(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 8 مهر 1389- شماره 19753

ميشل سليمان ازجامعه جهاني خواست تل آويو را براي اجراي قطعنامه 1701 تحت فشار قرار دهد
اوباما : جنگ افغانستان سخت تراز جنگ عراق است
شمارش معكوس! (چشم انداز)
جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي :انتفاضه سوم بهترين پاسخ به مذاكرات سازش است
صدها هزار نفر در كراچي خواستار آزادي عافيه صديقي از زندان هاي آمريكا شدند
اسلام ستيز هلندي مامور موساد از آب درآمد
هشدار چين به كميته نوبل در مورداعطاي جايزه به مخالفان پكن
واكنش ژاپن به اظهارات مدودف درمورد مالكيت روسيه برجزاير كوريل
تظاهرات مخالفان دولت بحرين در لندن
بحران اقتصادي و آشوب خياباني در سراسر اروپا
ناآرامي در داغستان روسيه به كشته شدن 10 شبه نظامي انجاميد
ازسرگيري مذاكرات نظامي بين دو كره پس از دوسال توقف



ميشل سليمان ازجامعه جهاني خواست تل آويو را براي اجراي قطعنامه 1701 تحت فشار قرار دهد

رئيس جمهور لبنان از جامعه جهاني درخواست كرد تا اسرائيل را ملزم به اجراي مفاد قطعنامه 1701 سازمان ملل كند.
به گزارش خبرگزاري لبنان، «ميشل سليمان» در ديدار با «فيليپه كالدرون» همتاي مكزيكي خود اظهار داشت: لبنان همچنان، نيازمند حمايت جامعه بين المللي و كشورهاي دوست براي اقدام جهت وادار كردن اسرائيل به اجراي همه جانبه مفاد قطعنامه 1701 شوراي امنيت و عقب نشيني از همه اراضي اشغالي در مرزهاي جنوب است.
وي همچنين جلوگيري از نقض حاكميت روزانه لبنان از سوي اسرائيل و تهديدات مكرر آن عليه ملت و سرزمين و ساختار زيربنايي اين كشور را از ديگر خواسته هاي كشورش از جامعه جهاني دانست.

 



اوباما : جنگ افغانستان سخت تراز جنگ عراق است

رئيس جمهور آمريكا تصريح كرد، جنگ افغانستان از جنگ در عراق سخت تر است.
«باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا طي گفت وگو با مجله «رولينگ استون» تصريح كرد معتقد است جنگ در افغانستان دشوارتر از جنگ در عراق است اما به باور وي هنوز استراتژي آمريكا در اين كشور شكست نخورده است!
وي در ادامه ضمن اعتراف به ناتواني پنتاگون در تامين امنيت در افغانستان افزود: هيچ شكي نيست كه در برخي شهرهاي افغانستان همچون قندهار تبديل به مكان امن نشده است.
اوباما همچنين در توضيح چرايي بركناري ژنرال مك كريستال، فرمانده سابق نيروهاي آمريكايي در افغانستان گفت: او تحت تاثير كاركنان زيرمجموعه خود بود و نتوانست خود را با استانداردها وفق دهد.

 



شمارش معكوس! (چشم انداز)

سيدياسر جبرائيلي
شمارنده معكوسي كه بر پيشاني پايگاه اينترنتي «ملت واحد» One Nation Working Together قرار گرفته، عدد 2 را نشان مي دهد و اين يعني 2 روز بيشتر تا گردهمايي عظيم ملت آمريكا عليه دولت واشنگتن باقي نمانده است. بناست روز شنبه دهم مهرماه صدها هزار نفر از سراسر آمريكا به واشنگتن رفته و در بازار ملي پايتخت عليه كاخ سفيد بشورند. صدها هزار تن ديگر نيز به تعبير خودشان «تظاهرات محلي» برگزار مي كنند و خلاصه كلام آنكه جنبش اجتماعي عظيمي كه كابوس ديرينه شكل گيري آن، هوش از سر مقامات آمريكايي برده بود، سرانجام در «ايالات متحده» شكل گرفته است. با گذشت هفته ها از ارائه فراخوان اين تظاهرات تاريخي، رسانه هاي مطرح آمريكايي درباره آن تاكتيك سكوت را برگزيدند تا مبادا انتشار خبري و نظري بر تعداد معترضين بيافزايد. تازه ديروز بود كه «كريستين ساينس مانيتور» زبان باز كرد و نوشت «درباره اين تظاهرات شنيده ايد؟ گيريم بريزند و تظاهرات كنند، چه كسي، يعني كدام رسانه، به آنها توجه مي كند؟».
زماني در تاريخ خواهند نوشت كه اساسا بزرگترين مشكل آمريكايي ها همين «بي توجهي به مردم» بود. مورخان روايت خواهند كرد كه حاكمان آمريكا در فضاي موهوم و مجازي «رسانه« زيستند و خيال كردند كه اگر واقعه اي به اين فضا كشيده نشود، هر چند عظيم باشد، واقعيت ندارد؛ و در مقابل، حادثه هاي كوچك و بي اهميت را زير ذره بين رسانه بردند و بزرگ كردند و درباره اش سخن ها گفتند و اميدهاي واهي در دل زنده كردند!
تظاهرات سراسري روز شنبه اما واقعيت دارد. نه تنها جنبش «ملت واحد»، كه صد ها جنبش قدرتمند ديگر نيز در خاك آمريكا در حال فعاليتند و جالب آنجاست كه خواسته هايي محدود و اتوكشيده چون «حمايت از حقوق حيوانات» ندارند؛ مطالباتي اساسي و اوليه دارند كه دستگاه فاسد و ناكارآمد حكومتي آمريكا از عهده برآوردن آن برنمي آيد.
با مروري بر اهداف اعلام شده بيش از 400 سازمان غيردولتي كه تظاهرات پس فردا را ترتيب داده اند، مي توان دريافت كه مهمترين خواسته معترضان، تحقق وعده هايي است كه به نام «تغيير» آنها را پاي صندوق هاي راي كشانده بود. مانيفست «ملت واحد» مي گويد، «ما دانش آموزان، دانشجويان، كارگران، كارمندان، بازنشستگان، جوانان، بوميان، بيكاران و بي خانمان هايي هستيم كه تصميم گرفته ايم دست در دست هم دهيم و تظاهرات كنيم. ما به خيابان ها مي ريزيم تا آن «روياي آمريكايي» وعده داده شده را مطالبه كنيم. تظاهرات مي كنيم تا خواستار احقاق حقوق مدني و شهروندي خود شويم.»
تا به امروز دولت آمريكا سعي كرده است كه هر جنبشي را در آغاز خاموش كند و يا با نفوذ به درون آن به انحرافش بكشاند.آخرين مورد از اين دست، تشكيل جنبش «ماليات ديگر بس است» ( Tax Enough Already ) با عنوان TEA Party عليه اخذ ماليات از مردم براي توسعه طلبي هاي كاخ سفيد بود كه رسانه هاي وابسته به آمريكا كلا قضيه را تغيير داده و تبليغ كردند كه اين «جنبش حزب چاي!» است و «سارا پيلين»جفت انتخاباتي «جان مك كين» را نيز رهبر آن و هدفش را انتخابات نوامبر معرفي كردند تا كار تمام شود؛ توانستند جنبش را از دست مردم خارج سازند. اما اين بار كاخ سفيد توان منحرف كردن جنبش «ملت واحد» را ندارد چرا كه اينها صراحتا خود را از «همه طيف ها» خوانده و توامان از وابستگي به جرياني خاص تبري جسته اند.
اين است كه از اين پس بايد منتظر وقايعي جدي در خاك آمريكا بود. كاخ سفيد اولين نشانه ها درباره اوج گرفتن اعتراضات مردمي را در افت شديد ميزان مشاركت مردمي در انتخابات نوامبر سال جاري خواهد ديد. پيشتر درباره جريان هاي تجزيه طلب ايالات مختلف آمريكا سخن گفته ايم. اين ايالات كه تعدادشان كم هم نيست بر اين باورند كه منابع، درآمد و موقعيت ژئوپلتيك لازم براي استقلال را دارند و چون واشنگتن از عهده برآورده كردن خواسته هايشان برنمي آيد، راهي جز تجزيه ندارند. آغاز به كارجنبش «ملت واحد» و يكصدا شدن سراسر آمريكا عليه حاكميت اين كشور، جريان هايي اين چنين را به صورت قابل توجهي تقويت خواهد كرد. از سوي ديگر، بحران اقتصادي كنوني آغاز ماجراست، امروز بيش از 46 ميليون فقير در آمريكا وجود دارد و فردا روزي كه با ملموس تر شدن اثرات بحران، بر تعداد اين فقرا و گرسنگان افزوده شود، شورش هاي اجتماعي اجتناب ناپذير است. البته بايد تاكيد كنيم كه از كنار مسئله اقتصاد در آمريكا نبايد به سادگي عبور كرد. رابطه مردمان اين كشور پولي تعريف شده و دلار عامل يكپارچگي اجتماعي آنهاست. امروز اين عامل رو به زوال گذاشته و نتيجه طبيعي آن، ازهم گسيختن رابطه مردم و حاكمان است. «زبيگنيو برژينسكي»درست حدس زده است كه بحران اقتصادي كنوني از القاعده و چين و روسيه هم براي آمريكا خطرناك تر است. «ساموئل هانتينگتون» راست مي گويد كه آمريكاي امروز از «چالش هاي هويتي» رنج مي برد.
هفته نامه آلماني اشپيگل اخيرا از افزايش تضاد طبقاتي در آمريكا خبر داد و هافينگتون پست تبديل شدن ايالات متحده به يك كشور جهان سومي را اعلام كرد. پرسشي معقول كه در اين ميان بايد به دنبال پاسخش بود اين است كه آيا دولت آمريكا توان يك چرخش استراتژيك، بازگشت از سياست هاي كنوني و برآورده كردن نيازهاي اساسي و اوليه مردم خود را دارد؟ بي ترديد نمي توان منكر ثروت و امكانات موجود در آمريكا شد، اما آنچه بازگشت و «تغيير» را براي آمريكا ناممكن ساخته، سيطره كارتل ها، تراست ها و مالكان صنايع نظامي بر آمريكاست. فقط به عنوان يك نمونه، چند سال پيش رابرت گيتس اعلام كرده بود كه اگر قصد «بقا» داريم بايد تعداد پايگاه هاي نظامي خود در جهان را به يك سوم(يعني از يك هزار به سيصد) كاهش دهيم. اين اتفاق نيفتاد و امروز گيتس طرحي ديگر درانداخته و اعلام كرده كه قصد دارد بودجه نظامي پنتاگون را طي پنج سال 100 ميليارد دلار كاهش دهد، اما سوال اين است كه سرمايه داراني كه از طريق فروش تسليحات به دولت امورات خويش مي گذرانند و عملا دولت را نيز به خدمت گرفته اند، اجازه عملياتي شدن طرح گيتس را خواهند داد؟ پاسخ اين سوال مثبت به نظر نمي رسد.
نظام سياسي آمريكا ميليتاريزه شده و امروز دولت اين كشور يك ديكتاتوري نظامي است. اين وضعيت براي مردمي كه وعده «بهشت زميني» به آنها داده شده بود، قابل تحمل نيست. آيا تظاهرات روز شنبه آغاز يك شمارش معكوس نيست؟ شمارش معكوسي براي پايان ايالات متحده آمريكا؟

 



جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي :انتفاضه سوم بهترين پاسخ به مذاكرات سازش است

جنبش اسلامي حماس و جهاد اسلامي در واكنش به اصرار رژيم صهيونيستي براي ادامه شهرك سازي، از مردم فلسطين خواستند، تا انتفاضه سوم را آغاز كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، اسماعيل هنيه رئيس دولت منتخب فلسطين در غزه طي سخناني به مناسبت دهمين سالگرد انتفاضه دوم فلسطين تأكيد كرد: انتفاضه، فلسطينيان را به پيروزي و آزادي نزديكتر كرده است. به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، اسماعيل هنيه يادآور شد: انتفاضه، غرب فلسطينيان را باز گرداند و آنها را به پيروزي و آزادي نزديكتر كرد. هنيه كه از رهبران برجسته حماس است خاطرنشان كرد: انتفاضه صحنه قهرمانانه اي پديد آورد كه در اراده كودكان سنگ بدست متجلي شد و راه ما را به سوي آزادي مسجدالاقصي هموار مي كند.وي با اشاره به اينكه خط مشي مذاكرات تنها منجر به خستگي بيشتر ملت فلسطين خواهد شد تأكيد كرد: ملت ما سلاح را بر زمين نخواهد گذاشت و به مقاومت خود، ادامه خواهد داد، زيرا ما حق داريم كه با وجود اشغالگري در سرزمين خودمان به مقاومت ادامه دهيم.
هنيه تنها راه بازگرداندن وحدت بين فلسطينيان را برقراري آشتي ملي دانست و گفت: آرزوي ما اين است كه ملت ما در سرزمين خود زندگي با عزت داشته باشد و از حق حاكميت كامل برخوردار شود و فلسطينيان آواره نيز به سرزمين هاي آبا و اجدادي خود برگردند. در همين حال، به مناسبت دهمين سالگرد انتفاضه فلسطينيان، نمايندگان جنبش حماس در مجلس قانونگذاري در غزه نشست ويژه اي برگزار كردند.
انتفاضه در راه است
نمايندگان حماس در پارلمان فلسطين تأكيد كردند كه رژيم صهيونيستي رو به زوال و انتفاضه آزادسازي فلسطين اشغالي در راه است.
نمايندگان فراكسيون «تغيير و اصلاح» وابسته به جنبش مقاومت اسلامي فلسطين در پارلمان تصريح كردند: انتفاضه الاقصي كه دهمين سالروز خود را پشت سر مي گذارد مايه خير و بركت زيادي براي ملت فلسطين شده است.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، اين نمايندگان متذكر شدند: تشديد روند يهودي سازي و شهرك سازي و موج بازداشت ها و تحريم اقتصادي ملت فلسطين، بزرگترين گواه بر اين واقعيت است كه رژيم صهيونيستي رو به زوال گذاشته است.
نمايندگان حماس هشدار دادند: انتفاضه آزادسازي در راه است و تحقق اين امر در گرو تشريك مساعي است و گريزي از وحدت نيست و يكپارچگي و همدلي، يك خواست اساسي و ضروري براي بسترسازي جهت اجراي پروژه هاي آزادسازي به شمار مي رود.
در همين حال «گردان هاي القدس» شاخه نظامي جنبش جهاد اسلامي همزمان با دهمين سالروز انتفاضه دوم الاقصي، خواستار انتفاضه جديد فلسطيني ها عليه رژيم صهيونيستي شد. در بيانيه اي كه از سوي اين گردان ها منتشر شد با اعلام اينكه از آغاز انتفاضه دوم تاكنون 456 تن از رهبران و اعضاي گردان هاي قدس به شهادت رسيده اند، خواستار انتفاضه جديد به مناسبت دهمين سالگرد انتفاضه شدند. «ابواحمد» سخنگوي گردان هاي قدس نيز در اين بيانيه، تأكيد كرد كه جنبش جهاد اسلامي هرگز دست از جهاد و مقاومت بر نخواهند داشت.
مذاكرات سازش
بيهوده است
نتايج تازه ترين نظرسنجي از شهروندان فلسطيني نشان مي دهد 72 درصد آنها معتقدند، رئيس حكومت خودگردان فلسطين نمي تواند از طريق مذاكرات سازش، اصول ملي را حفظ كند.
برپايه اين گزارش، طبق يافته هاي اين نظرسنجي، تنها 5 درصد از پرسش شوندگان به موفقيت محمود عباس در حفظ اصول ملي فلسطين از طريق مذاكرات سازش نظر مثبت دارند.اين يافته ها، حاصل نظرسنجي از هفت هزار و 891 فلسطيني ساكن در كرانه باختري و باريكه غزه است.
در همين حال گزارش «شبكه تلويزيوني فرانس 24» حاكي است در پي از سرگيري شهرك سازي از سوي رژيم صهيونيستي كه مذاكرات مستقيم سازش را به مخاطره افكند، تمامي نگاه ها به سوي عباس است كه از آن كناره گيري كند.
كاخ سفيد نيز از ترس و واهمه شكست مذاكرات به اصطلاح صلح، بار ديگر، «جورج ميچل» فرستاده ويژه آمريكا در امور خاورميانه را براي نجات گفت وگوهاي سازش روانه خاورميانه كرد.
فرستاده ويژه آمريكا، روز سه شنبه وارد منطقه شد تا تلاش كند، از شكست روند مذاكرات صلح جلوگيري كند. خبرگزاري فرانسه در خصوص مأموريت ميچل اعلام كرد كه وي براي مأموريتي كه تلاش نااميدانه براي نجات مذاكرات صلح خوانده مي شود وارد منطقه شده است و قرار است با بنيامين نتانياهو ديدار و گفت وگو كند.

 



صدها هزار نفر در كراچي خواستار آزادي عافيه صديقي از زندان هاي آمريكا شدند

صدها هزار تن از مردم پاكستان با برپايي تظاهرات گسترده عليه آمريكا، خواستار آزادي دانشمند مسلمان پاكستاني شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، سه شنبه بيش از 300 هزار نفر از مردم، از جمله زنان و كودكان پاكستاني به دعوت جنبش «متحد قومي» در شهر كراچي تظاهرات كردند و طي اين تظاهرات، محكوميت ناعادلانه دكتر «عافيه صديقي»، دانشمند مسلمان پاكستاني به 86 سال زندان توسط آمريكا را محكوم كردند.
در اين تجمع بسيار گسترده، تظاهركنندگان با در دست گرفتن تصاوير اين دانشمند و حافظ قرآن، از دولت خود خواستند براي آزادي وي با تمام ظرفيت اقدام كنند.مردم كراچي كه سرتا سر خيابان «جناح» را از جمعيت پر كرده بودند، ضمن اعلام همدردي با خانم «صديقي» نسبت به عواقب نگه داشتن هم وطن خود در زندان هاي آمريكا، به واشنگتن هشدار دادند.
گفتني است، عافيه صديقي متولد شهر كراچي است كه در سال 2003 پس از حملات 11سپتامبر، به بهانه هاي واهي توسط اف.بي.آي دستگير شد.
اين دانشمند مسلمان پس از دستگيري در پاكستان، به زندان بگرام منتقل و از آنجا به آمريكا منتقل شد. وي پس از مقاومت در برابر انواع شكنجه هاي وحشيانه، چندي پيش به اتهام «همكاري با القاعده به تحمل 86 سال زندان محكوم شد.
انتشار اخبار شكنجه هاي جنسي و محكوميت به زندان اين زن پاكستاني چند روزي است كه موجي از خشم و نفرت هموطنان وي را به دنبال داشته است. يادآوري مي شود اوايل مهر ماه، يك هيئت پارلماني پاكستان براي آزادي صديقي به آمريكا رفت اما تاكنون نتايج اين سفر به درستي منتشر نشده است.
اسلام آباد هشدار داد به نقش خود در حفظ امنيت مسير كاروان هاي لجستيكي ناتو در پاكستان پايان مي دهد.
به گزارش خبرگزاري ها، يك مقام پاكستاني در گفت وگو با آسوشيتدپرس هشدار داد، اسلام آباد از اين پس در مورد حفاظت از كاميون هاي حامل سوخت و تجهيزات نظامي و كمك هاي ديگر براي نيروهاي ناتو در افغانستان اقدامي نمي كند. به گفته وي، اين اقدام دولت اسلام آباد در واكنش به ورود غيرقانوني نيروهاي ناتو به خاك پاكستان انجام مي گيرد.

 



اسلام ستيز هلندي مامور موساد از آب درآمد

يك مركز تحقيقاتي آلمان، ارتباط اسلام ستيز هلندي با موساد را افشا كرد.
«رود كوب منتس» محقق مركز تحقيقات علوم اجتماعي برلين د رگفت وگو با خبرنگاران، ارتباط تنگاتنگ «گرت ويلدرز» اسلام ستيز هلندي با سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي (موساد) را فاش كرد و گفت: تماس هاي بسيار عميق و فشرده ويلدرز با اسرائيل، كاملا روشن و واضح است و به دليل همسر يهودي اش دوران جواني خود را در سرزمين هاي اشغالي گذرانده است.
اين محقق مركز تحقيقات علوم اجتماعي برلين متذكر شد: شايد منافع اسرائيل براي ويلدرز آنقدر مهم است كه حاضر به انجام خدماتي براي موساد شده باشد.
رود كوب منتس در اين نشست كه با عنوان امكان شكل گيري حزبي ضداسلامي در آلمان سخن مي گفت با اشاره به مطالب منتشر شده در رسانه هاي هلند از جمله روزنامه «فولكس كراند» درباره ويلدرز يادآور شد: در اين مطالب، مواردي در خصوص ارتباط اين سياستمدار با سرويس هاي اطلاعاتي اسرائيل درج شده بود.
در همين حال، يك منبع خبري هلندي نيز درباره ارتباط ويلدرز با موساد به ايرنا گفت: فيلمي در اين باره در شبكه «يوتيوب» به نام «پيامبري كه بايد از آن ترسيد» وجود دارد كه در اين فيلم شواهد و مدارك لازم در اين رابطه نشان داده مي شود.
به گفته اين منبع، رهبر «حزب براي آزادي هلند»، تماس هاي بسيار زيادي با سفارت اسرائيل دارد و همسر مجاري وي نيز يهودي است.
هشدار در مورد اسلام ستيزي
در همين حال، رهبران كشورهاي اسلامي طي نشستي در سازمان ملل با درخواست از غرب براي مقابله با حملات عليه اسلام، هشدار دادند، اين اقدام ها، تهديدي فزاينده عليه امنيت بين المللي است.
برپايه اين گزارش، رهبران كشورهاي اسلامي، طي سخنراني هايي در نشست مجمع عمومي سازمان ملل اعلام كردند: اسلام هراسي موجب تفرقه فزاينده بين مسلمانان و غرب خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، تهديد به اقدام موهن «قرآن سوزي» از سوي يك كليساي آمريكايي، مناقشه بر سر احداث يك مسجد در نزديكي محل وقوع حملات 11 سپتامبر در نيويورك و حملات عليه نهادهاي اسلامي در كشورهاي اروپايي از جمله موارد عمده اي است كه موجب دغدغه خاطر كشورهاي اسلامي شده است.

 



هشدار چين به كميته نوبل در مورداعطاي جايزه به مخالفان پكن

رئيس مؤسسه نوبل از هشدار پكن به اين مؤسسه در مورد اعطاي جايزه به مخالفان دولت چين خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ايلنا، «گيرلوند ستاد»، رئيس مؤسسه نروژي نوبل كه سمت دبيري كميته نوبل را نيز بر عهده دارد گفت كه «فوجينگ»، معاون وزير خارجه چين در ماه جولاي (تير گذشته) به نروژ سفر و با وي ديدار كرد. به گفته لوند، فوجينگ در اين ديدار به طور حضوري به وي متذكر شد اعطاي جايزه نوبل به مخالفان دولت چين، مي تواند پيامدهاي منفي بر روابط دو كشور داشته باشد.
هر چند اين نروژي در گفت وگو با آسوشيتدپرس مدعي شد، كميته نوبل كاملاً مستقل است، ولي متاسفانه بررسي تاريخ اعطاي جوايز، كاملاً نشان مي دهد كه كميته صلح نوبل كاملاً در خدمت امپرياليسم آمريكا، صهيونيسم و مدرنيسم غرب بوده است. اين كميته حتي به افرادي مثل «اسحاق رابين» رئيس اسبق رژيم صهيونيستي نيز جايزه صلح نوبل اعطاء كرده است!
اكنون حتي بسياري از كارشناسان مستقل غربي نيز اسرائيل را يك رژيم آپارتايدي (مبتني بر جداسازي نژادي) مي دانند.

 



واكنش ژاپن به اظهارات مدودف درمورد مالكيت روسيه برجزاير كوريل

دولت توكيو به اظهارات رئيس جمهور روسيه درباره مالكيت اين كشور برجزاير«كوريل»، واكنش نشان داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «ديميتري مدودف» چهارشنبه درخلال ديدارش از شبه جزيره كامچاتكا درشرقي ترين نقطه سرزمين روسيه، به خبرنگاران گفت: جزاير «كوريل» منطقه بسيار مهمي از كشور ماست.
مدودف گفت، قصد ديدار از اين منطقه را داشته، اما به دليل شرايط نامساعد آب و هوايي، برنامه اين ديدار لغو شده است. وي در ادامه اظهار داشت كه درآينده نزديك از اين منطقه ديدن خواهد كرد. منطقه جزاير كوريل درجنوب كامچاتكا و شمال جزيره هوكايدو ( ژاپن) قراردارد. طي دهه هاي اخير اين منطقه مورد اختلاف و مشاجره مسكو و توكيو بوده است. نيروهاي شوروي درسال 1945 ميلادي اين منطقه را تصرف كردند.
درپي اظهارات مدودف، «يوشينو سنگوكو» سخنگوي دولت ژاپن، به خبرنگاران گفت، توكيو موضع خود را به اطلاع مسكو رسانده است. وي درپاسخ به اين پرسش كه آيا ژاپن صراحتاً از رئيس جمهور روسيه خواسته است به اين منطقه نرود، پاسخ مثبت داد.

 



تظاهرات مخالفان دولت بحرين در لندن

صدها تن از مخالفان دولت بحرين در اعتراض به سياست هاي ضدانساني حاكمان اين شيخ نشين در لندن دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، گروهي از مخالفان رژيم بحرين عصر سه شنبه با برگزاري تجمعي در مركز شهر لندن به آنچه كه نقض حقوق بشر و سركوب و شكنجه معترضان در آن كشور خواندند، اعتراض كردند.
معترضان بحريني، كه پلاكاردهاي ضد دولتي و عكس هايي از زندانيان سياسي در بحرين را به همراه خود داشتند، در مقابل هتل اينتركنتينانتال لندن دست به تظاهرات زدند.
اين در حالي است كه همزمان با برگزاري تجمع بحريني هاي معترض، اجلاسي براي بررسي راه هاي توسعه سرمايه گذاري و ارتقاي روابط تجاري ميان بازرگانان و تجار انگليسي و بحريني با حضور برخي از مقامات دو كشور در محل اين هتل در جريان بود.
به گزارش ايرنا، مخالفان دولت بحرين با سر دادن شعارهايي عليه خانواده سلطنتي بحرين و توزيع اعلاميه ها و بروشورهايي در ميان مردم، تلاش كردند تا صداي اعتراض خود را به ديگران برسانند.
«دكتر سعيد شهابي» از فعالان بحريني مقيم لندن گفت: حقوق بشر در بحرين به شدت نقض مي شود و ما از جامعه جهاني مي خواهيم به دولت اين كشور فشار وارد كند تا زندانيان سياسي را آزاد كند.
وي دولت بحرين را به فساد و شكنجه زندانيان سياسي و به خصوص شيعيان در آستانه انتخابات متهم كرد.

 



بحران اقتصادي و آشوب خياباني در سراسر اروپا

مردم اروپا در بي سابقه ترين و گسترده ترين تظاهرات اعتراض آميز خود طي يك دهه اخير به خيابان ها ريختند و سياست هاي اقتصادي حاكمان خود را به چالش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري ها از سراسر اروپا خصوصاً مركز اتحاديه اروپايي در بروكسل، صدها هزار تن از مردم كشورهاي اين قاره در اعتراض به وضع وخيم اقتصادي، بيكاري، ناامني شغلي و... دست به تظاهرات و اعتصاب زدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل در گسترده ترين و معني دارترين اين تظاهرات كه در پايتخت اتحاديه اروپا بر پا شد، بيش از يكصدهزار تن از شهروندان 30 ناحيه و ايالت كشور بلژيك اقدام به برپايي تظاهرات و سردادن شعار بر ضد سياست هاي اقتصادي اين اتحاديه كردند.
مردم اين كشور همچنين در بخش هاي مختلف از جمله حمل و نقل دست به اعتصاب زدند بطوري كه دو فرودگاه بروكسل كاملا به حال تعطيل درآمد.
از اسپانيا نيز خبر مي رسد كه تظاهركنندگان خشمگين و ناراضي از وضعيت اقتصادي، در خيابان هاي مادريد پايتخت اين كشور با پليس به زدوخورد پرداختند. پليس تظاهركنندگان را به شدت مورد ضرب و شتم و سركوب قرار داد.
همچنين اعتصاب هاي گسترده نيز حمل و نقل در پايتخت اين كشور را مختل كرد هزاران مسافر سرگردان شدند. همچنين با اعتصاب كاركنان روزنامه هاي اصلي و پرتيراژ اسپانيا كه از سه شنبه آغاز شده است بسياري از باجه هاي روزنامه فروشي خالي شد. از سوي ديگر دو اتحاديه بزرگ صنايع فولاد اين كشور اعلام كردند كه تمام كاركنان اين بخش ها دست از كار كشيده اند.
گفته مي شود اين نخستين اعتصاب سراسري در اسپانيا از سال 2002 به اينطرف است.
در كشورهاي ايرلند، ايتاليا، پرتغال، لهستان، صربستان و لاتيوا نيز مردم به تظاهرات پرداختند و كاركنان بخش هاي مختلف دست به اعتصاب زدند.
در يونان رانندگان كاميون تصميم به ادامه اعتصاب سه هفته اي خود كه از سه شنبه شب آغاز گرديده گرفتند.
در آلمان نيز اگرچه با انگيزه اي متفاوت ولي مرتبط با اوضاع وخيم اقتصادي مردم اين كشور در قالب احزاب چپ و حاميان محيط زيست به خيابان ها آمدند تا به تصميم دولت براي تداوم كار راكتورهاي هسته اي اعتراض كنند.
دولت سوسيال دموكرات اسبق آلمان تصميم گرفته بود راكتورهاي هسته اي را پس از سال 2020 تعطيل كند، اما ائتلاف حاكم به رهبري مركل تصميم گرفت به فعاليت اين نيروگاه ها ادامه دهد.
اتحاديه اروپا كه هدف از تاسيس آن هم افزايي كشورهاي اروپايي و تشكيل بلوكي قدرتمند در اقتصاد دنيا بود و پيش از اين ديگر كشورها براي پيوستن به آن از هم سبقت مي گرفتند، به دليل دنباله روي هاي كوركورانه از سياست هاي آمريكا، به جايي رسيده است كه با سرايت بحران اقتصادي وسيع آمريكا به كشورهاي عضو اين اتحاديه، اوضاع اقتصادي اش روز به روز وخيم تر مي شود و آينده روشني پيش روي آن به نظر نمي رسد.
اينك كه بحران اقتصادي آمريكا كه نتيجه تزريق بي رويه دلارهاي بدون پشتوانه به اقتصاد جهان است، به درون كشورهاي دنباله رو سياست هاي ليبراليستي واشنگتن كشيده شده است.
اينك كه طوفان اعتصاب ها و اعتراضات سرتاسر اروپا را فراگرفته مردم اين كشورها از خود مي پرسند اگر قرار است ما مشكلات سياست هاي رياضت اقتصادي را تحمل كنيم چرا بايد هنوز هم از سياست هاي غلط ديگران كه مسبب اين اوضاع هستند، دنباله روي داشته باشيم.
مردم قاره اي كه تا چندي قبل براي دفاع از حقوق حيوانات به خيابان ها مي ريختند امروز در دفاع از حقوق اوليه معيشتي خود درمانده اند و ديگر خيالي از دغدغه هاي فانتزي سابق خود در سر نمي پرورانند.
هر روز كه زمان جلوتر مي رود بر شدت و حجم اعتراض ها افزوده مي شود و تجمعات شكل خشن تري بخود مي گيرند. اين روزها، درگيري با پليس و آتش زدن خودروهاي پليس تبديل به امري عادي و روزمره شده است.
تحليل گران سياسي معتقدند، آنچه امروز در اروپا مشاهده مي شود فقط واكنش هاي مردم به تصويب برنامه رياضت است، با ملموس تر شدن آثار اين برنامه و افزايش فقر و گرسنگي اروپا صحنه شورش هاي اجتماعي خواهد شد.
سازمان اتحاديه اروپا با گذشت يك سال از تصويب پيمان ليسبون در آستانه فروپاشي قرار دارد.

 



ناآرامي در داغستان روسيه به كشته شدن 10 شبه نظامي انجاميد

در درگيري جداگانه ميان نيروهاي امنيتي و شبه نظاميان در جمهوري داغستان روسيه، به مرگ 10 شورشي انجاميد.
به گزارش خبرگزاري مهر، منابع روسي اعلام كردند ديروز جمهوري داغستان شاهد دو عمليات جداگانه نيروهاي امنيتي روس عليه شبه نظاميان بود كه به گفته منابع دولتي مرگ 10 شورشي را در پي داشت.گفتني است داغستان در مجاورت جمهوري چچن قرار دارد و اين منطقه هفته گذشته شاهد دو بمب گذاري انتحاري و مرگ سه نفر و جراحت بيش از 30 تن ديگر بود. طي سه سده اخير مبارزان استقلال طلب داغستان عليه نيروهاي مسكو جنگيدند كه در مقاطعي از قرن نوزدهم شيخ «شاميل» رهبري اين مبارزات را برعهده داشت.

 



ازسرگيري مذاكرات نظامي بين دو كره پس از دوسال توقف

پيونگ يانگ پس از دوسال، با از سرگيري مذاكرات نظامي بين دو كره موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاري «شينهوا»، پيونگ يانگ ديروز با ارسال پيامي به كره جنوبي موافقت خود را با ازسرگيري مذاكرات نظامي در روستاي مرزي «پانمو نجوم» رسماً اعلام كرد.
وزارت دفاع كره جنوبي با تائيد اين خبر آن را نشانه مثبتي دانست كه مي تواند دركاهش تنش هاي سياسي دو كره مؤثر باشد. اين گفت وگوها در اكتبر سال 2008 متوقف شده بود.
براساس اين گزارش سئول پيش ازاين اعلام كرده بود، اين مذاكرات كه به احتمال زياد امروز (پنجشنبه) برگزار مي شود. بيش از هرچيز برموضوع غرق شدن ناوچه «چئونان» متمركز مي شود؛ حادثه اي كه به همراه رزمايش مشترك سئول -واشنگتن در درياي زرد، دو كره را تا آستانه جنگ هسته اي هم پيش برد.خبرديگر اينكه، ديروز بزرگترين نشست سياسي 30سال اخير كره شمالي با مشاركت صدها مقام اين كشور كمونيستي درپيونگ يانگ برگزار شد، تا گمانه زني ها درباره جانشيني «كيم جونگ اون» فرزند سوم رهبركره شمالي بيش از پيش تقويت شود. «كيم جون اون» 28ساله كه ساعاتي قبل از برگزاري نشست حزب حاكم كارگزاران كره شمالي، با وجود بي تجربگي، ناگهان تبديل به يك ژنرال چهارستاره (بالاترين مقام نظامي) شده بود، پس از شركت دراين نشست نيز به بالاترين مقام در حزب كارگران اين كشور منصوب شد! يادآور مي شود «كيم جونگ ايل» سه شنبه مجدداً درسمت رهبري خود ابقا شد.گفتني است تقريباً تمام تحليلگران سياسي دراين موضوع كه تغيير و تحولات حول و حوش اين نشست مقدمه اي است براي رهبري فرزند سوم كيم جونگ ايل، متفق القول هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14