(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 آذر 1389- شماره 19797

كوتاه اقتصادي
توزيع 30 هزار تن كالاي اساسي درايام محرم و صفر
رئيس كل بانك مركزي: تسهيلات پرداختي به توليد صرف خريد آپارتمان در شمال شهر شده است
حذف دريافت مجوز براي صادرات
سخنگوي طرح تحول اقتصادي: بانك ها اجازه برداشت اقساط معوق از حساب يارانه ها را ندارند
صدور مجوز استخدام نيروي جديد در وزارت بهداشت و سازمان مالياتي
جزئيات جديدي از اجراي طرح مشاغل خانگي
بهره برداري از خط لوله دوم انتقال گاز تركمنستان و ايران
طي مدت 8 ماه مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا از مرز 17 ميليارد يورو گذشت
تشديد بحران بيكاري در 16 ايالت آمريكا
توزيع 16 هزار تن آرد با قيمت سال گذشته



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل صنايع برق، فناوري اطلاعات و فلزي وزارت صنايع با بيان اينكه كاهش تعرفه واردات موبايل به كشور منتفي است، گفت: اين موضوع براي تصويب نهايي بايد به امضاي 4وزير عضو كميسيون ماده يك برسد، به همين دليل با توجه به مخالفت وزير صنايع، كاهش تعرفه منتفي است.
¤ معاون بررسي هاي فني و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات گفت: نظر كميسيون تنظيم مقررات اين است كه شركت مخابرات حق ندارد به خاطر بدهي يك خط مشترك ساير امكانات وي را نيز قطع كند.
¤ يك مقام مسئول گفت: طرح خريد لوازم خانگي كم مصرف با استفاده از تسهيلات طرح هدفمندي يارانه ها از دوشنبه هفته آينده آغاز خواهد شد.وي اظهار داشت: هم اكنون يخچال، تلويزيون، لامپ كم مصرف، ماشين لباسشويي و وسايل سرمايشي و گرمايشي در اين طرح قرار دارند و بحثهاي نيز در مورد افزودن برخي كالاها مانند خودرو و فرش به اين ليست مطرح است.
¤ در ششمين جشنواره قهرمانان صنعت جمهوري اسلامي ايران، بانك پاسارگاد به عنوان يكي از برترين واحدهاي پيشرو موفق به دريافت تنديس زرين و لوح تقدير شد.
¤ سازمان گمرك چين اعلام كرد: ميزان واردات اين كشور از ايران طي 9 ماه 2010بيش از 30 درصد رشد داشته است.ميزان واردات چين از ايران طي ماه سپتامبر 2010 به بيش از 8/1ميليارد دلار رسيده است. اين رقم در 9 ماه 2010 با 1/30درصد رشد به بيش از 9/12ميليارد دلار رسيده است.
¤ مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران از ارائه نظر نهايي گروه كارشناسي قيمت گذاري پروژه تاليا خبر داد و گفت: تصميم مخابرات براي احياي تاليا با خريد 51 درصد سهام اين شركت تا دو هفته آينده نهايي مي شود.
¤ مديركل ايمني بهداشت و محيط زيست وزارت نفت گفت: از نظر مقابله با آلودگي و سوخت از زمانبندي خود جلو هستيم كما اينكه گازوئيل را در 7 شهر آلوده كشور با استاندارد يورو 4 و PPm 500 توزيع مي كنيم.
¤ رئيس مركز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگاني از افزايش فروشگاه زنجيره اي به 2500 واحد تا پايان سال 90 خبر داد.
¤ مديرعامل شركت توسعه صنايع حلال مالزي با اشاره به صادرات 350ميليون دلاري مالزي به ايران در ماه اكتبر گفت: اين شركت يك شبكه فروش در تهران افتتاح خواهد كرد.
¤ در نخستين همايش بزرگ بين المللي فرصت هاي سرمايه گذاري در مناطق آزاد و صنعت گردشگري كشور، بيش از 700 بسته سرمايه گذاري داراي طرح هاي توجيهي در اختيار علاقمندان قرار مي گيرد.
¤ وزير صنايع و معادن گفت: اجراي طرح هدفمندسازي يارانه ها، فرصت هاي فراواني را در اختيار بخش صنعت و معدن كشور قرار مي دهد، به شرط اينكه صنعتگران به درستي بتوانند بازار را مديريت و از فرصت هاي آن استفاده كنند.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به آمادگي وزارت نفت براي توزيع روزانه 250ميليون ليتر سوخت زمستاني، از افزايش حجم ذخاير سوخت خبر داد و گفت: مصرف روزانه گازوئيل در سال جاري 7/6ميليون ليتر افزايش يافته است.

 



توزيع 30 هزار تن كالاي اساسي درايام محرم و صفر

30 هزار تن كالاي اساسي براي ماه محرم و صفر، در نظر گرفته شده است كه بين هيئت هاي مذهبي همچون سالهاي گذشته توزيع مي شود.
محمدعلي ضيغمي معاون وزير بازرگاني در مورد تامين اقلام مورد نياز مردم در ايام محرم و صفر، اظهار داشت: براي ماه محرم و صفر، سهميه هاي نذورات در نظر گرفته شده است كه متوليان هيئت هاي مذهبي مي توانند با مراجعه به سازمان هاي بازرگاني نسبت به دريافت اين سهميه اقدام كنند.
وي با اشاره به نزديك شدن به ايام محرم و صفر، افزود: طبق سنوات گذشته، با توجه به مناسبت هاي مذهبي سه قلم كالاي برنج، روغن و شكر در قالب سهميه نذورات در اختيار هيات هاي مذهبي قرار مي گيرد.
ضيغمي با بيان اين مطلب كه كار توزيع و حمل سه قلم كالاي اساسي به استان ها صورت گرفته است، گفت: در مجموع 30 هزار تن كالاي اساسي براي توزيع در بين هيات هاي مذهبي در نظر گرفته شده است كه 20 هزار تن آن را برنج، 5 هزار تن روغن و 5 هزار تن ديگر را شكر تشكيل مي دهد.
معاون وزير بازرگاني با اعلام اينكه هيات هاي مذهبي همچون سالهاي گذشته، اين سهميه ها را با قيمت هاي تعادلي دريافت خواهند كرد.
ذخيره سازي گوشت
رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گاوي تهران از ذخيره سازي گوشت توسط سازمان بازرگاني و پشتيباني امور دام براي ماه هاي محرم و صفر خبر داد.
علي خندان رو جوان به ايسنا گفت: توزيع گوشت وارداتي از زاهدان و استراليا را آغاز كرده ايم و كماكان از كشورهاي مغولستان و پاكستان هم گوشت به كشور وارد مي شود.
وي قيمت هر كيلو گوشت استراليايي وارداتي را براي واحدهاي صنفي 11 هزار و 200 تومان و براي مصرف كننده 12 هزار و 200 تومان ذكر كرد.
رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گاوي تهران نرخ هر كيلو گوشت گرم وارداتي از زاهدان را براي مصرف كننده هشت هزار و 600 تومان اعلام كرد و ادامه داد: از هفته گذشته گوشت گوسفندي به قيمت 10 هزار و 500 تومان بين واحدهاي صنفي توزيع كرديم و به نرخ يازده هزار و 500 تومان به دست مصرف كننده رسيد.
خندان رو جوان در عين حال از ورود دوباره دام زنده از گرجستان به كشور در 15 اين ماه خبر داد.
رئيس اتحاديه فروشندگان گوشت گاوي تهران با اشاره به توزيع گوشت گاو در سطح مغازه هاي تهران، قيمت هر كيلو گوشت تميز كرده بدون استخوان را 13هزار تومان و گوشت مخلوط را 11 هزار و 500 تومان عنوان كرد.
خندان رو جوان درباره توزيع گوشت منجمد نيز اظهار كرد: با توجه به بالا رفتن نرخ دلار و يورو، قيمت گوشت برزيلي هم اندكي افزايش داشته و حدودا كيلويي
7 هزار تومان به دست مصرف كننده مي رسد.
خندان رو جوان گفت: در حال حاضر قيمت هر كيلو دام زنده شش هزار و 500 تومان است و بالاتر ازاين رقم عرضه نمي شود.
وي متذكر شد: قيمت هر كيلو گوشت گوسفندي در كشتارگاه ها هم اكنون 13 هزار و 500 تومان است و در واحدهاي صنفي به نرخ 15 هزار تومان عرضه مي شود.

 



رئيس كل بانك مركزي: تسهيلات پرداختي به توليد صرف خريد آپارتمان در شمال شهر شده است

رئيس كل بانك مركزي افزايش قيمت برخي كالاها را درست و نرخ تورم را قابل كنترل و كاهش دانست و با اشاره به انحراف برخي تسهيلات ارائه شده توسط بانك ها، گفت: واي به روزي كه فاكتورهاي بانكي صوري باشد.
محمود بهمني در گفت وگو با فارس در واكنش به برخي اظهارات مبني بر افزايش تورم با سياست افزايش نقدينگي طي سال گذشته، اظهار داشت: بعضي از مواقع نقدينگي در رديف بانكداري اسلامي مصرف و در توليد به كار گرفته مي شود؛ در اين شرايط سياست افزايش نقدينگي ظرفيت توليد را در كشور بالا برده و موجب ايجاد اشتغال مي شود.
وي با بيان اينكه افزايش نقدينگي در بانكداري اسلامي «قيمت» كالاها را كاهش مي دهد، افزود: از طرف ديگر در اقتصاد هايي كه بانكداري اسلامي را اجرا نمي كنند افزايش نقدينگي موجب افزايش تقاضابراي خريد مسكن مي شود بنابراين نقدينگي در اين اقتصادها تورم زا خواهد بود.
رئيس كل بانك مركزي تأكيد كرد: برخلاف حالت مذكور بالا بردن نقدينگي در بانكداري اسلامي اشتغال را افزايش و تورم راكاهش مي دهد.
به گفته بهمني، بحران اخير در بانكداري آمريكا و اروپا به اين خاطر بود كه كنترل و نظارت بانكداري اسلامي در اقتصاد آنها مفهومي نداشته و اين امر موجب مواجه شدن شبكه بانكي آنها با مشكلات اخير است.
اين مقام مسئول در شبكه بانكي با بيان اينكه يكي از خصوصيات بانكداري اسلامي كم بودن ضرر و زيان در قياس با بانكداري سنتي است، تصريح كرد: بانكداري اسلامي «ريسك» را براي مشتريان پايين مي آورد.
وي با بيان اينكه ممكن است برخي از قيمت ها بعضاً بالا رفته باشد كه البته اين هم درست است، اظهار كرد: بايد توجه داشت كه بانك مركزي قيمت 359 قلم كالا را مورد محاسبه قرار مي دهد، اما مي شود تورم را كنترل و كاهش داد.
رئيس كل بانك مركزي ضمن اشاره به اجراي برنامه كنترل و نظارت در بانكداري اسلامي از دو سال گذشته توسط اين بانك، اظهار داشت: براي انجام اين برنامه تيمي متشكل از 120 بازرس به تمام بانك ها فرستاده شد و آنها گزارشات زيادي را از نحوه عملكرد بانك ها در اجراي عمليات بانكداري ارائه داده اند.
وي افزود: ميزان انحراف در برخي از گزارش ها كم و در برخي ديگر خيلي زياد بود به همين دليل دستور داده شد تا جزئيات پرونده هايي را كه انحراف آنها بالا بود را به دقت بررسي كرده و علت انحراف آنها مشخص شود.
رئيس كل بانك مركزي ضمن اشاره به وضعيت فاكتورهاي معاملات در بانك ها، گفت: در نتيجه بازرسي هاي صورت گرفته مشخص شد كه در اين پرونده ها فاكتورهاي تأييد شده وجود دارد اما بعد از بررسي هاي دقيق اين نتيجه حاصل شده كه فاكتورها توسط گيرنده تسهيلات پشت نويسي شده و تسهيلات توسط آنها دريافت شده است.
بهمني تأكيد كرد:بعد از اينكه نتيجه پرونده ها و وضعيت فاكتورها مشخص شد متوجه شديم كه به جاي اينكه منابع تسهيلات پرداختي در توليد مصرف شود به سمت خريد آپارتمان در شمال شهر رفته و انحراف يافته است. اين مقام مسئول در شبكه بانكي با تأكيد بر اينكه اگر فاكتورها در معاملات صوري نباشد معاملات بانكي مشكلي نخواهند داشت، افزود: واي به روزي كه فاكتورها صوري و ساختگي باشد يا خودمان (بانك ها) به مشتريان بگوييم در قبال ارائه فاكتور «وام» مي دهيم؛ ديگر معاملاتمان اسلامي نيست بلكه در اين شرايط «ربا» وارد معاملات مي شود.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه سخنان خود با بيان اينكه در حال حاضر از ميان 14 عقد اسلامي 12 عقد بصورت جاري در شبكه بانكي اجرا مي شود، اظهار كرد: بانك مركزي در جعاله، صكوك اجاره، هجينگ بررسي كرده و براي ثابت شدن نرخ ارز برنامه ر يزي شده براي جلوگيري از نوسان اقداماتي صورت گرفته است. به دنبال برنامه ريزي براي استفاده از ساير ابزارهاي اسلامي در بانك ها هستيم.
اين مقام مسئول در شبكه بانكي با بيان اينكه اجراي درست و صحيح بانكداري اسلامي مورد توجه مقام معظم رهبري است، تصريح كرد: بانك مركزي به صورت جدي به فكر تحقق اين امر است.

 



حذف دريافت مجوز براي صادرات

در راستاي حمايت از توسعه صادرات غيرنفتي در برنامه پنجم توسعه، صادرات كالا بدون نياز به اخذ مجوز و پرداخت ماليات و عوارض صورت مي گيرد.
قائم مقام وزير بازرگاني در گفت وگو با شابا با بيان اين مطلب، گفت: در برنامه پنجم توسعه اخذ ماليات و عوارض از كالاهاي صادراتي ممنوع شده و به منظور صيانت از منابع كشور، عوارض ويژه براي صادرات مواد خام يا با ارزش افزوده پايين با تصويب هيات وزيران وضع و دريافت خواهد شد. مسعود موحدي، با اشاره به ضرورت حمايت از صادرات غيرنفتي و افزايش ميزان صادرات كالاهاي با ارزش افزوده بالا، ادامه داد: تنظيم بازار داخلي مانعي براي صدور انواع كالا در طول برنامه پنجم نخواهد بود و صدور تمامي كالاها و خدمات، به جز اشياي عتيقه و ميراث فرهنگي، اقلام خاص دامي، نباتي و گونه هايي كه جنبه حفظ ذخيره ژنتيكي يا حفاظت محيط زيست را داشته باشند، بدون اخذ مجوز صورت خواهد گرفت.
موحدي، مصوبات برنامه پنجم در بخش بازرگاني را بسيار سازنده و مثبت ارزيابي كرد و گفت: حذف ماليات، عوارض و مجوز براي صادرات، نشان دهنده توجه ويژه برنامه نويسان به توسعه صادرات غيرنفتي است.
قائم مقام وزير بازرگاني، با بيان اين مطلب كه برنامه پنجم، دولت را مكلف كرده تا با اقدامات جبراني و حفاظتي از توليد داخل حمايت كند، افزد: دولت به منظور افزايش ميزان مشاركت بنگاه ها و همچنين سهم تشكل ها، كنسرسيوم ها، شركت هاي مديريت صادرات و شركت هاي بزرگ صادراتي و داراي تنوع محصول، در برنامه پنجم، كمك ها، تسهيلات، مشوق ها و حمايت هاي مستقيم و غيرمستقيم خود در حوزه صادرات غيرنفتي را به تشكل هاي سازمان يافته، داراي پتانسيل اجرايي و پاسخگو اعطا خواهد كرد.
به گفته موحدي، صادرات كالا و خدمات از اخذ هرگونه مجوز به استثناي استانداردهاي اجباري و گواهي هاي مرسوم در تجارت بين الملل (مورد درخواست خريداران) معاف خواهد بود.
وي با بيان اين مطلب كه نگاه برنامه پنجم به واردات كالا نيز تغيير كرده است، گفت: كالاهايي كه فاقد استانداردهاي تعريف شده ايران باشند، به هيچ عنوان مجوز ورود و توزيع در كشور را پيدا نخواهند كرد.
موحدي، در رابطه با كالاهاي قاچاق ضبط شده، بدون صاحب و توقيف شده در گمرك، خاطرنشان كرد: اين نوع كالاها در صورت نداشتن استاندارد قابل قبول بايد به مبدا خود بازگشت داده شوند و تنها در صورت دارا بودن شرايط استفاده در مصارف ثانوي، اجازه خريد و فروش براي مصرف ثانويه خواهند داشت.
وي رشد پايدار صادرات كالا و خدمات، افزايش مشاركت در بازارهاي خارجي و پيوستن به سازمان تجارت جهاني و مديريت موثر واردات را از اهداف بازرگاني خارجي در برنامه پنجم برشمرد.

 



سخنگوي طرح تحول اقتصادي: بانك ها اجازه برداشت اقساط معوق از حساب يارانه ها را ندارند

سخنگوي طرح تحول اقتصادي از ممنوعيت برداشت مطالبات بانكي از حساب يارانه ها خبر داد.
محمدرضا فرزين در جمع مديران استاني و ستادي وزارت اقتصاد، ضمن اعلام اين كه حق تغيير شماره حساب اعلامي براي دريافت يارانه هاي نقدي از سوي متقاضيان در فرجه زماني 45 روزتعيين شده مسلم و امكان پذير است، افزود: بانك ها اقساط معوق يا آتي را از محل يارانه واريزي برداشت نخواهند كرد.
سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي اعلام كرد: بانك هاي عامل نبايد وجه مطالبات معوق افراد از محل يارانه هاي پرداختي دولت به مردم برداشت كنند.
فرزين همچنين حق تغيير شماره حساب اعلامي براي دريافت يارانه هاي نقدي از سوي متقاضيان در فرجه زماني 45 روز تعيين شده را مسلم و امكان پذير دانست.سخنگوي كارگروه طرح تحولات اقتصادي ادامه داد: خانوارها در فرصت اعلام شده مي توانند در مواردي چون بد سرپرستي، ازدواج، طلاق و ... نيز به سادگي با مراجعه به سايت سازمان هدفمندي يارانه ها نسبت به جايگزيني سرپرست اعلام شده در مرحله اول جمع آوري اطلاعات اقدام كنند.
معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي با يادآوري اينكه پرداخت يارانه ها به افراد متقاضي در مرحله اول هيچ سقفي ندارد و خانوارها با هر تعداد افراد تحت پوشش، مي توانند يارانه دريافت كنند، افزود: البته مواردي وجود دارد كه مثلا براي يك خانوار پنج نفره، يارانه نفرات كمتري واريز شده است كه اين يا به علت تولد جديد در خانواده و عدم اعلام آن از سوي سازمان ثبت احوال و يا به علت برخي خطاهاي نرم افزاري بوده است. اين خانوارها نيز مي توانند در مهلت زمان اعلام شده مراجعه و با اصلاح اطلاعات خود مطمئن باشند كه يارانه افراد از قلم افتاده را دريافت خواهند كرد.فرزين افزود: براي جلوگيري از بروز مشكلاتي چون تورم، تمهيداتي در قالب «بسته مديريت يارانه هاي پرداختي» انديشيده شده است.
وي افزود؛ همچنين امكان باز كردن حساب ويژه اي در بانك ها براي مردم فراهم خواهد شد كه هر فرد، مي تواند يارانه هاي دريافتي را تبديل به يك حساب ويژه با نرخ سود مناسب بكند و از اين رهگذر پس انداز ملي افزايش يابد.

 



صدور مجوز استخدام نيروي جديد در وزارت بهداشت و سازمان مالياتي

معاون منابع انساني و راهبردي معاونت توسعه مديريت سرمايه انساني رئيس جمهور از جذب 40 هزار نيروي كار جديد در آموزش و پرورش و صادر شدن مجوز استخدام نيروي جديد در وزارت بهداشت و سازمان امور مالياتي كشور خبر داد.
هاجر تحريري نيك صفت در گفت وگو با فارس، در مورد توزيع منطقي نيروي انساني در دستگاه هاي دولتي گفت: برخي دستگاهها با افزايش نيروي انساني و برخي ديگر با كاهش نيروي انساني مواجه هستند، بنابراين لازم است از شيوه جابجايي نيروي انساني در دستگاه هاي دولتي براي توزيع مناسب و منطقي نيروها استفاده شود.
معاون منابع انساني و ر اهبردي معاونت توسعه مديريت سرمايه انساني رئيس جمهور در مورد استفاده از فارغ التحصيلان دانشگاه ها و جوانان تحصيل كرده در دستگاه هاي دولتي با وجود محدوديت استخدام گفت: با توجه به تكاليف قانوني براي دستگاه ها و محدوديت در استخدام در عين حال ضرورت استفاده از توان نيروهاي كارشناسي جوان و فارغ التحصيلان احساس مي شود و در مورادي مانند اينكه يك بخش از يك شهرستان تبديل به شهرستان جديد شود و يا اينكه يك منطقه جديد به يك دستگاه محول شده، براي همه اين موارد از نيروهاي تحصيل كرده جوان و فارغ التحصيلان استفاده مي شود و در غير اين صورت تا جايي كه امكان داشته باشد، از طريق جابجايي نيروهاي موجود در دستگاهها نياز نيروي انساني برطرف مي شود.
تحريري نيك صفت افزود: در عين حال دولت بي نياز از استخدام نيروي جديد نيست و به صورت محدودتر به دستگاه ها اجازه به كارگيري نيروي جديد داده مي شود، اخيرا 40 هزار نفر نيروي جديد از طريق مجوز استخدام به وزارت آموزش و پرورش داده شد و بخشي از آنان جذب شدند.
وي خبر داد: يك مجوز جديد استخدام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان امور مالياتي اعطا شده كه در آينده به استخدام نيروي جديد مي پردازند.
معاون منابع انساني و راهبردي معاونت توسعه مديريت سرمايه انساني رئيس جمهور تاكيد كرد: دادن مجوز استخدام نيروي جديد به دستگاه هايي انجام مي شود كه در بخش جابجايي نيرو در خود دستگاه به خوبي عمل كرده، اما در عين حال نياز آن دستگاه به نيروي جديد برطرف نشده باشد.

 



از سوي وزير كار اعلام شد
جزئيات جديدي از اجراي طرح مشاغل خانگي

وزير كار و امور اجتماعي با بيان جزئيات جديد اجراي طرح مشاغل خانگي و اعلام سقف تسهيلات قابل پرداخت به مشاغل خانگي، گفت: منتظر ارائه طرحهاي اشتغالزاي خانگي از سوي متقاضيان هستيم.
عبدالرضا شيخ الاسلامي در گفتگو با مهر درخصوص آخرين اقدامات انجام شده براي آغاز اجراي طرح مشاغل خانگي در كشور، گفت: طبق توافقي كه ميان وزارت كار و سيستم بانكي كشور شده است مقرر شد كه بانكها براي ايجاد هر شغل خانگي 30 ميليون ريال تسهيلات پرداخت كنند.
وزير كار و امور اجتماعي اعلام كرد: براساس برنامه ريزيهاي انجام شده از سوي صندوق مهر امام رضا(ع) براي هر شغل 50 ميليون ريال تسهيلات پرداخت مي شود و در اين رابطه براي اشخاص پشتيبان اجراي طرحهاي مشاغل خانگي كه در اين بخش هلدينگ محسوب مي شوند و كار خوشه سازي مشاغل خرد و خانگي را برعهده خواهند داشت نيز پرداخت تسهيلات حمايتي در نظر گرفته شده است.
وي خاطر نشان كرد: در اين زمينه سيستم بانكي براي هر فرد و يا شركت پشتيبان يك ميليارد تومان و صندوق مهر امام رضا(ع) نيز يك ميليارد ريال تسهيلات پرداخت خواهد كرد كه البته امكان استفاده از هر دو تسهيلات به صورت يكجا براي متقاضيان وجود ندارد. شيخ الاسلامي در پاسخ به اين سوال كه آيا هم اكنون براي آغاز اجراي طرح مشاغل خانگي در كشور، از سوي سيستم بانكي منابع مشخصي جهت پرداخت تعيين شده است؟ بيان داشت: در چند ماه باقيمانده از سال مبلغ 100 ميلياردتومان از سوي سيستم بانكي كشور به صورت تسهيلات قرض الحسنه براي اين منظور (اجراي طرح مشاغل خانگي) اختصاص خواهيم داد.وزير كار در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا در حال حاضر سيستم بانكي كشور پرداخت اين ميزان منابع را پيش بيني كرده است و يا خير؟ گفت: بله اين اقدام صورت پذيرفته و ما نيز اميدواريم با مسائلي كه سيستم بانكي در زمينه تامين تسهيلات و اعتبارات دارند، بتوانند به تعهدات خود عمل كنند.
به گفته وي، البته با تاكيداتي كه رئيس جمهور در جلسه اخير شوراي عالي اشتغال داشته اند و در اين مورد بيانات و تاكيداتي كرده اند، اميدواريم كه اين موضوع محقق شود.شيخ الاسلامي در مورد اينكه آيا در حال حاضر طرحهايي هستند كه آماده ارسال به بانكها براي دريافت تسهيلات مشاغل خانگي باشند؟ خاطر نشان كرد: ما منتظر ارائه طرح از سوي مردم هستيم ولي تاكنون من گزارشي از اين موضوع ندارم.وزير كار دليل اين امر را تازگي طرح مشاغل خانگي دانست و بيان داشت: چون اين موضوع جديداً اعلام شد تا مردم متوجه اين موضوع شوند و طرحهاي خود را جهت دريافت تسهيلات ارائه كنند و اين طرحها سپس به بخش هاي تخصصي مرتبط ارجاع و بعد هم به سيستم بانكي بروند، كمي زمان خواهد برد.

 



با حضور رؤساي جمهور دو كشور اين هفته انجام مي شود
بهره برداري از خط لوله دوم انتقال گاز تركمنستان و ايران

بهره برداري از فاز دوم خط لوله دوم انتقال گاز تركمنستان- ايران اين هفته با حضور رؤساي جمهور ايران و تركمنستان آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس فاز دوم خط انتقال گاز مزبور از ميامي تا سنگ بست به طول 380كيلومتر و قطر 48 اينچ و ظرفيت انتقال روزانه 58 ميليون مترمكعب گاز و فاز دوم خط انتقال گاز دوم وارداتي تركمنستان از پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد تا سنگ بست به طول 120كيلومتر و قطر 48 اينچ و ظرفيت روزانه 45ميليون مترمكعب گاز، رسماً افتتاح و مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.اجراي اين طرح كه به گفته مديران شركت ملي گاز در كمتر از 30روز به اتمام رسيده است، علاوه بر افزايش ظرفيت صادرات ايران از مناطق شمال غربي به كشورهاي اروپايي، كمبودهاي آتي گاز در منطقه شمال شرق كشور به ويژه استان هاي سمنان، مازندران، گلستان، خراسان رضوي و خراسان شمالي، خراسان جنوبي را تا افق چشم انداز 20ساله تأمين خواهد نمود.
بر اين اساس، فاز اول خط انتقال شمال و شمال شرق، از پارچين تا ميامي به طول 418كيلومتر و از ميامي تا دشت به طول 106كيلومتر و فاز اول پروژه خط انتقال گاز تركمنستان- ايران، حدفاصل پالايشگاه شهيد هاشمي نژاد تا سرخس به طول 35كيلومتر سال گذشته به بهره برداري رسيد.

 



طي مدت 8 ماه مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا از مرز 17 ميليارد يورو گذشت

عليرغم سياست تحريم آمريكا، مبادلات تجاري 27 كشور اروپايي با ايران در 8 ماه سال 2010 نسبت به مدت مشابه سال قبل 46 درصد افزايش يافت و به
15/17 ميليارد يورو رسيد.
يورواستات در تازه ترين گزارش خود اعلام كرد: مبادلات تجاري ايران و اروپا در 8 ماه سال 2010 با افزايش 46 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 15/17 ميليارد يورو رسيد.
مبادلات تجاري ايران و 27 كشور عضو اتحاديه اروپا در مدت مشابه سال قبل 77/11 ميليارد يورو اعلام شده بود. در حالي مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا در سال جاري ميلادي با افزايش مواجه شده است كه دولت آمريكا سياست تحريم ايران را در اين سال در پيش گرفته است و متحدان اروپايي خود را به شدت تحت فشار قرار داده است تا از سطح مبادلات خود با ايران بكاهند.
واردات اين اتحاديه از ايران كه در ماه هاي ژانويه تا اوت 2009، 15/5 ميليارد يورو اعلام شده بود در ماه هاي ژانويه تا اوت 2010 به 53/9 ميليارد يورو افزايش يافت.
بدين ترتيب واردات اتحاديه اروپا از ايران در 8 ماه سال 2010 با افزايش 85 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.
اما صادرات اتحاديه اروپا به ايران در اين مدت نيز افزايش داشته است. صادرات اين اتحاديه به ايران در 8 ماه سال 2010 با افزايش 15 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به 622/7 ميليارد يورو رسيد.
در 8 ماه سال 2009
62/6 ميليارد يورو كالا به ايران صادر شده بود. ماشين آلات مهمترين كالاي صادراتي اتحاديه اروپا به ايران در مدت مذكور بوده است.
اني ايتاليا: به معاملات نفتي با ايران ادامه مي دهيم
به رغم فشارهاي آمريكا رئيس شركت نفتي اني ايتاليا تاكيد كرد: اين شركت تا سه سال آينده به خريداري نفت از ايران ادامه خواهد داد.
به گزارش فارس، پائولو اسكاروني گفت: ما حداقل تا سه سال آينده از ايران نفت خريداري خواهيم كرد.
اين در حالي است كه واشنگتن در راستاي سياست هاي ضدايراني خود فشار زيادي را به شركت هاي غربي وارد آورده است تا از همكاري و معامله با ايران خودداري كنند. ايتاليا بزرگترين وارد كننده نفت از ايران در ميان كشورهاي اتحاديه اروپا است.
براساس گزارش رويترز، اسكاروني افزود: شركت اني ايتاليا براي خريد نفت از ايران نيازي به تامين مالي و ابزارهاي مالي و بانكي ندارد و نفت را به صورت مستقيم از ايران خريداري مي كند.
وي گفت: شركت متبوعش در سال هاي 2000 و 2001 دو قرارداد براي توسعه دو ميدان نفتي با ايران امضا كرده است و از بابت اين قراردادها داراي منافع يك ميليارد دلاري در ايران است، راه بازپرداخت بدهي ايران در اين پروژه فروش نفت به اني ايتاليا است.
در عين حال ساراس، شركت پالايشگاهي ايتاليايي اعلام كرد: به علت تحريم هاي مالي و بانكي بر ضد ايران انجام معاملات نفتي با اين كشور با چالش هايي روبرو شده است.
در حالي رويترز از اعتقاد كارشناسان انرژي به كاهش صادرات نفت ايران به بازارهاي اروپا طي سال 2011 خبر داده است كه طي ماه هاي باقي مانده از سال 2010 كه تحريم هاي يك جانبه عليه ايران اجرا شده است صادرات نفت ايران به اروپا با افزايش ارزش مواجه شده است.
ايران پنجمين صادركننده نفت به اتحاديه اروپا طي اين سال بوده است. در قانون جديد تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران هيچ ممنوعيتي براي واردات نفت از ايران وضع نشده است.

 



تشديد بحران بيكاري در 16 ايالت آمريكا

وزارت كار آمريكا با اشاره به افزايش نرخ بيكاري در 16 ايالت اين كشور طي ماه اكتبر نرخ بيكاري در دو ايالت نوادا و ميشيگان را به ترتيب 2/14 درصد و 8/12 درصد اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، نرخ بيكاري در 29 ايالت آمريكا در ماه اكتبر كاهش داشته، اما در 16 ايالت به شدت افزايش يافته و در 5 ايالت نيز بدون تغيير بوده است.
برخي از كارشناسان اقتصادي آمريكا بر اين باورند كه رشد اقتصادي فعلي براي كاهش نرخ بيكاري به هيچ وجه كافي نخواهد بود. براي كاهش نرخ بيكاري به رشد اقتصادي بالاي 3 درصد نياز خواهد بود.بحران مالي و ركود اقتصادي كه از اواخر سال 2007 تا اواخر 2009 ادامه يافته تاثيرات منفي زيادي بر وضعيت اقتصادي ايالتهاي مختلف آمريكا داشته است. ايالتهاي داكوتاي شمالي و جنوبي آمريكا با كمترين نرخ بيكاري در زمان وقوع بحران مالي روبرو شدند. اين به دليل رشد و رونق بخش منابع طبيعي اين دو ايالت بوده است.
ايالتهاي غربي آمريكا به شدت از بحران و ركود بخش مسكن آسيب ديدند. بحران بخش خودروسازي نيز تاثيرات منفي زيادي به ايالت ميشيگان وارد كرده است.براساس اين گزارش: در ماه اكتبر نرخ بيكاري در داكوتاي شمالي به 8/3 درصد رسيد كه اين پايين ترين رقم در بين ايالتهاي آمريكا به شمار مي رود. داكوتاي جنوبي نيز با 5/4 درصد در رتبه بعدي قرار دارد. نرخ بيكاري در ايالت نبراسكا نيز به 7/4 درصد رسيده است.
اما ايالت نوادا با 2/14 درصد بالاترين نرخ بيكاري را داشته و پس از آن ايالت ميشيگان با 8/12 درصد و كاليفرنيا با 4/12 درصد قرار دارند. اين براي بيست و يكمين ماه متوالي است كه نرخ بيكاري كاليفرنيا بالاي 10 درصد بوده است. بر اين اساس نرخ بيكاري آمريكا طي ماه اكتبر به بالاي 6/9 درصد رسيده است.

سايه سنگين بحران
بر نظام بانكي
يك مقام ر سمي آمريكا با اشاره به كاهش 7 ميليارد دلاري درآمد بانك هاي آمريكايي طي سه ماه سوم 2010 اذعان كرد سايه بحران مالي همچنان بر نظام بانكي آمريكا سنگيني مي كند.
به گزارش بلومبرگ، درآمد خالص بانكهاي آمريكايي در سه ماه سوم امسال به 5/14 ميليارد دلار رسيده است. اين رقم در سه ماه دوم و سوم 2009 به ترتيب
4/21 و 2 ميليارد دلار بوده است.
شيلا بير رئيس موسسه بيمه پس اندازهاي آمريكا گفت: بحران مالي و ركود اقتصادي تاثير منفي شديدي بر عملكرد بانكهاي بزرگ وال استريت داشته و اين بحران هنوز سايه سنگين خود را حفظ كرده است. بايد نسبت به عملكرد آتي سيستم بانكي آمريكا كاملا محتاط و مراقب باشيم.
براساس اين گزارش: تعداد بانكهاي مسئله دار آمريكايي در سه ماه سوم 2010 به بيش از 860 مورد رسيده است كه از مارس 1993 ميلادي كه تعداد اين بانكها به 928 مورد رسيده بود بي سابقه است. اين رقم در سه ماه دوم 2010 به 829 مورد رسيده بود.
ركود بازار مسكن
وزارت بازرگاني آمريكا اعلام كرد: ميزان فروش مسكن در بازار اين كشور طي ماه اكتبر به طور غيرمنتظره اي كاهش يافت و قيمت مسكن به پايين ترين رقم در هفت سال اخير رسيد.
به گزارش بلومبرگ، ميانگين قيمت مسكن در آمريكا نيز در اين مدت به پايين ترين حد خود در هفت سال اخير رسيده است. اين گزارش نشانگر ادامه بحران و ركود در بخش مسكن آمريكا است.
براساس گزارش وزارت بازرگاني آمريكا ميزان فروش مسكن در بازار اين كشور طي ماه گذشته با 1/8 درصد كاهش به نرخ ساليانه 283 هزار واحد رسيده است. اين رقم در ماه سپتامبر به 308 هزار واحد رسيده بود. در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ميزان فروش مسكن در آمريكا با افت چشمگير 5/28 درصدي روبرو شده است.

 



به منظور جلوگيري از افزايش قيمت نان انجام شد
توزيع 16 هزار تن آرد با قيمت سال گذشته

با مصوبه كارگروه كنترل بازار، 16 هزار تن آرد به قيمت سال گذشته در اختيار صنف و صنعت نان قرار گرفت تا نان توليدي آزادپزها قبل از اجراي قانون هدفمندكردن يارانه ها گران نشود.
به گزارش مهر، بعد از آنكه به دليل افزايش قيمت هاي جهاني مواد غذايي از جمله گندم، آرد و نان، قيمت نان در نانوايي هاي آزادپز با افزايش قيمت مواجه شد، دولت در كارگروه كنترل بازار مصوب كرد تا 16 هزار تن آرد به قيمت سال گذشته در اختيار صنف، صنعت و آزادپزها قرار گيرد تا اگر آرد، عامل افزايش قيمت منطقي نان به شمار مي رود، توزيع اين ميزان آرد بتواند قيمت را كنترل كند.
بر اين اساس، به گفته مسئولان وزارت بازرگاني اگرچه دولت اجازه نمي دهد قيمت هيچ كالايي افزايش يابد اما راضي به ضرر و زيان توليدكنندگان نيز نيست و چنانچه افزايش قيمت ها، دلايل منطقي داشته باشد، دولت با جبران ضرر و زيان توليدكنندگان، از افزايش قيمت كالاها جلوگيري مي كند، در اين صورت نه مصرف كننده و نه توليدكننده ضرر خواهند كرد.
اما اين اقدام دولت به معناي اين نيست كه هر توليدكننده اي مي تواند به صورت ناهماهنگ با مجموعه هاي ذيربط دولتي، اقدام به افزايش قيمت كالاهاي خود نمايد، بلكه در اتاق مديران سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بر روي تمامي توليدكنندگاني كه مدعي افزايش منطقي قيمت كالاهاي توليدي خود هستند باز است تا توليدكنندگان به راحتي بتوانند ادله خود را ارائه دهند تا اگر افزايش قيمت تاييد شد، مكانيزم جبراني براي جلوگيري از انتقال هزينه اضافي به مصرف كنندگان اجرا شود.
به هر حال دولت معتقد است كه توليدكنندگان در آستانه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها تعامل منطقي را برقرار كرده اند و اجازه افزايش قيمت را تاكنون نداده اند. از سوي ديگر به اعتقاد مسئولان وزارت بازرگاني، دولت هيچگاه قصد ندارد با ايجاد فضاي امنيتي، بازار را كنترل كند ولي اگر عواملي خارج از فضاي منطقي مي خواهند به بازار لطمه وارد كنند و رفتارها غيرمنطقي باشد، با آنها برخورد قانوني مي كند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14