(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 شهريور 1389- شماره 19740

كوتاه اقتصادي
عرضه واحدهاي مسكن مهر از تعداد متقاضيان جلو افتاد
مافياي قاچاق ، 85 درصد واردات گوشي هاي تلفن همراه را برعهده دارد
آتش قرآن سوزي دامنگير دلار آمريكا شد
آغاز مرحله چهارم اجراي ماليات بر ارزش افزوده از اول مهرماه
دستگيري مديرعامل و 2 مدير ارشد شركت هرمي اوريف ليم
عليرغم وضع تحريم ها صورت گرفت
تقاضاي 8 بانك خارجي براي تاسيس شعبه در ايران
اعلام شماره جديد كالا برگ روغن در 4 استان
آمادگي 11 هزار راهدار براي خدمت رساني در سفرهاي مرحله دوم تابستاني
بزرگترين شريك تجاري آمريكا گرفتار بحران اقتصادي شد
ابلاغ برنامه جامع دولت براي مبارزه با قاچاق
نماينده لنگرود در مجلس: كشور تا 4 سال آينده نياز به واردات برنج ندارد



كوتاه اقتصادي

¤ توزيع كالاهاي وارداتي فاقد تائيديه استاندارد به منظور حمايت از توليدات صنعتي داخلي و حفظ حقوق مصرف كنندگان ممنوع شد.
ستاد نظارت بر كيفيت و استاندارد كالاها وزارت صنايع و معادن، توزيع كالاهاي وارداتي فاقد تائيديه مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي را ممنوع اعلام كرد.
¤ صبح ديروز حدود 100 نفر از دارندگان كاميون «چيني هوو» در اعتراض به ممنوعيت تردد اين كاميون ها به مدت 17 روز توسط نيروي انتظامي در مقابل دفتر فروش شركت ايران خودرو ديزل در خيابان آزادي تجمع كردند.اكثر كاميون داران اعتراض داشتند كه اگر اين خودرو غيراستاندارد است چرا اجازه واردات رسمي داده شده است؟ چرا اين خودرو از طرف نيروي انتظامي پلاك شده و چرا در صورت اعمال محدوديت از قبل اعلام نمي شود زيرا در حال حاضر حدود هزار دستگاه از اين خودروها در انديمشك و حدود 2 هزار دستگاه در بندرعباس متوقف و معطل مانده اند.
¤ ميانگين مصرف بنزين كشور از ابتداي شهريور ماه جاري تا روز بيستم اين ماه 59 ميليون و 610 هزار ليتر در روز بود كه نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد كاهش داشته است.
¤ با وجود گذشت بيش از چهار ماه از دستور رئيس جمهوري براي تأمين اعتبار واگذاري پرايد به 35 نفر از كارگران و گروه هاي كار نمونه سال 88، اين اعتبار تامين نشده است و فعلاً روند اداري را طي مي كند.رئيس جمهور در مراسم معرفي كارگران نمونه سال 88 در ارديبهشت ماه سال جاري، دستور خريد و واگذاري پرايد به كارگران نمونه را صادر كرده بود.
¤ دبير انجمن برنج با اعلام اينكه كوپني كردن برنج داخلي حمايت از توليدكننده است، به وزارت بازرگاني توصيه كرد وارد مقوله واردات برنج نشود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5590 الي 5593، 5595 الي 5597، 3345 الي 3349، 3357، 3387، 3386،2250 الي 2253، 2230 الي 2233، 2630، 2631، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 2280 الي 2283، 2228، 2229، 2610 الي 2613، 8840 الي 8847 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ عضو كميسيون برنامه و بودجه گفت: موجودي حساب ذخيره ارزي به دليل پرداخت وام به بخش هاي مختلف شناور است، اما در حال حاضر موجودي حساب ذخيره ارزي كمتر از 10ميليارد دلار است.
¤ دستگاه ميلينگ (فرز شمشهاي فولادي) براي نخستين بار در خاورميانه، در شركت فولاد آلياژي ايران طراحي، ساخت و راه اندازي شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مهدي فقيه خراساني اظهار داشت: در راستاي تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر اهتمام ايرانيان بر همفكري و همدلي هرچه بيشتر براي عبور از تحريم ها و نيز عزم دولت و بخصوص وزارت صنايع و معادن براي حفظ و اعتلاي صنعت فولاد كشور، شركت فولاد آلياژي ايران با طراحي و ساخت دستگاه هايي نظير ميلينگ، سد تحريم بيگانگان را شكست.

 



عرضه واحدهاي مسكن مهر از تعداد متقاضيان جلو افتاد

وزير مسكن و شهرسازي گفت: حدود 940 هزار نفر متقاضي دريافت مسكن مهر هستند اين در حالي است كه قرارداد بيش از يك ميليون واحد براي ساخت منعقد شده است.
به گزارش شبكه خبر، علي نيكزاد افزود: از اين تعداد واحد، پي سازي 830 هزار واحد آن به پايان رسيده است و بقيه نيز تا پايان سال اجرا مي شود.
وي با اشاره به اينكه تا پايان سال 1390 همه اين واحدها تحويل مي شود، گفت: از اين هفته تا پايان دي، 140هزار واحد تحويل مي شود كه 10هزار واحد آن در بافت هاي فرسوده، 90 هزار واحد در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت، 25 هزار واحد در شهرهاي جديد و 15 هزار واحد در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت خواهد بود.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: مرحله دوم واگذاري ها از ابتداي زمستان تا پايان سال خواهد بود كه به طور قطع بيشتر از140هزار واحد است.
وي درباره مالك زمين ها گفت: برخي افراد خود صاحب زمين هستند و در مراجعه به سازمان مسكن و شهرسازي استان خود مي توانند از وام 20 ميليون توماني براي غيرصنعتي سازي و 25 ميليوني براي صنعتي سازي استفاده كنند.
وزير مسكن و شهرسازي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا مشكل نبود زمين در برخي شهرهاي كشور برطرف شده است يا نه؟ افزود: مسكن مهر در 1192 شهر كشور عرضه مي شود و در تعداد اندكي از شهرهاي زير 25هزار نفر جمعيت، مشكلاتي در تهيه زمين بود كه در بخشنامه هاي صادر شده اين مشكل به زودي مرتفع مي شود.

 



مافياي قاچاق ، 85 درصد واردات گوشي هاي تلفن همراه را برعهده دارد

مافياي بزرگ قاچاق در كشور، سهم واردات
85 درصد از گوشي هاي تلفن همراه را دارد.
ابراهيم درستي رئيس اتحاديه كشوري صوتي و تصويري و تلفن همراه ديروز در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه از اول فروردين سال 1385 بنا بر يك تصميم خام و غيركارشناسي تعرفه واردات گوشي تلفن همراه از 4 درصد به 60 درصد افزايش يافت، اما هم اكنون اين ميزان به 25 درصد كاهش يافته است. وي با بيان اين كه 85 درصد گوشي هاي موجود تلفن همراه در بازار قاچاق است گفت: مافياي بزرگ قاچاق از اين بازار با تعرفه 25 درصد سود مي برد و اگر قرار است واردات بنا به گفته مقام معظم رهبري مديريت شود بايد اين تعرفه به 5 درصد كاهش يابد تا بتوان واردات گوشي تلفن همراه را مديريت كرد، زيرا هيچگونه توليدي در كشور انجام نمي شود و واردات رسمي نيز فقط 2 درصد سهم بازار را در اختيار دارد. درستي يادآور شد: سال 85 با تعرفه 4 درصد 23 ميليون دلار گوشي وارد كشور شد و وقتي تعرفه به 60 درصد رسيد 63 ميليون دلار گوشي بطور قاچاق وارد كشور گرديد. وي با بيان اين كه 53 ميليون سيم كارت در دست مردم است گفت: گوشي هاي قاچاق به دليل واردات غيررسمي و نداشتن گارانتي و خدمات پس از فروش ضمن زيان اقتصادي به دولت و مردم، سلامت استفاده كنندگان از اين نوع گوشي ها را نيز به خطر مي اندازد. وي خاطرنشان ساخت: هيچ دستگاهي در كشور از اين اتحاديه پشتيباني نمي كند و هنگام تصميم گيري براي واردات هيچيك از اعضاي اتحاديه براي اظهارنظر و يا ارايه نظرات كارشناسي دعوت نمي شوند.

 



آتش قرآن سوزي دامنگير دلار آمريكا شد

در پي بي حرمتي به قرآن كريم در آمريكا و واكنش شديد كشورهاي اسلامي نسبت به اين اقدام، ارزش دلار در بازارهاي جهاني كاهش يافت.
به گزارش خبرگزاري فارس پس از يك دوره قدرت نمايي دلار در برابر مهمترين ارزهاي جهان، صبح ديروز روند نزولي ارزش اين ارز در بازارهاي جهاني آغاز شد.
بنابر اين گزارش ارزش دلار در برابر يورو پس از چند هفته افزايش نسبي، صبح ديروز كاهش قابل توجهي داشت تا جايي كه ارزش يورو در برابر دلار در بالاترين سطح تا ساعت 13 ديروز به وقت ايران به 2803 1/دلار رسيد.
اين در حالي است كه قدرت نمايي دلار در چند هفته اخير نظر بسياري از كارشناسان اقتصادي را به خود جلب كرده بود.
اكثر فعالان بازار و كارشناسان اقتصادي علت كاهش نرخ دلار در برابر يورو را هتك حرمت به قرآن كريم در آمريكا در سالروز حوادث 11 سپتامبر مي دانند و عنوان مي كنند كه اين موضوع نه تنها ارزش دلار در برابر يورو را كاهش داده است بلكه موجب كاهش ارزش دلار در برابر ارزهاي مهمتري مانند پوند انگليس نيز شده است. در روز پاياني هفته گذشته ارزش يورو در برابر دلار 2703 1/ بود كه اين رقم در ساعات ابتدايي ديروز به علت شدت اعتراضات مسلمانان به 2828 1/ رسيد.

 



آغاز مرحله چهارم اجراي ماليات بر ارزش افزوده از اول مهرماه

تفاهم نامه سه جانبه اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده بين وزارت امور اقتصادي و امور دارايي وزارت بازرگاني و شوراي اصناف به امضا رسيد.
اين تفاهم نامه در حاشيه همايش مشترك وزارت امور اقتصادي و دارايي و شوراي اصناف با عنوان تقويت تعاملات در اجراي ماليات بر ارزش افزوده با حضور سيدشمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي و محمدحسن ابوترابي فرد نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي به امضا رسيد.
در اين تفاهم نامه كه به امضاي علي عسكري رئيس سازمان امور مالياتي كشور، قاسم نوده فراهاني رئيس شوراي اصناف و محمدعلي ضيغمي معاون وزير بازرگاني رسيد، نحوه اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تعيين شد.در بندهاي اين تفاهم نامه به آمادگي موديان مرحله چهارم قانون مذكور براي اجراي آن از اول مهرماه سال جاري و ساير موديان گروههاي بند (ج) ماده 96 قانون ماليات هاي مستقيم تاكيد شد.
براساس اين تفاهم نامه روساي اتحاديه هاي كشور موظف شدند تمام تلاش خود را براي اجراي مناسب اين قانون به عمل آورند.
معافيت 50درصدي سبد خانوار
وزير امور اقتصادي و دارايي در اين همايش گفت: 50درصد سبد مصرفي خانوارها از ماليات بر ارزش افزوده معاف است و اين ميزان در دهك هاي پايين حتي به 70درصد نيز مي رسد.سيدشمس الدين حسيني افزود: يكي از برنامه هاي طرح تحول اقتصادي، طرح تحول مالياتي است و اجراي ماليات بر ارزش افزوده نيز يكي از محورهاي آن است.به گفته وي، قانون ماليات بر ارزش افزوده نرخ ها و معافيت هاي مناسبي را داراست، به نحوي كه در اعمال معافيت ها از روش هاي نويني استفاده شده است.
حسيني با بيان اينكه تدوين و تصويب قانون ماليات بر ارزش افزوده سوداي 30سال گذشته كشور بوده است، گفت: بر همين اساس دولت در سال 1366 قانون ماليات بر ارزش افزوده را به مجلس تقديم كرد اما بنا به دلايلي لايحه پس گرفته شد.

 



دستگيري مديرعامل و 2 مدير ارشد شركت هرمي اوريف ليم

مدير عامل، مدير اجرايي و حسابدار نمايندگي شركت هرمي اوريف ليم با دستور قضايي صادره از سوي دادسراي ناحيه 31 ويژه رسيدگي به جرايم رايانه اي بازداشت شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، در پي پلمپ دفتر شركت هرمي اوريف ليم در تهران و تشكيل پرونده قضايي براي اين شركت با تلاش سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و صدور دستور قضايي از سوي دادسراي ويژه رسيدگي به جرائم رايانه اي (ناحيه 31)، مديرعامل، مدير اجرايي و حسابدار ارشد اين شركت هرمي بازداشت شدند.
بنابراين گزارش پيش از به جريان افتادن اين پرونده، مدتي قبل نيز چند پرونده براي شركتي مشابه تشكيل شده بود اما به دليل فقدان دلايل كافي و صدور قرار منع تعقيب، مديران اين شركت مورد برخورد قانوني قرار نگرفته بودند. همين اشخاص پس از انحلال شركت سابق، اقدام به تأسيس اوريف ليم كردند و با تغيير هويت شركت سابق، تحت عنوان واردات و صادرات وسايل آرايشي و بهداشتي فعاليت خود را آغاز كردند.
فعاليت هرمي اوريف ليم از آن جا ناشي مي شود كه اين شركت براي فروش محصولات خود پروسه اي خاص تعريف كرده بود و در جريان اين پروسه، با عضوگيري و دريافت مبالغي گران تر از قيمت واقعي اجناس، كالاهاي خود را به فروش مي رساند. شايان ذكر است كه اوريف ليم در ابتدا كار خود را در قالب چند مغازه در محله هايي مانند پاسداران، ونك و... آغاز كرده و سپس با تشكيل محلي در خيابان جلفا، فعاليت هرمي را ادامه داد.
لازم به توضيح است روزنامه كيهان از مدتها پيش نسبت به فعاليت ناسالم و مخرب شركت هرمي اوريف ليم با چاپ مقالات و گزارشات مستندي هشدار داده بود كه شركت مذكور در اقدامي قابل تأمل با طرح شكايت، كيهان را به دروغپردازي، هتك حرمت و تشويش اذهان عمومي متهم كرده بود. اين در حاليست كه از جمله اقدامات مجرمانه اين شركت مي توان به فرارهاي مالياتي كلان اشاره كرد كه در همين راستا، وزارت دارايي و گمرك نيز عليه اوريف ليم اعلام جرم كرده اند. از سوي ديگر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به واسطه توزيع برخي بروشورها و خبرنامه هاي اوريف ليم با عكس هاي مبتذل در تعدادي از داروخانه ها و اماكن ديگر، عليه اين شركت اعلام جرم كرده و علاوه بر اين، وزارت بازرگاني نيز فعاليت اوريف ليم را مورد تأييد قرار نداده است.

 



عليرغم وضع تحريم ها صورت گرفت
تقاضاي 8 بانك خارجي براي تاسيس شعبه در ايران

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: در شرايط تحريم پيشنهاد تاسيس 8 بانك خصوصي خارجي به ايران ارائه شده است.
حميد سعادت در گفت وگو با فارس درخصوص اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران، گفت: تحريم مسئله تازه اي نبوده و از ابتداي انقلاب تاكنون فشار تحريم ها عليه جمهوري اسلامي هر روز افزايش داشته است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه تحريم يك تهديد است، اظهار داشت: بايد با مديريت صحيح اين تهديدها را به فرصت تبديل كرد.
وي تحريم هاي اخير را به مراتب شديدتر، سخت تر و طاقت فرساتر دانست و افزود: دولت براي مقابله با تهديدها و ايجاد فرصت هاي جديد، كارگروهي از مسئولان اقتصادي تشكيل داده است.
سعادت با بيان اين مطلب كه ايجاد بانك هاي خصوصي براي عبور از تحريم را بايد جدي گرفت، تصريح كرد: در حال حاضر با وجود اوج و هجمه شديد تحريم عليه كشور، بخش خصوصي خارجي تقاضاهايي براي ايجاد بانك خصوصي در ايران ارائه كرده است.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر چند پيشنهاد تاسيس بانك خصوصي خارجي بر روي ميز مسئولان اقتصادي است، تاكيد كرد: تسريع در بررسي پيشنهاد تاسيس بانك خصوصي خارجي و ايجاد بانك هاي خصوصي خارجي در داخل و تعاملات مالي با آنها از راهكارهاي عبور از تحريم است.
نماينده نجف آباد خاطرنشان كرد: كشورهاي اروپايي و آمريكا كماكان درگير بحران مالي 2 سال قبل بوده و نتوانسته اند اين بحران را به سرانجام برسانند.
وي ادامه داد: در پي بحران مالي دو سال گذشته اروپا و آمريكا سرمايه گذار اين كشورها به دنبال درزهاي موجود در بازار و سود است كه ما مي توانيم با اجراي سياست هاي جديد مالي علاوه بر هدايت اين سرمايه ها مشكلات خود را نيز برطرف كنيم.
سعادت با اشاره مجدد به وجود حدود 8 تقاضا از سوي ساير كشورها براي تشكيل بانك خصوصي خارجي در ايران، اظهار داشت: امكان دارد مسئولان اقتصادي در روزهاي آينده موافقت خود را با اين پيشنهادها و تشكيل بانك خصوصي خارجي اعلام كنند.
وي درخصوص پويايي سيستم بانكي داخلي در زمان تحريم، اذعان داشت: ايجاد وحدت را بايد جدي گفت چرا كه در سايه يكپارچگي مي توانيم سرمايه هاي سرگردان را كه مبلغ آنها زياد است، جذب كنيم.
نماينده نجف آباد در مجلس شوراي اسلامي نحوه بانكداري فعلي را مورد نقد قرار داد و افزود: متاسفانه بانك هاي كشور شعار بانكداري اسلامي را مي دهند در حالي كه نحوه عملكرد آنها در عمل شبهه ناك است.
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: قانون بانكداري فعلي اسلامي و مورد تاييد شوراي نگهبان است اما اينكه آيا در عمل نيز اسلامي است يا خير جاي بحث دارد.

 



اعلام شماره جديد كالا برگ روغن در 4 استان

معاون توسعه داخلي وزير بازرگاني از اعلام كالابرگ روغن به شماره 510 به ازاي هر نفر 900 گرم، در چهار استان خبر داد كه به صورت مرحله اي استان هاي ديگر را نيز شامل خواهد شد.
محمدعلي ضيغمي در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا، با اعلام اين خبر اظهار كرد: براي كالا برگ روغن با شماره 510 مرحله بندي شده است و هر مرحله شامل چند استان مي شود.
وي ادامه داد: در هفته گذشته اين كالا برگ در چهار استان هرمزگان، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه و لرستان اعلام شد و در هفته جاري نيز گروه بعدي مدنظر قرار خواهد گرفت.
ضيغمي هر چند استان هايي كه اين هفته مشمول خواهند شد را عنوان نكرد اما يادآور شد: مهلت اين كالا برگ تا پايان آبان ماه و امكان استفاده از اين كالا برگ تا آن زمان ميسر است.
وي در ادامه در مورد اعلام
كالا برگ برنج متذكر شد: كالا برگ برنج چون فعلاً در فصل برداشت برنج هستيم، اعلام نمي شود و متعاقباً در صورت ضرورت اعلام خواهد شد.
معاون وزير بازرگاني كه پيش از اين خبر داده بود، كالا برگ هاي روغن و شكر اعلام خواهد شد، در مورد كالا برگ شكر نيز بيان كرد: شكر مورد نياز در حال قرار گرفتن در شبكه توزيع است، چرا كه براي اعلام كالا برگ مراحل مختلفي وجود دارد و پس از تامين اعتبار، كالا برگ اعلام مي شود.وي در پايان در مورد زمان اعلام كالا برگ شكر هرچند به زمان خاصي اشاره نكرد اما خاطر نشان كرد: براي اعلام كالا برگ، بايد حداقل 60 درصد سهميه موجود را داشته باشيم تا كالا برگ آن كالا اعلام شود.

 



آمادگي 11 هزار راهدار براي خدمت رساني در سفرهاي مرحله دوم تابستاني

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي گفت: 11 هزار پرسنل راهدار با امكانات و تجهيزات لازم آماده خدمت رساني به مردم در مرحله دوم سفرهاي تابستاني هستند.
شهريار افندي زاده در گردهمايي نهادهاي دست اندركار مديريت مرحله دوم سفرهاي تابستاني كه در سالن اجتماعات پليس راه برگزار شد، اظهار داشت: خدمت رساني به مردم و تامين ايمني و آرامش سفر در راه هاي كشور نيازمند هماهنگي، تعامل و تلاش همه جانبه است كه خوشبختانه اين هماهنگي به شكل كاملي حاكم شده است و همه نهادها با جديت و تلاش همه جانبه براي تحقق اين مهم كمر همت بسته اند.
افندي زاده در خصوص اقدامات صورت گرفته در اين سازمان اظهار داشت: نگرش حاكم بر سازمان يك نگرش توسعه گرا است يعني عمليات راهداري و حمل و نقل براساس بهبود كيفي و رضايتمندي مردم طراحي شده است.
وي اضافه كرد: در بخش راهداري، افزايش علايم و ساماندهي آنها، ساماندهي 30 كيلومتري ورودي و خروجي شهرها با هماهنگي مديريت حمل و نقل شهرها، افزايش ظرفيت راه ها، بهسازي و توسعه راه ها براساس تقاضا و همچنين نگهداري بهينه راه ها و راه اندازي سيستم مونيتورينگ جاده اي با دوربين هاي تصويري و دستگاه هاي تردد شمار براي نيل به اهداف عاليه طراحي و اجرا مي شود.
رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي افزود: در بخش حمل و نقل نيز با برنامه هايي همچون فروش اينترنتي بليت، راه اندازي اتوبوس هاي ويژه، طرح صحت و سلامت رانندگان، طرح صدور كارت هوشمند و مكانيزه شدن عمليات صدور بارنامه و صورت وضعيت شركت ها و بسياري از اقدامات ديگر در اين مسير گام برمي داريم.
فرمانده پليس راه كشور نيز با اشاره به اقدامات اين نهاد براي تأمين ايمني سفرهاي تابستاني اظهار داشت: همه نيروهاي پليس راه در اين مدت با آمادگي كامل وظيفه نظارت را برعهده دارند و براي تأمين ايمني عبور و مرور با تخلفات شش گانه خطرساز برخورد خواهند كرد.

 



بزرگترين شريك تجاري آمريكا گرفتار بحران اقتصادي شد

يك روزنامه كانادايي از تأثير نامطلوب اقتصاد آمريكا در وضعيت اقتصادي اين كشور و به هم ريختگي اوضاع تجاري و افزايش نرخ بيكاري خبر داد.
به گزارش روزنامه استار چاپ كانادا، يك سال بعد از تلاش دولت هارپر براي بهبودي وضعيت اقتصادي و اختصاص 47 ميليارد دلار هم اكنون بيش از 5/1 ميليون كانادايي در پي يافتن كار هستند.
براساس اين گزارش، سلامت اقتصادي كانادا كه همچنان در دستان اقتصاد آمريكا گره خورده است بسيار به خطر افتاده و ركود اقتصادي در اين كشور فزوني يافته است.
به نوشته استار، آخرين آمارهاي منتشره نشان از افزايش نرخ بيكاري به ميزان 1/8 درصد مي باشد و به نظر مي رسد اقتصاد كانادا در حال از پاي درآمدن باشد.
هرچند كه در محافل عمومي حزب محافظه كار با ديدي مثبت به اوضاع نگاه مي كند اما در محافل خصوصي اعضاي دولت هارپر بسيار نگران از كسادي اوضاع اقتصادي كانادا به عنوان بزرگترين شريك تجاري آمريكا مي باشند.
روزنامه نشنال پست، چاپ كانادا نيز با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادي در اين كشور مي نويسد: كانادا كه روزي اولين كشور ايده آل براي سرمايه گذاري بود هم اكنون به رتبه چهارم نزول كرده است. در اين بين آمريكا نيز از رتبه دوم به نهم نزول يافته است.
خبرگزاري آمريكايي يونايتدپرس اينترنشنال هم مي نويسد: كارخانه هاي كانادا در ماه اوت سال جاري 26 هزار فرصت شغلي را از دست داده اند و رشد كاري در اين كشور در نيمه دوم سال جاري افت داشته است.
در همين حال گزارشات اخير دپارتمان حمايت از خانواده كانادا نشان مي دهد فقر كودكان كار در اين كشور به يك معضل گسترده تبديل شده كه اين روند با بحران اقتصادي دو سال گذشته، افزايش يافته است.
برپايه اين گزارش، خانواده هاي اكثر اين كودكان كه مهاجراني از كشورهاي آسيايي و آفريقايي هستند، نمي توانند از عهده مخارج آن ها برآيند؛ به همين دليل اين كودكان مجبورند با ترك تحصيل در كارخانه ها و كارگاه هاي كوچك و بزرگ كار كنند تا بتوانند حداقل مخارج روزانه خود را تأمين كنند كه اين موضوع براي كشوري همچون «كانادا» به عنوان مشكلي پيچيده و معضل تلقي مي شود.
براساس اعلام دولت كانادا، نرخ كنوني كودكان كار و فقر كودكان در اين كشور 35 درصد است و دولت احتمال مي دهد با گسترش روند بيكاري و ادامه بحران اقتصادي، اين رقم به بيش از 60 درصد افزايش يابد كه از اين ميزان تنها 10 درصد كودكان از تحصيلات ابتدايي و خدمات اجتماعي برخوردارند و در صورت وخيم تر شدن اوضاع جهاني، همين تعداد هم اين خدمات را از دست خواهند داد.
بحران بخش مسكن آمريكا اقتصاد جهان را
از پاي درآورده است
صندوق بين المللي پول هشدار داد به دليل بدهي هاي بالايي كه گريبانگير دولت هاي توسعه يافته و صنعتي است و ضعيف باقي ماندن بخش مالي هنوز خطرهاي زيادي، بهبود اقتصاد جهاني را تهديد مي كند.
به گزارش روزنامه فايننشال تايمز، صندوق به خطرهاي بالقوه اي كه ممكن است وضعيت را وخيم تر كند اشاره كرده كه از آن جمله ركود بازار مسكن در آمريكاست.
صندوق بين المللي پول هشدار داد اين خطر وجود دارد كه در صورتي كه تصرف خانه هايي كه صاحبانشان قادر به پرداخت وام مسكن نيستند، در آمريكا ادامه يابد، براي اعطاي وام هاي جديد پولي باقي نماند. بحران مالي جهاني از مشكلات بازار مسكن در آمريكا شروع شد.

 



ابلاغ برنامه جامع دولت براي مبارزه با قاچاق

نمايندگان ويژه رئيس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز برنامه جامعي را براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كردند.
نمايندگان ويژه رئيس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، تمامي دستگاه هاي اجرايي ذيربط در سطوح ملي و استاني را موظف كردند عزم جدي دولت دهم براي كاهش و به حداقل رساندن قاچاق كالا و ارز، با استفاده از تمامي اختيارات، مسئوليت ها و ظرفيت هاي موجود نسبت به اجرايي شدن طرح جامع دولت براي مبارزه با قاچاق كالا و ارز همكاري لازم را به عمل آورند.
براساس اين مصوبه، ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز موظف شده است ظرف شش ماه سامانه جامع نرم افزاري مبارزه با قاچاق كالا و ارز با همكاري وزارت اطلاعات ايجاد كند.
بر اين اساس، هماهنگي فعاليت دستگاه هاي عضو ستاد و استانداري هاي مربوط در پيشگيري و مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ابلاغ سياست ها، اولويت ها و برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت مقابله با قاچاق كالا و ارز به دستگاه هاي اجرايي و استانداران سراسر كشور، نظارت بر روند فعاليت ها و ارزيابي عملكرد دستگاه ها و كميسيون هاي استاني مبارزه با قاچاق كالا و ارز در پايان نيمه اول و دوم هر سال و ارسال نتايج به رئيس جمهور، ارائه لايحه جامع مبارزه با قاچاق كالا و ارز به هيئت وزيران ظرف سه ماه و تامين بخشي از هزينه هاي ضروري موردنياز دستگاه ها و كميسيون هاي مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان ها از وظايف محول شده به ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز است.
همچنين اين ستاد بايد بر تجهيز ناوگان حمل و نقل زميني و دريايي به سامانه فني ردياب و كنترل مصرف سوخت براساس كاركرد موتور توسط وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، راه و ترابري، نفت و ستاد مديريت حمل و نقل سوخت و ساير دستگاه هاي ذيربط تا پايان نيمه اول سال 1390 پيگيري و نظارت كند و گزارش عملكرد دستگاه هاي ياد شده را به معاون اول رئيس جمهور ارائه كند.
براساس اين مصوبه، بازنگري ميزان معافيت كالاي ورودي همراه مسافر با همكاري مركز امور مناطق آزاد تجاري- صنعتي و ويژه اقتصادي و گمرك ايران و ارائه پيشنهاد لازم به هيئت وزيران نيز بر عهده ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز خواهد بود.
براساس برنامه جامع دولت براي كاهش قاچاق كالا و ارز، وزارت كشور مكلف شده است مبادلات مرزنشينان در مبادي مجاز ورودي را ساماندهي كند و ساير معابر به ويژه مرز سيستان و بلوچستان، كرمانشاه، استان هاي ساحلي جنوب، كردستان و آذربايجان غربي را مسدود كند به نحوي كه فعاليت مرزنشينان در مبادلات كالا صرفا در مبادي تحت كنترل و نظارت دستگاه هاي مسئول براساس ضوابط و مقررات صورت گيرد.
دولت همچنين برخورد جدي با شبكه ها و عوامل قاچاق كالا و ارز و به صرفه نبودن آن براي قاچاقچيان، به ويژه استفاده از توان نيروهاي مسلح در مبارزه با ورود و خروج كالا در مرزهاي آبي و خشكي از طريق ظرفيت هاي قانوني شوراي امنيت كشور و شوراي تامين استان ها و شهرستان ها، بررسي مبادي شكل گيري قاچاق كالا در اطراف مرزهاي كشور با برگزاري جلسات دوجانبه با رده متناظر كشورهاي همسايه از جمله عراق، امارات متحده عربي، عمان و تركيه در سطوح مختلف (وزيران، معاونان وزير، مديران كل و استانداران استان هاي همجوار) با حضور نمايندگان ستاد، گمرك، نيروي انتظامي و وزارت اطلاعات و تنظيم برنامه همكاري هاي مشترك در كنترل مرز و مبارزه با قاچاق كالا و ارز را به وزارت كشور محول كرده است.

 



نماينده لنگرود در مجلس: كشور تا 4 سال آينده نياز به واردات برنج ندارد

نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه نياز كشور به برنج در سال دو ميليون و 800 هزار تن است، اظهار داشت: توليد كشور در سال دو ميليون و 400 هزار تن است و اين در حالي است كه دو سال اخير حدود پنج ميليون تن برنج وارد كشور شده است.
مهرداد لاهوتي در گفت وگو با فارس گفت: براي رفع نياز 400 هزار تني در سال با وجود مقدار برنج وارد شده به كشور در سال هاي اخير، نياز كشور بدون واردات تا چهار سال آينده تامين خواهد شد.
وي افزود: در جلسه اخير مجلس با وزير بازرگاني مقرر شد كه تبليغات و ورود برنج خارجي به كشور ممنوع شود.نماينده لنگرود تصريح كرد: اگر كشت برنج براي كشاورز صرفه اقتصادي داشته باشد و دولت از او حمايت كند مي توان باقيمانده نياز كشور را از طريق تغيير نوع محصول يا كشت دوم تامين كرد.
وي افزود: در صورت حمايت نيازي به واردات برنج نخواهيم داشت اما منافع عده اي خاص در واردات برنج است.نماينده لنگرود با بيان اينكه برداشت برنج در سال جاري بسيار خوب بوده است، افزود: امسال كشاورزان مي توانند محصول خود را در بازار با قيمت بالاتر از قميت خريد دولت بفروشند در غير اينصورت دولت خريد محصول برنج را از آنان تضمين مي كند.
لاهوتي قيمت خريد تضميني برنج را براي ارقام خزر 1400 تومان، سپيدرود 1200 تومان، ندا 1100 تومان، آمل 900 و هاشمي و طارم 2200 تومان طبق مصوبه دولت اعلام كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14