(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 25  آبان 1389- شماره 19791

دانشگاه پولي پنبه تحول علوم انساني را مي زند
آزمون نيمه متمركز دكتري گام اول در جهت تحقق عدالت آموزشي
در گفت وگوي اختصاصي كيهان با رياست دانشگاه تربيت مدرس و برخي از اساتيد دانشگاه مطرح شد
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها : كرسي آزادانديشي پشتوانه فكري نظام را عيان مي كند
گزارشي از اكران يك فيلم مستند دانشجويي در دانشگاه شريف
يزدان تفنگ ندارد!



دانشگاه پولي پنبه تحول علوم انساني را مي زند

علي اكبرعباسي دانشجوي كارشناسي ارشد علامه طباطبايي
در طول سال هاي عمر نظام اسلامي همواره حركت رو به جلو و پيشرفت هاي جمهوري اسلامي در حوزه هاي مختلف مورد تحسين و توجه بوده است و اين پيشرفت ها را در سال هاي اخير با
شتاب هاي بيشتري شاهد بوده ايم. يكي از مهم ترين حوزه هايي كه سهم زيادي از اين پيشرفت ها دارد، حوزه علمي و فناوري است. كه انرژي هسته اي، ترميم ضايعات نخاعي، سلول هاي بنيادي و .... نمونه هايي از ان است .
يقينا در سال هاي آتي و در دهه چهارم انقلاب كه توسط رهبر انقلاب اسلامي دهه پيشرفت و عدالت نامگذاري شده است نيازمند اين هستيم كه سرعت پيشرفت هاي كشور شتاب بيشتري بگيرد و مطمئنا دانشگاهها يكي از مهم ترين و اصلي ترين كانون ها و مراكز تحقق اين مهم هستند و مسئولين مختلف نظام كه تصميمات آنها در به بارنشستن پيشرفت هاي مختلف موثر است بايد توجه داشته باشند كه تصميماتشان واقعا در همين راستا باشد و اين تصميمات زماني كه مرتبط با حوزه مهم دانشگاه مي شود از اهميت بيشتري برخوردار است .
بررسي و تصويب برنامه پنجم توسعه هم يكي از تصميمات مهمي است كه توجه ودقتي مضاغف را از سوي دست اندركاران مي طلبد تا موجب هموار كردن بيش از پيش مسير پيشرفت و عدالت جامعه باشد. اما در بستر بررسي همين برنامه پنجم توسعه بود كه شاهد پيشنهاد و تصويب طرحي در ماده 24 آن بوديم كه مفاد آن جذب دانشجوي پولي از سوي دانشگاههاي مهم دولتي كشور است. بايد بگويم كه تصويب چنين طرحي نه تنها در راستاي هموار كردن مسير پيشرفت كشور نمي باشد كه در تعارض جدي با گفتمان پيشرفت و عدالت است و پيامدهاي ناگواري را در پي خواهد داشت .
چنين طرحي مطمئنا موجب افت روحيه تلاشگري و انگيزه هاي دانشجويان و نخبگان كشور و همچنين ناديده گرفتن شان و اهميت دانشگاهها مي شود، چنين تصميمي نه تنها با قانون اساسي همخواني ندارد كه با شعارهاي دولت هم در تعارض آشكار است و بر خلاف عدالت آموزشي مي باشد .
اين طرح موجب افزايش شكاف طبقاتي شده و به نفع طبقه مرفه و به ضرر طبقات مستضعف جامعه مي باشد و دربلند مدت موجب حاكم شدن روحيه اشرافي گري بر محيط دانشگاه و به طبع آن بر محيط جامعه مي شود و شاهد آن خواهيم بود كه نظام و مراكز اصلي مديريتي آن به دست طبقه اي خواهد افتاد كه هيچ نسبتي با نيازها و دردهاي عموم مردم نداشته و راه يافتن آن ها به دانشگاه هم به خاطر تمكن مالي آنها بوده است، در حالي كه حضرت امام خميني (ره) همواره تاكيد داشته اند كه انقلاب اسلامي انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است .
با اين وجود مي توانيم بگوييم كه طراحان اين مسئله فاصله قابل تاملي با عموم مردم دارند و تصميمي را اتخاذ كرده اند كه همخواني با آموزه هاي حضرت امام و رهبر انقلاب و گفتمان اصيل انقلاب اسلامي ندارد .
آنچه كه امروز نياز اصلي و واقعي دانشگاههاست تحول در كيفيت علوم بويژه علوم انساني است كه بايد مورد توجه جدي مسئولين و دانشگاهيان قرار بگيرد، اما تصويب چنين طرح هايي نه تنها در اين مسير ياري دهنده نمي باشد كه خود مانعي هم براي آن است .
انتظار مي رود نمايندگان و مسئولين نسبت به اين موضوع تجديدنظر كرده و اين طرح را از برنامه حذف كنند و مانع بروز استعدادها و شكوفايي انگيزه هاي كارآمد نشوند .
منبع:خبرنامه دانشجويان ايران

 



آزمون نيمه متمركز دكتري گام اول در جهت تحقق عدالت آموزشي
در گفت وگوي اختصاصي كيهان با رياست دانشگاه تربيت مدرس و برخي از اساتيد دانشگاه مطرح شد

مريم نجيمي
آن هنگام كه در بهمن 57 انقلاب اسلامي به همت بزرگ مردان و زنان ايران و امامت امام خميني(ره) به پيروزي رسيد، افقهاي تازه اي پيش روي مردم ايران گشوده شد كه امروز با گذشت 32 سال از آن تاريخ پرافتخار جوانان اين مرز و بوم هنوز هم پله هاي پيشرفت و ترقي را به سوي قله اميد طي مي كنند و علي رغم تحريمهاي فراوان و پي درپي در تمامي عرصه هاي علمي، فرهنگي، آموزشي و پژوهشي به چنان توسعه اي دست يافته اند كه تصور آن براي جهان غيرممكن مي نمود. در آن سالها اگر نهال نظام آموزشي پربار و ثمري كاشته نمي شد امروز به اين درجه از رفعت و بلندي نمي رسيديم و اين مهم ممكن نشد مگر به مدد مسئوليني كه شب و روزشان در خدمت انقلاب و اهداف آن رنگ مي گرفت و همه عزم و اراده شان در جهت پيشرفت علمي و آموزشي نسلهاي انقلاب بكار گرفته مي شد. فرمان تاريخي امام امت در 1/1/59 مبني بر لزوم شكل گيري انقلاب اساسي در دانشگاه ها، تصفيه اساتيد شرق و غرب و تبديل دانشگاه به محيطي سالم براي تدوين علوم عالي اسلامي نقطه عطفي در تاريخ انقلاب فرهنگي شمرده و سرآغاز تحول عظيمي در نظام آموزش عالي كشور محسوب شد. پس از آن نيز تا به امروز اين روند رو به رشد باشتابي روزافزون ادامه داشته و كشور را در مسير تعالي علمي و پژوهشي به قله هاي رفيعي رسانده است. هر چند حركت در اين مسير بدون معايب و نقايص نبوده است، اميد مي رود نقش انسان سازي دانشگاه ها سرلوحه كار قرار گرفته و هدايتگر طيف وسيعي از جوانان جوياي علم باشد.
يكي از مباحثي كه امروز باتوجه به جايگاه علمي ايران در منطقه خاورميانه و افق 1404 از اهميت ويژه اي برخوردار است مساله تحصيلات تكميلي، نوع نگاه به آن، تغيير در ساختارهاي موجود و بهينه كردن روشهاي گزينش دانشجو در آن است. در اين راستا طرح پيشنهادي وزارت علوم مبني بر برگزاري آزمون نيمه متمركز ورودي دكتري توسط سازمان سنجش آموزش كشور كه اخيراً به تصويب رسيده و در 3 آبان امسال به دانشگاههاي داراي ظرفيت دكتري ابلاغ شده، پرسشهاي فراواني را به همراه داشته است كه نه تنها ذهن دانشجويان متقاضي تحصيل در اين دوره را به خود مشغول كرده بلكه بسياري از اساتيد نيز شبهات عديده اي در مورد طرح و چگونگي اجراي آن مطرح مي كنند.
به همين منظور براي بررسي دقيق تر طرح، اهداف و نيز رفع تصورات احتمالي پيرامون ابعاد مختلف آن با دو تن از صاحبنظران دانشگاهي دكتر بيژن رنجبر، رياست محترم دانشگاه تربيت مدرس و دكتر كيوان زاهدي، عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد بهشتي به بحث و گفتگو نشسته و مهمترين معايب روش جاري پذيرش دانشجو در دوره دكتري و مزاياي طرح جديد را با نكته سنجيهاي فراوان بررسي مي كنيم.
معايب شيوه جاري پذيرش دانشجوي دكتري
دكتر رنجبر با اشاره به برخي از معايب روش موجود پذيرش دانشجو در مقطع دكتري علت جايگزيني طرح جديد را اين گونه بيان مي كنند: «ساليان بسياري است در اين خصوص هم با دانشجويان و هم با اساتيد صحبت و بحث داشته ام و در چند سال اخير هم كه در دانشگاه درگير بحث آزمون هستم به اين نتيجه رسيده ام كه حقيقتا دانشجويان گلايه دارند از اينكه مي بايست همزمان در چند آزمون در چند دانشگاه مختلف شركت كنند و اين همزماني باعث مي شود كه تعدادي از انتخابها را از دست بدهند. از طرف ديگر برخي از دانشجويان معتقدند دانشگاه ها فقط دانشجويان خود را در دوره دكتري مي پذيرند. مطرح شدن اين مسائل از مدتها پيش مجموعه وزارت علوم را به اين فكر انداخت كه براي حل اين مسائل دست بكار شود. به اين ترتيب با برگزاري جلسات متعدد و مداوم بصورت كارشناسي شده با حضور معاونين آموزشي دانشگاه ها در معاونت آموزشي وزارت علوم و نيز برگزاري جلسات شوراي گسترش آموزش عالي كشور با حضور روساي دانشگاه ها مباحث كارشناسي شده اي پيرامون اين مساله صورت گرفت. در نتيجه بنا بر اين شد كه همانند آزمون جي.آر.اي كه در اكثر دانشگاه هاي دنيا براي ورود به دوره دكتري برگزار مي شود آزمون نيمه متمركزي براي بهبود سنجش علمي متقاضيان ورود به دوره دكتري برگزار شود. اين آزمون در حقيقت يك غربالگري اوليه است كه توسط وزارت علوم صورت مي گيرد و سنجش قطعي علمي از طريق گزينش افراد از ميان سه برابر ظرفيتي كه به دانشگاه ها براي انجام مصاحبه علمي معرفي مي شوند به دانشگاه ها واگذار شده است.»
بخشي از اهداف طرح جديد
عدالت محوري، ايجاد وحدت رويه، كاهش هزينه ها
البته اين روند به سوي متمركز كردن آزمون ها از ديرباز در نظام آموزش عالي ما وجود داشته است. چه در مقطع كارشناسي كه با پيروزي انقلاب اسلامي و تاسيس وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش كشور، آزمون سراسري شكل گرفت و چه در مقطع كارشناسي ارشد كه تا پيش از دهه 60 پذيرش در اين مقطع به انتخاب دانشگاه ها صورت مي گرفت و پس از آن به سمت آزمون متمركز و انجام مصاحبه علمي سوق داده شد. در هر دو مورد با وجود ايرادات بسيار محدود هدف عمده كه جلب رضايت متقاضيان و برقراري عدالت در گزينش دانشجو بوده تا ميزان زيادي تحقق يافته است. مهمترين اهداف اين طرح از ديد كارشناسان عبارتند از: «عدالت محوري به عنوان اصلي ترين محور طرح، ايجاد وحدت رويه ميان دانشگاه ها در طراحي سوالات، معرفي منابع آزمون و مهمتر از آنها خود آزمون ورودي، كاهش هزينه هاي ناشي از تعدد آزمون ها براي دانشجويان از يك طرف و سازمان ها و ارگان هاي اجرايي از سوي ديگر و نيز جلوگيري از اتلاف منابع، ايجاد آرامش خاطر و ارتقاء بهداشت رواني دانشجويان.»
مواد امتحاني آزمون دكتري
همان طور كه معاون آموزشي وزارت علوم، دكتر نادري منش، نيز پيشتر اعلام كرده اند يكي از مواد امتحاني اين آزمون زبان عمومي در سطح آزمون هاي بين المللي، آزمون تافل كه قبلا برگزار مي شد و زبان تخصصي متناسب با هر رشته مي باشد. همچنين آزمون استعداد تحصيلي كه سوالات آن بر اساس توانايي ها و مهارت هاي ويژه هر گروه امتحاني توسط متخصصين هر رشته طراحي مي شود. علاوه بر اينها 2 يا 3 درس از دروس پايه و تخصصي دوره كارشناسي مورد آزمون قرار مي گيرد كه به اعتقاد دكتر رنجبر نشاندهنده قوت علمي و تسلط فرد بر رشته امتحاني خود بوده و از ديدگاه دكتر زاهدي بيانگر نگاه ارزشي وزارت علوم به اين مساله و كشف استعداد داوطلباني است كه مسير مشخص و منسجمي را در دوره تحصيل خود برگزيده اند.
تبعيض در مصاحبه علمي؛ آري يا خير؟
پيشتر گفتيم يكي از دلايلي كه عامل ايجاد اين طرح بوده، تصور دانشجويان مبني بر پذيرش در مقطع دكتري در دانشگاه دوره ارشد است. دكتر رنجبر در اين باره مي گويد: «اولا اينكه فرض را بر اين بگذاريم كه دانشگاه ها در گزينش دانشجو تبعيض قائل مي شوند و اساتيد با حب و بغض هاي شخصي تصميم گرفته و سليقه اي عمل مي كنند از اساس فرض نادرستي است زيرا اكثريت اساتيد ما شخصيت هاي علمي، مومن و خداترس هستند و من اين فرض را قبول ندارم. اساتيد و دانشگاهيان ما همان طور كه مقام معظم رهبري بارها در فرمايشات خود نيز به آن اشاره داشته اند انسان هاي خداترس، متخصص و متعهدي هستند. تا الان هم نگاه كنيم اين اتفاق بسيار كم افتاده است. اينكه دانشجويان گلايه مي كنند يك بحث است. اگر بنا بر آن بود كه يك كنكور متمركز برگزار شود و دانشگاه ها دخالتي در گزينش دانشجوي دكتري نداشته باشند، اين مساله قابل پذيرش نبود. چون در اكثر دانشگاه هاي معتبر دنيا هم اين طور نيست كه دانشگاه نقشي در گزينش دانشجو نداشته باشد. دوما اگر هم چنين مساله اي در پذيرش تاثيرگذار باشد، در اين روش كه سه برابر ظرفيت به دانشگاه ها براي گزينش نهايي معرفي مي شوند از بين خواهد رفت. ثالثا چه تضميني هست كه دانشجوي يك دانشگاه اگر هم اولويت اول خود را دانشگاه خودش بزند با توجه به نمره اي كه در آزمون عمومي كسب مي كند دانشگاه خودش پذيرفته شود؟
نكته ديگر اينكه طرح جامع آموزشي كشور كه براساس آمايش كلي در حال انجام است به اين مساله كمك بسيار مي كند به اين ترتيب كه وزارت علوم در افزايش ظرفيت ها و پذيرش دانشجو مي تواند حساب شده تر عمل كند. در حال حاضر فاصله اي ميان نيازهاي اجتماع به رشته هاي مختلف و پذيرش دانشجو در دانشگاه ها وجود دارد كه براساس اين طرح كم خواهد شد؛ و وزارت علوم براساس نيازها ظرفيت ها را تنظيم خواهد كرد. عمده نگاه وزارت علوم در اين طرح حذف موازي كاري ها، كاهش استرس دانشجو، از بين رفتن فاصله ميان نيازهاي علمي جامعه و ميزان پذيرش دانشجو در دانشگاههاست.»
گزينش دانشجويان قوي تر ، ثمره عملي طرح
عدم آگاهي افراد واطلاع رساني مسئولين عامل اصلي سوءبرداشتها
مهمترين خرده اي كه مخالفان اين طرح بر آن مي گيرند خدشه وارد شدن به نقش دانشگاهها و اساتيد در گزينش دانشجو است. دكتر رنجبر و دكتر زاهدي چنين تصوري را ناشي از عدم آگاهي و اطلاع كافي از طرح دانسته و معتقدند در اين طرح نقش دانشگاهها در گزينش دانشجو و طراحي سؤالات آزمون حفظ شده است و دانشگاهها مي توانند در گزينش افراد از سه برابر ظرفيتي كه براي مصاحبه به دانشگاه معرفي مي شوند مستقلانه اعمال نظر كرده و افرادي را جذب كنند كه از لحاظ علمي قويتر هستند. از سوي ديگر دكتر زاهدي شيوه برخورد با اين مخالفتها را مهم برشمرده و مي گويد: «هر تغييري يك مقاومت ذاتي دارد. تغيير روند تغيير عادت ايجاد مي كند. مسئله مهم در اين ميان مديريت مقاومتهاست. براي كم كردن مقاومتها مي بايست از يك سري مكانيسمهايي استفاده كرد. همانطور كه مقام معظم رهبري نيز در ديدار خود با هيئت دولت نهم يكي از نقاط ضعف دولت را عدم اطلاع رساني برشمردند، دولت محترم مي بايست در اجراي طرح هاي كلان كه استرس و اضطراب بيشتري به همراه دارد، با اطلاع رساني صحيح و به موقع از بروز و ريشه دواندن افكار منفي كه اولين واكنش طبيعي در مقابل عدم آگاهي است جلوگيري به عمل آورد.»
كادرسازي براي نظام، اولويت اصلي دانشگاهها
يكي ديگر از نكاتي كه بيشتر ذهن دانشجويان را به خود مشغول كرده افزايش تعداد فارغ التحصيلان تحصيلات تكميلي و عدم تناسب آن با وضعيت اشتغال است. دكتر رنجبر اجراي طرح نيمه متمركز كردن آزمون دكتري را به همراه طرح جامع آمايش آموزش عالي كشور گامي مثبت در جهت حذف اين فاصله و جهت يابي درست دانشگاهها در پذيرش دانشجو ارزيابي مي كند. دكتر زاهدي نيز علت اين مسئله را متصل نبودن بدنه دانشجويي به جامعه عنوان كرده و مي گويد: «متأسفانه بسياري از فارغ التحصيلان دانشگاههاي ما در حوزه هايي نامرتبط با رشته تحصيلي خود مشغول به كار مي شوند. برطرف كردن اين معضل تنها وظيفه وزارت علوم نيست. ساز وكارهاي ديگري هم وجود دارند كه اولا مي بايست افراد و دانشگاهها را به بدنه متصل كنند، ثانيا يك همگرايي ميان آنها ايجاد كرده و افراد را در جهت تخصص خود هدايت كنند. البته با روند كنوني آموزش عالي و حذف كنكور در مقطع كارشناسي دغدغه و هراس از پذيرفته نشدن در دانشگاه از بين خواهد رفت و رقابتهاي سازنده مبتني بر علاقه افراد به تحصيل در رشته هاي مختلف عرصه را براي اشتغال بهتر فراهم خواهد كرد. از سوي ديگر مسئولين امر موظفند با خلق فرصتهاي شغلي متناسب با رشته هاي دانشگاهي، دانشگاه را در امر كادرسازي براي نظام جمهوري اسلامي ياري كنند.»
دكتر رنجبر همچنين طرح را كارشناسي شده و بي نياز از اجراي آزمايشي مي داند ولي دكتر زاهدي مي گويد: «بهتر بود طرح را قبل از اجراي نهايي روي تعدادي نمونه بطور آزمايشي اجرا كرده و مراحل مختلف اين فرايند اجرايي را معيار سازي و ثابت كنيم. براي اين منظور مي توانيم از خود دانشجويان دوره دكتري شروع كرده و سامانه را بطور آزمايشي برگزار و در مورد نقاط قوت و ضعف آن به جمع بندي نهايي برسيم.»
توليد علم، توليد فكر و انديشه است؛ نه توليد مقاله
دكتر زاهدي دوره دكتري را معياري براي شناسايي افراد داراي دكترين عنوان مي كند و معتقد است افرادي بايد در اين دوره تحصيل كنند كه به جمع آوري وتدوين آثار گذشتگان بسنده نكرده و از خود تئوري ها و نظريات جديد ارائه كنند. دكتر زاهدي استقلال در حوزه فكر و تصميم گيري را از ويژگيهاي جامعه ايراني برمي شمارد و رمز موفقيت را در داشتن ابزار مناسب جهت ارائه اين فكر دانسته و مي گويد: «تا زمانيكه ابزار نشر انديشه در اختيار خودمان نباشد نمي توانيم انتظار داشته باشيم غربيها تفكرات ما را منتشر كنند. زيرا ما در حوزه انديشه صاحب نظريم و مي بايست به توليد فكر اكتفا نكنيم و راهي براي نشر و بروز آن بيابيم. يكي از اين شيوه ها چاپ ونشر نشريات علمي است.»
ايفاي نقش جريان سازي در دانشگاهها در گرو تشكيل كنسرسيومهاي فكري است
وي با انتقاد از اين تصور كه دانشگاه را محل توليد مقاله مي دانند؛ نه علم به شيوه اكثر دانشگاههاي معتبر دنيا در پذيرش دانشجو و انجام مصاحبه بصورت گروهي اشاره كرده، مي گويد: «اميدوارم روزي دانشگاهها در ايران بصورت گروهي كنسرسيوم هاي فكري تشكيل دهند و بجاي توليد هزاران مقاله بدون توليد علم، توليد فكر و انديشه كنند و مسائلي مطرح كرده و براي آنها پاسخ بيابند. به اين ترتيب است كه مي توان بنيادهايي بنا نهاد كه در چارچوب نظام فكري ما به كادر سازي و انسان سازي براي منافع انقلاب و نظام اسلامي بيانجامد و با ايجاد جريان هاي فكري به علم انسان ساز و نه ابزارساز دست پيدا كنيم.»

 



رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها : كرسي آزادانديشي پشتوانه فكري نظام را عيان مي كند

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با اشاره به اهميت نتايج كرسي هاي آ زادانديشي خواستار توجه بيشتر به محتواي اين جلسات شد و گفت: نتيجه كرسي هاي آزادانديشي بسيار مهمتر از تعداد آن هاست.
حجت الاسلام محمد محمديان گفت: عصر حاضر دوره مديريت انديشه هاست، از اين رو برگزاري كرسي هاي آ زادانديشي اهميت بيشتري مي يابد.
وي افزود: اهميت برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها به اين دليل است كه يكي از ويژگي هاي جوانان انديشيدن درباره موضوعات مختلف است و در دانشگاه ها و حوزه ها زمينه تأمل بيش از ديگر نهادهاست.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها خاطر نشان كرد: اگر امروز چرخه فكري در دانشگاه ها مديريت نشود ديگران از بيرون اين كشور آن را مديريت مي كنند و كرسي هاي آزادانديشي فرصتي براي مديريت فكر و انديشه در دانشگاه هاي ما است.
حجت الاسلام محمديان يادآور شد: يكي از حربه هاي دشمنان متهم كردن نظام به عدم پذيرش انديشه هاي مخالف است كه اتهام نادرستي است و البته از دشمن توقع انصاف نمي رود و برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه ها فرصت اين اتهام زني را از دشمن خواهد گرفت و نشان از تحمل نظام براي شنيدن نظرات مختلف و آمادگي پاسخگويي به آراي مخالف دارد.
به گفته وي نظام مقدس جمهوري اسلامي به واسطه پشتوانه عقلي محكمي كه دارد هيچ مشكلي در برابر انديشه هاي مخالف ندارد و قدرت پاسخگويي به نظرات مختلف را دارد و امروز ما بايد اين قدرت را با برگزاري كرسي ها به عرصه ظهور برسانيم.
حجت الاسلام محمديان تصريح كرد: دانشجويان و جوانان ما آينده سازان اين مرز و بوم هستند از اين رو هرچه با مباني مختلف فكري آشنا شوند بيشتر به نظام وفادار خواهند بود.
وي تأكيد كرد: يكي از راه هاي آشنايي جوانان با مباني فكري برگزاري كرسي هاي آزادانديشي است. ارتقاي فكري جوانان به دانشگاه ها از طريق همين كرسي هاي آزادانديشي قابل دسترسي است، همچنين تغيير فضاي سياست زده در دانشگاه ها نيز به واسطه برگزاري اين جلسات امكانپذير است.
رئيس نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها با اشاره به روحيه پرسشگري و انتقادي جوانان گفت: روحيه حق طلبي، حقيقت جويي و صفاي باطن جوانان مثلثي را تشكيل مي دهد كه بهترين شيوه براي حركت آنان به سوي ژرف انديشي است. در حقيقت كرسي هاي آزادانديشي با پاسخ دادن به اين روحيه جايگاه خود را در دانشگاه پيدا مي كنند.
حجت الاسلام محمديان مشكل برگزاري كرسي هاي آزادانديشي را در مغالطه خواند و خاطرنشان كرد: عدم بيان واقعيت ها و بزرگنمايي و كوچك نمايي برخي مسائل، سوء استفاده از صفاي دل جوانان، بهره مندي از كم اطلاعي نسل جوان و سوار شدن بر موج پرخاشگري از شيوه هاي مخالفت دشمن با نظام است كه با برگزاري كرسي هاي آزادانديشي اين دسيسه ها به راحتي خنثي مي شود.
وي اظهار كرد: گفت و گوي يك طرفه و نگاه يك جانبه به مسائل مختلف سبب مي شود يك موضوع به درستي تحليل نشود و كرسي هاي آزادانديشي با وجود آوردن فرصت برخورد چند نگاه و نظر درباره يك موضوع، جوانان را با وجوه مختلف موضوعات گوناگون آشنا مي كنند.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها با بيان اينكه كرسي هاي آزادانديشي با تريبون آزاد متفاوت است گفت: ما برگزاري كرسي هاي آزادانديشي مي خواهيم بياموزيم كه منطقي حرف بزنيم و استدلال داشته باشيم. بايد اين امر با برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در دانشگاه هاي ما نهادينه شود.
وي افزود: در تريبون آزاد حرف ها براساس مستندات و استدلال نيست. كرسي هاي آزادانديشي سبب مي شود كه دانشجويان با استدلال از كساني كه تنها به دادن شعار بسنده مي كنند خواهان استدلال براي بيان پشتوانه شعارهايشان باشند.
محمديان خواهان ارائه تعريف صحيحي از كرسي هاي آزادانديشي و ابزار و شرايط مورد نياز براي برگزاري اين جلسات شد.
وي يادآور شد: با تعريف صحيح كرسي هاي آزادانديشي اين واژه تعريف مشخصي پيدا كرده و به اصطلاح نمي سوزد. نبايد هر سخنراني را كرسي هاي آزاد انديشي بناميم زيرا كرسي هاي آزادانديشي تعريف مشخصي دارد. نگاه يك سويه در كرسي ها سبب مي شود تا اين جلسات تأثيري نداشته باشد.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها مشخص بودن هدف برگزاري يك كرسي آزادانديشي، حضور دو يا چند ديدگاه درباره يك موضوع، عدم وجود نگاه تبعيضانه به گروه مخالف و بيان اوليه درباره موضوع مورد بحث را از جمله شرايط برگزاري آزادانديشي دانست وافزود: مناظره با كرسي آزادانديشي متفاوت بوده و تعريف مشخصي دارد. شأن افراد در كرسي ها بايد حفظ شود. شعار دادن، دعواو بداخلاقي جايگاهي در كرسي هاي آزادانديشي ندارد. همچنين در اين كرسي ها نبايد از افرادي با سمت هاي مختلف كه به نظام اجحاف كرده اند حضور داشته باشند.
وي گفت: قالب كرسي هاي آزادانديشي بسيار مهم است چرا كه رشد و بالندگي كرسي ها به واسطه محتواي اين كرسي ها است. صرف اينكه بگوييم كرسي برگزار كرديم مهم نيست بلكه نتيجه كار از حساسيت بسيار بالايي برخوردار است.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها پرداختن به مباحثي همچون دين حداقلي و حداكثري، علم و دين، رسانه ها و ارتباطات، عفاف و حجاب، عرفان هاي كاذب، سبك زندگي غرب در دانشگاه ها را از جمله مهمترين مباحث كرسي هاي آزادانديشي برشمرد و بر پرداختن به اين موضوعات تأكيد كرد.
وي در مباحث سياسي، مشروعيت نظام، حدود آزادي، جنگ نرم، روابط خارجي، تعامل خارجي، تعامل با ديگر كشورها را از جمله مهمترين موارد دانست و گفت: امروز علاوه بر موضوعات سياسي، موضوعات اجتماعي نيز از حساسيت بسياري برخوردار است.
مواردي همچون اصل 44، هدفمند كردن يارانه ها، تبليغات فضاي رسانه اي و مباحث اخلاقي از جمله مسائلي است كه بايد در كرسي هاي آزادانديشي مورد توجه قرار گيرد.
حجت الاسلام محمديان تصريح كرد: نهاد نمايندگي رهبري در مقوله برگزاري كرسي هاي آزادانديشي بسترسازي را انجام مي دهد و دانشجويان با حضور فعال خود در اين عرصه مي توانند به خواسته هاي مقام معظم رهبري جامه عمل بپوشانند.
وي گفت: مجموعه هايي كه توانايي برگزاري كرسي هاي آ زادانديشي دارند وارد عمل شوند ما نيز از آنها حمايت مي كنيم. عقيده مان اين است كه حداقل 100 كرسي آزادانديشي در سراسر كشور برگزار كنيم و اولويت ما حمايت از برگزاركنندگان ا ين كرسي ها است.
محمديان يادآور شد: در طرح ضيافت انديشه 50 كرسي آزادانديشي برگزار شد و تجربه حاصل از اين كرسي ها مي تواند زمينه خوبي براي برگزاري اين جلسات باشد.
وي دفاتر نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه ها را به برگزاري كرسي هاي آزادانديشي تشويق كرد.
بايد كرسي هاي را رصد كرده، نكات مختلف را يافته و به برگزاركنندگان كرسي هاي بعدي منتقل كنيم.
حجت الاسلام محمديان خاطرنشان كرد: ارائه محصولات كرسي هاي آزادانديشي بايد به خوبي تدوين و در اختيار دانشجويان قرار داده شود. كتاب، فيلم و نشريات از جمله اين محصولات است.
وي تصريح كرد: برگزاري كرسي خوب در هر دانشگاه سبب مي شود تا موج برگزاري كرسي هاي آزادانديشي در كشور ايجاد بستر اين جلسات بيش از گذشته فراهم شود.

 



گزارشي از اكران يك فيلم مستند دانشجويي در دانشگاه شريف
يزدان تفنگ ندارد!

فتنه سال گذشته سوژه مناسبي براي كارگردانان جوان بوده تا به بررسي نكات مختلف آن بپردازند. به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجويان ايران»، فيلم «يزدان تفنگ ندارد» عنوان فيلمي است كه با حضور دانشجويان دانشگاه شريف در خصوص فتنه ساخته شده است.
آنچه در ادامه مي آيد خلاصه اي از فيلم به نقل از سايت تريبون مستضعفين است:
«من طه رضا هستم، دانشجوي دانشگاه شريف. سال 85 مدال نقره فيزيك را گرفتم و سال 86 وارد دانشگاه شدم. ورود به دانشگاه شريف براي هر كسي اتفاق بزرگي است، اما اين بزرگترين اتفاق زندگي من نيست.»
اين، اول فيلم «يزدان تفنگ ندارد» است؛ فيلمي كه طه رضا نيرهدي، محمد حسن مددي ورودي 85 صنايع و جواد نه ببخشيد، حسين شمقدري ورودي 85 متالوژي شريف درباره وقايع پس از انتخابات ساختند. اين فيلم ديروز در دانشگاه صنعتي شريف براي اولين بار اكران شد. سالن جابربن حيان دانشگاه پر شده بود و حتي روي زمين هم نشسته بودند. فيلم از جايي شروع مي شد كه طه رضا يك جوان قد بلند با موهاي ذاتا آشفته اش به محل كشته شدن ندا آقا سلطان مي رود. اهالي محل رد مي شوند و خيلي ها اصلا جواب اين دانشجوي سمج را هم نمي دهند.
دانشجوها مي خندند، نچ نچ مي كنند، حتي دست مي زنند. شايد خيلي هاشان همان ها باشند كه يك روز نوار سبز به دستشان بسته بودند، ولي با روايت هم دانشگاهي شان همراهند. «طه رضا» از پارك قيطريه تا پارك سه دختران شهر ري چرخ مي زند. با حسن عباسي، وحيد جليلي، حاضران در همايش ايرانيان مقيم خارج حرف مي زند. از جوان هاي داخل پارك مي پرسد يادتان هست ندا چه روزي كشته شد، آن روز موبايل ها آنتن مي داد؟ آن ها هم مي خندند كه نه بابا عجيب قطع بود در همين حين، حرف هاي مادر ندا در فيلم شبكه «هوم باكس» هم پخش مي شود كه من نيم ساعت يكبار به گوشي ندا زنگ مي زدم، دانشجوها دست مي زنند، مي خندند، روي صندلي جابه جا مي شوند و با بغل دستي شان پچ پچ مي كنند، دانشجوي قد بلند فيزيك شريف مشهد، تبريز و زاهدان هم مي رود حتي خامنه هم مي رود از ترك هاي به قول بعضي ها متعصب هم مي پرسد: چرا از اينكه همشهريت راي نياورده ناراحت نيستي؟ پسر لپ قرمز آذري مي گويد: «خوب نياورده ديگر، چكار كنم؟ من هم به او راي دادم ولي بقيه ندادند، رييس جمهور نشد، ناراحتي ندارد كه»!
در پارك سه دختران پيرزني با مانتو و روسري آبي، دستانش را پشتش حلقه كرده، مي گويد: «اين جا اصلا شلوغ نشد.» طه رضا داخل مسجد نرود و خودش هم شهيد شد. يزدان پسر 5 ساله اوست. كنار برادر 45 روزه اش نشسته و تعريف مي كند كه چه طور آقا دزده باباش را كشته .رفته تفنگ هم خريده ولي مي خواهد بزرگ كه شد معلم شود. يزدان تفنگ ندارد!
شب فينال جام جهاني طه رضا رفته پرديس ملت. مردم خوشحال كه 8-7 ساعت در صف بودند، بليت 10 هزار توماني هم خريدند تا فينال را در سينما ببيند. تيم ناكام، دست و پاهاي آخر را مي زند. توپ طرف دروازه مي رود، ولي گل نمي شود. داور به بازيكن كارت زرد مي دهد. طه رضا در تاريكي آخر شب كناربزرگراه راه مي رود.
فيلم تمام نشده، صداي دست زدن ممتد دانشجوها سالن را پر مي كند. «هارت لاكر» نديده اند، داستان مردم همين ايران را از قاب نگاه دوستانشان ديدند. داستان مردمي كه صدايشان را حتي از تلويزيون خودمان هم نمي شنوند. پسر لپ قرمز آذري قشنگ تر از بعضي همكلاس هاشان مسئله را حل كرده و بچه ها دست مي زنند.
روي سن مي روند. از آنها مي پرسند «چرا ندا؟» چرا دنبال قضيه كوي دانشگاه يا كهريزك نرفتيد؟»
طه رضا جواب مي دهد مي خواستيم، ولي راستش زورمان نرسيد. براي همين فيلم 12 بار دستگير شديم. بار اول كه به مادرم زنگ زدم و گفتم ما را گرفته اند، سه روز دنبالمان مي گشتند، بار دوم هم 2 روز. بار آخر مادرم گفتم حالا برايت سحري نگه دارم يا نه؟!
مي گويند فيلمشان آشفته است. فيلمسازهاي دانشگاه فني جواب مي دهند: «خب اتفاق هاي سال قبل هم آشفته بود، حقيقت واحدي بود با تحليل هاي مغشوش. همين را مي خواستيم نشان دهيم.» مي پرسند سانسور هم كرديد؟» سانسور نه! حتي گاهي دز مخالف ها را هم بالا برديم. هرچند به هر حال اين فيلم از نگاه ماست.»
از پسر معاون سينمايي وزير ارشاد مي پرسند: «رانت داشتي كه فيلم ساختي نه؟»
- نه ما هم مجوز گرفتيم. هرچند شايد اگر كسي بخواهد در مخالفت كامل با نظام، فيلم بسازد نشود. البته معتقدم بايد فضا بازتر باشد. از ما هم جايي حمايت نكرد. [آخر فيلم نوشته اند و با تشكر ويژه از تمام كساني كه به هر طريقي از ساخت اين فيلم ممانعت كردند.]
پسر شمقدري مي گويد: مي خواستيم فيلم را بفرستيم جشنواره «سينما حقيقت»، گفتند نه؛ فيلمتان سياسي است، اصلاً كشش ندارد. به اصرار بچه ها به پدرم زنگ زدم. گفت بگذار فيلمتان را ببينم. بعد زنگ زد «خب راست مي گويند كشش ندارد!» اما وحيد جليلي و ابوالقاسم طالبي كه ديدند خوششان آمد و تلاششان را كردند. البته هنوز هم معلوم نيست چه شد؟
مجري مي پرسد چرا اين سه شهر؟ چرا مثلاً اصفهان كه شلوغ شد نرفتيد؟ طه رضا جواب مي دهد: «مشهد بعد از تهران، بزرگترين شهر ايران است. تبريز هم كه شهر آقاي موسوي است. زاهدان هم براي اين رفتيم كه بعد از تهران بيشترين رأي را به موسوي دادند.اصفهان هم مي خواستيم برويم ولي پولمان نرسيد. درباره بودجه فيلم به خنده مي گويد بعضي ها (يعني خودش) تدريس خصوصي كردند تا دوستان بتوانند فيلم بسازند!»
«يزدان تفنگ ندارد» فيلم 4-3 دانشجوي فني است. برنامه امشب سينماهاي كشور هم نيست. به قول بعضي ها كشش هم ندارد! ولي دانشجوها برايش دست مي زنند جانانه! چون خودشان را در آن ديده اند؛ سبز، قرمز، آبي، طرفدار اسپانيا، برزيل بچه هاي مشهد، پارك سه دختران و حتي محله اميرآباد!

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14