(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 آبان 1389- شماره 19781

كوتاه اقتصادي
رفع تبعيض محاسبه اضافه كاري در حق بازنشستگي كارمندان
تشكل هاي توليدي و صنفي از افزايش خودسرانه قيمت منع شدند
تسهيلات ويژه براي بيماران سرطاني ام اس و پيوند كليه
امتياز واردكنندگان متخلف لغو مي شود
بازسازي و نوسازي 1300 واحد توليدي صنايع كشاورزي
واريز نقدي يارانه خانوار استان هاي اصفهان و يزد
از سوي بانك مركزي نرخ تورم مهرماه2/9 درصد اعلام شد
بيست و پنجمين همايش بين المللي برق در تهران برگزار خواهد شد
سخنگوي كار گروه تحول اقتصادي: افزايش قيمت حامل هاي انرژي و آب مورد تأييد نيست
فهرست جديدترين تغييرات واردات كالا
حجم مبادلات تجاري ايران و چين به 50 ميليارد دلار مي رسد
نرخ انواع روغن نباتي اعلام شد
كشف 20 هزار تخلف صنفي در استان تهران



كوتاه اقتصادي

¤ معاون هماهنگي و توليد شركت توانير از ذخيره سازي 86 درصدي سوخت مازوت و گازوئيل در نيروگاه هاي كشور خبر داد.
¤ رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت؛ در اتاق كميته اي تشكيل داده ايم تا اگر در عمل به مشكلي برخورد كنيم بتوانيم به درستي سوزن باني كنيم تا در صورت بروز مشكل تذكر لازم را بدهيم.
¤ در هفت ماهه منتهي به مهرماه سالجاري خودروسازان داخلي موفق به توليد 882هزار و 396 دستگاه انواع خودرو در كشور شدند كه نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل رشد 3/18 درصدي را نشان مي دهد.
¤ با اجراي عمليات ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5500 الي 5503، 5550 الي 5553، 6640، 6641، 6646، 6648 6649، 6695 الي 6697، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 2201 الي 2205، 2620، 2621، 2265، 2266، 4450 الي 4457، 8830 الي 8832، 8814، 8886 ، 8881 الي 8884، 7740 الي 7743، 7746 الي 7748، 77980 الي 77986، 7716، 7750 الي 7753، 7766، 7765 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.
¤ صادرات برق ايران به كشورهاي همسايه از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از چهار درصد در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته افزايش يافت.
¤ رئيس اتاق بازرگاني ايران، با بيان اينكه پيام هدفمندي يارانه ها رقابتي شدن بازار است، گفت: با اجراي اين طرح عرضه كننده نمي تواند به صورت غيرواقعي قيمت بالاتر از قيمت واقعي مطالبه كرده يا كالايي با كيفيت پايين عرضه كند.
¤ سرپرست دفتر امور ميوه هاي وزارت جهاد كشاورزي پيش بيني كرد توليد محصولات باغي به بيش از 16 ميليون تن افزايش يابد.
¤ رئيس اتحاديه كشوري بنكداران مواد غذايي تاكيد كرد: توليدكنندگان بايد در قبال افزايش غيرمنطقي قيمت كالاهاي خود به مردم پاسخگو باشند.
¤ محمدرضا فرزين سخنگوي طرح تحول اقتصادي از واريز يارانه نقدي مردم تهران و قم به عنوان آخرين استانها حداكثر تا 20 آبان ماه خبر داد.
¤ رئيس هيئت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) تأكيد كرد: روند نزولي قيمتهاي فولاد در كشور همچنان ادامه خواهد داشت.وي ادامه داد: در ماه هاي آتي و تا پايان سال، كارخانه هاي فولاد هرمزگان، احياي 2 خراسان و فولاد ارفع وارد مدار توليد مي شوند به گونه اي كه ظرفيت توليد فولاد از 20 ميليون تن عبور مي كند.

 



رفع تبعيض محاسبه اضافه كاري در حق بازنشستگي كارمندان

رئيس جمهور قانوني را ابلاغ كرد كه با اجراي آن، در محاسبه حقوق بازنشستگي و پاداش پايان خدمت كارمنداني كه قبل از اجراي قانون مديريت خدمات كشوري، مشمول قانون تأمين اجتماعي بوده اند، اضافه كاري آنان نيز منظور شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، رئيس جمهور قانون الحاق يك تبصره به ماده (106) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 كه در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي تصويب و به تأييد شوراي نگهبان رسيده را براي اجرا ابلاغ كرد.
براساس ماده واحده اين قانون، تبصره زير به ماده (106) قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8/7/1386 اضافه مي شود:
«تبصره- كارمندان دستگاه هاي اجرائي مشمول اين قانون كه از نظر بيمه و بازنشستگي تابع مقررات صندوق تأمين اجتماعي هستند و قبل از تصويب اين قانون از مزاياي غيرمستمر آنان كسور بازنشستگي برداشت شده است، مي توانند كسور مربوطه اعم از سهم كارمند و كارفرما را يكجا از صندوق تأمين اجتماعي دريافت كنند و يا حسب تقاضا مطابق مقررات مربوط، به نسبت سال هاي پرداخت كسور، قابل احتساب در حقوق بازنشستگي آنان خواهد بود. دستورالعمل اجرائي اين تبصره از سوي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني با هماهنگي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تهيه و ابلاغ خواهد شد.»
بنابراين گزارش، قانون مديريت خدمات كشوري با رفع تبعيض براي كليه مشمولان قانون (اعم از صندوق بازنشستگي كشوري، تأمين اجتماعي و...) به طور يكسان حكم غير مستمر بودن اضافه كاري و در نتيجه عدم كسر حق بيمه و عدم محاسبه آن در مبناي حقوق و پاداش پايان خدمت براي كليه مشمولان قانون را تعيين كرده است. اما اين يكسان سازي، موجب اعتراض كارمنداني شده است كه طي ساليان متمادي (تا پيش از اجراي اين قانون) از اضافه كاري آنان حق بيمه كسر شده و انتظار انتفاع از آن را به هنگام بازنشستگي دارند. قانون فوق به دنبال احقاق حقوق مكتسبه اين قبيل كارمندان است.

 



تشكل هاي توليدي و صنفي از افزايش خودسرانه قيمت منع شدند

در راستاي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و با پيش بيني هاي صورت گرفته، سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، تمامي انجمن ها و تشكل هاي صنفي و توليدي را از هرگونه افزايش خودسرانه قيمت منع كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان؛ در آستانه اجرايي شدن قانون هدفمندسازي يارانه ها و با پيش بيني هاي صورت گرفته سازمان حمايت به منظور نظارت و تسريع در روند اجراي بهتر اين طرح ملي، تمامي نهادها، انجمن ها، تشكل ها و واحدهاي توليدي، وارداتي و خدماتي از افزايش خودسرانه هرگونه قيمت كالا و خدمات كالا و خدمات (اعم از عمده فروشي و خرده فروشي) بدون هماهنگي با اين سازمان منع شدند.
براين اساس، همه واحدهاي مذكور كه پيش از اين مجاز بودند در چارچوب ضوابط تعيين شده سازمان حمايت در صورت هرگونه تغيير قيمت نهاده هاي توليدي، راساً نسبت به تغيير قيمت اقدام نمايند، از اين به بعد هرگونه افزايش قيمت منوط به ارائه اسناد مثبته و كسب تاييد اين سازمان است.
بنابر اين اطلاعيه، هرگونه افزايش قيمت كاذب و خودسرانه كالاها و خدمات به بهانه هدفمند كردن يارانه ها، غيرقانوني و عواقب ناشي از آن به عهده متخلف بوده و در صورت مشاهده تخلف، با واحد خاطي از طريق ابزارهاي قانوني برخورد قاطع خواهد شد.
هموطنان مي توانند موارد تخلف را از طريق 124 (سامانه ارتباطي بازرگاني) اطلاع ، تا سريعاً مورد بررسي و رسيدگي قرار گيرد.
كالاهاي اساسي
با قيمت مناسب
توزيع مي شود
قائم مقام وزير بازرگاني گفت: مردم اطمينان داشته باشند پس از اجراي هدفمندسازي يارانه ها، كالاهاي مورد نيازشان با قيمت مناسب در اختيار آنها قرار خواهد گرفت.
مسعود موحدي در خصوص برنامه هاي وزارت بازرگاني براي اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها، گفت: ذخيره 13قلم كالاي اساسي كه بيشترين ميزان مصرف را دارند به سرعت ادامه دارد.
وي اضافه كرد: به اهداف مورد نظر در بخش بازرگاني در مهر ماه سال جاري رسيديم و با كمك مباشرين بخش خصوصي و ساير سيستم هاي توزيع به اهداف تعريف شده آبان ماه نيز خواهيم رسيد.
قائم مقام وزير بازرگاني با اشاره به لزوم كنترل قيمت ها در زمان اجراي اين قانون، افزود: با كمك مركز بازرسي و نظارت اصناف و بهره گيري از هشت هزار نفر در سراسر كشور و ساير سيستم هاي بازرسي متعارف، وزارت بازرگاني مانع از اجحاف در حق مصرف كنندگان مي شويم.
موحدي با اشاره به نقش مردم در اجراي اين طرح كنترل قيمت ها، اظهار داشت: طرح شبنم كه نظارت مردمي است فعال شده و دست اندركاران امر اطلاعات مورد نياز را از مردم دريافت كرده و به سرعت با متخلفين برخورد خواهند كرد.
وي با بيان اينكه با اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها اتفاق خاصي نمي افتد، افزود: تنها ممكن است با اجراي اين قانون ميل به گرانفروشي و نگهداري كالاها نزد برخي افزايش يابد كه براي آن هم طرح نظارت بر اماكن ذخيره سازي كالا و ايجاد شناسنامه را در حال اجرا داريم.
وي ادامه داد: در كنار اين برنامه ها بايد از اصناف و توليدكننده حمايت كنيم تا اگر هزينه هاي آنها اضافه مي شود، از امكانات پيش بيني شده حمايتي نيز بهره مند شوند كه در اين خصوص با وزارت صنايع و معادن هماهنگي هاي لازم صورت گرفته است.
وي با تأكيد بر اينكه به نظر مي رسد با اقدامات صورت گرفته شرايط آرامي داشته باشيم، افزود: علاوه بر اين بايد از صادرات نيز حمايت كنيم تا روند صادرات دچار تغيير شرايط نشود كه به اين منظور هم بسته حمايت از صادرات و بسته حمايت هاي تعرفه اي را داريم.
موحدي با بيان اينكه مايحتاج عمومي مردم را از دو طريق داخلي و واردات تامين مي كنيم، اضافه كرد: بخشي از اين كالاها كه از داخل قابل تامين است حتماً از توليد داخل استفاده مي كنيم.
وي همچنين گفت: براي مثال در تأمين برنج كه از جمله 13 قلم كالاي اساسي است از برنج پرمحصول داخلي و يا در تامين حبوبات از توليد داخل استفاده مي كنيم.
موحدي اضافه كرد: براي تامين برخي از محصولات مثل كره از طريق واردات اقدام مي كنيم و نمي گذاريم بازار دچار نوسان شود و از مباشرين بخش خصوصي خواسته ايم تا ذخيره كالاهاي خود را افزايش دهند.

 



تسهيلات ويژه براي بيماران سرطاني ام اس و پيوند كليه

صندوق تامين اجتماعي براي بيماران سرطاني، MS و پيوند كليه تسهيلات ويژه پرداخت مي كند.
به گزارش روابط عمومي صندوق تامين اجتماعي، پرداخت 85درصد از هزينه داروهاي شيمي درماني مورد تعهد صندوق، مطابق ضوابط مصوب اين صندوق در مراكز درماني طرف قرارداد و پرداخت 90درصد از هزينه داروهاي تخصصي بيماران MS مورد تعهد و 100درصد هزينه داروهاي مورد تعهد پيوند كليه از جمله تسهيلات در نظر گرفته توسط صندوق تأمين اجتماعي براي اين بيماران است.
گفتني است براي استفاده از اين تسهيلات درماني مداركي از قبيل؛ دفترچه بيمه درمان بيمار و بيمه شده اصلي، برگه آزمايش يا ساير مدارك تاييدكننده بيماري ممهور به مهر و امضاي پزشك مربوطه شامل؛ اصل MRI جهت MS، اصل پاتولوژي جهت شيمي درماني، اصل مدارك مربوط به پيوند كليه و معرفي نامه وزارت بهداشت جهت دريافت داروي پيوند، تأييد پزشك معالج مبني بر اعلام نوع بيماري، دارو يا داروهاي مورد نياز و ميزان مصرف، ارائه معرفي نامه از انجمن هاي حمايت از بيماران سرطاني، MS و پيوند كليه در صورت لزوم اشاره كرد.

 



امتياز واردكنندگان متخلف لغو مي شود

رئيس مجمع عالي واردكنندگان از بازرسي نامحسوس بازار در زمان قبل از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها خبر داد و گفت: واردكنندگان متخلف كه قصد اجحاف به مردم را داشته باشند، حق واردات كالا نخواهند داشت.
محمدحسين برخوردار در گفت وگو با مهر گفت: با توجه به تاكيدات دولت مبني بر عدم افزايش قيمت كالاهاي اساسي و مورد نياز مردم در بازار، واردكنندگاني كه قصد اجحاف در حق مردم را داشته باشند، به طور قطع با اشد جرايم مواجه خواهند شد و حق واردات كالا به كشور را نخواهند داشت.
رئيس مجمع عالي واردات افزود: بازرسان مجمع به طور نامحسوس بازار را تحت كنترل دارند و اجازه نخواهند داد تا قيمت كالاهاي اساسي از جمله لوازم خانگي، مواد غذايي و... افزايش يابد. اين در حالي است كه هم اكنون 21 رسته كالايي تحت نظر مجمع در حال فعاليت هستند كه حق افزايش قيمت ها را به بهانه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نخواهد داشت.
وي تصريح كرد: واردكنندگان براي حمايت از مصرف كننده، اجازه نخواهند داد تا جو رواني فضايي را فراهم كند كه بازار ملتهب شده و كالا به راحتي و با قيمت هاي قبلي به دست مصرف كننده برسد؛ اين در حالي است كه كالا به وفور وجود دارد و التهاب در بازار معنايي نخواهند داشت.
به گفته برخوردار، هم اكنون تمامي مراكز تجاري تحت كنترل بازرسان مجمع واردكنندگان قرار دارد و آنها اجازه تخلف را به سودجويان و سوداگران نمي دهند.
وي تاكيد كرد: اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها براي آحاد جامعه يك الزام به شمار مي رود و بر همين اساس همه بايد با اجراي اين قانون، فضا را براي توليدات رقابتي و بهبود كسب و كار فراهم كنند.

 



با اختصاص 3 هزار و 500 ميليارد ريال انجام مي شود
بازسازي و نوسازي 1300 واحد توليدي صنايع كشاورزي

مدير كل دفتر امور صنايع كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي گفت: براي ساماندهي، بازسازي و نوسازي يك هزار و 289 واحد توليدي صنايع كشاورزي 3 هزار و 585 ميليارد ريال تسهيلات برآورد شده است.
عليرضا پوربصير گفت: براي بازسازي و نوسازي واحدهاي شاليكوبي، پسته پاك كني، كشتارگاه طيور، بسته بندي خرما، فرآوري زيتون و انبارهاي نگهداري سيب زميني به تفكيك استان به طور جداگانه برنامه اي ارائه شده است.
پوربصير افزود: در اين برنامه براي سازماندهي، بازسازي و نوسازي يك هزار و 289 واحد توليدي صنايع كشاورزي 3 هزار و 585 ميليارد ريال تسهيلات برآورد شده است.
وي با اشاره به اينكه صنايع تبديلي كشاورزي محل بروز هم افزايي صنعت و كشاورزي است يادآور شد: اين صنعت نقش مهمي در تامين امنيت غذايي، اشتغالزايي، عمران وتوسعه مناطق ويژه در روستاها را دارد. اين موضوع باعث توزيع بهتر درآمد و رفاه و در نتيجه برقراري عدالت اجتماعي مي شود. بنابراين، توسعه صنايع تبديلي كشاورزي يكي از محورها و زيرشاخه هاي اولويت هاي صنعتي به شمار مي رود.
به گفته وي در حال حاضر صنايع غذايي 4/16 درصد از كل صنايع كشور را شامل مي شود. علاوه بر آن 15درصد اشتغال، 17درصد سرمايه گذاري و
3/9درصد ارزش افزوده متعلق به اين بخش است. ارزش افزوده صنايع غذايي و آشاميدني به قيمت جاري، سومين رتبه را در سهم ارزش افزوده صنايع دارد.
پوربصير با بيان اينكه در توليد محصولات خام كشاورزي، ايران در بين كشورهاي منطقه خاورميانه و آسياي مركزي از نظر ميزان توليد برنج، جو، سيب زميني و چغندر قند داراي رتبه دوم، ذرت و حبوبات داراي رتبه سوم و گندم داراي رتبه چهارم است خاطرنشان كرد: در حال حاضر كشور ازنظر ميزان توليد پسته، زعفران و انار داراي مقام اول در جهان، خرما دوم، سيب سوم، انگور ششم، زيتون هفتم، از نظر ميزان توليد محصولات باغي جزو 10 كشور اول جهان و مقام اول در خاورميانه و از نظر تنوع توليد محصولات باغي سومين كشور جهان است.

 



واريز نقدي يارانه خانوار استان هاي اصفهان و يزد

مديرعامل سازمان هدفمندسازي يارانه ها گفت: سرپرستان خانوار در استانهاي اصفهان و يزد امروز يارانه نقدي علي الحساب را در حسابهاي خود مشاهده كنند.
بهروز مرادي با اعلام اينكه يارانه نقدي علي الحساب از امروز به حساب سرپرستان خانوار متقاضي در استانهاي اردبيل و مازندران واريز شد، افزود: با پرداخت يارانه نقدي علي الحساب اين چهار استان تعداد استانهايي كه سرپرستان خانوار آنها يارانه نقدي علي الحساب را در حسابهايشان مشاهده كرده اند به 20 استان مي رسد.
وي از پرداخت يارانه نقدي علي الحساب به حساب سرپرستان خانوار متقاضي براساس برنامه تنظيمي خبر داد و اظهار داشت: سرپرستان خانوار 10 استان باقي مانده نيز منتظر باشند تا براساس اعلام رسمي سازمان هدفمندسازي يارانه ها، يارانه نقدي علي الحساب به حساب آنها و خانواده هايشان واريز شود.تاكنون يارانه نقدي خانوار متقاضي در استانهاي خراسان رضوي، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، ايلام، گيلان، سيستان و بلوچستان، قزوين، كرمان، كهكيلويه و بويراحمد، آذربايجان شرقي، همدان، گلستان، كردستان، قم، آذربايجان غربي و بوشهر واريز شده است.

 



از سوي بانك مركزي نرخ تورم مهرماه2/9 درصد اعلام شد

بانك مركزي نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به مهرماه امسال را 2/9 درصد اعلام كرد كه نسبت به شهريورماه 3/0 درصد افزايش نشان مي دهد.
بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد: خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران بر اساس سال پايه100=1383 (359 قلم كالا و خدمت) در مهرماه 1389 نشان مي دهد، شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در مهرماه 1389 نسبت به ماه قبل 8/1 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذكور 9/11 درصد رشد داشته است.
نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به مهرماه 1389 نسبت به دوازده ماه منتهي به مهرماه 1388 معادل 2/9 درصد است، اين در حالي است كه نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به تير، مرداد و شهريورماه امسال به ترتيب 1/9 و 8/8 و 9/8 درصد بوده است.
در عين حال، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به فروردين ماه 4/10 درصد، در ارديبهشت ماه 9/9 و در خردادماه 4/9 درصد گزارش شده است. محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي تورم ناشي از آزادسازي قيمتها را خارج از اراده بانك مركزي عنوان كرده است.

 



بيست و پنجمين همايش بين المللي برق در تهران برگزار خواهد شد

بيست و پنجمين همايش
بين المللي برق هفته آينده در محل پژوهشگاه نيرو در تهران آغاز بكار خواهد كرد.
به گزارش شركت توانير اين همايش روزهاي 17 و 19 آبان ماه جاري و با هدف بسترسازي براي استفاده از اصول مديريت فن آوري در توسعه صنعت برق كشور برگزار خواهد شد.
انتظار مي رود با برگزاري نشست هاي تخصصي و نيز ارائه مقاله هاي علمي و حضور گسترده استادان دانشگاه و همچنين مراكز علمي و صنعتي در اين همايش، زمينه توسعه بيشتر صنعت برق در كشور فراهم شود.
گفتني است بيش از يكهزار و 500 مقاله از كشورهاي ايران، آمريكا، كانادا، آلمان، اسلووني و كره جنوبي به دبيرخانه اين همايش ارسال شده كه از ميان آنها 200 مقاله بصورت حضوري و 70 مقاله نيز بصورت پوستر انتخاب و ارائه خواهد شد.
براي نخستين بار تمام مقالات بيست و پنجمين همايش بين المللي برق بصورت سي.دي در اختيار
شركت كنندگان قرار خواهد گرفت.
در مدت سه روز برپايي اين همايش، شركت كنندگان در زمينه هاي مختلف انتقال انرژي الكتريكي، انرژي هاي تجديدپذير، بازار برق، برنامه ريزي سامانه قدرت فن آوري اطلاعات، ديسپاچينگ و مخابرات، شيمي، كنترل و ابزار دقيق و اتوماسيون و ديگر مسائل فني صنعت برق به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

 



سخنگوي كار گروه تحول اقتصادي: افزايش قيمت حامل هاي انرژي و آب مورد تأييد نيست

سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت با بيان اينكه پيش بيني مي شود بخشي از يارانه هاي نقدي وارد بازار پول و بورس شود، گفت:تاكنون هيچ افزايش قيمتي از طريق اين كارگروه اعلام نشده و تمام قيمت هايي كه در جامعه منتشر شده است، تكذيب مي شود.
«محمدرضا فرزين» با اشاره به قيمتهايي كه اين روزها در مورد افزايش قيمت حامل هاي انرژي و آب در جامعه منتشر مي شود، گفت: اين قيمتها مورد تأييد كارگروه طرح تحول اقتصادي نيست و تكذيب مي شود.
وي اظهار داشت: تمام مصوبات مربوط به هدفمند كردن يارانه ها در كارگروه طرح تحول اقتصادي، طبق تقسيم كار انجام گرفته از طريق سخنگوي اين كارگروه اعلام مي شود. فرزين ادامه داد: تاكنون هيچ افزايش قيمتي از طريق كارگروه طرح تحول اقتصادي اعلام نشده و تمام قيمتهايي كه در جامعه منتشر شده است، تكذيب مي شود.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت گفت: در زمان مناسب و برنامه ريزي شده اطلاعات بيشتر اصلاح قيمتها به اطلاع مردم مي رسد.
به گزارش مهر فرزين در مورد آخرين شرايط اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها نيز گفت: دولت همه چيز را تحت كنترل دارد و هماهنگي خوبي ميان اجزاء دولت براي اجراي اين قانون بوجود آمده است.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت به افزايش قيمت برخي كالاها اشاره كرد و گفت: بخش قابل توجهي از توليدكنندگان كه بدون دليل اقدام به افزايش قيمت محصولات خود كرده اند رسماً به وزارت بازرگاني تعهد داده اند كه قيمت محصولات خود را تا حد قيمت هاي قبلي كاهش دهند.
فرزين گفت: با مشاركت و همكاري خوب اصناف هم اكنون بازار از ثبات و استحكام خوبي برخوردار است.
سخنگوي كارگروه تحول اقتصادي دولت اظهار داشت: پيش بيني مي شود با پرداخت يارانه هاي نقدي، بخشي از اين منابع وارد بازار پول و بورس و موجب تقويت هر چه بيشتر اين دو بازار شود.

 



فهرست جديدترين تغييرات واردات كالا

فهرست جديدترين تغييرات در تعرفه و شرايط واردات محصولات كشاورزي منتشر شد كه براساس آن، تعرفه واردات برنج دو برابر شد.
جدول مربوط به برخي تغييرات در تعرفه و شرايط واردات برخي محصولات كشاورزي كه معاون اول رئيس جمهوري اخيرا آن را براي اجرا به دستگاههاي ذيربط همچون وزارت بازرگاني و وزارت جهاد كشاورزي ابلاغ كرده است، به شرح ذيل منتشر شد.
فهرست واردات محصولات كشاورزي

 



حجم مبادلات تجاري ايران و چين به 50 ميليارد دلار مي رسد

رئيس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين از افزايش حجم مبادلات تجاري دو كشور تا سقف 50 ميليارد دلار در پايان برنامه پنجم توسعه خبر داد.
اسدالله عسگراولادي، در همايش معرفي فرصت هاي سرمايه گذاري ايران كه در پكن برگزار شد، اظهار داشت: ما بدنبال توسعه روابط تجاري بر مبناي كالاهاي مصرفي نيستيم بلكه به اجراي «پروژه هاي مشترك» مي انديشيم.
وي با اشاره به موقعيت مهم اقتصادي، سياسي و جغرافيايي كشورمان در منطقه خاورميانه اظهار داشت: ما مي توانيم بزرگترين رابطه تجاري را با چين در منطقه داشته باشيم.
رئيس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين با اشاره به اينكه حجم مبادلات تجاري ايران و چين در سه دهه گذشته از 150 ميليون دلار به حدود 30 ميليارد دلار افزايش يافته است، گفت: ايران و چين بايد گام هاي تازه اي در سرمايه گذاري مشترك بردارند.
وي با بيان اين مطلب كه سرمايه گذاري مشترك موجب تحكيم پايه هاي دوستي و مناسبات دوجانبه طرفين خواهد شد خاطرنشان كرد: بدون شك سرمايه گذاري مشترك موجب خواهد شد تا مناسبات طرفين دستخوش طوفان هاي سياسي نشود.
اين فعال اقتصادي گفت: «چين منافع خود را در كار با ايران قرباني مطامع و سليقه سياسي كشورهاي غربي نكرده است و اين باعث خرسندي است.»
عسگراولادي همچنين با بيان گزارشي از فعاليت هاي اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين گفت: هم اكنون دفتر نمايندگي اين اتاق در شهر شانگهاي در شرق چين فعال است و در آينده حضور اتاق بازرگاني ايران و چين در شهرهاي مختلف از جمله پكن و گوانگ جو و استان سين كيانگ در شمالغرب چين نيز افزايش خواهد يافت.
وي گفت: امنيت كامل و آرامش براي سرمايه گذاران، تضمين اصل سرمايه و سود آن، انرژي و نيروي كار ماهر و ارزان و بازار مصرف مناسب هداياي ايران به شركت هاي سرمايه گذار چيني است.
به گزارش ايرنا اين فعال اقتصادي با اشاره به سياست هاي دولت هاي نهم و دهم در توسعه مناسبات با جمهوري خلق چين گفت: ايران مي تواند محور توسعه كار چين با خاورميانه باشد.
وي گفت: اميدوارم روزي فرا برسد كه مبادلات تجاري ايران و چين 10 درصد از مبادلات خارجي چين را تشكيل دهد.

 



نرخ انواع روغن نباتي اعلام شد

انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران به منظور جلوگيري ا ز برخي سوء استفاده ها نرخ انواع روغن نباتي را در سراسر كشور اعلام كرد.
انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران طي نمابري اعلام داشت؛ در شرايطي كه دولت جمهوري اسلامي ايران مصمم به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها است، انجمن صنفي صنايع روغن نباتي ايران ضمن همراهي با سياست هاي دولت به منظور آگاهي مصرف كنندگان و جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده عوامل عرضه در سطح كشور، نرخ روغن نباتي در احجام مختلف را به شرح زير اعلام كرد:
حلب 16كيلوگرمي 298000ريال، حلب 5كيلوگرمي 109045ريال، حلب 5/4كيلوگرمي 98310ريال، حلب 7/2كيلوگرمي جامد 60455ريال، بطري 7/2كيلوگرمي مايع 57291ريال، حلب
8/1كيلوگرمي جامد 40680ريال،حلب 8/1كيلوگرمي مايع 36612ريال، حلب 900گرمي جامد 22374ريال، بطري 900گرمي مايع 18871ريال، بطري 675گرمي مايع 14238ريال.
در بخش ديگري از اين اطلاعيه تصريح شده است كه هرگونه عرضه روغن نباتي بيشتر از قيمت هاي فوق تخلف محسوب شده و از سوي بازرسان سازمان بازرسي و نظارت رصد و با گرانفروشان برخورد خواهد شد.
گفتني است قيمت هاي فوق در سراسر كشور لازم الاجرا بوده و تا اطلاع ثانوي تغييري نخواهد داشت.

 



طي 10 روز اول آبان ماه انجام شد
كشف 20 هزار تخلف صنفي در استان تهران

با اجراي طرح مديريت بازرسي و نظارت اصناف از ابتداي آبان ماه امسال در استان تهران 20 هزار تخلف صنفي كشف و بيش از 3 هزار پرونده تخلف تشكيل شد.
رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني در گفت وگو با شابا، بابيان اين كه با اجراي طرح مديريت بازرسي و نظارت اصناف از ابتداي آبان ماه امسال در استان تهران 20 هزار تخلف صنفي كشف شده است گفت: با توجه به نزديك شدن به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها و احتمال بروز تخلف و اخلال در بازار توسط برخي افراد سوجود، طرح تشديد مديريت بازرسي و نظارت اصناف آغاز شده است.
حسن رادمرد افزود: در اين مدت براي 3 هزار و 176 واحد صنفي متخلف پرونده تشكيل شده و متخلفان به سازمان تعزيرات حكومتي معرفي شدند.
وي بيشترين تخلف هاي صورت گرفته را گران فروشي، ارائه نشدن صورت حساب و عرضه كالا خارج از شبكه كالاهاي مصرفي اعلام كرد و ادامه داد: اين تخلف ها بيشتر در بخش شير يارانه اي، روغن جامد، حبوبات، تخم مرغ، برنج ايراني و ارائه خدمات فني اتومبيل بوده است.
به گفته رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان، بيشترين و كمترين تخلف ها در استان تهران به ترتيب مربوط به شهر تهران با 2 هزار و 690 فقره تخلف و فيروز كوه و ساوجبلاغ با 5 فقره بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14