(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 23  آبان 1389- شماره 19789

استرس در كودكي بيماري رواني در بزرگسالي
هپاتيت هجوم ويروسها به كبد
نسل سوم تلفن همراه؛ نسل پهناي باند
مديريت ترافيك شهري با جي اي اس
آسيبهاي دائمي سفيدكننده هاي دندان
دي ان اي مريخي ها رمزگشايي مي شود
چرا روزهاي ابري غمگين مي شويم؟



استرس در كودكي بيماري رواني در بزرگسالي

افرادي كه در دوره نوجواني خود استرس را تجربه مي كنند در بزرگسالي با احتمال دو برابر بيشتر از ديگران به بيماري هاي رواني دچار مي شوند.
فشار زندگي و ناملايمات آن تاثير بسيار بدي روي سلامت ذهني انسان ها دارد. دانشمندان معتقدند يكي از مهم ترين دلايل بروز ناهنجاري هاي روحي و افسردگي در عصر حاضر افزايش ميزان استرس و نگراني در دوران كودكي است.
پروفسور مارك النبوگن از دانشگاه كنكورديا در مانتريال در اين باره گفت: افسردگي يكي از مهم ترين بيماري هاي عصر حاضر در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه است.
تحقيقات ما نشان مي دهد استرس در دوران كودكي يكي از مهم ترين عوامل افزايش ميزان افسردگي در دوران جواني و بزرگسالي است. در حال حاضر افسردگي و نااميدي از مهم ترين عوامل ناتواني روحي و جسمي به شمار مي آيند. سازمان بهداشت جهاني تخمين مي زند بيش از 121 ميليون نفر در جهان به افسردگي مبتلا هستند.
دانشمندان تحقيقاتي را روي خانواده هايي انجام دادند كه حداقل يكي از والدين دچار بيماري هاي رواني بودند. با اندازه گيري ميزان هورمون كورتيزول در بزاق نوجواناني كه در اين خانواده ها زندگي مي كردند دانشمندان توانستند نوجواناني كه دچار استرس و نگراني بودند شناسايي كنند. بررسي ها نشان داد اين نگراني ها و افسردگي ها حتي تا سنين بزرگسالي نيز در اين افراد باقي مي ماند.
بالا بودن هورمون كرتيزول مي تواند خطر ابتلا به ناهنجاري هاي بسيار جدي رواني مانند افسردگي را دو برابر كند. اين هورمون معمولا زماني كه شما با شرايط بسيار سخت و دشوار رو به رو مي شويد در بدن ترشح مي شود. اما در صورتي كه به مدت طولاني مقادير اين هورمون در بدن بالا باشد خطرات زيادي سلامت رواني شخص را تهديد مي كند.
دانشمندان مطالعه اي را روي 150كودك بين 4 تا 12 سال كه دچار استرس و نگراني بودند انجام دادند. بعد از 10 سال آنها متوجه شدند احتمال ابتلا به افسردگي در اين كودكان تقريبا 2 برابر ديگران است.
كودكاني كه دچار اين حالت هستند معمولا مشكلات تغذيه بيشتري دارند، در زندگي آينده خود بيشتر از ديگران در محيط كار دچار مشكل مي شوند و كار خود را از دست مي دهند، در زندگي خانوادگي خود دچار مشكل بيشتري مي شوند و ميزان رضايت آنها از زندگي بسيار پايين است. در عوض كودكاني كه داراي آرامش رواني هستند در آينده زندگي موفق تر و شادتري دارند.

 



هپاتيت هجوم ويروسها به كبد

كبد يكي از احشاء داخل شكمي است كه در قسمت فوقاني راست شكم و زير ديافراگم با وزن تقريبي2500 گرم قرار گرفته و به وسيله انجام اعمالي چون تصفيه و پالايش خون، تنظيم هورمون هاي بدن، ذخيره گلوكز (قند)، ترشح صفرا و كمك به هضم غذا به زنده نگه داشتن ما كمك مي كند.
هپاتيت يكي از بيماري هايي است كه كبد را درگير كرده و باعث تورم و توقف كار طبيعي آن مي شود. اولين موارد هپاتيت منتقله از طريق خون و ترشحات آن بدنبال تلقيح واكسن آبله حاوي لنف انسان در سال 1833 در برمه گزارش شد، همچنين در سال 1965 بلومبرگ و همكارانش ، متوجه وجود آنتي ژني شدند كه بعدها به آنتي ژن استراليايي معروف شد و امروزه مي دانيم كه آنتي ژن استراليايي همان آنتي ژن سطحي ويروس هپاتيت ب يا HBsAg است . آلودگي به ويروس هپاتيت بيشتر در سنين 39-20سالگي اتفاق مي افتد ولي حداكثر شيوع مربوط به سنين 49-30 سال است؛ همچنين 80 تا90 درصد مبتلايان به هپاتيت B و C را مردان تشكيل مي دهند در حال حاضر عمده ترين افراد در معرض خطر شامل معتادان تزريقي، دريافت كنندگان مكرر خون و فراورده هاي خوني و بيماران دياليزي هستند.
انواع هپاتيت :
اين بيماري در ميان مردم به يرقان و زردي مشهور است و تاكنون 6 نوع ويروس هپاتيت شناخته شده است كه شايعترين آنها ويروس هاي هپاتيت ( A ) ، (B ) و ( C ) هستند . امروزه اين بيماري يكي از مشكلات بهداشتي عمده جهان است بطوريكه بيش از 350 ميليون نفر در سراسر جهان حامل ويروس هپاتيت ب و170 ميليون ناقل هپاتيت C هستند ، سالانه حدود 50 ميليون نفر نيز به تعداد افراد آلوده در دنيا افزوده مي شود و بيش از يك ميليون مورد مرگ در اثر هپاتيت نيز اتفاق مي افتد. هم اكنون3 درصد جمعيت جهان به ويروس B و C مبتلا هستند.
ويروس هپاتيت A به طور عمده از طريق غذا و آب آلوده به مدفوع فرد دچار عفونت منتقل مي شود و
مي تواند باعث تورم كبد شود، اما به ندرت باعث آسيب كبدي
مي شود. عادات بهداشتي مانند شستن دست ها به طور كامل پيش از فراهم آوردن غذا و پس از رفتن به دستشويي مي تواند به پيشگيري از بيماري كمك كند.
هپاتيت C معمولا از طريق خون آلوده منتقل شده اما از طريق رابطه جنسي يا از مادر به نوزاد نيز منتقل مي شود. اغلب افرادي كه به ويروس هپاتيت C مبتلا مي شوند، براي سال ها علامتي ندارند. آزمايش خون مي تواند ابتلا به اين ويروس را نشان دهد. خلاف ساير اشكال هپاتيت ويروسي، هپاتيت C خودبه خود بهبود پيدا نمي كند و براي تمام عمر در كبد باقي مانده و ممكن است به سرطان كبد ختم شود.
هپاتيت B معمولا پس از چند ماه خودبه خود بهبود پيدا مي كند اما اگر فرد بهبود نيابد، به شكل مزمن هپاتيت B مبتلا مي شود. شكل مزمن هپاتيت B ممكن است به آسيب ديدن كبد و نارسايي و سرطان كبد منجر شود. با توجه به شيوع بالا اين نوع از هپاتيت، در ادامه راه هاي تشخيص، انتقال ، پيشگيري و درمان آن را به اختصار بيان مي كنيم.
تشخيص:
بسياري از كساني كه به ويــروس هپاتيت ب آلوده مي شوند، از بيماري خود آگاهي ندارند و سال ها پس از ابتلا دچار بيماري مي شوند. راه تشخيص اين بيماري
اندازه گيري آنتي ژن سطحي اين ويروس ( HBsAg ) است . در مورد فردي كه آزمايش HBsAg وي مثبت است تنها نتيجه اي كه مي توان گرفت اين است كه شخص آلوده به ويروس هپاتيت ب است
( يعني در بدن وي ويروس هپاتيت ب وجود دارد ) آنچه اين آزمايش را معني دار مي كند ، حال عمومي بيمار ، وضعيت كبد ( اندازه آن و نتايج آزمايش هاي تخصصي كبد ) و چند آزمايش ديگر در مورد فعاليت ويروس در بدن است . در بسياري از موارد به دنبال كشف يك مورد HBsAg مثبت ، ساير افراد خانواده آزمايش شده و موارد مثبت و بدون علامت شناسايي مي شوند .
تظاهرات باليني :
همانطور كه گفتيم ابتلا به ويروس هپاتيت B مي تواند منجر به عفونت هاي حاد يا مزمن شود؛ در مورد هپاتيت B تقريبا 70 درصد موارد آلودگي بصورت بدون علامت يا بدون يرقان است و در 30درصد موارد علائم باليني شامل زردي، ادرار تيره ،
بي اشتهايي ، ضعف و خستگي بيش از اندازه و حساسيت ربع فوقاني شكم و معمولا يك دوره علائم اوليه سرماخوردگي ، تب ، درد شكم ، تهوع ، استفراغ و گاهي بثورات جلدي ، درد و التهاب مفاصل ديده مي شود. نحوه تظاهر بيماري با سن آلودگي ارتباط تنگاتنگ دارد به طوري كه آلودگي در دوره نوزادي90درصد منجر به عفونت مزمن خواهد شد در حاليكه پس از بلوغ فقط 15 تا 10 درصد موارد دچار عقونت مزمن مي شوند و اغلب موارد خود بخود بهبود مي يابند. اغلب بيماران مبتلا به هپاتيت مزمن B نيز بدون علامت هستند و معاينه باليني، اغلب طبيعي است .
راه هاي انتقال :
همانطور كه قبلا ذكر شد تنها مخزن اين عفونت انسان است و انتقال آن از افراد آلوده به افراد سالم صورت مي گيرد؛ راه هاي انتقال عفونت عبارتند از :
¤ در مناطقي كه ميزان ناقلين زياد است، عفونت به احتمال زياد از طريق انتقال از مادران آلوده به نوزادان ايجاد مي شود . احتمال انتقال طي حاملگي و زايمان بالاست بطوريكه در مادران بدون دريافت اقدامات پيشگيري، احتمال انتقال حتي به 90درصد مي رسد ( عمدتاً انتقال در سه ماهه آخر بارداري و زايمان اتفاق مي افتد ) در مورد انتقال از طريق شيردهي نيز بحث بسيار زياد است و گرچهHBsAg از شير مادر جدا شده ولي بعلت تماس بسيار نزديك مادر با نوزاد نمي توان الزاما انتقال آلودگي را به شير مادر نسبت داد .
¤ تماس جنسي با فرد ناقل هپاتيت ب مي تواند به انتقال عفونت منجر شود؛ اين راه اصلي ترين راه انتقال HBV در كشورهاي پيشرفته است.
¤ كارمندان بيمارستان ها كه در تماس نزديك با بيماران هستند، در معرض خطر ابتلاي بيشتري هستند. اين خطر به دليل آلوده شدن با خون بيمار مثلا از راه فرورفتن سوزن آلوده به دست يا از طريق خراش هاي پوستي است .
¤ استفاده از خون و فرآورده هاي خوني آلوده؛ امروزه در تمامي جهان : و از جمله ايران : خون هاي اهدايي براي شناسايي ويروس هپاتيت ب آزمايش مي شوند و اقداماتي شامل غربالگري
اهدا كنندگان ، غربالگري
خون هاي اهدايي و تكنيك هاي
غير فعال سازي ويروس در فرآورده هاي خوني صورت مي گيرد كه با انجام اين اقدامات تا حد بسيار بالايي جلوي ايجاد آلودگي از اين طريق گرفته شده است .
¤ استفاده از وسايل غير استريل در دندانپزشكي ، سوراخ كردن غير بهداشتي گوش ، خالكوبي و حجامت جزو راه هاي احتمالي انتقال عفونت تلقي
مي شوند .
¤ به علت مقاومت بالا، ويروس مي تواند 7 تا 10 روز بر روي سطوح باقي بماند و باعث انتقال آلودگي شود؛ درصد زيادي از فرزندان مادران HBsAg مثبت كه در طي حاملگي و زايمان آلوده نشده اند بعلت تماس نزديك با مادر يا خواهر و برادرهاي آلوده طي ماه ها يا سال هاي اول زندگي، آلودگي را كسب خواهند نمود. اما امكان ابتلا به اين بيماري از
راه هايي چون دست دادن ، در آغوش گرفتن و نشستن در نزديكي فرد آلوده، عطسه، سرفه و راه هايي از اين قبيل وجود ندارد.
پيشگيري:
¤ غير از استفاده از وسايل پيشگيري در ارتباط جنسي، استفاده نكردن از سوزن هاي تزريقي و تيغ مشترك، انجام ندادن خالكوبي و رعايت بهداشت فردي توصيه مي شود.
¤ انجام واكسيناسيون بهترين راه حفاظت در برابر اين بيماري است؛ واكسيناسيون نوزادان در بدو تولد و بزرگسالان و گروه هاي در معرض خطر معمولا در سه نوبت و به فواصل يك ماه و 6 ماه از تزريق اول بايد انجام شود.
¤ تصحيح عادات زندگي شامل ترك اعتياد ، قطع سيگار و برخورداري از رژيم غذايي سالم، خوردن وعده هاي غذايي كوچك و متعادل نيز به بهبود بيماري كمك خواهد كرد.
¤ اگر هپاتيت داريد يا مراقبت از يك فرد هپاتيتي را به عهده داريد، دستان خود را مرتب و به دقت بشوييد. جداسازي كامل بيمار ضروري نيست ، اما فرد بيمار بايد وسايل جداگانه اي براي خوردن و آشاميدن داشته باشد يا از وسايل يك بار مصرف استفاده كند.
¤ در خون قاعدگي ويروس هپاتيت ب يافت مي شود ( البته در كساني كه ناقل هستند )، لذا اين افراد بايد دقت كافي در مورد آلوده نشدن محيط كار و سكونت خود داشته باشند .
درمان:
در پايان بايد گفت نوع حاد بيماري را مي توان با استراحت و نوشيدن مايعات، تحت كنترل قرار دهد و درمان بيشتر براي افراد مبتلا به هپاتيت مزمن تجويز مي شود كه ممكن است به صورت مصرف داروهايي نظير اينترفرون، ايميوودين و... با دستور پزشك يا جراحي باشد. همچنين در طول زمان ممكن است هپاتيت ب باعث توقف عملكرد كبد شود كه اگر اين اتفاق رخ دهد ممكن است بيمار نياز به كبد جديدي داشته باشد.
سعيد كريمي

 



نسل سوم تلفن همراه؛ نسل پهناي باند

نسل سوم موبايل يك بستر ارتباطي جامع بدون سيم است كه مي تواند در آينده اي نزديك طرح دولت الكترونيك را در كشور به انجام برساند.
اين خود بحث عجيبي است كه دنياي امروز چگونه در فناوري و تكنولوژي تنيده درهم تنيده شده است كه حتي پيشرفت در عرصه تلفن همراه اينچنين مديريت يك كشور را دگرگون خواهد كرد.
اگرچه شروع تلفن همراه با هدف برقراري ارتباط صوتي بدون سيم بود اما در حال حاضر اين تكنولوژي به سمت انتقال ديتا پيش مي رود از اين روز تمركز نسل سوم تلفن همراه بر افزايش پهناي باند قرار گرفته است كه همين نكته مهمترين خصوصيت اين نسل محسوب مي شود. به عبارت ديگر مي توان گفت نسل سوم تلفن همراه، نسل پهناي باند است.
نسل سوم موبايل چيزي وراي انتقال صوت و صدا است. از نسل سوم موبايل انتظار انتقال ديتا، مالتي مديا، فيلم و متن مي رود تا حدي كه در صورت تأمين پهناي باند مورد نياز اين تكنولوژي مي توان فيلم و تصوير همزمان حين مكالمه را تجربه كرد. تجربه اي كه تاكنون در كشور ما عملي نشده است و شايد در همين لحظه نيز باشند كساني كه چنين تصوري را روياپردازي بيش از حد مي دانند.در نسل سوم تلفن همراه مشتركان تلفني با سرويس اينترنتي پرسرعت و بدون دردسر خواهند داشت كه حجم وسيعي از اطلاعات از طريق آن قابل جابجايي است. بدين ترتيب به سادگي مي توان تصور كرد كه با نسل سوم، روند انجام امور گوناگون اعم از كارهاي بانكي، تجاري، اداري يا حتي شخصي چگونه شتاب خواهد گرفت.
از اين رو مي توان گفت كه با ورود اين تكنولوژي به ايران به احتمال قوي شاهد فصل جديدي در ابعاد مختلف زندگي خواهيم بود. فصلي كه به مدد خدمات ارزش افزوده تلفن همراه رقم مي خورد. هر چند برخي صاحبنظران بر اين عقيده اند كه بازار تلفن همراه اشباع شده است اما نظر به تغيير ماهيت تلفن همراه با خدمات نسل سوم ديگر مقايسه اي در كار نخواهد بود كه در نهايت به رقابت اپراتور سوم با ديگر اپراتورها بيانجامد. نسل سوم تلفن همراه، خدمات تلفني را پشت سر گذاشته و به بخشي از زندگي مشتركان بدل مي شود.

 



مديريت ترافيك شهري با جي اي اس

مديريت ترافيك شهري موضوعي حائز اهميت است كه در حال حاضر توجه زيادي به آن مي شود. يكي از بخش هاي مهم در مديريت ترافيك يافتن راه حلي مناسب براي رفع يا به حداقل رساندن معضلات حمل و نقل شهري است. اكنون با استفاده از سيستم GIS (سامانه اطلاعات جغرافيايي) مي توانيم ترافيك شهري را به بهترين شكل ممكن كنترل كرده و ساماندهي كنيم.
واژه GIS را نبايد با واژه GPS اشتباه بگيريد. GPS يك سيستم مكان يابي است كه در حال حاضر شامل 42 ماهواره در گردش است كه در فاصله 12 هزار كيلومتري كره زمين در 6مدار مختلف قرار دارند. اين ماهواره ها سيگنال هايي را به سمت زمين ارسال مي كنند كه مكان هاي مختلفي را مي توان از طريق آنها شناسايي كرد.
استفاده از اين سيستم به امري عادي تبديل شده و بيشترين كاربرد آن نيز در جهت يابي وسايل نقليه است كه تا حدودي به كاهش ترافيك كمك مي كند. اما سيستم GIS كه آن هم يك سيستم ماهواره اي است، نقش تاثيرگذارتري در مديريت حمل و نقل شهري دارد و در واقع داراي كاربردهاي بسيار گسترده تري است.
سامانه اطلاعات جغرافيايي در اصل نقشه زنده اي است كه تصاوير آن از ماهواره هاي اطلاعاتي كه در فاصله نزديك تري نسبت به زمين در گردشند، گرفته مي شود. اين تصاوير ارسالي از ماهواره ها توسط پردازنده ها (كامپيوترها)، پردازش و تحليل مي شود.
در واقع اين سيستم قدرتمند جغرافيايي به منظور ذخيره و به كارگيري اطلاعات جغرافيايي استفاده مي شود. در اين سيستم واقعيت ها به دو صورت نمايش داده مي شود؛ حالت اول شامل اطلاعات پايه اي است كه در اصل همان سطح زمين ناميده مي شود و حالت دوم هم شامل لايه هايي است كه روي اين تصوير را مي پوشاند كه باتوجه به اطلاعات مورد نياز ما اين لايه ها هم متفاوت هستند. به همين دليل سامانه اطلاعات جغرافيايي در زمينه هاي مختلفي كاربرد دارد.
بيشترين كاربرد اين سامانه اطلاعاتي براي مشخص كردن مرزهاي جغرافيايي و سيستم مديريت شهري است زيرا اين سيستم داراي دقت بسيار بالايي است. به طور كلي سامانه اطلاعات جغرافيايي يك سيستم كامل و دقيق است كه شامل نرم افزار، سخت افزار و اطلاعات تكميلي است كه با ادغام اين داده ها تصاوير مختلف جغرافيايي را به وجود مي آورد. با در اختيار داشتن اين تصاوير مي توان موارد مختلفي را كه در محيط اطراف ما قرار دارند، با تفكيك موضوعي مورد بررسي دقيق و كامل قرار داد. اين سيستم ابزاري قدرتمند براي كار با داده هاي مكاني است. در سامانه اطلاعات جغرافيايي، داده ها به صورت ارقام نگهداري مي شوند. بنابراين از نظر فيزيكي نسبت به روش هاي سنتي همچون ترسيم و استفاده از نقشه هاي كاغذي حجم كمتري را اشغال مي كنند. در يك سيستم GPS با استفاده از توانايي هاي سخت افزاري و نرم افزاري حجم بسيار گسترده اي از داده ها را مي توان با سرعت بسيار زياد و هزينه تقريباً اندك نگهداري و بازيابي كرد. در واقع توانايي اجراي تحليل هاي مكاني پيچيده، مزاياي كميتي و كيفيتي بسياري را براي اين سامانه اطلاعات جغرافيايي فراهم كرده است كه مي تواند بسياري از مشكلات شهري امروزي به ويژه حمل و نقل و ترافيك را براي ما برطرف كند. انجام پردازش هاي مكرر با در نظر گرفتن شرايط مختلف براي دستيابي به نتيجه بهينه فقط از طريق كامپيوترها امكان پذير است، زيرا مي تواند اين نوع عمليات را با سرعت زياد و هزينه اندك انجام دهد.
در واقع اين توانايي تجزيه و تحليل داده هاي مكاني و محيطي است كه سامانه اطلاعات جغرافيايي را از ديگر سيستم هاي مشابه مجزا مي كند. امكان انجام آناليزهاي پيچيده با مجموعه داده هاي مختلف مكاني و غيرمكاني به صورت همزمان، مهم ترين قابليت سامانه اطلاعات جغرافيايي است كه نمي توان آن را با روش هاي ديگر همچون روش هاي سنتي و دستي انجام داد. به طور نمونه قدرت تجزيه و تحليل همزمان اطلاعات مختلف سيستم حمل و نقل، امكان ايجاد و استفاده از اطلاعات مكاني مربوط به حل معضل ترافيك به شكلي كاملا متفاوت با گذشته براي سازمان حمل و نقل و ترافيك از آن جمله است.
نمايشگر سامانه اطلاعات جغرافيايي، اطلاعات مختلف را به صورت يك لايه روي لايه هاي ديگر سوار مي كند و يك تصوير با اطلاعات مختلف را به صورت تفكيك شده ارائه مي دهد كه اين اطلاعات در زمينه هاي مختلف كاربردهاي گسترده اي دارند. مهم ترين بخش اين اطلاعات بررسي مسيرهاي خيابان ها و بزرگراه هاي شلوغ در شهرهاي پرجمعيت و حتي بررسي خطوط مترو و شناسايي ايستگاه هاي شلوغ آن و به طور كلي شناسايي تمام مسيرهاي پررفت و آمد و نيز مسيرهاي خلوت براي ساماندهي وضعيت ترافيك است. يكي از مشكلات مهم در شهرهاي پرجمعيت، آلودگي هوا است. مهم ترين منابع آلودگي هوا نيز حمل و نقل شهري و فعاليت هاي صنعتي است كه مقدار زيادي از انواع آلاينده ها را وارد هوا كرده و موجب كاهش كيفيت هوا به خصوص در فصل زمستان مي شود. با وجود اينكه تنوع آلاينده ها و توليد در حجم گسترده و پراكندگي مكاني مراكز توليد آلاينده ها، كنترل و اندازه گيري آنها را با مشكل مواجه مي كند، اما سامانه اطلاعات جغرافيايي اين مشكل را نيز برطرف كرده است. امروزه سيستم هاي تبادل اطلاعات، پردازش، تجزيه و تحليل و مدل سازي از بخش هاي مهم سيستم هاي مديريت و كنترل كيفيت هوا است.
كاربرد سامانه هاي GIS در اين زمينه بسيار چشمگير است زيرا سيستم مدل سازي اين سامانه به ما در انتخاب محل مناسب به منظور تعيين بهينه ايستگاه هاي پايش و ارزيابي ساير پارامترها كمك مي كند. استفاده از سامانه اطلاعات جغرافيايي اجراي سيستم مديريت كيفيت هوا را مفيدتر و به صرفه تر كرده و موجب مي شود كارشناسان مديريت شهري ارزيابي دقيقي داشته و تصميمات مناسبي را به منظور بهبود و كنترل وضعيت كيفيت هوا داشته باشند. سامانه اطلاعات جغرافيايي فقط وسيله اي براي ذخيره و نگهداري نقشه ها و ثبت اسناد نقشه اي نيست. بلكه ابزاري است كه براي اهداف مشخصي داده ها را ذخيره مي كند. اين سامانه اطلاعات را به شكل عوارض جغرافيايي در كامپيوتر ذخيره مي كند و از آنجايي كه مي تواند انواع نقشه ها را در مقياس هاي مختلف و در سيستم هاي تصويري مختلف با وضوح بالا توليد كند مي توان از اين سامانه براي كنترل ترافيك جاده هاي پرتردد كشور هم استفاده كرد. براي دستيابي به اطلاعات مربوط به جاده ها، خيابان ها و بزرگراه ها به منظور كنترل ترافيك و دسترسي به اطلاعاتي همچون عرض خيابان، طول خيابان، ميزان تراكم وسايل نقليه و حتي سال احداث آن مي توان به پايگاه اطلاعاتي اين سامانه مراجعه و نقشه اي شامل تمام اطلاعات مورد نياز را دريافت كرد.
در واقع يك سامانه اطلاعات جغرافيايي فقط يكسري عكس يا نقشه را ثبت و ذخيره نمي كند، بلكه يك پايگاه اطلاعاتي كامل باتوجه به تمامي قواعد و معيارهاي فني و علمي مورد نياز براي ما ايجاد مي كند. مفهوم اين پايگاه اطلاعاتي در سامانه GIS بسيار مهم است و آن را از يك سيستم نقشه كش يا نقشه خواني متفاوت مي كند. به همين علت است كه اين سامانه در مديريت شهري و به خصوص كنترل ترافيك كاربرد بسياري دارد زيرا با در اختيار قرار دادن اطلاعات كامل و مفصل با جزييات دقيق به تمامي واحدها اين امكان را به كارشناسان و مديران مي دهد تا براي رفع مشكلات حمل و نقل و كنترل و ساماندهي ترافيك تدابير لازم و تصميمات ضروري را تحت هر شرايطي با دقت اتخاذ كنند.
ترجمه: عليرضا سزاوار


 



آسيبهاي دائمي سفيدكننده هاي دندان

سفيدكننده هاي دندان كه در اينترنت و برخي فروشگاهها به فروش مي رسند ممكن است آسيب هاي جدي به دهان و لثه ها وارد كنند.
حتي در برخي موارد موادشيميايي به كار رفته دراين سفيدكننده ها به قدري قوي هستند كه بيماران براي درمان آسيب هاي وارده مجبور به جراحي مي شوند.
پزشكان هشدار دادند ميزان پروكسيد هيدروژن در برخي از اين تركيب ها تا 250 برابر حد قانوني و مجاز است. آمارها نشان مي دهد در طول سال هاي گذشته ميزان آسيب هاي دهان و دندان به دليل استفاده از اين سفيدكننده ها رشد بسيار زيادي داشته است. درحالي كه فقط پزشكان مجازند از اين تركيبات براي سفيدكردن دندان ها استفاده كنند.
متاسفانه استفاده از برخي تكنيك هاي سفيدكردن دندان به شدت مورد استقبال مردم قرارگرفته است و خصوصا دختران نوجوان و جوانان بيشتر از ديگر گروههاي سني به سراغ آنها مي روند. براي مثال در يكي از توصيه هاي خطرناك اينترنتي به علاقه مندان به سفيدكردن دندان توصيه مي شود با نمك، جوش شيرين و پروكسيد هيدروژن دندان هاي خود را بشويند. اما محققان معتقدند اين شيوه باعث فرسايش لايه هاي دندان شده و در درازمدت مي تواند ظاهردندان را تيره تر كند.
اين سفيدكننده هاي غيرقانوني ميناي دندان را از بين مي برد و به اين ترتيب دندان ها در معرض پوسيدگي و آسيب ديدگي قرار مي گيرند.

 



دي ان اي مريخي ها رمزگشايي مي شود

دانشمندان معتقدند در صورتي كه روزگاري فرا برسد كه بتوان گونه هاي حيات را بر روي مريخ كشف كرد اين گونه هاي زيستي براي انسانها چندان ناشناخته نخواهند بود.
دانشمندان براي شناسايي و دسته بندي DNA و RNAهاي موجود در مريخ در حال ساختن يك ردياب هستند و معتقدند احتمال اينكه گونه هاي زيستي با سني حدود يك ميليون سال در اعماق سياره مريخ يافته شوند وجود دارد و در صورتي كه حياتي بر روي مريخ وجود داشته باشد، ساختار آن براي انسان چندان ناآشنا نخواهد بود.
اين گروه از محققان با كمك پشتيباني مالي ناسا در حال ساخت رديابي هستند كه مي تواند DNA بيگانگان را رمزگشايي كند، پروژه اي كه به «در جستجوي ژنومهاي فرازميني» يا SETG شهرت يافته است. دانشمندان اميدوارند بتوانند اين ابزار را تا سال 2018 به سمت مريخ ارسال كنند.
اين ردياب با جستجو در ميان يخهاي سطح مريخ و نمونه برداري از خاك يا يخ تلاش خواهد كرد اسيد نوكلئيدهاي موجود در مريخ را شناسايي، جداسازي، تقويت و رديابي كند.
به گفته دانشمندان DNA مي تواند تا يك ميليون سال در اعماق سياره دوام بياورد زيرا در اين محيط از پرتوهاي كشنده كيهاني كه كل سطح مريخ را از هر نوع حياتي خالي كرده است، در امان بماند. همه انتظار دارند نشانه هاي زيستي بر روي مريخ كشف شود اما مشكل اينجا است كه فرآيندهاي طبيعي بر روي سياره سرخ تمامي موادزيستي را نابود مي كند و از اين رو اگر قرار به يافتن نمونه اي براي اثبات وجود حيات در مريخ است بايد زير سطح سياره سرخ را بررسي كرد.
ايده جستجو براي يافتن حياتي با ريشه زميني بر روي مريخ، از مطالعه بر روي شهاب سنگهايي سرچشمه مي گيرد كه از مريخ بر روي زمين فرود آمده اند. مريخ و زمين طي سالهاي گذشته حدود يك ميليارد قطعه سنگي در ميان خود رد و بدل كرده اند و آزمايشها نشان مي دهند برخي از ميكروبها مي توانند از اين سفرها كه پايان آنها به انفجار ختم مي شود، جان سالم به در ببرند.
براساس گزارش ديسكاوري، دانشمندان براي انجام اين مطالعه بر روي يافتن ژنهاي تمركز خواهند كرد كه بيشترين ميزان پراكندگي بر روي زمين را دارد. با اين حال تكميل نهايي تكنولوژي SETG نيز به دو سال ديگر زمان نياز دارد.

 



چرا روزهاي ابري غمگين مي شويم؟

روزهاي باراني و ابري اوايل فصل پاييز و زمستان، در كنار الهام بخش بودن باعث افسردگي و غمگيني بسياري از افراد مي شوند، حالات روحي كه دانشمندان بروز آنها را به نور روزهاي ابري و حرارت نسبت مي دهند.
كم پيش مي آيد در يك روز باراني بسيار سرحال و شاد باشيم، معمولا همه طعم كسلي و بي حوصلگي و حتي غمگيني روزهاي باراني يا ابري را به خوبي چشيده اند... حسي كه هنوز منشاء دقيقي براي آن پيدا نشده اما مطالعات مختلف ايده هاي جديدي را براي توضيح اين حالات روحي و ارتباط آنها با نوع آب وهوا يا حتي تغيير فصل ارائه كرده اند.
تاكنون نتايج مطالعات مختلف نشان داده اند كه شرايط آب وهوا بر روي حالات روحي انسان به شدت تأثير گذارند. نور خورشيد در يك روز آفتابي و درخشان با بالا بردن ميزان سروتونين و توليد بيشتر ويتامين D احساس رضايت و شادي زيادي را در انسان به وجود مي آورد كه اين احساس در فصل زمستان و در روزهاي ابري يا باراني تغيير مي كند.
درواقع انسان ها در روزهاي زمستاني و ابري بيشتر احساس افسردگي يا خستگي مي كنند و اين مي تواند تحت تأثير كاهش ميزان جذب نور خورشيد و حرارت و در نتيجه كاهش يافتن ميزان سروتونين بدن و ايجاد احساس خستگي باشد. همچنين گفته مي شود تأثير روزهاي ابري و آسمان خاكستري بر روي زن ها بسيار بيشتر از مردها است.
بهترين درجه حرارت براي بدن انسان 72 درجه فارنهايت است و اين مي تواند دليلي قابل قبول براي توجيه اين واقعيت باشد كه مردمان مناطق آفتاب خيز هميشه شاد هستند.
نكته جالب توجه ديگر اين است كه همانند احساسي كه در روزهاي ابري تجربه مي كنيد، در خانه ماندن در روزهاي آفتابي نيز مي تواند حالات روحي انسان را تقليل داده و توانايي تفكر منطقي را در انسان تضعيف كند كه مي توان با قرار گرفتن در حرارت مناسب و نوري مشابه نور روز تا اندازه اي از غلبه كردن اين حالات روحي جلوگيري كرد.
از سويي ديگر محققان براي توضيح شادي بيشتر انسان ها در روزهاي آفتابي و حس افسردگي و اندوه در روزهاي باراني دليلي جديد يافته اند. به گفته محققان بلژيكي نورهاي متفاوتي كه در روزهاي آفتابي يا ابري توسط انسان دريافت مي شود، به صورت كاملا مستقيم بر روي مناطقي از مغز كه پردازش احساسات را به عهده دارند، تأثير مي گذارد.
با وجود اينكه در گذشته نيز از نوردرماني براي درمان برخي اختلالات روحي استفاده شده است اما هنوز درك درستي از چگونگي تأثير نور بر حالات روحي انسان به دست نيامده است.
به گفته دانشمندان درحالي كه سلول هاي مخروطي و استوانه اي چشم، نورهاي دريافتي را بررسي مي كنند، گيرنده سومي نيز وجود دارد كه بر روي نورهاي خاص به ويژه نور آبي حساس است و مي تواند واكنش هاي غيربصري مانند چرخه خواب و هشياري را در انسان متعادل كند.
محققان دانشگاه «لي يژ» بلژيك با اسكن مغز داوطلباني كه در معرض نورهاي آبي و سبز قرار داشتند درحالي كه صدايي خشمگين يا خنثي، واژه هايي بي معني را براي آنها تكرار مي كرد دريافتند بخش هايي از مغز كه پردازش احساسات را به عهده دارند نسبت به صداي خشمگين بيشتر واكنش نشان مي دهند كه اين ميزان نيز با قرار گرفتن فرد تحت تأثير نور آبي تشديد مي شود.
درواقع دانشمندان بلژيكي دريافتند كه نور آبي كه در روزهاي ابري نوري غالب به شمار مي رود مي توانند حالات روحي را در افراد تشديد كنند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14