(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 25 مهر 1389- شماره 19765

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ابتكار عمل در دست ايران مذاكره تنها گزينه 1+5
الحيات: سفر احمدي نژاد به لبنان تلاش هاي آمريكا در منطقه را بيهوده ساخت
رئيس جمهور از تلاشگران طرح خودكفايي در توليد بنزين تقدير كرد
رايزني هاي سفير ايران در عراق براي توسعه روابط دو جانبه
سيد مرتضي نبوي: فتنه گران از هاشمي رفسنجاني به عنوان سپراستفاده مي كنند
سرلشكر جعفري در مراسم سالگرد شهداي وحدت:
سياست هاي ايجاد وحدت در جنوب شرق كشور با قدرت ادامه مي يابد
پاسخ موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) به دروغ بافي هاي فرزند منتظري
تشكيل كارگروه ويژه استاندارد راهبري و مديريت اسناد كشور
نشريه هافينگتون پست : قدرت نرم ايران سدي در برابر آمريكاست



گزارش ويژه كيهان از آخرين وضعيت هسته اي
ابتكار عمل در دست ايران مذاكره تنها گزينه 1+5

سرويس سياسي-
بالاخره 1+5 به ميز مذاكره بازگشت. پس از بيش از يك سال فرار از مذاكره، بالاخره كشورهاي عضو گروه 1+5 به خانم اشتون اجازه دادند كه آمادگي لرزان خود براي مذاكره با ايران را اعلام كند. اين اعلام آمادگي در حالي انجام مي شود كه گروه 1+5 از اكتبر 2009- زمان برگزاري مذاكرات ژنو2- به اين سو دائما و به بهانه هاي مختلف از مذاكره با ايران سر باز زده است.
ايران در تمام اين مدت به دليل برخورداري از اجماع مستحكم داخلي، منطق روشن مذاكراتي، پيشرفت هاي چشمگير فني و حمايت وسيع بين المللي در قالب جبهه اي از كشورهاي در حال توسعه، همواره آمادگي و علاقه خود به مذاكرات را از مجاري مختلف به طرف غربي اعلام كرده اما هيچ وقت پاسخي روشن دريافت نكرده است.
پيش از امضاي بيانيه تهران در ارديبهشت 89 ايران چندين بار از طريق كانالهاي مختلف آمادگي خود براي مذاكره را به 1+5 اعلام كرد اما كشورهاي غربي به دليل وجود اختلافات فراوان داخلي ميان اعضا نتوانستند به اين درخواست ها پاسخي بدهند. پس از امضاي بيانيه تهران، گروه 6 به شدت غافلگير شد به اين دليل كه اوباما به هيچ وجه باور نمي كرد اولا ايران بتواند با استفاده از اهرم زمان «مبادله» را تبديل به يك فرصت براي خود بكند و ثانيا غربي ها از اينكه ايران توانسته تركيه و برزيل را- كه در رايزني مستمر با آمريكا بودند- با خود همراه سازد به شدت شوكه شدند. به همين دليل غرب برخوردي كاملا عصباني و عجولانه با بيانيه تهران كرد و به سراغ قطعنامه 1929رفت تا به زعم خود ابتكار عمل ايران را مخدوش كند.
تمايل گروه 1+5 به امتحان كردن گزينه تحريم البته يك دليل ديگر هم داشت و آن اين بود كه كشورهاي غربي احساس مي كردند جريان فتنه در ايران در حال مرگ است و بايد به طور فوري عصايي زير بغل آن بگذارند. قطعنامه 1929 از دل اين تحليل بيرون آمد كه جريان فتنه در داخل ايران به نوعي «كمك خارجي» نياز دارد و ايجاد فشار اقتصادي به مردم مي تواند زمينه را براي جان گرفتن دوباره اين جريان فراهم آورد. ناگفته نماند كه جريان فتنه در آن مقطع از تحريم ملت ايران استقبال كرد و حتي با اعزام مشاوراني به آمريكا درباره نوع تحريم ها مثلا درباره سپاه به آنها مشاوره داد. صدور 1929 هم خود مزيد بر علت شد تا غرب همچنان از ميز مذاكره فرار كند. در واقع غربي ها منتظر بودند ببينند اين تحريم ها چگونه روي اراده ايران اثر خواهد گذاشت.
توانايي بالاي ايران براي مقاومت در مقابل تحريم ها، ناتواني جريان فتنه از ايجاد فتنه داخلي با استفاده از اهرم تحريم، آغاز فرايند خودكفايي در مقولاتي مانند بنزين، خودداري بسياري از كشورها از اجراي حتي صوري تحريم ها و گزارش آمانو به اجلاس ماه سپتامبر آژانس كه نشان مي داد برنامه هسته اي ايران هيچ تاثيري از تحريم ها نپذيرفته عواملي بود كه خيلي زود طرف غربي را به اين نتيجه رساند كه بازهم دچار اشتباه محاسباتي شده و تحريم گزينه اي نيست كه بتواند روي اراده ايران اثر بگذارد.
نكته كليدي در اين ميان آن است كه سعيد جليلي مسئول پرونده هسته اي ايران در تير 89 نامه اي خطاب به كاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده گروه 1+5 در مذاكرات با ايران نوشت و در آن ضمن تأكيد بر آمادگي ايران به منظور آغاز مذاكرات، مباني مدنظر ايران را علاوه بر آنچه در بسته پيشنهادي سال 2008 آمده در قالب پرسش هايي فهرست كرد. جليلي در آن نامه پرسيده بود غرب به دنبال همكاري است يا دشمني؟ آيا غرب به منطق گفت وگو التزام خواهد داشت و نظر 1+5 درباره سلاح هاي هسته اي اسرائيل چيست. اشتون كه آن مقطع گرفتار دو بحران داخلي يكي درون گروه1+5 و ديگري در كشورش يعني انگلستان بود هرگز به اين سؤال ها جواب نداد. براي ايران بسيار جالب است كه اشتون به نامه رسمي و مكتوب ايران جواب نداده اما از ايران بابت پيشنهاد ارائه نشده خود جواب مي خواهد!
اكنون مي توان دريافت كه چرا اشتون به يكباره گويي خواب نما شده باشد با ذكر جزئيات از آمادگي براي مذاكره با ايران خبر مي دهد. اشتون به خوبي متوجه شده است كه مذاكره تنها گزينه باقي مانده در سبد 1+5 است. بقيه گزينه ها جملگي امتحان شده و سوخته اند.
به اين ترتيب در دور آتي مذاكرات غرب در حالي بر سر ميز خواهد آمد كه مي داند كار سختي در گفت وگو با طرف ايراني دارد و در واقع بايد با دست خالي و توان چانه زني بسيار پايين روبروي ايران بنشيند. علت پريشان گويي هاي اخير اشتون هم شايد همين باشد. اشتون اعلام كرده است محل مذاكرات آتي بايد وين باشد در حالي كه اين خلاف همه توافق هاي قبلي در مورد برگزاري گفت و گوها در يك كشور همسايه ايران است. او اعلام كرده زمان مذاكرات بايد 3 روزه باشد در حالي كه ابتدا بايد مشخص شود 1+5، نامه به اشتون را به عنوان مبناي مذاكرات مي پذيرد يا نه (كه از ديد ايران گزينه ديگري وجود ندارد) و جالب تر از همه اشتون اعلام كرده منتظر جواب ايران است در حالي كه اين ايران است كه از اشتون انتظار دارد به نامه آن پاسخ رسمي و مكتوب بدهد.
نتيجه اينكه غرب در حالي وارد مسير مذاكره خواهد شد كه فضا به طور اساسي با گذشته تفاوت كرده و به موازات سوختن گزينه هاي غرب، گزينه هاي ايران رشد چشمگيري داشته است.
معاون سازمان انرژي اتمي: نشتي استخر نيروگاه بوشهر برطرف شده است
دكتر محمد احمديان با اعلام برطرف شدن نشتي استخر مياني نيروگاه بوشهر تصريح كرد كه راه اندازي اين نيروگاه با يك ماه تاخير در حال انجام است.
مديرعامل شركت مادر تخصصي توليد و توسعه انرژي سازمان انرژي اتمي در گفت وگو با ايرنا با اشاره به زمان راه اندازي فيزيكي نيروگاه بوشهر گفت: برنامه راه اندازي اين نيروگاه با يك ماه تاخير در حال انجام است.
احمديان با بيان اينكه مرحله بحراني شدن قلب رآكتور براي ما مهم است، تصريح كرد: ما اگر بتوانيم مرحله بحراني شدن رآكتور را پشت سر بگذاريم، ديگر فقط يك سري از كارهاي روتين باقي مي ماند؛ فعلا برنامه هاي ما با يك ماه تاخير در حال انجام است و به اين ترتيب رسيدن به قدرت نامي در اواخر فروردين خواهد بود.
وي با اشاره به نشتي ايجاد شده در استخر مياني رآكتور تاكيد كرد: خوشبختانه بعد از اينكه بازبيني ها انجام شد، متوجه شديم كه با هيچ مشكل جدي روبه رو نيستيم البته ايرادات جزيي وجود داشت كه برطرف كردن آنها حدود يك ماه زمان برد كه از جمله آنها همين نشتي است كه در استخر مياني رآكتور به وجود آمده است.
وي با اشاره به تاخير به وجود آمده در راه اندازي فيزيكي نيروگاه بوشهر گفت: نسبت به حالت ايده آل و خوشبينانه، متاسفانه با يك ماه تاخير روبه رو هستيم و لذا شروع عمليات انتقال سوخت به داخل رآكتور كه بنا بود در اوايل مهرماه شروع شود به اوايل آبان ماه موكول شده است.
احمديان با بيان اينكه 20 روز زمان لازم است تا ماشين سوختگذار 163 مجتمع سوخت را يكي يكي در داخل قلب رآكتور قرار دهد، اظهار داشت: بعد از آنكه سوختگذاري در قلب رآكتور تمام شد، رآكتور بسته خواهد شد و سيستم هاي كنترلي مورد بازبيني نهايي قرار مي گيرند تا در نهايت وارد مرحله راه اندازي فيزيكي يا شروع بحراني شدن قلب رآكتور شويم؛ اميدواريم تمامي اين مراحل تنها با يك ماه تاخير صورت گيرد.
معاون رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به اين سوال كه چرا نشتي استخر مياني در زمان تست هاي 110 بار و 250 بار مشخص نشده بود، گفت: اين قسمت در مرحله بهره برداري عادي از نيروگاه نقشي ندارد و تنها در دوره تعويض سوخت مورد استفاده قرار مي گيرد. تست هاي 110 بار و 250 بار مربوط به مدارهاي اول و دوم قلب رآكتور و لوله هاي مربوطه مي باشد.
وي تصريح كرد: همه قسمت ها از جمله خود رآكتور و استخر سوخت تحت تست قرار گرفته بودند ولي اين قسمت تا به حال در هيچ كدام از تست ها مورد آزمايش قرار نگرفته بود.

 



الحيات: سفر احمدي نژاد به لبنان تلاش هاي آمريكا در منطقه را بيهوده ساخت

يك روزنامه مشهور عربي سفر احمدي نژاد به لبنان و استقبال بسيار گرم دولت و ملت اين كشور از وي را، خنثي كننده تمامي تلاش هاي آمريكا در حمايت از رژيم صهيونيستي در منطقه توصيف كرد.
پايگاه اينترنتي روزنامه الحيات در مقاله اي به قلم مصطفي زين تأكيد كرد: سفر احمدي نژاد به مرزهاي لبنان با اسرائيل و سخنان عقلاني وي در اين سفر تأكيدي بر اين واقعيت است كه تلاش هاي آمريكا براي بازگرداندن ايران به وضع سابق كاري بيهوده بوده و نتيجه اي ندارد.
الحيات تأكيد كرده است: اسرائيل هم راهي جز تلاش براي نفوذ در قلب جهان عرب ندارد و تلاش مي كند تا با تبديل ايران به اولين دشمن اعراب معادله را به نفع خود تغيير دهد.
اين روزنامه در ادامه با اشاره به سخنان احمدي نژاد طي دو 3 روز اقامتش در لبنان تصريح كرده است: رئيس جمهور ايران در اين سخنان ائتلاف جايگزيني را مطرح كرد كه سوريه و تركيه نيز از آن دور نيستند. اين ائتلاف در خلأ به وجود نيامده بلكه مبتني بر نگاه واقع بينانه به تحولاتي است كه در منطقه از 30 سال قبل تا به امروز به وجود آمده است.
الحيات در عين حال تأكيد كرده است: اين ائتلاف و نزديك شدن سه كشور مذكور كه بر كسي پوشيده نيست، نزديك شدني است كه ائتلاف قديم يعني دوران شاه را زنده مي كند اما با نگرشي متفاوت كه سوريه را جايگزين اسرائيل مي كند.
خبرگزاري فرانسه: ايران
به بازيگر اساسي معادلات منطقه تبديل شده است
خبرگزاري فرانسه به نقل از تحليلگران منطقه با اشاره به سفر تاريخي رئيس جمهور كشورمان گزارش داد كه پيام سفر احمدي نژاد به لبنان اين بود كه ايران به بازيگر محوري در خاورميانه تبديل شده و نمي توان آن را ناديده گرفت.
«امين قموريه» تحليلگر سياسي مسائل منطقه اي در گفت وگو با خبرگزاري فرانسه تأكيد كرد: كه كسي در اين زمينه شك ندارد كه ايران به بازيگر اساسي در منطقه تبديل شده است، چرا كه كليدهاي محوري يعني فلسطين و حزب الله لبنان را در دست دارد.
قموريه تأكيد كرد: اگر ايران اين برگه هاي قوي را در اختيار نداشت، جامعه جهاني هرگز با آن تعامل نمي كرد.
وي با اشاره به اينكه اين سفر پيام مهمي براي آمريكا و رژيم صهيونيستي داشت، گفت: ايراني ها خطاب به آمريكايي ها مي گويند: تلاش براي بيرون راندن ما از معادلات سياسي منطقه كه هم زمان با آنچه كه غرب آن را پرونده هسته اي ايران نام گذاشته، آغاز شده است و همچنين محاصره عليه ايران سودي براي آنها به همراه نخواهد داشت.
وي مي افزايد: ايراني ها به اسرائيل فهماندند كه براي به چالش كشيدن اين كشور تلاش نكند، چرا كه اين ايران است كه قادر است اسرائيل را به چالش بكشد و آنها را نگران كند، نه شما.
«ريم علاف» تحليلگر و پژوهشگر مسائل منطقه هم كه در وين مستقر است، گفت كه رسيدن به تفاهم در منطقه بدون در نظر گرفتن قدرت هاي بزرگ از جمله ايران غيرممكن است.
وي تأكيد كرد كه بدون توافق با ايراني ها در لبنان يا عراق و يا حتي بخش هايي از پاكستان و افغانستان توافقي به دست نمي آيد و آمريكا نمي تواند چيزي را براي خود محقق كند.
«محمد صالح صدقيان» رئيس مركز عربي مطالعات ايران نيز در مورد پيام سفر احمدي نژاد به لبنان براي آمريكايي ها گفت: ايران اين پيام واضح را به آمريكا داد كه هيچ حل و فصل امنيتي و سياسي در منطقه بدون مشاركت و حضور ايران اجرا نخواهد شد.
وي تأكيد كرد كه ايران در عرصه سياسي و امنيتي منطقه حضور دارد و در صورت تلاش براي دور كردن اين كشور سرنوشت سازش قطعاً شكست خواهد بود.

 



رئيس جمهور از تلاشگران طرح خودكفايي در توليد بنزين تقدير كرد

سرويس اقتصادي-
رئيس جمهور از 30 نفر دست اندر كار طرح خودكفايي بنزين با اهداي لوح يادبود تجليل كرد.
به گزارش خبرنگار ما، طي مراسمي كه عصر ديروزبا حضور محمود احمدي نژاد رئيس جمهور و مسعود ميركاظمي وزير نفت به مناسبت موفقيت در خودكفايي بنزين برگزار شد، 30 نفر از دست اندركاران طرح خودكفايي بنزين در كشور با اهداي لوحي توسط رئيس جمهور تجليل شدند.
دكتر محمود احمدي نژاد در اين مراسم گفت: در سال هاي گذشته، شركت هاي خارجي با هزار منت در صنعت نفت ايران مشاركت داشته و كارهايي را براي ما انجام مي دادند، اما هم اكنون شرايط به گونه اي است كه ما بدون نياز به ساير كشورها مي توانيم در صنعت كشور به يك صادر كننده تبديل شويم.
وي با اشاره به طرح ضربتي توليد بنزين ادامه داد: ايمان، علم و دانش، همت و شجاعت 4 عاملي هستند كه صنعت نفت ايران را با موفقيت مواجه كردند، زيرا ايمان به پيروزي جبهه حق و پيروزي نهايي در دل صنعتگران نفت نهادينه شده است.
به گفته رئيس قوه مجريه، همت يكي از عوامل موفقيت صنعتگران نفت است؛ زيرا افرادي هستند كه اقدامات سخت را كنار گذاشته و حتي براي تغيير اتاق كارشان عزا مي گيرند، اما همت بلند صنعتگران نفت موجب دستيابي به چنين موفقيت بزرگي شد. وي با بيان اين مطلب كه شجاعت در تصميم گيري يكي ديگر از عوامل موفقيت صنعتگران نفت است، تصريح كرد: بسياري از افراد در مقابل حوادث جديد شجاعت ورود به اين عرصه را ندارند، اما صنعتگران نفت ما داراي اين مشخصه بوده و توانستند طي چند روز طرح ضربتي توليد بنزين را به اجرا در آورده و در زمان جنگ نيز تاسيسات نفتي كشور را حفظ كنند.
رئيس جمهور با اشاره به اهميت پروژه هاي نفتي كشور خاطرنشان كرد: صنعتگران نفت ايران سالانه 30 تا 40 هزار ميليارد تومان در اين صنعت پروژه اجرا مي كنند كه انصافا اجراي چنين طرحي و مديريت آن، بحث بسيار جدي اي است.
احمدي نژاد از طرح توليد بنزين به عنوان يك اقدام مناسب براي مقابله با تحريم ياد كرد و افزود: زماني كه دشمن قصد داشت از طريق تحريم به كشور آسيب برساند، صنعتگران نفت توانستند با طرح ضربتي توليد بنزين مانع از اثر گذاري اين تهديدات شوند، اما لازم است افق ديد صنعتگران و مسئولان نفتي فراتر رفته و براي توسعه اين صنعت بر اساس مصالح كشور اقدام كنند.
وي با بيان اين مطلب كه بايد به جايي برسيم كه تمام منافع نفتي به جيب و كيسه مردم واريز شود، افزود: در سال 84 ، 10 تا 15 درصد از نياز صنعت نفت در داخل تامين مي شد، اما هم اكنون 70 درصد از اين نيازها در داخل كشور جواب داده مي شود.
رئيس جمهور كشورمان با اشاره به طرح ايجاد جايگاه هاي سي ان جي در كشور اظهار داشت: قبل از دولت نهم، 75 جايگاه سي ان جي در كشور وجود داشت كه اين رقم در دولت نهم و دهم به 1850 جايگاه رسيده است.
اين گزارش حاكي است سيد مسعود ميركاظمي وزير نفت پيش از سخنان رئيس جمهور در اين مراسم گفت: مقدمات اجراي طرح ظربتي توليد بنزين با تشكيل كميته اي در وزارت نفت از مرداد ماه فراهم شد و پس از توليد بنزين با اكتان 95 اين طرح براي مدتي متوقف گرديد.
وي افزود: طرح توليد ضربتي بنزين به منظور خودكفايي ايران و در راستاي مقابله كشورمان با تحريم اروپا و آمريكا براي فروش بنزين به ايران شكل گرفت. ميركاظمي تصريح كرد: اين اقدام در راستاي مقابله با تخريب ها بود، زيرا ما به سهولت مي توانيم تحريم ها را مديريت كنيم.
اين مقام مسئول با اشاره به اين كه طرح ضربتي بنزين در 6 مجتمع از مجموع 36پتروشيمي كشور به اجرا در آمده است، اظهار داشت: در اين طرح توانستيم 20 ميليون ليتر بنزين توليد كنيم كه اكتان بنزين توليد شده در داخل كشور 95 مي باشد. وزير نفت با اشاره به تحريم فروش بنزين به ايران از سوي آمريكا و اتحاديه اروپا گفت: پس از عمليات رواني براي مقابله با اين تحريم ها، اقدام به ذخيره سازي بنزين كرديم، زيرا بنزين توليد داخل بدون بنزين وارداتي كه داراي اكتان بالا است قابل مصرف نمي باشد.
گفتني است جمهوري اسلامي ايران در پي تشديد تحريمها طرحي فوري را اجرايي كرد كه به دنبال آن در شهريورماه امسال با خودكفايي در توليد بنزين، از واردات اين فرآورده سوختي بي نياز شد. با اجراي اين طرح، توليد روزانه بنزين از حدود 44 به 5.66 ميليون ليتر افزايش يافت.

 



رايزني هاي سفير ايران در عراق براي توسعه روابط دو جانبه

سفير كشورمان در عراق با رئيس جمهور اين كشور ديدار و درباره توسعه روابط دو جانبه گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري براثا، دفتر رياست جمهوري عراق در بيانيه اي اعلام كرد كه حسن دانايي فر و هيئت همراه با جلال طالباني در مقر اقامت وي در بغداد ديدار كرد.
در اين ديدار با اشاره به اينكه دو كشور داراي روابط تاريخي، ديني و جغرافيايي هستند راه هاي توسعه روابط ايران و عراق در زمينه هاي مختلف به طوري كه در راستاي منافع دو ملت باشد بررسي شد.
دانايي فر سفير كشورمان در عراق همچنين بر حمايت ايران از روند سياسي عراق تأكيد و ابراز اميدواري كرد كه عراقي ها هرچه سريع تر بحران سياسي كنوني را پشت سر بگذارند.
از سوي ديگر؛ محمد مجيد الشيخ سفير عراق در تهران در گفت وگو با فارس از سفر يك روزه نوري المالكي نخست وزير عراق به ايران در روز دوشنبه خبر داد و گفت: نوري المالكي در اين سفر با مقامات عالي رتبه جمهوري اسلامي ايران در خصوص مسائل دو جانبه و موضوعات منطقه اي و بين المللي به گفت وگو و رايزني خواهد پرداخت.
گفتني است؛ جواد بولاني وزير كشور عراق هم روز جمعه به منظور ديدار و گفت وگو با مصطفي محمدنجار وزير كشور به تهران آمده است.

 



سيد مرتضي نبوي: فتنه گران از هاشمي رفسنجاني به عنوان سپراستفاده مي كنند

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تحركات جريان فتنه تاكيد كرد كه اين جريان در حال حاضر از هاشمي رفسنجاني به عنوان سپر استفاده مي كنند.
سيد مرتضي نبوي در گفت وگو با نشريه پنجره در اين باره گفت : من به نظرم مي آيد كه در حال حاضر، جريان اصلاح طلب از سياست «تترس » استفاده مي كند، تترس به معني گرفتن «ترس» است و «ترس» هم به معني سپر است.
وي افزود :اين «تترس » يك اصطلاح فقهي است و در آن دوران اوايل ظهور كه اسلام در حال قدرت گرفتن بود، در جنگ ها معارضين مي آمدند كساني را از مسلمان ها اسير مي گرفتند و آن وقت اين مسلمانان به اسارت گرفته شده را مقابل خودشان به عنوان سپر قرار مي دادند و به اين كار مي گفتند: «تترس ».
نبوي درباره مصاديق عيني اين «تترس » را كه از سوي جريان اصلاح طلب به عنوان سپر مورد استفاده قرار مي گيرند گفت : در حال حاضر به نظر مي آيد كه همان جريان اصلاح طلب ساختارشكن يعني كساني كه ابتكار عمل را در فاصله سال هاي 1376 تا 1384 در اختيار داشتند و به ويژه در مجلس ششم سردمدار آن جريان ها و اتفاقات ساختارشكن بودند و بعد هم در جريان همين فتنه، فتنه سال 1388 فعال بودند، اين ها از اين سياست همچنان دارند پيروي مي كنند، يعني در اصل ساختارشكني هاي شان هنوز تجديدنظر نكرده اند.
وي افزود :اين است كه اين ها به اصطلاح از شخصيت هايي كه همچنان جزو شخصيت هاي درون نظام به حساب مي آيند و مشروعيت دارند، به عنوان سپر براي خودشان استفاده مي كنند. نامه سرگشاده نوشتن آقاي كديور به آقاي هاشمي رفسنجاني به عنوان رئيس مجلس خبرگان رهبري و نامه سرگشاده نوشتن آقاي كروبي بازهم به آقاي هاشمي رفسنجاني را در اين راستا ارزيابي مي كنم كه آقاي كروبي مي گويد كه ما به شما دلبسته ايم تا از حقوق ما دفاع كنيد، ديدار خانواده جمعي از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات با آقاي هاشمي هم در راستاي همان سياست به نظرم «تترس» صورت گرفت.
نبوي تصريح كرد: آقاي هاشمي در نظام جايگاهي دارد، رئيس مجلس خبرگان رهبري است، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام است، هنوز درون نظام باقي مانده است، يار ديرينه نظام و رهبري است و به نظرم اين دسته از افراد ساختارشكن از اين موقعيت دارند سوءاستفاده مي كنند؛ براي اين كه فعاليت هاي خودشان را پشت اين سپر ادامه داده و آن را مشروع جلوه دهند تا مجالي براي ادامه اين فعاليت ها بيابند.
وي اظهار داشت :مي خواهم در پرانتز عرض كنم كه آقاي هاشمي يك بار در سال 1376 چون مخالف رئيس جمهور شدن آقاي ناطق نوري بود، وزن خودش را در سبد جرياني گذاشت كه بعد ها خود را اصلاح طلب ناميد و البته اين اصلاح طلبان خيلي زود پاداش آقاي هاشمي را در جريان انتخابات دوره ششم مجلس در زمستان سال 1378 دادند و اين سپري را كه مي خواهند الان مقابل خود بگيرند، كاملاً شكستند؛ با آن حركت هايي كه انجام دادند. ما يادمان نرفته كه در مطبوعات شان ايشان را با عناويني مثل عالي جناب سرخپوش ناميدند؛ كسي را كه اين قدر به اين ها در زمان انتخابات قبلي خدمت كرده بود، حالا كه در « آقاي هاشمي رئيس مجلس خبرگان رهبري و مجمع تشخيص مصلحت نظام است، هنوز درون نظام باقي مانده است، يار ديرينه نظام و رهبري است و به نظرم اين دسته از افراد ساختارشكن از اين موقعيت كه دارند سوءاستفاده مي كنند؛ براي اين كه فعاليت هاي خودشان را پشت اين سپر ادامه داده و آن را مشروع جلوه دهند تا مجالي براي ادامه اين فعاليت ها بيابند. » وقتي در انتخابات مجلس كانديدا شده است، چنان بازي سخيفي بر سرش آوردند كه اصلا از حضور در مجلس پشيمان و منصرف شد.
نبوي در پايان خاطرنشان كرد : با چنين تجربه اي حالا اين سؤال براي انسان پيش مي آيد كه آقاي هاشمي چرا دارد دوباره مي پذيرد كه اصلاح طلبان ساختارشكن از ايشان به عنوان سپر استفاده كنند.

 



سرلشكر جعفري در مراسم سالگرد شهداي وحدت:
سياست هاي ايجاد وحدت در جنوب شرق كشور با قدرت ادامه مي يابد

فرمانده كل سپاه پاسداران تاكيد كرد كه سياست هاي ايجاد وحدت و توجه به امنيت پايدار متكي به مردم در جنوب شرق كشور با قدرت ادامه خواهد يافت.
به گزارش فارس، سرلشكر «محمدعلي جعفري» ديروز در حاشيه مراسم اولين سالگرد شهادت سردار شوشتري و شهداي وحدت كه در ستاد فرماندهي نيروي زميني سپاه برگزار شد، با بيان اينكه «شهداي وحدت» نام بسيار با مسمايي است كه بر روي اين شهيدان عزيز گذاشته شده، افزود: آنچه شهيد شوشتري در نظر داشت، وحدت بين شيعه و سني در راستاي محروميت زدايي و برقراري امنيت در منطقه بود و آرزو داشت تا خون پاكش در اين راه ريخته شود.
فرمانده كل سپاه در ادامه تصريح كرد: هدفي كه اين شهدا دنبال مي كردند وحدت بين شيعه و سني بود كه براي انقلاب بسيار مهم است و همين هدف حال و هواي خاصي را به اين جمع از شهدا داده است و اميدواريم خداوند خون اين شهدا را در راه توسعه و تداوم اين وحدت موثر قرار دهد.
وي درخصوص ادامه راه شهيد شوشتري در منطقه جنوب شرق كشور، اظهار داشت: حتما سياست هاي ايجاد وحدت و توجه به امنيت پايدار و مردمي منطقه متكي به مردم ادامه خواهد يافت.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران نيز در اين مراسم با اشاره به اهميت وحدت در جهان اسلام گفت: جمهوري اسلامي ايران در راستاي همين مهم، هم از حزب الله لبنان و هم از حماس كه يك گروه سني مذهب است، حمايت مي كند.
نماينده ولي فقيه در سپاه با تاكيد بر اينكه امروز انقلاب اسلامي منادي وحدت اسلامي است، افزود: در سيل پاكستان نيز بيشترين حمايت را جمهوري اسلامي ايران و رهبر معظم انقلاب انجام دادند و نشان دادند كه ايران هميشه در خط مقدم دفاع از اسلام است.
سعيدي در پايان با اشاره به شهادت شهيد شوشتري و جمعي از فرماندهان سپاه و سران طوايف در سيستان و بلوچستان گفت: ما در داخل كشور نيز شهداي زيادي براي ايجاد وحدت تقديم كرديم كه شوشتري، محمدزاده و ديگران از همين شهدا هستند.
سرتيپ پاسدار «محمد پاكپور» فرمانده نيروي زميني سپاه نيز در حاشيه مراسم اولين سالگرد شهادت سردار شوشتري و شهداي وحدت با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از حدود دو سال قبل، سياست ايجاد امنيت پايدار در مناطق مرزي بر پايه مردمي كردن امنيت منطقه را در دستور كار قرار داده ايم كه اين راهبرد را شهيد شوشتري در شرق كشور شروع كرده بود.
فرمانده نيروي زميني سپاه افزود: شهيد شوشتري تا زماني كه به شهادت رسيد سياست ايجاد امنيت پايدار در مناطق مرزي برپايه مردمي كردن امنيت منطقه را ادامه داد.
پاكپور با بيان اينكه راهبرد اساسي سپاه در جهت مردمي كردن امنيت تمامي مناطق مرزي است، خاطرنشان كرد: از اين راهبرد در جهت امنيت پايدار استفاده شاياني برده ايم.
جزايري: استراتژي شهيد شوشتري برقراري امنيت مردمي در سيستان و بلوچستان بود
معاون فرهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح تأكيد كرد: سردار شهيد شوشتري درصدد برقراري يك امنيت پايدار و مردم محور بود.
سرتيپ پاسدار سيد مسعود جزايري در آستانه فرا رسيدن نخستين سالگرد شهادت سردار سرلشكر نورعلي شوشتري و ديگر شهداي وحدت در فاجعه تروريستي شهرستان پيشين استان سيستان و بلوچستان گفت: وي مجاهدي مؤمن، بصير، انقلابي و سرداري شجاع و بااخلاص بود كه براي خدمت به مردم وفادار و امنيت و آباداني منطقه مظلوم سيستان و بلوچستان سر از پا نمي شناخت.
وي با معرفي سردار شوشتري به عنوان فرمانده اي خلاق، مبتكر و صاحب سبك و نظر معتقد به بهره گيري از ظرفيت هاي مردمي براي تحقق دكترين امنيت پايدار، به ارائه فهرستي از خدمات و تلاش هاي خستگي ناپذير وي در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس پرداخت و گفت: اين سردار شجاع و سلحشور علاوه بر حضور دائمي و 8 ساله در جبهه هاي دفاع مقدس و مقابله با اشغالگران و متجاوزين به ميهن اسلامي، در طول سه دهه گذشته همواره طلايه دار مبارزه با ضد انقلاب و مزدوران استكبار جهاني در مناطق شمال غرب و جنوب شرق كشور محسوب مي شد و براي يك لحظه خود را بيرون از سنگر جهاد في سبيل الله فرض نكرد.
جزايري راهبرد نظام سلطه در مصاف با ملت ايران را شكست خورده دانست و با تأكيد بر نتيجه معكوس اقدامات تروريستي ضد انقلاب و دشمنان نظام براي حذف خادمان ملت از صحنه، گفت: ترديدي نيست كه ضريب امنيت امروز منطقه سيستان و بلوچستان با وجود تمامي تلاش هاي دشمنان بيش از گذشته بوده و شهادت سردار شوشتري، سردار محمدزاده و ديگر شهداي وحدت، آثار و بركات امنيت آفريني خود را در ميدان هاي تلاش ادامه دهندگان راه و هدف آن شهيدان گرانقدر، پرفروغ تر از هميشه آشكار ساخته است و مشاركت و همكاري همه جانبه عشاير و سران طوائف منطقه با سپاه و مدافعين امنيت جنوب شرق كشور، فرجام حيات ننگين مزدوران استكبار جهاني و پياده نظام هاي ضعيف و ناتوان آمريكا را رقم خواهد زد.
جزايري در پايان گرفتار آمدن شرور و منفور و معدوم ريگي در دام نيروهاي امنيتي را حاصل خون هاي پاك شهيد شوشتري و ديگر شهداي وحدت دانست و نويد داد: دور نخواهد بود كه مردم مؤمن، انقلابي و ولايت مدار سيستان و بلوچستان در سايه امنيت پايدار و بذر وحدت، هم افزايي و دشمن ستيزي كه شهداي وحدت و شهيد شوشتري بر زمين مقدس اين منطقه افشاندند، مسير پيشرفت را پرشتاب تر از هميشه پيموده و جشن باشكوه توسعه يافتگي را برپا نمايند.

 



پاسخ موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) به دروغ بافي هاي فرزند منتظري

قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) در پاسخ به ادعاي فرزند منتظري مبني بر اين كه نامه امام به منتظري با دست خط حاج احمدآقا نوشته شده تاكيد كرداين نامه كه به قائم مقام وقت رهبري نوشته شده، غيرقابل خدشه است.
«حميد انصاري» در گفت وگو با سايت جماران در پاسخ به اين سؤال كه اخيرا درباره نامه 6/1/68 حضرت امام تشكيك هايي صورت گرفته و بعضي از شبكه هاي فارسي زبان خارجي نيز بدان دامن زده اند، نظر شما به عنوان قائم مقام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام چيست؟ گفت: موسسه درباره اصالت اين نامه قبلا با شفافيت اعلان نظر كرده مبني بر اين كه نامه 6/1/68 حضرت امام خطاب به قائم مقام رهبري (وقت)، قطعي الصدور از سوي شخص حضرت امام و غيرقابل خدشه است، قصد بيان تفضيل موضوع را ندارم، تاكيد مي كنم اسناد و مدارك مربوط به اين نامه و مهمتر از آن اظهارات حاضران در جلسه سران قوا كه در همان روز با حضور امام و يادگار ايشان در جماران برگزار گرديده و موضوع جلسه هم بحث درباره مطالب نامه و حتي تعابير آن و درخواست عدم انتشار آن بوده است، در اختيار موسسه مي باشد. در اين مجال فقط به اين نكته اشاره مي كنم كه آنها كه اين ادعا را مطرح كرده اند توجه به اين نكته نداشته اند كه گيرنده اين نامه در پاسخ مورخ 7/1/68 خويش خطاب به امام نوشته است:
«... پس از سلام، مرقومه شريفه مورخ 6/1/68 واصل شد ضمن تشكر از ارشادات و...»، متعاقب وصول اين پاسخنامه، نامه دوم حضرت امام به تاريخ 8/1/68 نوشته و براي ايشان ارسال گرديده است.
آيا تشكيك كنندگان در اصالت نامه 6/1، اصالت پاسخ اين نامه (7/1/68-كه در آن قيد پاسخ به نامه 6/1/68 تصريح شده است) و نامه 8/1 را نيز منكر مي شوند؟! آيا اين خود بهترين دليل بر جعل ناشيانه ادعاي مذكور نمي باشد.
يادآور مي شوم كه نامه معروف 6/1/68 حضرت امام را، حجت الاسلام آقاي محمدعلي انصاري اخوي اينجانب و بنده در روز 6/1/68 به قم برديم و تحويل قائم مقام رهبري گرديد. ناگفته هايي از اين ماموريت و مسائل پس از تحويل نامه دارم كه بيان آن فعلا در فرصت اين مقال نمي گنجد.
به هرحال با ادعاهاي واهي نمي توان حقايق تاريخي و واقعيت هاي بديهي را منكر شد. آنچه كه مايه تاسف است اينكه اين ادعا در لفافه حفظ حرمت امام و با جفايي نابخشودني در حق يادگار امين امام كه امانتداري او زبانزد خاص و عام بوده و امام بارها به صراحت شهادت داده است كه فرزندش عليرغم اجازه اي كه از امام داشته است حتي يك واو در نوشته هاي امام بدون نظر ايشان تغيير نداده است، و تاسف بارتر اينكه اين اتهام ناروا در حالي بيان مي شود كه دست امام و يادگارش از اين دنيا كوتاه است، آنهم در شرايطي كه موضوع اين نامه اصلا مساله روز جامعه نيست، بلكه طرح آن و تشكيك درباره آن يك حركت كاملا انحرافي است كه بازيگران اصلي آن همان كساني هستند كه باسوء استفاده از خوش باوري و ساده انگاري ها زمينه هاي شرايط منتهي به نگارش نامه 6/1/68 را پديد آوردند. انتظار جدي از كساني كه ادعاي فرهيختگي دارند، اين است كه در ميدان انحرافي دشمنان ايران و انقلاب و امام بازي نكنند. تشكيك در بديهيات تاريخ انقلاب و آثار امام توأم با مظلوم نمايي و وارونه گويي و بزرگنمايي مسائل گذشته از جمله شگردهايي است كه اخيرا با طرح چند سؤال مشخص و نامرتبط با مسائل امروز ايران كوشش مي كنند تا از اين طريق نام و تشكيلات خود را مطرح كنند.

 



در راستاي الكترونيكي كردن مكاتبات دولتي صورت گرفت
تشكيل كارگروه ويژه استاندارد راهبري و مديريت اسناد كشور

«استاندارد راهبري و مديريت اسناد« با هدف ايجاد وحدت رويه، فراهم نمودن شرايط حذف كاغذ در مكاتبات، هماهنگي ، يكپارچگي و الكترونيكي نمودن مكاتبات بين دستگاه هاي اجرايي كشور، به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، به منظور يكپارچه سازي سيستم گردش مكاتبات در يك واحد سازماني و با هدف هماهنگي ، يكپارچگي و الكترونيكي نمودن مكاتبات بين دستگاههاي اجرايي كشور ، كارگروه استاندارد راهبري و مديريت اسناد در كشور تشكيل مي شود.
معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري با هدف ايجاد وحدت رويه، فراهم نمودن شرايط حذف كاغذ در مكاتبات ، هماهنگي ، يكپارچگي و الكترونيكي نمودن مكاتبات بين دستگاههاي اجرايي كشور، مجموعه «استاندارد راهبري و مديريت اسناد»را به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كرد.
بر اين اساس، به منظور يكپارچه سازي سيستم گردش مكاتبات در يك واحد سازماني به ويژه در بستر ارتباطي مشترك ( شبكه محلي)، دستگاههاي اجرايي موظفند حداكثر ظرف مدت 8 ماه از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه نسبت به بكارگيري سامانه واحد در دبيرخانه هاي مجموعه هاي تحت پوشش شبكه محلي (KAN) خود اقدام كنند.
همچنين به منظور ايجاد امكان تبادل بين سامانه هاي دبيرخانه، افزايش دقت، سهولت در پيگيري نامه ها، صرفه جويي در هزينه و تسريع در زمان تبادل مكاتبات اداري ضروري است تمام دستگاههاي اجرايي مشمول، حداكثر ظرف مدت 6 ماه از تاريخ ابلاغ اين بخشنامه سامانه دبيرخانه خود را به پروتكل تبادل الكترونيكي مبادلات (ECE) تجهيز كنند.
براساس اين بخشنامه، همه دستگاههاي اجرايي موظفند نسبت به بكارگيري سامانه هاي دبيرخانه با امكانات مندرج در مجموعه ضوابط و استانداردهاي ابلاغ شده و مورد تاييد كارگروه استاندارد راهبري و مديريت اسناد اقدام كنند.
همچنين در جهت هدايت، راهبري و نظارت بر بكارگيري سامانه هاي دبيرخانه دستگاههاي اجرايي و تطبيق مفاد مجموعه ضوابط و استانداردهاي ابلاغ شده با امكانات سامانه هاي دبيرخانه دستگاههاي اجرايي مشمول و بازنگري در مفاد مجموعه مذكور كارگروهي متشكل از نمايندگان قوه قضاييه، قوه مقننه، نهاد رياست جمهوري (2 نفر)، شوراي عالي انفورماتيك، سازمان نظام صنفي رايانه اي و به مسئوليت معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري تشكيل مي شود.
همچنين براي تشكيل اين كارگروه دبيرخانه هاي قوه قضاييه، قوه مقننه و نهاد رياست جمهوري، شوراي عالي انفورماتيك و مركز فناوري اطلاعات نهاد رياست جمهوري تا مورخ 27.7.1389 نمايندگان تام الاختيار و مطلع خود را به معاونت نوسازي و تحول اداري اين معاونت معرفي كنند.
براساس اين بخشنامه، محل استقرار دبيرخانه كارگروه مذكور در امور توسعه دولت الكترونيك معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رياست جمهوري قرار دارد.

 



نشريه هافينگتون پست : قدرت نرم ايران سدي در برابر آمريكاست

قدرت نرم ايران در حال افزايش بوده و به طور فزاينده به سدي در برابر قدرت آمريكا تبديل شده است.
پايگاه اينترنتي نشريه «هافينگتون پست» چاپ آمريكا در شماره روز شنبه خود در مقاله اي به قلم مشترك «فلينت و هيلاري من لوورت» نوشت: بيست سال پيش جوزف ناي استاد دانشگاه هاروارد آمريكا لفظ قدرت نرم را ابداع كرد.
وي گفت قدرت نرم كه در سياست خارجي از اهميت فزاينده اي برخوردار است به معناي قانع كردن ديگران است كه آنچه را شما مي خواهيد بخواهند. اين در حالي است كه قدرت سخت آن است كه شما اين قابليت را داشته باشيد كه با استفاده از قدرت سخت نظامي يا اقتصادي ديگران را با زور وادار به پيروي از خود كنيد.
اين مقاله افزود: در حال حاضر مي بينيم كه قدرت نرم ايران به شدت رو به افزايش گذارده است.
دو نويسنده اين مقاله افزودند: گرچه برخي از تحليلگران مي گويند قدرت نرم ايران در سال هاي اخير پس از انتخاب باراك اوباما به رياست جمهوري آمريكا و همچنين تحريم هاي اخير ايران و اختلافاتي كه در پي انتخابات ژوئن 2009 در ايران بوجود آمد كمتر شده است، ما بر اين عقيده ايم كه قدرت نرم ايران كماكان بالا است بلكه به عقيده ما كماكان روبه رشد است.
فلينت من لوورت كه مدير پروژه ايران در بنياد نو آمريكا است گفت: دو واقعه اخير به افزايش قدرت نرم ايران و كاهش قدرت نرم آمريكا اشاره دارد.
اولين واقعه سفر اخير محمود احمدي نژاد رئيس جمهور ايران به لبنان بود كه به گفته خبرنگاران مختلف با استقبال بسيار گرم و پرشور مردم لبنان همراه بود.
اين دو نويسنده افزودند: ما تصور نمي كنيم هيچ رهبر غربي و حتي رهبر عربي بتواند مسير از فرودگاه بيروت تا كاخ رياست جمهوري را در اين شهر در خودرو سرباز طي كند و در طول اين مسير براي ده ها هزار استقبال كننده از مردم لبنان دست تكان دهد و پاسخ گوي ابراز احساسات آنان باشد. البته حتي اگر رهبران ياد شده از تدابير امنيتي نيز چشم بپوشند و حاضر باشند كاري مشابه احمدي نژاد انجام دهند بعيد است بتوانند اين همه استقبال كننده از مردم را به سوي خود جلب كنند.
اين منبع افزود؛ يكي از نشانه هاي تفوق ايران بر آمريكا در عرصه قدرت نرم در خاورميانه اين است كه ايران همواره متحدان پيروز و قدرتمند را براي خود انتخاب مي كند. مثلاً حزب الله در لبنان، حماس در فلسطين و احزاب و گروه هاي شيعه در عراق كه همگي قادرند با حمايت مردمي كه از شرايط موجود ناراضي اند در انتخابات مختلف پيروز شوند.
به عنوان مثال سفر احمدي نژاد به لبنان و ملاقات با شخصيت هاي مختلف در اين كشور به رغم مخالفت هاي آشكار آمريكا و اسرائيل، آمريكا را از قرار دادن كامل لبنان در مدار متحدان خود بازداشت.
نويسندگان اين مقاله افزودند: دومين واقعه اي كه باعث كاهش قدرت نرم آمريكا شده اين بود كه اخيراً مجمع عمومي سازمان ملل به غير از آلمان، هند و آفريقاي جنوبي را به عنوان اعضاي جديد غيردائمي شوراي امنيت برگزيدند.
شايان ذكر است گرچه تركيه عضويت خود را در شوراي امنيت در پايان سال جاري ميلادي از دست مي دهد، برزيل تا يك سال ديگر همچنان عضو شوراي امنيت باقي خواهد ماند.
اين در حالي است كه اكثر كشورهاي ياد شده نه تنها خواهان عضويت دائم در شوراي امنيت اند بلكه از اظهار نظر صريح و مصرانه خود عليه آمريكا در موضوعات مختلف از مسائل اقتصادي و تجاري گرفته تا امور سياست بين المللي هيچ ابايي ندارند. به عنوان مثال تركيه، برزيل، هند و آفريقاي جنوبي با استفاده از حربه تحريم اقتصادي عليه ايران به منظور محدود كردن برنامه هسته اي اين كشور مخالفند.
اين منبع در خاتمه نتيجه گيري كرد نكته استراتژيكي كه بايد روي آن تأكيد كرد اين است كه به صورت نسبي و مقايسه اي قابليت دستيابي آمريكا به اهداف از پيش تعيين شده سياست گذاري هاي خود در خاورميانه كاهش يافته در حالي كه جمهوري اسلامي ايران در رسيدن به اهداف خود قابل تر از قبل شده است و اين حقيقت بايد باعث تجديد نظر اساسي در استراتژي بزرگ آمريكا در اين منطقه حساس جهان (خاورميانه) شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14