(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 17 شهريور 1389- شماره 19736

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آمريكا و بحران امنيت نرم
تذكر 122 نماينده مجلس به موازي كاري در سياست خارجي
شناخت باطن گناه
بخش هايي از متن طرح نظارت مجلس بر مجلس سلب اعتبار نمايندگي در صورت ارتكاب جرم
توضيحات تكميلي نادران درباره سوال از وزيرخارجه
بازرس سابق آژانس: آژانس مقصر مشكلات بين خود و ايران است
كارهاي پژوهشي در 8 هزار كانون فرهنگي - هنري در مساجد جدي گرفته مي شود
سرلشكر جعفري: فتنه سال 88 از جنگ 8 ساله خطرناك تر بود
گزارش مستند كيهان از تازه ترين دروغ هاي آمانو عليه برنامه هسته اي ايران
رهبر انقلاب: تحريم ها را دور مي زنيم و غرب را ناكام مي گذاريم



آمريكا و بحران امنيت نرم

سيد ياسر جبرائيلي
رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنراني هاي اخير خويش به نكته مهمي درباره وضع امروز آمريكا اشاره داشته اند و آن، تضعيف محسوس قدرت اين كشور در حوزه هاي مختلف است. براي ورود به مصاديق اين تحليل، ابتدا بايد به سراغ ابعاد قدرت و امنيت آمريكا رفت. يكي از مهم ترين اين حوزه ها، «امنيت نرم» است كه ضرورت بررسي دقيق آن، به دليل نقش حساس اين نوع امنيت در تامين ثبات سياسي، يكپارچگي اجتماعي و جايگاه بين المللي يك كشور، دوچندان شده است.
رخدادهاي امنيتي قرن بيستم به ويژه جنگ هاي جهاني اول و دوم، انديشمندان حوزه امنيت را به سمتي سوق داد كه افزايش توان نظامي را قرين بالا رفتن ضريب امنيت ملي دانستند و نهايتاً از دل اين بحث هاي تئوريك، ايده «بازدارندگي استراتژيك» بيرون آمد و زرادخانه هاي هسته اي در خط مقدم «تامين امنيت» قرار گرفتند. پس از پايان جنگ جهاني دوم و آغاز جنگ سرد، چيزي كه تعيين كننده قدرت و به تبع آن امنيت دو بلوك شرق و غرب محسوب مي شد، قدرت نظامي بود. اما آنچه كه شوروي سابق را دچار يك بحران امنيتي كرد و به فروپاشي آن منجر شد به هيچ رو از جنس تهديد نظامي و يا اقدام نظامي نبود، بلكه مشغول شدن بيش از حد به حوزه امنيت سخت، سردمداران مسكو را از امنيت نرم غافل ساخت و دقيقاً از همين حوزه بود كه آنها ضربه ديدند. از اين زمان به بعد توجه نظريه پردازان روابط بين الملل به حوزه «امنيت نرم» معطوف شد و دقيقاً در سال 1990 «جوزف ناي» واژه «قدرت نرم» را ابداع كرد. انتظار نظريه پردازان آمريكايي از كاخ سفيد درس گرفتن از تجربه كرملين و توجه توامان به دو بعد سخت و نرم از مفهوم امنيت بوده است و بر همين اساس، سؤالاتي كه يادداشت حاضر در پي پاسخ به آن است اينكه آيا اين انتظار برآورده شده؟ امروز ضريب امنيت نرم ايالات متحده چقدر است؟ و نهايتاً وضعيت كنوني، هر چه باشد، چه چشم اندازي را پيش روي واشنگتن ترسيم مي كند؟
امنيت نرم ابعاد و مؤلفه هاي گوناگوني دارد كه به شدت در هم تنيده اند. از جمله اساسي ترين ويژگي هاي امنيت نرم مي توان به «ارسال تصاوير جذاب و صلح آميز براي ديگران»، «در پي داشتن حمايت در سياست منطقه اي و بين المللي» و نيز «حفظ وحدت درون يك كشور يا اجتماعي از كشورها» اشاره كرد كه در دسته بندي «جئون لي»
(Geun Lee)- از انديشمندان حوزه امنيت نرم- نيز ديده مي شود. نگاهي جامع به اوضاع امنيت نرم آمريكاي امروز و ارزيابي آن با توجه به اين مؤلفه ها مي تواند هدف يادداشت حاضر را برآورده سازد.
پس از پايان جنگ سرد و فروپاشي شوروي، يكي از بحث هايي كه ميان طبقه حاكم آمريكا در گرفت، اين بود كه آمريكا بايد در ميان دولت ها و ملت ها چه جايگاهي داشته باشد؟ آيا دستگاه سياست خارجي و ديپلماسي عمومي بايد در راستاي ايجاد محبوبيت براي ايالات متحده در ميان جهانيان تلاش كند؟ آيا واشنگتن زماني از جايگاه برتر در دنيا برخوردار خواهد بود كه ملت ها از هيبت آن در هراس باشند؟ حقيقت آن است كه واشنگتن در طرح خود براي تسلط بر جهان نمي توانست از ابزار «هراس انگيز» نظامي چشم بپوشد، بنابراين، بايد دست به «مشروعيت بخشي» به اقدامات نظامي خود مي زد؛ توجيه استقرار پايگاه هاي نظامي در كشورها با عنوان «پاسداري از صلح» در همين راستا بود.
اما با ورود آمريكا به قرن 21 و آغاز جهانگشايي دولت «جرج بوش»، از يك سو كساني چون «هنري كسينجر» اين شعار ماكياولي را ورد زبانشان كردند كه «ترسناك بودن بهتر از محبوب بودن است» و از سوي ديگر، رسانه ها از انحصار غرب خارج شد و به تعداد «تمامي كساني كه به اينترنت دسترسي دارند»، گسترش يافت؛ و اين، آغاز «فروپاشي امنيتي» آمريكا بود، كه در طول كمتر از يك دهه، آن تصوير زيبا و جذاب «پاسدار صلح» را- كه رسانه ها براي آمريكا ساخته بودند- از آن گرفت و نام واشنگتن را با جنايات عظيم بشري چون گوانتانامو، ابوغريب، كابل و بغداد عجين ساخت.
در اين ميان، آمريكا در پروژه «يكپارچه سازي ارزش هاي جهاني» براساس ارزش هايي چون دموكراسي نيز دچار نوعي تضاد شد و در هر كشوري مردم پاي صندوق هاي راي رفتند، رهبران استكبارستيز روي كار آمدند و ديديم كه در دهه اخير در خاورميانه و آمريكاي لاتين چه گذشت. ضرباتي كه امنيت نرم آمريكا ديده و مي بيند، همچون مهره هاي دومينو، يك به يك ستون هاي ابرقدرتي را زمين مي زنند. نخبگان كاخ سفيد براي آنكه نشان دهند و در حقيقت وانمود كنند كه «جهان با آنهاست». عبارت «جامعه جهاني» را ابداع كردند و هرگاه خواستند دشمنان و رقيبانشان را- كه تعدادشان كم هم نيست-«منزوي» نشان دهند، در بوق و كرنا كردند كه فلان كشور بايد در مقابل خواست جامعه جهاني تسليم شود! اما كساني كه به دور از اين غوغا به جهان مي نگرند، حقيقت «انزواي آمريكا» را درك كرده اند و مي دانند كه امروز، ننگي بزرگتر از «دنباله روي از واشنگتن» براي دولت ها نيست.
امروز، بحران اقتصادي نيز جداي از علل و ريشه اش، در نتيجه خود، امنيت نرم آمريكا را از جنبه و بعدي ديگر به شدت تضعيف كرده است. اول آنكه آن صلح ليبرالي كه «امانوئل كانت» تحققش در ميان كشورهاي ليبرال دموكرات را داده بود، ديگر وجود عملي ندارد و اختلافات اروپايي و انشقاق اروپايي- آمريكايي، وحدت در دو سوي آتلانتيك را به آرزويي دست نيافتني بدل كرده است. ثانياً بايد به آمارهاي رسمي رجوع كرد و درجه وحدت را در داخل آمريكا هم سنجيد. گزارشي كه اشپيگل اخيراً منتشر كرد، مستند بود به واقعياتي چون افزايش تضاد طبقاتي و احتمال وقوع درگيري غني و فقير؛ و آن نظرسنجي كه مؤسسه «پيو» روي خروجي سايت خود قرار داد، حكايت از نارضايتي 80درصدي مردم از حاكميت آمريكا داشت و روشن است كه در چنين وضعيتي جايگاه «وحدت ملي» چيست.
آمريكاي امروز به دليل فقدان امنيت نرم بيش از پيش آسيب پذير شده است. ضعيف و نحيف گشته و اما همچنان در فضاي مجازي رسانه مي غرد و نعره مي كشد. مؤسسه بروكينگز اگرچه توصيه هايي كرده كه بايد براي بازسازي وجهه آمريكا در دنيا در تمامي نهادها از جمله پنتاگون و وزارت خارجه معاونت ها و مديريت هاي «ديپلماسي عمومي» ايجاد شود، اما شايد اكنون ديگر وقتي براي به كار بستن اين اندرزها باقي نمانده باشد.
ادامه رسواسازي جنايت هاي حقوق بشري آمريكا در بعد داخلي و بين المللي، حمايت محسوس و نامحسوس از حقوق گروه ها و اقليت هايي كه در اين كشور مورد ظلم واقع شده اند (از جمله گروه هاي استقلال طلب در ايالت هايي چون تگزاس، ورمونت، آلاسكا و جورجيا)، فعاليت رسانه اي فراگير درباره فساد سياسي- اقتصادي در حاكميت آمريكا كه تصلب ساختاري آن فرصتي براي اصلاح باقي نگذاشته است. ادامه اصرار بر همكاري جنوب- جنوب و حتي يارگيري از كشورهاي زخم خورده شمال مانند پرتغال، ايتاليا، اسپانيا و ايرلند و يونان، تلاش براي تغيير ساختار سازمان ملل متحد، به چالش كشيدن بنيادهاي نظري سياست و اقتصاد و فرهنگ از طريق ايجاد و تقويت رسانه هاي بين المللي و همچنين فعاليت هاي فراگير علمي، تبليغ و ترويج اسلام ناب محمدي(ص) بي ترديد در تسهيل و تسريع سقوط واشنگتن و مهم تر از آن شكل گيري نظم جديد جهاني نقشي اساسي خواهد داشت.

 



تذكر 122 نماينده مجلس به موازي كاري در سياست خارجي

122 نماينده مجلس شوراي اسلامي در تذكري كتبي به رئيس جمهور، انتخاب نمايندگان ويژه در مناطق مختلف جهان را نوعي موازي كاري در سياست خارجي خواندند.
به گزارش خبرگزاري ها در بخشي از تذكرات كتبي نمايندگان به مسئولان اجرايي كشور كه در نشست علني ديروز مجلس قرائت شد، 122 نماينده در تذكر به رئيس جمهور، اين تصميم را غير قانوني دانستند.
اين نمايندگان در اين تذكر، لزوم تبعيت محض از توصيه هاي رهبر معظم را به رئيس جمهور يادآور شدند.
درجلسه علني يك شنبه گذشته مجلس شوراي اسلامي نيز چند نماينده در اين باره به رئيس جمهور تذكر كتبي داده بودند.
خاطرنشان مي شود احمدي نژاد چندي پيش طي احكام جداگانه اي مشايي، بقايي، ظهره وند و آخوندزاده را به سمت نمايندگان ويژه خاورميانه، آسيا، افغانستان و اقيانوسيه منصوب كرد.
در پي اين انتصابات رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي دولت بر پرهيز از موازي كاري در سياست خارجي تأكيد كردند.
همچنين وزير امور خارجه نيز اخيراً با انتقاد از اظهارات مداخله آميز بقايي در عرصه سياست خارجي خواستار تمركز مسائل سياست خارجي در وزارت خارجه شده بود.
قرائت گزارش عدم تهيه اساسنامه شركت ملي نفت
در بخشي از جلسه علني ديروز خانه ملت، گزارش كميسيون اصل 90 مجلس در خصوص عدم تهيه اساسنامه هاي شركت ملي نفت ايران، شركت ملي صنايع پتروشيمي گاز ايران توسط دولت عليرغم تكاليف قانوني قرائت شد.
در اين گزارش آمده است: ابتدا درباره گردش كار اين پرونده توضيح داده شده كه از سال 1358 تاكنون وزارت نفت دولت هاي مختلف در قوانين بودجه و عمومي مكلف شده اند اساسنامه تشكيلات و آيين نامه ملي سازمان هاي تابعه نفت را تهيه و به مجلس ارائه كنند، ولي تاكنون هيچ دولتي اين وظيفه قانوني را اجرا نكرده است.
همچنين در پايان گزارش نتيجه آن به اين شرح اعلام شده كه ناديده گرفتن آشكار قوانين و مقررات از جانب قوه مجريه به نحوي كه در اين پرونده رخ داده كم نظير است. خودداري از اجراي تكليف قانوني مورد بحث از جانب دولت هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي و مشخصاً دولت كنوني، به رغم احكام قانوني مندرج در قوانين بودجه سنوات اخير استمرار يافته است و كميسيون اصل نودم مجلس سوابق اين پرونده را براي مرجع قضايي ارسال مي كند تا تصميم مقتضي اتخاذ شود.
بديهي است مرجع صالح قضايي پس از بررسي جزئيات امر، درباره كشف مستنكف اصلي (اعم از آمر و مباشر) در اصل اين تخلف بين قانوني، در هر رتبه اداري كه باشد، اقدام مقتضي به عمل خواهد آورد.
پيش از قرائت گزارش فوق در مجلس، حسين اسلامي مخبر كميسيون اصل 90 از تشكيل كميته مشتركي بين دولت و مجلس براي تهيه اساسنامه شركت نفت به صورت طرح يا لايحه خبر داد.
تصويب فوريت طرحي براي استخدام معلمان حق التدريسي
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين يك فوريت طرحي را براي استخدام معلمان حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي تصويب كردند.
اين طرح ابتدا با قيد دو فوريت مطرح شد اما نمايندگان فقط به يك فوريت آن راي دادند.
در صورت تصويب نهايي اين طرح قانون استخدامي معلمان حق التدريسي اصلاح مي شود تا آموزش و پرورش بتواند معلمان حق التدريسي و آموزشياران نهضت سوادآموزي را در اولويت استخدام خود قرار دهد.
تلاش براي حفظ انسجام
لايحه برنامه پنجم
در ابتداي جلسه علني ديروز حجت الاسلام ابوترابي فرد يادآور شد: در روند بررسي لايحه برنامه پنجم در مجلس شوراي اسلامي و كميسيون تلفيق، دغدغه هايي براي دولت محترم در مورد آسيب انسجام لايحه و تغييرات معنادار تعداد قابل توجهي از مواد لايحه پيشنهادي دولت، موجب طرح مباحثاتي در زمينه استرداد لايحه پيشنهادي برنامه پنجم شد.
نائب رئيس اول مجلس ادامه داد: در اين راستا با صلاحديد هيئت رئيسه كميسيون تلفيق و با نظر جناب آقاي مهندس باهنر رياست محترم كميسيون تلفيق، هيئتي با مسئوليت بنده با رئيس جمهور ملاقات داشتيم و در اين جلسه دغدغه هاي دولت مورد بررسي قرار گرفت.
نايب رئيس اول مجلس در ادامه عنوان كرد: به اين تصميم مشترك رسيديم كه دولت محترم موادي را كه در كميسيون تلفيق مورد بررسي قرار گرفته و از نگاه دولت مي تواند به انسجام لايحه آسيب بزند و در چارچوب مصالح كشور تلقي نمي كند، به صورت مستدل منعكس كنند و ما در هيئت رئيسه كميسيون تلفيق اين موضوعات را مورد بحث قرار دهيم و نتيجه اتخاذ شده در كميسيون تلفيق به اطلاع نمايندگان برسد و كميسيون در چارچوب آئين نامه داخلي حركت كرده و در جهت افزايش سطح تعامل و افزايش سطح مقبوليت لايحه از سعي ممكن و تلاش لازم دريغ نكرده و ان شاء الله با همكاري و تعامل كامل دولت و مجلس شوراي اسلامي خصوصاً كميسيون تلفيق لايحه برنامه پنجم براي بررسي همكاران در صحن علني تقديم شود.
وي در خاتمه گفت: لذا ما در همين چارچوب منتظر دريافت نقطه نظرات دولت هستيم و اميدوارم بتوانيم آنچه مورد رضايت خداوند سبحان و در راستاي افزايش كارايي نظام و در ارائه يك نقشه راه مثبت و مفيد و راهگشا براي پيمودن پله هاي موفقيت در طول 5 سال برنامه پنجم است، با همكاري شما نمايندگان قدم مطلوب را برداريم.
سران فتنه از سازمان سيا
حقوق مي گيرند
نماينده مردم شازند در مجلس گفت: حضور حماسي ايران در روز قدس همه جنايت پيشگان زمان كه در راس آنها آمريكاي جنايتكار و صهيونيست غاصب است را كور كرد و تلاش هاي ذليلانه عده اي فتنه گر و شكست خورده كودتاي سال گذشته را نقش برآب كرد.
به گزارش فارس محمود احمدي بيغش در نطق ميان دستور مجلس ادامه داد: حركت هاي مذبوحانه و بيانيه هاي اسرائيل شادكن فتنه گران باعث شد كه مردم بيشتر به ديوانه بودن آنها و در راس آنها سه عنصر مفلوك پي ببرند.
احمدي بيغش تأكيد كرد: همه خوب مي دانند كه جرياني در حال فعاليت است كه فتنه گران از زير تيغ عدالت فراري داده شوند كه من در اين خصوص قبلاً هشدار داده ام و بر حسب وظيفه شرعي و قانوني مجدداً مي گويم همه كساني كه جنايت كودتاگران سال گذشته را به ياد دارند، بايد بدانند كه فتنه گران به دنبال پيدا كردن روزنه اي براي فتنه جديد هستند.
وي با بيان اينكه فتنه گران عليه امنيت ملي اقدام كرده اند گفت: فتنه گران نقشه تسليم نمودن سران نظام اسلامي به آمريكاي جنايتكار را كشيدند و اين عده دشمنان را نسبت به حكومت اسلامي جري كردند، بسياري از كشورها حتي از عمل به قراردادهاي چند هزار دلاري هم خودداري نمودند و به وعده فتنه گران دلخوش بودند.
احمدي بيغش با اشاره به اقدامات فتنه گران در تخريب اموال عمومي و خصوصي ادامه داد: فتنه گران در پاسخ به درخواست رهبر انقلاب در خطبه هاي نمازجمعه 29 خرداد 88 مبني بر توجه به قانون به شدت جنايت خود افزودند و بيشتر كشتار كردند.
نماينده مردم شازند افزود: فتنه گران نهايتا در 6 دي ماه 88 كه روز عاشوراي حسيني بود، خيمه هاي امام حسين(ع) را آتش زدند و شادي كردند و روز بعد از آن هم يكي از فتنه گران بيانيه داد و متجاوزين به عاشورا را مردم خداجو خواند.
وي با اشاره به درخواست بيش از 100 نماينده مجلس براي مجازات فتنه گران خاطرنشان كرد: مردم غيور در طول يك سال گذشته انتظار برخورد با فتنه گران را داشتند ولي شاهديم كه فتنه گران همچنان اراجيف خود را ادامه مي دهند و اين كوتاهي ها نهايتا به آنجا رسيد كه دو حزب غيرقانوني جسارت پيدا كردند و از سربازان گمنام امام زمان(عج) و پاسداران انقلاب و حاميان اصلي انقلاب شاكي شدند.
احمدي بيغش تصريح كرد: دستگاه قضايي مطمئن باشد كه اگر همين روال ادامه داشته باشد چند روز ديگر سه فتنه گر از مردم به سازمان هايي كه از آنها حقوق مي گيرند مثل سازمان سيا شكايت خواهند كرد.
وي ادامه داد: هيچكسي در ايران معني وحدت را در وحدت با كودتاگران نمي داند چرا كه رهبري عزيز با صراحت اعلام كرد كه سران فتنه از اصول انقلاب فاصله گرفته و جدا شده اند، لذا هركسي كه وحدت با كودتاگران را بخواهد قطعا به خواست آمريكا عمل نموده است.
نماينده مردم شازند در ادامه نطق خود به طرح سوالي از متوليان امور خانواده هاي شهدا پرداخت و گفت: اعلام كنيد كه شهداي عرفه و علمدار آنها شهيد كاظمي كه ستون دفاع مقدس بود، در بنيادشهيد چه وضعي دارند و بگوييد كه 4 ديپلمات ربوده شده توسط اسرائيل در چه وضعي به سر مي برند.
وي افزود: با چه قيمتي بايد زمزمه شهيد خواندن سه تن از عوامل كودتاي سال گذشته را بشنويم و متوليان امر بايد بدانند اگر به اين وضع سامان ندهند خانواده هاي شهدا خود راه را مي دانند.
احمدي بيغش تصريح كرد: نمي دانم به چه مجوزي كساني كه قصد نابودي نظام را داشتند بايد شهيد خوانده شوند، ملت ايثارگر اين حركت را يك وادادگي مقابل فتنه مي داند.

 



شناخت باطن گناه

قرآن كريم همواره ما را به اقامه نماز دعوت كرده است. گرچه گاهي فعل آورده، اسم آورده: حاف ظوا علي الصّلوات و الصّلاه الوسطي(1) و مانند آن؛ ولي آن عنصر محوري دعوت قرآن، « اقامه نماز » است.
خداوند اين كتاب را، يعني قرآن را به عنوان كتاب حكيم معرفي كرد: يس و القرآن الحكيم(2). كتاب حكيم، تعبيرهايش حكيمانه است. اگر خداي ناكرده يك تعبيري يك جا علمي و عميق و ريشه دار، مطابق با حكمت نباشد، اين در شأن قرآن كريم نيست.
اصولاً دين و قرآن و عترت؛ نماز را ( ستون دين ) مي دانند و ستون را نمي خوانند، ستون را اقامه مي كنند؛ لذا همه جا سخن از اقامه نماز است. نمي گويد: نماز بخوانيد ! ا قرؤا الصّلاه نيست، براي اينكه ستون، خواندني نيست ! ستون، اقامه كردني است، اين ستون را به پا بداريد:اقيموا الصّلاه (3). اگر سخن از تلاوت و قرائت بود:يتلوا عليه م آيات نا(4) و مانند آن بود. امّا وقتي سخن از نگهداري دين است و ستون دين، بايد بگويند: اقيموا الصّلاه، يقيمون الصّلاه(5)، اق م الصّلاه ل دلوك الشّمس لي غسق اللّ يل(6).
نور خاص الهي، ويژه بندگان خاص
گرچه همه ما سعي مي كنيم از عذاب قيامت نجات پيدا كنيم و وارد بهشت بشويم، ولي كساني كه شيعه خاندان عصمت و طهارتند، عمري را با قرآن و نماز و عبادت گذراندند؛ آنها گذشته از اين فيض عمومي، بايد يك بهره خاصي هم ببرند. خداي سبحان كه: نور السّماوات و الأرض است، دو نوع نور دارد؛ يك نور عمومي كه نور السّماوات و الأرض است، همه جا را روشن مي كند، سراسر آسمان و زمين، فيض او، فوز او و رحمت اوست كه: الله خال ق كلّ ش يء(7)؛ وبه اصطلاح رحمت رحماني است و الرّحمن است. يك فيض خاصي دارد كه آن فقط به قلب مقدّس اردبيلي ها مي تابد ! آن ديگر نصيب همه كس نيست. فرمود: من آن فيض خاص را به شما مي گويم كجاست و آدرس هم مي دهم، نشان هم مي دهم، بعضي از خصوصيّات مستفيضان آن فيض را هم به شما مي گويم؛ برويد در جمع آنها.
پس اللّه كه نور السّماوات و الأرض است و به همه چيز هستي مي بخشد؛ يك نور خاصي دارد كه آن نور خاص جايش هم معلوم است، كساني هم كه مستنير به آن نورند، آنها هم خصوصيّات شان معلوم است. اين دو ويژگي را به ما آموخت كه ما هم به آنجاها سري بزنيم، هم به آنهائي كه خصوصيّاتشان را به ما گفته، سري بزنيم. اصل آيه كريمه اين است كه: الله نور السّماوات و الأرض مثل نور ه كم شكاه(8) تا پايان آيه.
بعد فرمود: يهد ي الله ل نور ه من يشآء(9). اين « نور ه » غير از آن نور اوّل است. الله كه: نور السّماوات و الأرض است، امّا يهد ي الله ل نور ه ، نور اين نور يك نور خاص است. اگر آن نور، عام باشد كه آن نور السّماوات و الأرض است ! يهد ي الله ل نور ه ، هر كه را بخواهد و چون او حكيم است، خواست او هم حكيمانه است؛ مي داند به كي بدهد و در اختيار چه كساني قرار بدهد.
ويژگي هاي افراد بهره مند از نور خاص الهي
اين نور را به كي مي دهد و كجا اين نور خاص را تقسيم مي كنند: يهد ي الله ل نور ه من يشآء. آن نور خاص كجاست، آن من يشآء كيست؟
آن نور خاص در خانه هائي است كه خداي سبحان اذن رفعت داده است: ف ي بيوت اذ ن الله ان ترفع(10)؛ مسجد اينچنين است، حسينيه اينچنين است، حرم اهل بيت اينچنين است، مكه و مدينه و مشاهد مشرّفه اينطور است: ف ي بيوت اذ ن الله ان ترفع. پس جايش مشخص است كجا آن نور خاص را مي دهند. به دست كي مي دهند؟ به چه كساني مي دهند؟ چه گروهي اين نور را يافتند؟ چه گروهي مسئول توزيع اين نور خاصند؟ فرمود: آن بيوت و آن خانه هائي كه در برابر اذن تكويني خداي سبحان رفيعند: ف يه ر جال لا تلهيه م ت جاره و لا ب يع عن ذ كر الله(11). مرداني هستند كه اهل نماز و روزه هستند، امّا هيچ چيز، اينها را از نماز باز نمي دارد. شما الان وقتي به تمام خيابان ها سري بزنيد، مي بينيد متأسفانه: الهاهم التّ جاره و الب يع عن ذ كر الله و ا قام الصّلاه ! همه اينها اوّل وقت مشغول كارهاي ديگرند ! اينها ديگر آن نور را نخواهند يافت.
تحوّل يك جامعه به دست انسان هاي اهتمام ورزيده به اقامه نماز
اگر يك آدم نوراني پيدا شد، قدرت دارد يك جامعه اي را عوض بكند. فطرت كه هست، حرف هم كه حرف خداست ! حرف كاسب در مردم اثر نمي كند، اين را مطمئن باشيد. فرمود: كساني مسئول اجراي نورند كه: ر جال لا تلهيه م ت جاره و لا ب يع عن ذ كر الله و ا قام الصّلاه. فرمود: « ر جال»؛ نفرمود: آدم هائي كه نماز مي خوانند ! بله همه شان آخر شب نماز مي خوانند. امّا هيچ كاري اينها را از نماز باز نمي دارد ! ر جال ] كه [ لا تلهيه م ت جاره و لا ب يع. فرق ( تجارت ) و « بيع» اين است: يك وقت يك كسي تاجر است، مغازه را باز كرده، منتظر مشتري است. اينجا تجارت خانه و واحد تجاري است. يك وقتي مشتري آمده، او مشغول خريد و فروش است ! فرمود: نه تنها تجارت و مغازه، او را از نماز باز نمي دارد، آن حين اشتغال به فروش هم او را باز نمي دارد !! كه بيع، دوّمي است، تجارت، اوّلي است. نه پيشه تجارت، نه زماني كه مشتري آمده، بازدارنده او نيست، الان او مي خواهد سود ببرد؛ اما همين كه الله اكبر را شنيد؛ رها مي كند، مي رود به مسجد.
شناخت باطن گناه، نتيجه بهره مندي از نور خاص الهي
اينها آن نور خاص را پيدا مي كنند؛ فرزندان خوب پيدا مي كنند، مزه اطاعت را مي چشند، بوي بد گناه را استشمام مي كنند. لازم نيست كسي به اينها بگويد : گناه نكن ! مثل اينكه به آدم بالغ و عاقل نمي گويند: آقا ! اين زباله ها را نخور!! مگر به آدم عاقل مي گويند دست به زباله نزن؟! گناه، باطنش زباله است، بوي بدش يك وقتي در مي آيد.
از امام (ع) سئوال كردند: اينكه خداي سبحان فرمود: نّ عل يكم لحاف ظين. ك راماً كات بين(12)؛ فرشته ها اعمال شما را مي نويسند، آيا نيّت ها را هم مي نويسند؟ فرمود: بله، نيّت ها را هم مي نويسند. عرض كرد: كاري را كه ما انجام داديم، ملائكه مي بينند، مي نويسند؛ امّا كاري كه نكرديم، نيّتي كه در درون دل ما نهادينه شده است، هنوز ظهور نكرده، آن را از كجا مي فهمند؟! حضرت فرمود: آيا بوي باغ و بوي چاه يكي است؟ عرض كرد: نه. فرمود: اگر شما از كنار يك ديواري بگذريد، بوي خوبي به مشام شما برسد؛ معلوم مي شود پشتش بوستان و گلستان است. از كنار ديواري عبور كنيد، بوي بدي به مشام شما برسد؛ معلوم مي شود آنجا فاضلاب است. فرمود: درون دل يك عدّه اي چاه فاضلاب است ! بوي اين را ملائكه مي شنوند.
يك بيان نوراني از وجود مبارك رسول گرامي (ص) است كه: تعطّروا ب الست غفار لا تفضحنّكم روائ ح الذّنوب(13). خودتان را با استغفار معطّر كنيد و گرنه بوي بد گناه بالأخره آبرويتان را مي برد ! يك وقتي درب اين چاه باز مي شود!! مردان الهي آن بو را استشمام مي كنند؛ مي گويند: حيف ما نيست كه خودمان را به چاه فاضلاب بيندازيم ! گناه باطنش اين است و گرنه در جهنّم كه ديگر فاضلابي نيست؛ همين بوي اينها در مي آيد!
بيانات آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق
در ديدار با جمعي از مسئولان اقامه نماز، طلاب، دانشجويان
و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ پائيز 1384
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بقره/ 238 (2) يس/ 1 و 2 (3) بقره/ 43 (4) قصص/ 59 (5) بقره/ 3 (6) اسراء/ 78
(7) زمر/ 62 (8) نور/ 35 (9) نور/ 35 (10) نور/ 36 (11) نور/ 37 (12) انفطار/ 10 و 11
(13) وسائل الشيعه/ 16/ 70ـ( رو ي عن اميرالمؤمنين (ع) )
خوان حكمت در ماه مبارك رمضان هر روز منتشر مي شود.

 



بخش هايي از متن طرح نظارت مجلس بر مجلس سلب اعتبار نمايندگي در صورت ارتكاب جرم

براساس يكي از مواد طرح نظارت بر نمايندگان، كه هنوز تبديل به قانون نشده در صورت احراز فقدان شرايط نمايندگي به دليل ارتكاب جرم، كميسيون ويژه پيشنهاد ابطال اعتبار نامه را به هيئت رئيسه مي دهد تا با اولويت در دستور كار قرار گيرد.
به گزارش فارس نظارت بر مجلس و عملكرد نمايندگان ملت، موضوعي بود كه رهبر معظم انقلاب در ديدار چندي پيش با مجلسي ها مطرح كردند و پس از آن بود كه مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اقدام به تهيه طرحي اوليه كرد كه با بحث ها و نظرات گوناگون نمايندگان مواجه شد.
همزمان، كميسيون اصل 90 مجلس نيز با استفاده از اين طرح، اقدام به تهيه طرحي فوريتي كرد كه بر سه محور نظارت مجلس بر مجلس، مجلس بر نمايندگان و كميسيون هاي تخصصي و نظارت مردم بر نمايندگان و مجلس استوار است.
بخش هايي از اين طرح يك فوريتي كه قرار است به زودي در صحن علني مجلس بررسي شود به اين شرح است: «ماده 9- در صورتي كه نماينده مجلس متهم به ارتكاب جرم باشد، بازداشت وي در زمان نمايندگي صرفاً با پيشنهاد كميته و تصويب كميسيون ممكن خواهد بود. در اين موارد دادستان ادله مثبته براي بازداشت را به منظور سلب مصونيت از نماينده به هئيت رئيسه ارائه مي دهد. اين موارد خارج از نوبت در دستور كار كميته نظارتي قرار خواهد گرفت و در صورتي كه ادله مذكور به تشخيص كميته قانع كننده باشد، با پيشنهاد كميته و تصويب كميسيون از نماينده سلب مصونيت مي شود، عدم سلب مصونيت از نمايندگان، مانع رسيدگي به اتهام او در مراجع قضايي نيست، ولي اجراء محكوميت سالب آزادي، با سلب مصونيت از نماينده و يا خاتمه دوره نمايندگي ممكن است.»
«ماده 10- در صورتي كه محكوميت نماينده در دوران نمايندگي وي قطعي شود و اين محكوميت صرفاً به خاطر اتهامي باشد كه قبل از نمايندگي متوجه او بوده و رسيدگي به آن نيز در همان زمان آغاز شده است، اجراء حكم سالب آزادي به ترتيب مقرر در ماده قبل صورت خواهد گرفت.»
«ماده 23- به جز عضويت در هيئت علمي دانشگاه ها و تدريس و يا سمت هاي آموزشي در دانشگاه ها و مؤسسات پژوهشي و تحقيقاتي، تصدي هر نوع شغل ديگر و نيز رياست و مديريت عامل و عضويت در هيئت مديره، هيئت امنا، هيئت مؤسس و ساير اركان مؤسسات و شركت هاي خصوصي و تعاوني و مؤسسات و شركت هايي كه تمام يا قسمتي از سرمايه آن متعلق به دولت جمهوري اسلامي ايران و يا مؤسسات عمومي و يا شركت هاي دولتي است، همچنين شركت در طرح هاي مطالعاتي، پژوهشي و عمراني به سفارش مؤسسات و شركت هاي مزبور به هر عنوان و نيز تصدي به هر نوع شغل و سرپرستي آن و قضاوت و وكالت دادگستري، مشاوره حقوقي و كارشناسي رسمي دادگستري و تصدي به دفاتر ثبت اسناد و املاك و ازدواج و طلاق، براي نمايندگان در زمان تصدي به نمايندگي ممنوع است.»
«ماده 24- در صورت نقض حكم ماده 23موضوع در كميته نظارتي بررسي و با اعلام كميته نظارتي اين نماينده مكلف است ظرف ده روز از سمت هاي مربوطه استعفاء داده و مراتب را كتباً به كميته اعلام نمايد، در غير اين صورت موضوع با تصويب كميسيون ضمن اعلام به شوراي نگهبان، جهت رسيدگي وفق قانون ممنوعيت تصدي بيش از يك شغل، به قوه قضائيه ارجاع خواهد شد.»
«ماده 25- نمايندگان موظفند تمامي منابع درآمدي مستمر و نيز دارايي هاي منقول و غيرمنقول خود و همسرشان را در ابتداء هر دوره نمايندگي به كميسيون، برطبق فرمي استاندار اعلام نمايند.
تبصره- نمايندگان هرگونه تغيير اساسي در دارايي و منابع درآمدي مذكور را همه ساله به كميسيون اصل 90 اعلام مي نمايند.»
«ماده 26- در مواردي كه كميسيون به اين نتيجه برسد كه دارايي نماينده به ناحق افزايش يافته، تا قبل از انتخابات دوره بعد، پرونده جهت اطلاع به شوراي نگهبان، و جهت رسيدگي به دستگاه قضايي ارسال مي شود.»
«ماده 27- دريافت هرگونه هديه نقدي يا غيرنقدي غيرمتعارف از اشخاص حقيقي يا حقوقي خصوصي يا عمومي و دولتي داخلي يا خارجي، تحت هر عنوان به وسيله نمايندگان ممنوع است.»
ماده 28- استفاده از اختيارات نمايندگي و اخذ هر نوع امكانات و امتيازات از بخش دولتي، عمومي و خصوصي به هر عنوان و هر شكل، توسط نماينده به نفع خود و اقرباي وي به ناحق و اعمال نفوذ و استفاده از سمت نمايندگي براي اين منظور و سوءاستفاده از اطلاعات و اسناد در دسترس وي ممنوع است.
ماده 29- هر يك از اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند شكايات، اسناد و گزارش هاي مستند خود را درباره عملكرد نمايندگان، مجلس و كميسيون ها طبق چارچوبي كه به اين منظور از سوي كميسيون در اختيار همگان قرار مي گيرد به كميته نظارتي ارسال نمايد.
ماده 30- صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف است به منظور انعكاس مستمر اخبار، فعاليت ها و گزارش عملكرد مجلس، كميسيون هاي تخصصي و نمايندگان در ايفاء وظايف نمايندگي در حوزه قانونگذاري و نظارت، برنامه هاي تخصصي مناسب را براي مجلس به صورت ملي و استاني تهيه و پخش نمايد.

 



توضيحات تكميلي نادران درباره سوال از وزيرخارجه

الياس نادران در يادداشتي به سوالات مطرح شده در خصوص سخنان خود درباره شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور و سوال از وزيرخارجه در مجلس پاسخ گفت.
در يادداشت اين نماينده مجلس آمده است:
در پي سوال اينجانب از وزير محترم امورخارجه در خصوص جايگاه قانوني شوراي عالي ايرانيان و مداخلات آن در وظايف ذاتي وزارت امورخارجه اظهارنظرهايي صورت گرفته كه در چهار دسته كلي قابل طبقه بندي است:
1- آنچه من گفتم در چارچوب سوال نبود.
2- اظهارات در جهت خلاف وحدت بود.
3- مسائل فرعي و دست دوم مطرح شده است.
4- نبايد مسائل غيراخلاقي بيان مي شد.
نادران در ادامه نوشته خود آورده است:
در فرم سوال از وزير دو قسمت وجود دارد «خلاصه سوال» و «شرح سوال». هر نماينده به اقتضاء موضوع خلاصه اي را طرح مي كند و سپس مشروح آن و سوالات تفصيلي تر را در ذيل آن مي آورد. بنده نيز ضمن طرح خبر دخالت اين شورا در آزادي دو شهروند ايراني در ايتاليا، در قسمت شرح سوال اعتراض خود را به موازي كاري در سياست خارجي و دخالت عوامل خارج از وزارت در وظايف ذاتي آن وزارتخانه ابراز و چهار سوال مطرح كردم: 1- جايگاه قانوني شورا 2- ساختار اين شورا 3- منابع مالي آن 4- دخالت آن شورا در آزادي دو شهروند ايراني.
ملاحظه مي شود كه بخش اعظم سوال بنده ناظر به وجاهت قانوني شورايعالي ايرانيان خارج از كشور، گردش مالي و كاري آن، موازي كاري در سياست خارجي و ديپلماسي خارجي كشور و ساختار اجرايي آن بود و متاسفانه آقاي وزير به بخش قابل توجهي از اين سوالات پاسخ ندادند و موضع صريحي اتخاذ نكردند و در آن بخشي كه پاسخ دادند (جايگاه قانوني شورا و نحوه دخالتهاي آن) متاسفانه قانع كننده نبود.
در بخش ديگري از اين يادداشت تاكيد شد:
در بحث وحدت قبلا هم عرض شده بود كه اولا وحدت بايد بر محور قانون و در چارچوب اصول و ارزش هاي مشخص صورت گيرد و وحدت طلبي به هيچ وجه نمي تواند مانع انجام تكاليف قانوني بشود. اينكه ما به يك طرف مسئله اجازه آزادي عمل در حدي بدهيم كه به تشخيص خود هرگونه كه خواست مملكت را اداره كند و در طرف ديگر، هركس كمترين اعتراضي داشت او را متهم به برهم زدن وحدت كنيم كار پسنديده اي نيست، ابزار نظارتي نمايندگان تذكر، سوال، استيضاح و رايزني هاي رسمي و غيررسمي براي اداره بهتر كشور است. اينكه كسي حق داشته باشد ميلياردها تومان منابع مالي كشور را هزينه كند، تشكيلات موازي راه بياندازد، ارتباطات خارجي پنهان و وسيع برقرار كند و نشست هاي خلاف سياست هاي كلي نظام برگزار نمايد و اظهارات خلاف مباني نظام انجام دهد و دلسوزان نظام - از مراجع عظام تا دانشگاهيان، متدينين و حتي مردم عادي كوچه و بازار و علاقه مندان به انقلاب اسلامي در خارج از مرزهاي جغرافيايي كشور - را نگران سازد آن وقت افرادي انتظار داشته باشند كه نمايندگان مردم چشمشان را به روي چنين انحرافاتي ببندند و به اسم حفظ وحدت هيچ نگويند، پذيرفتني نيست.نادران در ادامه خاطرنشان كرد:
اما در مورد اصلي و فرعي كردن مسائل نكته اي وجود دارد كه بي توجهي به آن ما را دچار خطاي تحليل مي كند. درست است كه امروز كشور درگير فتنه ها و توطئه هاي خارجي و داخلي است كه نبايد از آنها غفلت كرد، درست است كه دشمن شماره يك اين ملت همچنان استكبار جهاني و در راس آن آمريكاي جنايتكار است و نسبت به نقشه هاي وي بايد حساسيت مضاعف داشت و اين هم درست است كه دولت امروز در ميدان عمل و در مواجهه مستقيم با اين توطئه هاست و بايد همه جانبه از سوي همه نهادهاي حكومتي و مردمي حمايت شود و مسائل جزيي نبايد باعث بي اعتنايي به اين مسائل اساسي گردد اما نبايد فراموش كنيم كه در قوه مجريه اساسي ترين تصميمات - بخصوص در سياست خارجي - توسط چه كساني اتخاذ مي شود چرا كه رفتار آنها، بيانات آنها، مواضع آشكار و غيرآشكار آنها مستقيما روي توانايي ما در مقابله با دشمن اصلي تاثير مي گذارد.
اين نماينده مجلس در بخش پاياني يادداشت خود نوشت: من از تمام عزيزاني كه مشفقانه نسبت به طرح مسائل اخلاقي انتقاد داشتند تشكر مي كنم ولي اگر آقاي رئيس جمهور مسئله را به طور عمومي و در تلويزيون مطرح نمي كرد، طرح آن را ضروري نمي ديدم.
وي اضافه كرد؛ ضمنا دردمندانه ذكر اين نكته را ضروري مي دانم كه اگر همان هنگام كه در همايش گردشگري، قرآن را با دف و دايره زدن وارد صحنه كردند و با دف و دايره از صحنه خارج كردند، با آمرين و طراحان و مجريان برخورد مناسب صورت مي گرفت، به احتمال زياد امروز اين اتفاقات در حاشيه همايش ايرانيان نمي افتاد. در عين حال قبول دارم كه نبايد اين مسائل- كه به هيچ وجه كم اهميت نيستند و فرعي تلقي نمي شوند - موجب غفلت ما از ساير جنبه هاي اين جريان شود و به همين دليل تقاضاي تحقيق و تفحص تقديم هيئت رئيسه محترم مجلس شده است كه اميدوارم پس از تصويب، فرصتي فراهم كند تا مسائل مختلف حول و حوش شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور و اقدامات آن - از جمله همايش دوم ايرانيان - بطور جامع بررسي و كالبد شكافي شوند و نتايج آن تقديم ملت شريف ايران گردد.

 



بازرس سابق آژانس: آژانس مقصر مشكلات بين خود و ايران است

بازرس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي، گزارش جديد آژانس درباره ايران را جهت دار، منفي و حركتي براي توجيه تحريم هاي غير قانوني غرب توصيف كرد.
يسري ابوشادي در گفت و گو با شبكه الجزيره درباره گزارش جديد دبير كل آژانس انرژي اتمي، نپذيرفتن دو بازرس آژانس از سوي ايران را كاملاً قانوني و بديهي خواند. بازرس سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين موردگفت: « نكته اي كه مورد توجه قرار گرفت مخالفت ايران با ورود دو تن از بازرسان آژانس به اين كشور بود. اين درحالي بود كه ايران به آژانس اين موضوع قبول نكردن بازرسان را اطلاع داده بود.
از سوي ديگر نويسندگان خبرها به شكلي بسيار عجيب نه تنها به مطلع بودن آژانس از ابلاغ ايران اشاره نكردند بلكه نكته ديگر اين بود كه آژانس به منظور ايجاد بحراني ساختگي بازرساني ديگر را به ايران اعزام كرد. بنابراين مي توان گفت آژانس پشت سر اين مساله قرار داشت زيرا مي دانست كه ايران با اعزام دو بازرس مخالفت كرده اما بار ديگر همان بازرسان را معرفي كرد.
در گزارش آمده است ايران از سالها پيش تعداد زيادي از بازرسان را نپذيرفته در حالي كه به علت امتناع ايران از پذيرش بازرسان اشاره نكرد زيرا ايران پروتكل الحاقي را به شكل موقت امضا كرده است اما در سال دو هزار و شش با توجه به وضع تحريمها براي دومين بار اين كشور پروتكل را تصويب نكرد و از اين رو عدم موافقت با بازرسان امري بديهي بود.»
در ادامه اين گفت و گو خبرنگار الجزيره از ابوشادي پرسيد: در گزارش آژانس فعاليتهاي ايران مايه نگراني خوانده شده است آيا اين مساله جزو ابزارهاي فشار غرب عليه ايران و بازگشت به روندي كه در عراق و درخصوص هانس بليكس و ديگران طي شد نخواهد بود ؟
وي در پاسخ به اين سوال گفت: «اين اقدامات در واقع توجيه تحريمها و تشديد مواضع غرب است كه ادامه خواهد داشت. اين درحالي است كه حتي يك كلمه از امضاي توافقنامه مبادله سوخت ميان ايران و برزيل و تركيه به ميان نيامده و از موافقت ايران با پيشنهاد آژانس براي سوخت بيست درصد جهت رآكتور تحقيقاتي صحبت نشده است. ما انتظار داشتيم آژانس حداقل به عنوان يك نكته مثبت به اين مساله اشاره كند و از اين موافقت درگزارش خود سخن به ميان آورد. گزارش آژانس به طور كلي منفي نوشته شده است و به نظر من اقدام بعدي ايران ادامه و تكميل برنامه هاي خود است حال اگر بر سوخت بيست درصد توافق شد كه هيچ اگر نه ايران تقريبا غني سازي در اين خصوص را نهايي مي كند. ايران برنامه خود را تكميل مي كند و تاكيد دارد كه برنامه اش صلح آميز است و نيروگاه بوشهر نيز بزودي فعال خواهدشد. مراكز ديگري براي غني سازي گشايش خواهد يافت و اگر مذاكراتي جدي صورت نگيرد و توضيحي درباره پايان تحريم ها ارائه نشود پيشرفت قابل ملاحظه اي در پرونده ايران حاصل نخواهد شد».

 



توسط معاون آموزشي و پژوهشي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي - هنري مساجد مطرح شد
كارهاي پژوهشي در 8 هزار كانون فرهنگي - هنري در مساجد جدي گرفته مي شود

در 35 هزار مسجد كشور طرح تلاوت نور برگزار مي شود و علاوه بر آن ما به دنبال كارهاي پژوهشي عميق و تاثيرگذار در كانونهاي فرهنگي - هنري مساجد هستيم.
به گزارش خبرنگار كيهان معاون آموزشي و پژوهشي ستاد عالي كانونهاي فرهنگي - هنري مساجد در يك نشست خبري ضمن اعلام اين خبر افزود: امسال دوره آشنايي با مديريت براي مسئولين كانونهاي مساجد برگزار شده است.
علاوه بر اين دوره آشنايي با فرقه ها و ارائه راهكارهاي برخورد مناسب با آنها را نيز در دستور كار قرار داده ايم.
وي افزود: از برنامه هاي مهم و جديد ما، آموزش حدود سه هزار امام جماعت در جمكران خواهد بود.
دوره آموزشي جنگ نرم براي مسئولان كانونهاي فرهنگي - هنري مساجد كشور نيز برگزار خواهد شد.
جعفري در خصوص كارهاي پژوهشي كانونها اظهار داشت:
كانونهاي تخصصي مي توانند درباره سرفصلهاي موردنظر طرحهاي خودشان را ارائه نمايند. اين سرفصلها عبارتند از:
- مبارزه با جنگ نرم
- جوان منتظر
- فرصتها و تهديدهاي فضاي مجازي
- آينده پژوهي مساجد
- آسيب شناسي شيوه هاي آموزشهاي ديني در مساجد
- فعاليتهاي فرهنگي- هنري كانونها
- عفاف و حجاب

 



سرلشكر جعفري: فتنه سال 88 از جنگ 8 ساله خطرناك تر بود

فرمانده كل سپاه فتنه سال گذشته را از جنگ تحميلي نيز خطرناك تر خواند و گفت:در چنين شرايطي بازماندگان جنگ نبايد در مقابل دشمني ها، انحرافات و غرض ورزي ها سكوت كنند.
به گزارش روابط عمومي سپاه، سردار سرلشكر محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ضيافت افطار نيروي انساني سپاه ويژه جانبازان و خانواده هاي آنان، با بي نظير خواندن روند مقابله كنوني انقلاب اسلامي با استكبار جهاني، حركت رو به رشد نظام اسلامي را در سالهاي اخير بسيار پرشتاب، هدفمند و رو به جلو توصيف كرد و گفت: ملت ما در دوران دفاع مقدس سختي هاي بسيار زيادي را متحمل شد، اما نبايد تصور شود كه دوران ايثار و فداكاري تمام شده است چرا كه ما امروز در جنگي همه جانبه، مستقيم و بسيار شديدتر از هميشه با دشمنان هستيم و نقش نيروهاي انقلاب و آنهايي كه دل در گرو انقلاب اسلامي و ارزشهاي آن دارند و توانسته اند در كوران فتنه ها خود را حفظ كنند در شرايط كنوني بسيار مهم و تأثيرگذار است.
جعفري افزود: امروز همان حوادث صدر اسلام در حال تكرار است و آن چه مهم است اين است كه خانواده شهدا و جانبازان رسالت خود را بشناسند و بدانند امروز اهميت ايفاي نقش سازنده كمتر از زمان دفاع مقدس نيست و بدون ترديد، دغدغه ما براي ارائه مسير انقلاب تا زماني كه در قيد حيات هستيم مايوس كننده دشمنان و مايه تثبيت و اقتدار هرچه بيشتر نظام اسلامي خواهد بود.
عضو شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با اشاره به فتنه 88 و برنامه ريزي دشمنان براي براندازي نظام جمهوري اسلامي يادآور شد: فتنه اي كه سال قبل سعي در به چالش كشيدن ساختار جمهوري اسلامي داشت، به مراتب از هشت سال دفاع مقدس خطرناك تر بود. جنگ هشت ساله باعث صدور انقلاب شد اما فتنه سال قبل لطمه هاي بزرگي به حيثيت انقلاب وارد كرد و در چنين شرايطي بازماندگان جنگ نبايد در مقابل دشمني ها، انحرافات و غرض ورزي ها سكوت كنند.
وي يادآور شد: اتفاقاتي كه امروز در دنيا در حال وقوع است براي سرنوشت اسلام بسيار تعيين كننده است و با وجود همه برنامه ريزي هاي استكبار جهاني، امروز همه دنيا شاهد پيروزي هاي پي درپي ما و شكست هاي پي در پي دشمن در عرصه هاي مختلف است و اين، مرهون جانفشاني ها و نيت هاي خالص شهدا، جانبازان و ايثارگران در دوران طلايي دفاع مقدس است.

 



گزارش مستند كيهان از تازه ترين دروغ هاي آمانو عليه برنامه هسته اي ايران

سرويس سياسي-
آژانس بين المللي انرژي اتمي با انتشار يك گزارش مغرضانه، يك سويه و غير حرفه اي درباره برنامه هسته اي ايران، همراهي تمام و كمال خود با دروغ پردازي هاي آمريكا را آشكار كرد.
يوكيا آمانو مدير كل ژاپني آژانس بين المللي انرژي اتمي كه كمتر از يك سال است مسئوليت دبيرخانه آژانس را بر عهده گرفته در اين گزارش تمام تلاش خود را به خرج داده است تا تصويري منفي و مبهم از برنامه هسته اي ايران عرضه كند. آمانو در اين گزارش درخواست هاي شوراي امنيت مانند تعليق غني سازي و ساخت رآكتور آب سنگين از ايران را تكرار مي كند اما به اين موضوع اشاره اي نمي كند كه فرآيند ارجاع پرونده هسته اي ايران از وين به نيويورك در فوريه 2006 اساسا غير قانوني بوده و در نتيجه ايران الزامي به اجراي درخواست هاي قطعنامه هاي غيرقانوني ندارد.
آمانو در عين حال در اين گزارش نيز مانند تمامي گزارش هاي قبلي آژانس و با وجود تمام تلاشي كه براي همراهي با آمريكا كرده، به ناچار اذعان كرده است كه در برنامه هسته اي ايران انحرافي به سمت ساخت سلاح مشاهده نمي شود و آژانس مدركي براي تائيد ادعاهاي آمريكا و اسرائيل دراين باره ندارد.
آمانو در پاراگراف 36 از اين گزارش مدعي شده است كه ايران با راه ندادن برخي بازرسان به خاك خود در فرايند اجراي پادمان اخلال كرده است. اين در حالي است كه موضع ايران در اين مورد در گزارش به دقت منعكس نشده است. ايران از مدت ها قبل اعلام كرده بود كه اگر فرايند درز كردن اطلاعات محرمانه مربوط به برنامه هسته اي ايران به رسانه ها و سرويس هاي اطلاعاتي غربي ادامه پيدا كند، دسترسي بازرسان مرتبط با اين موضوع به تاسيسات خود را ملغي خواهد كرد. از جمله دو بازرس آژانس به دليل انتساب اظهارات غير واقعي به ايران در مورد جابجا شدن برخي تجهيزات در آزمايشگاه جابر بن حيان از ورود به ايران منع شدند ولي ايران بازرسان جديدي را به جاي آنها پذيرفته است. يك مقام آگاه در اين مورد به كيهان گفت: «اين رفتار ايران با بازرسان نيست كه در اجراي پادمان اخلال مي كند بلكه اين رفتار بازرسان با اطلاعات محرمانه ايران است كه در امنيت ملي ايران اخلال مي كند».
مدير كل آژانس در اين گزارش تاييد مي كند كه ايران 2803 كيلوگرم اورانيوم 5/3 درصد غنا توليد كرده است. اين مقدار نسبت به زمان انتشار گزارش قبلي در ژوئن 2010، 15 درصد افزايش نشان مي دهد. آمانو همچنين در گزارش خود خبر از توليد 22 كيلو اورانيوم 20 درصد غنا در ايران داده است. اين گزارش همچنين نشان مي دهد 3772 دستگاه ماشين سانتريفيوژ نوع اول در بخش صنعتي نطنز در حال كار است.
آمانو در بخش ديگري از گزارش خود از ايران به دليل عدم همكاري در مورد موضوع مطالعات ادعايي انتقاد كرده ولي هيچ اشاره اي به اين موضوع نكرده است كه آژانس در دوره محمد البرادعي رسما اعلام كرد نمي تواند وثاقت اين اسناد را تاييد كند و ثانيا از آمريكا به سبب اخلال در دسترسي ايران به اصل اين اسناد كه آژانس در مداليته اوت 2007 به آن متعهد شده بود، بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. يك مقام آگاه در اين مورد به كيهان گفت: «آژانس بايد مداليته را كامل كند، آن وقت ايران به هر پرسشي در چارچوب پادمان پاسخ خواهد داد و تكميل مداليته هم به اين است كه پرونده از شوراي امنيت خارج و در آژانس عادي شود».
واكنش آمريكا
استقبال فوري آمريكا از گزارش البرادعي نشان داد كه انتشار اين گزارش در واقع حاصل يك تقسيم كار ميان آژانس و آمريكا بوده است.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي از واشنگتن، تامي ويتور سخنگوي كاخ سفيد روز سه شنبه از نگراني كاخ سفيد از آخرين گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد افزايش پانزده درصدي اورانيوم با غناي پايين ايران از ماه مه گذشته خبر داد.
تامي ويتور در يك كنفرانس خبري گفت: «آخرين گزارش آژانس در مورد ايران بار ديگر از اين مسئله خبر داد كه ايران همچنان از عمل به تعهدات بين المللي خود در زمينه مسائل هسته اي امتناع مي كند و به توسعه برنامه هسته اي اش در حين نزديك شدن به ساخت سلاح اتمي ادامه مي دهد». اوبه اينكه ايران دقيقا چه تعهدي را نقض كرده اشاره نكرد.

 



در ديدار جمعي از كارآفرينان
رهبر انقلاب: تحريم ها را دور مي زنيم و غرب را ناكام مي گذاريم

حضرت آيت الله العظمي خامنه اي عصر ديروز در ديدار صدها نفر از كارآفرينان، با تاكيد بر نياز كشور به كار و تلاش فرمودند: ملت و مسئولان، بدون ترديد اين تحريم ها را نيز دور مي زنند و همچون سه دهه گذشته تحريم ها را ناكام مي گذارند و به كار و پيشرفت و بالندگي ادامه مي دهند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار با اشاره به اهميت كار و كارآفريني از ديدگاه اسلام، ايجاد اشتغال را علاوه بر جنبه مهم ثروت آفريني، نوعي زمينه سازي براي به كارگيري گنجينه استعدادهاي انساني دانستند و افزودند: ايران، امروز به كارگاه بزرگ تلاش و ابتكار و نوآوري تبديل شده است اما اين واقعيت، تنها گام اول از روند پيشرفت و سرافرازي كشور است.
رهبر انقلاب اسلامي، با تأكيد به نياز اساسي كشور به كار و كارآفريني خاطرنشان كردند: دو دليل اساسي يعني «آمادگي كشور براي جهش» و «فشار اقتصادي دشمنان»، ثابت مي كند كه ايران، بيش از هر دوره ديگر به كار و كارآفريني احتياج دارد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در تبيين آمادگي كشور براي حركتي جهشي، به فراهم شدن زيرساخت هاي مختلف - پيشرفت هاي چشمگير علمي فناوري و بوجود آمدن مديريت هاي قوي و سالم در پرتو 30 سال تجربه مديريتي اشاره كردند: در پرتو شناخت ملت از توانايي هاي خود و جوانانش، فصل توانايي و جهش كشور فرا رسيده است و طبعاً در اين فصل، كار و كارآفريني اهميتي به مراتب فراوان تر دارد.
ايشان، با اشاره به تحريم ها و فشار اقتصادي نظام سلطه افزودند: براي مقابله با اين فشارها بايد «اقتصاد مقاومتي واقعي» بوجود آوريم كه معناي واقعي كارآفريني نيز همين است.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، هدف نهايي سلطه گران از تحريم ايران را بازگشت سلطه اهريمني قبل از انقلاب دانستند و خاطرنشان كردند: دشمنان ملت تلاش مي كنند مردم را با فشارهاي اقتصادي به ستوه بياورند تا مردم اين فشارها را ناشي از عملكرد دولت بدانند و رابطه دولت و ملت قطع شود اما آنها، همچون 30 سال گذشته اين ملت را نشناخته اند و در محاسباتشان، كاملاً اشتباه كرده اند.
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: ملت و مسئولان، بدون ترديد اين تحريم ها را نيز دور مي زنند و همچون سه دهه گذشته تحريم ها را ناكام مي گذارند و به كار و پيشرفت و بالندگي ادامه مي دهند.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در جمع بندي اين بخش از سخنانشان، همه دلسوزان و مسئولان كشور را به تلاش و توليد و كارآفريني مكلف و موظف دانستند و افزودند: دست به دست هم، كارگاه عظيم ايران را هر روز پررونق تر سازيد.
ايشان همچنين با اشاره به برخي گله هايي كه كارآفرينان در اين جلسه بيان كردند، اجراي «كامل، دقيق، همه جانبه و مستمر» سياستهاي اصل 44 را حلال بسياري از مشكلات خواندند و دولت را به دو كار اساسي موظف كردند: 1- مديريت دقيق و عالمانه منابع مالي 2- بهبود فضاي كسب و كار.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، بسياري از ايرادها و گله هاي كارآفرينان را ناشي از مديريت نشدن كامل منابع مالي دانستند و افزودند: بايد منابع را در مسيري كه براي كشور ارزش افزوده مالي و غيرمالي دارد تخصيص دهيم تا توليد و اشتغال افزايش يابد و «كسب و كار» رونق گيرد.
ايشان، اصلاح برخي مقررات، رفع پيچ و خمهاي اداري و ارائه صحيح تسهيلات را از جمله راههاي بهبود فضاي كسب و كار برشمردند و افزودند: رونق كسب و كار، از مسائل عمده اقتصادي است و تحقق آن، نيازمند اهتمام بيشتر دولت است.
رهبر انقلاب اسلامي، به موازات موظف دانستن دولت به «مديريت منابع مالي و بهبود فضاي كسب و كار»، كارآفرينان را نيز به تلاش مستمر و همه جانبه براي مرغوبيت بخشي و افزايش كيفيت كالاهاي ساخت داخل فراخواندند و افزودند: مردم مي دانند كه مصرف هر كالاي خارجي يعني بيكاري يك كارگر ايراني، اما كارآفرينان هم بدانند كه رغبت مردم به مصرف كالاهاي داخلي با شعار تحقق نمي يابد بلكه نيازمند افزايش كيفيت اين كالاهاست.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي همچنين بار ديگر واردات بي رويه و بي منطق را «ضرر و خطري بزرگ» خواندند و افزودند: مسئولان ذيربط بايد با توجه به اهداف و نيازهاي واقعي كشور، واردات را مديريت كنند.
رهبر انقلاب اسلامي توسعه مهارتهاي فني را از طريق توجه به «هنرستانهاي فني - صنعتي، دانشگاههاي علمي - كاربردي و آموزشكده هاي فني - حرفه اي» ضروري برشمردند و افزودند: كشور به موازات نياز به علم، به پنجه هاي كارآمد هم نياز دارد.
حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، كارآفرينان را به استمرار نوآوري و ابتكار در توليدات داخلي توصيه و خاطرنشان كردند: در توليد كالاها به اشباع حس زيبايي طلبي مصرف كننده توجه كافي كنيد.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان سخنانشان افزودند: فضاي پرواز ملت بسيار با استعداد ايران، آسمان لايتناهي پيشرفت و افتخار است و ان شاءالله اين كشور روزي به مرجع علمي جهان مصداق افتخار مسلمانان و منبع تأمين نيازهاي مردم جهان به توليدات و كالاها تبديل خواهد شد.
در ابتداي اين ديدار آقايان:
- دكتر اعتماديان ، رئيس بيمارستان شهيد هاشمي نژاد
- دكتر محمد قنادي ، معاون سازمان انرژي اتمي و رئيس پژوهشگاه علوم و فنون هسته اي
- علاءالدين ميرمحمدصادقي ، نايب رئيس اتاق ايران و رئيس اتاق معدن
- رضا تازيكي ، شركت زعفران خراسان
- دكتر هادي غنيمي فر ، رئيس هيأت مديره خانه هاي صنعت و معدن
- مصطفي وعيدي ، كارآفرين برتر استاني - فعال در بخش توليدات پليمري
- حسام الدين مدني ، مديرعامل شركت آنژي پارس
- دكتر بهاروند ، عضو پژوهشكده رويان
- خانم سهيلا ابوالحسني ، كارآفرين برتر
و دكتر حسين عطار ، مدير فني شركت گروه صنعتي شفا
در سخنان خود بر اين محورها تأكيد كردند:
- بهينه سازي روشهاي مديريتي و بهره وري به عنوان زمينه ساز كاهش هزينه ها و بهبود خدمات بهداشتي - درماني بيمارستانها
- ضرورت توجه كامل همه وزارتخانه ها و دستگاهها به سند چشم انداز و سياستهاي اصل 44
- آمادگي كامل بخش خصوصي براي مقابله با تحريم ها و تهديدات به فرصتي براي خوداتكايي و پيشرفت
- توجه ويژه به بخش صنعت در روند هدفمند كردن يارانه
- تقويت مدل خوشه هاي صنعتي براي افزايش برنامه ريزي شده اشتغال آفريني بنگاههاي كوچك
- تشكيل زنجيره بنگاههاي «توليدي، بازارياب و صادراتي»
- اختصاص تسهيلات لازم بانكي به توليد كنندگان همراه با نظارت جدي براي جلوگيري از انحراف وامهاي اخذ شده
- تهيه نقشه جامع توسعه صنعتي كشور
- پيشنهاد تأسيس بانك توسعه صنايع كوچك
- قدرداني از تلاشهاي دولت در حل مشكلات بخش خصوصي
- افزايش مشوقهاي مالياتي و صادراتي براي بنگاههاي فعال اشتغال آفرين
- حضور نمايندگان بنگاههاي اقتصادي در چرخه تصميم گيريهاي اقتصادي مسئولان
- توجه به فرهنگ كار و كارآفريني در رسانه ملي
- تلاش براي تبديل سند بسيار مهم چشم انداز 20 ساله به نوعي فرهنگ عمومي در عرصه كار و تلاش و پيشرفت
- جلوگيري از ورود كالاهاي مشابه كالاهاي ايراني و بازنگري در تعرفه ديگر كالاهاي وارداتي
- تلاش توليدكنندگان براي افزايش كيفيت و كاهش قيمت كالاهاي ساخت داخل
- ضرورت اقدام دولت در پرداخت طلب بنگاههاي خصوصي
- تشكيل ستادي براي توسعه كارآفريني علمي با توجه به پيشرفتهاي چشمگير كشور در بخشهاي پزشكي
- پيشنهاد تأسيس بيمارستان تخصصي و فوق تخصصي سلول درماني
- ايجاد مجتمع هاي مسكوني كارگران و كاركنان در كنار واحدهاي بزرگ صنعتي
- حمايت بيشتر از صنعت داروسازي.
در اين ديدار همچنين آقاي شيخ الاسلام وزير كار و امور اجتماعي گزارشي از اقدامات اين وزارتخانه براي بهبود فضاي كسب و كار و تشويق صاحبان سرمايه براي سرمايه گذاري ارائه كرد و گفت: توجه جدي به اصلاح فرهنگ كار، برنامه ريزي براي بازنگري در قانون كار، تصويب نظام ملي مهارت و تلاش براي تأسيس سازمان مهارت، توجه به بخش تعاون، و شناخت مزيت هاي منطقه اي و كسب سهم از بازارهاي منطقه اي از جمله اقدامات انجام شده است.
وي همچنين شكل گيري پنجره واحد براي خدمات رساني به كارآفرينان را از ديگر اقدامات وزارت كار و امور اجتماعي برشمرد و خاطرنشان كرد: از جمله اقدامات لازم و ضروري تكميل زنجيره توليد و توجه به توليدات صادرات گرا است.
در پايان اين ديدار نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامي اقامه شد و سپس حاضران روزه خود را به همراه رهبر انقلاب افطار كردند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14