(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 23 شهريور 1389- شماره 19740

وزارت علوم منتشر كرد: دانشگاه هاي غيرمعتبر 7 كشور اروپايي و آسيايي
بيانيه انجمن هاي اسلامي سراسر كشور سيره آيت الله طالقاني
در انجمن هاي اسلامي پيروي از ولي فقيه زمان بود
گزارش اجمالي كيهان از برنامه هاي اختتاميه طرح ضيافت انديشه در دانشگاه ها
اين طرح اختتاميه ندارد
سليمي نمين اساتيد سكولار طردشده از دانشگاههاي دولتي جذب دانشگاه آزاد مي شوند
معاون طرح و توسعه دانشگاه پيام نور كشور
توسعه آموزش عالي مرهون همت دولت نهم و دهم است



وزارت علوم منتشر كرد: دانشگاه هاي غيرمعتبر 7 كشور اروپايي و آسيايي

اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم ليست دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي غيرمعتبر ايتاليا، اسپانيا، روسيه، فرانسه، گرجستان، قرقيزستان و ارمنستان را اعلام كرد.
اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در نيمه نخست شهريور 89 ليست دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي غيرمعتبر ايتاليا، اسپانيا، روسيه، فرانسه، گرجستان، قرقيزستان و ارمنستان را به شرح ذيل اعلام كرد؛
¤ دانشگاه ها غيرمعتبر ايتاليا
براساس اعلام اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم كليه مدارك صادره از دانشگاه هاي Pebble Hills University، IUSS/ ROSE School و St John International University غيرقابل بررسي و ارزشيابي است.
¤ دانشگاه ها غيرمعتبر فرانسه
براساس اين گزارش، كليه مدارك صادره از دانشگاه هاي Academie Internationale des، Hautes Etudes، Centre dصetude diplomatique et Strategique، Diplome dصetudes superieus-3eme cycle، Ecole pour IصInormarique et les nouvelles techologies EPTHECH)، Educatel، International University of Paris، Robert de Sorbon، Shiller Int4rnational University، Total University، Total University، Vatel Hotel School، European، Virtual University، مدرسه مركزي پاريس Master Specialise، International Scool of Management ISM و The American University of Paris غيرقابل بررسي و ارزشيابي اعلام شده است.
¤ دانشگاه هاي غيرمعتبر روسيه
در گزارش ارائه شده از سوي اداره كل دانش آموختگان وزارت علوم كليه مدارك صادره از دانشگاه هاي International Academy of San Marino شعبه مستقر در روسيه، International University of Fundamental Studies و موسسه آموزشي غيرانتفاعي اينترلينگوا غيرمعتبر و فاقد شرايط بررسي و ارزشيابي تشخيص داده شده ا ست.
¤ دانشگاه هاي غيرمعتبر اسپانيا
براساس اعلام اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري كليه مدارك صادره از دانشگاه Instituto de Empresa غيرقابل بررسي و ارزشيابي است.
¤ دانشگاه غيرمعتبر ارمنستان
كليه مدارك صادره از دانشگاه هاي Armenian-Russian Slavic State University of Armenia، Arya International University، International Independent University of Environmental Political Sciences شعبه مستقر در ارمنستان State Engineering University of Armenia-Polytechnic چنانچه تاريخ شروع به تحصيل پس از 1/9/9200 باشد، University of Management and Education Development ، Yerevan Firdusi University، Yerevan State University چنانچه تاريخ شروع به تحصيل پس از 21/9/2009 باشد و دانشگاه واقار شاپات غيرقابل بررسي و ارزشيابي است.
¤ دانشگاه هاي غيرمعتبر گرجستان
براساس اعلام اداره كل امور دانش آموختگان وزارت علوم كليه مدارك صادره از دانشگاه Caucasus University نيز غيرقابل بررسي و ارزشيابي است.
¤ دانشگاه هاي غيرمعتبر قرقيزستان
كليه مدارك صادره از دانشگاه Institute of Strategic Information Technologies in Education - ICITO (چنانچه تاريخ شروع به تحصيل پس از 1/3/9200 باشد) غيرقابل بررسي و ارزشيابي خواهد بود.بنابراين گزارش، چنانچه نام دانشگاه يا موسسه اي در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غيرمعتبر) منعكس نشده باشد، متقاضي مي بايست اعتبار آن را از اداره كل امور دانش آموختگان استعلام كند.

 



بيانيه انجمن هاي اسلامي سراسر كشور سيره آيت الله طالقاني
در انجمن هاي اسلامي پيروي از ولي فقيه زمان بود

اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل در بيانيه اي به مناسبت در گذشت مرحوم طالقاني تاكيد كرد: انجمن هاي اسلامي دانشجويان به عنوان فرزندان معنوي مسجد هدايت و رهروان خميني كبير (رضوان الله تعالي عليه) سالگرد رحلت مرحوم آيت الله طالقاني را گرامي داشته و از خداوند متعال مي خواهد تا روح ايشان را غريق رحمت و اصحاب سياست و روحانيت را شجاعت و بصيرتي در خور شأن اين انقلاب عطا فرمايد، چنانكه مرحوم طالقاني(ره) را بود.
متن اين بيانيه به شرح زير است:
انقلاب اسلامي ايران پس از سه دهه رشد و بالندگي، امروز شاداب تر از هميشه در تمام عرصه هاي داخلي و بين المللي حضور دارد. آزمون و فتنه ها نه تنها باعث جدايي مردم و نظام نشد، بلكه روزاروز ايمان و اعتقاد آحاد ملت به آرمان هاي انقلاب، بيشتر و وحدت و يكپارچگي مردم و نظام آشكارتر شد. به سخن شاعر:
هر بلايي كه رسد مي كده ويران نشود
كشتي نوح نبي غرقه زطوفان نشود
نور انقلاب اسلامي ايران، در جان فرزندان خالص و مخلص اين آب و خاك اميدها آفريد. اميدهايي كه تغيير وضع موجود را نويد مي داد و انسان را به انتظار وضع موعود و ظهور بقيه الله الاعظم ارواحنا فداه پيوند مي زد.
دراين ميان كم نبودند بزرگواراني كه روز و شام در راه پيروزي و تحقق اهداف مقدس پير جماران كوشيدند و راهي را طي كردند كه آن بزرگوار گشود.
درميان اين بزرگان، سيدبزرگوار و عزيز، مرحوم آيت الله طالقاني نقشي انكارناپذير در ارتباط با جوانان و دانشجويان و در ميدان دانشگاه داشتند. اكنون نيز سيره و عمل اين عالم پارسا و مجاهد، خصوصا با توجه به برخي نكات، همچنان مي تواند الگوي عمل سياسيون و مايه فخر فرزندان معنوي آن مرحوم در انجمن هاي اسلامي دانشجويان باشد.
اول) رهروي از امام امت و ولي فقيه زمان در برابر هجمه بدخواهان، هتاكي دشمنان و تبليغات منافقان، تا آن جا كه گذر زمان و زير و بم دوران نيز نتوانست پاي بندي آن مرحوم به ولايت فقيه را خدشه دار نمايد كه البته بيان روشن مرحوم ايشان كه: من رهبري قاطع ايشان (حضرت امام خميني(ره) را براي خودم پذيرفته ام و هميشه سعي كردم كه از مشي اين شخصيت بزرگ و افتخار قرن و اسلام، مشي من خارج نباشد؛ همچنان در حافظه ها ماندگار است.
دوم) مجاهدت در راه اسلام، حق گويي و سير هميشگي حضرت ايشان تا آن جا كه به سخن امام راحل (رحمه الله تعالي عليه) ابوذر زمان بود و زبانش شمشير مالك اشتر.
سوم) ارتباط با جوانان و دانشجويان، حضور در صحنه منازعات فكري، به جهت انس جوانان با معارف وحياني و الهي، سعي در هدايت دسته جات و گروه هاي خطاكار در كنار مرزبندي مشخص با معاندين و منافقين، در يك كلام جذب حداكثري در كنار دفاع لازم حداقلي، و در نهايت محور بودن احكام دين مبين، دركنار پرهيز از التقاط و انذار نسبت به تفكر التقاطي. چنانكه فرمود: شما خيال مي كنيد كه من طرفدار اين گروه ها هستم. من مطمئنم اگر اين گروه ها بفهمند كه من حرفي برخلافشان زده ام يا بزنم، از من مي برند. من غرضم از مدارا با اين ها اين است كه اين ها به اسلام جلب شوند.
چهارم) گذر از تمام دلبستگي ها و وابستگي ها حتي گذشتن از فرزند در راه اسلام و اجراي قانون اسلامي، كه اين خود نمودار ميزان ارزشمداري و پاي مردي ايشان بر سر ارزش ها بود.
و پنجم) جمع معنويت و مجاهدت در نماز جمعه، چرا كه اين تجميع، عالم عامل را شايسته مقام خطيب جمعه مي سازد.
انجمن هاي اسلامي دانشجويان به عنوان فرزندان معنوي مسجد هدايت و رهروان خميني كبير (رضوان الله تعالي عليه) سالگرد رحلت مرحوم آيت الله طالقاني را گرامي داشته و از خداوند متعال مي خواهد تا روح ايشان را غريق رحمت و اصحاب سياست و روحانيت را شجاعت و بصيرتي در خور شأن اين انقلاب عطا فرمايد، چنانكه مرحوم طالقاني (ره) را بود.
والسلام عليكم و رحمت الله
اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه هاي سراسر كشورشهريورماه 1389

 



گزارش اجمالي كيهان از برنامه هاي اختتاميه طرح ضيافت انديشه در دانشگاه ها
اين طرح اختتاميه ندارد

طرح «ضيافت انديشه» كه از ابتداي ماه پربركت رمضان با محوريت ارايه مباحث معرفتي و ديني در برخي دانشگاه هاي كشورمان آغاز شد، با اتمام اين ماه به پايان رسيد و اختتاميه آن در اكثر دانشگاه ها با برگزاري برنامه هاي متعددي برگزار شد. اصلي ترين مدال افتخار اين طرح آن بود كه مورد توجه مقام معظم رهبري نيز قرار گرفت تا آنجا كه در ديدار صميمانه با دانشجويان فرمودند كه توضيحات بحث ضيافت انديشه معظم له را خيلي خوشحال كرد. ايشان تاكيد كردند؛ اين طرح از جمله اقدامات مورد نياز در حوزه بصيرت افزايي دانشجويان و ارايه ديد علمي و معرفتي به آنان در حوزه هاي مختلف خصوصاً علوم انساني است كه فقدان آن در سال هاي گذشته به شدت احساس مي شد. رهبر فرزانه انقلاب خواستار استفاده از نكات مثبت طرح مذكور در دوره ها و اردوهاي فرهنگي- دانشجويي شدند تا اين روند ادامه يافته و دانشجويان كه ايشان از آنان به افسران جنگ نرم تعبير كردند، جهت مبارزه با دشمن داخلي و خارجي و خنثي كردن توطئه هاي آنان به طور كامل مجهز و آماده شوند.
در روزهاي پاياني طرح در هر يك از دانشگاه ها برنامه هاي متعددي برگزار شده كه در ادامه به برخي از آن ها اشاره مي شود:
آذربايجان غربي؛ برگزاري همايش ازدواج
در همايش ازدواج كه در دانشگاه اروميه برگزار شد، كارشناس همايش علت بالا رفتن آمار طلاق را ناشي از عدم شناخت كافي از معيارهاي ازدواج معرفي كرد و به جوانان توصيه نمود كه در امر ازدواج، راه مشورت را در پيش گيرند.
وي با توصيه به اين كه پوشش صحيح فرد مقابل را به عنوان يكي از معيارهاي اصلي خود براي ازدواج قرار دهيد، افزود:
«چه بسا كاشانه هايي كه به دليل فرهنگ متفاوت حجاب و عفاف به ويرانه مبدل گشته است.»
مشاور همايش ازدواج طرح ضيافت انديشه به موضوع دوستي هاي قبل از ازدواج نيز اشاره كرد و گفت: «تنها عوايد اين گونه ارتباط ها دلدادگي و عشق كور مي باشد كه به تدريج و با نشستن غبار زمان روي اين تمايلات، موجب كم رنگ تر شدن آنها و سرانجام موجب گسستگي و ايجاد فاصله عميق بين طرفين و طلاق هاي عاطفي خواهد شد.»
ضيافت انديشه، بستر تحول فكري و ارتقاي معرفتي
در حاشيه طرح، نماينده مردم استان آذربايجان غربي در مجلس خبرگان، گفت: «فراگير شدن اين طرح در دانشگاه ها مي تواند بستري براي تحول فكري و ارتقاي معرفتي دانشجويان باشد.»
نماينده مردم استان آذربايجان غربي در مجلس خبرگان بروز حقيقت و زدايش شبهات در مسايل انديشه اي براي دانشجويان با گفتماني علمي براي نيل به جوهر موضوع را از بركات طرح ضيافت انديشه در دانشگاه ها ذكر كرد.
اصفهان؛ اختتاميه با برگزاري نمايشگاه كتاب
در پايتخت فرهنگي ايران، دانشجويان با برپايي نمايشگاه كتابي كه مورد استقبال شركت كنندگان در طرح نيز قرار گرفت، به طرح پايان دادند.
بوشهر؛ اولين جشنواره دختران آفتاب
در استان جنوبي كشورمان، اولين جشنواره دختران آفتاب با موضوع عفاف و حجاب در قالب طرح ضيافت انديشه برگزار شد. رئيس دانشگاه علوم پزشكي بوشهر در اين جشنواره ضمن تشكر از برگزاركنندگان طرح ضيافت انديشه تصريح كرد كه اين طرح مي تواند هم از لحاظ بعد معنوي دانشجويان و هم در فضاي بيرون دانشگاه، تأثير به سزايي داشته باشد.
خراسان جنوبي؛ ضيافت انديشه، بزرگترين ابتكار عملياتي براي مبارزه با جنگ نرم
سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در يونسكو، ضمن حضور در طرح ضيافت انديشه خراسان جنوبي در دانشگاه بيرجند، با اعلام اينكه طرح ضيافت انديشه از مصاديق اعظم و اكمل كار و همت مضاعف است، به مسئوليت جوانان در جنگ نرم اشاره كرد و اظهار داشت:
«ضيافت انديشه بزرگترين ابتكار عملياتي جامعه دانشگاهي براي مبارزه با جنگ نرم است.»
وي ضيافت انديشه را به نوعي اعتكاف فكري خواند و تصريح كرد:
«تك تك دانشجويان شركت كننده در اين اعتكاف فكري بايد يك رسانه و وبلاگ براي بيان انديشه هاي خود داشته باشد.»
قم؛ صهيونيزم مسيحي، دشمن امروز اسلام
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در مراسم اختتاميه طرح ضيافت انديشه مركز قم، به حوادث بعد و قبل از انتخابات و توطئه هاي دشمنان اشاره كرد و يادآور شد:
«راز ماندگاري يك نظام، سرمايه ملي آن نظام است و ما بايد قدر اين نظام و سرمايه ملي آن را بدانيم.»
حجت الاسلام ذوالنور با بيان اين كه امروزه مقوله اي كه جهان اسلام را تهديد مي كند، صهيونيزم مسيحي است، گفت: «توجه امام خميني(ره) از اوايل پيروزي انقلاب اسلامي براي مبارزه با صهيونيزم و سرلوحه امور قرار دادن اين امر داراي نكات فراواني است كه بايد نسبت به آن توجه كرد.»
حجت الاسلام ذوالنور در انتها هشدار داد:
«تا وقتي يهوديان و دشمنان ما را از دين خود خارج نكنند، دستبردار نيستند؛ پس بايد هوشيار باشيم.»
اين طرح خاتمه ندارد
حجت الاسلام «محمد محمديان»، رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها، نيز در مراسم اختتاميه طرح ضيافت انديشه مركز قم با اشاره به بهره هاي معنوي و تربيتي طرح ضيافت انديشه گفت:
«اين طرح اختتاميه نخواهد داشت.»
وي در ادامه خطاب به شركت كنندگان در طرح ضيافت انديشه گفت:
«شما پرچم هدايت و انتخاب براي دانشگاه ها هستيد و آينده جامعه به دست شماست، پس بايد سعي كنيد اندوخته هاي خود از طرح را به ديگران انتقال دهيد. خدا به قدري به شما استعداد داده است كه هر كدام از شما مي توانيد يك معلم بزرگ براي جامعه باشيد به شرط اين كه اراده كنيد و افق ديد خود را بلند در نظر بگيريد.»
كاشان؛ برگزاري نشست صميمي و شب شعر
دانشجويان دانشگاه كاشان ضمن انتشار نشريه روزنگار ضيافت انديشه به منظور انعكاس روزانه اخبار و گزارش هاي طرح، نشست صميمي پيرامون مسايل و مباحث اعتقادي و شب شعري با عنوان «علي(ع)، صداي عدالت» به طرح خاتمه دادند.
كرمان؛ ساخت مستند ضيافت انديشه
طي يك طرح ابتكاري، صداوسيماي كرمان، با حضور گروه مستندساز خود در سر كلاس ها و مصاحبه با دست اندركاران طرح و همچنين گفت وگوي غيرمنتظره با دانشجويان، تصويربرداري هاي مورد نظر را جهت ساخت مستند طرح ضيافت انديشه كرمان انجام داد.
كرمانشاه؛ محفل انس با قرآن در جوار شهداي گمنام
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري ضمن بيان اينكه حجاب و عفاف براي زنان و مردان، هر دو وجود دارد، تأكيد كرد؛
«عفافي كه خدا قرار داده است، تنها حريمي است كه عزت زن در آن حفظ مي شود و اگر آن را كنار بگذارد، زن ديگر امنيت ندارد.»
وي در انتها خاطرنشان كرد:
«استعمار به دليل منافع خود فيمينيست ها را به وجود آورد، اين ايدئولوژي كه از خشن ترين انواع نگاه به خانواده است نشان مي دهد كه آن ها به زن اهميت نمي دهند و فقط به فكر اهداف سياسي خود هستند.»
همچنين سومين و آخرين محفل انس با قرآن در جوار آرامگاه شهداي گمنام دانشگاه رازي كرمانشاه در آستانه ايام شهادت اميرالمومنين حضرت علي(ع) با هدف ترويج فرهنگ غني قرآن خواني و انس با قرآن برگزار شد.
لرستان؛ راه اندازي كانون هاي دانشجويي دين و انديشه
مسئول طرح ضيافت انديشه لرستان، با اعلام اينكه كانون هاي دانشجويي دين و انديشه در قالب طرح ضيافت انديشه در دانشگاه هاي لرستان راه اندازي مي شود، انسجام نيروهاي متعهد، دلسوز، انقلابي و حامي ارزش هاي ديني و اسلامي، پيگيري منويات مقام معظم رهبري در دانشگاه ها و توليد فكر و انديشه در حوزه فرهنگ ديني و اسلامي را از اهداف راه اندازي اين كانون هاي دانشجويي برشمرد.
لزوم انس شيعه با نهج البلاغه
همچنين در مراسم شب قدر ويژه دانشجويان طرح، قائم مقام ستاد اقامه نماز كشور در خرم آباد در سخناني با بيان اين كه شيعه بايد با كتاب نهج البلاغه مأنوس شود، گفت: «نهج البلاغه گلچين كلمات گوهربار علي(ع) است كه شيعه بايد با اين كتاب مأنوس شود چرا كه درمان بسياري از دردهاي ما در نهج البلاغه است.»
مازندران؛ برگزاري 140 گفتگوي آزاد، شبي با قرآن و ديدار با خانواده هاي شهدا
سرگروه محافل و گفت وگوهاي طرح ضيافت انديشه مازندران از برگزاري بيش از 140 گفت وگوي آزاد در طرح ضيافت انديشه اين استان خبر داد.
همچنين در كنار برگزاري مراسم شبي با قرآن، شركت كنندگان در اين طرح با خانواده هاي شهداي روستاي باقر تنگه از توابع شهرستان بابلسر، ديدار كردند.
عوامل سعادتمندي
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه مازندران، در جلسه گفتگوي آزاد اين طرح، خودسازي، تزكيه، توبه، ايمان و نماز خاشعانه را از عوامل سعادتمندي از منظر قرآن عنوان كرد و افزود:
«از نگاه ديني سعادت به معناي آرامش روحي و رواني و بندگي شايسته براي خداوند است.»

 



سليمي نمين اساتيد سكولار طردشده از دانشگاههاي دولتي جذب دانشگاه آزاد مي شوند

مدير مركز مطالعات و تدوين تاريخ ايران با اشاره به سياست خالص سازي دانشگاه از استادان سكولار، گفت: متاسفانه اساتيد سكولار طردشده از دانشگاه هاي دولتي بلافاصله در دانشگاه آزاد جذب شده و به تبليغ انديشه غرب پرداخته اند.
عباس سليمي نمين در گفت وگو با خبرنگار سياسي «شبكه خبر دانشجو» با اشاره به بحث اسلامي كردن دانشگاهها اظهارداشت: ايجاد تحول در دانشگاهها، از ابتداي انقلاب همواره يكي از بحث هاي جدي بوده و تاكيدات امام راحل و رهبر معظم انقلاب هم مويد ضرورتي است كه در دانشگاهها وجود دارد.
وي افزود: فقط دانشگاههاي ما سكولار نيستند، بلكه كساني كه درحوزه ها، بحث جدايي دين از سياست را مطرح مي كنند نيز سكولارند.
مدير مركز مطالعات و تدوين تاريخ ايران با اشاره به تاكيدات موجود براي اسلامي كردن دانشگاه تصريح كرد: اين مسئله ها قطعا منحصر به دانشگاه نيست و كاستي هايي كه در مباحث فكري وجود دارد هم در دانشگاه و هم در حوزه بشدت خودنمايي مي كند.
سليمي نمين گفت: اين كه دانشگاهها نمي تواند نيازهاي يك حكومت ديني را برطرف كند و توليدات انديشه اي متناسب با يك حكومت ديني داشته باشد يكي از نقص هاي جدي آن حكومت است؛ البته در حكومت ديني نيازهايي وجود دارد كه حوزه بايد آنها را پشتيباني كند.
وي اظهارداشت: اگر در دانشگاهها توليد انديشه صورت گيرد، اين امر در حوزه نيز تاثيرگذار خواهدبود و چنانچه در حوزه توليد انديشه شود، قطعا در دانشگاهها هم تاثير خواهدداشت.
مديرمركز مطالعات و تدوين تاريخ ايران افزود: مقام معظم رهبري درسال هاي گذشته در حوزه جنبش نرم افزاري فراخواني كردند و عده اي هم به اين دعوت پاسخ دادند، اما نتيجه اي مترتب به اين پاسخ مشاهده نشد.
سليمي نمين با بيان اينكه كمتر شاهد رفع كاستي هاي موجود در زمينه علوم انساني هستيم، ابرازداشت: وقتي دانشگاههاي ما در حوزه انساني توليدكننده نباشد قطعا مصرف كننده خواهدبود، لذا چنانچه استاد سكولار از دانشگاه رانده شود در آينده دوباره توليد استاد سكولار خواهيم داشت؛ چرا كه روند، روند مصرف گرايي است؛ استاد مصرف كننده در اين زمينه تفكرات توليدي در يك نظام سكولار را مي پذيرد و ناخودآگاه با تفكري كه آن را مصرف مي كند، همرنگ و همجهت خواهدشد.
وي با اشاره به سياست خالص سازي دانشگاه از استادان سكولار يادآورشد: متاسفانه آنچه كه تا به حال از دانشگاههاي دولتي طردشده بلافاصله در دانشگاه آزاد جذب شده كه اين خود تناقضي آشكار است.
مديرمركز مطالعات و تدوين تاريخ ايران تصريح كرد: اگر نظام به اين جمع بندي رسيد كه استادان سكولار در توليد انديشه مشكل ايجاد مي كنند، نبايد اين استادان بعد از طرد از يك دانشگاه، بلافاصله در دانشگاه آزاد به كارگيري شوند. اين استادان در حال حاضر با دست بازتر و فراخ تر، تبليغ مصرف كنندگي انديشه غرب را در دانشگاه آزاد دنبال مي كنند، بنابراين استادي كه مي تواند در دانشگاه آزاد به تكرار انديشه هاي غربي بپردازد تاثير خود را در باقي دانشگاهها هم مي گذارد.
سليمي نمين با بيان اينكه در دهه60 نيز عده اي بعد از انقلاب فرهنگي كنار گذاشته شدند كه همگي به دانشگاه آزاد رفتند، تاكيد كرد: لذا به دليل مديريت دوگانه و عدم هماهنگي، دراين زمينه مشكل جدي وجود دارد كه اثرات نامطلوب آن بوضوح مشخص است.
مدير مركز مطالعات و تدوين تاريخ ايران در پايان اظهارداشت: بايد بستري مناسب براي توليد انديشه در دانشگاه و حوزه فراهم شود كه اين امر به بردباري و سعه صدر بالاي مديران نياز دارد، لذا بايد در دانشگاه كرسي آزادانديشي به معناي واقعي خود وجود داشته باشد تا دانشجو بتواند انديشه و دستاورد فكري مطلوب خود را مطرح كرده و آن را درمعرض بحث و چالش قرار دهد.

 



معاون طرح و توسعه دانشگاه پيام نور كشور
توسعه آموزش عالي مرهون همت دولت نهم و دهم است

سميه همت پور
خبرنگار كيهان در اهواز
معاون طرح و توسعه دانشگاه پيام نور كشور گفت: توسعه آموزش عالي مرهون تلاش و همت دولت نهم و دهم است.
معاون طرح و توسعه دانشگاه پيام نور كشور، درمراسم توديع رئيس دانشگاه پيام نور، خوزستان و معارفه سرپرست جديد اين دانشگاه كه درمحل سالن شهداي بانك صادرات خوزستان برگزار شد، توسعه آموزش عالي را مرهون تلاش وهمت دولت نهم و دهم عنوان كرد و افزود: نخستين گام هاي توسعه آموزش عالي دردوران پيش از انقلاب اسلامي برداشته شد به گونه اي كه تنها تعداد محدودي از شهرهاي بزرگ از نعمت تحصيلات عالي برخوردار شدند.پس از شكل گيري انقلاب اسلامي نيز تعداد مراكز آموزش عالي درشهرهاي بزرگ افزايش يافت اما به جرأت مي توان گفت كه بزرگ ترين بخش توسعه آموزش عالي در دولت نهم و دهم صورت گرفت، تا جايي كه تعداد زيادي از روستاها نيز به مراكز آموزش عالي مجهزشدند.
دكتر محمود رضا كي منش با بيان اين كه آموزش عالي منجربه توسعه نيروي انساني مي شود، تصريح كرد: درهر منطقه اي كه آموزش عالي به صورت گسترده فعال باشد؛ نيروي انساني نيز تا حد قابل توجهي گسترش خواهد يافت.
معاون طرح وتوسعه دانشگاه پيام نور كشور با بيان اين كه محوريت اصلي فعاليت دولت هاي نهم و دهم در بخش آموزش عالي؛ تأكيد بر افزايش سطح كيفي آموزش در دانشگاه ها بوده است؛ خاطر نشان كرد؛ طبق محاسبه انجام شده؛ آمار و ارقام سازمان سنجش نشان دهنده آن است كه در ميان پذيرفته شدگان بسياري از رشته هاي مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه هاي مادر، پيام نور، آزاد اسلامي، وغير انتفاعي كشور دانشگاه پيام نور رتبه دوم را كسب نموده است كه اين امر نشان دهنده رشدكيفي دانشگاه پيام نور مي باشد.
وي در ادامه با اشاره به آزمون محور بودن دانشگاه پيام نور، اظهارداشت: ما دانشگاه پيام نور متكي به استاد نيستيم. بلكه آزمون محور هستيم. نظام استاد محور همان نظام آموزشي حاكم بر دانشگاه هاي متعارف است كه براساس سليقه و دانش اساتيد برنامه ريزي شده است و اين درحالي است كه دانشگاه پيام نور به لحاظ آزمون محور بودن سيستم متفاوتي با دانشگاه هاي ديگر داشته و از كيفيت بالايي برخوردار است.
كي منش هم چنين با تأكيد بر اين كه رشد و ارتقاي دانشگاه پيام نور به همت مقامات و مسئولين محلي تحقق خواهد يافت؛ تصريح كرد: طبق برنامه پنجم توسعه كه سند آن درحال بررسي است درصدد آن هستيم كه به توسعه قطب هاي آزمايشگاهي و مهندسي همت گماريم و اين امر تنها با ياري و حمايت مقامات محلي ميسر مي باشد.
رئيس دفاتر نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هاي استان خوزستان نيز دراين مراسم با تأكيد بر اين كه نگاه، اعتماد امام (ره) و اهتمام مقام معظم رهبري به ارتباط مداوم با دانشگاه است؛ گفت: درحال حاضر انقلاب اسلامي درحال عبور از مسيربسيار حساس مي باشد و از آنجا كه در چهارمين دهه پس ازپيروزي انقلاب ماموريت هاي بسياري برعهده نظام است؛ اين مسئله بسيار حائز اهميت مي باشد.
حجت الاسلام و المسلمين سيدمحسن شفيعي در ادامه افزود: دانشگاه مجموعه اي است كه طيف گسترده اي از نخبگان را در خود جاي داده و بخش مهمي از مسئوليت در زمينه جهاد فرهنگي برعهده جامعه دانشگاهي مي باشد.
وي هم چنين تصريح كرد: دانشگاه پيام نور فراز و نشيب هاي بزرگي داشته و باتوجه به افزايش تعداد دانشجويان از سال هشتاد و شش تاكنون؛اگر مديريت صحيحي بر زيرساخت هاي آن صورت نگيرد؛ قطعا در آينده موفق نخواهد بود.
شفيعي خاطرنشان كرد: يكي از خوبي هاي اين انتصاب اين است كه مديريت دانشگاه پيام نور دراين دوره دراختيار فرزندي از خود دانشگاه قرارگرفت و اين مسئله بسيار مهم تلقي مي شود. به اميد آن روزي كه دانشگاه پيام نور رشد افزون تري پيدا كند و از هيئت رئيسه دانشگاه پيام نور كشور نيز خواهانيم نگاهي متفاوت به استان خوزستان داشته باشد چرا كه خوزستان متفاوت است.
معاون سياسي اجتماعي استانداري خوزستان نيز در اين مراسم با بيان اين كه آموزش عالي در استان خوزستان با خيزش قابل توجهي مواجه بوده است، اظهار داشت: درحال حاضر خوزستان بيش از 200 هزار دانشجوي مشغول به تحصيل دارد كه 57 هزار نفر از اين تعداد؛ مشغول تحصيل در دانشگاه پيام نور مي باشند.
سيدمحمدعلي پورموسوي افزود: اين آمار نشانگر آن است كه دانشگاه پيام نور خوزستان توانسته به لحاظ عددي به جنبه هاي مختلف آموزش در استان بپردازد و به عنوان يك نماد علمي در خوزستان مبدل شود.
وي با تاكيد بر ضرورت توقف رشد كمي و افزايش رشد كيفي دانشگاه پيام نور، افزود: دانشگاه پيام نور در يك برهه زماني به عنوان دانشگاهي خاص محسوب مي شد اما درحال حاضر با ساير دانشگاه ها تمايزي ندارد، لذا توجه گسترده تر به ابعاد كيفيتي و آموزشي اين دانشگاه، سبب رشد و ارتقاء هرچه بيش تر آن خواهد شد.
وي با تقدير و تشكر از زحمات رئيس اسبق دانشگاه پيام نور خوزستان، گفت: دكتر شاكريان از خانواده معظم شهدا است و به لحاظ علمي از شخصيت هاي برجسته و يكي از دوستداران رده نخست انقلاب اسلامي مي باشد. او در دوران رياست خود كارهاي بسيار ارزشمندي براي توسعه دانشگاه پيام نور استان انجام داده است كه اميدواريم اين گونه فعاليت هاي مفيد در آينده نيز ادامه پيدا كند.
معاون سياسي اجتماعي استانداري خوزستان افزود: دكتر رازقي زاده كه اكنون سرپرستي اين دانشگاه را به عهده گرفته نيز به عنوان يك نيروي بسيجي و مديري جوان در جامعه دانشگاهي مطرح مي باشد كه اميدواريم شاهد موفقيت هاي بيش از پيش وي در دانشگاه پيام نور خوزستان باشيم.
پورموسوي با اشاره به اولويت هاي موجود در دانشگاه پيام نور خوزستان، گفت: در دوران انفجار توسعه كه در دانشگاه پيام نور رخ داد، بسياري از شاخص ها جابه جا شدند لذا يكي از اولويت هاي اين دانشگاه ترميم، اصلاح و در برخي موارد گسترش اين نوع شاخص ها است.
وي همچنين افزود: نكته مهم تري كه در اين ميان وجود دارد پرداختن به مباحث فرهنگي است. با توجه به اين كه مجموعه بزرگي از دانشجويان در دانشگاه پيام نور گردهم آمده اند، برنامه هاي فرهنگي بايد در اولويت قرار بگيرد تا از اين طريق خلأ هاي موجود در زمينه مسائل فرهنگي دانشگاه ها نيز مرتفع گردد.
رئيس اسبق دانشگاه پيام نور خوزستان نيز با بيان اين كه دانشگاه پيام نور خوزستان به لحاظ شرايط علمي دانشگاه نوپايي بوده و نيازمند توجه بيش تر مسئولين است، اظهار داشت: با توجه به خيزش تعداد پذيرفته شدگان دانشگاه پيام نور در چند سال اخير؛ توجه به رشد كيفي و تلاش براي افزايش ارتقاء سطح آموزشي دانشگاه؛ از مهم ترين مسئوليت هايي است كه بر عهده مسئولين ذيربط مي باشد.
دكتر سعيد شاكريان با تاكيد بر اهميت جايگاه پژوهش در مراكز علمي و آموزشي، خاطر نشان كرد: با توجه به اين كه دانشگاه پيام نور درحال سوق يافتن به سمت دانشگاه هاي سنتي و متعارف مي باشد؛ ضروري است كه در كنار پرداختن به مسائل آموزشي و فرهنگي به جايگاه پژوهش و تاثير آن در مسائل آموزشي نيز توجه ويژه اي داشته باشد كه البته دانشگاه پيام نور خوزستان دراين زمينه گام نخست را با تعريف يك معاونت پژوهشي برداشته است.
وي در ادامه افزود: علي رغم اين كه ساختار دانشگاه پيام نور با ديگر دانشگاه ها متفاوت است اما ما سعي كرديم درحد توان خود به تحقق مطالبات دانشجويان بپردازيم.
شاكريان تصريح كرد: اعضاي هيات علمي متخصص از ويژگي هاي خوب يك مركز علمي است كه خوشبختانه دانشگاه پيام نور خوزستان از وجود اين افراد برخوردار است. علاوه بر اين دانشجويان محجوب اين دانشگاه نيز در جايگاه دانشجويي بسياري از مسائل را رعايت كرده اند و شايد كم ترين مشكلات ما در حوزه مشكلات دانشجويان بوده است.
دكتر عليرضا رازقي زاده نيز در اين مراسم با بيان اين كه دانشگاه پيام نور يك دانشگاه باز است، گفت: دانشگاه ها باز؛ سيستم متفاوت با دانشگاه هاي سنتي دارند و هدف اصلي آن ها برقراري عدالت براي همه در آموزش عالي است.
وي افزود: دانشگاه پيام نور تا پيش از دولت نهم پيشرفت آرامي داشت و پس از آن در زماني كه دكتر علي احمدي رياست دانشگاه را برعهده گرفت شاهد رشد كمي چشمگيري بوديم به طوري كه تعداد دانشجويان دانشگاه پيام نور اهواز از سه هزار به 12 هزار دانشجو افزايش يافت.
رئيس دانشگاه پيام نور خوزستان در ادامه ضمن تشريح برنامه هاي آتي خود، اظهار داشت: پي گيري و راه اندازي كارگاه هاي عمومي رشته هاي صنايع، مديريت اجرايي و مديريت پروژه، پيگيري جذب اعضا هيات علمي در رشته هاي موردنياز؛ تدوين دفترچه راهنماي اساتيد شامل آيين نامه ها و ضوابط آموزشي، تقويت انجمن هاي علمي، تشكيل كميته اي جهت بازبيني رشته هاي كارشناسي براي حذف برخي از رشته هايي كه در يك منطقه موردنياز نمي باشد و امكانات نيز موجود نباشد و همچنين اضافه كردن رشته هاي كاربردي و موردنياز يك منطقه، پي گيري، راه اندازي و تكميل آزمايشگاه هاي تخصصي در استان، افزايش رشته هاي كارشناسي ارشد در استان، تقويت دوره هاي كارشناسي ارشد و پي گيري راه اندازي مركز بين المللي در منطقه آزاد اروند براي دوره هاي تحصيلات تكميلي از برنامه هاي حوزه آموزشي است.
رازقي زاده با اشاره به برنامه هاي خود در حوزه فرهنگي نيز گفت: در حوزه فرهنگي ترويج فرهنگ صيانت از اعتقادات و اصول ولايتمداري، روابط و اصول شرعي و حجاب در دانشگاه در قالب سخنراني، ارتباط با حوزه، نمايشگاه، جشنواره، فيلم و اردوهاي فرهنگي، تقويت كانون هاي فرهنگي موجود و تشكيل كانون هاي جديد، هم انديشي با تشكل هاي موجود اعضا هيئت علمي و دانشجويي، تشكيل منظم شوراي فرهنگي و ستاد احيا، بالابردن روحيه علمي، راه اندازي سمينارهاي دانشجويي و مسابقات كتابخواني، ترويج فرهنگ خودباوري، ايجاد فضاي سالم همراه با نشاط براي دانشجويان و كاركنان و خانواده هايشان با برگزاري مسابقات ورزشي، هنري، علمي و... از مهم ترين برنامه هاي فرهنگي پيش بيني شده مي باشد.
شايان ذكر است در خاتمه مراسم، حكم انتصاب دكتر رازقي زاده به عنوان رئيس دانشگاه پيام نور استان خوزستان از سوي دكتر كي منش تقديم و لوح تقدير و هدايايي از سوي مسئولين دانشگاه، اساتيد، كاركنان، بسيج اساتيد و دانشجويان دانشگاه به دكتر شاكريان اهدا گرديد.


 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14