(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 13 مهر 1389- شماره 19756

ويرانگري ره آورد علوم انساني سكولار
بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد
جنگ نرم واقعيت امروز كشور است
دست هاي نامرئي -39

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




ويرانگري ره آورد علوم انساني سكولار
بنيان هاي نظري فرهنگ غرب در بوته نقد

نوشته : مهدي جمشيدي
نتيجه گيري
1-ويران گري در گستره جهاني؛ ره آورد عملي علوم انساني سكولار
برخلاف اراده تشريعي الهي كه حاكميت يافتن باورها و ارزش هاي ديني و الهي را در سراسر پهنه گيتي مي طلبد، اكنون باورها و ارزش هاي سكولاريستي و ضدديني در جوامع غربي غالب شده است. نظام اجتماعي كنوني غرب در تمامي ساحت هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي، خواست خداوند تبارك و تعالي را از حيات فردي و جمعي زدوده و «خودپرستي» را جايگزين «خداپرستي» كرده است. در اين فرهنگ و تمدن، ملاك مطلوبيت و ارزش، چيزي جز عمل نمودن به تمنيات حيواني و نفسانيات شيطاني نيست. از رهگذر جستجوي مطالبات و مقتضيات همين «خود» آزاد از چارچوب عبوديت و بندگي خداست كه مكاتب و انديشه هايي همچون راسيوناليسم، پوزيتيويسم، ليبراليسم، دموكراسي، سكولاريسم و... و به طور كلي، علوم انساني سكولار پديد آمده اند تا پس از طرد آراء و احكام الهي، در جايگاه تدبير حيات انسان بنشينند. بنابراين، دعوت «فرهنگ و تمدن غرب» كه در غالب مدرنيسم، تعين يافته است، نقطه مقابل دعوت «انبياء الهي» است.
انسان مدرن غربي از پوسته بندگي و عبوديت خداوند خارج شده و «اطاعت نفس» را بر «اطاعت خداوند» ترجيح داده است:
«أفرايت من اتخذ الهه هواه»1
«آيا نمي بيني كسي را كه هواي نفس خود را معبودش قرار داده است؟!»
بر اين اساس، انسان مدرن با وجود همه پيشرفت هاي تكنولوژيك و مادي و دستاوردها و يافته هاي حاصل از عقل ورزي فارغ از شريعت الهي، قابل مدح و ستايش نيست. انسان مدرن، آنچنان در ضلالت و غرور و تكبر اسير گشته كه خود را بي نياز از «هدايت خاص و تشريعي الهي» پنداشته و در طريق «عصيان و طغيان» پاي نهاده است:
«ان الانسان ليطغي ان راه ستغني»2
«به راستي كه انسان سر به طغيان مي گذارد، آنگاه كه خود را غني و بي نياز ببيند.»
رويكرد غرب با بنيان و شالوده فرهنگ ديني، مغايرت و مخالفت اساسي دارد. انسان سكولار، فرهنگ سكولار، علم سكولار، تمدن سكولار و... به معني نسيان انسان مدرن و رويگرداني او از آسمان و ملكوت است. البته سرگشتگي و ويراني دروني بشر مدرن غربي نيز بدين جهت است:
«و من اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا و نحشره يوم القيمه اعمي قال رب لم حشرتني اعمي و قد كنت بصيرا قال كذالك اتتك آياتنا فنسيتها كذالك اليوم تنسي»3
«كسي كه از ياد من روي برگرداند، معيشت او تنگ مي شود و روز قيامت او را نابينا محشور مي كنيم. او مي گويد: پروردگارا! چرا مرا نابينا محشور كردي و من در دنيا بينا بودم؟! خداوند مي فرمايد: تو بدين سان آيات ما را كه براي تو آمده بود فراموش كردي و همان گونه نيز فراموش خواهي شد!»
معيار حيات باطني انسان (كه حيات حقيقي او نيز هست)، تحرك جسمي و تپش قلب نيست، بلكه پذيرش دعوت انبياء الهي، به او حيات باطني و حقيقي مي بخشد:
«يا ايهاالذين آمنوا استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم»4
«اي كساني كه ايمان آورده ايد! خداوند و رسول او را آن گاه كه شما را به حيات فرا مي خوانند، پاسخ گوييد!»
در غير اين صورت، سرپيچي از دعوت و احكام الهي به معني فرو غلتيدن در ورطه كفر خواهد بود:
«و من لم يحكم بما انزل الله فاولئك هم الكافرون»5
«و هر كس به آنچه خداوند نازل كرده است حكم نكند كافر است!»
تعالي و تكامل روحي و معنوي انسان وابسته به اين است كه علم يقيني به «نيازمندي مطلق خويش به خداوند» (هم در عرصه تكوين و هم در عرصه تشريع) يابد و اين علم را در درون خود، تثبيت كند تا گرفتار طغيان نشود:
«يا ايهاالناس انتم الفقراء الي الله و الله هو الغني الحميد»6
«اي آدميان! شما فقير و نيازمند به خداوند هستيد و خداوند، بي نياز و ستوده است.»
اين چنين است كه فرهنگ و تمدن غرب، سرشار از لغزش ها و كج روي هاي نظري و عملي است و برخلاف ادعاهايش، بشر غربي را از چاله به چاه افكنده و خود به بزرگ ترين مانع و عامل بازدارنده در مقابل تعالي معنوي و اخلاقي انسان كنوني تبديل شده است.
نظام ليبرال سرمايه داري كه صحنه گردان حقيقي و پنهان فرهنگ و تمدن غرب است، بر مبناي منفعت طلبي و سودپرستي شيطاني خود، مدرنيته را تفسير و تعريف مي كند تا بستر نظري لازم براي بسط و توسعه جهاني اين نظام را هر چه بيشتر فراهم كند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سوره جاثيه، آيه .23
2- سوره علق، آيه 6.
3- سوره طه، آيات 126-.124
4- سوره انفال، آيه .24
5- سوره مائده، آيه .44
6- سوره فاطر، آيه .15
پاورقي

 



جنگ نرم واقعيت امروز كشور است
دست هاي نامرئي -39

نويسنده: محمد عبدالهي
حضور گسترده مردم در 22 بهمن، خذلان الهي و رسوايي را نصيب آنان سردمداران غربي، از جمله رئيس جمهور آمريكا دائماً دم از مردم ايران مي زدند كرد.
ايشان همچنين تصريح كردند:
«مردم در اين روز حجت را بر همه تمام كردند و همه دشمنان نظام اسلامي اعم از دشمنان خارجي و مخالفان داخلي بايد بيدار و از توهم خارج شده باشند.» 350
ايشان در تحليلي ديگر درايت خود را اين طور به نمايش گذاردند:
«اين واقعيات نشان مي دهد كه وقتي مستكبران از يك كشور ناراضي هستند منتظر فرصت انتخابات مي مانند تا در صورت پيروز شدن افرادي كه مورد نظر آنها نيستند با كشاندن عده اي به خيابانها، اوضاع را برهم بزنند وحتي در صورت لزوم با ايجاد اغتشاش وآشوب ، نتيجه قانوني انتخابات را با خشونت تغيير دهند .»351
كه چرا علني موضع نمي گيريد؟ چون لازم نيست علني موضع گرفتن چه لزومي دارد؟ علني موضع گرفتن نسبت به يك نقطه ضعف در يك مسئول شما خيال مي كنيد كه چقدر كمك مي كند به حل اين مشكل؟ هيچي.»352
« گاهي هم از بنده گله مي كنند كه چرا فلاني صبر مي كند؟ چرا فلاني ملاحظه مي كند؟ من عرض مي كنم؛ در شرايطي كه دشمن با همه وجود با همه امكانات خود درصدد طراحي يك فتنه است و مي خواهد يك بازي خطرناكي را شروع كند بايد مراقبت كرد او را در آن بازي كمك نكرد. خيلي بايد با احتياط و تدبير و در وقت خودش با قاطعيت وارد شد. دستگاه هاي مسئولي وجود دارند قانون وجود دارد بر طبق قانون بدون هيچگونه تخطي از قانون. بايستي مر قاون به صورت قاطع انجام بگيرد. اما ورود افرادي كه شان قانوني و سمت قانوني و وظيفه قانوني و مسئوليت قانوني ندارند قضايا را خراب مي كند.»353
«عده اي با شعار طرفداري از قانون، عمل خلاف قانون انجام مي دهند، اين عده شعار طرفداري از امام مي دهند، اما كاري مي كنند كه نسبت به امام(ره) چنين گناه بزرگي انجام شود و دشمنان با خوشحالي براساس اين اقدامات، تحليل كنند و بعد هم برضد مصالح ملي و ملت ايران، تصميم بگيرند. مشكل اصلي همين حرف ها و عمل هاي فريبكارانه و غبارآلودگي فضا است.»354
شرايط سياسي آن روزها تا جايي پيش رفت كه حضرت آيت الله خامنه اي به تنبه سران فتنه اشاره كردند كه:
«آن كسي كه براي اسلام، انقلاب و امام كار مي كند به محض اينكه ببيند، حرف و حركت او موجب ايجاد جهت گيري بر ضد اصول شده، بلافاصله متنبه مي شود و مسير خود را اصلاح مي كند. اما چرا اين آقايان متنبه نمي شوند . »355
و اضافه نمودند:
«وقتي از اصلي ترين شعار جمهوري اسلامي، يعني استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي، اسلام آن حذف مي شود، آقايان بايد به خود بيايند و بفهمند كه راه غلطي را مي روند، وقتي در روز قدس كه اساس آن براي دفاع از فلسطين و مقابله با رژيم صهيونيستي است، به نفع رژيم غاصب و برضد فلسطين شعار داده مي شود، بايد متنبه شوند و تبري خود را از اين جريان اعلام كنند . »356
ايشان در اظهارات ديگري عنوان داشتند:
«چرا هنگامي كه سران ظلم و استكبار كه مظهر آن امريكا، فرانسه و انگليس است از آنها حمايت مي كنند، متنبه نمي شوند. چرا هنگامي كه افراد فاسد فراري و سلطنت طلب و توده اي از انها حمايت مي كنند، به خود نمي آيند و متوجه نمي شوند كه مسير آنها غلط و اشتباه است؟
چشم خود را باز كنيد و از اين جريان تبري بجوييد. آيا مي شود به بهانه عقلانيت، اين حقايق روشن را ناديده گرفت. ناديده گرفتن اين حقايق، درست نقطه مقابل عقل است . عقل حكم مي كند، در قضيه اهانت به امام (ره) بجاي آنكه منكر اصل قضيه شويد، اهانت را محكوم كنيد و بالاتر از آن به حقيقت و عمق اين اقدام پي ببريد و متوجه شويد كه دشمن كجا را هدف گرفته و بدنبال چيست.»357
تقسيم ملت به اقليت و اكثريت
ايشان ، تقسيم ملت به » دو گروه اقليت و اكثريت » و » برنده و بازنده« و قرار دادن آنها در مقابل يكديگر را نقشه واضح بيگانگان براي ايجاد دو دستگي در ملت دانستند و افزودند:
«در اين ميان عده اي اغتشاشگر هم وارد ميدان شدند تا با تحقق خواست دشمن، جنگ داخلي درايران براه بيافتد اما ملت ، هوشيار بود و آنان را ناكام گذاشت.»358
از جمله همين حق طلبي هايي كه درخواست مجازات براي مجرماني است كه رهبر اين گونه پاسخ مي گويد :
«يك بخش مهمي توي بيانات چند نفر از دوستانمان بود كه اشاره داشت به مجرماني كه پشت پرده ي حوادث اخير حضور داشتند، و اينكه چرا اينها محاكمه نميشوند، چرا مجازات نميشوند، چرا با اينها برخورد نميشود. من به شما عرض بكنم؛ در قضايائي به اين اهميت، با حدس و گمان و شايعه و اين چيزها نميشود حركت كرد. ما اين انقلاب و اين نظام عظيم را محصول مجاهدت يك ملت بزرگ و فداكاري هاي عظيم جواناني ميدانيم كه چه در دوره ي انقلاب، چه در دوره ي دفاع مقدس، چه بعد از آن تا امروز فداكاري كردند؛ مثل خود شماها، كه در صحنه هاي مختلف حضور داريد و گاهي كارهاي بزرگي انجام مي دهيد .»359
ايشان همچنين از عدم اغماض نسبت به جرم و جنايت تاكيد داشتند و در گفتاري ديگر نهايت هوشمندي خود را در تقابل با فتنه گران ابراز داشتند.
همچنان كه بار ديگر تصريح كردند:
«اين را شما بدانيد، هيچگونه اغماضي از جرم و جنايت وجود نخواهد داشت؛ منتها ما - يا من يا شما، فرق نميكند؛ چه شما كه دانشجو هستيد و زبانتان باز است و راحت حرف ميزنيد، چه من كه يك مجموعه اي از تجربه و سالهاي متمادي كاركرد در ميدان را با خودم همراه دارم؛ در اين جهت با هم فرقي نداريم - نميتوانيم حكم كنيم كه بايد دستگاه قضا اينجور قضاوت كند؛ نه، دستگاه قضا بايد نگاه كند، اگر دلائلي براي مجرميت كسي، چه در زمينه ي سياسي، چه در زمينه ي اقتصادي، چه در زمينه ي مفاسد گوناگون پيدا كرد، بر طبق او حكم كند. اين شايعاتي كه شما شنيده ايد، بنده هم خيلي از اين شايعات را ميشنوم؛ ممكن است بسياري از اين شايعات مطابق واقع هم باشد و انسان شواهد و قرائني هم برايش داشته باشد؛ اما قرينه و شاهد متفرق نميتواند جرمي را عليه كسي اثبات كند؛ به اين نكته توجه داشته باشيد. لذا اينجور نيست كه فرض كنيم يك مجرم قطعي پشت پرده اي وجود دارد كه دستگاه بنا دارد از جرم او به يك دليلي بگذرد.»360
البته رهبر انقلاب اسلامي فلسفه بافي ها بعد از خطاهاي مكرر را عامل اصلي فتنه و غبارآلود شدن فضا دانستند و در همين خصوص خطاب سخنانشان را بار ديگر متوجه سران فتنه كردند اما غيرمستقيم اشاره فرمودند:
«عده اي با شعار طرفداري از قانون، عمل خلاف قانون انجام مي دهند، اين عده شعار طرفداري از امام مي دهند، اما كاري مي كنند كه نسبت به امام(ره) چنين گناه بزرگي انجام شود و دشمنان با خوشحالي براساس اين اقدامات، تحليل كنند و بعد هم برضد مصالح ملي و ملت ايران، تصميم بگيرند. مشكل اصلي همين حرف ها و عمل هاي فريبكارانه و غبارآلودگي فضا است.»361
اما باز هم ايشان نهايت مدارا را لحاظ كرده و با خطاب قرار دادن سران فتنه به برادران سابق خود اينطور اشاره داشتند كه:
«اينها كساني هستند كه بعضي از اينها يك وقتي به خاطر طرفداري از امام مورد اهانت هم قرار مي گرفتند. حالا ببينيد كه كساني به نام اينها شعار مي دهند. عكس اينها را روي دستشان مي گيرند اسم اينها را با تجليل مي اورند درست نقطه مقابل عليه امام و عليه انقلاب و عليه اسلام شعار مي دهند و روزه خواري علني در روز قدس در ماه رمضان مي كنند اينها را مي بينيد خب بكشيد كنار انتخابات تمام شد انتخاباتي بود عمومي هم بود درست هم بود اشكالي هم نتوانستند بر انتخابات بگيرند و ثابت كنند حالا هي ادعا كردند فرصت هم داده شد گفتيم باييد نشان بدهيد ثابت كنيد نتوانستند نيامدند تمام شد. پايبندي به قانون اقتضا مي كند كه انسان ولو اين ريس جمهوري را كه انتخاب شده است قبول هم نداشته باشد وقتي براي قانون احترام قايل بود بايستي در مقابل قانون خضوع كند. »362
انگليس؛ آمريكا؛ جنگ نرم
بعد از دستگيري عوامل شورش واعترافات آنها تمام حدس وگمان ها در رابطه با ارتباط مستقيم دشمنان قسم خورده به صورت عيني در آمد دراين بين امريكا وانگليس سهم بسزايي در آموزش دشمني به ايران را دارند.آموزش با وسايل ارتباطي ماهواره واينترنت صورت گرفته و شامل تمام مراحل خيانت وجنايت ا زجمله تخريب اموال عمومي، ساخت وسايل منفجره وبمب ها، كشيدن نقشه هاي شوم در حمله به عناصر مذهبي و....مي باشد كه ازتمام اقشار تاثير گزار دانشجو،هنرمند و حرفه اي سازمان هاي خصوصي استفاده شده است .
براندازي نرم كه توسط مقام عظماي ولايت جنگ نرم ناميده شده است با كمك پيچيده ترين شيوه هاي عمليات رواني صورت گرفت .
«در مقطع فعلي دشمن با يك جنگ رواني كه جنگ نرم ناميده مي شود به مقابله با نظام اسلامي آمده و در اين جنگ هدف اصلي دشمن تبديل نقاط قوت و فرصت هاي نظام به نقاط ضعف و تهديدها است .»363
رهبر انقلاب اسلامي سپس به تبيين خطوط اصلي طراحي دشمن در جنگ نرم با نظام اسلامي پرداختند و افزودند:
«مخدوش كردن نشانه هاي اميد و تبديل آنها به نشانه هاي يأس و ترديد، و القاي بن بست و سياه نمايي، و در نهايت گرفتن پويايي جامعه يكي از خطوط مخالفان است.» 364
«قطعا اين بلواهاي بعد از انتخابات به نظر آدم هاي خبره و آگاه، برنامه ريزي شده بود. يعني انسان با هر كسي از انسان هاي فهيم كه با مسايل كشور و با مسايل جهاني آشنا هستند در ميان مي گذارد مي فهمد. پريروز من به ايشان همين را عرض كردم گفتم اينها برنامه ريزي شده بود ايشان گفتند قطعا. يعني همه اين را مي فهمند كه اين كار برنامه ريزي شده بود و اين يك كار دفعي نبود كه بخواهيم بگوييم يك چيزي پيش امده... من متهم نمي كنم افرادي را كه دست اندركار بودند كه اينها دست نشانده بيگانه هايند يا انگليسيند يا امريكاييند- اين را من ادعا نمي كنم چون براي من اين قضيه ثابت نيست چيزي كه ثابت نيست نمي توانم بگويم - اما آني كه مي توانم بگويم اين است كه اين جريان چه پيشقراولانش دانسته باشند چه ندانسته باشند يك جرياني بود طراحي شده تصادفي نبود.»365
رهبر انقلاب اسلامي جنگ نرم را واقعيت امروز دانستند و با اشاره به تذكرات و سخنان بيست سال گذشته شان خاطرنشان كردند:
«وقتي انسان، تجهيز، صف آرايي، دهان هاي با حقد و غضب گشوده شده و دندانهاي با غيظ فشرده شده عليه انقلاب، امام خميني و آرمان هاي نظام اسلامي را مي بيند وجود اين جنگ نرم را باور مي كند هرچند ممكن است عده اي اينها را نبيينند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
350 . همان
351 . بيانات در اجنماع بزرگ زائران و مجاوران حرم امام رضا(عبيه السلام)، 1/1/89
352 . بيانات در ديدار دانشجويان و نخبگان علمي، 4/6/88
353 . بيانات در ديدار با جمعي از طلاب و روحانيون، 22/9/88
354 .همان
355 . همان
356 . همان
357 . همان
358 . بيانات در اجنماع بزرگ زائران و مجاوران حرم امام رضا(عبيه السلام)، 1/1/89
359 . بيانات در ديدار دانشجويان و نخبگان علمي، 4/6/88
360 . همان
361 . بيانات در ديدار با جمعي از طلاب و روحانيون، 22/9/88
362 . همان
363 . بيانات در ديدار رييس و نمايندگان مجلس خبرگان رهبري، 2/7/88
364 . همان
365 . همان
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14