(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 مهر 1389- شماره 19756

چماق تحريم بر صنعت هوايي!
پشت صنعت هواپيمايي ما چه مي گذرد-2
آسيب هاي ناشي از اينترنت و راهكارهاي پيشگيري از آن
خيانت در امانت 6 ماه تا 3 سال حبس در پي دارد
حتي به درخواست مسافران هيچ راننده اي حق استفاده از موسيقي هاي مبتذل را ندارد



چماق تحريم بر صنعت هوايي!
پشت صنعت هواپيمايي ما چه مي گذرد-2

صنعت هواپيمايي صنعتي تجاري است. از اينرو پول حرف اول را در اين صنعت مي زند. از سوي ديگر بسياري از شركتهاي هواپيمايي جهان به دليل ركود اقتصادي ديگر توانايي نگهداري ناوگان خود را ندارند كه يك موقعيت استثنايي براي خريد هواپيماهاي مناسب براي كشور ما ايجاد كرده است. با وجود اين امكان ،هنوز هيچ تحولي در صنعت ما ايجاد نشده است. به طوري كه همچنان هواپيماهايي خريداري مي شوند كه يا خط توليد آنها متوقف شده يا ورشكسته شده اند. در اين ميان مسئولان هميشه داد از تحريم ها سر داده اند اما واقعا تحريمها تا اين حد اثر گذارند يا بهانه اي براي پوشش نقاط ضعف مديريت ناكارآمد بوده است؟
يك كارشناس صنعت هوايي در اين باره معتقد است كه بزرگنمايي بحث تحريم فقط بهانه اي براي شبكه دلالي است. او مي گويد: «طي سه دهه اي كه در اين صنعت سابقه دارم ممكن بوده است قطعه اي دير يا به چند برابر قيمت رسيده باشد، ولي حتي در بدترين شرايط لنگ نمانده ايم. واقعيت اين است، كساني به بزرگنمايي تحريمها دامن مي زنند كه منافع كلاني در گرو اين حرفها عايدشان مي شود والا خريد مهمترين قطعات يا هواپيماهاي مناسب با صرف پول بيشتر امكان پذير است.»
وي ناآگاهي مسئولان دست اندركار صنعت هوايي را مهمترين ضعف مي داند و مي گويد: متأسفانه برخي مديران در مصاحبه هاي خود اعلام كرده اند كه با خروج توپولف ها نرخ بيكاري در صنعت هوايي افزايش مي يابد، در حالي كه آنها به قدري ناآگاهند كه حتي نمي دانند بعد از گذشت 20 سال از حضور توپولف ها در آسمان ايران حتي يك ايراني براي تعمير و نگهداري اين نوع هواپيماها تربيت نشده است و تمام چك ها و تعميرات اين هواپيما توسط شركتهاي روسي انجام شده است.
وي مي افزايد: «متأسفانه دولت و مجلس هم به دليل ناآشنايي با اين صنعت كنترلي بر خريد هواپيماها ندارند. از اينرو دلالها در هر شرايطي به دليل روابط شان در حاشيه امن قرار مي گيرند و پول و سرمايه هاي مملكت را به هدر مي دهند. در حالي كه با اين همه پول مي شود در جامعه تسهيلات و آرامش ايجاد كرد و جلوي مصيبتها را گرفت.»
«رضا نخجواني» رئيس سازمان هواپيمايي كشوري اين موضوع را از زاويه ديگري مي بيند و مي گويد: «نمي توانيم نقش واسطه ها را نفي كنيم و بگوييم همه واسطه ها بد هستند. چون در تمام مشاغل و صنوف واسطه ها وجود دارند و براي خود كسب و كار مي كنند. اما ما از تمام اين واسطه ها خواهش مي كنيم كه وساطت خود را به نحوي اعمال كنند كه باعث ارتقاي كشور بشود نه تضعيف. ضمن آنكه اذعان دارم واسطه ها در برخي حوزه ها واقعا بد عمل كرده اند.»
وي ادامه مي دهد: «در اينكه بالاخره شرايط تحريم محدوديتهايي را ايجاد مي كند شكي نيست اما اينكه فكر كنيم تحريمها مانع خلاقيت مديران و دست اندركاران اعم از بخش خصوصي و دولتي بشود اشتباه است.خلاقيت هميشه در محدوديت بوجود مي آيد از اينرو ما شاهد خلاقيت هاي بسيار زيادي در حوزه هاي فني و بازرگاني بوديم و بسياري از مشكلات خودمان را توانستيم حل و از آن عبور كنيم و مشخص است كسي كه طراحي يك محدوديتي را مي كند يك انسان است با يك مغزي كه بهره هوشي مشخص دارد كه قطعا از ما ايرانيهاي شيعه پايين تر است. تا به حال هم با همين بهره هوشي بالا تهديدها را تبديل به فرصت كرده ايم و براي مثال در حوزه تعمير و نگهداري توانستيم به استقلال برسيم.»
- پس چرا با اين همه هوش و ذكاوتي كه از آن سخن مي گوييد پاي هواپيماهاي دست چندم روسي كه در تحريم نبود به ناوگان هوايي ما باز شد؟!
«فكر مي كنم اين اقدام خلاقيت بدون تعهد بود. بايستي خلاقيت همراه با هوشمندي و تعهد باشد. ما خريدهايمان بايد هوشمندانه باشد نه اينكه فقط به گذر از شرايط فعلي فكر كنيم ما بايد چشم انداز آتي را در آن خريد يا تصميم خودمان منظوركنيم. به همين دليل است كه آدمهاي باهوشي كه در قالب بخش خصوصي مشغول به كار مي شوند بايد هوشمندي و ذكاوت خود را همراه با يك تعهد بكار گيرند تا اين نتيجه آنها را به سمتي سوق ندهد كه بروند هواپيماهاي شرقي از رده خارج شده يا فرسوده را به صنعت هوايي تحميل كنند بلكه هواپيماهايي بخرند كه علاوه بر داشتن چرخه عمر طولاني، ظرفيت ها و زيرساختهاي آن در كشور وجود داشته باشد تا بتوانيم در آينده شاهد رشد و شكوفايي صنعت باشيم.»
نگاه كاسبكارانه در خريد هواپيما
كارشناسان معتقدند كنترلي بر خريد هواپيماها نيست و بخش نظارت عملكردي ضعيف و نگاه كاسبكارانه اي دارد. «واقعيت اين است كه تمام مشكلاتي كه در حال حاضر در اين صنعت با آن مواجه هستيم بيش از آنكه مربوط به تحريم باشد، ناشي از دلالي و واسطه گري و تحريم داخلي است.» اين مطلب را يكي از مديران حمل و نقل هوايي مي گويد و ادامه مي دهد: «تمام مشكلاتي كه در حال حاضر در اين صنعت با آن مواجه هستيم و آن را ناشي از مسائل تحريم تلقي مي كنند به اعتقاد من بي دليل است و اصلي ترين موضوع سوء مديريت و عدم تخصص است كه مديريت ناكارآمد نقاط ضعف خود را با تحريم پوشش مي دهد.» وي ضعف سيستمهاي نظارتي را از عوامل ديگر مي داند و تصريح مي كند: «سازمان هواپيمايي كشوري از نظر قانوني قابليت نظارت بر خريدها را دارد اما باتوجه به اينكه سازمان از نظر توان فني و متخصص كمبود دارد، در اين زمينه ضعيف عمل كرده است.»
او نقش واسطه ها را نيز در عقب نگه داشتن صنعت بسيار موثر مي داند و مي گويد: «واسطه ها نقش تحريم را آنقدر بزرگ كرده اند تا خودشان نفع ببرند در صورتي كه اگر آمريكا واقعاً بخواهد تحريمهاي خود را عملي كند ساده ترين راه اين است كه در كشورهاي اروپايي اجازه سوخت رساني به هواپيماهاي ايراني را ندهد يا از ورود آنها به آسمان اروپا جلوگيري كند. متاسفانه كساني در خريد هواپيماها نقش دارند كه اغلب اطلاعاتي در اين باره ندارند و فقط آنچه مهم است اين است كه پيشنهاد خريد هواپيما و مدل آن توسط چه كساني داده مي شود و چه منفعتي براي آنان دارد.»
اين كارشناس ادامه مي دهد: «ورود هواپيماهاي بالاي 10 سال سن به ناوگان كشور با موانع چنداني مواجه نيست از اينرو بايستي شبكه خريد با هم هماهنگ عمل كنند تا حداقل هواپيماي بهتري وارد ناوگان كشور بشود.»
وي با اشاره به اينكه حوزه تجارت و اقتصاد قدرتي به مراتب بيشتر از حوزه سياست دارد، توضيح مي دهد: «سياستها تحت الشعاع منافع عمل مي كنند. بنابراين اگر ورود هواپيما براي فروشندگان آن منافع اقتصادي داشته باشد خود آنها تمايل به برقراري روابط پيدا مي كنند.
نقش مخرب واسطه ها
خريد و فروش در همه جاي دنيا يك شكل است، عده اي مي فروشند، عده اي مي خرند، بعضي هم با شرايطي اجاره مي دهند. اما در كشور ما به خاطر حضور واسطه ها كار كمي گره خورده است. واسطه ها با ترفندهاي خاصي تمام شركتهاي فروشنده و اجاره دهنده را شناسايي مي كنند و طوري با آنها ساخت و پاخت مي كنند كه موضوع خريد يا اجاره هواپيما فقط از طريق سيستم و تيم آنها انجام شود. به اين ترتيب پورسانت شركتهايي كه نرخ هواپيماهايشان ارزان تر است، سود بيشتري را نصيب آنان مي كنند اما كار به اينجا ختم نمي شود چون آنها با لابي هاي خود مي توانند حتي خارج از قوانين و مقررات مجوز ورود هر هواپيمايي را صادر كنند.
يك مقام آگاه در سازمان هواپيمايي كشوري در اين باره مي گويد: «با وجودي كه سازمان هواپيمايي كشوري قوانين و مقررات بسيار كاملي از رعايت استانداردها و ايمني مسافران دارد، اما به دليل ضعف كانالهاي نظارتي اين استانداردها در برخي موارد ناديده گرفته مي شود.» وي مي افزايد: «باور كنيد يك هواپيماي تميز دست دوم و مناسب با عمر كم كه به درد شرايط ايران بخورد بين 7 تا 10 ميليون دلار قيمت دارد كه اين رقم براي كشور ثروتمندي مثل ايران عددي نيست. اما به خاطر كارشكني هاي همين واسطه ها از ورود آنها ممانعت مي شود.»
چرا نفت تحريم نيست؟
در حال حاضر نفت به عنوان ماده اوليه حياتي در صنعت دنيا از سوي كشورهاي صادر كننده براي كشورهاي غربي تحريم نيست و سازمان بين المللي انرژي و سازمان ملل هميشه خواستار استثنا كردن نفت به عنوان ماده خام اوليه از تحريمهاي بين المللي بوده اند. آمريكاييها در سال 1973 موضوع عدم تحريم نفت از سوي كشورهاي صادركننده را مطرح كردند. اما چطور نفت ايران نبايد بر روي دنيا تحريم شود ولي كشورهاي غربي ورود قطعه و هواپيما را كه با جان هزاران انسان در ارتباط است را براي مردم ايران تحريم كرده اند؟ كارشناسان مي گويند از آنجا كه طبق قوانين بين المللي تحريم نفت عليه كشورهاي غربي امري غيرممكن است، جا دارد اعمال تحريم در زمينه ورود هواپيما و قطعات آن نيز كه در مجامع بين المللي مطرح است، از سوي دولت ايران در اين مجامع زير سؤال برود.
در اين باره ابوالقاسم رحماني مخبر كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه استفاده از اين راهكار فقط به دست دولت امكان پذير است. وي ادامه مي دهد: «مجلس فقط قانونگذار است و قوانين مورد نياز دولت را براي عبور از موانع به تصويب مي رساند و در اين حوزه نيز دولت بايد مستقل عمل كند و مجلس در نهايت مي تواند از اين اقدام دفاع كند.»
يك كارشناس نيز پيشنهاد جالبي را مطرح مي كند او از فشار به گوگل و نشنال جئوگرافي بر سر تثبيت نام خليج فارس مثال مي آورد و مي گويد: «اگر همه ايراني ها همصدا شوند، مي توانند همچنان كه با فشار به گوگل و نشنال جئوگرافي نام جعلي خليج عربي را تغيير دادند، سايه تحريمها را از صنعت هواپيمايي كشورمان كم كنند.»

 



آسيب هاي ناشي از اينترنت و راهكارهاي پيشگيري از آن

اينترنت، از تازه ترين دستاوردهاي بشر و آخرين عضو خانواده تكنولوژي است كه حدود چهل سال است قدم به زندگي انسان گذاشته و درعرصه هاي مختلف نقش آفريني مي كند.
دنياي اينترنت دنياي مجازي است كه با دنياي واقعي پيرامون ما تفاوت هايي دارد. درجهان مجازي، انسان با سرزميني بدون مرز مواجه مي گردد كه از فرهنگ هاي مختلف تشكيل شده است. انسان با بهره جستن از اينترنت از فراسوي مرزها با فرهنگ هاي گوناگون آشنا مي شود.
باتوجه به اينكه اينترنت ابزاري وارداتي است به رغم جنبه هاي سودمند فراوان، مي تواند بسيار آسيب زا نيز باشد. اين آسيب زايي گروههاي سني خاصي را تهديد مي كند كه از اينترنت بيش تر استفاده مي كنند. بنابراين، قشر نوجوان درمعرض تهديدات جدي قرار دارد، زيرا كودكان تا قبل از بلوغ از انگيزه هاي جنسي قوي برخوردار نيستند و در جواني هم، رشد عقلاني بهتر مي تواند بر غرايز مهار بزند، حال آنكه در دوره نوجواني، هم انگيزه هاي جنسي قوي ترند و هم غلبه هيجانات و احساسات به گونه اي است كه گاه عقل را تحت مهميز خود قرار مي دهد. از اين رو مشاهده فيلم هاي تحريك كننده، انگيزه هاي جنسي نوجوانان را قوتي بيشتر مي بخشد و تماشاي فيلم هاي جنايي و خشونت بار، هيجانات و احساسات نوجوانان را تشديد مي كند.
بدين ترتيب يكي از وسايلي كه امروزه در فضاي خانه مشكل آفريني مي كند و حتي روابط والدين و فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار مي دهد. بهره گيري نامناسب از فناوري اطلاعات در خانواده است كه علاوه بر همه موارد گفته شده، گاه زمينه ضعف تحصيلي يا افت تحصيلي را فراهم مي نمايد و در مواقعي نيز موجب اصطكاك بين والدين و فرزندان مي شود.
¤ علل گرايش نوجوانان به اينترنت
علل جذب و گرايش نوجوانان و جوانان به اينترنت را مي توان به شرح زير بيان كرد:
1- قابليت هاي جذاب اينترنت: ويژگي هاي جذاب اينترنت براي نوجوانان عبارتند از:
الف) وب سايت ها: كه مجموعه اي از اطلاعات، سرگرمي و تعامل در يك مكان منحصر به فرد را در اختيار كاربران قرار مي دهد.
ب) موتورهاي جست و جو: موتورهاي جست و جو از منابع وب اند كه مي توان از آنها براي جست و جو درباره تمامي مسايل وموضوعات موردنظر استفاده كرد.
ج) گپ خانه ها: سايت هاي خاصي هستند كه اجازه مي دهند نوجوانان و جوانان مكالمه هاي آني داشته باشند. اتاق هاي گفت وگو، معمولا برحسب موضوع يا هدف گفت وگوكننده تقسيم شده اند.
د) ارسال پيام هاي آني؛ نرم افزارهاي خاصي كه به طور عمده نوجوانان از آن براي ارسال پيام هاي آني به كساني كه داراي همان نرم افزارند، استفاده مي كنند.
هـ) صفحه هاي اطلاعات: نرم افزاري است كه اجازه مي دهد نوجوانان سؤال ها و اطلاعات خود را با موضوع هاي خاص ارسال كنند.
و) پست الكترونيكي: نرم افزاري است كه توسط آن مي توان پيغام هاي خود را به نشاني هاي مشخص فرستاد يا دريافت كرد.
ز) وب لاگ ها: وب سايت خاصي است كه فرد مي تواند افكار، احساسات و كارهاي خود را در آنجا به رشته تحريردرآورد و از آن ها نگهداري كند.
2- پركردن اوقات فراغت: يكي از علل مصرف بالاي اينترنت درميان نوجوانان و جوانان، پركردن اوقات فراغت است، زيرا امكانات ورزشي يا تفريحي به اندازه كافي در اختيار آنان قرار ندارد. اكثر خانواده ها نيز از اين امر استقبال مي كنند كه نوجوانان در خانه و در كنار آنها با يك كامپيوتر و اشغال خط تلفن سرگرم باشند، غافل از اينكه در صورت استفاده نامناسب از اينترنت، آثار منفي و مخرب آن به مراتب بيشتر از بسياري سرگرمي هاي ديگر است.
3- فرار از خود و ناكامي هاي زندگي: اينترنت براي بسياري از نوجوانان و جوانان پناهگاهي است كه از مشكلات، دردها و رنج هاي خود به آن روي مي آورند و به عنوان يك مأمن و ابزار سرگرم كننده به آن نگاه مي كنند.
4- عدم شكل گيري هويت مطلوب در نوجوانان، وجود شكاف هاي اجتماعي، شكاف بين نسل ها و نيز از هم پاشيدگي تعاملات بين والدين و فرزندان، از ديگر علل گرايش نوجوانان به استفاده از اينترنت مي تواند باشد.
¤ آسيب هاي ناشي از اينترنت
نوجوانان با توجه به بي تجربگي يا كم تجربي، كه پياژه بدان اشاره مي كند، و نيز ويژگي هاي خاص دوره نوجواني، به شدت درمعرض آثار مخرب و منفي اينترنت قرار دارند. اين آثار سلامت جسمي و رواني آنان را مورد تهديد قرار مي دهد. دراين

 



خيانت در امانت 6 ماه تا 3 سال حبس در پي دارد

ماده 674 قانون مجازات اسلامي مقرر داشته خيانت در امانت منجر به حبس از 6 ماه تا 3 سال خواهد شد.
جرم خيانت در امانت مانند جرائمي چون قتل، سرقت، كلاهبرداري و... از گذشته هاي دور در جوامع بشر به چشم مي خورد. احاديث و روايات زيادي از بزرگان دين و عقلاي جامعه وجود دارد كه انسان ها را به رعايت امانت داري سفارش كرده وامر به رد امانت (بازگرداندن آن بدون كم كاست) مي كند.
خداوند در آيه 58 سوره نساء مردم را به رساندن امانت ها به صاحبان آنها امر فرموده است.
خيانت در امانت در قانون مجازات اسلامي
ماده 674 قانون مجازات اسلامي مقرر داشته: «هرگاه اموال منقول يا غيرمنقول يا نوشته هايي از قبل سفته و چك و قبض و نظاير آن به عنوان اجاره يا امانت يا رهن يا براي وكالت يا هر كار با اجرت يا بي اجرت به كسي داده شد و بنابر اين بوده است كه اشياي مذكور مسترد شود يا به مصرف معيني برسد و شخصي كه آن اشياء نزد او بوده آن ها را به ضرر مالكان يا متصرفان آنها استعمال يا تصاحب يا تلف يا مفقود كند، به حبس از 6 ماه تا 3 سال محكوم خواهد شد.
بررسي كلمات و آثار آن در ماده 674 قانون مجازات اسلامي منقول يا غيرمنقول
اشيايي كه انتقال آنها از محلي به محل ديگر ممكن باشد بدون اين كه به خود اشيا يا محل استقرار آنها خرابي وارد شود، منقول هستند مانند: اتومبيل، كتاب و...
مالي كه از محلي به محل ديگر قابل نقل و انتقال نباشد، غير منقول است خواه استقرار آن ذاتي باشد (مانند زمين يا كوه) يا به دليل عمل انسان براي انتقال آن، در خود مال يا محل آن خرابي يا نقش ايجاد شود (مثل خانه)
سفته، چك و قبوض
چك و سفته اسنادي تجاري اند كه در داد و ستند به كار مي روند؛ همچنين است برات، قبوض جمع كلمه قبض است مانند رسيدهاي تحويل كالا، جنس، پول و غيره.
اجاره، امانت و رهن
عقودي اند كه مردم روابط معاملاتي خود را در قالب آن ها تنظيم و انشا مي كنند براي مثال، اشخاص جهت استفاده از منافع يك مغازه تجاري يا مكان مسكوني مبادرت به انشاي عقد اجاره مي كنند.
يكي از اشتباهاتي كه ممكن است در بحث جرم خيانت در امانت به وجود آيد، اين است كه عده اي گمان كنند براي تحقيق اين جرم حتماً بايد عقد يا قراردادي وجود داشته باشد؛ يعني براي محكوم كردن كسي به ارتكاب جرم خيانت در امانت، شاكي باشد ثابت كند كه با متهم عقد امانت يا اجاره يا... منعقد كرده است. براي رفع اين اشتباه، قانون گذار از عبارت: (يا هر كار با اجرت...) استفاده كرده است.
براي مثال اگر شخصي براي كمك به دوستش در اسباب كشي منزل عنوان كند كه بدون هيچ دستمزدي مال او را با وانت خود جا به جا خواهد كرد ولي به جاي تحويل اجناس آنها را به فروش برساند، مرتكب جرم خيانت در امانت شده است، بدون آنكه بين آن دو قرارداد ياعقدي وجود داشته باشد.
استعمال كردن
مصرف كردن يا استفاده كردن از مال مورد امانت است. براي مثال شخصي اتومبيل خود را به دوستش امانت مي دهد تا در پاركينگ منزل خودش از آن نگهداري كند ولي دوست وي از آن اتومبيل براي مسافركشي استفاده مي كند.
تصاحب
يعني شخص امين به جاي انجام وظيفه اصلي اش رفتاري با مال مورد امانت كند كه مال ديگري را از آن خود بداند و با آن طوري رفتار كند كه ديگران گمان كنند او مالك مال است. براي مثال شخصي فرش دست بافت خود را به امانت به دوستش مي دهد ولي دوست وي آن را به فروش مي رساند.
اتلاف
تلف كردن يا نابود كردن مال مورد امانت يكي ديگر از گونه هاي خيانت در امانت است. از بين بردن مال مورد امانت به شكل هايي گوناگون، متصور است مانند اينكه امين مال مورد امانت را يك چك است پاره مي كند يا آتش مي زند.
مفقودكردن
ممكن است امين بدون آنكه مال مورد امانت را تصاحب يا استفاده يا تلف كند، اقدامي كند كه مالك قادر به دستيابي به مالش نباشد. براي مثال امين انگشتر وجود دارد، ولي دسترسي به آن براي مالك امكان پذير نباشد. البته بايد توجه داشت كه در اين حالت براي اينكه خيانت در امانت صورت گرفته باشد، بايد امين مال را عمدا مفقود كند درصورتي كه اگر بر اثر بي احتياطي انگشتر از دستش رها شده باشد و داخل چاه بيفتد، نمي توان او را به جرم خيانت در امانت تحت تعقيب قرار داد.
شرايط سپردن مال اماني
براي تحقق جرم خيانت در امانت، مال اماني بايد توسط مالك يا متصرف قانوني به امين سپرده شود. پس اگر شخصي مالي را پيدا و در آن تصرفاتي عليه مالك كند، جرم خيانت در امانت محقق نمي شود زيرا آن مال به شخص يابنده سپرده نشده است. حتي اگر مالي به امين سپرده شود ولي او فوت كند و ورثه اش در آن مال اماني تصرفاتي به نفع خود كنند، مرتكب جرم خيانت در امانت نشده اند زيرا مال به آنها سپرده نشده است. ولي عكس قضيه صادق نيست يعني اگر امانت گذار پس از سپردن مال به امين فوت كند و امين مال را به ضرر ورثه امانت گذار تصرف و تصاحب كند، جرم خيانت در امانت محقق مي شود زيرا عنصر سپردن وجود دارد.
همچنين سپردن مال بايد از راههاي قانوني صورت گرفته باشد پس اگر سارق مال مسروقه را نزد ديگري به امانت گذارد و امين به جاي بازگرداندن مال آن را به ضرر سارق به صاحب اصلي كالا يا دولت بدهد يا اصلا از آن به نفع خود استفاده كند؛ مرتكب جرم خيانت در امانت نشده است.
سؤالي كه دراينجا پيش مي آيد آن است كه اگر دونفر به طور شراكتي مالك مال مشاعي باشند و يكي از آنها كه مال به امانت به او سپرده شده آن را به نفع خود تصاحب كند قابل تعقيب است؟
پاسخ اين است كه: فرض كنيد عده اي يك قطعه زمين را مشاعا شريك هستند و تمام شركا مال را به امانت به يك نفر از ميان خودشان مي سپارند ولي او آن مال را به نفع خود تصاحب كرده و مي فروشد يا به اجاره واگذارمي كند، دراينجا دونظر وجود دارد:
عده اي از علماي حقوق اعتقاد دارند كه در اينجا جرمي محقق نمي شود زيرا هر جزء از مال مشاع متعلق به تمام شركاء از جمله همين شريك است.
عده اي هم اعتقاد دارند اين شخص مالك تمام مال نبوده و اقدامات او فقط به اندازه سهمش صحيح است و اقدام او نسبت به سايرين عملي مجرمانه محسوب مي شوند.
به نظر مي رسد كه نظر دوم با منطق و عدالت سازگارتر باشد، ولي درعين حال بين قضات نيز چنين اختلاف نظرهايي وجود دارد. به همين جهت است كه درعمل مواجه با برخوردهايي دوگانه با موضوع هستيم.
مسئله ديگر آنكه گاهي اوقات امين خود را در تصرف مال اماني ذي حق دانسته و به خود اجازه دخل و تصرف آن درمي دهد. فرض كنيد شخص (الف) مبلغ دوميليون ريال نزد شخص (ج) به امانت مي گذارد تا پس از دو هفته به وي بازگرداند ولي او در پايان مهلت از بازگرداندن وجه به (الف) خودداري مي كند با اين استدلال كه (الف) به او مبلغ سه ميليون ريال بدهكار است. به عبارت ديگر او مدعي «داشتن حق برگردن» (الف) مي شود. آيا در اين صورت شخص (ج) بازهم قابل تعقيب است؟
نظر غالب آن است كه (ج) فاقد سوءنيت بوده و در واقع با اين عمل قصد احقاق حق دارد و به اصلاح(تقاص) مي كند.
پرسش: براي تعقيب مرتكب جرم خيانت در امانت بايد به كدام دادسرا يا دادگاه رجوع كرد؟
فرض كنيد شخص(الف) يك قطعه فرش را درتهران به شخص (ج) به امانت مي سپارد تا چند روز بعد به او برگرداند. شخص(ج) نيز آن را در شيراز مي فروشد. آنچه مسلم است(ج) درشيراز مرتكب جرم شده زيرا مال مورد امانت دراين شهر فروخته شده و جرم زماني محقق شده كه مال مورد امانت به فروش گذاشته شده است؛ بنابراين دراين مورد بايد به دادگاهي در شهر شيراز كه جرم در حوزه آن واقع شده مراجعه كرد.
پرسش: معمولا بعد از تحقيق اختلاف بين زن وشوهر، زوجه براي مطالبه جهيزيه، عليه شوهر شكايت خيانت در امانت طرح مي كند. آيا شوهر تحت اين عنوان قابل تعقيب است؟
جهيزيه در ايام ازدواج معمولا دراختيار زوجه است و مورد استفاده زن و شوهر قرار مي گيرد. بنابراين به هيچ وجه نمي توان شوهر را امانت دار جهيزيه دانست. در اين مورد زن براي مطالبه جهيزيه بايد (دادخواست مطالبه) را به دادگاه حقوقي تقديم كند تا به حق خود برسد.

 



حتي به درخواست مسافران هيچ راننده اي حق استفاده از موسيقي هاي مبتذل را ندارد

مديركل دفتر حمل و نقل سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور گفت: هيچ راننده تاكسي حق استفاده از سي دي و موسيقي هاي غيرمجاز حتي بنا به درخواست مسافران را هم ندارد.
به گزارش روابط عمومي تاكسيراني رسول عباسي گفت: كليه سازمانهاي مديريت و نظارت بر تاكسيراني بر حسب وظيفه ذاتي خود مكلف به نظارت بر حسن اجراي بند2 ماده8 آيين نامه اجرايي ازسوي رانندگان مي باشند.
وي افزود: در صورت مشاهده هرگونه قانون شكني و تخلف ازسوي عده اي قليل از رانندگان با جديت پيگيري، شناسايي و اعمال قانون كنند و نتيجه اقدامات ازطريق رسانه ها به استحضار مردم برسد.
وي در اين باره تصريح كرد: هيچ راننده تاكسي حق استفاده از سي دي و موسيقي هاي غيرمجاز حتي بنا به درخواست مسافران را هم ندارد و رعايت شئونات اسلامي و اجتماعي ازسوي تاكسيرانان از وظايف شرعي و كاري آنان است.
وي همچنين افزود: همانطور كه درشهرها كاملا ملموس است، در 5سال گذشته دولت توجه ويژه اي به حوزه حمل و نقل درون شهري داشته و هيچ شهري مشكل ناوگان ندارد اميد است با نظارت مستمر و برنامه ريزي مديران سازمانهاي مذكور نسبت به كارآمدي وموثربودن اين ناوگان در جابجايي مسافرين شهري جدي باشند و ارائه خدمت به شهروندان همراه با احترام متقابل مدنظر دولت است و ضمن اينكه نگذارند يك عده قليل ناآگاه باعث خدشه دارشدن حوزه حمل و نقل شهري شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14