(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 25 مهر 1389- شماره 19765

در حاشيه دومين بازار فيلم اسلامي همه از «يوسف پيامبر» گفتند
 مبارزه مجازي و سنگرهاي فتح نشده
آموزش سينما به روش پست مدرن دستور تهيه فيلم روشنفكرانه
مستندهاي بوسني در سينما حقيقت
پيام رئيس حوزه هنري به جشنواره تئاتر ماه
معرفي فيلم هاي منتخب از نگاه معلمان
دكترين سينماي جمهوري اسلامي در شماره جديد «سينما رسانه»



در حاشيه دومين بازار فيلم اسلامي همه از «يوسف پيامبر» گفتند

دومين بازار فيلم اسلامي كه روزهاي 18 تا 20 مهر در سالن همايش هاي صداوسيما برگزار شد، فرصت مناسبي براي گرد هم آمدن مديران شبكه هايي از كشورهاي مختلف بود. اما نكته قابل توجه، اين بود كه همه آن ها به محبوبيت مجموعه تلويزيوني «يوسف پيامبر» اذعان داشتند.
در اين رابطه سيدآفتاب حسين كه به نمايندگي از شبكه هدايت تي وي در اين بازار حضور داشت گفت: تا به حال سريال «يوسف پيامبر» پرمخاطب ترين برنامه اي بوده كه ما از اين شبكه پخش كرده ايم. زماني كه پخش اين سريال را آغاز كرديم، ناگهان با حجم عظيمي از مخاطبان روبرو شديم كه همه به دفتر شبكه مراجعه مي كردند و خواهان لوح فشرده هاي سريال بودند. ما كه از اين اقدام غافلگير شده بوديم، به آنها گفتيم كه فقط سريال را پخش مي كنيم و آنها مي توانند از طريق شبكه پي گير سريال باشند.
وي افزود: مردم سريال «يوسف پيامبر» را خيلي دوست دارند و هنوز هم بسياري از شبكه ها اين سريال را پخش مي كنند.
وي در پايان سخنان خود به فارس گفت: ايران در حال حاضر حرف اول را در توليد آثار تاريخي و مذهبي ميان كشورهاي اسلامي مي زند و ما آثاري نظير امام علي(ع)، مريم مقدس، ولايت عشق، بشارت منجي و... را از شبكه خود پخش كرده ايم.
موسي موسوي نماينده شبكه العهد در ايران نيز گفت: من سومين بار است كه به ايران سفر كرده ام و فكر مي كنم توليدات ايراني حرف اول را مي زنند. ما تا به حال آثاري نظير سريال يوسف پيامبر، اصحاب كهف، ولايت عشق و... را پخش كرده ايم.
وي ادامه داد: اين سريال ها بسيار جذاب هستند و مردم عراق علاقه بسياري به آنها دارند. مخصوصا سريال يوزارسيف (يوسف پيامبر) كه خيلي جذاب بود و مردم با علاقه بسياري به تماشاي آن مي نشستند و هنوز هم بسياري از شبكه هاي داخلي عراق و تا جايي كه من اطلاع دارم، شبكه هايي از تركيه آن را پخش مي كنند و هنوز مخاطبان بسياري دارد.
وي گفت: زماني كه براي اولين بار اين سريال پخش شد، مردم به قدري باشخصيت يوسف پيامبر انس گرفتند كه در برخي مساجد، تصوير بازيگر اين سريال را در كنار تصاوير متبركشان آويخته بودند. اين سريال بسيار جذاب است و ما محتواي آن را خيلي دوست داريم.
به گزارش فارس، سيدمجتبي حيدري مدير شبكه الاتجاه نيز در گفت وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس گفت: اين شبكه تنها شبكه اي است كه در عراق به طور اختصاصي به مقاومت مي پردازد و به همين دليل تقريبا هر هفته يك نفر از نيروهاي ما توسط آمريكايي ها دستگير مي شود. اين شبكه به طور اختصاصي به مسائل سياسي مي پردازد و در نظرسنجي هاي جديد شبكه دولتي عراق، شبكه الاتجاه از لحاظ بيننده هم رتبه شبكه ملي عراق است.
وي در ادامه گفت: ما برنامه هايي پيرامون سريال هايي كه در عراق پخش مي شوند داشته ايم و در اين برنامه ها متوجه شديم كه سريال «يوسف پيامبر(ع)» يكي از پربيننده ترين سريال هايي است كه تا به حال در عراق پخش شده است و پخش آن هنوز هم در بسياري از شبكه ها ادامه دارد.
حيدري تصريح كرد: تا قبل از پخش اين سريال در خيابان ها و مغازه هاي عراق تصاوير خواننده هاي زن عرب به فروش مي رسيد، اما با پخش اين سريال همه آن تصاوير جمع آوري شدند و جايشان را به تصوير بازيگر نقش حضرت يوسف دادند. علاقه مردم هم به اين سريال نه به خاطر تصوير و صورت اين بازيگر، بلكه به خاطر علاقه اي ناشي از معنويت به شخصيت حضرت يوسف بود.
وي گفت: زمان پخش اين سريال، برخي از مردم در بين الحرمين جمع شده و آن را نگاه مي كردند. هنگام تماشا زارزار مي گريستند و از خداوند مي خواستند تا ظهور منجي عالم بشريت را به تعجيل بياندازد. آنها دوست داشتند تا مانند مردم مصر در زمان حضرت يوسف كه تحت رهبري ايشان قرار گرفته بودند، تحت حمايت و رهبري امام زمان(عج) قرار گيرند و از دست بيگانگان خلاص شوند.
گفتني است، بازار فيلم اسلامي امسال با استقبال بيشتري نسبت به دوره اول اين بازار مواجه شد. به طوري كه ميزان شركت شبكه ها و مؤسسات اسلامي نسبت به سال گذشته 40 درصد افزايش داشت.
امسال 29 شبكه غرفه دار، 42 شركت تلويزيوني غرفه دار و خريدار و 18 شبكه به عنوان خريدار در بازار فيلم حضور دارند. همچنين 300 نفر ميهمانان دومين بازار فيلم اسلامي هستند كه 190 نفر آنها را مديران و رؤساي شبكه ها و 110 نفر را توزيع كننده پخش بين المللي و غرفه داران تشكيل مي دهند.
شبكه ها و مؤسسات الكوثر، پرس.تي.وي، اداره كل تامين برنامه هاي خارجي و رسانه بين الملل سيما، سحر، قرآن، بيان رسانه گستر، بنياد سينمايي فارابي، مركز انيميشن حوزه هنري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، مؤسسه هنرهاي تصويري سوره، ناس، رسانه هاي تصويري، پرده سبز آرسيما، راستين فيلم مهر، اشراق، تصوير آفتاب شرق، ايده پويا، الرافد، انوار الهدايه و فيلميران از كشور ايران، الفرات، الغدير، المسار، پيام كردستان، بلادي، اهل البيت، الاهوار، آفاق، الوطن، النهرين، النبا، العهد، الاتجاه، الانوار2، المسار الاولي، الوحده، آسيا، ذي قار و النجف الاشرف از كشور عراق، نور، تمدن، نمافيلم، راه فردا و آوا از كشور افغانستان، مركز بيرون الدولي، المنار، طه اطفال، ريحانه، فلسطين اليوم و القدس از كشور لبنان، قدس تي وي، هلال.تي.وي، شبكه 14 و مركز عصر از كشور تركيه، الاقصي و مناره از فلسطين، كوت و بونو از كشور كويت، الشرق و معارف از كشور بحرين، ثامن تي وي از كشور انگليس، طاها.تي.وي از كشور هندوستان، استار مديا از كشور امارات، هادي تي وي از كشور پاكستان، الثقلين از كشور هلند، شروق از كشور عربستان، الحدث از كشور مصر، آي.بي.ان.تي.وي از كشور تانزانيا و ولايت تي.وي از كشور آمريكا شركت كنندگان حاضر در بازار فيلم اسلامي هستند.
هر كدام از اين شبكه ها توليدات خود را در اين بازار عرضه مي كنند كه البته توليدات شركت كنندگان ايراني نسبت به ساير غرفه ها از كيفيت بالاتري برخوردارند و غرفه هايي كه به ويژه در بخش انيميشن فعاليت مي كنند، توانسته اند نظر ساير غرفه ها را به خود جلب كنند. آثار نمايشي نيز كه جاي خود را دارند. نكته قابل توجه در دومين بازار فيلم اسلامي اين بود كه برخي از غرفه ها، توليدات ايراني را هم با خود آورده اند كه بيشترين آنها را سريال هايي تاريخي و مذهبي تشكيل مي داد.

 



گزارشي از چهارمين جشنواره بين المللي رسانه هاي ديجيتال
 مبارزه مجازي و سنگرهاي فتح نشده

آرش فهيم
برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه هاي موضوعي، فرصتي براي ارزيابي و آسيب شناسي داشته هاي كشورمان درباره آن موضوع هستند. جشنواره و نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال نيز يكي از اين رويدادهاست كه با هدف ارائه محصولات اين عرصه و تاثيرگذاري مثبت در استفاده مردم از اين رسانه ها، چهارمين دوره خودش را پشت سر گذاشت. با توجه به بخش ها و محتويات اين نمايشگاه به بررسي اجمالي اين بخش از فرهنگ كشورمان پرداختيم.
دغدغه بومي سازي
رسانه هاي ديجيتال يكي از ابعاد مهم زندگي انسان در دنياي امروز هستند. اين وسائل ارتباطي جديد، در سال هاي اخير در كشور ما نيز حضورشان بسيار پررنگ شده است. اما مسئله اي كه يكي از دغدغه هاي فرهنگي در كشورمان محسوب مي شود اين است كه اين رسانه ها نيز همچون ساير پديده هاي تكنولوژيك و مدرن، ضمن كمك به انسان براي سرعت بخشيدن در دست يابي به اهدافش، در صورت عدم استفاده صحيح، عواقب ناگوار و مخربي هم در پي دارد.رشد آگاهي و شناخت از ماهيت و كاركرد اين وسائل مي تواند به كاهش اثرات منفي و افزايش بهره مندي مثبت از آن بيانجامد. به نظر مي رسد كه همين دغدغه نيز انگيزه اوليه راه اندازي جشنواره اي به نام رسانه هاي ديجيتال بوده است.
با مروري بر بخش ها و جنبه هاي مختلف اين جشنواره، مي توان آن را داراي سه كاركرد عملي دانست؛ نخست اين كه فرصتي است براي آشنا شدن مردم با بسياري از فعاليت هاي مثبتي كه در حوزه نرم افزاري و ديجيتالي انجام مي شود. مثلا شايد بسياري از مردم كشورمان با فعاليت يك گروه به نام «حمات» آشنا نباشند.اين گروه به عنوان جمعيت حامي جنبش مقاومت اسلامي (حزب الله لبنان) با گردهمايي تعدادي از جوانان انقلابي تشكيل شده و در عرصه سايبري فعاليت گسترده اي را در پيش گرفته است. داير شدن يك غرفه براي معرفي كارهاي اين گروه طي 10 روز برگزاري جشنواره رسانه اي ديجيتال باعث آشنايي بسياري از مردم با آن شد. همچنين امروز در كشور ما بازي هاي رايانه اي فراواني بر مبناي اسطوره ها، اهداف و حماسه هاي ملي مان توليد مي شود كه معرفي آن ها مي تواند در مقابله با بازي هاي وارداتي اين عرصه كارآمد باشد.
كاركرد دوم جشنواره رسانه هاي ديجيتال، ترويج فرهنگ استفاده صحيح از اين رسانه هاست. مثلا در گوشه اي از نمايشگاه،غرفه اي جهت معرفي روش هاي غرب در تخريب اخلاق توسط بازي هاي رايانه اي براي والدين راه اندازي شد. همچنين شيوه هاي نظارت ثمر بخش بر بهره گيري كودكان و نوجوانان از رايانه و اينترنت نيز در بخش هاي مختلف اين دوره از نمايشگاه نيز آموزش داده مي شد.
نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال همچننين داراي كاركرد تجاري هم هست كه به صورت فروش محصولات و نرم افزارها ديده مي شود. هرچند وجود اين كاركرد، به خودي خود بد نيست. اما هرچقدر دو كاركرد ديگر پررنگ تر شوند، تاثيرگذاري مثبت اين نمايشگاه را افزايش خواهد داد. اين به معناي محدود ساختن فروش محصولات نيست. بلكه مي توان رويكرد بومي سازي را در بخش هاي تجاري نمايشگاه نيز تزريق كرد. اين در حالي است كه در هر چهار دوره برگزاري جشنواره رسانه هاي ديجيتال نوعي شكاف ميان بخش فرهنگساز و بخش هاي اقتصادي آن وجود داشته است. به طوري كه در همين دوره، موضوع «فتنه» در بخش 30 سال دفاع مقدس و تعدادي غرفه ديگر محدود بود. اما مي توان در دوره هاي آتي تمهيدي انديشيد تا به طور مثال اين موضوع عموميت بيشتري بيابد.
ارزيابي نمايشگاه چهارم
حجت الاسلام والمسلمين حميد رسايي، نماينده مجلس شوراي اسلامي يكي از شخصيت هاي بازديدكننده چهارمين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال بود. او به رغم فرصت محدودش نظرش را درباره اين گردهمايي فرهنگي در چند جمله بيان كرد و گفت: نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال هرچند دير شروع شد، اما به هر حال بايد برگزار مي شد. هر سال هم بر ضرورت و اهميت آن افزوده مي شود.
وي تصريح كرد: هنوز مردم با اين موضوع پيوند برقرار نكرده اند. با اين كه حوزه تاثيرگذاري رسانه هاي ديجيتال بيش از حوزه تاثيرگذاري كتاب است، اما هنوز به اندازه كتاب جاي خودش را باز نكرده است. بايد براي اين موضوع فكري شود.
رسايي ادامه داد: حوزه رسانه هاي ديجيتال، از جمله بازي هاي رايانه اي، نرم افزارها، مجموعه هاي صوتي و تصويري و... امروزه بيش از كتاب بر اعصاب، روان، فرهنگ، دين و مليت ما اثرگذار است. اما متاسفانه آموزش هاي لازم داده نشده و آسيب شناسي هاي ضروري صورت نگرفته و هشدارهاي لازم به خانواده ها داده نشده است.
اين نماينده ملت در مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد: به دلايل فوق سرمايه گذاري و اطلاع رساني در اين عرصه بايد پيش از كتاب باشد.
اما «نادر طالب زاده» نگاه متفاوتي دارد. اين كارگردان و مستندساز گفت: جنگ رسانه اي با هيچ كس شوخي ندارد و بسياري از قدرتها با استفاده از اين ابزارها به ما حمله كرده اند و توانمندي هاي ما در رسانه هاي ديجيتال يك پاتك فرهنگي در مقابل آنهاست.
وي افزود: غربي ها قدرت رسانه را پيش از ما كشف كرده و با استفاده از آن سعي كرده اند حكم راني نويني را بر افكار عمومي جهان برپا كنند؛ خوشبختانه در سال هاي اخير ايران توانسته است با آگاهي از ابزار و اطلاعات روز وارد عرصه رسانه هاي ديجيتال به عنوان يك پايگاه نوين شده و با محصولات متنوع از اين اربابان جنگ نرم پيشي بگيرد.
وي افزود: پيشرفت هايي كه در اين نمايشگاه شاهد آن هستيم اغلب توسط جوانان صورت گرفته است و اين موضوع نشانگر ذهن خلاق و آگاه جوان ايراني است كه مي تواند با استفاده از ابزارهاي نوين ديجيتال به ارائه فرهنگ و اعتقاداتش در جهان بپردازد.
طالب زاده ادامه داد: البته ابزار كه ابزار است. اين استكبار و انديشه هاي سلطه طلبانه ابرقدرت هاست كه رسانه و محتواي آن را در خدمت منافع و سلطه طلبي هاي خود قرار مي دهد و اين سياست شيطاني آمريكاست كه با تمام قدرت در برابر انقلاب اسلامي ايستاده است.
وي معتقد است: آنچه موجب اين همه فشار و شيطنت هاست نه قدرت تكنولوژيكي رسانه هاي آمريكايي كه نفوذ و تأثير صهيونيسم و يهود در ساختار قدرت و نظام سياسي آمريكاست.
طالب زاده تصريح كرد: اتفاقاً اگر رسانه و ابزارهاي تكنيكي آن ذاتاً برآمده از قدرت صاحبان و سازندگان آن بود رسانه هاي غربي اينقدر در پوشش اخبار ايران حساسيت به خرج نمي دادند و مخالف انتشار پيام انقلاب نبودند. پس محتواي رسانه اي برايش مهم است و يك امر خنثي نيست.
وي در پايان ابراز اميدواري كرد؛ در اين عرصه به اين توانايي برسيم كه قابليت هاي والاي انقلاب را به گوش جهانيان برسانيم.
دفاع مقدس در فضاي سايبري
يكي از بخش هاي ويژه چهارمين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال كه امسال براي نخستين بار برگزار شد «30 سال دفاع مقدس» بود. مهدي صرامي، قائم مقام دبير اين جشنواره در اين باره گفت: اين بخش به انعكاس جنگ ديروز كه جنگ تحميلي بود و نشان مي داد كه مردم ما چگونه به دفاع در جنگ سخت پرداختند اختصاص دارد. در عين حال ملت ايران 30 سال است كه در مقابل هجمه ها و توطئه هايي خاص تحت عنوان جنگ نرم ايستادگي كرده است. هر دو موضوع در قالب رسانه هايي چون بازي هاي رايانه اي، نرم افزارهاي تلفن همراه و... ارائه شده است.
او ارائه دستورالعمل هايي براي دفاع در جنگ نرم به مردم در قالب هاي هنري را از ديگر تمهيدات اين نمايشگاه در اين عرصه معرفي كرد و اظهار داشت: طي اين دستورالعمل ها كه به همت متخصصان و اساتيد رسانه هاي ديجيتال طراحي شده، خانواده ها، والدين و مربيان روش هاي محافظت از كودكان و نوجوانان و به طور كلي نهاد خانواده را در فضاي ديجيتال آموزش مي بينند.
به گفته صرامي در اين جشنواره حتي از روش هاي مراقبت در كشورهاي غربي نيز به صورت بومي و مطابق با فرهنگ جامعه ما استفاده شده است. روش هايي كه خود غربي ها براي رهايي از گرفتاري ها و مخاطراتي كه در زمينه فرهنگي به آن دچار هستند به كار مي برند. او همچنين معرفي سايت ها و فعالين سايبري جهان اسلام و جوامع نزديك به ايران را از ديگر تمهيدات اين جشنواره براي جريان سازي در جنگ نرم معرفي كرد و توضيح داد: در كشورهاي مختلف جهان و از جمله خود آمريكا نيز فعاليت هايي برضد سياست هاي استكباري در عرصه رسانه هاي ديجيتال صورت مي گيرد. اين جريانات كه در مقابل جنگ طلبي هاي آمريكا و تحريم هاي ناعادلانه عليه ايران ايستاده اند نيز در نمايشگاه فعال بودند.
او واكسينه سازي خانواده ها در برابر توطئه هاي دشمنان در عرصه رسانه هاي ديجيتال را يكي از راه هاي مهم در اين عرصه براي مقابله با جنگ نرم معرفي كرد و گفت: رويكرد فرهنگي و مخاطب اصلي اين نمايشگاه خانواده ها هستند.
شهر مجازي ايراني
يك كارشناس و مسئول رسانه هاي ديجيتال نيز گفت: بخشي از منافع ملي ما در گرو تسلط بر فضاي رسانه اي دنياست كه در اين ميان هنرهاي ديجيتال حرف اول را مي زند.
سيدعباس پويا، مدير بخش هنرهاي ديجيتال چهارمين نمايشگاه بين المللي رسانه هاي ديجيتال اظهار داشت: هنرهاي ديجيتال تا چندي پيش صرفاً براي زيباسازي اين عرصه به كار مي رفت. اما حالا ديگر خودش به عنوان يك عامل پيام استفاده مي شود. به همين خاطر جايگاه مهمي را در رسانه هاي ديجيتال يافته است.
وي با بيان اين كه هنرهاي ديجيتال امروز به عنوان يك پديده استراتژيك در دنيا استفاده مي شود افزود: اين هنرها سرعت انتقال و ماندگاري و اثرپيام را در فضاي سايبري بيش از گذشته نموده اند.
پويا با اشاره به اين كه «متأسفانه كشور ما در اين حوزه لطمه هاي فراواني از جمله از ناحيه فيلم ها، بازي هاي رايانه اي و انيميشن ها ديده است»، گفت: با اين حال تنها اقدام تشكيلاتي در اين زمينه راه اندازي بنياد ملي بازي هاي رايانه اي بوده كه آن هم زير نظر مجموعه سينما است. اين در حالي است كه اين حوزه بايد به عنوان يك مجموعه مجزا و مهم مورد توجه قرار گيرد. به خصوص اين كه پتانسيل بسيار بالايي در كشور ما وجود دارد.
اين مسئول نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال با اشاره به «شهر رسانه اي» به عنوان يكي از شاخص هاي توسعه، افزود: مديا سيتي يا شهر رسانه اي در صورتي در كشور ما به توفيق خواهد رسيد كه نيازهاي بومي كشور ما را جواب دهد.
با اين حال در برنامه هاي چهارم و پنجم توسعه هيچ اشاره اي به اين موضوع نشده. اين در حالي است كه تا سال 1404 بايد رتبه اول را در اين مورد در منطقه به دست آوريم.
وي ادامه داد: در همين راستا اقدام به تشكيل يك گروه پژوهشي نموديم كه 5 ماه است فعاليت مي كند و در چهارمين نمايشگاه رسانه هاي ديجيتال نيز تمامي تحقيقات و پژوهش هاي اين گروه در قالب تابلوها، انيميشن و وب سايت ارائه شد. همچنين در اين نمايشگاه كاركردها و اهداف شهر رسانه اي به صورت يك ماكت به نمايش درآمد.
پويا در ادامه عملكرد دانشگاه هاي كشور در زمينه هنرهاي ديجيتال را نيز اشتباه ارزيابي كرد و گفت: در دانشگاه هاي كشور به جاي ايجاد تحول در اين عرصه، صرفاً چند واحد درسي ارائه شده كه مدرسان آن ها نيز در حد تخصص بسيار پايين قرار دادند.
اين كارشناس رسانه هاي ديجيتال فقدان يك نهاد صنفي در اين عرصه را نيز از ديگر آسيب هاي وارده در اين عرصه عنوان كرد.
پويا ادامه داد: اگر بخواهيم در اين عرصه موفق باشيم، لازم است كه به جاي واردات تكنولوژي، به استاندارد جهاني دست يابيم. در اين زمينه از اقداماتي كه صورت گرفته مي توان به ثبت يك مركز فعال استانداردسازي هنرهاي ديجيتال براي اولين بار در ايران، با كمك مركز فناوري اطلاعات وزارت ارشاد اشاره كرد.

 



آموزش سينما به روش پست مدرن دستور تهيه فيلم روشنفكرانه

يكي از روش ها براي ورود به عرصه سينماي حرفه اي و مشهور شدن، توليد فيلم روشنفكرانه يا همان جشنواره اي است. زيرا اين نوع فيلم ها، بسيار مهم هستند و از همه مهم تر اين كه سازندگان آن ها را مهم جلوه مي دهند. يكي از ابعاد استراتژيك فيلم جشنواره اي كه وجود آن را ضروري ساخته، خرج كردن پول نفت در قالبي فرهنگي است. به خصوص اينكه اين هزينه هيچ بازگشتي ندارد، اما راه مناسبي براي دور ريختن بودجه هاي فرهنگي محسوب مي شود. يكي ديگر از محاسن فيلم جشنواره اي اين است كه مي توان ضمن برخورداري از هزينه دولت، خود را بسيار ضددولتي و روشنفكر نشان داد.
علي اي حال، ابتدا بايد اين ژانر سينمايي را تعريف كرد. فيلم روشنفكرانه يا جشنواره اي يا مخاطب خاص يا هر اسم ديگري كه دوست داريد، به فيلمي مي گويند كه نه داستان دارد، نه جذابيت دارد، نه محتوا دارد، نه سروته مشخصي دارد، نه تصاوير زيبا و دلنشيني دارد، نه تماشاگر دارد و نه هيچ چيز ديگري.
شايد اين سؤال برايتان پيش بيايد كه چه جور مي توان يك اثر را بدون داشتن هيچ چيز، يك فيلم دانست. اتفاقا اهميت اين گونه فيلم ها به خاطر همين هيچ چيز نداشتن شان است.
اما لوازم مورد نياز براي توليد فيلم جشنواره اي هر چند دشوار، اما قابل دست يابي است. شما حتما با اندكي تلاش مي توانيد اين لوازم را تهيه و گردآوري كنيد. از جمله اين لوازم مي توان به «عينك دودي» اشاره كرد كه بسيار ضروري است. زيرا باعث مي شود كه دنيا را به رنگي ديگر تماشا كنيد.
به خصوص اين كه سياه بيني مقدمه سياه نمايي است. چاله آب، محل دفن زباله، آدم هاي دچار به معلوليت ذهني و جسمي، جوي آب، قاطر، هواي ابري و باراني و تعدادي ولگرد بيچاره و ژنده پوش از جمله ديگر لوازمي است كه براي ساخت اين گونه فيلم ها نياز است. سعي كنيد در حين فيلمبرداري تا جاي ممكن از چيزهاي بي ربط به هم تصوير بگيريد. مثلا بچه هاي خردي را نشان دهيد كه سوار قاطر مي شوند، يا ولگردهايي كه عطسه مي كنند و آب بيني خود را با يقه پيراهن مي گيرند؛ به اين مي گويند رئاليسم سوسياليستي!
اين تصاوير نشان خواهند داد كه شما تا چه حد معترض و روشنفكر هستيد. نكته ديگر اين است كه تا جاي ممكن بايد ريتم فيلم خود را كند تنظيم كنيد. به عنوان مثال در طول 30 دقيقه چاله آبي را نشان دهيد كه قطرات آب در آن چكه مي كند. يا از ابتدا تا انتها دختر بچه اي را نمايش دهيد كه از دل يك صحرا عبور مي كند. مطمئن باشيد با اين تصاوير نه تنها هيچ كس به سواد و ذوق هنري شما شك نمي كند كه بسياري از منتقدان و دست اندركاران جشنواره ها با ديدن اين تصاوير مدهوش مي شوند و به كار شما لقب شاهكار مي دهند. البته بر سر راه شما موانعي هم وجود دارد. بزرگترين مشكل شما اين است كه «مردم» از فيلم هايتان استقبال نخواهند كرد. در آن صورت مسئوليت شما سنگين تر مي شود و بايد زمين و زمان را متهم كنيد كه از فيلم هاي فرهنگي حمايت نمي شود!
با اين حال اين پايان راه نخواهد بود. تجربه نشان داده كه انجام چند مصاحبه كار شما را تسهيل خواهد بخشيد! در اين مصاحبه ها شما به نظام حاكم بر كشور بدوبيراه گفته و اين باعث مي شود كه آثارتان به جشنواره هاي غربي راه يافته و جوايزي را درو كنيد.
پس از مدتي هم چون در كشور خودتان پشيزي اعتبار نداريد، مي توانيد به همان كشورها پناهنده شويد. اين كار از دو نظر سودمند است؛ اول اين كه در بوق رسانه هاي خارجي قرار مي گيريد و روزبه روز معروف تر مي شويد. دوم؛ از آنجا كه در مسائل هنري و سينمايي هيچي بارتان نيست و به درد سه پايه دوربين هم نمي خوريد، مي توانيد پادوي محافل سياسي غربي شويد. كاركرد شما در چنين موردي نظافت سرويس بهداشتي آن محافل خواهد بود، اما چون اربابانتان شما را خيلي دوست خواهند داشت به شما لقب قهرمان سياسي و نماينده مخالفان داخلي در اروپا اعطا مي كنند. q امضا محفوظ

 



مستندهاي بوسني در سينما حقيقت

فيلم هاي مستند بوسني در چهارمين جشنواره سينما حقيقت مرور مي شود.
در بخش «آينه بدون قاب» جشنواره، پنج فيلم مستند از جديدترين آثار توليدي فيلمسازان بوسنيايي شامل فيلم هاي «تونل» (نديم لونكارويچ)، «جستجوگر» (آملا كوهارا)، «دروازه بان جنگ» (زياد ابراهيموويچ) «دلتنگ وطن» (شمس الدين گجيچ) و «سال هايي در چنگال شير» (بورو كانتيچ) به نمايش درمي آيد.
چهارمين جشنواره بين المللي فيلم مستند سينما حقيقت، روزهاي 17 تا 21 آبان ماه 1389 برگزار مي شود.

 



پيام رئيس حوزه هنري به جشنواره تئاتر ماه

محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري در پيامي به هفتمين جشنواره سراسري تئاتر ماه اين جشنواره را فرصتي مناسب براي تامل در باب فضيلت دانست.
در اين پيام آمده: هفتمين جشنواره تئاتر ماه فرصت مناسبي است براي تامل در باب فضيلت كه مغفول مانده از زندگي انسان آخرالزماني است و در نتيجه آن، او گرفتار بحران هاي بزرگي چون هويت، معنويت و ايدئولوژي است.
هفتمين جشنواره سراسري تئاتر ماه از 23 تا 30 مهر ماه 1389 به همت مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در تهران برگزار مي شود.
تشكيل كميته براي مبارزه با بحران اقتصادي
كميته مشتركي مركب از نمايندگان انجمن سينماداران ايران و شوراي عالي تهيه كنندگان جهت بررسي راه هاي برون رفت از بحران اقتصادي كنوني و جلوگيري از ورشكستگي سينماي ايران تشكيل شد.

 



معرفي فيلم هاي منتخب از نگاه معلمان

به مناسبت چهلمين دوره جشنواره فيلم رشد، چهل نفر از معلمان مناطق مختلف آموزش پرورش تهران بهترين فيلم هاي اين جشنواره را انتخاب مي كنند.
انتخاب و ارزيابي فيلم هاي اين جشنواره از بخش هاي جديد چهلمين جشنواره فيلم رشد است كه معلمان مناطق مختلف آموزش و پرورش با ديدن فيلم هايي كه به مرحله بعدي راه يافته اند، فرم هاي ارزيابي درباره آن ها را پر كرده به دبير اين جشنواره مي دهند تا سه فيلم منتخب از نگاه معلمان در اين جشنواره انتخاب و به آن ها جايزه داده شود.
اين جشنواره از هفتم تا چهاردهم آبان ماه در تهران برگزار مي شود.

 



دكترين سينماي جمهوري اسلامي در شماره جديد «سينما رسانه»

شماره 428 مجله تخصصي «سينما رسانه» از سوي مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني منتشر شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، در شماره جديد اين نشريه، دكترين سينماي جمهوري اسلامي در گفت وگو با دكترحسن عباسي بررسي شده است. همچنين دو گفت وگو با مسعود فراستي و مسعود ده نمكي با موضوع سينماي دفاع مقدس در اين شماره آمده است.
نقد استراتژيك سريال آمريكايي «واحد»، بررسي مجموعه هاي تلويزيوني ماه مبارك رمضان، بازخواني فيلمنامه «آژانس شيشه اي»، نقد فيلم هاي روز ايران و... از ديگر مطالب شماره اخير سينما رسانه است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14