(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 آبان 1389- شماره 19778

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
اين خنده مسئله دست چندم لب ما بود
رهنمودهاي رهبر انقلاب در قم سرمشق مردم و مسئولان
ضرورت انفاق در راه خدا براي نيل به مقام « مقرّبين »
آيت الله لاريجاني: استقبال از سفر مقام معظم رهبري به قم ادعاي رسانه هاي غربي را باطل كرد
فارين پاليسي: آمريكا بايد فكر حمله به ايران را براي هميشه از سر بيرون كند
صفار هرندي: غرب براي حفظ خود نياز به صف آرايي در برابر تمدن اسلامي دارد
پژوهشكده حج و زيارت تأسيس مي شود
احمديان : نيروگاه بوشهر از حمله «استاكس نت» تاثيري نپذيرفت
پترائوس: ايران ضد طالبان است



اين خنده مسئله دست چندم لب ما بود

چندي پيش با يكي از دوستان؛ محمد كه او هم فرزند شهيدي است؛ فرزند شهيد داوود كريمي، داشتيم مرور مي كرديم خاطرات كودكي را و از شيطنت هاي ايام ماضي، دوران بچگي مي گفتيم و مي خنديديم و گاه اين خنده توأمان با حسرت مي شد و تلخ مي شد و اين فغان كه؛ اي داد بيداد، چه روزگاري بود! شيطنت هاي من بماند؛ مصلحت نيست كه از پرده برون افتد راز اما يكي از بازيگوشي هاي محمد برايم جالب بود. محمد مي گفت: بچه كه بودم گاهي ديوار راست را بالا مي رفتم و يك بار كه در كوچه فوتبال بازي مي كردم، توپ 2 لايه خورد به شيشه پنجره خانه يكي از همسايه ها؛ ملوك خانم و شيشه شكست. ما هم با بچه ها بچگي كرديم و دم گرفتيم اين شعار را كه؛ «ش ش شيشه شكست»! اين خانم هم كه يك مقدار بي اعصاب بود، آمد خانه ما و گلايه كرد از من پيش مادرم. ملوك خانم كه رفت، مادر مرا صدا زد كه؛ محمد! اولاً؛ كوچه جاي فوتبال نيست و ثانياً؛ بعد از اينكه شيشه ملوك خانم با شوت جنابعالي شكست، بايد معذرت خواهي مي كردي و يا شعار مي دادي كه؛ «ش ش شيشه شكست»؟ زود برو حسن آقا شيشه بر و تا شوهر ملوك خانم برنگشته، شيشه را درست كن، اين هم پول. نگذار ملوك خانم پول را حساب كند. بعد هم از او معذرت خواهي كن و هر جوري شده حلاليت طلبي كن و الا شيرم را حلالت نمي كنم. من كه ديدم مادر حسابي از دستم ناراحت است، يواشكي رفتم و در همان عوالم بچگي، از آشپزخانه يكي از ظروفي كه مادر خيلي آن را دوست داشت، آوردم و پيچيدم لاي آگهي روزنامه و با بدسليقگي هر چه تمام تر چسب زدم و آمدم دوباره پيش مادر كه برايت هديه گرفته ام؛ چشمت را ببند، تا 3 مي شمرم باز كن و زودتر بازكني قبول نيست و از اين جور شيرين كاري ها! و ادامه دادم؛ مامان فاطمه، راستش، يكي از ظروف آشپزخانه را، ناقابل است؛ تقديم تو كردم(!) كه اميدوارم خوشت بيايد. خلاصه مادر كه چشم گشود و روزنامه را باز كرد، شروع كرد به خنديدن كه؛ ممنون از اين هديه اما لااقل مي كردي، ظرف را مي شستي! در ثاني؛ بهترين هديه براي من اين است كه خطايي كه كردي، اصلاح كني. زود برو و همان كاري را كه گفتم بكن و از ملوك خانم هم معذرت خواهي كن! و بعد در حالي كه داشت اشك مي ريخت، گفت:من بعد از شهادت پدرت با چنگ و دندان دارم براي تو هم پدري مي كنم و هم مادري. اگر بداني، همه هستي ات براي مامان فاطمه است و نه فقط ظرفي كه پدرت برايم در سالگرد عقدمان خريده بود. بچه جان! كاري كن كه مامان فاطمه هميشه از تو راضي باشد؛ از ته دل!
¤¤¤
القصه، شخصي كه عمراً مسئله اول ما باشد، چندي پيش بچگي كرد اما نه در سن 8 سالگي، كه در عاقله سني و حسابي همه ما را از تازه ترين شيرين كاري خود خنداند.اينكه تقديم كني بخشي از محل كارت را به آن عزيز فرزانه اي كه ما ملت، نه تن و نه كل وطن كه همه جان مان را از آن ايشان مي دانيم و هر چند ناقابل، در اختيار ايشان مي خوانيم، الحق كه فقط خنده دار است. در مملكتي كه بسيجيان افسوس مي خورند كه جان را چرا تاكنون تقديم ولي امر خود نكرده اند، در دياري كه شهدايش غصه خورده اند و اين را در وصيت نامه آورده اند كه چرا فقط يك جان براي تقديم داشته اند، در سرزميني كه مادر 4 شهيد؛ شهيدان جنيدي، مادر شهيد شيرودي، مادر شهيد همت، مادر شهيدان يزدان خواه و هزاران مادر شهيد ديگر حتي مادر بزرگ دوستم محمد، آرزو مي كنند كاش فرزندان بيشتري براي راه ولايت فقيه مي دادند، در ملكي كه به روايت دوست و اعتراف دشمن، اين ماندگاري اش و چنين استواري اش، به ايستادگي باشكوه اين ماه پاره علوي تبار در برابر 2500 ماهواره جاسوسي دشمن بسته است، فقط و فقط شيطنتي بچگانه است كه برداري بخشي از محل كار خود را ضميمه كني به زميني ديگر.
¤¤¤
و باز هم القصه؛ محمد مي گفت: رفتم و شيشه بر را آوردم و از ملوك خانم معذرت خواهي كردم و اما... اما من مي گويم: متأسفانه هنوز عده اي اينجا هستند كه ما را در چه سن و سالي و با چه يال و كوپالي، مي خندانند به شيرين كاري هاي خود. جناب اسفنديار! دل هايي را كه شكسته اي، درصدد جبرانش بربيا. تو را نشايد ظرف شستن، چشم بايد بشويي. نگاه را بايد شست و ماه را از دريچه چشمان ستاره ها بايد ديد. كل اين ملك، از آن رهبر است و اگر خامنه اي اين همه سال علمدار ما نبود و ناخداي باخداي سفينه انقلاب نبود، معلوم نبود الان ما به سرنوشت كداميك از همسايگان مان دچار مي شديم؟ آري؛ وسعت بيت رهبري، جغرافياي جهان اسلام است و هر جا مسلماني هست ولو در جنوب لبنان، ولو در شمال آفريقا، ولو در قلب آمريكا كه به عشق ولي امر مسلمين جهان زندگي مي كند، آنجا بخشي از اين جغرافيا، بخشي از بيت رهبري است. شما را لازم نيست به فضل و بخشش. ما فقط به اين شيرين كاري شما كه ما را با «ادبياتي متفاوت» برد به عوالم كودكي مان، خنديديم. نه ظرف كه لااقل چشم تان را، نگاه تان را مي شستيد! ما كه فقط خنديديم. فقط خنديديم؛ اين خنده مسئله دست چندم لب ما بود!

 



240 نماينده مجلس با صدور بيانيه اي تاكيد كردند
رهنمودهاي رهبر انقلاب در قم سرمشق مردم و مسئولان

240 نماينده مجلس شوراي اسلامي در بيانيه اي اعلام كردند سفر رهبر معظم انقلاب به قم آغاز حركتي نوين در فضاي ديني و سياسي كشور است.
متن اين بيانيه كه در جلسه علني صبح ديروز خانه ملت قرائت شد به شرح زير است: سفر رهبر معظم انقلاب اسلامي به استان قم، آغاز حركتي نوين در فضاي ديني و سياسي كشور محسوب مي شود. راهنمايي هاي رهبر انقلاب نسبت به جايگاه عالي مراجع عظام تقليد حوزه علميه قم و نسبت آنان با نظام مقدس جمهوري اسلامي راه اصيل انقلاب اسلامي را بر همگان نشان داد و راه را به كج انديشان مسدود نمود. به همين منظور انتظار مي رود بخش هاي مختلف نظام اسلامي از اين پشتوانه عميق ديني و پرتحول بهره مناسب جهت ساماندهي آتي كشور ببرند.
رهنمودهاي مقام معظم رهبري در ابعاد داخلي و خارجي و مسير پيشرفت علمي و ديني و توسعه كشور، منظومه اي راهگشا براي ملت و نخبگان سياسي و ديني مي باشد.
ما نمايندگان ملت ضمن سپاسگذاري از مردم انقلابي و بصير قم كه با حضور چشمگير خود پيوند مستحكم ولايت فقيه و ملت را نشان دادند و تشكر از معظم له، از قواي سه گانه مي خواهيم با دقت راهنمايي هاي ايشان را مبناي حركت نوين خويش قرار دهند.
آغاز بررسي
جزئيات لايحه برنامه پنجم
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، نمايندگان ملت از صبح ديروز بررسي جزئيات لايحه برنامه پنجم توسعه را آغاز كرده و موادي از آن را تصويب نمودند.
بر اين اساس با تصويب ماده يك دولت موظف شد با همكاري ساير قوا الگوي توسعه اسلامي ايراني را كه مستلزم رشد و بالندگي انسانها بر مدار حق و عدالت و دستيابي جامعه متكي به ارزش هاي اسلامي و انقلابي و تحقق شاخص هاي عدالت اجتماعي و اقتصادي باشد را تا پايان سال سوم برنامه تدوين و جهت تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارائه دهد.
اين الگو پس از تصويب در مجلس شوراي اسلامي مبناي تهيه برنامه ششم و برنامه هاي بعدي قرار مي گيرد.
همچنين طبق ماده دو مصوبه مجلس دولت موظف است براساس سياست مهندسي فرهنگي كشور و نظامنامه پيوست فرهنگي كه تا پايان سال اول برنامه به تصويب شورايعالي انقلاب فرهنگي مي رسد نسبت به تهيه پيوست فرهنگي براي طرحهاي مهم و جديد اقدام نمايد.
گسترش ارزش هاي اسلامي
در برنامه پنجم
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي مواد لايحه برنامه پنجم توسعه با تصويب ماده سه، دولت را مكلف كردند به منظور تبليغ ارزشهاي اسلامي و گسترش خط و زبان فارسي حمايت هاي لازم را در بخش غيردولتي اعم از حقيقي و حقوقي در موارد زير به عمل آورد:
الف- برنامه هاي اجرايي ديني، مذهبي، هنري، فرهنگي، آموزشي و علمي
ب- طراحي، توليد، توزيع، انتشار و صدور خدمات و محصولات فرهنگي، هنري، رسانه اي، صنايع دستي و ميراث فرهنگي
ج- توسعه توليدات و فعاليت هاي رسانه اي فرهنگي و هنري ديجيتال و نرم افزارهاي چند رسانه اي و نيز حضور فعال و تأثيرگذار در فضاي مجازي
د- توسعه و راه اندازي مؤسسات، هيئت ها و تشكل هاي فرهنگي، هنري، رسانه اي، ديني و قرآني.
همچنين براساس تبصره اين مصوبه دولت موظف است كليه استانداردهاي لازم براي خط و زبان فارسي و تاريخ هجري شمسي را حداكثر تا پايان سال اول تنظيم نمايد.
ساخت مسجد در برنامه پنجم شتاب مي گيرد
نمايندگان در ادامه با تصويب ماده پنج لايحه برنامه پنجم بر ساخت مساجد و نمازخانه در اماكن مورد نياز تاكيد كردند.
براساس اين مصوبه، وزارت مسكن و شهرسازي، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و شهرداري ها موظف هستند در طراحي و اجراي طرح هاي جامع تفصيلي شهري و هادي روستايي، شهرها و شهرك هاي جديد احداث شده، اراضي مناسبي را براي احداث مسجد و خانه عالم پيش بيني و پس از آماده سازي بدون دريافت هزينه و با حفظ مالكيت عمومي و دولتي در اختيار متقاضيان احداث مساجد قرار دهند.
نمايندگان مجلس، مالكان اماكن تجاري و اداري و خدماتي جديدالاحداث را موظف كردند: نمازخانه مناسبي را در اين اماكن احداث كنند. تاييد نقشه مجتمع هاي مذكور مشروط به پيش بيني محل مناسب براي نمازخانه براساس دستورالعمل ابلاغي شوراي عالي معماري و شهرسازي است.
در بند ديگري از ماده پنج لايحه برنامه پنجم، سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور و شهرداري ها نيز موظف شدند نسبت به احداث يا اختصاص فضاي كافي و مناسب براي مسجد يا نمازخانه در پارك هاي ملي و بوستان هاي شهري اقدام كنند.
همچنين تمامي دستگاه هاي اجرايي، مراكز آموزشي، بيمارستان ها و مراكز درماني، مجموعه هاي ورزشي، مجتمع هاي رفاهي، تفريحي و مجتمع هاي تجاري اعم از دولتي يا غيردولتي موظف شدند نسبت به احداث يا اختصاص و نگهداري فضاي كافي و مناسب براي مسجد يا نمازخانه اقدام كنند.
نمايندگان مجلس در بند الحاقي اين ماده نيز وزارتخانه هاي راه و ترابري و نفت را موظف كردند نسبت به احداث مسجد و نمازخانه در پايانه هاي مسافري و جايگاه هاي عرضه سوخت بين شهري و نگهداري و مديريت اين مساجد و نمازخانه و از طريق بخش غيردولتي اقدام كنند.
نمايندگان با الحاق يك بند به اين ماده، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را مكلف كردند به منظور ارتقاي كاركرد فرهنگي و هنري مساجد، برقراري عدالت فرهنگي و ترويج فرهنگ اسلامي و جذب جوانان و نوجوانان به مساجد ترتيبي اتخاذ كنند كه تا پايان برنامه پنجم حداقل يك چهارم مساجد شهري و روستاهاي بالاي هزار نفر جمعيت از كانون فرهنگي و هنري بهره مند شوند.
تدوين لايحه نظام جامع رسانه
تا پايان سال اول برنامه
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي همچنين عصر ديروز با تصويب ماده 11 لايحه برنامه پنجم كه به پيشنهاد كميسيون آموزش و تحقيقات مطرح شده بود، دولت را موظف كردند تا به منظور ساماندهي فضاي رسانه اي كشور، مقابله با تهاجم فرهنگي بيگانه و جرايم و ناهنجاري ها در چارچوب سياست و ضوابط مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، و فراهم آوردن زمينه بهره برداري حداكثري از ظرفيت رسانه اي، لايحه نظام جامع رسانه ها را تا پايان سال اول برنامه با رويكرد تسهيل فعاليت هاي بخش غيردولتي تدوين كند.
به گزارش ايسنا دولت همچنين در اين راستا موظف است به ارتقاي آگاهي، دانش و مهارت همگاني، تقويت رسانه هاي ماهواره اي و اينترنتي همسو و مقابله با رسانه هاي معارض خارجي بپردازد.
بر اين اساس دولت همچنين موظف است به پيشنهاد، وضع و اجراي سياست ها و مقررات مورد نياز و ايجاد و تقويت ساز و كارهاي لازم براي ساماندهي، نظارت و پالايش محتواي ديداري، شنيداري و نوشتاري بر فضاي رسانه اي كشور اعم از رسانه هاي مكتوب، ديداري، شنيداري، مجازي و شبكه هاي ارتباطي غيرمكالماتي، شبكه هاي ماهواره اي و سامانه هاي مخابراتي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي اقدام كند.

 



ضرورت انفاق در راه خدا براي نيل به مقام « مقرّبين »

از بيانات اميرالمؤمنين (ع) اين است: كن وص يّ نفس ك (1). انسان يك وصيت عهدي دارد كه درباره قبر و كفن و نماز اوست؛ يك وصيت تمليكي دارد كه درباره ثلث اوست. فرمود: وصي تمليكي ات، خودت باش. اگر وصي تعيين مي كني؛ وصيّتت عهديّه باشد، نه تمليكيّه ! مسائل مالي را در زمان حيات خود عمل كن.
خداي سبحان به انسانها فرمود: اگر خواستيد به مقام ( ابرار ) برسيد، بايد آنچه محبوب شماست در راه حق نثار كنيد:لن تنالوا الب رّ حتّي تنف قوا م مّا تح بّون (2). آنچه كه محبوب شماست، در راه محبوب اصيل انفاق كنيد تا به مقام ( ابرار ) برسيد؛ بلكه از آنجا هم بگذريد، به مقام « مقرّبين » بار يابيد. انسان اين راه را مي تواند طي كند تابه مقام مقرّبين برسد. آن نبوّت است كه مخصوص است، آن رسالت است كه:اللّه اعلم ح يث يجعل ر سالته(3)؛ و گرنه دروازه ولايت وعصمت به چهره انسانها باز است. غير از امامت كه عددش مشخص است و غير از ذات مقدّس ولي عصر (أرواحنا لمقدمه الفداه) احدي شايسته اين مقام نيست؛ امّا مقام ولايت، مقام عصمت، مقام مقرّب شدن با حفظ درجات،ميسور انسانهاي زبده است. فرمود: بكوشيد تا به آن مقام برسيد.
درجات علاقمندي به ( مال )، ( عمل ) و ( خدا ) در انفاق
اوّل با حفظ علاقه به مال، مال را در راه خدا انفاق كنيد. اگر از اين مرحله گذشتيد؛ با علاقه به انفاق، نه علاقه به مال،انفاق را و صرف مال را در راه خداي سبحان فراهم كنيد. از اين مرحله كه گذشتيد، با علاقه به خدا انفاق كنيد. اين آيه مباركه: و يطع مون الطّعام علي حبّ ه م سكيناً و يتيماً و اسيراً (4) ناظر به اين 3 بخش است براي 3 گروه. براي انسانهائي كه در مرحله اوّليه اند، اين ضمير (حبّ ه ) به طعام بر مي گردد: و يطع مون الطّعام علي حبّ ه، با اينكه به طعام علاقمندند، با اينكه گرسنه اند و نيازمند نانند، اين نان محبوب را در راه خدا انفاق مي كنند. وقتي از اين مرحله گذشتند،ديگر به طعام و نان دل نبستند، به انفاق و ايثار علاقمندند؛ اين ضمير (حبّ ه ) به اطعام بر مي گردد، نه به طعام ! و يطع مون الطّعام علي حبّ ه؛ يعني به اين اطعام علاقمندند، به اين انفاق دل بسته اند، مشتاقند كه ايثار كنند. از داشتن مال لذّت نمي برند كه از بخشش اش بهره مي برند. وقتي به اين مرحله رسيدند، سر پلي است براي مرحله سوّم و آن اينكه ضمير (حبّ ه ) به الله بر گردد: و يطع مون الطّعام علي حبّ ه . آنكه قلبش متيّم به حبّ خداست و ديگر هيچ، نه به طعام دل بسته است؛ نه به كار خودش كه اطعام و انفاق است، علاقمند است ! او فقط « خدا » را مي خواهد و ديگر هيچ:و يطع مون الطّعام علي حبّ الله م سكيناً و يتيماً و اسيراً. آنگاه مي شوي مقرّب و اين راه همچنان به روي شما باز است.
بي مقداري دنيا
به ما فرمودند: خود را رايگان نفروشيد ! كلّ اين آسمان و زمين وقتي جلوتر رفتيد، مي بينيد خبري از اين آسمان و زمين نبود و شما از دور، اين آسمان و زمين را افراشته و مستحكم مي ديديد. وقتي مرگ نزديك شد، برزخ و قيامت فرا رسيد، مقداري جلوتر رفتيد؛ مي بينيد اين جبال كالع هن منفوش(5) است.وقتي يك قدري به قيامت نزديك تر شديد، مي بينيد هبآء منثور(6) است:يسألونك عن الج بال فقل ينس فها ربّي نسفاً (7). مرحله سوّم كه جلوتر رفتيد، حق براي شما روشن تر شد و پرده هاي غيب كنار رفت؛ مي بينيد:و سيّ رت الج بال فكانت سراباً (8). اين سراب بودن چه مي گويد؟! آن هبآء منثور را مي توان فهميد، آن ع هن منفوش را مي توان درك كرد؛ امّا اين سراب بودن يعني چه؟! سلسله جبال سراب مي شود؛ فكانت سراباً، نه تكون سراباً ! انسان وقتي جلوتر رفت، مي بيند نظام غير خدائي، نظام سراب است و آنچه كه آينه حق است، چيز ديگري است. اينها معارفي نيست كه در كتابهاي شرق يا غرب باشد ! اينها سخني نيست كه دست فكر بشر برسد ! اگر خدا فرمود: انبياي ما چيزي ياد مي دهند كه دركش مقدور شما نيست، نمونه هائي ارائه دادند: و يعلّ مكم ما لم تكونوا تعلمون. چيزي به شما ياد مي دهند كه مقدور نيست آن چيز را شما در مكتب هاي بشري فرا بگيريد.
لزوم حفظ دين و شخصيّت پيامبر اكرم (ص)
آنگاه به ما فرمود : خداي سبحان دينش را به وسيله رسولش حفظ مي كند. اگر جامعه احساس كرد كه دين در خطر است و رسول اكرم در مخاطره است؛ كسي حق ندارد كه خود را حفظ كند و دين را به كام خطر بيندازد ! اين بيان را، هم با جمله اثباتي ذكر كرد، هم با تعبير سلبي بيان كرد. هم به صورت:النب يّ اولي ب المؤمن ين (9) ذكر كرد كه تعبير اثباتي است؛ هم به تعبير نفي اي ذكر كرد كه: ما كان ل أهل المدينه و من حولهم م ن الأعراب ان يتخلّفوا عن رسول الله و لا يرغبوا ب انفس ه م عن نفس ه ذلك بانّهم لا يصيبهم ظمأ و لا نصب و لا مخمصه ف ي سبيل الله لا كت ب لهم ب ه عمل صال ح (10). فرمود: اگر ديديد پيامبر در خطر است، احدي حق ندارد كه خود را در خانه ها حفظ كند و پيامبر را به كام خطر ببيند. منظور،شخص پيغمبر نيست، چون: ا نّك ميّ ت و ا نّهم ميّ تون (11). منظور، شخصيّت پيغمبر است كه همان دين است. شخصيّت پيغمبر،اسلام كتبي واسلام لفظي را عيني مي كند. در روايات مربوط به جنگ و دفاع آمده است : اگر اسلام كهنه شد، نام پيامبر كهنه مي شود:ل أنّ ف ي دروس السلام ا ند راس ذ كر رسول الله (12). اگر دين مندرس شد، نام پيامبر فراموش مي شود. زيرا پيامبر يك اسلام عيني است؛ اين اسلام عيني و اين حقيقت عيني باعث مي شود آن وجود كتبي و لفظي به بازار وجامعه ارائه داده شود.
جان جانان بودن پيامبر (ص) و امامان (ع)
و آگاهي آنان از تمامي رفتار و خاطرات انسان
اگر خدا به ما فرمود: پيامبر از جان شما بالاتر است. يعني اگر ديديد جان جانان در خطر است؛ جانتان را بدهيد، به جانان بپيونديد. اينچنين نيست كه اگر جان داديد، پيامبر زنده مي ماند و شما رخت بر مي بنديد ! بلكه شما به لقاء رسول الله مي رسيد و با او خواهيد بود: من يط ع الله و الرّسول فاولئ ك مع الّذ ين انعم الله عليه م م ن النّبيين و الصّديقي ن و الشّهداء و الصّال حين و حسن اولئ ك رفيقاً (13). فرمود: به آن جان جانانت برس؛ همانطوري كه با دستت از چشمت حمايت مي كني، با جانت از جان جانانت حمايت بكن كه پيغمبر است. روح مطهر پيغمبر از جان جانها جدا نيست. اين كه هر چه از خاطرات ما بگذرد، پيامبر مي داند؛ اينكه هر چه از كنار ذهن و مغز ما خطور كند، ولي عصر مي داند؛ اينكه خاطرات ظريف شيارهاي مغز را امامان ما مي دانند، چون آنها جان جانانند. همانطوري كه آنچه از دست و پاي ما مي گذرد، جان ما با خبر است؛ آنچه بر جان ما مي گذرد، امامان مستحضرند. لذا فرمود: نبي از جان شما اولي است. اگر ديديد دين در خطر است، جان خود را فداي جانان كن كه براي ابد به مقصد برسي.
سخنراني حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران دانشگاه تهران ؛ 13/ 9/ 1366
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) نهج البلاغه/ حكمت 254 (2) آل عمران/ 92 (3) انعام/ 124 (4) انسان/ 8
(5) قارعه/ 5 (6) فرقان/ 23 (7) طه/ 105 (8) نبأ/ 20 (9) احزاب/ 6
(10) توبه/ 120 (11) زمر/ 30 (12) علل الشرائع/ 2/ 604 (13) نساء/ 69
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



آيت الله لاريجاني: استقبال از سفر مقام معظم رهبري به قم ادعاي رسانه هاي غربي را باطل كرد

رئيس قوه قضاييه در جلسه مسئولان عالي قضايي گفت: سفر مقام معظم رهبري به قم و استقبال باشكوه از ايشان، ادعاهاي كذب و تفرقه انگيز رسانه هاي غربي و اذناب داخلي آنان را باطل كرد.
آيت الله لاريجاني با اشاره به ادعاهاي كذب رسانه هاي غربي و همراهي برخي در داخل با اين ادعاها مبني بر فاصله افتادن ميان روحانيت معظم شيعه و حوزه با ولايت گفت: يكي از مهمترين آثار و بركات اين سفر ماندگار و تاريخي، ابطال ادعاهاي نادرست و كذب رسانه هاي غربي و اذناب آنان درباره فاصله افتادن ميان روحانيت شيعه و مقام ولايت فقيه بود كه اين ادعاهاي كذب در طول يكسال گذشته بارها و بارها تكرار شد اما در پايان اين سفر رسانه هاي مدعي غرب، مجبور شدند اعتراف كنند كه پيش بيني و ادعاهايشان در اين باره اشتباه و اين استقبال از نظر آنها نيز غيرمنتظره بوده است.
رئيس قوه قضاييه با پربركت خواندن سفر مقام معظم رهبري به قم و سخنان ايشان در ديدار با روحانيون، جلسه با جامعه مدرسين حوزه علميه قم، خانواده شهدا و اقشار مختلف مردم قم افزود: سخنان مقام معظم رهبري در ديدارهاي مختلف شهر قم بسيار جامع، متين و پرمحتوي و در ابعاد داخلي و بين المللي تأثيرگذار بود واميدواريم با تبيين اين سخنان ارزشمند به ويژه در خصوص جايگاه و جهات علمي حوزه هاي علميه و لزوم پاسخگويي به نيازهاي جهان اسلام و خصوصاً شبهات مطرح شده، شاهد حركتي نو و علمي در سطح حوزه علميه قم و ساير حوزه هاي علميه باشيم.
لاريجاني افزود: حفظ اعتدال در رفتار و شيوه هاي عملي طلاب و فضلا و روحانيون خصوصاً نسبت به مراجع و ساير ارتباطات حوزوي نكته درخور توجهي است كه در سخنان مقام معظم رهبري به خوبي و با ظرافت مطرح و تبيين شد و اميدواريم از سوي حوزه هاي علميه به خوبي مورد توجه قرار گيرد.
رئيس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به تكرار پاره اي اظهارنظرها در خصوص اسلام ايراني و مكتب ايراني با انتقاد از طرح چنين سخناني در محافل مختلف، ترويج بحث مكتب ايراني و يا اسلام ايراني را كاملاً انحرافي و ناسازگار با اعتقادات عميق اسلامي دانست و افزود: طرح چنين مسئله اي در واقع مغالطه اي است كه بايد از تكرار آن پرهيز شود.
لاريجاني خواستار دقت نظر در طرح سخنان مربوط به عقايد اسلامي از سوي همه صاحب نظران و مسئولان شد و افزود: اسلام ايراني تعبير نادرستي است كه مخالف با تعبيرصريح قرآن و آيات و روايات و اعتقادات اسلامي است چرا كه اسلام ديني جهاني است كه اختصاص به زمان و مكان خاصي ندارد. اسلام، ايراني و غيرايراني ندارد. قرآن كريم مي فرمايد: هذا بيان للناس. مخاطب قرآن همه انسانها هستند و قرآن بيان براي همه انسانهاست. اسلام واقعيتي متعالي است كه متعلق به كشوري خاص نيست و لذا توصيف اسلام به ايراني خطاي فاحش و مغلطه آميزي است. در پاره اي روايات آمده است كه حقيقت اسلام، «ما جاء به النبي» است. واضح است كه آنچه پيامبر آورده است، ايراني و غير ايراني ندارد. توحيد و نبوت و معاد و ولايت و امثال آن حقايق متعاليه اي هستند كه ربطي به قومي خاص ندارند. طرح چنين مغالطه هايي آثار نامناسبي در بعد داخلي و خارجي خواهد داشت. نبايد با چنين سخناني بهانه به دست كساني داد كه ايرانيان را مقابل اسلام معرفي مي كردند.
رئيس قوه قضاييه تأكيد كرد: اگر منظور از اسلام ايراني، فهم اصيل ايرانيان در تبعيت از ولايت اهل بيت (عليه السلام) و انتظار ظهور است چرا از عبارت اسلام اهل بيت استفاده نمي كنيم تا اذهان متدينان و مخلصان ولايت را مشوش و نگران نكنيم.

 



فارين پاليسي: آمريكا بايد فكر حمله به ايران را براي هميشه از سر بيرون كند

يك مجله آمريكايي در گزارشي با اشاره به در پيش بودن مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 به دولتمردان آمريكا توصيه كرد كه ديگر صحبتي از گزينه نظامي عليه تهران نكنند.
مجله فارين پاليسي، در اين باره نوشت: اميد زيادي براي از سرگيري مذاكرات ميان ايران و گروه 1+5 بوجود آمده است؛ مذاكراتي كه پيش بيني مي شود به پايه اي براي يك فرآيند ديپلماتيك در حال توسعه مبدل شود و مي توان در آن، به بررسي گروهي از مسائل و گزينه هاي پيشنهادي پرداخت و بستر لازم براي اعتمادسازي را فراهم ساخت.
«فارين پاليسي» در ادامه مي افزايد: اما گزارش «نيويورك تايمز» مبني بر بحث در كاخ سفيد پيرامون پيامدهاي علني كردن اقدام نظامي عليه ايران، نمي تواند نشانه خوبي باشد.
بر اساس اين گزارش «دنيس راس» هم چندي پيش گفت: اگر تهران بر موضع خود پافشاري ورزد، علاوه بر انزواي بيشتر، به اقتصاد خود لطمه خواهد زد؛ بنابراين، او از رهبران ايران خواست، به دقت به اين سخن «اوباما»- كه بارها گفته است، آمريكا در جلوگيري از ايران براي دستيابي به سلاح هسته اي مصمم است- گوش دهند، ولي علني كردن گزينه نظامي، نه تنها نتيجه عكس خواهد داشت، بلكه پيامدهاي خطرناكي هم مي تواند به دنبال داشته باشد.
اين مجله آمريكايي مي افزايد: شايد مطرح ساختن حمله نظامي، موجب افزايش فشار بر ايران براي نشستن به پاي ميز مذاكره و دستيابي به يك توافقنامه شود، ولي موجب تحقق يافتن اين امر نخواهد شد. ايران در شرايطي كه تهديد به حمله نظامي مي شود، كاملا منطقي، انجام گفت وگو را نخواهد پذيرفت و پيشنهاد آمريكا را يك رياكاري آشكار خواهد خواند.
از سوي ديگر، آنها با توجه به واقعيت چالش ها و محدوديت هاي واشنگتن، تهديد جنگ را باور نخواهند كرد و اين به اعتبار آمريكا لطمه خواهد زد؛ به ميان آوردن موضوع جنگ، برابر خواهد بود با شكست گزينه هاي ديگر، به بن بست رسيدن مسير اعتمادسازي ها و عميق تر شدن شكاف ها و اختلاف نظرهاي موجود، افزون بر اين كه اجماع بين المللي در اعمال تحريم ها را هم به خطر خواهد انداخت، چرا كه برخي كشورهايي كه در دفاع از منع گسترش سلاح هسته اي به صف تحريم كنندگان تهران پيوسته اند، تمايلي به وارد شدن به يك جنگ تازه در خاورميانه ندارند.
«فارين پاليسي» در ادامه مي نويسد: مطرح ساختن گزينه نظامي به صورت شفاف از سوي دولت، گام ديگري خواهد بود در هموار ساختن راه براي فرو رفتن در سناريو يك جنگ واقعي ديگر؛ بنابراين، اگر دولت آمريكا، واقعا درباره اين كه آيا موضوع گزينه نظامي را آشكارا مطرح سازد يا نه، به بحث و گفت وگو نشسته، اميد مي رود بسيار سريع و راسخ، آن را منتفي اعلام كند، چرا كه نمي تواند به آن به عنوان يك اهرم فشار بنگرد و براي همين، هرگونه چشم انداز شكل گيري يك فرآيند ديپلماتيك معناداري را كه در اين مقطع نياز به آن شديدا حس مي شود، از ميان خواهد برد و به جاي آن، واشنگتن را به باتلاق جنگي بي جهت و غيرضروري ديگر خواهد كشاند.
فارين پاليسي در پايان مي نويسد: در واقع، هرچند ممكن است پيروزي دردناك ديگري رقم بخورد، ولي پيروزي كه به جاي در پيش گرفتن يك استراتژي منطقي نتيجه رويكردهاي نادرست باشد، زودگذر و به قيمت منافع استراتژيكي آمريكا خواهد بود و كاخ سفيد بايد فكر حمله به ايران را براي هميشه از سر بيرون كند.

 



صفار هرندي: غرب براي حفظ خود نياز به صف آرايي در برابر تمدن اسلامي دارد

مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه گفت: غرب براي حفظ خود و ادامه حيات احتياج به صف آرايي و دشمن تراشي جديدي در برابر تمدن آسماني اسلام دارد.
محمد حسين صفار هرندي، درگردهمايي بررسي علل و ريشه يابي هتك حرمت به قرآن كريم كه ديروز در دانشگاه جامع امام حسين (ع) برگزار شد، با اشاره به از بين رفتن تفكر ديني در غرب و جايگزيني تفكرات ليبراليستي و ماركسيستي در اين جوامع، افزود: اگر به ريشه يابي مكاتب غربي بپردازيم، درمي يابيم كه پايه هاي مكتب هاي انحرافي كه وارد زندگي آنها شده ريشه در هجمه به مقدسات دارد.
وي با اشاره به اين كه در طول تاريخ هرگز به اين حجم گسترده، حملات عليه مقدسات مسلمانان اتفاق نيافتاده بود، تصريح كرد: پيروزي انقلاب اسلامي را مي توان نقطه آغاز حملات تفكرات غربي و مادي به اسلام دانست زيرا انقلاب اسلامي فلسفه و حيات سياسي و اجتماعي اين تفكرات مادي را به چالش كشيده است.
هرندي با تاكيد براين كه از نظر متفكران غربي انقلاب اسلامي به دنبال گسترش نظرات قدسي بر روي كره زمين است، اظهار داشت: انقلاب اسلامي آغاز دوران جديدي از تاريخ جهان است كه باعث شد، غربيان فكر كنند اين انقلاب تمامي دار و ندار آنها را به باد خواهد داد و براي همين، پس لرزه هاي آن را مي توان در قرآن سوزي مشاهده كرد.
مشاور فرمانده كل سپاه با يادآوري اين كه در زمان پيروزي انقلاب غربيان فكر مي كردند كه چاه هاي نفت بر روي آنها بسته خواهد شد اما امام (ره) در مصاحبه خود در پاريس گفتند كه ما با عدالت نفتمان را به شما مي فروشيم يادآور شد: آن ها از اين موضوع خاطرشان آسوده شد، اما در پس پرده نگران اين بودند كه تفكرات ليبراليستي و مادي گراي آنان بزودي از بين خواهد رفت.
وي با انتقاد از اين كه در داخل كشور رسانه هاي گسترده اي براي تبليغ و شناساندن انقلاب به جهان وجود ندارد، ادامه داد: وقتي ابزار مناسب رسانه اي در برابر كشورهاي غربي كه توان بودجه و امكانات خود را در اختيار صهيونيست براي تبليغ قرار داده اند، نداريم پس بايد اميدوار باشيم كه سينه به سينه آيين خود را در جهان منتشر كنيم و اين همان كابوس غربيان است كه آنها را از خواب پرانده و فهميده اند كه انقلاب اسلامي منشاء تحولات زيادي خواهد بود.
صفار هرندي با تاكيد بر اين كه بعد از حادثه 11 سپتامبر به بسياري از تئوري هاي تندروهاي غربي درخصوص مبارزه با اسلام جامعه عمل پوشيده شد، گفت: بعضي ها روشهاي نرم، و برخي ديگر جنگ نظامي را توصيه مي كردند اما آنها در اين زمينه كه بايد به مسلمانان ضربه زد متفق بودند و قرآن سوزي نوعي از اين اتفاق نظر آنها است.
وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اين كه غرب درپي آشوب كردن دلهاي مسلمانان است، گفت: آنها مي خواهند دعواي ساختگي بين شيعه و سني ايجاد كنند و درپي آن، بين مسلمانان و مسيحيان نيز جنگ هاي صليبي را از نوع ديگر راه بياندازند.
مشاور فرهنگي فرمانده كل سپاه دنياي غرب را محتاج صف آرايي در برابر يك تمدن آسماني جهت حفظ بنيان هاي خود دانست و تصريح كرد: آنها مي خواهند آخر زمان آرماگدوني را بر جهان تحميل كنند درصورتيكه برگ برنده ما مقوله بلند انتظار و مهدويت است.

 



پژوهشكده حج و زيارت تأسيس مي شود

محمدرضا تيموري- خبرنگار اعزامي كيهان به مدينه منوره
مجوز تأسيس پژوهشكده حج و زيارت از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گرفته شد و اين مركز پژوهشي فعاليت خود را زير نظر بعثه رهبر معظم انقلاب در امور حج و زيارت بزودي آغاز مي كند.
معاون مديريت توسعه و منابع بعثه رهبر معظم انقلاب با بيان اين مطلب افزود: در اين پژوهشكده امور پژوهشي حج و زيارت در حوزه كلان مورد مطالعه قرار مي گيرد.
«محمد هادي فلاح زاده» با اشاره به تغيير ساختار بعثه در سال جاري گفت: پنج معاونت بعثه به 3معاونت كاهش يافت كه در اين راستا حدود 20درصد پست هاي سازماني بعثه كاهش پيدا كرد و بعثه از منطقه اي به استاني تبديل شد و هر كجا كه سازمان حج و زيارت دفتر دارد دفتر بعثه نيز فعال خواهد بود.
وي از حذف 8پست اداره كلي در بعثه خبرداد و گفت: با حذف اين بخش ها امسال توانستيم 120نيروي اعزامي به حج را كاهش داده و به تعداد آنها زائر حج را اضافه كنيم.
فلاح زاده گفت: سند توسعه حج در حال تدوين است و در اين سند تمام بيانات و پيام هاي امام خميني(ره) و نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب در زمينه حج را رصد كرده و مورد مطالعه و تجزيه و تجليل قرار داده ايم.
وي در پايان تصريح كرد: اين سند مرحله نهايي خود را مي گذراند و براساس آن از ظرفيت حج بهره برداري كاملي خواهد شد.
ايران ام القراي جهان اسلام
علاقه ما به جمهوري اسلامي ايران قلبي و عميق است و اين كشور ام القراي جهان اسلام است.
سيدمحسن حكيم مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق در ديدار با نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در بعثه رهبر معظم انقلاب در مدينه با اعلام اين مطلب افزود: با سقوط صدام، عراق مورد هجوم فرهنگ هاي غربي قرارگرفته است.
وي گفت: اشغالگران آمريكايي با ايجاد مؤسسات غيردولتي (Ngo) و صرف هزينه هاي بسيار درصدد نفوذ فرهنگي در عراق هستند اما حوزه ها و علما در مقابل اين هجوم محكم و منسجم ايستاده اند. در ابتداي اين جلسه حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: فرهيختگان و عالمان عراق در طول تاريخ نقش مهمي در توسعه فرهنگ اهل بيت(ع) داشته و دنيا امروز تشنه اسلام عزيز است و گرايش به مكتب اهل بيت(ع) در جهان در حال گسترش است.
درگذشت يك زائر در مدينه
مرحومه «آرخي آق منگلي» زائر 81ساله كاروان شماره 38287 از استان گلستان و شهر گميشان روز پنجشنبه گذشته به علت سكته مغزي در بيمارستان انصار مدينه درگذشت.
نامبرده از چهار روز پيش به دليل سكته مغزي در بيمارستان انصار مدينه بستري شده بود كه به علت عدم مصرف داروهايش جان خود را از دست داد.
از سوي ديگر يك گروه ويژه شامل پزشك، پرستار، امدادگر و تكنيسين اورژانس در مسجد شجره مستقر شدند تا در صورت بروز مشكل براي زائران ياري رسان آنان باشند.
عرب خردمند رئيس بيمارستان مركز پزشكي حج و زيارت در مكه مكرمه از راه اندازي بيمارستان ايرانيان در مكه خبر داد. وي گفت: با ورود نخستين كاروان هاي زائران بيت الله الحرام به مكه مكرمه بيمارستان مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در اين شهر به صورت رسمي راه اندازي شد و آماده ارائه خدمات پزشكي به زائران است.
20 آبان ورود تمام زائران به مكه
رئيس سازمان حج و زيارت ايران گفت: همه زائران مدينه اول تا چهارم ذي الحجه (20 آبان ماه جاري) از اين شهر خارج و وارد مكه مي شوند.
علي ليالي افزود: نخستين گروه از زائران مدينه اول روز جمعه گذشته به سوي مكه حركت كردند.
به گزارش خبرنگار اعزامي كيهان به مدينه منوره از آغاز اعزام زائران ايراني تا روز يكشنبه بيش از 28هزار و 500 زائر به سرزمين وحي وارد شده اند كه از اين تعداد 14هزار و 806 نفر از طريق فرودگاه مدينه و 13هزار و 499 زائر از طريق فرودگاه جده به مدينه منوره وارد شده اند.

 



احمديان : نيروگاه بوشهر از حمله «استاكس نت» تاثيري نپذيرفت

معاون نيروگاهي رئيس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد كه نيروگاه بوشهر هيچ آسيبي از ويروس استاكس نت نپذيرفته است.
دكتر محمد احمديان در گفت وگو با ايسنا در خصوص مسائل امنيتي نيروگاه بوشهر خاطرنشان كرد: تدبيري كه وجود دارد اين است كه دسترسي به شبكه كامپيوتري و ارتباطي نيروگاه براساس اجازه هاي خاصي صورت مي گيرد و قبل از اينكه سخت افزارها بخواهند به سيستم ها وصل شوند، مورد بررسي قرار گيرند. درباره سيستم هاي عمومي كه به اينترنت وصل هستند مي توان از ابزارهاي موجود كه نرم افزارهاي ضدويروس است و از دسترسي هاي غيرمجاز ممانعت مي كند، استفاده شود.
معاون نيروگاهي رئيس سازمان انرژي اتمي اظهار كرد: در حال حاضر نرم افزارهاي خوب و ايمن در داخل كشور طراحي شده است كه همكاران ما در سازمان انرژي اتمي در حال استفاده از آنها هستند. اميدواريم با به كارگيري آنها آسيبي از اين بابت به وجود نيايد.
مديرعامل شركت توليد و توسعه انرژي اتمي درباره اقدامات و تدابير نيروگاه بوشهر براي جلوگيري از هرگونه آسيب نرم افزاري به شبكه اينترنتي و كامپيوتري نيروگاه ولو آسيب هاي ناچيز و كوچك، اظهار كرد: سيستم هاي صنعتي نيروگاه مستقيم به شبكه نيروگاه وصل نيست، آنها نرم افزارهاي صنعتي و سيستم عامل هاي صنعتي هستند كه خيلي از آنها بر مبناي سيستم عامل ويندوز نيست، بنابراين در حمله نرم افزاري اخير ويروس «استاكس نت» نيروگاه بوشهر هيچ تاثيري نپذيرفت.
احمديان در مورد واحدهاي بعدي نيروگاههاي اتمي در كشور تصريح كرد: اولويت ما در حال حاضر اتمام كار نيروگاه بوشهر است. اگر كار در نيروگاه با كيفيت خوب به پايان رسد كه به نظر مي رسد روس ها مصمم هستند، اين كار را انجام دهند، طبعا براي واحدهاي جديد تمام گزينه هاي ممكن از جمله همكاري با روس ها بررسي مي شود. بايد ببينيم روس ها چه شرايط و چه قيمتي را پيشنهاد مي دهند.
او خاطرنشان كرد: البته بايد ديد ايران چه پيشنهادات ديگري مي تواند داشته باشد تا مناسب ترين پيشنهاد را براي واحدهاي بعدي انتخاب كند.
معاون رئيس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: قطعا واحدهاي دوم و سوم نيروگاهي ايران در سايت بوشهر خواهد بود زيرا بسياري از واحدهاي سايت بوشهر مي تواند به طور مشترك براي واحدهاي جديد استفاده شود. مناسب ترين محل براي واحدهاي بعدي سايت بوشهر است.
بازديد مسئولان كشورهاي منطقه از نيروگاه بوشهر
رئيس مركز نظام ايمني هسته اي كشور هم از بازديد مسئولان كشورهاي منطقه از نيروگاه بوشهر خبر داد.
ناصر راست خواه معاون سازمان انرژي اتمي و رئيس مركز نظام ايمني هسته اي كشور در گفت وگو با مهر در خصوص ادعاهاي جديد برخي كشورهاي عربي در رابطه با ايمني نيروگاه بوشهر كه بعد از تزريق سوخت به قلب راكتور آن مطرح شده است، تصريح كرد: در سالهاي اخير يعني ظرف سه يا چهار سال گذشته دوبار تعدادي از مسئولان كشورهاي منطقه به ايران آمده اند و از نيروگاه هسته اي بوشهر بازديد كرده اند وضعيت ايمني نيروگاه براي آنان تشريح شده است.
وي خاطرنشان كرد: آنها كاملا درباره ايمني نيروگاه بوشهر توجيه شدند و پس از بازديد تاكيد داشتند اگر واقعا وضعيت ايمني نيروگاه به اين صورت است ما بسيار راغبيم در كشورهاي خود از نيروگاه هسته اي براي توليد برق استفاده كنيم.
معاون سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: يكي از مشوق هاي كشورهاي حوزه خليج فارس براي حركت به سمت استفاده از انرژي هسته اي همين نيروگاه هسته اي بوشهر بوده است.
وي افزود: اينكه رسانه ها بخواهند به اين مسئله دامن بزنند موضوع سياسي است نه فني، چون اگر از مسئولان ايمني كشورهاي خود درباره اين موضوع سؤال كنند حتما براي آنها توضيح مي دهند.
راست خواه ادامه داد: علاوه بر اين سازماني تحت عنوان «راپمي» فعاليت مي كند كه وظيفه اين سازمان حفاظت دريايي خليج فارس است و كشورهاي حوزه خليج فارس در اين سازمان عضو هستند و مسئولان اين سازمان در نيروگاه بوشهر بوده اند و در جريان قرار دارند و مسئولان مربوطه از ايمني نيروگاه بوشهر اطمينان دارند.

 



پترائوس: ايران ضد طالبان است

فرمانده نظامي آمريكا و ناتو در افغانستان گفت ايران مخالف طالبان است و افغانستاني با ثبات را ترجيح مي دهد.
به گزارش پرس تي وي، ژنرال ديويد پترائوس در مصاحبه با يك ايستگاه راديويي آمريكايي گفت، ايران نيز به اندازه آمريكا بيم آن دارد كه هدف تروريست هاي بين المللي قرار گيرد.
پترائوس تأكيد كرد: «ايران همچنين از مخالفان گروه هاي افراطي نظير القاعده و طالبان به شمار مي آيد.»
پترائوس با اشاره به كمك هاي مالي ايران به دولت حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان، خاطرنشان كرد كه كمك هايي كه كرزاي از ايران دريافت كرده، در مقايسه با كمك هاي دريافتي از سوي آمريكا و متحدانش اندك بوده است.
كرزاي دوشنبه گذشته گفت، دولت افغانستان كمك هاي مالي از سوي كشور دوست ايران دريافت كرده است.
كرزاي همچنين در كنفرانسي مطبوعاتي در شهر كابل پايتخت افغانستان گفت: «كمك هاي مالي از سوي بسياري از كشورهاي دوست به دفتر رياست جمهوري افغانستان ارسال مي شود.»
تهران در سال 2002 از كمك 570 ميليون دلاري براي بازسازي افغانستان خبر داد كه بخش آخر اين كمك مالي در مارس 2006 به دولت اين كشور پرداخت شد.
ايران كه در كنفرانس بازسازي افغانستان كه در فوريه 2006 برگزار شد، از كمك يك صد ميليون دلاري براي بازسازي همسايه اش افغانستان خبر داده بود، اكنون به يكي از مهم ترين اهدا كنندگان كمك هاي مالي به افغانستان تبديل شده است.
تهران همچنين به منظور گسترش همكاري ها و حمل و نقل مرزي با افغانستان، در احداث خطوط راه آهن و جاده هاي اين كشور فعال بوده است.
اين در حالي است كه كشتار غيرنظاميان در حملات نيروهاي نظامي تحت امر آمريكا، احساسات ضد آمريكايي را در ميان افغانستان برانگيخته است.
همچنين مردم افغانستان اغلب با برگزاري اجتماع هايي، عليه ادامه عمليات نظامي نيروهاي تحت امر آمريكا كه از جمله علل اصلي كشتار غيرنظاميان افغان به شمار مي آيد، تظاهرات مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14