(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 آبان 1389- شماره 19777

پاكستان 5 فروند جنگنده اف-16 از پنتاگون تحويل گرفت
حريت از ارتباط « پ .ك .ك » با آمريكا خبر داد
چها رسوي پنج قاره
درخواست اجلاس دمشق جهان اسلام كالاهاي اسرائيلي را تحريم كند
البرادعي: رژيم مستبد مبارك رفتني است
خطاب به هيئت نمايندگي صهيونيست ها مردم مغرب : جاي شما در زندان است نه در پارلمان
سياستمدار آلماني طرفدار فاشيسم حزب ضد اسلامي تاسيس كرد
گفت وگوهاي نظامي فرمانده ارتش كره شمالي در كوبا
فرانسه هم بعد از انگليس به فكر خروج از افغانستان افتاد
30شهيد و 72 مجروح در تازه ترين عمليات تروريستي عراق
مقام فرانسوي : زيان پالايشگاه ها به صدها ميليون دلار مي رسد
حمايت چهره هاي سياسي لبنان از سخنان سيدحسن نصرالله عليه دادگاه حريري
تركيه: قبرس يوناني نشين را به رسميت نمي شناسيم



پاكستان 5 فروند جنگنده اف-16 از پنتاگون تحويل گرفت

دولت پاكستان پنج فروند هواپيماي جنگنده «اف-16» از ايالات متحده تحويل گرفت.
به گزارش واحد مركزي خبر، دولت اسلام آباد ديروز پنج فروند هواپيماي «اف-16» از آمريكا تحويل گرفت. اين هواپيماها در فرودگاهي در ايالت سند بر زمين نشستند. واشنگتن طي سال جاري تاكنون، هشت فروند هواپيماي اف - 16 به پاكستان تحويل داده است و قرار است اين تعداد را تا پايان سال جاري ميلادي، به 18 فروند برساند. هم اكنون نيروي هوايي پاكستان 34 فروند از هواپيماهاي فوق را در اختيار دارد.
شبكه خبري «سما» در پاكستان كه خبر فوق را گزارش كرد، در مورد اينكه آيا هواپيماهاي فوق توسط دولت اسلام آباد خريداري شده است يا نه، چيزي را در خبر نياورد.

 



حريت از ارتباط « پ .ك .ك » با آمريكا خبر داد

يك رهبر حزب «كارگران كرد تركيه» (پ.ك.ك) از همكاري و ارتباط نزديك اين گروه و مقامات ايالات متحده خبر داد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «شبكه ايران، روزنامه «حريت» چاپ تركيه، به نقل از يك رهبر «پ.ك.ك» اعلام كرد: كاخ سفيد از سال 2004 ميلادي تاكنون به طور مستمر با اين گروه جدايي طلب ارتباط و همكاري نزديك دارد. حريت به نام اين رهبر پ.ك.ك اشاره نكرد . در همين حال، «مراد قره ايلان»، مرد شماره دو «پ.ك.ك»، به روزنامه «راديكال» چاپ تركيه گفته طي سال هاي 2003 و 2004 تماس هايي با دولت آمريكا داشته است.
وي افزود: در زمان حمله آمريكا به عراق تماس هايي ميان واشنگتن و «پ.ك.ك» برقرار شد و گمان مي كنم واشنگتن براي ورود به منطقه، به كمك اين گروه نياز داشته است.

 



چها رسوي پنج قاره

منفورترين رژيم جهان
رژيم اسرائيل كه بر مبناي اشغالگري و جنايت در سرزمين هاي اشغالي فلسطين ايجاد شده است درصدر منفورترين رژيم هاي جهاني قرار دارد.
نتايج يك نظرسنجي درباره وجهه رژيم اسرائيل در جهان كه توسط يك موسسه آلماني يهودي انجام شده اين حقيقت را روشن ساخته است.
خودروي يك ميليون دلاري
نخست وزير رژيم صهيونيستي طي روزهاي آينده گران ترين خودروي موجود در اراضي اشغالي را تحويل مي گيرد.
اتومبيل بنيامين نتانياهو كه ارزش آن يك ميليون دلار بر آورده شده است از نوع آئودي A8 ضد گلوله و ضد بمب است.
200 هزار مامور امنيتي در آمريكا
هماهنگ كننده 16 سازمان امنيتي در آمريكا اعلام كرد كه بودجه سازمان هاي امنيتي مجموعا 80 ميليارد دلار در سال 2010 بوده است و حدود 200 هزار نفر براي اين سازمان هاي اطلاعاتي كار مي كنند.
اين نخستين بار است كه در تاريخ آمريكا ميزان بودجه سازمان هاي امنيتي به آگاهي همگان مي رسد.
زندگي بدون اخلاق در غرب
يكي از رهبران جنبش حماس گفت: غرب در زندگي بدون اخلاق خود فرورفته است.
محمود الزهار كشورهاي اروپايي را به گسترش فساد و نفاق سياسي متهم و اظهار داشت، كشورهاي غربي بايد به خاطر حمايت از اسرائيل خجالت بكشند نه اينكه از كشورهاي مسلمان انتقاد كنند.

 



درخواست اجلاس دمشق جهان اسلام كالاهاي اسرائيلي را تحريم كند

شركت كنندگان در نشست دوره اي دفتر تحريم اقتصادي رژيم صهيونيستي در بيانيه پاياني خود از جهان اسلام خواستند كالاهاي صهيونيستي را تحريم كنند.
به گزارش خبرگزاري قدس، در بيانيه پاياني هشتاد و پنجمين نشست دوره اي دفتر تحريم اقتصادي اسرائيل كه روز جمعه در دمشق برگزار شد كشورهاي اسلامي و عربي را به مقابله اقتصادي با رژيم صهيونيستي و اتخاذ اقدامات جدي در جلوگيري از ورود كالاهاي صهيونيستي به بازارهاي خود فراخواندند. در اين بيانيه آمده است، اعمال فشار اقتصادي و تحريم طرف هاي اقتصادي غربي كه با صهيونيست ها همكاري مي كنند ابزاري است كه اين رژيم را وادار خواهد كرد تا از اراضي اشغالي عقب نشيني كند.
شركت كنندگان در اين نشست همچنين تحريم اقتصادي رژيم صهيونيستي و هم پيمانانش را وظيفه شرعي و اخلاقي براي اعلام همبستگي با مردم فلسطين دانستند و اعلام كردند كه اعمال تحريم بر ضد صهيونيست ها يكي از انواع مقاومت به شمار مي رود.
در اين بيانيه اقدام اخير كابينه رژيم صهيونيستي به تصويب قوانين و تدابير نژادپرستانه به شدت محكوم و همچنين اعلام شد كه قوانين تبعيض آميز صهيونيست ها از جمله قانون جديد اداي سوگند وفاداري به يهوديت اسرائيل در واقع شهروندان فلسطيني ساكن سرزمين هاي 48 را هدف قرار داده است و حقوق تاريخي آنان را تهديد مي كند.
در اين نشست همچنين خروج كامل نظاميان رژيم صهيونيستي از مناطق اشغالي فلسطيني و عربي تنها راهكار تحقق صلح در منطقه عنوان شده است.
دفتر تحريم اقتصادي رژيم صهيونيستي يكي از نهادهاي زيرمجموعه اتحاديه عرب است كه در سال 1951 تأسيس شده است.
ادامه تظاهرات
هزاران فلسطيني ساكن اراضي اشغالي روز جمعه با برپايي تظاهراتي ياد و خاطره شهداي جنايت كفرقاسم كه طي آن صهيونيست ها 49 زن، مرد و كودك فلسطيني را به خاك و خون كشيدند گرامي داشتند.
اين تظاهرات همزمان با پنجاه و چهارمين سالروز فاجعه كشتار كفرقاسم و بنا به دعوت كميته عالي پيگيري امور فلسطينيان و اعراب ساكن اراضي اشغالي 48 برگزار شد.
شركت كنندگان در اين مراسم با حضور در مزار شهداي كفرقاسم به اين شهدا اداي احترام كردند.
همچنين روز جمعه درگيري نظاميان اسرائيلي با تظاهركنندگان كه در اعتراض به ساخت ديوار نژادپرستانه حائل و غصب زمين هايشان در روستاهاي كرانه باختري تجمع كرده بودند شدت گرفت و صهيونيست ها با استفاده از گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي تظاهركنندگان را زخمي كردند.
در اين تظاهرات دو تن از سياستمداران نروژي نيز حضور داشتند كه يكي از آنان دستگير شد.
روستائيان منطقه بلعين در نزديكي رام الله و فعالان بين المللي بيش از 6 سال است كه در اعتراض به اقدامات رژيم صهيونيستي تظاهرات مي كنند.
رژيم اسرائيل 60درصد از زمين هاي اطراف بلعين را با ساخت ديوار حائل غصب كرده است تا اين زمين ها را به ساخت شهرك هاي غيرقانوني اختصاص دهد.
از سوي ديگر، ساكنان قدس بر حمايت خود از تحصن فلسطينيان ساكن منطقه سيلوان كه به دليل مخالفت با سياست هاي تخريب منازل فلسطينيان و ادامه شهرك سازي اعتراض كرده اند تأكيد كردند.
قبله جهاد و مقاومت
رئيس دفتر سياسي حماس تأكيد كرد: قدس قبله جهاد و مقاومت و مكه قبله عبادت ما است.
خالد مشعل طي مراسمي اظهار داشت، هرگز از قدس، حق بازگشت و تشكيل كشور مستقل فلسطين دست برنمي داريم.
رئيس دفتر سياسي حماس گفت: سلاح غزه همچنان به سوي دشمن نشانه رفته و به زودي سلاح كرانه باختري نيز از غلاف بيرون خواهد آمد.
مشعل خاطرنشان كرد، جناياتي كه طي روزهاي اخير در اراضي اشغالي انجام مي شود نشان مي دهد كه ملت فلسطين مقاوم تر و مصمم تر به سوي مقابله با دشمن صهيونيستي پيش مي رود.
ساير رويدادها
¤ يك هواپيماي لهستاني به زودي با فرود در فرودگاه غزه محاصره اين منطقه را مي شكند.
¤ بزرگترين سنديكاي كارگري در اسرائيل در اعتراض به وضعيت حقوق و دستمزدها سه شنبه اعتصاب سراسري خود را آغاز خواهد كرد.
¤ راديو رژيم صهيونيستي از آغاز مانور نيروي هوايي رژيم صهيونيستي در مرزهاي اين رژيم با فلسطين و لبنان خبر داد.

 



البرادعي: رژيم مستبد مبارك رفتني است

نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر ضمن مستبد خواندن رژيم مبارك اعلام كرد با كمك مردم، تغييرات براي سرنگوني آن در راه است.
محمد البرادعي روز شنبه در گفت وگو با روزنامه استراليايي «كورير» از رژيم مصر به عنوان دولتي مستبد ياد كرد و اظهار داشت: رژيم مبارك روز به روز نامحبوب تر مي شود و به همان اندازه، ميزان نفرت از آن بيشتر و مشخص تر مي شود.
وي با اشاره به شعار انتخاباتي خود براي تغييرات سياسي در مصر اضافه كرد: اين امر در بلند مدت قابل تحمل نيست و مسلما تغيير در راه خواهد بود ولي اين تغيير زماني ايجاد خواهد شد كه مردم بر فرهنگ هراس از رژيم، كه نيروهاي امنيتي رژيم مبارك ايجاد كرده اند، غلبه كنند و آن را كنار بگذارند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، البرادعي كه از مخالفان سياسي رژيم مبارك و خواستار اصلاح قانون اساسي اين كشور است، تصريح كرد: مصري ها سه دهه است كه تحت حكومت استبدادي رژيم مبارك زندگي مي كنند كه متاسفانه بايد و نبايدها را براي آنها تعيين مي كند.
به گفته البرادعي رژيم حاكم بر مصر، از مدت ها قبل، به اصطلاح نخبگان را فاسد كرده است و خواستار هيچ تغييري نيست.
نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري مصر، در عين حال خواستار اصلاح قانون اساسي به منظور فراهم شدن امكان نامزدي افرادي مستقل براي انتخابات رياست جمهوري سال آينده شد. وي بر تحريم انتخابات پارلماني ماه آينده كشور از سوي جنبش ملي تغيير در مصر تاكيد كرد.

 



خطاب به هيئت نمايندگي صهيونيست ها مردم مغرب : جاي شما در زندان است نه در پارلمان

سرويس خارجي-
مردم مغرب با برپايي تظاهرات گسترده نسبت به حضور رئيس پارلمان رژيم صهيونيستي در اين كشور اعتراض كردند و خواستار اخراج وي شدند.
مردم مغرب روز جمعه با برپايي تظاهراتي گسترده در مغرب حضور رئيس پارلمان اسرائيل (كنست) در كنفرانس پارلمان هاي منطقه مديترانه را توهين به احساسات مردمي دانستند كه همواره عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي را رد كرده اند.
معترضان در حالي كه شعارهاي ضداسرائيلي سر مي دادند پلاكاردهايي در دست داشتند كه روي آنها نوشته شده بود: «جنايتكاران اسرائيلي بايد محاكمه شوند»، «جاي صهيونيست هاي تروريست در زندان است نه پارلمان مغرب»، «عادي سازي روابط با اسرائيل هرگز».
«خالد السفياني» هماهنگ كننده گروه ملي همراهي با مردم عراق و فلسطين و از اعضاي فعال برگزاركننده اين تظاهرات گفت، استقبال از رئيس پارلمان اسرائيل توهين به كرامت مردم مغرب است كه بارها در تظاهرات گسترده هرگونه عادي سازي روابط با رژيم صهيونيستي را محكوم كرده بودند.
وي افزود: در حالي كه محمد ششم پادشاه مغرب استقبال از رئيس پارلمان اسرائيل را رد كرد به كساني كه به دنبال عادي سازي روابط هستند نصيحت مي كنيم كه از پادشاه كشور عبرت بگيرند زيرا پيام وي آشكار بود، اما آنچه كه روي داد خجالت آور است.
پادشاه مغرب اخيراً ديدار خود با شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي كه قصد سفر به مغرب را داشت رد كرده بود و پرز به همين دليل سفر خود به مغرب را لغو كرد. همچنين رئيس پارلمان و وزير خارجه مغرب از ملاقات با رئيس پارلمان اسرائيل خودداري كردند.
نفرت جهاني از سران رژيم صهيونيستي هر روز بيشتر مي شود و همين امر آنها را نگران كرده است.

 



سياستمدار آلماني طرفدار فاشيسم حزب ضد اسلامي تاسيس كرد

سياستمدار سابق حزب دموكرات مسيحي، يك حزب ضد اسلامي را به صورت رسمي در برلين پايتخت آلمان راه اندازي كرد.
به گزارش ايرنا، «رنه اشتات كوويتس» پنجشنبه گذشته طي مراسمي با شركت 50 نفر از هم حزبي هاي خود راه اندازي اين حزب را با عنوان «حزب آزادي» اعلام كرد.
«كوويتس» اعلام كرده است كه اين حزب در انتخابات شهريورماه سال آينده در برلين و سپس در انتخابات ملي شركت مي كند.
وي با بيان اينكه اين حزب در دهه هاي آينده در تعيين سياست هاي آلمان نقش خواهد داشت، افزود: «حزب دمكرات مسيحي بايد نگران گرايش راي دهندگان خود به حزب آزادي باشد.»
«كوويتس» گفت: «ما بايد به ويژه براي آن عده از مسلماناني كه در آلمان زندگي كرده و همگرا شده اند، بصورت وسيع با ايدئولوژي اسلام سياسي مبارزه كنيم.»
«اشتات كوويتس» رياست گروه ايالتي اسلام ستيز و فاشيستي «پاكس اروپا» را نيز برعهده دارد.
در آلمان حدود 4 ميليون و 300 هزار مسلمان زندگي مي كنند كه بيش از هر زماني ديگري با خطر اسلام ستيزي مواجه بوده و نگران گسترش اين ديدگاه از سوي احزاب راست از جمله حزب دموكرات مسيحي و حزب سوسيال مسيحي هستند.
پيش از اين وزير دادگستري آلمان نسبت به گسترش اسلام هراسي در اين كشور و نگاه تهديدآميز به جامعه مسلمانان در آلمان هشدار داده بود.
رهبران مسلمانان آلمان بارها از مقامات اين كشور خواسته اند تا بصورت جدي با اسلام هراسي در اين كشور مقابله كنند.

 



گفت وگوهاي نظامي فرمانده ارتش كره شمالي در كوبا

فرمانده ارتش كره شمالي سفر پنج روزه خود به كوبا را با هدف تقويت مناسبات نظامي آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي چين، «ري يونگ هو»، فرمانده ارتش كره شمالي روز جمعه سفر پنج روزه خود به كوبا را با هدف افزايش همكاري ها و مناسبات نظامي آغاز كرد.
وي بلافاصله پس از ورود به اين كشور آمريكاي لاتين با تني چند از مقامات نظامي و رسمي ديدار و گفت وگو كرد.
براساس اين گزارش «ري» همچنين قصد دارد با گروهي از افسران ارتش، واحدها و دانشكده هاي نظامي و مكانهاي تاريخي ديدار داشته باشد.
گفتني است اين نخستين سفر اين مقام بلندپايه نظامي كره شمالي به كوباست.
دو كشور كوبا و كره شمالي از دشمنان سرسخت سياستهاي امپرياليستي آمريكا محسوب مي شوند و به نظر مي رسد اين سفر زياد به مذاق واشنگتن خوش نخواهد آمد.

 



فرانسه هم بعد از انگليس به فكر خروج از افغانستان افتاد

وزير دفاع فرانسه اعلام كرد اين كشور نيروهايش را اوايل سال آتي ميلادي (قبل از عيد نوروز) از افغانستان خارج مي كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «هرومورن» رسماً اعلام كرد، فرانسه نيروهايش را اوايل سال 2011 از افغانستان خارج مي كند. اين مقام فرانسوي مدعي شد: ناتو در چارچوب سياست جديد خود، اين زمان را تعيين كرده است و هيچ ارتباطي به تهديد «اسامه بن لادن» رهبر القاعده ندارد. بن لادن اخيراً مقامات فرانسوي را تهديد كرده بود كه نيروهاي خود را از افغانستان خارج كنند.
رهبر القاعده در يك نوار ويديويي، خطاب به دولت فرانسه اعلام كرد: تنها راه حفظ امنيت شما آن است كه به اقدامات ظالمانه خود پايان دهيد و مهمترين اقدامي كه بايد انجام دهيد، عقب نشيني از جنگي است كه به واسطه «جرج بوش» رئيس جمهور سابق آمريكا، در افغانستان به راه افتاد.
مجلس انگليس نيز روزهاي اخير كميته اي را براي پيگيري بازگشت نيروهاي انگليسي از افغانستان تشكيل داده است.
به اعتقاد كارشناسان، حضور نظامي در افغانستان، علاوه بر خطراتي كه متوجه كشور اعزام كننده مي كند، فشار اقتصادي شديدي را نيز بر اين كشورها تحميل مي كند. بحران اقتصادي در اروپا، متحدان اصلي آمريكا را يكي يكي از اين كشور جدا مي كند و مسلماً شرايط در آينده براي ايالات متحده سخت تر خواهد شد.
هلاكت پنج آمريكايي
به گزارش خبرگزاري آريا، «ذبيح الله مجاهد»، سخنگوي طالبان، اعلام كرد: شبه نظاميان وابسته به اين گروه ديروز دو دستگاه تانك اشغالگران را در منطقه «شين كورك» ولايت «كنر» در شرق افغانستان منهدم كردند. به گفته وي، در اين حمله، پنج نظامي آمريكايي به هلاكت رسيدند. ناتو نيز اعلام كرد، در پي تيراندازي به سوي هلي كوپتر ناتو در منطقه «اسپين بولداگ» واقع در ولايت قندهار، اين هلي كوپتر نيز دست به حمله متقابل زد و 20 شورشي را كشت. اين نحوه گزارش، آشكارا نشان مي دهد كه اكثر قربانيان حمله مذكور به احتمال زياد، افراد غيرنظامي بوده اند.
آموزش شبه نظاميان
در استراليا
يك مقام استراليايي به خبرنگاران گفت: شماري از شبه نظاميان افغان به طور محرمانه در استراليا آموزش مي بينند.
به گزارش ايسنا، «آنگوس هوستون» افزود، اين افراد پس از طي كردن دوره هاي آموزشي، به افغانستان انتقال داده مي شوند تا با شبه نظاميان طالبان بجنگند.
هوستون به خبرنگاران گفت: اين شبه نظاميان در كنار نيروهاي ويژه استراليايي در افغانستان مستقر خواهند شد.قرار است يك گروه از افسران استراليايي در افغانستان مستقر شوند. هم اكنون اين كشور داراي 1550 سرباز در ولايت «اروزگان» افغانستان است.
وي افزود: آموزش افرادي كه قرار است در كنار ما عليه طالبان مبارزه كنند، اقدامي ضروري است.

 



30شهيد و 72 مجروح در تازه ترين عمليات تروريستي عراق

انفجار انتحاري در استان «ديالي» عراق،30 شهيد و 72 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، صبح ديروز يك تروريست با حمل بمب به داخل قهوه خانه اي در شهر « بلدروز« آن را درميان مشتريان منفجر كرد. اين انفجار حداقل 30 شهيد و 72 مجروح برجاي گذاشت. درميان شهدا، چهار زن و سه كودك ديده شده اند. تا عصر ديروز كسي يا گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است.» «بلدروز» در 60 كيلومتري شمال شرق «بغداد» قرار دارد.
به گفته منابع بيمارستاني شهر «بعقوبه» كه در 35 كيلومتري «بلدروز» قرار دارد، احتمال افزايش شمار قربانيان اين حادثه وجود دارد.
اكثر ساكنان شهر «بلدروز» كرد هستند و اين شهر طي سالهاي گذشته شاهد انفجارهاي خونين زيادي بوده است.
خبر ديگر از عراق اينكه، گروه «التغيير» (اصلاحات) از ائتلاف كردستان اين كشور خارج شد. اين گروه، ائتلاف كردستان عراق را تحت سلطه دوحزب دموكرات و اتحاديه ميهني مي داند.
آخرين كارشكني هاي آمريكا
به گزارش خبرگزاري فارس، در حالي كه گروه هاي عراقي مصمم هستند امروز جلسه پارلمان را تشكيل دهند، واشنگتن آخرين تلاش هايش را براي تشكيل نشدن دولت در عراق، انجام مي دهد. در همين راستا، يك منبع آگاه اعلام كرد، واشنگتن به كردها تضمين هايي براي ائتلاف با فهرست «اياد علاوي» داده است. دولت واشنگتن اگر بتواند چنين ائتلافي را ايجاد كند، شكاف ها ميان ائتلاف هاي پيروز عراقي بيشتر خواهد شد.
اين در حالي است كه ائتلاف كردستان عراق اعلام كرد، در صورت تداوم مخالفت هاي «العراقيه» (تحت رهبري علاوي) در روند تشكيل دولت جديد، اين ائتلاف (كردستان) به همراه ساير گروه هاي سياسي و در غياب العراقيه، نشست (امروز) پارلمان را برگزار خواهد كرد. ظاهرا نمايندگان وابسته به العراقيه در جلسه امروز پارلمان حضور نخواهند داشت.
شيخ الازهر به عراق مي رود
در پي دعوت رسمي از دكتر «احمد الطيب» شيخ الازهر براي سفر به عراق؛ وي به زودي پس از تشكيل دولت مشاركت ملي عراق، عازم اين كشور خواهد شد تا با آيت الله «سيد علي سيستاني» مرجع عالي شيعيان در نجف ديدار كند.«احمد عبدالغفور السامرائي» رئيس دفتر اوقاف اهل تسنن و «سيد صالح الحيدري» رئيس دفتر اوقاف شيعه در سفر اخير خود به مصر، 21 سپتامبر (دوم مهر) گذشته با شيخ الازهر در قاهره ديدار و از وي به طور رسمي براي سفر به عراق دعوت كرده بودند.
يك منبع آگاه نزديك به شيخ الازهر در اين باره گفت زمان دقيق اين سفر پس از تشكيل دولت مشاركت ملي عراق اعلام خواهد شد و شيخ الازهر با سفر به عراق، با برخي از مراجع ديني بزرگ شيعه مانند آيت الله سيستاني در نجف و علماي اهل سنت نيز ديدار خواهد كرد و با آنها درباره راهكارهاي مناسب براي ايجاد همگرايي بيشتر ميان علماي ديني بغداد و قاهره و ساير نقاط جهان اسلام رايزني مي كند.

 



مقام فرانسوي : زيان پالايشگاه ها به صدها ميليون دلار مي رسد

رئيس اتحاديه صنايع نفت فرانسه از زيان صدها ميليون يورويي صنعت پالايش اين كشور در نتيجه اعتصاب هاي اخير خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از فرانس 24، «ژان لوئي شيلانسكي» از ادامه كمبود سوخت در جايگاه هاي فرانسه خبر داد و گفت: «روز پنج شنبه 15 درصد جايگاه ها فاقد سوخت كافي بودند.»
وي همچنين درباره پيامدهاي ناشي از اعتصاب در 12 پالايشگاه فرانسه گفت: «ما رقم دقيقي از ميزان خسارت مالي نداريم اما براساس ارزيابي هاي اوليه، بر اثر اين اعتصاب ها زيان شديدي به صنعت پالايش فرانسه وارد شده است و اين رقم به چندصد ميليون يورو مي رسد.»
البته بايد توجه داشت كه اين خسارت فقط مربوط به بخش نفت فرانسه است و با توجه به آماري كه دولت درباره زيان روزانه 400 ميليون يورو (560 ميليون دلار) در نتيجه اعتصابات ارائه كرد مي توان حدس زد كه در سه هفته اخير دولت پاريس بيش از 10 ميليارد دلار خسارت ديده است.

 



حمايت چهره هاي سياسي لبنان از سخنان سيدحسن نصرالله عليه دادگاه حريري

سرويس خارجي-
سخنراني دبيركل حزب الله لبنان درباره دادگاه ترور حريري بازتاب و واكنش هاي زيادي را در محافل سياسي و رسانه اي لبنان به دنبال داشت.
رسانه هاي جمعي لبنان در واكنش به اظهارات سيدحسن نصرالله با تاييد مواضع دبيركل حزب الله لبنان در مورد اعتماد نكردن به بازرسان دادگاه حريري اظهار داشتند، لبناني ها به دادگاه ترور حريري اطمينان چنداني ندارند و ضرورتي نمي بينند كه با بازرسان اين دادگاه همكاري كنند.
«امين حطيط» كارشناس مسائل استراتژيك لبنان در اين باره گفت، كساني كه دادگاه ترور حريري را ترتيب دادند بايد مسئوليت و عواقب اين جريان را به عهده بگيرند چرا كه مردم لبنان از دادگاهي كه در صدد ايجاد فتنه در كشور است تنفر دارند.
«ميشل عون» رئيس جريان آزاد ملي لبنان نيز تاكيد كرد، تشكيل دادگاه حريري در پارلمان و از سوي رئيس جمهور لبنان تصويب نشده و لبناني ها اين دادگاه را به رسميت نمي شناسند.
وي در گفت وگو با شبكه «المنار» در تاييد اظهارات اخير سيد «حسن نصرالله» دبيركل حزب الله لبنان تاكيد كرد كه اصلا وجود دادگاه ترور حريري در لبنان را به رسميت نمي شناسد، چون اين دادگاه از سوي سازمان ملل و برخلاف ميلي لبناني ها تحميل شده است، به همين علت لبنانيها مشكلي در نداشتن تعامل با اين دادگاه نمي بينند.
عون افزود: به همين علت اين پرونده ها چه به آمريكا برسد، يا به فرانسوي ها داده شود يا در دست صهيونيست ها يا هر كشور عربي و خارجي قرار گيرد، اقدامي مردود است.
رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان نيز ورود غيرقانوني و غيراخلاقي بازرسان دادگاه حريري به مطب بيماري هاي زنان را محكوم و آن را در راستاي جاسوسي براي اسرائيل دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از الانتقاد نت، «وليد جنبلاط» اقدامات غيراخلاقي بازرسان كميته تحقيق ترور رفيق حريري در تجاوز به حريم خصوصي زنان لبناني را محكوم كرده و اظهار داشت كه علت پيگيري هاي سياسي، امنيتي و اخلاقي سيد «حسن نصرالله» دبيركل حزب الله لبنان در اين باره را درك مي كند.
رئيس دروزي هاي لبنان افزود، اگر ارائه تمامي پرونده هاي لبناني ها به دستگاههاي امنيتي غرب و در نتيجه اسرائيل درست باشد، اين اقدام سيطره سياسي و امنيتي رژيم صهيونيستي و غرب بر نسل آينده لبنان را كامل مي كند.
گفتني است در پي حضور غيرقانوني دو تن از بازرسان كميته تحقيق در دادگاه حريري در يك مطب بيماري هاي زنان و تحقيق و تفحص از پرونده هاي پزشكي زنان در ضاحيه بيروت تعدادي از زنان اين كشور كه قريب به 150 نفر مي شدند به سوي اين افراد حمله كردند.

 



تركيه: قبرس يوناني نشين را به رسميت نمي شناسيم

وزير اموراتحاديه اروپاي تركيه اظهار داشت كه كشورش قبرس يوناني نشين را به رسميت نمي شناسد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «اغمان باغيس» در شصت و پنجمين ديدار خود با مقامات اروپايي در مورد مسايل مربوط به پيوستن كشورش به اتحاديه اروپا اعلام كرد كه آنكارا قبرس يوناني نشين را به عنوان دولت اداره كننده و رسمي قبرس به رسميت نمي شناسد.وي تاكيد كرد، تركيه خواستار تشكيل دو دولت مستقل، دو پارلمان و دو ملت مختلف در قبرس است.مقامات اتحاديه اروپا يكي از اصلي ترين موانع پيش روي آنكارا براي عضويت در اين اتحاديه را مسائل مربوط به استقلال قبرس مي دانند. در اين ميان برخي كشورهاي اروپايي نظير فرانسه و آلمان ضمن مخالفت با عضويت سريع و قطعي تركيه در اتحاديه اروپا خواستار حل و فصل مناقشه قبرس با مشاركت مستقيم تركيه هستند. تاكيد دوباره مقامات تركيه مبني بر به رسميت نشناختن قبرس يوناني نشين به عنوان دولت و حكومت قبرس نشان دهنده عقب نشيني نكردن آنكارا از مواضع قبلي خود در اين مناقشه است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14