(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 مهر 1389- شماره 19753

فرمانده نيروي انتظامي: پليس به زودي در فضاي مجازي با قدرت وارد عمل مي شود
دكتر شهاب الدين صدر: حفظ و صيانت از نخبگان داخلي راهي براي جلب متخصصان خارج از كشور
جمع آوري بيش از 5 ميليون وصيت نامه و مناجات نامه شهدا
بازديد عضو دائمي شوراي سياسي چين از مترو تهران
جنازه سيزدهمين غريق امسال در شوشتر از آب خارج شد
احداث موزه شهدا در منطقه 18
دستگيري دو آدم ربا در يزد
سارق دفتر سرپرستي كيهان در لرستان قبل از سرقت به دام افتاد
كتيبه 900 ساله در محوطه تاريخي خرمبيد كشف شد
ارسال بزرگترين محموله هلال احمر به پاكستان
سرقت 80 ميليوني پرستار كودكان
توزيع كنندگان گوشت الاغ در شيراز دستگير شدند
رويدادهاي خارجي
رئيس كل دادگستري استان تهران: دادسراي ويژه سرقت تشكيل مي شود
انتقال زباله هاي سمي اسكاتلند به كشورهاي فقير
راه اندازي اولين كلانتري و گردان زنان در هند



فرمانده نيروي انتظامي: پليس به زودي در فضاي مجازي با قدرت وارد عمل مي شود

فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به فراهم شدن زيرساخت ها براي ايجاد پليس سايبري گفت: به زودي شاهد راه اندازي آن در كشور خواهيم بود تا پليس در فضاي مجازي با قدرت بيشتري وارد عمل شود.
سردار اسماعيل احمدي مقدم ديروز در نشست خبري بزرگداشت هفته نيروي انتظامي افزود: شعار امسال «اعتماد شما، پايه اقتدار ما است» نشان دهنده دو بعد اساسي اقتدار ناجا مبتني بر مشاركت مردم و بر پايه مطالبات و نيازهاي آنان براي تامين امنيت است.
وي تصريح كرد: افزايش كارآمدي و افزايش اعتماد مردم موجب اقتدار بيش از پيش ناجا مي شود، اقتدار مبتني بر سلاح و قوه قهريه اگر چه اجتناب ناپذير است اما اقتدار كامل نيست زيرا اقتداري كامل است كه مبتني بر قانون و پذيرش جامعه باشد.
احمدي مقدم عنوان كرد: صداقت اصل اول پليس در رابطه با مردم است اما تنوع ماموريت ناجا اشكالاتي را در رفتار ماموران ايجاد كرده كه با توجه به سرعت امروز رسانه ها مردم بايد صداقت پليس را بپذيرند.
وي با اشاره به حوادث بازداشتگاه كهريزك گفت: آن حوادث تلخ باعث شد كه استاندارد سازي بازداشتگاه ها را به طور جدي دنبال كنيم و كنترل رفتار ماموران پليس براي رعايت حقوق ارباب رجوع را به عنوان يك اصل مدنظر قرار دهيم.
سردار احمدي مقدم اعلام كرد: تا پايان سال بايد سطح بازداشتگاه ها در نيروي انتظامي به حداقل هاي ممكن برسد و اين طور نباشد كه يك متهم چك با مجرم سابقه داري در كنار هم باشند هرچند چنين اقدامي سخت است.
فرمانده نيروي انتظامي اعلام كرد: در پليس آگاهي سخت گيري كرده ايم تا از روش هاي فني براي اعتراف متهمان استفاده كنند و روش هاي فيزيكي كاملا حل شود، اين سخت گيري ها موجب فشار به ماموران شده است.
احمدي مقدم ادامه داد: پليس با متهمان مطابق قانون برخورد خواهد كرد.
وي گفت: حوادث سال گذشته و فتنه سال 88 كه از 22 خرداد آغاز و تا 22 بهمن ادامه داشت موجب شد تا پليس هشت ماه درگير حوادث ناخواسته اي شود.
احمدي مقدم در ادامه اظهار داشت: اين فتنه باعث شد تا مردم براي رسيدگي به شكايات و مشكلشان با محدوديت هاي ما مواجه شوند زيرا ماموران پليس مشغول ماموريت ديگري شده است.
فرمانده نيروي انتظامي تاكيد كرد؛ فتنه باعث شد فضا براي مجرمان فراهم شده و باعث تجري آنها شود.
وي اظهار داشت: در تقويت بعد اجتماعي پليس مدرسه محوري و محله محوري مورد تاكيد قرار گرفته است.
احمدي مقدم با اشاره به راه اندازي پليس سايبري گفت: زيرساختهاي ايجاد اين پليس فراهم شده و به زودي شاهد راه اندازي آن در كشور خواهيم بود تا پليس در فضاي مجازي نيز با قدرت بيشتري وارد عمل شود.
فرمانده نيروي انتظامي با اشاره به انجام برخي سرقت ها از طريق دستگاه هاي خودپرداز گفت: اخيرا سارقان با نصب دوربينهاي ظريف در كنار خودپردازها اقدام به سرقت كد امنيتي افراد مي كنند و سپس با سرقت عابربانك وي حساب را تخليه مي كنند بر همين اساس نيروي انتظامي طي همكاري كه با بانكها داشته از آنان خواسته تا سيستم هاي خود را ارتقا دهند تا از ورود چنين سرقت هايي جلوگيري شود.
وي با اشاره به تشكيل پليس قضايي گفت: دغدغه قوه قضائيه اين است كه پرونده هاي مقدماتي كه پليس تشكيل مي دهد داراي ضعف است و پليس همزباني لازم را با دستگاه قضايي ندارد و يا اينكه در مواردي كه از نظر قوه قضائيه ضرورت خاص دارد از نظر پليس جزو اولويت هاي دوم است.
احمدي مقدم ادامه داد: در حال حاضر 12 هزار پليس در كلانتري ها و به طور مجموع 30 هزار نفر از نيروهاي انتظامي با قوه قضائيه همكاري دارند اما با اين حال نيروي انتظامي حاضر است تا به صورت ويژه دغدغه هاي قوه قضائيه را برطرف كند.
وي تصريح كرد: با برطرف شدن اين دغدغه ها ديگر نيازي به ايجاد پليس قضايي نيست و نيروي انتظامي اجازه نمي دهد تا نيرويي با نام پليس در جايي ايجاد شود.
احمدي مقدم در پاسخ به اينكه به اعتقاد برخي از افراد ناجا در موضوع حجاب پس از حوادث سال گذشته سياسي كاري مي كند، گفت: نيروي انتظامي وظايفي دارد كه اين وظايف محدوديت هايي را نيز به دنبال دارد و بايد به آن وظايف در چارچوب قانون عمل كرد ولي اجراي اين وظايف نيازي به ايجاد هياهو ندارد.
وي ادامه داد: حوادث سال گذشته در انجام بسياري از ماموريت هاي نيروي انتظامي تاثيرگذار بود اما دليل نيروي انتظامي در برخورد با مسئله حجاب سياسي كاري نيست بلكه مسئوليت اين امر برعهده وزارت كشور قرار گرفته است.فرمانده نيروي انتظامي گفت: نيروي انتظامي در اين موضوع بيش از سهم و توان خود وارد عرصه شد بر همين اساس بايد تلاش كنيم با پشت صحنه توليد اين ناهنجاريها برخورد كنيم.
احمدي مقدم افزود: برخورد با افرادي كه مانكن و يا خانه فساد ايجاد مي كنند بسيار مهم تر از برخورد با افرادي است كه به اين خانه هاي فساد مراجعه مي كنند.
وي با اشاره به طرح مزاحمان اجتماعي گفت: به كار بردن طرح مزاحمان نواميس زيبا نبود بر همين اساس به جاي آن از مزاحمان اجتماعي استفاده شد كه در اين طرح با جرايم بيشتري برخورد مي شود.
سردار احمدي مقدم درباره جمع آوري قليان ها اعلام كرد: رئيس ستاد مبارزه با مواد دخاني كشور وزير بهداشت است و نيروي انتظامي نيز عضو اين ستاد است. هر وقت تصميم در اين زمينه گرفته شود اقدام خواهيم كرد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه ديوان عدالت كشور جمع آوري قليان ها را قانوني اعلام كرده اظهار داشت: ناجا نبايد به شرايط قبلي جمع آوري قليان ها تن دهد در طرح قبلي علي رغم قاطعيت ستاد مبارزه با مواد دخاني وقتي برخورد را آغاز كرديم از طرف وزارت كشور لغو اين طرح ابلاغ شد كه اين اقدامات شايسته اي نبود.
سرداراحمدي مقدم افزود: رسيدگي به تخلفات صنفي مسير مشخصي دارد و در اين زمينه وزارت بهداشت و اتحاديه هاي صنفي بايد به واحدهاي متخلف موضوع را ابلاغ كنند و اگر جبران نشد جريمه كند. در مرحله بعدي پليس اماكن مي تواند اقدامات قانوني را انجام دهد.
فرمانده نيروي انتظامي در رابطه با قتل دكتر سودبخش و ارتباط آن با حادثه بازداشتگاه كهريزك گفت: هيچ ارتباط و سرنخي در اين زمينه وجود ندارد و اين موضوع كاملاً منتفي است.
وي اظهار داشت: براساس استعلامات انجام شده دكتر سودبخش هيچ گونه سابقه و فعاليتي نداشته است و چنين موضوعي از اساس واقعيت ندارد.
فرمانده ناجا درباره سرقت مجسمه هاي تهران نيز گفت: هنوز موردي در اين زمينه كشف نشده و اگر به نتيجه اي برسد حتماً اعلام خواهيم كرد.
سردار احمدي مقدم تأكيد كرد: پليس در زمينه برخورد با وسايل شنود و استراق سمع قاطعانه برخورد مي كند و به شكايات رسيدگي خواهد كرد.
فرمانده نيروي انتظامي درباره امر سلاح سرد گفت: تهديد با سلاح سرد جرم محسوب مي شود و علي رغم نداشتن قانون در اين زمينه استفاده از سلاح هاي سرد جرم محسوب مي شود.
فرمانده نيروي انتظامي درباره تخلفات مأموران پليس گفت: كميسيون پيگيري از جرائم و صيانت از كاركنان پليس از مدت ها پيش تشكيل شده است. پليس با تخلفات به شدت برخورد مي كند.
سردار احمدي مقدم افزود: آمار سازمان قضايي نيروهاي مسلح نشان مي دهد طي 6 ماه گذشته به طور ميانگين 10 تا 12درصد كاهش تخلفات را به صورت مداوم در نيروي انتظامي داشته ايم.
فرمانده ناجا تأكيد كرد: اگر ماموري رشوه بگيرد حتي اگر براي بار اول و به مقدار كم هم باشد حتماً اخراج شده و اغماض نمي كنيم.
وي در ادامه افزود: همكاري با تبهكاران و بانك ها نيز از مواردي است كه موجب اخراج مامور پليس مي شود و مشكلات اخلاقي در سازمان و سوءنيت نسبت به متهمان و مجرمان از ديگر مواردي است كه اخراج را در پي دارد.
به گزارش فارس فرمانده نيروي انتظامي تاكيد كرد: سال گذشته بالغ بر 1500 نفر ماموران پليس عذرشان خواسته شد كه بخشي از آن به دليل تخلفات اداري و بخشي نيز به ارتكاب جرائم است. اين ميزان در گذشته 2 هزار و 500 نفر بود كه به 1500 نفر رسيده است.

 



دكتر شهاب الدين صدر: حفظ و صيانت از نخبگان داخلي راهي براي جلب متخصصان خارج از كشور

رئيس سازمان نظام پزشكي كشورگفت: يك راه جلب متخصصان خارج از كشور حفظ و صيانت از نخبگان داخل كشور است.
دكتر شهاب الدين صدر ديروز در دومين همايش علمي دندانپزشكي، افزود: بايد نخبگان و متخصصان داخل كشور تكريم شوند تا متخصصان خارج از كشور هم براي فعاليت در داخل ترغيب گردند نه اينكه به هر بهانه اي خدمات جامعه پزشكي مورد خدشه قرار گيرد.
وي با انتقاد از نحوه برخوردهاي برخي دستگاه هاي اجرايي با جامعه پزشكي اظهار داشت: عليرغم آنكه تعرفه هاي درمان دولتي و خصوصي غيرواقعي است و هر سال سر و صدا برپا مي كند، اما تعرفه هاي درمان بخش خصوصي در سال جاري نسبت به سال گذشته افزايشي نداشت. همچنين اعلام كرديم كه با هدفمند كردن يارانه ها تعرفه هاي درمان بخش خصوصي در سال جاري تغيير نخواهد كرد. تمام اين عوامل به منظور آرامش خاطر مردم است. اما متاسفانه رفتار دستگاه هاي اجرايي با جامعه پزشكي اينگونه نيست.
رئيس سازمان نظام پزشكي كشور با تاكيد بر آنكه لازم است دستگاه هاي مختلف اجرايي خود را با نيازها و توسعه هاي كشور تطبيق دهند، ادامه داد: حدود 60درصد هزينه هاي درمان از جيب مردم پرداخت مي شود. بيمه ها بايد بار هزينه هاي درمان را از دوش مردم بردارند و لازم است كه خود را با توسعه پزشكي كشور تطبيق دهند.
وي با تاكيد بر لزوم تحت پوشش بيمه قرار گرفتن خدمات دندانپزشكي افزود: امروز ديگر خدمات دندانپزشكي در گروه خدمات لوكس نيست كه دائم بيمه ها در اين مسير حركت كنند كه خدمات دندانپزشكي تحت پوشش باشد يا نباشد. خدمات دندانپزشكي بايد تحت پوشش بيمه هاي پايه و مكمل قرار گيرد. هزينه هاي دندانپزشكي بالاست و اگر بيمه ها آنرا تقبل نكنند بار آن بر دوش مردم خواهد بود.
صدر افزود: متاسفانه برخي از دستگاه هاي كشور معتقدند كه سفره خدمات سلامت بايد به اندازه اعتبارات باشد. اما اين تصور نادرستي است؛ چرا كه در اين صورت همه مشكلات باقي مي ماند. مردم شايسته دريافت بهترين خدمات در عرصه هاي مختلف به ويژه سلامت هستند.
برخي تنگ نظري ها در حوزه سلامت مشكل ايجاد كرده است. سياست هاي كلان كشور در قانون اساسي و چشم انداز بيست ساله آمده است اما در حوزه سلامت رفتار دستگاه هاي اجرايي با قوانين موجود تطبيق ندارد. همواره در جهت ايجاد محدوديت و سلب مشاركت آحاد متخصصين برمي آيند.

 



جمع آوري بيش از 5 ميليون وصيت نامه و مناجات نامه شهدا

معاون پژوهشي بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: تاكنون 5ميليون و 200 هزار سند شامل وصيت نامه و مناجات نامه شهدا جمع آوري و ترميم شده است.
به گزارش برنا، عباس خامه يار افزود: در زمينه ايثار و شهادت كارهاي زيادي صورت گرفته است كه به همين منظور حمايت از دانشجويان و محققاني كه در اين حيطه فعاليت دارند، در دستور كار است. وي با اشاره به تدوين فرهنگ اعلام شهدا اضافه كرد: سيره شهدا از صدر اسلام تاكنون به صورت مجموعه منتشر مي شود و زندگينامه تمامي شهداي عصر پيامبر، علوي، حسيني و عصر غيبت در آن آمده است.خامه يار با بيان اينكه اسناد شهدا برگ زرين تاريخ معاصر است، تصريح كرد: در اين اسناد همه اهداف و انگيزه هاي شهدا در قالب 5 ميليون و 200 هزار وصيت نامه و مناجاتنامه جمع آوري شده و روي سايت قرار گرفته است.
معاون پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد با اشاره به تشكيل پرونده فرهنگي براي شهدا افزود: اين پرونده ها در قالب 200 جلد وصيت نامه است كه تاكنون در برخي استان ها رونمايي شده و با وارد كردن يك كد در اختيار عموم قرار مي گيرد.
خامه يار گفت: 100 عنوان كتاب هر سال به صورت رمان، تحليل و خاطره از شهدا به چاپ مي رسد كه تاكنون موفق به كسب رتبه هاي زيادي در جشنواره ها شده اند.

 



بازديد عضو دائمي شوراي سياسي چين از مترو تهران

عضو دائمي شوراي سياسي كميته مركزي حزب كمونيست چين سه شنبه گذشته از مترو تهران بازديد كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «لي چانگ چون» كه به دعوت محمدرضا ميرتاج الديني معاون پارلماني رئيس جمهور به كشورمان سفر كرده است، از امكانات و تجهيزات خط 4 مترو (ايستگاه شهدا) بازديد كرد و در جريان روند ساخت مترو و همكاري دو جانبه كشورمان و چين قرار گرفت.
براساس اين گزارش محسن هاشمي مديرعامل شركت مترو تهران در اين مراسم خواستار برقراري فاينانس ها براي رشد سريعتر مترو و افزايش همكاري هاي دوجانبه در اين زمينه شد.
در اين مراسم هيئتي بلندپايه از كشور چين، سفراي دو كشور، مديرعامل شركت مترو و مديرعامل شركت بهره برداري حضور داشتند.

 



جنازه سيزدهمين غريق امسال در شوشتر از آب خارج شد

جنازه سيزدهمين غريق سال 89 در محدوده شوشتر از آب بيرون كشيده شد.
مسئول گشت ساحلي شوشتر در گفت وگو با خبرنگار فارس در اين شهرستان اظهار داشت: جنازه سيزدهمين غريق سال جاري كه در كانال داريون سقوط كرده بود با همكاري غواصان شوشتري به بيرون كشيده شد.
حسن ماهورزاده تاكيد كرد: در سال گذشته در سطح شوشتر 12 نفر در رودخانه غرق شدند اما در سال جاري اين تعداد به 13 نفر افزايش يافته است كه به اين دليل بايد براي اين مهم چاره انديشي كرد.
اين فرد مسئول در گشت ساحلي تاكيد كرد: شهرستان شوشتر داراي رودخانه اي خروشان و وحشي است كه براي ايمن سازي اين رودخانه بايد دستگاه هاي بسيار زيادي دست به دست هم دهند.
وي گفت: در سال هاي گذشته افراد زيادي به دليل ناآشنايي با ساحل رودخانه و يا ناتواني در شنا در رودخانه كارون در شهرستان شوشتر غرق شدند كه اين امر باعث شده تا برخي از گردشگران شوشتر با خاطره تلخ اين شهرستان را ترك كنند اين در حالي است كه در صورت وجود نيروي نجات غريق، امكان نجات اين افراد وجود داشت.
ماهورزاده افزود: در سال گذشته 12 نفر در شهرستان شوشتر در رودخانه كارون غرق شدند كه اين امر سبب شده تا هراس فراواني از حضور در ساحل رودخانه در مردم به وجود آيد كه براي مقابله با اين امر بايد ايمن سازي رودخانه در اسرع وقت انجام شود.

 



احداث موزه شهدا در منطقه 18

شهردار منطقه 18 از آغاز عمليات احداث نخستين موزه شهداي جنوب غرب تهران در زميني به وسعت 1600 متر مربع و اعتباري بالغ بر 5 ميليارد ريال خبر داد.
به گزارش ايرنا، ابراهيم مداحي گفت: تكريم خانواده هاي معزز شهدا و ايثارگران در دوران دفاع مقدس كه مسئوليت پشتيباني از خط مقدم جبهه ها را بر عهده داشتند، از اولويت هاي شهرداري است.
وي افتتاح موزه شهدا در محلات مختلف پايتخت را يكي از اقدامات مديريت شهري عنوان كرد و گفت: احداث چنين اماكني در پايتخت كه محلي براي گردآوري يادمان ها و آثار شهداي جنگ تحميلي است، ميراث ماندگاري از شهرداري تهران خواهد بود. مداحي بيشتر دستاوردهاي مديريت شهري در اين منطقه از شهرداري تهران را مرهون كرامات و الطاف بيش از 1200 خانواده معزز شهيد دانست و گفت: افتتاح و بهره برداري بيش از 320 پروژه عمران شهري در مدتي كمتر از دو سال دستاورد بي سابقه اي در كلان شهر تهران است.

 



دستگيري دو آدم ربا در يزد

با تلاش ماموران آگاهي استان يزد، دو آدم ربا كه كودك شش ساله اي را ربوده بودند، شناسايي و دستگير شدند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني پليس استان يزد، پليس آگاهي يزد دو آدم ربا كه كودك شش ساله اي را ربوده بودند، دستگير كردند.
با اعلام فقدان كودك شش ساله اي به نام ابوالفضل در يزد، ماموران مبارزه با جرايم جنايي آگاهي استان يزد تحقيقات را آغاز كردند.تحقيقات و پيگيري ادامه داشت تا اينكه مردي ناشناس از باجه همگاني با تلفن همراه شاكي تماس گرفت و درخواست مبلغ 50 ميليون ريال وجه نقد كرد.
در اين زمينه ماموران متوجه شدند كه ربايندگان از شهرستان يزد تماس گرفته و موضوع نيز آدم ربايي است.
با اقدامات فني و اطلاعاتي انجام شده، محل باجه تلفن همگاني مورد استفاده، شناسايي و با كنترل نامحسوس منطقه، هنگامي كه آدم ربا دوباره با پدر كودك ربوده شده تماس گرفت، توسط ماموران شناسايي و دستگير شد.متهم با هويت عليرضا 22ساله، اهل و ساكن مرودشت استان فارس و ساكن يزد، در بازجويي به عمل آمده در اداره آگاهي گفت: همراه يكي از دوستانم به نام جواد در روز آدم ربايي خودرويي را از مرودشت فارس به مقصد يزد كرايه كرديم و تصميم گرفتيم پس از رسيدن به مقصد، بچه اي را ربوده و پول بگيريم به همين دليل كليد خودرو را از راننده آن كه در حال استراحت در منزل اجاره اي مان بود به بهانه بنزين زدن گرفته و در كوچه هاي اطراف همان منطقه پرسه مي زديم كه پسري را تنها در كوچه مشاهده كرديم و به بهانه پرسيدن آدرس او را سوار كرديم و به محل سكونتمان انتقال داديم.متهم ادامه داد: بدون اينكه راننده خودرو متوجه موضوع شود، جواد به همراه وي به شيراز رفت و قرار شد من پس از اخذ وجه نقد به او اطلاع دهم و در حال حاضر نيز نامبرده در اتاقم حضور دارد.در اين راستا ماموران مبارزه با جرايم آگاهي در محل حاضر شدند و در عملياتي غافلگيرانه وارد منزل شده و متهم را دستگير و فرد ربوده شده را نيز كه در آنجا حضور داشت شناسايي و تحويل خانواده اش دادند.

 



سارق دفتر سرپرستي كيهان در لرستان قبل از سرقت به دام افتاد

خرم آباد - خبرنگار كيهان:
سارق دفتر سرپرستي كيهان در لرستان با هوشياري پليس و كاركنان دفتر قبل از سرقت به دام پليس افتاد.
سردسته يك باند حرفه اي سرقت سه شنبه شب به زعم اينكه دفتر سرپرستي روزنامه كيهان در خرم آباد در ساعت غيراداري تعطيل است، مبادرت به ورود به داخل ساختمان كرد كه كاركنان حاضر در محل كار بلافاصله بااستفاده از تاريكي شب از قسمت پشت ساختمان خارج و سارق را تحت نظر قرار دادند.
سارق در حالي كه با تلفن همدستانش را براي كمك به وي در جريان قرار داد و خود نيز مشغول به سرقت اثاثيه دفتر شد.
در اين هنگام يكي از ماموران پليس با ورود به محل سرقت متهم را دستگير و روانه مقر پليس كرد.
سارق حرفه اي داراي سوابق متعدد سرقت بوده و چندين ماه تحت تعقيب پليس قرار داشته است.

 



كتيبه 900 ساله در محوطه تاريخي خرمبيد كشف شد

شيراز- خبرنگار كيهان:
يك كتيبه 900 ساله در يكي از محوطه هاي تاريخي شهرستان خرمبيد واقع در شمال استان فارس كشف شد.
با كشف اين كتيبه تاريخي كه داراي نوشته هايي به خط عربي است قدمت حضور ترك ها در ايران و فارس به سده ششم و هفتم هجري نسبت داده مي شود.
مدير طرح جامع پژوهشي استان فارس در اين باره گفت: اين كتيبه سنگي كه واژه «خلج» بر روي آن حك شده قديمي ترين سند مكتوب درباره حضور تركان در فارس است.
جابر حيدري فرد اظهار داشت: حضور ترك ها بخصوص ترك هاي خلج و قشقايي همواره مورد پژوهش و توجه كارشناسان قرار دارد و اين در حالي است كه تاريخ دقيق حضور آنان در ايران مشخص نيست.
وي با اشاره به اينكه خلج ها طايفه اي بزرگ از ترك ها هستند كه بنابر اسناد موجود قدمت حضورشان در فارس به دوره قاجار مي رسد افزود: در اين كتيبه سنگي كه متعلق به 900 سال قبل است و واژه خلج به روي آن ديده مي شود و اين احتمال وجود دارد كه تاريخ حضور آنان به سده ششم و هفتم هجري برسد.
وي گفت: با كشف اين كتيبه بي شك دريچه اي تازه به تاريخ فرهنگ فارس گشوده خواهد شد.

 



ارسال بزرگترين محموله هلال احمر به پاكستان

شنبه دهم مهرماه، بزرگترين محموله امدادي جمعيت هلال احمر، بصورت زميني از مرزهاي شرقي كشور وارد مناطق سيل زده پاكستان مي شود.
به گزارش روابط عمومي و ارتباطات مردمي جمعيت هلال احمر، بزرگترين محموله امدادي اين جمعيت، شامل كمك هاي مردمي جمع آوري شده از سراسر كشور، به وزن بيش از 2000 تن و در قالب كاروان همبستگي ملت ايران با مردم سيل زده پاكستان، با حضور جمعي از مسئولين كشوري و رئيس جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران، از مرز ميرجاوه (استان سيستان و بلوچستان) بصورت زميني به مناطق سيل زده و آسيب ديده پاكستان تحويل مي شود.
گفتني است جمعيت هلال احمر كشورمان تاكنون علاوه بر احداث 22 كمپ امدادي و 7 درمانگاه در مناطق سيل زده، بيست محموله امدادي نيز شامل اقلام غذايي، دارويي و... را بصورت زميني و هوائي به كشور پاكستان ارسال كرده است.

 



سرقت 80 ميليوني پرستار كودكان

زن جواني كه پرستار خانگي 2 كودك خردسال بود 80 ميليون تومان طلا و جواهرات را سرقت كرد.
بعدازظهر 27 شهريور مالباخته اي با حضور در كلانتري 134 شهرك غرب به ماموران گفت: 80 ميليون تومان طلا و جواهرات داخل خانه ام واقع در منطقه سعادت آباد سرقت شد، و در اين ميان به زن ميانسالي كه به عنوان پرستار كودكان خردسالم استخدام شده بود مشكوك هستم.
مالباخته باحضور در پايگاه پليس آگاهي گفت: در ساعت 14 روز حادثه كه به خانه بازگشته بودم ناگهان اين خانم پرستار با گرفتن مرخصي، به سرعت از خانه خارج شد. من كه از مرخصي ناگهاني و عجله اين خانم براي خارج شدن از خانه تعجب كرده بودم با گذشت يك ساعت اززمان خروج وي از خانه، با دقت در اسباب و اثاثيه داخل خانه متوجه شدم كه تمامي طلا و جواهرات داخل خانه سرقت شده است.
با توجه به اظهارات مالباخته، كارآگاهان در اولين اقدام خود با شناسايي محل سكونت پرستار كودك به نام مريم 45 ساله در منطقه يافت آباد، با مراجعه به اين محل اطلاع يافتند كه اين زن در چند روز گذشته نسبت به جابجايي محل سكونت خود اقدام كرده و از محل سكونت جديد او نيز كسي اطلاع ندارد.
با شناسايي مخفيگاه متهم وي دستگير شد و در بازرسي از مخفيگاه وي مقاديري از طلا و جواهرات متعلق به مالباخته نيز كشف شد.
به گزارش فارس با كشف اموال مسروقه، مريم ناچار در همان محل دستگيري لب به اعتراف گشود و به سرقت طلا و جواهرات از منزل مالباخته در سعادت آباد اعتراف كرد.

 



توزيع كنندگان گوشت الاغ در شيراز دستگير شدند

شيراز- خبرنگار كيهان:
دو نفر كه در شيراز گوشت الاغ را به جاي گوشت گوسفند در بين قصابي هاي شيراز توزيع مي كردند شناسايي و دستگير شدند.
چندي پيش ماموران انتظامي مطلع شدند دو نفر در شيراز گوشت الاغ را به جاي گوشت گوسفند توزيع مي كنند كه با انجام تحقيقات گسترده متهمان شناسايي و دستگير شدند. متهمان در جريان تحقيقات و بازجويي ها اعتراف كردند چند ماهي است كه در اطراف بخش «بيضا» الاغ ها را ذبح كرده و گوشت آن را به عنوان گوشت گوسفند به قصابي هاي شهر مي فروختند كه البته قصابي ها نيز از اين موضوع باخبر بوده و مشتري دايمي گوشت الاغ ها بودند.در اين رابطه پرونده اي تشكيل شد و در دادسراي عمومي و انقلاب شيراز مورد رسيدگي قرار گرفت و متهمان نيز به جرم خود اعتراف كردند.پرونده متهمان براي صدور رأي نهايي به دادگاه جزايي شيراز ارسال شده است.

 



رويدادهاي خارجي

نفرين آقاي شهردار
رانندگان در شهر مسكو ساعت ها در ترافيك قفل شده اين شهر گرفتار شدند.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، ترافيك مسكو شامگاه سه شنبه غيرعادي بود. چراغ هاي راهنمايي و رانندگي به درستي كار نمي كردند و زمان بالاي چراغ قرمز موجب شد رانندگان بدون توجه به چراغ؛ رفت وآمد كنند كه وضعيت بي سابقه اي را به وجود آورده بود.
رانندگان در بيشتر مناطق شهر مسكو براي رسيدن به مقصد از 3 تا 5 ساعت در مسيرهاي كوتاه متوقف ماندند و صداي بوق و اعتراض رانندگان در تمام خيابان هاي شهر به گوش مي رسيد.
سه حلقه اصلي شهر مسكو كه به صورت كمربندي ترافيك اين شهر را حول مركز هدايت مي كند به طور كامل مملو از خودروهايي بود كه در ترافيك مانده بودند.
بسياري از مردم اين ترافيك بي سابقه را اولين پيامد بركناري «يوري ميخائيلوويچ لوژكوف» شهردار مسكو مي دانند.
برخي نيز معتقدند با توجه به اينكه لوژكوف مدت 18سال شهردار مسكو بوده است و بيشتر اركان مديريتي اين شهر وابسته به وي بوده اند؛ بروز اين مشكلات و مسايل مشابه دور از انتظار نخواهد بود.
ديميتري مدودف، رئيس جمهور روسيه، در حالي كه در سفر چين بود، در حكمي يوري لوژكوف را پس از 18 سال از سمت شهرداري مسكو بركنار كرد.

 



رئيس كل دادگستري استان تهران: دادسراي ويژه سرقت تشكيل مي شود

رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: دادسراي ويژه رسيدگي به پرونده هاي سرقت به زودي در داخل دادسراي امور جنايي تهران تشكيل مي شود.
سيدعليرضا آوايي در پاسخ به اين سوال كه قرار است دادسراي ويژه سرقت به عنوان بخشي از دادسراي جنايي شناخته شود و يا اينكه دادسراي تخصصي جديدي خواهد بود گفت: منظور از دادسراي ويژه رسيدگي به پرونده هاي سرقت اين است كه تعدادي از قضات و شعب آن دادسرا به كار تخصصي رسيدگي به پرونده هاي سرقت مشغول باشند.
وي ادامه داد: ما به دنبال تعيين اسم و يا استقلال اين مجموعه نيستيم صرفاً قصد داريم تا در اين مجموعه قضات بتوانند كار تخصصي انجام بدهند.
به گزارش فارس رئيس كل دادگستري استان تهران افزود: در اين مجموعه قرار است بانك اطلاعاتي سارقان تاسيس شود تا رسيدگي به پرونده هاي سرقت با سهولت بهتري رسيدگي شود.

 



انتقال زباله هاي سمي اسكاتلند به كشورهاي فقير

همه ساله هزاران تن از زباله هاي سمي توليدي در خانه ها و مراكز تجاري اسكاتلند، به كشورهاي فقير جهان انتقال داده مي شوند.
بر پايه گزارش هاي منتشره، اين زباله هاي سمي شامل تلويزيون هاي معيوب، لاستيك هاي فرسوده و كاغذهاي فاسد است كه همه ساله به كشورهايي نظير نيجريه، زنگبار، غنا، اندونزي، پاكستان و چين منتقل مي شوند كه اين زباله ها محيط زيست و بهداشت عمومي اين كشورها را تهديد مي كنند.
سازمان حفاظت از محيط زيست اسكاتلند اعلام كرد، قاچاقچيان تحت لواي برنامه بازيافت قانوني، اين زباله هاي سمي را به كشورهاي فقير جهان انتقال مي دهند.سازمان حفاظت از محيط زيست اسكاتلند، اعلام كرد، تاكنون از ارسال هشت محموله زباله هاي سمي در سال 2010 و همچنين از ارسال 4 محموله در سال 2008 در كشورهاي انگليس، هلند و بلژيك جلوگيري شده است.پاتريك مك كل كه مسئول قانونمند كردن ارسال زباله هاي بين المللي در سازمان حفاظت از محيط زيست اسكاتلند است گفت: تمامي تلاش اين سازمان در اين جهت است كه زباله هاي اين كشور به كشورهاي در حال توسعه منتقل نشود.مك كل گفت، بيشتر اين زباله ها كه حاوي مواد شيميايي خطرناك است، در كشورهاي در حال توسعه سوزانده شده و يا مدفون مي شوند كه اين مسئله مي تواند محيط زيست اين كشورها را آلوده كند.وي افزود، برآورد مي شود كه حدود 20 هزار تن زباله هاي سمي همه ساله از مناطق غربي اسكاتلند به صورت غيرقانوني به كشورهاي درحال توسعه ارسال شده است.اين درحالي است كه كارشناسان محيط زيست، مقامات اسكاتلندي را به كم كاري در مقابله با اين مسئله متهم مي كنند.در همين حال دانكن مك لارن مديراجرايي سازمان دوستان زمين در اسكاتلند خواستار ايجاد تغييرات در سيستم قانوني اين كشور به منظور مقابله با اين تجارت سياه شده است.

 



راه اندازي اولين كلانتري و گردان زنان در هند

رسانه هاي محلي هندوستان از تأسيس اولين كلانتري و گردان زنان در اين كشور خبر دادند.
«آشوك گلوت» سروزير ايالت «راجستان» در هند به رسانه هاي دولتي اين كشور گفت: هدف از تأسيس اين كلانتري و تشكيل گردان زنان تقويت حضور آنان در امور نظامي كشور است.وي خاطرنشان كرد: اين كلانتري با رژه گردان زنان در مركز تعليم نيروهاي نظامي در منطقه «جودپور» ايالت «راجستان» شروع به كار كرد.تأسيس اين نهاد كاملا زنانه مي تواند اين قشر را فعال تر و قدرتمند تر كند و به زنان اين امكان را بدهد كه بهتر بتوانند با مشكلات جامعه خود روبه رو شوند.
در گزارش رسانه هاي دولتي اين كشور نيز آمده است كه اين زنان پليس از نوامبر سال گذشته ميلادي به مدت 36 هفته تحت آموزش ها و تعليم هاي ويژه نيروهاي امنيتي و پليس قرار داشتند و هم اكنون مي توان از اين افراد در كادر پليس و نيروي انتظامي هند بهره گرفت.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «تراست آو اينديا» هم اكنون 480 نيروي پليس زن در نقاط مختلف هند و ايالت «راجستان» مشغول به فعاليت بوده و اكثراً در فعاليت هايي همچون حفاظت از افراد و مقابله با تروريسم حضور دارند.همچنين در سال هاي اخير اين كشور با افزايش ظرفيت به كارگيري زنان در مشاغل مختلف همچون نيروهاي نظامي به قدرتمند كردن اين قشر همت گمارده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14