(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 13 آبان 1389- شماره 19781

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شهيد جنگ عقيده
مجلس انجام هرگونه فعاليت بنگاه داري جديد را در قالب صندوق هاي بازنشستگي ممنوع كرد
سردار وحيدي: سفارتخانه هاي آمريكا در جهان براي جاسوسي و توطئه داير شده اند
احتياجات يك مؤمن در بيان امام جواد (ع)
هاشمي رفسنجاني: پويايي دانشگاه ها نياز كنوني كشور است
مراسم يوم الله 13 آبان امروز در سراسر كشور برگزار مي شود
انتشار مجله كيهان فرهنگي در دوره جديد
باران، هواي مكه مكرمه را آسماني تر كرد
سي امين سالگرد شهادت «حجت الاسلام حسن جابريان» فردا در قم برگزار مي شود



شهيد جنگ عقيده

پيام فضلي نژاد
او، و همه شهداء، در قهقهه مستانه و در شادي وصول شان ما را مي نگرند؛ ما ميراث داران مكتب روح الله(ره) از امام خود آموختيم «خانواده هاي شهداء تا هميشه تاريخ اين مشعل داران راه اولياء، افتخار روشنايي طرق الي الله را بر عهده گرفته اند.»
اما در ميان اين خانواده ها كه «شرافت شان نسل به نسل» بايد قدر گذارده شود و دمادم ارج ببيند- چون آنان «شرف تاريخ» هستند- خانواده شهيدي است از قافله مستضعفان عاشق كه هيچگاه از پاكبازي در راه خداي خويش غافل نبوده اند، شهيد محمد گلدوي، آن نفس مطمئنه كه 4 ماه از شهادتش مي گذرد.
هر دم پيام امام روح الله(ره) در جان ما متجلي است كه «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استكبار و جنگ پابرهنه ها و مرفهين بي درد شروع شده است.» ما از امام روح الله آموختيم كه «جنگ ما جنگ عقيده است و جغرافيا و مرز نمي شناسد؛ تا شرك و كفر هست، مبارزه هست و تا مبارزه هست، ما هستيم. ما درصدد خشكانيدن ريشه هاي فاسد صهيونيسم، سرمايه داري و كمونيسم در جهان هستيم. ما تصميم گرفته ايم، به لطف و عنايت خداوند بزرگ، نظام هايي را كه بر اين سه پايه استوار گرديده اند نابود كنيم؛ و نظام اسلام رسول الله(ص) را در جهان استكبار ترويج نماييم.» و ما از مقام عظماي ولايت، حضرت آيت الله خامنه اي، آموختيم عاشقانه غلتيدن در قتل گاه عشق را و بستن «پيمان جانبازي» را، اما به قول حافظ:
ساقيا يك جرعه ده زان آب آتشگون كه من
در ميان پختگان عشق او، خامم هنوز
تنها و تنها، پختگان و پيشروان مكتب امام و رهبري، شايسته تقديس هستند و براي همين، اينجانب كه هيچ گاه خود را لايق تجليل نمي دانم، در هفدهمين دوره جشنواره مطبوعات، تنديس رتبه اول جنگ نرم را تقديم كردم به آن شهيدي كه زندگي اش معطر و مطرا به عطر «عشق الهي» است: شهيد «محمد گلدوي» كه 30 سال پيش در مسجد به دنيا آمد، و در مسجد باليد و در مسجد آنقدر از جام معرفت نوشيد تا به جان شهادت رسيد. كسي كه نه به نام كه بر صفت «خادم مسجد» بود؛ كسي كه نه به نام كه بر صفت «محمد»گونه بود و كسي كه نه به نام كه بر صفت «شهيد جنگ عقيده» شد. او شامگاه 24 تير ماه 1389وقتي تروريستي از گروهك جنايتكار «عبدالمالك ريگي» قصد ورودبه «مسجد جامع زاهدان» را داشت، طريق وصال را مهيا ديد؛ چنانكه وقتي به ماموريت انتحاري آن تروريست پي برد، شجاعانه خود را بر روي وي انداخت و با دور كردن عامل عمليات از محوطه مسجد جامع، دست كم جان 150 نمازگزار را نجات داد؛ نمازگزاراني كه مشغول خواندن «دعاي كميل» بودند و شايد نمي دانستند كه هنگام قرائت دعا، يك «كميل» از تبار پاكان و نيكان سال ها در كنارشان زيسته است؛ چه اينكه شهيد گلدوي 30 سال پيش در «مسجد جامع زاهدان» به دنيا آمد، 30 سال را همنفس با پدر بزرگوارش كه «خادم مسجد» بود به مؤمنان خدمت كرد و سرانجام در همان مسجدي كه متولد شد، شهيد شد. هنگام شهادت، و البته از ساليان پيش از آن، هيچ شغلي نداشت، الا عضويت فعال در بسيج سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با حقوق ماهي 150هزار تومان؛ حقوقي كه اكنون تنها منبع ارتزاق همسر و دو فرزند يكي 5 ماهه و ديگري 5 ساله اوست.
تاريخ سرشار از لحظاتي شگفت آور است كه چشم ما اغلب بر آنان بسته مي ماند. شهيد گلدوي دقيقاً در سالگرد سفرش به كربلاي معلا و در سالگرد روزي كه در حرم امام حسين(ع) از آن سيد سالار شهيدان و مقتداي مجاهدان، خالصانه سرنوشت «شهادت» را خواسته بود، به شهادت رسيد؛ و از قضاء در شب ميلاد همان مقتدا، حضرت اباعبدالله، نيز دعايش مستجاب گشت و به جمع نفوس مطمئنه اي پيوست كه مورد خطاب «فادخلي في عبادي» و «ادخلي جنتي» خداي خويشند.
محمد گلدوي- كه از قضاء هم سن من بود- رفت و «شمع محفل دوستان» گشت و ما مردگان مانديم، اما شهيد يعني «شاهدي زنده» و پيوسته ما را به تماشاگه آرمان ها و عمارها مي كشاند. او «شهيد جنگ عقيده» است.

 



مجلس انجام هرگونه فعاليت بنگاه داري جديد را در قالب صندوق هاي بازنشستگي ممنوع كرد

با تصويب مجلس شوراي اسلامي انجام هرگونه فعاليت بنگاه داري جديد در قالب صندوق هاي بازنشستگي ممنوع شد.
به گزارش خبرنگار امور مجلس كيهان، نمايندگان ملت در جلسه علني صبح ديروز خود و در ادامه بررسي جزئيات لايحه برنامه پنجم توسعه با ادغام سازمان هاي آموزش و پرورش در معاونت هاي اين وزارت خانه مخالفت كردند.
وكلاي مردم سپس با تصويب ماده 29 لايحه وزارت كار و امور اجتماعي را مكلف كردند حداكثر تا پايان سال اول برنامه، سند ملي «كار شايسته» را حسب مصوبات سازمان بين المللي كار و حقوق كار و حقوق كارگران و كارفرمايان در جهت تثبيت حقوق بنيادين كار و براي بهبود روابط كارگر و كارفرما به شكل سه جانبه و با مشاركت تشكلهاي كارگري و كارفرمايي تنظيم نمايد.
اصلاح ساختار
صندوق هاي بازنشستگي
نمايندگان مجلس در ادامه با تصويب بخشي از ماده 30 به دولت اجازه دادند در راستاي ايجاد ثبات، پايداري و تعادل بين منابع و مصارف صندوق هاي بازنشستگي نسبت به اصلاح ساختار اين صندوقها براساس اصول زير اقدام قانوني را به عمل آورد:
الف- كاهش وابستگي اين صندوقها به كمك از محل بودجه عمومي دولت (به استثناء سهم قانوني دولت در حق بيمه) در طول برنامه پنجم از طرق مختلف از جمله تنظيم عوامل مؤثر بر منابع و مصارف صندوق ها منطبق بر محاسبات بيمه اي، كاهش حمايتهاي غيربيمه اي صندوقها و انتقال آن به نهادهاي حمايتي، تقويت ساز و كارهاي وصول به موقع حق بيمه ها و تقويت فعاليتهاي اقتصادي و سرمايه گذاري سودآور با اولويت سرمايه گذاري در بازار پول و سرمايه، به نحوي كه سود سرمايه گذاري مورد نظر كمتر از سود اوراق مشاركت بانكي نباشد.
انجام فعاليت بنگاه داري ممنوع شد
انجام هر گونه فعاليت بنگاه داري جديد ممنوع است و موارد قبلي و موجود و نيز سهامي كه در ازاء مطالبات به صندوق ها واگذار مي شود بايد طي برنامه زمانبندي شده اي كه به تصويب هيأت وزيران مي رسد تا پايان اجراي برنامه با رعايت مقررات به بخشهاي خصوصي و تعاوني واگذار شود. همچنين ايجاد هر گونه تعهد بيمه اي و بار مالي خارج از ارقام مقرر در جداول قوانين بودجه سنواتي ممنوع است. تعهدات تكليف شده فقط در حدود ارقام مذكور قابل اجرا است.
ب- استفاده از روشهاي نوين در اداره و ارائه خدمات اين صندوقها از طرق مختلف از جمله تجديدنظر در ساختار بيمه هاي اجتماعي، سازمان تأمين اجتماعي و صندوق هاي تابعه به ويژه صندوق بازنشستگي كشوري و اصلاح ساختار و تجهيز ساير صندوقهاي وابسته به دستگاه هاي اجرائي براساس اساسنامه دولت به نحوي كه بر كاهش هزينه هاي سرباري نيروي انساني از منابع بيمه و كاهش تصدي گري تأكيد نمايد.
سن بازنشستگي افزايش نمي يابد
مجلسي ها در ادامه بررسي ماده 30 با حذف دو بند از اين ماده مخالفت خود را با افزايش سن بازنشستگي اعلام كردند.
به گزارش ايسنا، در جلسه عصر ديروز مجلس و در ادامه بررسي لايحه برنامه پنجم توسعه و در حين بررسي بند «ج» ماده 30 اين لايحه مبني براينكه اصلاح زمان بهره مندي از مزاياي بازنشستگي به نحوي كه در هر سال از برنامه يك سال به حداقل سنوات خدمت مورد نياز براي بازنشستگي در جهت اصلاح ساختار صندوق هاي بازنشستگي اضافه شود، با اخطار دلخوش نماينده صومعه سرا در مورد اصل 72 قانون اساسي مواجه شد.
دلخوش در اين اخطار، بازنشستگي و منافع آن را بحثي دو طرفه ميان فرد بازنشسته و صندوق اعلام كرد كه نمي توان آن را يكطرفه به هم زد لذا اين مسئله را خلاف شرع دانست.
لاريجاني رئيس جلسه با وارد دانستن اين اشكال گفت: وقتي افرادي قرارداد بستند اين قرارداد 30 ساله است و افزايش آن به 35 سال داراي اشكال قانوني است و مي تواند با قرارداد اوليه ناسازگار باشد.
وي پس از بيان اين مسئله، اخطار دلخوش را به رأي گذاشت كه نمايندگان با 149 رأي موافق و 22 رأي مخالف اخطار را وارد دانستند و بر اين اساس بند «ج» حذف شد.
همچنين لاريجاني بند «د» اين ماده كه اعلام مي كند اصلاح سن بازنشستگي باتوجه به افزايش اميد به زندگي در كشور به نحوي كه جز در مورد از كار افتادگي حداقل سن لازم براي بازنشستگي كمتر از 50 سال نباشد و اين حداقل براي هر يك از سال هاي برنامه به ميزان يك سال افزايش و در پايان برنامه به 55 سال بالغ گردد، را نيز از سنخ بند قبلي دانست و اين بند نيز حذف شد.
وي گفت: سن بازنشستگي از قراردادي كه در ابتدا بسته شده، محاسبه مي شود و نمي توان آن را تغيير داد. از اين پس اگر قرار است قرارداد جديدي منعقد شود مي تواند شرط جديدي بگذارند؛ اما نسبت به كساني كه مثلاً 27 سال كار كردند نمي توانيم بگوييم شرط جديد وجود دارد.
بنابراين با حذف بندهاي فوق، سن بازنشستگي افزايش نمي يابد.
مجوز دولت براي برقراري نظام جامع تأمين اجتماعي
نمايندگان مجلس در ادامه جلسه عصر ديروز، به دولت اجازه دادند تا نسبت به برقراري و استقرار نظام تأمين اجتماعي چند لايه با لحاظ حداقل سه لايه مساعدت هاي اجتماعي شامل خدمات حمايتي و توانمندسازي، بيمه هاي اجتماعي پايه شامل مستمري هاي پايه و بيمه هاي درماني پايه و بيمه هاي مكمل شامل بازنشستگي و درمان با رعايت يكپارچگي، انسجام ساختاري، همسويي و هماهنگي بين اين لايه ها در كشور اقدام نمايد.
براين اساس آيين نامه اجرايي اين مصوبه نيز با مصوبه هيأت وزيران تبيين مي گردد.

 



سردار وحيدي: سفارتخانه هاي آمريكا در جهان براي جاسوسي و توطئه داير شده اند

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح تاكيد كرد كه سفارتخانه هاي آمريكا در كشورهاي مختلف جهان براي تعامل ايجاد نشده، بلكه ماموريت آنها عمدتا براي جاسوسي، توطئه، براندازي و خيانت به دولتها و ملتها تنظيم شده است.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سرتيپ پاسدار احمد وحيدي ديروز در جمع معاونين و مديران وزارت دفاع طي سخناني از 13آبان سالروز اشغال لانه جاسوسي آمريكا، به عنوان نماد استكبارستيزي ملت ايران ياد كرد و افزود: هرچه از زمان اين رويداد حماسي و بزرگ مي گذرد بر حقانيت آن فرمايش تاريخي حضرت امام(ره) كه فرمودند اشغال لانه جاسوسي انقلابي بزرگتر از انقلاب اول بود، بيشتر واقف مي شويم.
وي ادامه داد: با اشغال لانه جاسوسي، نقشه هاي شوم آمريكا عليه ايران بلكه منطقه خاورميانه و جهان اسلام نقش بر آب شد و افكار عمومي جهان متوجه شد كه سفارتخانه هاي آمريكا در كشورهاي مختلف جهان براي تعامل و ارتقاي سطح روابط ايجاد نشده، بلكه ماموريت آنان عمدتا براي جاسوسي، توطئه، براندازي و خيانت به دولتها و ملتها تنظيم شده است.
وزير دفاع افزود: اقدامات خصمانه آمريكا در جريان حمله نظامي به طبس، حمايت همه جانبه و آشكار از صدام در حمله به ايران و مشاركت در جنايتهاي رژيم بعث عراق عليه مردم ايران نشان داد كه اگر لانه جاسوسي آمريكا اشغال نمي شد، اين لانه فساد به مركز فرماندهي و اتاق جنگ آمريكا تبديل مي شد.
وحيدي، بصيرت، پيروي از ولايت، شجاعت، هوشياري، عشق به اسلام و اهل بيت(ع) و وفاداري به آرمانهاي انقلاب اسلامي را از عوامل اقدام تاريخي و دوران ساز دانشجويان پيرو خط امام ذكر كرد و گفت: انقلاب اسلامي در تداوم حيات خويش همچنان به اين عوامل و مولفه ها نيازمند است.
وزير دفاع با تاكيد بر اينكه آمريكا محور شرارت، ناامني، تشنج، تروريسم، گسترش سلاح هاي كشتارجمعي، خشونت و نقض حقوق بشر به شمار مي رود، گفت: ملت هاي آزاده و دولتهاي مستقل از اين همه ياغي گري، زورگويي و خيانت و شرارت به ستوه آمده اند.
وحيدي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: سردمداران ظالم، زورگو و بي تدبير آمريكا در طول دهه هاي اخير با راه اندازي جنگهاي مختلف، كودتا، ترويج تروريسم دولتي، توطئه و تجاوز به ملتهاي جهان، چهره ملت آمريكا را در نزد جهانيان به شدت مخدوش كرده اند و تداوم اين روند ضدانساني بي ترديد به فروپاشي كامل نظام تارعنكبوتي آنان منجر خواهد شد.

 



احتياجات يك مؤمن در بيان امام جواد (ع)

وجود مبارك امام جواد(ع) به ما فرمود: المؤم ن يحتاج لي توفيق م ن الله و واع ظ م ن نفس ه و قبول م مّن ينصحه (1). انسان زماني پرهيزكار و با تقوا خواهد بود كه ازعلل و عواملي كه خدا موافق با سعادت او قرار داد، استقبال كند. آن واعظ دروني را كه خدا كرسي تدريس و وعظ براي آن واعظ دروني در نهانخانه هر كسي نصب كرده است، فرمود: و نفس و ما سوّاها. فالهمها فجورها و تقواها (2)؛ از آن واعظ دروني متّعظ بشود و از كسي كه از بيرون او را نصيحت مي كند، نصيحت پذير باشد. هم علل و عوامل بيروني را قدر شناسي كند، هم نداي موعظت و اثر آن واعظ دروني را بپذيرد و هم حق شناس توفيق الهي باشد.
احتجاج متقن امام جواد (ع) در تثبيت مقام امامت خويش محصول تعاليم امام رضا (ع)
وقتي به وجود مبارك امام رضا (ع) عرض كردند: چه طور شما كنار گهواره كودكانه اين كودك تا بامداد ذكر خواب مي گوئي: و كان يناغ يه ف ي المهد طول ليلت ه؛ فرمود: نّما اع زه ب الع لم ع زّاً؛ نه اين كودك مي خوابد، نه من ذكر خواب مي گويم ! من دارم علوم الهي را تعليمش مي كنم. آنگاه چنين كودكي در هنگام احتجاج مي گويد: نّ الله (سبحانه و تعالي) قد ا حتجّ ب الا مامه كما احتجّ ب النّبوه، و قال: آتيناه الحكم صب يّاً (3). اگر به آن حضرت اعتراض كردند: در دوران خردسالي چگونه به اوج امامت بار يافتيد، فرمود: همانطوري كه خدا خردسالي را به اوج نبوّت رساند، مرا هم به اوج امامت واصل كرد. اين سخن را در كنار مهد علم از پدر بزرگوارش، امام رضا (ع) آموخت كه حضرت فرمود: من ذكر خواب نمي گويم، اين كودك هم در گهواره نمي خوابد؛ بلكه اينجا مدرسه است.
عبادت گويندگان توسط شنوندگان و پذيرندگان آنها
آنگاه چنين وجود مباركي به ما فرمود: من اصغي لي ناط ق فقد عبده، فن كان النّاط ق ينط ق عن الله فقد عبد الله و ن كان النّاط ق ينط ق عن ا بليس فقد عبد ا بليس (4). گرچه اين سخن از غير امام جواد(ع) هم نقل شده، ولي معروف ترين نقل از وجود مبارك امام نهم است. فرمود: گيرنده هر كسي متوجه دهنده اي خواهد بود. هر كسي كه گوش به حرف گوينده اي مي دهد، دارد او را عبادت مي كند. اگر گفته شد: من علّمن ي حرفاً فقد صيّرن ي عبداً، از اين باب است. فرمود: اي گيرندگان و اي شنوندگان ! -چه حرف لطيف و زيبائي مقام معظّم رهبري در جريان ديدار ارتشيان گرانقدر فرمود؛ فرمود: كساني را انتخاب نكنيد كه گيرندگان آنها متوجه فرستندگان ابليس غرب است. چه قدر اين سخن شيرين است -
وجود مبارك امام جواد فرمود: هر كس گيرنده اش متوجه آمريكاست، او برده غرب است.هر كس گوش به حرف گوينده اي داد، دارد او را عبادت مي كند. اگر گوينده از اسماي الهي سخن گفت، از علوم قرآني سخن گفت، از علوم عترت نبي سخن گفت، از معارف مستفاد از ث قلين سخن گفت، شنونده، بنده قرآن و عترت است.ما چه بخواهيم، چه نخواهيم طوق بردگي در پيشگاه مؤلّفان علوم الهي و معلّمانمان داريم. فرمود: حرف هر كس را گوش داديد، داريد او را عبادت مي كنيد ! اگر آن گوينده شيطان است، شما شيطان پرستي و اگر آن گوينده حق است، تو حق پرستي. امام جواد فرمود: هر كس گوشش بدهكار حرف گوينده اي است، دارد او را عبادت مي كند. اگر آن گوينده حق مي گويد، اين شنونده، حق را عبادت مي كند؛ عبادت همان اطاعت است، پذيرش است و اگر آن گوينده بلندگوي شيطان است، چه بزرگ و چه كوچك؛ شنونده، عبادت شيطان مي كند.
همه آن قدرت تحليل را ندارند ! البتّه كسي كه قدرت تحليل دارد، به او گفتند: فبشّ ر ع باد الّذ ين يستم عون القول فيتّب عون احسنه (5).وقتي قدرت تحليل ندارد، امام جواد طبق اين نقل فرمود: هر حرفي را گوش ندهيد !
اعطاي فضل الهي درباره نبوت و امامت
بدون لحاظ سنّي نبي و امام
درباره امام جواد مرحوم كليني نقل مي كند كه علي بن اسباط گفت: من ديدم امام جواد آمده، قد او را نگاه كردم، وضع او را نگاه كردم، لاص ف قدميه و قدّه ل اهل م صر؛ تا وقتي خواستم براي مردم مصر وصفش را بازگو كنم، بدانم. ديدم فوراً امام جواد نشست؛ بعد فرمود: نّ الله احتجّ ب الا مام ه كما احتجّ ب النّبوه فقال: و آتيناه الحكم صبيّاً، و قال: و لمّا بلغ اشدّه و بلغ اربعين سنه(6). از ضمير من با خبر بود، فرمود: تو حالا خيال كردي كه من كودكم، به اين مقام امامت نمي رسم؟! جريان امامت مثل جريان نبوّت است. خداوند اين مقام را گاهي به افراد كودك و خردسال مي دهد، گاهي به افرادي كه به 40 سالگي رسيده اند مي دهد. در قرآن كريم هر دو بخش آمده؛ هم درباره اينكه خداوند كودكي را به مقام نبوّت نائل كرد، سخن به ميان آمد:و آتيناه الحكم صبيّاً (7). هم درباره سائرين كه فرمود: و لمّا بلغ اشدّه و بلغ اربعين سنه(8)، ما به او حكم داديم آمده. خدا گاهي 40 ساله را وگاهي 40 روزه را انتخاب مي كند. اينها يك مقاماتي است كه خدا بايد اعطاء بكند:ذل ك فضل الله (9).
جدائي مقام منيع امامت از سائر شئون دنيائي
علي بن جعفر كه بخش مهمي از روايات فقهي ما به بركت اين شخص شريف از وجود مبارك موسي بن جعفر (عليهما السّلام) رسيده است، مجلس درسي داشت. شاگردان ديدند دفعتاً علي بن جعفر، اين پيرمرد گرانقدر از محفل درس برخاست وبه استقبال كودكي رفت، دست او را بوسيد و ننشست ! امام جواد فرمود: بنشين؛ عرض كرد: شما ايستاده ايد، من بنشينم؟! بعد از اينكه اين صحنه به پايان رسيد، شاگردان علي بن جعفر به او عرض كردند: شما در برابر يك كودك اينقدر خضوع و كرنش مي كنيد؟! او دست به محاسنش كرد، فرمود: نّ الله لم يؤهّل هذ ه الشّ يب ه و قد اهّل هذا الصّب ي(10). خدا مرا با اين سن ديد، مرا اهل امامت نيافت و او را اهل اين مقام كرد ! آن يك حساب ديگري است. عالم شدن، مجتهد شدن، مرجع شدن؛ اينها جزء شئون بشر عادي است،ولي امام شدن شان ديگري دارد، همانطوري كه امام رضا (ع) فرمود: ب حيث النّجم م ن ايد ي المتناو لين، ين العقول م ن هذا، ين الختيار م ن هذا (11). فرمود: همانطوري كه در ظاهر، دستتان به ستاره هاي آسمان نمي رسد، درك تان هم به مقام امامت نمي رسد ! آنها يك انسانهاي ديگري اند.
فرازي از بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (مدظلّه العالي) در خطبه دوّم نماز جمعه قم به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (ع) مورخ 31/ 1/ 1375 و 8/ 3/ 1371
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تحف العقول/ 458 (2) شمس/ 7 و 8 (3) الكافي/ 1/ 384 (4) الكافي/ 6/ 434
(5) زمر/ 17 و 18 (6) الكافي/ 1/ 384 (7) مريم/ 12 (8) احقاف/ 15
(9) جمعه/ 4 (10) الكافي/ 1/ 322 (11) بحار الأنوار/ 25/ 125
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود.

 



هاشمي رفسنجاني: پويايي دانشگاه ها نياز كنوني كشور است

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اعلام كرد كه پويايي علم و دانشگاه نياز واقعي و كنوني جامعه اسلامي ايران است.
به گزارش ايسنا، هاشمي رفسنجاني ديروز در ديدار جمعي از اساتيد عضو انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها با اشاره به رشد كمي و كيفي دانشگاه و علم پس از انقلاب اسلامي، گفت: عموم جامعه دانشگاهي و مسئولان كشور بايد استعداد موجود در محيط هاي علمي را به درستي تشخيص و هدايت كنند و در اين راه حمايت از استاد و دانشجو اساس پويايي علمي كشور خواهد بود.
وي تصريح كرد: بالندگي و رشد و پيشرفت جامعه در سايه آرامش و اطمينان اهل علم به دست خواهد آمد و در اين راه همه بايد تلاش كنيم، ناامني به محيط دانشگاه راه نيابد.
هاشمي رفسنجاني با تاكيد بر اين كه در اسلام هر تفكري قابل طرح و بحث است، منع محيط هاي علمي از طرح برخي مباحث در چارچوب قانون اساسي و خانواده نظام را بي فايده خواند و گفت: تابلو دين ما اين است كه عباد مخصوص خدا كساني هستند كه به همه سخنان گوش مي دهند و از ميانشان به انتخاب احسن مي پردازند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام دانشگاه و حوزه را محل بحث و گفت وگو و طرح الگوهاي جديد خواند و تصريح كرد: در دنيايي كه هيچ اطلاع و خبري را از مردم و نخبگان نمي شود، پنهان كرد، محيط هاي علمي مي توانند محل تنقيح و تبادل علم و اطلاعات باشند و مسئولان نظام اسلامي بايد به اين روند به هر صورت ممكن كمك كنند.

 



مراسم يوم الله 13 آبان امروز در سراسر كشور برگزار مي شود

ستاد مركزي سيزدهم آبان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي، با صدور فراخواني از ملت بزرگ و ظلم ستيز ايران اسلامي خواست تا با حضور گسترده، انقلابي و آگاهي بخش در ويژه مراسم ضداستكباري يوم الله 13آبان، ديگر بار شكوه وحدت ملي و انسجام اسلامي، اقتدار و عظمت خود را به منصه ظهور برسانند و پيام حقيقي انقلاب خود يعني، شعار استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي را در گوش جهانيان فرياد زنند.
در اين اطلاعيه آمده است: تظاهرات ضد استكباري يوم الله 13 آبان در روز ملي مبارزه با استكبار جهاني «پنجشنبه
13/08/1389» از ساعت 00:10 صبح در سراسر كشور، آغاز و همزمان در تهران، مقابل لانه جاسوسي سابق آمريكا (واقع در خيابان آيت الله طالقاني، تقاطع خيابان شهيد مفتح) با حضور قشرهاي مختلف مردمي، دانش آموزان و دانشجويان آينده ساز، اساتيد حوزه و دانشگاه، تشكل هاي دانشجويي و همه وفاداران حقيقي انقلاب اسلامي برگزار مي شود.
بر پايه اين اطلاعيه اين مراسم در تهران با سخنراني «عزت الله ضرغامي» از دانشجويان پيرو خط امام(ره) و رئيس سازمان صدا و سيما، اجراي برنامه هاي متنوع و قرائت بيانيه هاي تشكل هاي دانشجويي و دانش آموزي همچنين قرائت پيام خانواده شهداي پيرو خط امام(ره)، فاتحان لانه جاسوسي و قطعنامه پاياني همراه است.
در بخشي از اين اطلاعيه آمده است: ملت بيدار و هوشيار ايران اسلامي پرشورتر از سال هاي قبل با اراده هاي پولادين و مصمم با گام هايي استوار و پابرجا به بلنداي حقيقت با دستاني مشت كرده و گره خورده در يكديگر، با قلوبي آكنده از ايمان، در صفوفي به هم پيوسته، متحد و يكپارچه در ويژه مراسم يوم الله سيزدهم آبان در سراسر ميهن اسلامي مي خروشد و فرياد استكبارستيزي و عدالت خواهي خود را به گوش جهانيان مي رساند و در رستاخيز عظيم اراده هاي پولادين، غريو فريادهاي «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» خود را همچون صاعقه اي خانمان سوز بر سر دنياي كفر و استكبار جهاني فرود مي آورد و مجدداً بر تسخير لانه فساد و جاسوس خانه سابق آمريكا در ايران، مهر تأييد مجدد مي زند.
ستاد مركزي سيزدهم آبان شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي در پايان اين اطلاعيه از امت مبارز و هميشه در صحنه و عموم مردم مؤمن و انقلابي ايران اسلامي به خصوص دانش آموزان، دانشجويان و طلاب علوم ديني خواسته است تا پرشورتر از سال هاي قبل با حضوري گسترده و آگاهانه در ويژه مراسم يوم الله 13 آبان شركت نموده و فريادهاي استكبارستيزي خود و شعار «مرگ بر آمريكا» و «مرگ بر اسرائيل» را نثار لانه سست و عنكبوتي استكبار جهاني به سركردگي آمريكاي ام الفساد قرن نمايند.
در همين راستا گروه ها، نهادها و جمعيت هاي مختلف با صدور اطلاعيه هاي جداگانه از مردم در صحنه ايران اسلامي خواستار حضور پرشور و انقلابي همچون سالهاي گذشته در مراسم ضداستكباري 13 آبان شدند. كه از جمله اين نهادها: جامعه مدرسين حوزه علميه قم، سازمان نظام پزشكي، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور، معاونت پرورشي آموزش و پرورش، وزير آموزش و پرورش و جهاد دانشگاهي است.

 



انتشار مجله كيهان فرهنگي در دوره جديد

ماهنامه كيهان فرهنگي ويژه مهر و آبانماه سال89 در دوره جديد، منضم به مصاحبه آيت الله دكتر عباسعلي عميد زنجاني چاپ و در دسترس علاقه مندان قرارگرفت.
در اين شماره كه با روش جديد و تغييراتي گسترده تر در شكل و محتوي نسبت به شماره هاي گذشته منتشر شده است تلاش شده تا به برخي موضوعات مغفول مانده توجه و اهتمام بيشتر و جدي تر صورت گيرد.
آيت الله عميد زنجاني در اين گفت وگو انگيزه تغيير روش تدريس اش در دانشگاه از مباني و روش هاي تفسير قرآن به سمت فقه سياسي اسلام را ضرورت نياز دانشجويان اعلام داشته و گفته است: ضرورت هاي انقلاب باعث شد. اولين زمينه اين گرايش تخصصي، مسئله قانون اساسي بود. اين قانون به گونه اي تصويب شده بود كه جز براي كساني كه با مباني فقه حكومتي و فقه سياسي آشنايي داشتند، مفهوم نبود. براي فهم دقيق قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، مي بايست مروري بر فقه سياسي و فقه حكومتي مي شد، لذا اولين اثر من در اين گرايش، كتاب «شرح مباني فقهي قانون اساسي جمهوري اسلامي» بود.
وي در ادامه مي افزايد: در حقيقت مباني فقهي را من از دسترس عموم خارج مي ديدم چون مباني و منابع فقهي در اختيار كساني بود كه دروس حوزه را ديده بودند و براي كساني كه حوزوي نبودند مباني فقهي و منابع فقهي ناآشنا بود. من سعي كردم اين مباني و منابع را با زبان دانشگاهي و نه تنها در حد فهم دانشجو، بلكه استادان فن قرار بدهم.
استاد عميد در بخش ديگري از اين گفت وگو به نفوذ برخي گرايش غرب گرا اشاره كرده و گفته است: ايران تنها كشوري است كه تصريح كرده كه قوانين نبايد مغاير موازين اسلامي باشد، متأسفانه يك گرايش هاي غرب گرا در دانشكده هاي حقوق ما مشاهده مي شود كه خودشان دانش آموخته فقه هستند، اما به خاطر اين كه در آثارشان نوآوري داشته باشند، يك گرايش مرئي، نامرئي به ترجيح حقوق فرانسه دارند. به نظر مي رسد كه اين مسئله بايد روزي پايان پيدا كند. من سعي كرده ام در فقه سياسي مباحث حكومتي و سياسي فقه را استخراج كنم و به زبان ساده درآورم.
به باور وي، قانون اساسي ما هم مي گويد كه تنها منبع حقوق در جمهوري اسلامي مباني فقهي متخذ از كتاب و سنت و تجربيات پيشرفته بشري است و اين تجربيات شامل سيستم هاي حقوقي و نظرات حقوقي غرب هم مي شود كه عمدتا مسايل قالب و شكل است كه دنيا تجربيات پيشرفته اي در اين زمينه دارد و دانشجو بايد بتواند از قالب ها جديد، از اشكال جديد حقوقي استفاده كند تا محتواي فقه اسلامي را متناسب با زمان شكل دهي كند.
آيت الله عميد در پايان ضمن تأكيد بر اينكه هر كس مي خواهد نظريه اي را با پسوند اسلامي يا اسلامي مطرح كند، بايد با مباني اسلام آشنا باشد. افزود به صرف مطالعه انديشه سياسي غرب، نمي شود انديشه اسلامي را درآورد بلكه بايد انديشه سياسي اسلام را از قرآن كريم از فرمايشات و احاديث پيامبر(ص) و معصومين(ع) در آوريم و بعد مارك اسلام به آن بزنيم. آنها كه سراغ متفكرين غرب مي روند و از آنها چيزي اقتباس مي كنند و مي گيرند خوششان مي آيد چون مسلمانند. خوشايند خودشان را تطبيق با اسلام مي دهند و مي گويند: من مسلمانم و از اين فكر خوشم آمده، پس اين انديشه اسلامي است و يك مارك اسلام يا اسلامي بودن بر آن مي زنند! اين كار درست نيست.

 



باران، هواي مكه مكرمه را آسماني تر كرد

محمدرضا تيموري- خبرنگار اعزامي كيهان به مدينه منوره
بارش باران شديد و جاري شدن سيل در مكه مكرمه به يك دستگاه خودرو ايراني خساراتي وارد كرد.
بارش باران در صبحگاه چهارشنبه در مكه مكرمه به يك دستگاه خودرو وانت بار خدمات رساني به زائران ايراني آسيب جزيي وارد كرد. در اين حادثه به هيچ يك از زائران ايراني آسيبي وارد نشد.
بافت كوهستاني مكه و قرار گرفتن مناطق مسكوني اين شهر بر روي شيارهاي با شيب تند منجر به جاري شدن سيل با اندك باراني مي شود.
¤ همايش منزلت زن با عنوان «زن و احياي ارزشهاي اسلامي» امروز (پنجشنبه) با حضور 250 نفر ميهمان خارجي در بعثه رهبر معظم انقلاب برگزار مي شود.
مديركل همكاريهاي فرهنگي معاونت بين الملل بعثه رهبر معظم انقلاب در مدينه منوره با اعلام اين خبر به خبرنگاران گفت: نقش زن در تحكيم خانواده نقش زنان در فرهنگ سازي نسل جديد، زنان در مقاومت آفريني و زنان والامقام و گسترش فرهنگ ديني از جمله محورهاي برگزاري اين همايش است.
حجت الاسلام والمسلمين حسين صفدري افزود: اين همايش با شركت 250 نفر از زنان و مردان 28 كشور جهان از جمله مسلمانان مقيم لندن، آلمان و لبنان، عراق، سنگال، بحرين، پاكستان، هند و اندونزي برگزار مي شود و چهار مقاله برتر به صورت جزوه اي منتشر شده در اختيار شركت كنندگان همايش قرار مي گيرد.
¤ امام جماعت مسجدالمهدي وين در مدينه گفت: در سايه اصل مترقي ولايت فقيه تمامي مشكلات جهان اسلام به راحتي حل مي شود.
«آلبر اشكين» افزود: آيت الله خامنه اي تنها اميد و پناه مستضعفان جهان بوده و مايه افتخار جهان اسلام است.
وي كه به اتفاق 137زائر بيت الله الحرام به عربستان سعودي سفر كرده است گفت: حج زمينه ساز وحدت جهان اسلام است و بايد مسلمانان در اين مراسم بيشتر به روح حج پرداخته و از ظواهر آن جدا شوند.
اشكين كه اهل تركيه و ساكن وين و مسئول كاروان «ندا» است افزود: ايران اسلامي امروز با ايستادگي در مقابل افزون طلبي قدرتهاي استكباري از جمله آمريكا به الگويي براي جهان اسلام شده است.
وي گفت: مردم تركيه ايران را مظهر استقامت در برابر زورگويان جهان مي دانند و مردم اين كشور علاقه مند به اسلام هستند و رژيم صهيونيستي به دنبال جدايي اين دو كشور مسلمان است.
¤ كتابخانه ديجيتالي بعثه رهبر معظم انقلاب در مدينه منوره با 15 هزار جلد كتاب ديجيتالي به زائران ايراني خدمات مي دهد. حجت الاسلام والمسلمين سيداحمد سجادي متصدي كتابخانه بعثه رهبري در مدينه گفت: در اين مجموعه، كتاب هايي در حوزه احكام، فقه، حديث، حج، مكه و مدينه به مراجعان ارائه مي شود. وي افزود: ارائه كتابهاي زيارتي مناسك حج، نقشه هاي بقيع و بلوتوث هاي مورد نياز حجاج از ديگر خدمات اين كتابخانه است. روزانه 100 نفر زائر ايراني به اين كتابخانه مراجعه مي كنند.
¤ زائران بيت الله الحرام از استان آذربايجان غربي بيش از 70 ميليون ريال به سيل زدگان پاكستان كمك كردند. اين كمك ها از طريق جمعيت هلال احمر ايران به پاكستان ارسال شده است.
همچنين زائران استان خراسان جنوبي در اجراي رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب مبني بر كمك به سيل زدگان پاكستان مبلغ 35 ميليون ريال به اين امر اختصاص دادند. براساس اين گزارش 7 كاروان اين استان بخشي از هزينه وليمه خود را به سيل زدگان پاكستان اهدا كردند.
¤ چهارمين زائر ايراني در مدينه منوره جان به جان آفرين تسليم كرد.
نامبرده محمد مختومي نام دارد و 73 ساله اهل گنبد است. مختومي با شماره كاروان 38326 به مدينه منوره سفر كرده بود و به علت ايست قلبي در مروه به رحمت خدا رفت.
¤ امسال حدود 13 هزار مسلمان چيني در مراسم حج شركت مي كنند.
براساس اظهارات «يانگ شولي» نايب رئيس موسسه اسلامي چين اين افراد از شهرهاي پكن، لانژو، ارومچي، پنچوان و كونمينگ به مقصد عربستان سعودي حركت كرده تا فريضه حج تمتع را در مكه به جا آورند. مقامات دولتي، پزشكان و ائمه جماعات هر گروه از زائران چيني را همراهي مي كنند.
¤ نخستين موسسه تربيت مربي حفظ قرآن ويژه بانوان در رياض پايتخت عربستان سعودي راه اندازي مي شود.
به نوشته روزنامه سعودي الكترونيكي «سبق» اين موسسه با نام مركز آموزش نورين با موافقت انجمن خيريه حفظ قرآن كريم شهر رياض راه اندازي مي شود. در اين موسسه برنامه هايي با هدف آشنايي بانوان مربي قرآن با نحوه تعامل با دانشجويان واداشتن آنان به تدبر در قرآن كريم و القاي مفاهيم و ارزشهاي آموزشي به دانش آموزان ارائه مي شود.
¤ حاج اصغر آراسته يكي از قديمي ترين و باسابقه ترين رئيس كاروان حج تمتع است. پيرمردي 60 ساله كه تاكنون مديريت 26 حج تمتع و 56 حج عمره را در پرونده خود به ثبت رسانده است. حاج اصغر بچه محله پاچنار تهران و از مداحان قديمي كشور است و به اين كار خود افتخار مي كند.
وي نخستين كاروان خود را در سال 53 به عربستان آورد. در آن كاروان 680 زائر وي را همراهي مي كردند. وي اظهار داشت: كوچه ها و خيابانهاي اطراف مدينه شني بود و براي رسيدن به حرم بايد از ميان گل و لاي رد مي شدي به صورتي كه لباس زائران آغشته به گل مي شد. بقيع نرده هاي چوبي داشت و كوچه بني هاشم خودنمايي مي كرد و در كنار بقيع مي توانستي تا صبح بيتوته كني و به راز و نياز بپردازي. اما از سال 63 به بعد بقيع در غربت قرار گرفت و كوچه بني هاشم تخريب شد و بازارهاي قديمي اطراف حرم از بين رفت.
وي افزود: در سالهاي 53 تا 56 كارواني وجود نداشت و محله دار مسئوليت زائران را به عهده داشت و تمام كالاهاي مورد نياز حجاج از تهران تامين مي شد.
آراسته گفت براي نخستين بار در 22سالگي به سفر حج مشرف شدم و تاكنون 26 بار تمتع و بيش از 56 بار عمره انجام داده ام و از خدا مي خواهم كه تا توان دارم اين افتخار را از من سلب نكند.
¤ حاج اسماعيل رامك 69 ساله 20 سال است كه در آشپزخانه هاي مكه و مدينه مشغول خدمت به زائران است.
وي اظهار داشت در آن سالهاي دور در دخمه هاي 10 تا 12متري با گرماي طاقت فرسا پخت و پز مي كرديم تا اينكه آشپزخانه مكه مكرمه با نام جبل الطور راه اندازي شد. آشپزخانه اي كه قبل از آن منزل مسكوني بود و براي آشپزي ساخته نشده بود. اما وضعيت فعلي قابل مقايسه با قديم نيست.
اسماعيلي گفت: به دليل كار زياد تنها شبها براي اداي نماز عشا به مسجدالنبي مي روم و زود برمي گردم اما همه اين سختي ها را به خاطر عشق به رسول الله(ص) و ائمه اطهار به جان مي خرم و از اين وضعيت راضي و خوشحال هستم.

 



سي امين سالگرد شهادت «حجت الاسلام حسن جابريان» فردا در قم برگزار مي شود

كنگره بزرگداشت سي امين سالگرد شهادت مبارز انقلابي، شهيد «حجت الاسلام حسن جابريان» فردا در قم برگزار مي شود.
شهيد حجت الاسلام حسن جابريان از انقلابيون زمان طاغوت بود كه به دور از شهرت طلبي و خودنمايي، نقش به سزايي در آگاهي بخشي به جامعه و مبارزه با رژيم منحط پهلوي داشت.
سازماندهي روحانيون انقلابي و شبكه سازي مبارزين از جمله فعاليت هاي چشمگير اين مجاهد گمنام در ايام مبارزه با شاه بود كه منجر به تعقيب و دستگيري وي از سوي ساواك نيز شد.
حجت الاسلام جابريان در طول دوران مبارزه به دليل تعقيب ماموران، زندگي در بسياري از شهرهاي ايران را تجربه كرد و البته در هر شهري به فعاليت هاي مبارزاتي خود ادامه مي داد. اين روحاني انقلابي بالاخره در آبانماه سال 1359 به دست منافقين كوردل به شهادت رسيد.
در سي امين سالگرد شهادت ايشان، مجلس بزرگداشتي فردا از ساعت 30:9 تا 30:11 صبح در ساختمان پژوهشگاه دفتر تبليغات حوزه علميه قم واقع در خيابان معلم قم، با حضور شخصيت هاي حوزوي، كشوري و لشگري برگزار خواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14