(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 16 شهريور 1389- شماره 19735

كوتاه اقتصادي
استفاده از بازنشسته ها در دستگاه هاي دولتي ممنوع شد
با تدوين بسته حمايتي توسط دولت اجاره بهاي مسكن ضابطه مند مي شود
وزير تعاون: 20درصد تعاوني ها راكد و غيرفعال است
بي اعتنايي خريداران ژاپني متانول ايران به تحريم هاي آمريكا
برگزاري 20 نمايشگاه در استان تهران
رشد فزاينده جمعيت بيكار در آمريكا
ايران 50 ميليون ليتر بنزين از تركيه خريد
دبير اتحاديه صنف بارفروشان: واردات ميوه سياسي است
تسهيلات جديد براي مسافران قشم
نمازگزاران عيد سعيدفطر بيمه شدند
بانك مركزي: نرخ تورم درمردادماه كاهش يافت



كوتاه اقتصادي

¤ مركز ملي فرش ايران در راستاي حمايت از حقوق مالكيت معنوي فرش دستباف كشور، طي فراخواني از تمامي طراحان، بافندگان و دست اندركاران هنر- صنعت فرش دستباف درخواست مي كند تا نسبت به ثبت آثار طرح و نقشه فرش دستباف اقدام كنند.
¤ معاون برنامه ريزي و توسعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) گفت: ظرفيت توليد شمش آلومينيوم در برنامه چهارم توسعه 99 درصد افزايش يافت.سيدجواد ميرمعيني با بيان اينكه در پنج سال اخير ميزان ظرفيت توليد اين فلز از 230 هزار به 457 هزار تن افزايش يافت، افزود: توليد اين فلز استراتژيك نيز در اين مدت 29درصد رشد پيدا كرد و از 219هزار به 282 هزار تن رسيد.
¤ سود بازرگاني 41درصدي جو كه پيش از اين قرار بود تا پايان آذر ماه برقرار باشد، از اول شهريور ماه امسال لغو شد.
¤ «جواد فرشباف ماهريان» رئيس كل بيمه مركزي «احد ميرزايي» را به سمت سرپرست مديريت روابط عمومي و بين الملل بيمه مركزي منصوب كرد.رئيس كل بيمه مركزي با اشاره به «توانايي»، «تعهد» و «تجربيات ارزشمند» ميرزايي، توفيق سرپرست جديد روابط عمومي را در انجام وظايف محوله در چارچوب ضوابط و مقررات از خداوند متعال خواستار شده است.آقاي ميرزايي 21سال سابقه كار در وزارت صنايع و سازمان هاي وابسته به آن را دارد و در هشت سال اخير مدير روابط عمومي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايميدرو) و شركت احداث صنعت بوده است.
¤ با تصويب دولت، 1200ميليارد تومان به عنوان رد ديون دولت به صندوق تامين اجتماعي بابت بدهي شركت هاي صندوق تامين اجتماعي براي اقساط و سود معوقه خريد سهام در بورس و مزايده ها تهاتر مي شود.
¤ پذيره نويسي سهام بانك پاسارگاد، به منظور تحقق افزايش سرمايه بانك پاسارگاد به زودي انجام خواهد شد.خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي بانك، در آيين گشايش شعبه هاشمي، ضمن اعلام اين خبر گفت: بانك پاسارگاد در پي تصميم به افزايش سرمايه خود از مبلغ 7700 ميليارد ريال به 23100ميليارد ريال، پذيره نويسي سهام خود را به زودي برگزار خواهد كرد.
¤ مدير گازرساني شركت ملي گاز با اشاره به اينكه هزينه هر كنتور هوشمند گاز بين 100 تا 200 هزار تومان است، گفت: از سه سناريوي پيشنهادي براي افزايش قيمت گاز در نهايت رئيس جمهور بايد تصميم گيري كند.
¤ مجري طرح زيتون وزارت جهادكشاورزي، توليد امسال زيتون در كشور را بيش از 56 هزار تن پيش بيني كرد.جهانگير عرب گفت: توليد زيتون با برنامه هاي پيش بيني شده پيش مي رود و پيش بيني توليد 65 هزار تن، رقم مناسبي است.
¤ مجري طرح خصوصي سازي صنعت برق موارد تكميلي تعهدات وزارت نيرو در قبال نيروگاه هاي بخش خصوصي را اعلام كرد. سيدحسين عبدالخالق زاده گفت: در راستاي ايجاد زمينه مناسب براي توليد و عرضه برق نيروگاه هاي خصوصي، وزارت نيرو نسبت به ايجاد بسترهاي لازم اقدام كرده است.

 



استفاده از بازنشسته ها در دستگاه هاي دولتي ممنوع شد

معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور از ايجاد بستر لازم براي استفاده از نيروهاي جوان خبر داد و گفت: براساس قانون مديريت خدمات كشوري، دستگاه ها نمي توانند از نيروهاي بازنشسته استفاده كنند و بايد نيروي جوان را به كار بگيرند.
لطف الله فروزنده دهكردي در گفت وگو با خبرگزاري برنا در پاسخ به اين سوال كه بعضي از دستگاه ها نيروهاي بازنشسته را به كار مي گيرند و از نيروي جوان استفاده نمي كنند، اظهار داشت: اين خلاف قانون است و براساس ماده 95 قانون مديريت خدمات كشوري بازنشستگان صرفاً مي توانند در كارهاي مشاوره اي و يا مطالعاتي به كار گرفته شوند كه آن هم به صورت يك سوم يك فرد شاغل مي شود به كار گرفت و به آن حقوق پرداخت كرد.
وي افزود: تمام تلاش ما اين است كه اين اقدام را رصد كرده و از رسانه ها درخواست كمك داريم، ضمن اينكه در قالب برنامه ها، كارهاي خوبي انجام مي شود كه بستر براي نيروهاي جوان بيشتر شود و اميدواريم دستگاه ها نيروي جوان را به كار گيرند.
فروزنده در خصوص نظارت بر دستگاه ها، گفت: يكي از وظايفي كه داريم نظارت بر اجراي قوانين امور استخدامي است و طبيعتاً به دستگاه ها ابلاغ و پيگيري مي كنيم و هر دستگاهي ذي حساب دارد كه وظيفه آن نظارت بر اجراي بخشنامه هاست و اين كار به علاوه سازمان بازرسي انجام مي شود كه اگر گزارشي به ما برسد، به طور خاص پيگيري مي كنيم.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در خصوص اينكه آيا برنامه اي براي انتقال بخش خصوصي از تهران وجود دارد، بيان كرد: در حال حاضر در حال تهيه طرحي هستيم كه با كمك وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع و معادن بعد از مصوبه شدن در كارگروه انتقال بتوانيم براساس آن براي صنوف و بخش خصوصي كه حاضر به انتقال از تهران هستند، امتيازاتي در نظر بگيريم.
وي اضافه كرد: انتقال بخش خصوصي از تهران جزو برنامه هاي ما است و در كارگروه انتقال روي آن كار مي كنيم كه پس از نهايي شدن آن اعلام خواهد شد.
فروزنده در پاسخ به اين سوال كه بعضي از كارمندان بعد از انتقال از تهران با كاهش حقوق مواجه شده اند، گفت: براساس امتيازاتي كه مي دهيم حقوق كارمنداني كه از تهران انتقال مي يابند از 01 تا 05 درصد افزايش مي يابد و اگر كارمندان از تهران انتقال يافته و با كاهش حقوق مواجه شده اند، حكم كارگزيني بعد و قبلشان را براي ما ارسال كنند تا به طور ويژه بررسي كنيم.

 



با تدوين بسته حمايتي توسط دولت اجاره بهاي مسكن ضابطه مند مي شود

وزير مسكن و شهرسازي با اشاره به علل افزايش
اجاره بهاي مسكن به خصوص در تهران، از اقدامات دولت براي ضابطه مند كردن آن خبر داد.
به گزارش شبكه خبر، علي نيكزاد با قبول افزايش قيمت اجاره بهاي مسكن، به ثابت ماندن قيمت خريد زمين، ملك مسكوني و رهن آپارتمان اشاره كرد و گفت: درباره اجاره بهاي مسكن دو اتفاق افتاده است.
وي افزود: اول اينكه معمولاً حداكثر جابجايي ها در تابستان انجام مي شود و دوم اينكه در تهران اكثريت افرادي كه مي خواهند منازل مسكوني خود را اجاره بدهند حاضر نيستند آن واحد را به صورت رهن و اجاره واگذار كنند.
نيكزاد اضافه كرد: اين افراد آپارتمان ها و منازل مسكوني خود را به صورت تمام اجاره به مستأجران واگذار مي كنند و بعضي ها نيز به اين موضوع دامن مي زنند.
وي گفت: اجاره بهاي مسكن قبل از ماه مبارك رمضان افزايش يافته بود اما شناسايي خانه هاي خالي و اقدامات انجام شده ديگر موجب شد اجاره بهاي مسكن ديگر بالا نرود.
وزير مسكن افزود: براي ضابطه مند كردن اجاره بهاي مسكن به خصوص در تهران، اقداماتي در وزارت مسكن در دست اجراست.
نيكزاد همچنين درباره بيمه كارگران ساختماني گفت: قبلاً كارگران ساختماني تحت پوشش بيمه قرار نمي گرفتند اما هم اكنون وزارت رفاه و تامين اجتماعي مي خواهد اين دسته از كارگران را كه داراي كارت مهارت باشند بيمه كند.
وزير مسكن و شهرسازي در ادامه با اشاره به هزينه هاي بيمه براي هر متر مربع ساختمان هنگام صدور پروانه ساختماني افزود: شهرداري ها افرادي را كه مي خواهند پروانه ساختماني بگيرند به بيمه تأمين اجتماعي مي فرستند، بيمه قبلاً براي هر متر مربع ساختمان 400 تومان مي گرفت اما اين هزينه اكنون در برخي از مناطق به قيمت منطقه 20 هزار تومان است.
نيكزاد گفت: اين موضوع در جلسه هيئت دولت مطرح شد و براساس توافق با وزارت رفاه، قطعاً اين هزينه به 1900 تا 3000 تومان تقليل مي يابد تا در قيمت تمام شده مسكن تأثير چنداني نگذارد.وي افزود: كليات اين دستور كار در دولت تصويب و قرار شد به كميسيون مربوط در دولت ارجاع شود.
نيكزاد همچنين در پايان جلسه هيأت دولت گفت: اگر لازم باشد دولت تعرفه ميلگرد را برمي دارد و ميزان آن را به صفر مي رساند.
وي افزود: اخيراً قيمت ميلگرد و تيرآهن افزايش يافته است اما به همه مردم و فعالان ساخت و ساز و افرادي كه در طرح مسكن مهر فعالند متذكر مي شويم و تأكيد مي كنيم كه در صورت لزوم، دولت تعرفه را برمي دارد.
وي اضافه كرد: وزارت مسكن و شهرسازي هم اكنون براي طرح مسكن مهر، موضوع تأمين تيرآهن و ميلگرد را با همكاري وزارت صنايع و معادن پيگيري مي كند.
وزير مسكن گفت: هنوز هيچ اتفاق خاصي در كشور رخ نداده است كه شاهد افزايش خيلي زياد قيمت ميلگرد و تيرآهن در مدت زمان كوتاه باشيم.
تسهيلات ساخت واحدهاي مسكوني
نيمه صنعتي افزايش يافت
نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه مسكن براي حمايت از توليد وعرضه مسكن و به منظور حمايت از سازندگان واحدهاي مسكوني نيمه صنعتي، با پرداخت تسهيلات 220 ميليون ريالي براي ساخت واحدهاي مسكوني كه با فن آوري نوين احداث مي شوند، موافقت كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، مصاديق و نحوه تعيين واحدهاي مذكور توسط وزارت مسكن و شهرسازي (مركز تحقيقات ساختمان و مسكن) مشخص و به بانك عامل اعلام مي شود.

 



وزير تعاون: 20درصد تعاوني ها راكد و غيرفعال است

وزير تعاون با بيان اينكه 20درصد تعاوني ها راكد و غيرفعال هستند، گفت: غيرتعاوني شدن شركت هاي سرمايه گذاري سهام عدالت استاني برخلاف اصل 44 قانون اساسي است و ما با اين موضوع مخالفيم.
به گزارش خبرنگار ما، «محمد عباسي» ديروز در نشست خبري هفته تعاون در جمع خبرنگاران گفت: هم اكنون 20درصد از كل تعاوني هاي كشور راكد و غيرفعال هستند، اين در حالي است كه اين ميزان در سال گذشته 35درصد بوده است.
عباسي افزود: هم اكنون تعاوني هاي زيادي هستند كه به ثبت رسيده اند ولي براي شروع كار خود نيازمند تسهيلات و منابع هستند، بنابراين مي توان مشكل بزرگ 31 هزار تعاوني غيرفعال را منابع تسهيلاتي دانست.
وي با بيان اينكه اين تعداد در گذشته 40هزار بوده است كه مي توان به مشكلات مالي، اختلافات مديريتي، ركود، وجود پرونده هاي حقوقي و همچنين تغيير حرفه برخي از آنها به عنوان دلايل غيرفعال بودن اشاره كرد و گفت: هم اكنون با ايجاد ستادهاي بازسازي تعاوني هاي غيرفعال به دنبال رفع مشكلات تعاوني ها هستيم.
وزير تعاون 12درصد از تعاوني هاي غيرفعال را مربوط به تعاوني هايي دانست كه در سال گذشته ايجاد شده اند. وي بيان داشت: يكي از مواردي كه در قالب بانك توسعه تعاون دنبال مي شود فراهم كردن امكان تسريع در پرداخت تسهيلات به تعاوني ها است.
عباسي همچنين به واگذاري 30درصد عوايد حاصل از فروش شركت هاي دولتي به تعاوني ها طبق قانون اشاره كرد و افزود: اينكه اعلام شود تعاوني ها نتوانستند از محل واگذاري ها به نفع خود استفاده كنند درست نيست چون در اين رابطه قانون اصل 44 تكليف را روشن كرد.
شاغلان جوياي كار به سايت وزارت تعاون مراجعه نكنند
مدير كل تعاون استان تهران، اولويت كاري وزارت تعاون را فراهم كردن فرصتهاي شغلي جديد براي افراد بيكار اعلام كرد و گفت: وزارت تعاون نمي تواند شغل بهتري براي افراد شاغل پيدا كند.
به گزارش خبرنگار ما، «محمدحسين كلاتهايي» ديروز در نشست مطبوعاتي با اشاره به اين مطلب گفت: بانك اطلاعات كارجويان در وزارت تعاون در دست اجرا است تا از اين طريق بتوان افراد ثبت نام شده و كارجويان را در قالب تعاوني ها ساماندهي كرد.
مديركل تعاون استان تهران با اشاره به نقش تعاوني ها در ارايه مشاوره شغلي، حمايت از دريافت تسهيلات و به سرانجام رسيدن اشتغالزايي براي كارجويان، اظهار داشت: با توجه به سرعت مناسب ساخت مسكن مهر اميد است تا اوايل سال آينده بسياري از واحدهاي مسكوني در استان تهران تحويل داده شود.
كلاتهايي از ايجاد 160هزار تعاوني در كل كشور خبر داد و اظهار داشت: از اين تعداد، 71 هزار تعاوني در دولت هاي نهم و دهم ايجاد شد و هم اكنون در تهران نيز حدود 15هزار شركت تعاوني با 651 هزار و 104نفر عضو و 384 ميليارد و 483 ميليون ريال سرمايه در حال فعاليت هستند.
وي اشتغالزايي تعاوني هاي تهران را 406 هزار نفر اعلام كرد و گفت: هم اكنون 52 اتحاديه با عضويت 1655نفر و اشتغالزايي هزار و 756 نفر در استان تهران فعال هستند كه از محل اعتبارات سال 88 ، 100طرح اشتغالزايي تعاوني در استان تهران به تصويب رسيد، همچنين 57 طرح نيز در هفته تعاون در استان تهران به بهره برداري رسيده است.
مديركل تعاون استان تهران تعداد ثبت نام در سايت اشتغال وزارت تعاون در سال گذشته را 2 هزار و 8 نفر اعلام كرد و گفت: اين رقم در سال جاري به 24 هزار و 167نفر رسيده است، ضمن اينكه تا پايان مرداد ماه سال جاري نيز ثبت نام شدگان تعاوني و بخشي را در قالب كارورزي سازماندهي كرده ايم.
وي اولويت كاري وزارت تعاون را فراهم كردن زمينه اشتغال براي افراد بيكار عنوان كرد و گفت: برخي افراد براي يافتن شغل بهتر يا تغيير شغل ثبت نام كرده اند كه بهتر است اين افراد به وزارتخانه هاي ديگر مراجعه كنند چرا كه اولويت كاري وزارت تعاون فراهم كردن زمينه اشتغالزايي براي افراد بيكار است.

 



بي اعتنايي خريداران ژاپني متانول ايران به تحريم هاي آمريكا

پلاتس اعلام كرد به رغم تحريم هاي آمريكا صادرات مواد پتروشيمي ايران به ژاپن مطابق روال سابق ادامه دارد و اين كشور دومين صادركننده متانول به ژاپن از ابتداي سال 2010 بوده است.
به گزارش نشريه اقتصادي پلاتس به رغم تحريم هاي آمريكا و دنباله روي دولت ژاپن از اين تحريم ها صادرات مواد پتروشيمي ايران به ژاپن مطابق روال سابق ادامه دارد.
آمريكا اگرچه به دليل نياز اقتصاد جهاني محدوديت هايي را براي صادرات نفت خام و فرآورده هاي پتروشيمي ايران به متحدان خود تحميل نكرده است اما اميدوار بود با وضع محدوديت هاي مالي مشكلاتي را در اين زمينه براي ايران پديد بياورد.
براساس گزارش نشريه اقتصادي پلاتس شركت هاي تجاري ژاپني همچنان به خريد و فروش متانول ايران ادامه مي دهند.
شركت هايي مثل ميتسوئي، ميتسوبيشي و سوجيتس به طور مستقيم متانول ايران را خريداري كرده اند. ژاپن از ابتداي سال جاري ميلادي 07/1 ميليون تن متانول وارد كرده است كه 3/12 درصد از اين رقم متانول توليدي ايران بوده است. ايران پس از عربستان دومين صادر كننده متانول به ژاپن طي اين مدت شناخته شده است.
يك تاجر متانول ژاپني در اين باره گفت: من فكر نمي كنم شركت هاي ژاپني تأثير مهمي پذيرفته باشند. اين به نحوه عمل هر شركت بستگي دارد و هر شركت مستقلاً تصميم گيري مي كند.
براساس اين گزارش هيچ بانك ژاپني محدوديتي را در زمينه تجارت با ايران اعمال نكرده است و تجار ژاپني از ين براي پرداخت به شركاي ايراني خود استفاده مي كنند.

 



از 17 شهريور آغاز مي شود
برگزاري 20 نمايشگاه در استان تهران

20 نمايشگاه پاييزه در سطح استان تهران از روز 17 شهريورماه آغاز مي شود كه سهم شهر تهران 5 نمايشگاه در فرهنگسراي خاوران، حكيميه تهرانپارس، پارك ارم، مصلي تهران و ورزشگاه تختي است.
عباس قبادي رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در جمع خبرنگاران با بيان مطلب فوق افزود: اين نمايشگاه ها از ساعت 10 صبح تا 10 شب آماده خدمت رساني به مردم هستند. وي گفت: ورامين و كرج نيز هر يك دو نمايشگاه خواهند داشت. در اين نمايشگاه هاگوشت قرمز و گوشت مرغ نيز عرضه خواهد شد.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران خاطرنشان كرد: در مجموع 2 هزار و 540 غرفه آماده خدمت رساني به مردم هستند و كالاهايي نظير كيف، كفش، البسه، مواد غذايي همچون برنج و روغن، لوازم التحرير را با 15 درصد تخفيف عرضه مي كنند.
وي اظهار داشت: در اين نمايشگاه ها هر كيلوگرم گوشت ران گوسفندي به قيمت 15500 تومان، سردست 14200 تومان، راسته 12 هزار تومان، گردن 10500 تومان، قلوه گاه 8900 تومان و گوشت منجمد گوساله هر كيلوگرم 5950 تومان عرضه مي شود. ضمن اين كه هر كيلوگرم مرغ منجمد نيز به قيمت 2600 تومان در اختيار متقاضيان قرار مي گيرد.
قبادي گفت: در اين نمايشگاه ها حلب روغن 5/4 كيلويي 5850 تومان عرضه خواهد شد.
رئيس سازمان بازرگاني استان تهران همچنين از توزيع 60 تن گوشت گرم گوسفندي از امروز در تهران خبر داد و وعده داد قيمت گوشت گوسفندي در روزهاي آينده كاهش يابد.
قبادي گفت: قيمت گوشت مخلوط گوسفندي هر كيلوگرم از 15 هزار تومان روز گذشته به 14 هزار و 500 تومان رسيده است، اما هر كيلوگرم لاشه در ميادين اصلي بين 13 هزار و 800 تومان تا 14 هزار تومان عرضه مي شود. البته با آغاز عرضه گوشت گرم گوسفندي از ديروز، قيمت گوشت كمتر نيز مي شود. رئيس سازمان بازرگاني استان تهران با اشاره به ثابت بودن قيمت گوشت گوساله از ابتداي سال تاكنون افزود: قيمت گوشت گوسفندي در اين دوره نوسان زيادي داشت، اين در حالي است كه كشور در توليد گوشت گوسفند نيز فقير شده است كه نياز بازار با واردات تامين مي شود هر چند در اين زمينه سازمان بازرگاني هر بار متهم مي شود اما براي تعديل قيمت ها ضروري است.

 



رشد فزاينده جمعيت بيكار در آمريكا

براساس جديدترين آمار، تعداد بيكاران آمريكايي با رسيدن به رقم 6/9 درصد، به بالاترين ميزان در تاريخ اين كشور رسيد.
به گزارش راديو ملي آمريكا، واشنگتن از جهت تعداد بيكاران بيشترين تعداد را در كشورهاي صنعتي به خود اختصاص داده و اين در حالي است كه در سال 2000 نرخ بيكاري اين كشور از تمام كشورهاي صنعتي پايين تر بود و در دنيا دومين كشور از نظر تعداد پايين بيكاران پس از هلند بود.
براساس اين گزارش، اكنون تعداد بيكاران آمريكايي به بالاترين ميزان در تاريخ اين كشور و به ميزان 6/9 درصد رسيده است. به گفته كارشناسان براي حل اين بحران اين كشور 2 برابر بيش از تعداد كنوني به كار جديد نياز دارد و به احتمال زياد اين تعداد بيكار تا مدت هاي زيادي وجود خواهد داشت.
در نتيجه بحران اقتصادي در آمريكا كارخانجات و بنگاه هاي اقتصادي اين كشور بيش از ساير كشورها اقدام به اخراج كارمندان خود كرده اند.
اين در حالي است كه نرخ بيكاري در كشور آلمان ثابت مانده و در ژاپن نيز كمي افزايش يافته است.
در ميان كارخانجات آمريكايي آلكوآ، سازنده بزرگ آلومينيوم، يكي از بيشترين آمار اخراج كارمندان را به خود اختصاص داده و 30 هزار كارمند خود را اخراج كرده است. سخنگوي اين كارخانه مي گويد، اين حركت براي بقا و نخستين گام براي مبارزه با ركود اقتصادي است.
در انتهاي اين گزارش آمده است، براي مبارزه با اين بحران دولت برخي از كشورها نظير آلمان و فرانسه كارخانجات را به كاهش ساعات كاري به جاي اخراج كاركنان تشويق كرده اند اما براي كارخانجات ايالات متحده آسان تر است كه كاركنان خود را اخراج كنند چرا كه هيچ منع قانوني براي آن وجود ندارد و بدين ترتيب است كه اكنون 60 هزار نفر در اين كشور شغل خود را از دست داده اند.

 



ايران 50 ميليون ليتر بنزين از تركيه خريد

دفتر آمار تركيه اعلام كرد: ايران در ماه ژوئيه سال جاري ميلادي (تيرماه) نزديك به 50 ميليون ليتر بنزين به ارزش 4/24 ميليون دلار از تركيه خريداري كرد.
دفتر آمار تركيه، از كاهش قابل توجه واردات بنزين اين كشور توسط ايران طي ماه ژوئيه (تيرماه) خبر داد.
بلومبرگ به نقل از اين دفتر اعلام كرد: خريد بنزين تركيه توسط ايران در ما ه ژوئيه به 9/47 ميليون ليتر رسيد در حالي كه اين رقم در ماه قبل از آن 4/187 ميليون ليتر بوده است. بر اين اساس واردات بنزين تركيه توسط ايران در ماه ژوئيه با كاهش 75 درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است.
از نظر ارزش نيز خريد بنزين اين كشور با اكتان 95 درصد توسط ايران در ماه ژوئيه 4/24 ميليون دلار بوده است. ايران در ماه ژوئن 8/121 ميليون دلار بنزين از اين كشور خريداري كرده بود.بلومبرگ كاهش بنزين وارداتي تركيه توسط ايران را نتيجه تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران ارزيابي كرده است. براساس قانون مصوب كنگره آمريكا شركت هاي خارجي كه اقدام به فروش بنزين به ايران كنند با مجازات هاي مالي واشنگتن مواجه مي شوند.
در عين حال مقامات نفتي ايران كاهش تقاضا براي بنزين در داخل كه هر سال طي ماه رمضان روي مي دهد را علت كاهش واردات بنزين عنوان كرده اند.

 



دبير اتحاديه صنف بارفروشان: واردات ميوه سياسي است

دبير اتحاديه صنف بارفروشان با رد حضور مافيا در واردات ميوه گفت: اغلب واردات رنگ سياسي به خود گرفته است و براي اينكه با برخي كشورها ارتباط برقرار كنند، انگور از شيلي، هلو از تركيه، پرتقال از مصر و آفريقا وارد مي كنند.
علي حاج فتحعلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، درخصوص دليل افزايش قيمت برخي ميوه ها مانند پرتقال، انجير، آلو، گلابي و شليل در هفته گذشته گفت: قيمت بازار متأثر از عرضه و تقاضاست كه به دليل پايان يافتن فصل اين نوع ميوه ها عرضه كم شده و بالطبع قيمت بالاتر رفته است.
دبير اتحاديه صنف بارفروشان گفت: در حال حاضر ميوه هاي فصل مانند هندوانه، خربزه با قيمت مناسبي به فروش مي رسد به طوري كه قيمت هندوانه خوب در ميدان 150 تومان است.
فتحعلي گفت: دو نوع پرتقال در بازار داريم كه نوع تركيه اي آن مربوط به سال گذشته است و به قيمت 500 تا 600 تومان عرضه مي شود، اما نوع مصري و آفريقايي آن كه تازه است به قيمت هر كيلوگرم 1500 تومان به فروش مي رسد.فتحعلي در پاسخ به اين سؤال كه آيا نياز به واردات پرتقال در فصل گرم سال وجود دارد؟ گفت: اصلا نيازي نيست چرا كه ذائقه ايراني به خوردن اين نوع ميوه ها در فصل خودش عادت دارد، ظاهراً اينها مي خواهند ذائقه مردم را تغيير دهند.
وي با انتقاد از واردات بي رويه گفت: اگر دو ماه ديگر پرتقال داخلي برداشت مي شود چه نيازي است كه با وارداتي كه تاوان زيادي براي كشور و توليدكننده دارد، مصرف را تجملاتي كنيم.
وي افزود: واردات هلوي تركيه در سال جاري، باعث شد تمام هلوهاي دشت گرگان روي دست كشاورزان بماند و آنها متضرر شوند.
اين مسئول گفت: اغلب واردات رنگ سياسي به خود گرفته است براي اينكه با برخي كشورها ارتباط برقرار كنند، انگور از شيلي، هلو از تركيه، پرتقال از مصر و آفريقا وارد مي كنند.
دبير اتحاديه صنف بارفروشان با رد اينكه گفته مي شود واردات ميوه دست مافيا است، گفت: دولت مسئول واردات است و اگر از امروز اعلام كند واردات ميوه ممنوع است، از فردا هر كس وارد كند، قاچاق تلقي مي شود.

 



تسهيلات جديد براي مسافران قشم

در جلسه اي كه با حضور مهندس موسوي مديرعامل منطقه آزاد قشم، بوالحسني رئيس هيئت مديره و مديرعامل بانك صادرات هرمزگان و مجيد ابوالفتحي مديركل روابط عمومي بانك صادرات ايران برگزار شد تفاهم نامه اجرايي طرح منفعت سپهر ما بين مديرعامل منطقه آزاد قشم و مديركل روابط عمومي بانك صادرات به امضاء رسيد.
به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران با اجرايي شدن اين تفاهم نامه 15ميليون دارنده سپهر كارت همزمان با عيد سعيد فطر مي توانند براي سفر، اقامت و خريد از مراكز خدماتي و تجاري قشم از 5 تا 20درصد تخفيف ويژه بهره مند شوند.
بنابراين گزارش سيدرضا موسوي مديرعامل منطقه آزاد قشم در اين جلسه با تاكيد بر بي رقيب بودن جزيره قشم در پتانسيل جذب گردشگر و توريسم و با اعلام اينكه بررسي ها نشان مي دهد قيمت تمام شده كالا در جزيره قشم نسبت به كشور امارات و شهر دبي به مراتب ارزانتر مي باشد، اظهار اميدواري كرد با اجرايي شدن اين طرح ضمن رونق كسب و كار تجار منطقه آزاد قشم، مردم عزيز كشورمان بتوانند با هزينه كمتري از مزايا وخدمات اين جزيره بهره مند گردند.
اين گزارش مي افزايد مجيد ابوالفتحي مديركل روابط عمومي بانك صادرات ايران در پايان جلسه ضمن برشمردن اهداف بانك صادرات از طريق منفعت سپهر به دو دليل افزايش قدرت خريد مردم و كاهش هزينه هاي زندگي آنان، با اعلام اينكه بانك صادرات ايران آماده است با اجرايي كردن طرح منفعت سپهر در جزيره قشم بعنوان دومين جزيره پس از جزيره كيش، توان بازارسازي و تبليغاتي خود را جهت رونق به چرخه اقتصاد در جزيره قشم بكار گيرد اعلام نمود منبعد كليه صاحبان و فروشندگان كالا و خدمات كه در اين طرح عضوگردند مي توانند از تسهيلات ارزان قيمت بانك صادرات ايران بهره مند گردند.

 



نمازگزاران عيد سعيدفطر بيمه شدند

نمازگزاران عيد سعيد فطر تهران از ساعت 5 صبح تا 12 ظهر در محل برگزاري نماز
تحت پوشش بيمه حوادث بيمه آسيا قرار دارند.
روابط عمومي بيمه آسيا در اطلاعيه اي اعلام كرد: بيمه آسيا براساس اين قرارداد، هر يك از بيمه شدگان را در حوادث منجر به فوت تا مبلغ 50 ميليون ريال، نقص عضو دائم كلي 50 ميليون ريال، نقص عضو دائم جزئي 50 ميليون ريال و هزينه هاي پزشكي 3 ميليون ريال تحت پوشش قرار داده است.
در اين اطلاعيه آمده است: پرداخت غرامت به نمازگزاران حادثه ديده منوط به تاييد مدارك لازم توسط ستاد برگزاري مراسم نماز عيدفطر مي باشد.

 



بانك مركزي: نرخ تورم درمردادماه كاهش يافت

بانك مركزي اعلام كرد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به مرداد سالجاري نسبت به دوازده ماه منتهي به مرداد 88 برابر با 8/8 درصد است.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 (359 قلم كالا و خدمت) در مردادماه 1389 به شرح زير است:
شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در مرداد ماه 1389 نسبت به ماه قبل 2/1 درصد افزايش يافت كه در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذكور 6/9 درصد رشد داشته است.
نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به مرداد 1389 نسبت به دوازده ماه منتهي به مرداد سال گذشته معادل 8/8 درصد مي باشد.
شايان ذكر است، با توجه به اينكه نرخ تورم در تيرماه سالجاري 1/9 درصد بوده است، روند كاهشي نرخ تورم در مردادماه 89 نيز ادامه يافته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14