(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 مهر 1389- شماره 19756

سوريه : در اجلاس مشترك با اسرائيل شركت نمي كنيم
چاوز از ايران ، روسيه ، چين و بلاروس ديدار مي كند
آغاز رايزني هاي نوري مالكي براي تقسيم پست ها در دولت جديد عراق
صهيونيست ها با يورش به مسجد بيت لحم قرآن ها را سوزاندند
رئيس جمهور جديد برزيل در دور دوم تعيين مي شود
گردهمايي 46 كشور آسيا و اروپا در اجلاس بروكسل
بازار داغ فروش سلاح در لبنان حزب الله: فتنه گران به دنبال آشوب هستند
تظاهرات ميليوني در شهرهاي آمريكا تا استقرار عدالت مبارزه مي كنيم
اعتصاب در مترو لندن 3 ميليون مسافر را سرگردان كرد
پنتاگون بخشي از عمليات ضدطالبان را به «سيا» سپرد
پيروزي فرزند علي عزت بگوويچ در انتخابات بوسني وهرزگوين



سوريه : در اجلاس مشترك با اسرائيل شركت نمي كنيم

سوريه اعلام كرد در اجلاسي كه وزير خارجه رژيم صهيونيستي در آن حضور داشته باشد شركت نخواهد كرد.
روزنامه الوطن چاپ سوريه نوشت، مقامات دمشق اعلام كرده اند كه مخالف حضور در اجلاسي هستند كه «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه اسرائيل در آن حضور داشته باشد.
به نوشته اين روزنامه، نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه در صدد ايفاي نقش ميانجي در روند صلح است از اين رو قرار است نشست هاي مقدماتي را در پاريس طي ماه جاري ميلادي با حضور نخست وزير رژيم صهيونيستي، رئيس تشكيلات خودگردان، رئيس جمهور مصر و رئيس جمهور سوريه برگزار كند. الوطن افزود، سوريه پيشاپيش مخالفت خود را با حضور در نشست سران اين اجلاس اعلام كرده است.

 



چاوز از ايران ، روسيه ، چين و بلاروس ديدار مي كند

رئيس جمهور ونزوئلا اعلام كرد به زودي به كشورهاي ايران، روسيه، چين و بلاروس سفر مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «هوگو چاوز»، رئيس جمهور ونزوئلا يكشنبه از برنامه خود براي سفر به كشورهاي ايران، روسيه، چين و بلاروس طي «روزهاي آينده» خبر داد.
وي همچنين اعلام كرد، در سفرش به روسيه به «موضوعات مهمي» اشاره خواهد كرد.
«چاوز» همچنين با اشاره به وقايع اخير در اكوادور براي چندمين بار واشنگتن را متهم به راه اندازي كودتا در اين كشور كرد.
رئيس جمهور ونزوئلا تصريح كرد آمريكا سعي داشت با كودتا در اكوادور، از دست يكي ديگر از دولت هايي كه مطيع واشنگتن نيست خلاص شود.

 



آغاز رايزني هاي نوري مالكي براي تقسيم پست ها در دولت جديد عراق

نوري مالكي رايزني هاي فشرده خود را براي انتخاب اعضاي كابينه و تقسيم پست هاي دولتي در دولت آينده عراق آغاز كرده است.
«حسين الاسد» يكي از رهبران ائتلاف «دولت قانون»، با اعلام اين خبر به روزنامه اماراتي «الخليج» اظهار داشت: ائتلاف اتحاد ملي، يك كميته مذاكره كننده براي مذاكره با ديگر احزاب سياسي عراق از جمله «فهرست العراقيه» و ائتلاف كردستان براي تشكيل دولت تشكيل داده است.
وي گفت: ائتلاف اتحاد ملي به زودي نشستي را با ائتلاف كردستان عراق براي تعيين پست هاي كليدي كشور از جمله سه پست رياست جمهوري، نخست وزيري، رياست پارلمان و ديگر پست هاي وزارتي اصلي برگزار مي كند.
اين رهبر ائتلاف دولت قانون اضافه كرد: ما مرحله بسيار مهمي را پس از اعلام نامزدي نوري مالكي از سوي ائتلاف اتحاد ملي براي پست نخست وزيري پشت سر گذاشتيم و مرحله جديدي آغاز شده كه مربوط به نحوه تشكيل دولت است.
از سوي ديگر، «عبدالحليم الزهيري» مشاور نوري مالكي در راس هيئتي از سوي ائتلاف دولت قانون راهي كشورهاي حوزه خليج فارس شده تا حمايت اين كشورها را از كانديداتوري مالكي و دولتي كه وي در آينده تشكيل خواهد داد جلب كند.
وي درباره تلاش هاي هدفمند براي تشيكل دولت عراق تصريح كرد: مالكي از اكثريت برخوردار است و دادگاه قانون اساسي نيز تصويب كرده كه فراكسيون بزرگتر در پارلمان حق اعلام كانديداي نخست وزيري را دارد.
در همين حال رايزني هاي ائتلاف اتحاد ملي براي تشكيل دولت جديد با حضور تمامي طرف هاي پيروز در انتخابات آغاز شده است و اين ائتلاف از پيشنهاداتي براي تقسيم پست هاي كليدي از جمله اعطاي پست رياست جمهوري به كردها و پست رياست پارلمان به فهرست العراقيه پرده برداشت.
گرچه در اين راستا، «مجلس اعلاي اسلامي عراق»، مخالفت خود را با دولتي كه به رياست نوري مالكي تشكيل شود به كردها ابلاغ كرده و براي تلاش به عنوان فراكسيون مخالف در داخل پارلمان در صورت پس نگرفتن اين كانديداتوري اعلام آمادگي كرده است.
«مسعود بارزاني» رئيس منطقه كردستان عراق نيز بدون اشاره به موضع گيري كردها تنها به اين نكته بسنده كرد كه كردها، آماده پيوستن و مشاركت در هر دولتي در بغداد هستند كه قانون اساسي را اجرا كند. نوري مالكي نيز در واكنش به موضع گيري و اظهارنظرهاي متفاوت، خاطرنشان كرد: دولت جديد، متعلق به تمام عراقي ها خواهد بود و هيچ گونه تبعيضي را ميان عراقي ها قائل نخواهد شد.
نخست وزير عراق تشكيل دولت مشاركت ملي واقعي را خواستار شد و از تمامي فراكسيون ها و رهبران اتحاد ملي كه به وي اعتماد كرده اند تقدير كرد. در همين زمينه «محمود الميالي» عضو حزب الدعوه در گفت وگو با فارس از اختلاف نظر عميق در بين فهرست «اياد علاوي» براي حمايت از دولت نوري مالكي خبر داد و گفت: تاكنون 30 نماينده عضو فهرست العراقيه از نامزدي مالكي حمايت كرده اند.الميالي يادآور شد: از آنجايي كه فهرست العراقيه از 6 گروه سياسي مهم تشكيل شده است، اين فهرست از رويه و نظر سياسي واحدي در مخالفت با نخست وزيري مالكي برخوردار نيست و به همين دليل وقتي دولت جديد تشكيل شود، بسياري از اعضاي فهرست العراقيه از اين ائتلاف جدا شده و به روند تشكيل دولت خواهند پيوست. وي گفت: فهرست العراقيه، پست هاي مهمي را در دولت آينده به عهده خواهد گرفت كه مهم ترين آن رياست پارلمان خواهد بود. الميالي درباره جريان صدر خاطر نشان كرد: اين جريان، تصدي چهار وزارتخانه را به عهده خواهد گرفت و پست هاي مهمي مانند معاونت نخست وزيري به اين جريان واگذار خواهد شد.

 



صهيونيست ها با يورش به مسجد بيت لحم قرآن ها را سوزاندند

سرويس خارجي-
در پي اقدام گستاخانه صهيونيست ها در به آتش كشيدن يك مسجد در جنوب بيت لحم و سوزاندن قرآن، فلسطيني هاي ساكن اين منطقه با متجاوزان درگير شدند و آنها را از مسجد اخراج كردند.
شماري از شهرك نشينان صهيونيست ساعت هاي اوليه روز گذشته با يورش به مسجد الانبيا در روستاي «بيت فجار» واقع در جنوب شهر بيت لحم ضمن اهانت به اعتقادات مسلمانان قرآن هاي اين مسجد را به آتش كشيدند.
صهيونيست هاي افراطي در حالي كه عليه مقدسات اسلامي شعار مي دادند و اهانت مي كردند درهاي ورودي مسجد را شكستند و سپس با ريختن بنزين در درون مسجد فرش هاي آن را به آتش كشيدند و در همان حال نيز قرآن هاي نفيس اين مسجد را به درون آتش انداختند.
شهرك نشينان صهيونيست كه از حمايت نظاميان اسرائيلي برخوردار بودند، همچنين با گرافيت شعارهايي بر روي ديوارهاي مسجد عليه مسلمانان و پيامبر گرامي اسلام(ص) نوشتند.
به دنبال اين اقدام اهانت آميز، فلسطيني هاي ساكن روستا بلافاصله در مسجد حاضر شدند و پس از درگيري تن به تن با صهيونيست ها آنان را از مسجد الانبيا اخراج كردند.
در پي اين درگيري شديد كه طي آن چند صهيونيست زخمي شدند پليس رژيم صهيونيستي در حمايت از شهرك نشين ها وارد عمل شد و با شليك گاز اشك آور و گلوله به درگيري ها خاتمه داد.
بيت لحم در نزديكي بيت المقدس واقع است و زادگاه حضرت مسيح(ع) به شمار مي آيد.
به دنبال اين درگيري شديد پليس رژيم صهيونيستي در بيت لحم و شهرك هاي اطراف و همچنين بيت المقدس وضعيت امنيتي ويژه اي برقرار كرد و به نيروهاي خود دستور آماده باش داد.
اهالي منطقه بيت فجار اظهار داشتند كه بخش هاي زيادي از مسجد الانبيا به دنبال اين آتش سوزي خسارت ديده است.
اين نخستين بار نيست كه رژيم صهيونيستي به مساجد و مقدسات اسلامي مسلمانان اهانت مي كند.
از سوي ديگر، اين اقدامات اهانت آميز و گستاخانه توسط صهيونيست ها در حالي صورت مي گيرد كه قرار است جلسه هفتگي كابينه رژيم صهيونيستي با هدف بررسي آينده مذاكرات سازش در سايه ادامه شهرك سازي ها برگزار شود.
رژيم صهيونيستي همچنين در راستاي تعدي و تجاوز به حقوق فلسطيني ها روز يكشنبه با بولدوزرهاي خود بخشي از روستاي مسلمان نشين فلسطيني «كفر قرع» در 40 مايلي شمال تل آويو را تخريب كرد اما با مقاومت اهالي غيور اين منطقه مواجه و آنها مجبور به عقب نشيني شدند.
صهيونيست ها در مدخل هاي ورودي اين روستا مانع از حضور خبرنگاران براي پوشش خبري حمله وحشيانه آنان به روستاي كفر قرع شدند. شاهدان عيني اعلام كردند كه نيروهاي زيادي از پليس و واحدهاي ويژه اي براي حمايت از عمليات بولدوزرها در اين روستا وارد آن شدند و از طرف ديگر راه هاي منتهي به اين روستا را بستند.
خودروهاي ارتش رژيم صهيونيستي همچنين روز گذشته اقدام به پيشروي در اراضي شرق اردوگاه البريج واقع در مركز نوار غزه كرده و دست به تيراندازي هاي پراكنده و تخريب اراضي شهروندان فلسطيني در اين منطقه كردند.
شش دستگاه خودروي نظامي ارتش صهيونيستي به همراه دو دستگاه تانك و يك دستگاه نفربر اقدام به تخريب اراضي فلسطينيان در عمق 200 متري نوار مرزي شرق نوار غزه كردند.
به موازات اين اقدامات خشونت آميز و تجاوز به منازل و اراضي شهروندان فلسطيني، رژيم صهيونيستي به بازداشت فلسطيني ها نيز اقدام مي كند كه در همين رابطه طي ماه گذشته بيش از 485 فلسطيني را دستگير كرده است.
ساير رويدادها
¤ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين براي خروج از بن بست مذاكرات سازش در قاهره با حسني مبارك رئيس جمهور اين كشور ديدار كرد.
¤ كاروان كمك هاي بشر دوستانه غزه موسوم به شريان زندگي- 5 شنبه شب وارد خاك سوريه شد.
¤ سازمان هاي مدافع حقوق بشر در كرانه باختري از تشكيلات خودگردان خواستند نماينده جنبش جهاد اسلامي را كه براي چهارمين روز متوالي در اعتراض به بازداشت خود در اعتصاب غذا به سر مي برد فوراً آزاد كند.

 



رئيس جمهور جديد برزيل در دور دوم تعيين مي شود

انتخابات رياست جمهوري برزيل با پيشتازي نامزد مورد حمايت «لولا داسيلوا» رئيس جمهور اين كشور به دور دوم كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، خانم «ديلما روسيف» از حزب كارگران نامزد مورد حمايت رئيس جمهور برزيل با كسب حدود 47درصد از آرا و «خوزه سرا»، فرماندار «سائوپائولو» و نامزد حزب محافظه كار اين كشور با كسب حدود 33درصد آرا به دور دوم انتخابات رياست جمهوري برزيل كه قرار است 9 آبانماه برگزار شود راه يافتند.
براساس اين گزارش، در اين دور از انتخابات كه با حضور حدود 150 ناظر انتخاباتي از 36 كشور جهان برگزار شد، «ماريانا سيلوا»، وزير اسبق محيط زيست برزيل نيز توانست 34/19درصد از آرا را به خود اختصاص داده و نفر سوم شود. ديگر نامزدهاي انتخاباتي به طور كلي 15/1درصد از آرا را به دست آوردند.يادآور مي شود از جمعيت 193ميليوني برزيل، به عنوان بزرگترين كشور آمريكاي جنوبي حدود 135ميليون نفر واجد شرايط راي دادن بودند. در برزيل سن قانوني براي شركت در انتخابات، 18 سال است. در انتخابات يكشنبه اين كشور، علاوه بر رئيس جمهور آينده، نمايندگان فدرال و ايالتي، حاكمان 26 ايالت به همراه نمايندگان دوسوم مجلس سناي اين كشور نيز مشخص مي شود.


 



گردهمايي 46 كشور آسيا و اروپا در اجلاس بروكسل

نشست دو روزه «آسم» با حضور رهبران كشورهاي اروپا و آسيا براي بررسي اوضاع اقتصادي و تغييرات آب و هوايي در بروكسل آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ديروز هشتمين اجلاس رهبران آسيايي- اروپايي (Asem) با محوريت بررسي برخي مسائل اقتصادي، تجاري، اصلاحات در صندوق بين المللي پول و تغييرات آب و هوايي در «بروكسل» آغاز شد.
اين نشست دو روزه بين نمايندگان 46 كشور آسيايي- اروپايي در حالي برگزار مي شود كه چهارشنبه (14مهر)، نيز نشست ديگري در همين شهر بين نمايندگاني از اتحاديه اروپا از يك طرف و چين و كره جنوبي از طرف ديگر برگزار خواهد شد.
گفتني است 46 كشور عضو «آسم» روي هم رفته 60 درصد جمعيت و تجارت جهاني را به خود اختصاص داده اند. از جمله نكات مهم نشست امسال «آسم»، رويارويي رهبران دو كشور چين و ژاپن است كه به تازگي بر سر دستگيري يك ملوان چيني دچار تنش هاي سياسي شده اند.

 



بازار داغ فروش سلاح در لبنان حزب الله: فتنه گران به دنبال آشوب هستند

سرويس خارجي-
حزب الله لبنان ضمن تأكيد بر محاكمه شاهدان دروغين پرونده ترور حريري اعلام كرد كه فتنه گران به دنبال آشوب هستند.
«محمد فنيش» وزير مشاور در امور توسعه اداري لبنان و عضو حزب الله اظهار داشت، حكم اوليه اي كه از سوي دادگاه ترور حريري آماده شده با هدف اشاعه فتنه مذهبي، قومي و شكاف ميان لبناني ها است وي تصريح كرد، كساني كه به وحدت لبناني ها و مقابله با فتنه ها علاقه دارند نبايد در برابر اين اقدامات سكوت كنند يا در قبال آن بي طرف باشند.
فنيش با اشاره به اينكه حكم اوليه دادگاه، مقاومت و لبنان را هدف گرفته است از همه به ويژه افرادي كه تمايل به عدالت و كشف واقعيت دارند خواست تا مسئوليت هاي خود را در اين زمينه بپذيرند.
«علي فياض» نماينده پارلمان لبنان وابسته به فراكسيون وفاداري به مقاومت نيز تاكيد كرد كه حزب الله براي حفظ ثبات در لبنان سعي خواهد كرد كه مانع از ورود اين كشور به بحراني جديد شود.
سيدعلي فضل الله خطيب جمعه بيروت نيز اظهار داشت، تمام تلاش غرب بر اين مسئله قرار گرفته كه لبنان را وارد درگيري مذهبي كند.
وي افزود، غرب در تلاش است با سرپوش گذاشتن بر مسئله اشغالگري اسرائيل، طرح فتنه افكني مذهبي را به پيش ببرد.
خطيب جمعه بيروت با اشاره به نحوه قضاوت دادگاه بين المللي ترور حريري تاكيد كرد، اين دادگاه به جاي اينكه دشمن را به خاطر جنايت هايش محاكمه كند نوعي فتنه انگيزي ميان مسلمانان را رواج مي دهد. آيت الله «قبلان» نايب رئيس مجلس اعلاي شيعيان لبنان نيز گفت، هرگونه اقدامي كه به فتنه انگيزي مذهبي منجر شود، حرام است. وي از علما و روحانيون خواست هرگونه فرقه گرايي بين مسلمانان را نفي و اقدامات تكفيري را طرد كنند.
وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه دروزي لبنان نيز ضمن محكوم كردن اتهامات عليه سوريه و حزب الله لبنان گفت، لبنان نيازي به دادگاه بين المللي حريري ندارد.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه «سمير جعجع» رئيس حزب تشكل موسوم به «نيروهاي لبناني» كه هم پيمان رژيم صهيونيستي در ديدارهاي مختلف شناخته شده لبنان را به جنگ داخلي تهديد كرد.
وي اظهار داشت، در صورتي كه در لبنان جنگ داخلي اتفاق بيفتد نيروهايي كه وارد لبنان خواهند شد هرگز نيروهاي سوري نخواهند بود.
جعجع گفت، اين نيروها از مصر و برخي كشورهاي عربي و اروپايي وارد لبنان خواهند شد.از سوي ديگر، روزنامه شرق الاوسط نوشت، با شدت گرفتن اختلافات داخلي لبنان بر سر دادگاه ترور حريري، گروه هاي حزبي به دنبال خريد هرچه بيشتر سلاح هستند.
اين روزنامه افزود: بازار سلاح در لبنان از يك هفته گذشته تاكنون رونق گرفته و بسياري از گروه ها كه با تاجران سلاح در ارتباط هستند انواع مختلف سلاح با قيمت هاي گران خريداري مي كنند.

 



تظاهرات ميليوني در شهرهاي آمريكا تا استقرار عدالت مبارزه مي كنيم

سرويس خارجي-
تظاهرات ميليوني مردم آمريكا در اعتراض به بي عدالتي و ناكارآمدي هاي سياسي- اجتماعي حاكميت اين كشور در سراسر ايالات متحده برگزار شد.
صدها هزار نفر از مردم سراسر ايالات متحده روز شنبه در بازار ملي واشنگتن گرد هم آمده و در اعتراض به بي كفايتي سياسي و اقتصادي نظام سياسي اين كشور دست به تظاهرات زدند.
علاوه بر تظاهرات واشنگتن، در دهها شهر ديگر آمريكا نيز تجمعاتي با اهداف يكسان برگزار شد.
اين اعتراضات سراسري كه از سوي بيش از 400 سازمان و نهاد غيردولتي آمريكايي ترتيب داده شده بود، سران كاخ سفيد را وحشت زده كرد.
روزنامه آمريكايي يو.اس.اي.تودي نوشت: «اين تظاهرات قيام مردم عليه شركتهاي خصوصي است.»
تظاهرات روز شنبه كه سازماندهي آن را جنبش «ملت واحد» به عهده داشت، در حقيقت نماد خشم مردم آمريكا از سيطره كارتل ها، تراست ها و مراكز سرمايه داري بر نظام سياسي اين كشور بود.
گزارش خبرنگاراني كه به ميان اين جمعيت عظيم رفته بودند، سندي بر اين مدعاست. يكي از تظاهركنندگان به خبرنگار يو.اس.اي.تودي گفت: «ما ديگر از كوره در رفته ايم و براي دستيابي به شغل و عدالت خواهيم جنگيد.»
سازمان دهندگان تظاهرات بارها و بارها اعلام كردند كه اين تجمع يك گردهمايي حزبي نيست. اما از آنجايي كه مطالبات مردمي به شعارهاي تغيير اوباما شباهت داشت، رسانه هاي آمريكايي سعي كردند تظاهرات ياد شده را يك حركت جمعي در حمايت از اوباما معرفي كنند. اين در حالي است كه اساسا يكي از علل تظاهرات دوم اكتبر (شنبه) عليه شخص اوباما و عمل نكردن وي به وعده هاي تغيير است، در پايگاه اينترنتي جنبش ملت واحد مي خوانيم: «ما خواهان تغييراتي هستيم كه به آنها راي داديم.»
در مانيفست جنبش «ملت واحد» آمده است: «ما دانش آموزان، دانشجويان، كارگران، كارمندان، بازنشستگان، جوانان، بوميان، بيكاران و بي خانمان هايي هستيم كه دست در دست هم داده و براي تحقق آن «روياي آمريكايي» كه به ما وعده داده شده بود، تظاهرات مي كنيم. ما خواهان احقاق حقوق مدني و شهروندي خود هستيم.»
«وندل پيرس» فعال سياسي كه در تظاهرات حاضر شده بود، به مجله «پست» گفت: «اي مردم! بياييد به خيابانها بريزيم و نارضايتي خود را اعلام كنيم.»
«دنيس كوناهان» فعال ديگري كه شغل خود را در جريان بحران اقتصادي از دست داده فرياد زد: «ما شغل مي خواهيم. آنچه در بازار ملي مي بينيد، ستون هايي است كه آمريكا به آن بند است. اين مردم هستند كه آمريكا را ساخته اند.»
يك فعال حقوق مدني كه در تظاهرات حاضر شده بود به خبرنگار لس آنجلس تايمز گفت: «ما مردم بوديم كه جلو ورشكستگي بانكها را گرفتيم. ما بوديم كه با پرداخت ماليات شركتهاي بيمه را نجات داديم. هم اكنون وقت آن است كه كسي مردم آمريكا را نجات دهد. آمريكا نيازمند يك تغيير زيربنايي است.»
«اروان فريمن» فعال سياسي و روزنامه نگار آزاد آمريكايي در گفت وگوي اختصاصي با كيهان درباره تظاهرات عظيم آمريكايي ها تاكيد كرد: «علت اصلي اين تجمع آن است كه مردم به دولت يادآوري كنند كه آنها دو سال پيش براي تغيير به پاي صندوقهاي راي رفتند.»فريمن افزود: «كاملا واضح است كه باراك اوباما پس از رسيدن به كاخ سفيد مردم را نااميد كرد.»
وي مشكل آمريكا را مشكلي هميشگي دانست و گفت: «متاسفانه مردم آمريكا سواد سياسي بالايي ندارند، اما شايد چنين اعتراضاتي توجه عمومي را به خود جلب كرده و موجب افزايش آگاهي سياسي مردم شود.»

 



اعتصاب در مترو لندن 3 ميليون مسافر را سرگردان كرد

اعتصاب 24ساعته كاركنان مترو لندن سيستم حمل و نقل عمومي اين شهر را مختل و ميليونها مسافر را سرگردان كرد.
به گزارش ايرنا، اعتصاب يك روزه كاركنان مترو پايتخت انگليس كه يكشنبه آغاز شد برخي خطوط مترو را به طور كامل تعطيل و برخي ديگر را با اختلالات جدي روبه رو كرد.
اتحاديه صنفي كاركنان مترو هدف از اين اعتصاب را اعتراض به اخراج حدود 800 نفر از كاركنان متروي لندن اعلام كردند. ماه گذشته ميلادي نيز اعتصاب 24ساعته كاركنان مترو وضعيت مشابهي را براي پايتخت انگليس رقم زده بود.
اتحاديه صنفي كاركنان مترو اعلام كرده اند در صورتي كه به خواسته هاي آنان مبني بر توقف اخراج كاركنان توجه نكنند در ماه آينده دو اعتصاب ديگر برگزار خواهند كرد.
سازمان حمل و نقل لندن در واكنش به اعتصاب كاركنان مترو همچون ماه گذشته بيش از 100 دستگاه اتوبوس وارد شبكه حمل و نقل اين شهر كرد تا مسافران جا مانده از مترو را جابه جا كند.
در عين حال، «بوريس جانسون» شهردار لندن اعتصاب كاركنان مترو را غيرمسئولانه خواند و از دولت خواست قوانين مربوط به اعتصاب كاركنان بخش خدمات عمومي را سخت تر كند.
در كشورهاي اروپايي، دولتها سعي كرده اند با اعطاي مجوز آسان به برگزاري تظاهرات و اعتصاب، ژست دموكراتيك به خود بگيرند. هم اكنون پس از استراتژي «بگذار خودشان را تخليه كنند»، ظاهرا سردمداران انگليس تاب اعتراض هاي خياباني را نيز ندارند و در پي تصويب قوانيني براي جلوگيري از صدور مجوز هستند.
اتحاديه كارگري RMT كه بخشي از كاركنان مترو را نمايندگي مي كند، ديروز با صدور بيانيه اي ضمن عذرخواهي از مردم به دليل اعتصاب يادآور شد: «ما براي دفاع از حقوق همكارانمان چاره اي جز اعتصاب نداشتيم.»
مترو لندن روزانه سه ميليون مسافر را جابه جا مي كند.
اروپا در انتظار بحران جديد
برنده جايزه نوبل اقتصاد نسبت به تاثيرات منفي ادامه اجراي برنامه هاي رياضت اقتصادي در اروپا هشدار داد و گفت: «اجراي اين برنامه ها موجب وقوع بحران و ركود جديد در اروپا خواهد شد.»
به گزارش فارس، «ژوزف استيگليتز تاكيد كرد، آينده يورو در هاله اي از ابهام است و بحران مالي و اقتصادي هم اكنون اسپانيا و ايرلند را به شدت تهديد مي كند.
وي گفت: «با توجه به اجراي برنامه رياضت اقتصادي و كاهش هزينه ها ميزان تقاضاي جهاني كاهش خواهد يافت و در نتيجه با افت رشد اقتصادي جهان روبه رو خواهيم شد. اين شرايط باعث شروع موج دوم بحران خواهد شد.»
استيگليتز اضافه كرد: «گرچه آمريكا عامل اصلي وقوع بحران اقتصادي و مالي جهان بود، ولي اروپا نيز اكنون در حال تبديل شدن به عامل اصلي بحران دوم است.»

 



پنتاگون بخشي از عمليات ضدطالبان را به «سيا» سپرد

دولت آمريكا با واگذاري بخشي از عمليات ضدطالبان به سازمان سيا، دخالت در امور پاكستان را زيرزميني مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، پنتاگون بخشي از عمليات ضدتروريستي خود را در پاكستان كه بيشتر بر ضد گروه طالبان است به سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) مي سپارد.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از يك مقام آمريكايي نوشت: تشديد عمليات عليه تروريست هاي پاكستان (گروه طالبان) از سال گذشته ميلادي در دستور كار سيا و ارتش آمريكا به طور توامان قرار گرفته است.
به گفته اين مقام آمريكايي «رابرت گيتس» وزير دفاع آمريكا و «لئون پانتا» رئيس سازمان سيا از سال گذشته ميلادي با همكاري يكديگر براي بسط و گسترش اين سياست و خط مشي جديد آمريكا تلاش كرده اند. براساس اين گزارش، برخي از مقامات آمريكايي پس از ارسال نامه اي تهديدآميز از سوي باراك اوباما به «آصف علي زرداري» رئيس جمهوري پاكستان در آبان ماه سال گذشته خبر داده اند كه مفاد آن تحريك بيشتر دولت پاكستان به مبارزه با طالبان و جلوگيري از روند رو به گسترش فعاليت هاي تروريستي در اين بوده است. اوباما در اين نامه به زرداري هشدار داده است كه چنانچه ارتش پاكستان اقدامات سريع و قدرتمند نظامي براي مقابله با تروريست ها را در دستور كار خود قرار ندهد، آمريكا خود مجبور است كه بطور گسترده تري وارد ميدان شود. آمريكايي ها از آن بيم دارند كه افزايش قدرت طالبان به مسدود شدن شاهراه تداركاتي نيروهاي ناتو در افغانستان بينجامد. از سوي ديگر، گزارش ها از حملات شبه نظاميان پاكستاني به كارواني از ادوات سوخت رساني ناتو در پاكستان در پاسخ به حملات هوايي آمريكايي ها و قتل عام تعداد زيادي از غيرنظاميان حكايت دارد، در اين حمله كه به كشته شدن سه تن و مجروحيت هفت تن ديگر انجاميد بيش از 20 تانكر سوخت نيروهاي ائتلاف به آتش كشيده شد.

 



پيروزي فرزند علي عزت بگوويچ در انتخابات بوسني وهرزگوين

آخرين شمارش آراي انتخابات عمومي بوسني از پيروزي «باقر عزت بگوويچ» در انتخابات تعيين نماينده مسلمان در شوراي رياست جمهوري حكايت مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، باقر عزت بگوويچ كه فرزند علي عزت بگوويچ رئيس جمهور فقيد بوسني است و فردي ميانه رو به شمار مي رود، توانست بيشترين آراي انتخابات را به خود اختصاص دهد. «فخر الدين رادونجيچ» ديگر رقيب انتخاباتي مسلمان كه مالك بزرگترين مجموعه رسانه اي در بوسني است با اختلاف كمي از وي عقب افتاد.
براساس گزارش ايرنا، در ششمين انتخابات عمومي بوسني و هرزگوين كه روز يكشنبه برگزار شد، يك ميليون و 731 هزار و 229 (حدود 55 درصد) و در فدراسيون بوسني و هرزگوين يك ميليون و 49 هزار و 55 نفر از واجدين شرايط شركت در انتخابات راي خود را به صندوق هاي راي گيري انداختند. براساس اين نتايج، براي عضو مسلمان در هيات رياست جمهوري بوسني و هرزگوين باقر عزت بگوويچ از حزب «دمكراتيك عمل» بيشترين راي را نسبت به ديگر رقباي خود كسب كرد. اين در حالي است كه بوسني و هرزگوين كه با شوراي رياست جمهوري اداره مي شود، از كشورهاي حوزه بالكان است كه مسلمانان زيادي را در خود جاي داده و در دهه 90 ميلادي يكي از جنگ هاي خونين معاصر را پشت سر گذاشته است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14