(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 18 مهر 1389- شماره 19760

كوتاه اقتصادي
بازار بزرگ طلاي تهران باز شد
به رغم تحريم ها مبادلات تجاري ايران با اروپا 45 درصد افزايش يافت
برخورد قاطع با پزشكان زيرميز بگير
فاز اول بزرگترين كارخانه توليدپوشاك در اردبيل راه اندازي مي شود
شركت پست خصوصي شد
رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت: رانندگان فعال در حوزه حمل بار و مسافر بيمه مي شوند
رئيس اتاق بازرگاني تهران: معترضين به ماليات بر ارزش افزوده نمي خواهند فضا شفاف شود
يك مسئول: كمبود ارز در كشور وجود ندارد
نرخ محصولات فلزي و معدني افزايش نمي يابد
فروش ارز به افراد حقيقي ممنوع شد
در ادامه روند صعودي بازار سرمايه شاخص كل بورس 65 واحد مثبت شد



كوتاه اقتصادي

¤ موسسه بنياد بركت با سرمايه گذاري و مشاركت در چهار طرح توسعه اقتصادي در زمينه هاي فرآورده هاي لبني شير، صنايع فلزي، رينگ چرخ آلومينيومي و توليد فيلتر هوا، به مبلغ 000/000/000/542ريال در شهر خمين، درصدد ايجاد اشتغال بيش از 800نفر به صورت مستقيم براي جوانان اين شهر است.
¤ شركت خدمات انفورماتيك در گزارش عملكرد 6ماهه اول سال سامانه پرداخت قبوض از پرداخت غيرحضوري 70 ميليون و 83هزار و 541قبض خبر داد و اعلام كرد: براين اساس در طول 186 روز به طور متوسط روزانه نزديك به 100هزار سفر درون شهري، با استفاده مشتريان بانكهاي طرف قرارداد شركت از ابزار پرداخت غيرحضوري، حذف شده است.
¤ موسسه مالي و اعتباري مهر نرخ حق الوكاله به كارگيري سپرده هاي سرمايه گذاري را در سال مالي 1389 حداكثر 5/2درصد اعلام كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني با پيش شماره هاي 302 الي 304، 4463 الي 4469، 7731، 7730، 7700، 7790 الي 7795، 7797، 2206 الي 2209، 2234 الي 2237، 2211 الي 2214، 250 الي 255، از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مديرعامل منطقه ويژه اقتصادي پيام گفت: طبق برنامه ريزي صورت گرفته براي انجام زيرساخت هاي مهم در منطقه ويژه، تجهيز هاب پستي پس از گذشت 5 سال در حال عملي شدن است.
¤ جديدترين گزارش عملكرد بانك مسكن در پرداخت تسهيلات ساخت مسكن مهر حاكي است ميزان انعقاد قرارداد با سازنده ها به مبلغي معادل 11هزار و 580ميليارد و 800 ميليون تومان رسيده است كه اين ميزان براي ساخت يك ميليون و 144 هزار و 578واحد مسكوني از محل خط اعتباري مسكن مهر پرداخت مي شود.
¤ با توجه به اقدامات صورت گرفته در راستاي ساماندهي واحدهاي صنفي بدون مجوز 300 هزار واحد در آستانه اخذ پروانه كسب قرار دارند.
¤ ايرانسل به مشتركان جديد طرح هاي نامحدود سرويس وايمكس 25 درصد تخفيف و يك مودم رايگان Wi-Fi با قابليت توزيع بي سيم اينترنت و اتصال حداقل 4 رايانه مي دهد.
آرش كريم بيگي مدير روابط عمومي ايرانسل اظهار داشت: تا پايان آبان ماه، علاقمندان به استفاده از وايمكس ايرانسل مي توانند با انتخاب هر يك از طرح هاي تعرفه ترافيك نامحدود با سرعت هاي 128، 256 و 512 كيلوبيت بر ثانيه و پرداخت يكباره هزينه اشتراك 6ماه اول در هنگام ثبت نام، از تخفيف ويژه در هزينه اشتراك و همچنين يك دستگاه مودم Wi-Fi رايگان بهره مند شوند.
¤ با حكم وزير صنايع و معادن، وجيه الله جعفري سرپرست معاونت امور معادن و صنايع معدني اين وزارتخانه شد.علي اكبر محرابيان در اين حكم آورده است: «انتظار مي رود با سرلوحه قرار دادن اخلاق و معنويت و بسط عدالت گستري و مهرورزي و خدمت به بندگان خدا و استفاده از تمامي ظرفيت ها در راستاي سياست هاي رئيس جمهور و دولت خدمتگزار در جهت توسعه و آباداني كشور ايران اسلامي در وزارت صنايع و معادن گام هاي موثري برداريد.»

 



بازار بزرگ طلاي تهران باز شد

بازار بزرگ طلا و جواهرات تهران ديروز شنبه باز شد.
به گزارش واحد مركزي خبر فروشندگان طلا و جواهر در بازار تهران پس از نشست اتحاديه توليدكنندگان و فروشندگان طلا و جواهرات كه در يكي از طلافروشي ها برگزار شد، اعلام كردند: همه طلافروشي ها از امروز فعاليت خود را از سر مي گيرند و همه طلافروشان نيز بلافاصله فروشگاههاي خود را باز كردند.
محسن فخر موحدي عضو معتمدان صنف طلا و جواهر و رئيس اتحاديه صادركنندگان طلا در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: بازار صنف طلا از روز چهارشنبه هفته گذشته باز شده بود و روز پنج شنبه به دليل اين كه بسياري از طلافروشان خبر نداشتند و روز نيمه كاري است، تعدادي از واحدها بسته و بقيه باز بودند، اما از امروز شنبه 17 مهرماه بيش از 95 درصد بازار طلا و جواهر در تهران و سراسر كشور باز شده و كارگران ادامه كار خود را در اين صنف پيگيري كرده اند.
وي گفت: علي رغم برخي حرف و حديث ها و گاهي تهديدهايي كه به معتمدان صنف طلا و جواهر در پيش قدم شدن براي بازگشايي مغازه هاي خود انجام مي شود، اما قاطبه طلافروشان و اتحاديه مربوطه از اين حركت خداپسندانه حمايت كرده و به بازگشايي مغازه هاي خود پرداخته اند و اشك شوق در چشمان كارگران و فعالان صنف طلا و جواهر حلقه زده كه بعد از چند روز تعطيلي به سر كار خود برگشته و جريان كسب و كار از سر گرفته شده است. اين معتمد افزود: در حال حاضر مسئولان صنف طلا و جواهر كه بايد متحد باشند و از مسايل صنفي خود دفاع كنند متاسفانه عده اي مي خواهند اين دو دستگي را دامن زده و حرف هاي غيرصنفي در بين آنها رايج شود. فخر موحدي تاكيد كرد: در حال حاضر بيش از 95 درصد مغازه هاي طلافروشي باز شده و كمتر از 4 و 5 درصد كه به مسافرت هاي تابستانه رفته و خبر ندارند هنوز فرصت باز كردن مغازه ها را پيدا نكرده اند.
رئيس اتحاديه صادركنندگان طلا تاكيد كرد: به نظر من بايد با درهاي باز به مذاكره در مورد نحوه اجراي قانون پيش برويم و از منافع صنفي فعالان طلا و جواهر با دليل و منطق دفاع كنيم و همانگونه كه مسئولان سازمان مالياتي اعلام كرده اند در مذاكره و گفت وگو به روش منطقي هميشه باز است و مي توان از منافع صنفي دفاع كرد.
وفادار رئيس اتحاديه طلافروشان تهران نيز با تاييد خبر باز شدن بازار طلا و جواهر تهران خطاب به فروشندگان طلا گفت: با درهاي بسته نمي توانيم با دولت مذاكره كنيم بلكه با چرا غ هاي روشن بايد اين كار را انجام دهيم.
وي افزود: تلاش مي كنيم در خصوص ماليات بر ارزش افزوده با دولت به راهكار مطلوبي برسيم.
همچنين يكي از مسئولان ماليات مركز كه خواستار عدم انتشار نام خود شد در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: ماليات همچون داروي تلخي است كه براي مريض علاوه بر درد مرض تلخي نيز همراه دارد ولي در نهايت به شفاي بيمار مي انجامد و علاوه بر اين مقاومت برخي از كساني كه در كار قاچاق طلا دست دارند باعث مي شود ساير طلافروشان كه عمده آنها در برنامه هاي ماليات شركت مي كنند نيز به تحريك آنها به بستن مغازه هاي خود روي آورده و امروز كه مي خواهند مغازه ها را باز كنند از جانب همان افراد صاحب نفوذ تهديد مي شوند.
وي افزود: مسئله اصلي امروز پرداخت 3 درصد ماليات بر ارزش افزوده نيست بلكه اين است كه عده اي نمي خواهند شفاف شود كه از كجا طلاي قاچاق وارد چرخه كشور شده است.
اين مقام مسئول در پاسخ به ايراد برخي از طلافروشان كه طلا يك سرمايه اي است و نبايد مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده شود گفت: تبديل شمش به مصنوعات طلا يك ارزش افزوده ايجاد مي كند بنابراين بايد مشمول قانون ماليات بر ارزش افزوده شود و اين قانون به گونه اي طراحي شده كه از ماليات مضاعف در مراحل مختلف تبديل شمش به مصنوعات طلا جلوگيري مي شود و فقط يك بار آن هم در آخرين حلقه توسط مصرف كننده پرداخت مي شود.
همچنين وي گفت: طلافروشان به طور ميانگين سالانه 600 تا 700 هزار تومان بيشتر ماليات بر درآمد پرداخت نمي كنند و پرداخت 3 درصد ماليات هيچ مشكلي براي آنها ايجاد نمي كند زيرا امروز ضعيف ترين كارمندان نيز سالانه حداقل 400 هزار تومان ماليات مي پردازند.
نابساماني در معاملات سكه
ديروز علي رغم اين كه صرافي ها و سكه فروش ها نرخ هايي البته با ارقام متفاوت را براي فروش انواع سكه اعلام مي كردند، هنگام مراجعه به قصد خريد يا مي گفتند سكه نداريم و اگر هم داشتند رقم هايي را متفاوت از ساير همكاران خود براي فروش اعلام مي كردند.
به گزارش فارس، ديروز بهاي فروش سكه بهار آزادي طرح جديد در بازارهاي آزاد 342 هزار تومان اعلام شد و صرافي ها اين سكه ها را هنگام خريد از مردم با قيمت 334 هزار تومان مي خريدند. همچنين سكه بهار آزادي طرح قديم نيز با نرخ هاي متفاوتي از جمله 374 هزار تومان، 370 هزار تومان و 360 هزار تومان به فروش رسيد. نيم سكه بهار آزادي نيز با قيمت هاي 172 الي 173 هزار تومان و ربع سكه بهار آزادي با بهاي 87 الي 89 هزار تومان به مردم فروخته شد.
قيمت هر مثقال طلاي 17 عيار 152 هزار و 300 تومان، قيمت هر مثقال طلاي 18 عيار 162 هزار و 20 تومان و قيمت هر گرم طلاي 18 عيار 35 هزار و 160 تومان اعلام شد.
ديروز بهاي جهاني طلا در مقايسه با آخرين روز هفته گذشته كاهش يافته به نحوي كه بهاي هر اونس طلا كه در تاريخ مذكور معادل 39/1360 دلار اعلام شده بود امروز در آمارهاي رسمي معادل 40/1347 دلار برآورد شده است.

 



به رغم تحريم ها مبادلات تجاري ايران با اروپا 45 درصد افزايش يافت

مبادلات تجاري 27 كشور اروپايي با ايران، برغم تحريم هاي آمريكا عليه جمهوري اسلامي، 45 درصد افزايش يافت.
يورو استات در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: مبادلات تجاري ايران با اروپا در نيمه نخست امسال به11 ميليارد و 841 ميليون يورو رسيده است.
بر اساس اين گزارش: واردات اتحاديه اروپا از ايران كه در ماه هاي ژانويه تا ژوئن 2009، 348/3 ميليارد يورو اعلام شده بود در ماه هاي ژانويه تا ژوئن 2010، به 259/6 ميليارد يورو افزايش يافت.
بدين ترتيب واردات اتحاديه اروپا از ايران در شش ماه نخست سال 2010 با افزايش 9/86 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
نفت خام مهمترين كالاي وارداتي اتحاديه اروپا از ايران است و افزايش قيمت نفت علت اصلي افزايش ارزش واردات اين اتحاديه از ايران بوده است.
ايران پنجمين صادركننده نفت خام به اروپا در اين مدت شناخته شده است و 5 درصد از نفت خام مورد نياز اتحاديه اروپا در اين مدت را تأمين كرده است. ارزش واردات نفت خام ايران توسط اتحاديه اروپا در شش ماه نخست سال 2010 نيز با افزايش 7/91 درصدي به
434/5 ميليارد يورو رسيده است.
اما صادرات اتحاديه اروپا به ايران در اين مدت نيز افزايش داشته است. صادرات اين اتحاديه به ايران در شش ماه نخست سال 2010 با افزايش 9/15 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 582/5 ميليارد يورو رسيد.
در شش ماه نخست سال 2009، 816/4 ميليارد يورو كالا به ايران صادر شده بود. ماشين آلات مهم ترين كالاي صادراتي اتحاديه اروپا به ايران در مدت مذكور بوده است. صادرات اين محصولات به ايران با افزايش 5/16 درصدي در نيمه نخست سال 2010 به 04/3 ميليارد يورو رسيد.
در ماه ژوئن 2010، نيز مبالات دو كشور افزايش داشته است. در اين ماه 089/1 ميليارد يورو كالا از اتحاديه اروپا به ايران صادر شد كه اين رقم به رغم سياست تحريمي آمريكا عليه ايران افزايش 16 درصدي نسبت به ماه قبل از آن داشته است. بالاترين حجم ماهانه صادرات اتحاديه اروپا به ايران در سال 2010 مربوط به ماه مي است. در ماه مي 932 ميليون يورو كالا از اتحاديه اروپا به ايران صادر شده بود.
واردات اتحاديه اروپا از ايران در اين ماه نيز با افزايش قابل توجه 30 درصدي نسبت به ماه قبل از آن مواجه شده است. در ماه مي 093/1 ميليارد يورو كالا از ايران وارد شده بود كه اين رقم طي ماه ژوئن به 423/1 ميليارد يورو رسيده است.

 



مديرعامل صندوق تامين اجتماعي اعلام كرد
برخورد قاطع با پزشكان زيرميز بگير

مديرعامل صندوق تامين اجتماعي گفت: دريافت زيرميزي و مطالبات مالي از بيماران در مراكز درماني صندوق تامين اجتماعي به هيچ عنوان پذيرفته نيست و با معدود پزشكان متخلف كه در سيستم درماني شناسايي شده اند، برخورد قاطع خواهد شد.
دكتر رحمت الله حافظي كه در جمع هيات مديره و اعضاي كانون عالي شوراهاي اسلامي كار سراسر كشور سخن مي گفت، افزود: انتظار ما از پزشكان اين است كه در چارچوب قرارداد منعقده با تامين اجتماعي خدمات ارائه دهند و از هدايت بيمار به مطب هاي خصوصي و دريافت هرگونه وجه خودداري كنند.
وي با بيان اين كه اين هشدار آخرين هشدار رسمي و آخرين پيام به معدود پزشكان متخلف شناسايي شده در سيستم است، ادامه داد: پديده دريافت زيرميزي در تامين اجتماعي به هيچ وجه پذيرفته نيست و انتظار داريم كه همكاران تامين اجتماعي تعامل مالي با بيمار نداشته و در چارچوب قانون به وظايف خود عمل كنند.
وي با اشاره به اين كه ماده 10 نوسازي جايگاه قانوني دارد و نمي توانيم فراتر از قانون عمل كنيم، خاطرنشان كرد: قانون در سال 81 تصويب شده و لازم الاجراست، ما نيز تابع قانون هستيم و اين قانون با ابلاغ به استان ها اجرايي خواهد شد.
مديرعامل صندوق تامين اجتماعي در پاسخ به درخواست اعضاي كانون عالي شوراي اسلامي كار در رابطه با كميته نظارت بر درمان تصريح كرد: كميته نظارت بر درمان اگر جايگاه قانوني و قابليت اجرا داشته باشد، با اعمال و اجراي آن مخالفتي نداريم.
وي با بيان اين كه بانك رفاه كارگران متعلق به كارگران و شركاي اجتماعي تامين اجتماعي است و انتظار دريافت تسهيلات از اين بانك انتظار به جايي است، تصريح كرد: با حضور تيم جديد انتظار تحول در ارائه تسهيلات براي كارگران كه صاحبان اصلي اين بانك هستند را داريم و بي شك تعامل بيشتر بين بانك رفاه كارگران و صندوق تامين اجتماعي به نفع هر دو طرف است.
حافظي با اشاره به مصوبه هيات امنا صندوق تامين اجتماعي درباره دريافت فرانشيز در مراكز درماني و وابسته به اين صندوق، افزود: در رابطه با دريافت فرانشيز تا زماني كه رضايت شركاي اجتماعي نباشد، چنين دريافتي انجام نخواهد شد.
وي با اشاره به تجويز غيرضروري روش هاي تشخيصي مانند MRI به دليل رايگان بودن اين خدمات در مراكز درماني صندوق تامين اجتماعي و تحميل هزينه به سيستم اظهار كرد: با به كارگيري روش هاي علمي در تشخيص و درمان بيماري ها، بي شك موارد غيرضرور و استفاده نابه جا حذف خواهد شد و بار مالي سنگيني از دوش تامين اجتماعي برداشته خواهد شد.

 



با سرمايه گذاري بخش خصوصي،ماه آينده
فاز اول بزرگترين كارخانه توليدپوشاك در اردبيل راه اندازي مي شود

صنعت نساجي و پوشاك ايران با مشكلات متعددي روبروست، اما همچنان مزيت هايي در اين صنعت نهفته است كه مي توان با فعال سازي آن ارزش افزوده بسيار بالايي براي اقتصاد كشور ايجاد كند.
عباس رضاييان مديرعامل سبلان پارچه اردبيل در جمع خبرنگاران گفت: هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در ديدار با نخبگان كشور فرمايشاتي كرده اند كه نكته بسيار ظريفي را متذكر شده اند مبني بر اينكه، ايده هاي نخبگان بايد تجاري سازي شود كه متاسفانه اين اتفاق طي 30 سال گذشته در كشور رخ نداده است چرا كه اگر افتاده بود حتم بدانيد ايشان به چنين نكته اي اشاره نمي فرمودند. ايشان هر سال را به عنواني ملقب مي فرمايند، مثل سال انضباط اجتماعي، اصلاح الگوي مصرف، همت مضاعف كار مضاعف، در اين اصطلاحات دقت كنيد ظريف و اديبانه و از جايگاه پدر ملت نقاط ضعف را اشاره و خواستار رفع عيوب عمومي اعم از مردم عادي تا دولتمردان مي گردند.
او با انتقاد از وزارت صنايع در همراهي نكردن براي راه اندازي كارخانه در اردبيل گفت: به اعتقاد من احمدي نژاد جسورترين دولت ايران طي 100 سال گذشته بوده است و نياز امروز كشور رئيس دولتي است كه جسارت و شهامت داشته باشد وگرنه سياست هاي هسته اي و هدفمند كردن يارانه ها در دولت هاي گذشته هم مطرح بود اما جسارت و شهامت ايستادگي و اجرايش نبود. رضاييان با اشاره به كمك معنوي رئيس براي راه اندازي اين واحد صنعتي و اشتغال هزاران كارگر در آن گفت؛ ما نياز به هيچگونه كمك مادي دولت نداريم.
وي در ادامه به مشكلات خود با بانك تجارت گفت: صاحب قبلي كارخانه به دليل تسهيلاتي كه قرار بود از بانك دريافت كند، چكهايي به مبلغ 30 ميليارد تومان در دست افراد مختلف داشت كه به دليل پرداخت نشدن تسهيلات از سوي بانك تجارت، نامبرده با مشكل روبرو شد. اما انتقال اين كارخانه به صاحب جديد هيچگونه منع قانوني ندارد و بانك تجارت بايد همكاري كند تا صاحب قبلي بتواند پاسخگوي چكهايي باشد كه در دست مردم دارد. رضاييان در ادامه گفت: به دنبال تاسيس 250 نمايندگي پوشاك در سراسر كشور هستيم و از اول آبانماه كارخانه كار خود را بطور رسمي آغاز مي كند. وي از رئيس جمهور خواست اولين فروشگاه اين كارخانه را در تهران (اسفندماه) افتتاح نمايد. وي افزود: درصدد هستيم حداقل 30 فروشگاه نيز تا اسفندماه در مراكز استانها راه اندازي كنيم كه محصولاتمان را به بازار شب عيد برسانيم. وي درباره توليد كارخانه گفت: اين كارخانه تمام مكانيزه است و توليدات آن با قيمت هاي باور نكردني در زمان توليد در اختيار هموطنان قرار خواهد گرفت. وي با اشاره به حل مشكل نيمي از اشتغال اردبيل گفت: برنامه توليد ما 200 ميليون قطعه لباس در سال است كه ما به تنهايي قادر خواهيم بود 50 درصد بيكاري استان اردبيل را مرتفع كنيم.

 



شركت پست خصوصي شد

شركت پست جمهوري اسلامي ايران خصوصي شد. رئيس جمهور فردا پروانه اپراتور اول پست را اعطا مي كند.
محمدحسن محبيان مديرعامل شركت پست جمهوري اسلامي ايران روز گذشته در جمع خبرنگاران به مناسبت 17مهرماه روز جهاني پست با اشاره به اجرا شدن اصل44 در اين شركت گفت: شبكه پست كشور در اين هفته از بخش حاكميتي تفكيك مي شود و با عنوان اپراتور و شكسته شدن انحصار دولت به خدمت رساني ادامه مي دهد. وي افزود: در همين راستا روز دوشنبه (فردا) نخستين پروانه اپراتور اول پست با حضور وزير ارتباطات توسط رئيس جمهور اعطا مي شود.
وي گفت: اپراتور اول به لحاظ قدمتش در شبكه ارتباطي ايران در شهرها و روستاها بيش از 15 هزار واحد پستي دارد و در حال حاضر يك ميليارد مرسوله در سال در شبكه پستي ارسال مي شود كه با ايجاد اپراتور اول اين آمار به چهار ميليارد در كشور خواهد رسيد.
او تاكيد كرد: بعد از صدور پروانه، اصلاح ساختار شبكه پستي اتفاق مي افتد و اپراتور اول با ساختار جديد و سرويس مداري به سمت ايجاد سرويس هاي جديد مي رود.
بعد از تصويب اساسنامه سازمان حاكميتي پست در مجلس و دولت، ابلاغ اساسنامه بخش حاكميتي روابط بين اپراتورها، سياست گذاري و موارد مرتبط در اين بخش تنظيم و به عهده اين بخش خواهد بود.
وي با بيان اين كه حجم سرمايه گذاري در طول برنامه سوم توسعه در شبكه پستي كشور توسط دولت حدود 77 ميليارد تومان بود كه در برنامه چهارم افزايش حدود 400 برابري داشت تصريح كرد: در زمينه پست و زيرساخت هاي پستي در طول برنامه سوم، يك ميليارد و200 ميليون ترافيك پستي بود كه اين آمار در برنامه چهارم به حدود چهار ميليارد مرسوله رسيد كه نزديك چهار برابر افزايش را نشان مي دهد.
محبيان با بيان اين كه سرويس هاي مهمي در طول برنامه چهارم به وجود آمده و سرويس هاي ملي و عمومي است گفت: در اين برنامه حدود 16 ميليون كارت سوخت ساماندهي شد، حدود 17ميليون كالابرگ توزيع شده، 13ميليون كارت ملي توسط پست، انواع سيم كارت هاي تلفن همراه كه فقط در بخش پستي توزيع شده حدود 17ميليون و گذرنامه كه يكي از سرويس هاي مهمي است كه در شبكه پستي توزيع شده، حدود 12ميليون بوده است.
وي افزود: در ارتباط با نظام وظيفه، داوطلبان اعزام به نظام وظيفه كه از طريق پست كارشان را انجام دادند، حدود 14ميليون ثبت نام و بيش از
5/1ميليارد انواع قبوض توزيع شده توسط پست و نزديك به 20ميليون انواع ثبت نام هاي دانشگاه در شبكه پستي كشور انجام شد؛ حدود 14ميليون انواع نشريات هم توسط پست توزيع شد و خدمات خودرويي حدود سه ميليون در طول اين برنامه انجام شده است.
محبيان گفت: حدود 10هزار خطوط پستي روستايي داريم كه شبانه روز در حال تبادل محموله هاي پستي هستند و به مناسبت 17مهرماه امسال چند برنامه جديد داريم.
او ادامه داد: از سال جاري پاكت جامع قبوض به صورت رسمي راه اندازي شده كه حاوي تمام قبوض دولتي، برگه هاي اطلاع رساني، تبليغات، ابلاغيه ها و بيمه خواهد بود كه كمك مي كند سازمان ها هزينه خود را به حداقل برسانند.
وي گفت: در حال حاضر در سه استان خراسان، قم و همدان اين سرويس دوره آزمايشي خود را پشت سر گذاشته و در برخي استان ها چهار قبض و در بعضي استان ها هفت قبض در حال توزيع است كه اين پاكت قابليت افزايش و داشتن 20 قبض را نيز داراست.
محبيان گفت: همچنين از اين پس ارتباطات دولت با مردم از طريق سامانه سامد برقرار مي شود كه در واقع ارتباطات به صورت الكترونيكي با دولت خواهد بود.
مديرعامل شركت پست گفت: صندوق ايميل پستي از 17مهرماه رسما آغاز به كار كرده كه همه شهروندان مي توانند در يكي از واحدهاي پستي عضو شده و ارسال مراسلات را انجام دهند. همچنين پست مالي كشور نيز رسما آغاز به كار كرد.
او درباره هدفمند كردن يارانه ها و تاثير آن بر روي تعرفه هاي پستي خاطرنشان كرد: برداشت كلي در رابطه با اين موضوع افزايش قيمت است اما قيمت ها با سازوكاري كه ديده شده كاهش پيدا مي كند و به تشويق اپراتورها براي كاهش قيمت تمام شده منجر مي شود.

 



رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت: رانندگان فعال در حوزه حمل بار و مسافر بيمه مي شوند

ساماندهي مديريت نرخ حمل ونقل در بخش زميني و ريلي به صورت محلي خواهد شد. رانندگاني كه در حوزه حمل بار و مسافر فعال باشند توسط دولت به مدت 5 سال بيمه مي شوند.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل ونقل و سوخت در يك نشست خبري با اعلام اينكه قبل از اجراي طرح هدفمندي يارانه ها، ساماندهي مديريت نرخ حمل و نقل به طور كامل به صورت محلي خواهد شد گفت: با تشكيل كميته هاي شهرستاني و استاني، فرمانداران و استانداران به عنوان روساي اين كميته ها، مسئول مديريت و كنترل نرخ و عملكرد حمل و نقل عمومي خواهند شد.
وي با اعلام اينكه وزير كشور به زودي حكم فرمانداران و استانداران را براي اين كميته ها ابلاغ خواهد كرد، يادآور شد: كميته هاي شهرستاني مسئوليت كنترل و مديريت محلي را برعهده خواهند داشت و در اين كميته ها فرمانده نيروي انتظامي، فرماندار، فرمانده بسيج، روساي دادگستري، اداره بازرگاني، تعزيرات حكومتي و نيز شهرداران و روساي اتحاديه ها و اصناف فعال در حوزه حمل ونقل عمومي عضو خواهند بود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت تصريح كرد: همچنين ستاد مركزي نرخ و عملكرد خدمات حمل و نقل عمومي در داخل تهران تشكيل خواهد شد و به اين ترتيب بسياري از نرخ ها كه به صورت كشوري اعمال مي شوند، كنترل خواهند شد.
وي با اعلام اين كه در حال حاضر 300 هزار تاكسي، 200 هزار آژانس، يك ميليون و 700 هزار وانت بار، 20 هزار اتوبوس برونشهري، 27 هزار اتوبوس درونشهري، 80 هزار ميني بوس درون و برون شهري، 250 هزار كاميون و 35 هزار تاكسي برونشهري در كل كشور فعال هستند، ادامه داد: بسياري از اين خودروها در حوزه جابجايي بار و مسافر، عملكرد مناسبي ندارند و حتي بسياري از آن ها در اين حوزه فعال نيستند، به عنوان مثال تنها 400 هزار وانت بار از نظر ما در حوزه حمل كالا و بار فعال هستند و همين تعداد براي ما در جريان طرح هدفمند كردن يارانه ها موردنظر قرار مي گيرند و مابقي به امورات ديگري مي پردازند.
رويانيان با تاكيد بر اين كه در حال حاضر به طور متوسط دامنه خودروهاي فعال در عرصه حمل بار و مسافر يك ميليون و 300 تا يك ميليون و 500 هزار خودرو است، تصريح كرد: همين تعداد را نيز پالايش و اصلاح مي كنيم و پس از طرح هدفمند كردن يارانه ها، قطعا خودروهايي كه به طور دائم فعال هستند، يارانه دريافت خواهند كرد.
وي در ادامه خطاب به رانندگان خودروهاي فعال در زمينه حمل بار و مسافر، يادآور شد: اراده دولت بر اصناف بر مهار قيمت ها پس از طرح هدفمند كردن يارانه ها قرار گرفته و رانندگان مطمئن باشند كه اگر درست خدمت رساني كنند، قطعا درآمد آن ها افزايش نيز خواهد داشت.
رويانيان در ادامه خبر خوشي را براي رانندگان اين خودروهاي فعال در حوزه بار و مسافر اعلام كرد و يادآور شد: كليه رانندگان با هماهنگي ستاد مديريت سوخت و وزارت راه و تامين اجتماعي براي مدت 5 سال با پرداخت 50 درصد هزينه توسط راننده بيمه خواهند شد.وي اضافه كرد: همچنين رانندگاني كه در حال حاضر تحت پوشش بيمه هستند، نيز با شرايطي از كمك دولت در همين راستا بهره مند خواهند شد.
وي در عين حال از تعيين تسهيلات بدون بهره به صورت خط اعتباري خبر داد و تاكيد كرد: اين خط اعتباري قبل از اجرايي كردن طرح هدفمند كردن يارانه ها و در نيمه دوم سال جاري اجرايي خواهد شد و رانندگان مي توانند هزينه سوخت خود را علي الحساب از طريق اين خط اعتباري بپردازند.وي ادامه داد: اين خط اعتباري در حال حاضر با همكاري بانك «ملت» و وزارت نفت در حال پيگيري است و اميدواريم از هفته آينده طرح پايلوت آن را در شهر تهران آغاز كنيم.


 



رئيس اتاق بازرگاني تهران: معترضين به ماليات بر ارزش افزوده نمي خواهند فضا شفاف شود

رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت؛ ماليات بر ارزش افزوده بايد اجرايي شود و اجرا نشدن آن اصلا شدني نيست.
به گزارش ايسنا «يحيي آل اسحاق»، افزود: دولت، مجلس و همه دست اندركاران در اجراي ماليات بر ارزش افزوده مشاركت دارند، اما اجراي آن، مشكلاتي دارد كه بايد آن را حل كنيم.
وي درباره اتفاقات چند روز اخير در مورد ماليات بر ارزش افزوده و نپذيرفتن اين موضوع از سوي برخي طلافروشان، با تاكيد بر اجراي اين قانون، تصريح كرد: با اين گونه اقدامات عده اي نمي خواهند فضا شفاف شود.
آل اسحاق، درباره برخورد طلافروشان در مورد پرداخت نكردن ماليات بر ارزش افزوده عنوان نمود: ماليات بر ارزش افزوده يك تصميم به حق نظام است و بايد مشكلات آن را حل كرد كه مقداري از مشكلات آن، مربوط به عده اي است كه نمي خواهند فضا شفاف شود. وي خطاب به متخلفين از اجراي اين قانون گفت، اين كه بگوييم ما اجرا نمي كنيم، اين گونه نيست و بايد حتما اين قانون اجرا و در روند اجراي آن بايد مشكلات آن شناسايي و حل شود.

 



يك مسئول: كمبود ارز در كشور وجود ندارد

معاون بانك و بيمه وزير اقتصاد و دارايي گفت: ذخاير ارزي به اندازه اي است كه در 30 سال گذشته بي سابقه بوده و اصلا كمبود ارز در كشور وجود ندارد.
«اصغر ابوالحسني»، ضمن اشاره به برنامه هاي دولت براي كنترل بازار ارز، از وضعيت مطلوب ذخيره ارزي در كشور خبر داد و در واكنش به برخي شايعات مبني بر اين كه گراني دلار در هفته هاي اخير از برنامه هاي دولت براي كاهش نقدينگي در كشور بوده افزود: اگر اين هدف را داشتيم اصلا در بازار، ارز عرضه نمي كرديم.وي كه با فارس گفت وگو مي كرد اضافه كرد: در صورتي كه هدف دولت كنترل نقدينگي از اين طريق بود اجازه مي داد تا قيمت دلار به ميزان بسيار بالايي افزايش يابد و از اين طريق ريال را از دست مردم جمع كند.ابوالحسني تاكيد كرد: به دليل اين كه دولت بلافاصله بازار ارز را كنترل كرد هيچ اظهارنظري در اين راستا منطقي نيست.

 



نرخ محصولات فلزي و معدني افزايش نمي يابد

رئيس هيئت عامل ايميدرو از مديريت مستمر و نظارت دقيق بر قيمت محصولات معدني و صنايع معدني خبر داد و اعلام كرد: هيچ گونه افزايش قيمتي در اين حوزه ايجاد نخواهد شد، بلكه در تلاش جهت كاهش از نرخ فعلي هستيم.
حسن پلارك، با رد هر گونه شايعه افزايش احتمالي نرخ مواد معدني و صنايع معدني تصريح كرد: متقاضيان خريد و مصرف اين نوع محصولات فقط با مراجعه به بورس، كالاي مورد نياز خود را تأمين كنند.
رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران تأكيد كرد: نرخ هاي اعلام شده در بورس كالا به سبب آنكه از مكانيزم هاي قانوني تبعيت مي كند، هيچ گونه جهشي نخواهد داشت و مصرف كنندگان با آسودگي خاطر اقدام به خريد كنند.
پلارك در عين حال اظهار داشت: متقاضيان، كالاهاي خود را از مراكز قانوني تهيه كنند و سراغ سوداگران و متخلفان اقتصادي نروند.
وي در پايان تأكيد كرد: نظارت بر قيمت محصولات معدني و صنايع معدني ادامه دار خواهد بود.

 



فروش ارز به افراد حقيقي ممنوع شد

پس از گذشت دو هفته از التهاب بازار ارز علي رغم اينكه مسئولان اقتصادي از كاهش صف ها براي خريد دلار خبر مي دادند ديروز نيز همچنان صف هاي خريد دلار دولتي با قوت پابرجا بود. درعين حال برخي صرافي ها فروش ارز را به افراد عادي ممنوع اعلام كردند.
به گزارش فارس ديروز شنبه تا ساعت 11 دلار دولتي در اختيار هيچ كدام از صرافي هاي ملي و ملت و همچنين صرافي هاي داراي مجوز از بانك مركزي قرار نگرفت و سرانجام اين امر به موجب ازدياد جمعيت درمقابل اين صرافي ها شده است.
صرافان در توزيع نبود ارز درصرافي هاي خود مي گويند: دلار نيامده و منتظريم بانك دلار و نرخ آن را اعلام كند.
ديروز صرافي ملت متعلق به بانك ملت روي تابلوي خود به فاصله هاي منظم برچسب هايي را با عنوان به اشخاص حقيقي (افراد عادي) ارزپرداخت نمي شود چسبانده بود و اعلام كرد فقط صرافان مي توانند دلار بخرند آن هم با آوردن مدارك خاص خود.
يكي ازفعالان اين صرافي دراين خصوص گفت: به خاطر اينكه ديديم هر روز مردم عادي و صرافاني كه به دلار احتياج دارند در صف باشند دلالان درصف مي ايستند و آن هم درگيري هاي خاصي را ايجاد مي كند تصميم گرفتيم كه فقط به صرافان دلار بفروشيم.
وي اضافه مي كند: دلار به صرافان با قيمت 1055 تومان و بدون محدوديت فروخته مي شود.
وي مي گويد: صرافان بايد دلار را به مردم با قيمت 1060 تومان بفروشند.
دلار با نرخ 1060 تومان عرضه شد
مديرعامل صرافي بانك ملي روز شنبه از عرضه ارز با نرخ 10 هزار و 600 ريال در اين صرافي خبر داد.
«اسدالله اسدپور» درگفت وگو با ايرنا، اظهار داشت: همچنين دراين صرافي ارز با نرخ 10هزار و 550 ريال براي صرافي هاي مجاز عرضه مي شود.
به گفته وي، نرخ ارز روز شنبه نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته 50ريال كاهش داشته است.
اسدپور درباره تعداد متقاضيان دريافت ارز در روز شنبه گفت: با توجه به اينكه هنوز عرضه ارز در ساعات اوليه قرار دارد نمي توان درخصوص تعداد متقاضيان اظهار نظر كرد.
گفتني است «اصغر ابوالحسني» معاون بانك، بيمه و شركت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي در روزهاي گذشته پيش بيني كرده بود كه نرخ دلار درهفته جاري به يكهزار و 30 تا يكهزار و 35تومان كاهش يابد.

 



در ادامه روند صعودي بازار سرمايه شاخص كل بورس 65 واحد مثبت شد

شاخص بازار سهام ديروز در ادامه روند صعودي هفته گذشته اولين روز كاري خود را با 65 واحد رشد رقم زد كه مخابرات، ملي مس و سرمايه گذاري سايپا بيشترين اثر را در رشد شاخص داشتند.
بازار سهام ديروز با 65 واحد رشد گام مثبتي را در نخستين روز كاري اين هفته رقم زده و بر روي عدد 18 هزار و 937 ثابت ماند. بر اين اساس، مخابرات، ملي مس و سرمايه گذاري سايپا به ترتيب با 88،30 و 18 واحد بيشترين اثر را در افزايش شاخص داشتند.
بورس تهران ديروز با جابه جايي 181 ميليون سهم ارزش معاملات خود را به بيش از 48 ميليارد و 600 ميليون تومان رساند كه مخابرات با 45 ميليون، بانك سينا با 10 ميليون و سرمايه گذاري صنعت و معدن با 9 ميليون سهم بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
بر اساس اين گزارش، در معاملات ديروز بيشترين صف فروش در اختيار گروه بهمن، صدرا و گاز لوله با بيش از 9/4، 5/4 و 4 ميليون سهم و بيشترين صف خريد به بانك اقتصاد نوين با بيش از 9/7 ميليون، پتروشيمي شيراز 9/6 ميليون و نوسازي و ساختمان تهران 4 ميليون سهم اختصاص يافت.به گزارش فارس، شاخص 30 شركت بزرگ بورس نيز با 3 واحد رشد بر روي عدد 11 هزار و 149 ثابت ماند. همچنين، شاخص هفته گذشته روند نزولي داشته و از 18 هزار و 780 به 18 هزار و 745 واحد در اواسط هفته رسيد ولي مجدداً رشد خود را از سر گرفته و در پايان هفته به 18 هزار و 870 واحد رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14