(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 9 آبان 1389- شماره 19777

كوتاه اقتصادي
رئيس جمهور: تا 2 سال ديگر هيچكس دغدغه مسكن نخواهد داشت
افتتاح نخستين مركز جشنواره دائمي پوشاك
پرداخت سود به حساب هاي يارانه اي مردم
رقابت شركت هاي خارجي براي سرمايه گذاري در ايران
وزارت مسكن و شهرسازي: هيچ منعي براي ثبت نام مسكن مهر وجود ندارد
يك نفر از هر 3 آمريكايي فقيرند



كوتاه اقتصادي

¤ مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران گفت: تا پايان سال جاري، بنزين، نفت گاز و نفت سفيد بااستاندارد «يورو چهار» و «يورو پنج» در جايگاه عرضه سوخت كشور توزيع مي شود.
¤ حجم ذخيره سازي گندم تا پايان سال 89، به 5/8 ميليون تن در سال خواهد رسيد. حميد عليخاني، معاون وزير بازرگاني با بيان اين مطلب گفت: براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته قرار است تا پايان سال ظرفيت سيلوهاي كشور به مرز 5/8 ميليون تن برسد.
¤ توليد انواع خودروي سواري،تجاري و وانت در شركت هاي تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) از ابتداي سال جاري تا پايان مهرماه از مرز 842 هزار دستگاه گذشت به گونه اي كه توليد سواري 19 درصد و خودروهاي تجاري 25 درصد رشد داشتند.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5564، 5568، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 7770، 7773، 7729، 7786 الي 7788، 7790 الي 7795، 7797، 8840 الي 8847، از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ مدير امور ناظرين و تالارهاي بورس كالا گفت: بورس كالا 5 پيشنهاد را براي اصلاح دستورالعمل ثبت سفارش كالا به سازمان بورس ارائه كرده كه در حال حاضر براي تصويب به دبيرخانه شوراي اقتصاد ارسال شده است.
¤ 10 شعبه جديد بانك صنعت و معدن بطور همزمان در سراسر كشور گشايش يافت.روابط عمومي بانك صنعت و معدن گزارش داد: محمدرضا پيشرو رئيس هيأت مديره و مديرعامل بانك صنعت و معدن، در مراسم گشايش همزمان اين شعب در شهرستان گلپايگان گفت: حضور بانك ها يكي از شاخص هاي اصلي توسعه در مناطق است.
¤ وزير رفاه و تأمين اجتماعي از اتمام فاز اول واريز يارانه نقدي به حساب شهروندان تا دو هفته ديگر خبر داد. صادق محصولي گفت: ميزان يارانه هاي نقدي ماهانه به زودي اعلام مي شود. وي افزود: واريز يارانه نقدي در استانها به احتمال زياد تا دو هفته ديگر تمام مي شود.
¤ روابط عمومي اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: مايع ظرفشويي با نام تجارتي جعلي «اقبال» غير استاندارد است.
¤ پس از انجام عمليات كابل برگردان در مركز مخابرات نبوت پيش شماره هاي 7790 الي 7793 به 7794 تغيير خواهد كرد.
¤ مدير پروژه فاز 14 ميدان گازي پارس جنوبي در شركت مهندسي و ساخت تأسيسات دريايي ايران از فعاليت هاي مهندسي خط لوله اين فاز خبر داد و گفت: مذاكرات با يكي از شركت هاي زير مجموعه تأسيسات دريايي به منظور واگذاري حفاري 22 حلقه چاه اين ميدان كه شرح كار شركت را در اين پروژه تشكيل مي دهد، در دست اجراست.
¤ طي حكمي از سوي «مجيد نامجو» وزير نيرو، علي ذبيحي به عنوان قائم مقام وزير نيرو منصوب شد.ذبيحي عضويت در هيأت علمي دانشگاه صنعت آب و برق شهيد عباسپور و نيز مدير عاملي سازمان تأمين اجتماعي را در سابقه كاري خود دارد.

 



با حمايت دولت و اقدامات بانك ها
رئيس جمهور: تا 2 سال ديگر هيچكس دغدغه مسكن نخواهد داشت

رئيس جمهور با تاكيد بر پشتيباني و تداوم فعاليت شبكه بانكي گفت : اميد است تا دو سال ديگر هيچكس دغدغه مسكن نداشته باشد.
محمود احمدي نژاد ديروز در همايش بزرگ «نظام بانكي در مسير توسعه و تحول كشور» افزود: نيازهاي اوليه زندگي نظير ازدواج بايد با قرض الحسنه ميسر باشد و نبايد در نظام بانكي به سمتي رفت كه سنت قرض الحسنه به حاشيه كشيده شود.
وي با تاكيد بر اين كه سنت قرض الحسنه بايد در متن فعاليت نظام بانكي كشور باشد خاطرنشان كرد: كساني كه مي خواهند سرمايه گذاري كنند در عقود اسلامي مشاركت كنند.
وي شبكه بانكي را به فرآيند گردش خون در بدن تشبيه كرد و گفت؛ شبكه بانكي بايد پول و منابع را به موقع، به اندازه و با كيفيت مناسب در اختيار سلول ها و بخش هاي مختلف اقتصاد قرار دهد.
وي تاكيد كرد: سلامت و بالندگي اقتصاد به طور كامل متكي و وابسته به چرخش كار در نظام بانكي است.
رئيس جمهور اقدامات صورت گرفته از سوي خادمان نظام بانكي كشور در سال هاي اخير را بسيار ارزشمند خواند و با اشاره به كنترل قيمت مسكن در جامعه گفت: خادمان نظام بانكي در بخش مسكن يك بار و براي هميشه داستان پرش هاي پلكاني در قيمت مسكن را كنترل كردند و در چارچوب سياست هاي اتخاذ شده هم توليد مسكن در كشور اضافه شده است و هم افزايش هاي جهشي در قيمت مسكن از فضاي اقتصاد ايران بيرون رفته است.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: با پشتيباني و تداوم فعاليت شبكه بانكي در اين راستا اميد است تا دو سال ديگرمسكن از فهرست دغدغه هاي مردم خارج شود.
وي در ادامه نقش نظام بانكي در حمايت از توليد را اقدامي بسيار بزرگ خواند و گفت: هم اكنون يك جهش در سرمايه گذاري و توليد در كشور را شاهد هستيم كه تحقق آن بدون فعاليت بانك ها غيرممكن بود.
رئيس جمهور افزود: بدون بانك محال است بخش توليد بتواند تنفس و رشد كند.
رئيس جمهور با بيان اين كه در بخش بنگاه هاي كوچك اتفاق بزرگي را شاهد بوده ايم گفت: يك ميليون و چند صد هزار شغل با حمايت نظام بانكي در يك بازه زماني كوتاه ايجاد شده است.
وي با انتقاد از اين كه برخي با ناسپاسي اين خدمت بزرگ نظام بانكي را زير سوال مي برند افزود:همه جا انحراف پيدا مي شود اما انحراف صورت گرفته در اين بخش در سطح بسيار كمي است.
وي با اشاره به سخنان نماينده بانك هاي دولتي در اين همايش درباره گذر موفق نظام بانكي ايران از بحران مالي جهاني افزود: غربي ها تلاش داشتند كه بانك هاي ما متلاشي شود اما بانك هاي ما ايستاده اند و به شكل مطلوبي فعاليت خود را ادامه مي دهند.
احمدي نژاد با تقدير از نظام بانكي در اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها گفت: در جريان اجراي اين قانون تعداد زيادي حساب بانكي افتتاح شد، كنترل گرديد و مبالغ يارانه واريز شد و از اين پس به عنوان حساب فعال كار خواهد كرد.
وي در ادامه اقدامات صورت گرفته از سوي نظام بانكي در حمايت از سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز كشور را به عنوان يك موقعيت شناسي و هوشمندي ياد كرد و گفت: كشورهاي خارجي ذخاير ايران را در سطح صد ميليارد دلار تخمين زده اند اما بخش هايي نيز قطعا وجود دارد كه اعلام نشده تا از دست اندازي بد اخلاقان در امان باشد.
وي از حضور نظام بانكي در حوزه سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز به عنوان فرصتي براي تقويت بانك هاي ايراني نام برد و گفت: اين وضعيت فرصتي براي حضور بانك هاي ايران در عرصه هاي جهاني است.
اين گزارش حاكي است: پيش از سخنان رئيس جمهور، شمس الدين حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي از انعقاد تفاهم نامه اي سه جانبه در راستاي هدفمند كردن يارانه ها براي حمايت از بخش توليد خبر داد و گفت: اين تفاهم نامه ميان سازمان هدفمندسازي يارانه ها، نظام بانكي و دستگاه هاي اجرايي كشور منعقد شده است.
وي با بيان آنكه در راستاي اين تفاهم نامه دو قرارداد نيز منعقد شده اظهار داشت: يك قرارداد توسط سازمان هدفمندسازي يارانه ها و بانك ها و ديگري نيز در چارچوب اولويت هاي مصوب كارگروه بين بانك ها و مشتري منعقد شده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح كرد: دولت نهم و دهم بي ترديد بيش از دولت هاي قبلي به نظام بانكي و مالي كشور توجه كرده و اين در حالي است كه بازار سرمايه بعنوان يكي از مهمترين بخش هاي اقتصادي دوره تحولات را پشت سر گذاشته است.
حسيني با اشاره به ابلاغ قانون جامع بازار سرمايه در سال 1384 گفت: بر همين اساس بخش حاكميت و نظارت از بخش هاي اجرايي در بازار سرمايه كشور تفكيك شد و هم اكنون سازمان بورس و اوراق بهادار وظيفه حاكميتي اين بازار را برعهده دارد و بورس هاي اوراق بهادار، كالا و فرابورس نيز در كنار آن به فعاليت هاي خود مي پردازند.
وي ادامه داد: بر همين اساس ارزش بازار سرمايه كشور از حدود 45 هزار ميليارد تومان به 85 هزار ميليارد تومان افزايش يافته و حجم معاملات بازار فرابورس نيز كه از سال گذشته فعاليت خود را آغاز كرده به يكهزار و 600 ميليارد تومان رسيده است. هفته گذشته نيز اين بازار با تامين مالي 500 ميليارد تومان توانست نشان دهد كه مي تواند به كمك اقتصاد ايران بيايد.
حسيني با اشاره به افتتاح صندوق ارزي ايرانيان در سال جاري و ورود ابزارهايي جديد همانند صكوك در آينده نزديك، گفت: نگاه توصيه اي دولت سبب شد تا فشار به بانك ها كاهش يابد.
دخيره سازي 900 ميليون تن كالاي اساسي
محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي نيز در اين همايش از ذخيره سازي 900 ميليون تن كالاي اساسي خبر داد.
وي گفت: سال گذشته نرخ ارز به درستي در كشور مديريت شد، ضمن آنكه در كشورهايي مانند چين و هند 7/1 درصد ذخاير به طلا اختصاص يافت و اين ميزان در ايران بيش از 15 درصد بود.
رئيس كل بانك مركزي افزود: در حاليكه قيمت هر اونس طلاي جهاني بصورت ميانگين 656 دلار بود چند صد تن طلا وارد كشور كرديم كه امروز قيمت هر اونس طلاي جهاني به 1230 دلار افزايش يافته است، بنابراين در شرايط فعلي، چند ميليارد دلار به ارزش افزوده ذخاير كشور اضافه شده است.
وي با بيان اينكه با مديريت صحيح و تغيير به موقع سبد ارزي چند ميليارد دلار ارزش افزوده به ذخاير ارزي كشور افزوده شده است، تصريح كرد: اگر براي هر سال به 30 تن طلا نياز باشد، ايران براي 10 سال آينده داراي ذخيره طلا است، بنابراين حتي اگر به مدت 10 سال ديگر هم طلا وارد كشور نشود، اتفاقي نخواهد افتاد.
رئيس كل بانك مركزي كنترل نقدينگي، نظارت بر مصرف، اعتبار سنجي مشتريان، ايجاد سيستم يكپارچه اطلاعات و يكسان سازي نرخ سود تسهيلات بانكي را از اقدامات صورت گرفته در نظام بانكي ذكر كرد وافزود: هيچ بانكي نمي تواند بيش از نرخ تعيين شده توسط بانك مركزي سود به سپرده ها پرداخت نمايد.
وي يكي ديگر از اقدامات صورت گرفته با توجه به بحث تحريم ها و احتمال بلوكه شدن سپرده هاي ارزي ايران در برخي از كشورها را انتقال اين سپرده ها به داخل كشور اعلام كرد و گفت: اين كار منجر شده كه 75 ميليارد دلار از پروژه هاي داخلي تامين مالي شود.
وي از دخيره سازي 900 ميليون تن كالاي اساسي در كشور خبر داد و گفت: با كوچكترين تهاجم اين ميزان كالاي اساسي ذخيره شده بعنوان پشتوانه قوي توزيع خواهد شد.
وي رقم تسهيلاتي صادراتي را در حال حاضر 24 هزار ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: مقرر شده بود كه 476 هزار ميليارد ريال تسهيلات به بنگاههاي زودبازده پرداخت شود كه تاكنون 257 هزار ميليارد ريال قرارداد منعقد شده كه منجر به ايجاد يك ميليون و 763 هزار و 381 شغل شده و تا پايان سال جاري بقيه اين رقم نيز عملياتي خواهد شد.
رئيس كل بانك مركزي رقم نقدينگي پايان سال 88 را با اعمال سياستهاي انقباضي 2 هزار و 333 ميليارد ريال با رشد 9/23 درصد ذكر و بيان كرد: رقم نقدينگي كشور در روز جاري 2 هزار و 561 ميليارد ريال با رشد 7/23 درصدي نسبت به هفته مشابه سال گذشته است.
بهمني اظهار داشت: سيستم بانكي با حدود 18 هزار واحد بانكي به غير از صندوق هاي قرض الحسنه و تعاوني ها و موسسات مالي و اعتباري 190 هزار پرسنل دارد. در صورتي كه واحدهاي مذكور نيز جزء آمار تلقي شود حدود يك ميليون نفر تحت پوشش شبكه بانكي قرار مي گيرند.

 



افتتاح نخستين مركز جشنواره دائمي پوشاك

نخستين مركز جشنواره دائمي پوشاك با حضور رئيس مركز اصناف و بازرگانان و رئيس اتحاديه كشوري پوشاك آغاز بكار كرد.
34 مركز تجاري به عنوان نمايشگاه هاي دائمي پوشاك در تهران و 30 مركز استان راه اندازي مي شود كه تعداد اين مراكز در تهران 4 نمايشگاه خواهد بود. اين مراكز تجاري پوشاك، با هدف تمركز واحدهاي صنفي پوشاك و ايجاد مكاني براي برگزاري فروش هاي فوق العاده راه اندازي مي شود.
مركز تجاري پوشاك كه در شهرك وليعصر تهران واقع است، در سه فاز ساخته خواهد شد. فاز نخست اين مركز كه شامل 300 واحدصنفي است ديروز افتتاح شد و در پايان عمليات ساخت، تعداد واحدهاي صنفي در آن به 700 واحد خواهد رسيد.
جلوگيري از قاچاق
رئيس اتحاديه كشوري پوشاك گفت: با توسعه 34 مركز دائمي عرضه پوشاك و حمايت از توليد داخل از قاچاق پوشاك جلوگيري كنيم.
ابوالقاسم شيرازي با بيان اينكه در توسعه اين مراكز به دنبال الگوسازي براي حجاب و عفاف در صنف پوشاك هستيم، در خصوص عرضه كالاي خارجي در اين مراكز گفت: ما نمي گوييم كه عرضه كالاي خارجي ممنوع است چرا كه واردكنندگان با تعرفه تعيين شده مي توانند بصورت قانوني پوشاك مورد نياز كشور را وارد كنند اما هدف ما در اين طرح حمايت از توليد داخلي است تا بتوانيم از قاچاق پوشاك جلوگيري كنيم.
رئيس اتحاديه كشوري پوشاك گفت: ستادهاي دائمي نظارت در اين مراكز در سراسر كشور حضور خواهند داشت تا از عرضه پوشاك قاچاق جلوگيري شده و عمدتا پوشاك ايراني عرضه شود.
توقف برگزاري نمايشگاه هاي پاييزه و بهاره
رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني گفت: با توسعه مراكز و جشنواره دائمي عرضه كالا بزودي از برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم پاييزه و بهاره جلوگيري مي كنيم.
حسن رادمرد در مراسم آغاز به كار اولين مركز جشنواره دائمي پوشاك اظهار داشت: در راستاي ساماندهي مد و لباس، وزارت بازرگاني مكلف شده است تا مكان هايي را براي عرضه پوشاك اسلامي ايراني در نقاط مختلف تهران و مراكز استان ها ايجاد كند.
وي افزود: هدف از ايجاد اين مراكز عرضه پوشاك ايراني اسلامي، برگزاري جشنواره دائمي پوشاك با قيمت و كيفيت مناسب در راستاي هدفمندي يارانه ها، حمايت از توليدات داخلي و برندسازي در صنف پوشاك است.
وي با اشاره به اينكه در اين مراكز كالاهاي مختلف با تخفيف 15 تا 20درصدي عرضه مي شود، اظهار داشت: در اين مراكز ستادهاي قيمت گذاري توسط اتحاديه استقرار پيدا مي كند و كنترل قيمت ها توسط بازرسين سازمان بازرگاني، بازرسين اصناف و تعزيرات حكومتي رصد مي شود.

 



مديرعامل بانك سپه خبر داد
پرداخت سود به حساب هاي يارانه اي مردم

مديرعامل بانك سپه با اعلام اينكه جزئيات پرداخت سود به يارانه ها در حساب مردم اعلام مي شود، به تشريح اقدامات بانك ها براي پرداخت تسهيلات ارزان قيمت بانكي به صنايع و بخش حمل ونقل پرداخت.
رامين پاشايي فام در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه اجراي صحيح قانون هدفمندي يارانه ها، شرط اصلي و لازم آن است اظهار داشت: براي اجراي صحيح قانون نيز نياز است تا همه مردم، مسئولان، دست اندركاران و عاملان اقتصادي و نيز بانكها دست در دست يكديگر دهند تا به اين قانون كه روزگاري اجراي آن آرزوي اقتصاددانان كشور بوده، جامه عمل بپوشد.
پاشايي فام، اقدامات بانكها در جريان اجراي قانون، به حمايت از توليد و صنايع به منظور بازسازي و بهينه سازي دستگاهها به منظور استفاده بهينه از انرژي اشاره كرد و گفت: بانك به عاملين اقتصادي و صنايع، با تشخيص وزارت صنايع يا وزارت راه و ترابري، تسهيلاتي را با هدف مذكور پرداخت خواهد كرد.
وي افزود: در اين ارتباط تفاهم نامه اي با وزارت صنايع و معادن بسته شده كه طي آن، منابعي كه دولت در اختيار بانكها قرار خواهد داد و نيز معادل همين ميزان از سوي بانك، در قالب تسهيلات 3 تا 5 ساله در اختيار صنايع معرفي شده از سوي وزارت صنايع به منظور اصلاح و تغيير تكنولوژي قرار خواهد گرفت.مديرعامل بانك سپه با بيان اينكه اين تفاهم نامه 10 تا 15 روزي است كه نهايي شده افزود: با معرفي وزارت صنايع بالغ بر 10 هزار ميليارد ريال كه 50 درصد آن توسط دولت تامين مي شود، در اختيار صنايع قرار مي گيرد.مديرعامل بانك سپه با اشاره به نقش ديگر بانكها در جريان اجراي قانون هدفمندي يارانه ها اظهار داشت: از ديگر نقشهاي بانكها، مربوط به بحث انرژي و سوخت حمل ونقل عمومي است. در اين حوزه با تغيير قيمت حاملهاي انرژي، حمل ونقل عمومي نيز متاثر مي شود كه نياز به جبران اين ما به التفاوت خواهد بود.
وي افزود: براساس تقسيم كاري كه بين بانكهاي عامل در اين ارتباط صورت گرفته، هر يك از بانكها، متولي پرداخت تسهيلات به دارندگان وسايط نقليه عمومي شده اند كه از طريق اين تسهيلات هزينه هاي مربوط به سوخت آنها تامين خواهد شد.
پاشايي فام اضافه كرد: در قالب تقسيم كار مذكور و نيز تفاهم نامه اي كه با اتحاديه هاي مربوطه منعقد شده، مبلغ يكهزار و 100 ميليارد ريال از طريق تسهيلات در اختيار 210 هزار واحدي قرار گرفت كه در حوزه حمل ونقل عمومي به صورت آژانس فعاليت خواهند داشت. حداكثر سود اين تسهيلات نيز 12 درصد خواهد بود.پاشايي فام در پاسخ به اين سوال كه آيا سودي براي حسابهاي يارانه در نظر گرفته شده است يا خير افزود: جزئيات سود اعلام خواهد شد و قطعا ستاد طرح تحول برنامه ريزي هاي لازم را صورت داده تا منافع حاصل از اجراي قانون به خود مردم بازگردد.

 



وزير بازرگاني در گفت وگو با رسانه هاي خارجي اعلام كرد
رقابت شركت هاي خارجي براي سرمايه گذاري در ايران

با وجود تحريم هاي ظالمانه عليه ايران توسط كشورهاي سلطه گر اما بسياري از شركت هاي خارجي خواهان افزايش تجارت با ايران هستند و براي سرمايه گذاري در كشورمان با يكديگر به رقابت مي پردازند.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني در نشست خبري با نمايندگان رسانه هاي خارجي، به كشورهاي علاقه مند براي سرمايه گذاري در حوزه نفت و انرژي ايران توصيه كرد تا از فرصت موجود كه امنيت پايدار انرژي را براي آنها به ارمغان مي آورد، استفاده كنند.
وزير بازرگاني گفت: بسياري از كشورها اعلام كرده اند روابط تجاري خود را با ايران ادامه مي دهند و فشارهاي آمريكا و اروپا تأثيري بر مناسبات آنها ندارد و اين موضوع نشان مي دهد يكجانبه گرايي آمريكايي شكست خورده است.
وزير بازرگاني در اين نشست همچنين به پرسش هاي مطرح شده از سوي خبرنگاران خارجي در خصوص وضعيت صادرات غيرنفتي، آثار تحريم بر تجارت، وضعيت مبادلات با كشورهاي مختلف، پروژه هاي خدمات فني و مهندسي و سرمايه گذاري در حوزه نفت و انرژي پاسخ داد.
وزير بازرگاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آمار رضايت بخش صادرات غيرنفتي در شش ماه نخست امسال گفت: صادرات غيرنفتي در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 123 درصدي را تجربه كرد.
به گفته وي، در طول برنامه چهارم توسعه كه در سالهاي 2005 تا 2009 ميلادي اجرا شد قرار بود ميزان صادرات غيرنفتي به 53 ميليارد دلار برسد حال آنكه اين رقم به 6/99 ميليارد دلار رسيد كه نشان از رشد 185 درصدي تحقق برنامه ها دارد.
غضنفري سپس به رشد 25 درصدي مشاركت كنندگان خارجي در نمايشگاه هاي ايران نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره كرد و گفت: 48 درصد شركت كنندگان در نمايشگاه هاي ايران خارجي هستند.
وزير بازرگاني توضيح داد كه در اين مدت 70 كشور بويژه آلمان، فرانسه، ايتاليا، انگلستان و كره جنوبي در نمايشگاه هاي ايران حضور يافته اند.
وزير بازرگاني همچنين در بخشي از اظهاراتش در پاسخ به خبرنگاري از جمهوري آذربايجان درباره وضعيت مناسبات دو كشور، مبادلات ايران و اروپا در سال 2010 ميلادي و تأثير تحريم هاي بين المللي، گفت: روابط سياسي ايران و جمهوري آذربايجان روبه توسعه است.
وي ادامه داد: ميزان مبادلات دو كشور بر اساس گزارشات سال 2009 ميلادي افزون بر 550 ميليون دلار است كه با كمي تلاش بيشتر مي توانيم آن را به يك ميليارد دلار برسانيم.
غضنفري درباره روابط ايران و اروپا نيز با ذكر چند مثال در خصوص رقم مبادلات با اين كشورها گفت: روابط همچون گذشته در حوزه تجارت ادامه دارد.
وي با بيان اينكه حجم مبادلات تجاري ايران با فرانسه در سال 2009 ميلادي نزديك به يك ميليارد دلار برآورد شده، اظهار داشت: روابط با ساير كشورها بر اساس روند قبلي ادامه دارد و تغيير چنداني نكرده است.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري از كره جنوبي درباره روابط تهران و سئول و تأثير تحريم تجاري، گفت: تاكنون تحريم ها اثري بر روي تجارت ما با كشورهاي ديگر نداشته، دليل بسيار ساده اي دارد اگر قطعنامه اول مؤثر بود دومي صادر نمي شد و به همين ترتيب اگر هر كدام از اين قطعنامه ها روند مبادلات ايران را دچار اخلال مي كردند به قطعنامه چهارمي نمي رسيد.
غضنفري با تأكيد بر اينكه تحريم ها در قرن21 اثرگذار نيستند دليل اين امر را روابط تجاري ملت ها با يكديگر دانست.

 



وزارت مسكن و شهرسازي: هيچ منعي براي ثبت نام مسكن مهر وجود ندارد

وزارت مسكن و شهرسازي با رد ادعاي برخي خبرگزاري ها پيرامون توقف ثبت نام مسكن مهر اعلام كرد: هيچ منعي براي ثبت نام مسكن مهر وجود ندارد و ثبت نام از متقاضيان مسكن مهر مطابق روال گذشته صورت مي گيرد.
وزارت مسكن و شهرسازي در پاسخ به ادعاي برخي خبرگزاري ها و سايت ها با عنوان «توقف ثبت نام مسكن مهر» تصريح كرد: هر طرحي بايد با توجه به اهداف و همچنين محدوديت هاي مترتب بر آن مورد ارزيابي قرار گيرد بر همين اساس هر چند با توجه به حجم و گستره مسكن مهر و مهيا نبودن برخي از پيش نيازهاي ساخت مسكن، اين طرح در ابتدا از سرعت مورد انتظار برخوردار نبود اما با اين حال با تدابير صورت گرفته، خصوصا از ابتداي دولت دهم، شاهد سرعت مناسب اين طرح در شرايط كنوني مي باشيم.
در ادامه اين گزارش آمده است: در حال حاضر تعداد واحدهاي در مرحله پي سازي، اسكلت، سفت كاري و نازك كاري در مجموع به يك ميليون و 830 هزار واحد رسيده است كه نسبت به ابتداي كار دولت دهم از رشد قابل توجهي برخوردار مي باشد. براين اساس با روند كنوني تا يك سال آتي، تقريبا كليه واحدهاي مزبور، تكميل و تحويل خواهد شد.وزارت مسكن و شهرسازي تاكيد كرده است: در رابطه با طرح هدفمند كردن يارانه ها با توجه به تدابير اتخاذ شده از سوي دولت و مجلس مبني بر اختصاص 30 درصد منابع حاصل از آزادسازي يارانه ها به بخش توليد، انتظار مي رود تأثيرات ناشي از اين طرح بر بخش توليد، از جمله توليد مسكن مديريت شود.
در اين راستا با توجه به اينكه نهاده هاي توليد مسكن از انرژي بري بالايي برخوردار مي باشد، هماهنگي هاي لازم ميان وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، اقتصاد، صنايع و معادن، بازرگاني و ستاد طرح تحول اقتصادي صورت پذيرفته است تا ضمن انديشيدن تمهيدات لازم، با تخصيص سهم مناسبي از يارانه ها به اين بخش، شاهد حداقل تأثيرات طرح هدفمند كردن يارانه ها بر بخش مسكن باشيم.

 



پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ اعلام كرد
يك نفر از هر 3 آمريكايي فقيرند

پايگاه اينترنتي «گلوبال ريسرچ» در تحليلي از گسترش فقر در ميان آمريكائيان خبر داد و اعلام كرد: از هر 3 شهروند آمريكايي، يك نفر درآمد كافي براي گذران زندگي ندارد و بيش از 6/43 ميليون نفر در اين كشور
زير خط فقر هستند.
براساس اين گزارش: اخيراً اداره آمار آمريكا گزارشي درباره روند درآمدي از جمله متوسط درآمد، نابرابري درآمدي و پوشش بيمه هاي بهداشتي در اين كشور بين سال هاي 2008 تا 2009 را منتشر ساخته است. اين در حالي است كه نرخ بيكاري در آمريكا از 4/7 درصد در دسامبر 2008 به 10 درصد در دسامبر 2009 رسيده است.
داده هاي اداره آمار آمريكا حاكي از اين است كه در سال 2009 از هر سه آمريكايي يك نفر از آنان از ميزان درآمدي حدود 45 هزار دلار براي يك خانواده 4 نفره برخوردار بوده كه مي توان گفت براي دخل و خرج و تامين نيازهاي اساسي كافي نبوده است. از سوي ديگر اين گزارش همچنين افزايش چشمگير در نرخ فقر و تعداد افراد فاقد بيمه درماني و نيز كاهش درآمد متوسط براي گروههاي مختلف جمعيتي را نشان مي دهد.
براساس اين گزارش، در سال 2009 حدود 6/43 ميليون آمريكايي زير خط فقر رسمي بوده اند. در واقع نرخ فقر درآمدي براي تمامي گروه هاي قومي و نژادي به استثناي آسيايي ها از 2/13 درصد در سال 2008 به 3/14 درصد در سال 2009 افزايش يافته است. در واقع ميزان افرادي كه زير خط فقر زندگي مي كنند براي سومين سال پياپي افزايش نشان مي دهد. گلوبال ريسرچ در ادامه افزوده است: تمامي پژوهش هاي انجام گرفته توسط گالوپ و ديگر مراكز نظرسنجي و تحليل هاي بودجه اي وزارت بازرگاني و سازمان هاي متعدد پژوهشي غيردولتي نيز حاكي از اين است كه كمترين درآمد لازم براي امرار معاش در حد نيازهاي اساسي براي يك خانواده چهار نفره حدود 45 تا 50 هزار دلار در سال مي باشد. در حالي كه گزارش اداره آمار آمريكا اشاره اي به اين استاندارد ندارد، ولي اطلاعاتي درباره افرادي كه زير خط فقر رسمي زندگي مي كنند را ارائه مي دهد. اين داده ها نشانگر اين واقعيت است كه در سال 2009 از هر سه آمريكايي يك نفر درآمدي حدود 200 درصد كمتر از اين خط فقر داشته، و ميزان اين گونه افراد نيز از سال 2008 تا 2009 بيش از 1/1 درصد و نسبت به سال 2000، حدود 4 درصد بيشتر شده است.
نرخ بيكاري منطقه يورو
از 10 درصد فراتر رفت
با افزايش 67هزار نفري جمعيت بيكاران منطقه يورو طي ماه سپتامبر 2010، نرخ بيكاري كشورهاي عضو اين منطقه در اين ماه از مرز 10 درصد عبور كرد.
مؤسسه آمار اروپا موسوم به يورواستات در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد به دنبال نگراني از وضعيت رشد و رونق اقتصادي اروپا شركتهاي اروپايي همچنان به دنبال كاهش هزينه هاي خود هستند.
براساس اين گزارش: نرخ بيكاري منطقه يورو طي ماه سپتامبر به بيش از 1/10 درصد رسيده است. اين رقم در ماه اوت به 10 درصد رسيده بود.
تعداد كل بيكاران منطقه يورو طي ماه سپتامبر با 67 هزار نفر افزايش نسبت به اوت به بيش از 917/15 ميليون نفر رسيده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14