(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6 آذر 1389- شماره 19797

چامسكي: ماليات دهندگان آمريكايي در قبال جنايات رژيم صهيونيستي مسئول هستند
آزمايش موشك هسته اي با 700 كيلومتر برد در هند
قلع و قمع اسلامگرايان مخالف مبارك در آستانه انتخابات پارلماني مصر
دور تازه اعتصاب ، تظاهرات و درگيري با پليس در 6 كشور اروپا
در ديدار با نبيه بري اردوغان: در صورت حمله احتمالي اسرائيل در كنار لبنان خواهيم بود
تجمع اعتراض آميز در باكو عليه كشف حجاب دانش آموزان
جامعه بين المللي براي سلب مشروعيت اسرائيل بسيج شده است
بروز اختلاف نظر ميان طرفداران علاوي در آستانه تشكيل دولت عراق
نيروهاي روسي درمناطق مرزي تاجيكستان و افغانستان مستقر مي شوند
شهردار لندن از جرج بوش خواست به انگليس سفر نكند
هشدار پيونگ يانگ به رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي



چامسكي: ماليات دهندگان آمريكايي در قبال جنايات رژيم صهيونيستي مسئول هستند

انديشمند معروف آمريكايي گفت: هر شهروند ماليات دهنده آمريكايي در قبال جنايات رژيم صهيونيستي مسئول است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نوام چامسكي» در مصاحبه با مجله «تبلت» اظهار داشت، بدون حمايت آمريكايي ها اسرائيل نمي تواند به جنايات خود ادامه دهد.وي افزود، اسرائيل روز به روز در جهان منفورتر مي شود و بدون اتكا و وابستگي به آمريكا نمي تواند به حيات خود ادامه دهد.
چامسكي تصريح كرد، رژيم صهيونيستي تنها دولتي است كه با نقض قانون بين المللي و دستورات شوراي امنيت سازمان ملل به جنايات خود ادامه مي دهد.
اين متفكر آمريكايي همچنين گفت، صهيونيست ها بدون حمايت هاي نظامي، اقتصادي و ديپلماتيكي آمريكا نمي توانند به اقدامات خود بپردازند و ماليات دهندگان آمريكايي مسئول جنايات اسرائيل هستند.

 



آزمايش موشك هسته اي با 700 كيلومتر برد در هند

هند يك فروند موشك داراي حمل كلاهك هسته اي را با موفقيت آزمايش كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از خبرگزاري «پي تي آي» هند، نيروي زميني اين كشور روز پنج شنبه موشك بالستيك راهبردي خود موسوم به «آگني-1» را در محل آزمايش هاي موشكي واقع در جزيره ويلر در آب هاي ساحلي ايالت اوريسا در شرق هند مورد آزمايش قرار داد.
براساس اين گزارش، آزمايش اين موشك كه داراي 700 كيلومتر برد است با موفقيت انجام گرفته است.
در همين رابطه يك مقام سازمان تحقيق و توسعه نظامي هند كه كل عمليات پرتاب اين موشك را پشتيباني كرده است اعلام كرده موشك آگني-1 به سيستم هوانوردي بسيار پيشرفته كه اصابت آن به هدف را با دقت بسيار بالا تضمين مي كند مجهز است.

 



قلع و قمع اسلامگرايان مخالف مبارك در آستانه انتخابات پارلماني مصر

در آستانه انتخابات پارلماني مصر، بازداشت و قلع و قمع مخالفان رژيم مبارك گسترش يافت و تعداد اعضاي دستگير شده اخوان المسلمين به 1400 نفر رسيد.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، با نزديك شدن به موعد انتخابات مجلس «الشعب»، تنش بين احزاب مستقل و حزب حاكم(كنگره ملي) بالا گرفته است.
برپايه اين گزارش «جماعت اخوان المسلمين» به عنوان پيشتاز جريان مستقل، حزب حاكم را در تلاش براي تقلب در انتخابات معرفي كرد و «عبدالمنعم عبدالمقصود» رئيس كانون وكلاي مدافع اخوان المسلمين تعداد اعضاي بازداشت شده اين گروه را 1400 نفر اعلام كرد.
اين حقوقدانان مصري با اشاره به سركوب، بازداشت و قلع و قمع مخالفان حسني مبارك رئيس جمهور كنوني مصر متذكر شد، رژيم مبارك از اجراي انتخابات آزاد و شفاف شانه خالي مي كند و در آستانه برگزاري مجلس الشعب، همه نيروهاي ملي را كنار زده و به تكروي پرداخته است.
اين در حالي است كه نيروهاي امنيتي مصر، همزمان با نزديك شدن به انتخابات پارلماني، دور جديد بازداشت هاي خود عليه اعضا و هواداران گروه اخوان المسلمين را آغاز كرده و با اعمال خشونت، از گردهمايي هاي انتخاباتي اين گروه جلوگيري مي كند.
از سوي ديگر، سازمان نظارت بر حقوق بشر اعلام كرد كه بيش از يك هزار سازمان غيردولتي در مصر خواستار نظارت بر انتخابات هستند ولي دولت مبارك با آن مخالفت كرده است.
گفتني است حزب حاكم مصر كه رهبري آن را حسني مبارك برعهده دارد، خود را آماده مي كند تا تسلط خودرا بر پارلمان از طريق انتخابات پارلماني دو مرحله اي در روزهاي 28 نوامبر(7 آذر) و پنجم دسامبر(14 آذر) حفظ كند.

 



دور تازه اعتصاب ، تظاهرات و درگيري با پليس در 6 كشور اروپا

سرويس خارجي-
شش دولت ورشكسته فرانسه، انگليس، ايتاليا، پرتغال، آلمان و يونان در پي اصرار بر اجراي برنامه رياضت اقتصادي، با موج جديدي از اعتراضات عمومي مواجه شدند.
بدهي، كسري بودجه، روند صعودي نرخ بيكاري، افزايش آمار فقيران و گرسنگان، رشد ناچيز اقتصادي و... به الفاظ و عباراتي آشنا براي مردم قاره اروپا تبديل شده اند. رشد و درآمد اقتصادي كشورهاي اروپايي به هيچ رو از عهده رفع اين بحران ها برنمي آيد و از اين روست كه دولت هاي اين قاره تصميم گرفته اند كه از طريق معادله «كاهش رفاه مردم و افزايش ثروت دولت» بر بخشي از اين مشكلات فائق آيند. طرحي به عنوان «رياضت اقتصادي» از دل اين معادله بيرون آمده، در برخي كشورها در آستانه تصويب و در برخي ديگر در آستانه اجراست.
هم اكنون خيابان هاي اروپا چندين ماه است كه صحنه آشوب و اعتراض نسبت به عملياتي شدن پروژه رياضت اقتصادي است و در برخي كشورها همانطوري كه پيش بيني مي شد، با ملموس شدن آثار اجراي برنامه رياضت، مردم خشمگين تر از گذشته راه اعتراضات خياباني را در پييش گرفته اند.
فرانسه
در فرانسه، كميسيون اقتصادي سناي اين كشور با صدور بيانيه اي از كمبود موجودي دولت در سطح چند وزارتخانه نسبت به پرداخت حقوق كاركنان دولت در ماه پاياني سال جاري ميلادي (دسامبر) خبر داد.
براساس اين گزارش، هشت وزارتخانه از تعداد 30وزارتخانه كشور دولت جديد فرانسه با كمبود اعتبار براي پرداخت حقوق كاركنان خود مواجه است.
وزارتخانه هاي بودجه، آموزش و پرورش و دفاع فرانسه از جمله وزارتخانه هاي داراي مشكل كمبود اعتبار هستند.
انگليس
ده ها هزار دانشجوي انگليسي روز چهارشنبه گذشته در چندين شهر انگليس، اسكاتلند، ولز و ايرلند شمالي كلاس هاي درس را به نشانه اعتراض تعطيل، و در برنامه هاي ضد دولتي از جمله تظاهرات و راهپيمايي، تجمع، تحصن و اشغال بخش هايي از ساختمان هاي دانشگاهي شركت كردند.دانشجويان انگليسي به طرح افزايش سه برابري شهريه دانشگاه ها كه توسط دولت ائتلافي اين كشور ارائه شده اعتراض دارند و روز چهارشنبه 23 نوامبر را به عنوان «روز ملي اقدام مستقيم عليه دولت» اعلام كرده اند.
پليس ضد شورش انگليس با دانشجويان درگير شد و شماري از آنان را مجروح و بازداشت كرد. دانشجويان نيز به يك خودروي پليس كه در ميان جمعيت گير افتاده بود، حمله كرده و شيشه هاي آن را شكستند.
دانشجويان شعار مي دادند «آموزش رايگان حق همه است»، «افزايش شهريه دانشگاه ها را متوقف كنيد»، «دانشگاه بنگاه اقتصادي نيست»، « ما مخالف كاهش بودجه دانشگاه ها و كالج ها هستيم»، «دولت ائتلافي دولت طبقه اشراف است» و...
ايتاليا
دامنه اعتراضات سراسري دانشجويي و دانش آموزي در ايتاليا عليه سياست هاي آموزشي دولت «سيلويو برلوسكني» با اشغال برج معروف «پيزا» در 100 كيلومتري غرب شهر «فلورانس» وارد شرايط حساس و پيچيده اي شد.به دنبال اشغال برج پيزا يكي از معروفترين اماكن گردشگري ايتاليا، شمار زيادي از دانشجويان نيز همزمان در شهر فلورانس اقدام به راهپيمايي عليه سياست هاي آموزشي دولت كردند كه با واكنش شديد پليس ضد شورش مواجه شد و شماري از دانشجويان مجروح و بازداشت شدند.
هزاران دانش آموز و دانشجو نيز طي تظاهراتي در شهر رم، آمفي تئاتر كولوسئو نماد باستاني اين شهر را به اشغال خود درآوردند.
اعضاي نظام آموزشي ايتاليا از تصميم دولت براي كاهش 12 ميليارد دلاري بودجه آموزشي و همچنين تعديل و اخراج 130 هزار نيروي انساني به خشم آمده اند. اين طرح رياضت هم اينك در پارلمان ايتاليا تحت بررسي است.
پرتغال
بيش از سه ميليون كارگر پرتغالي روز چهارشنبه گذشته، در اقدامي كه طي 22 سال اخير سابقه نداشته است، دست از كار كشيدند. در پي اين اعتصاب، حمل و نقل و رفت و آمد در اين كشور به شدت مختل شد و در فرودگاه هاي سرتاسر پرتغال، نه هواپيمايي به زمين نشست و نه پروازي صورت گرفت.همچنين بيش از سه چهارم مسافرت ها با قطار معلق شد و بيش از 60 درصد خطوط اتوبوسراني هم كار نكردند.
آلمان
هزاران نفر از مردم آلمان روز گذشته در اعتراض به تصويب طرح رياضت اقتصادي در پارلمان دست به تظاهرات سراسري زدند.شبكه فرانس 24 گزارش داد، براساس اين لايحه- كه روز گذشته در پارلمان به تصويب نهايي رسيد- دولت برلين 14 ميليارد يورو در سال 2011 و مجموعاً 80 ميليارد يورو تا سال 2014 صرفه جويي خواهد كرد. اين صرفه جويي از كاهش خدمات عمومي انجام خواهد شد و به همين دليل از نگاه بسياري از منتقدين مصداق بارز بي عدالتي است. بخشي ديگر از رياضت اقتصادي مربوط به تعديل نيرو است كه خلبانان يكي از شركت هاي وابسته به هواپيمايي لوفت هانزا ديروز طي اعتصابي هشت ساعته مخالفت خود را نسبت به اين تصميم ابراز داشتند. براثر اين اعتصاب 72 پرواز شركت «يورو وينگز» لغو شد.
يونان
سنديكاي كشتيراني يونان از ادامه اعتصاب اعضاي خود تا فردا (يكشنبه) خبر داد.خبرگزاري فرانسه از آتن گزارش داد، اين سنديكا كه حدود 20 هزار عضو دارد با انتشار بيانيه اي مخالفت خود را با آغاز هرگونه مذاكره به منظور امضاي توافقنامه هاي جمعي در خصوص شرايط كار، اعلام كرد. سنديكاي كشتيراني يونان با انتقاد شديد از سياست هاي اقتصادي دولت در قبال اعضاي خود، خواستار حل مشكلات اقتصادي، ساختار كاري كاركنان اين صنف و حل معضل بيكاري در بخش كشتيراني، شده است.
اين سنديكا به كاهش نيروي انساني، كاهش مزايا و حقوق كاركنان خطوط كشتيراني كشور، و مشكلات اداري به وجود آمده به علت اعمال سياست رياضت اقتصادي دولت اعتراض دارد. اين اعتصاب از روز چهارشنبه گذشته آغاز شده است.



 



در ديدار با نبيه بري اردوغان: در صورت حمله احتمالي اسرائيل در كنار لبنان خواهيم بود

سرويس خارجي-
نخست وزير تركيه در ديدار با مقامات لبناني تاكيد كرد، هرگونه تجاوز احتمالي رژيم صهيونيستي به لبنان با پاسخ شديد آنكارا همراه خواهد بود.
رجب طيب اردوغان در ديدار با مقامات لبناني از جمله ميشل سليمان رئيس جمهور، سعدالدين حريري نخست وزير و نبيه بري رئيس پارلمان لبنان خواستار اتخاذ موضع واحد در منطقه عليه جنايتكاران اسرائيلي شد.
وي تاكيد كرد: تركيه به هرگونه تجاوز احتمالي رژيم صهيونيستي عليه لبنان پاسخ شديد خواهد داد و سكوت نخواهد كرد.
نخست وزير تركيه همچنين تصريح كرد: آنكارا نمي تواند شاهد اين باشد كه اسرائيل با استفاده از جنگنده ها و نفربرهاي پيشرفته وارد لبنان شود و وزنان و كودكان بي دفاع لبناني را بكشد و مدارس و بيمارستان هاي اين كشور را ويران سازد.
وي اظهار داشت: سكوت نمي كنيم و از عدالت تا آنجا كه بتوانيم با تمام قدرت و امكانات پشتيباني خواهيم كرد.
نخست وزير تركيه، صهيونيست ها را بازندگان اصلي جنگ احتمالي اين رژيم عليه لبنان دانست و بر لزوم اتحاد و يكپارچگي ميان كشورهاي منطقه خاورميانه در اين دوره حساس تاكيد كرد.
اردوغان همچنين لبناني هارا به اتحاد و تفاهم براي حل اختلافات خود در مورد دادگاه حريري نخست وزير پيشين لبنان فرا خواند.
رجب طيب اردوغان در سفر دو روزه خود به لبنان كه از روز چهارشنبه آغاز شد با هيئتي از حزب الله لبنان به طور جداگانه ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه پشت درهاي بسته صورت گرفت تحولات كلي لبنان بررسي شد در سفر نخست وزير تركيه به لبنان بيش از 30قرارداد در زمينه هاي مختلف ميان مقامات دو كشور به امضا رسيد.
تحليلگران سياسي منطقه معتقدند سفر نخست وزير تركيه به لبنان به ويژه پس از تيرگي روابط تركيه و رژيم صهيونيستي مي تواند عواقب هشداردهنده اي براي مقامات تل آويو به ارمغان بياورد.

 



تجمع اعتراض آميز در باكو عليه كشف حجاب دانش آموزان

صدها بانوي محجبه در جمهوري آذربايجان در اعتراض به اعمال محدوديت هاي غيرقانوني عليه دانش آموزان محجبه تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي به نقل از روزنامه آذري زبان «يني مساوات» در پي تلاش هايي سازمان يافته اما غيرقانوني براي اعمال محدوديت عليه دانش آموزان با حجاب در مدارس جمهوري آذربايجان، حدود 1000 تن از زنان محجبه اين كشور با برگزاري تجمعي در مسجد «تازه پير» باكو نسبت به اين اقدامات اعتراض كردند.
تجمع كنندگان روز چهارشنبه همچنين با ارسال نامه هايي به «الهام علي اف» رئيس جمهوري آذربايجان، «الله شكورپاشازاده» رئيس اداره مسلمانان قفقاز و برخي ديگر از شخصيت هاي سياسي و اجتماعي اين كشور، رفع محدوديت هاي غيرقانوني عليه دانش آموزان محجبه را خواستار شدند.تظاهر كنندگان با تاكيد بر اينكه در قوانين، از جمله قوانين مربوط به آموزش و پرورش جمهوري آذربايجان هيچ ممنوعيتي درباره حجاب وجود ندارد، اقدام مديران برخي از مدارس در جلوگيري از ورود دانش آموزان محجبه را غيرقابل قبول دانستند.

 



اعتراف يك مركز تحقيقاتي در تل آويو
جامعه بين المللي براي سلب مشروعيت اسرائيل بسيج شده است

يك مركز تحقيقاتي رژيم صهيونيستي با تهيه گزارشي مفصل از جايگاه اسرائيل در جهان اعلام كرد كه جامعه بين المللي براي سلب مشروعيت اسرائيل بسيج شده است.
به گزارش خبرگزاري قدس، مركز تحقيقات «رينوت» نسبت به افزايش تبليغات ضد اسرائيلي در جهان هشدار داد.در اين تحقيق تمام هيئت ها، سازمان ها، افراد مخالف با پروژه توسعه طلبي و سياست نژادپرستانه رژيم صهيونيستي و مخالفان به جنايات جنگي صهيونيست ها در جهان در چارچوب آنچه كه سلب مشروعيت از اين رژيم خوانده مي شود طبقه بندي شده اند.
مركز «رينوت» در گزارش خود آورده است، اسرائيل اينك در برابر حمله بين الملل براي سلب مشروعيتش مواجه است.
اين مركز تحقيقاتي اعلام كرد، نشانه هاي تند و گزنده براي سلب مشروعيت از اسرائيل را مي توان در جريان تظاهرات ضد صهيونيستي در جهان، بين ورزشكاران، مراكز آموزشي و دانشگاه ها، تحرك اروپابراي تحريم كالاهاي اسرائيلي و دستور بازداشت رهبران صهيونيستي در كشورهاي مختلف به ويژه انگليس، اسپانيا، بلژيك و نروژ مشاهده كرد.مركز صهيونيستي «رينوت» افزود، اغلب علاقه مندان به سلب مشروعيت اسرائيل، جوانان، مهاجران، فعالان سياسي، انقلابيون و مردمي هستند كه از طريق رسانه هاي جمعي مخالفت خود رابا رژيم صهيونيستي ابزار مي كنند.
اين مركز همچنين سازمان هاي جهاني مانند سازمان عفو بين الملل، حقوق بشر و ديگر نهادهاي بشردوستانه را از جمله مخالفان مشروعيت رژيم صهيونيستي عنوان مي كند.مركز تحقيقاتي «رينوت» تصريح كرد، مخالفان مشروعيت اسرائيل با سمبل قرار دادن قهرماناني نظير «محمدالدوره» كودك فلسطيني كه به ضرب گلوله نظاميان اسرائيلي كشته شد عليه اسرائيل مبارزه مي كنند.در همين رابطه ايهود باراك وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز اظهار داشت، اسرائيل با خطر واقعي سلب مشروعيت رو به رو است.وي افزود، بين هدف و اساس دولت فعلي اسرائيل تضاد آشكاري وجود دارد و همين مسئله دولت را در سراشيبي سقوط قرار داده است.روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت نيز به نقل از مسئولان سياسي رژيم صهيونيستي اعلام كرد، آمريكايي ها از دولت بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل مأيوس شده اند.

 



بروز اختلاف نظر ميان طرفداران علاوي در آستانه تشكيل دولت عراق

در آستانه تشكيل دولت جديد عراق، فهرست «اياد علاوي» دچار شكاف هاي جديد و جدي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حسين العلوي»، از رهبران فهرست «العراقيه»، به طور غيرمستقيم علاوي را دروغگو دانست و از بروز شكاف در اين فهرست خبر داد. وي گفت كه شكاف هاي ايجاد شده در فهرست العراقيه، بسيار عميق و مهلك است.
العلوي اظهارات علاوي در گفت وگو با شبكه «العربيه»، مبني بر خروج اعضاي العراقيه از نشست پارلمان، را رد كرد و گفت، تعدادزيادي از اعضاي العراقيه به پارلمان بازگشتند و در روند انتخاب رئيس جمهور شركت كردند. گفتني است 20 آبان گذشته كه پارلمان تشكيل جلسه داده بود، شماري از اعضاي العراقيه به رهبري علاوي، اين نشست را ترك كردند.
يك منبع آگاه اعلام كرد، رقابت ميان «طارق الهاشمي» و «صالح مطلك»، دو رهبر فهرست العراقيه، بر سر پست معاونت رياست جمهوري، علت اصلي بروز شكاف در اين فهرست است.
در همين حال، «سلام الزوبعي»، يكي ديگر از رهبران العراقيه، قول داد كه امروز با برگزاري يك كنفرانس خبري، خيانت برخي از رهبران العراقيه را افشا مي كند.
الزوبعي افزود كه در اين كنفرانس خبري، نام برخي رهبران خائن العراقيه را كه امنيت عراق و منطقه را تهديد مي كنند، ذكر خواهد كرد.

 



نيروهاي روسي درمناطق مرزي تاجيكستان و افغانستان مستقر مي شوند

با توافق رهبران دوشنبه و مسكو، نيروهاي روسيه به مناطق مرزي تاجيكستان و افغانستان برمي گردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، درپي مذاكرات«پوتين» نخست وزير روسيه و «رحمان» رئيس جمهور تاجيكستان، نيروهاي مرزباني روسي به مناطق مرزي تاجيكستان و افغانستان بازمي گردند. از زمان خروج نيروهاي روسي از تاجيكستان، فقط پنج سال مي گذرد.
به اعتقاد كارشناسان، بازگشت اين نيروها، با موافقت آمريكا و سران ناتو صورت گرفته است.
هدف از استقرار نيروهاي روسي، مبارزه با قاچاق مواد مخدر وجلوگيري از جابجايي شبه نظاميان طالبان از افغانستان به آسياي مركزي و برعكس اعلام شده است. اخيراً مسكو با ايجاد گذرگاه لجستيگي براي نيروهاي ناتو در افغانستان درخاك روسيه موافقت كرده است.

 



به خاطر دستگيري رئيس جمهور سابق آمريك
شهردار لندن از جرج بوش خواست به انگليس سفر نكند

شهردار لندن به «جرج بوش» هشدار داد اگر به كشورهاي اروپايي سفر كند، به جرم حمايت از شكنجه، بازداشت مي شود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «بوريس جانسون» طي مقاله اي در روزنامه «ديلي تلگراف» چاپ لندن، نوشت: اگر بوش (رئيس جمهور سابق آمريكا) براي رونمايي و تبليغ كتاب خاطرات خود به اروپا سفر كند، نه تنها با اعتراضات گسترده مواجه مي شود، بلكه ممكن است ديگر نتواند تگزاس را ببيند.
وي افزود: اگر بوش بخواهد براي معرفي كتاب خود در جشنواره هاي ادبي سالانه، نظير جشنواره «هي» كه در ولز (انگليس) برگزار مي شود، شركت كند، ممكن است با شكايت مخالفان شكنجه و توسط پليس دستگير و تحت پيگرد قضايي قرار بگيرد.
به نوشته شهردار لندن، بوش ممكن است با سرنوشتي مشابه «آگوستو پينوشه»، ديكتاتور سابق شيلي، مواجه شود. پينوشه در سال 1998 به اتهام نقض حقوق بشر و شكنجه در لندن بازداشت شد.
جانسون با اشاره به حمايت بوش از شكنجه مظنونان تروريستي، از جمله «غرق مصنوعي» آنان در بازداشتگاه هاي آمريكا، نوشت: «غرق مصنوعي» اقدامي انزجارآور است كه در جريان اجراي آن، قرباني شكنجه احساس مي كند كه در حال خفه شدن در آب است.

 



وضعيت جنگي در شبه جزيره كره
هشدار پيونگ يانگ به رزمايش مشترك آمريكا و كره جنوبي

پيونگ يانگ به دنبال اعلام برگزاري رزمايش مشترك چهار روزه بين كره جنوبي و آمريكا، نسبت به ورود منطقه به «جنگي گسترده» هشدار داد.
پس از تبادل آتش سنگين روز سه شنبه بين دو كره در مناطق مرزي، در حالي كه هنوز به طور دقيق آغازگر جنگ مشخص نشده ايالات متحده در نخستين واكنش ها با محكوميت پيونگ يانگ از برگزاري رزمايش مشتركي خبر داد كه هدف آن «پيام مشخص به كره شمالي» عنوان شده است. «پيونگ يانگ» ديروز در پاسخ به اين تهديد هشدار داد رزمايش چهار روزه واشنگتن- سئول كه قرار است از فردا (يكشنبه) در آب هاي زرد برگزار شود، شبه جزيره كره را وارد جنگ گسترده خواهد كرد.
خبرگزاري رسمي كره شمالي تأكيد كرد، ماجراجويي هاي سئول- واشنگتن در حال مشتعل كردن شعله هاي جنگ در منطقه است. روسيه؛ چين، فيليپين و اندونزي نيز در واكنش به مداخلات آمريكا در منطقه نسبت به عواقب اين رزمايش هشدار دادند.
از سوي ديگر، فرمانده نيروهاي آمريكايي مستقر در كره جنوبي نيز بدون توجه به هشدارهاي بين المللي و پس از بازديد از جزيره «يانگ پيانگ» كه سه شنبه با 200 گلوله توپ ارتش كره شمالي مورد حمله قرار گرفت بر تعهد آمريكا در دفاع از كره جنوبي تأكيد كرد.
به نوشته خبرگزاري ها، آمريكا كه بيش از 28هزار نظامي در كره جنوبي دارد، با هدف مرعوب ساختن پيونگ يانگ، ناو جنگي «يواس اس جرج واشنگتن» را از پايگاه نظامي «يوكوسوكاي» ژاپن (جنوب توكيو) عازم آب هاي كره كرده تا در مانور نظامي مشاركت كند.
از سوي ديگر، برخي رسانه ها ديروز طي خبري فوري از وقوع چندين انفجار ديگر در مناطق مرزي دو كره خبر دادند. سئول در واكنش به اين خبر اعلام كرد، انفجار در خاك كره شمالي صورت گرفته است.
خبر ديگر اينكه، رئيس جمهور كره جنوبي با قبول استعفاي وزير دفاع اين كشور كه به دليل افزايش انتقادها به نحوه عملكرد او در جريان ناآرامي هاي چند روز اخير مجبور به كناره گيري شد، وزير دفاع جديد خود را منصوب كرد. به نوشته بي بي سي، «لي ميونگ باك»، مشاور امنيتي خود را جانشين وزير دفاع كرد.
از طرف يگر دولت ژاپن نيز با پيروي از سياست هاي خصمانه واشنگتن عليه پيونگ يانگ تهديد كرد تمام تلاش خود براي محكوميت كره شمالي در شوراي امنيت به كار خواهد بست.
توكيو در عين حال از مخالفت پكن نسبت به محكوميت كره شمالي در شوراي امنيت ابراز نگراني كرد.
يادآور مي شود اتخاذ مواضع اين چنيني از سوي آمريكا و متحدانش در حالي صورت مي گيرد كه هنوز شروع كننده حملات توپخانه اي روز شنبه كه طي آن 16 نظامي كره جنوبي كشته يا مجروح شدند مشخص نشده و هر يك از دو كره ديگري را آغازگر ناآرامي هايي مي دانند كه از زمان پايان جنگ دو كره در سال 1953تاكنون بي سابقه عنوان شده است. در اين ناآرامي ها، حدود 70 ساختمان مسكوني كره جنوبي نيز در آتش سوخت.
آيا شبه جزيره كره پس از 57 سال بار ديگر گرفتار جنگي ديگر خواهد شد؟

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14