(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 19 مهر 1389- شماره 19761

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تحليل رئيس قوه قضائيه از نقض حقوق بشر در آمريكا
ارزيابي فعالان سياسي ازتلاش دشمنان براي اخلال در هدفمندي يارانه ها
رئيس جمهور در نشست مشترك دولت با مشاوران جوان: همه دعواها برسرمديريت است
رئيس مجلس در مرحله دوم سفر منطقه اي از ارمنستان به قزاقستان رفت
پدر يكي از شهداي پس از انتخابات: خانواده شهدا تا زماني قابل تكريم هستند كه در مسير ولايت باشند
شركت بلك واتر در حملات گروهك تروريستي جندالله در ايران دخالت دارد
با پيام اسماعيل هنيه؛ چهارمين مجمع راديو و تلويزيون هاي اسلامي آغاز به كار كرد
 آشكارتر شدن شكست راهبرد آمريكا در قبال ايران
جاري شدن چشمه هاي معنوي در سايه اربعين گيري



تحليل رئيس قوه قضائيه از نقض حقوق بشر در آمريكا

رئيس قوه قضائيه با اشاره به نحوه برخورد مدعيان حقوق بشر در آمريكا خواستار مقايسه برخورد ايران با قضيه كهريزك و عملكرد آمريكا در مورد ابوغريب و گوانتانامو شد.
آيت الله صادق آملي لاريجاني ديروز در جمع مسئولان عالي قضايي، اصلي ترين چالش حقوق بشر مورد قبول آمريكا و غرب را تحميل يكسويه آن دانست و گفت: اينكه دولتي با يك مرام ليبرالي، حقوق بشر مورد قبول و نظر خود را بر همه ملتها تحميل كند، خود بزرگترين نقض حقوق بشر است.
رئيس قوه قضائيه به مصاحبه وزير خارجه و وزير خزانه داري آمريكا با رسانه ها درباره اعمال محدوديت هاي مالي و مسافرت براي بعضي مسئولان كشورمان اشاره كرد و افزود: وضع اين نوع محدوديت ها به بهانه نقض حقوق بشر به علت برخورد با عوامل آشوب هاي انتخابات سال گذشته، بحثي انحرافي و دروغي بزرگ است.
لاريجاني با ذكر بعضي از موارد نقض آشكار حقوق بشر در كشورهاي هم پيمان نظامي آمريكا در منطقه به ويژه جنايت هاي رژيم غاصب و جنايتكار صهيونيستي گفت: آوارگي، كشتار و محاصره نظامي مردم مظلوم و بي دفاع فلسطين در طول دهها سال و حمايت آمريكا و اروپا از آن با كدام منطق و معيار حقوق بشري قابل توجيه است.
رئيس قوه قضائيه به مقايسه وضع حقوق بشر در ايران و آمريكا كه در يك نشريه آمريكايي درج شده، پرداخت و افزود: اين نشريه به تشريح جنايات نظاميان آمريكايي كه از روي تفريح مردم بي گناه افغانستان را مي كشند و بعد قطعه قطعه مي كنند و يا در زندان ابوغريب و گوانتانامو كه بدترين نوع جنايات عليه بشريت صورت مي گيرد، پرداخته است.
آملي لاريجاني با اشاره به دستور مقام معظم رهبري درباره فاجعه كهريزك گفت: بعد از دستور معظم له و بعد ازطي مراحل قضايي و بسته شدن اين بازداشتگاه عوامل اين حادثه شناسايي و محاكمه شدند. اين قضيه را با نحوه برخورد مدعيان حقوق بشر در آمريكا مقايسه كنيد. آنها با بانيان و عاملان شكنجه زندانيان زندانهاي ابوغريب و گوانتانامو چه برخوردي كردند؟ گفته مي شود از ميان پانزده متهم اين جريان فقط يك نفر مجازات شده است و آيا بعد از وعده اوباما رئيس جمهور آمريكا بر تعطيلي آن زندان هاي مخوف، وعده ها عملي شده است؟ اگرچه رسانه هاي وابسته به صهيونيست اين تناقض ها را مي پوشانند اما بالاخره مردم دنيا حقايق را مي فهمند و فجايع اتفاق افتاده و نحوه برخورد مسئولان آمريكايي از حافظه ملت ها محو نخواهد شد.
وي در بخش ديگري از سخنانش به سخنان حكيمانه مقام معظم رهبري در جمع كارگزاران و مسئولان حج اشاره كرد و گفت: همانطور كه حج نماد وحدت مسلمانان است، اين نماد بايد در همه مظاهر و روابط كشورهاي اسلامي حفظ شود. البته ما در پيروي از مسلك حق اهل بيت(عليهم السلام) ترديدي نداريم ولي بحث دفاع از حق منافاتي با وحدت به منظور حفظ اصل كيان اسلام ندارد، چرا كه كفر با همه توان به مقابله با اصل اسلام برخاسته است و ما بايد موجبات تفرقه مسلمانان را از بين ببريم.
همچنين به گزارش اداره كل روابط عمومي و تشريفات قوه قضائيه، در جلسه ديروز مسئولان عالي قضايي، پيشنهادات واصله درخصوص اعمال ماده 18 قانون اصلاح قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

 



ارزيابي فعالان سياسي ازتلاش دشمنان براي اخلال در هدفمندي يارانه ها

سرويس سياسي -
هرچه به زمان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها نزديكتر مي شويم دستهاي پنهان و پيدا براي اخلال در اجراي اين قانون فعالتر مي شوند. فعالان سياسي معتقدند دامنه اين تحركات مرموز از آن سوي مرزها و از سوي دشمنان قسم خورده خارجي و ضد انقلاب كليد خورده و تا دنباله هاي داخلي آنان خصوصا جريان فتنه گر رانت خوار ادامه مي يابد.
محمداسماعيل كوثري نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس در همين راستا با اشاره به جوسازي هاي اخير دشمنان خارجي و مزدوران داخلي آنها درباره اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها معتقد است غربي ها نمي توانند موفقيت هاي پي درپي ايران در عرصه هاي گوناگون را شاهد باشند و از اين رو در مقاطع گوناگون با كينه ورزي و پيش كشيدن مسائل مختلف سعي در ايجاد اخلال در روند شكوفايي نظام اسلامي دارند.
وي در گفت وگو با فارس ادامه دارد: آنها مي خواهند با به راه اندازي جنگ رواني و سياه نمايي، بحث هدفمندي يارانه ها را زير سوال ببرند و به صورت مداوم سعي دارند اخبار غلط را به خورد مردم دهند اما غافل از اينكه مردم به مسئولان خود اطمينان كامل دارند و هرگز فريب نيرنگ هاي آنان را نمي خورند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تشبيه زمان فعلي با دوران سهميه بندي بنزين افزود: در آن برهه نيز عده اي درصدد بودند با القاي ترس در ميان مسئولان آنها را از اجراي اين طرح منصرف كنند، در صورتي كه شاهد بوديم بحث سهميه بندي بنزين با همكاري مردم به نحو مطلوبي پيش رفت و در اندك زماني با تلاش متخصصان داخلي موفق به صادرات بنزين شديم كه نفع زيادي از اين بابت عايد كشور شد و دشمنان بدانند اين گونه عمليات هاي رواني در بين ملت جايي ندارد و گوش شنوايي در ميان مردم پيدا نمي كند.
نائب رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به عزم دولت و مجلس در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها خاطرنشان كرد: هدفمندي يارانه ها مسير درستي در جهت اصلاح امور اقتصادي است كه با قدرت آن را ادامه خواهيم داد و به لطف خدا با تدابير انديشيده شده در دولت، شوراي عالي امنيت ملي و كميسيون امنيت ملي مجلس آن را به پيش خواهيم برد؛ زيرا همين تدابير مقابله با توطئه هاست كه باعث عصبانيت معاندان داخلي و خارجي شده است.
4 گروه اخلالگر
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور هم از تكاپوي 4 گروه اخلالگر در آستانه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها خبر داد.
لطف الله فروزنده كه با فارس گفت وگو مي كرد در خصوص برنامه اخلالگران در روند طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: چهار گروه براي اخلال در هدفمند كردن يارانه ها برنامه دارند كه از جمله آنها نظام استكبار و ضد انقلاب گوش به فرمان استكبارند.
وي گروه ديگر را جريان فتنه كه زخم خورده و داراي برنامه ريزي است، عنوان كرد و ادامه داد: برخي از جريانات فاسد و رانت خوار نيز فعال در بحث هدفمندي يارانه ها فعال شده اند.
معاون توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور با قابل مشاهده دانستن آثار هدفمند كردن يارانه ها در جامعه، اظهار داشت: هدفمند كردن يارانه ها مبناي عقلايي دارد و اخلال گران به جاي تشويق دولت درصدد فضاسازي منفي عليه دولت هستند.
وي دليل ايجاد جو منفي توسط اخلالگران را به خطر افتادن منافع گروه هاي چهارگانه عنوان كرد و در خصوص تدابير دولت گفت: رابطه دولت با مردم خوب است و دولت با برقراري ارتباط با مردم آنها را توجيه مي كند.
فروزنده تصريح كرد: تلاش دولت اجراي اين طرح با حداكثر كار كارشناسي و برنامه ريزي است و مشكل اصلي اخلالگران اين است كه درك كرده اند دولت داراي برنامه است.
توطئه فتنه گران خنثي مي شود
از سوي ديگر نائب رئيس اول كميسيون امنيت ملي مجلس هم گفت: مسئولان با ياري مردم توطئه فتنه گران در اجراي هدفمندي يارانه ها را خنثي مي كنند.
حجت الاسلام حسين ابراهيمي در گفت وگو با فارس با اشاره به سوءاستفاده احتمالي فتنه گران از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: با توجه به واقعي شدن نرخ ها پس از اجراي طرح، ممكن است عده اي بخواهند با متشنج كردن اوضاع سعي در ايجاد يك جنگ رواني داشته باشند و خصوصا اقشار آسيب پذير را عليه نظام و اجراي اين طرح تحريك كنند اما همه به ويژه قشر مذكور بايد بدانند اجراي اين طرح به بهتر شدن وضعيت اقتصادي آنان كمك مي كند.
وي اجراي توطئه از سوي معاندان داخلي و خارجي را امري عادي دانست و تصريح كرد: ما نبايد انتظار داشته باشيم آنان در مقابل پيشرفت هاي نظام سكوت اختيار كرده و هيچ اقدام خرابكارانه اي انجام ندهند بلكه بايد با حفظ آمادگي كامل و به ياري مردم اهداف شوم توطئه گران را خنثي كنيم.
وي با اشاره به عزم رئيس جمهور در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: احمدي نژاد با شجاعت مثال زدني در آستانه اجراي طرحي است كه هيچ رئيس جمهور ديگري قبل از آن جرات اجراي آن را نداشته است و بر همه اركان نظام واجب است تا او را در تحقق اين امر ياري رسانند.
رئيس جمهور اطلاع رساني كند
ابراهيمي همچنين با اشاره به تلاش جريان فتنه و سلطه گران خارجي براي اخلال در اجراي قانون هدفمندي يارانه ها گفت: كميسيون امنيت ملي مجلس به همين دليل نامه اي را براي رئيس جمهور نوشت تا وي از طريق رسانه ملي و قبل از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها اطلاع رساني گسترده و دقيقي را در اين زمينه انجام دهد.
از سوي ديگر علي اصغر زارعي نماينده مردم تهران طي نطقي در مجلس اظهار داشت: هدفمندي يارانه ها از مهمترين اقدامات دولت و مجلس است كه در آستانه اجراي آن قرار داريم، مجلس هشتم و دولت دهم با وحدت و انسجام كامل اين مسئوليت را به سرانجام خواهند رساند و در اين مسير توجه كامل به طبقات محروم جامعه داشته و به آن اعتناء خواهد كرد.
وي با اشاره به مخالفت هايي كه در خصوص هدفمندي يارانه ها صورت مي گيرد ادامه داد: معاندين در داخل و دشمنان در خارج به شيوه هاي مختلف درصدد نگران كردن خانواده ها و توليدكنندگان و كشاورزان هستند، بر اين اساس آحاد ملت شريف مطمئن باشند كه دولت و مجلس با وحدت و انسجام و با پايبندي تمام به اصول ارزش ها از منابع ملي حمايت نموده و در برابر فشار خارجي و توطئه هاي داخلي ايستادگي خواهند كرد و اين طرح بزرگ را به سرانجام خواهند رساند.
زارعي اظهار داشت: دشمنان به تحريم ها دل بسته اند و برخي از افراد غافل نيز آنان را همراهي مي كنند، كشور ما 3 دهه تحريم را پشت سر گذاشته و تهديد تحريم و فشارها را به فرصتي براي نوآوري و خلاقيت جوانان در عرصه هاي مختلف تبديل مي كند.

 



رئيس جمهور در نشست مشترك دولت با مشاوران جوان: همه دعواها برسرمديريت است

رئيس جمهور گفت: از نگاه مديريت بار اصلي مسئوليت جامعه را بايد مردم بردارند و بدون حضور و مشاركت مردم اتفاق زيبايي در جامعه انساني نمي افتد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمود احمدي نژاد در چهارمين همايش سراسري مشاوران جوان با بيان اينكه مشاوران جوان در دستگاه ها، اميدها و ظرفيت هاي فراواني ايجاد كردند، گفت: انسان با آرمان هايش تعريف مي شود، انسان و جامعه بدون آرمان مفهوم انساني ندارد، ما دو ماموريت داريم كه بايد همواره بر آنها تاكيد كنيم؛ اول ساختن انسان ها و تعالي انسان است. انسان در هر كجا هر كاري كه انجام مي دهد بايد در مسير كمال خود باشد والا خسارت زده است. هدف دوم برپايي جامعه متكامل و حيات طيبه و زندگي متعالي انساني در سراسر كره زمين است.
احمدي نژاد در ادامه گفت: در تحقق اين اهداف نقش مديريت بسيار مهم است البته از نگاه مديريت، جامعه و مردم همه مسئوليت دارند؛ اما در واقع بار اصلي مسئوليت را بايد مردم بردارند بدون حضور و مشاركت مردم اتفاق زيبايي در جامعه انساني نمي افتد. همه آمده اند تا جامعه را به سمت قسط و عدل دعوت كنند و همه حركت ها و مجاهدت ها در اين راستاست و اين جز با مديريت صالح ممكن نيست. حتي اگر بهترين انسان ها هم در مجموعه اي زير يك سقف جمع شوند اما مديريت صالحي در ميان آنها نباشد، حركتي شكل نخواهد گرفت.
وي با تاكيد بر اينكه مديريت در تحقق آرمان ها كليدي است، افزود: از ابتداي تاريخ هم دعواي اصلي بر سر مديريت بوده است، امروز هم همين است. بقيه حرف ها حاشيه اي و پوششي براي اهداف اصلي است، در يك طرف دعوا همه ملت ها قرار گرفته اند كه در مركز آن ملت ايران است و در طرف ديگر تمام قدرت هاي شيطاني قرار دارند و دعوا بر سر مديريت است. كسي مثل رئيس جمهور دولت قبلي آمريكا مي آيد و همه عالم را درگير جنگ مي كند و كسي هم مثل حضرت امام مي آيد و فضا را پر از عشق، محبت و دوستي مي كند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره عيوب ساختارهاي اداري و بروكراسي گفت: ساختارهاي اداري و بروكراسي چند ويژگي دارد كه در نقطه مقابل مديريت آرماني است. من اينجا نمي خواهم دستاوردها و نقاط مثبت اين ساختارها را بگويم، بلكه مي خواهم نقاط ضعف آن را بگويم. يكي از نقاط ضعف اين ساختارها اين است كه ميل به توسعه دايره اختيارات و حاكميت خود در مديريت هاي اين ساختارها ديده مي شود، همچنين ميل به پيچيده كردن و طولاني كردن روند تصميم گيري. در اين ساختارها نمي توان سريعاً تصميم گرفت.
رئيس جمهور ادامه داد: يكي ديگر از معايب اين ساختارها، ميل به محافظه كاري و دوري از آرمان هاست. شايد بتوان گفت چون اين ساختارها با مباني ديگري تبيين شده، انسان را از آرمان ها دور مي كند و انرژي هاي انقلابي را مستهلك و منابع را تلف مي كند. در اين ساختارها حتي يك نفر هم مي تواند روند تصميم گيري را متوقف كند و در مقابل كسي نمي تواند يك تصميم سريع در اين ساختارها بگيرد.
احمدي نژاد گفت: اينها را گفتم براي اينكه بگويم كه ايده تشكيل گروه مشاوران با چه هدفي بوده است، خوشبختانه وزرا و روساي سازمان ها امروز عناصر انقلابي هستند و گروه مشاوران هم تشكيل شده است كه بتواند اين نقطه ضعف ها را برطرف كند و بتواند فاصله بين نسل مديران انقلاب و نسل هاي جديد را پر كند.
مصوبات هيات دولت براي مشاوران جوان
جلسه هيات دولت در حاشيه چهارمين همايش سراسري مشاوران جوان كشور در سالن اجلاس سران برگزار شد و در اين جلسه شش پيشنهاد براي مشاوران به تصويب هيات وزيران رسيد.
ايجاد كارگروه مهندسي و مطالعات ارزشي در دستگاه هاي اجرايي با رياست بالاترين مقام اجرايي آن دستگاه و دبيري مشاوران جوان، منشور ملي مشاوران جوان به عنوان سند ملي براي اين گروه، اضافه شدن رئيس حوزه مشاوران جوان رئيس جمهور به تركيب ستاد امور ساماندهي جوانان، برگزاري سالانه همايش بين المللي جوانان با تاكيد بر حضور جوانان كشورهاي اسلامي و گروه جنبش عدم تعهد از سال 1390، مجوز استخدام و پست سازماني از طريق گروه مشاوران جوان در راستاي تحقق ماموريت آنان، مشاركت مشاوران جوان در طرح مديريت مشترك جهاني در ابعاد فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي از جمله پيشنهاداتي بود كه در جلسه امروز هيات دولت به تصويب رسيد.
رونمايي از تمبر يادبود همايش
در حاشيه نشست مشترك هيات دولت با مشاوران جوان پس از سخنراني دكتر محمود احمدي نژاد از تمبر يادبود اين همايش مشاوران جوان رونمايي شد.
همچنين در اين جلسه از تعدادي از مشاوران جوان برگزيده تقدير و از چند تن از وزراء و استانداران كه ارتباط و تعامل خوبي با مشاوران جوان داشته اند تشكر شد.

 



رئيس مجلس در مرحله دوم سفر منطقه اي از ارمنستان به قزاقستان رفت

رئيس مجلس شوراي اسلامي كه از ارمنستان به قزاقستان سفر كرده است گفت: سياست ايران در قبال كشورهاي همسايه و كشورهاي منطقه، توسعه هر چه بيشتر روابط اقتصادي، براي دست يافتن به روابط سياسي پايدار است.
به گزارش خبرگزاري خانه ملت، رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع ايرانيان مقيم قزاقستان با ابراز خرسندي از فعال بودن ايرانيان حاضر در اين كشور در عرصه هاي مختلف اظهار داشت: در ارتباط ميان ايران و قزاقستان مسير كار هموار است و نگاه مثبت ما به عنوان دو كشور مفيد منطقه مي تواند نقش مهمي در حل و فصل مسائل منطقه ايجاد كند.
لاريجاني با اشاره به ظرفيتهاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي دو كشور تصريح كرد: اگر نگاه دو كشور در ايجاد ارتباط و استفاده از اين ظرفيت ها، نگاهي تكميلي باشد ارتباط اين دو كشور مهم منطقه سازنده خواهد بود.
وي با اشاره به سابقه كهن تمدن ايران تصريح كرد: حضور شما ايرانيان در اين كشور بايد نشاندهنده شادابي و عمق تمدن ايراني باشد، به ويژه بعد از انقلاب تفكر اسلامي نيز به ابعاد ديگر اين تمدن اضافه شد كه بايد مورد توجه قرار گيرد و در زندگي شما كه در اين كشور زندگي مي كنيد ظهور داشته باشد.
لاريجاني تاكيد كرد: رعايت اين دو بعد براي ايرانيان كه همواره در توليد نقش آفرين بودند و از سابقه درخشاني برخوردار هستند، بسيار مهم است.
رئيس مجلس كشورمان ضمن تاكيد بر اهميت روابط بين دو كشور قزاقستان و ايران گفت: قزاقستان و ايران از ظرفيت هاي فراواني برخوردار هستند كه بايد از سوي دو طرف مورد توجه قرار گيرد.
لاريجاني يادآور شد: سياست ايران در قبال كشورهاي همسايه و كشورهاي منطقه، توسعه روابط هر چه بيشتر اقتصادي براي دست يافتن به روابط سياسي پايدار است.

 



پدر يكي از شهداي پس از انتخابات: خانواده شهدا تا زماني قابل تكريم هستند كه در مسير ولايت باشند

پدر شهيد بسيجي «محمدحسين فيض» از شهداي پس از انتخابات گفت: خانواده شهدا و ايثارگران تا زماني كه در مسير ولايت حركت مي كنند، قابل تكريم و احترام هستند.
غلامرضا فيض در گفت وگو با فارس در خصوص اعلام حمايت برخي خانواده شهدا از جريان فتنه با اشاره به فرمايشات امام خميني(ره)، اظهار داشت: خانواده شهدا در نظام جمهوري اسلامي ايران چشم و چراغ ملت هستند و آنها هزينه زيادي براي حفظ انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس در مبارزه با دشمنان اسلام و دشمنان داخلي پرداخت كردند.
وي ادامه داد: با توجه به موقعيت حساسي كه خانواده شهدا دارند، آنها بايد پاسدار ارزش هاي انقلاب اسلامي باشند و به هيچ كس اجازه ندهند كه به نظام جمهوري اسلامي خدشه اي وارد كنند.
پدر شهيد بسيجي«محمدحسين فيض» بيان داشت: همان گونه كه هميشه مشاهده كرديم، خانواده شهدا حامي ولايت بوده اند و نمي گذارند كوچك ترين آسيبي به ستون خيمه نظام اسلامي كه ولايت فقيه است، وارد شود.
سران فتنه پايبند به انقلاب و قانون نبودند
وي خاطرنشان كرد: در جريان فتنه، سران فتنه با حمايت دشمنان در خارج و داخل كشور براي رسيدن به قدرت، در عمل نشان دادند كه پايبندي به ارزش هاي انقلاب و قانون ندارند؛ اگر آنها پايبند به قانون بودند به آن عمل مي كردند.
فيض بيان داشت: سران فتنه سعي دارند با سوءاستفاده از برخي عوامل، خانواده هاي شهدا و جانباختگان سال گذشته به اهداف و اميال دروني خود كه همان رسيدن به قدرت است، دست يابند.
وي گفت: مردم هوشيار ما در راهپيمايي عظيم 9 دي وفاداري خودشان را به نظام مقدس جمهوري اسلامي و مقام معظم رهبري نشان دادند و هويت سران فتنه را بر همگان آشكار ساختند.
خانواده شهدا به اهداف پوشالي سران فتنه آگاه هستند
پدر شهيد بسيجي «محمدحسين فيض» خاطرنشان كرد: هم اكنون خانواده معظم شهدا و ملت ايران به اهداف پوشالي سران فتنه مبني بر حذف نظام مقدس جمهوري اسلامي آگاهي دارند و با بصيرت خود گوش به فرمان مقام معظم رهبري هستند، تا دشمنان خارجي و داخلي نتوانند آسيبي به نظام مقدس و مقام عظماي ولايت برسانند.
هيچ كس حاضر نيست به خاطر سران فتنه از جانش بگذرد
وي اضافه كرد: در انقلاب و دوران دفاع مقدس شهدا و ايثارگران براي حفظ اسلام و به فرمان رهبر كبير انقلاب ايثارگري كردند و اكنون هيچ كس حاضر نيست به خاطر سران فتنه از جانش بگذرد.
فيض افزود: ممكن است سران فتنه در مقطعي بتوانند از برخي افراد ناآگاه و خانواده شهدا به عنوان پلي براي رسيدن اهداف خود، سوءاستفاده كنند ولي بدانند كه تمام خانواده هاي شهدا جانشان را براي نظام مقدس و مقام معظم رهبري فدا مي كنند و چنين معامله اي را با آنان نخواهند كرد.
پدر شهيد بسيجي «محمدحسين فيض» ادامه داد: خانواده شهدا مراقب جريان فتنه باشند كه ممكن است در آينده با پرچم و رنگ و لعاب ديگري وارد ميدان شوند و خانواده شهدا براي نجات از فريب دشمنان نظام بايد گوش به فرمان مقام معظم رهبري باشند.
اگر خانواده شهيد از خط نظام منحرف شود فرقي با ضدانقلاب ندارد
فيض با بيان اينكه اجر شهيد نزد خداوند محفوظ است، اضافه كرد: خانواده شهدا و ايثارگران تا زماني كه در مسير ولايت حركت مي كنند، قابل تكريم و احترام هستند. وي خاطرنشان كرد: كسي كه سال ها در جبهه جنگيده ولي بعداً در مسير خلاف نظام قرار گرفته است، بايد محاكمه شود و بر طبق قانون به مجازات برسد.
پدر شهيد بسيجي «محمدحسين فيض» اضافه كرد: اگر خانواده شهيد از خط نظام منحرف شود فرقي با گروه هاي مخالف نظام و ضد انقلاب ندارد.
خواستار محاكمه سران فتنه هستيم
وي بيان داشت: پس از شهادت فرزندم از سران فته شكايت كرديم و شنيده ايم كه تعداد زيادي از حادثه ديدگان از آنها شكايت كرده اند لذا مسئولان نظام هر موقع صلاح دانستند سران فتنه را محاكمه كنند.

 



افشاگري يك افسر سابق نيروي دريايي آمريكا
شركت بلك واتر در حملات گروهك تروريستي جندالله در ايران دخالت دارد

واين مارسن افسرسابق نيروي دريايي آمريكا با انتشار اطلاعاتي از نقش شركت خصوصي- امنيتي بلك واتر در حملات گروهك تروريستي موسوم به جندالله در ايران پرده برداشت.
واين مارسن كه اكنون خبرنگار معروف آمريكايي و مدير پايگاه اينترنتي اطلاعاتي «واين مارسن ريپورت» است تأكيد كرد: شركت خصوصي-امنيتي بلك واتر در حملات گروهك تروريستي موسوم به جندالله در ايران و حملات تروريستي بر ضد شيعيان پاكستان، عراق و همچنين در حملات افغانستان و مناطق ديگر دست دارد.
وي در پاسخ به سؤال روسيااليوم مبني بر اينكه شما براي گفته هاي خود چه شواهدي داريد گفت كه اطلاعاتي كه در اين باره منتشر كرده از منابع مختلفي به دست آورده است.
اين افسر سابق آمريكايي افزود: با شماري از اعضاي سابق شركت هاي امنيتي- خصوصي آمريكايي كه در افغانستان و پاكستان فعاليت مي كرده اند صحبت كرده است.
بنابراين گزارش، همچنين منابع اطلاعاتي از چين نيز اين مطلب را تأييد مي كنند زيرا چيني ها از فعاليت هاي شركت «بلك واتر» در پاكستان، افغانستان و كشورهاي همسايه به شدت نگران هستند. اين شركت همچنين در حوادث و ناآرامي هاي استان سين كيانگ چين و مسلمانان اويغور در شرق اين كشور دست دارد چرا كه در افغانستان گذرگاههايي وجود دارد كه شورشيان اسلامگرا به منطقه ايغور مي روند به همين سبب سازمان اطلاعات چين در پاكستان و افغانستان به شدت بر اوضاع متمركز شده است.
همچنين شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد شركت بلك واتر با كمك و همكاري سازمان سيا از گروه هاي تروريستي در بلوچستان پاكستان مانند جنبش جندالله كه در ايران حملاتي انجام مي دهد حمايت مي كند.
اين گزارش اضافه كرد كه چندين حمله تروريستي به تازگي اقليت شيعي را در پاكستان هدف قرار داده و اين قضيه قطعاً مهم است زيرا امكان دارد ايران به اين منازعه كشانده شود چون براي حمايت از شيعيان در مناطق ديگر جهان احساس مسئوليت مي كند.

 



با پيام اسماعيل هنيه؛ چهارمين مجمع راديو و تلويزيون هاي اسلامي آغاز به كار كرد

گروه ادب و هنر-
مراسم گشايش چهارمين مجمع راديو و تلويزيون هاي كشورهاي اسلامي، با پيام نخست وزير فلسطين و با حضور علي اكبر ولايتي مشاور مقام معظم رهبري، دبيركل مجمع و مديران شبكه هاي مختلف عضو اين اتحاديه در تالار همايش هاي صدا و سيما برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري ها، «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت مردمي فلسطين در پيام خود كه از طريق ويدئو كنفرانس به اين اجلاس ارسال شد، عنوان كرد: بايد مسئوليت رسانه عليه سلطه رسانه اي و توجيه آراء عمومي كه در جهت خدمت به كشورهاي بزرگ است را يادآوري كنيم و اين جنگي است كه در ادامه خصومت و كشمكش اشغال صهيونيستي فلسطين است.
هنيه در ادامه سخنان خود اظهار داشت: اين كنفرانس در زمان و شرايط بسيار مهمي برگزار مي شود. اول اين كه پس از جنگ عليه غزه است، دوم، بعد از تحريم و محاصره ظالمانه عليه ملت فلسطين.
هنيه ادامه داد: پيروزي رسانه ا ي منجر به آزاد كردن بخشي از لبنان و غزه و آغاز عقب نشيني در عراق و افغانستان خواهد بود و كشورهاي مدافع ما نظير ايران، تركيه، سودان و ديگر كشورهاي برادر نيز در گروه مقاومت عليه مواضع استعمارگرانه ايستاده اند و ما خرسنديم كه مي بينيم كه مجموعه اي از شبكه هاي مسلمان به مسئله وحدت مي پردازند و من از قلب غزه درود مي فرستم به شبكه هايي كه در جريان محاصره غزه ايستادگي كردند.
هنيه در اين پيام همچنين از رهبر انقلاب و رئيس جمهوري اسلامي ايران به خاطر حمايت از ملت مظلوم فلسطين تشكر كرد.
در ادامه اين مراسم علي اكبر ولايتي در سخناني گفت: ممكن است كه در بين اعضاء محترم اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي اين سؤال مطرح شود كه اگر بخواهيم اهداف مشترك في مابين بيش از 200 مجموعه رسانه صوتي و تصويري غيردولتي كشورهاي اسلامي را براساس اولويت مشخص كنيم چه مسئله اي اولويت دارد؟ مي توان درباره مسائل مختلف برنامه سازي كرد. خبر پخش كرد، تفسير و تحليل داد، فيلم سينمايي ساخت و بحث هاي اجتماعي، تربيتي راه اندازي كرد و بحث هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و... پرداخت. اما اگر اين هدف گذاري ها، اولويت بندي نشود ممكن است كه ما مجموعه تحركاتمان بازدهي حداكثري نداشته باشد.
وي در ادامه سخنان خود گفت: جزو اولويت هاي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي تبيين وضعيت كنوني اسلام است كه امروز مبتلا به چه مشكلاتي است. وظيفه راديو و تلويزيون هاي جهان اسلامي اول تبيين وضعيت موجود و دوم ارائه راه حل است.
ولايتي با تاكيد بر اهميت حوزه فرهنگ تصريح كرد: دشمن از امكانات هنري براي تخريب نهاد خانواده و اعتقادات ما استفاده مي كند.
بنابراين گزارش حجت الاسلام علي كريميان دبيركل مجمع راديو و تلويزيون هاي اسلامي به ارائه گزارشي از عملكرد و اهداف اتحاديه پرداخت و گفت: اجلاس چهارم با موضوع بررسي راه هاي همكاري و هم افزايي رسانه هاي اسلامي آغاز به كار مي كند و از ديدگاه هاي شخصيت برجسته اسلام و مديران عضو بهره مي برد.
گفتني است، چهارمين اجلاس مجمع عمومي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي تا بيستم مهر در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما ادامه دارد.
در حاشيه اين اجلاس، دومين بازار فيلم اسلامي و نمايشگاه توانمندي شركت هاي ايراني در ساخت تجهيزات رسانه اي برپا شده است.

 



با تغيير مشاوران كاخ سفيد صورت گرفت
 آشكارتر شدن شكست راهبرد آمريكا در قبال ايران

سرويس سياسي-
اختلاف نظر شديد ميان مقامات كاخ سفيد بر سر نحوه مواجهه با موضوع ايران باعث شد كه مشاور امنيت ملي اوباما در اعتراض به سياست هاي آمريكا با يك استعفاي نمادين كاخ سفيد را ترك كند.
به گزارش خبرگزاري ها، باراك اوباما، روز شنبه با قبول استعفاي «جيمز جونز» از سمت مشاور امنيت ملي آمريكا، «تام دانيلون» را به جاي او نشاند.
هر چند با انتشار خبر استعفاي جيمز جونز، تفسيرها و تحليل هاي بسياري درباره دلايل اين استعفا ارائه شده، گفته مي شود مهم ترين دليل اين استعفا، اختلاف وي و باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا درباره ايران بوده است.
از سوي ديگر فردي جايگزين جونز شده است كه از حلقه نزديكان جو بايدن، معاون اول اوباما و از طرفداران لابي صهيونيستي است.
در همين رابطه رسانه هاي آمريكايي گزارش دادند كه تام دانيلون بر اين باور است كه معضل اتمي ايران ارتباطي با نزاع اسرائيلي- فلسطيني ندارد و تلاش ها براي حل اين دو مقوله بايد بدون قائل شدن پيوند ميان اين دو صورت گيرد.
وي با سلفش، ژنرال جيمز جونز متفاوت است، ژنرال جونز از ديدگاه هاي آن گروه از سياستمداران آمريكايي حمايت كرده بود كه معتقدند با حل شدن نزاع اسرائيلي- فلسطيني راحت تر مي توان با معضل هسته اي ايران برخورد كرد.
تام همواره تأكيد زيادي بر تهديدات ناشي از جمهوري اسلامي ايران، كره شمالي و برخي سياست هاي چين گذاشته است.
وي حامي تحكيم هرچه بيشتر مناسبات آمريكا با اسرائيل نيز بوده و هست.
رسانه هاي آمريكايي مي گويند كه تام دانيلون حامي خروج نيروهاي آمريكايي از عراق و بيرون كشاندن آمريكا از نبرد افغانستان است و صحنه افغان را به عنوان عرصه اي كه نبرد در آن تمامي ندارد، مي نگرد.
هنگامي كه اوباما اعلام كرد كه از ژوئيه 2011 نيروهاي آمريكا از افغانستان بيرون آورده مي شوند، حمايت تام دانيلون را داشت.
وي معتقد است كه با كم شدن دردسرهاي حضور نيروهاي آمريكا در عراق و افغانستان، مي توان به گونه موثرتري با تهديدهاي ايران، كره شمالي و چين مقابله كرد.
واشنگتن پست تاييد كرده است كه تام دانيلون، ايران و كره شمالي را به عنوان دو حكومت خطرناك كه سرچشمه وخيم ترين خطرات براي امنيت ملي آمريكا هستند، مي بيند.
به نوشته واشنگتن پست، به دليل اين باورهاي راسخ در تام دانيلون است كه در نشست هاي امنيت ملي كاخ سفيد، او همواره از سخت تر شدن تحريم ها و بسته هاي تنبيهي عليه جمهوري اسلامي ايران حمايت كرده و تنظيم ديپلماسي همه جانبه اي عليه ايران را پيشنهاد مي كند.
تام دانيلون، 55 ساله، كار خود را به عنوان مشاوري كاملاً جوان براي جيمي كارتر، رئيس جمهور اسبق آمريكا، آغاز كرد و در دوران رياست جمهوري بيل كلينتون ايفاي نقش كرد و رئيس دفتر وارن كريستوفر، وزير خارجه وقت، بود. در آن زمان نيز مهم ترين مشغوليت وي، رسيدگي به امور ايران بود.
هرچند رفتن ژنرال جيمز جونز از مدتي پيش مورد گمانه زني بسياري در واشنگتن بود، اما خروج او از كاخ سفيد زودتر از انتظار صورت گرفت.
باب وودوارد، روزنامه نگار برجسته آمريكايي، در كتاب مهم و بحث برانگيز اخير خود «جنگ اوباما»، نوشته است كه جيمز جونز «مرغي غريب» در كاخ سفيد بود و احساس انزوا مي كرد و «باند دستياران» اوباما را «بيكاره هاي هيچ نفهم» ناميده بود.
جيمز جونز كه فرمانده نيروهاي ناتو در اروپا بود، به تيم اوباما كشانده شده بود تا شايد بي تجربگي اوباما در امور نظامي را جبران كند اما در تمام دوران حضور خود در كاخ سفيد، نتوانست كه با اين تيم «بجوشد».
به گفته بسياري در واشنگتن، جيمز جونز همواره در نهانخانه قلبش يك جمهوري خواه باقي ماند.
جيمز جونز به شماري ديگر از مقام هاي بلندپايه پيوست كه در روزهاي اخير كاخ سفيد و اطراف اوباما را ترك كردند؛ لورنس سامرز، مشاور ارشد امور اقتصادي و رام ايمانوئل، رئيس كاركنان كاخ سفيد، هر يك به دليلي متفاوت، اوباما را رها كرده اند. بحث كناره گيري ديويد اكسلرود، مهم ترين مشاور ارشد اوباما نيز همچنان مطرح است.
رابرت گيتس، وزير دفاع آمريكا، نيز در روزهاي اخير، صريح تر از ماه قبل گفته است كه آماده كنار رفتن است. گيتس نيز مانند جيمز جونز عليرغم جمهوري خواه بودن در تمامي عمر، به خاطر كمك به اوباما براي اينكه آمريكا را از مشكلات برهاند، در مقام وزارت دفاع باقي مانده بود.
به نظر مي رسد كه شغل جديد تام دانيلون و ارتقاي او به مقام مشاور امنيت ملي كاخ سفيد، مشوق تازه اي براي كناره گيري رابرت گيتس از وزارت دفاع باشد.
باب وودوارد در كتابش به نقل از رابرت گيتس نوشته بود كه دانيلون اگر به مقام بالاتري منصوب شود، فاجعه خواهد بود.
ناظران مي گويند كه رفتن چهره هايي كه نرمش در قبال ايران را توصيه مي كردند و بالا آمدن شخصيت هايي كه ايران را تهديد جدي مي دانند، مي تواند نشانه تغيير جدي در سياست هاي اوباما در قبال ايران تعبير شود.
به ويژه گزينش افرادي مانند تام دانيلون كه «خطر ايران» را بالاترين تهديد براي آمريكا عنوان مي كنند و حامي دوستي بيشتري با اسرائيل هستند، احتمال تقويت در پيش گرفتن سياست هاي سخت گيرانه تر دولت اوباما در قبال ايران در نيمه دوم رياست جمهوري او را خبر مي دهد.

 



جاري شدن چشمه هاي معنوي در سايه اربعين گيري

از وجود مبارك پيامبر أعظم (ص) رسيده است كه : نّ ل لّه ف ي ايّام دهر كم نفحات الا فتعرّضوا لها و لا تعر ضوا عنها (1). فرمود : اين نسيم سعادت هميشه نمي وزد ؛ گاهي اين نسيم در وزش است . وقتي اين نسيم در وزش بود ؛ شما خود را در معرض آن قرار بدهيد و از آن رو بر نگردانيد و ا عراض نكنيد . تعرّض يعني در معرض قرار گرفتن، خوب است ؛ ولي ا عراض و رو برگرداندن بد است .
ماه ذيقعده به علاوه 10 روز ماه پر بركت ذي حجه ، ايام أربعين گيري است . وجود مبارك موساي كليم در اين 40 شبانه روز مهمان ذات أقدس له بود . اينكه در دهه ذي حجه بين نماز مغرب و عشاء 2 ركعت نماز مستحب است كه بعد از حمد و سوره، آيه: و واعدنا موسي ثلاثين ل يلهً و اتممناها ب عشر فتمّ م يقات ربّ ه أربعين ليله(2) خوانده مي شود ، براي آن است كه آن، دهه پايان أربعين است . فرمود : وجود مبارك موساي كليم در اين 40 شبانه روز كه أربعين داشت و مهمان ذات أقدس له بود ؛ نه غذائي ميل كرد ، نه آبي نوشيد و نه خوابي داشت و محصول اين أربعين اش همان تورات بود و عالمان دين كه وارثان انبياي الهي اند ، اينها محصول أربعين اند . يعني اينچنين نيست كه همه درس و بحث ها ، مخصوصاً علوم عقلي در كتاب ها باشد ! بخش وسيعي از اينها در كتاب أربعين است ، در كنار سفره أربعين است ، در كتاب نماز شب است ، در كنار تهذيب نفس است ؛ از اينجا آن بركات مي جوشد .
بهره مندي از اسرار الهي در اثر چله نشيني
آن بيان نوراني رسول گرامي (ص) كه فرمود : من اخلص ل لّه أربعين صباحاً(3)، ناظر به همين اصل كلّي است . اگر كسي 40 شبانه روز مواظب خود بود ؛ نه حرف بدي زد و نه غذاي مشكوك و شبهه ناكي خورد ، نه كسي را رنجاند ؛ نه بيراهه رفت، نه راه كسي را بست ؛ نه فريب داد ، نه فريب خورد ؛ اين اميد هست كه بسياري از معارف الهي از قلب او بجوشد . اگر سئوال مي شود كه چگونه بزرگان حكمت به اين مقام رسيده اند ، چگونه اينها به اسرار عالم پي بردند ؛ بخش وسيعي از اينها محصول همين أربعين گيري است . زيرا اسرار عالم در جهان سرپوشي ندارد ، هيچ سرّي در عالم، مستور نيست ؛ اگر حجابي هست ، در جلوي چشمان ماست ، نه در اسرار عالم !
در سوره مباركه قاف هم فرمود : وقتي كه معاد مي شود: فكشفنا عنك غ طاء ك فبصرك اليوم حديد(4). نه عنّا يا عن الواق ع ! فرمود : ما از روي واقع پرده را بر نمي داريم ، براي اينكه ما واقع را بي پرده خلق كرده ايم و پرده از جلوي خود هم بر نمي داريم ، چون بي پرده عرضه شديم . اين پرده را با تار و پودي كه خودتان درست كرديد ، بافتيد و جلوي چشمتان انداختيد !! لذا نفرمود : فكشفنا عنّا ، يا فكشفنا عن العالم ، فرمود : فكشفنا عنك غ طاء ك . پرده را خود ما مي بافيم و اين حجاب، محصول كار ما و دستبافت خود ماست .
راههاي برطرف شدن حجاب انسان از اسرار الهي
اگر پرده را كنار بزنيم ، اين اسرار را مي بينيم . حالا اگر نشد پرده را كنار بزنيم، 2 تا راه دارد كه اين 2 تا راه مان عه الخلوّ است ، جمع را شايد ! بالأخره پرده هست ، براي اينكه بسياري از اسرار عالم را ما نمي بينيم . يا با تلاش و كوشش بايد سعي كنيم اين پرده را كنار ببريم ، اين همان راه درس و بحث و زحمت است . يا يك راه تهذيب نفس است كه يك جا ، بدون تلاش و كوشش ، بدون حركت هاي ظاهري به تهذيب درون بپردازيم تا نسيمي بوزد و اين پرده كنار برود و ما واقع را ببينيم . گروهي از سالكان از هر دو راه به مقصد رسيده اند ؛ برخي تلاش و كوشش كرده اند پرده را با دست خود كنار زدند ، بعضي هم آن لياقت را پيدا كردند كه نسيم بوزد و پرده كنار برود و آنها اسرار عالم را ببينند . اگر كسي اسرار عالم را ديد، هرگز به دنبال زباله نمي افتد ! آنهائي كه ديدند ، گفتند : اين مقام خواهي و جاه طلبي و فريب كاري و فريب دادن و اينها ، بيش از زباله چيز ديگر نيست .
اينكه پيامبر أعظم (ص) فرمود : يّاكم و خضراء الدّ من ، گوشه اي از اين حديث در كتاب هاي فقهي آمده كه وقتي از حضرت سئوال كردند : ( خضراء د من ) كيست ، فرمود : المرأه الحسناء ف ي منبت سوء(5). امّا بسياري از بزرگان درباره اين حديث نوراني گفتند : آن حرفهاي خوب ، آن آثار قلمي خوب ، آن بيان و سخنراني خوب كه از قلب ناپاك بر مي خيزد ، اين همان خضراء د من است ؛ اين مثل يك گلي است كه درمزبله روئيده ! وكسي كه عاقل باشد ، دست به چنين گلي نمي زند؛ چنين فكري هم اثر ندارد . بنابراين ما براي اينكه خضراء د من نباشد ، از ريشه طيّب باشيم ، اصلها ثابت باشد و طيّب ، فرعها ف ي السّماء باشد و طيّب (6)؛ بهترين راه همين است : يا سعي كنيم آلوده نشويم ، يا اگر خداي ناكرده نقطه ضعفي داريم ، به يكي از دو راه ياد شده خود را تطهير كنيم ؛ يا راه تحصيل و تلاش و كوشش و زحمت ، يا راه جذبه وتهذيب . 2 تا راه بيش نيست در اين راه ؛ يكي راه برهان است و يكي هم راه وجدان . يكي راه تلاش و كوشش و زحمت هاي فكري است كه انسان با دست خود اين پرده را كنار بزند ؛ يكي هم راه شهود است كه نسيمي بوزد و اين پرده كنار برود . ماه پر بركت ذيقعده و دهه ذي حجه از اين قبيل است .
لزوم قدرداني انسان از نعمت هاي بي شمار خداي سبحان
ذات أقدس له به ما فرمود : آنچه كه شما داريد نعمت خداست . گرچه نعمت هاي الهي قابل شمارش نيست:و ا ن تعدّوا ن عمه الله لا تحصوها ؛ امّا همين جمله را در سوره مباركه ابراهيم و نحل با دو بيان ذكر كرد ؛ فرمود : ا ن تعدّوا ن عمه الله لا تحصوها نّ النسان لظلوم كفّار(7)؛ ا ن تعدّوا ن عمه الله لا تحصوها نّ الله غفور رحيم(8). فرمود : وقتي نعمت ها را مي خواهيد شماره كنيد ، به حساب در نمي آيد؛ متنعّم را كه ببينيد ، ظلوم كفّار است ؛ منعم را كه ببينيد ، غفور رحيم است .
شما براي اينكه به غفور رحيم بار يابيد ، چند تا كار بايد بكنيد ؛ يكي اينكه به ياد منعم باشيد ، ديگر اينكه در گستره اين نعمت كوشش كنيد . به ياد منعم باشيد، نگوئيد من خودم زحمت كشيدم ، به اينجا رسيدم: ما ب كم م ن ن عمه فم ن الله(9). اگر كسي خداي ناكرده اين طور فكر كند كه من خودم درس خواندم ، عالم شدم ] حوزوي يا دانشگاهي [ ؛ من خودم كوشش كردم ، مال به دست آوردم ؛ چنين شخصي اسلامي حرف مي زند ، ولي قاروني فكر مي كند . چون قارون هم غير از اين نمي گفت ؛ مي گفت : نّما اوت يته علي ع لم ع ندي(10). مادامي كه گرفتاري ما اين است كه من خودم درس خواندم ، خودم زحمت كشيدم ، خودم كوشيدم و به اينجا رسيدم ؛ اين همان فكر قارون است . حالا اگر يك مسلماني در عين داعيه اسلامي داشتن ، قاروني فكر كرد او مسلمان راستين نيست !
ضرورت ظهور آثار نعمت هاي الهي در انسان
بنابراين وقتي نعمتي را به ما دادند ، بايد هميشه به ياد منعم باشيم: اذكروا ن عمت ي الّت ي انعمت عل يكم (11)، اذكروني اذكركم(12)، هميشه به ياد ولي نعمت باشيد و براي گستره اين نعمت هم تلاش و كوشش كنيم و بدانيم ما مجراي اين نعمتيم ، چاه نيستيم ؛ ما چشمه ايم ! آنكه ب ئر(چاه) است ، بعد به بالوعه(چاه آبريز) تبديل مي شود ؛ اينكه چشمه جوشان است ، مي شود نهر ، بعد به بحر مي رسد . همين چشمه امروز، از راه نهر شدن به دريا متّصل مي شود.آنكه بجوشد و بخروشد و برود ، دريائي مي شود . آنكه نخروشد ؛ يك روز بئر است ، يك روز بالوعه ! فرمود: به راه بيفتيد .
اين بيان نوراني قرآن كريم را كه فرمود : امّا ب ن عمه ربّ ك فحدّ ث (13)، وجود مبارك حضرت امير (ع) در يكي از نامه هايش ترجمه و تفسير كرده . به سلمان فرمود : و ليري عليك آثار النّ عمه . در يكي از نامه ها مرقوم فرمود : نعمتي كه خدا به شما داد ، آثارش ديده بشود . نعمت عقل است ، بايد كار عاقلانه بكني ؛ نعمت علم است ، بايد كار عالمانه بكني ؛ نعمت نزاهت روح است ، بايد كار نزيهانه بكني؛ نعمت خوف از خداست ، بايد آثار خوف شما در جامعه منتشر بشود . اين نعمت هاي الهي را كه دادند ، تك فكري نكنيد ، شاذ نباشيد ، از جامعه جدا نباشيد ؛ طوري نباشد كه آثار اين نعمت ديده نشود !
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب ، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ آذر 1385
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) بحار الأنوار / 68 / 221 (2) اعراف / 142 (3) جامع الأخبار / 94 (4) ق / 22
(5) الكافي / 5 / 332 (6) ابراهيم / 24 (7) ابراهيم / 34 (8) نحل / 18 (9) نحل / 53
(10) قصص / 78 (11) بقره / 40 (12) بقره / 152 (13) ضحي / 11
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14