(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 آبان 1389- شماره 19781

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پاي درس 13 آبان -يادداشت روز
كيهان و خوانندگان
اردنگي -گفت و شنود
مهمانپرست: هيچ كشتي ايراني در منطقه بازديد نشده است
متكي در پاسخ به ادعاي جديد غربي ها: مبادله سوخت فقط بر اساس بيانيه تهران صورت مي گيرد
يك ديپلمات آمريكايي اذعان كرد تحريم هيچ تزلزلي در رفتار ايران ايجاد نكرده است
تفاهم سبز سلطنت طلبان بهايي و اصلاح طلبان فراري در مريلند (خبر ويژه)
بهاءالله مهاجراني و كديور افندي: با شايعاتي كه خودمان ساخته ايم گول نخوريم! (خبر ويژه)
استبداد سبز اكبر پونز را كمي تا قسمتي به غلط كردن انداخت (خبر ويژه)
«نه» اردوغان به ساركوزي تركيه عليه ايران اقدام نمي كند (خبر ويژه)
كريستين ساينس مانيتور: به جاي ايران شركت هاي آمريكايي را تحريم كرده ايم! (خبر ويژه)
كابوس جنگ با ايران به روايت رئيس ستاد اطلاعاتي ارتش صهيونيستي (خبر ويژه)



پاي درس 13 آبان -يادداشت روز

4 نوامبر 1979-13آبان 1358- وقتي سفارت آمريكا در تهران كه جاسوسان در آن لانه كرده بودند به تسخير دانشجويان جوان ايراني و پيرو خط امام(ره) درآمد جيمي كارتر رئيس جمهور وقت ايالات متحده گمان نمي كرد كه دقيقاً يكسال بعد يعني در 4 نوامبر 1980 تحت تاثير اين رويداد در انتخابات رياست جمهوري طعم تلخ شكست را بچشد.
بطوريكه بعدها كارتر در كتاب خاطراتش از 4 نوامبر 1979 (13 آبان58) به عنوان تاريخي فراموش نكردني ياد كرده و مي نويسد: «... در روزهاي نخست تصور مي كردم گروگان ها به زودي آزاد خواهند شد اما پس از آنكه بازرگان نخست وزير وقت دولت موقت در كوشش هاي اوليه خود براي آزادي با شكست مواجه شد نگراني ها افزايش يافت...».
اما آنچه در 13 آبان 58 رقم خورد تنها به شكست جيمي كارتر منتهي نشد و فراتر از ساقط شدن دولت كارتر در آمريكا و دولت بازرگان بود.
تسخير لانه جاسوسي سرمنشأ رويدادها و وقايعي شد كه درهم شكسته شدن ابهت و هيمنه پوشالين آمريكا را در پي داشت. اينجاست كه مي توان به رمز و راز نامگذاري اين روز از سوي امام راحل عظيم الشأن به «انقلاب دوم» پي برد.
اگر با پيروزي انقلاب اسلامي نظام سلطه و استكبار به چالش كشيده شد و طنين «نه شرقي، نه غربي» براي اولين بار بر محيط جامعه بين الملل استوار گشت تنها پس از چند ماه اين بار نماد سلطه و استكبار و افزون خواهي ضرب شست محكمي را از نظام نوپاي جمهوري اسلامي دريافت كرد. از 31 سال پيش كه در چنين روزي خبر تسخير سفارت آمريكا بر صدر اخبار جهان نشست تا به امروز كه كماكان منازعه نفس گير ايدئولوژيك و سياسي ميان ايران و آمريكا جريان دارد در ابعاد و زواياي مختلف از اين رويداد تاريخي، تحليل هاي فراواني توسط تحليلگران داخلي و خارجي مطرح شده است اما آنچه در اين نوشته موضوع اصلي بحث را تشكيل مي دهد اشاره اي به عبرت نيندوختن آمريكايي ها نسبت به گذشته و در مواجهه با ايران اسلامي است.
سفارت آمريكا در تهران در شرايطي به تسخير دانشجويان پيرو خط امام(ره) درآمد كه آمريكايي ها در نظام دوقطبي آن روزگار به عنوان يكي از دو ابرقدرت جولان مي دادند و دولت و حكومتي در اقصي نقاط عالم ياراي رودررويي و يا دست كم ايستادگي در برابر افزون طلبي ها و زيادت خواهي هاي ايالات متحده را نداشت.
از همين روي، تسخير لانه جاسوسي اولين گوشمالي آمريكايي ها از سوي نظام جمهوري اسلامي ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بود كه بنابر اوضاع و احوال زمانه انتظار مي رفت واكنش به اصطلاح سهمگين و شديدي را از جانب دولت آمريكا در پي داشته باشد ولي داستان اشغال سفارت تا 444 روز به طول انجاميد و در همين ايام بود كه علي رغم تهديدهاي رنگارنگ كاخ سفيد و شاخ و شانه كشيدن هاي فراوان آنها، امام خميني(ره) آن جمله تاريخي و ماندني را فرمودند كه «آمريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند» كه همه ديدند چنين است.
البته به تعبير ديگر مي توان گفت، آمريكايي ها در كارزار مواجهه با جمهوري اسلامي طي سه دهه گذشته يك غلطي كرده اند و آن محاسبات غلط در برآورد توانمندي اصلي و اقتدار واقعي ايران اسلامي است.
اين محاسبات و برآوردهاي غلط از همان روز تسخير لانه جاسوسي تا اكنون تداوم داشته است.
آمريكايي ها با محاسبه اي كه خود آن را جامع و بي عيب و نقص مي پنداشتند براي آزادي گروگان ها دست به كار شدند اما آنچه را كه در محاسبه نديدند و به حساب نياوردند شن هاي صحراي طبس بود كه كماندوهاي آمريكايي موسوم به نيروهاي دلتا را زمين گير كرد. آيا در عمليات پنجه عقاب آمريكايي ها قدرت فائقه و مطلقه الهي و معنوي محاسبه شده بود؟
مگر در قاموس آمريكايي ها «ان تنصروالله ينصركم و يثبت اقدامكم» آمده است؟
اگر فهميده بودند كه چند ماه بعد جنگ و نبرد نظامي به راه نمي انداختند. آمريكايي ها گزينه نظامي را با اجير كردن صدام عليه ايران برگزيدند اما واقعيت آن است كه ايران به عنوان مثال - و تنها مثال- «پاناما» نيست كه نيروهاي ايالات متحده به آن كشور حمله كنند و «مانوئل نوريگا» رئيس جمهور پاناما را دستگير و به زنداني در آمريكا منتقل نمايند. همچنانكه امروز ايران اسلامي، افغانستان، فلسطين و يا عراق نيست. آمريكايي ها با قانون داماتو و سپس موج تحريم ها بر ضد ايران اسلامي از اهرم اقتصادي نيز در 30 سال گذشته بهره جستند اما طرفي نبستند و اكنون داستان بلند تحريم ها به فصلي رسيده است كه حتي رسانه ها و تحليلگران غربي بر ناكارآمدي و بي خاصيتي آن تأكيد دارند. و اين تحليل- بخوانيد اعتراف- فقط در دو، سه نشريه تخصصي آمريكا مثل «فوربس» مشاهده نمي شود بلكه از نيويورك تايمز، واشنگتن تايمز، وال استريت ژورنال گرفته تا روزنامه هاي صهيونيستي جروزالم پست، يديعوت آحارونوت و... ناگزير اصل قصه را بازگو نموده و مي نمايند.
جالب است كه حتي در مقوله به اصطلاح استراتژيك- به زعم آمريكايي ها- «تحريم بنزين» نيز راه به جايي نبرده اند. همين ديروز نشريه تخصصي سياسي و اقتصادي «فوربس» نوشت: «طرح ضربتي توليد بنزين نشان داد تهران بامديريت خود برنامه ر يزي هاي واشنگتن براي توقف فعاليت هسته اي ايران را ناكام گذاشت و به خودكفايي رسيد و در آينده از صادر كنندگان نمونه خواهد شد.»
آمريكايي ها پس از امتحان كردن گزينه ها و تاكتيك هاي مختلف و به تعبيري آزمون و خطاهاي بسيار درباره مواجهه با ايران اسلامي، سالهاست بر گزينه تهاجم فرهنگي و به عبارت دقيق تر، ترفند و دسيسه «جنگ نرم» با هدف واهي براندازي خاموش نظام دست يازيدند.
علي رغم هجمه و تهاجم آمريكايي ها در جنگ نرم عليه نظام جمهوري اسلامي كماكان آنچه كه آنها از آن هراس دارند قدرت و توان فزاينده ايران در معادلات منطقه اي و فرامنطقه اي است.
در سال هاي گذشته اين هراس آمريكايي ها نيز شدت يافته است به گونه اي كه كاندوليزا رايس وزير خارجه دولت بوش دو سال پيش صريحاً و بي پرده بيان مي دارد «نفوذ ايران از پرونده اتمي خطرناك تر است» اين تصريح «رايس» البته اين تلويح را در پي دارد كه اساساً موضوع برنامه هسته اي ايران و نظاير آن(همچون حقوق بشر) تنها يك بهانه است و آنچه كاخ سفيد را به جنب و جوش واداشته قدرت و نفوذ ايران در معادلات منطقه اي و فرامنطقه اي است.
طرفه آن كه همين چندي پيش، روزنامه آمريكايي هافينگتون پست در مقاله اي به قلم مشترك فلينت و هيلاري من لوورت نفوذ و توانمندي ايران را به عنوان «قدرت نرم» توصيف كرده و مي نويسد: «يكي از نشانه هاي برتري ايران بر آمريكا در عرصه قدرت نرم در خاورميانه آن است كه ايران همواره متحدان پيروز و قدرتمندي دارد كه همگي قادرند با حمايت مردمي در انتخابات مختلف پيروز شوند.»
در همين راستا، حتي بنيامين نتانياهو نخست وزير افراطي رژيم صهيونيستي كه گنده گويي و لاف زني در آرشيو اظهارات و ادعاهاي او به فراواني ديده مي شود عاجزانه اقرار مي كند: «امروز نفوذ حكومت ايران را از غزه تا لبنان، از افغانستان تا آمريكاي جنوبي و آفريقا مي بينم.»
اكنون سؤالي كه به پيش كشيده مي شود اين است كه چرا علي رغم آن كه آمريكايي ها فهميده اند ايران اسلامي به مانند كشورهايي نيست كه آنها هر موقع اراده كردند آنجا را تصرف نمايند يا بر آن سيطره بيابند، باز هم به ترفندهاي نخ نما شده و تاكتيك هاي تكراري خود اصرار و پافشاري مي كنند؟
به قول «نوام چامسكي» زبان شناس برجسته و سياستمدار خبره و شهره، «آمريكا نمي تواند، خواسته هاي خود را به ايران تحميل كند»، خب؛ با اين وضعيت علت خطاي تحليل آمريكايي ها در رويارويي با ايران اسلامي ناشي از چيست؟
پاسخ ساده است و آن اين كه آمريكايي ها عقبه توانمندي ايران را كه ماهيت و هويت ديني است درنيافته اند و درك نكرده اند كه اگر امروز ايران اسلامي طلايه دار نهضت بيداري اسلامي در منطقه است ناشي از نيروي فزاينده معنوي «اسلام» است.
به تعبير حكيمانه رهبر خبير انقلاب اسلامي، هنر بزرگ امام راحل(ره) اين بود كه دين را به صحنه آورد.
و آيا فهم اين هنر سترگ و بزرگ در مخيله كوچك ميليتاريست ها و ماترياليست ها كه تنها در پي جنگ افروزي و زياده خواهي هستند مي گنجد؟ درس 13 آبان و تسخير لانه جاسوسي آمريكا اين بود كه در عصر حاكميت دين و زمانه اي كه رشد اسلام خواهي شتاب گرفته است جايي براي قلدرمآبي و چپاولگري سلطه خواهان و مستكبران زورگو و زياده خواه نيست و همچنان كه حضرت امام(ره) آمريكا را ام الفساد قرن دانستند اين نويد را هم دادند كه اين قرن، قرن غلبه مستضعفين بر مستكبرين است.
آمريكايي ها بايد بدانند كه توانمندي اصلي نظام جمهوري اسلامي علاوه بر قدرت نظامي، سياسي، ديپلماسي و اقتصادي، ماهيت ديني و ايدئولوژيك است و بايد در تحليل و برآوردهايشان از ايران تجديدنظر جدي نمايند چرا كه به قول معروف:
چراغي را كه ايزد برفروزد
هر آنكس پف كند ريشش بسوزد
حسام الدين برومند

 



ساعت 3 تا 6 بعد از ظهر: 33110065
تمام ساعات شبانه روز:33916546
سامانه پیام کوتاه: 30002323

كيهان و خوانندگان
از روزنامه كيهان مي خواهيم موضوع كاهش سطح روابط با انگليس توسط مجلس شوراي اسلامي را پيگيري كند كه سرانجام به كجا انجاميد و نتيجه چه شد.
6662---0918
¤ براي خيلي ها اين سؤال پيش آمده كه چرا مذاكرات گروه 1+5 با ايران بر سر پرونده هسته اي كشورمان هميشه در يكي از كشورهاي اروپايي مثل سوئيس انجام مي شود. چرا اين مذاكره در يكي از كشورهاي اسلامي و آسيايي و يا خود ايران و تهران انجام نمي گيرد.
عشقي
¤ چرا براي بازنشستگان لشكري و كشوري كه قبل از سال 79 بازنشسته شده اند پاداش درنظر گرفته شده است ولي براي مستمري بگيران خبري نيست؟ با وجودي كه وضعيت آسيب پذير تري نسبت به دو قشر ديگر دارد. از مسئولين امر درخواست مي شود ما را نيز لحاظ كنند.
شاهسوند از ورامين
¤ چرا قول وزير كار و دستور رئيس جمهوري در مورد حذف شركتهاي پيمانكار نيروي انساني عملي نمي شود. از مسئولين امر تقاضاي حل مشكل فوق را دارم.
كارگري از ژنراكتور مپنا (پارس)
¤ با گذشت 5 ماه از انتقال از تهران به شهرستان با وجودي كه خود و همسرم هر دو فرهنگي هستيم هزينه سنگين اجاره بها بر مشكلاتمان افزوده شده و تاكنون هيچ يك از وعده هاي داده شده محقق نشده است. تا كي بايد منتظر ماند؟
9435---0912
¤ از رئيس جمهور محترم تقاضا مي شود به وضعيت معيشتي نيروهاي قراردادي (معين و كار) رسيدگي نمايند. واقعا با 450 هزار تومان امكان زندگي يكماهه نيست. دهم هر ماه حقوق تمام مي شود و بايد به اين در و آن در زد.
1055---0912
¤ حدود سه هفته است كه شهرداري پايگاه دوچرخه سواري در بازار تهران خيابان 15 خرداد راه اندازي نموده است و از همان ابتداي راه اندازي برخي خانم هاي بدحجاب با كرايه كردن دوچرخه ها در بازار شلوغ به رعايت نكردن شئونات اسلامي مبادرت ورزيدند. از مسئولين شهرداري درخواست مي شود در اينگونه امور با دقت و ظرافت برخورد نمايند و نسبت به اين امر نيز تجديدنظر كنند.
8125---0917
¤ هم خودم و هم همسرم هر دو از بانك وام گرفته ايم. قسط يكي از وام ها را يك هفته زودتر از تاريخ سررسيد پرداخت مي كنم و قسط وام ديگر با چند روز تاخير پرداخت مي شود. جالب اينكه بابت چند روز ديركرد جريمه آن را مي گيرند ولي بابت وام اول كه قسط آن را تا يك هفته زودتر پرداخت مي كنيم ريالي تعلق نمي گيرد.
5895---0936
¤ متاهل و كارمند پيماني دانشگاه علوم پزشكي گيلان هستم. مسئولين امر خودشان قضاوت كنند كه بنده با حقوق ماهيانه 345 هزار تومان چگونه زندگي كنم.
1282---0919
¤ در دانشگاه آزاد شهرستان اميديه آيين نامه هاي مربوط به رعايت حجاب در حد آيين نامه بر روي كاغذ باقي مانده و اجرا نمي شود.
3166---0935
¤ اگر قرار است بنزين به قيمت تمام شده به مردم عرضه شود لطف كنند قيمت خودروهاي سمند و پرايد را نيز به قيمت تمام شده به مردم كشورمان بفروشند تا عدالت رعايت شده باشد.
8717---0916
¤ در صفحه اول روزنامه امروز (11/8/ )كه سخنان سخنگوي قوه قضاييه را پوشش داده ايد چرا هيچ اشاره اي به سخنان ايشان در خصوص تساهل و تسامح مديران بانكها در خصوص اقساط معوقه وام گيرندگان كلان از بانكها نكرديد.
2470---0919
¤ اي كاش روزي برسد كه دولت و مسئولين فقط از مردم نخواهند كه صرفه جويي كنند بلكه مقدمات اين كار را خودشان تهيه ببينند مثلا براي صرفه جويي در مصرف آب چند شير پدالي (اهرمي) رايگان يا با قيمت نازل در اختيار خانواده ها بگذارند. آن وقت مشاهده كنند كه در صرفه جويي چه اتفاقي خواهد افتاد.
روح نواز
¤ مردم از زيرميزي برخي پزشكان به ستوه آمده اند. از وزارت بهداشت و ديگر متوليان امور درخواست مي شود با اين معضل بزرگ اجتماعي برخورد شايسته صورت گيرد.
1507---0912
¤ از مسئولين و مجريان طرح هدفمند كردن يارانه ها درخواست مي شود همانگونه كه به مسائل و مشكلات و گراني هاي احتمالي شمال شهر تهران توجه مي كنند به جنوب شهرهايي چون واوان، اسلامشهر كه گراني كاملاً مشهود است نيز توجه نمايند كه روغن هاي كوچك 900 تومان به 2000 تومان فروخته مي شود.
0742---0912
¤ جا دارد شوراي انقلاب فرهنگي روز تاريخي 25 آبان سال 61 را كه در آن 370شهيد عمليات محرم در اصفهان تشييع شدند را به روز حماسه نامگذاري كند.
3310---0913
¤ علي رغم موفقيت يك تيم شهرستاني مثل ذوب آهن چرا بازهم انحصار پخش بازي ها در اختيار تيم هاي تهراني است؟
3310-0913
¤ مخابرات قزوين برخلاف وعده قطع خط تا حد وديعه با وجود 72 ساعت مهلت قانوني قبض به مشتركان پيام تهديد قطع ارتباط مي فرستد. مسئولين امر پاسخ دهند.
4841---0912
¤ از شركت گاز جوشقان قالي و كاموكاشان درخواست مي شود در نصب علمك هاي گاز كه اهالي محل را به خاطر كنده كاري كوچه ها زجر مي دهد تسريع نمايند.
9659---0919
¤ عده اي از اراذل و اوباش و معتاد آسايش اهالي ملك آباد كرج بخش چهارباغ را سلب مي نمايند وقتي به كلانتري مراجعه مي شود اظهار مي دارند نيرو براي برخورد به اندازه كافي نداريم از فرماندهي محترم ناجا درخواست عاجزانه تامين امنيت را داريم.
5105---0912
پاسخ شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج روزنامه در تاريخ7/7/1389، پيرامون «خصوصي شدن اتوبوس هاي فعال در مسير خيابان وليعصر«عج ا...»، به اطلاع مي رساند: با عنايت به واگذاري خط 7 سامانه اتوبوس هاي تندرو (ميدان راه آهن- پايانه تجريش) به بخش خصوصي و تصويب نرخ كرايه خط مذكور از سوي شوراي محترم اسلامي شهر تهران، در حال حاضر شهروندان محترم به جاي ارائه چهار قطعه بليت 250 ريالي، مبلغ 1000 ريال به صورت نقدي به عنوان هزينه سفر خود پرداخت مي كنند و دريافت بيش از اين ميزان، تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با خاطيان طبق مقررات برخورد خواهد شد.
ضمناً، بزودي با تكميل مراحل نصب دستگاه هاي كارت خوان در اتوبوس هاي شركت واحد اعم از ريالي و بليتي در تمامي خطوط،مسائلي همچون پرداخت نقدي كرايه و اتلاف وقت مسافران عزيز مرتفع خواهد شد.»
پاسخ روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي
به آگاهي مي رساند: بخش آسارا با جمعيت بومي 9400 نفر، داراي سه مركز بهداشتي درماني شبانه روزي و 12 خانه بهداشت مي باشد. در هر سه مركز، پزشك خانواده مستقر و در مراكز بهداشتي درماني سيرا و نساء علاوه بر پزشك خانواده، دو پزشك ديگر به صورت شيفت در گردش حضور دارند كه در زمان حضور پزشك در برنامه دهگردشي روستاها، بيماران را ويزيت مي نمايند.
با توجه به ضوابط طرح گسترش، شهر آسارا به دليل داشتن جمعيت بومي كمتر از هزار نفر، شرايط استقرار بيمارستان را ندارد. اما سه پايگاه اورژانس مستقر در بخش، عمليات مربوط به انتقال مجروحين و مصدومين را عهده دار مي باشد. با اين وجود با توجه به شرايط خاص منطقه، نبود مراكز درماني، تردد گردشگران و مسافران پيشنهاد تبديل مركز بهداشتي درماني سيرا مستقر در شهر آسارا به مركز بهداشتي درماني شبانه روزي درجه يك و داراي اورژانس ارائه شده است كه در صورت موافقت اقدامات لازم براي تبديل انجام و انشاء ا... مشكلات درماني منطقه تا حدودي برطرف خواهد شد.
پاسخ روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره مورخ 24/7/89 با عنوان «خاموشي معابر» محدوده ضلع جنوب غرب ميدان امام حسين(ع) مي رساند: «مشكل خاموشي محدوده مذكور رفع و در حال حاضر محل فوق از روشنايي مطلوب برخوردار مي باشد.»

 



اردنگي -گفت و شنود

گفت: سلطنت طلب هاي بهايي و اصلاح طلبان فراري در دانشگاه مريلند آمريكا يك همايش 3روزه برگزار كرده اند.
گفتم: كه چي بشه؟!
گفت: اعلام كرده اند كه مقصود از اين همايش مبارزه پي گير با هدف براندازي جمهوري اسلامي ايران است!
گفتم: حيوونكي ها حالا اگر مي خواستند مبارزه كنند چرا فرار كرده و رفته اند آمريكا؟! كه تا حالا نتوانسته هيچ غلطي بكنند.
گفت: چه عرض كنم؟! در اين نشست، يكي از اصلاح طلبان فراري خطاب به «جان ليمبرت» ديپلمات آمريكايي كه در نشست شركت كرده بود گفته است حمايت آمريكا از اپوزيسيون به نفع هر دو طرف است.
گفتم: اربابي كه از بي عرضگي نوكرش عصباني شده بود، سرش داد كشيد و گفت؛ مرتيكه الدنگ، با اردنگي بيرونت مي كنم. و نوكر يواشكي به او گفت؛ ارباب! مي دوني كه من مثل كش زيرشلواري شما هستم، اگر ولم كني آبروي هر دوتايي مون ميره!

 



مهمانپرست: هيچ كشتي ايراني در منطقه بازديد نشده است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان تأكيد كرد كه تاكنون در منطقه، هيچ گونه بازديدي از كشتي هاي ايراني به عمل نيامده است.
رامين مهمانپرست در جلسه آگاه سازي سياسي در دانشگاه علوم پزشكي ارتش، درباره بحث تحريم ها به ويژه در زمينه بازرسي كشتي هاي ايراني گفت: برخي ها تهديد به بازرسي كشتي هاي ما كرده اند ولي در منطقه ما چنين اتفاقي نيفتاده است و فكر هم نمي كنم كه چنين اتفاقي بيفتد چرا كه از قدرت ما آگاه هستند. ما امروز در بهترين شرايط دفاع از كشورمان هستيم و توان نظامي ما براي دفاع از كشور آن قدر بالاست كه كسي حتي به فكر خسارت زدن به اين كشور نباشد. توان نظامي ما جنبه بازدارندگي دارد و براي اين است كه هيچ كشوري اجازه تعرض به خود ندهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره رابطه ايران با كشورهاي كوچك و فقير آفريقايي پاسخ داد: آن چه در سياست خارجي ما وجود دارد اين است كه مي توانيم با همه كشورها به جز رژيم صهيونيستي رابطه داشته باشيم. آمريكا هم اگر دست از برخوردهاي يك جانبه، ناعادلانه و پايمال كردن حقوق ملت ها برمي داشت مي توانست با ملت ما رابطه خوبي داشته باشد ولي تا وقتي كه از اين رفتارهاي خود دست برندارد ما هم دليلي براي رابطه با آمريكا نمي بينيم.
مهمانپرست با بيان اين كه ما بايد با بقيه كشورها رابطه داشته باشيم، خاطرنشان كرد: كشورهاي آفريقايي به لحاظ فرهنگي بسيار به ما نزديك هستند و به لحاظ اقتصادي نيز منابع عظيمي دارند ولي تكنولوژي استفاده از آن را ندارند و بدين ترتيب ما مي توانيم در اين زمينه با آن ها روابط خوبي داشته باشيم. به طوري كه در سفر اخير وزير خارجه كشورمان به برخي از كشورهاي آفريقايي 500 ميليون دلار قرارداد بين ما و كشورهاي آفريقايي امضا شد.
مهمانپرست با بيان اين كه امروز مجموعه اي از فشارهاي مختلف بر روي ايران متمركز شده است اظهار كرد: وقتي بحث فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ما از سال قبل وارد فاز جديدي شد، برخورد غرب اين گونه بود كه اورانيوم 5/3درصد را به آن ها تحويل دهيم و آن ها هر وقت خواستند به ما اورانيوم 20درصد تحويل بدهند ولي هيچ اعتمادي براي اين كار به طرف مقابل وجود نداشت؛ چرا كه آن ها بارها و بارها نشان داده اند به تعهدات بين المللي خود عمل نمي كنند و خود مسئله نيروگاه اتمي بوشهر يك مصداق كاملاً روشن براي اين مسئله است، به طوري كه آمريكا قبل از انقلاب مي گفت ايران بايد نيروگاه اتمي داشته باشد ولي پس از انقلاب مي گفت نيازي به اين كار نيست.
وي يادآور شد: در اوايل سال 89 ما اعلاميه تهران را با مشاركت تركيه و برزيل به امضا رسانديم و فرمولي را براي تبادل سوخت هسته اي طراحي كرديم و گفتيم به هيچ وجه حاضر نيستيم فعاليت هسته اي را متوقف كنيم. همه فكر مي كردند با توجه به اين كه اوباما از قبل واسطه هايي مي فرستاد تا ايران را براي مبادله راضي كند، پس از بيانيه تهران نبايد ديگر مشكلي وجود داشته باشد ولي بلافاصله ديديم كه قطعنامه 1929را عليه ايران صادر كردند و نشان دادند كه اصلاً به دنبال حل مسئله نيستند.
مهمانپرست خاطرنشان كرد: البته بحث هسته اي يك بهانه است و حتي اگر ما مي گفتيم كه دست از اين حق خود كشيده ايم آن ها بلافاصله بحث هاي جديدي نظير حقوق بشر را مطرح مي كردند، آن ها در بحث حقوق بشر آن قدر وقيح شده اند كه پرونده سكينه محمدي آشتياني كه مرتكب جنايت و خيانت شده است را به يك پرونده حقوق بشري عليه ملت ما تبديل كرده اند و اين مسئله سمبل آزادي خواهان زنان در كشورهاي غربي شده است و با وقاحت خواستار آزادي او هستند و بدين ترتيب سعي كردند از يك پرونده معمولي به عنوان اهرم فشاري عليه ملت ما استفاده كنند.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشور در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره پيشنهادهاي جديد براي تبادل سوخت هسته اي گفت: در اين دو سه روز اخير شايعه كرده اند كه ايران مي خواهد به جاي 1200 كيلوگرم، دو هزار كيلوگرم اورانيوم 5/3درصد تحويل دهد چرا كه آن ها مي گويند حتماً ايران از سال گذشته تا امروز باز هم اورانيوم 5/3درصد توليد كرده است و بايد مقدار بيشتري از آن را تحويل بگيريم تا بدين ترتيب بگويند كه اكثر اورانيوم ايران را گرفته ايم و آن ها حداقل تا يكي دو سال ديگر نمي توانند سلاح هسته اي توليد كنند.
مهمانپرست با تأكيد بر اين كه ما به دنبال سلاح هسته اي نيستيم، اظهار كرد: مگر امروز مي شود از سلاح هسته اي استفاده كرد؟ امروز سلاح هسته اي تنها در اختيار چند كشور خاص است و ميزان سلاح هسته اي همين چند كشور به اندازه اي است كه 20 بار مي تواند كل كره زمين را نابود كند. حدود 50 درصد كل سلاح هاي هسته اي دنيا يعني 10 هزار سلاح هسته اي در دست آمريكا است كه البته وقتي ما اين مسئله را اعلام كرديم آن ها گفتند كه اين تعداد، 5 هزار و يكصد و سي عدد است. به فرض كه آن ها راست هم بگويند، بازهم با همين تعداد مي توان پنج بار كل دنيا را نابود كرد و سؤال ما اين است كه چرا آمريكا به يكي از كشورهاي مستقل دنيا اجازه نمي دهد كه از سلاح هاي هسته اي آن كشور بازديد كند.
ايران حادثه تروريستي
بغداد را محكوم كرد
سخنگوي وزارت خارجه كشورمان همچنين انفجارهاي خونين و گروگانگيري كليساي مسيحيان در بغداد را محكوم كرد.
رامين مهمانپرست حادثه تروريستي گروگانگيري در كليساي مسيحيان بغداد كه به كشته و زخمي شدن ده ها نفر از مردم بيگناه انجاميد را محكوم كرده، ضمن تسليت به دولت و مردم عراق، اين حادثه را اقدامي در جهت بازگشت مجدد و تروريسم و خشونت به آن كشور با هدف تأثيرگذاري بر روند سياسي تشكيل دولت دانست.
مهمانپرست افزود: گروه هاي تروريستي با حمايت هاي خارجي دور جديدي از اقدامات مخرب خود را با بهره گيري از خلأ سياسي موجود و تأخير در تشكيل دولت و با هدف فشار به دولت و كسب امتيازات سياسي بيشتر به كار گرفته اند. تجربه نشان داده است كه هرگاه سياستمداران عراقي به راهكارهاي عملي و منطقي براي تشكيل دولت وحدت ملي نزديك شده اند، گروه هاي تروريستي به عنوان ابزاري در دست جريان هاي فشار داخلي و منطقه اي تلاش كرده تا اقدامات فوق را خنثي كنند.
وي در ادامه تصريح كرد كه تأخير در تشكيل دولت ضمن آنكه راه هرگونه خدمات رساني به مردم عراق را خواهد بست، فرصت لازم را براي دخالت اشغالگران فراهم و زمينه بدبيني و عدم اعتماد به دولت را ايجاد كرده و فرصت طلبان را براي كسب زياده خواهي تحريك و تشويق مي كند.
 



متكي در پاسخ به ادعاي جديد غربي ها: مبادله سوخت فقط بر اساس بيانيه تهران صورت مي گيرد

وزير امورخارجه كشورمان با رد ادعاي جديد غربي ها درباره مبادله سوخت تأكيد كرد: مبادله سوخت فرمول خاص خودش را دارد و آن هم بيانيه تهران است.
منوچهر متكي در گفت گو با ايرنا گفت: اگر گروه وين بعد از مدتي ركود آمادگي داشته باشد گفت وگوها براي تبادل سوخت بر اساس چارچوبي كه دقيقاً در اعلاميه تهران تعريف شده است، انجام شود، مي توانند آن را نهايي كنند.
وزير امورخارجه بار ديگر تأكيد كرد: چارچوب، تنها اعلاميه تهران است.
متكي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر اينكه آيا زمان، مكان و محتواي مذاكرات آتي با گروه1+5 تعيين شده است، افزود: مذاكره كننده ايراني نامه خانم كاترين اشتون مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا را بررسي كرده و پاسخ داده است و اميدواريم توافق در خصوص زمان، مكان و محتواي مذاكرات حاصل شود.
وزير خارجه در عين حال خاطرنشان كرد كه هنوز اين مسأله نهايي نشده است.
گفتني است كه در ارديبهشت ماه امسال رئيسان جمهور ايران، برزيل، و نخست وزير تركيه در نشست سه جانبه تهران بر سر تبادل سوخت هسته اي به توافق رسيدند كه به بيانيه تهران مشهور شد.

 



يك ديپلمات آمريكايي اذعان كرد تحريم هيچ تزلزلي در رفتار ايران ايجاد نكرده است

يك ديپلمات غربي اذعان كرد تحريم ها عليه برنامه هسته اي ايران هيچ تغيير و تزلزلي در رفتار اين كشور ايجاد نكرده است.
«پل ريشتر» خبرنگار روزنامه لس آنجلس تايمز در گزارشي از واشنگتن تاكيد كرد: يك ديپلمات و فرستاده دولت آمريكا در جمع خبرنگاران اين گونه عنوان مي كند كه تحريم اقتصادي فشارهايي را بر ايران تحميل كرده، اما منجر به تلاش رهبران اين كشور براي كاهش فشارها نشده است.
در اين گزارش آمده است: گرچه مقام هاي ايراني خواستار گفت وگوهاي جديد هستند، اما اين ديپلمات آمريكايي گفت: هيچ اظهارنظري از سوي ايران مبني بر تغيير عقيده و نظر آنها درباره برنامه هسته اي بوجود نيامده و برخي از صداها از درون دولت احمدي نژاد به گوش مي رسد كه تاكيد دارند تهران دست از برنامه هسته اي خود برنخواهد داشت و براي اين منظور نيازي به نشست و مذاكره نيست.
اين ديپلمات كه خواسته نامش فاش نشود، مي گويد: از زمان تحميل آخرين تحريم ها در تابستان تمامي سؤال ها اين بوده است كه آيا اين تحريم ها شرايط سياسي جديدي را ايجاد خواهد كرد يا خير؟
وي در ادامه يادآور مي شود: اما ما هنوز هيچ تغييري را نديده ايم و دليلي وجود ندارد كه باور كنيم تهديد نظامي ايران اين كشور را مجبور به تغيير در فكرش كند و صحبت درباره اقدام نظامي ايران را مجبور به تغيير مسير نكرده است.

 



تفاهم سبز سلطنت طلبان بهايي و اصلاح طلبان فراري در مريلند (خبر ويژه)

شماري از عناصر ضدانقلاب شامل سلطنت طلبان، برخي وابستگان گروهك بهائيت، سازمان منافقين و اصلاح طلبان فراري در دانشگاه مريلند آمريكا گرد هم آمدند.
در اين نشست 3 سه روزه كه جمعه تا يكشنبه گذشته برگزار شد برخي مقام هاي سياسي و اطلاعاتي و از جمله جان ليمبرت- عضو لانه جاسوسي آمريكا و رئيس ميز ايران در وزارت خارجه كه به تازگي از اين سمت كناره گيري كرد- حضور داشتند.
بنابر گزارش ها، وابستگان طيف هاي گوناگون ضدانقلاب در اين نشست كه تحت عنوان فرهنگ آزادي هاي مدني، حقوق بشر و دموكراسي در ايران برگزار شد به هم رسانده بودند از جمله: هاله اسفندياري، مهناز افخمي، مهرانگيز كار، داريوش همايون، ايرج گرگين، پروانه آبراهاميان، علي اكبر موسوي خوئيني، فاطمه حقيقت جو، ركسانا صابري، شيرين عبادي، احمد كريمي حكاك، كريم لاهيجي، سراج ميردامادي، علي ميرسپاسي، منصور فرهنگ، جهانشاه جاويد، سهراب رزاقي، آرش نراقي، اميد معماريان، مهرداد مشايخي و...
كريم لاهيجي وكيل مدافع گروهك تروريستي منافقين در يكي از نشست هاي همايش مذكور، مذهب را دگم معرفي كرد و گفت: ذات مذهب با دموكراسي مغايرت دارد و اگر قرار باشد مذهب با دموكراسي تطبيق داده شود چيزي از آن نمي ماند.
وي ضمن اشاره به انتخاب خاتمي در سال 76 و تشكيل مجلس ششم گفت براي اولين بار در پاريس موسوي خوئيني را ديدم و به او گفته بودم مجلس ششم براي موفق شدن به عنوان پيش شرط نبايد يك آخوند (كروبي) را رئيس مجلس كند. مجلس ششم در عمل به موسسه اي به نام كميسيون اصل نود كه جايگزين دادگستري شده بود تبديل شد و اين خود تحول بزرگي بود.
آن دوره كار بزرگ موسوي خوئيني بازديد از زندان هاي مخفي جمهوري اسلامي بود(!)
موسوي خوئيني هم در سخنانش گفت اي كاش فقط كروبي بود كه مانع انجام كارها مي شد، در مجلس ششم بسياري از چهره هاي ديگر بودند كه مانعي در راه بسياري از فعاليت هاي مجلس بودند.
به گزارش صداي آمريكا، شيرين عبادي هم در سخنان خود گفت: بايد سياست حكومت را به چالش كشيد. تابوها را بشكنيد، سؤال مطرح كنيد و از جمله اين كه سؤال از نيروگاه بوشهر بپرسيد كه قرار است برق توليد كند. اين نيروگاه زيان آور است. چرا نيروگاه بادي و خورشيدي نه؟

 



بهاءالله مهاجراني و كديور افندي: با شايعاتي كه خودمان ساخته ايم گول نخوريم! (خبر ويژه)

ارگان حلقه ماسوني لندن ضمن تخطئه القائات رسانه اي محافل ضدانقلاب تصريح كرد ادعاي اختلاف ميان رهبري و رئيس جمهور در ايران توهمي بيش نيست.
«جرس» كه خود رسوايي هاي فراواني در انتشار شايعات و جعليات دارد، اين بار با هشدار به اينكه ادعاي اختلاف رهبري و احمدي نژاد مي تواند باعث خودفريبي جريان هاي مخالف جمهوري اسلامي شود، مي نويسد: از همان آغازين روزهاي پس از سوم تير 84، شايعاتي درباره اختلاف احمدي نژاد با رهبر جمهوري اسلامي به ميان آمد، شايعاتي كه گاه با رفتار احمدي نژاد قوت مي يافت و با گفتار رهبر ضعيف مي شد.
ارگان زوج سياسي بهاءالله مهاجراني و كديور افندي ضمن فرافكني درباره كانون انتشار اين شايعه ادعا مي كند كه اين شايعه از سوي سيستم اطلاعاتي و امنيتي ايران و صدا و سيما ترويج شده(!) و سپس مي نويسد: از سال گذشته و پس از جريان معاون اولي رحيم مشايي، وهم و خيال اختلاف رهبري و احمدي نژاد گسترش يافت ولي مشكل اينجاست كه برخي سياسيون مخالف، روي آن شايعه حساب باز كردند و دست روي دست گذاشتند كه آري! همين روزهاست كه رهبري توسط مجلس، احمدي نژاد را عزل كند.
جرس آنگاه به اوهامي تازه متوسل شده و ادعا مي كند «احمدي نژاد محصول اتاق فكر بيت است كه در پروژه اي چند لايه از آن پايين ها بالا آمد»! جرس در عين حال مي پرسد انصافاً كدام رئيس دولتي براي رهبري از احمدي نژاد بهتر است نه ]...[ و نه ]...[ و امثال آنها مطابق نظر رهبري نيستند. به جز داستان مشايي در اين سالها كجا ديده ايد دولت غير از نظر رهبري عمل كند؟احمدي نژاد همان كسي است كه رهبري آرزو مي كرد. احمدي نژاد همان گونه كه در ماه هاي ابتدايي رياستش بر دولت گفت، نقش خاكريز نظام را ايفا مي كند.
گفتني است سايت جرس در جعل و انتشار اينگونه شايعات نقش فراواني داشته است كه به نمونه هايي از آن در كيهان اشاره شده بود.

 



استبداد سبز اكبر پونز را كمي تا قسمتي به غلط كردن انداخت (خبر ويژه)

اكبر پونز در گفت وگو با صداي آمريكا از وقوع «استبدادسبز» در ميان جريان اپوزيسيون خبر داد و تحت فشار اين جريان سركوب اظهارات قبلي خود درباره بي پايه بودن تقلب در انتخابات را كه مستند به اظهارات تاج زاده، عباس عبدي، رمضان زاده، بهزاد نبوي و نظرسنجي تيم حسين قاضيان بود، پس گرفت!
وي در اين مصاحبه گفت: «رسانه ها و گروه هاي استبداد سبز مي گويند انتقاد نكنيد الان وقتش نيست، رژيم سوءاستفاده مي كند و ميان مخالفان اختلاف مي افتد». وي با تكرار اين مطلب كه «جنبش سبز به معناي داشتن سازمان و رهبري، جنبش محسوب نمي شود» از سخنان مستند قبلي خود عقب نشيني كرده و مدعي شد «من مي گويم موسوي دور اول 20 ميليون رأي نياورده بود و هيچ دليلي براي آن وجود ندارد»! وي در عين حال اين عبارت معنادار را تكرار كرد كه «شرط سبز بودن، باور به پيروزي موسوي يا تقلب در انتخابات نيست»!
انتشار اين مصاحبه تحميلي باعث بازتاب هاي جالبي در ميان رسانه هاي ضدانقلاب شد. بالاترين در مطلبي نوشت: سخنان آقاي گنجي در مصاحبه با صداي آمريكا تصويري را كه از او در ذهن داشتم، تا حدي مغشوش كرد. او چيزهايي گفت كه درست درباره آنها فكر نشده بود و متضاد و آشفته بود. در شرايطي كه به گفته گنجي آرا شمارش نشده و طبعاً آمار درستي هم وجود ندارد چگونه او همزمان آمار 20 ميليون رأي را مطرح مي كند. او همچنين مدام از «جنبش» حرف مي زد و باز مي گفت به معناي كلاسيك، جنبشي وجود ندارد.
بالاترين در مطلب ديگري به انتشار مصاحبه گنجي با صداي آمريكا پرداخت. زير اين مطلب كامنت هاي خواندني زير جلب توجه مي كند: كيهان ماهي خودش رو گرفت آقاي گنجي... اين مردك ديوانه است. يكي ايشون رو از برق بكشد. در اوايل انقلاب اسيدپاشي براي حجاب و شلوارجين. اكنون ميگويند مهدي موعود توهم است. ديروز انتخابات پاك بود، امروز انتخابات تقلب بود. تعادل مغزي نداري اكبرجون... گنجي گفت «تسخير لانه جاسوسي». معلومه هنوزم ملكه ذهنش هست كه اين جوري گاف مي دهد... هنوز هم مي شود روحيه ماله كشي اصلاح طلبانه در وجود آقاي گنجي حس كرد.... اون يه اصلاح طلبه مخصوصاً وقتي از «تسخير لانه جاسوسي» صحبت مي كنه!... ايشون فكر كنم تكليفش با خودش معلوم نيست، يه روز شكنجه گره، فرداش خودش شكنجه ميشه، يه روز مياد خدا رو زير سوال مي بره فردا تو نمازجماعت مي گيرندش، يه روز انتخابات ائل و بئل امروز هم كه فرموده اند تقلب محرز در انتخابات صورت گرفته. يكي نيست بگه رفتي نشستي اونور خوش مي گذروني، حرف جديدي نداشتي تا خودت را سوژه كني؟... چرا هرچي در اين 12 سال ميگي و مي نويسي، به سود سپاه تموم ميشه؟

 



«نه» اردوغان به ساركوزي تركيه عليه ايران اقدام نمي كند (خبر ويژه)

اردوغان به ساركوزي گفت ما حركتي نخواهيم كرد كه ايران را تهديد نشان دهد.
اين خبر را روزنامه زمان چاپ تركيه منتشر كرده است. به گزارش «انتخاب»، روزنامه مذكور مي نويسد: ساركوزي رئيس جمهور فرانسه از اردوغان پاسخ تندي در مقابل پيشنهاداتش پشت تلفن دريافت كرد.
ساركوزي قصد داشت اردوغان را متقاعد كند، تا از سيستم موشكي دفاعي ناتو حمايت كند كه البته آمريكا علاقه مند است آن را در تركيه قرار دهد.
يك مقام ناتو به روزنامه «زمان» گفت: اردوغان در پاسخ به پيشنهادات ساركوزي گفت: تا زماني كه ايران به عنوان يك تهديد در اين برنامه شناخته شود، اين سيستم در تركيه قرار نمي گيرد. اردوغان نظراتش را در ديدار هيئتي از ناتو بااو، تكرار كرد و همينطور از گفتگويش با ساركوزي آنها را در جريان گذاشت.
اردوغان به هيئت ناتو گفت: داشتن سلاح اتمي توسط ايران براي ما خيلي مي تواند آزاردهنده باشد و ما بارها به مقامات ايران اين مسئله را گفته ايم اما ايران مي گويد كه فعاليت هاي هسته اي اش براي توليد انرژي است. توليد اورانيوم با غناي كم براي مقاصد صلح جويانه، حق همه كشورها است.
اردوغان افزود: من به ساركوزي گفتم كه ما حركتي نخواهيم كرد كه ايران را تهديد نشان دهد. نصيحت من به كساني كه مي خواهند سپر موشكي در كشور من قرار دهند اين است؛ اول، روي كشور خودتان اين سيستم را بگذاريد.
وي افزود: اكثريت كشورهاي اروپايي بر ضد قرار دادن سپر موشكي در خاكشان هستند.

 



كريستين ساينس مانيتور: به جاي ايران شركت هاي آمريكايي را تحريم كرده ايم! (خبر ويژه)

يك روزنامه آمريكايي در پنجمين ماه اعمال تحريم هاي تازه عليه ايران نوشت: انواع كالا از مبادي مختلف در حال روانه شدن به ايران و اين وسط در نهايت تجار و شركت هاي آمريكايي هستند كه متحمل بيشترين ضرر و زيان شده اند.
كريستين ساينس مانيتور تصريح كرد: بازرگانان و تجار ايراني در حال سنجيدن و شناسايي راه هاي مختلف براي دور زدن تحريم ها هستند. ايراني ها سالهاست آموخته اند كه چگونه با تحريم ها كنار بيايند و كالاهاي مورد نياز خود را تامين كنند.
اين روزنامه از قول ژان فرانسوا سزنك استاد دانشگاه جورج تاون واشنگتن نوشت: ضوابط دولت آمريكا در مورد محدوديت هاي تجاري با ايران، بر اين اصل استوار است كه آيا كالاهايي كه به ايران وارد مي شود مي تواند در برنامه هسته اي اين كشور هم مورد مصرف واقع گردد يا خير؟
وحشت بزرگ آمريكا از اين است كه مبادا كالاهاي دو منظوره وارد ايران شوند. اما اين موضوع داراي ابهام فراوان است زيرا هر چيزي مي تواند مصرف دو منظوره داشته باشد. به عنوان نمونه آيا يك دستگاه كامپيوتر مايكروسافت فقط مصرف شخصي دارد يا مي تواند براي توليد مواد هسته اي هم به كار رود؟ ]!![
روزنامه كريستين ساينس مانيتور مي نويسد: در واكاوي اين تحريم ها، نهايتاً يك نتيجه گيري كلي بدست مي آيد: بازنده اصلي اين تحريم ها كيست؟ مردم آمريكا. توليدكنندگان آمريكايي، بازار پررونق ايران را از دست مي دهند و در نهايت اين آمريكايي ها هستند كه آسيب مي بينند.

 



كابوس جنگ با ايران به روايت رئيس ستاد اطلاعاتي ارتش صهيونيستي (خبر ويژه)

رئيس ستاد اطلاعاتي ارتش رژيم صهيونيستي گفت: خطرات امنيتي از هر سو ما را تهديد مي كند و ممكن است در آينده مجبور به جنگ در چند جبهه شويم كه در آن صورت تلفات سنگيني متوجه ما خواهد شد.
عاموس يادلين كه پس از 5 سال فعاليت در ستاد اطلاعاتي اسرائيل و در مراسم توديع خود در كميسيون امنيتي و امور دفاعي كنست (پارلمان) سخن مي گفت، تصريح كرد: خطرات امنيتي از هر سو اسرائيل را تهديد مي كند. اگر اين بار جنگي در منطقه رخ دهد ممكن است برخلاف جنگ 33روزه يا غزه ناچار شويم همزمان در چند جبهه با حزب الله، حماس و ايران بجنگيم. در اين صورت سيل موشك ها به سوي ما شليك خواهد شد و ممكن است اسرائيل متحمل تلفات و خسارات بسيار سنگيني شود.
ارگان وزارت خارجه رژيم صهيونيستي ذيل اين اظهارات نوشت: جمهوري اسلامي بارها تهديد كرده كه «اگر اسرائيل غلط كرده و دست به تعرض بزند، اين بار حتما نابود خواهد شد». ايراني ها مي توانند سوريه و حزب الله و حماس را نيز عليه اسرائيل وارد معركه كنند.
عاموس يادلين كه پس از فعاليت 5 ساله در جاسوسي نظامي رژيم صهيونيستي، اكنون نامزد جانشيني مئير داگان در رياست سازمان جاسوسي خارجي اسرائيل (موساد) است، در نشست كميسيون امنيتي و امور دفاعي كنست همچنين گفت: ايران بزرگترين تهديد براي اسرائيل و كشورهاي معتدل عربي در منطقه است.
او درباره سوريه نيز گفت: اين كشور اخيرا محموله هاي بزرگ سلاح از روسيه دريافت مي كند كه از جمله مي توان به سامانه هاي موشكي پيشرفته زمين به هوا اشاره كرد. اين موضوع سختي هايي را در مقابل نيروي هوايي اسرائيل قرار مي دهد. حزب الله لبنان هم از سوريه سلاح هاي پيشرفته اي دريافت مي كند كه اين قدرت را به حزب الله مي دهد تا بتواند در چند ساعت كنترل لبنان را به دست بگيرد. گروه جهاد اسلامي فلسطين موشك هايي از نوع فجر دريافت كرده است.
به گزارش دويچه وله در اين نشست «آري الداد» نماينده مخالف، به يادلين فشار آورد تا جزئياتي در مورد گزارش اخير روزنامه يديعوت آحارونوت در هفته گذشته ارائه دهد.
يديعوت آحارونوت در اين گزارش براي نخستين بار فاش كرد كه حزب الله در جريان جنگ سال 2006 موفق شد تا برنامه كماندوهاي اسرائيلي براي حمله اي غافلگيرانه را كشف كرده و براي آنها تله بگذارد. بدين ترتيب حزب الله توانست دوازده نفر از كماندوهاي اسرائيلي را در منطقه انصاريه واقع در جنوب لبنان از پاي درآورد.
با اين حال «زاحي هنگبي» رئيس كميته پارلماني با خواسته الداد مخالفت كرده و از نمايندگان مجلس خواست تا به ادامه آخرين گزارش اطلاعاتي يادلين گوش فرا دهند.
يادلين در ادامه گزارش خود گفت: احتمال موفقيت در مذاكرات صلح با فلسطينيان بسيار اندك است، چرا كه فلسطيني ها موضوع شهرك سازي را بي اندازه بزرگ كرده و قصد دارند به جاي اسرائيل، مذاكرات را با طرف آمريكايي پيگيري كنند. آنها همچنين تهديد كرده اند كه به سازمان ملل و شوراي امنيت پناه خواهند برد و بدين ترتيب سعي دارند اسرائيل را دور زده و موافقت جامعه بين المللي را با خود همراه كنند.
به گفته يادلين، حتي اگر مذاكرات پيشرفت كرده و به صلح منجر شود، از خطرات جنگ كاسته نمي شود، چرا كه حماس در غزه و حزب الله در جنوب لبنان در شرايط كنوني به خوبي مشغول تقويت خود هستند و آرامش موجود فريب دهنده است.
يادلين افزود: حماس اكنون كاملا بر نوار غزه سيطره داشته و حزب الله نيز هر زمان اراده كند مي تواند بر لبنان مسلط شود و چنانچه اين حزب در پرونده ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان متهم شود آنگاه به ايجاد تنش در لبنان و منطقه روي خواهد آورد.
وي از روسيه انتقاد كرد كه قدرت نظامي سوريه را با فروش موشكهاي اس 300 افزايش داده است. به گفته يادلين روسيه اين موشكهاي ارزان ولي بسيار ويرانگر را قرار بود كه در اختيار ايران قرار دهد، اما پس از مخالفت شديد آمريكا و هم پيمانانش از فروش آنها به ايران موقتا منصرف شده اما اين موشك ها را در اختيار سوريه قرار مي دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14