(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 29  آبان 1389- شماره 19793

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نخست وزير انگليس: بي بي سي ابزار قدرت نرم ما در جهان است
ما ، يونسكو و علوم انساني
23 شخصيت علمي، فرهنگي و هنري چهره ماندگار شدند
همتائي قرآن كريم و عترت طاهرين(ع) چرا وچگونه؟
حذف نام ايران از فهرست تهديدهاي موشكي ناتو
گزارش خبري از آخرين طراحي هاي غرب براي مذاكرات 5 دسامبر
اولين گروه حجاج ايراني امروز وارد كشور مي شود
سيد احمد خاتمي: مطرح كردن منشور برادري براي نجات فتنه گران است



نخست وزير انگليس: بي بي سي ابزار قدرت نرم ما در جهان است

ديويد كامرون اعتراف كرد كه شبكه خبري بي بي سي و شوراي فرهنگي بريتانيا از ابزارهاي موثر قدرت نرم انگليس در خارج از كشور هستند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كامرون نخست وزير انگليس در جلسه پرسش و پاسخ مجلس عوام از نقش شبكه خبري بي بي سي و شوراي فرهنگي بريتانيا در كشورهاي خارجي و از آن جمله چين تقدير كرد.
وي بدون اشاره به اين نكته كه بودجه بي بي سي را وزارت خارجه انگليس تامين مي كند، خاطرنشان كرد كه كاهش بودجه وزارتخانه ها نبايد روي خط مشي بي بي سي تاثير بگذارد.
وي همچنين اضافه كرد، در مورد برنامه هاي بي بي سي و اينكه در كدام كشور برنامه داشته باشد برعهده وزارت خارجه انگليس است. همچنين به اعتقاد كارشناسان شبكه خبري بي بي سي با تحريف اخبار ديگر كشورها مي كوشد اخبار را در جهت تامين منافع آمريكا و انگليس تنظيم كند.

 



ما ، يونسكو و علوم انساني

محمد امير خوش صحبتان
دغدغه علوم انساني دغدغه اي است كه شايد لازم بود از سال ها پيش با جديت به آن پرداخته مي شد لكن اين امر محقق نشد و حال با گذشت سي واندي سال از انقلاب اسلامي برخي وقايع نشان مي دهد كه جامعه فكري ايران هنوز لزوم توجه و نگاه دوباره به علوم انساني خود را باور ندارد اگرچه بعضاً در گفتار به آن اذعان مي كند.
يكي از وقايعي كه شايد نمونه و محك خوبي براي ميزان و نوع توجه به علوم انساني در جامعه حوزوي و دانشگاهي امروز ايران به شمار آيد مسئله اي بود كه با عنوان «روز جهاني فلسفه» و برگزاري آن در تهران از جانب «يونسكو» طي ماه هاي اخير مطرح شد اين مسئله گرچه از دو سال و اندي پيش به تصويب يونسكو رسيده بود اما اظهار نظرها در مورد آن طي چند هفته اخير به طوري فزاينده افزايش يافت تاجايي كه مدير نهاد يونسكو اعلام كرد كه از همايش روز جهاني فلسفه در تهران حمايت نخواهد كرد. در مورد اعلام اين عدم حمايت يادداشت ها، مصاحبه ها و بيانيه هاي بسياري از جانب شخصيت ها و گروه هاي بسياري منتشر شد كه در آن اين امر به طرق مختلف مورد نقد قرار گرفته بود. اين اظهار نظرها تا جايي ادامه پيدا كرد كه دبير اجرايي همايش روز جهاني فلسفه در تهران وجه نگراني خود را از اين تصميم يونسكو «نگراني براي حيثيت اين نهاد بين المللي» توصيف كرد. در مجال حاضر قصد نگرش به موضوع مذكور از زاويه و موضع ياد شده نداريم اما نكته اي كه در جريان اين كنش و واكنش هاي پس از آن قابل تأمل است نوع نگاهي است كه ناظرين و كساني كه در مورد اين مسئله به اظهار نظر پرداخته اند در پس ذهن خويش گويا به آن معتقدند اين نگاه فارغ از آنكه مسئله موافقت اوليه و مخالفت ثانويه يونسكو با اجراي اين همايش در تهران تا چه حد درست يا غلط است به مسئله تعيين تكليف ما و علوم انساني و تبيين نسبت جامعه ما و اين علوم باز مي گردد كه تا حد زيادي در اين مجادله به ورطه فراموشي سپرده شده است. نكته اي كه در ميان اين گفت وشنودها ناديده گرفته شده آن است كه اصالتاً برگزاري چنين همايشي آن هم به صورت مشترك با نهادي كه داراي تشكيلات خاص در حوزه هاي فكري و ترويج آن است بر چه مبنايي صورت مي گيرد؟ سؤالي كه شايد «هول حليم» برگزاري چنين همايشي، دست اندركاران همايش را به اين تلقي ذهني رساند كه «گوشت در شله زرد» يافته اند و بدون پاسخ به آن، به تمجيد برگزاري همايش يونسكو در تهران و عتاب به مسئولان تصميم گيرنده يونسكو درباره لغو آن منجر شد اما واقعاً اين سؤال مهمي بود كه شايد افرادي چون داريوش آشوري و... كه در نامه اي به يونسكو به برگزاري اين همايش در ايران اعتراض كرده بودند به آن توجه بيشتري مبذول داشتند! البته فارغ از اينكه روشنفكر نماياني چون او از چه منظري و با چه زاويه ارزشي اين امر را به قضاوت مي نشينند بايد بر نكته سنجي اين حضرات و امثالهم انصاف داد. روشنفكرنماياني چون او و جهانبگلو كه خود را سرسپرده علوم انساني به مفهوم مدرن و غربي آن مي دانند در نامه ها و مصاحبه هاي خود بر اين نكته تأكيد دارند كه نگاهي كه به خصوص از جانب رهبر انقلاب اسلامي نسبت به علوم انساني وجود دارد- به زعم آنان- خطرناك است و در جهت از بين بردن علوم انساني موجود و تأسيس علوم انساني جديد بر مبناي انسان شناسي و جهان بيني الهي تأكيد دارد. امري كه معارضين فكري جمهوري اسلامي به آن اشاره داشته اند. موضوعي است كه در فضاي فكري جامعه از سوي رهبري بر همين منوال طرح گشته است. جايي كه ايشان در سفر اخير خود به قم و ديدار با نخبگان حوزوي در پاسخ به بحثي در باب ماهيت علوم انساني غرب فرمودند «ما نمي گوئيم علوم انساني غرب مفيد نيست بلكه مي گوئيم اين علوم مضر است...»
اين سخن حكيمانه رهبر معظم انقلاب در نوع خود بسيار در خور توجه مي نمايد طوري كه دامنه آن بحث اخير پيرامون كنفرانس روز جهاني فلسفه را نيز در بر مي گيرد. اين بحث از آنجايي حائز اهميت است كه ما در تعريف فلسفه و نسبت آن با علوم انساني چه قائل باشيم كه فلسفه جزئي از علوم انساني است و چه معتقد اعم بودن فلسفه از علوم انساني يا «مبنا» بودن فلسفه در علوم انساني باشيم باز جاي تأمل در مبناي برگزاري چنين همايشي از طرف نهادي چون يونسكو پيش مي آيد كه چگونه با فرمايش رهبري قابل جمع است و به عبارتي اين سؤال كليدي مطرح مي گردد كه چه مبناي مشتركي بين فلسفه و علوم انساني ما با فلسفه و علوم انساني غرب موجود است كه بايد بر سر آن صحبت كنيم يا همايشي مشترك برگزار كنيم. در پاسخ به اين پرسش شايد برخي اين نكته را مطرح كنند كه ما در جهت معرفي مباني فلسفي و علوم انساني خود قصد شركت در اين مراسم را داشتيم و داريم نه صرفاً قبول يا رد آن. در پاسخ به اين توجيه ذكر چند نكته ضروري مي نمايد اول آنكه اين جواب در جايي مطرح مي شود كه سازمان برگزار كننده جهت گيري هاي خاصي را چه از لحاظ فكري و چه از لحاظ ترويج آن افكار پيگيري نكرده باشد و صرفاً همايشي جهت هم انديشي و ارائه يافته هاي متفاوت در حوزه فلسفه و علوم انساني تلقي گردد. لكن پرواضح است كه جهت گيري خاص يونسكو در جهات علمي و ترويجي ناقض بي طرفي نهاد برگزاركننده چنين همايشي است ثانياً آنكه اظهارنظرها و موضع گيري ها در مورد اجرا يا لغو همايش مزبور طوري بوده است كه نشان دهنده پيش فرض مثبت افراد مختلف نسبت به نهاد برگزاركننده اين همايش است تا جايي كه بسياري دم از «نگراني براي حيثيت علمي يونسكو» و «توصيه به عدم خلط مباحث سياسي و علمي از جانب اين نهاد» و... مي زنند و براي يونسكو نقش «دايه مهربان تر از مادر» را بازي مي كنند ثالثاً يونسكو در حالي با مخالفين جمهوري اسلامي و استدلالشان به اين نتيجه مي رسد كه برگزاري چنين همايشي در ايران صحيح نيست كه آنها در تعاملات خود با مسئولين يونسكو به اين نكته اشاره مي كنند كه مجامع فكري ايران اعم از حوزه و دانشگاه با نظر مساعد رهبري قصد توليد علوم انساني با نگاه متفاوت و رد علوم انساني موجود را دارند و با اين استدلال است كه آن نهاد را در موضع انصراف از چنين همايشي قرار مي دهند و اين نكته بدان معني است كه از منظر نهادي مانند يونسكو اگر بنا باشد همايشي در هر نقطه از جهان در مورد اين مباحث سخني به ميان آيد بايد برگزاركنندگان و مباشرين اصلي آن به مباني و اصول تفكر و علوم انساني غرب پاي بند باشند كه اگر اين چنين نباشند و به دنبال تاسيس اصول و مباني جديدي در اين حوزه حركت كرده باشند « خطري براي تفكر» و افرادي تلقي مي شوند كه به دنبال «مرگ علوم انساني» موجود هستند. در اينجا اين نكته قابل ذكر است و صراحتاً بايد گفت كه طرح مبحثي اين چنيني بايد افتخاري براي جامعه فكري ايران به حساب آيد كه نه تنها خود را ملزم به تفكر مادي غرب نمي داند بلكه معتقد است در علوم انساني مادي كه انسان را از كمال حقيقي خويش بازمي دارد جايي براي توقف و تعامل نيست بلكه بايد از آن با توليد مباني مطابق با فطرت انساني گذر كرد و به نقطه اي مطلوب در نظر و عمل رسيد كه بتوان در آن از حركت جوامع انساني به سمت كمال حقيقي سخن گفت. البته بر كسي پوشيده نيست كه چنين تفكري به معناي برخورد ديكتاتوروار با مباحث علمي و سلب آزادي فكر بشر نيست چرا كه بايد گفت مقابله با مقوله اي كه تحت نام علوم انساني بسياري از شئون وجودي انسان را ناديده مي گيرد و او را از كمال باز مي دارد چه در حوزه نظر و چه در حوزه عمل امري انساني است چرا كه طبعاً مخالفت با مباني علومي كه انسان را به قهقراي ماديت و غرايز سوق مي دهد عين ارزش نهادن به حق آزادي و كرامت انساني محسوب مي گردد. شايد اين بخش از نوشتار حاضر نوعي افراط گرايي در جهت ايجاد بديل در حوزه علوم انساني با مباني اسلام تلقي گردد اما اين نكته كه تفاوت در مباني هستي شناختي و انسان شناختي علوم انساني در غرب و اسلام بي ترديد به اختلاف در مقدمه، نتيجه، هدف و غايت علوم انساني منجر خواهد شد كه در نتيجه آن در هر سيستم علوم انساني ماهيتاً معارض و متعارض توليد خواهد شد امري كه مقام معظم رهبري در ديدار خود با طلاب حوزه علميه قم نيز به آن اشاره كردند و علوم انساني غرب را «ماهيتا» و «ذاتا» معارض مباني اسلامي دانستند. با اين مقدمات جاي آن است كه در مجموع برگزاري همايش روز جهاني فلسفه مدعي شويم كه يونسكو و جريان روشنفكري سكولار بسيار بهتر از جامعه فكري ايران متوجه جايگاه و جبهه علوم انساني اسلام در مقابل غرب گشته اند.
امري كه شايد جاي تأمل را در اين بحث باقي بگذارد كه ما هنوز در مورد نسبت خود با علوم انساني تمدن مادي علي رغم كدهاي صريح رهبري دچار شك و شبهه جدي هستيم چرا كه در غير اين صورت بايد از يونسكو به خاطر تصميم بر لغو برگزاري اين همايش در تهران قدرداني مي كرديم آن هم از آن جهت كه بر جايگاه حوزه فكري اسلام در مقابل حوزه تفكر غرب واقف گشته است.

 



23 شخصيت علمي، فرهنگي و هنري چهره ماندگار شدند

گروه ادب و هنر-
هشتمين مراسم چهره هاي ماندگار، با تجليل از 23 چهره علمي، فرهنگي و هنري، پنجشنبه 27 آبان در تالار همايش هاي بين المللي سازمان صداوسيما برگزار شد.
سيدعزت الله ضرغامي، رئيس سازمان صداوسيما در اين مراسم سخنراني كرد و گفت: چهره هاي ماندگار، هويت و شناسنامه ملي كشورمان هستند.
وي با اشاره به اين كه سازمان صداوسيما به نمايندگي از طرف ملت حق شناس ايران از اين چهره ها تقدير مي كند ادامه داد: ملتي كه حق بزرگان را نداند مانند درختي است كه ارتباط آن با ريشه قطع شده و محكوم به خشكيدن است.
ضرغامي تصريح كرد: در جامعه اي كه بزرگان در انزوا باشند و درصدر نباشند مثل اين مي ماند كه مردم رابطه خود را با جامعه ايده آل قطع كرده باشند و از غافله علم، هنر و ادب عقب مي مانند.
وي گفت: ما در طلايي ترين عصر شكوفايي زندگي مي كنيم و اين به بركت اسلام و آموزه هاي مكتب قرآني است.
ضرغامي با بيان اين كه چهره هاي ماندگار چراغ راهنما و مشعلي براي راهنمايي افراد جامعه هستند تاكيد كرد: مديران فرهنگي كشور بايد به دنبال رهنمود و هدايت براي جريان هاي علمي باشند و دراين باره بايد نهايت تلاش خود را بنمايند تا بتوانند ساز و كارهاي اجرايي را براي تبيين منويات، آرا و رهنمودهاي جامعه نخبگان كشور به عمل آورند.
وي با اشاره به تدوين نقشه جامع علمي كشور گفت: امروز نيازهاي جامعه بسيار وسيع است و افكار مقام معظم رهبري پرهيز از نگاه ويتريني و تشريفاتي به مقوله علم و فرهنگ است. نگاه بايد هدفمند باشد و ايشان مكرراً توصيه كرده اند امروز بومي سازي از جمله اولويت هاي جامعه اسلامي است.
رئيس رسانه ملي پيشرفت علمي كشور را در قالب زنجيره اي از توليد علم تا تجاري سازي آن دانست و افزود: اين زنجيره ارزشمند نيازمند توليد علم، تبديل آن به فناوري و عرضه به بازار است. خوشبختانه مديران كشور هم تلاش مي كنند تا اين عرصه را فعال كنند. به همين دليل به ستاد چهره هاي ماندگار پيشنهاد مي دهم كه در دوره بعد جايزه ويژه اي را براي مديران كوشا كه در تكميل اين زنجيره تلاش كرده اند در نظر بگيرند.
استقبال از انتخاب افتخاري
استاد عليرضا افتخاري به عنوان يكي از دو چهره ماندگار عرصه موسيقي شناخته شد. وي در طول فتنه سال گذشته، در حالي كه زير شديدترين فشارهاي رسانه هاي ضد انقلاب قرار داشت، حاضر نشد مانند برخي چهره ها، به ايران و ايراني و انقلاب اسلامي پشت كند.
معرفي استاد افتخاري به عنوان چهره ماندگار با موجي از تشويق حاضران در محل برگزاري همايش چهره هاي ماندگار روبه رو شد.
غلامعلي حداد عادل نيز در سخناني گفت: چهره هاي ماندگار وقتي به معناي واقعي كلمه ماندگار هستند كه براي خدا نيز كار كنند و در اين ميان خوب است كه يادي كنيم از امام راحل كه به برخي از چهره هاي روشنفكر گفت: شما سال ها حكومت طاغوت را تحمل كرديد و قدري هم ما را تحمل كنيد و ببينيد چه پيش خواهد آمد.
وي اظهار داشت: امروز پس از 32 سال ما به جايي رسيده ايم كه وقتي ما به ياد مي آوريم كه در اول انقلاب براي مخالفت با انقلاب ما مي گفتند اين انقلاب شما را از علم باز مي دارد و امروز چون در علم پيشرفت كرده ايم، كه نمونه آن پيشرفت در علم هسته اي است، با علم ما مخالفت مي كنند. همه اينها به بركت چهره هاي ماندگار و استادان حاصل شده است. چه آنها كه در زمره اين افراد بوده اند و چه آنها كه از قلم افتاده اند.
رضا پورحسين رئيس ستاد هشتمين دوره برگزاري همايش چهره هاي ماندگار نيز در اين مراسم سخنراني كرد و گفت: كاروان علم و معرفت ايران زمين در مسيري هموار به سوي چشم انداز 1404 و دورتر از آن به سوي احياي فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي، حركتي پرشتاب دارد و با اميد سنگهاي طبيعي مسير و دره هاي دست ساخته حسودان و بدانديشان را براي وصل قله هاي علمي هموار مي سازد.
وي ادامه داد: موفقيت هاي پي در پي جوانان و اساتيد ايراني در صحنه هاي ملي و بين المللي و برق افتادن ميليون ها چشم تيزبين از اين همه همت و موفقيت، علي رغم تحريمهاي گوناگون ضد علمي انحصارگرايان، شاهدي بر اين مدعاست. ديگران چه بخواهند و چه نخواهند، ايران اسلامي با سرعتي دور از انتظار به سوي اقتدار علمي و فناوري در خدمت بشر، به پيش مي رود و به محدوديت هاي علمي و اطلاعات كوچكترين اعتنايي ندارد.
در ادامه برگزيدگان هشتمين همايش چهره هاي ماندگار به اين شرح معرفي شدند: دكتر باقي لاريجاني در رشته پزشكي، دكتر جواد صالحي در رشته مهندسي برق، دكتر فرامرز رفيع پوري در رشته جامعه شناسي، دكتر محمدرضا مخبر در رشته دامپزشكي، دكتر علي شيخ الاسلامي در رشته ادبيات، دكتر محمد فرهادي در رشته پزشكي، دكتر عليرضا مدقالچي در رشته رياضيات، دكتر عليرضا رهايي در رشته مهندسي عمران، استاد ژاله علو در رشته دوبلاژ، استاد مجيد انتظامي در رشته موسيقي، استاد مسعود جعفري جوزاني در رشته سينما، استاد محمد سلحشور در رشته خوشنويسي، دكتر رضا شعباني صمغ آبادي در رشته تاريخ، دكتر محمود گلابچي در رشته مهندسي راه و ساختمان، دكتر سيدعبدالله محموديان در رشته رياضيات، دكتر محمدمهدي علي شاهي در رشته مهندسي مكانيك، دكتر جعفر مهراد در رشته كتابداري، دكتر منصور فلامكي در رشته معماري، دكتر محمد دبير مقدم در رشته ادبيات، استاد عليرضا افتخاري در رشته موسيقي، پروفسور محمد لنگهاوزن در رشته فلسفه، دكتر محمدعلي مولوي در رشته ژنتيك، استاد عباس اخوين در رشته خوشنويسي.

 



همتائي قرآن كريم و عترت طاهرين(ع) چرا وچگونه؟

اعيادي مثل عيد غدير همانند ليله قدر است. در شب قدر قرآن نازل شده است و در روز عيد غدير، ولايت نازل شده است. اگر ذات أقدس له فرمود: بلّ غ ما انز ل ل يك م ن ربّ ك (1)، آنچه در مراسم غدير از طرف خداي سبحان نازل شده است، ولايت انسان كامل معصوم، يعني علي بن أبيطالب (ع) و ائمه معصوم ديگر است.
سرّ هماهنگي و همساني و همتائي قرآن و عترت از حديث شريف ثقلين بر مي آيد. اگر وجود مبارك رسول گرامي (ص) فرمود: نّي تار ك ف يكم الثّقلين ك تاب الله و ع ترت ي(2)، اين دو وزنه، همتاي همند. اگر عترت و ولايت انسان كامل معصوم،همتاي قرآن كريم است و قرآن كريم همتاي ولايت است، پس هر حقيقتي كه در قرآن است، انسان كامل، داراست و هر حقيقتي كه انسان كامل، داراست، در درون قرآن كريم تعبيه شده است. زيرا اگر يك حقيقتي در قرآن باشد و انسان كامل فاقد آن باشد، يا حقيقتي را انسان كامل واجد آن باشد و قرآن فاقد آن باشد، اين،طليعه ا فتراق است. در حالي كه حضرت فرمود: لن يفتر قا (3)، اينها از هم جدا نيستند. يعني هر چه را قرآن دارد، عترت داراست و هر چه را عترت داراست، قرآن دارد.
بهترين راه شناخت ( امام ) به وسيله « قرآن كريم»
ما اگر خواستيم امام را بشناسيم، امامت را بشناسيم، محوري ترين راه،بررسي آيات قرآن كريم است. البتّه حديث غدير اثر دارد،حديث منزلت، احاديث ديگر، هر كدام از اينها اثر خاص خود را دارند، امّا عنصر محوري بحث در ولايت « قرآن كريم » است. اگر ما قرآن را خوب شناختيم، انسان كامل معصوم را هم به خوبي مي شناسيم. ذات أقدس له درباره قرآن كريم فرمود: لا يأتيه الباط ل م ن بين يديه و لا م ن خلف ه(4)، اين كتاب از عصيان و ن سيان و سهو و نسخ مصون است. يعني سهو و اشتباه، جهل و خطا، تناقض، اختلاف، پراكندگي و نا بساماني در اين كتاب نيست، يك كتابي است كه بطلان ناپذير است. نه در عصر نزول وحي اين كتاب عصيان و ن سيان و بطلان و نسخ پذير است، نه در اعصار آينده، اين معرفي خداست درباره قرآن كريم.
عدم وجود هيچ گونه اختلاف و عصيان در امامان معصوم (ع)، به دليل همتائي آنان با قرآن كريم
بر اساس حديث شريف ثقلين، انسان كامل معصوم همتاي يك چنين كتاب است ! اگر (معاذ الله) امام سهو كند، نسيان داشته باشد، عصيان داشته باشد، اختلاف و پراكنده گوئي داشته باشد، چنين فردي همتاي چنان كتابي نخواهد بود ! يك انساني كه اشتباه مي كند، چگونه معادل با كتابي است كه: لا يأتيه الباط ل م ن بين يديه و لا م ن خلف ه؟! يك انساني كه با خودش اختلاف دارد، در طي مدّت عمر چند جور حرف مي زند، چند جور كار مي كند، بين كارها وگفته هاي او اختلاف است، بين گفتار و رفتار او اختلاف هست، چنين انساني چگونه مي تواند معادل كتابي باشد كه ذات أقدس له درباره آن فرمود: لو كان م ن ع ند غ ير الله لوجدوا ف يه اخت لافاً كثيراً (5)؛ اين به صورت يك قياس استثنائي است. يعني اگر قرآن از نزد غير خدا بود، اختلاف در آن پيدا مي شد. چون درآن اختلافي نيست، لك نّ التال ي ب اط ل، فالمقدّم م ثله. چون اختلاف در اين كتاب نيست، پس م ن ع ند غ ير الله نيست، حتماً م ن ع ند الله است.
اگر چنين شد، انسان كامل،همتاي چنين كتاب است، در تمام مدّت عمر بايد يكسان حرف بزند، يكسان كار انجام بدهد، يكسان با انبياء و اولياي ديگر هماهنگ باشد. اينكه شما مي بينيد ذات أقدس له انبياء را مصدّق و مبشّر مي داند، سابق را نسبت به لاحق مبشّر مي شمارد، لاحق را نسبت به سابق مصدّق مي داند، يعني بين انبياء و انسانهاي معصوم اختلاف و تشتّتي نيست، چون همه از يك جا آمدند.
پس امام كسي است كه نه با خودش اختلاف دارد، نه با امام ديگر. اگر ائمه (عليهم السّلام) با هم ارزيابي بشوند، نور واحدند. اگر صدر و ساقه زندگي يك امام ارزيابي بشود، نور واحد است. زيرا انسان كامل، يعني معصوم (ع) همتاي قرآن است و قرآن منزّه از اختلاف است و كسي كه همسان منزّه از اختلاف است،قطعا مبرّاي از اختلاف خواهد بود، پس انسان كامل مبرّاي از اختلاف است.
اگر پيشينيان احياناً درباره ائمه (عليهم السّلام)،اين انسانهاي كامل، مي گفتند: اينها علماي ابرارند، درست است كه ائمه جزء علمايند، درست است كه جزء ابرارند، درست است كه علماي ابرارند، امّا هر كدام از اين تعبيرها اصطلاح خاص خود را دارد. اگر يك وقتي گفتند: اينها علمايند، خود ائمه فرمودند: نحن العلماء و شيعتنا المتعلّ مون (6). ديگر سائر دانشمندان در برابر ائمه،جزء علماء نيستند، جزء متعلّمند و اگر اينها را ابرار مي گفتند، براي آن است كه خداي سبحان در وصف بسياري از انسانهاي كامل، كلمه پر بركت ( ابرار )، كلمه پر بركت ( مقرّبين ) را به كار برده است. اگر علماي سابق درباره ائمه (عليهم السّلام) مي گفتند: اينها علماي ابرارند، مثل آن است كه ذات أقدس له درباره انبياء (عليهم السّلام) مي فرمايد: اينها عباد صالحند. يك وقت است ما درباره يك شخص عادي مي گوئيم او (عبد صالح ) است، يا فلان گروه ( عباد صالح ) خدايند. يك وقتي خداي سبحان درباره انبياء مي فرمايد: كلّ م ن الصّال حين(7)، اينها بندگان صالحند. آن «صالح» قرآني غير از صالح عرفي ماست، آن «ابرار» قرآني غير از ابرار عرفي ماست ! اگر پيشينيان درباره ائمه (عليهم السّلام) تعبير مي كردند كه اينها ابرارند، نظير آن است كه ذات أقدس له درباره انبياي گذشته تعبير كرده است كه اينها جزء صالحينند.
پس امام، يعني انسان كامل معصوم، چون همتاي قرآن كريم است، هم منزّه از سهو و نسيان و عصيان و مانند آن است، هم مبرّاي از اختلاف و پراكندگي و دو نحوه كاري و امثال ذلك است و همانطوري كه قرآن يفسّ ر بعضه بعضاً (8)، ما در امام شناسي نيازي به راهنمائي بيگانه نداريم! امام را بايد با سنّت و سيرت خود او شناخت كه سنّت ها و سيرت هاي امام، اقوال و افعال امام بعضه يصدّ ق بعضاً، يفسّ ر بعضاً و مانند آن. ولي قرآن كريم از دو راه قابل تشخيص است، چه اينكه امام هم از دو راه قابل تشخيص است، يكي سنّت و سيرت خود آنها، يكي هم بيان آيات قرآن كريم.
ولي از خارج نمي شود كمك گرفت و به وسيله شيء خارج،سنّت و سيرت امام را ارزيابي كرد ! بلكه چيزهائي كه خارج از حوزه سنّت و سيرت امام معصومند، بايد بر سنّت و سيرت امام عرضه بشود و تبديل بشود. اگر مطابق اين سنّت و سيرت بود، حق است؛ و گرنه باطل. به ما گفتند: شما اقوال و آرائي را كه غير قرآن است، بر قرآن عرضه كنيد، اگر مطابق با قرآن بود، بپذيريد، مطابق نبود، نپذيريد. اگر اهل بيت (عليهم السّلام) همتاي قرآنند، اينها ميزان العقائد اند، ميزان العلوم اند، ميزان الاخلاق اند، ميزان الفقه اند، ميزان الحقوق اند ! بايد آراء و اقوال ديگران را بر سنّت و سيرت اينها عرضه كنيم، بر ميزان الأعمال عرضه كنيم، تا صدق و كذبش، حق و باطلش، خير و شرّش، حسن و قبحش روشن بشود.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) به مناسبت عيد سعيد غدير خم در جمع طلاب، فضلاء، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ، دفتر مقام معظّم رهبري ـ دي 1386
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) مائده/ 67 (2 و3) وسائل الشيعه/ 27/ 34 (4) فصّلت/ 42 (5) نساء/ 82
(6) بصائر الدرجات/ 9 (7) انعام/ 85 (8) بحار الأنوار/ 29/ 352
خوان حكمت در دهه ولايت (عيد قربان تاعيدغدير ) هر روز منتشر مي شود.

 



حذف نام ايران از فهرست تهديدهاي موشكي ناتو

سازمان پيمان آتلانتيك شمالي تحت فشار تركيه نام ايران را از فهرست تهديدهاي موشكي ذكر شده در سند راهبردي خود حذف كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي»، در حالي كه نشست سران ناتو از روز جمعه در ليسبون پرتغال آغاز خواهد شد برخي منابع غربي مي گويند در اثر پي گيري و اصرار تركيه نام ايران از فهرست تهديدهاي موشكي ناتو- كه بناست در سند راهبردي آن آورده شود- حذف شده است.
خبرگزاري آلمان در گزارشي از بروكسل كه روز چهارشنبه 26 آبان منتشر شده نوشته است: «به گفته ديپلمات ها آمريكا ابتدا تاكيد داشت كه در اين اجلاس از ايران به عنوان تهديد موشكي عمده ياد شود ولي اين خواسته با مخالفت تركيه حذف شد.»
اين اتفاق در چارچوب تدوين سند برنامه هاي راهبردي ناتو براي 10 سال آينده رخ داد كه در اين سند موضوع اصلي بحث هاي سران ناتو خواهد بود.
تركيه پيش از اين هم مخالفت خود را با اينكه ايران به عنوان يك تهديد تلقي شود اعلام و تأكيد كرده بود فقط به اين شرط ميزباني بخشي از سپر دفاع موشكي ناتو در خاكش را خواهد پذيرفت. احمد داوود اوغلو وزير خارجه تركيه اخيراً هم مجدداً اين موضع را در قالب شرط هايي براي پذيرش سپر دفاع موشكي ناتو بيان كرده است. به نوشته روزنامه استار چاپ تركيه در تاريخ 26 آبان 1389 داوود اوغلو گفته است: «برخي رسانه ها در پي القاي اين موضوع هستند كه تركيه ميزبان موشك هايي خواهد بود كه هدف آنها ايران و يا روسيه است اما اين مسئله فقط يك عمليات رواني است. تركيه مايل نيست مانند دوران جنگ سرد چهره خط مقدم را داشته باشد. تركيه مايل نيست هيچيك از كشورهاي همسايه تهديد معرفي شود. اگر يكي از كشورهاي عضو ناتو از ناحيه كشور خاصي احساس تهديد كند مقابله با آن تهديد مسئوليت مشترك تمام اعضا است اما اكنون چنين تهديدي مطرح نيست.»
راسموسن: از كشور خاصي
نام نمي بريم
اندرس فوگ راسموسن هم تاكيد كرد كه در سند راهبردي ناتو نام هيچ كشور خاصي نخواهد آمد.
راسموسن در كنفرانس خبري كه روز 24 آبان 1389 برگزار كرد، در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره تقويت سامانه هاي موشكي در برابر تهديداتي از طرف كشورهايي نظير ايران پرسيد گفت: «در تهديداتي كه سامانه هاي ضدموشكي ناتو براي آن پيش بيني شده است روي كشور خاصي تاكيد نشده است بلكه كشورهاي زيادي به عنوان تهديدات احتمالي مطرح هستند. در واقع حدود سي كشور هستند كه فن آوري موشكي را براي هدف قرار دادن منطقه اروپا و آمريكا دارند يا مي خواهند بدست آورند و ما مي خواهيم از خودمان در برابر چنين تهديداتي دفاع كنيم. از اين رو هيچ دليلي ندارد كه ما در اين مسئله از كشور خاصي نام ببريم زيرا اين كشورها زياد هستند.»
دستور كارهاي اجلاس ناتو
علاوه بر موضوع ايران، مسائل ديگري هم در اجلاس آتي سران 8 2كشور عضو ناتو مطرح خواهد شد.
اگرچه جزييات دستورالعمل نوين راهبردي ناتو هنوز فاش نشده است ولي اندرس فوگ راسموسن دبير كل ناتو، پيشتر بر لزوم بهبود دفاع سايبري ناتو همكاري بهتر با بازوهاي غيرنظامي همچون اتحاديه اروپا و گسترش همكاري و مشاركت با قدرتهايي همچون چين و هند تاكيد كرده بود. با اين همه به نوشته خبرگزاري آلمان، ديپلمات ها مي گويند تركيه همكاري بيشتر را با اروپا به حل مشكل خود با قبرس منوط خواهد كرد. همچنين انتظار مي رود سران شركت كننده در اجلاس ليسبون ضرورت ايجاد سامانه ضد موشكي بالستيك را در اروپا براساس فناوري آمريكايي مورد تاكيد قرار دهند و افزون بر آن بر لزوم همكاري در ايجاد سامانه هاي كوتاه برد تر در كشورهايي مانند آلمان تاكيد كنند.
همچنين پيش بيني مي شود سران ناتو از روسيه بخواهند امكان الحاق سامانه ضد موشكي خود را با سامانه ضد موشكي ناتو مورد بررسي قرار دهد. هدف از طرح اين موضوع تلاش براي اثبات اين نكته اعلام شده كه سامانه ناتو بر ضد روسيه نيست. راسموسن از اين تصميم به مثابه اقدامي دلگرم كننده براي كمك به اعتمادآفريني ياد و اعلام كرده چنين اقدامي بر امنيت اروپا تاثيري بسيار مثبت بر جاي خواهد گذارد.
دميتري مدودف رئيس جمهور روسيه بعدازظهر روز شنبه براي شركت در اجلاس ويژه سران ناتو روسيه به اجلاس ليسبون خواهد پيوست. انتظار مي رود مدودف در پرتغال با مذاكره درخصوص امكان همكاريها در بخش دفاع موشكي به مذاكره بپردازد و پيشنهاد دهد مسكو هرچه بيشتر از ماموريت ناتو در افغانستان حمايت كند.
در نشست صبح روز شنبه نيز رهبران نوزده كشور ديگري كه در چارچوب نيروي بين المللي تامين امنيت (ايساف) در افغانستان نيرو مستقر كرده اند به همراه ديگر رهبران اروپايي سازمان ملل بانك جهاني و ژاپن به اجلاس ليسبون خواهند پيوست. انتظار مي رود در نشست ليسبون به نظاميان ناتو چراغ سبز لازم براي خروج از جبهه خط مقدم در افغانستان و واگذاري مسئوليتهاي امنيتي به نيروهاي افغان نشان داده شود. نخستين عمليات واگذاري مسئوليتهاي امنيتي در نيمه نخست سال 2011 آغاز مي شود و پيش بيني مي شود اين روند تا اواخر سال 2014 به پايان برسد. رهبران ناتو در عين حال تداوم حمايت از دولت افغانستان را حتي پس از پايان عمليات رزمي در اين كشور مورد تاكيد قرار مي دهند.
علاوه بر آن موضوع كاهش بودجه دفاعي و كاهش شمار مقرهاي نظامي ناتو نيز از ديگر مسائل مورد بحث در نشست ليسبون خواهد بود. ناتو در حال حاضر يازده مقر نظامي دارد كه پيش بيني مي شود شمار آنها به هفت مقر نظامي كاهش يابد. با اين همه هنوز مشخص نيست كداميك از اين مقرها تعطيل خواهد شد و قرار هم نيست اين مسئله در اجلاس ليسبون مشخص شود زيرا به گفته كارشناسان طرح اين مسئله موجب مناقشه و بروز اختلافات داخلي ميان كشورهاي عضو ناتو خواهد شد بنابراين تا ماه ژوئن تصميمي در اين خصوص اتخاذ نمي شود.

 



گزارش خبري از آخرين طراحي هاي غرب براي مذاكرات 5 دسامبر

سرويس سياسي-
بنا بر برخي گزارش ها اعضاي گروه 1+5 درصدد آن هستند كه به بهانه تامين سوخت راكتور بوشهر، حجم اورانيوم درخواستي خود از ايران را افزايش دهند.
به نوشته پايگاه اينترنتي «ايران هسته اي»، روزنامه فايننشال تايمز پيش از اين گزارشي مختصر از اين موضوع منتشر كرده بود اما روزنامه لوموند در تاريخ 13 نوامبر(22 آبان) در مقاله اي به قلم ناتالي نويگرد، جزئيات بيشتري از طرح جديد 1+5 را افشا كرد. لوموند طرح جديد را اينگونه توصيف مي كند: «واشنگتن پيشنهاد كرده كه ايران از 3000 كيلوگرمي را كه تا حالا توليد كرده است، 2000 كيلوگرم اورانيوم با درصد خلوص پايين (كمتر از 5 درصد) را به روسيه بفرستد. اين اورانيوم براي استفاده در مركز هسته اي بوشهر (ساخته دست روسيه) تبديل به سوخت هسته اي خواهد شد».
نويگرد مي نويسد كه لندن و پاريس از دو جهت با اين موضوع مخالف هستند. نخست اينكه امريكا قبل از آنها با روسيه و چين مشورت كرده است و دوم اينكه اين پيشنهاد مشروعيت غني سازي با درصد پايين در ايران را مي پذيرد. لوموند نوشته است: «دولت اوباما از تابستان در تلاش ديگري براي نزديك شدن به ايران و «دراز كردن دست همكاري» به سوي اين كشور، يك پيشنهاد جديد ديپلماتيك آماده مي كند تا مشكل هسته اي را حل كند. اين تصميم بر اساس اطلاعات ما، با مخالفت شديد مقامات فرانسوي و انگليسي مواجه شده است. بدين ترتيب مساله اتحاد ميان قدرت هاي بزرگ در اين پرونده ميان كشورهاي دو سوي اقيانوس آتلانتيك مطرح شده است. پاريس و لندن در اين مساله مخالفت شديد خودشان را بروز داده اند: هم درباره روش امريكا كه قبل از آن كه با اروپايي ها حرفي بزند، در ابتدا با روسيه و چين از آن حرف زده است؛ و همين طور درباره محتواي روش پيشنهادي كه امكان دارد به فعاليت هاي غني سازي اورانيوم ايران مشروعيت ببخشد، در حالي كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد از سال 2006 خواستار معلق شدن اين فعاليت هاست».
نويگرد درباره هدف اين پيشنهاد و فرد اصلي طراحي كننده آن مي نويسد: « هدف آن است كه ايران را براي مدت زمان مشخصي، از رسيدن به امكان توليد مواد هسته اي براي استفاده در بمب، محروم كنند. شخصيت اصلي اين پروژه جديد رابرت آين هورن، مسئول وزارت امور خارجه امريكا در مسائل گسترش سلاح است كه در اين چند ماه اخير رفت و آمدهاي بسياري به چين و روسيه كرده است».
لوموند در ادامه تاكيد كرده است كه ديويد آلبرايت بازرس سابق تسليحاتي سازمان ملل و رييس موسسه «علوم و امنيت بين المللي» يكي از مخالفان جدي اين پيشنهاد است. نويگرد از قول آلبرايت مي نويسد: « چنين پروژه اي »براي غني سازي اورانيوم به ايران مشروعيت بين المللي اي را مي دهد كه مدتهاست به دنبالش بوده است.» با اين روش، كه به تهران امكان ادامه دادن به راه قبلي را مي دهد، پي بردن به زيرپاگذاشتن قوانين آژانس بين المللي انرژي اتمي در نطنز از راه بازرسي بسيار مشكل خواهد بود».
در ادامه اين مقاله علت مخالفت فرانسه و انگليس با اين پيشنهاد چنين بيان شده است: «روز سه شنبه دو نوامبر در لندن در حاشيه نشست فرانسه و انگليس، پيشنهاد امريكا يك بار ديگر ميان مقامات دو كشور به بحث گذاشته شد. پس از اين نشست، يك بيانيه مشترك بر لزوم پيداكردن راه حل «معتبر» براي مساله ايران و «با احترام به قطعنامه هاي سازمان ملل متحد» تاكيد مي كرد. آيا دولت اوباما خودش برنامه اي به تنهايي براي ديپلماسي با ايران در سر دارد كه ممكن است اروپا را به حاشيه بكشاند؟ فرانسوي ها و انگليسي ها در گفتگوها با مقامات امريكا تاكيد كردند كه جبهه مشتركشان بايد به دقت حفظ شود. آنها معتقدند كه پيشنهادي جديد به ايران زودهنگام خواهد بود، مخصوصا در زماني كه تحريم هاي يك جانبه، كه واشنگتن مدام در موازات مشغول افزايش شان است، كم كم دارد اثر خودش را مي گذارد».
نويگرد در انتهاي مقاله خود درباره انگيزه امريكا از اين پيشنهاد نوشته است: «يك مقام امريكايي بلندمرتبه كه با لوموند به تازگي سخن مي گفت، مقاومت هاي اروپا را به اين مساله مرتبط مي دانست كه « ما پيش از حرف زدن از اين ايده با آنها، با روس ها حرف زديم.» واشنگتن به نظر مي رسد كه هم چنان قصد دارد اروپايي ها را مجاب كند. اوايل ماه اوت، باراك اوباما در مقابل خبرنگاران درباره لزوم پيشنهاد «راهي» به ايران سخن گفته بود كه به تهران اجازه بدهد قسمتي از برنامه هسته ايش را نگه دارد و همزمان اين «اعتماد» را به جامعه بين الملل بدهد كه به دنبال توليد سلاح هسته اي نيست».
مقاله لوموند جزئيات زيادي در مورد اصل پيشنهاد ارائه نمي كند اما روزنامه فايننشال تايمز در مقاله اي به قلم جيمز بليتز كه «ايران هسته اي» نيز آن را منتشر كرده بود هفته گذشته نوشته بود كه ديپلمات هاي انگليسي عقيده دارند حتي اگر بنا باشد چنين مبادله اي انجام شود، فقط يك بار انجام خواهد شد. فايننشال تايمز نوشته بود: «ديپلمات هاي انگليسي تاكيد مي كنند كه اجازه مي دهند سوخت فقط يك بار براي نيروگاه بوشهر بازفراوري شود. اين ديپلمات ها طرحي را در نظر ندارند كه ايران براي ارسال منظم سوخت به نيروگاه بوشهر به طور نامحدود در تاسيسات نطنز اورانيوم با غناي پايين توليد كند. اين اقدام اين مشكل را در پي دارد كه موجب شود تاسيسات غني سازي اورانيوم در نطنز به شكل دائم فعاليت كنند».
كارشناسان در تهران عقيده دارند علت اصلي انتشار مقالات و گزارش هايي از اين دست اين است كه آمريكايي ها مي خواهند پيش از فرا رسيدن موعد مذاكرات در 14 آذر، موضع ايران تست كنند و روشن است كه هرگونه ابراز نرمش و ملايمت از جانب ايران بلافاصله از طرف غرب به معناي تاثيرگذاري تحريم ها تفسير خواهد شد.
علاوه بر اين، ايران مكررا گفته است كه موضوع هسته اي را جز به شكلي كه در بسته ژوئن 2008 آمده در دستور كار مذاكرات با 1+5 نمي داند.
در عين حال به نظر مي رسد پيشنهاد جديد غرب با اشكالات بسيار جدي مواجه است. يك حدس قوي اين است كه غربي ها موضوع راكتور بوشهر را پيش كشيده اند تا بتوانند افزايش مقدار اورانيوم درخواستي از ايران را توجيه كنند اما نكته اي كه وجود دارد اين است كه روسيه طبق يك قرارداد رسمي با ايران متعهد به تامين سوخت راكتور بوشهر است و طرح مكانيسم هايي مبادله در اين مورد اساسا بي معناست.

 



اولين گروه حجاج ايراني امروز وارد كشور مي شود

حاج محمدرضا تيموري - خبرنگار اعزامي كيهان به مكه مكرمه
رئيس سازمان حج و زيارت ايران گفت: اولين گروه حجاج ايراني امروز وارد كشور مي شود.
«علي ليالي» در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: آخرين پرواز حجاج ايراني از عربستان به مقصد ايران ساعت 2 و 59 دقيقه به وقت محلي و روز 19 آبانماه انجام مي شود.
رئيس سازمان حج و زيارت ايران مراسم حج امسال را بي نظير دانست و اظهار داشت: كاستي هاي حج امسال را يادداشت كرده و برخي از آنها را در حين سفر به مقامات عربستان تذكر داديم و برخي ديگر را در سال آينده برطرف مي كنيم.
علي ليالي ميزان فوتي هاي امسال را نسبت به سال گذشته پايين اعلام كرد و گفت: امسال 25 نفر زائر فوت شدند كه از اين تعداد 4 نفر در مدينه، 5 نفر در ايام تشريق، 16 نفر در مكه مكرمه به رحمت ايزدي پيوستند.
وي علت اكثر فوتي ها را سكته قلبي و مغزي اعلام كرد و گفت كه برخي از آنها نيز سابقه اين بيماري ها را داشتند.
وي افزود: امسال در زمينه مواد مخدر هيچ دستگيري نداشته ايم و در ايام تشريق 54 نفر گم شدند كه با همكاري نيروهاي امداد پيدا شده و به كاروان ها تحويل شدند.
در اين نشست خبري نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت ايران، با اشاره به پيام رهبر معظم انقلاب به مراسم برائت از مشركين، اين پيام را نويدبخش آينده اي روشن خواند. حجت الاسلام والمسلمين سيدعلي قاضي عسكر در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: با وجود بالا بودن ميانگين سني زائران پيش از آغاز مراسم حج، نگراني هايي در زمينه هاي مختلف داشتيم اما خوشبختانه در جريان ايام حج، با كمترين مشكلات روبرو بوديم و امروز در كمال افتخار اعلام مي كنيم موسم حج سال 89 را با كمترين مسأله پشت سرگذاشته ايم.
قاضي عسكر هماهنگي و همكاري خوب بعثه رهبر معظم انقلاب با سازمان حج و زيارت را از جمله عوامل موفقيت آميز بودن مراسم امسال دانست و گفت: همكاري مقامات عربستان سعودي به ويژه نيروهاي پليس اين كشور در موسم حج امسال با زائران و مسئولان بعثه و سازمان حج بسيار خوب بوده است كه تلاش مي شود مشكلات باقي مانده در سال هاي آينده به حداقل برسد.
نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت از كمك 110 ميليون توماني حجاج ايراني به سيل زدگان پاكستان خبر داد و گفت: پيش بيني مي شود تا پايان موسم حج اين رقم افزايش قابل توجهي داشته باشد.
وي با اشاره به اعزام 50 نفر از دانشجويان ايراني مقيم خارج از كشور به حج امسال گفت:درخواست افزايش سهميه اين افراد در دست بررسي است.

 



سيد احمد خاتمي: مطرح كردن منشور برادري براي نجات فتنه گران است

عضو مجلس خبرگان رهبري گفت: مطرح كردن منشور برادري امام(ره) براي نجات فتنه گران است.
به گزارش ايسنا، آيت الله سيداحمد خاتمي در اولين دوره فرهنگي آموزشي ائمه جماعات مساجد كشور گفت: امروز كساني مي گويند كه ما به رهبري اعتقاد داريم و ايشان شخصيتي بي نظيرند اما مشاهده مي كنيم كه بعد از گذشت 17 ماه از فتنه هاي پس از انتخابات و تاكيد رهبري به اين كه اين ها فتنه گر بودند اما عده اي هنوز اين دسته را معترض مي دانند و ابا دارند از اين كه به كساني كه در برابر نظام ايستاده اند فتنه گر بگويند. وي با انتقاد شديد از طرح منشور برادري امام(ره) از سوي مدعيان اصلاحات تصريح كرد: منشور برادري امام براي كساني است كه برادر باشند نه براي كساني كه از هر دشمني بدتر عمل كنند. عضو مجلس خبرگان رهبري، خاطرنشان كرد: مطرح كردن منشور برادري امام(ره) براي نجات فتنه گران است.
امام جمعه موقت تهران، در ادامه با بيان اين كه از نگاه قرآن تاريخ را نبايد به عنوان يك جرقه به حساب آورد بلكه به عنوان يك جريان بايد به آن نگريسته شود، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال هاي گذشته عبرت هاي عاشورا را مطرح كرده اند كه به نظر مي رسد اين مسئله بايد از عبرت هاي غدير آغاز شود.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به موضوع حكومت آخوندي و آخوند حكومتي، گفت: مطرح كردن اين موضوع براي آن است تا مردم را نسبت به روحانيت تحريف كنند و بگويند در ايران تنها يك قشر بر ساير اقشار حكومت مي كنند. وي تصريح كرد: روحانيت يك قشر نيست و آن چنان كه دين خدا فراحزبي و فراقشري است روحانيت نيز فراقشر است. خاتمي در ادامه با بيان اين كه دشمنان سعي مي كنند حرف هاي خود را از زبان روحانيون ساده لوح و ضد انقلاب بزنند، گفت: روحانيون فراري الحادي ترين حرف ها را در لباس روحانيت بيان مي كنند در حالي كه متعهد به اين لباس نيستند. ولي براي اين كه به نظام و اسلام ضربه بزنند از اين تريبون استفاده مي كنند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14