(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 27  آبان 1389- شماره 19792

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
استقلال يا سلب اختيار؟!
آيت الله سيداحمد خاتمي: عملكرد مومنانه در عرصه سياسي يك نوع تكليف محوري است
جايگاه «عيد غدير» در تثبيت امامت و ولايت
آيت الله مكارم شيرازي در خطبه هاي نمازعيد قربان:
آنهايي كه مي گويند با غربي ها كنار بيائيم انسان هاي ساده انديشي هستند
تست موفقيت آميز سامانه موشكي 200S
در نامه اي به رئيس جمهور لاريجاني: مصوبه ضرايب حقوق سال 1389 مغاير قانون است
احضار سفير چين به وزارت امور خارجه
وزير دفاع آمريكا: گزينه نظامي عليه ايران تنها ايرانيان را متحدتر مي كند



استقلال يا سلب اختيار؟!

بابك اسماعيلي
مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه در تصميمي غافلگيركننده، قدرت كنترل بانك مركزي و به تبع آن، انتخاب رئيس كل بانك مركزي را از حيطه اختيارات دولت و رئيس جمهور خارج ساخت. اين مصوبه سوال برانگيز كه پيشتر در سال دوم مجلس هفتم با راي منفي اعضاي خانه ملت به كليات آن، مواجه و به فراموشي سپرده شده بود با تغيير در تركيب 5 نفره مجمع عمومي بانك مركزي، 3 عضو دولتي آن ا ز جمله رئيس جمهور را حذف و 8 عضو بخش خصوصي را به تركيب جديد اضافه كرده است.
اگرچه برخي از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي معتقدند طرح به اصطلاح استقلال بانك مركزي براي بهتر اجرايي شدن طرح تحول اقتصادي در دستور كار كميسيون اقتصادي قرار گرفته است، اما بايد گفت كه بنابه دلايلي چند، اين اقدام با خدشه دار كردن استقلال بانك مركزي در شرايط فعلي اقتصادي ايران نمي تواند به صلاح اين بانك، كشور و مردم باشد.
1-براساس مصوبه مذكور كه با پيشنهاد منتقدين دولت مطرح شد، با ايجاد تغيير در مجمع عمومي 5 نفره بانك مركزي، 3 عضو دولتي آن شامل رئيس جمهور، وزير بازرگاني و يك نفر ديگر از وزرا حذف شدند و 8 عضو بخش خصوصي شامل رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و 7 اقتصاددان، دادستان كل كشور و وزير اقتصاد و معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور، مجمع عمومي 11 نفره جديد را تشكيل مي دهند.
بدين ترتيب ساختار قدرت و تصميم گيري در بانك مركزي از اساس دچار دگرگوني شد. با اين تصميم نه تنها رياست رئيس جمهور بر مجمع عمومي بانك مركزي منتفي گرديد، بلكه عضويت وي نيز در اين مجمع لغو شد. تنها اقدام رئيس جمهور براساس مصوبه فوق تغيير يك نفر از اقتصاددانان عضو مجمع عمومي، هر دو سال يكبار و آن هم صرفا با راي اعتماد نمايندگان مجلس و تنفيذ حكم 7 ساله رئيس كل بانك مركزي انتخاب شده توسط 11 عضو مجمع است.
نخستين ايراد به اين مصوبه را بايد در اين نكته دانست كه از آنجائيكه مدت دوران رياست جمهوري 4 سال است و اعضاي مجمع عمومي بانك مركزي براساس مصوبه مجلس براي مدت 10 سال و رئيس كل نيز براي 7 سال انتخاب مي شوند و در طول اين مدت نيز تنها يكبار حق تغيير رئيس بانك مركزي وجود دارد، پس از پايان دوره رياست جمهوري چهار ساله، تكليف رئيس بانك مركزي و وزراي عضو اين مجمع عمومي چه مي شود و رئيس جمهور جديد چگونه مي تواند آنها را تغيير دهد؟! از سوي ديگر هيچ مكانيزم و شرايطي درخصوص نحوه عزل رئيس بانك مركزي در مصوبه اخير مجلس پيش بيني نشده است. اين در حالي است كه در صورتي كه رئيس كل بانك مركزي صلاحيتش را به هر دليلي از دست بدهد، معلوم نيست چه مقامي بايد وي را بركنار كند!
2-اظهارات برخي از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي پيرامون مصوبه اخير قابل تامل است. رئيس كميسيون تلفيق برنامه پنجم كه خود پيشنهاد دهنده اصلي اين مصوبه نيز بود، در جلسه عصر مجلس هنگام تصويب اين مصوبه گفت اين پيشنهاد در برگيرنده 3 مولفه شامل استقلال بانك مركزي از نظام سياسي كشور!، استقلال بانك مركزي در محافل بين المللي! و استقلال بانك مركزي در كنترل امور پولي و مالي و كنترل تورم! است. به اعتقاد اين نماينده مجلس، از آنجائيكه تاكنون خارجي ها اموال بانك مركزي را اموال دولت ايران مي دانسته اند به آن تعدي كرده و آن را تحريم مي كردند! بنابراين مي بايست موضوع استقلال بانك مركزي در محافل بين المللي به اثبات برسد! تا خارجي ها آن را مستقل از دولت ايران بدانند تا مخالفت ها با دولت ما بر سياست هاي پولي بانك مركزي سايه نياندازد. يكي ديگر از نمايندگان نيز تصويب اين مصوبه را پاسخي به تغيير سه باره رئيس كل بانك مركزي در دو دولت دكتر محمود احمدي نژاد دانست.
در پاسخ به اين سخنان متاسفانه سطحي و غيرعلمي، بايد پرسيد كه آيا رئيس بانك مركزي كه نقش محوري در سياست گذاري اقتصاد كشور دارد نبايد با سياست هاي كلان دولت و رئيس جمهوري هماهنگ باشد؟ آيا اين هماهنگي استقلال اين بانك را زير سوال مي برد؟
طبق قانون، بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران شركتي دولتي محسوب مي شود كه 100درصد سهام آن متعلق به دولت و مردم است. مجمع عمومي اين بانك نيز مجمع صاحبان سهام است و سهام بانك مركزي نه تنها در جمهوري اسلامي ايران، بلكه در تمام دنيا متعلق به دولت است و بنابراين طبيعي است كه مجمع صاحبان سهام نيز بايد كماكان دولتي باشد. در آمريكا نيز رئيس «فدرال رزرو» اين كشور توسط رئيس جمهوري آمريكا انتخاب مي شود. نكته جالبتر اينكه حتي نايب رئيس فدرال رزرو نيز در اين كشور براي يك دوره چهار ساله توسط رئيس جمهوري آمريكا انتخاب مي شود.
متاسفانه با اين مصوبه، مجمع بانك مركزي از شاكله حاكميتي خارج و به مجمعي سيال تبديل مي شود، در صورتي كه اين مجمع بايد درخصوص تقسيم سود ويژه بانك، اعمال حاكميت و عزل و نصب ها همچنان در چارچوب مجمع دولتي، باقي بماند.
3-موضوع مهم ديگري كه در اين وجيزه بايد بدان اشاره كرد توجه به اين نكته است كه تداخل سه قوه در تصميم گيري ها، همواره مسئوليت را مخدوش مي كند و در صورت بروز مشكل، مشخص نيست كه چه كسي بايد پاسخگو باشد. از سوي ديگر طبق اصول متعدد قانون اساسي جمهوري اسلامي، شخص رئيس جمهور بايد پاسخگوي مردم، مجلس و رهبري باشد، در حالي كه با تغيير بنيادين مجمع عمومي بانك مركزي ديگر نمي توان از رئيس جمهور و هيچ فرد ديگري انتظار داشت تا پاسخگوي مشكلات احتمالي باشد.
هرچند نگارنده در جايگاهي نيست كه پيرامون خلاف قانون اساسي بودن اين مصوبه اظهار نظر كند، اما به گفته بسياري از كارشناسان و صاحبنظران اين حوزه، مصوبه اخير مجلس خلاف اصول 22، 57، 60، 110، 122، 134 و 137 قانون اساسي است و علاوه بر آنكه اختيارات بالاترين مقام اجرايي كشور را محدود مي كند، مي تواند در شرايط بحران اقتصاد جهاني پيامدهاي داخلي و خارجي منفي بسياري به همراه داشته باشد و در اداره بانك مركزي و منابع آن اختلال ايجاد كند. البته جاي نگراني نيست زيرا مطمئنا شوراي محترم نگهبان در صورت مغايرت اين مصوبه با قانون اساسي - كه اينگونه نيز به نظر مي رسد - آن را رد خواهد كرد.

 



آيت الله سيداحمد خاتمي: عملكرد مومنانه در عرصه سياسي يك نوع تكليف محوري است

خطيب نمازعيد قربان بر تكليف محوري مومنانه در عرصه هاي مختلف اجتماعي و سياسي و ديگر عرصه ها تاكيد كرد.
به گزارش ايسنا آيت الله سيداحمد خاتمي صبح روز چهارشنبه پس از اقامه نماز عيد سعيد قربان در دانشگاه تهران با دعوت نمازگزاران به تقوا و حفظ حريم الهي در خطبه اول اين نماز، قرباني كردن در روز عيد قربان را مستحب دانست و اظهار كرد: در برخي روايات صحيحه تاكيد بر واجب بودن قرباني شده است، به گونه اي كه در رواياتي از قول همسر نبي اكرم(ص) ام سلمه آمده است كه ايشان مي گويد « به پيامبر عرض كردم عيد قربان مي شود و پول قرباني ندارم، مناسب است قرض و قرباني كنيم، پيغمبر نيز فرمودند حتي اگر شده قرض كن و اين قرباني را انجام بده خدا انشاءالله زمينه آن را فراهم مي كند».
وي خاطر نشان كرد: اين را گفتم تا كساني كه شنيدند آماده انجام اين سنت الهي شوند، چرا كه مي توان يك قسمت از قرباني را به همسايه ها، يك قسمت را به فقرا و بخشي را هم براي خود صرف كرد.
وي با اشاره به اينكه عيد سعيد قربان در حقيقت عيد موفقيت دو عبد صالح ذات مقدس ربوي حضرت ابراهيم و اسماعيل در امتحان بزرگ ايثار و وفاداري است، يادآور شد: در خطبه هاي عيد سعيد قربان سال گذشته عرض كردم كه مناسك حج گام به گامش ياد اين پدر و فرزند فداكار است.
خطيب نماز عيد قربان با بيان اين كه راز موفقيت اين پدر و پسر در سخت ترين امتحان الهي مشخص شد، خاطر نشان كرد: سخت ترين امتحان الهي شعار نيست چرا كه حضرت ابراهيم فرزندي كه در غربت بزرگ شده بود را پس از 10 الي 12 سال مي بيند و محبت او به دلش مي آيد، اما به او فرمان مي رسد كه بايد او را به مسلخ ببري و ذبح كني. او مي گويد چشم. به فرزند تربيت شده اش نيز مي گويد كه دستور رسيده ذبحت كنم. فرزندش مي گويد بابا آنچه دستور خداست انجام بده و خواهي ديد كه من از صابرانم.
وي افزود: سخن اين است كه در اين امتحان بزرگ الهي اين پدر و پسر موفق شدند و راز اين توفيق تنها يك كلمه است، تسليم در برابر ذات مقدس ربوي. حضرت اسماعيل به محتواي تكليف نمي نگرد بلكه به تكليف توجه دارد؛ چرا كه اين دستور خداوند است. زيربناي اين تصميم يك انتخاب كاملاً آگاهانه است خدايي كه خالق هستي و انسان است و او و نيازهايش را مي شناسد و به او مهر مي ورزد و نسخه سعادت انسان را مي نويسد و از طريق انبيا آن را ابلاغ مي كند بر انجام اين تكليف دستور داده است، پس تسليم در برابر خدا بودن روح دين است و تدين با همين تفسير مي شود.
خاتمي ادامه داد: حضرت علي(ع) مي فرمايد به گونه اي اسلام را برايتان تفسير مي كنم كه كسي قبل و بعد من اين گونه آن را تفسير نكرده باشد؛ چرا كه اسلام تسليم بودن در برابر ذات مقدس ربوي است.
وي خاطر نشان كرد: بخش عظيمي از تسليم تكليف محوري و انجام وظيفه است و مهم انجام آن چيزي است كه خدا مي خواهد.
خطيب نمازعيد قربان با اشاره به اينكه تكليف محوري عرصه هاي مختلفي دارد، اظهار كرد: تكليف محوري در عرصه فردي اين است كه انسان واجبات خدا را به جاي آورد و محرمات را ترك كند. به تعبير عارفان سالك هيچ راهي براي قرب به خداوند درست تر از اين نيست و سير و سلوك و عرفان از اينجا مي گذرد.
تكليف محوري در تمامي عرصه ها
وي همچنين با بيان اينكه تكليف محوري در عرصه هاي اجتماعي و سياسي هم بايد خود را به نمايش بگذارد بر تكليف محوري به خصوص در عرصه سياسي تاكيد و خاطر نشان كرد: در عرصه سياسي عملكرد مومنانه يك نوع تكليف محوري است يعني انسان با آيين نامه دين پيش برود؛ سياست علوي، سياست ديني است. صراحت، صداقت، وفاداري عمل به قول و تحصيل رضايت عمومي از اين جمله اند.
خطيب نماز عيد سعيد قربان ادامه داد: نقطه مقابل اين موارد دروغ، خلف قول، رعايت نكردن حق مردم است و اين چيزي نيست كه در قاموس يك مومن در عرصه سياسي بگنجد، عملكرد دين مدارانه از حوزه صدق بيرون نمي رود و آن را فداي سياست نمي كند.
دروغ، تهمت و افترا
در سياست از ناحيه هر كسي كه باشد گناه است
وي با تاكيد بر اينكه دروغ، تهمت و افترا در سياست از ناحيه هر كسي كه باشد گناه است، تصريح كرد: عجيب است كساني فرياد و اخلاقشان بلند است، ولي دروغ و تهمت به نظامي مي بندند كه جان مردم است و حاصل خون بيش از 200 هزار شهيد مي باشد. اينها با بيانيه و سخنانشان با نظام مقابله مي كنند. اين در حالي است كه دروغ و تهمت در سياست به خصوص به نظام سياسي از ناحيه هر كسي بد است.
خاتمي با بيان اينكه آنچه تكليف محوري است سرمايه صبر مي خواهد و نمي شود بدون هزينه كردن دين را نگه داشت گفت: اگر كسي حاضر نشود براي دينش هزينه كند چيزي باقي نمي ماند گاهي اين هزينه گذشتن از رفاه، شهوت، غضب، آبرو و گاهي گذشتن از مال و جان است همانند حضرت اسماعيل(ع).
امام جمعه موقت تهران يادآور شد: بدون پرداختن هزينه دين مداري ممكن نيست و نمي توان آن را به دست آورد.
وي با اشاره به اينكه آن كس كه تكليف محور است در قاموسش شكست نيست، افزود: در شخص تكليف محور اي كاش، ملالت و افسردگي نيست. فرد تكليف محور در هر صورت خود را پيروز مي داند چرا كه به تكليفش عمل كرده است، لذا در رابطه با امام حسين(ع) داريم كه هر چه به شهادت نزديك تر مي شد چهره مبارك شان شادتر مي شد.
خاتمي ادامه داد: تكليف مداري به معناي عمل فله اي نيست. بعضي فكر مي كنند اگر ديمي و بي برنامه عمل كنند در واقع به تكليف شان عمل كرده اند بلكه اين گونه نيست بايد همانند سيدالشهدا(ع) عمل كنيم كه خواست پيامش به جهانيان برسد و از همه جا دست كشيد و به مكه آمد تا نهضتش را به زائران و مجاوران خانه خدا برساند. سيدالشهدا تكليف محور بود اما مهندسي اش بسيار دقيق بود كه بخشي از پيام شان را با ارسال نامه به شهرهاي مختلف رساندند و بر حكومت ديني تاكيد داشتند و بخشي از پيامشان را نيز اسيران كربلا كه در واقع آزادگان جهان بشريت بودند به دنيا رساندند و بخش ديگري از اين پيام را سربريده آن حضرت به همگان رساند.
وي تاكيد كرد: اسماعيل(ع) درس تكليف مداري را به همگان آموخت و عيد قربان روز تجليل از ابراهيم خليل الرحمان و اين فرزند فداكار است.
وي در ادامه با اشاره به فرا رسيدن روز عيد غدير خم خاطر نشان كرد: به تعبير وجود مقدس پيامبر اسلام(ص) اين عيد از برترين اعياد امت اسلامي است كه در بين چهار حادثه اي كه در تاريخ اسلام اتفاق افتاده و مي افتد سرنوشت بشريت نيز با اين عيد گره خورده است.
خاتمي يادآور شد: اولين حادثه كه در تاريخ اسلام اتفاق افتاده بعثت پيامبراكرم(ص) است كه خداوند فرمود در اين روز نعمت بزرگي به امت داديم و وجود مقدس پيامبر(ص) را مبعوث كرديم در واقع بشريت با بعثت معنا يافت و حادثه دوم حادثه غدير خم بود كه متمم بعثت است و به تعبير عرفا روح و جان بعثت است به همين دليل وقتي علي(ع) به امامت منصوب شدند آيه نازل شد.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: حادثه سوم حادثه عاشورا است كه اگر نبود نه از بعثت خبري بود و نه از غدير خم كه به تعبير بزرگان اسلام با بعثت به وجود آمد و به بركت عاشورا تداوم يافت.
خاتمي با بيان اينكه حادثه چهارم كه متمم سه حادثه گذشته است مهدويت و ظهور اميد انبياء و اوصيا حضرت بقيه الله الاعظم است گفت: از ملت مومن و ولايي ايران مي خواهم باشكوه به استقبال عيد بزرگ غدير خم بروند همان گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند عيد غدير يكي از عظيم ترين اعياد اسلامي است. لذا خوبان امت و وفاداران به اهل بيت(ع) به همان اندازه كه در سوگ آل الله سنگ تمام مي گذارند بيش از آن در اين عيد سنگ تمام بگذارند. معناي عيد غدير اين است كه كشور بايد به سمت شادي مقدس برود.
خطيب موقت نمازجمعه تهران همچنين با اشاره به پيام مقام معظم رهبري به كنگره عظيم حج تصريح كرد: از نكات مهم اين پيام كه فرمودند به بركت پيروزي انقلاب دو پديده در جهان شكل گرفت اول شروع موج بيداري اسلامي و خيزش اسلامي است كه امان دشمن را بريده است و دوم شكستن ابهت ابرقدرتي، ابرقدرت ها است.
خاتمي خاطر نشان كرد: نسل دوم و سوم انقلاب بدانند قبل از انقلاب خبري از اين مسائل نبود اما امروز دين به حدي جان گرفته كه امان دشمن را گرفته است و اين به بركت خون شهدا و فداكاري شماست.
وي ادامه داد: قبل از انقلاب دو تز بر جهان حكومت مي كرد يكي حزب كمونيست و ماركسيست بود و تز دوم ليبرال دموكراسي بود كه انقلاب اسلامي آبروي آنها را برد و امروز آمريكا در باتلاق افغانستان و عراق گير كرده است و به شدت مورد نفرت مردم عراق است كه مردم عراق براي خروج اشغالگران لحظه شماري مي كنند.
سيداحمد خاتمي در ادامه خطبه هاي نماز عيدسعيد قربان با تبريك به مردم عراق در شكل گيري دولت جديد پس از هشت ماه بلاتكليفي يادآور شد: پس از هشت ماه بلاتكليفي در عرصه مديريت كلان اين كشور با همدلي مردم و نخبگان عراق دولت شكل گرفت كه اميدواريم شاهد موفقيت روزافزون اين دولت براي مردم عراق باشيم چرا كه از ناامني عراق، آمريكا و اشغالگران بهره مي برند و برخي از كشورهاي منطقه منافع نامشروع شان را بر منافع ملت عراق ترجيح مي دهند.
وي خاطر نشان كرد: روزي پشت پرده مسائل افشا مي شود كه چه كشورهايي به نام اسلامي در حادثه 22 روزه لبنان و در محاصره غزه و ناامن كردن كشور اسلامي پشت سر صهيونيست ها ايستادند و به آنها كمك كردند.

 



جايگاه «عيد غدير» در تثبيت امامت و ولايت

براي همه مسلمانها عيد ديگري به نام «عيد غدير» هست؛ منتها برخي قدر اين عيد را نمي دانند، و آن برادران اهل سنت اگر معناي غدير و عيد غدير و خطبه غدير را مي دانستند، بيش از اين موفق بودند. شما اين خطبه غديريه را كه مرحوم طبرسي در احتجاج نقل كرده است، لازم نيست متواتر باشد؛ ايشان، اين بزرگوار اين سند براي او معتبر هست. اين خطبه تقريبا در حد يك جزء قرآن كريم است. وقتي وجود مبارك پيامبر اين خطبه را مي خواند، آنگاه خطبه خواندن را به اهل بيت ياد مي دهد. تقريبا يك جزء قرآن را وجود مبارك حضرت انشاء كرده است؛ در جريان توحيد، در جريان معاد، جريان نبوت، جريان رسالت، جريان ولايت، جريان امامت تا ظهور مبارك حضرت ولي عصر، تنها سخن از علي بن ابيطالب(ع) نيست؟ مكرر در مكرر خطبه غديريه نام مبارك امام زمان مطرح است. مردم! امام زمان مي آيد؛ مردم! مهدي ما مي آيد. مردم! مهدي ما را قبول كنيد. غدير، غدير مهدي است؛ غدير، غدير علي است؛ غدير، غدير اين خاندان است.
ضرورت نگاه عميق درسي و پژوهشي به «خطبه غديريه»
اين خطبه اي كه مرحوم طبرسي نقل كرد، اين را خودتان ...؛ اين فضلا و اين اساتيد حالا يا درس تعطيلي، يا درس تحصيلي؛ يك ماهي را روي اين خطبه درس بگوئيد، مباحثه كنيد. اينها از اين رسائل و مكاسب هم علمي تر است، هم ثوابش بيشتر است. اينچنين نيست كه اين ثواب كمتر باشد، يا سوادش كمتر باشد كه! فهميدن رسائل خيلي سخت نيست، فهميدن و حل كردن مرجع ضمير كفايه خيلي سهل است؛ فهميدن اينها ملائي مي خواهد و سواد مي خواهد!! چه جور اصرار دارد پيغمبر(ص) كه «في علي نزلت: و العصر. ان الانسان لفي خسر. اين عصاره خلقت است، اين عصاره آدميت است، اين عصاره نبوت و ولايت است؛ (علي) يعني «عصر»! تنها زمان مطرح نيست. سواد بخواهي، اينجاست؛ ثواب بخواهي، اينجاست؛ ملائي بخواهي، اينجاست. چرا آخر اينها از درس هاي حوزوي ما بيرون است؟! چرا اينها بيرون است؟ اينها در اصول اعتقادات ماست. اصرار پشت سر هم؛ مهدي مال ماست، مهدي مال ماست!! مهدي مال ماست، مهدي مال ماست!! در همين خطبه غدير. وجود مبارك حضرت اصرار دارد كه اين امامت را، اين ولايت را تبيين كند. شما نگفتيد، آن احمدكاتب سر در مي آورد؛ يا در نص، يا در نصب، يا در عصمت، يا در علم غيب پشت سر هم اين ويروس را منتقل مي كند.
خطر پذيرش شبهه هاي اعتقادي و كلامي
در دلهاي خالي جوانان حوزوي و دانشگاهي
دلهاي جوانهاي حوزه و دانشگاه كه خالي باشد، خب اين شبهه را مي پذيرد! اين بيان نوراني علي بن ابيطالب(ع) است؛ در همان نامه اي كه براي فرزندش نوشت، فرمود: قلب جوان مثل زمين خالي است، هر كه اين زمين خالي را آباد كرد، مال اوست؛ كالارض الخاليه، كل ما القي فيها قبلته. قلوب جوانها و نوجوانها؛ وقتي گفتند جوانها و نوجوانها، منظور اين دبستاني و دبيرستاني نيست! اين طلبه رسائل خوان، اين طلبه مكاسب خوان قلبش خالي از اين معارف است!! شما نگفتيد، ديگري شبهه بازخواني مفهوم امامت را مطرح مي كند، او را گرفتار مي كند. شبهه يك ويروس است؛ وقتي آمد، مي گويد: من آمدم، بيرون نمي روم! تا ديو چو بيرون رود، فرشته درآيد. ما بايد دو تا كار بكنيم؛ يا نگذاريم ديو اينجا منزل بكند، يا اگر گذاشتيم، اين ديو را بيرون بكنيم. شبهه يك ويروس است!
وجود مبارك حضرت امير در آن نامه اي كه فرمود: قلب الحدث كالارض الخاليه، كل ما القي فيها قبلته؛ اين قلوب قبلته، اين است! اين دو بيان وقتي با بيان نوراني رسول گرامي(ص) ضميمه بشود، خطر ديگري را به ما گوشزد مي كند. در آن بيان فرمود: من احيا ارضا ميته فهي له؛ هركس زمين مرده را زنده بكند، مال اوست؛ هر كس زمينه مرده را زنده بكند، مال اوست. زمين مرده را اگركسي زنده كرد، مي شود با فشار ازش گرفت؛ اما زمينه مرده را اگر زنده كرد، مگر مي شود با فشار از او گرفت؟! اگر شما اين جريان امامت را، ولايت را، نص را، نصب را، عصمت را، علم غيب را، اين عناصر 4 گانه را عالمانه و محققانه تبيين نكرديد، آن شبهه بازخواني مفهوم امامت جايش را مي گيرد.
تفسير پربركت «الميزان»، از بين برنده شبهات تفاسير اهل سنت
در حوزه هاي علميه
خدا غريق رحمت كند علامه طباطبائي را! اين آمده، مردافكن اين خلأ را پر كرده. همه به كتاب خدا، قرآن خدا خب علاقمند بوديم و هستيم. وقتي تفسير نباشد، يا في ظلال باشد و يا المنار، آن روز فضلاي حوزه دست به كتاب تفسيري مي زدند، تفسيري كه بتواند شبهات روز را مطرح كند، حرف روز را بزند، به روز باشد، كارآمد باشد، همين في ضلال بود و همين المنار. اينها بچه شيعه اند، مسلمانند، متدينند، اهل بيتي اند، اما نمي دادند به اينكه اين كتاب يك سم مستوري دارد كه!! بيش از 02معجزه در سوره مباركه بقره هست، زيرا همه المنار آب بسته! آن تفكر مستور وهابيت خودش را نشان مي دهد، اينها هم بچه هاي شيعه، اهل بيتي، اهل ولايت، بي خبر 01سال، 21سال، 51 سال با اين كتابها مأنوس بودند. آن تيرگي شعور خواه و ناخواه خودش را نشان داد، دفعتاً ديديم در حوزه زمزمه اين است كه (معاذ الله) حسين بن علي نمي دانست كربلا چه خبر است، علم غيب ندانست، و اينها مي شود!! اين را كسي تعمد كه نداشت، بعداً تعمد پيدا شد. آدم وقتي دستش به علوم اهل بيت كوتاه باشد، به كتاب هاي ديگر مراجعه مي كند، آن خواه و ناخواه آدم را مسموم مي كند. بعد كه انسان صاحب نظر شد، مجتهد شد، حالا آن مانعي ندارد اول به آن كتاب مراجعه كند.
اين في ضلال آمد در حوزه، المنار آمد در حوزه، سمپاشي شده، علامه طباطبائي قيام كرد. الميزان آمد، سينه سپر كرد، في ضلال زده كنار، المنار زده كنار، معجزه و نص و نصب و علم غيب و عصمت و... تثبيت كرد. يك وقتي به ايشان عرض كردم، شما اينكه مي گوئيد (قيل)، كي است؟ فرمود: المنار. گفتم: خب ، بگو. فرمود: اگر من بگويم المنار، كسي نمي خواند الميزان را! آن روز اينجور بود. بعدها كه جلد پنجم الميزان چاپ شد، و دارالتقريب مصر تقرير زد، كم كم الميزان جا گرفته. اين كار علامه طباطبائي بود، حوزه را نجات داد، جوانها را نجات داد، ولايت را گردگيري كرد و غبارروبي كرد، امامت را... .
قيام علمي علامه طباطبايي (ره) و علامه رفيعي(ره)
در تثبيت «علم غيب» امام معصوم(ع)
آن روز وقتي جريان علم غيب سيدالشهداء(ع) پيش آمد، جزء مهم ترين حوادث واقعه بود، امّا الحواد ث الواق ع ه (61). اين دو حكيم الهي قيام كردند، مرحوم علامه رفيعي قيام كرد، مرحوم علامه طباطبائي قيام كرد، فتوا دادند حسين بن علي عالم غيب بود. ولايت را، امامت را اينها حفظ كردند. با اعتراض روي منبرها وقتي سند علمي نباشد كه حل نمي شود! هميشه توده مردم را خواص مي گردانند، خواص را اخص اداره مي كنند. يك پشتوانه علمي بايد باشد تا سخنران بتواند روي منبرها سخنراني بكند، يك نويسنده بتواند مقاله بنويسد! شما اگر جواهر نداشته باشيد كه مسئله نمي توانيد بگوئيد! اگر مكاسب نداشته باشيد كه نمي توانيد مقاله بنويسيد! اينها ذخائرند، اينها پشتوانه اند.
اين خطبه غديريه كه مرحوم طبرسي نقل كرد، ديگران نقل كردند، در حد يك جزء قرآن است، نظير روايات لا تنقص(71) و اينها كه يقيناً هست! اينها را تدريس كنيد، اينها را مباحثه كنيد. چه اصراري وجود مبارك پيامبر(ص) راجع به اهل بيت دارد! فرمود: نور از من است و به علي بن ابيطالب مي رسد و 11 فرزندان من. تنها سخن از علي نيست! اگر در قرآن كريم آمده است: بل غ ما انز ل ال يك(81)، تنها درباره علي نيست! درباره ولايت است، يعني اين 31 معصوم(ع)...
درجات ارزش «تبليغات»، «تعليمات» و «تحقيقات» درباره عيد غدير خم
تقسيم كردن شكلات و اينها جزء (تبليغات) است، كار بسيار خوبي است. بالاتر از تبليغات، ثوابش بيشتر از تبليغات است، بركاتش بيشتر از تبليغات است، آن «تعليمات» است. بالاتر از تعليمات كه ثوابش بالاتر از تعليم است، اجرش بالاتر از تعليم است، آن «تحقيقات» است. كاري كه اميني كرده (رضوان الله عليه)، (تحقيق) است؛ كاري كه مقاله نويسان ديگر و سخنرانان مي كنند، (تعليم) است؛ كاري كه چراغاني مي كنند و تقسيم مي كنند و جايزه مي دهند و سكه پخش مي كنند، (تبليغ) است. آن اطعام ها يك ثواب دارد، آن تدريس ها يك ثواب دارد، اين تحقيق ها ثواب ديگري دارد!
تعيين علوم لازم براي فراگيري انسان توسط رسول اكرم(ص)
هم شوراي مديريت بايد برنامه ريزي اش...؛ يك وقتي به عرضتان رسيد: اين پيغمبر(ص) كه فرمود: اطلبواالعلم ولو بالصين (91)، فرمود: طلب العلم فريضه (02)؛ گفته چي بخوانيد يا نگفته؟ همين گفت درس بخوانيد، گفت عالم بشويد؛ يا گفته چي بخوانيد؟! هم گفت: درس بخوانيد، هم گفته چي بخوانيد. هم گفته (آيه محكمه) بخوانيد، و (سنت قائمه) بخوانيد، و (فريضه عادله) (12). اينكه هر 3 كه فقه و اصول نيست! يكي اش فقه و اصول است، يكي اش اخلاق است و حقوق، يكي اش هم حكمت است و كلام، تفسير. آيه محكمه بخوانيد؛ كلام بخوانيد، حكمت بخوانيد، تفسير بخوانيد. سنت قائمه بخوانيد، فريضه عادله بخوانيد.
اين ايام ولايت بگذاريد طوري باشد كه شبهات به عنوان ويروس راه پيدا نكند. اگر گفتند: نوجوانهاي ما، جوانهاي ما در معرض خطرند، شما دبيرستاني را نگاه نكنيد و اعتياد را! همين ها خداي ناكرده، همين رسائل خوان، همين مكاسب خوان جزو جوانهاي ما هستند كه شبهه امامت و ولايت ممكن است خداي ناكرده ذهن خالي او را آلوده كند؛ من احيا ارضا ميته فهي له...
بيانات حضرت آيت الله العظمي جوادي آملي (دام ظله العالي) در خطبه هاي نماز عيد سعيد قربان- قم؛ حرم مطهر، 10/01/5831
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(21) الاحتجاج، ج1، ص 55 (31)-بحارالانوار، ج 73، ص132 (41)-نهج البلاغه، نامه13
(51) الكافي، ج5، ص 280 (61)وسايل الشيعه، ج72، ص140 (71) همان، ج1، ص542
(81) مائده-76 (91) وسايل الشيعه، ج72، ص72 (02) الكافي، ج1، ص03 (12) همان، ج1، ص23

 



آيت الله مكارم شيرازي در خطبه هاي نمازعيد قربان:
آنهايي كه مي گويند با غربي ها كنار بيائيم انسان هاي ساده انديشي هستند

يكي از مراجع تقليد با اشاره به تشكيل حكومت در كشور عراق گفت: امروز استكبار جهاني از استقلال يافتن كشورهاي منطقه كه الهام گرفته از جمهوري اسلامي ايران است، ناراحت و نگران هست.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت الله ناصر مكارم شيرازي صبح چهارشنبه در خطبه هاي نماز عيد قربان در شبستان امام خميني(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، با اشاره به يكي از احاديث امام علي(ع) در مورد گناه، اظهار داشت: همانطور كه اميرالمؤمنين(ع) فرمودند هر روزي كه انسان گناه انجام ندهد عيد است و بايد سعي كنيم تمام روزهاي ما عيد بوده و كلمات معصومين(ع) براي تمام عمر انسان كافي است.
آيت الله مكارم شيرازي اظهار داشت: دعواي ما با غربي هاي مستكبر بر سر انرژي صلح آميز هسته اي و يا حقوق بشر نيست و خود آنها هم مي دانند كه همه اين ها بهانه است.
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي سدي مستحكم در برابر منافع نامشروع غربي ها در منطقه است، اظهار داشت: غربي ها سال ها در خاورميانه خورده و برده اند، اما جمهوري اسلامي با آمدنش گفت: كه نه غربي و نه شرقي و امروز اين شعار به كشورهاي همسايه هم سرايت كرده است.
استاد حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: لبنان كه روزي محل استقرار استكبار بود شاخ اسرائيل و استكبار را شكست و غربي ها از اين ناراحت و نگران هستند.
وي با تأكيد بر اينكه استكبار غربي ها به معناي تسليم ديگران در برابر زياده خواهي هاي آنان است، اظهار داشت: تا تسليم غربي ها نشويم، آنها دست بردار نيستند و هر روز بهانه اي درست مي كنند.
آيت الله مكارم شيرازي افزود: اينكه بعضي مي گويند با غربي ها در مورد انرژي هسته اي كنار بياييم، انسان هاي ساده انديشي هستند.
وي با اشاره به تشكيل دولت در عراق، گفت: بالاخره اكثريت شيعيان توانستند نقش خود را داشته و اهل سنت هم نقش خود را حفظ كنند، اما ايادي استكبار نتوانستند در اين حكومت نقش مهمي داشته باشند و اينها هم الهام گرفته از جمهوري اسلامي است.
اين مرجع تقليد با بيان اينكه منطقه در حال استقلال يافتن است، گفت: اين استقلال براي آنها قابل قبول نيست و بقيه حرف هاي آنها بهانه است.
وي تصريح كرد: اگر قلب ما صاف بوده و باهم متحد باشيم و اغراض شخصي را كنار بگذاريم احدي از دشمنان نمي توانند مزاحمتي براي جامعه ما ايجاد كنند.
آيت الله مكارم شيرازي خطاب به مسئولان كشور گفت: مردم در حال حاضر از دو چيز ناراحت هستند، نخستين موضوع مسايل فرهنگي و مفاسد است كه وضع بدي را به وجود آورده، دين و ايمان جوانان را تهديد مي كند و طلاق هم در كنار اين مسئله زياد شده است. استاد حوزه علميه قم با تأكيد بر اينكه مسائل اقتصادي و گراني براي مردم دردسر ايجاد كرده است، افزود: كالاهايي كه كنترل نهادهاي نظارتي بر آنها كمتر است امروز فشار را بر روي مردم افزايش داده است. وي با تأكيد بر اينكه طبقات ضعيف جامعه با مشكل روبه رو شده اند، اظهار داشت: مسئولان بايد اين مسائل را حل كنند، در اين صورت مردم در كنار آنها و همراهشان خواهند بود.

 



در دومين روز از رزمايش مدافعان آسمان ولايت صورت گرفت
تست موفقيت آميز سامانه موشكي 200S

معاون هماهنگ كننده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء از تست موفقيت آميز سامانه موشكي 200S خبر داد.
سردار محمدحسن منصوريان معاون هماهنگ كننده قرارگاه پدافندهوايي خاتم الانبياء(ص) در دومين روز برگزاري رزمايش مدافعان آسمان ولايت3 در جمع خبرنگاران، درخصوص نقش پدافندهوايي در ايجاد امنيت ملي گفت: امروزه حملات هوايي در شرايطي كه كشورهاي داراي تكنولوژي و قدرت برتر در حداقل زمان ممكن عكس العمل نشان بدهند و با استفاده از قدرت هوايي اراده خود را به طرف مقابل نشان دهند، لذا تاثير پدافند هوايي در جنگ هاي نوين نقش بي نظير و بي بديلي است.
وي با اشاره به اينكه وظيفه ايستادگي در مقابل تهاجمات هوايي برعهده پدافند هوايي قرار دارد، تصريح كرد: پدافند هوايي بايد بتواند قدرت هوايي دشمن را كاهش دهد.
منصوريان درخصوص تجهيزات پدافندهوايي كشور هم گفت: عمده تجهيزات پدافند هوايي امروزه در معرض بهينه سازي متخصصان كشور قرار گرفته است و بايد امروزه به بومي سازي تجهيزات بيشتر توجه كنيم زيرا اتكا به كشورهايي كه تجهيزات پدافند را مي فروشند، در زمان جنگ كار درستي نيست و تدبير فرمانده معظم كل قوا اين بوده كه همه تجهيزات بومي شود و البته خوشبختانه در بخش هايي نيز به خودكفايي كامل رسيده ايم.
معاون هماهنگ كننده قرارگاه پدافندهوايي خاتم الانبياء(ص) با اشاره به دستاوردهاي جديد پدافندهوايي تصريح كرد: پدافند هوايي كشور به تجهيزاتي دست يافته كه قادر خواهند بود در صحنه هاي تهديد هوايي مداومت و ماندگاري خود را حفظ كنند.
منصوريان با تقسيم بندي تهديدات به سه نوع برد كوتاه، برد متوسط و برد بلند گفت: بيشترين تلاش ما در بخش تهديدات برد متوسط صورت مي گيرد و در بحث تهديدات برد بلند كه سهم بسيار كمتري نسبت به برد متوسط و برد كوتاه دارد، كارهاي بزرگي با استفاده از مراكز علمي و صنايع داخلي انجام شده است.
وي همچنين گفت: سامانه موشكي 200S توسط متخصصان داخلي بهينه شده و اخيراً نيز اين سامانه با موفقيت مورد تست و ارزيابي قرار گرفت.
عمليات رهگيري
6 هواپيماي ناشناس
امير حميد ارژنگي سخنگوي رزمايش مدافعان آسمان ولايت3 هم با حضور در جمع خبرنگاران، بيشترين تمركز روز دوم رزمايش را بر روي سامانه هاي ديده باني مستقر در سراسر كشور عنوان كرد و افزود: هزاران نفر به عنوان ديده بان در سراسر كشور در 7 هزار كيلومتر مرزهايمان تا نقطه مركزي كشور مستقر شده اند كه اين ديده بان ها از سيستم هاي مخابراتي پيشرفته براي انتقال اطلاعات به مراكز فرماندهي و كنترل استفاده مي كنند.
ارژنگي با اشاره به سامانه هاي پيشرفته مخابراتي پدافند هوايي گفت: در اين رزمايش سامانه هاي پيشرفته مخابراتي باقابليت انتقال صوت و ديتا و مقابله باجمينگ در اختيار ديده بان ها قرار گرفته تا اطلاعات را در كوتاه ترين زمان ممكن به مراكز فرماندهي و كنترل جهت پردازش، تصميم گيري، تلفيق و تطبيق با اطلاعات راداري و اطلاعاتي كه از سامانه هاي سيگنالي دريافت مي شود، ارسال كنند.
سخنگوي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 در ادامه در خصوص گزارش روز گذشته رزمايش در مباحث ديده باني خاطرنشان كرد: تعداد كل مسيرهاي كشف شده توسط رادارهاي پدافند هوايي بيش از 2 هزار و 57 مورد، كل مسيرهاي ناشناس رصد شده خارج از مرز 231 مورد و 6 مورد هم گزارش از ورود هواپيماهاي ناشناس در داخل كشور بوده كه در هر 6 مورد اقدام به بلند كردن هواپيما صورت گرفت و عمليات رهگيري انجام شد.
ارژنگي در ادامه در خصوص اقدامات مقابله باهواپيماهاي ناشناسي كه وارد كشور شده اند، گفت:در اين 6 مورد هم از هواپيماهاي رهگير استفاده شد و هم سامانه هاي توپخانه عملياتي شده است و اهداف را شناسايي و رصد كرده است و هشدارهاي لازم را دادند.
وي در ادامه در خصوص گزارش هاي ديده بان ها اظهار داشت: گزارش مجموعه ديده بان پدافند كه مكمل سامانه راداري و مكمل شبكه هاي الكترونيكي هستند، 3 هزار و 452 مورد بوده كه مورد بهره برداري و تلفيق قرار گرفته است.
ارژنگي تصريح كرد: گزارشاتي كه از سايت هاي اطلاعات شناسايي و يا هواپيماهاي پرنده در اين رزمايش صورت گرفته، بالغ بر 306 مورد بوده كه عمليات جنگ الكترونيك و خنثي سازي در اقصي نقاط كشور در خصوص آنها صورت گرفته است.
سخنگوي رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 همچنين با بيان اينكه اين سامانه هاي مخابراتي مورد استفاده ديده بان ها عموماً بومي و ساخت داخل كشور هستند، اظهار داشت: اين سامانه هاي پيشرفته مخابراتي مجهز به سيستم هاي رمز كننده است و در واقع از لايه هاي مختلف ارتباطي و سرويس هاي مختلفي كه فراهم شده، بهره مي گيرند تا در مقابل جنگ الكترونيك، پايدار و مداومت عملياتي داشته باشند.
وي در ادامه سخنانش تصريح كرد: اين سيستم هاي ديده باني جديد داراي خاصيت بهره برداري از سامانه هاي الكترواپتيك هستند تا بتوانند هم شي پرنده را رؤيت كنند و هم گزارش وضعيت بدهند. اين سامانه ها به گونه اي طراحي شده كه هم كار ديده بان را راحت مي كند و هم با جنگ الكترونيك مقابله مي كنند.
توانايي مقابله ديده بان ها
با حملات كروز
سرهنگ علي اصغر جمالي فرمانده ديده باني قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) نيز در حاشيه رزمايش مدافعان آسمان ولايت 3 درجمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر ما ديده بان هاي خود را در سراسر كشور به تجهيزات مدرني مجهز كرده ايم كه قادرند به محض مشاهده هر گونه شي پرنده مشاهدات خود را به مركز فرماندهي و كنترل به صورت صوت و يا ديتا ارسال كنند.
وي افزود: مركز ديده باني كشور به تجهيزات الكترونيك و الكترواپتيك ساخت داخل مجهز است و اين تجهيزات مي تواند به محض رؤيت هر شي پرنده به صورت خودكار مشاهدات را به شبكه يكپارچه پدافند اعلام كنند و در اين خصوص ما داراي لايه هاي پيشرفت اطلاعاتي هستيم كه قادر به مقابله با هرگونه اخطار هستند.
جمالي در ادامه با اشاره به وجود ديده بان هاي سيار مسلح در شبكه ديده باني يكپارچه كشور، اظهار داشت: اين ديده بان ها در كليه معابر و دهليزهاي ورودي كشور از مرز به عمق مستقر شده اند و به صورت كاملاً مستقل عمل مي كنند.
فرمانده ديده باني قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء(ص) همچنين گفت: اين ديده بان ها در صورت مشاهده پرنده هاي متخاصم و موشك هاي كروز قادر به اقدام عملياتي براي مقابله با آنها هستند.
جمالي در ادامه تصريح كرد: ديده بان هاي سيار مسلح در محل هايي مستقر هستند كه شايد هيچ انساني قادر به عبور از آنجا نباشد و اين محل ها منطقه هاي كويري و صعب العبوري هستند.
وي بابيان اينكه براساس جغرافياي كشور و محيط هاي كوهستاني و كويري ديده بان ها از مرز به عمق چيده شده اند، تصريح كرد: ديده بان ها هم پوشاني بسيار خوبي با هم دارند و علاوه بر ديده بان هاي قرارگاه، از نيروهاي بسيج، سپاه، نيروي انتظامي و ارتش نيز در زمينه ديده باني استفاده مي كنيم.
جمالي در پايان خاطرنشان كرد: ديده باني به عنوان سدي نفوذناپذير در مقابل تجاوز هرگونه شيء پرنده اعم از موشك هاي كروز و هواپيماهاي بدون سرنشين انجام وظيفه مي كند.
ابراز نگراني محافل صهيونيستي از برگزاري رزمايش
محافل صهيونيستي در تل آويو نيز در خصوص برگزاري رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت 3 در ايران به شدت ابراز نگراني كردند.
روزنامه صهيونيستي «معاريو» در خبري اعلام كرد كه محافل اسرائيلي در تل آويو، درباره رزمايش دفاعي ايران بشدت ابراز نگراني كرده اند.
يك پايگاه خبري مصري به نقل از معاريو نوشت كه «محافل اسرائيلي در تل آويو از مانور دفاعي كه ارتش ايران آغاز كرده است و قرار است در آن موشك هاي جديد زمين به هواي ساخت ايران آزمايش شود، ابراز نگراني كردند.»
اين روزنامه صهيونيستي افزود كه ارتش ايران رزمايش بزرگي با هدف بهبود توانايي هاي دفاعي هوايي خود آغاز كرده است به طوري كه يك افسر بلندپايه در نيروي هوايي ارتش ايران اعلام كرد كه اين رزمايش با توجه به حضور نيروهاي بيگانه در خاورميانه انجام مي شود كه امنيت منطقه حساس خاورميانه را مختل كرده اند.

 



در نامه اي به رئيس جمهور لاريجاني: مصوبه ضرايب حقوق سال 1389 مغاير قانون است

علي لاريجاني طي نامه اي خطاب به محمود احمدي نژاد، مصوبه تعيين ضرايب حقوق سال 1389 كارمندان را داراي دو ايراد قانوني دانست.
در اين نامه كه روز سه شنبه از سوي رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به رئيس جمهور نوشته و در روزنامه رسمي كشور نيز منتشر شده، آمده است؛ «بازگشت به رونوشت تصويب نامه هيأت محترم وزيران به شماره 54017/44585 مورخ
9/3/1389، موضوع «تعيين ضرايب حقوق سال 1389»، ذيلاً متعاقب بررسي ها و اعلام نظر مقدماتي هيأت بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره 4 الحاقي به قانون نحوه اجراء اصول 85 و 138 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اصلاحات بعدي و ماده 10 آيين نامه اجرايي آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعي جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانوني و اعلام نتيجه به اين جانب، ابلاغ مي گردد. بديهي است پس از انقضاي يك هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه كه مورد ايراد قرار گرفته است ملغي الاثر خواهد بود.
1- با قطع نظر از مستثنيات مندرج در بند 9 ماده 68 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 1386 به موجب پاراگراف مياني همين بند، «مجموع مبالغ قابل پرداخت تحت عنوان اضافه كار به هر يك از كارمندان نبايد از حداكثر 50 درصد حقوق ثابت و فوق العاده هاي وي تجاوز نمايد»، علي هذا بند 11 تصويب نامه مبني بر «تجويز پرداخت فوق العاده اضافه كار ساعتي... حداكثر به ميزان عملكرد سال 1387 دستگاه مشروط به عدم تجاوز از سقف اعتبار منظور شده در موافقت نامه همان سال» چون اطلاق عبارت، متضمن تجاوز از حداكثر سقف تعيين شده براي هر كارمند خواهد بود مغاير با قانون است.
2- با عنايت به جزء ب از بند 11 قانون بودجه سال 1388 كل كشور، مبني بر لازم الاجراء بودن فصل دهم قانون مديريت خدمات كشوري از جمله ماده 68 قانون مذكور، از تاريخ 1/1/1388، بنابراين با وجود قانون مصوب لازم الاجراء، بند 11 تصويب نامه از حيث استناد به رويه اي كه قبل از تاريخ لازم الاجراء شدن قانون مديريت خدمات كشوري، جاري و متعارف بوده است، مغاير با قانون است.»

 



مهمان پرست خبر داد
احضار سفير چين به وزارت امور خارجه

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان از احضار سفير چين به وزارت امورخارجه در اعتراض به اقدام انجام شده مبني بر استفاده از نامي مجعول براي خليج فارس در بازي هاي آسيايي خبر داد.
رامين مهمان پرست سه شنبه گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران با اعلام اين خبر خاطر نشان كرد: بعد از اتفاق نامناسبي كه در مراسم افتتاحيه بازي هاي آسيايي انجام شد، يادداشت اعتراض آميز سفارت ايران در پكن تسليم مقامات كشور چين شد و در اعتراض به اين اقدام، سفير چين در تهران احضار و تذكر لازم به آنان داده شد.
به گزارش ايسنا، وي با بيان اين كه اين مسائل به هيچ وجه قابل توجيه نيست، عنوان كرد: براي كشورهايي مانند چين كه عضو دايم شوراي امنيت هستند و ادعا مي كنند براي برقراري صلح و امنيت اين ساختار را طراحي كرده اند تاسف مي خوريم و تعجب مي كنيم كه چطور مسئله اي كه مورد استناد تاريخي و همه اسناد بين المللي است به اين راحتي مورد بي توجهي قرار مي گيرد.
گفتني است؛ ستاد برگزاري شانزدهمين دوره بازي هاي آسيايي در گوانگ جو طي نامه اي رسمي به دليل اشتباه پيش آمده در استفاده از واژه اي مجعول بجاي خليج فارس از ايران عذرخواهي كرد.
زمان مذاكرات با 1+5
همچنين مهمان پرست با اعلام اين كه رايزني و تماس ها در مورد مذاكره ميان ايران و كشورهاي 1+5 ادامه دارد، گفت: راجع به زمان به توافق رسيده ايم و در مورد ساير جزئيات نيز به محض اين كه توافق حاصل شود اطلاع رساني خواهد شد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه رئيس جمهور در سخنانش گفته است كه ايران بر سر حقوق اساسي خود مذاكره نمي كند، محتواي مذاكرات ايران با اين كشورها چه خواهد بود؟ گفت: در مورد مذاكره با 1+5 بحث هايي كه بايد مطرح شود توسط تيم هاي مذاكره كننده بايد مورد رايزني قرار گيرد و هر توافقي كه حاصل شود كارها دنبال خواهد شد. مفهوم آمادگي طرفين براي شروع مذاكرات بدان معني است كه در مورد موضوعات مورد بحث چارچوب ها در حال شكل گرفتن است.
پرونده دوآلماني در دستگاه قضا
مهمان پرست در مورد دو تبعه آلماني كه در تبريز به دليل اقدامات غيرقانوني بازداشت شده بودند نيز گفت: پرونده آنها در قوه قضائيه در دست رسيدگي است زماني كه نتيجه رسيدگي مشخص شود اطلاع رساني دقيقي انجام خواهد شد.
وي همچنين در مورد سفر وزير امور خارجه افغانستان به تهران و دستور كار اين سفر و اين كه آيا وي پيامي از آمريكا به تهران آورده است؟ گفت: سفر وزير خارجه افغانستان به ايران در مورد برگزاري كميسيون مشترك بين دو كشور بوده است و موضوعات زيادي در دستور كار براي همكاري داريم.
سوءتفاهم نيجريه
سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان هم چنين در مورد اخبار مطرح شده مبني بر شكايت نيجريه از ايران به سازمان ملل براي بازداشت محموله سلاح نيز گفت: اين موضوع به يكي از شركت هايي كه محموله اي را براي كشور ثالثي ارسال كرده بود مربوط مي شود و سوءتفاهمي براي دولت نيجريه ايجاد كرده بود كه برطرف شده است.
مهمان پرست افزود: اين شركت اسناد كار تجاري خود را ارائه كرده و از پاسخگويي به هر سوالي كه ممكن است براي دولت نيجريه ابهام ايجاد كرده باشد نيز خودداري نكرده است. بنابراين اين مسئله در حد سوءتفاهم در موضوع تجاري است و بهره برداري بيش تر از آن و پرداختن به مسائل تبليغاتي در راستاي فضاسازي هايي است كه برخي از كشورها به دنبال برهم زدن روابط خوب ايران و نيجريه و ساير كشورها هستند.

 



وزير دفاع آمريكا: گزينه نظامي عليه ايران تنها ايرانيان را متحدتر مي كند

رابرت گيتس با بي فايده دانستن هرگونه اقدام نظامي عليه ايران تصريح كرد كه اين گونه اقدامات تنها وحدت بيشتر مردم ايران را رقم خواهد زد.
وزير دفاع آمريكا كه با وال استريت ژورنال گفت وگو مي كرد، با رد گزينه حمله نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد كه چنين اقدامي وحدت مردم اين كشور را بيشتر مي كند و تهران را براي دستيابي به سلاح هسته اي مصمم تر خواهد كرد.
اين مقام آمريكايي بر استفاده از راههاي ديگري براي آنچه واداشتن ايران به توقف برنامه هسته اي مي خواند تصريح كرد.
گيتس همچنين درباره بكارگيري گزينه نظامي عليه ايران گفت كه اين اقدام تنها دستيابي به توانمندي هسته اي را در اين كشور به تاخير مي اندازد و به هيچ عنوان در طولاني مدت موثر واقع نخواهد شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14