(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 مهر 1389- شماره 19756

كوتاه اقتصادي
اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به كشاورزان
برگزاري نشست 4جانبه گازي در تهران
درخواست يك شركت هندي براي فعاليت نفتي در ايران
اخطار شديد بانك مركزي مجوز صرافي هاي متخلف باطل مي شود
عضو اتاق بازرگاني: در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها نظام توزيع اصلاح نشود مشكل خواهيم داشت
وزير بازرگاني تركيه: تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران را اجرا نمي كنيم
بكارگيري فناوري هاي نوين در صنعت راه سازي براي كاهش هزينه ها و زمان
بهره برداري از 21 سد تا پايان سال
كاهش قيمت سكه و ارز در بازار
تعظيم بورس نيويورك در برابر بورس ايران
شكست كامل تحريم هاي غرب در فعاليت هاي بندري ايران
رئيس كميسيون عمران مجلس: هدفمندي يارانه ها تاثير نگران كننده اي بر قيمت مسكن ندارد



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس هيئت مديره تعاوني صنايع پلاستيك تهران با اشاره به مذاكرات اين تعاوني با معاون وزير صنايع و معادن و رئيس ستاد تحول صنايع و معادن گفت: مقرر شده اگر صنعت پلاستيك افزايش قيمتي را پس از هدفمندي يارانه ها داشته باشد، جبران شود و مصرف كننده افزايش قيمتي را متحمل نشود.
¤ 20 شركت تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران در حوزه هاي خودروسازي، صنايع نوين، صنعتي سازي مسكن، فناوري اطلاعات و فناوري زيستي در دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران حضور مي يابند. دهمين نمايشگاه بين المللي صنعت تهران، از روز چهارشنبه 14 مهرماه، با حضور 784 شركت داخلي و خارجي در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران آغاز به كار مي كند.
¤ شركت هاي خودروساز تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران تا پايان شهريورماه گذشته در مجموع 709 هزار و 21 دستگاه انواع خودروسواري، وانت و تجاري توليد كردند كه اين ميزان در توليد در مقايسه با مدت مشابه سال پيش 23 درصد رشد داشته است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2250 الي 2253 و 2230 الي 2233، 2630، 2631، 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2266، 2265، 97662، 77356، 3345 الي 3349، 3357، 3387، 3386، 302 الي 304، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديركل آمار و فناوري اطلاعات گمرك ايران گفت: واردات ايران از جمهوري كره در 5 ماه سال جاري يك ميليارد و 556 ميليون دلار بود كه نسبت به مدت مشابه از 21 درصد رشد برخوردار است؛ ولي واردات از آمريكا 39 درصد كاهش داشت.
¤ مجري طرح مجتمع فولاد هرمزگان گفت: سيستم مهار آلودگي و عايق صوتي كوره ذوب اين كارخانه در ايران جديد و منحصر به فرد است.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، طراحي ها و فن آوري تازه به گونه اي است كه كوره هاي ذوب فولاد درون اتاقكي قرار مي گيرند تا علاوه بر مهار صداهاي ناشي از قوس الكتريكي، از انتشار گازهاي آلوده كننده نيز جلوگيري شود.
¤ بنياد علوي 7600 سبد كالاي ضروري را در راستاي طرح سلامت مادران به 4 استان كشور ارسال كرد.به گزارش روابط عمومي بنياد مستضعفان، كالاهاي فوق توسط بنياد علوي تحت عنوان «سبد كالاي مادران» توزيع شد.
¤ به منظور خدمت رساني موثر به هموطنان به تناسب گسترش شهرها و تراكم جمعيت در سراسر كشور 5 فروشگاه زنجيره اي رفاه در استان هاي البرز (كرج)، فارس و آذربايجان غربي افتتاح شد.
¤ رئيس اتحاديه خشكبار گفت: براساس آمارهاي اعلام شده در سال جاري 130 هزار تن كشمش توليد خواهد شد كه با توجه به نياز داخل، 100 هزار تن صادرات خواهيم داشت.

 



رئيس كميسيون كشاورزي مجلس خبر داد
اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به كشاورزان

رئيس كميسيون كشاورزي مجلس از اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به روستائيان پس از اجراي هدفمندي يارانه ها در كشور خبر داد.
عباس رجايي در گفت وگو با مهر با بيان اينكه اختصاص تسهيلات ارزان قيمت در راستاي حمايت از توليدكنندگان بخش كشاورزي است گفت: اين تسهيلات در اختيار روستائيان قرار مي گيرد تا پس از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها در تامين نقدينگي مورد نياز اين بخش مشكلي نباشد.
وي تصريح كرد: اين طرح پيشنهاد اجرايي دولت در راستاي حمايت از بخشهاي مختلف در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها است.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس افزود: اين تسهيلات براي همه موارد و دربرگيرنده همه موضوعات است اما بيشتر به توسعه زيرساختها در قالب نظامهاي بهره برداري جديد و الگوي كشت براساس قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي مي پردازد.
رجايي در خصوص سهم بخش كشاورزي از منابع حاصل از هدفمندي يارانه ها گفت: به دليل اينكه هنوز سهميه بندي در اختصاص يارانه ها مشخص نيست، نمي توان دقيقا اين رقم را عنوان كرد اما رئيس جمهور قول داده است كه سهم بخش كشاورزي مناسب درنظر گرفته شود.
وي با اشاره به نحوه توزيع يارانه ها در كشور، اظهار داشت: استانهاي كشور از نظر شرايط تفاوتهاي چنداني با هم ندارند و اگر تفاوتي هم باشد در موضوع است نه محتوا؛ بنابراين توزيع يارانه ها ميان استانها چندان تفاوتي ندارد.

 



برگزاري نشست 4جانبه گازي در تهران

وزير نفت با اشاره به برگزاري نشست چهارجانبه گازي ايران، عراق، سوريه و لبنان در تهران، از ادامه روند صادرات بنزين خبر داد و گفت: ايران براي صادرات فرآورده هاي نفتي به لبنان آمادگي دارد.
سيدمسعود ميركاظمي در جمع خبرنگاران با اشاره به مذاكرات انجام شده با لبنان براي صادرات گازطبيعي گفت: به زودي نشست چهارجانبه ايران، عراق، سوريه و لبنان براي صادرات گاز طبيعي به ميزباني تهران برگزار مي شود.
وي همچنين از مذاكره با لبنان براي انجام اكتشاف نفت و گاز و ساخت پالايشگاههاي نفتي در اين كشور خبر داد و افزود: دو طرف با انجام مذاكراتي به توافقهاي كلي در زمينه توسعه همكاريها در بخش صنايع نفت و گاز دست يافته اند.
وزير نفت با اشاره به توافق اوليه با طرف لبناني براي صادرات گازطبيعي در سه پروژه كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت تصريح كرد: لبنان در صورت آمادگي مي تواند در نشست چهار جانبه گازي در تهران پيشنهادهاي خريد بلندمدت گاز طبيعي از ايران را مطرح كند.
بنابراين گزارش، مقامات گازي تهران-بغداد مردادماه امسال مذاكراتي براي صادرات گاز ايران به عراق را در دو فاز آغاز كردند كه پيش بيني مي شود در صورت نهايي شدن مذاكرات، امكان انتقال روزانه 7 تا 8 ميليون مترمكعب در فاز اول و 12 ميليون متر مكعب در فاز دوم گاز به اين همسايه غربي تحويل شود.
به گفته مسئولان شركت ملي گاز ايران، تاكنون دولت بغداد مجوز ترانزيت گاز ايران از مسير اين كشور به سوريه را صادر كرده است و به زودي تفاهم نامه اي 5 تا 7 ساله گازي بين دو كشور امضا مي شود.
همچنين پيشتر مذاكراتي بين وزيران نفت و انرژي ايران و سوريه براي صادرات گاز طبيعي انجام شده است به طوري كه در نشست گازي تهران (30 مردادماه) 2 طرف براي ساخت خطوط انتقال نفت، گاز و صادرات گاز طبيعي به توافقهاي كلي دست يافتند.
ميركاظمي در ادامه با اشاره به درخواست لبنان براي واردات فرآورده هاي نفتي از ايران گفت: در نشست مشترك توافق هاي كلي با طرف لبناني براي صادرات فرآورده هاي نفتي حاصل شده است.
اين مقام مسئول از احتمال صادرات فرآورده هاي نفتي به لبنان در آينده اي نزديك خبر داد و افزود: علاوه بر صادرات فرآورده نفتي ايران براي مشاركت در ساخت پالايشگاههاي نفت در لبنان آمادگي دارد.
وزير نفت همچنين با اشاره به خودكفايي و صادرات اولين محموله بنزين ايران، در خصوص آخرين وضعيت توليد و صادرات اين فرآورده نفتي توضيح داد: تا پيش از خودكفايي از واردات بنزين به طور متوسط روزانه 23 ميليون ليتر از اين فرآورده نفتي وارد كشور مي شده است.
وي با اعلام اينكه از ابتداي تابستان سالجاري ميزان واردات بنزين ايران از روندي كاهشي برخوردار بوده است، بيان كرد: به طوري كه در نخستين ماه تابستان واردات بنزين ايران به كمتر از 7ميليون ليتر در روز كاهش يافت.
به گفته وي واردات بنزين در مرداد و شهريورماه سالجاري به ترتيب سه و يك ميليون ليتر در روز كاهش يافته است.

 



درخواست يك شركت هندي براي فعاليت نفتي در ايران

يك شركت دولتي هند خواهان اصرار دهلي نو براي مستثني شدن فعاليت هايش در بخش نفت و گاز ايران از تحريم هاي آمريكا شد.
شركت دولتي او ان جي-سي هند كه همكاري هايي را در بخش نفت و گاز با ايران دارد خواهان آن شد كه از تحريم هاي يك جانبه وضع شده توسط آمريكا عليه ايران مستثني شود.
اين شركت از مقامات هندي خواست در ملاقات با رئيس جمهور آمريكا چنين درخواستي را مطرح كنند. باراك اوباما قرار است ماه آينده به هند سفر كند.
پايگاه خبري هندوستان بيزينس لاين اعلام كرد: شركت هاي هندي كه در پي امضاي قراردادهايي براي فعاليت در بخش نفت و گاز ايران هستند در نظر دارند پيش از هرگونه اقدامي جوانب حقوقي فعاليت هاي خود را روشن كنند.
دولت آمريكا در راستاي سياست ضد ايراني خود قانوني را تهيه كرده است كه براساس آن شركت هاي خارجي كه در بخش نفت و گاز ايران فعاليت كنند با مجازات هايي از سوي واشنگتن مواجه مي شوند.
يك مقام نفتي هند با اشاره به قانون تحريمي آمريكا گفت: بندي در اين قانون وجود دارد كه امكان استثناء قائل شدن براي پروژه هاي جاري در بخش هايي كه يك كشور به آن نياز دارد را مي دهد و مسلماً هند با كمبود انرژي مواجه است و براي پاسخ گويي به نيازهاي خود به واردات نفت و گاز نياز دارد.
به عقيده تحليلگران اين بند با هدف فرار آمريكا از تبعات منفي ناشي از اين قانون تعبيه شده است. نگراني قانون گذاران آمريكا از واكنش منفي دولت ها به مجازات شركت هايشان توسط آمريكا علت گنجاندن اين بند در قانون تحريم هاي ايران بوده است.

 



اخطار شديد بانك مركزي مجوز صرافي هاي متخلف باطل مي شود

مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي پيش بيني كرد كه قيمت دلار پنج تا 10 تومان امروز نسبت به قيمت 1080 توماني روز يكشنبه كاهش يابد.
محسن عباسي در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه كنترل بازار ارز به طور محسوسي در روزهاي اخير مشاهده شده است اظهار كرد: صرافي بانك هاي مختلف دلار را با قيمت 1075 تومان تهيه و با قيمت 1080 تومان به فروش مي رسانند.
وي گفت: حدود 80 بازرس بانك مركزي روز يكشنبه در طول سطح شهر تهران به بازرسي مشغول بودند كه اين روند در هفته جاري ادامه مي يابد. در صرافي هر يك از بانك ها هم يك بازرس مقيم وجود داشت كه بر امر توزيع ارز نظارت داشتند.
مدير اداره نظارت بر موسسات پولي غيربانكي بانك مركزي از تذكر شديد اللحن به چند صراف خبر داد و گفت: اين صراف ها، اگر رويه خود را اصلاح نكنند قطعا مجوز آن ها باطل خواهد شد.
به گفته وي در تهران 300 صرافي مجاز و در كل كشور 500 صرافي مجاز وجود دارند و دليل اين كه صراف ها در روز شنبه و تا حدي يكشنبه نيمه تعطيل بودند گفت: آن ها فكر نمي كردند بانك مركزي اين حجم از عرضه را انجام بدهد.
عباسي پيش بيني كرد كه قيمت دلار در روز سه شنبه پنج تا 10 تومان كاهش بيابد.
به گزارش ايسنا صرافي بانك ملي كه صبح يكشنبه پنج ميليون دلار از خزانه بانك مركزي گرفته بود تا ظهر آن را تمام كرد و پنج ميليون دلار ديگر از خزانه تحويل گرفت.
البته بانك ها مي توانند به صورت نامحدود ارز تهيه كنند اما ترجيح مي دهند به دليل نوسانات كاهشي به ميزان هر روز ارز تهيه كنند.

 



عضو اتاق بازرگاني: در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها نظام توزيع اصلاح نشود مشكل خواهيم داشت

عضو هيئت نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع و معادن تهران با اشاره به اينكه مشكل نظام توزيع يكي از قديمي ترين مشكلات تجاري كشور است، گفت: اگر در زمان هدفمندي يارانه ها نظام توزيع اصلاح نشود، كشور با مشكل مواجه خواهد شد.
سيدحميد حسيني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: توليدكنندگان كوچك و جديد با نظام توزيع فعلي به هيچ وجه امكان توزيع كالاي خود را در بازار ندارند.
وي علت بروز اين مشكل را هزينه بالاي شبكه هاي توزيع دانست و تصريح كرد: اگر توليدكننده نخواهد از شبكه هاي توزيع استفاده كند و خودش در اين زمينه اقدام كند، تضميني براي فروش محصول و وصول پولش وجود ندارد.
عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران يكي از راه هاي بهبود نظام توزيع را گسترش و توسعه فروشگاه هاي زنجيره اي دانست و اظهار داشت: فروشگاه هاي زنجيره اي در همه جاي دنيا مربوط به توليدكنندگان است و از ايجاد واسطه در نظام توزيع تا حد زيادي جلوگيري مي شود.
حسيني گفت: هزينه مبادله در كشور بسيار بالاست و همين مشكل موجب ايجاد نارضايتي توليدكنندگان و مصرف كنندگان شده است.
وي افزود: نظام توزيع كالا در كشور يكي از محورهاي طرح تحول اقتصادي است كه نياز به ساماندهي نرم افزاري و سخت افزاري دارد.
عضو هيئت نمايندگان اتاق تهران ضمن مطلوب ارزيابي كردن فعاليت وزارت بازرگاني در زمينه ايجاد زيرساخت هاي نرم افزاري نظير طرح ميزان، شبنم و ايران كد، تصريح كرد: اين فعاليت ها مطلوب است اما كامل و كافي نيست.
وي افزود: سيستم هاي نرم افزاري بايد در قالب يك شبكه عمل كنند تا بتوانند كالا را رديابي و كالاي قاچاق و غيراستاندارد را از شبكه جدا كنند.
حسيني ادامه داد: در اين صورت مشخص مي شود كه كالا با چه قيمتي و كجا توزيع شده و توليدكننده پاسخگوي مصرف كننده خواهد بود.
وي با تاكيد بر لزوم ايجاد سخت افزار در نظام توزيع نظير امكانات توزيع، شبكه هاي حمل و نقل و فروشگاه هاي زنجيره اي اظهار داشت: در بخش كشاورزي نيز اين مشكلات به طور جدي وجود دارد.

 



وزير بازرگاني تركيه: تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران را اجرا نمي كنيم

وزير بازرگاني تركيه اعلام كرد، تحريم هاي يك جانبه آمريكا عليه ايران را اجرا نمي كنيم و همچنين تركيه تابع تحريم هاي يك جانبه عليه جمهوري اسلامي ايران نيست.
به گزارش ايرنا «ظفر چاغلايان» در دومين نشست شوراي عالي همكاري هاي راهبردي تركيه و سوريه در «لاذقيه» افزود، كشورش در راي گيري شوراي امنيت سازمان ملل براي تصويب قطعنامه عليه ايران راي منفي داد.
او با تاكيد بر اين كه تركيه كشور حقوق مداري است به بانك هاي تركيه نيز توصيه كرد تا درايت و شجاعت داشته باشند. چاغلايان افزود: اعمال فشار شديدي روي بانك هاي تركيه صورت گرفته است كه اين مغاير قوانين و مقررات يك كشور قانونمند است و دولت در اين زمينه مسامحه اي از خود نشان نخواهد داد. وزير بازرگاني تركيه با انتقاد تند از آمريكا و طرح اين سؤال كه آيا آمريكا خود اجازه مي دهد چنين اعمال فشاري روي بانك هاي آن كشور صورت گيرد؟ گفت: در سفرش به آمريكا اين موضوع را با مقامات واشنگتن در ميان خواهد گذاشت.
وي متذكر شد 17 اكتبر جاري مصادف با 25 مهر عازم آمريكا و كاناداست. بانك هاي تركيه به دنبال سفر هيات آمريكايي به اين كشور همكاري محدود خود با ايران را نيز به حالت تعليق درآوردند كه اين با واكنش هاي صادركنندگان تركيه رو به رو شد و ضربه به تجارت رو به رشد اين كشور با جمهوري اسلامي ايران زد.
در حالي «علي باباجان» معاون نخست وزير و وزير هماهنگ كننده سياست هاي اقتصادي تركيه مي گويد، آنكارا بخش خصوصي تركيه را در تصميم گيري هاي خود در موضوع تحريم يك جانبه آمريكا كاملا آزاد گذاشته است، ظفر چاغلايان به صراحت از مواضع بخش خصوصي اين كشور انتقاد كرد و آنان را به اتخاذ موضع مستقل و شجاعانه و با درايت در قبال اعمال فشارهاي آمريكا دعوت مي كند.

 



بكارگيري فناوري هاي نوين در صنعت راه سازي براي كاهش هزينه ها و زمان

بكارگيري فناوري هاي نوين در صنعت راه سازي علاوه بر تامين مواد و مصالح اوليه براي ساخت باعث صرفه جويي قابل توجه در كيفيت و ساخت راهها مي شود.
«ناصر پورمعلم» معاون وزير راه و ترابري در مراسم اختتاميه نخستين نمايشگاه ماشين آلات ساخت و نگهداري راهها در ادامه مطلب فوق گفت: جهت ترويج استفاده از اين تكنولوژي ها و ماشين آلات روز دنيا در صنعت راهسازي به تداوم ارائه ابزارهاي فني مورد استفاده در راهسازي ماشين آلات تخصصي و نحوه استفاده از آنها به صورت حرفه اي نياز است. معاون وزير راه و ترابري اظهار كرد: برگزاري همايش ها و نشست هاي تخصصي به منظور تبادل اطلاعات و شناسايي فناوري هاي نوين مي تواند دست اندركاران صنعت راهسازي را به استفاده هرچه بيشتر از فناوري ها تشويق كند كه اين امر موجب افزايش ظرفيت احداث و تعمير و نگهداري از راه ها مي شود.وي تربيت نيروي انساني ماهر جهت استفاده از دستگاه ها و ماشين آلات را از راه هاي تخصصي كردن اين صنعت عنوان كرد و افزود: حمل و نقل نقش بسزايي در شاخص هاي رشد و توسعه كشور دارد كه در اين راستا توجه به زيرساخت هاي حمل و نقل و توسعه شبكه راه ها براي ايجاد ارتباط و تبادلات از جايگاه ويژه اي در رشد و شكوفايي هر كشور برخوردار است. به گفته پورمعلم ساخت و توسعه راه نيازمند استفاده از منابع، صرف زمان و هزينه است كه با توجه به حجم بالاي ساخت راه ها بهره گيري مناسب از منابع و بكارگيري فناوري هاي پيشرفته مي تواند نقش بسزايي در كاهش هزينه ها و صرفه جويي در زمان ايفا كند.
رئيس آموزشكده علمي كاربردي تكنولوژي راه و ترابري نيز ارتباط بين دانشگاه و صنعت، شناخت ظرفيت ها و استعدادهاي موجود و آموزش اپراتورها را از اهداف برگزاري اين نمايشگاه ذكر كرد.
علي اكبر ونايي هدف ديگر اين نمايشگاه را كمك به ايجاد ارتباط بيشتر بين صنعت و دانشگاه و معرفي «مركز آموزشي تفويضي» عنوان كرد كه قدمت آن حتي از دانشگاه تهران هم بيشتر است.

 



بهره برداري از 21 سد تا پايان سال

مديرعامل شركت مديريت منابع آب ايران با بيان اينكه 130 سد در كشور در دست اجرا است، گفت: تا پايان سال، 21 سد در كشور به بهره برداري مي رسد.
عليرضا الماسوندي با بيان اينكه در زمان حاضر 130 سد در كشور در دست اجرا و 160 سد نيز در دست مطالعه است، اظهار داشت: تا پايان سال 21 سد در كشور به بهره برداري مي رسد.
الماسيوندي افزود: براي 390 هزار هكتار از اراضي كشور، شبكه آبياري و زهكشي در دست ساخت است كه اميدواريم با اختصاص اعتبار مناسب 600 هزار هكتار از اراضي ديگر نيز مطالعه و اجرا شود.
مديرعامل شركت منابع آب ايران به برنامه مطالعات جامع منابع آب در حوزه درياي خزر و نيز انتقال آب از يك حوزه به حوزه ديگر اشاره كرد و گفت: با اجراي كانال سراسري مازندران ضمن تامين آب مورد نياز 360 هزار هكتار از اراضي كشاورزي استان، مازاد آن به استان هاي مجاور انتقال خواهد يافت.
الماسوندي با تاكيد بر لزوم حفظ حقوق حقابه در هر حوزه و برداشت بهينه از منابع آب، اظهار داشت: با هيچ معياري نمي توان براي آب قيمت و ارزش گذاري كرد و اين موضوع در قرآن نيز به طور روشن و رسا بيان شده است.

 



كاهش قيمت سكه و ارز در بازار

ديروز هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد با 20 هزار ريال كاهش، 3 ميليون و 042 هزار ريال فروخته شد.
در بازار سكه و طلاي تهران، همچنين نيم سكه با 10 هزار ريال كاهش، يك ميليون و 740 هزار ريال و ربع سكه با 5 هزار ريال كاهش، 865 هزار ريال داد و ستد شد.
هر گرم طلاي 18 عيار نيز در بازار ديروز طلاي ايران، با كاهشي 300 ريالي، 353 هزار و 200 ريال به فروش رسيد.
ديروز در بازار ارز تهران هم، هر يورو 15 هزار و 100 ريال، دلار آمريكا 10 هزار و 800 ريال، پوند انگليس 16 هزار و 900 ريال،ريال عربستان 3 هزار ريال، صد ين ژاپن 13 هزار ريال و فرانك سوئيس 11 هزار و 400 ريال فروخته شد.

 



رويترز گزارش داد
تعظيم بورس نيويورك در برابر بورس ايران

با رونق گرفتن بورس تهران، شاخص ايپكس اين بازار در حالي از 65 درصد رشد برخوردار شده است كه شاخص اس اند پي 500 نيويورك امسال قادر به كسب هيچ برتري چشمگيري نشد.
به گزارش خبرگزاري ها بورس ايران از ابتداي سال جاري و با زمزمه خصوصي شدن سايپا و ايران خودرو رونق دوباره اي گرفت و توانست با رشد خيره كننده خود چشمان جهانيان را به خود خيره كند و موضوع بسياري از مقالات و گزارش ها را در سطح بين المللي به خود اختصاص دهد كه در اغلب اين گزارش ها از رشد بورس ايران همزمان با تحريم ها با شگفتي ياد مي شود.
به گزارش رويترز شاخص ايپكس بازار بورس تهران سال جاري به نسبت تمام مدت پيش از آن 65 درصد رشد داشته است. آخرين ركورد متعلق به بورس در 18 سپتامبر ثبت شد كه در آن به نسبت شروع سال از 11 هزار و 295 واحد به 18 و 958 واحد رسيد.
در مقام مقايسه شاخص اس اند پي 500 نيويورك امسال هيچ برتري چشمگيري بدست نياورده است زيرا اقتصاد آمريكا همچنان جهت بهبود از بحران مالي در تقلاست. مقامات رسمي در ايران خصوصي سازي و اقداماتي كه جهت از ميان بردن تشريفات اداري انجام شده است موجب پراكندگي ايرانيان از گرد بازار املاك اين كشور شده است كه زماني رو به رشد بود و به طور سنتي محل اندوخته هاي ايرانيان به شمار مي رفت اما در سال 2008 بخش مسكن دچار ركود شد.
ايراني ها نسبت به پس انداز نقدينگي اضافي خود در بانك ها بسيار بي ميل هستند زيرا نرخ سود بانكي تعلق گرفته به پس اندازهاي كوتاه مدت از حدود 5/12 درصد در سه سال گذشته به 6 درصد در حال حاضر كاهش يافته است.
رويترز در ادامه گزارش خود به رشد بورس ايران از زبان حسن قاليباف اصل اشاره كرد و به نقل از وي افزود «فرصت ها و عوامل خوبي كه بر روي رشد بازار سرمايه اثرگذارند و سرمايه گذاران را جذب مي كنند مهم تر هستند و وزن آنها بيش از وزن عوامل منفي است.»
اين سايت در ادامه به بررسي سرمايه گذاري هاي خارجي و داخلي در بورس ايران پرداخت و افزود در حاليكه سرمايه گذاري هاي داخلي در بورس ايران به سرعت با رشد همراه بوده است سرمايه گذاري هاي خارجي سهم تنها 5/0 درصدي را دارند كه بسيار كم است.بازدهي 6 ماه اخير سهام شركت هاي بورس نشان مي دهد كه ميانگين بازدهي 47 درصد سرمايه گذاري در شش ماهه اول سال جاري رقم خورده است كه نشان از رونق بازار سرمايه ايران و دست رد به سينه تحريم دارد.
بازدهي بورس در اين مدت در شركت هاي بزرگ نيز بسيار خود را نشان داده است كه بر اين اساس شركت هاي گل گهر 58 درصد، سرمايه گذاري ملي ايران 57 درصد، سرمايه گذاري توسعه ملي 55 درصد، چادرملو 53 درصد، فولاد مباركه 48 درصد، بانك ملت 47 درصد، بانك كارآفرين 42 درصد، مخابرات 5/39 درصد، بانك پارسيان 36 درصد وملي مس 4/13 درصد بازدهي داشته اند.
لازم به ذكر است كه دور جديد تحريم هاي آمريكا و اروپا عليه ايران از خردادماه سال جاري شروع شد كه در نخستين اقدام، مجلس نمايندگان آمريكا در 9 خرداد 89 با تصويب قانوني سرمايه گذاري و مشاركت را در بخش انرژي ايران محدود كردند كه بر اين اساس هر شركتي كه بيش از 20 ميليون دلار در بخش انرژي ايران سرمايه گذاري كند از معامله با دولت آمريكا محروم مي شود. در كمتر از دو ماه نيز اتحاديه اروپا نيز تحريم هاي جديد و وسيعي را عليه ايران وضع كرد.با اين وجود سهامداران اين بار نيز به مانند اوايل زمستان گذشته بازيچه دست اينگونه جوسازي نشدند و با وجود تصويب تحريم ها در اين مدت و انتظار تحليل گران از افت دوباره شاخص با قدرت تحليل بالا و منطقي روند رشد بازار سرمايه كه از ابتداي سال شروع شده بود را ادامه دادند و بسياري از شركت ها با افزايش ارزش و در مجموع شاخص بورس نيز با رشد خيره كننده اي همراه بود.
رئيسIMF: احتمال وقوع جنگ ارزي ميان
قدرتهاي اقتصادي
رئيس صندوق بين المللي پول (IMF) به اقتصادهاي بزرگ هشدار داد براي پيشگيري از جنگ جهاني ارزي تلاش كنند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، دومينيك استراس كان رئيس صندوق بين المللي پول (IMF) در سخنراني خود در يك كنفرانس اقتصادي در شهر «يالتا» در سواحل درياي سياه گفت: يك بهبود اقتصادي جهاني در جريان بود حتي اگر اين بهبود بسيار نامتعادل بود.
وي مدعي شد: ما در جلوگيري از وقوع يك بحران بزرگ تر در نتيجه هماهنگي اقتصادي به ويژه سياست پولي و محرك هاي مالياتي موفق بوديم. اما امروز وجود كاهش ميل به توافق و همكاري تهديد ديگري است و ما اكنون در جهان امكان شروع جنگ ارزي را شاهد هستيم.استراس كان متذكر شد: سياست گذاران اقتصادي نيازمند بازگشت به گذشته و گفتگو در مورد همكاري، بحث در مورد ارزش ارزها، سعي بر تنظيم آنچه كه بايد شود و مبارزه عليه عدم تعادل جهاني هستند.وي هشدار داد: اگر اين كار صورت نگيرد. بحران جديدي رخ خواهد داد.

 



مديرعامل تايدواتر خاورميانه اعلام كرد
شكست كامل تحريم هاي غرب در فعاليت هاي بندري ايران

مديرعامل شركت تايدواتر خاورميانه از شكست كامل تحريم ها در حوزه فعاليتهاي بندري ايران و افزايش فعاليت خطوط كشتيراني خارجي در بندر شهيد رجايي خبر داد.
بهزاد اتابكي در جمع خبرنگاران به جدي شدن موضوع تحريم ها عليه ايران از 6 ماه پيش به اين طرف اشاره كرد و ادامه داد: كشورهاي غربي براي موثر واقع شدن تحريم ها عليه كشورمان بر روي موارد متعددي سرمايه گذاري كرده بودند تا مانع از فعاليتهاي اقتصادي در ايران شوند كه اين موارد در حوزه فعاليتهاي بندري موثر نبوده است.
به گفته اتابكي، عملكرد 3 ماهه دوم سال 89 و آمارهاي موجود در فعاليتهاي بندري كشور گواه خوبي است از اينكه تمامي برنامه ريزي ها و راه و روشهاي كشورهاي غربي براي ايجاد اختلال در روند فعاليتهاي اقتصادي و بازرگاني بويژه در بخش بنادر كشورمان با شكست مواجه شده است، به گونه اي كه توطئه اين كشورها در جلوگيري از خريد تجهيزات بندري و تامين قطعات مورد نياز تجهيزات اصلي فعال در بنادر كشور كه به منظور اختلال در عمليات بندري ايران صورت گرفته بود با برنامه ريزي هاي كميته بررسي تحريم ها در سازمان بنادر و شركت تايدواتر خنثي شد.
مديرعامل شركت تايدواتر با تاكيد بر اينكه يكي از اهداف تحريم هاي اعمال شده عليه كشورمان، كاهش ورود كشتي ها به بنادر بود ادامه داد: روند ورودي كشتي ها در نيمه اول سال 89 رو به افزايش بوده است.
وي گفت: در بخش تخليه از كشتي در سال 88 تعداد 518 هزار كانتينر بوده كه در 6 ماهه اول سال 89 به 618 هزار كانتينر رسيده و اين نشان از افزايش 100 هزار كانتينر وارداتي به ايران است. در مقابل كانتينرهاي بارگيري شده به كشتي از حدود 494 هزار كانتينر در 6 ماهه 88 به حدود 605 هزار كانتينر در نيمه اول سال 89 رسيده است و در كل رقم تخليه و بارگيري كانتينر در نيمه اول امسال از يك ميليون و12هزار كانتينر به يك ميليون و224 هزار كانتينر افزايش پيدا كرده است و اين نشان از افزايش 20درصدي عمليات كانتينري است.
اتابكي افزايش در عمليات كانتينري بنادر را با توجه به فشارهاي بين المللي و مشكلات عديده اي كه براي صاحبان كالا بخصوص در بانكها و ارسال حوالجات بوجود آمده را نشان از اين دانست كه صاحبان كالا بدون مشكل در حال واردات و صادرات كالا هستند و پيش بيني مي شود اين روند مثبت در نيمه دوم سال نيز ادامه داشته باشد. اين در حالي است كه خواست تحريم كنندگان اين بود تا عملا فعاليت هاي تجاري بويژه در بخش بنادر را مختل كنند.
وي ورود و خروج اين تعداد كانتينر را در اختيار حدود 50 خط كشتيراني بين المللي بيان كرد و افزود: تمامي خطوط مهم بين المللي در ايران نمايندگي ايراني دارند و تاكنون و با وجود تحريم ها هيچ خط بين المللي حتي اروپايي ايران را ترك نكرده است.

 



رئيس كميسيون عمران مجلس: هدفمندي يارانه ها تاثير نگران كننده اي بر قيمت مسكن ندارد

رئيس كميسيون عمران مجلس گفت: اجراي هدفمندي يارانه ها قطعا تاثير نگران كننده اي بر روي قيمت و اجاره مسكن نخواهد داشت.
علي اكبر آقايي مغانجويي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: با توجه به اجراي قانون هدفمندي يارانه ها در سال جاري قطعا تاثير نگران كننده اي در بخش مسكن را شاهد نخواهيم بود.
وي ادامه داد: دولت قطعا پيش بيني هاي لازم براي جبران افزايش قيمت مصالح ساختماني را خواهد كرد تا اين افزايش ها باعث تاثيرگذاري بر روي قيمت مسكن و اجاره بها نشود. آقايي خاطرنشان كرد: دولت سعي خواهد كرد در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها از كارخانه هاي توليدكننده مصالح ساختماني حمايت لازم را داشته باشد تا وضعيت احتمالي بحران قيمت ها را شاهد نباشيم.
رئيس كميسيون عمران مجلس گفت: مطمئنا در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها افزايش قيمت مصالح ساختماني كنترل شده خواهد بود و اين افزايش ها تاثيرات نگران كننده اي بر بخش مسكن و بخصوص قيمت ها نخواهد داشت.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14