(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 شهريور 1389- شماره 19740

خودداري از استرداد مدارك، با دولت الكترونيك مغايرت دارد
مبارزه با بيكاري اولويت اول در استان اردبيل
بزرگ ترين مركز تجاري شمال غرب كشور در زنجان احداث مي شود
ايران در كيهان
رئيس شوراي اسلامي شهرستان: پاركينگ هاي موجود جوابگوي نياز مردم تبريز نيست
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان: نيترات آب آشاميدني كاشان 2 برابر حد مجاز است
پارك «كلاله» ايمن سازي شد اما كمي دير
استاندار قزوين: بوستان هاي كتاب در قزوين راه اندازي مي شود
رئيس اداره بهزيستي شهرستان: خدمات توانبخشي در بردسكن صفر است
استاندار: استادان دانشگاه در تصميمات كلان استان كرمانشاه شريك باشند
كشت گياهان زينتي به روش هيدروپونيك در يزد
طرح پاركبان درمناطق شلوغ قم اجرايي مي شود
مدير كل نهضت سوادآموزي استان: پايان بي سوادي در هرمزگان نزديك است
معاون استاندار گلستان خبر داد
بهره مندي از موجودي طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) پس از 20 سال
سوخت گيري برخي از پروازهاي برون مرزي هما در فرودگاه رشت
 



خودداري از استرداد مدارك، با دولت الكترونيك مغايرت دارد

گلايه مردم از عدم استرداد مدارك خويش توسط برخي از بانكها پس از اتمام دوره اقساط و استهلاك وام موجب سلب آسايش خاطر و در بعضي مواقع علاوه بر بحران روحي رواني به درگيري ها و فضاي متشنجي هم منجر مي شود.
گذشته از منافات اين عملكرد، با حركت به سوي مكانيزه شدن و زندگي الكترونيكي اين اقدام نه تنها معضلات و مشكلاتي حاد، براي افراد جامعه را سبب شده و افراد را باتوجه به وجود گزينه هاي منفي و متخلف، با يك بحران رواني و فكري مواجه نموده و موجبات سلب آسايش افراد جامعه شده بلكه عاملي اصلي در تحريك درگيري هاي بين افراد و ايجاد فضاي متشنج در سطح جامعه نيز شده است.
اگر به بانكي تا به حال براي گرفتن وام مراجعه نموده اي خواهي ديد كه مسئول آن قسمت ليستي از مدارك لازمه را براي شما رديف شده ارائه مي دهد تا با حاضر نمودن آنها مراحل تصويب و تأييد درخواست و پس از آن پرداخت وام را طي نمايند. عمده مدارك خواسته شده عبارتند از: چك و سفته ها و مدارك ضامن كه عمده مدارك شخصي متقاضي يك پرونده درخواست وام را تشكيل مي دهند كه مي بايستي در انتهاي دوره اقساط و سررسيدها مسترد شود متأسفانه در خاتمه متصدي وام رو به مشتري نموده و اظهار مي دارد كه پرونده به عنوان سابقه مي ماند.
حال با وجود بعضي سوءاستفاده ها اگر روزي درب خانه شما را براي جلب و بازداشت با حكم دادگاه به دليل عدم بازپرداخت اقساط چند ساله فردي كه وام گرفته و شما ضامن آن هستيد كه نه آن را مي شناسيد و نه در طول عمر خويش او را ديده ايد و حال به دليل عدم پرداخت سررسيدهاي خود باتوجه به سود احتسابي تأخيري رقم وام معادل مصادره اموال و يا مسكن شما باشد زياد هم ناراحت نشويد و سخت نگيريد (اين موضوع در مناطق سنتي و عشايري بيشتر نمود پيدا كرده و برجسته شده است، آن هم به دليل اين كه افراد هم ديگر را به نام و فاميل و نام پدر و تولد و بعضاً شماره شناسنامه و مسائل ريز زندگي مي شناسند)؟!
لذا مسئولان محترم نسبت به حل اين معضل اقدام نمايند.
هويزه- حسيني

 



مبارزه با بيكاري اولويت اول در استان اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
اشتغال زايي و مقابله با بيكاري مهمترين و اولويت دارترين نياز فعلي استان اردبيل است.
معاون برنامه ريزي استاندار اردبيل در جلسه كار گروه اشتغال و سرمايه گذاري استان با اعلام مطلب بالا افزود: كميته اي ويژه براي بررسي طرح ها و واحدهاي راكد و غيرفعال استان تشكيل شده است.
مجيد قديري حيدري گفت: تلاش مي شود تا پايان امسال 35 هزار فرصت شغلي تكليف شده در سطح استان ايجاد شود.
وي بانك هاي عامل را به دقت و همكاري مستمر در حمايت از سرمايه گذاري ها فراخواند و گفت: با عنايت به تكليفي كه شوراي عالي اشتغال كشور برعهده دستگاه هاي دخيل و سيستم بانكي گذاشته است اين مهم بايد به نحو مطلوب و با همت مضاعف مديران و كاركنان دستگاه ها در استان به سرانجام برسد.

 



بزرگ ترين مركز تجاري شمال غرب كشور در زنجان احداث مي شود

زنجان - خبرنگار كيهان:
بزرگ ترين مركز تجاري شمالغرب كشور با 8 هكتار زمين در جنب مصلاي زنجان در دست طراحي است و با دعوت از بخش خصوصي براي اجراي اين پروژه سرمايه گذاري خواهيم كرد.
همزمان با هفته دولت استاندار زنجان با حضور در نماز جمعه زنجان به ايراد سخنراني پرداخت و ضمن بيان مطلب فوق به اهم پروژه ها و اقدامات استان در هفته دولت پرداخت و گفت: به مناسبت هفته دولت 260 پروژه عمراني يا اقتصادي در بخشهاي مختلف به بهره برداري رسيده و يا كلنگ زني خواهد شد. دكتر محمد رئوفي نژاد ادامه داد: ميزان اعتبار سرمايه گذاري شده در 260 پروژه، 338 ميليارد تومان است كه از اين تعداد 201 پروژه با اشتغالزايي مستقيم 1233 نفر بهره برداري و 59 پروژه نيز كلنگ زني خواهد شد.
وي ضمن بي نظير خواندن فضاي تعامل، همدلي و هماهنگي بين مديران استان مصوبات سفر رياست جمهوري را از موضوعات مهم و اثرگذار در روند توسعه استان برشمرد و در خصوص ميزان تحقق اين مصوبات در استان گفت: با تلاش صورت گرفته مصوبات دور اول سفر هيئت دولت به استان 99 درصد و دور دوم نيز 87 درصد محقق شده است.
رئوفي نژاد جايگاه استان در جذب سرمايه گذاران خارجي را در دو سال اخير مطلوب دانست و گفت: تا سال 87 استان زنجان هيچ جايگاهي را درجذب سرمايه گذار خارجي در كشور نداشت. اما با تلاشهاي صورت گرفته سال 88 براي اولين بار استان زنجان در ارائه تعداد طرحها به بخش سرمايه گذاران خارجي رتبه سوم كشوري را رسما كسب كرد. وي خاطرنشان كرد: با اقدامات برنامه ريزي شده در بحث سرمايه گذاري داخلي نيز استان زنجان جزو استانهاي برتر در سرعت سرمايه گذاري است چرا كه دستگاههاي اجرايي موظفند ظرف 10 روز تا دو هفته نسبت به ارائه پاسخ به كليه استعلام ها و مجوزهاي پروژه هاي بزرگ و كوچك اقدام كنند. استاندار زنجان همچنين به افتتاح مركز خدمات سرمايه گذاري طي سفر وزير كشور به استان اشاره كرد و گفت: با افتتاح اين مركز نيازي به مراجعه مكرر سرمايه گذاران به ادارات نيست و همه مديران ذيربط در امر سرمايه گذاري زير يك سقف در اين مركز خدمات حضور دارند و كليه مجوزها را در همانجا صادر مي كند كه اين امر ضمن آنكه باعث سهولت و سرعت سرمايه گذاري شده و از بسياري از انحراف ها و خطاها و اعمال سليقه ها جلوگيري مي كند.

 



ايران در كيهان

خريد تضميني گندم
كاشان- خبرنگاركيهان: رئيس اداره غله و خدمات بازرگاني كاشان از خريد تضميني گندم مازاد بر نياز كشاورزان اين شهرستان و شهرستان هاي مجاور آن به مبلغ 80ميليارد ريال تا پايان مردادماه سال جاري خبر داد.
حسين حاجي زاده گفت: ميزان كل گندم خريداري شده از كشاورزان شهرستان هاي كاشان، آران و بيدگل، اردستان، نطنز و شهرهاي تابعه 23هزار و 700تن است كه 700تن بيشتر از سال گذشته است.
وي افزود: 20هزار و 700تن از اين ميزان گندم توسط اداره غله كاشان به مبلغ 70ميليارد ريال از كشاورزان خريداري شده و در سيلوي شهيد جبل عاملي اين اداره ذخيره شده است.
انتقال گاز به سربيشه
بيرجند- خبرنگار كيهان: در اجراي مصوبه سفر سوم هيئت محترم وزيران به ا ستان خراسان جنوبي كه در اسفندماه سال گذشته صورت گرفت اجراي خط انتقال گاز بيرجند به سربيشه در استان خراسان جنوبي به تصويب هيئت مديره شركت ملي گاز ايران رسيد. حسن افتخاري مديرعامل شركت گاز استان خراسان جنوبي در توضيح اين خبر افزود: اين خط به قطر 30اينچ و طول تقريبي 65كيلومتر اجرا خواهد شد.
بهره برداري از پل
اهواز- خبرنگاركيهان: بهره برداري از پل بتني تمبي در شهرستان مسجدسليمان آغاز شد.
مديركل راه و ترابري استان خوزستان در خصوص مشخصات فيزيكي اين طرح گفت: طول كلي اين پل 130متر است كه با 6دهانه كار برقراري ارتباط شهرستان مسجدسليمان با شهرستان هاي هفتكل، باغملك و ايذه را برعهده دارد.
به گفته منوچهر رحماني با بهره برداري از اين پل كه براي احداث آن بيش از 5/2ميليارد تومان اعتبار هزينه شده است ترافيك عبوري از روي پل 100ساله تمبي بر روي پل جديد انتقال مي يابد.
درخشش در مسابقات فرهنگي
هويزه- خبرنگاركيهان: دانش آموزان هويزه اي در مسابقات فرهنگي هنري توانستند صاحب مقام شوند.
عبدالرضا سيلاوي معاونت پرورشي و تربيت بدني هويزه با اعلام اين مطلب گفت: در مسابقات فرهنگي هنري استان توانستيم با حضور فعالانه دانش آموزان عزيز و در 2رشته صاحب مقام شويم و دانش آموزان ما خوش درخشيدند.
سيلاوي با بيان اين كه اين مسابقات در سطح استان برگزار شده افزود: دانش آموزان هويزه با همت و پشتكار عالي در 2رشته نستعليق و نمايش نامه نويسي توانستند صاحب مقام استاني شوند.
توزيع نهال در گرگان
گرگان- خبرنگاركيهان: مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان گلستان گفت: به منظور توسعه و جايگزيني باغات در استان بيش از يك ميليون اصله نهال يارانه دار بين باغداران توزيع شد. مهندس قاسم حسينعلي افزود: در راستاي سياست هاي سازمان جهاد كشاورزي استان مبني بر افزايش توليد نهال زيتون از ارقام بارده و سازگار با شرايط اقليمي منطقه، صددرصد قلمه زيتون استحصالي و كشت شده در نهالستان ها به اينگونه ارقام اختصاص يافته است.
ايجاد اشتغال در طبس
طبس- خبرنگاركيهان: مدير صندوق مهر امام رضا(ع)، طبس اعلام كرد از ابتداي سال 88 تاكنون با پرداخت 10ميليارد و 711ميليون ريال، طي 173 فقره وام براي 300 نفر ايجاد شغل مستقيم شده است. وي افزود: بيش از 95درصد از تسهيلات مهر امام رضا(ع) در طبس به اشتغال پايدار منجر شده است.
تامين برق اضطراري
نائين- خبرنگار كيهان:جهت تامين برق اضطراري ايستگاه پمپاژ نايين مستقر در ورزنه 2 دستگاه ديزل ژنراتور 400 كيلووات با اعتباري بالغ بر يك ميليارد و 500 ميليون ريال خريداري و مورد بهره برداري قرار گرفت.
موفقيت دانش آموزان بنابي
بناب- خبرنگار كيهان: بيش از 50درصد دانش آموزان پيش دانشگاهي مركز استعدادهاي درخشان علامه طباطبايي شهرستان بناب رتبه هاي كمتر از 2هزار و 700 كنكور امسال را از آن خود كردند. به گفته عباس ممقاني مدير اين مركز 20 نفر از دانش آموزان پيش دانشگاهي اين موفقيت را كسب كردند و 2نفر از آنان نيز رتبه زير 100 كنكور را كسب نمودند كه محمد مهتابي رتبه 56 گروه رياضي فيزيك و ميرهادي رادي رتبه 86 اين گروه را در كنكور سراسري امسال به دست آورده است.
افتتاح طرح هاي عمراني در ملاير
ملاير- خبرنگار كيهان: در هفته دولت 134طرح عمراني، توليدي، اقتصادي در شهرستان ملاير كلنگ زني و بهره برداري شد. براي طرح هاي بهره برداري شده 62 ميليارد تومان اعتبار هزينه شده است.
اختصاص اعتبار به ثبت احوال
بندرعباس- خبرنگار كيهان: محمدحسن پرآور معاون سياسي امنيتي استاندار هرمزگان گفت: دولت نهم و دهم در حوزه ثبت احوال اعتبارات خوبي را پيش بيني كرده و در اين راستا 24ميليارد ريال براي الكترونيكي شدن سازمان ثبت احوال استان اختصاص داده شده است.
برداشت زيتون
قزوين- خبرنگار كيهان: مدير جهاد كشاورزي شهرستان قزوين گفت: برداشت زيتون رقم ماري در باغات منطقه طارم سفلي در قزوين آغاز شد. به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان قزوين، عليرضا بهرامي بيان داشت: منطقه طارم سفلي داراي 7هزار هكتار سطح زيركشت زيتون است كه از اين ميزان 5هزار هكتار بارور و 2هزار هكتار ديگر نهال زيتون هستند.
وي ادامه داد: رقم ماري زيتون بيش از 10درصد سطح بارور منطقه را به خود اختصاص داده كه امسال يك هزار هكتار از اين رقم در منطقه طارم سفلي برداشت مي شود.
برگزاري نمايشگاه پاييزه
يزد- خبرنگار كيهان: نمايشگاه عرضه مستقيم كالاي پائيزه با بيش از 187 غرفه در يزد شروع به كار كرد.
به گزارش سازمان بازرگاني استان يزد، اين نمايشگاه جهت عرضه كالاي مورد نياز مردم در محل دائمي نمايشگاه هاي يزد آغاز به كار كرد. در اين نمايشگاه كالاهايي از جمله لوازم التحرير، پوشاك و البسه، كيف و كفش، مواد غذايي و مواد پروتئيني با 15درصد زيرقيمت بازار عرضه مي شود.
تجليل از نخبگاري در لار
اوز- خبرنگار كيهان: اولين همايش تخصصي جوان و انديشه به منظور تجليل از ممتازين كنكور سراسري در لار برگزار شد. در اين همايش از 200نفر از نخبگان و ممتازان كنكور سراسري سال 89
تجليل شد.

 



رئيس شوراي اسلامي شهرستان: پاركينگ هاي موجود جوابگوي نياز مردم تبريز نيست

تبريز -خبرنگاركيهان:
به رغم وجود82 واحد پاركينگ درتبريز، اين تعداد اصلاً جوابگوي متوسط نيازهاي شهر هم نيست.
رئيس شوراي اسلامي تبريز با اعلام مطلب فوق گفت: اين تعداد پاركينگ عمومي و خصوصي، غيرازپاركينگ هاي حاشيه اي هستند و 82 درصد آن ها را، پاركينگ هاي خصوصي تشكيل مي دهد.
شهرام - دبير اسكويي: تصريح كرد: شهرداري تبريز موظف است مشكل و كمبود پاركينگ شهر را حل و فصل كند.
وي درعين حال اظهار داشت:در صورت اجراي طرح محدوده ترافيك شهر، ظرفيت پاركينگ درحاشيه اين محدوده بايد تا چه برابر شرايط كنوني، افزايش يابد.
وي افزود: به پروژه هايي كه بدون درنظرگرفتن پاركينگ احداث شوند، پروانه ساخت داده نمي شود.

 



رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان: نيترات آب آشاميدني كاشان 2 برابر حد مجاز است

كاشان- خبرنگار كيهان:
استفاده از كودها در آبياري كشاورزي و نفوذ آب چاه هاي فاضلاب شهري به سفره هاي زيرزميني كاشان، موجب افزايش نيترات آب آشاميدني شده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان كاشان با اعلام اين خبر حد مجاز نيترات در آب آشاميدني را 50 ميلي گرم در ليتر اعلام كرد و گفت: اين ميزان در آب كاشان بيش از دو برابر بوده و بيش از حد مجاز است.
سيف الله انصاري، با تائيد افزايش نيترات آب كاشان افزود: درست است كه نيترات آب آشاميدني اين شهرستان بيش از حد مجاز است، اما آب آشاميدني هر روز كنترل مي شود و عاري از هرگونه آلودگي است.
وي اظهار داشت: چون آب كاشان آلودگي ميكروبي ندارد، عوارض حاد و چنداني سلامت مردم را تهديد نمي كند.
انصاري، خاطر نشان كرد: براي كنترل نيترات آب آشاميدني كاشان و برطرف شدن آن، اولويت اول، اجراي سيستم فاضلاب شهري و حذف چاه هاي فاضلاب خانگي از روي آبخوان هاي شهرستان است.

 



پارك «كلاله» ايمن سازي شد اما كمي دير

پارك كلاله كه در يكي از چشم اندازهاي طبيعي شهر سنجان اراك ساخته شده است، هر روزه شاهد حضور گروه هايي از مردم است كه براي تفريح و گذران اوقات فراغت، چند ساعتي را به دامان طبيعت زيباي آنجا مي روند.
اما متاسفانه تاكنون روي دادن دو حادثه تلخ، مردمي را كه به آنجا آمده بودند با خاطري آزرده راهي خانه هايشان كرده است.
قضيه از اين قرار است كه در ضلع شمالي اين پارك آبگيري قرار دارد كه از چشمه ها و بارندگي كوه هاي مجاور تغذيه مي شود و در ضلع جنوبي آن جاده اي است كه از جهت شرق به غرب امتداد مي يابد و در واقع مبدا ورودي و مسير اصلي پارك محسوب مي شود. همچنين در ضلع جنوبي آبگير شيب تندي است كه در امتداد جاده اصلي ادامه پيدا مي كند و همين شيب تند متاسفانه تاكنون دو خودرو را به كام خود كشيده است كه پيامد اين دو سانحه خفگي شش نفر بوده است.
اخيرا متوليان پارك با نصب فنس موقت بر بالاي آبگير در حال ساخت ديواري در امتداد شيب هستند تا از تكرار حادثه هاي مشابه جلوگيري كنند. كه اي كاش اين ديوار و اين چاره انديشي قبل از آن حوادث ناگوار و يا حداقل بعد از حادثه اول كه تنها به مرگ يك نفر انجاميد، انجام مي شد. تا از سقوط خودرو دوم و مرگ پنج نفر ديگر جلوگيري به عمل مي آمد.
متوليان پارك همچنين مي بايست براي حفاظت از جان كساني كه در گرماي تابستان اقدام به شنا در آبگير مي كنند نيز تدبير لازم را بينديشند.
اراك- محسن تاج آباد

 



استاندار قزوين: بوستان هاي كتاب در قزوين راه اندازي مي شود

قزوين- خبرنگاركيهان:
استاندار قزوين از راه اندازي بوستان هاي كتاب در آينده اي نزديك خبر داد.
احمد عجم در همايش تكريم از خادمان قرآن كريم استان قزوين اظهار داشت: فرهنگ قرآني به بركت نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران گسترش يافته است.
وي با اشاره به ضرورت ترويج فرهنگ قرآني در جامعه اسلامي افزود: همه بايد تلاش كنيم تا مكان مناسبي براي نمايشگاه دائمي قرآن كريم در استان اختصاص يابد.
استاندار قزوين ادامه داد: شهر قزوين به عنوان مهد علم و تمدن و پايگاه اصلي شيعه است و بايد نمايشگاه دائمي قرآن كريم متناسب با اين شأن و مرتبه در استان قزوين داير كنيم. وي افزود: ترويج فرهنگ قرآني و درك مفاهيم قرآن كريم اقدامي ضروري است كه در اين راستا، نمايشگاه قرآن كريم برگزار مي شود و با وجود همه تنگناها و كمبودها، نمايشگاه قرآن كريم قزوين با رويكرد ارائه آثار ارزشمند فرهنگي و قرآني برپا شد و خوشبختانه با استقبال بسيار خوب مردم نيز روبه رو شده است.
عجم از راه اندازي بوستان هاي كتاب در آينده اي نزديك خبر داد و اضافه كرد: اين طرح فرهنگي اثرگذار با هماهنگي و همكاري نهادهاي متولي مسائل فرهنگي آغاز شده است و اميدواريم با همت مسئولان تداوم يابد.
گفتني است در پايان اين مراسم از خادمان قرآن كريم استان قزوين با اعطاي هدايايي تجليل شد.

 



رئيس اداره بهزيستي شهرستان: خدمات توانبخشي در بردسكن صفر است

بردسكن-خبرنگار كيهان:
رئيس اداره بهزيستي شهرستان بردسكن گفت: خدمات توانبخشي در بردسكن صفر است.
نامني افزود: كلينيك توانبخشي و بحران هاي اجتماعي در بردسكن وجود ندارد و با توجه به وضعيت بحران خشكسالي احتمال بروز بحران هاي اجتماعي در شهرستان وجود دارد.
وي ادامه داد: دولت در راستاي توانمندسازي خانواده هاي تحت پوشش بهزيستي اقدامات خوبي را انجام داده است ولي بودجه اي كه به بهزيستي اختصاص پيدا مي كند با توجه به فعاليت هايي كه برعهده آن گذاشته شده سازگاري ندارد.
رئيس اداره بهزيستي بردسكن در زمينه اشتغال و مسكن معلولان اين شهرستان نيز گفت: تاكنون 113 طرح از محل اعتبارات بنگاه هاي زودبازده اقتصادي و تسهيلات صندوق مهر امام رضا(ع) به متقاضيان پرداخت شده است كه از اين قبل زمينه اشتغال 120 نفر فراهم شد.
وي تسهيلات پرداخت شده به متقاضيان را به ازاي هر طرح بالغ بر 50 ميليون ريال اعلام كرد و گفت: خوشبختانه طي سال گذشته از طريق صندوق مهر امام رضا تسهيلات خوبي جذب و به متقاضيان پرداخت شد .

 



استاندار: استادان دانشگاه در تصميمات كلان استان كرمانشاه شريك باشند

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
اساتيد دانشگاهي استان كرمانشاه بايد در تصميم گيري هاي كلان استان شريك باشند.
استاندار كرمانشاه در نشست صميمي با اساتيد دانشگاهي با بيان اين مطلب افزود: دانشگاه همواره مركز توليد فكر و ايده است بنابراين اگر دانشگاهها حركت كنند قطعا تمامي مراكز توسعه نيز به حركت درخواهندآمد.
سيد دادوش هاشمي اظهارداشت: اساتيد دانشگاه بايد وارد ريز مسائل استان شوند، چرا كه اگر اين قشر فرهيخته وارد مسائل نشود طبيعي است كه كم خردان وارد بحث شده و از آنجايي كه آنان توان و دانش كافي را ندارند، مانع توسعه استان خواهندشد.
استاندار كرمانشاه دربخشي از سخنانش با بيان اين مطلب كه ما به دنبال توسعه همه جانبه استان هستيم گفت: هم اكنون نگاه توسعه اي در استان كرمانشاه ايجاد شده است لذا در تلاش هستيم كه كرمانشاه را از اين وضعيت فعلي خارج كنيم.
وي در خاتمه گفت: بزودي پرواز تركيه را به پروازهاي خارجي فرودگاه كرمانشاه اضافه مي كنيم و راه اندازي پروازهاي مستمر شيراز- اصفهان و ساري را در دستور كار داريم.

 



كشت گياهان زينتي به روش هيدروپونيك در يزد

يزد- خبرنگاركيهان:
در روش كشت گياهان زينتي به روش هيدروپونيك، گياه نياز به سم پاشي ندارد و خاك به عنوان نگه دارنده ريشه حذف و مواد خاص معدني و گياهي جايگزين آن مي شود.
كشت هيدروپونيك و يا بدون خاك روشي از كاشت گياهان است كه به دليل كمبود آب و خاك جايگزين مناسبي براي روش هاي متداول كشت گياهان است.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي يزد با اعلام اين خبر افزود: در اين روش استفاده از خاك حذف شده و به جاي آن از مواد نگه دارنده اي استفاده مي شود كه تحت عنوان كوكوبيت از خاك اره و بقاياي چوب هاي نارگيل و ساير مواد ساخته مي شود و از آن به عنوان نگه دارنده بوته در محيط آب استفاده مي شود. سجادي پور ادامه داد: صرفه جويي در مصرف آب، بازده بيشتر در توليد، استفاده از زمين هاي خشك، سنگلاخي و باتلاقي در اين نوع كشت، كيفيت بهتر محصولات، افزايش ميزان عملكرد و كاهش ميزان ابتلا به بيماري ها و هزينه هاي نيروي انساني از مهمترين اهداف كشت هيدروپونيك است. در اين شيوه كشت، گياه در وضعيت بسيار عالي است چراكه مواد غذايي به راحتي در اختيار گياه قرار مي گيرد و در نتيجه كيفيت و كميت محصول در واحد سطح افزايش مي يابد.
وي در ادامه گفت: در شرايط حاضر سطح زير كشت گلهاي زينتي كه از سال82 شروع شده به 135000مترمربع رسيده است و تعداد بهره برداران بالغ بر 50نفر مي باشد كه اشتغال زايي بيش از چهارصد نفر كه عمدتاً از فارغ التحصيلان رشته هاي كشاورزي هستند را در امر توليد گل هاي زينتي استان به همراه داشته است.
گفتني است «ارقامي» كه در گلخانه هاي زينتي استان توليد مي شود بيشتر گل رز هست و پس از آن ژربرا و ليليوم مي باشد كه به صورت هيدروپونيك در سطح كشت و توليد مي شود و حدود 30درصد توليدات به مصرف داخلي رسيده و هفتاد درصد آن به استان هاي همجوار مانند تهران- اصفهان و فارس صادر مي شود.

 



طرح پاركبان درمناطق شلوغ قم اجرايي مي شود

قم- خبرنگاركيهان:
مديرعامل سازمان حمل ونقل و ترافيك شهرداري قم از اجراي طرح پاركبان درمناطق شلوغ قم خبر داد.
عليرضا اقباليان گفت: با توجه به اينكه نياز است توزيع عادلانه اي در نحوه پارك خودرو در معابرشهري صورت بگيرد، طرح پاركبان در مناطق شلوغ قم اجرايي مي شود.
وي با اشاره به اجراي طرح پاركبان دريكي از مناطق شهر قم اظهار داشت: اين طرح به صورت پايلوت درخيابان بلوار امين قم در راستاي روان سازي ترافيك شهري در اين منطقه انجام مي شود و در صورت موفقيت درمناطق ديگر هم به اجرا درمي آيد.
اقباليان با تاكيد بر ضرورت استفاده از وسايل حمل ونقل عمومي براي كاهش بارترافيكي شهر، بيان داشت: مغازه داران و كسبه اي كه به صورت مستمر در يك زمان معين به محل كار خود رفت و آمد مي كنند بايد از وسايل حمل ونقل عمومي استفاده كرده و معابر عمومي و پاركينگ هاي اطراف خيابان ها را براي افرادي كه نيازبه پاركينگ براي انجام كارهاي ضروري دارند، خالي بگذارند.
وي با اشاره به اهداف اجراي اين طرح دراستان قم گفت: اصل اجراي طرح پاركبان استفاده بهينه از معابر اصلي شهر وپاركينگ هاي اطراف خيابان ها است تا مردم درمواقع ضروري بتواند از خدمات اين پاركينگ ها تنها براي دقايقي كوتاه استفاده كنند.

 



مدير كل نهضت سوادآموزي استان: پايان بي سوادي در هرمزگان نزديك است

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
مديركل نهضت سوادآموزي هرمزگان از برگزاري جشن پايان بي سوادي در اين استان در آينده اي نزديك خبر داد.
محمدحسن فروزان نژاد در نشستي كه با حضور مسئولان نهضت سوادآموزي و دست اندركاران برنامه هاي سوادآموزي استان برگزار شد با ارائه گزارشي از عملكرد اين نهضت گفت در سال 72 بيشترين تعداد سوادآموز در كلاس هاي درس استان هرمزگان حضور داشتند ولي امروز با همكاري مركز خليج فارس و تبليغات و فرهنگ سازي صورت گرفته كمترين تعداد سوادآموز را در كلاس هاي درس نهضت داريم و به زودي جشن پايان بي سوادي را در استان هرمزگان اعلام خواهيم كرد.
وي نقش رسانه ها در ترويج سوادآموزي در سطح استان را قابل تقدير دانست و گفت بخش عمده توفيقات نهضت سوادآموزي هرمزگان مرهون همراهي و همكاري صدا و سيماي اين استان است.

 



معاون استاندار گلستان خبر داد
بهره مندي از موجودي طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) پس از 20 سال

گرگان- خبرنگار كيهان:
معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استاندار گلستان گفت: دارندگان طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) پس از يك بازده زماني 20 ساله مي توانند از موجودي سپرده بهره مند شوند.
سوخته سرايي افزود: دارندگان طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) پس ازمدت زماني 20 ساله مي توانند از موجودي سپرده در راستاي تامين مسكن، ايجاد كسب و كار، ازدواج، تحصيل، پوشش بيمه اي، درمان و سفر حج تمتع بهره مند شوند.
وي با اشاره به سه دهه انقلاب گفت: در اين برهه زماني در مسير عدالت و پيشرفت قرار گرفتيم كه هم اكنون در مقدمه اين دهه با طرحهاي مدبرانه اي كه دولت در پيش گرفته بر اين اميد هستيم تا پايان سال به تمامي تدابير اتخاذ شده دست يابيم.
معاون پشتيباني و توسعه منابع انساني استاندار گلستان اظهار داشت: طرح هاي اجرايي از سوي دولت در راستاي رشد اقتصادي و عدالت اجتماعي است كه طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) نيز از جمله آنهاست.
علي اكبر سوخته سرايي افزود: هدفمند شدن يارانه ها، توجه به مناطق محروم و طرح تحول اقتصادي از ديگر طرحهاي دولت در راستاي گسترش عدالت اجتماعي به شمار مي رود.

 



سوخت گيري برخي از پروازهاي برون مرزي هما در فرودگاه رشت

رشت- خبرنگار كيهان:
مديركل فرودگاه استان گيلان از سوخت گيري برخي از پروازهاي برون مرزي هما در اين فرودگاه خبر داد.
عباس رحمتيان گفت: در حال حاضر سوخت گيري تعدادي از پروازهاي شركت هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران به مقاصد استكهلم و هامبورگ از فرودگاه بين المللي سردار جنگ رشت انجام مي شود.
به گفته وي برخي از پروازهاي شركت هما كه اقدام به پذيرش مسافر در فرودگاه امام خميني مي كنند پس از فرود در فرودگاه رشت و سوختگيري، به مقاصد اتحاديه اروپا پرواز مي كنند.
مديركل فرودگاه استان گيلان خاطرنشان ساخت: نظر به ايجاد محدوديت در پذيرش هواپيماهاي ايرباس در اتحاديه اروپا و به منظور جبران سوخت مورد نياز پروازهاي بردبلند هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران، عمليات سوختگيري بصورت ترانزيت در فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت انجام مي شود.
وي افزود: تاكنون 4 سورتي از اين پروازها در فرودگاه رشت سوختگيري كرده و به مقصد اروپا پرواز كردند كه اين روند همچنان ادامه دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14