(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 آبان 1389- شماره 19781

جشنواره فيلم كودك و موضع دوگانه استاندار همدان!
پايان نهمين جشنواره و پانزدهمين هفته فيلم و عكس نيشابور
پژواك
با اعتراض ايران كاريكاتوريست اسرائيلي مجبور به خروج از تركيه شد
راهيابي آرش از بناب به هفتمين جشنواره تئاتر سراسري ماه
فيلمبرداري «سرزمين آفتاب» آغازشد
توليد فيلم كوتاه داستاني «طعم بلوط» در حوزه هنري گلستان
اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس همدان برگزارشد
فراخوان دومين جشنواره استاني نمايشنامه خواني و اتودهاي نمايشي استان گلستان
فيلم مستند «يوسف ملا» از گنبدكاووس به جشنواره رشد راه يافت
زنگ تئاتر كشور در كاشان به صدا درآمد
نشست پژوهشي تئاتر آييني و سنتي ايران
برگزاري اولين همايش هاتفان كتاب در يزد
كتاب «نقاشي معاصر اصفهان» منتشر شد
شكل گيري بيش از 20 فرقه انحرافي در كشور
در آذربايجان شرقي بيش از 84 هزار عكس دفاع مقدس جمع آوري شد



جشنواره فيلم كودك و موضع دوگانه استاندار همدان!

غلامرضا فريدوني
با قطعي شدن برپايي بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم كودك و نوجوان در همدان، درسي ام ارديبهشت امسال، اولين جلسه استاني ستاد جشنواره در رابطه با برگزاري جشنواره با حضور استاندار و مسئولان اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان برگزار شد.
در همين نشست بود كه اظهارنظر استاندار- كرم رضا پيريايي- در خصوص تحميل 65درصد هزينه هاي جشنواره به استان، براي او دردسرساز شد.
وي گفت كه حاضر نيست مبلغ هنگفت 4ميليارد تومان را براي جشنواره بپردازد در حالي كه جشنواره مال ما نيست.
وي اظهار داشت: با اين رويه همدان اسپانسر جشنواره است نه برگزاركننده و هم گفت اگر كاري انجام مي دهيم بايد براي زيرساخت هاي استان باشد نه اينكه تنور بنياد فارابي را گرم كنيم. اگر پول ساخت فيلم ها را به فارابي بدهيم تا خودشان فيلم بسازند سهم هنرمندان همدان چه مي شود؟
به تعبير ديگر، استاندار گفت: نمي تواند جاده صاف كن فيلسازان و كارگردانان پايتخت نشين شود تا آثارشان را به بركت پول همداني ها مطرح كنند بلكه مي تواند اين پول را صرف گسترش و رفع مشكلات همه ريشه هاي هنري و فرهنگي استان و فعالان همه اين عرصه ها سازد.
اين سخنان به مذاق اهالي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خوش نيامد و برخلاف انتظار مسئولان و اهالي رسانه استان كه به چانه زني طرفين و رسيدن به راه حلي ميانه فكر كردند. معاونت سينمايي سفت و سخت مقابل مواضع استاندار ايستاد كه يا تأمين 65درصد هزينه، يا خداحافظي با جشنواره! اما در كش و قوس ماجرا، پس از مدتي موضوع با پذيرفتن سهم تعيين شده براي استان همدان، فيصله يافت و در سكوت خبري، اهالي رسانه چندان از كم و كيف مسئله مطلع نشده و بيشتر به لحاظ مصلحت استان به پيگيري قضيه نپرداختند و آنچه در محاورات آمد از كوتاه آمدن استاندار و پذيرش تمام شروط وزارتخانه به دليل اينكه شخص استاندار در اولين سال مديريت خود تحت فشار افكار عمومي و انتقادات هنرمندان قرار نگيرد، حكايت داشت.
از سوي ديگر تصور بر اين بود كه با افزايش سهم هزينه هاي استان از 50درصد به 65درصد و پذيرش آن از سوي مسئولان، امتيازاتي مانند تقويت بنيه و حمايت هاي ويژه از سينما و سينماگران همداني و با اختيار بيشتر در تصميم گيريهاي مربوط به برگزاري جشنواره، نصيب ما شده است.
ولي با نزديك شدن به موعد برگزاري جشنواره 24 و سپس آغاز آن در همدان، اين تصور رنگ باخت. در جشنواره اي بين المللي كه به هر حال چهار دوره آن به نام همدان برپا شده و احتمال ماندگاري آن در اين شهر تاريخي و فرهنگي و توريستي بسيار بالاست، و تا آنجا كه شاهد هستيم، دست اندركاران فرهنگ و هنر و تمام مسئولان استان براي برپايي آن زحمات بسياري مي كشند و وقت گرانبهاي خود و اهالي استان را صرف برپايي آبرومندانه جشنواره مي كنند، از چه رو همداني ها در تصميم گيريها كلان نقشي ندارند و همه كارها بايد با نظارت و هدايت و دخالت مركزنشينان انجام شود؟
از سوي ديگر تفاهم نامه منعقد بين وزارت ارشاد و استانداري همدان آنچنان تحقيرآميز است كه حتي پول استان بايد به حساب مركزنشينان ريخته شود و بعد آنها هزينه ها را بپردازند، به زبان ساده تر هزينه هاي عوامل اجرايي و هتل ها و... را آقايان تهراني از جيب همداني ها مي پردازند. حال واقعاً اين نحوه اداره جشنواره بين المللي توسط استان همدان است.
از سوي ديگر در زمينه توسعه فعاليتهاي فيلمسازي و ساخت آثار بومي در خور توجه و سطح بالا در استان همدان عليرغم قول هايي كه براي حمايت داده شده، فعاليتهاي جدي و اثرگذاري ديده نمي شود. خوب است بعد از پايان جشنواره و زحمات طاقت فرساي تيم اجرايي در همدان، نيم نگاهي به مصاحبه مسعود احمديان دبير جشنواره با خبرگزاري فارس بياندازيم.
احمديان در خصوص تيم اجرايي همدان در جشنواره مي گويد: «فاصله تيمي كه از تهران آمد به لحاظ حرفه اي برگزاري جشنواره با تيم اجرايي در همدان يك فاصله نجومي بود».
حال خوانندگان محترم قضاوت كنند، ميلياردها تومان اعتبار استان، ساعت ها جلسات مختلف مديران دستگاهها، بسيج تمام امكانات ادارات بويژه اداره كل ارشاد، آخرش اين مي شود كه ما با تيم تهران فاصله نجومي داريم؟!
به نظر نگارنده صحبتهاي استاندار در آن جلسه صحبت هاي به حق و درستي بود ولي چرا با آن همه حرارت، وي حاضر شد چوب حراج به بودجه استان بزند و دست آخر هم متهم به ناپختگي و سخنان بي ربط شود، كه اين خود جاي سؤال و پاسخگويي از سوي ايشان را دارد.
انتظار مي رود حال كه مدير اجرايي جشنواره از پاسخگويي به ميزان اعتبار جشنواره در مصاحبه مطبوعاتي طفره مي رود و اين موضوع را برگردن استاندار مي اندازد، استاندار محترم به صورت شفاف هزينه پرداختي و دست آوردهاي جشنواره بيست و چهارم را براي مردم استان اعلام كنند تا مردم خوب همدان با توجه به حواشي جشنواره، عدم غناي فيلم هاي شركت كننده و عدم وجود ويژگي هاي ارزشي در اكثر فيلم ها خود به قضاوت بنشينند.

 



پايان نهمين جشنواره و پانزدهمين هفته فيلم و عكس نيشابور

نيشابور- خبرنگار كيهان
همزمان با سالروز ميلاد باسعادت امام رضا(ع) نهمين جشنواره و پانزدهمين هفته فيلم و عكس نيشابور با عنوان تجلي نور و رأفت با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد.
حسين محروقي سرپرست انجمن سينماي جوان نيشابور و دبير جشنواره در آيين اختتاميه در تالار اديب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور اظهار داشت: امروز انجمن سينماي جوان نيشابور 20 سالگي خود را جشن گرفته و به جوان برومند تبديل گرديده و در اين مدت زحمات مسئولين قبلي و هنرمندان در تمامي سال ها باعث رشد و بالندگي آن شده است و اقبال هنرمندان طي 15 سال هفته و فيلم و عكس و نه سال جشنواره آن را به يكي از مهمترين رخدادهاي فرهنگي و هنري شهرستان نيشابور تبديل كرده است.
كيارنگ علايي نماينده هيئت داوران عكس نيز در اين مراسم گفت: اين جشنواره با حضور خوب عكاسان روبرو گرديده است و مسعود سليماني سپهر به عنوان دبير بخش عكس و محمدحسين نجاران و محمدرضا چايفروش به عنوان همكاران اين بخش با زحمات فراوان توانستند آثار را داوري كنند و اين نتايج بدست آمد: فاطمه مهدوي نفر اول بخش آزاد، حميدرضا هلالي نفر دوم بخش آزاد، شكوفه بياتي نفر سوم بخش آزاد، ياسر مهرباني تقدير بخش آزاد، زهرا وفايي تقدير بخش آزاد، تكتم استيلايي عكس برگزيده بخش حجاب و عفاف، رضا قاسمي انوشه تقدير در بخش حجاب و عفاف، زهرا بشارتي تقدير بخش كودك و محدثه علي اكبرزاده تقدير بخش كودك را از آن خود كردند.

 



پژواك

تصاوير قديمي حرم مطهر رضوي دراصفهان
اصفهان -خبرنگاركيهان: نمايشگاهي از تصاوير منتخب قديمي دوره قاجاري حرم مطهر رضوي درمدرسه علميه ناصريه اصفهان برپا شده است. اين نمايشگاه دربردارنده 20تابلو از تصاوير منتخب قديمي دوره قاجاري حرم مطهر رضوي متعلق به مجموعه آلبوم خانه كاخ گلستان در اصفهان است. نمايشگاه تصاوير منتخب قديمي حرم مطهر رضوي به همت موسسه كتابخانه و موزه ملي ملك آستان قدس رضوي برگزار شده و تابلوها به صورت امانت دراختيار مدرسه ناصريه قرارگرفته است.
برگزاري چهل و نهمين حلقه طنز اصفهان
اصفهان -خبرنگاركيهان: به همت دفتر طنز حوزه هنري استان اصفهان، چهل و نهمين حلقه طنز نصب جهان برگزار شد.
اين نشست با حضور طنزپردازان اصفهاني جهت خواندن آثار جديد طنزپردازان تشكيل شد.
حلقه طنز نصف جهان چهارشنبه اول هر ماه درمحل خانه هنرمندان اصفهان برپا مي شود.
درخشش هنرمندان تئاتر دهلران
دهلران - خبرنگاركيهان: هنرمندان تئاتر دهلران در پنجمين جشنواره استاني بسيج درخشيدند.
عبدالحسين رحمتي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي دهلران گفت: دراين جشنواره نمايش چه كسي جنگ را آغاز كرد به كارگرداني آقاي حيدررضايي جواز ورود به جشنواره سراسري تئاتر بسيج كه آذر ماه درشهر تبريز برگزار مي شود را كسب نمود. وي گفت: دراين جشنواره مالك آبسالان بازيگر دوم مرد و مقام سوم كارگرداني درنمايش آخرين ضيافت را به خود اختصاص داد.
«آب واندوه» درتئاتر ماه
تبريز -خبرنگاركيهان: نمايش«آب واندوه» به جشنواره سراسري تئاتر ماه راه يافت.
اين تئاتر، در ژانر دفاع مقدس بوده و كار واحد نمايش حوزه هنري آذربايجان شرقي است كه از بين 8 گروه تئاتر صحنه اي، پس از بازبيني به مرحله سراسري هفتمين جشنواره سراسري تئاتر ماه، راه يافته و با ديگر تئاترهاي راه يافته، رقابت مي كند.
آثار طراحان جوان در دهلران
دهلران -خبرنگاركيهان: نمايشگاه آثارطراحان جوان درمحل سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان دهلران برگزار شد.
دراين نمايشگاه 30 اثر برگزيده از آثار طراحي هنرمندان عضو انجمن هنرهاي تجسمي اين شهرستان به مدت يك هفته درمعرض ديد عموم قرارمي گيرد.
پيشرفت مجتمع فرهنگي لرسگان
لرسگان - خبرنگاركيهان: ابراهيم شريفي رئيس اداره ارشاد اسلامي لرسگان از پيشرفت 30 درصدي پروژه مجتمع فرهنگي و هنري شهرستان لرسگان خبر داد و گفت: اين پروژه با اعتباري بالغ بر 20ميليارد ريال تاپايان سال 90 به بهره برداري مي رسد.
شبهاي فرهنگي و هنري اسفراين
اسفراين- خبرنگاركيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاداسلامي اسفراين ازسوي انجمن هاي ادبي و موسيقي با همكاري مجتمع فرهنگي و هنري اسفراين به مناسبت ولادت با سعادت امام رضا(ع) شبهاي فرهنگي و هنري اسفراين درمحل مجتمع فرهنگي و هنري اين شهرستان برگزارشد. دراين مراسم كه دوشب به اجرا درآمد تعدادي از شاعران شهرستان به قرائت شعر خود با موضوع امام رضا(ع) پرداختند و «علي اصغر جهانيان» از هنرمندان انجمن موسيقي شهرستان نيز به هنرنمايي پرداخت كه مورد استقبال كم نظير مردم هنردوست اسفراين واقع شد.
«نمايش عاشقانه تا8 بشمار» در اسفراين
اسفراين- خبرنگاركيهان: به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين «نمايش عاشقانه تا 8بشمار» به كارگرداني زهرا جباري به روي صحنه رفت. سرپرست روابط عمومي اين اداره با اعلام اين خبر گفت: اين نمايش با موضوع كرامات امام رضا(ع) و به نويسندگي چيستا يثربي بود كه درمجتمع فرهنگي و هنري اسفراين به روي صحنه رفت و مورد استقبال مردم هنردوست اسفراين قرار گرفت.
نمايشگاه نقاشان نوگرا در كاشان
كاشان- خبرنگاركيهان: نمايشگاه گروهي ازنقاشان نوگراي كاشان در مجتمع سبز اين شهر برپا شده است.
در اين نمايشگاه 21 هنرجو بيش از 50 اثر هنري خود را در قالب هاي نقاشي روي بوم، طراحي با مداد و زغال روي كاغذ در ابعاد مختلف به نمايش مي گذارند.
اين نمايشگاه حاصل تلاش گروهي از نقاشان فيگوراتيو كاشان است كه بيشتر طراحي كرده اند و رنگ دركارشان تنها وسيله است براي به تصويركشيدن احساساتي ناب، بي واسطه و جسورانه با موضوع انسان و شخصيت پردازي آن و فضا بيشتر متاثر از جنبه هاي زيبايي شناسي و آكادميك است.
برپايي نمايشگاه تئاتر از دريچه دوربين در كاشان
كاشان- خبرنگاركيهان:همزمان با برگزاري ششمين جشنواره سراسري تئاتر مهر كاشان، نمايشگاهي با عنوان تئاتر از دريچه دوربين در فرهنگسراي مهرسازمان رفاهي تفريحي شهرداري اين شهر برپا شد.
در اين نمايشگاه كه با هدف تشويق و حمايت از آفرينش هاي هنرمندان عكاسي كه ذوق، تجربه و هنر خود را صرف ترويج هنر تئاتر كرده است داير شد آثار عكاسان كاشاني از دوره هاي پيشين جشنواره دركنار عكس هاي نمايش به روي صحنه رفت كه باعث غناي برنامه هاي جشنواره و استفاده بهتر مخاطبان و علاقه مندان از تئاترشده و بر ديواره هاي فرهنگسراي مهر قرارگرفته است.
برپايي نمايشگاههاي مختلف در نيشابور
نيشابور- خبرنگاركيهان: حميدرضا آتشي مسئول مجتمع امور هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور گفت: يكي از اركان برنامه هاي مدون فرهنگي وهنري اين اداره در درازمدت برپايي نمايشگاههاي مختلف هنري در نگارخانه كمال الملك نيشابور مي باشد كه به همكاري هنرمندان انجمن هاي فرهنگي و هنري نيشابور و ساير شهرستانها اين نمايشگاهها در نيشابور و در برخي مراكز و ديگر شهرستانها نيز برگزار شده است.
«صبح يك روز معمولي» در جشنواره سراسري وارش
نيشابور- خبرنگاركيهان: فيلم كوتاه «صبح يك روز معمولي» از شهرستان نيشابور به ششمين جشنواره سراسري فيلم وارش استان مازندران راه يافت.
حسين محروقي سرپرست انجمن سينماي جوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور با اعلام مطلب فوق عنوان داشت: جشنواره سراسري فيلم وارش يكي از معتبرترين جشنواره هاي ملي است كه همه ساله در استان مازندران درحال برگزاري است و قابليت تبديل شدن به يك جشنواره بين المللي را نيز دارا مي باشد.

 



با اعتراض ايران كاريكاتوريست اسرائيلي مجبور به خروج از تركيه شد

تبريز- خبرنگار كيهان:
با اعتراض ايران، نام كاريكاتوريست رژيم صهيونيستي از وب سايت رسمي انجمن كاريكاتوريست هاي تركيه حذف شد و وي مجبور به ترك اين كشور شد.
اين اتفاق در جشنواره بين المللي كاريكاتور «نصر الدين هوجاي» تركيه روي داد كه 30 كارتونيست از 30 كشور جهان به آن دعوت شده بودند. «رحيم- بقال اصغري» كاريكاتوريست تبريزي، به عنوان نماينده ايران در اين جشنواره جهاني، پس از اطلاع از حضور يك كارتورنيست اسرائيلي، نسبت به اين امر اعتراض كرد كه مسئولان جشنواره، نام اين كارتونيست را، از وب سايت رسمي انجمن كارتوني تركيه حذف كردند و وي، 2 روز قبل از پايان جشنواره، مجبور به ترك تركيه و بازگشت به فلسطين اشغالي شد.
در سمينار دانشگاه «معمارسينان» تركيه كه نمايندگان 5 كشور سخنراني كردند، بعد از سخنان نماينده پرتغال و اشاره وي به ضرورت عدم سانسور هر گونه كارتون حتي كارتون هاي پيامبر اسلام(ص)، اصغري، ضمن اعتراض به وي، از كاريكاتوريست ها خواست نسبت به اديان، زبان و ملل احترام قائل شوند.
وي اين نوع كارتون ها را، مصداق آزادي بيان ندانست. پس از سخنان «احمد- آيكنات» از شهر «بورسا» در حمايت از سخنان بقال اصغري و همراهي كاريكاتوريست هاي ديگر در اعتراض به نماينده پرتغال، «متين- پكر» مدير جشنواره از حضار خواست موضوع را پايان يافته تلقي كنند و افزود: تمامي اين نوع كاريكاتورها، امپرياليستي است.

 



راهيابي آرش از بناب به هفتمين جشنواره تئاتر سراسري ماه

بناب - خبرنگاركيهان:
نمايش خياباني آرش كار هنرمندان شهرستان بناب به جشنواره سراسري تئاتر ماه راه يافت.
به گفته محمدحسين داودي نويسنده و كارگردان اين نمايش با اعلام اسامي راه يافتگان به هفتمين جشنواره سراسري تئاتر ماه آرش از شهرستان بناب به عنوان نماينده استان هاي آذربايجان شرقي، غربي و اردبيل در بخش خياباني اين جشنواره به رقابت خواهد پرداخت.
وي افزود: در بخش تئاتر خياباني هفتمين جشنواره سراسري تئاتر ماه 10گروه از تهران و 18گروه از ساير شهرستان هاي سراسر كشور درمحوطه باز مجموعه تئاتر شهر نمايش هاي خود را اجرا خواهند كرد.

 



فيلمبرداري «سرزمين آفتاب» آغازشد

شهركرد- خبرنگاركيهان:
فيلمبرداري سرزمين آفتاب به كارگرداني سعيد بيات در روستاي «ياسه چاي» از توابع شهرستان شهركرد آغاز شد.
نويسنده اين فيلم شهرزاد چكايي و تهيه كنندگي آن ابراهيم تقي زاده، رامين درخشان و اسماعيل بهالو، تصويربردار عباس اسلامي و صدابردار محسن اثني عشر و نورپرداز رسول اسلامي مي باشند.
در تله فيلم سرزمين آفتاب اسماعيل زنگل گيا، ستار يارمحمدي جونقاني، ابراهيم تقي زاده، عباس تركي، الهام حدادي، فيروزه خجسته و مريم عباسي و... بازي مي كنند.

 



توليد فيلم كوتاه داستاني «طعم بلوط» در حوزه هنري گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
كارگردان فيلم «طعم بلوط» اظهار داشت: موضوع اين فيلم در رابطه با زندگي زوجهاي جوان و مشكلات آنان مي باشد كه به شكلي زيبا به تصوير كشيده شده است.
مهدي ناظريان در ادامه افزود: بازيگران اين فيلم حميدرضا مشكاني، مجتبي عزيزي، مريم غديريان، شقايق بابايي و سپيده رضايي هستند و تصويربرداري آن برعهده مهدي قاسمي و صدابرداري آن را نيز ميلاد بادلي برعهده دارند.
وي توانايي هنرمندان حوزه هنري در عرصه هنرهاي تصويري را قابل توجه دانست و گفت: استان گلستان داراي نيروهاي جوان و مستعد است و حوزه هنري نيز در بخش ساخت فيلم هاي مستند و داستاني و همچنين آموزش هنرمندان تاكنون فعاليتهاي مناسبي داشته است.

 



اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس همدان برگزارشد

همدان- خبرنگاركيهان:
اولين جشنواره خاطره نويسي دفاع مقدس همدان برگزارشد.
به گزارش خبرنگار ما در مراسم اختتاميه اين جشنواره مديركل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس و دبير اجرايي جشنواره گفت: برپايي اولين جشنواره در حوزه خاطره نويسي دفاع مقدس در استان همدان، آغاز راهي براي دست به قلم شدن و بيان حماسه دفاع مقدس براي همه افراد است.
جعفر زمرديان ادامه داد: تا به حال 140 عنوان كتاب در حوزه دفاع مقدس به صورت داستاني، خاطره نويسي و تدوين و آماده شده است.
سپس دبير علمي جشنواره اظهارداشت: پس از فراخوان جشنواره، تعداد 1087 اثر در قالب خاطره و 1023 شركت كننده به دبيرخانه رسيد كه بيشترين آنها با 514 اثر متعلق به شهرستان همدان بود.
دكترمحمد آهي افزود: آثار رسيده در چهارمرحله داوري شدند كه درنهايت 30 خاطره به عنوان برگزيده انتخاب شد.

 



فراخوان دومين جشنواره استاني نمايشنامه خواني و اتودهاي نمايشي استان گلستان

گرگان- خبرنگار كيهان:
مسئول واحد نمايش حوزه هنري استان گلستان گفت: اين جشنواره با هدف كشف استعدادهاي جوان، حمايت از هنرمندان اين عرصه، ايجاد بستر مناسب، ارتقاء بنيه علمي هنرمندان تئاتر، تبادل اطلاعات و دانش هنرمندان برگزار خواهد شد.
مسعود طاهري از كليه علاقمندان به شركت در اين جشنواره دعوت كرد و گفت: اولويت حضور با اعضاء اتاق نمايشنامه است و آثار ارسالي مي بايست تايپ شده و يا با خط خوانا در 3 نسخه ارائه گردد.
وي در ادامه تاكيد كرد: در بخش اتودهاي نمايشي، توليدات بايد كمتر از 15 دقيقه باشند و اولويت انتخاب آثار نيز با نمايشنامه و اتودهاي موضوعات ديني است.

 



فيلم مستند «يوسف ملا» از گنبدكاووس به جشنواره رشد راه يافت

گنبدكاووس- خبرنگاركيهان:
فيلم مستند «يوسف ملا» به نويسندگي و كارگرداني «عليرضا نوروزي» از شهرستان گنبدكاووس به بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم رشد راه يافت.
عليرضا نوروزي كارگردان اين فيلم گفت: اين فيلم در بخش مسابقه چهلمين دوره جشنواره بين المللي فيلم رشد راه يافته است.
نوروزي افزود: چهلمين دوره جشنواره فيلم رشد از هفتم الي چهاردهم آبان ماه سال جاري با حضور فيلم سازاني از ايران و ديگر كشورها درتهران برگزار مي شود.
وي درخصوص داستان اين فيلم گفت: اين مستند به چگونگي تحصيل طلاب نوجوان تركمن در حوزه علميه تاريخي كريم ايشان مي پردازد.
مدرسه و مسجد كريم ايشان در روستاي كريم ايشان و حدود 30 كيلومتري مسير جاده كلاله به مراوه تپه درشرق استان گلستان واقع شده است. ساختمان مسجد و مدرسه متعلق به دوره قاجار مي باشد و براساس تاريخي كه بر سر در ورودي مدرسه كتابت شده، درسال 1328 هجري قمري ساخته شده است.
اين مدرسه داراي چشم اندازي زيبا، بناي تاريخي با معماري زيباي دوران قاجاريه با آجر فشاري و نماكاري آجري بنام مدرسه كريم ايشان مي باشد.
بناي تاريخي مسجد و مدرسه كريم ايشان هم اكنون به عنوان مركز تعليم و آموزش علوم ديني و مذهبي برادران اهل سنت مورد استفاده قرارمي گيرد.

 



زنگ تئاتر كشور در كاشان به صدا درآمد

كاشان- خبرنگاركيهان:
ششمين جشنواره سراسري تئاتر مهر كاشان در فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري با شركت هنرمندان عرصه تئاتر از سراسر كشور طي مراسمي آغاز شد.
دبير جشنواره سراسري تئاتر مهر به خبرنگار ما گفت: 15 اثر نمايشي از هنرمندان شهرهاي تهران اروميه، بندرانزلي، اصفهان، خوزستان، بوشهر، نجف آباد، آبادان و كاشان جهت حضور درجشنواره ششم پذيرفته شد تا به مدت 8 روز در بخش هاي مسابقه، ويژه و ميهمان با يكديگر به رقابت بپردازند.
محمد شفافي افزود: اين تعداد نمايشنامه از ميان 177 نمايش رسيده به دبيرخانه جشنواره طي دومرحله بازبيني انتخاب شده است.
وي، متون ايراني، نمايش هايي با موضوع فرهنگ ايثار، فرهنگ شهروندي، اجراي اول دراين جشنواره، استفاده بهينه از پرسوناژ، دكور و آكساسوار محدود را از ويژگي هاي نمايشنامه هاي تاييدشده و اولويت هاي انتخاب در اين جشنواره عنوان كرد.
افتتاحيه جشنواره ششم با برگزاري يادواره هنرمندان شهيد كاشان و اجراي نمايش «نسيم گره گشا» به تهيه كنندگي محسن خسروي با موضوع شهيد از كاشان آغازشد و تا 29مهرماه ادامه دارد.

 



با حضور پدر تعزيه ايران صورت مي گيرد
نشست پژوهشي تئاتر آييني و سنتي ايران

ساري- خبرنگار كيهان:
نشست پژوهشي تئاتر آييني و سنتي ايران با حضور دكتر جابر عناصري و به همت واحد پژوهش حوزه هنري استان مازندران در ساري برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري مازندران، در اين نشست يك روزه كه 20 آبان در حوزه هنري برگزار مي شود. دكتر عناصري «پدر تعزيه ايران» در اين همايش پيرامون تئاتر آييني و سنتي ايران به بحث و گفت وگو خواهد پرداخت.
لازم به ذكر است دكتر عناصري در سال 1324 در اردبيل متولد شد. وي تحصيلات متوسطه را در دارالفنون تهران با كسب مقام اول در رشته ادبي به پايان رساند و در دانشگاه تهران موفق به اخذ دكتري فلسفه و علوم تربيتي شد. او همچنين 41 سال به عنوان استاد دانشگاه تهران تدريس كرد كه به عنوان استاد ممتاز مورد تقدير قرار گرفت و به پاس پژوهش و خدمات ارزنده وي در تعزيه، لقب «پدر تعزيه ايران» از سوي مراكز فرهنگي و دانشگاهي به ايشان اعطاء شد.
گفتني است تاكنون بيش از 40 كتاب از ايشان تاليف شده كه از آن جمله مي توان به «مراسم آئيني و تئاتر»، «تاريخ هنر ايران»، «تاريخ هنر جهان» و «تعزيه نمايش مصيب» اشاره كرد.

 



برگزاري اولين همايش هاتفان كتاب در يزد

يزد- خبرنگاركيهان:
با هدف آشنايي و معرفي طرح هاتف، اولين همايش هاتفان كتاب در شهر تبريز برگزارشد.
اولين همايش هاتفان كتاب، با حضور جمعي از مسئولان سپاه يزد، مديركل كتابخانه هاي استان و مديران فرهنگي نواحي و پايگاههاي مقاومت بسيج، پيرامون معرفي طرح هاتف كتاب در محل حسينيه آيت الله خامنه اي يزد برگزارشد.
در اين همايش معاونت فرهنگي سپاه الغدير يزد، هدف ازنشست را معرفي طرح هاي كتابخواني از جمله طرح هاتف كتاب براي نشر فرهنگ كتاب و كتابخواني دراستان به ويژه بين بسيجيان استان اعلام كرد و افزود: برنامه هايي از جمله معرفي كتابهاي شاخص در حوزه بسيج و راه اندازي كتابخانه مشاركتي جزء طرحهايي است كه با مشاركت اداره كل كتابخانه هاي استان در حال پيگيري مي باشد.
سرهنگ بني فاطمه اظهارداشت: در بحث هاتف كتاب و نحوه اجراي آن برنامه هاي تشويقي براي شخص هاتف كتاب و بسيجياني كه دراين طرح شركت مي كنند لحاظ شده است.
در ادامه اين همايش فرمانده سپاه الغدير استان يزد ضمن تقدير از برنامه فرهنگي مزبور گفت: امروز كتاب و كتابخواني جزو دغدغه هاي نظام است و رهبرانقلاب نيز بر روي اين مسئله بارها تاكيد كرده اند.

 



كتاب «نقاشي معاصر اصفهان» منتشر شد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
¤ كتاب «نقاشي معاصر اصفهان» به همت خانه تجسمي حوزه هنري استان اصفهان منتشر شد.
اين كتاب كه گزيده اي از آثار نقاشان معاصر اصفهان است با حمايت حوزه هنري استان، انجمن هنرمندان نقاش اصفهان و مؤسسه فرهنگي هنري صبا منتشر شد.
كتاب «نقاشي معاصر اصفهان» كه در 1500 نسخه در قطع خشتي به چاپ رسيده است داراي 150صفحه گلاسه مي باشد كه شامل 120 اثر از نقاشان معاصر اصفهان است.
آثار بخش ويژه اين كتاب متعلق به پيشكسوتان نقاشي اصفهان مانند ضياءالدين امامي، اكبر ميخك، پورصفا و نعمت الهي و بخش ديگر كتاب نيز شامل آثاري از هنرمندان نقاش مانند بهادراني، اريسيان و ايرانپور است.

 



استاد حوزه و دانشگاه اصفهان هشدار داد
شكل گيري بيش از 20 فرقه انحرافي در كشور

كاشان- خبرنگار كيهان:
استاد حوزه و دانشگاه اصفهان گفت: در 20 سال اخير بيش از 20 فرقه نوظهور انحرافي در ايران اسلامي شكل گرفته است.
مجيد مهدوي در گردهمايي مبلغان شهرستان كاشان اظهار داشت: فرقه هاي نوظهور تا حدي گسترش يافته كه در شهرستان دارالمؤمنين كاشان و اطراف آن نيز درحال فعاليت بوده و از مهمترين اين فرقه هاي انحرافي بهائيت و صوفي گري است كه درحال جذب جوانان اين مناطق است.
وي ريشه اين فرقه ها را برگرفته از برخي جلسات با رنگ مذهبي داشت و افزود: برخي اتفاقات و انحرافات ناخوشايند دربرخي جلسات مذهبي روي مي دهد كه از برخي از آنها بي اطلاعيم.
وي يادآور شد: ادعاي همسري امام زمان(عج) توسط برخي خانم ها در جلسات و همراهي گروهي غافل و جاهل نسبت به دين با آنها نمونه اي از اين اتفاقات ناپسند در جلسات به اصطلاح مذهبي است.
وي با تحليل اقدامات فرقه نوظهور شيطان گرايي و شيطان پرستي در كشور خاطر نشان كرد: اين فرقه از عدم آگاهي غافلان و بهره بردن از ابزارهاي تبليغاتي توانسته در كشور به خصوص در كرمان گسترش پيدا كرده و اين موضوع از مشاهده علائم شيطان پرستي دربين جوانان جامعه به خوبي مشهود است.
استاد حوزه و دانشگاه، افول معنويت، تجاوز جنسي، تحريك به قتل و برگزاري تجمعاتي چون پارتي هاي شبانه را از خصوصيات برجسته گروه شيطان پرستي عنوان و تصريح كرد: به طور حتم سران اين فرقه با سيستم جاسوسي خارج از كشور در ارتباط بوده و از طريق آنها حمايت و پشتيباني مي شوند.

 



در آذربايجان شرقي بيش از 84 هزار عكس دفاع مقدس جمع آوري شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
توسط «مركز حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس» سپاه عاشورا 85 هزار قطعه عكس مربوط به دفاع مقدس جمع آوري شده است.
فرمانده سپاه عاشورا در تبريز در معارفه «محمد حبيب الهي» بعنوان مسئول جديد مركز حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس بسيج و سپاه عاشورا با اعلام خبر فوق گفت: هنوز هزاران عكس و سند دفاع مقدس وجود دارند كه جمع آوري نشده اند و بايد دراين زمينه كار شود.
سرتيپ علي اكبر پورجمشيديان افزود: رزمندگان، خود بايد به فكر حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس باشند و بايد درجهت انتقال فرهنگ دفاع مقدس، اقدامات بيشتر و ارزشمندتري صورت گيرد و بحث انتقال فرهنگ دفاع مقدس، نياز به «زينب گونه» بودن دارد.
دراين مراسم تاكيد شد: بيش از 400 حلقه فيلم دفاع مقدس نيز در اين استان جمع آوري شده و 5 جلد كتاب آلبوم نسل عاشورا به چاپ رسيده و طراحي يادبود 100 شهيد صورت گرفته و 2000 جلد كتاب «خداحافظ سردار» زيرچاپ است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14