(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 آذر 1389- شماره 19797

تونل توحيد و خرم آباد- زال چند روايت از يك موضوع
معاون استاندار قم:رهنمودهاي رهبر انقلاب در سفر به قم بايد عملياتي شود
همايش «شعر ولايت» در تفرش
اختصاص 400 ميليون تومان براي حوزه فيلم سازي و تئاتر در مازندران
در سال آينده جشنواره بين المللي فيلم كودك در قزوين برگزار مي شود
استاندار گلستان: جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين پيام آور وحدت است
معرفي برگزيدگان چهارمين جشنواره شعر دفاع مقدس در چهارمحال و بختياري
امام جمعه نيشابور بين الحرمين بانو شطيطه و بانو پسنده ايجاد مي شود
آثار نگارگر برجسته شاهرودي در موزه شهر لي پتسگ روسيه
افتتاح دبيرخانه دائمي جشنواره ملي هنر در روستا در قائم شهر
تصرف زمين هاي امامزاده و استفاده وهن آميز
برگزاري كارگاه يك روز نقاشي در فرهنگسراي شاهرود
چناران فقط يك كتابخانه دارد
درخشش «خاطره ماندگار» در جشنواره بين المللي هشت
برپايي نمايشگاه انفرادي طراحي پرتره در رامهرمز
فيلم كوتاه داستاني «آسيه» در جشنواره بين المللي رشد



تونل توحيد و خرم آباد- زال چند روايت از يك موضوع

زمان 12 بهمن ماه 1388، مكان تهران، ورودي تونل دو كيلومتري توحيد. موجي از تبليغات مديران شهري براي افتتاح پروژه اي كه با سروصداي رسانه اي، خبر از تحويل خارق العاده مي داد، به راه افتاده است.
مردم از برخي محلات اطراف هم آماده بودند و مسئولان شهرداري با سروصداي فراوان كه از مدتها قبل كارناوال تبليغاتي نيز براي آن راه افتاده بود، تونلي دوكيلومتري را بهره برداري كرده و از آن به عنوان تحولي شگرف در پروژه هاي شهري ياد كردند.
اما درست 9 ماه بعد يعني يازدهم آبان ماه 1389 تونلي در كشور به بهره برداري رسيد كه نه طول و ابعاد هزينه هايش با تونل توحيد قابل قياس بود و نه حجم تبليغات و سروصداي رسانه اي آن. اين بار مكان افتتاح تونل، آزاد راه خرم آباد- پل زال بود كه از سوي دولت به مردم محرومترين مناطق ايران تقديم مي شد.
اين درحالي بود كه هنگامي كه در مهرماه سال 1384، دكتر محمود احمدي نژاد دولت را در دست گرفت، دولت قبلي از چندين سال قبل در تلاش براي اجراي اين پروژه بود كه با وجود انجام كارهاي مقدماتي اين آزادراه نظير كارهاي مطالعاتي و طراحي نقشه موفق به انجام آن نشده و با روي كارآمدن دولت جديد اجراي اين طرح پيگيري و درهمين دولت به افتتاح رسيد.
اما نگاهي آماري به دو تونل توحيد تهران و آزاد راه خرم آباد پل زال بيانگر نكاتي قابل توجه است كه وجوه تمايز روشني را نشان مي دهد:
يكي از نكات مهم در مقايسه اين دو تونل هزينه تمام شده براي آن است كه اگرچه همچنان شوراي اسلامي شهر تهران در پيگيري هاي خود به رقم دقيق و واقعي احداث تونل توحيد نرسيده است اما اظهارات مسئولان شهر تهران حكايت از هزينه 300 تا 400 ميليارد توماني براي ساخت تونلي دو كيلومتري دارد.
هزينه اي كه براي تونل 24 كيلومتري خرم آباد- پل زال كه در قطعات مختلف انجام شد، با احتساب هزينه هايي كه براي احداث پل ها و زيرگذرها شد، از 750 ميليارد تومان تجاوز نكرد و دريك حساب سرانگشتي مي توان به فاصله چندين برابري هزينه تمام شده تونل توحيد و خرم آباد- پل زال پي برد.
از سويي نگاهي به زمان احداث اين دو تونل نيز بيانگر احداث تونل دوكيلومتري توحيد در 32 ماه و تونل 24 كيلومتري خرم آباد- پل زال در 56 ماه دارد. اين يعني اينكه اگر قرار بود تونل خرم آباد با سرعت تونل توحيد با احتساب متراژ تونل ساخته شود، به جاي آبان ماه 89 بايد در اواسط دهه 90 بهره برداري مي شد.
چگونگي بيان و تبليغات اين دو تونل نيز هرگز شباهتي با يكديگر نداشته و با وجود سروصداي رسانه اي و تبليغاتي فراوان در شهر تهران در روزها و ماه ها قبل از بهره برداري از تونل توحيد- كه البته چند بار به تعويق نيز افتاد و بهره برداري از تونل خرم آباد پيش از موعد صورت گرفت-وجه تمايز ديگري بين اين تونل و البته نحوه خدمات رساني مسئولان است.
روزها و هفته ها پيش از بهره برداري تونل توحيد، حرف اول و آخر سايت ها و رسانه هاي همسو با تبليغات شهري افتتاح تونل و ويژگي هاي خارق العاده! آن بود اما تورق روزنامه ها و صفحات سايت هاي خبري تا چند روز قبل از بهره برداري تونل خرم آباد نيز نشاني از بهره برداري آن ندارند.
اما آزاد راه خرم آباد- پل زال قسمتي از بزرگراه آسيايي «AH8» است كه تسريع و تسهيل در ارتباط بين نواحي شمالي و مركزي كشور با مناطق جنوبي به ويژه بندر امام خميني را به دنبال خواهدداشت.
اين آزادراه علاوه بر اينكه مسافت 165 كيلومتري خرم آباد تا پل زال را حدود 60 كيلومتر كاهش مي دهد، موجب كاهش چشمگير سوانح رانندگي، صرفه جويي در مصرف سوخت و همچنين كاهش زمان سفر در طول مسير خواهدشد.
آزاد راه خرم آباد- پل زال به صورت چهارخطه و با عرضي درحدود 26 متر احداث شده كه با ايجاد يك دستگاه تقاطع غيرهمسطح در فاصله 18كيلومتري جنوب غربي شهرستان خرم آباد آغاز شده و با ساخت يك دستگاه تقاطع غيرهمسطح در 5/3 كيلومتري روستاي پل زابل واقع در حدود 60 كيلومتري شهرستان انديمشك خاتمه مي يابد.
در طول مسير اين آزادراه تعداد 14 دستگاه تونل دوقلو به طول 25 كيلومتر و تعداد 28 دستگاه پل بزرگ به صورت رفت و برگشت به طول 6/2 كيلومتر وجود دارد.
رئيس هيئت مديره شركت احداث، نگهداري و بهره برداري آزادراه خرم آباد- پل زال درباره ويژگي هاي اين پروژه و تونل احداث شده در آن مي گويد: پروژه در تاريخ راهسازي ايران نمونه و قابل مقايسه با ركوردهاي جهاني است، طول تونل هاي ساخته شده در اين پروژه به اندازه 40درصد كل تونل هاي احداث شده در راه هاي مختلف كشور در طي 85 سال اخير بوده است.
فرخ هاشم زاده با بيان اينكه بخش خصوصي با قابليت ها و توانمندي هاي موجود براي اجراي هر پروژه راهسازي آمادگي كامل دارد مي گويد: اين آزادراه با ساخت 24 كيلومتر تونل، سه كيلومتر پل دره اي با دهانه بزرگ، 40 ميليون مترمكعب كوه بري، يك ميليون و 200 هزار مكعب بتن ريزي و تامين روشنايي تونل ها درمدت54 ماه به پايان رسيد كه درتاريخ راهسازي ايران نمونه و قابل مقايسه با ركوردهاي جهاني است.
حميد بهبهاني وزير راه و ترابري نيز مي گويد: براي تكميل اين آزادراه حدود 745 ميليارد تومان هزينه صرف شده است كه 50 درصد مبلغ آن را بخش خصوصي و مابقي آن را وزارت راه و ترابري تامين كرده است.
وي با اشاره به اتصال شهرستان پل دختر به اين آزادراه تصريح مي كند: گردنه دهليج حدفاصل پل دختر تا آزادراه حدود شش كيلومتر گردنه دارد كه با اقدامات اجرايي آن پل دختر از نظر اقتصادي نيز تامين مي شود. محور قديم پل دختر- خرم آباد كه چهار خطه است رديف ملي دارد و راه اندازي آن در دستور كار اين حوزه قرار دارد.
بهبهاني اظهار مي دارد: پيش از اينكه اين آزادراه احداث و تكميل شود به طور ميانگين 30 تا 35 هزار وسيله نقليه از محور قديم آن عبور مي كردند. اين درحالي است كه اگر در سال اول 50 درصد از اين ترافيك به آزادراه خرم آباد- زال انتقال يابد 15 هزار وسيله نقليه از محور قديم عبور خواهندكرد.
وزير راه و ترابري با اشاره به ويژگي هاي ديگر اين پروژه مي گويد: احداث اين آزادراه مشكلات و تصادفات منجر به فوت را تا حد زيادي كاهش خواهد داد و نگراني از اين منظر نخواهدبود. اين مختصر نه دنبال ناديده انگاشتن خدمات مسئولان شهري است و نه در پي كوچك شمردن پروژه هاي بزرگ در دست اقدام درتهران، اما مقايسه تطبيقي در مورد پروژه ها و طرحهاي بزرگ درخصوص مدت زمان اجرا، هزينه هاي صورت گرفته، نوع پوشش خبري و تبليغي درمورد آنها، بسياري از حقايق را در پيش چشم داوران منصف قرار خواهد داد.
منبع: ايرنا (خبرگزاري جمهوري اسلامي)

 



معاون استاندار قم:رهنمودهاي رهبر انقلاب در سفر به قم بايد عملياتي شود

قم- خبرنگاركيهان:
معاون سياسي امنيتي استاندار قم با اشاره به دستاوردهاي خيره كننده سفر رهبر معظم انقلاب به قم گفت: رهنمودهاي روشنگرانه معظم له در اين سفر بايد عملياتي شود.
به گزارش روابط عمومي استانداري قم، احمد حاجي زاده در ششمين جلسه كار گروه اجتماعي فرهنگي استان كه در تالار امام رضا(ع) استانداري برگزار شده بود اظهار داشت: عيد سرسپردگي و بندگي و رهايي از اسارت نفس و دل در گرو پروردگار و عشق به ذات اقدس الهي پيام اصلي روز بزرگ عرفه است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به راه اندازي 17 پايگاه خدمات اجتماعي در مناطق محروم و حاشيه اي استان توسط سازمان بهزيستي گفت: در قالب اين طرح مسائل و مشكلات فرهنگي اجتماعي مناطق حاشيه اي استان احصاء و اولويت بندي شده و طرح ها و برنامه هاي لازم براي رفع و كاهش آسيب هاي اجتماعي اين محلات و سكونت گاه هاي غيررسمي پيش بيني و اجرا خواهد شد.
معاون سياسي امنيتي استاندار قم وضعيت فرهنگي اجتماعي اينگونه مناطق را مورد اشاره قرار داد و افزود: قالب ساكنين اين محلات و مناطق را مهاجريني تشكيل مي دهند كه با فقر شديد فرهنگي اقتصادي مواجه بود و در معرض انواع آسيب هاي اجتماعي قرار دارند.
وي دستاوردهاي سفر رهبر انقلاب به قم را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان كرد: بايد ابعاد و زواياي اين سفر پر خير و بركت تبيين و راهكارهاي اجرايي شدن رهنمودهاي معظم له از جانب دستگاه هاي فرهنگي اجتماعي استان مورد بررسي قرارگيرد.
حاجي زاده بيان داشت: در جريان ديدار رهبر معظم انقلاب با اقشار و گروه هاي مختلف در اين سفر، نقطه نظرات و نكات محوري بسيار ارزشمند و ره گشايي مطرح گرديد كه مي بايست د رجلسات و كميته هاي تخصصي و كارشناسي در خصوص عملياتي شدن آن ها ارائه راهكار شود.

 



همايش «شعر ولايت» در تفرش

اراك- خبرنگاركيهان:
همايش استاني شعر ولايت با موضوع هاي مختلف فرهنگي- مذهبي در تفرش برگزار خواهد شد.
اين همايش ادبي قرار است در تاريخ اول آذرماه مصادف با عيد غدير خم برپا شود و موضوع هاي غدير و پيوند با ولايت، مداحي اهل بيت عصمت و طهارت، رهبري، مردم و ارزش ها، عدالتخواهي، مهرورزي، مردمداري، همت مضاعف و كار مضاعف در آن پرداخته خواهد شد.
اداره كل فرهنگ وارشاد استان مركزي، انجمن فرهنگي هنري پويه و دانشگاه آزاد اسلامي واحد تفرش در برپايي همايش مورد اشاره شركت خواهند داشت.

 



مديركل فرهنگ و ارشاد مازندران خبر داد:
اختصاص 400 ميليون تومان براي حوزه فيلم سازي و تئاتر در مازندران

ساري- خبرنگاركيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران از اختصاص 400 ميليون تومان اعتبار براي حوزه فيلم سازي و تئاتر از سوي استانداري مازندران خبر داد.
عباسعلي ابراهيمي در حاشيه برگزاري بيست و دومين جشنواره تئاتر مازندران با اشاره به اينكه ارتقاي جايگاه بخش هاي هنري در استان مازندران نيازمند تحرك ويژه اين گروهها است، گفت: هنرمندان خود مي توانند در ارتقاي جايگاه خود نقش مهمي داشته باشند.
وي با بيان اينكه هنرمندان بايد آسيب هايي كه در برگزاري برنامه ها و همايش ها وجود دارد را در اختيار متوليان قرار دهند، افزود: اگر با صبر و برنامه در برابر تهديدهاي دشمنان بايستيم موفق عمل كرده ايم.
ابراهيمي با اشاره به اينكه آسانترين و برنده ترين كار در مقابله با تهاجم فرهنگي توجه كردن به هنرهاي نمايشي است، يادآور شد: ايجاد فضا و بودجه براي اين بخش از سوي اداره كل فرهنگ پيگيري مي شود.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران با تاكيد بر اينكه پس از برگزاري جشنواره فيلم وارش 400 ميليون تومان اعتبار در حوزه فيلم، فيلم سازي و هنرهاي نمايشي از سوي استاندار مازندران به اين بخش اختصاص يافته است، تصريح كرد: اميدواريم با توجه به اينكه رويكرد سفر سوم هيئت دولت نيز فرهنگي است با جذب همين ميزان اعتبار بتوانيم گام هاي موثري در زمينه ارتقاي هنرهاي نمايشي استان برداريم.

 



در سال آينده جشنواره بين المللي فيلم كودك در قزوين برگزار مي شود

قزوين- خبرنگار كيهان:
جشنواره بين المللي فيلم كودك فروردين ماه سال 90 در قزوين برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قزوين، طيب ملكي پور مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قزوين با اعلام اين خبر اظهار داشت: با مساعدت و توجه ويژه استاندار و معاونان استانداري و موافقت مديركانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، جشنواره بين المللي فيلم كودك براي كودك (Kids for Kids) فروردين ماه سال آينده، در قزوين برگزار مي شود.
ملكي پور گفت: از آنجا كه كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان از جمله كانون هاي داوطلب براي برگزاري اين مراسم جهاني بود، دبيركل اين سازمان محسن چيني فروشان (مديرعامل سابق كانون پرورش فكري) پس از جلب موافقت هيئت مديره سازمان در نشست براتيسلاوا در كشور سوئد براي برگزاري مراسم نهايي اين جشنواره در ايران، ضمن تبريك اين موفقيت به مديرعامل كانون خواستار پيگيري اجراي آن در قزوين شده بود كه با موافقت و مساعدت استانداري قزوين، ميزباني اين مراسم بين المللي در فروردين ماه سال آينده به قزوين سپرده شد.
مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان قزوين در ادامه گفت: با برگزاري اين جشنواره بين المللي در استان قزوين، هنرمندان و شركت كنندگان در مسابقه از هشت منطقه دنيا ميهمان قزوين هستند كه اين رويداد فرهنگي به معرفي بيشتر استان در سطح جهاني مي انجامد.
ملكي پور در پايان اظهار داشت: سازمان بين المللي فيلم براي كودكان و نوجوانان (cifej) از 55 سال پيش فعاليت خود را با حمايت يونسكو آغاز كرد و اكنون مجمع عمومي آن داراي بيش از 150 عضو از 60 كشور جهان است. تعدادي از دست اندركاران حقيقي و حقوقي سينماي كودك ايران از حدود 20 سال پيش به عضويت سيفژ اين مركز فرهنگي درآمدند و از 10 سال پيش با انتخاب فرشته طائرپور به عنوان يكي از اعضاي هيئت رئيسه براي نخستين بار در سابقه سيفژ، ايران وارد هسته مديريتي اين مركز شد و هم اكنون محسن چيني فروشان دبيركل اين سازمان است كه با پيگيري وي دفتر مركزي سازمان سيفژ در سال گذشته به ايران منتقل شد.

 



استاندار گلستان: جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين پيام آور وحدت است

گرگان- خبرنگار كيهان:
استاندار گلستان گفت: حضور اقوام مختلف در جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين و نمايش آداب و سنتهاي گوناگون، وحدت و همدلي را در بين اقوام به وجود مي آورد.
جواد قناعت اظهار داشت: نظر به برپايي چهارمين سال اين جشنواره در استان گلستان و باتوجه به اينكه اقوام كرد، لر، بلوچ و سيستاني، ترك، تركمن، گيلاني، مازندراني و... در اين جشنواره حضور دارند؛ اجراي برنامه هاي قومي و محلي در اين جشنواره ضمن ايجاد وحدت و همدلي بين اقوام، شادي و نشاط اجتماعي را به ارمغان مي آورد.
وي با اشاره به اهميت اين جشنواره ملي افزود: فرهنگ و تمدن غني ايران زمين، بر كسي پوشيده نيست و اين جشنواره به نمود بيشتر اين فرهنگ و تمدن با ارزش در بعد ملي و بين المللي كمك مي كند.
رئيس جشنواره فرهنگ اقوام ايران زمين همچنين گفت: اجراي موسيقي زنده اقوام، برپايي سياه چادرها و نمايش آداب و رسوم مختلف، برپايي نمايشگاه سوغات و صنايع دستي، فرصت مغتنمي است تا اقوام در كنار يكديگر و با به نمايش گذاشتن ارزشهاي فرهنگي، هنري و صنايع دستي، تمدن و فرهنگ ديرينه ايران زمين را به رخ جهانيان بكشند.

 



معرفي برگزيدگان چهارمين جشنواره شعر دفاع مقدس در چهارمحال و بختياري

شهركرد- خبرنگاركيهان:
برگزيدگان چهارمين جشنواره شعر دفاع مقدس استان چهارمحال و بختياري در چهار حوزه مختلف معرفي شدند.
برگزيدگان چهارمين جشنواره شعر دفاع مقدس استان چهارمحال و بختياري در چهار بخش «دفاع مقدس»، «مقاومت ملل»، «كودك و نوجوان» و «شعر دفاع مقدس با مضامين عاشورايي» معرفي شدند.
درچهارمين جشنواره شعر دفاع مقدس استان چهارمحال و بختياري دربخش «دفاع مقدس» محسن عبدي پور و فرشته محمدي نافچي رتبه هاي اول و سليم غلامي رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.
دراين بخش از اشعار آرزو سبزوار قهفرخي و سيده زهرا صالحي تقدير به عمل آمد.
¤ دربخش «بهره گيري شعر دفاع مقدس از مضامين عاشورايي» فاطمه دهقانيان، سميرا رئيسي شهركي و مجتبي بخشايش تقدير شد.
¤ دربخش شعر «كودك و نوجوان» نجمه بنائيان، هايده جعفريان و عليرضا روحاني به ترتيب اول تا سوم شدند.
¤ در بخش «مقاومت ملل» مهدي عالي، سيده رقيه هاشمي و اميد مرداني به ترتيب نفرات اول تا سوم شدند.

 



امام جمعه نيشابور بين الحرمين بانو شطيطه و بانو پسنده ايجاد مي شود

نيشابور- خبرنگار كيهان:
ايجاد بين الحرمين بانو «شطيطه» و بانو «پسنده» بازتاب خوبي در بين شهروندان و زائران داخلي و خارجي اين دو بزرگوار خواهد داشت.
حجت الاسلام والمسلمين عبدالجواد غرويان، امام جمعه نيشابور، در مراسم اولين نكوداشت بي بي شطيطه و بانو پسنده كه در محل اين بقاع متبركه در نيشابور برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: در گذشته نيز اين موضوع مطرح شد و مورد تأييد شهردار هم قرار گرفت اما از آنجايي كه اجرايي شدن آن نيازمند برنامه مدون است، اين طرح در گذشته مسكوت ماند. حجت الاسلام والمسلمين غرويان با اشاره به سخنراني رهبر معظم انقلاب در بين طلاب، ابراز كرد: رهبر انقلاب از فرزند امام حاج احمد آقا نقل كردند كه امام آنچنان شب ها گريه مي كرد و اشك مي ريخت كه اين دستمال هاي معمولي فايده نداشت و امام حوله برمي داشت. و آنچه اين كشور را نجات داد همان اشك هاي شبانه امام خميني(ره) بود.
وي از وجود رهبر كبير انقلاب اسلامي و حضرت آيت الله خامنه اي به عنوان دو نعمت بزرگ الهي ياد كرد و ادامه داد: وجود عارف زاهدي چون امام سايه خيلي از گرفتاري ها را از سر كشور كم كرد و رهبر معظم انقلاب نيز كشور را محكم و استوار نگه داشته است.

 



آثار نگارگر برجسته شاهرودي در موزه شهر لي پتسگ روسيه

شاهرود- خبرنگار كيهان:
آثار نگارگري مينا مختاريان هنرمند برجسته شاهرودي در موزه اي در شهر لي پتسگ از كشور روسيه به نمايش گذاشته شد.
بنابراين گزارش بيش از 30 تابلو از آثار اين استاد نگارگري با مضامين عرفاني- اجتماعي و مذهبي به نمايش درآمده است. گفتني است اين نمايشگاه بمناسبت هفته فرهنگي و هنري جمهوري اسلامي ايران جهت به نمايش گذاردن توانمنديهاي هنرمندان ايران اسلامي و از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات جمهوري اسلامي ايران در شهر لي پتسگ از كشور روسيه داير شده است.
شايان ذكر است مينا مختاريان پايه گذار آموزش نگارگري در شاهرود و اولين زن ممتاز خوشنويس استان سمنان مي باشد. وي متولد سال 1348 در شاهرود و مدرس آموزش نگارگري و استاد دانشكده هنر و دانشكده تربيت معلم سمنان و از اساتيد انجمن هنرهاي تجسمي و مسئول امور هنري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شاهرود مي باشد. وي تاكنون در 2 نمايشگاه گروهي نگارگران معاصر در خارج از كشور و 5 نمايشگاه انفرادي و بيش از 60 نمايشگاه گروهي در داخل كشور شركت داشته است.

 



افتتاح دبيرخانه دائمي جشنواره ملي هنر در روستا در قائم شهر

قائم شهر- خبرنگاركيهان:
همزمان با روز فرهنگ عمومي و روز مازندران دبيرخانه دائمي جشنواره سراسري هنر در روستا در مراسمي با حضور جمعي ازاساتيد و هنرمندان و روستائيان در روستاي كوتنا قائم شهر افتتاح شد.
جلال الدين مشمولي دبير جشنواره دائمي ملي هنر در روستا در مصاحبه با خبرنگار ما گفت طرح جشنواره هنر در روستا كه از سال 1387 بااجراي نقاشي در فضاي باز روستاهاي ايران موجوديت يافت امروز با هدايت و انتقال هنرهاي تجسمي از نگارخانه ها، موزه ها و گالرهاي هنري و دانشگاهها به بطن جامعه وارد فضاي زندگي مردم روستاهاي ايران زمين شده است.
مشمولي افزود جشنواره هنر در روستا، با هدف تعامل و تبادل تجارب هنرمندان سراسر كشور در محيط هاي روستايي با گذشت سه سال فعاليت تاكنون در 45 روستاي توابع استانهاي تهران، مازندران، گيلان، گلستان، كرمان، بوشهر، كردستان، اردبيل و چهارمحال و بختياري و با حضور بيش از 300هنرمند رشته هاي مختلف تجسمي برگزار شده است.
دبير جشنواره ملي هنر در روستا با اشاره به استقبال بالاي روستائيان گفت: تاكنون بيش از 6000 روستايي در جشنواره هنر در روستا شركت كرده اند و حدود 4000 اثر نقاشي مردم روستاها بويژه كودكان و نوجوانان روستايي كشور در دبيرخانه جشنواره ضبط و آرشيو شده است.
مشمولي تأكيد كرد: آدرس اينترنتي دبيرخانه دائمي جشنواره هنر در روستا براي مشاركت هموطنان روستايي در جشنواره بزودي اعلام خواهد شد.

 



تصرف زمين هاي امامزاده و استفاده وهن آميز

درشهرستان خلخال كنار مرقد پاك و مطهر امامزاده محمدبن عبدالملك«ع» يك گاوداري درحال احداث است، كه متاسفانه علي رغم پي گيري هاي مكرر از نهادهاي مختلف، تكميل اين گاوداري متوقف نشده است.
طبق سند سازمان اوقاف و امورخيريه اين امامزاده شريف داراي بيش از 8هزار مترزمين است كه متاسفانه در سكوت مسئولان محترم اوقاف و مقامات قضايي و انتظامي، زمين خواران زمين هاي اين امامزاده را تصرف كرده اند و تاكنون نيز كه چندين سال از اين تصرف غيرقانوني مي گذرد كسي متعرض آنها نشده است.
چندماه پيش نيز طوماري توسط شركت كنندگان درنماز جمعه شهرستان خلخال امضا و به مجلس شوراي اسلامي ارسال شد ولي با كمال تأسف نه احداث گاوداري متوقف شد و نه زمين هاي متعلق به امامزاده برگشت. ظاهراً مسئولان محلي نظرشان اين است كه اين امامزاده و زوار آن هستند كه نبايد مزاحمتي براي گاوداري داشته باشند و نه بالعكس! مدتهاست كه زوار اين امامزاده شريف به دليل بوي تعفني كه از گاوداري مذكور بلند مي شود و ساير مشكلاتي كه به واسطه آن ايجاد شده است، در رنج و عذاب هستند. در استفتائي نيز كه دراين باره از مراجع كرديم، فرموده اند:«محل كار نبايد مزاحمتي براي زوار امامزاده داشته باشد و اگر ممكن است از آن محل و امكانات براي كارديگري كه مزاحمتي براي زوار نداشته باشد استفاده شود».
ماسه درخواست مشخص در ارتباط با اين مسئله و قضيه تصرف غيرقانوني زمين هاي اطراف امامزاده داريم:
1- تغيير كاربري گاوداري درحال احداث به هر پروژه اي كه وهن جايگاه امامزاده تلقي نشود.
2- احداث ساختمان جديد، بزرگ و با امكانات لازم براي امامزاده.
3-پس گرفتن تمامي زمين هاي اين مكان مقدس از دست زمين خواران و تعقيب قضايي متجاوزان به حريم اين امامزاده مقدس و حصاركشي سريع اطراف آن.
جمعي از اهالي منطقه

 



برگزاري كارگاه يك روز نقاشي در فرهنگسراي شاهرود

شاهرود- خبرنگار كيهان:
از سوي انجمن هنرهاي تجسمي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان شاهرود،كارگاه يك روزه نقاشي هنرمند برجسته كشور استاد يعقوب امداديان با حضور هنرمندان و اعضاي انجمن هنرهاي تجسمي شاهرود در محل فرهنگسراي مهر اين شهرستان برگزار شد.
در اين كارگاه نقاشي يك روزه استاد يعقوب امداديان ضمن طراحي چند تابلوي نقاشي به سبك مدرنيسم- توضيحاتي پيرامون اين هنر ارزنده و برخي از تكنيكهاي نقاشي براي علاقمندان ارائه نمود و به سوالات هنرمندان پاسخ داد.
لازم به يادآوري است، استاد يعقوب امداديان در سال 1327 در يك خانواده فرهنگي و دوستدار اهل هنر در شهرستان تبريز متولد گرديد. وي داراي مدرك كارشناسي ارشد نقاشي از دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران مي باشد و بيش از 40 سال سابقه هنري دارد.
گفتني است از اين استاد گرانقدر 8تابلوي نقاشي در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران 300اثر در گنجينه فرهنگستان هنر200اثر در گنجينه موزه امام علي(ع) و تعدادي آثار هنري در برخي از موسسات و موزه هاي ساير شهرستانهاي كشور نگهداري مي شود.

 



چناران فقط يك كتابخانه دارد

چناران- خبرنگار كيهان:
در حال حاضر تنها يك كتابخانه عمومي و نهادي براي 140 هزار جمعيت در شهرستان چناران وجود دارد و اين پاسخگوي نياز شهروندان نيست.
مسئول كتابخانه هاي عمومي چناران با اعلام اين مطلب افزود: كتابخانه باقرالعلوم تنها كتابخانه عمومي چناران است اما باتوجه به رشد جمعيت بويژه استقرار دانشگاه ها در شهرستان، توسعه كتابخانه در بخش زيرساختي ضروري است.
خانم محمدي افزود: به منظور جبران بخشي از كار و با هدف ترويج فرهنگ كتابخواني يك كتابخانه مشاركتي در شهر جديدگلبهار و يك كتابخانه نيز در اردوگاه حرفه آموزي و كاردرماني شهيد لاجوردي راه اندازي شده و فعال است و سومين كتابخانه نيز بزودي در روستاي دولت آباد افتتاح مي شود.
وي در توضيح چگونگي فعاليت كتابخانه هاي مشاركتي گفت: تأمين مكان و امكانات اوليه براي راه اندازي به عهده هيئت مؤسس و تأمين برخي تجهيزات و كتاب و قفسه نيز با مشاركت نهاد كتابخانه ها صورت مي گيرد. وي راه اندازي كتابخانه هاي مشاركتي را يك راهكار براي رفع نياز به كتابخانه توصيف كرده گفت: براي راه اندازي اين گونه كتابخانه كه باعث توسعه زيربناها و گسترش فرهنگ كتابخواني مي شود دست نياز دراز مي كنيم و آماده مشاركتيم.

 



درخشش «خاطره ماندگار» در جشنواره بين المللي هشت

ساري- خبرنگار كيهان
فيلم انيميشن كوتاه خاطره ماندگار با موضوع دفاع مقدس در جشنواره بين المللي هشت جايزه نخست بهترين فيلم نامه و موسيقي متن را به خود اختصاص داد.
به گزارش روابط عمومي حوزه هنري استان مازندران مهدي معصومي گرجي مسئول واحد هنرهاي تصويري اين مركز گفت: اين فيلم به كارگرداني «زهرا خورشيدي» و تهيه كنندگي حوزه هنري مازندران در شهريور سال 89 توليد شد.
گفتني است: اين انيميشن داستان دختركي است كه در رويا در حرم امام رضا(ع) پدر شهيدش را ملاقات مي كند.

 



برپايي نمايشگاه انفرادي طراحي پرتره در رامهرمز

رامهرمز- خبرنگار كيهان:
از سوي انجمن هنرهاي تجسمي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي رامهرمز و به مناسبت هفته بسيج، نمايشگاه انفرادي طراحي پرتره آثار هنرمند جوان اين شهرستان مهدي فتلاوي در نگارخانه اين اداره به مدت يك هفته برپا شد.
اين نمايشگاه شامل 29 اثر از اين هنرمند جوان بود كه با تكنيك سياه قلم به اجرا درآمده بود.
فتلاوي در توضيح و تشريح آثارش گفت: اين كارها به جاي اين كه به واقعيت عيني چهره ها وفادار باشد، بيشتر از اين واقعيت فاصله گرفته و به واقعيت روانشناسي شخصيت ها نزديك شده است.

 



فيلم كوتاه داستاني «آسيه» در جشنواره بين المللي رشد

گرگان- خبرنگار كيهان:
فيلم كوتاه داستاني «آسيه» در جشنواره بين المللي فيلم رشد زبان گوياي مادراني است كه علي رغم همه مشكلات باز هم وظيفه خطير مادري خويش را فراموش نمي كنند.
به گزارش خبرنگار ما معاون فرهنگي، هنري حوزه هنري استان گلستان گفت: فيلم آسيه كه در واحد هنرهاي تصويري و به تهيه كنندگي حوزه هنري گلستان توليد شده است به گوشه اي از زندگي مادري مي پردازد كه با وجود مشكلاتي كه خود و دختر معلولش دارند سعي مي كند در كلاسهاي نهضت سوادآموزي شركت كرده و همان دروس را نيز به دختر معلولش منتقل كند.
حسين عبدي در ادامه افزود: چهلمين دوره بين المللي فيلم رشد با هدف ايجاد نوآوري، خلاقيت، بالا بردن سطح كيفي فيلم هاي آموزشي، فرهنگي، تربيتي و ايجاد فرصت و انگيزه براي فيلم سازان، نويسندگان، هنرمندان و همچنين توسعه آموزش دانش آموزان فيلمساز 7 تا 14 آبانماه در تهران برگزار شد.
وي در پايان گفت: در اين جشنواره بيش از هزار فيلم در بخشهاي مختلفي چون؛ فيلمهاي علمي، مستند، انيميشن، تربيتي داستاني كوتاه و تربيتي داستاني بلند و نماهنگ با يكديگر به رقابت پرداختند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14