(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 15 شهريور 1389- شماره 19734

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت الله مصباح يزدي: مروجين مكتب ايراني در نقطه مقابل تفكر امام(ره) قرار دارند
هشدار سردار نقدي درباره ايجاد درگيري هاي ساختگي
احمدي نژاد در ديدار با هنرمندان: عرصه فرهنگي صحنه اصلي نبرد در جهان است
فارين افرز: دومينوي هسته اي در خاورميانه افسانه است
واكنش مايكل لدين نسبت به راه اندازي سايت ايراني باراك اوباما
تجليل آيت الله نوري همداني از تلاش هاي قرآني دولت
هفته نامه ويك : فكر هرگونه اقدام عليه ايران اشتباه است
بخش هايي از شهر تاريخي زلف آباد كشف شد
آغاز ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون فراگير ارشد پيام نور از 27 شهريور
وزارت آموزش و پرورش: فعاليت موسسه مطالعه خلاقيت كودك و نوجوان غيرقانوني است
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان:
قزوين ميزبان فيلم هاي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه شد
مبتكر شوشتري فيلتر صنعتي تصفيه هوا ساخت
از امروزكتاب هاي درسي ابتدايي در تهران توزيع مي شود
انتقال 11 پژوهشكده و آموزشگاه وزارت راه و ترابري به اصفهان قطعي شد
زندگي علامه مجلسي دراصفهان سريال مي شود
برگزاري نخستين همايش كرسي تلاوت قرآن كريم ويژه بانوان در اصفهان
اخبار ادبي و هنري



آيت الله مصباح يزدي: مروجين مكتب ايراني در نقطه مقابل تفكر امام(ره) قرار دارند

آيت الله مصباح يزدي ترويج مكتب ايران به جاي اسلام را نتيجه تفكر عمل گرايي دانست و گفت كساني كه اين انديشه را مطرح مي كنند در مقابل تفكر امام(ره) قرار دارند.
آيت الله محمدتقي مصباح يزدي در ادامه جلسات تفسير خطبه فدكيه كه در دفتر مقام معظم رهبري در قم برگزار شد از ترويج مكتب ايران به جاي اسلام شديدا انتقاد كرد و گفت: بسياري از انحرافات فكري ريشه اي، كه از دست سازهاي مهارت آميز ابليس است، مومنان و مسلمانان را قانع مي كند كه ارزش، رفتار ملت و آباء و اجداد شما است و ديگر صحبت از اسلام نكنيد.
وي با انتقاد از اين طرز تفكر و مروجان آن گفت: اينكه صحبت از ارزش هاي عام انساني و امثال آن بشود، اين موضوعات و ايده ها در بت پرست ها هم بوده است در ساير طوايف و منكران نيز هست.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: پس جايگاه ايمان كجاست كه اصل آن ارزش ها است، آموزه هاي ديني و قرآني دم از ارزش ها مي زند، حال ما بياييم و بگوييم وقت اينها گذشته است و جامعه امروز براي آن ارزش قائل نيست!
آيت الله مصباح يزدي افزود: عجيب است در جامعه اسلامي و انقلابي ايران كه امام راحل نان و آب از دهانشان مي افتاد، اما اسلام از دهانشان نمي افتاد، كسي به عنوان پيروي از اسلام بگويد صحبت از اسلام و ارزش هاي آن گذشته است.
وي ترويج مكتب ايران به جاي اسلام را در تضاد با تفكر امام راحل دانست و گفت: نص فرمايشات امام راحل اين است كه ما براي ايران و ايراني بودن ارزشي قائل نيستيم و همه تلاش ما بايد براي ترويج اسلام باشد.
آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: حال با اين وجود ما بياييم و بگوييم فقط ايران؛ آيا اين اسمش اسلام و بندگي خدا و اطاعت از دين و حفظ ارزش هاي جمهوري اسلامي است؛ به كجا مي رويم؟
وي بيان داشت: آغاز اين از همان عمل زدگي شروع مي شود، من در اينجا بيان نمي كنم چون به بعضي ها ممكن است بر بخورد؛ آن كساني كه روي عمل گرايي تكيه مي كردند، اين ميوه همان درخت است، حالا هم خيلي از اين حرف ها بدشان نمي آيد.
آيت الله مصباح يزدي، گرايشات عمل گرايانه را درتضاد با مباني اسلامي و آموزه هاي ديني دانست و تاكيد كرد: گرايشات عمل گرايانه كه حقانيت آن را از عمل بدست مي آورند موضوع و گرايشي است كه با شدت و ضعف در بين بسياري از مردم وجود دارد.
وي گفت: اين طرز تفكر در برخي از اشخاص معروف كشور ما از ابتداي انقلاب اسلامي وجود داشته است و اگر به سخنان، مقالات و نوشته هاي آنان نگاه و دقت كنيم، اين نوع گرايشات را به وضوح مي بينيم.
آيت الله مصباح يزدي اظهار داشت: طرفداران اين طرز تفكر مردم را تشويق مي كنند كه كار پيش برود و كاري هم به صحت و فساد مباني آن ندارند و در اين راستا به اعتقادات، و فكر و مسائل معنوي نيز چندان اهميتي نمي دهند؛ اينها تنها هدف شان پيشرفت كار است و در اين بين اعتقاد به خدا نيز برايشان مهم نيست، كارشان پيش برود با هر عامل و دليلي كه باشد، مشكلي نيست.
عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: وقتي آن زمان صحبت از نگراني از بين رفتن برخي از ارزش هاي اسلامي و ديني مطرح مي شد، مي گفتند بگذاريد كارشان را بكنند؛ اين نتيجه همان روحيه عمل گرايي بجاي ارزش گرايي و اسلام گرايي است.
وي تصريح كرد: متاسفانه وقتي اينها را ناديده بگيريم و آرام آرام از كنار آن گذر كنيم و بگوييم حالا نان و مسكن ارزان شد يا نه و از كنار دين به سادگي عبور كنيم وضعيت همين مي شود.
وي با بيان اينكه پايبندي به اصول و مباني مهم تر از عمل است تاكيد كرد: در آيات و روايات اسلامي مؤيدات بسياري براي اين مساله وجود دارد كه بايد به آن توجه كرد.

 



پرهيز از احياي مردگان سياسي
هشدار سردار نقدي درباره ايجاد درگيري هاي ساختگي

سردار نقدي درباره ايجاد درگيري هاي ساختگي با هدف احياي مردگان سياسي فتنه گر و بدنام كردن حزب الله هشدار داد.
سردار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين كه در جمع دست اندركاران تربيت و آموزش بسيج سخن مي گفت با بيان اينكه در مبارزه امروز ميان حق و باطل، طرف حساب بسيج استكبار جهاني به سركردگي آمريكاست، افزود: دست نشاندگان خرده پاي استكبار حقيرتر از آن هستند كه به حساب آيند.
وي با يادآوري اينكه خط مشي امروز بسيج، آگاهي بخشي و تقويت آمادگي ها براي به نتيجه رساندن مبارزات حق طلبانه مردم ايران و همه مسلمانان با نظام سلطه جهاني است، گفت: ايجاد درگيري هاي ساختگي سناريوي دشمن است؛ آنها قصد دارند با ايجاد درگيري هاي محلي مردگان سياسي فتنه گر را دوباره زنده و حزب الله را بدنام كنند. جوانان دلسوز بايد مراقب باشند و وارد چنين بازي هايي نشوند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين تاكيد كرد: آمريكا و صهيونيست ها بويژه انگليس خبيث كه صحنه گردان اين مسائل است بايد بدانند كه اين مهره ها سوخته و لو رفته اند و از نظر مردم ما افتاده اند و با هيچ ترفندي احيا نخواهند شد.
نقدي افزود: دهها ميليون ايراني رشيد روز قدس امسال روي جسد اين مردگان سياسي و بانيان شعار «نه غزه نه لبنان» رژه رفتند و با اراده آهنين خود صهيونيسم و ايادي فتنه گرش را زير پا له كردند.
به گفته وي، دم عيسوي هم نمي تواند ديگر اين مردگان را زنده كند چه برسد به درگيري ها و مظلوم نمايي هاي نمايشي.
گفتني است جمعي از مردم كه در اعتراض به فتنه گري هاي كروبي مقابل منزل وي تجمع كرده بودند، روز پنجشنبه در اقدامي وحشيانه با تيراندازي از درون خانه كروبي به سمت مردم مواجه شده كه در اين ميان عده اي به شدت مجروح و به مراكز درماني منتقل شدند.
حادثه در برابر منزل كروبي ساخته عناصر خودسر بود
سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ هم درباره حاشيه سازي برخي عناصر خودسر در برابر منزل كروبي بيانيه اي منتشر كرد.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، ضمن تبريك حضور ميليوني و موثر مردم در راهپيمايي روز قدس به مقام معظم رهبري «مدظله العالي» و آحاد ملت غيور و شهيدپرور ايران اسلامي، حاشيه سازي برخي عناصر خودسر را در تجمع در برابر منزل كروبي كه منجر به تيراندازي از سمت منزل وي و زخمي شدن چند تن گرديد، حادثه اي ساخته و پرداخته عناصر بي تدبير و خودسر دانسته و به شدت محكوم مي نمايد.
اين بيانيه اضافه كرد: از آنجا كه فرصت طلبان و نفاق داخلي در پي بهره برداري از هر حاشيه سازي بوده و احتمالا در مورد اين حادثه خودسرانه متوسل به تحليل ها و نظرات پريشان و عاري از حقيقت شده و در پي دستيابي به اهداف پليد خود مي شوند؛ لذا فرماندهان، مديران، كاركنان و بسيجيان غيور و ولايتمدار سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ اين گونه حركت هاي حاشيه اي و عاري از تدبير را محكوم كرده و اعلام مي نمايد كه در شرايط حاضر همه بايد با آگاهي و بصيرت و براي حفظ وحدت از هرگونه ايجاد خوراك فكري براي نفاق داخلي و فتنه گران خودداري نمايند.
نويسندگان اين بيانيه در نهايت تاكيد كردند: سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ با دعوت آحاد مردم مؤمن اسلامي به هوشياري و بصيرت مضاعف، مسببان اين حاشيه سازي را افرادي خودسر و كاملا بي ارتباط با نهاد مقدس بسيج و سپاه دانسته و بر اين حقيقت ماندگار پاي مي فشارد كه بهترين و برترين پاسخ و محاكمه فتنه گران، محاكمه طبيعي و مردمي و عناصر سبك سر فتنه مي باشد كه مورد انزجار و تنفر عمومي ملت قرار گرفته اند و هرگونه ايجاد حادثه خودسرانه آب به آسياب دشمن ريخته است و سخن آخر اينكه همه آگاهان و اهل بصيرت اوج هوشمندي و تدبير بسيجيان دريادل را باور داشته و هيچ گاه تحت تاثير تبليغات بي اساس دشمنان قسم خورده خارجي و نفاق كور داخلي قرار نخواهند گرفت.

 



احمدي نژاد در ديدار با هنرمندان: عرصه فرهنگي صحنه اصلي نبرد در جهان است

رئيس جمهور عرصه فرهنگي را صحنه اصلي نبرد در جهان خواند و تأكيد كرد كه امروز حتي براي ماندگاري خود نمي توانيم در اين عرصه جهاني حضور نداشته باشيم.
به گزارش خبرگزاري ها، محمود احمدي نژاد شنبه شب در ضيافت افطار با جمعي از هنرمندان، هنر را عرصه ماندگاري يك ملت دانست و گفت: ايران خزانه و ذخيره بزرگي از ارزش هاي انساني و زيبايي هاي الهي است و امروز هم براي ماندگاري خود و هم بشريت نيازمند عملياتي كردن اين خزانه بي پايان براي ارائه آن به نسل هاي آينده هستيم.
وي افزود: هيچ گاه در طول تاريخ جنگ ها نتوانستند موجب ماندگاري كسي را فراهم كنند بلكه فرهنگ هاي متعالي كه در قالب هنر عرضه شده اند، ماندگار شده اند.
رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه امروز نيز براي ماندگاري، اعتلا و عزت نيازمند هنر هستيم، اظهار داشت: ايران در طول تاريخ با فرهنگ متعالي انساني شناخته شده است و نام ايران در جهان، ويژگي هاي برجسته فرهنگي را به اذهان ملت ها تداعي مي كند، ملت ايران در طول تاريخ الهام بخش بوده است و امروز هم بايد همان نقش تاريخي را در جهان ايفا كند. بدون ترديداگر ملت ايران نقش حقيقي خود را احيا و ارائه كند تهاجم و هجمه هاي فرهنگي بيگانگان هيچ تأثيري نخواهد داشت.
احمدي نژاد عرصه فرهنگي را صحنه اصلي نبرد در جهان دانست و گفت: امروز حتي براي ماندگاري خود نمي توانيم در اين عرصه جهاني حضور نداشته باشيم. بخصوص در دوراني كه دنيا تشنه فرهنگ هاي متعالي است و همه انديشه ها و فرهنگ هاي متعالي در عرصه نظر و عمل به بن بست رسيده اند.
احمدي نژاد با بيان اينكه دوران دفاع مقدس تنها مقطعي از ارزش هاي والاي ملت ايران بود، گفت: هر مقطعي از تاريخ ملت ايران فوران عظمت و انسانيت است و بايد دست به دست هم اين بزرگي و عزت را با هنرمندي به دنيا معرفي كنيم.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان برخي از هنرمندان گفت: بي ترديد همه هنرمندان به دنبال اعتلاي نام ايران اسلامي و ساختن آينده درخشاني براي كشور هستند كه بايد با همدلي و ترسيم هدف مشترك هر چه در اين مسير گام برداشته شود.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: باور ما اين است كه همه كساني كه ذوق هنري دارند بايد فرصت فعاليت داشته باشند دولت به جامعه هنري كشور اعتماد كامل دارد و امروز كشورمان داراي بهترين هنرمندان و فرهنگ متعالي و فرصت هاي مناسب در عرصه هاي داخلي و خارجي است كه بايد اين ظرفيت ها به يكديگر پيوند داده شده و در جهت اعتلاي هر چه بيشتر نظام مقدس جمهوري اسلامي از آن استفاده كرد.
رئيس جمهور در ادامه با بيان اينكه جامعه هنري كشور بايد در فعاليت هاي خود نگاه جهاني را مد نظر داشته باشد اظهار كرد: سينماي ايران از اين ظرفيت برخوردار است كه در دنيا به الگو و معيار تبديل شود و هنرمندان كشورمان مي توانند با فعاليت هاي برجسته هنري خود باعث افتخار نام ايران درجهان باشند.
در ابتداي اين ديدار 15 نفر از هنرمندان برخي پيشنهادات و مشكلات خود را با رئيس جمهور در ميان گذاشتند.
حمايت از فيلم هاي ارزشي و دفاع مقدس، توجه دولت به بازنشستگي، بيمه و مسكن هنرمندان و احداث سالن هاي سينما از جمله موضوعاتي بود كه از سوي هنرمندان مطرح شد.

 



فارين افرز: دومينوي هسته اي در خاورميانه افسانه است

يك مجله غربي نوشت دومينوي هسته اي كه آمريكا آن را دستاويز خصومت با برنامه هسته اي ايران قرار داده، افسانه اي بيش نيست.
بلال صائب طي مقاله اي در پايگاه اينترنتي فارين افرز با اشاره به تبليغات غرب عليه برنامه هسته اي ايران براي تهديد نشان دادن آن مي نويسد: اين گونه تبليغ مي شود كه اگر كشوري در يك منطقه به فناوري هسته اي و تسليحات اتمي دست يابد اين روند مي تواند ديگر كشورها را هم تشويق به دستيابي به فناوري هسته اي كرده و در واقع يك «دومينو»ي هسته اي را در بين كشورها ايجاد مي كند، اما درباره سناريوي دومينوي هسته اي يك مشكل وجود دارد و آن اين است كه سابقه تاريخي نشان مي دهد اين سناريو درست نيست.
وي در ادامه اين مطلب مي نويسد: از آغاز پيدايش عصر اتمي بسياري از اشاعه اين گونه تسليحات بيم داشتند، اما پس از گذشت 65 سال تنها 9 كشور به توسعه تسليحات هسته اي اقدام كرده اند. نخستين كشور يعني آمريكا در سال 1945 و پنجمين آن چين 1964 بوده است كه به تسليحات دست يافته و قريب به 20 كشور هم در حال ظهور به عنوان يك قدرت اتمي هستند.
در ادامه اين نويسنده آورده است: طي 40 سال بعداز ظهور آخرين قدرت اتمي تنها 5 عضو هند، پاكستان، اسرائيل، آفريقاي جنوبي و كره شمالي بودند كه به جرگه دارندگان تسليحات اتمي پيوسته اند. اما آفريقاي جنوبي در دهه 1990 بطور داوطلبانه خود را خلع سلاح كرد و اين شيوه اي بود كه قزاقستان، بلاروس و اوكراين هم پس از فروپاشي شوروي از آن پيروي كردند.
فارين افرز در ادامه درباره «تئوري دومينو هسته اي» مي نويسد: اسرائيل در اواخر دهه 1960 تسليحات اتمي خود را توسعه داد اما در ادامه هيچ واكنش زنجيره اي دراين باره بوجود نيامد و هيچ كشور رقيبي در اين منطقه از آن پيروي نكرد و هيچ مسابقه تسليحاتي هم بين دو كشور بوجود نيامد و اين موضوع درباره كره شمالي هم صادق است. اين كشور 4 سال است كه اتمي است اما نه كره جنوبي و نه ژاپن با وجود توانايي اين دو كشور براي دستيابي به مواد لازم شكاف پذير براي ساخت تسليحات اتمي از آن پيروي نكرده اند. لذا از اين موارد مي توان اينگونه نتيجه گرفت كه دومينو هسته اي يك افسانه است و هيچ نشانه اي مبني بر اينكه در خاورميانه چنين روندي آغاز خواهد شد به چشم نمي خورد و اين در حالي است كه آمريكا در سال 2009 اقدام به ايجاد يك چتر دفاعي را در منطقه آغاز كرده است.
در بخش ديگري از اين مطلب با اشاره به برگزاري كنفرانس بازنگري ان.پي.تي. در سال 2010 و دستاوردهاي آن مي نويسد: گرچه برنامه اتمي اسرائيل يك معضل به شمار مي رود اما قرار است كنفرانسي با همين عنوان در سال 2012 برگزار شود و اين مي تواند گام ديگري براي خدمت به فرهنگ منع اشاعه تسليحات اتمي در خاورميانه باشد. اينها دستاوردهاي عمده در ممانعت از تكثير تسليحات اتمي در خاورميانه است و آنها برخلاف معمول بدترين مورد سناريو درباره يك ايران اتمي را مطرح مي كنند.
در پايان اين مطلب فارين افرز مي نويسد: چنين باورهاي اشتباهي به خاطر درك ضعيف غرب از ايران است. پس از 30 سال روابط بسيار سخت آموزشي، ديپلماتيك و فرهنگي با ايران؛ غرب از رهبري ايران، آمال ملي و فرهنگ اين كشور شناخت اندكي دارد. زيرا كه تصميم گيران سياسي زمان كمي براي تفكر درباره پيامدهاي يك ايران هسته اي دارند و از ايران ترس اغراق آميزي را بوجود آورده اند. اگر آمريكا آمال هسته اي ايران را در ابهام و تاريكي قرار نداده بود جلب حمايت بين المللي براي چهارمين دوره تحريم هاي ايران براي واشنگتن غيرممكن بود.

 



واكنش مايكل لدين نسبت به راه اندازي سايت ايراني باراك اوباما

در پي انتشار خبر راه اندازي سايت ايراني باراك اوباما، مايكل لدين مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا نسبت به راه اندازي اين پايگاه اينترنتي متعلق به جمعي از فعالان رسانه اي در ايران واكنش نشان داد.
به گزارش تارنماي اينترنتي باراك اوباما، لدين طي يادداشتي در پايگاه اينترنتي «نشنال ريويو» عنوان كرد: جمهوري اسلامي ايران وب سايتي را به رئيس جمهور اوباما اختصاص داده است. بيشتر اين سايت شايعه پردازي هاي بي اساس است البته كمي تفكر عميق به سبك حكومت ايران در آن ديده مي شود.
وي در حالي سايت ايراني باراك اوباما را به «شايعه پردازي بي اساس» متهم كرده كه در كارنامه خود، سابقه جالبي در خصوص شايعه پراكني دارد. لدين همان كسي است كه چند سال قبل، شايعه بيماري مقام معظم رهبري را در رسانه هاي غربي مطرح كرد و آن ها را دچار توهم كرد. اما پس از ديدار مردمي رهبر انقلاب با مردم، وي واكنشي جز شرمساري و فرافكني موضوع نيافت.
اين يهودي آمريكايي كه دكتراي فلسفه دارد، در مواجهه با ايران يك بار ديگر هم دچار شرمساري شده است.
وي در دوران رياست جمهوري رونالد ريگان، از دست اندركاران اصلي ماجراي «ايران كنترا» بود كه از آن، به عنوان يك آبروريزي سياسي براي آمريكا نام مي برند.
از ديگر اقدامات ضد ايراني لدين مي توان به ارائه طرح براندازي جمهوري اسلامي از طريق ايجاد آشوب هاي قومي در سال 2004 به سازمان سيا اشاره كرد. وي در همين راستا كنفرانسي را در اكتبر سال 2005 ميلادي با نام «اقوام ايراني» در واشنگتن برگزار كرد و كوشيد تا با سران گروهك هاي تجزيه طلب و قاچاقچي در مرزهاي ايران رابطه برقرار كند.
لدين كه از نومحافظه كاران تندروي آمريكا است همچنين علاوه بر شايعه پراكني، در جعل سند و سندسازي نيز تبحر خاصي دارد، وي در سندسازي عليه صدام حسين و طرح اين ادعا كه صدام در نيجر كيك زرد خريده بود، مشاركت داشته است گرچه اين تلاش هاي وي و همقطارانش نيز در نهايت با حمله آمريكا به عراق و حذف حكومت ضد ايراني صدام و روي كار آمدن حكومت شيعي برگرفته از اكثريت عراق همراه شد. از اين رو مي توان وي را يكي از بدشانس ترين مقامات ضدايراني آمريكا ناميد.

 



تجليل آيت الله نوري همداني از تلاش هاي قرآني دولت

آيت الله حسين نوري همداني از مراجع عظام تقليد از تلاش هاي قرآني دولت تجليل كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، آيت الله نوري همداني شنبه شب در مراسم افتتاح پنجمين نمايشگاه قرآن و عترت مشهد مقدس اظهار داشت: برهمه مسلمانان واجب است تا به قرآن توجه كنند و عنايت و اهتمام هرچه بيشتر به قرآن داشته باشند.
اين مرجع عاليقدر جهان تشيع تأكيد كرد: در ايران اسلامي وزارت ارشاد و دستگاه هاي دولتي همگام و هماهنگ با يكديگر گام هاي موثري را در زمينه فعاليت هاي قرآني برداشته اند كه بسي جاي خوشحالي دارد.
وي خاطرنشان ساخت: بايد به نحوي فعاليت هاي قرآني را گسترش و ترويج داد تا تمام دنيا بدانند علوم جهان هستي از قرآن كريم اين معجزه جاويدان اسلام سرچشمه مي گيرد.
وي با بيان اينكه خوشبختانه در ايران اسلامي گام هاي مثبتي در زمينه ترويج فعاليت هاي قرآني برداشته شده است خطاب به حاضران اين مراسم گفت: قرآن كريم را با جان و دل ياد بگيريد زيرا بهترين گفتارها در قرآن است و درك عميقي از آن داشته باشيد زيرا قرآن بهار دلهاست.
آيت الله نوري همداني فعاليت هاي قرآني انجام شده در سال هاي اخير را مثبت ارزيابي كرد و افزود: جهت دهي به كوشش پژوهش گران و مسئولان فرهنگي براي شناسايي شرايط تحقق قرآن و شناسايي ظرفيت ها و برنامه ريزي كوتاه مدت و بلندمدت براي تحقق شرايط قرآن از مهم ترين راهكارهايي است كه با كاربرد آنها جامعه مي تواند رهبري حقيقي قرآن را بپذيرد.

 



هفته نامه ويك : فكر هرگونه اقدام عليه ايران اشتباه است

يك هفته نامه غربي ضمن هشدار درباره هرگونه ماجراجويي عليه ايران نوشت با توجه به اينكه تهران هيچ گاه در پي سلاح هسته اي نبوده اصولاً فكر هرگونه اقدام عليه ايران اشتباه است.
«دنيل لرسيون» نويسنده محافظه كار آمريكايي طي مقاله اي در شماره اخير هفته نامه «ويك» مي نويسد: سياسيون آمريكايي درگير بحث اقدام و يا عدم اقدام عليه ايران هستند و اين گونه خيال مي كنند كه چنين امري الزامي است.
نويسنده به مقاله اخير «جفري گلدبرگ» در «مجله آتلانتيك» درباره مسئله ماجراجويي احتمالي اسرائيل عليه ايران اشاره نمود و مي نويسد: اين مقاله بحث و گمانه زني هاي بسياري را به همراه داشته، اما هيچ يك از شركت كنندگان اصلي در اين مباحث به اين حقيقت اشاره نمي كنند كه اساساً چنين نظراتي تا چه حد ظالمانه و بي مبنا هستند.
لرسيون اضافه مي كند كه سياستمداران و دست اندركاران برمبناي فرضيات اثبات نشده در مورد اينكه ايران در حال توليد سلاح هسته اي است درگير مباحث بي پايان در اين باره شده اند انگار آمريكا و اسرائيل حق آغاز جنگ با ايران را هر زمان كه اراده كنند، دارند.
اين هفته نامه اضافه مي كند كه ظاهراً رسانه ها و سياستمداران آمريكايي از جنگ عراق درس نگرفته اند و يكي از اشتباهات عمده در اين درگيري اين بود كه اولاً جنگ عراق براساس فرضيات و استنباطات اثبات نشده آغاز شد و ثانياً اين تكبر و غرور كه آمريكا و متحدينش آزادند هر زمان كه اراده كنند دست به اقدام ماجراجويانه بزنند.
اين نويسنده مي افزايد: مقاله گلدبرگ به مقابله با اشاعه هسته اي از طريق توسل به زور اشاره مي كند در حالي كه هيچ مدرك مستدلي دال بر اشاعه تسليحات هسته اي از جانب ايران وجود ندارد. همانگونه كه يكسال قبل از حمله به عراق، اين كشور كه به مراتب ضعيف تر از آمريكا بود به عنوان متجاوزي غير منطقي معرفي گرديد كه مي بايست جلو آن گرفته مي شد. حتي مخالفت با جنگ عليه ايران متمركز براثرات منفي اين جنگ بر منطقه بوده در حالي كه موضوعي بسيار اساسي تر در اين رابطه مي بايد عنوان گردد و آن اين است كه جنگ پيشگيرانه چيزي جز تجاوز گستاخانه و سركشانه نيست و دولتهايي كه دست به چنين جنگ هايي مي زنند مرتكب جناياتي عظيم مي گردند.
به عقيده نويسنده، موضوع بدتر اين است كه ماجراجويي به اهداف خود دست نخواهد يافت زيرا ايران اساساً در پي سلاح هسته اي نيست و هر گونه اقدام برقراري روابط دوستانه و گرايش به سوي مصالحه و دوستي را غير ممكن مي كند.

 



بخش هايي از شهر تاريخي زلف آباد كشف شد

درجريان كاوشهاي باستان شناسي، قسمتهايي از شهر تاريخي زلف آباد فراهان شامل ميدانگاه ومعبر سنگي از دل خاك هويدا شد.
محمد علي فرمهيني فراهاني، مديركل ميراث فرهنگي، گردشگري وصنايع دستي استان مركزي با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: دور دوم كاوش هاي باستان شناسي زلف آباد از نيمه دوم مرداد ماه امسال در وسعت 500متر مربع دراين منطقه آغاز شده و در جريان اين كاوش ها يك محوطه سنگي بزرگ با ارتفاع بيش از يك متر درقلب اين شهر مدفون شده كشف شده است.
شهر زير زميني «زلف آباد» درسه كيلومتري شمال شرق فرمهين در مسير ارتباطي فرمهين- تفرش قرار دارد كه محوطه آن بيش از 130هكتار برآورد شده و درسال 1379 تعيين حريم و گمانه زني آن كامل شده است. طبق اسناد تاريخي اين شهر در قرن ششم تا نهم هجري، شهري مهم درشاهراه تجارت قم، تهران و اصفهان بوده و در دوره قاجار با وقوع زلزله اي مهيب در دل خاك مدفون شده است.

 



توكلي اعلام كرد
آغاز ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون فراگير ارشد پيام نور از 27 شهريور

معاون سازمان سنجش از آغاز ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور از 27 شهريورماه خبر داد.
دكتر حسين توكلي در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مهلت ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون فراگير كارشناسي ارشد، گفت: ثبت نام پذيرفته شدگان اين دوره طي روزهاي 27 و 31 شهريورماه انجام مي شود.
وي افزود: كليه پذيرفته شدگان در دانشگاه پيام نور استان تهران بايد به سايت WWW.pnu.ac.ir مراجعه كنند.
معاون سازمان سنجش در خصوص تعداد پذيرفته شدگان اين آزمون، گفت: در دوره كارشناسي ارشد دو هزار و 500 نفر پذيرفته شدند.

 



وزارت آموزش و پرورش: فعاليت موسسه مطالعه خلاقيت كودك و نوجوان غيرقانوني است

سازمان مدارس غيردولتي و توسعه مشاركت هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: فعاليت مؤسسه مطالعه خلاقيت كودك و نوجوان غيرقانوني است.
به گزارش مركز اطلاع رساني وزارت آموزش و پرورش تمامي فعاليت هاي موسسات مطالعه خلاقيت كودك و نوجوان در سطح كشور براي افراد زير 20سال غيرقانوني است و ادارات كل آموزش و پرورش موظف هستند براي هماهنگي با دستگاه هاي ذيربط استاني به منظور تعطيلي و پلمب كردن مراكز آن اقدام كنند.

 



معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان:
قزوين ميزبان فيلم هاي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه شد

معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين از اكران همزمان فيلم هاي بخش ملي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه، در تهران و قزوين خبر داد.
به گزارش فارس از قزوين به نقل از روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين، مهدي رمضاني بيان داشت: جشنواره بين المللي فيلم كوتاه از 28 آبان تا سوم آذرماه امسال در تهران برگزار مي شود.
وي ادامه داد: تاكنون 4 هزار فيلم به اين جشنواره ارسال شده كه پيش بيني مي شود 300 تا 400 فيلم در بخش ملي به اين جشنواره ارسال شود.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين افزود: اكران همزمان فيلم هاي كوتاه جشنواره بين المللي فيلم كوتاه در استان قزوين يك رويداد بزرگ در حوزه سينماي استان قزوين است كه سينماگران جوان بايد اين فرصت را مغتنم بشمارند.
وي خاطرنشان كرد: اين اقدام، فرصتي مناسب در اختيار علاقه مندان به فرهنگ و هنر به ويژه فيلمسازان جوان قرار مي دهد تا در راستاي تقويت توانمندي هاي خويش گام بردارند.
رمضاني توضيح داد: در سال گذشته نيز مقرر بود فيلم هاي جشنواره فيلم فجر در استان قزوين اكران شود ولي اين امر محقق نشد و به دليل فقدان اعتبار به مرحله اجرايي نرسيد.
وي افزود: اما اعتبار نمايش همزمان بخش ملي فيلم هاي كوتاه جشنواره بين المللي فيلم كوتاه در استان قزوين از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تامين شده كه در اين راستا تفاهمنامه اي نيز از طرف اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با وزارتخانه منعقد شده است.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين در پايان گفت: اين فيلم ها در مجتمع فرهنگي هنري ارشاد قزوين به نمايش گذاشته مي شود.

 



مبتكر شوشتري فيلتر صنعتي تصفيه هوا ساخت

اهواز- خبرنگار كيهان:
نوعي فيلتر صنعتي تصفيه هوا توسط يك مبتكر خوزستاني طراحي و ساخته شد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل آموزش فني و حرفه اي استان خوزستان، سرپرست مركز فني و حرفه اي شوشتر گفت: اين فيلتر توسط «مصطفي موسرخ زاده» يكي از محققان و مبتكران اين شهرستان و به منظور جلوگيري از انتشار دودهاي ناشي از فعاليت اگزوز در كارخانه هاي صنعتي طراحي و ساخته شده است.
منجزي هزينه اجراي اين طرح را نزديك به 30 ميليون ريال عنوان كرد و افزود: اين فيلتر به گونه اي طراحي شده است كه دودها و يا غبار حاصل از فرآيند دودزدايي را در چند مرحله از هم جدا كرده و در پايان مواد معلق حاصل را به صورت مواد جامد اوليه و تصفيه شده خالص براي استفاده دوباره در كارخانه ها تبديل مي كند.
وي تصريح كرد: اين دستگاه كه به شماره 58253 در ليست اختراعات كشوري ثبت شده است؛ كاملاً بومي بوده و هيچ گونه مشابه خارجي ندارد.

 



از امروزكتاب هاي درسي ابتدايي در تهران توزيع مي شود

مديركل چاپ و توزيع كتاب درسي وزارت آموزش و پرورش از آغاز توزيع كتاب هاي درسي ابتدايي در تهران خبر داد.
سيداحمد حسيني گفت: توزيع كتاب هاي درسي ابتدايي در شهرستان ها از هشتم شهريورماه آغاز شده است و در تهران نيز از امروز آغاز خواهد شد. وي افزود: كتاب هاي بخوانيم و بنويسيم ابتدايي و قرآن چهارم ابتدايي دچار تغييرات گرافيكي شده است.
وي با بيان اينكه يك هزار و 130 عنوان كتاب درسي با شمارگان بيش از 135 ميليون جلد در مدارس سراسر كشور توزيع مي شود، افزود: توزيع كتابهاي درسي راهنمايي و دبيرستان در يك هزار و 200 كتابفروشي تهران نيز از 20 شهريورماه آغاز مي شود.
مدير كل چاپ و توزيع كتب درسي وزارت آموزش و پرورش گفت: مبناي قيمت كتاب هاي درسي راهنمايي و دبيرستان براساس قيمت هاي پشت جلد كتاب هاي درسي است.
به گزارش ايرنا حسيني اضافه كرد: قيمت كتاب هاي درسي به صورت پوستر دراختيار كتابفروشي ها قرار گرفته است و آنان موظفند كه قيمت ها را در محل مناسبي نصب كنند.

 



انتقال 11 پژوهشكده و آموزشگاه وزارت راه و ترابري به اصفهان قطعي شد

رئيس كارگروه ويژه وزارت راه و ترابري از آغاز نخستين مرحله خروج بدنه اين وزارتخانه از تهران به ديگر شهرها خبر داد و اعلام كرد 11 پژوهشكده و آموزشگاه زير مجموعه سازمانها و شركتهاي وابسته به وزارت راه به اصفهان مي روند.
عبدالعلي صاحب محمدي در گفت وگو با مهر با اشاره به آغاز مرحله اول خروج بدنه وزارت راه و ترابري از تهران، گفت: پيشنهادي را استاندار استان اصفهان براي استقرار وزارت راه و ترابري در اصفهان ارائه كرد كه در سفر كارگروه ويژه انتقال زير مجموعه هاي وزارت راه و ترابري به اين استان علاوه بر بازديد از ساختمانهاي پيشنهادي، استقرار بدنه اين وزارتخانه در اين استان مورد بررسي قرار گرفت.
رئيس كارگروه ويژه انتقال زيرمجموعه هاي وزارت راه و ترابري از تهران به ديگر شهرها از خروج معاونت پژوهش، آموزش و تحقيقات وزارت راه و ترابري به اولين معاونت وزارت راه و ترابري از تهران خبر داد.
صاحب محمدي در عين حال اعلام كرد: تمامي پژوهشكده ها و آموزشگاه هاي زير مجموعه سازمانها و شركتهاي وابسته به وزارت راه و ترابري شامل 11 پژوهشكده و آموزشگاه به اصفهان منتقل خواهند شد.
وي درباره زمان انتقال معاونت پژوهش، آموزش و تحقيقات وزارت راه و ترابري به اصفهان تصريح كرد: پس از انجام هماهنگي هاي لازم توسط استاندار اصفهان براي استقرار اين معاونت در اصفهان و به محض انجام اقدامات مقدماتي، معاونت پژوهش، آموزش و تحقيقات وزارت راه به اصفهان خواهد رفت.
معاون وزير راه و ترابري با اشاره به درخواست انتقال برخي پرسنل شاغل در اين وزارتخانه به خارج از تهران، گفت: در حال حاضر حكم انتقال تمامي اين افراد صادر شده است، كه از اين تعداد برخي منتقل شده اند و بقيه اين افراد در حال انجام مراحل انتقال هستند.

 



زندگي علامه مجلسي دراصفهان سريال مي شود

اصفهان -خبرنگاركيهان:
مديركل صدا وسيماي مركز اصفهان گفت: علامه مجلسي خدمات بزرگي به مذهب شيعه داشته و با توجه به همين موضوع درصدد هستيم تا سريال زندگي اين عالم بزرگ را در اصفهان بسازيم.
علي كلباسي با اشاره به اينكه سريال «پيك راستان» آخرين مراحل مونتاژ، موسيقي و صداگذاري را پشت سرگذاشته اظهارداشت: اين سريال به تهيه كنندگي اكبر خواجويي با بهره گيري از بازيگران اصفهاني به زودي از يكي از شبكه هاي سراسري به روي آنتن خواهد رفت.وي افزود: اين سريال لهجه اصفهاني را به طور صحيح به مردم ايران معرفي مي كند.وي با اشاره به اينكه صحبت هايي شده كه اين سريال را شهريار بحراني كارگرداني كند، اظهارداشت: فيلمنامه اين سريال را دو نفر از توانمندترين فيلمنامه نويسان ايران نوشته اند و بودجه بسياري نيز براي آن درنظرگرفته شده است.
مديركل صدا و سيماي مركز اصفهان همچنين از ساخت «خورشيد اردهال» درصدا و سيماي مركز اصفهان خبر داد وگفت: در اين ارتباط قبلا با جواد شمقدري صحبت شده بود تا اين سريال را كارگرداني كند اما به دليل انتخاب وي براي معاونت سينمايي وزارت ارشاد حضور وي منتفي شد.كلباسي ادامه داد: موضوع اين سريال در رابطه با مشهد اردهال كاشان است. مديركل صدا و سيماي مركز اصفهان با اشاره به اينكه سريال هايي كه دراصفهان ساخته شده هنرمندان خوبي را به ايران معرفي مي كند، تصريح كرد: حامد كميلي با نقش آفريني درسريال «نقش جهان» به يكي از هنرمندان سرشناس سينما و تلويزيون تبديل شد.

 



برگزاري نخستين همايش كرسي تلاوت قرآن كريم ويژه بانوان در اصفهان

اصفهان - خبرنگار كيهان:
نخستين همايش كرسي تلاوت قرآن كريم ويژه بانوان، شانزدهم شهريورماه جاري در موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت(ع) اصفهان برگزار مي شود.
اين همايش با حضور جمعي از بانوان قاري و حافظ قرآن كريم در اصفهان برگزار مي شود.
همايش نخستين كرسي تلاوت قرآن كريم ويژه بانوان با اجراي تواشيح توسط يكي از گروه هاي قرآني داراي رتبه كشوري، قرائت قرآن كريم و ترتيل توسط بانوان داراي مقام كشوري، برگزاري مراسم قرعه كشي ويژه شركت كنندگان و تجليل از قاريان، حافظان و گروه جمع خواني تواشيح اجرا مي شود.
اين همايش به همت دفتر مركز توسعه و هماهنگي و ترويج فعاليت هاي قرآني اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در مركز تحقيقات و نشر معارف اهل البيت(ع) اصفهان برگزار مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

استقبال سرد از سريال مدافع فتنه
سريال «نون و ريحون» به كارگرداني فرزاد موتمن كه با حاشيه سازي سياسي قصد جلب توجه را داشت، از ميان 4سريال مناسبتي ماه مبارك رمضان رتبه پنجم را كسب كرد! براساس اين گزارش سريال هاي «جراحت»، «ملكوت» و «در مسير زاينده رود» در جذب مخاطب به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را در ميان سريال هاي ماه رمضان كسب كرده اند.
در اين نظرسنجي مجموعه تكراري «خانه به دوش»- مربوط به سال هاي گذشته- در رتبه چهارم و سريال «نون و ريحون» پنجم شد.
61 كشور جهان در جشنواره فيلم دفاع مقدس
پس از پايان مهلت دريافت آثار بخش بين الملل جشنواره در مجموع 186اثر از 61 كشور جهان شامل 58 فيلم سينمايي، 116فيلم مستند و 12فيلم كوتاه براي دبيرخانه جشنواره رسيده است.
اين فيلم ها از كشورهاي آلمان، اسپانيا، سوئيس، اندونزي، كرواسي، عراق، ژاپن، فلسطين، آمريكا، كامبوج، انگلستان، كره جنوبي، فرانسه، قطر، چين، امارات متحده عربي، هلند، مصر، كويت، كانادا، استراليا، تيمور شرقي، گرجستان، هنگ كنگ، تونس، ايتاليا، بلژيك، اتريش، دانمارك، لبنان، قزاقستان، هند، اردن، روسيه، بنگلادش، اكراين، ايسلند، جمهوري چك، بلغارستان، فيليپين، هائيتي، پاكستان، سريلانكا، گواتمالا، نيوزيلند، آرژانتين، صربستان، بوسني هرزگوين، تاجيكستان، مكزيك، كوبا، لوكزامبورگ، كنيا و ... براي دبيرخانه جشنواره ارسال شده اند.
اين جشنواره علاوه بر بخش رقابت بين الملل، براي نخستين بار به صورت همزمان در هشت كشور جهان شامل بوسني هرزگوين، كره شمالي، افغانستان، تاجيكستان، فنلاند، تركيه، سوريه و لبنان برگزار مي شود. ستاد برگزاري جشنواره در نظر دارد گزيده اي از فيلم هاي سينمايي منتخب دفاع مقدس را در اين كشورها به نمايش بگذارد.
لايه هاي پنهان دفاع مقدس در خارج از كشور
معاون فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي از برپايي نمايشگاه هفته دفاع مقدس با عنوان «لايه هاي پنهان» در نمايندگي هاي فرهنگي خارج از كشور خبر داد.
«محسن پاك آيين» اظهار داشت: اين نمايشگاه در سي امين سالگرد آغاز جنگ تحميلي و به منظور ارج نهادن و گراميداشت ياد و خاطره هشت سال مقاومت دليرانه مردان و زنان آزاده و قهرمان سرزمين ايران اسلامي در قالب فيلم، عكس، نقاشي و هنرهاي تجسمي از ايثار و مقاومت رزمندگان اسلام برگزار خواهد شد.
وي يادآور شد: نمايشگاه عكس لايه هاي پنهان جنگ 80 قطعه عكس را در قالب پوستر در معرض ديد علاقمندان قرار خواهد داد.
پاك آيين تصريح كرد: اين مجموعه در نظر دارد با نگريستن به نقش كشورهاي قدرتمند شرق و غرب، برخورد دوگانه مجامع بين المللي و اعتراف ساير كشورها به برتري ايران در مقاطع مختلف جنگ، بخش هاي ناگفته دفاع مقدس را بازگو كند.
شجاعي طباطبايي و داوري جشنواره «رد من» چين
مسعود شجاعي يكي از اعضاي هيئت داوران سومين جشنواره بين المللي كارتون «رد من» چين شد.
به گزارش پايگاه خبري حوزه هنري، مسعود شجاعي طباطبايي كارتونيست درباره اين جشنواره گفت: سايت Red Man يكي از سايت هاي فعال در عرصه هنر كاريكاتور است كه رقابت را به صورت اينترنتي برگزار مي كند، يكي از معيارهاي انتخاب سايت هاي برتر، برگزاري مسابقات اينترنتي است كه اين سايت تلاش كرده تا فعاليت خود را در اين زمينه گسترش دهد.
وي افزود: امسال سايت ايران كارتون براي دومين بار به عنوان سايت برتر كاريكاتور انتخاب شد و علاوه بر امتيازهايي مانند داشتن مجله الكترونيكي و به روز بودن، برگزاري مسابقات اينترنتي از جمله ويژگي هاي انتخاب آن عنوان شده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14