(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 مهر 1389- شماره 19753

نگاهي به وضعيت تجهيزات و امدادرساني آتش نشاني
 آتش مغلوب شجاعت و خطرپذيري - بخش پاياني



نگاهي به وضعيت تجهيزات و امدادرساني آتش نشاني
 آتش مغلوب شجاعت و خطرپذيري - بخش پاياني

حسن آقايي
حادثه را بي احتياطي، ناآگاهي و استاندارد نبودن وسايل به وجود مي آورد، شكل مي دهد و دريغش ايجاد زيان هاي جاني و مالي مي شود.
يك لحظه غفلت در يك نقطه مثلا بست شير گاز، آتش سيگار، نشست پنهان لوله آب، خواب زدگي هنگام رانندگي، سهل انگاري در شارژ كپسول، خاموش كردن آتش و... مي تواند هزاران مترمربع يك بنا، انبوه كالا، وسايل زندگي و... را نابود كند.
يك مقام آتش نشاني مي گويد هر حادثه بزرگ ابتدا از يك جرقه كوچك شروع مي شود. در اين شماره پاياني گزارش، ادامه گفت وگو با معاون امور عمليات سازمان آتش نشاني، پيرامون فراگيري آموزش هاي تئوري و عملي در برخي سازمان ها، ادارات و مدارس و توصيه هايي مبتني بر رعايت ضوابط است همچنين گوشه اي از خاطرات يك آتش نشان را مي خوانيم:
شاخص هاي يك آتش نشان
فتح الله تيموري، معاون امور عمليات سازمان آتش نشاني تهران مي گويد: «تمام افرادي كه در اين گروه ها كار مي كنند علاوه بر آموزش تخصص هاي عمومي بنا به نوع كار محول شده، دوره هاي ويژه در سطوح عالي را طي مي كنند و حداقل 6 ماه تا 2 سال براي تخصص و مهارت، دوره هاي مختلف آموزشي طي مي كنند.»
وي درخصوص شرايط نيرو به لحاظ جسماني، توانايي و... جهت كارايي در اين حرفه، اظهار مي كند: «هر آتش نشان بايد داراي خصايص بارزي باشد شامل: قواي جسماني و توان بدني بالا، ضريب فكري و علمي به لحاظ فطري و داشتن جسارت و روحيه خطرپذيري و كلا داراي شرايط ويژه باشند. آتش نشان همچنين مي بايد داراي صفات ايثار، از خودگذشتگي، نترس و داراي روحيه بالا باشد. او براي بخش مأموريت و كمك به مردم آسيب ديده، بذل جان و توانايي اش را در طبق اخلاص مي گذارد چرا كه محل كارش در صحنه هاي حوادث مختلف از جمله آتش سوزي در محل هايي كه ضوابط ايمني رعايت نشده و خطرناك بوده است؛ جايي كه مردم اطراف و مالكان مربوطه هنگام وقوع حادثه آتش سوزي فرار مي كنند. در چنين وضعي، آتش نشانان خود را به دل حادثه مي زنند تا شايد بتوانند از آلام و خسارات جاني و مالي مردم بكاهند اما معمولا به دليل فضاي حوادث آتش سوزي و به لحاظ تنفسي، آلوده به مواد شيميايي حاصل از سوختن انواع كالا در كارخانه، كارگاه و... مي شوند كه اثرات منفي روي جسم آتش نشانان مي گذارد. مع الوصف، آتش نشانان با علم به اين شرايط كاري هيچ وقت نسبت به ارايه خدمات بهتر، كوچكترين غفلت و تأمل نمي كنند.»
اصول توصيه هاي ايمني
از معاون امور عمليات سازمان آتش نشاني مي پرسم توصيه شان به مردم درباره ايمني محيط زندگي چيست؟ او با اين پيش گفتار كه هنگام رخداد حوادث اعم از مالي، جاني و پزشكي در يك جامعه آتش نشان و پليس حضور خواهند داشت، توضيحاتي با عنوان چند اصل مي دهد: «يك ارتقاي سطح اطلاعات و ايمني جامعه است بدين معنا كه مردم بايد به يك سطح بالاي آگاهي برسند كه توجه داشته باشند اتفاقي نيفتد، بيمار نشوند و در منزل آتش رخ ندهد. اصل دوم ايجاد ضوابط و مقررات بازدارنده به عنوان قانون و دستورالعمل ها تمام و كامل رعايت شوند. مردم براساس اين گونه ضوابط ايمن سازي كنند تا هيچ گاه مكان خطرآفريني نداشته باشند. در اين ارتباط، كارگاه، ساختمان، خودرو و... بايد استاندارد باشند و ضوابط ايمني در آن رعايت شود تا حادثه اي رخ ندهد.اصل سوم هم چنانچه سطح علمي و اطلاعات مردم كافي نباشد و ضوابط، مقررات و استانداردهاي مذكور لحاظ نشوند، نيروهاي آتش نشاني يا بهداشتي وارد صحنه شده و حوادث را متوقف و يا با آن مقابله مي كنند. اما علت وقايع و در يك جمله كل حوادث به دليل عدم رعايت مسائل ايمني و استاندارد نبودن وسايل رخ خواهد داد.»
30 سال امدادرساني به مردم
آبان ماه بيايد 30 سال است كه در آتش نشاني امدادگري كرده است. اكنون رئيس ايستگاه هاي 8 و 85 سازمان است. موقعي كه به اتاق كارش مي روم سرزندگي و شادابي اش اين حس را برمي آورد كه از خرمن آتش و كوه آوار و... رضايت وجدان كار از نوع فداكاري اش در لحظه هاي دهشتناك كمك به همنوعان آسيب ديده، همچون شاخه گلي خوش رنگتر از هر شعله اي در گلدان زندگي اش، طراوت بخش است. از او كه مي پرسم خاطره اي خوش تعريف كند. عليرضا مؤدت، نتيجه انساني ياوري و كمك به مردمان آسيب ديده در هر نوع حادثه را ظاهرا و تلويحا خاطره خوش مي داند. بنابراين شكل عملي امدادرساني و نجات و ايمن سازي را توصيف مي كند.
با چنين مطلع كلامي مي گويد: «ما هر جا حضورمان مثبت و مثمر است خاطره خوب است چه زير آوار و چه در فضاي آلوده به گاز 2CO كه ما آن را مرگ خاموش مي گوييم و چه در ميان شعله آتش.»
فرار از آتش
چند تا از خاطرات وي را به صورت خلاصه، مي خوانيم:
«چند سال پيش يك سينما در يكي از خيابان ها طعمه حريق مي شود. بلادرنگ از ايستگاه به محل حادثه مي رويم. عمليات اطفاي حريق به طور كامل انجام مي شود. تقريبا در دقايق آخر عمليات به ما اطلاع دادند كه سينما، سرايدار داشته است كه يك خانواده چهارنفره اند. اطراف سينما را گشتيم اما كسي را نيافتيم. نردبان گذاشته و روي بام سينما رفتيم و ديديم خانواده و همچنين خود سرايدار اطراف يك كولر به عنوان جاي امن نشسته اند غافل از اين كه هر چه دود سمي ناشي از آتش سوزي بوده از طريق كانال كولر به بام مي رفته است. من فوري دو كودك بي رمق سرايدار را بغل كردم و از پله هاي نردبان 30 متري پايين بردم.»
خاطره ديگر او چنين است:
«هنگام خاموش كردن آتش در يك خانه، خانم مسن ساكن خانه اصرار مي كند در اتاقي را كه نشان مي دهد باز كنم. با توجه به اين كه پوشش ضدحريق دارم، هنگامي كه مي خواستم به آن اتاق بروم، همكارم با پودرآب كاملا مرا خيس كرد در ميان آتش در اتاق را باز كردم. مقداري لوازم گوناگون آنجا بود. سريع وسايل را بيرون آوردم. همكارم همچنان با پودر آب مرا خيس مي كرد. عمليات كه تمام شد آن خانم با گريه مي گويد «ديدم شما چگونه در دل آتش رفتيد و آن اثاثيه كه جهيزيه نوه ام است را بيرون آورديد.» من آن شب احساس غروري انساني داشتم و از خدا تشكر كردم كه چنين شغلي به من داده است.»
«مودت» خاطرات ديگري هم تعريف مي كند و خاطره خوش را دعا كردن مردم مي داند و مي گويد «عشق و علاقه آتش نشاني و كمك به حادثه ديدگان در آتش در خون و رگ زندگي ام جريان دارد.»
چتر گسترده آموزش عمومي
«تيموري» در بخش ديگر اظهارات خود بحث فراگيري آموزش هاي تئوري و عملي اطفاي حريق و توزيع وسيله خاموش كننده آتش را مطرح مي كند. بنا به گفته وي «در شهر تهران از مقاطع مختلف تحصيلي در بخش آموزش و پرورش، صنوف موجود مرتبط با اصناف تا دواير دولتي، سازمان هاي بحران كشور و پيشگيري و مديريت شهر تهران درخصوص حوادث، ارتباطات في مابين برقرار است. در همين زمينه با برنامه ريزي و مديريت، بخش اعظمي از جامعه دوره هاي مختلف را در سازمان آتش نشاني طي كرده اند. همچنين با كسب مجوز هيئت مديره سازمان و شوراي اسلامي شهر تهران تمام 6400 مدرسه تهران توسط كارشناسان بازديد و دستورالعمل هاي ايمني به مديران ابلاغ شده است. در كنار اين اقدامات به تمام مدارس وسيله خاموش كننده هاي كوچك پودر و گاز 2CO اهدا شده است، ضمن اين كه كارشناسان آموزش هاي تئوري و عملي ارايه داده اند.»
بنا به گفته معاون امور عمليات آتش نشاني تداوم اين شيوه آموزشي چنين است كه هر سال با آغاز فصل تحصيلي و بازگشايي مدارس مجددا از سوي سازمان از مدارس بازديد و خاموش كننده هاي اهدايي آماده سازي و شارژ مي شوند. از سوي ديگر در بخش اماكن مذهبي به همه مساجد، حسينيه هاو تكايا كه به صورت ثابت و موقت در بعضي از ايام خاص احداث مي شوند، خاموش كننده آتش داده مي شود.
تجهيز 45000 تاكسي
به خاموش كننده آتش
«تيموري» همچنين اضافه مي كند: «برابر اطلاعاتي كه آتش نشاني از سازمان تاكسيراني شهر تهران دريافت كرده حدود 45 هزار تاكسي گردشي شناسايي شده و با تعامل في مابين و دعوت از مالكان تاكسي هاي مذكور، نسبت به نصب وسيله خاموش كننده آتش، روي اين تاكسي ها و آموزش مقدماتي و اهداي CD آموزشي اقدام شده است.»
وي مي افزايد: از آغاز شروع اين طرح بيش از 18 هزار تاكسي در شهر تهران آماده مقابله با هرگونه آتش سوزي، به عنوان هميار آتش نشاني هستند.
گزارش روز



 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14