(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 10 آبان 1389- شماره 19778

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در گفت وگوي مستقيم تلويزيوني با مردم رئيس جمهور: 81 هزارتومان يارانه براي دو ماه است
در ديدار با خانواده شهيدان كاركوب زاده رهبر معظم انقلاب: فقط به خاطر شما امشب در قم ماندم
تايم: كاخ سفيد با تحريم ايران در واقع شركت هاي آمريكايي را تحريم كرد
رئيس سازمان مديريت بحران كشور:مردم با پرداخت 5هزار تومان بيمه حوادث مي شوند
برپايي دو نمايشگاه بين المللي صنايع غذايي و ماشين آلات وابسته در مشهد
بيانات رهبري مسئوليت مردم و مسئولان را سنگين تر كرد
فراخوان واگذاري ساخت 325 هزار واحد مسكوني
تشكيل كميته ويژه اي براي تشخيص علت اصلي حادثه مترو تهران
اخبار ادبي و هنري



در گفت وگوي مستقيم تلويزيوني با مردم رئيس جمهور: 81 هزارتومان يارانه براي دو ماه است

رئيس جمهور با تشريح جزئيات قانون هدفمند كردن يارانه ها و مبلغ ريخته شده به حساب سرپرستان خانوارها تاكيد كرد: مبلغ 81 هزار تومان واريز شده براي دو ماه است و قسط بعدي قبل از پايان دو ماه بعد واريز خواهد شد.
دكتر محمود احمدي نژاد شنبه شب از طريق شبكه يك سيما به صورت مستقيم با مردم در مورد هدفمند كردن يارانه به گفت وگو نشست و با تاكيد بر اين كه «دولت يارانه مي دهد تا توليد كشور سرپا بايستد» خاطرنشان كرد: اما اگر اين يارانه ها به درستي توزيع نشود، بخش توليد تنبل مي شود و كيفيت و مديريت آن پايين مي آيد و ابتكار و خلاقيت در توليد ضعيف مي شود.
وي ادامه داد: ما بايد به دنبال بهينه كردن مصرف در كشور باشيم تا هزينه ها به درستي مصرف شود اما وقتي يارانه ها را به صورت عمومي توزيع مي كنيم، منابع و ثروت هاي كشور هدر مي روند و اسراف در كشور ايجاد مي شود.
احمدي نـژاد با طرح اين سوال كه «اين اتلاف انرژي كه هم اكنون در كشور شاهد هستيم از جيب چه كسي مي رود؟» خود پاسخ داد «از جيب كل ملت» و افزود: اين در حالي است كه ما در برخي نقاط كشور با بيكاري، محروميت و فقر روبه رو هستيم و در برخي زمينه ها براي سرمايه گذاري منابعي نداريم.
وي ادامه داد: ما تنها مي خواهيم 25درصد كاهش مصرف داشته باشيم كه رقم آن حدودا معادل 30 هزار ميليارد تومان مي شود.
رئيس جمهور با تاكيد بر اين كه «ما نمي خواهيم يارانه ها را حذف كنيم، بلكه مي خواهيم آن را درست توزيع كنيم» تصريح كرد: قصد داريم بخشي از يارانه ها را در اختيار خود مردم قرار دهيم تا خودشان مديريت كنند. لذا بزرگترين نفع اجراي اين طرح، صرفه جويي است. علاوه بر اين هر چيز جاي خود را مي يابد و مديريت ها و بهره وري ها بالا مي رود. همچنين ثروت ملي افزايش مي يابد، مردم به رفاه مي رسند و استعدادها شكوفا مي شود. بايد به جواني كه استعداد دارد؛ اما امكانات در اختيار ندارد، فرصت بدهيم. به اين ترتيب فاصله طبقاتي كم خواهد شد.
مطلقا فشار سنگيني
در راه نيست
احمدي نژاد تاكيد كرد: مطلقا فشار سنگيني در راه نيست؛ اما بايد با ايجاد ساز و كارهاي مناسب، شرايط كنترل مصرف را به وجود آوريم. اين طرح مردمي ترين طرح اقتصادي است و بدون مشاركت مردم شدني نخواهد بود. طرح هدفمندسازي يارانه ها براي مردم، به كمك مردم و به نفع مردم خواهد بود.
وي با بيان اين كه «ايران ظرفيت هاي زيادي دارد و با اجراي چنين طرحي مي توان سرعت رشد را سه برابر كرد.»
وي همچنين با اشاره به بسته هاي حمايتي كه در جريان هدفمند كردن يارانه ها در بخش هاي مختلف تهيه و تدوين شده است، گفت: تلاش مان اين است كه در تمام بخش ها از همان روز اول روند مثبت در زندگي مردم شروع شود، نه فقط در زندگي خانوارها كه ترديد نداريم با همكاري مردم وضعيت قريب به اتفاق مردم با اجراي اين قانون بهتر مي شود.
رئيس جمهور با تشكر از كساني كه از دريافت يارانه انصراف داده اند گفت: چنين اقدامي اين فرصت را براي دولت ايجاد كرده كه به گروه هايي كه درآمد كمتري دارند رسيدگي بيشتري كند.
وي ادامه داد: براي كشاورزان نيز روند به نفعي طراحي شده كه نه تنها زندگي كشاورزان بهتر شود، بلكه توليد محصول كشاورزي با كيفيت بيشتر افزايش پيدا كند.
رئيس جمهور در مورد پول ريخته شده به حساب مردم نيز گفت: اين پول علي الحساب براي دو ماه است، يعني قرار است براي دو ماه باشد و در هر بار قبل از اين كه دو ماه به پايان برسد، قسط بعدي وارد مي شود و در واقع دولت جلوتر از اين موضوع حركت مي كند چون قول داديم كه پشتيباني كنيم. وي خاطرنشان كرد: اگر مردم صرفه جويي بيشتري كنند و همكاري بيشتري صورت بگيرد، اين مقدار علي الحساب تغيير خواهد كرد، چون اين پول مردم است و در اختيار مردم قرار مي گيرد.
همه افراد مشمول يارانه
تحت پوشش بيمه قرار مي گيرند
رئيس جمهور درباره پيش بيني وضعيت اقشاري كه تحت پوشش بيمه نيستند، در جريان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها گفت: ما منابع را براي كساني كه تحت پوشش بيمه نيستند، كنار گذاشته ايم كه چگونگي انجام آن اعلام مي شود. بر همين اساس همه افراد را تحت پوشش بيمه درماني عمومي و تامين اجتماعي درخواهيم آورد.
رئيس جمهور گفت: ما از رئيس كل بانك مركزي خواستيم قيمت ارز را واقعي كند زيرا وقتي ذخاير عظيم ارزي داريم بايد پول ملي را تقويت كنيم.
دكتر احمدي نژاد با بيان اين كه «ممكن است براي صادركنندگان مشكلاتي به وجود بيايد» در عين حال تاكيد كرد: در همين طرح رقمي را براي جبران اين قبيل موارد كه مربوط به صادركنندگان است، پيش بيني كرده ايم زيرا اين صنف زحمت زيادي مي كشد و طي چند سال صادرات كشور را از هفت ميليارد به 28 ميليارد رسانده اند و ان شاءالله امسال از 30 ميليارد هم عبور خواهند كرد.
يك بار براي هميشه يك اقليت محض مخالف را تنبيه خواهيم كرد
وي تاكيد كرد: خواهش من از مردم اين است كه يك بار براي هميشه يك اقليت محض چند نفري را كه از فضاسازي ها سوء استفاده مي كنند، تنبيه كنيم تا اين اخلاق بد براي هميشه از فرهنگ ايران حذف شود. اگر با گران شدن يك كالا مردم آن را نخرند، ما بلافاصله جايگزين مي كنيم و برخوردي هم خواهيم كرد كه مردم شاهد آن باشند. رئيس جمهور با بيان اينكه «به اندازه كافي مواد ضروري و مورد نياز مردم را ذخيره كرده ايم» تصريح كرد: همين الان در كشور به اندازه دو، سه سال كالا وجود دارد، اينها را گزارش هاي دقيق ما نشان مي دهد. در قضيه ارز مي خواستند اقدامي كنند؛ اما بلافاصله دولت وارد شد و الان مي گوييم آن قدر ارز داريم كه هركس هرچقدر بخواهد به او مي دهيم. هركس مي خواهد حساب ارزي باز كند.
از بخش هاي خدماتي
تشكر ويژه دارم
رئيس جمهور با بيان اينكه «توان اقتصادي و توليد كشور بالاست» خطاب به بخش خدماتي گفت: اولا تشكر مي كنم از بخش خدماتي كه به خوبي همراهي كردند زيرا اساسا خود را صاحب كار مي دانند. صنعتگران، كشاورزان، اصناف و تجار همراهي خوبي داشتند، منتهي سفارش هايي در اين زمينه دارم. به هرحال بهتر است كه سود بيشتر را از فروش بيشتر داشته باشيم.
وي تصريح كرد: در فرهنگ ايراني چنين رفتاري وجود ندارد كه كسي از ناراحتي ديگران نان بخورد. آيا اگر فضايي در بازار ايجاد شود كه يك جنس را بيست تومان گرانتر بفروشيم، اين بيست تومان حلال است؟ خوب نيست نان مشكوكي سر سفره برود.
احمدي نژاد با اشاره به بازرسي و نظارت در اجراي اين طرح نيز خاطرنشان كرد: هم اصناف و هم تعزيرات، سازماندهي هاي لازم را در اين زمينه انجام داده اند. ما مخلص همه هستيم؛ اما انبارها را بيرون خواهند ريخت.
وي با اشاره به بخش حمل و نقل كشور، رانندگان را هم يكي از زحمت كش ترين اقشار جامعه برشمرد و گفت: دولت براي اين قشر هم پيش بيني هاي لازم را صورت داده تا برايشان بيمه و حساب قرض الحسنه جهت گردش كار ايجاد كند و حداقل افزايش ممكن را هم برايشان پيش بيني كرده است.
كوچكترين كوتاهي
در خدمات رساني شهرداري ها را نخواهيم پذيرفت
رئيس جمهور درباره سياست هاي دولت در حوزه مسكن با هدفمند كردن يارانه ها نيز با بيان اين كه « برنامه ها براي مسكن همچنان ادامه خواهد داشت» افزود: ما تا پايان امسال 400 هزار واحد مسكن مهر آماده خواهيم كرد تا شهريور سال آينده هم اين رقم به يك ميليون واحد خواهد رسيد و در اين زمينه مشكلي وجود ندارد.
وي گفت: در زمينه حمل و نقل شهري نيز بعضي شهردارها كمك مي كنند و اگر دستگاهي بخواهد با هدفمند كردن يارانه ها در خدمات دادن مثلا در حوزه حمل و نقل رفتارش را تغيير دهد، ما نخواهيم پذيرفت؛ چرا كه در همه زمينه ها حساب و كتاب كامل را داريم. دولت هر سال به تمام شهرداري هاي كشور كمك مي كند و طبيعي است كه با هدفمند كردن يارانه ها بخشي از هزينه هاي شهرداري ها افزايش مي يابد كه دولت يا همزمان يا با چند روز تاخير آن را جبران خواهد كرد. اما اينها نبايد بهانه اي شود كه خدمات به مردم كاهش يابد و يا بگويند كه عده اي كار نمي كنند.
من از مجلس تشكر مي كنم
احمدي نژاد با اشاره به اين كه «هدفمند كردن يارانه ها 25 سال است كه در كشور مطرح است و در چند قانون برنامه ديده شد، اما دولت ها به هر دليلي آن را اجرا نكردند» ادامه داد: امروز تفاهمي بين مجلس و دولت ايجاد شده و من هم از اينجا از نمايندگان مجلس تشكر مي كنم كه در اين زمينه همكاري هاي خوبي با ما داشتند. اين طرح يك طرح ملي است و همگان به ضرورت آن پي برده اند و دولت مصمم به اجراي آن است.
رئيس جمهور با بيان اين كه «مخالفان اين طرح خيلي كم هستند» در عين حال گفت: اما آن تعداد كم هم دو انگيزه دارند؛ يا انگيزه آن ها سياسي است كه در اين صورت دولت هر كاري كند با آن مخالفت خواهند كرد و حال آنكه برخي افراد زماني به من نامه نوشتند و بر اجراي چنين طرحي تأكيد داشتند اما امروز همين افراد مخالفت مي كنند. انگيزه بعدي سوءاستفاده است. عده اي مي خواهند سر و صدا كرده و شلوغ كنند تا سود خود را در چرخه اقتصاد ببرند كه مقابله با اين ها در دست مردم است. مردم نبايد به شايعه هايي مانند اين كه بگويند يك كالا، مثلاً چاي ناياب شد، توجه كنند.
وي درباره كنترل مصرف بنزين نيز گفت: اگر به همان شيوه قبل بنزين توزيع مي شد، هم اكنون ما 115ميليون ليتر در روز بنزين مصرف مي كرديم در حالي كه اكنون اين رقم 65 ميليون ليتر است. اين در حالي است كه نه از سفرهاي مردم كاسته شده و نه مشكلي براي مردم ايجاد شده است.
از مردم چند خواهش دارم
احمدي نژاد با بيان اين كه «مي خواهم چند توصيه را به مردم در ارتباط با بحث هدفمند كردن يارانه ها داشته باشم» گفت: دولت افزايش هزينه هاي ناشي از هزينه نيروي انساني را تامين كرده و مي كند و بقيه بخش ها را نيز پشتيباني مي كند و مثلاً براي قيمت كالاها با توجه به حمايتي كه دولت مي كند جايي براي افزايش آن چناني قيمت ها وجود ندارد.
وي افزود: در اين مورد چند خواهش دارم؛ اين كه مردم تا شش ماه علاوه بر هزينه ها و مصرفي كه اكنون دارند، تقاضاي جديدي تعريف نكنند، مثلاً نگويند پول كه آمده برويم پرده يا يخچال خانه را عوض كنيم، شما چندين سال تحمل كرده ايد شش ماه هم رويش و در واقع اجازه دهيد بازار با يك آرامش تعادل خود را حفظ كند و روند معمول حفظ شود.
احمدي نژاد ادامه داد: با اين پول مي توانيد سرمايه گذاري در بورس به صورت كوتاه مدت و درازمدت بكنيد و در واقع خانواده ها بنشينند و صحبت كنند كه چگونه اين پول را هزينه كنند.
وي خاطرنشان كرد: از روزي كه قيمت كالاها تغيير مي كند از چند ساعت قبل از آن محدوديت برداشت از پول واريز شده از بين مي رود.
رئيس جمهور با اشاره به اهميت همراهي مردم در اين زمينه گفت: ما به گونه اي محاسبه و برنامه ريزي كرديم كه حداقل هاي ممكن را افزايش دهيم و اتفاق عجيبي رخ نمي دهد و در واقع اين يك گامي است كه مردم مصرف شان را كنترل كنند. مردم پنج، شش ماه اين پول را كنترل و مديريت كنند و اگر در گوشه اي اخلال ديدند و مشكلي ديدند همكاري كنند، به همكاران ما اين موضوع را اطلاع دهند تا مشكل حل شود.
در سفر لبنان
مسيحي ها هم همان احساس مسلمانان را داشتند
احمدي نژاد با اشاره به استقبالي كه مردم لبنان از وي داشتند خاطرنشان كرد: اين امر برشي بود از آن چه كه مثلاً در اردبيل و گلستان و شهرهاي ديگر مي بينيم و هر جاي دنيا كه مردم آزاد باشند، همين حرف ها را مي زنند. در لبنان حتي مسيحي ها نيز آمده بودند و همان احساس مسلمانان را داشتند و گويي ما دوستان چند هزار ساله هستيم و دل ها يكي است.
وي با بيان اين كه «دولت هاي زورگو از آگاهي و بيداري ملت ها و بازگشت انسان ها به حقيقت شان عصباني هستند» تاكيد كرد «يك رابطه عاطفي عميق بين ملت ايران و ملت ها برقرار شده است» و ادامه داد: حتي در كشورهايي كه چندين هزار كيلومتر از ما فاصله دارند وقتي كه در آن جا نام ايران مي آيد، مردم آن احساس همدلي مي كنند.
احمدي نژاد ادامه داد:حضور مردم لبنان يك تجلي از ملت هاي منطقه بود و دشمنان فهميدند كه جايي در منطقه ما ندارند، بايد از منطقه بروند و از ملت هاي منطقه عذرخواهي كنند و به فكر جبران باشند تا شايد ملت هاي منطقه آن ها را ببخشند.
وي خاطرنشان كرد:ما در واقع وارد فصل جديدي شديم و رهبر معظم انقلاب نيز تعبير خوبي در اين ارتباط به كار بردند و اتفاقي كه افتاد فصل جديدي در زندگي منطقه و جهان است.
موتور حركت ملت ايران
روشن شده است
رئيس جمهور با بيان اين كه «به نظر من موتور حركت ملت ايران روشن شده است» ادامه داد: وقتي ملتي خود را باور كند و اعتماد به نفسش را به دست آورد، آن هم ملتي مانند ملت ماكه داراي استعدادهاي كم نظير است، حركتش ديگر قابل اندازه گيري نخواهد بود. در سال 1404ما دنياي ديگري خواهيم داشت كه قابل مقايسه با امروز ما نيست و ايران در نقطه متفاوتي قرار خواهد گرفت.
وي افزود: بعضي ها مي گويند هم اكنون دو قدرت در جهان وجود دارد؛ يكي ايران و يكي هم آمريكا. در آن زمان همه چيز عوض خواهد شد و ايران الهام بخش ملت ها خواهد بود و در تمام زمينه ها مانند رفاه، شهرسازي، معماري، هنر و ساير زمينه ها به جايي خواهيم رسيد كه قابل مقايسه با امروز نيست.
تحريم ايران مسخره ترين تصميم سياسي است
رئيس جمهور درباره تحريم ها نيز گفت: كساني كه ما را تحريم كرده اند، آن قدر دروغ درباره ايران گفته اند كه خودشان هم باور كرده اند و فكر مي كنند ايران يك بيابان است و مردم همه گرسنه اند و در شرايط بدي زندگي مي كنند. اينان وقتي به ايران مي آيند تازه به هوش مي آيند و مي فهمند كه چه خبر است.
وي گفت: اينان نمي خواهند واقعيت هاي ايران را ببينند. تحريم ايران مسخره ترين تصميم سياسي اين سياست مداران دنياست.

 



در ديدار با خانواده شهيدان كاركوب زاده رهبر معظم انقلاب: فقط به خاطر شما امشب در قم ماندم

علت اضافه شدن يك شب به سفر حضرت آيت الله خامنه اي به قم، ديدار با يك خانواده شهيد بوده است.
پنج شنبه شب گذشته، رهبر معظم انقلاب در قم به ديدار سه خانواده شهيد رفتند و روز جمعه به تهران بازگشتند. اين در حالي بود كه طبق برنامه قرار بود سفر ايشان روز پنج شنبه پايان يابد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب، علت اين تغيير برنامه دريافت نامه اي از سوي خانواده شهيدان كاركوب زاده بوده است. مادر اين خانواده كه سه فرزند خود را (شهيدان خليل و عبدالجليل و مفقودالاثر منصور كاركوب زاده) در دوران دفاع مقدس تقديم انقلاب كرده است، با ارسال نامه اي خواستار ديدار با رهبر معظم انقلاب شده و حضرت آيت الله خامنه اي پس از رويت اين نامه، سفر خود را يك شب ديگر تمديد مي كنند.
ايشان در ديدار با اين خانواده شهيد فرمودند: اين رو به شما بگم. من امشب بنا نبود قم بمونم. فقط به خاطر شما موندم. البته خونه دو شهيد ديگه هم رفتيم. اما من به خاطر شما موندم. براي اين كه بتونم شما رو ببينم
مشروح گزارش اين ديدار صميمي به زودي در روزنامه منتشر خواهد شد.

 



تايم: كاخ سفيد با تحريم ايران در واقع شركت هاي آمريكايي را تحريم كرد

سرويس سياسي-
هفته نامه آمريكايي تايم، تحريم هاي اعمال شده عليه ايران را در واقع تحريم بسياري از شركت هاي آمريكايي ارزيابي كرد.
به نوشته هفته نامه تايم، تحريم هاي شديدتر آمريكا و اروپا عليه ايران، ممكن است به اقتصاد اين كشور آسيب اندكي زده باشد، اما اين بدان معنا نيست كه جمهوري اسلامي، ديگر دوستاني ندارد.
به گزارش اين هفته نامه آمريكايي، حتي نزديك ترين متحدان آمريكا در اروپا نيز روابط خود را با ايران كاملاً قطع نكرده اند و اجازه مي دهند اين كشور به تجارت نفت و گاز خود ادامه دهد.
بنابراين گزارش، از سوي ديگر ايران نيز سرگرم تحكيم روابط خود با كشورهاي آسيايي است كه تشنه برقرار كردن رابطه با يكي از بزرگترين توليدكنندگان نفت جهان هستند و براي پر كردن قراردادهايي رقابت مي كنند كه شركت هاي غربي آنها را رها كرده اند.
فيليپ واست، سردبير بولتن خبري اطلاعات آنلاين كه بر قراردادهاي انرژي نظارت مي كند، گفت: چيني ها و مالزيايي ها سرگرم خريد نفت ايران و فروش مجدد آن هستند در واقع بسياري از تحريم هاي شديد عليه ايران، تحريم خود آمريكاست.
سخنگوي كاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا هم به وال استريت ژورنال گفت: تحريم هاي جديد اتحاديه اروپا ممكن است به بسته شدن طرح ميدان گازي «رام بريتيش پتروليوم» در درياي شمالي اسكاتلند شود كه اين شركت مشتركاً با شركت نفت ايران آن را دنبال مي كرد.
به گزارش تايم، با اين حال به رغم تحريم هاي شديدي كه عليه ايران وضع شده است، اروپا همچنان روابط اقتصادي خود را با ايران حفظ كرده است، شركت هاي اروپايي برخلاف شركت هاي آمريكايي، آزادند كه نفت خام و گاز طبيعي ايران را خريداري كنند و محصولات پالايش شده نفتي را به ايران بفروشند.
علاوه بر اين برخي همكاري هاي اتحاديه اروپا با ايران در صورتي كه براي نيازهاي انرژي اروپا ضروري تشخيص داده شود، ممكن است از تحريم هاي موجود مستثني شود، از جمله اين نيازها، نياز اروپا به گاز ايران است كه از درياي خزر و خط لوله نابوكو در سراسر اروپا تغذيه مي كند، اين طرح براي كاهش اتكاي اروپا به نفت روسيه، ضروري است.
به گزارش تايم، يكي از سخنگويان خزانه داري آمريكا كه خواست نامش مطرح نشود، گفت: شركت ها بايد خود به اين تصميم برسند كه بازرگاني با ايران نه تنها فايده ندارد بلكه مخاطراتي به همراه دارد.
براي بسياري از شركت هاي اروپايي، اقدامات آمريكا آنها را كاملاً تحت فشار قرار داده است، محروم شدن از تعامل بازرگاني با آمريكا خود فشاري عمده بر شركت ها و بانك هايي ايجاد مي كند كه با شركت هاي ايراني تعامل دارند.
تايم نتيجه گرفت: اما همانطور كه برخي كشورها و شركت ها از تجارت با ايران كنار مي روند شركت ها و كشورهايي ديگر از تحريم ها سود مي برند. چين كه عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل است فقط در صورتي با راي دادن به تحريم ها موافقت كرد كه اطمينان يابد سرمايه گذاري هاي كلان آن در ايران آسيب نمي بيند.

 



رئيس سازمان مديريت بحران كشور: مردم با پرداخت 5هزار تومان بيمه حوادث مي شوند

رئيس سازمان مديريت بحران گفت: هر شخصي تنها با پرداخت 5 تا 10هزار تومان در برابر سيل، زلزله، آتش سوزي، برف و طوفان بيمه مي شود و در صورت حادثه خسارت 10ميليون توماني دريافت مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اصفهان، حسين باقري شنبه شب در جلسه شوراي اداري اين استان كه به منظور رسيدگي به وضعيت خشكسالي و عدم كشت در نواحي شرقي اصفهان به اين استان سفر كرده بود، اظهار داشت: يكي از ويژگي هاي مهم دولت هاي نهم و دهم اختصاص اعتبارات به بحث حوادث و بحران ها بود كه در برخي از موارد تا 20 برابر نيز افزايش اعتبارات داشتيم.
وي با بيان اينكه به بحث كمبود آب و خشكسالي بسيار توجه شده، بيان داشت: خشكسالي در حالي در كشور ما هويدا است كه در 40 سال گذشته حدود 28 سال با كم آبي و خشكسالي مواجه بوده ايم.
معاون وزير كشور و رئيس سازمان مديريت بحران كشور تصريح كرد: البته در سال جاري مشكلي در مجلس ايجاد شد كه ميزان اعتبارات اختصاص يافته به مباحث بحران كشور كاهش يافت كه البته به دنبال حل اين مشكل و اختصاص اعتبارات ويژه به اين بخش هستيم.
وي ادامه داد: قرار است با امضاي 31 استاندار براي اختصاص يك هزار و 500 ميليارد تومان به منظور رفع خشكسالي با سيستم بانكي تعاملاتي صورت بگيرد.
باقري با اشاره به اينكه اقدامات پيشگيرانه در مديريت بحران كشور آغاز شده است، گفت: بيش از 45 درصد از اعتبارات براي پروژه هاي پيشگيرانه در نظر گرفته شده است.

 



برپايي دو نمايشگاه بين المللي صنايع غذايي و ماشين آلات وابسته در مشهد

يازدهمين نمايشگاه بين المللي صنايع غذايي و چهارمين نمايشگاه بين المللي ماشين آلات صنايع غذايي و بسته بندي به طور همزمان عصر شنبه در مشهد برپا شد.
سفير كرواسي در ايران در آيين گشايش اين نمايشگاه گفت: امروز توليد غذاهاي حلال در كشور ما توسعه قابل توجهي يافته و هم اكنون 22 شركت در كرواسي در حوزه توليد غذاهاي حلال فعال هستند.
به گزارش ايرنا، «آساد پراهيچ» با اظهار اين كه سه نوع بازار غذاهاي حلال، بازار غذاهاي حلال كرواسي و بازار غذاهاي حلال اروپايي در كرواسي وجود دارد، افزود: عملاً كرواسي يك بازار منطقه اي است و ظرفيت خوبي هم براي مصرف غذاهاي حلال در كشورهاي اطراف وجود دارد.
مديرعامل شركت نمايشگاه بين المللي مشهد هم در اين مراسم گفت: امروز صنايع غذايي با توجه به برخورداري از مزيت هاي نسبي در صادرات، ايجاد ارزش افزوده و اشتغالزايي بالا، نقش مهم و مؤثري در صادرات غيرنفتي و اقتصاد كشور دارد.
سيدمحمد سيدي افزود: خراسان رضوي با در اختيار داشتن 40 درصد از صنايع غذايي و كارخانجات مرتبط با آن، يكي از قطب هاي مهم اين صنعت در كشور است.
وي گفت: در اين دوره 130 شركت در فضايي به وسعت 14 هزار مترمربع حضور دارند كه شركت هاي داخلي از تهران، اصفهان، آذربايجان شرقي، غربي، همدان، مازندران، گلستان، گيلان، قزوين، خراسان جنوبي و رضوي هستند.
سيدي افزود: نمايندگاني هم از كشورهاي آلمان، ايتاليا،لهستان، كرواسي، چين، ژاپن، كره جنوبي و انگلستان به ارائه دستاوردها و توانايي هاي خود در اين نمايشگاه پرداخته اند.
وي عمده ترين زمينه فعاليت اين شركت ها را صنايع غذايي، تبديلي، شركت هاي بازرگاني، خدمات فني و مهندسي و مشاوره، ماشين آلات صنايع غذايي، بسته بندي و آزمايشگاه ها عنوان كرد.

 



آيت الله علوي گرگاني
بيانات رهبري مسئوليت مردم و مسئولان را سنگين تر كرد

يكي از مراجع تقليد گفت: بيانات رهبري مسئوليت هاي خطيري را بر دوش مردم و مسئولان قرارداد و فرمايشات ايشان اتمام حجتي براي آحاد جامعه است.
به گزارش فارس از قم به نقل از مركز خبر حوزه، آيت الله سيدمحمدعلي علوي گرگاني در ديدار كاركنان هوا فضاي سپاه پاسداران با اشاره به سفر پربركت رهبرمعظم انقلاب به قم اظهار داشت: حضور رهبري در قم منبع خير و بركت است، چون موقعيت و جايگاه ايشان، جايگاه رهبري و ولايت است و رهنمودهاي معظم له براي هر قشري قابل استفاده و ارزشمند است.
وي رهنمودهاي رهبري به مسئولان و مردم قم را داراي بار مسئوليت و وظيفه دانست و افزود: فرمايشات رهبري مسئوليت هاي خطيري را بر دوش مردم و مسئولين قرار داد و بيانات ايشان اتمام حجتي براي آحاد جامعه است.
اين مرجع تقليد ادامه داد: بركت حضور و سفر رهبرمعظم انقلاب تنها بركت مادي نيست، بلكه بركت هاي وجودي و معنوي فراواني براي شهر قم به همراه دارد، به طوري كه با سفر ايشان كارهاي فراواني سامان گرفت.
آيت الله علوي گرگاني گفت: بركات حضور رهبري در قم، منحصر به مردم اين شهر نمي شود و تصميمات و برنامه هايي كه ايشان در سفر قم تصويب و تاييد كردند، براي آحاد مردم كشور مفيد است و مردم بايد قدر اين نعمت را بدانند.
وي تلاش دشمنان براي ايجاد مشكلات و سختي ها در زندگي و معاش مردم را روزافزون دانست و افزود: برخي افراد تا زماني كه در آسايش هستند، خود را طرفدار نظام، انقلاب و آرمان هاي امام مي دانند، ولي زماني كه مشكلات و سختي ها بروز مي كند، خود را كنار كشيده و مي گويند نظام را قبول نداريم.
اين مرجع تقليد با اشاره به اهميت قرآن و علوم قرآني در جامعه، قرآن را بهترين وسيله سعادت براي انسان ها دانست و گفت: هر چه استفاده از علوم قرآني در جامعه گسترش يابد، سعادت آحاد جامعه بيشتر تضمين مي شود.
آيت الله علوي گرگاني ادامه داد: در نظام اسلامي همه فرزند و تربيت شده محضر قرآن كريم هستند، چون حركت امام امت، نهضت و انقلاب اسلامي بر پايه قرآن و عمل به دستورات آن است.
استقبال بي نظير مردم
از رهبرانقلاب مقابله عملي
با استكبار و فتنه گران بود
به گزارش فارس از قم به نقل از دفتر آيت الله سيدمحمد هاشمي شاهرودي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم به تبليغات گسترده دشمنان نظام جمهوري اسلامي و سم پاشي هاي آنان در وارونه نشان دادن واقعيات كشور اشاره كرد و افزود: در اين سفر، مردم، عمق ايمان و عشق و علاقه خود را به رهبر معظم انقلاب و در واقع به ركن ركين نظام يعني «ولايت فقيه» ابراز داشتند.
عضو فقهاي شوراي نگهبان قانون اساسي، خاطرنشان كرد: استقبال مردم از رهبر معظم انقلاب اسلامي نشان داد كه مردم با بصيرت قم در صف اول مدافعان از اسلام و مكتب اهل بيت، رهبري و مرجعيت قرار دارند.
آيت الله هاشمي شاهرودي در ادامه اين استقبال بي نظير را مقابله عملي با تبليغات جريان استكباري دانست و افزود: تبليغات دروغين برخي فتنه گران هم در طرح همراه نبودن مردم با نظام اسلامي، با اين استقبال تاريخي برملا شد.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم بعد حوزوي سفر رهبرانقلاب را از ديگر نكات برجسته و مهم سفر حضرت آيت الله خامنه اي به قم برشمرد و گفت: فرمايشات ايشان براي حوزويان بسيار روشنگرانه، هدايت گر و مفيد و سازنده بود. وي به محورهاي مختلف سخنان رهبرمعظم انقلاب در ديدار با گروه هاي مختلف حوزوي اشاره كرد و افزود: تبيين وظايف متقابل حوزه و نظام اسلامي، از مهم ترين فرازهاي ديدارهاي رهبرمعظم انقلاب اسلامي بود.
آيت الله هاشمي شاهرودي خاطر نشان كرد: فتنه گران بعد از انتخابات، سوالات و شبهات زيادي را ايجاد كردند اما رهبرمعظم انقلاب اسلامي با نظريه هاي عميق، دقيق و مطابق با نگاه هاي فقهي صحيح، انتظارات از حوزه را روشنگرانه تبيين كردند كه بسيار ضروري و لازم بود.
وي در ادامه هر يك از نظريات رهبرمعظم انقلاب را دستورالعملي جامع، مفيد و ارزنده براي حوزه علميه برشمرد و با تاكيد بر اجراي كامل آنها، اين دستور العمل را موجب تحولي بزرگ در حوزه علميه دانست.
آيت الله هاشمي شاهرودي دستاوردهاي مهم سفر رهبرمعظم انقلاب به قم در بعد عمران و توسعه اين استان را نيز مورد توجه قرارداد و افزود: به يمن سفر پربركت ايشان اميدواريم تحولات اين استان سرعت بيشتري بگيرد.
سفر رهبرانقلاب به قم به مانور عظيم اقتدار نظام تبديل شد
به گزارش ايرنا، استاندار قم در جلسه ستاد هدفمندسازي يارانه ها در محل استانداري قم، از حضور پرشور و حماسي اقشار مختلف مردم بصير و ولايي قم در استقبال از رهبرفرزانه انقلاب اسلامي و ميزباني شايسته از ايشان قدرداني كرد و گفت: خداوند متعال را براي اين توفيق ميزباني سپاسگزاريم.
حجت الاسلام والمسلمين «محمدحسين موسي پور» با بيان اين كه سفر 10 روزه ولي امر مسلمين، حلاوت و شيريني ايام نوراني و فرخنده دهه كرامت را به كام مردم قم مضاعف ساخت افزود: اين ايام پرخير و بركت براي ما دهه كرامت جديدي را رقم زد و نشان داد اهالي قم به حق شايسته سلام خدا بوده و بي جهت نيست كه اين بلد طيبه مورد سفارش و عنايت ائمه اطهار(ع) قرار گرفته واهل بيت آن را به عنوان مامن و ملجاء خود قرار داده اند. وي با اشاره به دستاوردهاي اين سفر تاريخي تصريح كرد: در حالي كه دشمنان نظام از مدت ها قبل توطئه هاي گسترده اي را براي اخلال در اين سفر و استفاده از آن به عنوان حربه اي براي ضربه زدن به نظام تدارك ديده بودند اما اين سفر پرخير و بركت رهاورد بزرگي را براي نظام، كشور و استان به همراه داشت.
اجراي منويات رهبرانقلاب حوزه را به قله عزت و عظمت مي رساند
به گزارش رسا، آيت الله مرتضي مقتدايي مدير حوزه هاي علميه، ظهر يك شنبه در نشستي خبري كه به مناسبت سفر مقام معظم رهبري به قم با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به شهر مقدس قم، از حضور با بركت ده روزه ايشان در شهر فقاهت و مرجعيت قدرداني كرد.
وي با بيان اينكه سفر ده روزه رهبرانقلاب اسلامي بسيار با بركت براي حوزه هاي علميه و استان قم بود، استقبال باشكوه اقشار مختلف مردم، مراجع، حوزويان، طلاب، علما، روحانيان و اساتيد حوزه علميه قم از مقام معظم رهبري را نشانگر پيوند عميق با رهبري و ولايت فقيه دانست.
مديرحوزه هاي علميه تصريح كرد: حضور ده روزه مقام معظم رهبري در شهر قم و ديدارهايي كه ايشان با مراجع، علما و طلاب و روحانيان داشتند نشان دهنده عنايت و اهتمام حضرت آيت الله خامنه اي به حوزه هاي علميه است.

 



از نيمه آبان سال جاري صورت مي گيرد
فراخوان واگذاري ساخت 325 هزار واحد مسكوني

وزير مسكن و شهرسازي گفت: فراخوان واگذاري ساخت 325هزار واحد مسكوني مهر به صورت سنتي و صنعتي از نيمه آبان سال جاري ارايه مي شود.
علي نيكزاد در گفت وگو با فارس در سمنان در حاشيه بازديد از طرح مسكن مهر سمنان اظهار داشت: در آبان و آذر ماه امسال با حضور مسئولان كشوري، مراحل نخست و دوم مسكن مهر استان سمنان افتتاح مي شود.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: در مورد تعاوني ها قانون داريم و آنها در قانون از پرداخت ماليات معاف شده اند.
نيكزاد اظهار داشت: در مورد توافقات سه جانبه در شوراي مسكن صحبت و بخشنامه شده است و توافق سه جانبه اي وجود دارد كه بين مسكن و شهرسازي، بانك و انبوه ساز بسته مي شود و در آن، خانه را از پول مردم و تسهيلات بانكي مي سازند.
وزير مسكن و شهرسازي افزود: در مورد بيمه افرادي كه پيمانكار هستند، 230 هزار ريال بايد پرداخت مي كردند كه با مساعدت وزير رفاه و تامين اجتماعي در شورايعالي مسكن 70 هزار ريال بيمه هر مترمربع بنا قرار داده شد كه در سه قسط دريافت مي شود.
وي گفت: همه افرادي كه در كشور مسكن مهر مي سازند، به سه دسته تقسيم مي شوند كه روش سنتي 200 ميليون ريال، روش نيمه صنعتي يعني داراي شيشه و پنجره دوجداره و سقف و ديوارهاي صنعتي 220 ميليون ريال و روش صنعتي 250ميليون ريال وام دريافت مي كنند و اين تصميم براي همه سايت هاي مسكن مهر استان سمنان نيز اجرايي مي شود.
نيكزاد تاكيد كرد: افرادي كه در داخل محدوده قانوني شهر زمين دارند، به آنها خود مالك گفته مي شود كه به اين افراد از 200 تا 250 ميليون ريال وام داده مي شود تا خود آنها مسكن شان را بسازند.
وي خاطرنشان كرد: 170 هزار واحد از يك ميليون واحد مسكوني كشور در اين طرح، خود مالك هستند.
نيكزاد همچنين در جلسه شوراي مسكن استان سمنان اظهار داشت: در زمينه ساخت مسكن مهر هرچه توانسته ايم انجام داده ايم و سعي كرديم تا زمين را به طور مجاني در اختيار سازندگان قرار دهيم.
وي در پايان جلسه افزود: تا پايان سال جاري 400 هزار واحد مسكن روستايي در كشور ساخته مي شود كه از اين تعداد دو هزار واحد سهم استان سمنان است.

 



نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس خبر داد
تشكيل كميته ويژه اي براي تشخيص علت اصلي حادثه مترو تهران

نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي، از مصوبه اين كميسيون براي تشكيل كميته اي ويژه براي تشخيص علت اصلي فوت زن روشندل در ايستگاه مترو تهران خبر داد.
«صفر عيسي زاده» در گفت وگو با ايرنا در مهاباد افزود: اين كميته كه نمايندگاني از بهزيستي و شهرداري نيز در آن حضور دارند تا دو هفته ديگر فرصت دارند مقصر اصلي اين حادثه را اعلام كنند.
وي اظهار داشت: در كنار خط ايستگاه مترو برآمدگي نگذاشته اند كه افراد روشندل بدانند به پايان خط رسيده اند و بايد توقف كنند.
عيسي زاده، با اشاره به نشست اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس در اين رابطه گفت: در اين نشست كه چهار ساعت به طول انجاميد مقرر شد در ورودي هاي مترو آسانسورهايي براي معلولان پيش بيني و بهزيستي بر اينها نظارت كند.
گفتني است يك زن روشندل صبح روز 24 مهر امسال، در ايستگاه مترو خزانه براثر ورود به منطقه ممنوعه ريلي جان خود را از دست داد.
اين زن روشندل، وقتي كه از سكو وارد منطقه ممنوعه ريلي شده بود، به علت گير افتادن ميان قطار و سكو فوت كرد.

 



اخبار ادبي و هنري

نمايش مستند سياسي به دنبال حقيقت در «سينما حقيقت»
فيلم مستند سياسي «به دنبال حقيقت» ساخته «سياوش سرمدي» به تهيه كنندگي «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي» كه در ارتباط با سرنوشت چهار ديپلمات مفقود شده ايراني در كشور لبنان ساخته شده، در بخش مسابقه ملي چهارمين جشنواره بين المللي سينما حقيقت روي پرده خواهد رفت.
به گزارش روابط عمومي اين جشنواره اين فيلم به مدت 79 دقيقه، سرنوشت چهار ديپلمات ايراني مفقود شده در لبنان (احمد متوسليان، محسن موسوي، تقي رستگارمقدم و كاظم اخوان) را پيگيري كرده و اطلاعات منحصر به فردي از سرنوشت آنان ارائه مي كند.
چهارمين جشنواره بين المللي فيلم مستند ايران، سينما حقيقت، طي روزهاي 17 تا 21 آبان در سينما فلسطين و سينما سپيده برگزار خواهد شد.
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور:
طرح حمايت از نخبگان هنري در حال نهايي شدن است
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: طرح حمايت از نخبگان هنري با مذاكراتي كه صورت گرفته در حال نهايي شدن است و بعد از طي اين مرحله سريعاً اجرايي مي شود
نسرين سلطانخواه در گفت وگو با توانا اظهار داشت: براي اجراي طرح حمايت از نخبگان هنري در حال مذاكره با فرهنگستان هنر، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و وزارت ارشاد هستيم كه با نظر هر سه دستگاه، اين آيين نامه را نهايي مي كنيم.
افتتاح هشت طرح صدا و سيما
در سفر رئيس جمهور به خراسان شمالي
مديركل صدا و سيماي مركز خراسان شمالي گفت: هم زمان با سفر سوم رئيس جمهور به خراسان شمالي هشت طرح راديويي و تلويزيوني صدا و سيماي خراسان شمالي به بهره برداري مي رسد.
قنبر مهدوي زاده در گفت وگو با فارس گفت: اين هشت طرح راديويي و تلويزيوني با اعتباري بالغ بر 30ميليارد و 290ميليون ريال بهره برداري مي شود.
وي افزود: بهره برداري استوديو تلويزيوني توليد و پخش سيما با اعتبار 17ميليارد ريال، از طرح هايي است كه به دست رئيس جمهور در سفر هيئت دولت به خراسان شمالي افتتاح مي شود.
بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر 16 بهمن آغاز مي شود
شوراي سياستگذاري بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم فجر، زمان آغاز اين رويداد هنري را 16بهمن و پس از پايان ماه صفر اعلام كرد.
در نشست اين شورا مقرر شد به منظور تقويت جايگاه و منزلت جشنواره هاي بين المللي «فيلم كوتاه تهران» و «مستند حقيقت»، بخش فيلم كوتاه و مستند از اين دوره جشنواره فيلم فجر حذف شود.
همچنين با طراحي و تدارك جشنواره مستقلي براي فيلم هاي پويانمايي كه در سال آينده برگزار خواهد شد، اين بخش نيز از جشنواره فيلم فجر حذف شود.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14