تا زود منجمد شود. هنگام استفاده از گوشت منجمد نيز بايد آبي كه از گوشت خارج مي شود را مورد استفاده قرار داد.

 



جولان باكتري ها در آشپزخانه

شايد برايتان پيش آمده باشد كه دريك رستوران با مشاهده بشقاب يا ليواني كثيف به مسئول مربوطه اعتراض كرده باشيد. شايد با ديدن خرده نان دريك فسنجان درمورد استفاده از نان به ترديد افتاده باشيد. آيا هميشه پس از قطعه قطعه كردن گوشت، تخته مخصوص را ضدعفوني مي كنيد؟
درصورت به كار بستن توصيه هاي زير باكتري هاي بيماري زا را در آشپزخانه به حداقل خواهيد رساند:
1- ظروف را مدت بيشتري بشوئيد. توصيه مي شود در رستوران ها آبي با حرارت 110 درجه فارنهايت به كار رود ولي درمنازل اين كار امكان پذير نيست.
تحقيقات نشان مي دهد وقتي دماي آب تقريبا به اندازه دماي خانه باشد مردم مدت طولاني تري را صرف شستن ظروف مي كنند و نتيجه به دست آمده نيز بسيار راضي كننده است.
2-بلافاصله ظروف را بشوئيد. شستن ظروف و پاك كردن 3- پيشخوان بايد هرچه زودتر انجام شود. هر قسمت را بارها با دستمال پاك كنيد.بهتر است هربار از حوله كاغذي استفاده كنيد. اين كار مانع از رشد و نمو باكتري ها و چسبيدن ذرات غذا به ظروف و سطوح مي شود.
3- براي شستن ظروف از صابون ضد باكتري و روش خيساندن استفاده كنيد.
لبنيات بيشتر از ساير مواد غذايي براي رشد باكتري ها مناسب است بنابراين خيساندن ظروف در آب گرم و صابون شستن تمام سطوح توصيه مي شود.
4- تا حد امكان از ظروف استيل استفاده نكنيد. ظروف مختلف خصوصيات متفاوتي دارند.
به عنوان مثال چنگال هاي استيل بهترين مكان براي رشد باكتري ها هستند.
5-چنگال ها را با دقت بيشتري بشوئيد. شستن فضاي ميان دندانه هاي چنگال ها كارآساني نيست.
6-وقتي با گوشت سروكار داريد دقت بيشتري لازم است.
علاوه بر شستن مداوم، بايد پس از هربار غذا خوردن تمام سطوح با صابون ضد باكتري شسته شود. در ضمن دستها را پس از تماس با گوشت (و پيش از انجام هركاري) بشوئيد.
براي جلوگيري از چكه كردن آب گوشت، آن را درپايين ترين قفسه قرار دهيد و هرگز گوشت پخته شده را در جايي نگذاريد كه قبلاً گوشت خام ذخيره مي شد.
يادتان باشد تخم مرغ و گوشت محل مناسبي براي رشد ونمو باكتري ها مي باشد.
آذرشايان

 



سؤالات كودك را بي پاسخ نگذاريد

تحقيقات نشان مي دهد نمره هوش كودكان را مي توان تا 20 نمره افزايش داد در صورتي كه در محيطي غني رشد كنند و نيازهاي آن ها در خانواده رفع شود. در واقع توجه به سؤالات كودكان نمره هوش آن ها را تا 20 نمره افزايش مي دهد.
يكي از دوره هاي حساس رشد كودكان هفت تا 9 ماهگي است كه كودك به مادرش علاقه مند و جدا شدن از او سبب گريه اش مي شود.
اگر كودك مدت كوتاهي از مادرش دور شود دلبستگي او دچار مشكل مي شود و در آينده او تأثير خواهد گذاشت.
كودك در سنين 2 تا 3 سالگي لجباز مي شود و 3 تا 4 سالگي سن چراها و كنجكاوي هاي كودكان است و در صورتي كه به سؤالات كودكان به درستي پاسخ داده شود به رشد ذهني و خلاقيت او كمك مي شود.
مشكلات دوران كودكي بر تشكيل شخصيت او در بزرگ سالي تأثير فراواني دارد و اين مشكلات در اثر توجه نكردن به نيازهاي كودك به وجود مي آيد مانند نوزادي كه نياز به محبت دارد و از روي واكنش هاي غيركلامي مادر متوجه محبت او نسبت به خود مي شود و اگر نيازهاي عاطفي او برطرف نشود و والدين براي او وقت كافي نگذارند در آينده او تأثير خواهد گذاشت.
بهترين سبك تربيتي كودكان اعتدال است، لذا: والدين بايد اين حد را رعايت كنند، اگر والدين كنترل، نظارت و سختگيري زياد كنند كودك دچار فشار روحي شديد مي شود و اگر كودك را به حال خود رها كنند كودك دچار هرج و مرج مي شود.
والدين بايد داراي خانواده سالم باشند يعني بين پدر و مادر تفاهم و توافق باشد و مشكلي در خانواده نباشد چرا كه هر نوع مشكلي كودك را تحت تأثير قرار مي دهد و كودكي كه در خانواده با عشق، محبت، دوستي و تفاهم بزرگ شود اين عشق و محبت را از خانواده ياد مي گيرد و نيازهاي مختلف كودك در سنين مختلف حل مي شود.
والدين بايد نظارت كافي بر فرزندانشان داشته باشند و كودك را به حال خود رها نكنند و از دور مواظب كارها و رفتارهاي كودك خود باشند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14