(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 17 مهر 1389- شماره 19759

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
متن كامل بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار نخبگان جوان علم را همراه با تزكيه فرا بگيريد
خواجه سروي: سياست وزارت علوم، پيگيري بدون وقفه برپايي كرسي هاي آزادانديشي است
مجري طرح نيروگاه بوشهر: تست ماشين سوخت نيروگاه بوشهر با موفقيت انجام شد
توليد آب سنگين در اراك بالاتر از 20درصد ظرفيت اسمي
دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي: فتنه سبز خط قرمز اصولگرايان است



متن كامل بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار نخبگان جوان علم را همراه با تزكيه فرا بگيريد

رهبر معظم انقلاب در ديدار نخبگان جوان با اشاره به نظر كارشناسان داخلي و خارجي تاكيد كردند كه ايران تا قبل از سال 1404به رتبه اول علمي در ميان كشورهاي اسلامي خواهد رسيد.
متن كامل بيانات حضرت آيت الله العظمي خامنه اي در اين ديدار كه چهارشنبه گذشته انجام شد، به شرح زير است:
بسم اللّه الرّحمن الرّحيم
خيلي متشكريم از برادران و خواهران عزيز؛ چه فراهم آورندگان اين اجلاس بسيار خوب، چه برادران و خواهراني كه بحث كردند و نظر دادند. جلسه، بسيار جلسه خوبي بود. من امروز حقيقتاً از ديدار شماها و از سخنان و بيانات شماها، هم خيلي خوشوقت شدم، هم استفاده كردم.
البته اين دو سه مطلبي كه دوستان در خلال جمع بيان كردند، نه اينكه اينها مسائل كوچكي باشد، كم اهميت باشد؛ نه، بالاخره هر مطلبي، هر مسئله اي، هر مشكلي در كار هر شخصي و فردي في نفسه اهميت دارد - در اين ترديدي نيست - من هم هيچ گله اي ندارم از اينكه چرا دوستان بلند مي شوند و اين مطالب را مي گويند؛ نه، مطلقا اينجور نيست؛ اگر همه شما هم يكي يكي بلند مي شديد و مطلبي مي گفتيد، من مستمعم، من گوش مي كنم و خرسند هم مي شوم از اينكه بشنوم؛ منتها اولويت ها را بايد رعايت كرد. اين جلسه، جلسه مسائل كلان است؛ جلسه مسائل جمع است. اگر ما بتوانيم به بركت اين جلسه و اينگونه جلسات، يك فضائي را، يك فكري را، يك انگيزه عامي را در محيط عمومي كشور به وجود بياوريم، اين مشكلات بتدريج حل خواهد شد؛ و اميدواريم كه همين جور هم بشود.
در برنامه ريزي توسعه كشور، آن چيزي كه خيلي مهم است، اين است كه ما ببينيم عمده تمركز سرمايه گذاري هاي مادي و معنوي ما بايد كجا باشد؛ چون بديهي است سرمايه مادي و سرمايه معنوي - يعني همت و نيروي انساني و انگيزه - نامحدود نيست. اگر مي خواهيم كشور را به توسعه برسانيم - توسعه به معناي مطلوب و منظور خودمان، نه لزوماً توسعه به معناي رايج غربي - ببينيم كجاها بايد بيشتر براي سرمايه گذاري متمركز شويم.
اعتقاد راسخ من اين است كه اگر چنانچه بر روي مسئله علم و فناوري و نخبه پروري سرمايه گذاري كنيم، حتماً در يكي از با اولويت ترين كارها سرمايه گذاري كرده ايم. پيشرفت علمي و به دنبال آن، پيشرفت فناوري، به كشور و ملت اين فرصت و اين امكان را خواهد داد كه اقتدار مادي و معنوي پيدا كند. بنابراين با يك نگاه راهبردي، علم يك چنين اهميتي دارد. تكيه ما بر اين اساس است. حالا اين علم با چه هدفي است، اگر ان شاءاللّه وقت بود و من هم يادم ماند، در آخر شايد يك جمله اي عرض خواهم كرد كه جهت گيري حركت علمي ما چه بايد باشد.
بنابراين يكي از با اولويت ترين كارها عبارت است از مسئله علم و فناوري؛ اين در كشور لازم است. ما در اين زمينه ها يك عقب افتادگي مزمن تاريخي فاحشي داريم، كه گناهش به گردن آن كساني است كه با سياست خودشان، با رفتار خودشان، با طمع ورزي هاي خودشان، با سهل انگاري هاي خودشان، اين بيماري مزمن را بر يك چنين ملت بزرگي تحميل كردند. و ما حالا مي خواهيم خودمان را از زير اين بار، از زير اين بختك سنگين خلاص كنيم. بنابراين من، شما، مسئولين ذي ربط، مسئولين بخشهاي مختلف كشور و هر انسان باشرف در اين كشور كه امكاني دارد، بايد در اين زمينه تلاش كند؛ هر كس به قدر خودش. همه مسئولند؛ از يك دانشجوئي كه امسال وارد دانشگاه شده، تا دانشجوهاي برتر و بالاتر، تا اساتيد، تا مسئولين نظام آموزشي و علمي كشور، تا بخشهاي مختلف، در سلسله مراتب اداري و علمي كشور. همه بايد تلاش كنيم، همه بايد كار كنيم، همه بايد بدويم تا بتوانيم اين عقب افتادگي تاريخي تحميل شده بر خودمان را جبران كنيم؛ اين يك مسئله جدي است.
خوب، من به شما عرض مي كنم؛ در اين مسير، شتاب و موفقيت، در طول چندين سال گذشته محسوس است. شما اين را بدانيد - شايد هم مي دانيد؛ البته من آمارهاي بيشتري دارم، اطلاعات وسيع تر و جزئي تري دارم - كه در هفت هشت ده سال اخير، كشور يك حركت عظيمي در اين زمينه انجام داده و كارهاي بزرگي انجام گرفته. البته بعضي گوشه كنار، توي دانشگاه و بيرون دانشگاه، يأس آفريني و منفي بافي مي كنند؛ اما بيخود مي گويند، دروغ مي گويند. بعضي از اينها غافلند، بعضي هم بدتر از غافل. حركت، انصافاً حركت موفقي بوده است. در اين سالها كارهاي بزرگي انجام گرفته. ملت، جوانان، مجموعه علمي، دانشگاه ها، مديران علمي نشان دادند كه استعداد خوبي وجود دارد براي اين حركتي كه مورد نظر ماست. بنابراين ما پيشرفت كرده ايم.
اين پيشرفت اقتضاء مي كند كه ما اميدوارانه تر پيش برويم. نظر تعداد قابل توجهي از كارشناسان ايراني و غير ايراني اين است كه كشور ما قبل از موعد معين، يعني 1404 - كه پايان دوره برنامه چشم انداز بيست ساله است - به آن چيزي كه در چشم انداز وعده داده شده، خواهد رسيد؛ يعني رتبه اول علمي در ميان كشورهاي اسلامي. برآوردها اين است؛ اين به خاطر شتابي است كه وجود دارد. پس اميدوار باشيم، لحظه ها را از دست ندهيم، به نيروي خودمان اتكاء كنيم و حركت را با جديت، با صميميت و با شرائط لازم ادامه دهيم. اين يك نكته.
نكته دوم اين است كه از اين كارهاي علمي اي كه دارد ميشود، هم من و هم هر فردي از افراد كشور كه مطلع باشد، افتخار مي كند. به پيشرفت علمي در مسئله هسته اي، همه افتخار مي كنيم؛ به پيشرفت هاي بسيار حائز اهميت در زمينه سلول هاي بنيادي - كه گفته شد - و كارهاي عظيمي كه در اين زمينه انجام گرفته، همه افتخار مي كنيم؛ در بخش نانو، در بخش فناوري زيستي و غيرذلك پيشرفت هاي خوبي صورت گرفته و همه افتخار مي كنيم؛ اينها چيزهاي كوچكي نيست، چيزهاي بزرگي است؛ ليكن اينها چيزهائي نيست كه بتواند به ما بگويد كشور از لحاظ علمي، يك پيشرفت مطلوب و كاملي كرده است. با اينكه در بعضي از اين رشته ها تازه وارد شده ايم، در عين حال جزو ده كشور اول دنيا هستيم كه اين فناوري ها يا اين دانش را داريم؛ ليكن اين كافي نيست.
چي لازم است؟ آنچه در كشور لازم است و مي تواند موقع و جايگاه علمي كشور را به طور شايسته و افتخارانگيز به ما نشان دهد كه بالا رفته، وجود يك چرخه علمي كامل است. در همه بخشها يك چرخه به هم پيوسته مهمي از انواع دانش هائي كه مورد نياز كشور است، بايد وجود داشته باشد تا اينها هم افزائي كنند و به كمك هم بيايند. يك مجموعه كامل علمي در كشور بايستي به وجود بيايد؛ اين هنوز نشده. اين جزيره ها بايستي به طور كامل به هم متصل شوند، يك مجموعه واحد تشكيل شود؛ به هم كمك كنند، همديگر را پيش ببرند، هم افزائي كنند، راه را براي جستجو و يافتن منطقه هاي تازه علمي در اين آفرينش وسيع الهي باز كنند؛ سؤال مطرح كنند، به آن سؤال ها پاسخ داده شود؛ اينها همه اش لازم است.
ما سرمايه گذاري هاي مقطعي زيادي داشتيم، پيشرفت هاي مقطعي هم زياد داشتيم كه قائم به اشخاص بوده، قائم به گروه هاي خاص بوده؛ اين بايستي در همه بخش ها، در همه رشته ها توسعه پيدا كند؛ يك جريان عام تمامي ناپذير در زمينه علم و در همه رشته هاي علوم به وجود بيايد؛ از علوم انساني تا علوم تجربي و انواع علوم بايستي ما اين پديده را ببينيم و مشاهده كنيم. اين كار، تلاش لازم دارد؛ اين هماني است كه من در يك جلسه اي با جمعي از فرزانگان و دانشگاهيان - كه به نظرم ماه رمضان بود - گفتم جهاد علمي لازم است، مجاهدت لازم دارد.
خوب، اگر بخواهيم اين مجاهدت به طور كامل انجام بگيرد، بايد يك توجه ويژه اي به دانشگاه ها بشود؛ چون دانشگاه، محيط زيست و محيط پرورش استعدادها و نخبه هاست. اينجا، هم بنياد ملي نخبگان وظائفي دارد، هم مديران و رؤساي دانشگاه ها و وزارتهاي دانشگاهي مسئوليت دارند. نگاه بنياد ملي نخبگان بر روي نخبگان نبايد اين بنياد را از نگاه به دانشگاه ها غافل كند؛ يعني بايد يك نگاه ستادي به دانشگاه ها داشته باشد و ارتباط بين مجموعه بنياد ملي نخبگان و دانشگاه ها بايد مستحكم شود. از آن طرف هم در دانشگاه ها نگاه نخبه شناس و نخبه پرور حتماً بايستي در مجموعه كارهاي دانشجوئي وجود داشته باشد؛ كه البته در بخش هاي تحصيلات تكميلي، اين معنا بيشتر خواهد بود. اين هم يك نكته.
خوب، حمايت از نخبگان چگونه است؟ اين را من در همين بياناتي كه دوستان هم كردند، مشاهده مي كنم. به نظر من مهمترين حمايت براي نخبگان اين است كه زمينه كار و مقدمات كار براي آنها فراهم شود. ذهن نخبه و مغز نخبه به دنبال كار، ژرف نگري، توليد، خلق، گشودن بابهاي جديد و رفتن راه هاي نو است. امكانات سخت افزاري بايد براي اينها فراهم شود. در مواردي، هم امكانات سخت افزاري، هم امكانات نرم افزاري بايد فراهم شود تا نخبه بتواند كار و تلاش كند. البته اين تلاش بايد در جهت نيازهاي كشور باشد. آنطور كه به من گزارش كردند، نقشه جامع علمي، بخش مهمي از اين نيازها را كاملاً رعايت كرده و در اين نقشه جامع ديده شده. البته من هنوز گزارش نهائي از نقشه جامع ندارم؛ دوستان با جديت دنبال كار هستند. نظرات گوناگوني هم هست. من همين جا تشكر كنم از بعضي از جوان هاي عزيز كه توي ديدار ماه رمضان به ما گفتند كه ما نقشه جامع علمي را خودمان مستقل از مجموعه مسئول فراهم كرديم. من گفتم بياوريد؛ آوردند. گفتم يك خلاصه اي تهيه بشود كه من بتوانم آن خلاصه را ببينم. آن خلاصه را هم تهيه كردند و آوردند. البته ما مجموعه را براي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي فرستاديم كه آنجا رسيدگي كنند، اما آن خلاصه را خود من هم بايد ببينم؛ كه هنوز فرصت و توفيق پيدا نكرده ام نگاه كنم. اين اهتمام را، اين بلندپروازي را در جوان ها من مي پسندم. چند تا جوان دور هم مي نشينند، مي گويند آقا ما نقشه جامع علمي كشور را با نگاه خودمان مي خواهيم فراهم كنيم. البته قول نمي دهيم كه حتماً آن نقشه جامع پاسخگوي نياز ما به يك نقشه جامع باشد - ممكن است اطلاعاتشان محدود باشد - اما اين گستاخي، اين بلندپروازي، اين همت، اين اعتماد به نفس براي ما خيلي مطلوب و جذاب است.
بنابراين، اين چرخه علمي كامل لازم است. علاوه بر اين، چرخه ديگري لازم است؛ از پديد آمدن يك فكر در ذهن يك نخبه يا يك نابغه، تا تحويل آن به مركز علمي و فعاليت علمي روي آن و تبديل اين فكر به يك علم يا به شاخه اي از يك علم، تا عبور از اين مرحله و رفتن به ميدان فناوري و به عرصه آمدن فناوران و نخبگان فناوري و صنعتي بر روي اين يافته علمي، تا بعد به مسئله تجاري كردن - كه به آن خواهم پرداخت - برسد؛ اين هم باز يك چرخه ديگر است. پس علاوه بر اينكه يك چرخه علمي بايد به وجود بيايد كه علوم، همديگر را تكميل كنند، به هم كمك كنند، يك منظومه به وجود بيايد، چرخه و سلسله زنجيره وار ديگري از توليد انديشه علمي و ايده علمي، تا تشكيل يك مجموعه ذهني علمي، تا آمدن به ميدان فناوري و صنعت، تا آمدن به بازار و تبديل به محصول هم بايد حتماً به وجود بيايد. البته اينها، هم همت شما را مي طلبد، هم مديريت دستگاه هاي مسئول را. همه بايد تشريك مساعي كنند كه اين اتفاق در كشور بيفتد.
مسئله تجاري سازي خيلي مهم است. يافته هاي علمي و صنعتي بايستي بتوانند در كشور توليد ثروت كنند. برادران مسئول در دفتر ما يك محاسبه اي كردند؛ نظر آنها اين است كه تا سال 1404 ما بايد بتوانيم حداقل بيست درصد از درآمد كشور را از راه صنايع دانش بنيان و فعاليتهاي تجاري دانش بنيان تأمين كنيم؛ يعني از محل فروش محصولات علمي. اين چيزي است كه بايد خيلي از دسترس دور نباشد. دانش، منشأ توليد ثروت است؛ البته به شكل صحيح، به شكل نجيبانه، نه آنچنان كه دنياي غرب از دانش براي تحصيل ثروت استفاده كرد؛ كه من بعد ان شاءاللّه اشاره مختصري خواهم كرد. البته تجاري كردن اگر در ذهنيت دستگاه هاي مسئول باشد، بايستي از آغاز - يعني از وقتي كه ما پروژه علمي و پروژه صنعتي را تعريف مي كنيم - به فكر تجاري كردنش باشيم؛ نگذاريم بعد از آنكه كار تمام شد، به فكر بيفتيم كه بازاريابي كنيم. از اول بايد اين مسئله در محاسبات بيايد؛ كه البته اين مربوط به دستگاه هاي مسئول كشور است كه دنبال كنند.
پيشنهاد كردند - من اينجا يادداشت كردم - كه امكان تأسيس نوع تازه اي از شركت ها كه عبارت است از شركت هاي علمي و فناوري، در كشور فراهم شود. خيلي ها هستند كه مايلند دسته جمعي كار علمي كنند، تحقيقات علمي كنند. اين كمكي كه دولت و مسئولان به پيشرفت هاي علمي و فناوري مي كنند، منحصر نماند به كمك به افراد؛ اين شركت ها مورد حمايت قرار بگيرند. البته اينها با شركت هاي تجاري كه ماليات و تسهيلات متعارف بانكي به آنها تعلق مي گيرد، اشتباه نشوند؛ بلكه به طور ويژه به اين شركت ها كمك شود. فكر مي كنم اين كار، كار لازم و مهمي است. دولت بايد در اين زمينه يك مديريت هوشمندانه اي به كار ببرد.
يك مسئله ديگر كه خيلي مهم است، تشكيل پژوهشگاه هاست. در هر دانشگاهي، علاوه بر پژوهشگاه هاي مستقلي كه وجود دارد، لااقل بايد يك پژوهشگاه جدي به وجود بيايد. خود دانشگاه ها به امر پژوهش، به صورت يك مجموعه در درون دانشگاه اهميت بدهند. نخبه هاي ما بروند به سمت پژوهشگاه ها. البته نه اينكه رابطه شان با دانش و تعليم و تعلم قطع شود، بلكه همچنان كه ميل خود نخبگان هم همين است كه سراغ پژوهش بروند، جذب اين پژوهشگاه ها شوند و در آنجا كار پژوهشي انجام دهند. امكانات - همان طوري كه قبلاً عرض كرديم - در اختيارشان قرار بگيرد تا بتوانند پژوهش كنند؛ اين همان چيزي است كه يك نخبه را راضي مي كند، قانع مي كند؛ هم استعداد او را به جريان مي اندازد و به فعليت مي رساند و احساس مي كند مي تواند كار كند، هم وسوسه هايي كه در مورد عدم امكان كار در كشور مي شود - كه روزبه روز هم اين وسوسه ها توسعه پيدا مي كند - خنثي و بي اثر خواهد شد.
در اين پژوهشگاه ها اين امكان وجود دارد كه از تجربه علمي و از پختگي اساتيد دانشگاه ها كه بعد از پايان دوره خدمتشان بازنشسته شده اند، استفاده شود و اينها حضور پيدا كنند. در اين صورت، يك حلقه وصلي خواهد شد بين نسل جديد پژوهنده و پژوهشگر - كه همين جوانهايند - و مجربيني كه دوراني را در دانشگاه ها گذرانده اند.
به مجموعه نخبگان خيلي كمك شده. البته گوشه كنار گله گزاري هايي هست، من هم مي شنوم. غير از اين چيزهايي كه حالا در اين جلسه به من گفته مي شود، نامه مي نويسند، گزارش مي دهند، گله مي كنند. بنابراين گله گزاري هايي هست، اين گله ها حق هم هست، بايد هم برطرف شود، شكي نيست؛ اما شما نگاه كنيد ببينيد در پنج شش سال اخير، ما كجا بوديم، به كجا رسيديم. در مورد كمك به نخبگان و توجه به نخبگان، ما در پنج شش سال قبل از اين، در نقطه صفر بوديم؛ چيزي به اين نام، كاري در اين جهت، حركتي به اين صورت وجود نداشت. امروز خيلي كارهاي خوبي شده. اين توجه به نخبگان، اين جمع كردن نخبگان، اين شنيدن سخن نخبگان، اين استفاده از ذهن و فكر آنها و برق هايي كه در ذهن نخبه ها مي زند، اينها چيزهاي جديدي است. ما بايستي قدر بدانيم و متشكر باشيم. همه اش نبايد نقاط منفي را ديد.
يكي از طبايع انسان، فزون طلبي است. اين خصوصيت، بد هم نيست. فزون طلبي مثل بقيه خصوصيات و غرايز انساني، اگر در جاي خود قرار بگيرد، در جهت خود حركت كند، عامل پرواز انسان خواهد شد. در زمينه معنويات، هرچه انسان بتواند، بايد فزون طلب باشد. كار علمي و كار فكري و كار پژوهشي هم يك بخشي از معنويات است. بنابراين، اين فزوني طلبي در انسان هست. هرچه هم انسان داشته باشد، باز يك گوشه ناقصي، كمبودي جلوي چشم انسان قرار مي گيرد؛ اين هيچ وقت تمام نمي شود. بايد ديد چه كار شده است. كارهاي زيادي شده.
من مي خواهم عرض بكنم؛ با اين كمك هاي فراواني كه مي شود، با وجود اين كارهاي خوبي كه صورت مي گيرد و واقعاً باارزش است و بايد از مسئولين تشكر كرد، نبايد گذاشت با بوروكراسي هاي اداري و پيچ وخم هاي گوناگون، شيريني اين كار در كام نخبگان تلخ شود؛ اين را من جداً به مسئولين ذي ربط در اين بخش توصيه مي كنم. سعي كنند فراتر از اين ديوان سالاري هاي متعارف و اين پيچ و خم هاي گوناگون، راه هاي ميانبر پيدا كنند، كارها را راحت تر پيش ببرند و آسانتر حركت كنند.
البته از اين طرف نبايد بي انصافي كرد، نبايد ناسپاسي كرد؛ حقيقتاً كار شده، حقيقتاً خدمت شده؛ نيت خدمت بيش از اين هم هست. فرمود: «نيّه المؤمن خير من عمله»؛(1) يعني هميشه نيت مؤمن بيش از آن مقداري است كه گنجايش عمل اوست. قصد و نيت، خيلي زياد است؛ خوب، انسان در عمل نمي تواند همه آنها را انجام دهد. هرچه كه شما از كار خوب انجام داديد، نيتتان بايد چند برابر باشد. مؤمن اينجوري است كه نيتش هميشه خير است، از عمل او بهتر است. دستگاه هاي مسئول در اين باب هم همين جورند؛ نيتشان واقعاً خيلي بيشتر است؛ منتها خوب، در عمل طبعاً مشكلاتي پيش مي آورد.
يك چيز ديگر هم كه فراموش نشود، اين است كه ما يك نظام رصد لازم داريم. بايد دائماً رصد كنيم ببينيم خروجي اين تلاشي كه در زمينه نخبگان انجام مي گيرد، چقدر است؛ چقدر متناسب است اين خروجي با سرمايه گذاري اي كه شده. اينجور نباشد كه ما سرمايه گذاري را بكنيم، بعد خروجي نباشد. اگر خروجي كم بود يا متناسب نبود، كاشف از اين است كه در روشها اشكال وجود دارد، روش ها غلط است. بنابراين، اين كار رصد دائمي لازم دارد.
در اين بخش، فقط هم رصد كافي نيست؛ بايستي كشورهايي را هم كه همت ما و نيت ما اين است كه از آنها جلو بيفتيم، رصد كنيم. نبايد تصور كرد كه كشورهاي ديگر، كشورهاي همسايه، كشورهاي اسلامي ايستاده اند و به ما مي گويند بفرمائيد جلو، تا ما از آنها جلو بزنيم؛ نه، آنها هم دارند تلاش مي كنند. اين رصد هم لازم است. اگر قرار است ما جلو بيفتيم، بايستي اطراف را هم بدانيم؛ بقيه بازيگران اين صحنه بايد زير نظر باشند؛ بدانيم چه كار دارد انجام مي گيرد؛ آن وقت بسنجيم كه حركت ما، همت ما متناسب هست يا نه.
من چند نكته ديگر يادداشت كردم كه از آنها مي گذرم. ببينيد، ما تأكيد مي كنيم روي علم. اين تأكيد، جدي است؛ تعارف نيست؛ از روي يك احساس كاذب تشريفاتي موسمي نيست؛ بلكه از يك تشخيص عميق و محاسبه شده برمي خيزد. زورگويي در دنيا زياد است. زورگويان متكي به قدرتشان هستند. آن قدرت و آن ثروت و آن امكانات، برخاسته از دانش آنهاست. بدون دانش نمي شود مقابله كرد، نمي شود مواجهه كرد. من يك وقتي اين حديث را خوانده ام: «العلم سلطان»؛(2) علم عبارت است از اقتدار. علم، خودش يك اقتدار است. هر كس اين اقتدار را داشت، مي تواند حركت كند؛ هر كسي، هر ملتي، هر جامعه اي كه نداشت، مجبور است از اقتدار ديگران پيروي كند. بنابراين، اين يك محاسبه دقيق است.
خوب، اين علم دو جور مي تواند هدف داشته باشد: يك جور هدفي كه دارندگان كنوني علم در دنيا آن هدف را داشتند و دنبال كردند و آن هدف، هدفي است ناپاك و نامقدس. به ادعاها نگاه نكنيد؛ واقعيت قضيه در پيشرفت علمي غرب، واقعيت بسيار تلخ و بسيار تأسف آوري است؛ واقعيتي است كه انسان به هيچ قيمتي حاضر نيست به سمت آن حركت كند. پيشرفت علم در دنياي غرب، چه از وقتي كه اساساً تحرك علمي غرب شروع شد - بايد گفت تحرك فكري، كه مقدمه تحرك علمي بود - كه از قرن شانزدهم ميلادي در ايتاليا و در انگليس و در جاهاي ديگر شروع شد، چه آن وقتي كه انقلاب صنعتي در قرن هجدهم ابتدا در انگليس به وجود آمد؛ ايجاد كارخانجات بزرگ و ماشين هاي عظيم كه بتدريج در طول چند ده سال اين اتفاق افتاد، بعد توليد ثروت از اين راه - حالا آنچه كه در خود آنجاها شد، چه حقوقي پايمال شد، چه فقرايي از بين رفتند، طبقه اي كه بر اثر اين ماشين هاي بزرگ به وجود آمد، چه ظلم هايي به مردم كردند، آنها بماند - بعد بتدريج گسترش اين علم و فناوري در ديگر كشورهاي اروپايي، به قيمت نابودي آزادي بسياري از ملت ها، تهديد هويت بسياري از ملت ها و وارد آمدن يك ظلم عظيم، همراه با سبعيت بر بسياري از كشورها و ملتها تمام شد. آنها احساس كردند مواد اوليه لازم دارند، احساس كردند بازار فروش لازم دارند؛ اين هم در كشورهاي ديگر بود؛ لذا از اين دانش استفاده كردند و در مقابل شمشير و نيزه، توپخانه توليد كردند؛ بعد هم انگليسي ها و هلندي ها و پرتغالي ها و فرانسوي ها و بعضي ديگر از كشورهاي اروپايي راه افتادند رفتند به اطراف دنيا، آنقدر با ابزار علم و فناوري در دنيا فاجعه آفريني كردند كه اگر اينها را جمع كنند، يك دائره المعارف عظيم خواهد شد با ده ها مجلد و گريه آور. ...(3) فقط آمريكا هم نيست؛ آمريكا بعد ملحق شده.
شما ملاحظه كنيد اينها در هند چه كردند، در چين چه كردند. در قرن نوزدهم، انگليسي ها در هند فجايعي آفريدند كه من يقين دارم - شما جوانها كمتر هم به تاريخ و به اين چيزها اهميت مي دهيد - يك هزارم آنچه را كه اتفاق افتاده، شما در تبليغات و در حرف ها نشنيده ايد. «نهرو» در كتاب خودش مي نويسد اينها آمدند هند. به گفته او، در دوراني كه هنوز انقلاب صنعتي نشده بود و ماشين هاي بزرگ به وجود نيامده بود، شبه قاره هند از لحاظ صنعت، يكي از كشورهاي پيشرفته دنيا بوده. اينها براي اينكه كار خودشان را پيش ببرند، صنعت هند را نابود كردند؛ طبقه متوسط هند را نابود كردند؛ پيدايش حركت به سمت دانش و صنعت را با انواع و اقسام تضييق ها متوقف كردند؛ يك بيماري مزمن در كالبد يك ملت به وجود آوردند و تزريق كردند؛ كه هنوز كه هنوز است، بعد از گذشت تقريباً صد و پنجاه سال از شروع اين كارها در هند، اين بيماري در آنجا علاج نشده. شبيه اين كار را در چين كردند؛ فجايعي كه در چين آفريدند، فشاري كه به ملت چين وارد كردند. اينها مال قرن نوزدهم است. در آفريقا چه كردند. به كمك علم، در خود قاره آمريكا چه فجايعي را آفريدند. در آفريقا و در آمريكاي لاتين، چقدر انسانهاي آزاد برده شدند؛ چقدر خانواده ها تارومار و نابود شدند. علم را اينجوري پيدا كردند.
بنابراين جهت علم عبارت بود از حركت به سمت ثروت، بدون رعايت ذره اي اخلاق و ايمان و معنويت. اروپايي ها همان وقت هم ادعاي تمدن مي كردند، اما رفتارشان از وحشي ترين قبائل در حملات گوناگون قبيله اي وحشيانه تر بوده. اينهايي كه عرض مي كنم، شعار نيست؛ اينها هر كدامش سند، مدرك و تعبيرات دقيق دارد كه چه كار مي كردند؛ كه الان مجال توضيح نيست. اگر من گوشه اي از آنها را مي گفتم، مي فهميديد كه در آسياي شرقي، در آفريقا و در نقاط ديگر، به وسيله همين اروپايي ها و غربي ها و با ابزار علم آنها چه اتفاقي افتاده است. چون هدف، ثروت بود، بنابراين اخلاقي وجود نداشت، مذهبي وجود نداشت، خدايي وجود نداشت.
ما اين علم را نمي خواهيم. اين علم، آن وقتي كه رشد پيدا مي كند و به منتها درجه مي رسد، مي شود مثل اين چيزي كه امروز كشورهاي غربي دارند؛ مي شود بمب اتم، مي شود اين همه ظلم و ستم، مي شود نابودي دموكراسي در مدعي ترين كشور دنيا از لحاظ دموكراسي - يعني آمريكا - مي شود اختلاف طبقاتي روزافزون و شكاف طبقاتي؛ ميليون ها كارتن خواب، ميليون ها زير خط فقر در يك كشور ثروتمند و پيشرفته. اين علم فايده اي ندارد. ما دنبال اين علم نيستيم. نه تعليمات انبياء، نه تعليمات اسلام، نه وجدان انساني، ما را به اين طريق سوق نمي دهد؛ هيچ شوقي در انسان نمي آفريند.
آن علمي كه ما مي خواهيم، همراه با تزكيه است. همين آياتي كه اول اين جلسه تلاوت كردند، به اين نكته اشاره دارد: »هو الّذي بعث في الأمّيّين رسولا منهم يتلوا عليهم اياته و يزكّيهم و يعلّمهم الكتاب و الحكمه «.(4) اول، تزكيه است. تربيت دين، تربيت قرآن، تربيت اسلام اين است. چرا اول تزكيه؟ براي اينكه اگر تزكيه نبود، علم منحرف مي شود. علم يك ابزار است، يك سلاح است؛ اين سلاح اگر در دست يك انسان بدطينت، بددل، خبيث و آدمكش قرار بگيرد، جز فاجعه چيز ديگري نمي آفريند؛ اما همين سلاح ميتواند در دست انسان صالح، وسيله دفاع از انسان ها، دفاع از حقوق مردم، دفاع از خانواده باشد. اين علم را بايستي آن وقتي در دست گرفت كه با تزكيه همراه باشد. اين توصيه من به شماست.
شما بحمداللّه جوان هائي هستيد كه خداي متعال به شماها توفيق داده در محيط ديني و اسلامي پرورش پيدا كنيد؛ اين فرصت خيلي خوبي است؛ اين شبيه همان چيزي است كه امام حسين (عليه السّلام) در دعاي عرفه به خداي متعال عرض مي كند و ميگويد: من تو را شكر ميكنم كه مرا در دولت اسلام - دولت پيغمبر - به وجود آوردي. البته فاصله ما با او خيلي زياد است، فاصله زمين تا آسمان است؛ اما در آن جهتيم. اين براي ما توفيقي است، براي شما جوانها توفيقي است.
علم را براي خدمت، براي معنويت، براي پيشرفت فضائل انساني، براي دفاع حقيقي از حقوق انسان بايد فرا بگيريم. ثروت ملي و اقتدار ملي بايد براي اين باشد كه اين ملت بتواند برخلاف سنت رايج جهان، پرچم عدالت را در دست بگيرد. به كسي زور نگوئيم؛ به مظلوم كمك كنيم؛ با ظالم مقابل و مواجه شويم؛ جلوي ظالم را بگيريم.
شما فكرش را بكنيد؛ اگر توي اين دنيائي كه سكه رائج عبارت است از ظلم و زورگوئي و استكبار و استعمار و استثمار ملت ها، و هر كسي كه قدم در جاده دانش و علم و پيشرفت مي گذارد، همين راه را دنبال مي كند - يك عده اي زور مي گويند، يك عده هم زور را مي پذيرند؛ سلطه گر و سلطه پذير، كه مجموعاً نظام سلطه را به وجود مي آورند - يك ملتي قد علم كند، عالم باشد، قدرت داشته باشد، حرف براي زدن داشته باشد و بتواند صداي خودش را به دنيا برساند، داراي فناوري پيشرفته و ابزارهاي گوناگون ارتباطي باشد، داراي قدرت تبليغات باشد، داراي انسان هاي با اعتماد به نفس بالا باشد و با اين نظام سلطه مواجهه و مقابله كند؛ آنجائي كه همه دست به دست هم مي دهند تا يك ملت را مظلوم كنند، زير پا له كنند، او به دفاع از آن ملت سينه سپر كند، ببينيد در دنيا چه اتفاق عجيبي رخ خواهد داد؛ وضع دنيا دگرگون خواهد شد.
براي اين هدف كار كنيد، علم را براي اين فرا بگيريد، دنبال اين باشيد - اين لازم است - والّا اگر روشي كه علم آموزان و صاحبان علم در دنيا در اين دويست سال- سيصد سال دنبال كردند، ما هم ته صف آنها بايستيم، راهي كه آنها رفتند، ما هم همان راه را برويم، اين كه هنر نيست؛ اين كه هدفي نيست كه انسان از جان خودش براي آن مايه بگذارد. ما بايستي راه جديدي را باز كنيم. راه جديد اين است كه يك ملتي با دارا بودن ابزار علم و اقتدار علمي - كه همه چيز ديگر را به دنبال خودش مي آورد - انگيزه هاي الهي و ارزش هاي الهي و اخلاق الهي را در دنيا علم كند و پرچمش را برافرازد. اين، آن توقعي است كه ما از شما داريم.
پروردگارا! جوانان عزيز ما را در اين راه پرافتخار، روزبه روز و بيش از پيش هدايت و كمك بفرما.
والسّلام عليكم و رحمه اللّه و بركاته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1) كافي، ج 2، ص 84
2) شرح نهج البلاغه، ج 20، ص 319
3) يكي از حضار: »مرگ بر آمريكا«
4) جمعه: 2

 



خواجه سروي: سياست وزارت علوم، پيگيري بدون وقفه برپايي كرسي هاي آزادانديشي است

معاون وزير علوم گفت: سياست اين وزارتخانه در سال جديد تحصيلي پيگيري بدون وقفه برپايي كرسي هاي آزادانديشي است.
خواجه سروي در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دانشگاه هاي كشور را براي برگزاري اين كرسي هاي دانشجويي تشويق كرده ايم و پيش بيني مي كنيم كه در سال تحصيلي جديد تعداد بيشتري از كرسي هاي آزادانديشي دانشجويي در كشور برگزار شود.
وي در ادامه گفت: جشنواره فارابي كه در روز اول آبان در تهران برگزار خواهد شد، در حوزه علوم انساني و معارف اسلامي و با نگاه تقويت بومي و ديني اين حوزه تعريف شده است.
خواجه سروي افزود: در جشنواره امسال همانند دوره هاي گذشته از نفرات برگزيده حوزه علوم انساني نيز و معارف ديني تقدير خواهد شد و تفاوت جشنواره امسال به راه اندازي بخش انقلاب اسلامي و امام خميني براي اولين بار مربوط مي شود.
معاون وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود به موضوع اعزام دانشگاهيان به سفرهاي زيارتي اشاره كرد و يادآور شد: تمتع دانشجويي در كشور وجود ندارد چون سفر حج تمتع شرايط خاصي دارد اما بسياري از دانشگاهيان كشور در اين مسئله با سازمان حج و زيارت همكاري مي كنند.
به گزارش فارس معاون فرهنگي و اجتماعي وزارت علوم با بيان اينكه عمره دانشگاهيان در سال جاري از بهمن امسال تا ارديبهشت سال آينده برگزار خواهد شد، گفت: با هماهنگي هاي ستاد عمره دانشگاهيان اين برنامه اجرا مي شود و اميدواريم كه سهميه اعزام دانشگاهيان به اين سفر نيز افزايش يابد.
خواجه سروي با بيان اينكه اكنون روزانه 40 نفر از دانشگاهيان كشور به عتبات عاليات اعزام مي شوند، خاطرنشان كرد: با توجه به استقبال دانشجويان كشور به عتبات عاليات اميدواريم كه با هماهنگي ستاد عمره دانشگاهيان اين سهميه نيز افزايش يابد.

 



مجري طرح نيروگاه بوشهر: تست ماشين سوخت نيروگاه بوشهر با موفقيت انجام شد

مجري كارگاه و طرح نيروگاه بوشهر از انجام موفقيت آميز تست ماشين سوخت اين نيروگاه خبر داد.
محمود جعفري در گفت وگو با ايسنا، در مورد آخرين وضعيت نيروگاه بوشهر، گفت: نيروگاه در وضعيت كاري مناسبي است. شست وشوي استخر سوخت و راكتور انجام شده و در حال آماده شدن براي اسيدشويي و پس از آن بلافاصله انتقال باقيمانده مجتمع هاي سوخت اصلي به داخل استخر جنب راكتور آغاز مي شود.
وي گفت:در چند روز گذشته تست هاي مربوط به ماشين سوخت كه مربوط به عمليات هاي زيرآبي بوده است با موفقيت انجام شده است. اين تست شامل جابجايي مجتمع هاي سوخت مجازي در داخل استخر، از داخل استخر به داخل راكتور، جابجايي مجتمع هاي سوخت در راكتور و جابجايي مجتمع ها از راكتور به استخر بوده است.
مجري كارگاه و طرح نيروگاه بوشهر در پاسخ به اين پرسش كه تاكنون تستي با مجتمع هاي سوخت اصلي انجام شده است، گفت: هيچ نوع تستي با مجتمع هاي اصلي سوخت تا قبل از بسته شدن راكتور و قرار گرفتن مجتمع هاي اصلي در داخل قلب راكتور و به قدرت رسيدن نيروگاه انجام نمي شود.
وي درباره تعداد مجتمع هاي سوخت اصلي كه بايد پس از اسيدشويي به استخر سوخت منتقل شوند، گفت: تعدادي از آن ها به اتاق جنب استخر سوخت منتقل شده و هنوز تعدادي در انبار هستند كه پس از اسيدشويي تمامي مجتمع هاي سوخت به داخل ساختمان راكتور منتقل مي شوند. وي با اشاره به تست ماشين سوخت، گفت: اين تست نيز به وسيله سوخت هاي مجازي انجام مي شود. از طريق ماشين سوخت تعدادي از سوخت هاي مجازي در داخل استخر در زيرآب جابجا مي شوند تا ماشين سوخت گذار تست خود را در رابطه با عمليات زيرآب انجام دهد.

 



رئيس سازمان انرژي اتمي خبر داد
توليد آب سنگين در اراك بالاتر از 20درصد ظرفيت اسمي

رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان از توليد آب سنگين در اراك بالاتر از 20درصد از ظرفيت اسمي، خبر داد.
دكتر علي اكبر صالحي در گفت وگو با فارس در خصوص فرمان جديد ديميتري مدودف رئيس جمهور روسيه كه ايران را از سرمايه گذاري در هر نوع فعاليت تجاري مرتبط با استخراج اورانيوم، توليد يا استفاده از مواد و فناوري هسته اي در خاك روسيه منع كرده است، گفت كه ما (ايران) هيچ گاه قصد سرمايه گذاري در غني سازي اورانيوم روسيه را نداشته و نداريم و سرمايه گذاريهاي غني سازي ما صرفا داخلي است.
وي در ادامه به سرمايه گذاري ايران در اوروديف فرانسه اشاره كرد و افزود: ما بيش از 30 سال و اندي است كه در اوروديف براي خدمات غني سازي سرمايه گذاري كرديم، ولي تاكنون حتي به اندازه يك سر سوزن نيز از خدمات غني سازي آن استفاده نكرده ايم، لذا اين تجربه تلخ موجب شد كه ما در داخل شروع به غني سازي كنيم و يكي از علتهاي اصلي هم اين بود كه نمي شد به قول و قرارهاي خارجي دل بست و به همين اعتبار، نظام تصميم گرفت كه براي تضمين تامين مطمئن سوخت هسته اي نيروگاههاي خود در داخل كشور اقدام كند و بر اين اساس نيز شروع به استخراج، تبديل و غني سازي اورانيوم و ساخت ميله هاي سوخت كرديم.
وي با اشاره به موضوع فرآوري مجدد سوخت هسته اي نيز اظهار داشت: براساس تفاهم ايران و روسيه درباره سوخت نيروگاه اتمي بوشهر، قرار است سوخت اين نيروگاه پس از استفاده به روسيه بازگردانده شود. بنابراين هرچند كه فرآوري مجدد سوخت هسته اي حق ما و حق ديگر كشورهاي عضو NPT است، اما فعلا درصدد فرآوري سوخت هاي هسته اي مصرف شده همانند سوخت نيروگاه هسته اي بوشهر نيستيم، لذا اين موضوع نيز به خودي خود منتفي است.
رئيس سازمان انرژي اتمي در ارتباط با آب سنگين نيز گفت: جمهوري اسلامي ايران خود در حال توليد آب سنگين است و از اين فناوري نيز به خوبي استفاده مي كند، در حال حاضر نيز بالاتر از 20درصد از ظرفيت اسمي، آب سنگين در اراك توليد مي شود لذا فرمان آقاي مدودف در خصوص موارد اشاره شده خود به خود منتفي شده است.
نيمه آبان انتقال سوخت
به قلب رآكتور بوشهر
معاون رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه آيا موضع گيري اخير مدودف بر ديگر توافقات ايران و روسيه همچون سوخت گذاري نيروگاه بوشهر تاثيرگذار است؟ با بيان اينكه كار ما با روسها در خصوص نيروگاه بوشهر به خوبي پيش مي رود، گفت: در حال حاضر عمليات نقل و انتقال سوخت هاي مجازي با پر كردن قلب رآكتور با آب (نقل و انتقال سوخت مجازي) در اين نيروگاه به خوبي انجام گرفت، همچنين ماشين خاص سوخت گذاري نيز مورد آزمايش قرار گرفت.
وي با بيان اينكه در نيروگاه بوشهر كارهاي حجيم وقت گير ولي خيلي ساده، مثل عايق كاري لوله ها انجام مي شود كه اميدواريم طي هفته هاي آينده به پايان برسد، متذكر شد: براي راه اندازي نيروگاه بوشهر بايد چنين اقداماتي را انجام داد، در عين حال اميدواريم كه اواسط آبانماه با چند روز كم و زياد، شاهد انتقال كامل سوخت به قلب رآكتور باشيم.
رئيس سازمان انرژي اتمي در عين حال با ذكر اين نكته كه فرآيند راه اندازي نيروگاه بوشهر از آخر مردادماه آغاز شده است، گفت كه در حال حاضر نيروگاه بوشهر در حال راه اندازي تدريجي است و افزود: اين نيروگاه با نيروگاههاي فسيلي متفاوت بوده و فرآيند راه اندازي آن زمان بر است، بنابراين اميدواريم تا آخر آذرماه (يكي دو هفته بيشتر يا كمتر) شاهد اتصال نيروگاه به شبكه برق سراسري با 40درصد قدرت باشيم.
صالحي در پاسخ به اين پرسش كه نيروگاه بوشهر چند درصد برق كل كشور را تامين مي كند؟ اظهار داشت: اين به برق توليدي كشور بستگي دارد، در حال حاضر 35 تا 42 هزار مگاوات اوج برق توليدي كشور است كه اگر آن را 35 هزار مگاوات درنظر بگيريم، نيروگاه بوشهر در حدود 5/2 درصد برق كشور را تامين مي كند كه مقدار قدرت توليدي نيروگاه بوشهر نسبت به حجم برق توليدي كشور زياد نيست، اما اهميت نيروگاه بوشهر در تكنولوژي آن است.
وي با بيان اينكه نيروگاهي همچون نيروگاه بوشهر مي تواند درسال بين 7 تا 10 ميليون بشكه نفت صرفه جويي داشته باشد، اين رقم را بسيار مهم خواند و افزود: نيروگاههاي برق در صورتي كه راندمان خوبي داشته باشند نفت كمتري استفاده مي كنند، مثل خودرويي كه اگر موتور آن تنظيم باشد در هر 100 كيلومتر 10 ليتر بنزين مصرف مي كند و اگر موتور آن تنظيم نباشد در هر 100كيلومتر 15ليتر مصرف دارد.
تامين سوخت رآكتور تهران
تا شهريور سال آينده
همچنين رئيس سازمان انرژي اتمي با بيان اينكه ايران گفت وگو با گروه وين را يك عامل اعتمادساز و بهانه اي براي برون رفت سياسي مي داند، گفت كه اگر آنها براي اين گفت وگو آمادگي ندارند ما توليد سوخت را دنبال مي كنيم و انشاءالله تا شهريور سال آينده سوختمان را براي رآكتور تهران تامين خواهيم كرد.
صالحي همچنين با اشاره به طراحي نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين در ايران، اظهار داشت: طراحي پايه نيروگاه 360 مگاواتي دارخوين به اتمام رسيده و وارد فاز طراحي تفصيلي آن شده ايم.
توليد 20 فقره راديو دارو
در ايران
صالحي در پاسخ به اين سؤال كه براساس طرح ملي راديو داروها منعقد شده با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، قرار است 20 فقره راديو دارو در ايران توليد شود و تاكنون چند فقره توليد شده است گفت: ما در حال حاضر جلوتر از اين تعداد پيش مي رويم يعني 3 تا 4 فقره راديو داروي جديد هم اضافه توليد مي شود. راديو داروهاي جديد مي بايست مراحل تست باليني و كلينيكي خود را طي كنند و سپس به جامعه عرضه شوند.
وي با اشاره به فعاليت يك هفته در ميان رآكتور تحقيقاتي تهران، اظهار داشت: اگر رآكتور تهران به صورت دائم فعاليت كند شرايط توليد راديو داروهاي جديد و به اندازه نياز در كشور مهياتر خواهد شد.
سرباز زدن 1+5
از گفت وگو با ايران
معاون رئيس جمهور در خصوص مذاكرات ايران با گروه وين نيز گفت كه جمهوري اسلامي ايران آماده برگزاري نشست با اين گروه براساس بيانيه تهران است و آنها هر زمان كه براي برگزاري جلسه اعلام آمادگي كنند ما نيز آماده ايم.
صالحي با بيان اينكه ما گفت وگوي وين را يك عامل اعتمادساز و بهانه اي براي برون رفت سياسي مي دانيم، افزود: اگر آنها براي اين گفت وگو آمادگي ندارند ما توليد سوخت را دنبال مي كنيم و انشاءالله تا شهريور سال آينده سوختمان را تامين خواهيم كرد.
وي در اين زمينه به اظهارات مقامات غربي كه مي گفتند ايران توانايي توليد سوخت 20درصد را ندارد اشاره كرد و يادآور شد: آنها مي گفتند ايران نمي تواند سوخت 20درصد را غني كند، اما ما اين كار را انجام داديم.
صالحي در خصوص مذاكرات ايران با گروه 1+5 نيز با بيان اينكه اطلاعات جديدي در اين زمينه ندارم، گفت: ايران براي گفت وگو مجددا اعلام آمادگي كرده و حتي براي برگزاري جلسه در سطح وزراي خارجه در نيويورك نيز اعلام آمادگي كرد اما آنها خودشان سرباز زدند و اين نشان مي دهد كه اين ايران است كه براي برگزاري جلسه آمادگي دارد نه آنها.
وي خاطرنشان كرد: زماني كه دكتر احمدي نژاد به آقاي متكي دستور دادند كه مي تواند در حاشيه نشست مجمع عمومي سازمان ملل با 1+5 جلسه برگزار كند آنها شوكه شدند. ما واقعا متاسفيم كه چرا آنها اين تناقضات عجيب را ايجاد و بعد در پوشش رسانه اين تناقضات را پنهان مي كنند. از يك طرف ايران را براي مذاكره ترغيب كرده و زماني كه ايران آمادگي خود را اعلام مي كند عقب نشيني مي كنند، اين واقعا نشان دهنده اين است كه نمي توان به آنها اعتماد كرد.
وي با اشاره به ادعاي غربي ها كه اعلام مي كنند به ايران بي اعتمادند، گفت: اين ما هستيم كه نمي توانيم به غربي ها اعتماد كنيم. ما براي عدم اعتمادمان دليل داريم و اگر آنها هم يك دليل براي عدم اعتمادشان بياورند ما واقعا تشكر مي كنيم.
صالحي به بدعهدي هاي غربي ها از جمله آلمانها در زمينه نيروگاه بوشهر، عدم دريافت سوخت رآكتور تهران از آمريكا علي رغم پرداخت پول آن و ... اشاره كرد.
معاون رئيس جمهور با بيان اينكه ما براي گفت وگو با 1+5همواره آمادگي داريم، گفت: ايران براي گفت وگو اعلام آمادگي كرده و هراسي از گفت وگو ندارد، اما اين آنها هستند كه گفت وگو را با تعريف ويژه خودشان تعريف مي كنند و شرايط خاصي براي آن مي گذارند.

 



دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي: فتنه سبز خط قرمز اصولگرايان است

دبيركل جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: فتنه سبز خط قرمز اصولگرايان است.
به گزارش خبرگزاري ها، حسين فدايي در دومين كنگره سراسري كانون دانشگاهيان ايران اسلامي در تحليل وضعيت كنوني كشور توجه به چهار رويكرد را الزامي دانست و افزود: يكي از رويكردها، رويكرد تهديد محور است. امروز نظام سلطه يعني آمريكا، اسرائيل و انگليس، تمام ظرفيت هاي خود را در قالب جنگ نرم و به صورت بسيار پيچيده، عليه جمهوري اسلامي ايران در عرصه هاي اقتصادي، نظامي، سياسي بسيج كرده اند.
وي ادامه داد: همچنين دشمنان ديرينه و قسم خورده جمهوري اسلامي ايران نيز، كه از عناصر داخلي مملكت بوده اند، امروز در قالب فتنه سبز و با مباني و جهان بيني هاي گوناگون كه حتي گاهي در اهداف با هم متفاوت هستند، با يكديگر گره خورده اند و با همكاري جريانات فاسد اخلاقي چون شيطان پرستان و وهابيت و بهاييون، طيف گسترده اي را عليه جمهوري اسلامي تشكيل داده اند.
فدايي با تاكيد بر اين كه جريان فتنه سبز نيز مساله بسيار اساسي است كه نبايد از آن غفلت كرد، ابراز داشت: امروز فتنه سبز با جمع آوري اسناد و مدارك غلط و جعلي براي جمهوري اسلامي در حال تاريخ نگاري به روايت خود هستند، اما متاسفانه هنوز ريشه ها به خوبي واكاوي نشده اند و نتوانسته ايم اهداف و برنامه هاي آن را به خوبي تبيين كنيم كه لازم است از سوي انديشمندان و نخبگان روي اين مساله كار شود.
فدايي در ادامه با بيان اين كه نبايد از دشمنان اصلي نظام غافل شد، تاكيد كرد: همچنين خط قرمز اصولگرايي، فتنه سبز است و نبايد اجازه داد جريان فاسد قدرت طلب در حيطه اصولگرايي جا باز كنند و از يك حاشيه امن برخوردار شوند. وي افزود: در فضاي فعلي جذب حداكثري نبايد بهانه اي براي غفلت از دشمن باشد، زيرا اين مساله بين توده مردم و نخبگان داراي معاني جداگانه اي است و نبايد فريب خورد و اجازه داد كه عده اي كه دچار مشكل شده اند، بازگشت قهرمانانه اي را براي خود تعريف كنند، البته در مقابل نيز نبايستي آنقدر اين دايره را تنگ كنيم كه هيچ كس وارد نشود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14