(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25  آبان 1389- شماره 19791

تشكيل كارگروه بررسي قبض هاي ميليوني مشتركان گاز
رئيس مجلس شوراي اسلامي: واردات يك ميليارد دلار محصولات كشاورزي افتخار نيست
وزير بازرگاني: بسيج چشم بيناي مردم در پايش وضعيت اقتصادي است
مديرعامل جديد پست بانك: 10 هزار دفتر ICT روستايي جديد به بهره برداري مي رسد
ورود يك هزار و 200 تاكسي و ميني بوس به ناوگان حمل و نقل عمومي
راه اندازي مركز پاسخگويي ويژه يارانه ها
توصيه وزارت بهداشت در آستانه عيد سعيد قربان:دام را از مراكز زيرنظر سازمان دامپزشكي خريداري كنيد
رئيس كل بانك مركزي: كشور را با نظر اقتصاددانان نمي توان اداره كرد
واريز يك مرحله ديگر يارانه تا پايان سال



تشكيل كارگروه بررسي قبض هاي ميليوني مشتركان گاز

معاون وزير نفت با اعلام دلايل صدور قبوض چند ميليون توماني گاز براي برخي از مشتركان، گفت: در حال حاضر كارگروهي براي بررسي قبوض گاز مشتركان در شركت ملي گاز ايجاد شده است.
جواد اوجي در گفتگو با مهر درباره افزايش قابل توجه قبوض برخي از مشتركان گاز گفت: مهمترين عامل در افزايش هزينه گاز طبيعي برخي از مشتركان استفاده از سيستم چيلر بوده است.
مديرعامل شركت ملي گاز با تأكيد بر اينكه بيشتر افزايش هزينه قبوض گاز مشتركان در فصل تابستان و به دليل استفاده از چيلر در ساختمان ها گزارش شده است، تصريح كرد: البته اين افزايش قبوض تنها شامل حال تعداد كمي از مشتركان مي شود.
اين عضو ستاد تدابير ويژه اقتصادي وزارت نفت با اعلام اينكه هم اكنون براي بررسي وضعيت قبوض گاز مشتركان يك كارگروه در سطح شركت ملي گاز ايران تعريف شده است، اظهار داشت: سعي داريم با بررسي بيشتر قبوض گاز مشتركان مشكلات مردم حل شود و از متضرر شدن آنها جلوگيري كنيم.
وي همچنين خواستار واگذاري برخي از اختيارات براي بررسي بيشتر قبوض گاز مشتركان به شركت ملي گاز ايران شد و افزود:به زودي يكسري پيشنهاد توسط وزارت نفت به كارگروه نمايندگان ويژه رئيس جمهور در امور نفت ارسال خواهد شد.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه در كنار بررسي قبوض مشتركان روشها و گزينه هايي براي مرتفع ساختن اين مشكل در حال تدوين است، بيان كرد: با توجه به پايان فصل تابستان چيلر ساختمانها خاموش شده است و از اين رو، اين مشكل حداقل تا تابستان سال آينده به وجود نمي آيد.
در حال حاضر شركت ملي گاز هر مترمكعب گاز خانگي را بين 100 تا 130ريال به دهك هاي اول و دوم عرضه مي كند كه پيش بيني مي شود با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها و متناسب با الگوهاي جديد، با افزايش مصرف ميزان هزينه دريافتي از مشتركان دهك هاي سوم تا هفتم افزايش يابد.
همچنين در شرايط فعلي بخش هاي عمومي مصرف كننده گاز شامل كسب و خدمات 250 ريال، واحدهاي آموزش، پژوهش، اماكن مذهبي، مدارس و مراكز بهزيستي 90 ريال، مساجد، حسينيه ها و مهديه ها 90 ريال، نانوايي و گرمابه ها 49 ريال، هتلها و مسافرخانه ها 159ريال به ازاي هر مترمكعب گاز مصرفي هزينه به دولت پرداخت مي كنند.

 



رئيس مجلس شوراي اسلامي: واردات يك ميليارد دلار محصولات كشاورزي افتخار نيست

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به واردات بي رويه محصولات كشاورزي گفت: خيلي باعث افتخار نيست كه سالي بيش از يك ميليارد دلار محصولات كشاورزي وارد كنيم در حالي كه مشابه بيشتر اين محصولات در كشور وجود دارد.
به گزارش خبرنگار ما، «علي لاريجاني» در همايش مديران جهاد كشاورزي با بيان اين مطلب افزود: طبق قانوني كه سال گذشته مجلس مصوب كرد تمام اختيارات در اين امر به وزارت جهاد كشاورزي داده شده است و امروز اين وزارتخانه مسئول واردات محصولات كشاورزي است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، در اين راستا به ورود دام زنده به كشور اشاره كرد و آن را به حال كشور مضر دانست و گفت: اگر در اين خصوص كمبود داريم بايد فقط ميزان كمبود را وارد كنيم.
لاريجاني، وزارت جهاد كشاورزي را براي نظام جمهوري اسلامي استراتژيك دانست، و تاكيد كرد كه بايد از روش هاي معقول براي تحقق اهداف اين وزارتخانه استفاده شود.
رئيس مجلس به وزارت جهاد كشاورزي توصيه كرد كه سطح كار محصولات استراتژيك موردنياز مردم را به سطح خودكفايي برساند.
وي افزود: تا وقتي چرخه كار فعاليت كشاورزي و دامپروري را اقتصادي نكنيد هميشه با مشكل مهاجرت از روستاها به شهرها مواجه خواهيم بود؛ لذا بايد طرح ها طوري تدوين شود كه اين چرخه اقتصادي باشد.
لاريجاني همچنين با اشاره به بيماري تب برفكي كه در اثر ورود دام زنده به كشور شيوع پيدا كرد، گفت: اين خسارات افراد را مايوس مي كند، بايد از كساني كه در كشاورزي و دامپروري سرمايه گذاري مي كنند صيانت كنيم.
وي لزوم تجهيز بخش كشاورزي به صنايع جانبي و تبديلي را يادآور شد و به مديران اين بخش، گفت: طبق گزارش هايي كه از برنامه چهارم داشته ايم از تسهيلات در نظر گرفته شده براي بخش كشاورزي خوب استفاده نكرده ايم، لذا به شما توصيه مي كنم كه در برنامه پنجم از اين ظرفيت به خوبي استفاده كنيد تا بخش زيادي از كشاورزان و دامپروران چرخه اقتصادي خوبي داشته باشند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به بندهاي پيش بيني شده در برنامه پنجم در بخش آب و كشاورزي، اظهار داشت در بخش مربوط به منابع آب مشكل عدم تعادل در سفره هاي آب زيرزميني در دشت هاي مختلف را داريم كه در اين موضوع پيش بيني شده است كه تا آخر برنامه وضعيت 25 درصد بهبود يابد. همچنين وزارت جهاد كشاورزي را موظف كرديم كه طرح هاي تعادل بخشي، احياي قنوات، بهبود و اصلاح انتقال آب را با كمك وزارت نيرو سامان دهد.
لاريجاني از تدوين پيشنهادات وزارت جهاد كشاورزي براي گنجاندن در برنامه استقبال كرد و گفت: اراده مجلس كمك به بخش كشاورزي و دامپروري است، البته اين كمك نبايد صدقه اي باشد بلكه بايد فرمول بندي اقتصادي داشته باشد.
وي با اشاره به مواد 130 تا 136 برنامه پنجم در بخش كشاورزي و دامپروري، لزوم خودكفايي در محصولات اساسي مثل گندم، جو، دانه هاي روغني، برنج ، نيشكر، گوشت سفيد و قرمز و تخم مرغ را يادآور شد و تاكيد كرد كه مردم در اين محصولات بايد از امنيت خوبي برخوردار باشند و طبق پيش بيني ها در برنامه پنجم، بايد در اين فرآورده ها حداقل هفت درصد ارتقا داشته باشيم. همچنين در مورد آفات و بيماري هاي گياهي و دامي استانداردي را معين كرده ايم تا وضعيت در اين مورد نيز بهبود يابد.
لاريجاني در مورد هدفمند كردن يارانه ها با اشاره به صحبت هاي شب گذشته رئيس جمهور مبني بر تهيه يك پكيج براي بخش كشاورزي، اظهار داشت: دغدغه ما اين است كه نتيجه هدفمند كردن يارانه ها باعث بهبود وضع توليد و صرفه جويي در مصرف شود، لذا در اين راستا شاخك هاي وزارتخانه هاي مولد بايد تيز شود. هدفمند كردن يارانه ها بايد به بخش كشاورزي و دامپروري كمك كند. ساز و كار اين امر را نيز مديران اين وزارتخانه بايد فراهم كنند.
وي با اشاره به خساراتي كه به كشاورزان و دامپروران در اثر سرمازدگي، خشكسالي و تب برفكي وارد مي شود به مشكل اين قشر در عدم پرداخت به موقع خسارات اشاره كرد و گفت: اگر مي خواهيد اين قشر را دلگرم كنيد بايد راهكارهايي داشته باشيد تا به سرعت از آنها صيانت شود. در مجلس بودجه مناسبي براي اين كار در نظر گرفته شده است. شما بايد مراقب باشيد كه روند پرداخت هزينه اين خسارات در دالان امور ديواني طوري نشست نكند كه آنچه كه به كشاورزي مي رسد از حداقل ها باشد.

 



وزير بازرگاني: بسيج چشم بيناي مردم در پايش وضعيت اقتصادي است

وزير بازرگاني در همايش بسيج ادارات در امور بازرسي و نظارت هدفمندسازي يارانه ها گفت: بسيج چشم بيناي مردم در پايش وضعيت اقتصادي است.
«مهدي غضنفري» در اين همايش اظهار داشت: بسيج همواره هميار دولت بوده است و در اجراي قانون هدفمندسازي يارانه ها نيز اين همياري و همكاري را دارد و ما معتقديم كه با اجراي اين طرح مي توانيم به اهداف كاهش قيمت ها در بازار برسيم.
وي افزود: ا نتظاري غير از اين از بسيج نمي رفت كه خودش اعلام همكاري كند و اين ما نبوديم كه بسيج را به همكاري ترغيب كرديم بلكه از چند ماه قبل بسيجيان اعلام كرده بودند كه براي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها آمادگي لازم را دارند تا در كنار دولت همكاري كنند.
وي با بيان اين كه بسيجي ها نه به خاطر دعوت وزارت بازرگاني بلكه به دليل ميثاق با انقلاب در اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها همكاري مي كنند، گفت: بسيجي ها به دنبال پول و كار دنيايي نيست و پروژه هدفمندي يارانه ها صرفا به دنبال حذف يارانه ها نيست بلكه دولت تصميم گرفته به جاي اين كه يارانه را به مصرف و توليد بدهد يارانه را به مصرف كننده و توليدكننده پرداخت كند.
وزير بازرگاني با بيان اين كه بسيج مي تواند بازار را پايش كند و اطلاعات را به مسئولين انتقال دهد، اظهار داشت: ما در حال حاضر 10 هزار بازرس در كشور داريم اما نيازمند اطلاعات سريع تري هستيم كه اين كار را بسيج به خوبي مي تواند انجام دهد.
وي با بيان اين كه بسيج ادارات كارمند وزارت بازرگاني نيستند گفت: بسيج چشم ديدار مردم در پايش وضعيت اقتصادي كشور است.

 



مديرعامل جديد پست بانك: 10 هزار دفتر ICT روستايي جديد به بهره برداري مي رسد

با توجه به تلاش هايي كه تاكنون صورت گرفته و با در نظر گرفتن برنامه پيش بيني شده، بانكداري اينترنتي را به صورت گسترده و در تمام روستاها توسعه خواهيم داد.
دكتر محمدحسن محبيان عراقي، رئيس هيئت مديره و مديرعامل جديد شركت دولتي پست بانك ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سياست كاري پست بانك به عنوان يكي از شركت هاي تابعه وزارت ارتباطات، همانند تمامي پست بانك هاي دنيا، افزايش نقاط تماس و افزايش خدمات قابل ارايه به مردم در كشور است.
وي افزود: بر همين اساس، در تلاش هستيم تا در آينده نزديك كليه سرويس هاي بخش دولتي و خصوصي را از طريق دفاتر خدمات ارتباطي شهري و روستايي به تمامي هموطنان ارايه كنيم.
وي با بيان اين مطلب كه توسعه كمي و كيفي در خدمت رساني به روستاها از ديگر برنامه هاي تعريف شده در اين حوزه است، تصريح كرد: در حال حاضر و به واسطه تلاش هاي صورت گرفته در مجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، حدود 10 هزار دفتر ICT روستايي در سطح كشور تجهيز و راه اندازي شده است.
وي خاطرنشان كرد: در همين راستا و با توجه به برنامه ريزي هاي صورت گرفته در برنامه پنجم توسعه كشور تا پايان اجراي اين برنامه 10 هزار دفتر ICT روستايي جديد به بهره برداري خواهد رسيد.
رئيس هيئت مديره و مديرعامل شركت دولتي پست بانك در خصوص ديگر برنامه هاي تعريف شده براي اين بخش، گفت؛ يكي ديگر از سياست هاي كاري در نظر گرفته شده، تجهيز كليه دفاتر پستي به امكانات لازم براي ارايه خدمات پست بانك است كه با تعامل هاي صورت گرفته با شركت پست، اين كار عملي خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين تمام 400 شعبه پست بانك را به تجهيزات لازم نظير خودپردازها (ATM) مجهز خواهيم كرد تا امكان ارايه خدمات شبانه روزي و بر خط (online) به متقاضيان در تمامي نقاط كشور فراهم شود.
دكتر محمدحسن محبيان عراقي نيروي انساني را يكي از اصلي ترين و محوري ترين بخش ها در سيستم بانكي دانست و تاكيد كرد: گسترش و توسعه امكانات رفاهي براي كاركنان به منظور بالا بردن بهره وري و استفاده بهينه از منابع انساني از ديگر برنامه هاي اصلي طي سال هاي آتي خواهد بود.
وي افزود: از سوي ديگر تلاش خواهيم كرد تا تمامي امكانات رفاهي كه شامل حال كاركنان و مجموعه شركت دولتي پست بانك مي شود به بازنشستگان نيز تعلق پيدا كند.

 



ورود يك هزار و 200 تاكسي و ميني بوس به ناوگان حمل و نقل عمومي

يك هزار دستگاه تاكسي و 200 دستگاه ميني بوس در نخستين مرحله از واگذاري خودروهاي عمومي در قالب طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور، وارد اين ناوگان شد.
اين تعداد خودرو در آستانه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها و در جهت تسهيل رفت و آمد شهروندان و توسعه ناوگان حمل و نقل شهري اجرا شده است.
قرار است در طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور، 60 هزار دستگاه تاكسي و دو هزار و500 ميني بوس برون شهري جايگزين خودروهاي فرسوده شوند.
براساس اين گزارش؛ به دارندگان ميني بوس هاي فرسوده 80 ميليون ريال كمك بلاعوض از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي، 30 ميليون ريال به عنوان ارزش خودروي اسقاط شده از سوي ستاد نوسازي ناوگان و 200 ميليون ريال نيز تسهيلات بانكي پرداخت مي شود.
همچنين به دارندگان خودروهاي فرسوده در قالب طرح نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور، براساس نوع خودرو 50 تا 100ميليون ريال تسهيلات بانكي پرداخت مي شود و بين 20 تا 30 ميليون ريال نيز به عنوان ارزش خودرو اسقاط شده از سوي ستاد نوسازي پرداخت خواهد شد.
قرار است طي هفت ماه آينده، مجموع 60 هزار دستگاه تاكسي و دو هزار و500 دستگاه ميني بوس در كارخانجات داخلي توليد و تحويل متقاضيان ناوگان حمل و نقل عمومي كشور شود.
با اجراي كامل اين طرح كه ديروز مرحله نخست آن اجرا شد، سن ناوگان حمل و نقل عمومي كشور به زير 10سال كاهش پيدا خواهد كرد.
850 هزار خودروي فرسوده از رده خارج شد
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور در حاشيه اين مراسم گفت: طي 5 سال اخير تاكنون 850 هزار دستگاه خودروي فرسوده از رده خارج شده است. وي ابراز اميدواري كرد اين ميزان تا پايان سال به يك ميليون دستگاه برسد.
رويانيان در خصوص توليد تاكسي استاندارد در كشور، گفت: اكنون خودرويي كه استانداردهاي لازم را براي تاكسي شدن داشته باشد در كشور توليد نمي شود كه اميدواريم با همكاري شركت ايران خودرو و قول مساعد مسئولان اين شركت در آينده نزديك خودرويي با كيفيت مطلوب توليد شود.
رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت همچنين از افزايش 18درصدي كرايه حمل و نقل درون شهري (تاكسي ها) پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها خبر داد و گفت: براساس برنامه ريزي ها كه در يك جدول و فرمول مشخص انجام شده به جز كرايه تاكسي ها، كرايه اتوبوس، ميني بوس و مترو افزايش نخواهد يافت.
وي در همين زمينه و در گفت وگو با خبرنگاران گفت: افزايش نرخ كرايه تاكسي بطور متوسط 5 تا 18 درصد خواهد بود كه اين رقم بطور ميانگين در كل كشور 10درصد خواهد بود.
رويانيان در خصوص مشكلات ستاد حمل و نقل سوخت با مجلس، يادآور شد: مذاكرات مفصلي با مجلس شوراي اسلامي براي اصلاح دستور توقف بند مربوط به ارائه تسهيلات بلاعوض براي خودروهاي فرسوده صورت گرفته است.
به گفته وي، با مساعدت رئيس مجلس قرار است هفته آينده و با دستور كميسيون تصويب مصوبات شوراي شهر تهران اين بند مجددا آزاد شده و شرايط ارائه تسهيلات و سرعت گرفتن روند نوسازي خودروهاي فرسوده بيشتر شود.

 



راه اندازي مركز پاسخگويي ويژه يارانه ها

سازمان هدفمندسازي يارانه ها اعلام كرد: مركز پاسخگويي تلفني اين سازمان با شماره 09620 از امروز پاسخگوي سؤالات هموطنان در خصوص مسائل مختلف مربوط به حوزه يارانه ها خواهد بود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، مردم از سراسر كشور مي توانند با تلفن ثابت شهري، روستايي و تلفن همراه با اين شماره به صورت رايگان تماس بگيرند و پرسش هاي خود را مطرح كنند.
همچنين كارشناسان سازمان هدفمندسازي يارانه ها به صورت 24 ساعته پاسخگوي پرسش هاي مردم در اين زمينه خواهند بود.

 



توصيه وزارت بهداشت در آستانه عيد سعيد قربان: دام را از مراكز زيرنظر سازمان دامپزشكي خريداري كنيد

در آستانه عيد سعيد قربان، رئيس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت به هموطنان توصيه كرد: دام را از مراكز زيرنظر سازمان دامپزشكي خريداري كنند.
مهندس سيدرضا غلامي با بيان اين مطلب اظهار داشت: خريد دام بايد از مراكز معتبر عرضه دام بهداشتي كه زيرنظر سازمان دامپزشكي كشور است، صورت گيرد و ذبح دام در كشتارگاههايي كه سازمان دامپزشكي معرفي مي كند، انجام شود.
به گفته وي، كشتن دام در محيط خارج از كشتارگاه و در كوچه و خيابان از نظر بهداشتي صحيح نيست زيرا با اين كار آلودگي هاي محيطي به راحتي به گوشت منتقل شده و بهداشت عمومي را به خطر مي اندازد.

 



رئيس كل بانك مركزي: كشور را با نظر اقتصاددانان نمي توان اداره كرد

رئيس كل بانك مركزي جمهوري اسلامي با تأكيد بر لزوم حفظ تركيب فعلي مجمع عمومي بانك مركزي گفت: كشور را با نظر اقتصاددانان نمي توان اداره كرد.
محمود بهمني افزود: مجمع عمومي بانك مركزي يكي از مهم ترين مسائلي است كه به استقلال بانك مركزي كمك مي كند. وي تأكيد كرده است: اگر نيمچه استقلال فعلي را نداشتيم، ارز كشور را نمي توانستيم مهار كنيم و در تك رقمي كردن تورم موفق نبوديم. رئيس كل بانك مركزي با بيان اين كه 43 سال سابقه دولتي و 25 سال كار دانشگاهي دارد، گفته است: در صورتي كه مجمع عمومي بانك مركزي همين 5 نفر فعلي باقي بماند، مي توانم استقلال بانك مركزي را تضمين كنم.
بهمني خاطرنشان كرده است در تركيب پيشنهادي جديد، انتخاب رئيس بانك مركزي به وسيله اكثريت اعضا كه همگي از بخش خصوصي يا اقتصاددان هستند، صورت مي گيرد؛ در حالي كه نمي شود كشور را براساس نظر اقتصاددانان اداره كرد.
وي با تأكيد بر اينكه در هيچ جاي دنيا، اعضاي مجمع عمومي بانك مركزي از سوي بخش خصوصي انتخاب نمي شود، اظهار داشت: با راي به پيشنهاد آقاي باهنر، رئيس كل بانك مركزي بايد از سوي رئيس اتاق بازرگاني و7 اقتصاددان انتخاب شود.
رئيس كل بانك مركزي با تأكيد بر اينكه بانك مركزي مسئول اين است كه خدشه اي به اين اصل وارد نشود، افزود: بانك مركزي استقلال داشته، دارد و خواهد داشت. بهمني تأكيد كرد: اگر روزي احساس كنم كه استقلال بانك مركزي خدشه دار شده است، همان روز استعفا خواهم داد.
بهمني با تأكيد بر اينكه اين موضوع را به صورت جدي مطرح مي كنم، افزود: تمام موجوديت بانك مركزي استقلال اين بانك است.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اينكه كارهاي بانك مركزي به صورت كارشناسي و تخصصي انجام مي شود، اظهار داشت: بانك مركزي براساس كار كارشناسي استقلال خود را حفظ مي كند.
به گفته وي، اگر بانك مركزي استقلال كامل نداشت نمي توانست در مورد مسائل ارزي تصميم گيري كند، اگر استقلال نداشتيم نمي توانستيم ذخاير ارزي كشور را به بهترين وجه اداره كنيم و اگر استقلال نداشتيم نمي توانستيم سبد ارزي مان را در شرايطي كه خود تشخيص مي دهيم و آن گونه كه مصلحت نظام است، حفظ كنيم.
بهمني خاطرنشان كرد: ممكن است تمام ابزارها براي استقلال ايجاد شود ولي خود رئيس كل بانك مركزي و زيرمجموعه مستقل نباشد.
وي ادامه داد: ممكن است ابزاري هم نداشته باشيم اما مدير بتواند با استقلال عمل كند.

 



سخنگوي طرح تحول اقتصادي خبر داد
واريز يك مرحله ديگر يارانه تا پايان سال

تا پايان سال يك مرحله ديگر يارانه نقدي به حساب مردم واريز خواهد شد.
محمدرضا فرزين سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي ديروز در نشستي خبري همچنين اعلام كرد: در مرحله بعدي واريز يارانه نقدي رقم آن همان 81 هزار تومان خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در مرحله اول براساس قانون كه قرار بود از خانوارهاي محروم حمايت بيشتري شود اين اقدام صورت گرفته است يا خير؟ گفت: در مرحله اول يارانه نقدي به ميزان يكسان ميان همه خانوارهاي متقاضي توزيع شد اما آن بخش از قانون كه مربوط به حمايت بيشتر از خانوارهاي مناطق محروم يا تحت پوشش نهادهاي حمايتي است در مرحله دوم انجام مي شود.
وي در مورد مبلغ يارانه در سال آينده نيز موضوع را به ميزان بودجه در نظر گرفته شده براي اين كار در بودجه سالانه منوط كرد و گفت: هنوز در اين مورد چيزي مشخص نشده است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه زمان اصلاح قيمت حامل هاي انرژي چه زماني خواهد بود؟ گفت: اين موضوع هنوز مشخص نيست و به محض مشخص شدن اطلاع رساني خواهد شد.
فرزين اجراي قانون هدفمندي يارانه ها را يك كار كارشناسي بي سابقه در تاريخ سياست گذاري كشور عنوان كرد و افزود: هم اكنون كه در آستانه اجراي هدفمندي يارانه ها قرار داريم، وضعيت اقتصادي كشور از آرامش مناسبي برخوردار است به نحوي كه در بازار ارز گرچه طي ماه هاي قبل با نوساناتي مواجه بوديم اما در حال حاضر به آرامش رسيده ايم.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي ادامه داد: تثبيت نرخ ارز در آستانه اجرا و ماه هاي اخير به درستي انجام شده است و بازار ارز به توليد كنندگان و فعالان اطمينان مي دهد كه كالاهاي وارداتي خود را با نرخ مشخصي وارد كشور كنند.
وي افزود: گرچه نوساناتي در بازار كالا وجود داشت اما هم اكنون 106 واحد توليدي كه قيمتها را افزايش داده بودند داوطلبانه قيمتها را اصلاح كردند كه اين نشان مي دهد نظارت بر بازار با همراهي اصناف و مردم بايد صورت گيرد.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي درباره بسته هاي مختلفي كه در راستاي اجراي هدفمندي يارانه ها تهيه شده است، گفت: بسته صنعت يكي از اين بسته هاست اما منظور از اين بسته فقط وزارت صنايع و معادن نيست بلكه كليه بخشهاي صنعتي را در بر مي گيرد.
وي بسته ديگر را بسته كشاورزي كه بررسي هاي طولاني براي آن صورت گرفت، عنوان كرد و افزود: در آخرين جلسه هدفمندي يارانه ها بسته كشاورزي نهايي شد.
فرزين با بيان اينكه بخشي از بسته حمل و نقل درون و برون شهري در حال اجرايي شدن است، گفت: بسته تنظيم بازار اصناف در استانها و با مسئوليت استاندار اجرايي مي شود.
وي در خصوص بسته صادرات غير نفتي گفت: منابعي براي توسعه صادرات غير نفتي در اين بسته ديده شده است.
سخنگوي كارگروه طرح تحول اقتصادي از تهيه بسته پولي توسط بانك مركزي در مورد نرخ سود بانكي، سپرده ها و ذخاير قانوني خبر داد و افزود: سياستهاي مشخصي در اين بسته براي بازار پول تدوين شده است؛ بنابراين نرخهاي سود بلندمدت، كوتاه مدت، مشاركتي و مبادله اي همان نرخ هاي بسته سال 89 بانك مركزي است.
فرزين ادامه داد: مصوبه نهايي اين است كه با اجراي قانون در سال جاري نرخ سود بانكي چه در بخش سپرده ها و چه در بخش تسهيلات تغييري نمي كند؛ فقط حساب سپرده ويژه اي براي منابع حساب هدفمندي ايجاد خواهد شد كه مردم بتوانند از آنها به عنوان پس انداز استفاده كنند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي بسته ديگر را بسته شهرداريها و دهياريها كه كل آثار قيمت انرژي بر روي فعاليتها در آن مشخص شده است، اعلام كرد و افزود: بسته توزيع درآمد و تأمين اجتماعي بسته ديگر است كه براي بهبود وضعيت تأمين اجتماعي و بهبود توزيع درآمد تدوين شده است، همچنين يك بسته ديگر به نام بسته تأمين اجتماعي كه متولي آن وزارت كشور است تدوين شده و در مجموع 9 بسته در اين خصوص آماده كرده ايم.
فرزين، درباره زمان برداشت يارانه نقدي از حساب ها نيز گفت: امكان برداشت از اين حساب ها همزمان با اصلاح قيمت خواهد بود و مردم اجازه دارند از همان روز اول از حساب ها برداشت كنند.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: براساس برنامه ريزيهاي انجام شده، قرار است كه كالاهاي با دوام با قيمت مناسب و تخفيف با اقساط بلندمدت در اختيار خانوارها قرار گيرد و در اين راستا ثبت نام هايي صورت خواهد گرفت و واحدهاي صنفي و توليد كنندگان اين كار را آغاز كرده اند.
به گفته فرزين، قانون اجازه جابه جايي 10 درصد از درآمدهاي حاصل از هدفمندي يارانه ها را به دولت داده است كه اين 10 درصد به سهم خانوارها افزوده و سهم خانوارها به 60 درصد رسيد.
به گفته وي، 60 درصد 20 هزار ميليارد تومان منابع حاصل از هدفمندي يارانه ها 12 هزار ميليارد تومان در سال جاري خواهد شد. به عبارت ديگر، براي 60 ميليون نفر 40 هزار و 500 تومان در ماه واريز مي شود؛ يعني 2 هزار و 400 ميليارد تومان بابت هر ماه واريز مي شود كه براي دو ماه 4هزار و 800ميليارد تومان خواهد شد.
فرزين از مصوبه اي براي اختصاص 390 ميليارد تومان منابع به بخش صادرات به منظور حمايت خبر داد و گفت: همچنين پروژه بازسازي فرايند توليد از 27 شهريور ماه آغاز شده و در اين فرايند برخي از بنگاهها به بانكها معرفي شده اند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14