(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23  آبان 1389- شماره 19789

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تيري ميسان: ايران به سكوت درباره 11 سپتامبر پايان داد
لاريجاني: اقدام مسئولان عراق در تشكيل دولت و مجلس جديد بسيار داهيانه بود
معرفي برترين هاي جشنواره ملي طلاي سرخ در قاين
تسليم نامه اعتراض آميز ايران به وزارت خارجه چين
السفير: حريري آذرماه به ايران مي آيد
جانباز خوراسگاني به كاروان شهدا پيوست
شهريار بحراني: فيلم ملك سليمان بنياد تفكر غرب را به چالش كشيده است
با حضور تركيه، هند و تايلند نمايشگاه بين المللي طلا ، نقره و جواهرات در تبريز افتتاح شد
سايه شوم بي توجهي مسئولان بر سر مسجد گنبد آزادان اصفهان
خودكفايي ايران در تعميرات و نوسازي بالگردها
اخبار ادبي و هنري
ويژه برنامه هاي حرم حضرت معصومه(س) در روز عرفه
عضو هيئت مديره خانه مطبوعات ايران: 15هزار خبرنگار لپ تاپ مي گيرند



تيري ميسان: ايران به سكوت درباره 11 سپتامبر پايان داد

كارشناس برجسته فرانسوي تصريح كرد كه احمدي نژاد با سخنراني خود درباره 11 سپتامبر به سكوت طولاني مجامع جهاني در مورد دروغ بزرگ آمريكا پيرامون آن حادثه خاتمه داد.
تيري ميسان پژوهشگر فرانسوي در گفت وگو با «مهر» خاطرنشان كرد. غربي ها دائما در حال داستان سرايي در مورد پرونده هسته اي ايران هستند، اما همگان به خوبي مي دانند آنچه كه آنان ادعا مي كنند مانند ادعايي كه درمورد وجود تسليحات كشتار جمعي در عراق كردند، دروغ است و هدف از آن ايجاد فشار بر ايران و ممانعت از پيشرفت اين كشور در فناوري هسته اي است.
نويسنده كتاب «دروغ بزرگ» افزود: نكته اينجا است كه اگر ايران به چنين توانايي دست يابد، با داشتن ذخاير بزرگ نفتي جهان به زودي به ارائه كننده اصلي نفت در بازارهاي جهاني تبديل شده و رقباي ديگر را از ميدان به در خواهد كرد، اين موضوع از نظر آمريكا پسنديده نيست و مقام هاي اين كشور در تلاشند از رسيدن ايران به چنين نقطه اي جلوگيري كنند.
وي با اشاره به تاكيد رئيس جمهوري اسلامي ايران در مجمع عمومي سازمان ملل بر لزوم تحقيق در مورد حملات 11 سپتامبر اظهار داشت: احمدي نژاد با سخنراني خود در مورد واقعه 11 سپتامبر به سكوت طولاني مجامع جهاني در مورد دروغ بزرگ آمريكا در اين مورد خاتمه داد و پيشنهاد وي در مورد تشكيل يك هيئت تحقيق سازمان ملل پيرامون اين حملات در صورت اجرا مي تواند اقدامي انقلابي در اين سازمان باشد. در اين بين بايد به سوالاتي مانند اينكه چگونه ممكن است حدود 3 هزار شهروند آمريكايي قرباني حادثه اي شوند كه دولت اين كشور در آن دست دارد؟ پاسخ داده شود.
ميسان در ارزيابي سفر اخير احمدي نژاد به لبنان يادآور شد: سفر رئيس جمهوري اسلامي ايران به لبنان از دو ديدگاه قابل بررسي است. نخست اينكه احمدي نژاد در اين سفر نه تنها مورد استقبال شيعيان قرار گرفت بلكه تمام گروههاي سياسي و قومي اين كشور از اين سفر استقبال كردند و بخشي از اين استقبال كنندگان نيز آوارگان فلسطيني ساكن لبنان بودند. اين بدان معني است كه ايران حامي فلسطيني ها بوده و همواره بر دفاع از حقوق مشروع آنان براي بازگشت به سرزمين هايشان پافشاري كرده است.
وي افزود: همچنين در بين استقبال كنندگان از احمدي نژاد افرادي از بازماندگان جنايت اسرائيل در صبرا و شتيلا وجود داشتند، اين مسئله نشانگر اين حقيقت است كه مردم لبنان هرگز دروغ پردازي هاي غرب در مورد ايران و اختلاف افكني برخي سران عرب را بين اين كشور و مقاومت اسلامي باور ندارند.
ميسان در تشريح دومين نكته مورد توجه در سفر احمدي نژاد به جنوب لبنان خاطرنشان كرد: در زمان سخنراني احمدي نژاد در جنوب لبنان بالگردهاي اسرائيل وارد خاك لبنان شده و رئيس جمهوري ايران را در تيررس داشته و در عين حال كه فاصله آنها با وي تنها يك كيلومتر بود و هيچگونه حفاظ امنيتي براي محافظت از احمدي نژاد وجود نداشت، نتوانستند هيچ اقدامي عليه وي انجام دهند.
به گفته وي اين يك رويداد عجيب بود كه در آن ايران و اسرائيل رو در رو شده بودند اما با وجود سخنان انتقاد آميز و تند احمدي نژاد عليه تل آويو، طرف اسرائيلي ناتوان از اقدامي عليه وي بود. دليل اين مسئله نيز اين بود كه اسرائيل مي دانست در صورت هرگونه اقدامي عليه احمدي نژاد، آن لحظه زمان پايان عمر اين رژيم خواهد بود چرا كه اين كار جنگي را به راه مي انداخت كه آنها شانسي براي پيروزي در آن نداشتند و نهايتا منجر به نابودي خود آنها مي شد.
تيري ميسان پژوهشگر فرانسوي است كه براي اولين بار با انتشار كتاب «دروغ بزرگ» پشت پرده حملات 11 سپتامبر 2001 را افشا كرد.

 



لاريجاني: اقدام مسئولان عراق در تشكيل دولت و مجلس جديد بسيار داهيانه بود

علي لاريجاني در گفت وگو با همتاي عراقي خود، اقدامات مسئولان اين كشور را در تشكيل دولت و مجلس جديد بسيار داهيانه دانست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در تماس تلفني با عثمان نجيفي رئيس جديد پارلمان عراق گفت: خيلي از كشورهايي كه در صحنه بين المللي فعال هستند اقدامات و تحريكات گسترده اي را در جهت كارشكني در روال طبيعي تشكيل دولت و پارلمان عراق انجام دادند، كه با وحدت نظر مسئولان عراق اين توطئه ها به شكست انجاميد و اين امر تأثير مثبتي در آينده كشور عراق خواهد داشت.
وي همچنين ضمن تبريك انتخاب عثمان نجيفي به عنوان رئيس پارلمان عراق كه با توافق همه گروه هاي سياسي بدست آمده، اظهار داشت: اطلاعات خوبي از سوابق جنابعالي داشتيم و بر همين اساس نسبت به اين حسن انتخاب خوشحال بوده و اميدوارم با انجام مذاكرات فيمابين شاهد گسترش روابط بين پارلمان هاي دو كشور باشيم.
لاريجاني در پايان با آرزوي استقرار امنيت پايدار در سايه تشكيل دولت مستقل در كشور عراق و اظهار آمادگي جمهوري اسلامي براي ارائه هر گونه كمك در اين جهت، از رئيس پارلمان عراق براي سفر به كشورمان دعوت به عمل آورد.
در ادامه رئيس مجلس عراق با اظهار خرسندي از اين گفت وگو اظهار داشت: ما با جمهوري اسلامي ايران روابط گسترده و ويژه اي داريم، در شرايط جديد عراق ما نيازمند به توسعه همكاري ها با كشورهاي منطقه و در رأس آن با جمهوري اسلامي ايران هستيم.
وي افزود: نقش جمهوري اسلامي ايران در مسئله امنيت كشور عراق بسيار بااهميت بوده و با توجه به حسن همجواري و نزديكي دو ملت و اين كه دولت وحدت ملي عراق كه با مشاركت همه گروه ها و فراكسيون ها تشكيل گرديده است، از شما مي خواهيم در مورد مسئله عراق خيلي نزديك و كارآمد فعاليت داشته باشيد.
رئيس مجلس عراق مشاركت ايران در مورد مسائل عراق را بيانگر اين پيام دانست كه كشورهاي ديگر بدانند جمهوري اسلامي ايران خواهان امنيت و ثبات در عراق است.

 



معرفي برترين هاي جشنواره ملي طلاي سرخ در قاين

قاين - خبرنگار كيهان:
برترين هاي بخشهاي مختلف پنجمين جشنواره ملي طلاي سرخ (زعفران) در قاين معرفي و مورد تجليل قرار گرفتند.
با راي هيئت داوران پنجمين جشنواره ملي طلاي سرخ (زعفران) برترينهاي سه بخش مقاله، عكس و فيلم اين جشنواره معرفي شدند و نيز با اهداي لوح تقدير، تنديس جشنواره و جام بلورين از آنان تجليل شد.
در بخش عكس جشنواره در عكس حرفه اي سه نفر و در عكس نيمه حرفه اي هم سه نفر به عنوان نفرات اول تا سوم برگزيده شدند.
در بخش فيلم جشنواره در قسمت فيلم زعفران، سه فيلم «عصاي طلايي»، «گل فلق» و «فرآوري زعفران» به ترتيب برگزيده اول تا سوم اين جشنواره شدند.
همچنين در بخش فيلم آزاد جشنواره، فيلم هاي «ده تا»، «خدا مي بيند» و «يك بطري آب سرد» به ترتيب به عنوان برگزيده اول تا سوم جشنواره معرفي شدند.
پنجمين جشنواره ملي طلاي سرخ در بخش پاياني جشنواره از دكتر بهنيا بعنوان محقق، مولف و پيشكسوت زعفران تقدير بعمل آورد و در بخش مقاله جام بلورين زعفران، لوح تقدير و تنديس جشنواره را به فرح ناز محراب زاده، عليرضا كوچكي و سيده زهرا بطحائي اهدا كرد.
همچنين جشنواره در بخش فيلم جام بلورين زعفران، لوح تقدير و تنديس جشنواره را به ابريشمي، صابر رنجبر، حميد بورگاني و محمد صادق دهقاني در ارائه فيلم هاي فرآوري، گل، عصاي طلايي و مهتاب و برگزيدگان بخش عكس جواد قنبري، سيد محمد مظلوم زاده و حسين عباسي مقدس جام بلورين زعفران، لوح تقدير و تنديس جشنواره را دريافت كردند.

 



به دليل استفاده از نام جعلي خليج ع ر ب ي انجام شد
تسليم نامه اعتراض آميز ايران به وزارت خارجه چين

در پي استفاده از واژه جعلي خليج ع ر ب ي هنگام نمايش نقشه ايران در آيين افتتاحيه بازي هاي آسيايي 2010 گوانگجو، سفارت كشورمان در چين يادداشت اعتراض آميزي را تسليم وزارت خارجه اين كشور كرد.
«مهدي صفري» سفير جمهوري اسلامي ايران در چين روز شنبه در گفت وگو با ايرنا اظهار داشت: جمعه شب در جريان پخش تصاويري از جهان، براي چند ثانيه تصوير نقشه اي روي نمايشگرها پديدار شد كه واژه مجعول «خليج ع ر ب ي» به جاي نام درست آن «خليج فارس» درج شده بود.
سفير ايران در چين گفت: در پي اين موضوع، يادداشت اعتراض آميزي از سوي سفارت جمهوري اسلامي ايران در پكن به وزارت خارجه چين و مسئولان برگزاري مسابقات تقديم شد.
صفري با بيان اين كه در تمامي نقشه هاي دنيا بر نام «خليج فارس» تاكيد شده است، گفت: در پي اين اعتراض، مسئولان وزارت خارجه چين و برپايي مسابقات از بروز چنين رخدادي ابراز تاسف كردند و اعتراض مقامات ايراني را درست و بجا دانستند.
وي گفت: مسئولان وزارت خارجه چين كه هيئت بلندپايه ورزشي كشورمان را در شهر گوانگجو همراهي مي كنند، نيز بر نام درست «خليج فارس» تاكيد دارند و وزارت خارجه چين در بخشنامه اي به ارگان هاي ذيربط بر استفاده از نام درست خليج فارس تاكيد كرده است.
سفير ايران در چين همچنين در پاسخ به اين پرسش كه برخي از سايت هاي خبري مدعي شده اند كه مقامات بلندپايه كشورمان در بازي هاي آسيايي ، جمعه شب در اعتراض به اين موضوع جلسه افتتاحيه را ترك كرده اند، گفت: انتشار اين گونه خبرها صحت ندارد و كذب محض است.
سفير ايران در چين گفت، همه مسئولان اعم از «علي سعيدلو» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني و «محمد علي آبادي» رئيس كميته ملي المپيك و ديگر مقامات ورزشي كشورمان تا پايان مراسم افتتاحيه حضور داشتند.
وي گفت: استفاده از واژه جعلي خليج ع ر ب ي در نقشه نمايش داده شده در بازي هاي آسيايي ارتباطي با دستگاه ديپلماسي چين ندارد و اين اشتباهي است كه از سوي برخي برگزاركنندگان المپيك آسيايي كه هيچ ارتباطي با دولت چين ندارند، صورت گرفته است.
صفري در عين حال به روابط دوستانه و خوب ايران و چين در زمينه هاي مختلف اشاره كرد و گفت: مقامات وزارت خارجه چين همواره در مذاكرات و ديدارهاي خود با مقامات ايراني بر نام «خليج فارس» تاكيد دارند.

 



السفير: حريري آذرماه به ايران مي آيد

روزنامه السفير نوشت كه نخست وزير لبنان آخر ماه جاري ميلادي را براي سفر خود به تهران تعيين كرده است.
روزنامه السفير لبنان در شماره روز گذشته خود نوشت كه «سعدالحريري» نخست وزير لبنان روزهاي 28 و 29 ماه جاري ميلادي (هفتم و هشتم آذر) را براي زمان سفر خود به تهران انتخاب كرده است.
براساس اين گزارش، حريري اين موضوع را به ايران ابلاغ كرده و منتظر پاسخ نهايي ايران در زمينه اين پيشنهاد است.
السفير نوشت كه اين ديدار در راستاي دعوتي صورت مي گيرد كه «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهور ايران در سفر خود به لبنان از وي انجام داده است.

 



جانباز خوراسگاني به كاروان شهدا پيوست

خوراسگان- خبرنگار كيهان:
يكي از جانبازان خوراسگان اصفهان پس از سال ها تحمل درد ناشي از جراحت دوران دفاع مقدس به خيل شهدا پيوست.
«سيدناصر طباطبايي» در عمليات والفجر 4 در سال 1362 بر اثر اصابت تركش به ناحيه سر دچار آسيب مغزي شد و از همان ابتدا نيمي از بدن او آسيب ديد.
وضعيت جسمي اين جانباز گرانقدر از 2 سال قبل به علت شدت جراحات رو به وخامت نهاد و پس از 27 سال تحمل درد و رنج ناشي از جراحت به فيض شهادت رسيد.
پيكر پاك اين جانباز بسيجي بر دوش مردم شهيدپرور خوراسگان از مسجدالقائم تشييع و در گلزار شهداي اصفهان به خاك سپرده شد.

 



شهريار بحراني: فيلم ملك سليمان بنياد تفكر غرب را به چالش كشيده است

قم- خبرنگار كيهان:
نشست نقد و بررسي فيلم ملك سليمان نبي با حضور عوامل فيلم به همت معاونت تهذيب حوزه هاي علميه و با مشاركت دفتر تبليغات اسلامي برگزار شد.
تهيه كننده فيلم، طي سخناني با اشاره به اين كه كار تحقيقات و آماده شدن فيلمنامه ملك سليمان حدود 2 سال ونيم به طول انجاميد، گفت: از آن جا كه ما نمي توانستيم براي روايت مناسب قصص قرآني به ويژه داستان حضرت سليمان(ع) از شيوه سنتي سينما استفاده كنيم، لذا لازم بود كه از امكانات روز سينما به ويژه در بخش جلوه هاي ويژه بهره ببريم.
مجتبي فرآورده با اشاره به اين كه هزينه اين فيلم سينمايي عظيم 5 ميليارد و 100 ميليون تومان بوده است، بيان داشت: بنياد فارابي 4 ميليارد تومان از هزينه فيلم را متقبل شد، همچنين سازمان اوقاف و امورخيريه نيز 600 ميليون تومان دراين فيلم سرمايه گذاري كرد.
وي با بيان اين كه ما در ساخت اين فيلم از رهنمودهاي علماي بزرگواري چون حضرات آيات سبحاني و جوادي آملي بهره برديم، خاطرنشان كرد: تلاش كرديم با ساخت اين فيلم در مسير ايجاد سينماي ديني گام برداريم و ان شاء الله بتوانيم با كمك حوزه و دانشگاه در آينده گام هاي بهتري در اين باره برداريم.
شهريار بحراني كارگردان ملك سليمان نبي نيز با بيان اينكه دراين فيلم بنياد تفكر غرب را به چالش كشيده ايم گفت: دراين فيلم سعي شده است كه بحث ولايت و ولايت پذيري، همچنين موضوع مهدويت به طور جدي مطرح شود.
وي با بيان اين كه فيلم نامه 39 بار بازنويسي شده است، ابراز داشت: دراين فيلمنامه به بسياري از مفاهيم قرآني اشاره شده است و چندين گروه تحقيقاتي و پژوهشي در زمينه هاي قرآني، روايي، تاريخي و جلوه هاي ويژه در اين فيلم تلاش كرده اند.
بحراني در ادامه با اشاره به اين كه ساخت اين فيلم پروژه سنگيني بود كه حدود 6 سال به طول انجاميد، خاطر نشان كرد: درسال 83 از سوي وزارت ارشاد پيشنهاد ساخت يك فيلم قرآني به ما داده شد و به جهت محتواي استراتژيكي كه اين فيلم داشت، دولت هاي مختلف هم حمايت هاي خوبي از ساخت اين فيلم به عمل آوردند.
امين زندگاني، بازيگر نقش حضرت سليمان(ع) نيز طي سخناني دراين نشست با اشاره به اين كه اين فيلم يك پروژه عظيم سينمايي بود، ابراز داشت: ايفاي نقش شخصيت هايي ديني به جهت اين كه مردم تصوير زيبا و پاكي از اين بزرگواران دارند، حساسيت ها و سختي هاي خاص خود را دارد.
وي همچنين با اظهار خرسندي از حضور در اين اثر فاخر سينمايي گفت: بسياري از لحظات و صحنه هاي فيلم براي من توأم با تاثيرات معنوي خوبي بود و در مجموع من لحظات نابي را در ملك سليمان تجربه كردم.

 



با حضور تركيه، هند و تايلند نمايشگاه بين المللي طلا ، نقره و جواهرات در تبريز افتتاح شد

تبريز - خبرنگار كيهان:
هفتمين نمايشگاه بين المللي فلزات قيمتي، طلا و نقره، جواهرات و ساعت در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي تبريز گشايش يافت.
نمايشگاه فوق در سالن اميركبير و در 10 هزار متر مربع ترتيب يافته و استان هاي آذربايجان غربي و شرقي، تهران، يزد، اصفهان و اردبيل و نيز خراسان و كشورهاي تركيه، هندوستان و تايلند در آن شركت دارند.
60 واحد ايراني در نمايشگاه بين المللي طلا، نقره، جواهرات و ساعت تبريز، حضور دارند.
در نمايشگاه فوق ساخت جواهرات، پايه جواهر، جواهرنگاري، جعبه جواهر، نقره كاري، آب كاري و قال كاري، ريخته گري، ساخت ماشين آلات زرگري، ليزر، تراش سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي و ابزار - آلات، به نمايش گذشته شده اند.
اين نمايشگاه، فردا به كار خود پايان مي دهد.

 



سايه شوم بي توجهي مسئولان بر سر مسجد گنبد آزادان اصفهان

مسجد «گنبد آزادان» پنهان در ميان ساختمان هاي نوساز، داراي نقوش زيبا و قابل توجهي است و معماري گذشتگان ايران اسلامي را به نمايش مي گذارد اما امروز آنچنان مورد بي توجهي قرار گرفته كه احتمال تخريب آن در آينده اي نزديك وجود دارد.
به گزارش خبرنگار مهر از اصفهان، مسجد گنبد آزادان كه براساس نقوش و معماري و نقاشي هاي به كار رفته قدمتش به زمان اواخر دوره ايلخاني و تيموري باز مي گردد، اكنون در ميان ساختمان هاي نوساز پنهان شده و نيازمند توجه بيشتري از سوي مسئولين و متوليان امر است.
اين مسجد تاريخي در خيابان آتشگاه اصفهان و در محله آزادان قرار گرفته و تركهاي ديواره ها و گنبد اين مسجد تاريخي مبين آن است كه مسجد در ادوار مختلف تاريخي، مورد بي توجهي بسياري قرار گرفته است.
مسجد گنبد آزادان به شماره 10213 در سال 1382 به ثبت ملي رسيده و با وجود ثبت اين اثر تاريخي همچنان مورد بي مهري است چنانكه اكنون بسياري از محليان كه ساليان متوالي در انتظار مرمت و برپا نگه داشتن اين بناي تاريخي بودند اكنون تا حدودي از انجام كارهاي مرمتي آن دلسرد شده اند. اما با اين وجود همچنان نفسهاي تلاش براي زنده نگه داشتن آن به گوش مي رسد.
اين مسجد تاريخي در ادوار مختلف كاربريهاي بسياري داشته چنان كه حتي در 50 سال پيش نيز مكتبخانه اي براي دانش آموزان زمانه خود بوده و در آن دوران هم رخ نمايي مي كرده است اما اكنون تنها ويرانه هايي از آن باقي مانده و بايد براي برپا نگه داشتن آن عزمي جدي صورت پذيرد.
يك باستان شناس كه هم اكنون در حال عمليات باستان شناسي در منطقه تپه تاريخي اشرف است، گفت: در صورت اجراي عمليات باستان شناسي در اين مسجد احتمال رسيدن به لايه هاي قديمي تر نيز وجود دارد.
عليرضا جعفري زند در ادامه با اشاره به نقاشي ها و گچ كاري هاي اين مسجد تاريخي اظهار داشت: بخشي از اين نقاشيها نشان دهنده خانه خدا و يا آستان ائمه است كه البته نيازمند مرمت است.
اين باستان شناس با اشاره به اينكه هفت سال پيش نيز از اين مسجد تاريخي بازديد داشت، ادامه داد: در آن دوره ترك هاي گنبد اين مسجد آنچنان رخ نمايي نمي كرد و در گنبد تركي وجود نداشت.
يكي از افراد محلي در اين خصوص اظهار داشت: نزديك به 55 سال پيش من در اين محل كه مكتب خانه بود درس مي خواندم كه البته اين مسجد كتيبه اي داشت كه در آن آمده بود اين مسجد در سال 800 و اندي مرمت شده است.
علي نصر ادامه داد: در ميان افراد محلي اينگونه مطرح مي شود كه اين محل پيش از اينكه مسجد باشد آتشكده بوده و پس از آن تبديل به مسجد شده است.
وي در خصوص مساحت اين مسجد تاريخي نيز اظهار داشت: نزديك به 450 متر مساحت اين مسجد تاريخي تخمين زده مي شود.
نصر ادامه داد: در اوايل انقلاب يعني نزديك به 25 سال پيش مبلغي براي مرمت به اين مسجد تاريخي اختصاص يافت كه با آن مبلغ كه نزديك به 30 هزار تومان بود يكسري ديوار چيني در اطراف مسجد جهت حفظ ديواره ها انجام شد.
به گزارش مهر، اين مسجد تاريخي با گچ كشي سفيد رنگي تزئين شده و در اين گچ كشي ها نيز نقاشي هايي چون كعبه، شمشير دو تيغه، محراب وجود دارد كه با رنگ هاي قرمز، سفيد، عنابي، سياه و زرد رخ نمايي مي كند.
قرار گرفتن يك كتابخانه عمومي در يك سمت و خانه هاي تازه ساز چند طبقه در سمت ديگر تنها ديگر بهانه اي شده تا جلوه و رخ نمايي خانه هايي كه عمري كمتر از ده سال دارد بيش از يك اثر تاريخي باشد كه بيش از 700 سال قدمت دارد و اكنون تنها تبديل به ويرانه اي شده كه با بي توجهي به آن شايد در آينده نزديك شاهد تخريب و ويراني ديگر بخش هاي باقيمانده از اين اثر زيباي تاريخي باشيم.
انتظار مي رود تا دستگاه هاي متولي در اين عرصه با توجه به اينكه اين اثر داراي شماره ثبت ملي است و گواهي دهنده بخشي از تاريخ اصفهان و ايران اسلامي است، با نگاهي عميق تر نسبت به نگهداري اين بناي زيباي تاريخي همتي دوچندان كنند تا شاهد ماندگاري مسجد «گنبد آزادان» باشيم.

 



در اختتاميه پنجمين نمايشگاه بين المللي هوايي در كيش اعلام شد
خودكفايي ايران در تعميرات و نوسازي بالگردها

معاون بازرگاني شركت پشتيباني و نوسازي بالگردهاي ايران از خودكفايي كامل كشور در زمينه تعمير و نوسازي بالگردهاي ايران خبر داد.
به گزارش ايرنا، «حسين شعباني» شامگاه جمعه در حاشيه اختتاميه پنجمين نمايشگاه بين المللي هوايي ايران در كيش گفت: به دنبال قطع وابستگي به آمريكا و علي رغم تحريم هاي ظالمانه عليه كشورمان، متخصصان با ايمان و با غيرت ايراني توانسته اند در عرصه تعميرات و نوسازي ناوگان بالگردهاي كشور به خودكفايي دست پيدا كنند.
وي با اشاره به اين كه شركت پشتيباني و نوسازي بالگردهاي ايران(پنها) در همين راستا اقدام به ساخت بدنه كامل يك نوع بالگرد تجاري كرده است، تاكيد كرد: در پي اين دستاورد بزرگ، متخصصان اين مركز با بهره مندي از توانمندي هاي خود و همكاري صنايع داخلي توانسته است توليد بالگردهاي تجاري را در ايران شروع كند كه اين امر مورد رضايت مشتريان غيرنظامي نيز واقع شده است.
وي تعمير و نگهداري ناوگان(NMP)، مركز تعميرات اساسي ناوگان(HDMC) و مركز پشتيباني تداركاتي ناوگان(NICP) را از مهمترين ماموريت هاي شركت پنها برشمرد و گفت: اين شركت هم اكنون گواهينامه انجام تعميرات اساسي بالگردهاي غيرنظامي 205، 212، 214 و 412 را از سازمان هواپيمايي كشوري اخذ كرده است و همچنان به دنبال اخذ ساير تايپ هاي بالگردي موجود در ايران از سازمان هواپيمايي كشوري است.
به گفته اين مقام مسئول، تعميرات قطعات دايناميك، تعميرات انواع ملخ، تعميرات هيدروليك تعميرات موتور، تعميرات الكتواويونيك و اينسترومنت و... از جمله تعميراتي است كه 100 درصد توسط متخصصان ايراني در كارگاه هاي شركت پنها انجام مي شود.
طراحي و ساخت انواع قطعات فلزي و غيرفلزي، قالب ها و فرم دهي انواع شيشه هاي بالگردان از جنس پلكسي گلاس و پلي كربنات و ساخت قالب هاي رزيني از جمله قابليت هايي است كه به منظور فرم دهي قطعات بدنه با تحمل 400 تن فشار در اين مركز انجام مي شود.
وي همچنين با تاكيد بر اهميت موضوع كيفيت و نقش حساس آن در صنايع هوايي، تصريح كرد: نظارت بر انجام امور تمامي واحدهاي توليدي و خدماتي شركت پنها طبق استانداردها، آيين نامه ها و روش هاي مدون منطبق با استانداردهاي هوايي جهان است.

 



اخبار ادبي و هنري

در اختتاميه سينما حقيقت عنوان شد
فيلمسازان ايراني بايد خلوت گاه هاي آمريكا را از بين ببرند
چهارمين جشنواره فيلم مستند سينما حقيقت با برگزاري مراسمي در تالار انديشه حوزه هنري به كار خود پايان داد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: مستندسازان در خط مقدم جنگ انديشه ها هستند.
سيدمحمد حسيني با تأكيد بر اين مطلب كه ما اكنون در يك نبرد نرم هستيم گفت: امروز نظريه رقابت در بازار آزاد «آدام اسميت» به پايان رسيده و امپراطوري هاي رسانه اي غرب اكثراً با مديريت واحد و منافع مشترك اداره مي شوند به گونه اي كه 45درصد از مديريت اين امپراطوري هاي رسانه اي مشترك است.
جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد نيز در اين مراسم گفت: فيلمسازان ايراني بايد در همه عرصه هاي هنري در سراسر جهان شركت كنند، تا بتوانند به خلوت گاه هايي كه آمريكا براي خودش رقم زده است نفوذ كنند و اين خلوت ها را از بين ببرند.
وي تصريح كرد: در دنيا تبليغات منفي عليه كشور ما زياد است اما هر مهمان خارجي كه به ايران مي آيد متوجه مي شود كه اوضاع با آنچه در رسانه هاي جهاني تبليغ مي شود كاملاً متفاوت است.
شمقدري ادامه داد: در دوره اي كه غربي ها براي ما تاريخ نگاري و فليمسازي مي كنند و تاريخ را به نفع خود تغيير مي دهند، مستندسازان وظيفه دارند تا پيام اسلام و انقلاب اسلامي، كشور ايران، تمدن ديرينه و مردم خوبش و دستاوردهاي جمهوري اسلامي مانند دستيابي به انرژي هسته اي را در اين 30سال به دنيا بشناسانند و به بازخواني حوادث تاريخي بپردازند همچنين ما بايد به سوژه هايي مانند 11سپتامبر و جنگ عراق بيشتر بپردازيم.
در اين مراسم همچنين برگزيدگان چهارمين جشنواره سينما حقيقت معرفي و تقدير شدند.
آغاز دومين جشنواره سرودهاي انقلابي
دومين جشنواره سرودهاي انقلابي با عنوان «نواي پايداري» در حوزه هنري استان تهران آغاز به كار كرد.
سيدمهدي ابطحي دبير جشنواره نواي پايداري گفت: نواي پايداري در چهار بخش سرودهاي انقلابي، سرودهاي پايداري، بخش آزاد و بخش نوآوري در تركيب سرودها، در سطح استان تهران برگزار خواهد شد. وي افزود: 25 سرود از سرودهاي انقلابي براي شركت در دو بخش پايداري و انقلابي در استوديو سماي حوزه هنري استان تهران بازسازي شده است كه از طريق دانلود رايگان در اختيار علاقمندان قرار خواهد گرفت. وي همچنين در خصوص بخش آزاد اين جشنواره اشاره داشت: در بخش آزاد سرودهايي پذيرفته خواهد شد كه با موضوعات پايداري و مقاومت تهيه شده باشد. ابطحي در ادامه افزود: اين جشنواره ويژه دانش آموزان مقاطع راهنمايي و متوسطه است و براي شركت در اين جشنواره از طريق ثبت نام در مدارس و يا كانون هاي مساجد و يا مراكز فرهنگي مي توان اقدام كرد. وي همچنين در پايان اشاره داشت: اختتاميه اين جشنواره همزمان با دهه مبارك فجر و با معرفي گروه هاي برگزيده برگزار خواهد شد.
معرفي دبير دهمين جايزه شهيد حبيب غني پور
محمد ناصري- نويسنده و از اعضاي شوراي نويسندگان مسجدجوادالائمه- به عنوان دبير دهمين دوره جايزه شهيد حبيب غني پور انتخاب شد.
ناصري هم اكنون مديركل دفتر انتشارات كمك آموزشي وزارت آموزش و پرورش و مدير مسئول نشريات رشد است. وي كه در سومين دوره جايزه ادبي شهيد حبيب غني پور دبيري اين جشنواره را به عهده داشت، بار ديگر اين مسئوليت را عهده دار شده است.
دهمين دوره از جايزه ادبي شهيد حبيب غني پور همزمان با سالگرد شهادت اين نويسنده و در اسفند برگزار مي شود. دبيرخانه اين جايزه طبق روال هر سال اقدام به تهيه كتاب هاي منتشر شده در سال 1388كرده و پس از انتخاب اعضاي هيئت داوران، روند داوري ها آغاز خواهد شد.
افتتاح هشتمين نمايشگاه كتاب هاي كاربردي و دانشگاهي
هشتمين نمايشگاه بين المللي كتاب هاي كاربردي و دانشگاهي ديروز در مركز آفرينش هاي فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز شد.
80 هزار عنوان كتاب در بخش لاتين 400 هزار عنوان كتاب در بخش ناشران عرب زبان و بيش از هزار عنوان كتاب فارسي در اين نمايشگاه به نمايش درآمده است. اين نمايشگاه تا 25 آبان برپاست.

 



ويژه برنامه هاي حرم حضرت معصومه(س) در روز عرفه

ويژه برنامه هاي حرم مطهر حضرت معصومه(س) همزمان با روز عرفه اعلام شد.
به گزارش فارس از قم، به مناسبت فرا رسيدن روز عرفه ويژه برنامه هاي مخصوص اين ايام در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار مي شود.
روز شنبه 22 آبان ماه حجت الاسلام والمسلمين شيخ حسين انصاريان پس از نماز مغرب و عشاء در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر سخنراني مي كند. پس از اين برنامه هم مداح اهل بيت حاج سيد مهدي ميرداماد به اجراي برنامه مرثيه خواني مي پردازد.
همزمان با روز يك شنبه نيز از ساعت 10 صبح حجج اسلام پنج تنيان و سيد حسين مؤمني در اين مكان مقدس سخنراني مي كنند. پس از نماز مغرب و عشاء نيز حجت الاسلام والمسلمين ماندگاري سخنراني كرده و پس از آن يك جزء از قرآن كريم به صورت ترتيل تلاوت مي شود.
همزمان با روز عرفه روز نيايش نداي «الهي العفو» در فضاي ملكوتي حرم مطهر حضرت معصومه(س) طنين انداز شده و دعاي عرفه سيدالشهدا(ع) با نواي مداح اهل بيت حاج سيد مهدي ميرداماد قرائت مي شود.
اين برنامه روز سه شنبه 25 آبان ماه از ساعت 14 و 30 دقيقه در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) آغاز مي شود.

 



عضو هيئت مديره خانه مطبوعات ايران: 15هزار خبرنگار لپ تاپ مي گيرند

خانه مطبوعات ايران به 15هزار نفر از خبرنگاران فعال كشور لپ تاپ مي دهد.
رئيس خانه مطبوعات گيلان و عضو هيئت مديره خانه مطبوعات ايران درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در رشت، با اشاره به اقدام جديد خانه مطبوعات ايران اظهار داشت: خانه مطبوعات ايران، 15هزار لپ تاپ از شركت هاي توليدكننده وارد مي كند و با نازل ترين قيمت زير نرخ بازار دراختيار خبرنگاران كشور قرار مي دهد.
ابراهيم بهمني جلايي گفت: خبرنگاران مي توانند از محل تسهيلاتي كه خانه مطبوعات ايران براي آنها در نظرگرفته و قرار شده اقدام هايش انجام شود، استفاده كنند.
رئيس خانه مطبوعات گيلان به زمان واگذاري لپ تاپ به خبرنگاران اشاره كرد و گفت: زمان فروش اين رايانه هاي دستي از هفته آينده عملياتي مي شود و درهمين راستا، يك سري تفاهم نامه ها بين وزارت ارشاد و خانه مطبوعات ايران منعقد شده است. وي با بيان اينكه خبرنگاران فعال هراستان مي توانند با داشتن كارت خبرنگاري خانه مطبوعات همان استان نسبت به دريافت لپ تاپ اقدام كنند، تصريح كرد:خبرنگاران عضو خانه مطبوعات مي توانند از تسهيلاتي كه درنظر گرفته شده استفاده كنند.
بهمني جلايي تعداد خبرنگاران گيلان را 350 نفر اعلام كرد و افزود: از اين تعداد تنها 200نفر با پرداخت حق عضويت خود درخانه مطبوعات داراي كارت خبرنگاري از خانه مطبوعات شدند.
وي درباره ثبت نام جديد خبرنگاران براي عضويت خانه مطبوعات خاطرنشان كرد: كساني كه تاكنون ثبت نام نكرده و حق عضويت خود را پرداخت نكرده اند پس از برگزاري انتخابات جديد خانه مطبوعات مي توانند اقدام كنند.
رئيس خانه مطبوعات گيلان تصريح كرد: خبرنگاراني كه درمرحله نخست ثبت نام موفق به ثبت نام نشده و كارت خبرنگاري را دريافت نكرده اند، نمي توانند درانتخابات هيئت رئيسه جديد خانه مطبوعات گيلان شركت كنند.
وي اعلام زمان برگزاري انتخابات جديد خانه مطبوعات را از طريق رسانه هاي محلي عنوان كرد و افزود: پس از اعلام زمان برگزاري انتخابات افراد مي توانند كانديداهاي خود را انتخاب كنند وهركس كه رأي آورد، مي تواند در خانه مطبوعات گيلان فعاليت كند.
بهمني جلائي به وضعيت صدوركارت خبرنگاران گيلان اشاره و خاطرنشان كرد: طبق فراخواني كه براي مطبوعات استان شامل مطبوعات و خبرگزاري ها داده بوديم تعداد 200نفرحق عضويت اوليه و ماهانه درمجموع 8هزار تومان برابر مصوبه مجمع عمومي كه دراساسنامه خانه مطبوعات بود را واريز كردند كه با دادن فيش، كارت عضويت آنها در خانه مطبوعات گيلان صادر شده است.
وي با اشاره به نحوه مراجعه خبرنگاران براي دريافت كارت جديد خانه مطبوعات استان بيان داشت:خبرنگاران مي توانند از رئيس اداره فرهنگ و ارشاد گيلان كارت خود را دريافت كنند.
رئيس خانه مطبوعات گيلان كارت خبرنگاري خانه مطبوعات استان را داراي ويژگي هاي خاص دانست و افزود: اين كارت شناسايي داراي هولوگرام و معتبر است و خبرنگاران بدون داشتن اين كارت نمي توانند درمجمع عمومي اعضاي خانه مطبوعات شركت كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14