(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 آبان 1389- شماره 19781

سفر دوره اي بشار اسد امروز از قبرس آغاز مي شود
رد صلاحيت صدها داوطلب مسلمان در انتخابات پارلماني جمهوري آذربايجان
انتخابات آمريكا ؛ بازي ها و نشانه ها -چشم انداز
بحران زباله و درگيري با پليس در چند شهر ديگر ايتاليا
شكست حزب اوباما در انتخابات مجلس نمايندگان به دست جمهوريخواهان افتاد
در سالگرد اعلاميه بالفور حماس : دولت انگليس بايد از ملت فلسطين عذرخواهي كند
شيعيان عراق در خون آمريكا و اسرائيل فاجعه آفريدند
سران ونزوئلا و كلمبيا به تنش هاي دو كشور پايان دادند
تظاهرات ضد آمريكايي دانشجويان افغاني در هرات
فرانسه و انگليس نيروي مشترك نظامي تشكيل مي دهند
مذاكرات حريري در لندن براي خريد تجهيزات نظامي از انگليس
چها رسوي پنج قاره



سفر دوره اي بشار اسد امروز از قبرس آغاز مي شود

بشار اسد رئيس جمهور سوريه امروز در اولين مرحله از سفر دوره اي خود وارد نيكوزيا پايتخت قبرس مي شود.
بشار اسد پس از ديدار از قبرس به كشورهاي بلغارستان، روماني و اوكراين سفر خواهد كرد.
اين اولين سفر رئيس جمهور سوريه به جزيره قبرس است كه با دمشق داراي روابط همكاري و حسن همجواري است.در اين سفر بشار اسد با رئيس جمهور و شماري از مقام هاي ارشد قبرس ديدار و با آنان درباره روابط دوجانبه، اوضاع منطقه و جهان گفت وگو خواهد كرد.وزير خارجه، وزير اقتصاد و بازرگاني، معاون وزير خارجه و مشاور سياسي و اطلاع رساني سوريه رئيس جمهور را در اين سفر همراهي مي كنند.به گفته كارشناسان سفر اسد به قبرس افق جديدي در رابطه دو جانبه و گسترش همكاري سياسي و اقتصادي مي گشايد.

 



رد صلاحيت صدها داوطلب مسلمان در انتخابات پارلماني جمهوري آذربايجان

باكو حضور نامزدهاي مسلمان در انتخابات پارلماني جمهوري آذربايجان را ممنوع كرد.
به گزارش شبكه خبري «پرس تي وي» كميسيون انتخاباتي جمهوري آذربايجان از حضور صدها داوطلب مسلمان مشاركت در انتخابات پارلماني اين كشور ممانعت كرد.
اقدام حاكميت جمهوري آذربايجان در رد صلاحيت اين گروه از داوطلبان در حالي صورت مي گيرد كه چندي پيش نيز دولت دستور داده بود تمامي نمادها و نشانه هاي مذهبي از ادارات دولتي سرتاسر كشور جمع آوري شود، برخي از نامزدهاي انتخاباتي براي جلب آراي مردم اين كشور از برخي نمادهاي مذهبي استفاده مي كنند. يادآور مي شود اين اقدام باكو در كشوري صورت مي گيرد كه اكثر مردم آن مسلمان بوده و بيش از 80درصد از اين مسلمانان نيز شيعه هستند.

 



انتخابات آمريكا ؛ بازي ها و نشانه ها -چشم انداز

سيدياسر جبرائيلي
«الاكلنگ» را نوعي بازي تعريف كرده اند كه به وسيله يك تكه چوب يا آهن كه روي سنگي شبيه به يك ترازو قرار دارد انجام مي شود، به طوري كه در قسمت دو طرف آن چوب يا آهن، دو نفر كه از نظر وزني يك اندازه هستند مي نشينند و با انتقال وزن، چوب به طرف بالا و پائين مي رود و افراد به وسيله اين بازي تفريحي، كمي هيجان را تجربه مي كنند.
در آمريكا هر دو سال يك بار انتخابات كنگره و هر چهار سال يكبار انتخابات رياست جمهوري برگزار مي شود. در اين دوره هاي انتخاباتي، بازي برد و باخت جمهوري خواهان و دموكراتها نه فقط براي مردم اين كشور، كه براي جهانياني كه اخبار و رويدادهاي ايالات متحده را رصد مي كنند، مانند بالا و پايين رفتن كفه هاي الاكلنگ است. با وجود اين، برخي كه ديدشان از «محور بازي» تجاوز نمي كند، اساسا عادت كرده اند كه خيال كنند «جمهوريخواهان سقوط كردند» و يا «دموكراتها افول سختي داشتند» و براي اين عناوين، تحليل ها و تفسيرها هم بنويسند؛ اما براي آنكه از دور ايستاده و ماجرا را مي نگرد و هر دو حزب را هم وزن و هم راه و هم محور و «هم بازي» مي بيند، بالا رفتن يكي و پايين آمدن ديگري، نشانه اي براي «هيجان» نيست.
انتخابات دوم نوامبر 2010 اما به جز اين بازي تكراري، نشانه هاي فراوان در دل خود دارد كه اگر خوب در آنها دقت شود، واقعيات امروز جامعه آمريكا در آينه آن عيان خواهد شد و بر اين اساس، ترسيم چشم انداز پيش روي دولت اين كشور نيز كار دشواري نخواهد بود.
«نوآم چامسكي» انديشمند معروف آمريكايي جمله معروف و قابل تاملي دارد و آن اينكه «در ايالات متحده شكاف عميقي ميان سياست عمومي (Public Policy) و افكار عمومي (Public Opinion) وجود دارد.» چنين رويدادي كه ترجمه ديگر آن «سركوب افكار عمومي» است، مختص نظام هاي توتاليتر بوده و بي ترديد با ادعاهاي «دموكراسي خواهي» واشنگتن نمي سازد، اما «چگونه چنين وضعيتي به وجود آمده و مردم آمريكا با آن كنار آمده اند» را مي توان پرسشي خواند كه پس از دهه ها سردرگمي تحليلگران، زمان پاسخ به آن فرا رسيده است. «سياست سركوب»ي كه كاخ سفيد در طول حيات خود براي رام كردن مردم آمريكا برگزيده را مي توان جدا از بمباران رسانه اي افكار عمومي و سانسور و جعل، در اين جملات پايگاه اينترنتي «صداي آمريكا» نيز مشاهده كرد: «معمولا وقتي كه مردم شغل خود را از دست مي دهند يا مشكلي در كارشان پيدا مي شود، به سراغ سوادآموزي مي آيند. يكي از هر چهار آمريكايي بزرگسال نمي تواند به اندازه اي كه براي كار در زندگي روزانه اش به آن نياز دارد، بخواند يا بنويسد». در چنين وضعيتي است كه به قول «رواني فريمن»- روزنامه نگار آمريكايي- وقتي دولت اعلام مي كند تروريست هاي ماجراي 11سپتامبر، «سعودي» بودند و با وجود اين عراق و افغانستان اشغال مي شود، مردم متوجه ماجرا نيستند چرا كه «فكر مي كنند همه اينها يك كشور هستند»! اما فهم سلسله حوادثي كه در دهه نخست قرن 21 رخ داد، نيازي به سواد آكادميك ندارد و براي بيدار ساختن هر انسان ذي شعوري كافي است. نخستين نكته اي كه بايد از كاهش مشاركت عمومي و بي تفاوتي مردم نسبت به احزاب در انتخابات دوم نوامبر نتيجه گرفت، همين «بيداري عمومي» است و بايد گفت «سه شنبه روز بيداري آمريكاييان بود.»
در اين بيداري شخصي به نام «باراك اوباما» بي نقش نبوده است. او در سال 2008 با تير «تغيير»، دو نشان شكار كرد و علاوه بر آنكه مشاركتي بي سابقه در چهار دهه گذشته را براي نظام سياسي آمريكا رقم زد، رياست جمهوري و كنگره را نيز به تصاحب دموكرات ها درآورد. اين اقبال عمومي دليلي نداشت جز اينكه بيش از 1000 ميليارد دلار هزينه جنگ طلبي هاي جمهوري خواهان، 6000 تن جوان كشته شده آمريكايي در اين راه بي مقصود، و «وجدان درد» مشاركت مستقيم و غيرمستقيم در قتل عام يك ميليون و400 هزار عراقي و دهها هزار افغان، كمر ماليات دهندگان آمريكايي را شكسته بود. آمريكايي هايي كه روز به روز دولت را فاسدتر و بدهكارتر و خود را نيز فقيرتر مي ديدند، نوامبر 2008 وعده هاي اوباما درباره خروج از جنگ، احياي اقتصاد و بازسازي وجهه ايالات متحده در جهان، جانشان را نوازش داد و كليد كاخ سفيد را به او سپردند تا بلكه گشايشي حاصل شود و كمري راست كنند. اين بود كه فشار فقر و داغ فرزند، چشمانشان را براي عملي ديدن وعده هاي اوباما تيزتر از گذشته كرد. آنها اما «رئيس جمهور تغيير»شان را ديدند وقتي كه پس از ورود به كاخ سفيد رنگ عوض كرد و دقيقا به افقي رو نمود كه «جرج بوش» در سالهاي پاياني حكومتش ترسيم كرده بود. نتيجه چنين وضعيتي كه نااميدي مردم از هر دو حزب باشد را مي توان به وضوح در نتايج انتخابات كنگره مشاهده كرد. امروز مجلس نمايندگان در دست جمهوريخواهان است و مجلس سنا در اختيار رقباي دموكراتشان. پيام مهم اين «وضعيت تعادلي» آن است كه هيچ يك از دو حزب نسبت به ديگري برتري ندارد و اگر توانسته اند آرايي كسب كنند، چيزي جز آراي سنتي شان نيست.
گذار ملت آمريكا از غفلت و خواب اما به اين انتخابات محدود نخواهد شد. آمريكاي امروز شرايط و ويژگي هايي دارد كه مردم نخواهند توانست به بي تفاوتي درباره اينكه چه كسي و حزبي حاكم است، اكتفا كنند، سر به زير انداخته و نهايتا در انتخابات راي ندهند. «چالش هويت» براي ايالات متحده بزرگترين مشكل امنيتي است و يكپارچگي اجتماعي آن را به شدت تهديد مي كند. آمريكا يك كشور مهاجرنشين است و برنامه حاكمان آن براي ذوب شدن مهاجران در هويت و ارزشهاي مصنوع واشنگتن با شكست مواجه شده است. اخيرا هفته نامه اشپيگل در گزارشي مستندات قابل تاملي درباره افزايش تضاد طبقاتي در اين كشور ارائه كرد و « آراينا هافينگتون» سردبير هافينگتون پست به خوبي روند تبديل شدن آمريكا به يك كشور جهان سومي را نمايش داد. شايد با توصيف جالب «عامر عبدالمنعم» نويسنده مشهور مصري بتوان اوضاع واشنگتن را خلاصه كرد: «اين دولت جنگ طلب هم اكنون لحظات پاياني و سقوط خود را مي گذراند و به مانند يك گاو قرباني شده، صداي زجرآوري از خود درآورده و با دستها و پاهاي خود ضربات نااميدانه اي به چپ و راست مي زند تا هر آنچه پيرامونش است را بترساند. شايد آنانكه با چشمان بسته به او نزديك مي شوند احساس كنند اين گاو ضرباتي قوي دارد، اما آنانكه در فاصله دورتري از اين گاو زخمي ايستاده اند، پايانش را نزديك ديده و حالات كنوني اش را مرگ و نابودي مي دانند.»
در چنين وضعيتي، مردمي كه به آنها گفته شده بود «آمريكا خانه خداست» و هنگام مهاجرت، خود را «زائر خانه خدا» و مسافر بهشت زميني مي دانستند، نبايد سكوت اختيار كنند و نكرده اند. تظاهرات ميليوني و سراسري روز شنبه دوم نوامبر، جنبش هاي ضد ماليات، جنبش هاي تجزيه طلب به ويژه در تگزاس، آلاسكا و ورمونت، نشانه هاي محكمي درباره چشم انداز پيش روي ايالات متحده است. هم اكنون و در اين مقطع زماني، مردم آمريكا با تشكيل ائتلاف هاي پايدار از دولت اين كشور مي خواهند تا ماليات هايي كه مي پردازند به جاي شعله ور كردن جنگهاي غيرقانوني صرف تامين رفاه مردم از جمله مشاغل، عدالت، برابري، تحصيلات، صلح و خدمات درماني شود. اما اگر دولت موفق به برآورده كردن اين نيازهاي اساسي نشود- كه نشانه ها مي گويند نخواهد شد- در فاز بعدي روشن نيست كه واشنگتن به خودمختاري ايالات و فروپاشي آمريكا تن خواهد داد، يا اينكه با برافروختن آتش يك جنگ داخلي ديگر به مانند دهه 1860 رو به سركوب نظامي خواهد آورد.

 



بحران زباله و درگيري با پليس در چند شهر ديگر ايتاليا

بحران زباله در ايتاليا با درگيري بين مردم و نيروهاي ضدشورش به شهرهاي ديگر كشيده شد.
به گزارش ايرنا، با ادامه بحران زباله در مناطق جنوبي ايتاليا و پس از مداخله نيروهاي پليس در اين بحران، درگيري ها به شهرهاي ديگر كشيده شد.
ساكنان شهرهاي «ترتسينيو»، «بوسكو رئاله»، «بوسكوتركازه» و «تركازه» در استان جنوبي «كامپانيا» نزديك به دو ماه است كه با اين بحران دست و پنچه نرم مي كنند و در آخرين درگيري ها كه روز سه شنبه روي داد نيز ساكنان با نيروهاي امنيتي به شدت به زد و خورد پرداختند. پس از وقوع اين درگيري ها، دامنه اعتراضات به شهر «جوليانو» كشيده شد. بر اساس اين گزارش، در اين درگيري ها كه پس از حركت كاميون هاي دفن زباله به سمت شهر «جوليا» آغاز شد، شماري از معترضان زخمي شدند. دولت «برلوسكني» هفته گذشته پس از برگزاري جلسات فوق العاده وعده داد در فاصله زماني 3 تا 10 روزه بحران زباله را براي هميشه حل مي كند اما به اعتقاد ايتاليايي ها، تنها نتيجه مداخلات دولت گسترش نارضايتي ها از شهري به شهر ديگر بوده است. اين گزارش مي افزايد، طي يكي دو روز گذشته معترضان با به آتش كشاندن چندين تن زباله در شهرهاي ناپل، جوليانو و بياري مناطق ديگر براي چندمين بار خشم خود را نسبت به ناكارآمدي دولت خود نشان دادند.گفتني است،اختلافات مردم و دولت ايتاليا بر سر محل دفن زباله باعث به وجود آمدن اين بحران شده است.

 



شكست حزب اوباما در انتخابات مجلس نمايندگان به دست جمهوريخواهان افتاد

سرويس خارجي-
آخرين نتايج اعلام شده درباره انتخابات كنگره آمريكا حاكي است حزب دموكرات توانسته همچنان اكثريت خود را در مجلس سنا حفظ كند، اما اكثر كرسي هاي مجلس نمايندگان را به حزب جمهوريخواه واگذار كرده است.
بر اساس اخبار رسيده از آمريكا، جمهوريخواهان توانستند با كسب 239 كرسي از 435 كرسي مجلس نمايندگان، اكثريت كرسي هاي اين مجلس را به دست گيرند. دموكرات ها نيز با كسب 183 كرسي در اقليت قرار گرفتند. يك مقايسه اجمالي نشان مي دهد دموكرات ها 73 كرسي را نسبت به دوره قبل از دست داده اند.
درباره مجلس سنا اما دموكرات ها اگرچه 6 كرسي را نسبت به دوره قبل از دست دادند، اما با كسب 51 كرسي در برابر 47 كرسي جمهوريخواهان همچنان به عنوان اكثريت اين مجلس فعاليت خواهند كرد.
به گزارش ايرنا، «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا از نخستين ساعات شروع راي گيري براي انتخابات كنگره اين كشور، در گفت وگوهاي پي درپي با شبكه هاي راديو و تلويزيوني در ايالت هاي مختلف از آمريكايي ها خواست به خاطر او و حزب دموكرات به پاي صندوق هاي راي بروند، اما درخواست هاي او نتيجه نداد و نارضايتي مردم از عملكرد دو ساله وي باعث شكست حزبش شد.
كاخ سفيد به دنبال پيروزي جمهوريخواهان طي بيانيه اي اين موفقيت را به آنان تبريك گفت و از آنان براي همكاري دعوت به عمل آورد. در اين ميان، رهبر جمهوريخواهان در مجلس نمايندگان نيز از امكان همكاري با دموكرات ها سخن به ميان آورد اما در همين حال پيام مردم آمريكا در انتخاب جمهوريخواهان را به اوباما يادآور شد.
به گزارش فارس، «محمد العلمي » خبرنگار الجزيره در ايالت «لاس وگاس» با اشاره به پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا، تصور همكاري بين دو حزب جمهوريخواه و دموكرات را واقعا سخت خواند و افزود: «اينكه دموكرات ها و جمهوريخواهان هر كدام يكي از مجلس نمايندگان يا سنا را به دست بگيرند، موضوع جديدي نيست ولي نكته قابل تامل اين است كه حزب جمهوريخواه هيچ گزينه جايگزيني ارائه نداده و خود را به علت عملكرد (نامناسب) اوباما پيروز مي بيند و در همان حال هر گونه همكاري با دموكرات ها را به مثابه خيانت به اصول مي داند . »
وي با بيان اينكه اوباما از يك طرف به دنبال جلب همكاري جمهوريخواهان است و چشم ديگرش بر روي انتخابات رياست جمهوري 2012 تمركز يافته است، افزود: «به نظر مي رسد كه (تبليغات) انتخابات رياست جمهوري بعدي آمريكا بعد از سوگند ياد كردن مجلس نمايندگان جديد آغاز مي شود و اين امر به معني نيمه فلج شدن واشنگتن است.»
شبكه تلويزيوني فرانس 24 نيز در گزارشي از نتيجه انتخابات ميان دوره اي آمريكا گفت: «مردم انتظار داشتند كه در دو سال همه چيز درست شود حال آنكه اين انتظاري نابجا بود.»
در ادامه اين گزارش به نقل از مجري برنامه اين شبكه تلويزيوني آمده است : «دو سال پيش باراك اوباما با شعار «بله ما مي توانيم » به قدرت رسيد ، امروز نيز او دوباره مي گويد « ما مي توانيم »، اما در ضمن تاكيد مي كند كه «براي داشتن اقتصادي شكوفا وقت بيشتري لازم است و نبايد مردم انتظار داشته باشند ظرف دو سال همه چيز سامان پيدا كند.»
اين شبكه با اشاره به پيروزي جمهوريخواهان در تصرف مجلس نمايندگان آمريكا تاكيد كرد كه بيكاري علت اصلي رويگرداني مردم از اوباما و حزب وي بوده است.
فرانس 24 كه به سي ان ان فرانسه معروف است همچنين بحران مسكن را نيز بخش ديگري از دليل شكست دموكرات ها دانست و گفت : «هر ماه صد هزار نفر صاحب خانه به علت پرداخت نكردن اقساط وام هايشان ، خانه هايشان توقيف مي شود كه در تاريخ آمريكا سابقه نداشته است.»
حقيقت آن است كه مردم آمريكا معتقدند كه هيچ يك از دو حزب دموكرات و جمهوريخواه صلاحيت اداره كنگره را ندارند و خواستار ظهور يك حزب سوم در عرصه سياست اين كشور هستند.

 



در سالگرد اعلاميه بالفور حماس : دولت انگليس بايد از ملت فلسطين عذرخواهي كند

دولت حماس به مناسبت نود و سومين سالروز صدور اعلاميه بالفور كه به صهيونيست ها اجازه اشغال سرزمين فلسطين را داد از دولت انگليس خواست از ملت فلسطين عذرخواهي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، ارگان ها، نهادهاي رسمي و نيروهاي سياسي در نوارغزه با انتشار بيانيه هاي جداگانه به مناسبت سالروز اعلاميه بالفور بر حق خود در سرزمين فلسطين بدون چشم پوشي از يك وجب آن تأكيد كردند.جنبش حماس در بيانيه خود تأكيد كرده است كه دوم نوامبر سال 1917 روز بسيار تلخي در تاريخ ملت فلسطين و جهان عرب به حساب مي آيد و اين جنايتي است كه مسئوليت كامل آن متوجه دولت انگليس است و اين دولت بايد جنايات مرتكب شده عليه ملت فلسطين را بر عهده بگيرد.
در اين بيانيه تصريح شده است، دولت انگليس بايد از ملت فلسطين عذرخواهي كرده و بابت 93 سال درد و رنجي كه با اشغال به اين ملت تحميل كرده غرامت پرداخت كند.
حماس همچنين از انگليس خواست دست از سياست هاي جانبدارانه اش از رژيم نامشروع صهيونيستي بردارد.
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين نيز با انتشار بيانيه اي تأكيد كرد كه فلسطين با كمك رزمندگان و مجاهدان و دوستداران آن در سراسر جهان دوباره به دامان اين ملت باز خواهد گشت.
اين جنبش اضافه كرد، به رسميت شناختن رژيم صهيونيستي جنايت عليه ملت فلسطين و گامي در راه تحقق منافع كشورهاي استكباري است. جنبش هاي فلسطيني از كشورهاي عربي و اسلامي خواستند كه حمايت و پشتيباني خود را از ايستادگي ملت فلسطين در برابر اشغالگران صهيونيست ادامه دهند و براي پايان دادن به محاصره ظالمانه نوارغزه اقدام كنند. اين جنبش ها همچنين تأكيد كردند تا زماني كه حتي يك فلسطيني به حق ملت فلسطين در اين سرزمين ايمان و باور داشته باشد اين ملت پابرجا و استوار و رژيم صهيونيستي محكوم به زوال است.
آمريكا، عامل اصلي مشكلات
نوام چامسكي انديشمند آمريكايي تأكيد كرد آمريكا عامل اصلي تمام مشكلات اعراب و جهان اسلام است چرا كه هميشه طرفدار اسرائيل بوده است.
وي افزود، ما در طول 20 سال حرف و حديث زيادي درباره مسئله سازش شنيده ايم و در عين حال شاهد كشتار، خرابي، محاصره و بازداشت بوده ايم و اثري از صلح و سازش نديده ايم و مي توانم بگويم كه در طول 35 سال آمريكا هميشه پشت اين جريانات قرار داشته و به دليل طرفداري از اسرائيل اين مسائل هميشه ادامه خواهد داشت. وي با انتقاد از موضع گيري هاي سران كشورهاي عربي گفت، متأسفانه اعراب نه تنها مسائل و قضاياي خود را مورد بي توجهي قرار داده اند بلكه به جاي تلاش براي نزديك شدن به همديگر خود را به آمريكا نزديك كرده اند.
هلاكت دو سرباز اسرائيلي
گردان هاي قدس شاخه هاي جنبش جهاد اسلامي فلسطين مسئوليت هدف قرار دادن دو سرباز صهيونيست و شليك چندين قبضه توپ به سوي نظاميان اين رژيم در شرق شهر غزه را بر عهده گرفت.
به گزارش خبرگزاري فارس گردان هاي قدس با انتشار بيانيه اي مسئوليت حمله روز سه شنبه به سوي ارتش رژيم صهيونيستي كه موجب هدف قرار گرفتن دو سرباز صهيونيست توسط تك تيراندازان اين گردان ها و هلاكت آنها و نيز شليك چند قبضه توپ به سوي نظاميان اين رژيم در شرق شهر غزه شد را بر عهده گرفت.همچنين بر اثر حمله هوايي روز گذشته رژيم صهيونيستي به يك دستگاه خودرو كه مقابل اداره گذرنامه شهر غزه پارك شده بود يك شهروند فلسطيني به شهادت رسيد.

 



30انفجار در 16 منطقه بغداد
شيعيان عراق در خون آمريكا و اسرائيل فاجعه آفريدند

مناطق شيعه نشين پايتخت عراق به مدت چهار ساعت هدف انفجار 30 خودرو بمب گذاري شده و گلوله هاي خمپاره قرار گرفت. اين حمله دست كم 194 شهيد و 320 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها، سه شنبه شب شماري از رستوران ها، قهوه خانه ها و مناطق شلوغ شهر بغداد به مدت چهار ساعت هدف انفجارهاي پي درپي خودروهاي بمب گذاري شده و گلوله هاي خمپاره قرار گرفتند. گزارش ها شمار انفجار توسط خودروهاي بمب گذاري شده را 14 مورد و تعداد كل انفجارها را نيز 30 انفجار اعلام كردند. شرايط بغداد در زمان هجوم تروريستي به گونه اي بود كه به يورش و گلوله باران مهاجمان بيگانه شباهت داشت.
خبرگزاري فارس شمار شهداي اين حمله ناجوانمردانه را 194 غيرنظامي و تعداد زخمي ها را نيز 320 نفر اعلام كرد. اين خبرگزاري به نقل از خبرگزاري عراقي «براثا»، تعداد مناطق هدف قرار گرفته در بغداد را 16 منطقه و محله اعلام كرد. تعداد انفجارها در برخي مناطق را حداقل شش مورد گزارش شد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس حملات سه شنبه را عمليات تروريستي هماهنگ و پيچيده توصيف كرد. «نوري مالكي» انگشت اتهام را به سمت بعثي هاي سابق گرفت و گفت كه آنها با هدف قرار دادن بيگناهان، مي خواهند به اهداف سياسي خود برسند. اما گروه هاي عراقي اين حمله را با رد دعوت «عبدالله بن عبدالعزيز» شاه عربستان توسط عراقي ها بي ارتباط نمي دانند. جريان «صدر» تحت رهبري «مقتدا صدر» حتي به رياض توصيه كرده بود به جاي مداخله و دلسوزي براي روند سياسي عراق، جلوي فعاليت تروريست هاي تكفيري را در اين كشور بگيرد. در حملات سه شنبه نيز عمدتا مناطق شيعه نشين هدف قرار گرفتند و در انفجار شهرك صدر، به تنهايي 21 نفر جان خود را از دست دادند.
به اعتقاد كارشناسان، آمريكا از استقرار يك نظام واقعا دموكراتيك در عراق، كه به طور طبيعي شيعيان بيشتر قدرت را در آن در دست خواهند داشت، به شدت وحشت دارد و عمليات تروريستي خونين سه شنبه محصول تباني صهيونيست ها، آمريكايي ها و سعودي ها در عراق است.
«علي الاديب»، مشاور ارشد مالكي به خبرگزاري فارس گفت، هدف انفجارهاي سه شنبه، تضعيف فهرست «دولت قانون» و رهبر آن (مالكي) بود. مالكي ساعاتي قبل از انفجار وعده داده بود كه طي چهار پنج روز آينده، دولت جديد تحت نخست وزيري وي تشكيل شود. الاديب گفت: انفجارهاي خونين روز سه شنبه نمي تواند در عزم راسخ عراقي ها براي تشكيل دولت آينده و نابودي تروريست ها خدشه ايجاد كند. همانطور كه احتمال مي رفت رسانه هاي اصلي خارجي و غربي انگشت اتهام را به سمت مالكي گرفتند و او را در مهار تروريسم، ناكارآمد دانستند. ائتلاف كردستان عراق نيز پيش بيني كرد دولت جديد تا روز عيد قربان(25 آبان) تشكيل شود.«فواد معصوم»، رئيس موقت پارلمان عراق نيز اعلام كرد، دوشنبه آينده پارلمان تشكيل جلسه مي دهد و طي اين جلسه، رئيس و نايب رئيس پارلمان انتخاب خواهند شد.

 



سران ونزوئلا و كلمبيا به تنش هاي دو كشور پايان دادند

سران ونزوئلا و كلمبيا پس از ماه ها تيرگي روابط، در كاراكاس ديدار كردند و به تنش ها ميان دو كشور پايان دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، «خوان مانوئل سانتوس» رئيس جمهور كلمبيا ديروز به «كاراكاس»، پايتخت ونزوئلا رفت و با «هوگو چاوز» رئيس جمهور اين كشور ديدار و گفت وگو كرد.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» با انتشار اين خبر نوشت: پس از اينكه چاوز در مقر رياست جمهوري به استقبال همتاي كلمبيايي خود رفت گفت: «ما براي هميشه برادر خواهيم بود.»
بر اساس اين گزارش طرفين پس از اينكه درباره از سرگيري طرح هاي خط گازي از ونزوئلا به آمريكاي مركزي به توافق رسيدند پيشنهاد ساخت خط لوله نفت از مناطق نفتي ونزوئلا به ساحل كلمبيا را نيز مطرح كردند كه اين امر علامت مثبت ديگري است كه نشان مي دهد دو كشور پس از ماه ها تيرگي روابط عزم خود را براي بهبود اوضاع جزم كرده اند.
شركت ملي نفت ونزوئلا همچنين تأكيد كرد كار فروش سوخت به ايالت هاي مرزي كلمبيا را كه پيش از اين متوقف شده بود از سر مي گيرد.
گفتني است، روابط بين اين دو كشور همسايه در دوران حكومت «آلوارو اوريبه» بر «كلمبيا» به شدت تيره شد؛ اما پس از پايان دوران رياست جمهوري «اوريبه» و به دنبال ديداري كه چاوز در ماه اوت با «سانتوس» داشت، عزم طرفين بر احياي روابط ديپلماتيك جدي شد. «سانتوس» در دوران رياست جمهوري «ارويبه» وزيردفاع كلمبيا بود.

 



تظاهرات ضد آمريكايي دانشجويان افغاني در هرات

در پي حمله شبانه نيروهاي اشغالگر به خوابگاه دانشجويي «هرات» در غرب افغانستان، دانشجويان اين شهر تظاهرات ضد آمريكايي برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، سحرگاه دوشنبه نيروهاي آمريكايي با يورش به يك خوابگاه دانشجويي در شهر هرات، دو دانشجو را به اسارت گرفتند. در اين حمله، اموال خوابگاه مورد بازرسي قرار گرفت و دانشجويان نيز ضرب و شتم شدند.
در پي اين واقعه، دانشجويان شهر هرات در خيابان هاي اين شهر تظاهرات ضد آمريكايي برگزار كردند و خواستار آزادي دانشجويان شدند. دانشجويان همچنين از مقامات كابل خواستند در اين مورد سكوت نكنند و درصدد پيگيري حمله شبانه به خوابگاه برآيند.
انزجار مردم افغانستان نسبت به اشغالگران به حدي است كه عملا هرگونه ابتكار را از آمريكايي ها در مقابله با طالبان گرفته است.
هفته گذشته نيز اشغالگران دو دانش آموز افغان را در ولايت «ميدان وردك» با شليك گلوله، كشتند. اين دانش آموزان از مدرسه به خانه باز مي گشتند.
مشكل تازه اوباما
«باراك اوباما» كه به شدت از طرف افكار عمومي آمريكا نيز براي حل مسئله افغانستان تحت فشار است، با پيروزي جمهوريخواهان در انتخابات ميان دوره اي كنگره آمريكا، بايد با مخالفت ها و كارشكني هاي آنها از جمله «مك كين» دست و پنجه نرم كند. به گزارش ايرنا، مك كين كه در انتخابات سه شنبه از ايالت آريزونا در سناي آمريكا انتخاب شد، گفت اميدوار است اوباما در مورد عقب نشيني نيروهاي آمريكايي تا ماه اوت (مرداد) آينده تجديدنظر كند. وي گفت اين تصميم اوباما بدون رايزني با ارتش اتخاذ شده است.

 



فرانسه و انگليس نيروي مشترك نظامي تشكيل مي دهند

نخست وزير انگليس و رئيس جمهور فرانسه طي يك كنفرانس خبري از امضاي دو توافقنامه مهم در زمينه امنيت هسته اي و همكاري هاي گسترده نظامي خبر دادند.
به گزارش ايسنا، به موجب اين دو توافقنامه كه در بحبوحه بحران مالي و كاهش هزينه هاي نظامي صورت گرفته، دو كشور اقدامات زيادي را در زمينه همكاري هاي نظامي و امنيتي مشترك انجام خواهند داد. ايجاد نيروي مشترك نظامي، استفاده مشترك از ناوهاي هواپيمابر و نيز همكاري در زمينه آزمايش هاي هسته اي از مهمترين اين اقدامات است.
بر اساس اين توافق نامه ها دو كشور يك نيروي واكنش سريع با بيش از 5000عضو تشكيل مي دهند. از سال 2015 تأسيسات آزمايش هسته اي دو كشور مورد استفاده مشترك قرار مي گيرد و از سال 2020 نيز ناوهاي هواپيمابر به اين شكل استفاده مي شوند.
«ديويد كامرون» نخست وزير انگليس پس از انعقاد اين قرارداد در كنفرانس مشترك با «نيكلاي ساركوزي» رئيس جمهور فرانسه گفت: «با وجود امضاي اين توافقنامه ها، استقلال عمل دو كشور حفظ خواهد شد.»
نيكولا ساركوزي، نيز طي سخناني اظهار داشت: «انگليس و فرانسه به عنوان دو عضو شوراي امنيت، دو قدرت هسته اي و داراي منابع برتر نظامي، توافقنامه اي تاريخي را براي تحكيم قدرت بازدارندگي دو كشور به امضا رساندند.»
به عقيده تحليل گران، هدف از امضاي اين توافقنامه ها، صرفه جويي در هزينه هاي نظامي است. انگليس و فرانسه پس از گرفتار شدن در بحران اقتصادي قادر به تامين هزينه هاي سنگين جاه طلبي هاي نظامي و امنيتي خود نيستند.

 



مذاكرات حريري در لندن براي خريد تجهيزات نظامي از انگليس

سرويس خارجي-
نخست وزير لبنان و هيئت همراه در ديدار با مقامات انگليسي درباره خريد تجهيزات پيشرفته نظامي براي ارتش اين كشور گفت وگو كردند.
سعدالدين حريري و هيئت همراه در سفر به لندن درباره خريد آخرين سلاح هاي پيشرفته براي ارتش با مقامات انگليس به توافق رسيدند.
در ديدار حريري با ديويد كامرون نخست وزير انگليس موضوعاتي از قبيل دادگاه بين المللي بررسي ترور رفيق حريري، اجراي قطعنامه 1701 و آخرين تحولات منطقه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
نخست وزير لبنان در اين ديدار بار ديگر تاكيد كرد كه در مورد متهم كردن سوريه به دخالت در ترور پدرش اشتباه كرده و بشار اسد رئيس جمهور سوريه دخالتي در اين جريان نداشته است. وي همچنين اظهار داشت، درباره پرونده ترور حريري به عنوان رياست دولت و نه به عنوان فرزند حريري تعامل خواهد كرد. در اين ديدار كه وزير دفاع لبنان و همتاي انگليسي اش نيز حضور داشتند دولت انگليس قصد خود را براي تجهيز لبنان به سلاح هاي پيشرفته به وزير دفاع لبنان ابلاغ كرد.
قرار است نيك هارفي وزير دفاع انگليس در راس هيئتي با هدف بررسي نيازهاي ارتش لبنان راهي اين كشور شود.

 



چها رسوي پنج قاره

جنگ دردناك
شائول موفاز وزير جنگ اسبق رژيم صهيونيستي ادعا كرد، منطقه به سوي جنگ خونين ديگري حركت مي كند و اين جنگ براي اسرائيل دردناك تر از جنگ هاي قبلي است.
وي افزود: آرامشي كه بر منطقه حاكم است يك آرامش خيالي است.
اعزام سرباز به امارات
يك مقام كره جنوبي گفت كه سئول در راستاي حفاظت از نيروگاه هسته اي كه قرار است براي امارات متحده عربي بسازد تعدادي سرباز به اين كشور اعزام خواهد كرد.
كره جنوبي قرار است طي بزرگترين قرارداد خارجي چهار راكتور 1400مگاواتي براي امارات بسازد.
ايجاد مجمع الجزاير زندان ها
مسئول بخش عفو بين الملل آمريكا اعتراف كرد كه آمريكا مجمع الجزاير زندان ها را در سراسر جهان به وجود آورده است كه افراد در آنجا ناپديد مي شوند و به مدت نامعلومي بدون اينكه شكايتي عليه آنها شده باشد نگه داشته مي شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14