(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 آذر 1389- شماره 19797

تهران همچنان در حالت هشدار
مهدي چمران: متروي تهران پاسخگوي نيازهاي دهه 50است
رويدادهاي خارجي
نجات 6 نفر از مرگ با اهداي اعضاي 2 بيمار مرگ مغزي
دستگيري 9 متهم در رابطه با شهادت يك مامور پليس
انهدام محل فروش داروهاي غيرمجاز درتهران
سازمان سنجش به كرج مي رود
سه راهي برق منزلي را به آتش كشيد
رونمايي از اتوبوس هيبريدي ساخت دانشگاه تهران
همزمان با عيد غدير مراسم ازدواج 520 زوج دانشجو در دانشگاه تهران برگزار شد
2 هزار نفر ظرفيت آزمون دستياري 89
آزادي يك زنداني محكوم به قصاص پس از 17سال
حوادث كوتاه از كشور
بيماري وبا جان 1600 نفر را در هائيتي گرفت
برف آمريكا را فلج كرد
مرگ 21 برزيلي در درگيري هاي پليس و قاچاقچيان



تهران همچنان در حالت هشدار

مركز هماهنگي اطلاع رساني آلودگي هواي تهران روز جمعه شاخص كيفيت هواي پايتخت را در شرايط هشدار اعلام و تاكيد كرد كه ميزان آلاينده مونوكسيدكربن در ايستگاه هاي «آزادي» و «پارك قائم» به مرحله «اضطرار» رسيده است.
به گزارش خبرگزاري ها براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران بر ميزان غلظت آلاينده هاي دي اكسيد نيتروژن و دي اكسيد گوگرد نسبت به روز گذشته در همين ساعات افزوده شده و از ميزان غلظت آلاينده مونوكسيدكربن، اوزون، ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون و ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون كاسته شده است.
با اين حال ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون با ميانگين PSI145 فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا هم اكنون در شرايط «هشدار» است.
براساس آمارهاي موجود ميانگين غلظت آلاينده هاي دي اكسيد نيتروژن با PSI99، منوكسيد كربن با PSI86 و ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون با PSI81 در آستانه ورود به شرايط «هشدار» قرار گرفته اند.
همچنين ميزان غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از 5/2 ميكرون در تمامي ايستگاه هاي مورد سنجش بجز پاسداران و شهرك چشمه در شرايط «هشدار» بوده و در ايستگاه هاي پارك رازي، پارك سلامت، پارك قائم، دانشگاه علم و صنعت و فرمانداري شهرري از «نيمه شرايط هشدار» هم فراتر رفته و به «مرز اضطرار» ر سيده است. از سوي ديگر غلظت آلاينده مونوكسيدكربن در ايستگاه آزادي و پارك قائم هم اكنون در شرايط «اضطرار» قرار داشته و در ايستگاه هاي استانداري و ميدان فتح در «آستانه شرايط اضطرار» و در پارك رازي و پرديسان در شرايط «هشدار» است.
همچنين ميزان آلاينده دي اكسيد نيتروژن در ايستگاه هاي استانداري، اقدسيه، پارك رز، ژئوفيزيك، شهرداري منطقه 4، شهرداري منطقه 11، شهرداري منطقه 16، ميدان فتح، آزادي، پارك پونك، پارك رازي، پارك قائم، پاسداران، پرديسان، دانشگاه شهيد بهشتي، دانشگاه علم و صنعت و سوهانك در شرايط «هشدار» قرار دارد.
به لحاظ آلاينده دي اكسيد گوگرد نيز هم اكنون ايستگاه آزادي و به لحاظ آلاينده ذرات معلق كمتر از 10 ميكرون اتوبان محلاتي، شهرداري منطقه 19 و آزادي در شرايط «هشدار» قرار دارند.
انباشت آلاينده ها
تا پايان هفته ادامه دارد
براساس اعلام مسئولان سازمان هواشناسي تعطيلات اخير كمك موثري به كاهش توليد آلاينده ها داشت اما پيش بيني ها نشان مي دهد، انباشت آلاينده ها و پايداري جوي تا پايان هفته نيز ادامه يابد.
اين سازمان روز جمعه با صدور اطلاعيه ويژه اي اعلام كرد: تا اواخر هفته جوي پايدار در كشور حاكم است از اينرو به دليل بالا بودن پتانسيل آلودگي هوا شرايط براي افزايش چگالي آلاينده هاي جوي در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت مهياست.
بنابر اين گزارش از دوشنبه با نفوذ زبانه پر فشار در سواحل شمالي كشور رشد ابر و افزايش نسبي دما دور از انتظار نيست.
اين سازمان وضعيت آسمان تهران را طي امروز و فردا صاف در پاره اي نقاط غبارآلود پيش بيني كرد و افزود: حداقل و حداكثر دما به 5 و 19 درجه سانتي گراد بالاي صفر مي رسد.
توقف صدور 10هزار
آرم طرح ترافيك روزانه
و هفتگي
رئيس مركز صدور آرم طرح ترافيك شهرداري تهران از توقف صدور 10 هزار آرم طرح ترافيك روزانه و هفتگي خبر داد.
محمدحسين زمان آبادي افزود: اين توقف تا زماني كه آلودگي هوا وجود دارد، ادامه خواهد داشت.
به گفته زمان آبادي در مجموع مجوز صدور 100 هزار آرم طرح ترافيك داريم كه 90 هزار آرم به صورت سالانه و 10 هزار به صورت روزانه و هفتگي صادر مي شود.
به گزارش، فارس وي افزود: سال آينده 106 هزار 200 آرم طرح ترافيك صادر مي شود.
افراد سالمند و يا مبتلا به بيماري هاي قلبي، عروقي و تنفسي از حضور در معابر خودداري كنند.
فاتح وحدتي، مدير مركز پايش هواي استان تهران با اعلام اينكه آلودگي هواي تهران در وضعيت هشدار قرار دارد، گفت: جهت كنترل بيشتر بر عوارض آلودگي ها، واحدهاي امدادي و اورژانس شهري بايد ماسك تنفسي مناسب را در اختيار شهروندان قرار دهند.
محمد هادي حيدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست نيز با اشاره به تشكيل كميته اضطراري آلودگي هوا گفت: راهكارهاي كاهش آلودگي هوا، جلوگيري از تردد خودروهاي تك سرنشين، افزايش محدوده طرح ترافيك تا محدوده طرح زوج و فرد و چگونگي تردد موتورسيكلت ها در محدوده شهر را از راهكارهاي كاهش آلودگي هوا اعلام كرد و اظهار داشت: در كميته اضطراري آلودگي هوا به اين مسايل رسيدگي شد.
امروز تعطيل نيست
بنابر گزارش رسيده مسئولان در جلسه كميته هماهنگي و نظارت مواقع اضطراري آلودگي هواي تهران با تأكيد بر اين كه وضعيت هواي تهران در شرايط «هشدار» قرار دارد ضمن بررسي وضعيت آلودگي هواي تهران و پيش بيني سازمان هواشناسي در اين خصوص مقرر كردند كه تعطيلي سراسري در تهران در روز شنبه منتفي است. براساس تصميمات گرفته شده در اين جلسه قرار است با منابع آلاينده در پايتخت در هفته جاري به شدت برخورد شود.
دهقان پور، رئيس اورژانس تهران نيز با اشاره به انجام 359 مأموريت به دليل تنگي نفس در روزهاي اول تا چهارم ماه جاري گفت: آلودگي هوا در بسياري از افراد به صورت مشكلات سوزش و آبريزش چشم، سردرد، احساس سوزش در مجاري تنفسي فوقاني و... بروز مي كند.
وي به كهنسالان و بيماران داراي سابقه بيماري هاي قلبي، ريوي، آسم و زنان باردار، كودكان و...توصيه كرد كه در روزهايي كه آلاينده هاي هوا افزايش مي يابد از سفرهاي غير ضروري در سطح شهر و به ويژه با خودروهاي شخصي خودداري كنند.
رئيس اورژانس تهران باتاكيد بر مصرف مايعات و به ويژه شير در روزهايي كه آلاينده هاي هوا افزايش مي يابد، افزود: مايعات و به ويژه شير كمك مؤثري به بدن در مقابل ذرات معلق هوا دارند. همچنين لازم است افراد در معرض خطر در صورت امكان در روزهايي كه آلايندگي هوا افزايش مي يابد به مناطقي كه از هواي سالمتري برخوردارند استقرار يابند و هنگام قرار گرفتن در محيط هاي شلوغ از دستمال نسبتاً مرطوب استفاده كنند تا مانع ورود گردو غبار به درون ريه شوند.همچنين لازم است بيماران مبتلا به آسم و بيماري هاي قلبي ريوي از قرار گرفتن در معرض دود و سيگار پرهيز و داروهاي خود را به موقع مصرف كنند.
همچنين در اين جلسه تصميم گرفته شد با توجه به اينكه روند افزايش آلودگي هوا مانند هفته گذشته است ادارات و سازمان هاي دولتي و نهادهاي عمومي به استثناي بانك ها، مراكز آموزشي و درماني فردا و پس فردا يك ساعت زودتر تعطيل شوند.

 



مهدي چمران: متروي تهران پاسخگوي نيازهاي دهه 50است

رئيس شوراي شهر تهران گفت: متروي تهران براي نيازهاي 40سال پيش طراحي شده است و با اين وجود ما هنوز نتوانسته ايم همين ميزان خط مترو براي تهران را هم تامين كنيم.
مهدي چمران درمراسم اختتاميه كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك افزود: براي توسعه مترو نيازمند تأمين منابع وحمايت هاي همه جانبه هستيم كه خوشبينانه درقانون پنجم توسعه مجلس تأكيد شد كه اعتبارات مترو استمرار يابد كه اميد است اين اعتبارات محقق شود.
وي با تاكيد بر اينكه دركلان شهري با 10ميليون جمعيت، بايد امور شهري به صورت متمركز مديريت شود، افزود: براي حل معضل ترافيك نيز نيازمند مهندسي ترافيك وحمل و نقل هستيم و بايد همكاري ومشاركت تنگاتنگي بين مديريت شهري و جامعه متخصصان وجود داشته باشد.
چمران تصريح كرد: دراين ميان بايد به موضوع محله محوري توجه ويژه شود تا بتوانيم نياز و مشكلات شهر را از سطح محلات پاسخگو باشيم.
به گزارش فارس وي با اعلام اين اينكه ساخت و سازهاي شهري تهران از ابتدا بدون توجه به مسائل شهري صورت گرفته است گفت: به همين دليل ساختار شهري مناسبي نداريم با اين وجود براي رفع معضل ترافيك به توسعه حمل و نقل توجه و اهميت ويژه اي قائل هستيم و به كمك متخصصان تلاش خواهيم كرد زير ساخت هاي مناسب حمل و نقل درشهر را فراهم سازيم.

 



رويدادهاي خارجي

گياهي كه يك قرن در ميان گل مي دهد و مي ميرد

گياه ناياب «ملكه آندس» در طول زندگي خود هر 80 تا 100 سال يكبار گل مي دهد.
اين گياه كه ارتفاع آن به 12 متر مي رسد چند هفته قبل از مرگش گلدهي را آغاز مي كند.گفتني است اين گياه در حال انقراض مواد غذايي مورد نياز خود را از فضولات پرنده هايي تامين مي كند كه براي تغذيه به آن نزديك مي شوند. اما گاه پرنده هاي گرسنه به شاخه و گلهاي خاردار اين گياه مي چسبند و راهي براي گريز ندارد و خود طعمه گياه مي شود.

 



نجات 6 نفر از مرگ با اهداي اعضاي 2 بيمار مرگ مغزي

اصفهان-خبرنگار كيهان:
6 عضو دو بيمار مرگ مغزي در استان اصفهان به بيماران نيازمند پيوند زده شد.
يكي از اين بيماران مرگ مغزي جانباز «احمد صابري» از كاركنان شبكه بهداشت سميرم بود كه در 6 آبان ماه سال جاري دچار خونريزي مغزي و در پي آن مرگ مغزي شد.
اين بيمار مرگ مغزي سرانجام پس از 23 روز بستري در بخش مراقبت هاي ويژه مركز آموزشي درماني الزهرا(س) با رضايت بستگانش توسط تيم پيوند مركز مورد عمل جراحي 4 ساعته قرار گرفت و 2 كليه آن به دو مرد 41 و 45 ساله اصفهاني و كبد آن در بيمارستان نمازي شهر شيراز به مرد 55ساله اي از اهالي استان آذربايجان غربي پيوند زده شد.
«فاطمه عظيمي» 45 ساله بيمار ديگري بود كه روز عرفه و در حين خواندن دعاي عرفه دچار خونريزي مغزي و بدنبال آن مرگ مغزي شد.
اين بيمار مرگ مغزي نيز پس از 4 روز بستري در بخش مراقبت هاي ويژه بيمارستان اشرفي اصفهاني خميني شهر به بيمارستان الزهرا(س) شهر اصفهان منتقل شد و پس از يك عمل جراحي 4 ساعته 2 كليه آن از بدن خارج و به زن و مرد زرين شهري پيوند زده شد. كبد او نيز در بيمارستان نمازي شهر شيراز به زن 41 ساله بوشهري پيوند زده شد.

 



دستگيري 9 متهم در رابطه با شهادت يك مامور پليس

رئيس پليس آگاهي تهران بزرگ از دستگيري 9 نفر در رابطه با شهادت يك مامور پليس در منطقه 11تهران خبر داد.
سرهنگ عباسعلي محمديان درباره جزئيات اين حادثه گفت: چندي پيش پرونده اي تحت عنوان فقدان يك دختر جوان به نام راحله به پليس آگاهي ارجاع داده شد كه پرونده براي تحقيقات بيشتر به پايگاه هشتم پليس آگاهي انتقال داده شد.
وي افزود:بررسي هاي كارآگاهان براي روشن كردن زواياي پنهان اين مفقودي ادامه داشت تا اينكه والدين دختر جوان با مراجعه به پليس آگاهي عنوان كردند كه پدر پسري به نام «ياشار» با آنان تماس گرفته و ضمن تهديد به آنان گفته است كه «راحله» و «ياشار» به يكديگر علاقه داشته و شما بايد با ازدواج آنان موافقت كنيد.
به گفته وي والدين راحله در حالي كه به شدت ناراحت بودند به كارآگاهان گفتند كه پدر ياشار از آنان خواسته است كه همين امشب به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه كرده تا اين دو جوان را به عقد يكديگر درآورند.
محمديان با بيان اينكه دو تن از ماموران پايگاه هشتم پليس آگاهي ضمن هماهنگي با مقام قضايي و كسب حكم جلب پدر ياشار براي بررسي پرونده به در منزل ياشار مراجعه كردند، گفت: ماموران پس از مراجعه به منزل متهم با ارائه كارت شناسايي و حكم جلب از پدر ياشار خواستند تا ضمن معرفي محل اختفاي پسرش و راحله براي بيان پاره اي از توضيحات به پايگاه هشتم پليس آگاهي مراجعه كنند.
وي افزود: پدر ياشار پس از رويت حكم جلب با يكي از ماموران درگير شد و در همين حين اقوام متهم كه تعداد آنان به 10 نفر مي رسيد با سلاح سرد به هر 2 مامور حمله كردند.
محمديان گفت: يكي از ماموران با شليك هوايي سعي در ايجاد نظم محيط داشت كه اقوام متهم با سلاح سرد به پاي يكي از مأموران حمله كرد، و كثرت مهاجمان سبب بالا گرفتن درگيري مي شود.
محمديان با بيان اينكه يكي از ماموران پايگاه هشتم پليس آگاهي از ناحيه گردن مورد اصابت گلوله قرار مي گيرد، گفت: در حال حاضر هويت فرد ضارب در حال بررسي توسط كارآگاهان پليس آگاهي است و ماموران سه ساعت پس از حادثه 9 تن از متهماني را كه در صحنه حادثه حضور داشته و پس از كشته شدن مامور نيروي انتظامي از محل متواري شده بودند دستگير و بازجويي از آنها براي شناسايي فرد ضارب ادامه دارد.
به گزارش ايسنا سردار ساجدي نيا فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ نيز از شهادت مامور پليسي كه به ضرب گلوله مجروح شده بود خبر داد.

 



انهدام محل فروش داروهاي غيرمجاز درتهران

رئيس پايگاه چهارم پليس امنيت عمومي پايتخت از انهدام محل فروش داروهاي غيرمجاز درگلبرگ شرقي تهران خبر داد.
سرهنگ اسماعيلي گفت: ماموران پايگاه چهارم پليس امنيت عمومي پايتخت درپي كسب خبري مبني براينكه فردي بنام (ح) درگلبرگ شرقي با تأسيس شركتي اقدام به فروش و نگهداري داروهاي غير مجاز در اين منطقه مي كند وارد عمل شدند.
وي ادامه داد: در اين راستا پليس پس از اطمينان از صحت خبر با كسب مجوز قضايي وارد عمل شده و نامبرده را دريك عمليات ضربتي درشركتش دستگير كرد.
اسماعيلي افزود: در بررسي بعمل آمده مشخص شد،متهم داراي سابقه كيفري در خريد و فروش داروهاي غيرمجاز است.
وي به ايسنا گفت: دربازرسي بعمل آمده از اين محل مقاديري كپسول و پودر نيروزا كشف و ضبط شد.

 



متكان خبر داد
سازمان سنجش به كرج مي رود

معاون اداري مالي و مديريت منابع وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از انتقال سازمان سنجش و دو موسسه ديگر وابسته به اين وزارتخانه به استان البرز خبر داد.
دكتر علي اكبر متكان در گفت وگو با ايسنا به تصميم اخير كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران گفت: براين اساس سه سازمان موسسه پژوهش و برنامه ريزي، سازمان سنجش و سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي از تهران خارج و براساس اين تصميم سازمان سنجش به كرج، موسسه سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي احتمالا به ساوه منتقل خواهند شد و درباره مكان انتقال سازمان موسسه پژوهش و برنامه ريزي هنوز تصميم نهايي اتخاذ نشده است.گفتني است كه براساس اين گزارش نمايندگان ويژه رئيس جمهور در كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران در جلسه مورخ 5/7/89 به استناد اصل يكصد و بيست و هفتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران وزارت علوم، تحقيقات و فناوري را موظف كرده كه نسبت به انتقال 25 پژوهشكده و سه سازمان از تهران و ارائه گزارش تكميلي به دبيرخانه كارگروه اقدام كند.
وزارت علوم همچنين بايد نسبت به فراهم كردن مقدمات انتقال هزار و صد نفر از كاركنان متقاضي انتقال از تهران و ارايه گزارش اقدامات به صورت هفتگي به دبيرخانه كارگروه انتقال كاركنان دولت از تهران اقدام كند.

 



سه راهي برق منزلي را به آتش كشيد

استفاده غيراصولي از سه راهي برق يك منزل مسكوني در خيابان 17شهريور تهران را به آتش كشيد.
فرمانده آتش نشانان اعزامي گفت: آتش نشانان ايستگاه 3، از طريق تماس شهروندان با سامانه 125در جريان وقوع آتش سوزي در خيابان 17 شهريور قرار گرفتند.اسماعيلي افزود: به محض رسيدن مشاهده شد دود و شعله زيادي از منزل مسكوني يك طبقه به مساحت 50 متر مربع كه از قسمت پذيرايي دچار آتش سوزي شده بود متصاعد مي شود.
وي گفت: آتش نشانان بلافاصله با استفاده از تجهيزات انفرادي اقدام به قطع برق و گاز كرده و با استفاده از دستگاه تنفسي و يك رشته لوله آبدهي در كمترين زمان ممكن آتش را مهار و خاموش كردند و از سرايت آتش به منازل ديگر جلوگيري بعمل آورند.
اسماعيلي افزود: آتش نشانان پس از اطمينان كامل از خاموش شدن آتش و ايمن بودن محل به ماموريت خود پايان دادند.
وي علت اين آتش سوزي را سيم كشي غيراستاندارد و استفاده غيراصولي از سه راهي برق و در نتيجه ذوب شدن سيم ها اعلام كرد.

 



رئيس دانشگاه تهران خبر داد
رونمايي از اتوبوس هيبريدي ساخت دانشگاه تهران

رئيس دانشگاه تهران گفت: اتوبوس هيبريدي بومي ساخت دانشگاه تهران روز هواي پاك رونمايي مي شود.
به گزارش خبرگزاري ها فرهاد رهبر رئيس دانشگاه تهران در حاشيه بازديد دومين نمايشگاه دستاوردهاي دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشكي تهران در جمع خبرنگاران افزود: طي 2 سال گذشته مجموعه قراردادهايي را با صنعت منعقد كرديم كه حجم قراردادهاي منعقد شده توسط معاونت پژوهشي دانشگاه تهران، معادل بيش از 90 ميليارد تومان بوده است.
رهبر افزود: بخشي از اين قراردادها نزديك به 40 ميليارد تومان از مبلغ ياد شده عملياتي شده و به صنعت تحويل داده شده است و بخشي ديگر از اين قراردادها هم اكنون در حال اجراست و تا سال آينده به بخش صنعت تحويل داده مي شود.
وي افزود: ساخت اتوبوس هيبريدي نيز جزء قراردادهاي دانشگاه تهران بود كه توسط دانشكده فني اين دانشگاه ساخته شده و در 29 دي ماه سال جاري روز هواي پاك رونمايي مي شود.
گفتني است مصرف سوخت اتوبوس هاي هيبريد الكتريكي 20 تا 30 درصد كمتر است.
اين گزارش مي افزايد، مراحل امكان سنجي و نمونه سازي پروژه ساخت اين نوع اتوبوس ها به پايان رسيده و آماده رونمايي است. در صورت به توليد انبوه رسيدن خودروهاي الكتريكي و هيبريدي در كشور مي توان شاهد چشمگير گازهاي آلاينده گلخانه اي بود.

 



همزمان با عيد غدير مراسم ازدواج 520 زوج دانشجو در دانشگاه تهران برگزار شد

همزمان با عيد سعيد غدير 520 زوج دانشجوي دانشگاه تهران مراسم جشن ازدواج دانشجويي برگزار كردند.
به گزارش شبكه خبر دانشجو در اين مراسم باشكوه كه در باشگاه دانشجويان دانشگاه تهران برگزار شد دكتر فرهاد رهبر و رئيس دانشگاه تهران و حجت الاسلام كلانتري مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران نيز حضور داشتند.
گفتني است اين مراسم با برنامه هاي ويژه متنوعي از جمله اجراي گروه هاي تواشيح، گروه سرود، تئاتر همراه بود.

 



2 هزار نفر ظرفيت آزمون دستياري 89

دبير شوراي آموزش پزشكي و تخصصي با اشاره به برگزاري سي وهشتمين دوره پذيرش دستيار تخصصي پزشكي از تعيين ظرفيت پذيرش دستيار براساس ارزشيابي دانشگاه هاي علوم پزشكي خبر داد.
دكتر سيداميرمحسن ضيايي افزود: ظرفيت دستياري هر ساله براساس نياز كشور و توان دانشگاه هاي علوم پزشكي اعلام مي شود و براي سال جاري نيز پس از اعلام ظرفيت از سوي دانشگاه ها اين ظرفيت ها ارزشيابي مي شود. وي تاكيد كرد: ظرفيت هايي كه از سوي دانشگاه هاي علوم پزشكي اعلام مي شود پس از ارزشيابي تغيير مي كند و در اين راه ممكن است در بخش هايي افزايش و در بخش هايي نيز با كاهش ظرفيت مواجه شود.ضيايي خاطرنشان كرد: ظرفيت مازاد تنها 10 درصد ظرفيت كل است كه مازاد بر ظرفيت اعلامي بوده و مشكلي براي آن ايجاد نمي كند.وي ظرفيت دستياري 89 را 2 هزار نفر اعلام كرد و به مهر گفت: اين ظرفيت براساس توان دانشگاه ها در تربيت دستيار اجرا مي شود.

 



آزادي يك زنداني محكوم به قصاص پس از 17سال

دادستان عمومي و انقلاب مهاباد، از آزادي يك زنداني كردمهابادي كه محكوم به قصاص نفس بود، پس از 17سال از زندان خبر داد.
«صمد حضرتي»، روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: اين فرد كه «صلاح رحمان پور»، نام دارد، در شهر تبريز مرتكب قتل نفس و به حكم دادگاه در زندان اين شهر زنداني شده بود كه پس از 17سال آزاد شده است.
وي آزادي اين زنداني را به واسطه تلاش هاي انجمن حمايت از زندانيان مهاباد دانست و اظهار داشت: با تلاش اين انجمن، فرد زنداني پس از گذران سال هاي حبس در زندان تبريز هم اينك به كانون گرم و آغوش خانواده بازگشته است.
مديرعامل انجمن حمايت از زندانيان مهاباد نيز گفت: اين فرد محكوم به اعدام بود كه به دليل داشتن ورثه صغير كه قادر به تامين مبلغ قصاص نبودند 17سال حبس را تحمل كرده است.
«ناصر فرجي» علت تحمل حبس اين زنداني در طول اين سالها را عدم مراجعه محكوم عليه و محكوم له براي رسيدگي به پرونده و تلاش براي آزادي وي عنوان كرد.
وي خاطرنشان كرد: اين فرد از سن 20سالگي در زندان تبريز به سر مي برد كه پس از 17سال هم اينك آزاد شده است.

 



حوادث كوتاه از كشور

مادر و فرزند در رودخانه كشكان غرق شدند
خرم آباد-خبرنگاركيهان: مادر و فرزندي در رودخانه كشكان واقع در 15 كيلومتري جنوب پل دختر غرق شدند.حادثه هنگامي روي داد كه ايمان مرادي پسر 14 ساله يك خانواده در كنار رودخانه مشغول ماهيگيري بود كه دمپايي اش را آب برد و تلاش براي گرفتن آن از آب، خودش نيز غرق شد.زيور طاهري مادر 35 ساله نوجوان غرق شده به دنبال مشاهده حادثه براي نجات فرزند، سراسيمه خود را به آب زد و جنازه مادر دو ساعت پس از غرق شدن و جنازه فرزند 4 ساعت و نيم بعد از آب گرفته شد.
كشف جسدمجهول الهويه در شيراز
فارس-شيراز: جسد فرد مجهول الهويه اي در كوه هاي اطراف شيراز كشف شد.شخصي با مراجعه به ماموران انتظامي شهرستان شيراز از مشاهده جسد فردي هنگام كوهنوردي خبر داد و بلافاصله، ماموران با همكاري عوامل آتش نشاني به محل مورد نظر عزيمت كردند.اقدام هاي قانوني براي انتقال جسد صورت گرفت و موضوع همچنان در دست بررسي است.
گاز سوز كردن خودرو حادثه آفريد
فارس-دورود: اقدام براي گازسوز كردن يك دستگاه خودروسواري به صورت غيراستاندارد و با استفاده از سيلندر گاز مايع در شهرستان دورود، موجب انفجار كپسول گاز و بروز آتش سوزي شد. در اين حادثه، راننده خودرو از ناحيه سر، صورت و دستها دچار سوختگي شد و به دليل شدت جراحات وارده، به بيمارستان انتقال پيدا كرد.
سه كشته و 12 زخمي در تصادف محور الشتر-نورآباد
فارس-خرم آباد: انحراف به چپ راننده ميني بوس در شهرستان الشتر واقع در لرستان، سه قرباني و 12 زخمي بر جاي گذاشت.در اين سانحه، يك دستگاه ميني بوس با 15 نفر سرنشين با دو دستگاه كاميون ايسوز با هم برخورد مي كنند كه سه نفر از سرنشينان ميني بوس به علت شدت جراحات وارده، فوت و 12 نفر ديگر مجروح شدند.
سه كشته در سانحه تصادف اتوبان آذربايجان شرقي
فارس-آذربايجان شرقي: شامگاه سه شنبه در مسير اتوبان پيامبراعظم و در 100 كيلومتري تبريز مقابل روستاي «تارقلي»، بر اثر دور زدن كاميون خاور، يك دستگاه پژو 405 با اين كاميون برخورد كرد و واژگون شد.در اين حادثه، راننده كاميون، راننده پژو و سرنشين جلو در جا جان باختند و سه سرنشين ديگر پژو به شدت مصدوم شدند كه حال آنها وخيم گزارش شده است.
توقيف كلاس رقص مربي فاقد كارت مباشرت در سمنان
سمنان-خبرنگار كيهان: ماموران اداره نظارت بر اماكن عمومي سمنان، يك باشگاه ورزشي بانوان به علت آموزش رقص به دختران و به كارگيري مربي فاقد كارت مباشرت را پلمب كرد.پس از تحقيقات گسترده و كنترل هاي نامحسوس ماموران، موضوع گزارش شده تائيد شد و بازرسان زن پليس، زمان مراجعه به باشگاه مورد نظر با كلاس رقص مواجه شدند.ماموران پليس زن در بازرسي مشاهده كردند نزديك به 30 دختر نوجوان با وضعيت پوششي بسيار نامناسب، مشغول به تمرين رقص زير نظر يك مربي فاقد كارت مباشرت هستند.
كشف بيش از 44 هزار ليتر سوخت قاچاق در بوشهر
بوشهر-خبرنگاركيهان: فرمانده درياباني استان بوشهر از كشف بيش از 44 هزار ليتر سوخت قاچاق در اجراي طرح عملياتي مبارزه با قاچاق فرآورده هاي نفتي در استان خبر داد.سرهنگ قلندر لشكري فرمانده درياباني استان بوشهر در تشريح اين طرح بيان داشت: به منظور افزايش ضريب اجتماعي و مبارزه با قاچاق فرآورده هاي نفتي، طرح عملياتي مبارزه با قاچاق فرآورده هاي نفتي به مدت سه روز در بوشهر و همزمان در ساير شهرهاي بندري استان اجرا شد.در اين عمليات، يك دستگاه خودروسواري و تعداد 5 فروند شناور توقيف شده است.
كشف 50 بيسيم دستي در بوشهر
بوشهر-خبرنگاركيهان: فرمانده پايگاه درياباني بوشهر از كشف 50 دستگاه بيسيم و 150 قطعه لوازم جانبي آن از يك فروند شناور باري خبر داد. سرهنگ علمداري فرمانده پايگاه درياباني بوشهر، از كشف و ضبط اين محموله در يك فروند شناور باري توسط ماموران پاسگاه مرزي دريايي بندر دلوار خبر داد.با توقيف اين محموله، ارزش ريالي كالاهاي ممنوعه كشف شده، 75 ميليون ريال برآورد شده است.

 



بيماري وبا جان 1600 نفر را در هائيتي گرفت

وزارت بهداشت هائيتي از ابتلاي 70 هزار نفر به بيماري وبا و مرگ بيش از 1600 بيمار در اين كشور خبر داد.
وزارت بهداشت هائيتي در گزارشي كه روز گذشته منتشر كرده، اعلام كرد كه تاكنون 69 هزار و 776 تن در اين كشور به وبا مبتلا شده اند.وزارت بهداشت هائيتي اعلام كرده كه از ميان 70 هزار مبتلا به وبا در هائيتي وضعيت 30 هزار تن به شدت وخيم است و بايد به بيمارستان انتقال يابند.منابع پزشكي در هائيتي تاكيد دارند كه وبا در اين كشور همچنان در حال گسترش است و از مهار اين بيماري ناتوان مانده اند.مردم هائيتي نيروهاي سازمان ملل را عامل شيوع وبا در اين كشور مي دانند و تاكيد مي كنند كه كاركنان نپالي سازمان ملل عامل شيوع بيماري وبا در هائيتي بوده اند.براساس گزارش هاي منتشر شده چكه كردن فاضلاب محل اسكان نيروهاي نپالي سازمان ملل در يكي از رودخانه هاي اصلي هائيتي عامل شيوع وبا در اين كشور بوده است.

 



برف آمريكا را فلج كرد

بارش شديد برف در بخش هاي شمالي آمريكا، زندگي مردم را فلج كرده است.
باشگاه خبرنگاران به نقل از سي ان ان گزارش داد، برف ايالت هاي شمالي آمريكا را سفيدپوش كرده است.شدت بارش برف در برخي از اين مناطق بسيار شديد است به طوري كه آمد و رفت خودروها بسيار دشوار شده است.در منطقه آيداهو فالز در ايالت آيداهو برف و لغزندگي سبب بروز چندين تصادف شده است.همين وضعيت در بخش هايي از شهر دنور در ايالت كلرادو حاكم است.بارش شديد برف سبب شده است خودروها به سختي در اين مناطق تردد كنند.

 



مرگ 21 برزيلي در درگيري هاي پليس و قاچاقچيان

به دنبال درگيري شديد پليس برزيل با قاچاقچيان موادمخدر 21نفر در شهر ريودوژانيرو كشته شدند.
به گزارش شبكه العالم، درگيري 4 روزه بين پليس برزيل و قاچاقچيان باعث دستگيري 153 تن و كشف و مصادره مقادير زيادي سلاح و مواد مخدر از اين قاچاقچيان شدند.سخنگوي پليس برزيل اعلام كرد كه در درگيري هاي ديروز در ريودوژانيرو 13قاچاقچي كشته شدند.همچنين در درگيري هاي روز گذشته دو پليس برزيلي كشته شدند و 25 قاچاقچي در طي عمليات روز گذشته دستگير شدند.پليس برزيل اعلام كرد كه در حمله قاچاقچيان به سه مركز پليس در شهر ريودوژانيرو 29 خودرو پليس و 5 اتوبوس به آتش كشيده شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14