(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 27 شهريور 1389- شماره 19743

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب : به حمايت از دولت طبق سيره امام(ره) ادامه خواهم داد
تجديد ميثاق اعضاي خبرگان با آرمان هاي امام خميني(ره)
مراسم بزرگداشت سومين سالگرد ارتحال علامه عسكري برگزار شد
دستور بررسي دوباره دريافت حق فني داروخانه ها صادر شد
انتقاد نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس از نقض قانون نظام پزشكي در برنامه پنجم
سرپرست بهره برداري و بهينه سازي نيروگاه هاي برق آبي كشور:
توان نيروگاه هاي برق آبي كشور دو برابر مي شود
آيت الله اميني: مسئولان براي پاسخگويي به شبهات دشمنان بيشتر هزينه كنند
صدور برق هسته اي به كشورهاي همجوار
ممنوعيت ورود كاميون هاي غيراستاندارد به ناوگان حمل و نقل كشور
آيت الله نوري همداني: خليج فارس را بايد بر روي هتاكان قرآن بست
اخبار ادبي و هنري



ضمن هشدار نسبت به تضعيف قواي سه گانه
رهبر انقلاب : به حمايت از دولت طبق سيره امام(ره) ادامه خواهم داد

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با رييس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري به بيان مطالب بسيار مهمي درباره وضعيت سياسي حال و آينده كشور پرداختند. با توجه به اهميت اين بيانات متن كامل فرمايشات ايشان در ادامه مي آيد.
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
الحمد للّه ربّ العالمين و الصّلاه و السّلام علي سيّدنا محمّد و اله الطّاهرين
و لعنه اللّه علي اعدائهم اجمعين.
قال اللّه الحكيم في كتابه:
هو الّذي انزل السّكينه في قلوب المؤمنين ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم و للّه جنود السّموات و الارض و كان اللّه عليما حكيما. ليدخل المؤمنين و المؤمنات جنّات تجري من تحتها الانهار خالدين فيها و يكفّر عنهم سيّئاتهم و كان ذلك عنداللّه فوزا عظيما. و يعذّب المنافقين و المنافقات و المشركين و المشركات الظّانّين باللّه ظنّ السّوء عليهم دائره السّوء و غضب اللّه عليهم و لعنهم و اعدّ لهم جهنّم و ساءت مصيرا. و للّه جنود السّموات و الارض و كان اللّه عزيزا حكيما. (1)
صدق اللّه العليّ العظيم.
اولاً خيلي متشكريم از آقايان محترم، برادران مكرم و اعضاي اين جلسه و هيئت فخيم در نظام جمهوري اسلامي كه اين اجلاس را تشكيل داديد و اين مطالب قابل توجه را مطرح كرديد. از بيانات رئيس محترم و نايب رئيس محترم هم تشكر ميكنم كه ما را در جريان اجمالي مسائل اين اجلاس قرار داديد.
خصوصيت اين اجلاس اين بار شما نزديكي به ماه مبارك رمضان است؛ ماه عبوديت، ماه اخلاص، ماه اتصال به معدن عظمت و قدرت و ماه اطمينان و سكينه ناشي از ذكر، كه فرمود: الا بذكر اللّه تطمئنّ القلوب .(2) بايد يكي از بهره هاي مهم اين ماه شريف براي ما اين باشد كه تلاطم ها و اضطراب ها و ناآرامي هايي كه در دلهاي ما به وجود مي آيد، ما را به اين طرف و آن طرف ميكشاند، آرام بگيرد و سكينه الهي بر قلب ما نازل بشود؛ كه اگر اين سكينه را خداي متعال عنايت كرد و مرحمت كرد، عمق ايمان و عشق و محبت به خداي متعال هم بيشتر ميشود؛ ليزدادوا ايمانا مع ايمانهم .
مردم خوشبختانه در اين ماه رمضان، در اين عيد فطر بهره خوبي بردند؛ انسان مي بيند. گزارشهاي متعدد از سرتاسر كشور براي ما آمد -گزارشهاي مستند، مصور - از حالات مردم، توجهات مردم، شبهاي احيا، غير از شبهاي احيا، روز قدس؛ مردم بحمداللّه خوب بهره بردند؛ بخصوص جوانها. معنويت اين ماه مثل يك شعاع درخشنده اي، با يك نگاه دلها را روشن كرد؛ و با نگاهي مثل يك ابر پربركتي بارانها را بر دلهاي مردم، بر جانهاي مردم فروريخت؛ خوب بود. خدا كند كه ما هم از اين قافله عقب نمانيم؛ ما هم بهره اي از اين ماه مبارك ببريم.
البته اين توجهات عمومي، اين تفضلات الهي كه به انواع و اقسام انسان مشاهده ميكند، از نزديك انسان در گفتگوي با مردم، در معاشرت با مردم، در اظهاراتي كه ميشود، مي بيند، اينها نبايد ما را غافل كند؛ اينها خرسند كننده است، وضع عمومي بحمداللّه خرسند كننده است؛ منتها از مكر الهي نبايد غافل شد. غفلت از آنچه كه ممكن است پيش بيايد و خطائي كه ممكن است سر بزند و مجازاتي كه خداي متعال ممكن است بر ناسپاسي ها متوجه يك ملت و يك امت كند، خطر بزرگي است.
خوشبختانه حوادث بيداركننده اي هم وجود داشته است و دارد. اين حوادث گوناگون، هجمه هاي مختلف، همين حادثه ننگين اهانت به قرآن شريف و عزيز در كشور آمريكا، حوادث بيدار كننده است؛ اينها آن زنگهائي است كه ميخورد تا انسان در خواب غفلت فرو نرود، خواب انسان سنگين نشود، از پيرامون خود غافل نشود؛ اين نعمت بزرگي است. ما در طول تاريخ و در طول انقلاب از اينگونه حوادث داشتيم و افراد مؤمن و بصير و هوشيار از اين استفاده كردند؛ از دشمني دشمنها استفاده كردند.
معروف بود، ما شنيده بوديم - حالا من يادم نيست جائي هم اين را خوانده ام يا نه، اما از قديم در دهنها بود- كه اين كتاب فجر الاسلام را كه احمدامين مصري نوشت كه تهمتهاي زيادي و اهانتهاي زيادي در اين كتاب به شيعه كرده است - كه بعد هم ضحي الاسلام و ظهر الاسلام و عصر الاسلام را نوشت و همين طور در همه اينها همين اهانتها تكرار شده - وقتي منتشر شد، موجب شد كه تعدادي از بزرگان و روشنفكران حوزه علميه نجف به فكر بيفتند و پاسخ عملي بدهند. لذا مرحوم آشيخ آقا بزرگ تهراني كتاب الذّريعه را نوشت؛ مرحوم سيد محسن جبل عاملي كتاب رجال معروف خودش را و اعيان الشيعه را نوشت؛ مرحوم صدر كتاب تأسيس الشيعه لفنون الاسلام را نوشت؛ اينها دفاع كردند، دفاع عملي. يعني يك كتاب سيصد چهارصد يا دويست سيصد صفحه اي فجر الاسلام موجب شد كه چند دائره المعارف بزرگ در شيعه به وجود آمد. اين، زنگ بيدارباش بود؛ خورد، اين طرف بيدار شد و كاري كه بايد بكند، انجام داد.
در گذشته هم همين جور بوده. شما نگاه كنيد اول كتاب مبسوط شيخ (رضوان اللّه عليه) - كه در اخريات حيات مباركشان اين كتاب را نوشتند - ايشان ميگويد كه ما زياد ميشنويم كه مخالفين ما فقه ما را تحقير ميكنند؛ يستحقرونه و يستنزرونه - يعني يستقلّونه - و ميگويند فقه شما فروع ندارد، چه ندارد؛ لذا من اين كتاب را نوشتم. كتاب مبسوط به اين عظمت، با اين همه فروع، كه خود ايشان ميگويد كه من در هيچ يك از مذاهب اسلامي تاكنون كتابي در همه ابواب فقه كه با اين همه فرع نوشته شده باشد، نديدم؛ اين را شيخ، خودشان در اول كتاب بيان ميكنند. يعني يك اهانت، يك طعن، موجب پديد آمدن يك چنين حادثه شيريني ميشود.
يا شيخ نجاشي (رضوان اللّه عليه) در اول كتاب رجال كه يكي از بهترين و اساسي ترين سندهاي رجالي ما از هزار سال به اين طرف است كه براي ما حفظ شده، ميگويد كه من شنيدم كه سيد شريف فرمود - ظاهراً سيد مرتضي را ميگويند - كه مخالفين ما ميگويند كه: ان لا سلف لكم ؛ شما گذشته نداريد؛ و لا مصنّف يا مصنّ ف ؛ علماي مصنّ ف نداريد، سلف نداريد، گذشته نداريد. من اين كتاب را نوشتم تا ببينند كه چرا، ما اينها را داريم.
ببينيد، بزرگان از حوادث اينجور استفاده كردند. به نظر من، بايد با اين چشم به اين حوادث تلخ نگاه كرد. نه اينكه اهانت به قرآن كار كوچكي است؛ خيلي بزرگ است، خيلي زشت است، خيلي ننگين است؛ اما براي ما بايد زنگ بيدارباش باشد، بايد حواسمان را جمع كنيم، بفهميم كه: من نام لم ينم عنه ؛(3) اگر ما اينجا خواب برويم، جبهه دشمن، پشت سنگر خودش معلوم نيست خواب رفته باشد؛ او بيدار است، عليه ما توطئه خواهد كرد.
به نظر من، فتنه سال 88 هم همين بود؛ براي ما يك زنگ بود، يك زنگ بيدارباش بود. بعد از آني كه در يك انتخاباتي، چهل ميليون شركت ميكنند و همه ما تا آخر شب، خوشحال، خرسند كه پاي صندوقهاي رأي مردم جمع شدند و تا آخر شب رأي دادند - و البته هنوز عدد گفته نشده بود، همه هم لذت ميبردند - ناگهان از يك گوشه اي، فتنه اي شروع ميشود؛ ما را بيدار ميكند؛ ميگويد: به خواب نرويد، غفلت نكنيد، خطرهائي در مقابل شما وجود دارد و آن خطرها اينهاست. به نظر من، همه ي حوادث را اينجوري بايد نگاه كرد.
در اين جلسه محترم و مكرم، يك نگاهي به مسائل جهاني مرتبط با ما بكنيم، يك نگاهي هم به مسائل كشور بكنيم و ببينيم چه نكته هايي را ميشود از اينها ياد گرفت، چه درسهايي را ميشود از آنچه كه امروز در دنيا ميگذرد يا در كشور ما ميگذرد، فراگرفت.
در مسائل جهاني آن چيزي كه از همه واضح تر و بارزتر است، بيش فعال شدن جبهه مقابل ماست. بيماري بيش فعالي يكي از بيماري هاي كودكان و نوجوانان است. بيش فعالي معناش اين است كه تحرك، زياد؛ كارهاي گوناگون انجام ميدهند، اما تمركز نيست، هدف نيست؛ به اين در و آن در ميزنند. تحرك زياد، اما بدون هدف و غالباً همراه با ناكامي. اين حالت بيش فعالي است. انسان اين حالت را امروز در جبهه مقابل دشمن مشاهده ميكند. مشغول تحركات گوناگونند: تحريم، قطعنامه، تهمت، جوسازي عليه نظام اسلامي، تقويت معارضان داخلي، به اصطلاح ورزشكارها دوپينگ كردن معارضين داخلي، كه اينها را همين طور هي با آمپولهاي نيروزا كه هيچ تأثيري هم در تقويت واقعي ندارد و فقط ظاهراً او را فعال ميكند، هي تزريق كنند.
پارسال در همان بحبوحه جريان فتنه سال 88 شنيديد كه يكي از شبكه هاي اجتماعي اينترنتي كه در ارتباط با معارضين فعال بود: خبرهاي اينجا را ببرند، دستورهاي آنجا را برسانند، همين طور شلوغ كنند، فضا را چه كنند، ميخواست موقتاً براي تعميرات كارش را تعطيل كند، دولت آمريكا مانع شد، گفت شما اگر الان، ولو براي تعميرات تعطيل موقت بكنيد، اين به معارضين داخل ايران ضرر ميزند؛ جلويش را گرفتند. يعني تعطيلي موقت را به اين شبكه اجتماعي اجازه ندادند. يعني كمكهاي اينجوري بود. و انواع و اقسام كمكها و اعانتهايي كه به اينها ميشود.
امروز، همه وسائل ارتباطي را به كار گرفتند؛ وسائل سياسي را به كار گرفتند؛ وسائل فرهنگي را به كار گرفتند؛ وسائل اقتصادي را به كار گرفتند، براي اينكه تحريمها در حق ايران كهنه نشود و وسط راه از كار نيفتد. دولت آمريكا يك مأمور عاليرتبه اقتصادي و پولي خودش را مخصوصاً مأمور اين كار كرده كه اين همين طور وظيفه اش اين است كه كميته هائي را هدايت كند، به اين طرف و آن طرف دنيا مسافرت كند، با سران و رهبران كشورها تماس بگيرد و دائم كشورهاي ديگر را عليه ايران وادار كنند. اين بيش فعالي نظام استكبار و جبهه مقابل نظام اسلامي، امروز به نظر من بارزترين حوادث است.
خب، انسان از اين حادثه، چند نكته را استفاده ميكند. نكته اول اين است كه اين، ناشي از قدرت روزافزون بيداري اسلام است. ايني كه انسان مي بيند طرف - حريف - دستپاچه شده، تلاش ميكند، سراسيمه شده، به اين در ميزند، به آن در ميزند، اين فعاليت را ميكند، آن را مي بيند، اين را مي بيند؛ اين پيداست كه اين طرف قضيه، قدرتي پيدا كرده است كه او را مرعوب كرده، به هراس انداخته و سراسيمه كرده. اگر ما ضعيف بوديم، اگر ما آسيب پذير بوديم، اگر ميتوانستند با يك ضربت، ما را به زانو در بياورند، اين همه تلاش لازم نبود. اين تلاش، نشانه اقتدار اين طرف است؛ و واقع قضيه هم همين است، كه حالا من اشاره خواهم كرد.
اين طرف نسبت به سه دهه قبلي قوي تر شده است، مجرب تر شده است، آگاه تر شده است، دستهاي بازتري پيدا كرده است و متقابلاً دشمن ضعيف تر شده است. يك روز همه دنياي مستكبر، مجتمعاً عليه ايران بودند. يعني واقعاً يك نقطه استراحتگاه وجود نداشت. در دهه اول انقلاب اينجور بود ديگر. شوروي يك قدرتي بود كه فقط يك كشور كه نبود، يك مجموعه عظيم از كشورها بود كه مركز، اينجا و در روسيه امروز بود؛ اروپاي شرقي متعلق به اينها بود، غالب كشورهاي آفريقايي و آمريكاي لاتين با اينها بودند و در آسيا بسياري از اينها حساب ميبردند. اينها عليه جمهوري اسلامي بودند. ما آن وقت براي يك سلاح متعارف به هيچ جا نميتوانستيم مراجعه كنيم؛ يعني هيچ كشوري در دنيا نبود كه يك سلاح متعارف - مثلاً فرض كنيد تانك - را بيست تا، سي تا اگر ميخواستيم، به ما بفروشند. من همان وقت زمان رياست جمهوري خودم، سفري كردم به يوگسلاوي، كه علي الظاهر خيلي هم ما را تحويل گرفتند و احترام كردند و به به و چه چه هم كردند؛ اما هرچه اصرار كرديم، اينها حاضر نشدند به ما همين سلاحهاي متعارف را بدهند. با اينكه يوگسلاوي جزو كشورهاي مستقل بود، نه جزو غرب بود، نه جزو بلوك شرق بود؛ اما در عين حال حاضر نشدند. ديگران كه خب، جاي خود دارند.
آن طرف هم بلوك غرب بود؛ آمريكا بود، اروپا بود، همين فرانسه امروز كه حالا تبليغات عليه ما ميكنند و حرف عليه ما ميزنند، آن روز ميراژ عليه ما ميفرستادند، سوپر اتاندارد عليه ما ميدادند؛ يعني حمله آن روز اين كشورها عليه ما از حالا خيلي بيشتر بود. امروز آلمانها فرض كنيد كه يك حرفي در تبليغاتشان - صدر اعظمشان يا ديگري - ميزند؛ آن روز سلاح شيميائي به صدام ميدادند، كارخانه سلاح شيميائي برايش درست ميكردند؛ يعني دشمني ها آن روز عملي تر و فعالتر بود.
امروز، اين حرفها نيست، اين خبرها نيست؛ يعني نميتوانند، زمينه اي براي آنها وجود ندارد، نه اينكه امروز نجيب تر شده اند، بهتر شده اند؛ نه، مي بينند كه نميشود كاري اش كرد؛ يعني اين حجم عظيم، روزبه روز پرمغزتر هم شده، قوي تر هم شده. و غرب، امروز - اين نكته مهمي است - احساس ميكند كه سلطه قديمي اش بر دنياي اسلام متزلزل شده؛ يعني اينهائي كه در كشورهاي اسلامي و عربي بي هيچ مانعي و رادعي ميتاختند و جلو ميرفتند، امروز مي بينند نميشود؛ نميتوانند. اين موج اسلامي آنها را وادار كرده، حتّي تجديدنظر ميخواهند بكنند، آن هم برايشان مشكل شده. در بعضي از كشورها كه وابستگي آنها به غرب واضح و آشكار است - مردمشان هم اين را ميدانند و ناراضي هستند - ميخواهند يك تجديدنظرهائي بكنند، بلكه بتوانند اوضاع را روبه راه بكنند، نميتوانند؛ براي آنها يك راه بن بست است. امروز غرب در يك چنين موقعيتي است. خب، اين ضعف طبعاً نتيجه اش همين است كه بيايند سراغ اين چيزها و قطعنامه صادر كنند. قطعنامه، يكي دو تا، پنج تا، ده تا. قطعنامه اي كه دل ملتها، حتّي دل دولتها هم با او همراه نيست. همين دولتهائي كه بعضي ها خودشان عضو شوراي امنيتند و اين قطعنامه ها را امضا ميكنند، ما اطلاع داريم كه حتّي بعضي از خود اين دولتها راضي به اين تحريمها نيستند؛ براي آنها يك عمل قسري است و يك عمل جبري است؛ يك رودربايستي سياسي است. وضع اين است.
بنابراين، حوادثي از قبيل آنچه در اين مدت براي ما اتفاق افتاده است - چه قطعنامه 1929، چه اين مسئله اهانت به قرآن كريم، چه اظهارات صريحاً خصمانه اي كه عليه جمهوري اسلامي ميكنند، چه آنچه كه در سال 88 گذشت، كه اين هم بلاشك و به طور واضح دست دشمنان مستكبر در اين جريان عيان بود - اينها همه اش به خاطر اين است كه آن طرف احساس ميكند كه اين طرف قوي شده است. اين قدرت و قوّت و استحكامي كه در اين طرف به وجود آمده، آن طرف را ميترساند. اين در اظهارات خودشان هم هست و دارند ميگويند: اگر اين كار را نكنيم، ايران قدرت اول خاورميانه ميشود؛ اگر اين كار را نكنيم، نفوذ ايران در خاورميانه زياد ميشود؛ از اين حرفها ميزنند. اين نكته اول.
نكته دوم اين است كه اين حوادث بايد ما را بيدار نگه دارد. بايد چرت نزنيم، بايد نخوابيم؛ خوابمان نبرد. اگر اين حوادثي كه من ترسيم ميكنم، اين قوّت و قدرت و استحكام روزافزوني كه در جبهه اسلامي و نظام مقدس جمهوري اسلامي مشاهده ميشود، ما را خاطرجمع كرد، بي دغدغه كرد، موجب خواب آلودگي ما شد، موجب غرور و غفلت ما شد، خواهد شد خطر؛ اين خطر است. بايد اين زنگ بيدارباش هميشه در چشم ما باشد. چه كار بايد بكنيم؟ بايد درون خودمان را اصلاح كنيم. اصلاح دائمي جزو وظائف دائمي ماست. درون را چه جوري اصلاح كنيم؟ اول از خودمان شروع كنيم. بنده، شخص حقير مذنب عاصي از خودم شروع كنم. ديگران هم همين جور. اول رابطه خودمان را با خداي متعال درست كنيم، اصلاح كنيم و به آنچه كه خداي متعال از ما سؤال خواهد كرد، بينديشيم: و استعملني بما تسألني غدا عنه .(4) اين، از جمله ي چيزهائي است كه بايد دائم در ذهن ما باشد. نميگويم خودمان كه كاملاً اصلاح شديم، بعد به اصلاح مردم بپردازيم - كه حالا ممكن است اين به اين آساني ها هم به دست نيايد- وقتي شروع به اصلاح خود كرديم، آن وقت اصلاح جامعه هم براي ما آسان خواهد شد. و او - اصلاح جامعه - آسانتر از اصلاح نفس است. انسان مي بيند دلهاي مستعد را، دلهاي آماده را، حرف پذير و منطق پذير را در اين جامعه بزرگ ايراني خود ما؛ اين جوانان ما، اين مرد و زن مؤمن ما در اقصي نقاط كشور، از فرزانه ترين و باسوادترين و فهميده ترين شان تا طبقات پائين در اكناف گوناگون كشور، انسان مي بيند كه اينها حرف شنوي دارند؛ ما اگر بگوئيم، اينها گوش ميكنند. اگر گوش كردند، به احتمال زياد، متأثر خواهند شد و آن تأثر در عملشان ظاهر خواهد شد. يكي، اين است مسئله؛ مسئله اصلاح درون.
تقويت روحيه داخلي. يكي از مسائل مهم، مسئله ي تقويت روحيه داخلي است - كه اگر حالا صحبت طولاني نشود؛ مزاحمت زياد نشود، من بعد اين را عرض خواهم كرد - اين جزو وظايف ماست. تقويت روحيه جزو چيزهائي است كه از وظائف اصلي ماست؛ چه به حيث مسئولين، چه به حيث روحانيون و معممين؛ اين جزو چيزهائي است كه بايد هيچ وقت اين را فراموش نكنيم.
اتحاد حقيقي. آقايان همه دم از اتحاد و وحدت ميزنند و ميزنيم؛ همه مان ميگوئيم وحدت، اما وحدت را بايد در عمل تحقق ببخشيم. وحدت اين است كه مشتركاتمان را كه بيشتر از موجبات مفرّق هست، تقويت كنيم و اينها را جلو چشم نگه داريم. اينجور نباشد كه دلخوري از يك نفر آدم، ما را وادار كند عملي بكنيم، حرفي بزنيم، اقدامي بكنيم كه برخلاف مصالح كشور باشد؛ كه گاهي انسان مشاهده ميكند! از يك نفر به خاطر يك كاري، به خاطر شخصش، به خاطر يك اظهاري، يك دلخوري اي پيدا ميكنيم، بعد اين دلخوري سايه مي افكند بر همه رفتار ما؛ اين درست نيست. بايد مشتركات را نگاه كرد، نقاط اصلي را بايد پيدا كرد. بعضي از اين مسائلي كه ماها مطرح ميكنيم و رويش تكيه ميكنيم، حقاً و انصافاً مسائل اصلي نيستند، اينها مسائل اصولي نيستند. مسائل اصولي تري وجود دارد كه بر آنها بايد تكيه كرد. مي بينيد دشمن چه چيزي را هدف قرار داده است، كه حالا اين را هم عرض ميكنم.
سومين نكته اي كه از اين وضعيتي كه وجود دارد، استفاده ميشود، شناسائي دشمن و شيوه هاي او و كاري است كه دارد انجام ميدهد؛ دشمن الان چه كار دارد ميكند؟ يكي از مهمترين يا شايد بتوانم بگويم مهمترين كاري كه دشمن ميكند، دو قلم كار است: يك قلم، جدا كردن مردم از نظام، يك قلم جدا كردن مردم از بيّنات دين و اصول دين و واضحات احكام اسلامي و شريعت اسلامي است. اين دو تا قلم كاري است كه اينها دارند انجام ميدهند. درست هم فهميده اند؛ چون پشتوانه نظام، مردمند. ميدانند كه اگر مردم را از نظام جدا كردند، نظام بي پشتوانه خواهد شد؛ لذا سعي ميكنند مردم را از نظام جدا كنند. چه جوري؟ بي اعتماد كنند. يك كار واضح؛ بي اعتماد كنند: مردم را به مسئولين بي اعتماد كنند. مسئولين هرچه كار بكنند، هرچه تلاش بكنند، هرچه تحرك نشان بدهند، هرچه كارهاي خوب بكنند، يك تفسير بدي در راديوهاي بيگانه و در تبليغات بيگانه وجود دارد كه اگر انسان اين راديوها را نگاه كند، اين به طور واضح مشاهده ميشود. البته اين هميشه بوده. هميشه و در همه دوره ها يكي از كارهاي دشمن، جدا كردن و بي اعتماد كردن مردم به مديران و كارگزاران بوده. در همه اين دوره بيست ساله، بيست و يكي دو ساله بعد از رحلت امام و در دوره حيات مبارك امام (رضوان اللّه تعالي عليه)، اين يكي از كارها بوده. لذا بود كه در آن زمان، امام بزرگوار با وجود اعتراض هايي كه به بعضي از عملكردهاي مسئولين و كارگزاران كشور داشتند، هميشه در موضع مدافع آنها قرار ميگرفتند. اين معنايش اين نبود كه امام از جزئيات كارها دفاع ميكند؛ نه. اما امام سينه سپر ميكرد. در مقابل كارگزاران و مسئولين نظام اگر كسي سنگ اندازي ميكرد، موجب بي اعتمادي مردم به اينها ميشد، امام مي ايستادند. بنده هم همين جور. بنده هم از همه دولتها به اين حيث، دفاع كردم، باز هم دفاع ميكنم. نبايد به خاطر يك عملكردي در يك گوشه اي، مسئولين نظام را اعم از قوه مجريه يا قوه مقننه يا قوه قضائيه، در چشم مردم بي اعتبار كرد. چون مردم اگر چنانچه احساس كردند كه اين دستگاه هاي عظيم نميتوانند مورد اعتماد قرار بگيرند، اميد مردم از بين خواهد رفت. فكر اين را بايد بكنند. انصافاً خلاف حق هم هست؛ يعني اين چيزهائي كه گاهي اوقات گفته ميشود، خلاف حق است. خب ما داريم مي بينيم اوضاع و احوال را و از بطون كار آشنا هستيم؛ خيلي تلاش دارد ميشود؛ تلاش مؤمنانه و مخلصانه؛ انسان اين را مشاهده ميكند. پيشرفتهائي هم كه مشاهده ميشود - هي گفته ميشود: پيشرفتهاي كشور، پيشرفتهاي كشور - اينها همين طور با نشستن كنج خانه و بيكاري مسئولين كه به دست نمي آيد؛ با تلاش مسئولين اينها به دست مي آيد. تلاش دارد ميشود؛ انصافاً تلاش ميشود. دشمن ميخواهد اين حالت را از بين ببرد. دشمن ميخواهد اين حالت اعتماد مردم به مسئولين نظام را سست كند تا مردم احساس كنند نميشود به دولتشان اعتماد كنند؛ به قوه قضائيه شان، به مجلس شان نميشود اعتماد بكنند؛ اينها را در چشم مردم خراب كنند. اين خطاست. اين يك قلم كار دشمن است كه اين را بايد فهميد. نبايد با دشمن همصدا شد، نبايد جدول دشمن را پر كرد، پازل دشمن را تكميل كرد، صداي دشمن را در داخل بازتاب داد؛ اينها را بايد مراقبت كرد.
يكي هم مسئله دين و بيّنات اسلامي و انقلاب اسلامي است. از توحيد و نبوت و امامت و ولايت و از اينها بگيريد تا احكام و حجاب و حدود شرعيه و بقيه چيزها؛ دائم دارد شبهه پراكني ميشود. بايد حواسمان باشد كه اينها روش دشمن است. بايد در مقابل اينها تدبير داشت، بايد كار كرد. البته در اينجا و در اين شبهه هائي كه به طرق مختلف مطرح ميشود، همه وظيفه دارند كه در برابر اين هنجارشكني هاي ديني كه در اين سايتها و در اين اظهارات مشاهده ميشود و اين فرقه سازي هائي كه وجود دارد، و اين هنجارشكني هاي اخلاقي و جنسي كه انسان مشاهده ميكند و از اين قبيل چيزها، بايستند. اينها كارهائي است كه نه اينكه همه اين كارها را دشمن دارد از خارج ميكند؛ نه، انگيزه هاي داخلي هم وجود دارد، اما دشمن تقويت ميكند، جهت ميدهد، كمك ميكند و اينها را هل ميدهد به جلو و دشمن از اين چيزها خرسند است. بايد اين را مواظب باشيم. بايد مواظبت كنيم. مسئوليت به عهده كيست؟ آيا به عهده دولت است؟ به تنهائي، نه. دولت البته مسئوليتهائي دارد. من خودم بارها به شوراي انقلاب فرهنگي در دوره هاي مختلف گفتم كه شما نميتوانيد خود را از متدين كردن مردم و وظيفه اي كه در اين راه داريد، بركنار نگه داريد. اينها مخالف بودند. آن جريانهاي بداخلاق مخالف بودند، ميگفتند نه، اين دين دولتي ميشود. من معتقدم دولت در اين زمينه وظيفه دارد، اما وظيفه دولت چيست؟ وظيفه دولت درست كردن عقايد مردم است؟ نه، وظيفه دولت زمينه سازي است؛ وظيفه عملياتي و ميداني به عهده روحانيت است، به عهده زبدگان است، به عهده نخبگان حوزه و دانشگاه است. اين وظيفه ميداني است. من امروز نگاه ميكنم جاي اين مجموعه مكرم ديني و علمي را در خيلي جاها خالي مي بينم.
ما اگر چنانچه به دستگاه هاي تبليغاتي مان اعتراض ميكنيم، مي بينيم اينها گاهي اوقات به خاطر اعتراض و تشري كه ما ميزنيم، يك حركتي ديني هم انجام ميدهند، بد از آب در مي آيد؛ يك كاري هم انجام ميدهند، محتواش خراب در مي آيد، اين به خاطر اين است كه اشراف علمي كه فقط مختص روحانيت است در اين مورد، وجود ندارد.
حوزه هاي علميه نقش شان در صدا و سيما فقط اين نيست كه يك واعظ خوش زباني بيايد آنجا، مردم را نصيحت كند؛ نه، حوزه علميه بايد كميته ها تشكيل بدهند، مجموعه ها تشكيل بدهند، اتاق فكرهاي ديني تشكيل بدهند، راجع به مسائل گوناگون بنويسند، بحث كنند، تحليل كنند، تحقيق كنند و محصولات اينها را بدهند بيرون. فضا وقتي كه درست شد، طبعاً اثر ميگذارد. روي بازي هنرمند هم اثر ميگذارد.
دويست سيصد نفر از هنرمندهاي مطرح كشور در بخشهاي مختلف اينجا آمدند - پارسال بود يا كي بود - و با من ملاقات كردند. يك مقداري آنها صحبت كردند، يك مقداري ما صحبت كرديم. بعد من به نكته اي توي همان مجلس توجه كردم و همانجا هم گفتم اگر شماها كه فيلمسازيد يا هنرمنديد يا بازيگريد يا كارگردانيد، از من بپرسيد كه ما ميخواهيم فيلم ديني درست كنيم، درباره چه موضوعي فيلم ديني درست كنيم؟ فرض كنيد در باب حجاب ميخواهيم مثلاً فيلم بسازيم، محتواي اين چه باشد، از كجا شروع كنيم، چي بيان كنيم به مردم؟ اعتقاد مردم را درباره مسئله توحيد يا مسئله نبوت يا مسئله ولايت يا مسئله ولايت فقيه يا مسئله امام (رضوان اللّه عليه) ميخواهيم تقويت كنيم، موضوع و محتوا چه باشد؟ اين آدمي كه در محيط غير ديني پرورش پيدا كرده، هرگز علم دين نخوانده، خيلي شان با قرآن آشنا نيستند، با نهج البلاغه و حديث آشنا نيستند، چه ميدانند چه بايد بيايد در محتواي اين فيلمها. ما كه ميدانيم، بايد آماده كنيم و كمك كنيم. وقتي ما توانستيم اين فكرها را منظم كنيم، مرتب كنيم، منطقي كنيم، قابل فهم كنيم، باورپذير كنيم، آن را در مجموعه هائي در اختيار گذاشتيم، اين هنرمند وقتي ميخواند، خودش تحت تأثير قرار ميگيرد. لذا هنرمندي كه سابقه ديني و ريشه ديني دارد، انسان مي بيند فيلم خوبي هم اتفاقاً ميسازد؛ كه البته بندرت مواردي پيش مي آيد. پس كار ماست، كار روحانيت است كه در اين زمينه اين كمبودها را برطرف كند.
اين نكات در مورد مسائل خارجي، كه عمده مسئله آن، جبهه بندي بيش فعال شده خصم است در مقابل ما، و نكته هائي هم در آن هست و كارهائي كه دارند ميكنند. البته در اين زمينه حرف زياد است، كه حالا اگر انسان بخواهد مطلب بگويد و حرف بگويد، حرف هست.
يك نگاه هم به وضعيت داخلي خود ما، يعني وضعيت جمهوري اسلامي؛ چه در داخل، چه در خارج. به نظر من در اين سه دهه پرافتخاري كه بر نظام جمهوري اسلامي گذشته است، حملات زيادي به ما شد؛ حملات ساختارشكنانه، حملات معارضه جدي با هويت اسلامي، روح اسلامي، روح انقلابي. خيلي در اين سي سال به ما حمله شده. به شعارهامان دست اندازي كردند؛ شعارهامان را تحريف كردند، خيلي اوقات شعارهامان را غلط معنا كردند. خيلي اوقات تلاش شد - تلاشهاي سازماندهي شده، نه تلاش فردي - براي اينكه مردم را نسبت به اصل انقلاب مسئله دار كنند. در آن گذشته اي كه چندان هم از ما دور نيست، بارها قانون شكني كردند، بارها براي قانون شكني ها عناوين و ظواهر و بهانه هاي موجه درست كردند، تراشيدند؛ كارهاي گوناگوني انجام گرفت. ولي مردم و انقلاب ايستادند؛ انقلاب ايستاد، مردم ايستادند، مسئولين مؤمني كه در ميان اين مجموعه عظيم حضور فعالي داشتند، ايستادند، روشنگري كردند، و بحمداللّه انقلاب پيش رفت و نتوانستند كاري انجام بدهند. لذا شما ملاحظه كرديد مردم در اين انتخابات اخير به حرفهاي داراي صبغه هاي غير اسلامي و غير ديني دل ندادند. اينها خيلي مهم است. مردم رفتند سراغ آن كسي كه شعارهاي انقلابي ميداد، شعارهاي اسلامي ميداد، شعارهاي ضد تجملگرائي ميداد، شعارهاي عدالت اجتماعي ميداد. اين نشان دهنده بيداري مردم است. مردم اينها را دوست دارند. مردم به ما احترام ميگذارند، چون اسلام را دوست دارند، ما را مظهر اسلام و مبيّن اسلام ميدانند.
اين خصوصيت مردم ماست. اين خيلي اهميت دارد. سي و يكي دو سال دائم عليه انقلاب كار شده، در عين حال مردم ايستاده اند و شعارهاي انقلاب، امروز زنده است. حرفهاي امام، امروز حرفهاي رايج است؛ سكه رايج است. كساني كه ميخواهند در بين مردم سري بلند كنند، حرفهاي امام را تكرار ميكنند؛ خودشان را مستند به امام نشان ميدهند. يك روز خلاف اين بود؛ يك روزي كه چندان دور نيست از ما، كساني بودند كه تظاهر ميكردند به مخالفت با امام؛ رفتند گفتند انقلاب دفن شد! صريحاً اعلام كردند. عده اي گفتند كه بايستي مردم را از خدا جدا كرد! اينها را صريح پشت بلندگو آن روز ميگفتند. امروز جرأت نميكنند اينها را بگويند. امروز آن كساني كه با مردم ميتوانند حرف بزنند، تريبون دارند - يا از هر وسيله اي استفاده ميكنند - دم از امام و دم از انقلاب و دم از شعارهاي امام ميزنند؛ حالا با شيوه هاي خاص. اين خيلي مهم است. اين نشان دهنده اين است كه سكه رايج در كشور و روش مقبول، روش امام است و راه انقلاب است. اين خيلي چيز بزرگي است.
خب، البته گفتيم مردم ايستادند، آخرين نمونه اش هم همين فتنه سال 88 بود؛ مردم ايستادند. همان كساني كه به كسان ديگري غير از منتخب رأي داده بودند، همانها هم در مقابل آنها ايستادند. لذا ديديد در 9 دي، در 22 بهمن، همه شركت كردند؛ همه آمدند. اين نشان دهنده اين است كه فتنه گران و فتنه انگيزان يك اقليت معدودند؛ منتها دروغ گفتند، خواستند مردم را دنبال خودشان بكشانند. اول كار موفق هم شدند؛ بعد كه چهره شان آشكار شد، نقابشان در خلال حرفها و كارهاي گوناگون افتاد، مردم از اينها رو برگرداندند. بنابراين، مردم ايستاده اند. خب، اين يك نكته است در وضع كشور.
يك نكته ديگر پيشرفت كشور است. حالا پيشرفتهاي علمي را كه بارها گفتند و گفتيم و ديگران گفتند و خود شماها هم ميدانيد. حقيقتاً در زمينه هاي علمي، در زمينه هاي فناوري، پيشرفتهاي شگفت آوري شده. بعضي از اين چيزهائي كه توي تلويزيون به آساني از آن عبور ميكنند كه فلان كار شد و فلان چيز افتتاح شد، پشت صحنه اين را كه انسان نگاه ميكند، خيلي كارهاي مهمي است؛ خيلي تلاش، خيلي عمق علمي، خيلي توانايي پشت سر اين پديده خوابيده است كه حالا رسيده به اين كه مثلاً فلان چيز به وجود آمده يا فلان شيئي اختراع شده يا توليد شده؛ در زمينه هاي گوناگون صنعتي و فناوري و علمي. اينكه حالا مسلّم است؛ لكن آنچه كه از اين پيشرفتهاي علمي و فناوري به نظر من بالاتر است، عبارت است از روحيه ثبات و احساس توانايي كه در ملت بيدار شده؛ در كساني كه بايد اين كار را بكنند، اين روحيه بيدار شده.
اين جلسات ماه رمضان ما، يكي از بركاتش براي خود من همين بود؛ دانشجو بود، استاد بود، فرزانگان و نخبگان بودند، مسئولين و كارگزاران بودند، صنعتگران بودند، فعالان گوناگون كشور بودند و كسي هم به اينها نميگفت كه شما چه بگوئيد؛ ميگفتند بيائيد حرفتان را بزنيد. حرفهائي كه ميزدند، نشان دهنده روحيه خودباوري، اتكاء به نفس، اعتماد به اينكه ميتوانند آنچه را كه تا حالا انجام دادند، چندين برابر او را انجام بدهند، بود. اين خيلي چيز مهمي است. اين همان روحيه اي است كه امام (رضوان اللّه عليه) ميخواست آن را در ماها بيدار كند. اين روحيه در مردم بيدار شده. جوانها مي آيند حرف ميزنند. يك جواني آمد صحبت كرد، گفت من يك نقشه جامع علمي نوشتم كه اين را ميدهم به شما؛ آن نقشه جامع علمي كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تهيه شده، ايراد دارد. اين خيلي روحيه ي خودباوري بزرگي است. خيلي من لذت بردم. ممكن است آنچه كه او تهيه كرده، آنچنان كه خودش خيال ميكند، صددرصد مورد قبول نباشد، اما اين روحيه كه يك جوان دانشجو با دو سه نفر همكار دانشجو بنشينند نقشه جامع علمي كشور را تنظيم كنند، بعد هم نه اينكه يك گوشه اي بگذارند، در ملأ عام بيايد به من بدهد، بگويد اين را من ميدهم به شما، بسيار مهم است. اينچنين روحيه هائي وجود دارد؛ هم در دانشجوهاي ما، در جوانهاي ما، هم در اساتيد خوب ما، مؤمن ما، اين چيزها وجود دارد. اينها مهم است.
اگر تلخي ها را مي بينيم، ناكامي ها را مي بينيم، ضعف ها را مي بينيم، اينها را هم بايد ببينيم؛ اينها خيلي مهم است؛ جهت دهنده اينهاست. والا ك ي بوده كه ما تو مجموعه خودمان آدم بد نداشته باشيم، آدم خلافكار نداشته باشيم، آدم ضعيف نداشته باشيم، آدم نق زن نداشته باشيم، آدم مخالف نداشته باشيم؟ هميشه خب بوده؛ اما آن چيزي كه كشور را پيش ميبرد، او عبارت است از آن موتور؛ از آن موتور پيش برنده. حالا داخل اين قطار ممكن است چهار نفر با همديگر دعوا هم بكنند، به سر و كله هم بزنند يا پوست پرتقال هم بريزند و فضا را كثيف هم بكنند؛ اما قطار دارد حركت ميكند و به جلو ميرود. اين اختلافات هم وجود دارد، خب داشته باشد. بدكاري هايي هم هست، يك نفر هم توي قطار دارد نماز شب ميخواند، نماز جعفر طيّار ميخواند. همه جورش هست؛ اما حركت، حركت به جلو، حركت با اميد، حركت با جهت، حركت با هدف، اينهاست؛ اينها را بايد ديد. كار هست، سازندگي هست، ابتكار هست، روحيه ي استغناء وجود دارد؛ انسان اين را امروز مشاهده ميكند. خب، كارهاي مهمي هم انجام گرفته است كه به نظر من كارهاي باارزشي است؛ آن مقداري كه بنده اطلاع دارم، كارهاي بسيار خوبي در كشور دارد انجام ميگيرد.
حالا بر اين تصويري كه بنده نسبت به وضع كشور دارم و به برادران و آقايان محترم عرض كردم و آن چيزي كه من از اوضاع كشور ميفهمم - بنده بي اطلاع هم نيستم؛ از همه اين مسائل گوناگوني كه گفته ميشود، مطلعم. خيلي از جزئيات را هم بنده ميدانم - چند نكته مترتب است:
يكي اينكه فشارهاي دشمن و شرايط سخت، ما را ضعيف نكرده. سختي ها و تنگناهايي كه در اين سي سال وجود داشته، ما را تضعيف نكرده؛ بلكه ما را نيرومند و مقاوم هم كرده. اميرالمؤمنين (عليه سلام اللّه و الملائكه اجمعين) فرمود: ألا و انّ الشّجره البرّيّه اصلب عوداً ... و اقوي وقوداً ؛(5) هم محكمتر است، هم وقتي كه آن را آتش زدي، آتشش ماندگارتر است. خاصيت شرائط سخت اين است. شرائط سخت، شرائط پرچالش، ملتها را مقاوم ميكند؛ رؤسا و مديران و مسئولان و رهبران كشورها را مقاوم ميكند؛ مثل يك ورزش، آنها را تقويت ميكند، نيروي آنها را مضاعف ميكند، همت آنها را مضاعف ميكند، ميروند دنبال كارهاي بزرگتر. و اين بحمداللّه اتفاق افتاده. اين نكته اول.
نكته دوم اينكه، اين فشارهايي كه در دنيا انجام ميگيرد، اينها محكوم به شكست است؛ اينها شكست خواهد خورد. اين چيزي است كه تجربه به ما نشان داده، غير از وعده الهي كه: و لينصرنّ اللّه من ينصره (6) و آيات زيادي كه در اين جهت هست. فشارها غالباً محكوم به شكست است. يك مدتي فشار مي آورند، وقتي كه ايستادگي مشاهده شد از اين طرف، آن فشار تمام ميشود. جنگ، جنگ اراده هاست؛ جنگ عزمهاي راسخ است؛ هر كه عزمش بيشتر بود، او برنده است. بنابراين، اينها شكست ميخورند. اگر قرار بود نظام اسلامي با اين فشارها شكست بخورد، بايد همان دهه اول شكست ميخورد. آن وقت - گفتم - دشمن قوي تر بود، ما ضعيف تر بوديم، توانايي هامان كمتر بود، امكاناتمان كمتر بود، دنياشناسي مان كمتر بود، تجربه مان كمتر بود؛ امروز بحمداللّه اين كمبودها و كمي هاي آن وقتها جبران شده و خيلي از اشكالاتي كه آن وقت وجود داشت، وجود ندارد. مردم روحيه هاشان هم خوب است. امروز انگيزه ها خيلي بالاست. اگر خداي نكرده يك وقتي يك جنگي اتفاق بيفتد كه حضور در جبهه را براي مردم و جوانها ايجاب كند، آن وقت خواهيد ديد كه جوان امروز ما كه نسل سوم انقلاب است، همتش و فداكاري اش از جوان آن روز كمتر نيست؛ شايد بيشتر هم هست. يك چنين حالتي وجود دارد. بنابراين، اين فشارها محكوم به شكست است؛ لكن مهم اين است كه ما بيدار باشيم. به شرط اينكه ما بيدار باشيم؛ به شرط اينكه خوابمان نبرد، غفلت نكنيم. اين زنگهاي هشداردهنده و بيدارباش، ما را بيدار نگه دارد؛ اين شرطش است.
نكته سوم؛ يك كليد اصلي وجود دارد و آن اميد دادن و اطمينان دادن به مردم است. اين كاري است كه به عهده من و شماست ما معممين، ما مسئولان، ائمه محترم جمعه؛ كار بايد اين باشد كه به مردم اميد بدهيد و اطمينان بدهيد. اگر مردم نااميد شدند، اعتماد خودشان را از دست دادند، متزلزل شدند، شكست قطعي است. آن چيزي كه جنگنده را، رزمنده را در جبهه نگه ميدارد، اميد است. بايد اميد داشته باشد، بداند كه ميتواند به پيروزي برسد. اين اميد را بايد زنده نگه داشت. عامل اصلي پيروزي، در صحنه بودن مردم است؛ عامل در صحنه بودن مردم، اميد و اطمينان آنهاست. اين اميد را بايد در مردم تقويت كرد؛ مردم را نبايد ترساند؛ مردم را نبايد بدبين كرد، بي اعتماد كرد. در قرآن كريم ببينيد: الّذين قال لهم النّاس انّ النّاس قد جمعوا لكم فاخشوهم .(7) اين از طرف دشمن است؛ بترسيد - قد جمعوا لكم فاخشوهم نسبت داده شود به دشمن - آيه ديگر: انّما ذلكم الشّيطان يخوّف اوليائه ؛(8) ميترساند. لئن لم ينته المنافقون و الّذين في قلوبهم مرض و المرجفون في المدينه لنغرينّك بهم .(9) ببينيد، اينهاست. يعني ترسيدن مردم مذمت شده؛ مردم را نااميد كردن، مردم را بي اطمينان كردن، مذمت شده. متقابلاً، نقطه مقابل: والعصر. انّ الانسان لفي خسر. الا الّذين آمنوا و عملوا الصّالحات و تواصوا بالحقّ و تواصوا بالصّبر ؛(10) همديگر را بايد وصيت كنيم، توصيه كنيم به صبر، به ايستادگي، به پيروي از حق؛ همديگر را نگه داريم. و المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولياء بعض ؛(11) اولياء يعني پيوسته ها؛ به همديگر پيوستند. اين وظيفه ماست. بنابراين، بايستي به اين نكته اميد و اطمينان توجه كرد.
مسائل اصلي را بايد شناخت و مسائل فرعي را اصلي نكرد؛ نه اينكه مطرح نكرد؛ نه، مسائل فرعي هم بايد طرح شود؛ همه جزئيات بايد طرح شود؛ اما اصلي نشود و ملاك مخالفت و موافقت قرار نگيرد. ملاك موافقت و مخالفت، صراط مستقيم حق است، اسلام است، تشرع است، تدين است، پايبندي به مباني انقلاب است، پايبندي به آرزوهاي امام و اهدافي است كه امام ترسيم كردند؛ مقابله با مستكبرين است، بدبين بودن به مستكبرين است. يعني بدانيم كه دشمن ما كيست. اينجور نباشد كه ما با رفيق و برادر خودمان كه مثلاً اينجا نشسته، بنا كنيم مخالفت، اما دلمان با آن مستكبر، با آن بي حياي مخالف همراه باشد، از او كمك بخواهيم، به او اعتماد كنيم؛ اينجوري نباشد.
مسئله مهمي كه در ذهن بنده هميشه هست - آنطور كه فرمودند، در جلسه هم مطرح شده - و مورد دغدغه افراد است، مسئله فرهنگ است؛ مهم است. مسئله فرهنگ از مسائل اقتصادي مهمتر است، از مسائل سياسي مهمتر است. فرهنگ چيه؟ فرهنگ عبارت است از آن درك، برداشت، فهم، معتقد و باور انسانها و روحيات و خلقيات آنها در زندگي؛ آنهايي است كه انسان را به كار وادار ميكند. فرهنگ حاكم بر يك كشور مثلاً اگر چنانچه فرهنگ مسئوليت پذيري بود، اين عمل مردم را هدايت ميكند. نقطه مقابل، حالت بي مسئوليتي است كه انسان نسبت به حوادث، نسبت به قضايا، نسبت به آينده، نسبت به دشمن، نسبت به دوست، احساس مسئوليت نكند. مسئوليت پذيري، تزريق مسئوليت پذيري و هديه كردن او به ارواح مردم، به افكار مردم و روحيات مردم، اين تقويت فرهنگ است. ايثارگري، وجدان كاري، انضباط، تعاون اجتماعي، سازگاري اجتماعي، پرهيز از اسراف، اصلاح الگوي مصرف، روحيه قناعت، استحكام در آنچه كه توليد ميكنيم؛ اينها فرهنگ است. اينها را بايد در مردم تقويت كرد. درست كاري، زنده نگه داشتن انديشه هاي امام و انقلاب، روحيه انسجام و اتحاد اسلامي - آن چيزي كه قرآن هم ما را به او امر ميكند، تفكرات ما هم به او امر ميكند، انقلاب هم ما را به او حمل ميكند و امر ميكند - با برادران مسلمان، با هم ميهنان، حالت اتحاد و انسجام داشتن، تعصب متقابل مثبت نسبت به يكديگر داشتن، كه در عرض گستره امت اسلامي هم همين جور است. اينها فرهنگ است. يكي از آنها هم البته فرهنگ عفاف و فرهنگ ساده زيستي است.
اين كارها به عهده كيست؟ رسانه ها خيلي نقش دارند؛ اما رسانه ها قالبند؛ محتوا و مضمون، دست ماست، كه حالا بحث مفصلي دارد كه جايش اينجا نيست. ان شاءاللّه در جاي خودش من راجع به اين صحبت خواهم كرد. كارهاي مهمي بر عهده ماهاست، بر عهده حوزه هاي علميه است كه اين كارها را بايد ان شاءاللّه انجام بدهيم. ديگر صحبت ما طولاني شد.
خداوند ان شاءاللّه كه همه ما را در راه انقلاب، در راه اسلام نگه دارد؛ زندگي ما را وقف اسلام بكند؛ مرگ ما را در راه اسلام و براي اسلام و براي خودش قرار بدهد؛ آنچه كه گفتيم، ميگوئيم، ميشنويم و ميكنيم، آن را براي خودش و در راه خودش قرار بدهد.
والسّلام عليكم و رحمه اللّه و بركاته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) فتح: 4-7؛ ترجمه:
او كسي است كه سكينه و آرامش را در دلهاي مؤمنان نازل كرد تا ايماني بر ايمانشان افزوده شود، لشكر آسمانها و زمين از آن خدا است، و خداوند دانا و حكيم است. هدف (ديگر از اين فتح مبين) آن بود كه مردان و زنان با ايمان را در باغهايي (از بهشت) وارد كند كه نهرها از زير درختانش جاري است، و گناهان آنها را ببخشد، و اين نزد خدا پيروزي بزرگي است. و نيز مردان و زنان منافق و مردان و زنان مشرك را كه به خدا گمان بد مي برند مجازات كند، حوادث سوئي (كه براي مؤ منان انتظار مي كشند) تنها بر خودشان نازل مي شود، خداوند آنها را غضب كرده، و آنها را از رحمت خود دور ساخته، و جهنم را براي آنها آماده كرده، و چه بد سرانجامي است. لشكريان آسمانها و زمين تنها از آن خدا است، و خداوند شكست ناپذير و حكيم است.
2) رعد: 38
3) نهج البلاغه: نامه 62
4) صحيفه سجاديه، دعاي بيستم
5) نهج البلاغه، خطبه 45
6) حج: 40
7) آل عمران: 173
8) آل عمران: 175
9) احزاب:60
10) عصر: 1-3
11) توبه: 71

 



تجديد ميثاق اعضاي خبرگان با آرمان هاي امام خميني(ره)

اعضاي مجلس خبرگان رهبري صبح روز پنج شنبه در پايان نشست دو روزه خود با حضور در مرقد بنيانگذار انقلاب اسلامي، با آرمان هاي امام راحل تجديد ميثاق كردند.
رئيس مجلس خبرگان در اين مراسم با اشاره به خواب هايي كه از امام ديده اند، گفت: شاگردان امام(ره) با عشق به زيارت ايشان مي آيند.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از سخنانشان به تحريم هاي اروپا و آمريكا عليه ايران پرداخت و اظهار داشت: سرقضيه بازرسي هاي هسته اي، آمريكا و اروپا ما را تحريم مي كنند. اخيرا نماينده آنها در شوراي امنيت درخواست فشار مضاعف عليه ايران كرده است براي اين كه اين حق ماست كه بگوييم ما به اين بازرس ها اعتماد نداريم و بازرس ها را عوض كنيد. رفتند گزارش دادند در بازرسي قبلي ديديم، فلان فلز كه گمان مي رود كلاهك هسته اي بود، هست ولي الان نيست. با اين رفتارها مدام جنجال درست مي كنند.
وي اظهار كرد: اين همه فشار را كافي نمي دانند و مي خواهند فشار را بيشتر كنند. امام اين مسائل را مي بينند و از خداوند مدد مي طلبند. امداد غيبي هست اما ما هم بايد تلاش كنيم.
خاتمي: مبناي حمايت از دولت
ولايت است
عضو هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري در حاشيه هشتمين اجلاس اين مجلس در جواب سؤال يكي از خبرنگاران مبني بر اين كه شما از سياست هاي فرهنگي دولت انتقاد و از اين تعبير استفاده مي كنيد كه حمايت ما از دولت به به و چه چه نيست، پس ارزيابي شما از توجه دولت به رفع اشكالات و رسيدگي به انتقادات چيست، گفت: ما در مسير ولايت حركت مي كنيم و حمايت ما از دولت براساس ولايت است، البته هر جا كه لازم باشد انتقادات را مطرح خواهيم كرد.
وي همچنين در رابطه با طرح فعال كردن مجلس خبرگان توضيح داد: براساس اين طرح، بين دو اجلاس بايد هياتي مركب از هيات رئيسه و روساي كميسيون ها و يك عضو فعال از هر كميسيون و همچنين پنج عضو از اعضاي خبرگان با انتخاب هيات رئيسه برگزار شود كه در بين دو اجلاس جلسه داشته باشند تا در عرصه هاي مربوط به خبرگان رايزني و گفت وگو كنند.
وي همچنين در جواب سؤالي در مورد صحبت هاي مقام معظم رهبري در رابطه با تلاش براي بازگشت آن ها كه خطا كرده اند، گفت: همه حركت ها جهت وحدت حول محور ولايت است و همه اقدامات در راستاي ولايت و اصول و ارزش هاي اسلامي مي باشد و لازم است بدانيم فرمايشات رهبري مجموعه اي است كه بايد به همه يكجا نگاه كرد.

 



در مسجد اعظم قم
مراسم بزرگداشت سومين سالگرد ارتحال علامه عسكري برگزار شد

مراسم بزرگداشت سومين سالگرد ارتحال علامه عسكري در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش فارس از قم، مراسم بزرگداشت سومين سالگرد ارتحال علامه سيدمرتضي عسكري پنج شنبه شب با حضور آيت الله نوري همداني از مراجع تقليد قم، در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در اين مراسم همچنين آيت الله اميني، امام جمعه قم، حجج اسلام موسي پور و آشتياني استاندار و نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي، اعضاي جامعه مدرسين و مركز مديريت حوزه علميه قم، جمعي از مسئولان استاني، طلاب، فضلا و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
علامه عسكري كه پدرانش در دوره صفوي از سبزوار به ساوه مهاجرت كردند و «شيخ الاسلام» اين شهر بودند، در سال 1332هجري قمري در سامرا از پدر و مادري ايراني به دنيا آمد و از كودكي به فراگيري دروس حوزوي پرداخت.
او كه در جواني چند سالي را هم در حوزه علميه قم سپري كرد، دروس سطح و خارج فقه و اصول را در سامرا و نجف، نزد علماي تراز اول آن روزگار گذراند.
ضرورت اصلاح و بازنگري در منابع درسي حوزه به گونه اي كه از حالت تك بعدي خارج شده، پاسخگوي نيازهاي روزافزون روزگار خود باشند، وحدت مسلمانان اعم از شيعه و سني، معرفي مكتب اهل بيت(ع) و ويژگي هاي آن، ارائه راه حل برخي از معضلات كلامي-اعتقادي روياروي تشيع، پاسخگويي به شبهات ديني مطرح شده، مناظره با علماي اهل سنت و ديگر اديان و... از مهم ترين دغدغه هاي علامه عسكري بود.
گفتني است علامه عسكري، پس از عمري جهاد خستگي ناپذير و تلاش بي وقفه در راه اعتلاي مكتب اهل بيت(ع)، در شهريورماه 1386، در سن 96 سالگي، به لقاءالله پيوست.

 



از سوي ديوان عدالت اداري
دستور بررسي دوباره دريافت حق فني داروخانه ها صادر شد

عضو شوراي عالي نظام پزشكي كشور گفت: ديوان عدالت اداري به دنبال دلايل سازمان نظام پزشكي و انجمن داروسازان، دستور بررسي مجدد موضوع دريافت حق فني داروخانه ها را در كميته هاي تخصصي صادر كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از نوشهر، «محمود فاضل» در همايش دو روزه مدون مباحث دارويي ويژه داروسازان و پزشكان كه در سالن كنفرانس اداره كل بنادر و دريانوردي مازندران در نوشهر برگزار شد، درباره لغو حق فني داروخانه ها گفت: دراين باره شوراي عالي نظام پزشكي مباني عقلي و حقوقي اين حق را طرح و مورد بحث قرار داد و با روش علمي به عنوان يك سند ماندگار آن را ارائه كرد.
رئيس سازمان نظام پزشكي سبزوار گفت: فقدان سياست ملي دارويي در كشور سردرگمي هاي زيادي را به همراه داشته است و بايد يك سياست دارويي ايده آل نوشته شود و روش هاي منطقي به سمت آن حركت كند. وي از سازمان غذا و دارو به عنوان يك سازمان بدون استراتژي ياد كرد و اظهار داشت: بايد به سمت يك سازمان مستقل براي قضاوت و نظارت بر وزارت بهداشت پيش رفت.
عضو شوراي عالي نظام پزشكي كشور با تاكيد بر افزايش ظرفيت كاري براي داروسازان گفت: به ازاي هر 120 تخت بيمارستاني بايد يك داروساز باليني در بيمارستان فعاليت كند، همچنين داروسازان ما تنها نبايد به سمت داروخانه زدن با توجه به محدوديت هاي بسياري كه دارد پيش بروند و مي توانند انرژي و دانش خود را در مراكز پژوهشي و آموزشي، شركت هاي پخش و توزيع به كار گيرند.
وي گفت: شركت هاي پخش دارو موظف هستند مسئول فني داروساز معرفي كنند و اگر شاخص هاي كاري گسترش يابد امكان فعاليت بيشتر داروسازان فراهم مي شود.

 



انتقاد نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس از نقض قانون نظام پزشكي در برنامه پنجم

نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به سلب اختيار تعرفه گذاري از نظام پزشكي گفت: نقض قانون نظام پزشكي توسط برنامه پنجم محل ايراد است.
به گزارش فارس از نوشهر، انوشيروان محسني بندپي در همايش دو روزه مباحث دارويي ويژه داروسازان و پزشكان عمومي كه به همت نظام پزشكي نوشهر برگزار شد، اظهار داشت: تعرفه گذاري بخش خصوصي در حوزه بهداشت و درمان كه پيش از اين و براساس قانون نظام پزشكي توسط اين سازمان انجام مي شد به دولت واگذار شد.
وي اظهار داشت: تعيين تعرفه هاي بخش خصوصي در وزارت بهداشت به حل مشكلات بهداشت و درمان كشور كمك نمي كند.
محسني خاطرنشان كرد: دولت در برنامه چهارم متعهد شده بود كه سهم پرداختي مردم را به 30 درصد برساند چون براساس برنامه چهارم بايد سهم مردم از هزينه هاي درماني كاهش مي يافت كه نه تنها اين اتفاق نيفتاده بلكه افزايش هم يافته است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: كميسيون بهداشت و درمان به اين جمع بندي رسيده است كه چالش نظام سلامت در خدمت رساني و تعرفه گذاري نيست بلكه در ناديده گرفتن اعتبارات سرانه واقعي سلامت است و همچنين اعتبارات سازمان هاي بيمه گر غيركارشناسي ديده شده است.
محسني همچنين به طرح پزشك خانواده اشاره كرد و بيان داشت: انحراف و شكاف اجرايي از طرح اوليه پزشك خانواده آن را دچار سردرگمي كرده است.
وي خاطرنشان كرد: پزشك خانواده شهري نيز به صورت پايلوت در سه استان كشور در حال اجراست كه اميدواريم اين طرح به صورت كارشناسي اجرايي شود.

 



سرپرست بهره برداري و بهينه سازي نيروگاه هاي برق آبي كشور:
توان نيروگاه هاي برق آبي كشور دو برابر مي شود

سرپرست بهره برداري و بهينه سازي نيروگاه هاي برق آبي كشور از افزايش توان اين نيروگاه ها به دو برابر ظرفيت فعلي در كشور خبر داد.
«فربد استيري» در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: براساس طرح هاي در دست اجرا، پيش بيني مي شود تا سال 93 ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي كشور از هفت هزار و 732 مگاوات فعلي به دو برابر افزايش يابد.
وي گفت: در صورت بهره برداري از طرح هاي در دست مطالعه در كشور پيش بيني مي شود ظرفيت نيروگاه هاي برق آبي تا ميزان 30 هزار مگاوات افزايش پيدا كند.
استيري افزود: نيروگاه هاي برق آبي كشور 10 درصد از انرژي شبكه برق كشور را توليد مي كنند.
سرپرست بهره برداري و بهينه سازي نيروگاه هاي برق آبي كشور براي شركت در نشست سه روزه كميته تخصصي و فني نيروگاه هاي برق آبي كشور در مهاباد به اين شهرستان سفر كرده است.
در اين نشست 50 نفر از كارشناسان و مدير نيروگاه هاي برق آبي از 13 استان كشور حضور دارند.

 



آيت الله اميني: مسئولان براي پاسخگويي به شبهات دشمنان بيشتر هزينه كنند

امام جمعه قم گفت: امروز پاسخگويي به شبهات و مشكلاتي كه دشمنان به اسلام وارد مي كنند از تظاهرات مهم تر است و مسئولان فرهنگي بايد در اين بخش بيشتر هزينه كنند.
به گزارش فارس از قم، آيت الله ابراهيم اميني ظهر ديروز در خطبه هاي نماز جمعه قم در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با تأكيد بر اينكه شناخت وظيفه كار بسيار دشواري است، اظهار داشت: گاهي شيطان و وسواس نمي گذارد انسان به خوبي وظيفه خود را بشناسد.
وي با اشاره به اينكه بيكاري يكي از عوامل تأخير ازدواج در جوانان است، گفت: جوان امروز وقتي به سن ازدواج مي رسد، ميل به ازدواج دارد، اما مي بيند بايد قدرت مالي خوبي براي ازدواج داشته تا بتواند جوابگوي تشكيل خانواده باشد، از ازدواج سرباز مي زند.
وي خاطرنشان كرد: البته اين موضوع به جامعه ما اختصاص ندارد و در همه كشورها وجود دارد، ولي با وضع موجود نبايد در جامعه ما اينطور بيكاري وجود داشته باشد.
وي در خطبه دوم نماز جمعه ديروز قم با اشاره به هتك حرمت قرآن كريم در آمريكا اظهار داشت: حادثه دردناك هتك حرمت قرآن كريم و توهين به مقدس ترين كتاب آسماني، كار زشتي بود كه مردم در سراسر جهان بر ضد آن در حال تظاهرات هستند.
وي خاطرنشان كرد: در وضع كنوني كه استكبار ضربه خورده و شيطان بزرگ با بقيه براي ضربه زدن به اسلام متحد شده و تبليغات گسترده اي را براي شكست اسلام به راه انداختند، حركت هاي ضد اسلامي جدي است و بايد فكري اساسي شود.
آيت الله اميني با تأكيد بر ضرورت پاسخگويي به شبهات ايجاد شده توسط دشمنان در مورد اسلام، بيان داشت: تظاهرات خوب است اما كافي نيست و بايد به پاسخگويي به مشكلات وارده از طرف دشمنان به اسلامي پاسخ گفت.
وي افزود: اين پاسخگويي ها نبايد فقط در حوزه هاي علميه قم و حدود آنها باشد بلكه اين حركت ها بايد در سطح جهاني و به اشكال مختلف، ترجمه، نشر و توسعه پيدا كرده و با قيمت ارزان و حتي رايگان توزيع شود.
امام جمعه قم اضافه كرد: اگر دير بجنبيم به اسلام و قرآن ضربه مي خورد و بايد ما با زبان خودشان به شبهات آنها پاسخ بگوييم.
وي با تأكيد بر ضرورت فعاليت مسئولان فرهنگي در پاسخگويي به شبهات اظهار داشت: بايد پاسخ دشمنان با زبان خودشان داده شود و طبيعتاً هزينه هايي وجود دارد كه بايد در اين بخش صرف شود.
آيت الله اميني با تأكيد بر اينكه در پاسخگويي به شبهات دشمنان به مقدار كافي هزينه نمي شود، گفت: هزينه نكردن مناسب در اين بخش، خود نوعي سكوت دربرابر دشمن است و اين ضربه هايي را به دين وارد مي كند.

 



وزير نيرو خبر داد
صدور برق هسته اي به كشورهاي همجوار

وزير نيرو گفت: برق هسته اي پايداري خوبي در شبكه برق كشور ايجاد مي كند و مي توان اين برق را به كشورهاي همسايه مثل عراق، پاكستان و افغانستان صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بوشهر «مجيد نامجو» با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: طي بازديدي كه از نيروگاه هسته اي بوشهر انجام شد اطمينان پيدا كرديم كه مي توان از اين سرمايه ملي به نحو مطلوب بهره برداري و برق اين نيروگاه را به شبكه سراسري منتقل كنيم.
وزير نيرو با اشاره به برنامه هاي وزارت نيرو براي توليد انرژي برق در كشور گفت: برنامه اي تدوين كرديم كه سالانه 5هزار مگاوات به ظرفيت برق كشور اضافه كنيم و تلاش مي كنيم كه با تاسيس نيروگاه هاي جديد اين مقدار انرژي را تامين كنيم. نامجو در ارتباط با استفاده از منابع انرژي تجديدپذير گفت: اين وزارتخانه برنامه اي دارد كه تا پايان فعاليت دولت دهم ظرفيت نيروگاه هاي تجديدپذير و انرژي هاي نو مثل نيروگاه هاي بادي و خورشيدي به 2 هزار و100 مگاوات برساند.
وزير نيرو از شناسايي پنج نيروگاه برقي در كشور براي واگذاري به بخش خصوصي خبر داد و گفت: امسال در قانون بودجه بندي پيش بيني شده كه به وزارت نيرو اجازه مي دهد از محل فروش نيروگاه هاي خود يك هزار و 500 ميليارد تومان براي بازسازي شبكه هاي برق و 150 ميليارد تومان نيز براي بازسازي شبكه هاي فرسوده آب روستايي اختصاص دهد لذا در همين ارتباط وزارت نيرو پنج نيروگاه برق را در كشور براي واگذاري به بخش خصوصي شناسايي كرده است.
نامجو اضافه كرد: اجازه لازم براي فروش اين نيروگاه ها اخذ شده و مراحل قيمت گذاري و عرضه آن نيز به صورت فرا بورس و مزايده در حال انجام است.
وي گفت: اين نيروگاه ها در جهرم، چابهار و سه نقطه ديگر كشور شناسايي شده است.
براساس اين گزارش نامجو در نشست با مسئولان وزارت نيرو در استان بوشهر اظهار داشت: مهم ترين وظيفه وزارت نيرو در اين سال ها اجراي طرح هدفمند كردن يارانه هاست و با توجه به نگراني رئيس جمهور مبني بر اينكه ممكن است رفتار مديران مانع از اجراي اين طرح شود، به ايشان قول دادم وزارت نيرو اقدامي نمي كند كه اين طرح مختل شود.
وي با بيان اينكه خصوصي سازي از برنامه هاي مهم وزارت نيروست، تصريح كرد: در حال حاضر 30 نيروگاه در كشور توسط بخش خصوصي در حال ساخت و عرضه است و اين يك اقدام چشمگير محسوب مي شود.
از سوي ديگر وزير نيرو در ديدار با نماينده ولي فقيه در استان بوشهر گفت: استفاده از خط دوم كوثر، انرژي هسته اي، آب شيرين كن از جمله ظرفيت هاي موجود براي برطرف كردن مشكل آبرساني در اين استان است. وي تصريح كرد: وزارت نيرو از تمام ظرفيت ها و شيوه هاي مختلف آبرساني استفاده مي كند تا مشكل كمبود آب در استان بوشهر برطرف شود.

 



معاون وزير راه و ترابري خبر داد
ممنوعيت ورود كاميون هاي غيراستاندارد به ناوگان حمل و نقل كشور

معاون وزير راه و ترابري و رئيس سازمان راهداري و
حمل و نقل جاده اي گفت: كاميون هاي غيراستاندارد و فاقد ايمني به ناوگان حمل و نقل كشور حق ورود ندارند.
به گزارش فارس شهريار افندي زاده پنج شنبه در مشهد اظهار داشت: در كشور نصب و فعالسازي 300 دوربين تصويري و دوربين هاي ثبت سرعت و تخلفات در محورهاي مختلف را در برنامه داريم.
وي افزود: اين در حاليست كه كل بودجه استاني و ملي اين سازمان در سال يك سوم اين رقم در حدود 8 هزار ميليارد ريال است و ما ناچار به اولويت بندي طرح ها هستيم.
وي در نشست خبري سازمان حمل و نقل جاده اي در مشهد از رشد 50 درصدي ترانزيت عبور كالا در پنج ماه نخست سال خبر داد و گفت: در اين مدت بيش از 4 ميليون و 100 هزار تن كالا ترانزيت شده است.
افندي زاده در ارتباط با محورهاي حادثه خيز كشور گفت: هيچ جاده و راهي به تنهايي سبب بروز حادثه و سوانح نمي شود و در اين امر نقش انسان در بروز حوادث رانندگي بسيار پررنگ است البته آنچه كه مسلم است توسعه آزادراه ها و بزرگراه ها نقش بسزايي در كاهش تصادف دارد اما امكان تبديل تمام راه هاي كشور به آزادراه و بزرگراه براي كاهش تصادفات وجود ندارد.
وي با اشاره به اينكه 600 ميليارد تومان اعتبار از محل اعتبارات دولتي و سازمان راهداري كشور براي بهسازي روكش آسفالت و نيز برطرف كردن نقاط پرحادثه لحاظ شده است، خاطرنشان كرد: براي نقاط پرحادثه اعتبار 200 ميليارد تومان براي ايمن سازي، نظير پل هاي عابر پياده، علائم و تجهيزات ايمني در نظر گرفته است.
همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در گناباد وزير راه و ترابري از محل احداث فرودگاه در شهرستان گناباد ديدن كرد.
حميد بهبهاني در جريان اين بازديد بر لزوم تسريع در ساخت اين فرودگاه تأكيد كرد.

 



آيت الله نوري همداني: خليج فارس را بايد بر روي هتاكان قرآن بست

آيت الله «حسين نوري همداني» از مراجع تقليد با بيان اينكه مسلمانان براي مقابله با هتاكان به قرآن توانايي و قدرت لازم را دارند، گفت: يكي از بهترين راه هاي مقابله، بستن خليج فارس به روي دست اندركاران اين اهانت غيرقابل تحمل است.
به گزارش ايرنا، وي روز پنج شنبه در ديدار جمعي از دانشجويان و كاركنان دانشگاه علوم پزشكي قم و اقشار مختلف فرهنگي از مناطق مختلف كشور اظهار داشت: همه كشورهاي اسلامي بايد با هم متعهد شوند و با اعمال تحريمهاي مختلف، عاملان اين جسارت و گستاخي را تحت فشار قرار دهند.
استاد سطح عالي حوزه علميه قم با بيان اينكه اين فتنه آمريكا و اسرائيل است و آنها همواره عليه اسلام و سرزمينهاي اسلامي توطئه چيني كرده اند، اظهار داشت: اين اولين فتنه آنها نبوده و بطور قطع آخرين آن هم نخواهد بود.
اين مرجع تقليد با اشاره به اين مطلب كه از نظر قرآن هتاكان به قرآن واجب الدم هستند، تصريح كرد: براي چنين اقدامي شرايطي لازم است و بايد همانند مسئله سلمان رشدي نظر ولي فقيه در مورد آن اعمال شود.
آيت الله نوري همداني، هراس از تقويت بيداري جوامع اسلامي را مهمترين عامل براي دست زدن به اين اهانت بزرگ خواند و افزود: هوشياري و وحدت مسلمانان جهان و افزايش روزافزون تمايل به گرويدن به دين اسلام در جهان، دشمنان را دستپاچه و وادار به انجام اين كار سخيف كرده است.
وي گفت: استكبار جهاني از آنجا كه منافعش با اسلام در تضاد و منافات جدي است قصد دارد تا اسلام و همه مقدسات مبتني بر آن را از ريشه و اصل مورد هدف قرار دهد.

 



اخبار ادبي و هنري

«ملك سليمان» در جشنواره فيلم هاي اسلامي روسيه
ششمين جشنواره بين المللي فيلم هاي اسلامي روسيه روز چهارشنبه با حضور فيلم هايي از سينمايي ايران در شهر قازان پايتخت جمهوري تاتارستان روسيه گشايش يافت.
در جشنواره بين المللي فيلم هاي اسلامي روسيه بيش از 70 فيلم از 28 كشور از جمله ايران، روسيه، مصر، افغانستان، آمريكا، فرانسه، الجزاير، اردن، ايتاليا، انگليس و نروژ شركت دارند. از اين تعداد 52 فيلم در بخش مسابقه هستند كه شامل 15 فيلم سينمايي، 17 مستند، 10 فيلم كوتاه و 10 انيميشن مي شود.
فيلم هاي ايراني «بدون آبي و خاكستري» ساخته نيران شيرازي پور، «افسانه» به كارگرداني محمدرضا عباسيان و «پاي پياده» به كارگرداني فريدون حسن پور در بخش مسابقه اين جشنواره شركت دارند. در بخش فيلم هاي خارج از مسابقه نيز «افسانه 2010» به كارگرداني احسان عبدي پور و «ملك سليمان» شهريار بحراني روي پرده مي روند.
جشنواره امسال با شعار «پيش به سوي فرهنگ گفت وگو از طريق گفت وگوي فرهنگ ها» برگزار مي شود و در آن طبق معيارهاي حاكم بر جشنواره تنها فيلم هاي مروج ارزش هاي اخلاقي و فاقد صحنه هاي خشن و غيراخلاقي شركت دارند.
اكبر عبدي بستري شد
اكبر عبدي بازيگر برجسته سينما، تئاتر و تلويزيون كشورمان در بيمارستان بستري شده و حال روحي مساعدي ندارد.
عبدي به دنبال وخامت حالش به بيمارستان آتيه منتقل شد و در حال حاضر در شرايط روحي مناسبي به سر نمي برد. پرستار ويژه اكبر عبدي گفت: ايشان به بيمارستان آتيه منتقل شده و در يك اتاق خصوصي بستري است، وي ادامه داد: رگ هاي عمقي پاي راست آقاي عبدي لخته خون توليد مي كند كه در حال حاضر تحت نظر پزشك در حال رفع اين مشكل ايشان هستيم. وي اظهار داشت: آقاي عبدي به خاطر ابتلا به بيماري ديابت تحت نظر قسمت قلب و همچنين غدد بيمارستان نيز هست و در حال حاضر در وضعيت بي هوش و هوشيار به سر مي برد. پرستار اكبر عبدي در بيمارستان آتيه تهران، نداشتن روحيه را مشكل اصلي اكبر عبدي دانست و تصريح كرد: ارتباط ايشان با اطراف خوب است و فقط حالت خواب و بيدار دارد، مشكل اصلي اين هنرمند كه عمري ديگران را خندانده اين است كه از روحيه پاييني برخوردار است و ترجيح مي دهد تنها در اتاقش باشد تا اينكه با ديگران ارتباط برقرار كند.
تلويزيون در ايران تا سال آينده ديجتيالي مي شود
معاون فناوري و توسعه رسانه ملي صداو سيما از توسعه تلويزيون ديجيتالي در همه استان هاي كشور تا نيمه سال 1390 خبر داد.
علي عسگري در همايش سراسري مديران كل مراكز صداوسيماي كشور معاون فناوري و توسعه رسانه ملي صداو سيما با بيان اينكه ماهواره ايران ست در مدار 26 درجه قرار دارد، تصريح كرد: برنامه هاي حدود 45 شبكه ملي، بين المللي و استاني صداو سيما در آينده نزديك از طريق ماهواره ايران ست پخش مي شود.
به گزارش فارس، وي گفت: در حال حاضر حدود 200 ميليون آنتن ماهواره در منطقه به اين سمت تنظيم شده است و برنامه هاي پخش شده از طريق اين ماهواره از نيمه شرقي تركيه تا بخشي از چين، شبه قاره هند، خاورميانه و همه كشورهاي فارسي زبان را تحت پوشش قرار مي دهد.
نامزدهاي برترين فيلم انقلابي
نامزدهاي بخش تصوير انقلاب در يازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب دفاع مقدس اعلام شدند.
كانديداهاي معرفي شده به اين شرح هستند. نامزدهاي بهترين فيلمنامه: «تيرباران» به نويسندگي علي اصغر شادروان، «جاي امن» به نويسندگي جابر قاسمعلي، «يك گزارش واقعي» به نويسندگي سعيد شاهسواري.
نامزدهاي بهترين كارگرداني: مجتبي راعي براي فيلم «صنوبر»، خسرو سينايي براي فيلم «هيولاي درون»، علي اصغر شادروان براي فيلم «تيرباران». نامزدهاي بهترين فيلم:
«تيرباران» به تهيه كنندگي حوزه هنري، «ترن» به تهيه كنندگي هادي مشكوه، «خونبارش» به تهيه كنندگي بنياد مستضعفان (هر سه فيلم از محصولات دهه 60 سينماي ايران هستند) اين فيلم هاي توسط هيئتي متشكل از: حبيب الله كاسه ساز، سيدعليرضا سجادپور، پروانه معصومي، سيدضياءالدين دري و فريدون جيراني داوري شده اند.جشنواره بين المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس از 29شهريور تا 2 مهر در تهران و هشت استان كشور و هفت كشور جهان برگزار مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14