(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 30  شهريور 1389- شماره 19745

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
روزهاي شلوغ رئيس جمهور مصاحبه با رسانه ها و مذاكره با سران
معاون وزير كشور: امنيت كشورهاي همسايه براي ايران يك اصل است
افتتاح مرحله اول ميدان تاريخي امام علي (ع) اصفهان با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي
نخست وزير پيشين ايتاليا در ديدار بروجردي: ايران نقش رهبري در ميان كشورهاي منطقه دارد
سخنگوي كميته حقوق بشر مجلس:در صورت اعدام «ترزا لويس» به مجامع بين المللي شكايت خواهيم كرد
رئيس سازمان بسيج دانشجويي: بايد در محتواي دروس و اساتيد دانشگاه ها تجديدنظر جدي انجام شود
وداع بسيجيان سپاه ولي عصر(عج) خوزستان با پيكر شهيد مهدي نريمي
سرتيپ رادان: قاچاق بنزين در ايران به طور كامل قطع شده است
به سفارش عمان بافت سومين فرش بزرگ جهان در نيشابور آغاز شد
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه استان فارس بازداشت شد
حاجي بابايي: در آزمون آموزش و پرورش به اندازه سر سوزن از قانون عدول نشد
معاون اول رئيس جمهور: بيش از يك ميليون شغل در كشور ايجاد مي شود
مراسم گراميداشت حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) جمعه در شهرري برگزار مي شود
آغاز مرحله چهارم ثبت نام مشمولان ماليات بر ارزش افزوده از اول مهر ماه
اخبار ادبي و هنري



گزارش خبرنگار اعزامي كيهان از نيويورك
روزهاي شلوغ رئيس جمهور مصاحبه با رسانه ها و مذاكره با سران

حسام الدين برومند - خبرنگار اعزامي كيهان به نيويورك:
رئيس جمهور كشورمان در دومين روز حضور خود در نيويورك ساعات شلوغ و پركاري را در گفت وگو با رسانه ها و ملاقات با سران كشورهاي مختلف گذراند.
بنابر گزارش خبرنگار اعزامي كيهان به نيويورك يكي از مهم ترين گفت وگوهاي احمدي نژاد با رسانه هاي آمريكا در روز دوشنبه، مصاحبه او با خبرگزاري آسوشيتدپرس بود كه در آن تاكيد كرد حجم مواد غني شده ايران افزايش خواهد يافت.
دكتر احمدي نژاد در مصاحبه با اين خبرگزاري در پاسخ به اينكه آيا ايران با آرام كردن پروسه مذاكرات به دنبال افزايش غني سازي است، گفت: بدون ترديد ايران حجم اورانيوم غني سازي خود را افزايش خواهد داد؛ چرا كه اولين نيروگاه اتمي به زودي راه اندازي مي شود كه سالانه به 27 تن اورانيوم 5/3درصد نياز دارد و با توجه به اينكه به 20 نيروگاه مانند نيروگاه بوشهر نياز داريم بايد بتوانيم اورانيوم مورد نياز اين نيروگاهها را تامين كنيم اما مسير ايران در غني سازي اورانيوم توليد سوخت هسته اي است و همه مي دانند كه ايران به دنبال چيز ديگري نمي گردد ضمن اينكه تمام تاسيسات هسته اي كشور زير نظر دوربين هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار دارد و گذشت زمان به توليد بمب اتم ارتباطي ندارد؛ چرا كه صراحتا نيز اعلام كرده ايم كه به وجود چنين بمب هايي نياز و اعتقاد نداريم.
رئيس جمهور با بيان اينكه موضوع هسته اي ايران يك موضوع سياسي است، خاطرنشان كرد: دولت آمريكا از 30 سال پيش با ايران مخالفت مي كند و در هر مقطعي بهانه اي براي اين مخالفت مطرح كرده است و امروز نيز برنامه هسته اي ايران به بهانه آنان تبديل شده است اما علي رغم اين فشارها، پيشرفت ملت ايران چندين برابر افزايش پيدا كرده است.
وي با تاكيد بر اينكه آينده از آن ايران است و تحريم ها در اراده ملت ايران تاثيري ندارد، تصريح كرد: ملت ايران با قدرت و قوت مسير پيشرفت، عزت و ايستادگي در برابر زياده خواهي ها را ادامه خواهد داد.
فقط رژيم صهيونيستي
بمب اتم دارد
رئيس جمهور در پاسخ به اينكه آيا ايران آمادگي دارد در برنامه رئيس جمهور آمريكا براي سال 2012 به منظور بررسي امكان خاورميانه عاري از سلاح هسته اي شركت كند، گفت: البته خلع سلاح خاورميانه خيلي زودتر از اين موعد امكان پذير است. در خاورميانه تنها رژيم صهيونيستي بمب اتمي دراختيار دارد اگر آقاي اوباما اجازه دهد آژانس از تاسيسات هسته اي اين رژيم بازرسي كرده و آن را خلع سلاح كند، ديگر هيچ كس در خاورميانه بمب اتم در اختيار نخواهد داشت و ايران به آقاي اوباما نمايندگي مي دهد كه موضوع خلع سلاح اين رژيم را به انجام برساند و هر زماني كه اعلام كرد رژيم صهيونيستي خلع سلاح شده است حرف ايشان را قبول خواهيم كرد.
گفت وگوهاي بي حاصل
احمدي نژاد در پاسخ به اينكه وزير خارجه آمريكا عنوان كرده كه وزراي خارجه گروه 1+5 در مورد مساله هسته اي آماده ديدار با مقامات عالي ايران هستند، آيا ايران آمادگي گفت وگو در اين زمينه را دارد، گفت: ملت ايران هميشه آماده گفت وگو بوده است و هرگاه جلسه اي هماهنگ شد ايران از حضور در اين جلسه ابايي ندارد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه بيانيه تهران در جريان گفت وگوهاي هسته اي منتشر شد، اظهار داشت: رئيس جمهور آمريكا از رئيس جمهور برزيل و نخست وزير تركيه درخواست كرده بود كه با ايران وارد مذاكره شوند و درباره موضوع تبادل سوخت هسته اي راه حلي پيدا كنند كه در اين زمينه بيانيه مناسبي مبتني بر قانون و اساسنامه آژانس بين المللي اتمي تنظيم شد. روح اين بيانيه جابجايي تبادل با تقابل بود و بيانيه تهران كه گام مهمي در متن گفت وگوها بود، با پاسخ بي ادبانه يعني صدور قطعنامه مواجه گرديد.
احمدي نژاد افزود: ملت ايران هميشه آماده گفت وگو بوده و از تعامل و همكاري استقبال مي كند اما بايد گفت وگوها مبتني بر عدالت و احترام باشد در غير اين صورت هيچ نتيجه اي حاصل نخواهد گرديد.
ديدار با «بان كي مون»
رئيس جمهور همچنين در ملاقات با «بان كي مون» دبيركل سازمان ملل متحد با انتقاد از برخورداري تعدادي از دولت ها از حق وتو، خاطرنشان كرد: معناي حق وتو محدود كردن ساير ملتها در اداره و مديريت جهاني است.
وي با اشاره به اوضاع افغانستان، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از روند سياسي موجود در افغانستان كاملا حمايت مي كند و تنها راه حل مشكل اين كشور را واگذاري امور به مردم افغان مي داند و البته سازمان ملل بايد به اين موضوع كمك كند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه بدون ترديد موضوع افغانستان راه حل نظامي ندارد، تصريح كرد: اگر تنها بخشي از هزينه هاي نظامي كه در اين كشور شده است براي آباداني افغانستان هزينه مي شد، امروز هيچ گونه مشكلي در اين كشور وجود نداشت.
رئيس جمهور در ادامه با اشاره به آخرين وضعيت فلسطين و قدس شريف، اظهار داشت: بايد حق حاكميت ملي فلسطينيان به رسميت شناخته شود و آنان بتوانند در يك رفراندوم آزاد سرنوشت خود را تعيين كنند.
خطر نژادپرستي صهيونيست ها جدي است
احمدي نژاد با بيان اينكه امروز بايد خطر نژادپرستي روزافزون صهيونيست ها را جدي گرفت، گفت: مردم غزه بيش از سه سال است كه در خانه و وطن خود در محاصره دارو و غذا قرار گرفته اند و از اين رو كمك به غزه در حقيقت از نسل كشي در اين سرزمين جلوگيري مي كند.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز با اظهار خوشحالي از حضور احمدي نژاد در اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل، به نقش سازنده ايران در برقراري و تثبيت صلح و امنيت در منطقه به ويژه افغانستان اشاره كرد و گفت: ايران به رغم چالش هاي موجود از مردم افغانستان و ايجاد امنيت در اين كشور حمايت كرده است كه اين موضوع قابل تقديري است و اين اقدامات ايران نشان دهنده آن است كه ايران مي تواند در صلح خاورميانه و امنيت جهاني نيز نقش موثري داشته باشد.
وي در ادامه خواستار از سرگيري مذاكرات ايران با 1+5 شد.
ديدار با رئيس جمهور عراق
احمدي نژاد همچنين در ديدار با جلال طالباني همتاي عراقي خود با تاكيد بر ضرورت وجود امنيت و ثبات در عراق، اظهار اميدواري كرد در آينده اي نزديك دولت قانوني عراق تشكيل شود.
رئيس جمهور افزايش سطح همكاري هاي منطقه اي دو كشور را مورد تاكيد قرار داد و گفت: گسترش روز افزون روابط نزديك تهران - بغداد به نفع دو ملت و صلح و امنيت منطقه اي است.
جلال طالباني رئيس جمهور عراق نيز در اين ديدار با قدرداني از حمايت هاي جمهوري اسلامي ايران در تثبيت امنيت و ثبات در عراق، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار ملت عراق و به دنبال تثبيت امنيت و يكپارچگي اين كشور بوده است.
ديدار با ايراني هاي مقيم آمريكا
رئيس جمهور كشورمان همچنين در ديدار با ايراني هاي مقيم آمريكا گفت: ملت ايران پيرو مكتبي است كه در آن شخصيت عظيمي مانند امام علي(ع) پرچمدار آن است كه همه ملت ها و صاحبنظران معاصر در برابر آن زانو مي زنند.
وي در ادامه با نقد فرهنگ آمريكايي افزود: فرهنگ و مرام آمريكايي نوعي ادبيات و سياست را براساس سودجويي به دنيا عرضه كرده و حداقل 30 سال است كه در جهان ترك تازي مي كند. در دنياي غرب و سرمايه داري فرهنگ و انديشه آمريكايي بلامنازع است و تمام دنياي سرمايه داري در آمريكا متجلي مي شود كه در نقطه مقابل اين انديشه، فرهنگ ملت ايران قرار دارد.
فرهنگ آمريكايي
بر مبناي زور بنا شده است
احمدي نژاد با بيان اينكه اساس فرهنگ آمريكايي بر مبناي زور، سرمايه و ثروت بنا شده است، خاطرنشان كرد: اين فرهنگ در هر نقطه اي از دنيا كه وارد مي شود اين اهداف سودجويانه را دنبال مي كند. در فرهنگ آمريكايي استفاده از زور و سلاح منطقي پذيرفته شده محسوب مي شود و هركس صاحب زور باشد لاجرم صاحب حق نيز مي باشد. اين فرهنگ با شعار برقراري دموكراسي و حقوق بشر وارد عراق و افغانستان شد اما نتيجه اقدامات آنها كشته شدن بيش از يك ميليون نفر، ميليون ها آواره و از بين رفتن زيرساخت هاي اين كشورها بوده است.
وي افزود: بر همگان روشن است كه ملت ايران پتانسيل، ظرفيت و توانمندي اداره جهان را دارد و اگر فرصت كند دنيا را تحت تاثير فرهنگ انساني خود قرار مي دهد. سلطه گران از اين ظرفيت ملت ايران بسيار نگران هستند.
گل ديدار با پرز را لغو كرد
رئيس جمهور تركيه ديدار با رئيس رژيم صهيونيستي در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل را لغو كرد و به جاي آن با رئيس جمهور ايران ديدار خواهد كرد.
به گزارش روزنامه صهيونيستي «هاآرتص »، «عبدالله گل » رئيس جمهور تركيه اعلام كرد كه به دليل محدوديت هاي زماني قادر نيست كه با «شيمون پرز » در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل ديدار كند.
البته عبدالله گل در حاشيه كنفرانس مجمع عمومي سازمان ملل با «محمود احمدي نژاد » رئيس جمهور ايران ديدار خواهد كرد و وي به خبرنگاران در نيويورك گفت كه انتظار دارد بحث ها درباره برنامه هسته اي ايران در صدر ديدار بسياري از مقامات قرار بگيرد.
روزنامه تركيه اي زمان هفته پيش گزارش داد كه عبدالله گل در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل با پرز ديدار خواهد كرد كه اين اولين ديدار عالي ترين مقام هاي اسرائيل و تركيه بعد از حادثه حمله به كاروان آزادي است.
در اين حادثه كه 31 ماه مه روي داد، 19 فعال صلح بين الملل كشته و بيش از 50 نفر زخمي شدند. 9 نفر از كشته شدگان شهروندان تركيه اي بودند.
اگر چه عبدالله گل آشكارا نگفته است كه به دليل تنش ها درباره كاروان آزادي از ديدار با گل امتناع كرده است اما وي به خبرگزاري «آناتولي » گفت: ما اسرائيل را به دليل كساني كه در حمله اسرائيل كشته شدند نخواهيم بخشيد، حتي اگر اسرائيل عذرخواهي كند.
آغاز به كار نشست سران درباره اهداف توسعه هزاره
نشست سران درباره اهداف توسعه هزاره با سخنراني دبيركل سازمان ملل متحد در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك آغاز شد.
نشست توسعه هزاره هر پنج سال يك بار برگزار مي شود و در اين دوره اجلاس، روساي كشورها و دولت هاي مختلف سخنراني خواهند كرد.
محمود احمدي نژاد به همراه متكي وزير خارجه و خزاعي نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در اين نشست حضور پيدا كرده است.
وي قرار است در حاشيه حضور خود در اين نشست با تعدادي از روساي جمهور شركت كننده ديدار و ملاقات كند.
رئيس جمهور كشورمان در روز دوم اين نشست يعني سه شنبه صبح به وقت نيويورك سخنراني خواهد كرد.

 



معاون وزير كشور: امنيت كشورهاي همسايه براي ايران يك اصل است

معاون امنيتي وزير كشور گفت كه امنيت كشورهاي همسايه براي جمهوري اسلامي ايران يك اصل است.
علي عبداللهي در حاشيه نشست كارشناسي وزراي كشور همسايگان عراق در گفت وگو با روزنامه بحريني «الايام» كه در شماره دوشنبه آن به چاپ رسيده با اشاره به توافقنامه امنيتي امضا شده ميان ايران و بحرين، همكاري دوجانبه در زمينه مبارزه با مواد مخدر، قاچاق انسان و ممنوعيت تردد غيرقانوني در آب هاي منطقه اي را از جمله نتايج سازنده اين توافقنامه برشمرد.
عبداللهي به اين روزنامه گفت: ايران در نشست مقدماتي همسايگان عراق 2 پيشنهاد براي تحكيم پايه هاي امنيت ارايه داده است كه پيشنهاد اول به برگزاري دوره هاي آموزشي مشترك ناخدايي ميان كشورهاي همسايه مرتبط مي شود و پيشنهاد دوم برگزاري نشست هاي مشترك ميان استان هاي مرزي عراق با كشورهاي هم جوار به منظور كنترل مرزها و جلوگيري از ورود تروريست ها به عراق است.
معاون امنيتي وزير كشور با اعلام اين كه دشمنان عراق خواستار امنيت و ثبات براي اين كشور نيستند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي بر اهميت برقراري امنيت و ثبات عراق و ضرورت عدم دخالت در مسايل داخلي اين كشور تاكيد دارد.
هفتمين اجلاس كارشناسي وزيران كشور همسايگان عراق در سطح كارشناسان امنيتي و انتظامي اين كشورها روز يكشنبه در منامه پايتخت بحرين آغاز شد.
اجلاس كارشناسي دو روز به طول مي انجامد و پس از آن اجلاس وزيران كشور، 31 شهريور برگزار خواهد شد.
هيئت كارشناسي ايران به سرپرستي علي عبداللهي معاون امنيتي و انتظامي وزير كشور در اجلاس كارشناسي وزيران كشور همسايه عراق حضور دارد.

 



افتتاح مرحله اول ميدان تاريخي امام علي (ع) اصفهان با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي

اصفهان- خبرنگار كيهان:
رئيس مجلس گفت: اگر ما در مجلس قوانيني تصويب مي كنيم كه دست و پاي دستگاه هاي اجرايي را مي بنديم، دنبال روان سازي هستيم.
علي لاريجاني كه براي افتتاح مرحله اول احياي ميدان تاريخي امام علي(ع) اصفهان به اين شهر سفر كرده بود، ضمن اعلام مطلب فوق در اجتماع اصفهاني ها افزود: من عاجزانه از مديران كشور مي خواهم به پند رهبر معظم انقلاب گوش دهند كه فرمودند به مسائل اصلي بپردازيد. وي بلافاصله با انتقاد از طرح مكتب ايراني، ادامه داد: در كتيبه كوروش نكات خوب وجود دارد، اما چرا مي گوئيد كتيبه كوروش مهمترين سند حقوق بشري است؟ چرا اين حرفها را مي زنيد؟ اين حرفها به شما نمي آيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با انتقاد از اين اظهارنظر دكتر احمدي نژاد كه گفته بود: مجلس ديگر مانند دوران سيستم نخست وزيري، در رأس امور نيست، گفت: اگر رئيس جمهور را مردم انتخاب مي كنند، مجلس را هم مردم انتخاب مي كنند يعني دو ركن وجود دارد كه هر دو محترم هستند و اينكه امام خميني فرمودند مجلس در رأس امور است براي اين است كه قوه مجريه قوه مهمي است و قدرت زيادي دارد و مردم وكلايي را انتخاب كنند كه از اين قوه، نگهباني كند تا مبادا دولت از مسير درست منحرف شود.
به گفته لاريجاني: اتفاقاً در قانون اساسي قبلي اختيارات رئيس جمهور در برخي بندها بيشتر از امروز بود. همان زمان هم رئيس جمهور اصل بود و قوه مجريه قوه مستقلي بود و امروز هم همين گونه است. به تعبير رهبر معظم انقلاب، قوه مقننه ريل گذار است و قوه مجريه قطاري است كه روي اين ريل حركت مي كند. با اين حال لاريجاني، از اظهارات دكتر احمدي نژاد رئيس جمهوري در نيويورك تجليل كرد آنجا كه گفته بود: تحريمها عليه كشورمان به نقطه قوت ملت ايران تبديل مي شود. وي افزوده بود: اين اظهارنظر رئيس جمهور، نظر همه ملت ايران است و اگر همه با هم همصدا شويم، اين تحريمها، نقطه قوت ما خواهد شد.
گفتني است ميدان امام علي(ع) يا ميدان عتيق اصفهان، تاريخي ترين ميدان اين شهر و كشور و بازمانده از زمان سلجوقيان با 850 سال قدمت است كه ديروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، استاندار، شهردار و نمايندگان استان اصفهان به بهره برداري رسيد.
شهرداري اصفهان براي بهره برداري از مرحله اول احياي اين ميدان كه 14ماه به طول كشيد، بيش از 630 ميليارد ريال هزينه كرده است.

 



نخست وزير پيشين ايتاليا در ديدار بروجردي: ايران نقش رهبري در ميان كشورهاي منطقه دارد

نخست وزير پيشين ايتاليا در ديدار رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس، ايران را داراي نقش رهبري در ميان كشورهاي منطقه توصيف كرد.
«رومانو پرودي» نخست وزير پيشين ايتاليا عصر يكشنبه با علاءالدين بروجردي ديدار و گفت وگو كرد.
رومانو پرودي در اين ديدار با تأكيد بر اهميت جايگاه ايران در تحولات منطقه، گفت: نقش ايران در تحولات منطقه و ايجاد ثبات و آرامش در خاورميانه بسيار با اهميت است و ايران نقش رهبري در ميان كشورهاي منطقه را دارد.
وي در ادامه به روابط ديرين ايران و كشورهاي اروپايي اشاره كرد و به اهميت برقراري يك گفتمان دوجانبه ميان طرف ها حول محور منافع مشترك تأكيد كرد. نخست وزير پيشين ايتاليا با تأكيد بر حق ايران براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي، ضرورت وجود گفتمان و مذاكره ميان طرف ها براي حل سوء تفاهمات و مشكلات را يادآور شد.
در اين ديدار بروجردي نيز با اشاره به پيشينه همكاري هاي دوستانه ايران و ايتاليا در عرصه هاي گوناگون، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در مجموعه كشورهاي اروپايي اهميت خاصي براي مناسبات با ايتاليا قائل است.
وي در همين زمينه بر نقش مهم مجالس و همكاري هاي پارلماني در توسعه و گسترش روابط تأكيد كرد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه به اعمال تحريم هاي فراتر از قطعنامه شوراي امنيت از سوي آمريكا عليه ايران و دنباله روي اروپا از سياست هاي آمريكا اشاره و تصريح كرد: تجربه نشان داده دنباله روي اروپا از آمريكا به زيان اين كشورها تمام شده است.
وي همچنين با تأكيد بر بي اثر بودن تحريم ها در روند توسعه ايران، گفت: در طول 30 سال گذشته ملت ايران تحريم را به فرصتي براي رشد و توسعه در علوم و فن آوري هاي پيشرفته تبديل كرده است، به طوري كه امروز ايران در بسياري زمينه هاي فن آوري و دانش هاي نوين به جهش هاي قابل توجهي دست يافته است.
بروجردي در همين زمينه به دستيابي ملت ايران به فن آوري استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي اشاره كرد و افزود: ملت ايران هيچ گاه از حق خود براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي در چارچوب مقررات آژانس و عهدنامه NPT نخواهد گذشت.
وي با بيان اينكه تمام گزارش هاي آژانس حاكي از انحراف نداشتن ايران از برنامه صلح آميز هسته اي اش است، يادآور شد: سلاح هسته اي در استراتژي دفاعي و مباني قدرت ايران هيچ جايگاهي ندارد و سياست اصولي جمهوري اسلامي ايران جلوگيري از تكثير و توليد سلاح هسته اي در جهان است و در اين راه از هيچ تلاشي دريغ نخواهد كرد.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان پايبند نبودن غرب به تعهداتش در قبال ايران در طول سال هاي گذشته و بي اعتمادي ملت ايران به اين كشورها، عنوان كرد: جمهوري اسلامي ايران بر مبناي منافع مشترك و احترام متقابل آماده گسترش همكاري هاي دوجانبه با اروپا است.

 



سخنگوي كميته حقوق بشر مجلس: در صورت اعدام «ترزا لويس» به مجامع بين المللي شكايت خواهيم كرد

سخنگوي كميته حقوق بشر مجلس با اشاره به حكم اعدام يك شهروند آمريكايي كه از نارسايي ذهني رنج مي برد، به آمريكا هشدار داد كه در صورت اجراي اين حكم، ايران حق خود را براي شكايت به مجامع بين المللي محفوظ مي داند.
سيدحسين نقوي سخنگوي كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با فارس ضمن انتقاد از بي توجهي مقامات آمريكايي به اعتراضات ستادهاي حقوق بشري جهان در خصوص حكم دادگاه آمريكا براي «ترزا لويس» كه از نارسايي ذهني رنج مي برد و به اتهام ارتباط جنسي و اجير كردن دو نفر براي قتل همسر و ناپسري خود، قرار است 23 سپتامبر اعدام شود، اظهار داشت: كميته حقوق بشر مجلس اعتراض خود را به اين حكم اعلام كرده است چرا كه اتهامات وارده به اين خانم، به خاطر نارسايي ذهني اش، نمي تواند وارد باشد.
سخنگوي كميته حقوق بشر مجلس شوراي اسلامي به آمريكا هشدار داد در صورت اجراي اين حكم غيرقانوني، ايران حق خود را براي شكايت به مجامع بين المللي محفوظ مي داند.
ترزا لويس زني 41 ساله با نارسايي ذهني است كه هفت سال از زندگي خود را در زندان سپري كرده و در صف اعداميان ايالت ويرجينياي آمريكا قرار گرفته و قرار است 23سپتامبر ماه جاري از طريق تزريق مواد سمي اعدام شود. اين زن به رابطه خارج از چارچوب خانواده و همچنين تهيه سلاح گرم و اجير كردن دو نفر براي قتل همسر و ناپسري خود در سال 2002 متهم است. در همين حال كن كوچينلي دادستان ويرجينيا حكم اعدام را براي ترزا با ذكر دلايلي كه آن را ماهيت خشن جنايت و ارتكاب زنا توسط اين متهمه عنوان كرده، موجه اعلام كرده است. ترزا با وجود اينكه از نارسايي ذهني رنج مي برد، پس از بروز اتفاق فوق، مسئوليت اقدامات را پذيرفته و با پليس همكاري كرد؛ وي حتي ماتيو شالنبرگر و رودني فولر را، دو نفري كه قتل ها را مرتكب شدند هم به پليس معرفي كرده اما اين در شرايطي است كه براي اين دو قاتل مجازات اعدام درنظر گرفته نشده و آنها فقط به حبس محكوم شده اند ولي ترزا با نارسايي ذهني به اعدام محكوم است.
قاضي دادگاه، ترزا را با وجود نارسايي ذهني «مغز متفكر» قتل ها معرفي مي كند؛ در حالي كه اين زن در چند تست هوش در زمره «عقب ماندگان ذهني» معرفي شده است؛ گفته مي شود ترزا در زمان قتل ها از نارسايي هاي ديگري نيز رنج مي برده كه حكم اعدامش را زير سؤال مي برد.

 



رئيس سازمان بسيج دانشجويي: بايد در محتواي دروس و اساتيد دانشگاه ها تجديدنظر جدي انجام شود

رئيس سازمان بسيج دانشجويي گفت بايد از نظر محتوا و اساتيد تجديدنظرهاي جدي در دانشگاه هاي كشورمان صورت پذيرد.
حسين قدياني، رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه هاي كشور در نشست خبري اين سازمان كه روز گذشته برگزار شد، گفت: سازمان بسيج دانشجويي يك تشكل دانشجويي است و معتقد است دانشگاه ها از 3 محور دانشجو، محتوا و استاد تشكيل مي شود.
وي افزود: در جمهوري اسلامي با توجه به انقلاب فرهنگي آن، احساس مي شود دانشگاه ها در محتوا پربار عمل نكرده اند و محتواي دانشگاه هاي كشورمان برگرفته از نظام غربي است.
قدياني خاطر نشان كرد: دومين بحث در اين خصوص اساتيد دانشگاه ها در گذشته و حال هستند كه سعي داشته اند آموزه هاي غربي را از آن كشورها دريافت كرده و در دانشگاه هاي كشورمان ترجمه كنند.
رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه هاي كشور تصريح كرد: با توجه به اين موارد بايد در محتوا و اساتيد تجديدنظرهايي در دانشگاه هاي كشورمان صورت پذيرد.
قدياني به تشريح فعاليت هاي سال گذشته سازمان بسيج دانشجويي اشاره و تصريح كرد: يكي از بحث هاي جدي در دنيا و كشورمان بحث هاي معرفتي و اعتقادي است كه در اين حوزه سازمان بسيج دانشجويي بيش از 7هزار نفر از دانشجويان را به صورت غيرمتمركز در دوره هاي معرفتي شركت داد و بيش از 3هزار و 500نفر از دانشجويان در طرح «طليعه حكمت» حضور فعالي داشتند.
وي افزود: در حوزه اردوهاي جهادي نيز سازمان بسيج دانشجويي بيش از هزار گروه جهادي را سازماندهي كرده كه حدود 30هزار نفر روز در مناطق محروم كشور فعاليت داشتند.
رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه هاي كشور در ادامه تصريح كرد: در فضاي قرآن و عترت نيز سازمان بسيج دانشجويي به آموزش هاي مفاهيم قرآن پرداخت و اين سازمان در شوراي عالي قرآني نيز فعاليت دارد و در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم كه در ماه مبارك رمضان برگزار شد، تشكيل غرفه دانشجويي اين نمايشگاه برعهده سازمان بسيج دانشجويي بود.
وي به فعاليت هاي سازمان بسيج دانشجويي در حوزه سياسي در سال گذشته پرداخته و گفت: سازمان بسيج دانشجويي در حوزه سياسي به صدور چارچوب هايي در قالب كرسي هاي آزادانديشي اقدام كرد و همانطور كه شاهد بوديم از ترم گذشته دانشگاه ها، كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه هاي كشور تشكيل شد كه در حاشيه آن نشريه «انعكاس» با محوريت بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير منتشر شد.
قدياني افزود: از حوزه هاي علميه نيز سازمان بسيج دانشجويي 16 پژوهشكده را تاسيس كرده كه اين پژوهشكده ها در حال حاضر به فعاليت مي پردازند و ماحصل فعاليت هاي اين پژوهشكده ها در جشنواره علمي كه در هفته بسيج برگزار خواهد شد به نمايش گذاشته مي شود.
قدياني در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح فعاليت هاي سازمان بسيج دانشجويي در سال جديد تحصيلي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور پرداخته و تاكيد كرد: با شروع سال تحصيلي دانشگاه ها اميدواريم در حوزه فرهنگي فعاليت هاي سازمان بسيج دانشجويي تداوم داشته باشد. رئيس سازمان بسيج دانشجويي با اشاره به اينكه در سال جديد تحصيلي در حوزه معرفتي سازمان بسيج دانشجويي اقداماتي را در دست تهيه دارد، خاطر نشان كرد: در سال جديد تحصيلي طرح ولايت و طرح طليعه حكمت را تداوم خواهيم بخشيد.
وي افزود: در حوزه اردوهاي جهادي نيز فعاليت هاي فيزيكي قطع خواهد شد و در اين حوزه به فعاليت هاي نظري و پژوهشي خواهيم پرداخت.
قدياني به تشريح فعاليت هاي سازمان بسيج دانشجويي در حوزه سياسي پرداخت و گفت: در حوزه سياسي اهم فعاليت هاي سازمان بسيج دانشجويي شفاف سازي محيط دانشگاه ها و تداوم فعاليت هاي كرسي هاي آزادانديشي خواهد بود.
رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه هاي كشور تاكيد كرد: دستورالعمل كرسي هاي آزادانديشي از سوي سازمان بسيج دانشجويي در ارديبهشت ماه سال جاري به دانشگاه كشور ارسال شده است و وزارت علوم نيز دستور العمل خود را در اين خصوص به دانشگاه هاي كشور بخشنامه كرده است كه اميدواريم از اين فرآيند نتايج خوبي را در حوزه هاي سياسي و اجتماعي كشور بدست آوريم.
وي اظهار داشت: در حوزه علمي نيز پژوهشكده هاي اين سازمان قريب به 300 پروژه كشور را در دست بررسي دارد كه در هفته بسيج در اين خصوص جشنواره اي علمي را برگزار خواهيم كرد.
قدياني درخصوص تبيين و بومي سازي علوم انساني در دانشگاه ها تاكيد كرد: در حوزه علوم انساني همواره با كشورهاي غربي در مبنا مشكل داريم.

 



وداع بسيجيان سپاه ولي عصر(عج) خوزستان با پيكر شهيد مهدي نريمي

بسيجيان سپاه ولي عصر(عج) خوزستان ديروز با پيكر پاك شهيد مهدي نريمي وداع كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، بسيجيان سپاه ولي عصر(عج) خوزستان پيش از ظهر ديروز با پيكر پاك مهدي نريمي، همرزم و همراه شهيد علي هاشمي فرمانده قرارگاه فوق سري نصرت در خوزستان وداع كردند.
در اين مراسم مقامات ارشد نظامي استان خوزستان، فرمانده سپاه ولي عصر(عج)، فرمانده قرارگاه مقدم كربلا، فرمانده قرارگاه حفظ ابنيه و ارزش هاي دفاع مقدس خوزستان و ساير مقامات مسئول در رده هاي مقاومت بسيج حضور داشتند.در اين مراسم مداحان در رثاي شهداي هشت سال دفاع مقدس و سيد و سالار شهيدان كربلا به مداحي پرداختند.
شهيد نريمي مسئوليت مخابرات قرارگاه فوق سري نصرت را برعهده داشت و به همراه سرتيپ علي هاشمي در كنار اين قرارگاه به شهادت رسيد.
پيكر شهيد نريمي كه اخيرا در عمليات هاي تفحص به دست آمده است، پس از انجام آزمايشات DNA شناسايي و قرار است كه در ايام هفته دفاع مقدس اين پيكر تشييع شود.
مراسم تشييع اين شهيد بزرگوار اول مهرماه جاري در ساعت 30/8 در اهواز صورت مي گيرد.اين شهيد در چهارم تيرماه سال 67 به شهادت رسيد.

 



سرتيپ رادان: قاچاق بنزين در ايران به طور كامل قطع شده است

جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت: با اجرايي شدن طرح انسداد مرزها كشفيات قاچاق كالا در مرزهاي كشور افزايش يافته و قاچاق بنزين به طور كامل قطع شده است.
به گزارش فارس سرتيپ احمدرضا رادان در حاشيه همايش ملي قاچاق كالا در سنندج اظهار داشت: خوشبختانه با اقداماتي كه انجام شده در حال حاضر موضوع قاچاق سوخت به ويژه بنزين كاملا قطع شده و قاچاق گازوئيل نيز كاهش چشمگيري داشته است.
وي به آخرين برنامه هاي ناجا درباره مبارزه با قاچاق كالا اشاره كرد و گفت: ما در اين راستا دو موضوع مهم را به عنوان واقعيت در دستور كار خود قرار داده ايم تا بتوانيم به صورت علمي و عملي با اين پديده مبارزه كنيم.
جانشين فرمانده نيروي انتظامي با تاكيد بر اينكه نياز مرزنشينان به مبادلات مرزي ضرورتي انكارناپذير است، اضافه كرد: با توجه به اين سعي ناجا بر اين است تا با دايركردن بازارچه هاي مرزي، گذرهاي مرزي و بازارچه هاي موقت و تعريف سهم و ميزان حق مرزنشينان، مسير اين مهم را براي آنان تسهيل كنيم.
وي برداشتن عمليات هاي دست و پاگيري را كه در گذشته زمينه روي آوردن تعداد زيادي از مردم و حتي سرمايه داران به قاچاق كالا را فراهم مي كرد از ديگر اقدامات ناجا در مرزها عنوان كرد و گفت: مهم ترين هدف ما در برگزاري و اجراي اين طرح ها و برنامه ها تلاش در راستاي حذف دستان گروهي سودجو از مرزهاي كشور است.
سرتيپ رادان از انسداد مرزها به عنوان يك موضوع كاملا اقتصادي نام برد و تصريح كرد: بعد از راه اندازي بازارچه هاي مرزي و گذرهاي موقتي كه ايجاد شد، بحث انسداد مرزها براي جلوگيري از ورود و خروج كالاهاي قاچاق كه تاثير به سزايي در رشد اقتصادي هر كشوري دارد، يكي از مهم ترين موضوعاتي است كه از سوي ناجا به صورت كاملا جدي مورد بررسي قرار گرفت.

 



به سفارش عمان بافت سومين فرش بزرگ جهان در نيشابور آغاز شد

بافت سومين فرش يكپارچه جهان در نيشابور به مساحت 2 هزار و 500 متر مربع به سفارش مسجد محمد آل يمين كشور عمان آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از نيشابور رئيس مركز ملي فرش ايران يك شنبه شب در مراسم آغاز بافت رسمي سومين فرش بزرگ جهان در نيشابور گفت: اين فرش در 2 كارگاه با 200 بافنده در حال بافت است كه تا 2 سال ديگر تحويل اين كشور مي شود.
فيصل مرداسي يادآور شد: بافت اولين و دومين فرش جهان در ابعاد 6 و 5 هزار متر مربع به سفارش كشورهاي حوزه خليج فارس در نيشابور با موفقيت همراه بوده است و اين انعكاس خوبي در سطح جهان به دنبال داشته است. وي توليد فرش هاي بزرگ و يكپارچه و صادرات آن ها را سياست اين مركز دانست.

 



به دليل اعتراض به علي محمد دستغيب
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه استان فارس بازداشت شد

شيراز - خبرنگار كيهان:
رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه استان فارس توسط دادگاه ويژه روحانيت شيراز بازداشت شد.
در پي مواضع اخير «علي محمد دستغيب» يكي از نمايندگان فارس در مجلس خبرگان درباره جايگاه ولايت فقيه، عده اي از راهپيمايان روز قدس در شيراز با تجمع در مقابل مسجد قبا (دفتر دستغيب) نسبت به مواضع وي اعلام انزجار كردند كه حجت الاسلام والمسلمين «ولدان» رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه فارس نيز يكي از اين تجمع كنندگان بود. طرفداران دستغيب نيز با سنگ و چوب به سمت مردم روزه دار حمله ور شده و عده اي را به شدت زخمي كردند.
پس از اين حادثه شوراي تامين تشكيل جلسه داده و پس از بررسي جوانب موضوع مقرر شد تعدادي از كساني كه در شكل گيري اين غائله نقش داشتند شناسايي و دستگير شوند.
گفتني است تاكنون حدود 40 نفر از حمله كنندگان به مردم در روز قدس دستگير شده اند.
حجت الاسلام والمسلمين ولدان نيز كه در مخالفت با مواضع دستغيب در آن تجمع حضور داشت به حكم دادگاه ويژه روحانيت بازداشت شده است.

 



حاجي بابايي: در آزمون آموزش و پرورش به اندازه سر سوزن از قانون عدول نشد

وزير آموزش و پرورش گفت: در آزمون آموزش و پرورش به اندازه سر سوزن از قانون عدول نشده است.
به گزارش فارس حميدرضا حاجي بابايي روز يكشنبه در جمع معلمان تازه استخدام شده در تبريز افزود: شاهد اين مدعا عدم موفقيت فرزندان تعدادي از مسئولان كشوري و وزارت آموزش و پرورش در اين آزمون است.
وي ادامه داد: در طول 10 ماه گذشته 40 موضوع اساسي جهت ايجاد تحول بنيادين با محوريت معلم مورد بحث و بررسي قرار گرفته كه سند ملي آموزش و پرورش يكي از اين موضوعات است.
وزير آموزش و پرورش احياي با قدرت و صلابت مراكز تربيت معلم را يادآور شد و اظهار داشت: نيروهاي برجسته دانشگاه ها جذب آموزش و پرورش خواهند شد تا مهمترين عنصر آموزش و پرورش كه نيروي انساني كارآمد است بر روي ريل تعليم و تربيت قرار گيرد.
وزير آموزش و پرورش از شكل گيري 8 هزار مجتمع آموزشي و پرورشي با عنوان «ترنم ولايت» خبر داد و گفت: اين مجتمع ها از ابتداي مهر ماه 50 هزار مدرسه را تحت پوشش قرار مي دهد تا در 5 سال آينده در راستاي تحقق عدالت، روستاها توان بيشتري براي رقابت آموزشي با شهرها داشته باشند.
وي در ادامه بيمه طلايي فرهنگيان را يكي از 40 موضوع اساسي عنوان و تصريح كرد: با اين بيمه مشكلات هزينه هاي درماني و دارويي معلمان رفع شده است.
حاجي بابايي همچنين از ايجاد 10 هزار مدرسه قرآني در سال تحصيلي جديد در سطح مدارس كشور خبر داد و با اشاره به فرآيند استخدام معلمان جديد الاستخدام در چند ماه اخير گفت: تعداد 630 هزار نفر در آزمون استخدامي شركت كرده بودند كه از آن تعداد 40 هزار نفر به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمده اند و با اجراي دقيق قانون و رعايت عدالت اين نيروها برگزيده شده اند تا حق هيچ فردي ضايع نشود.
وزير آموزش و پرورش عامل اصلي عدم موفقيت تيم هاي ورزشي كشور در رقابت هاي جهاني را نبود زيرساخت هاي ورزشي در آموزش و پرورش عنوان كرد و گفت: تعطيلي ورزش در مدارس عامل اصلي عدم موفقيت ورزش كشور در عرصه جهاني است و براي تغيير بنيادين در اين امر، تعداد 15 هزار معلم ورزش امسال به استخدام آموزش و پرورش درآمده اند.

 



معاون اول رئيس جمهور: بيش از يك ميليون شغل در كشور ايجاد مي شود

معاون اول رئيس جمهور گفت: در سال جاري با كمك استانداران يك ميليون و 100 هزار شغل در كشور ايجاد مي شود.
به گزارش فارس از بابل، محمدرضا رحيمي در افتتاح پايگاه ايران خودرو در مازندران با بيان اينكه از 30 سال گذشته تاكنون انقلاب اسلامي ايران در تحريم استكبار جهاني قرار داشته است گفت: دولت، مجلس و در رأس آنها هدايت هاي مقام معظم رهبري آينده اي پراميد و روشن را براي ايران اسلامي ترسيم مي كند همانگونه كه آمريكايي ها درصدد تقويت اين تحريم ها هستند تمام راه هايي كه مي تواند كشور را در تنگنا قرار دهد را مسدود كنيم.
وي با اشاره به اينكه امروز ايران براي اينكه شكست نهايي را بر پيكره قدرت هاي بزرگ وارد كند نيازمند همدلي ملت و دولت است، افزود: از سوي بانك مركزي قيمت هاي 35 قلم كالا در هم آميخته مي شود تا براساس آن نرخ تورم را اعلام كند اما عده اي واقعيت هاي نرخ تورم را در كشور باور ندارند.
رحيمي با تأكيد بر اينكه در حال حاضر نرخ تورم در كشور ما يك رقمي است گفت: براي اثبات اين نرخ 35 قلم كالا در خانوارهاي ايراني از سبد بانك مركزي جدا شده و تمامي آنها را در حد نياز مردم ذخيره سازي كرديم.
وي با اشاره به موضوع برنج در استان هاي شمالي اظهار داشت: اما برنج با نظر استانداران استان هاي شمالي و به صورت توافق شده و مديريت شده وارد مي شود.
رحيمي ادامه داد: تمام شاليكاران اين استان ها بايد بدانند كه دولت بيش از نياز واقعي كشور برنج وارد نمي كند.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به اينكه بسياري از تحريم هاي جهاني به منظور در انزوا قرار دادن و كاهش توزيع و اشتغال در ايران است، افزود: امروز در صنعت سيمان، ايران توان توليد 73 ميليون تن را دارد كه با بهره برداري از طرح هاي در حال اجرا اين ميزان به 104 ميليون تن خواهد رسيد.
وي با اشاره به اينكه افزايش اشتغال و توليد در كشور از برنامه هاي اصلي دولت است يادآور شد: تنها در سال جاري با كمك استانداران استان هاي كشور يك ميليون و 100 هزار شغل در استان ها ايجاد مي شود.
معاون اول رئيس جمهور با اشاره به توانايي هاي ايران در منطقه فارس جنوبي اظهار داشت: تنها در اين منطقه رئيس جمهور در يك روز 21 هزار ميليارد تومان پروژه را كه تماماً توسط پيمانكاران ايراني درحال انجام بود، افتتاح كرد.
رحيمي با اعلام اينكه در ايران تنها از طريق ترانزيت مي توان به اندازه صنعت نفت پول توليد كرد، گفت: وزير نفت اعلام كرده با اجراي برخي طرح ها در منطقه فارس جنوبي ايران ديگر نيازي به واردات برنج ندارد و حتي بخش هاي اضافي توليد بنزين را در ايران صادر خواهيم كرد.
وي با اعلام اينكه ادامه رشد و توسعه كشور نياز به روحيه بالاي مردم و حمايت آنها از دولت دارد اظهار داشت: تمام اقداماتي كه نياز بود تا در كشور تحريم ها را خنثي كنيم انجام شده است. تحريم كنندگان مي خواستند ايران را در دنيا منزوي كنند اما در همين برهه ايران در جذب سرمايه گذاري خارجي رتبه ششم جهاني را بدست آورده است.
معاون اول رئيس جمهور با تأكيد بر اينكه ايران در آستانه انعقاد قرارداد يك ميليارد و صد ميليون دلار فاينانس قرار دارد يادآور شد: كشورهاي اروپايي كه در تحريم ها همدست آمريكايي ها بودند هم اكنون خواهان حضور در بازارهاي ايران هستند و كشوري مانند تركيه كه در گذشته ميزان تبادلات اقتصادي با اين كشور 2 ميليارد دلار بوده است هم اكنون حجم تبادلات و مبادلات اقتصادي و صنعتي آن به 30 هزار ميليارد تومان رسيده است.
وي با اشاره به مباحثي در خصوص افزايش قيمتها پس از اجراي هدفمند كردن يارانه ها گفت: اعلام كرده ايم هيچ كالايي به قيمت قبل از تحريم وارد كشور نشود تا افزايشي نيز رخ نداشته باشد و همين جا اطمينان مي دهم چيزي به قيمت كالاها در كشور افزوده نمي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت به نقل از مهر، محمدرضا رحيمي در بدو ورود به فرودگاه دشت ناز ساري مورد استقبال طاهايي استاندار مازندران، روحاني امام جمعه بابل، برخي نمايندگان مردم مازندران در مجلس شوراي اسلامي و مديران كل دستگاه هاي اجرايي استان نيز قرار گرفت.
افتتاح رسمي كارخانه ايران خودرو مازندران در بابل نخستين سفر يك روزه رحيمي به مازندران است.پيشتر قرار بود اين پروژه ملي مصوب سفر نخست دولت با حضور رئيس جمهوري به بهره برداري برسد.
رحيمي بعدازظهر دوشنبه نيز با حضور در منطقه ويژه اقتصادي بندر اميرآباد قرار است كارخانه فولاد مازندران را به بهره برداري برساند.
گفتني است، علي اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن، رحيمي را در اين سفر همراهي مي كند.

 



مراسم گراميداشت حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) جمعه در شهرري برگزار مي شود

سرويس شهرستان ها -
مراسم گراميداشت حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) جمعه در مصلاي بزرگ شهرري برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل آستان مقدس حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) مراسم گراميداشت وفات آن محدث عاليقدر روز جمعه مورخه 2/7/89 در مصلاي بزرگ شهرري برگزار مي شود. در اين مراسم علما، انديشمندان، فرهيختگان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت حضور دارند.
مراسم گراميداشت وفات حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) راس ساعت 10 صبح با تلاوت قرآن شروع خواهد شد پس از آن مديحه سرايي و سخنراني انجام خواهد شد. اين مراسم تا ايراد خطبه هاي نمازجمعه ادامه خواهد داشت.

 



معاون سازمان امور مالياتي كشور خبر داد
آغاز مرحله چهارم ثبت نام مشمولان ماليات بر ارزش افزوده از اول مهر ماه

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
مرحله چهارم ثبت نام مشمولان ماليات بر ارزش افزوده اول مهر ماه آغاز مي شود.
معاون سازمان مالياتي كشور در چهارمين همايش ماليات بر ارزش افزوده در خرم آباد، گفت: صاحبان كارخانه هاي برق سه فاز، فروشندگان طلا و جواهر ساير فلزات زينتي، آهن آلات و ساير فلزات، صاحبان تالارهاي پذيرايي و رستوران ها، هتل هاي سه ستاره به بالا، نمايشگاه هاي خودرو و بنگاه هاي معاملات ملكي، تعميرگاه هاي مجاز خودرو، چاپخانه داران، دفاتر اسناد رسمي، مراكز رايانه اي و خدمات پستي، پليس 10+، دفاتر مسافرتي و جهانگردي، سينماها، مكان هاي ورزشي و تفريحي از جمله مشمولان مرحله چهارم اجراي طرح ماليات بر ارزش افزوده هستند.
محمدقاسم پناهي گفت: صاحبان مشاغل ياد شده از اول مهر ماه ملزم به صدور فاكتور فروش كالا و خدمات و قيد 3 درصد ماليات ارزش افزوده هستند.
معاون امور مالياتي كشور گفت: ماليات مذكور از فروشنده دريافت نمي شود بلكه از خريدار كالا و خدمت اخذ مي شود.
پناهي گفت: طرح ماليات بر ارزش افزوده جايگزين طرح تجميع عوارض شده كه 5/1درصد آن مربوط به عوارض شهرداري و 5/1درصد نيز مربوط به ماليات است.
وي افزود: يك وب سايت براي ثبت نام و تكميل اظهارنامه و پرداخت ماليات مشمولان و حذف نياز مراجعه به ادارات دارايي راه اندازي شده است.
وي گفت: از صاحبان مشاغلي كه درآمد آنها در سال كمتر از مبلغ 5 ميليون تومان باشد ماليات دريافت نمي شود.
پناهي استقبال كسبه از طرح خوداظهاري مالياتي در فصل دوم امسال را خوب اعلام كرد و گفت: تا مورخ 15 شهريور بيش از 103هزار مؤدي مالياتي ثبت نام كرده اند و سقف تعيين شده سال قبل بالاي 90 درصد تحقق يافته است.وي افزود: امسال 2800 ميليارد تومان از محل ماليات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

كمك 275 ميليون توماني دولت به خانه سينما
به رغم صحبت هاي مديرعامل خانه سينما مبني بر اين كه اين نهاد صنفي تحت محاصره اقتصادي دولت قرار گرفته، سيدعليرضا سجادپور از كمك 275 ميليون توماني معاونت سينمايي به خانه سينما خبر داد.
مديركل اداره نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي با اشاره به اينكه در نقل كمك هايي كه معاونت سينمايي به خانه سينما انجام داده حتي مبلغي را كمتر عنوان كرده است گفت: با توجه به اينكه اصل ميزان كمك هاي مالي معاونت سينمايي به خانه سينما 275 ميليون تومان است مشخص مي شود كه آمارهاي دوستان كذب است، نه آمارهاي ما.
وي افزود: 275 ميليون مجموع كمك هاي مالي معاونت سينما به خانه سينما بوده است و بنده هيچ جا نگفته ام كه اين ميزان كمك مربوط به جشن است و درج اين موضوع تحريف حرف هاي من است.
سجادپور در ادامه با تأكيد بر اين موضوع كه از اول قرار نبود براي برگزاري جشن خانه سينما از سوي معاونت سينمايي پولي داده شود گفت: هيچ وقت جشن خانه سينما با پول دولتي و معاونت سينمايي برگزار نشده است و هميشه اسپانسر داشته، بطوري كه دوستان هم تأييد كرده اند كه 175 ميليون از فارابي پول گرفته اند اما مثل بازاري ها پول داده اند و سؤال من اين است كه منظور دوستان از چنين توهين هايي چيست؟
البته با عملكرد اخير خانه سينما، چنين كمكي سؤال برانگيز و موجب شگفتي است.
جشنواره هنرهاي تجسمي جوان با موضوع هويت و آزادي
مسعود شجاعي طباطبايي در نشست خبري پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان، اعلام كرد؛ همه رشته هاي اين جشنواره در دو موضوع «هويت» و «آزادي» برگزار مي شود.
دبير پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان درباره اين جشنواره گفت: پس از اعلام اين فراخوان، احساس شد كه هنرمندان براي ارسال آثار به مدت زمان بيشتري نياز دارند، به همين دليل اين فراخوان تا 30 مهر تمديد شد.
شجاعي طباطبايي افزود: نكته ويژه جشنواره امسال اين است كه رشته حجم به رشته هاي تجسمي اضافه شده است و هنرمندان مي توانند آثار خود را در هفت رشته نقاشي، كاريكاتور، پوستر، تصويرسازي، خوشنويسي، طراحي و حجم به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند. پيش از اين قرار بود نمايشگاه آثار برگزيده اين جشنواره نيز برگزار شود كه به دليل برگزاري جشنواره عاشورايي و فرا رسيدن ماه محرم اين نمايشگاه به دي ماه سال جاري موكول شد.
تجمع كتابداران در مقابل دفتر يونسكو
كاركنان ستاد نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، كتابداران استان تهران و استان البرز و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران صبح ديروز در اعتراض به هتك حرمت قرآن كريم با تجمع در مقابل دفتر نمايندگي يونسكو اين اقدام را محكوم كردند.كتابداران با سردادن شعارهايي همچون «قرآن بود كلام جاوداني، كاملترين كتاب آسماني» و «قلب تمام ما جريحه دار است، وحدت ما باعث افتخار است»، انزجار خود را نسبت به اهانت كنندگان به حرمت اين كلام الهي اعلام كردند.
ويژه برنامه هاي فرهنگي هنري هفته دفاع مقدس در تهران
نمايشگاه بزرگ دستاوردهاي مهندسي جنگ، ويژه برنامه گنج بي پايان و دل نوشته ها به همراه ده ها برنامه فرهنگي و هنري ديگر از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس برگزار مي شود.
دبير بزرگداشت سي امين سالگرد دفاع مقدس اين سازمان با بيان اين مطلب اظهار داشت: نمايشگاه بزرگ دستاوردهاي مهندسي جنگ به همت فرهنگسراي پايداري از 31 شهريور تا 7 مهر در بوستان فرهنگسراي پايداري برپا مي شود. حامد رضايي در ادامه اظهار داشت: «گنج بي پايان» از برنامه هاي ديگر اين هفته است كه در 6 قالب و محور پيگيري مي شود. نمايشگاه كتاب و محصولات فرهنگي، شب خاطره با حضور سرداران دفاع مقدس، يادواره شهداي محله ها و مناطق، اجراي نمايش ميداني در اماكن پرمخاطب شهر، برپايي خيابان هنر ايثار و شهادت، برنامه هاي طراحي شده «گنج بي پايان» براي اجرا در 14 مركز فرهنگي هنري تهران است. به گفته رئيس فرهنگسراي پايداري، از ديگر برنامه هاي هفته دفاع مقدس مي توان به نمايشگاه «دل نوشته ها» اشاره كرد كه در آن 40 تابلو از يادداشت هاي رزمندگان اسلام براي بازديد علاقه مندان در 14 نقطه شهر به نمايش درمي آيد. نمايشگاه عكس از آثار «حميدرضا نجف زاده»، در فرهنگسراي بهمن از دوم تا 14 مهر، افتتاح مجتمع بزرگ سردار شهيد داود كريمي در فرهنگسراي بهمن، يادمان «بابانظر، پهلوان خاكريزها» و بررسي كتاب خاطرات وي و همايش «عطر خوش ايثار» از سوي فرهنگسراي تهران، نشست «جريان شناسي شعر دفاع مقدس» با حضور جمعي از شاعران و منتقدان 4 مهر در فرهنگ سراي رسانه و اجراي 14 نمايش خياباني در همايش تئاتر خياباني دفاع مقدس در مراكز فرهنگي تهران، از ديگر برنامه هاي اين مناسبت است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14