(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 7 آذر 1389- شماره 19798

توصيه هايي درباره تغذيه بيماران ديابتي
وسايل گرمازا؛ قاتل هاي بي صدا در خانه شما
براي كم شدن مضرات آلودگي هوا شير بخوريد
سبزي هايي كه سلامت شما را تضمين مي كنند
تهيه گرافن از قند
بيكاري جوانان را ديوانه مي كند
گوشت و ماهي نپخته، مهمترين علت ايجاد كرم نواري در انسان
علت بوي بد دهان
فعال ترين آنلاين ها



توصيه هايي درباره تغذيه بيماران ديابتي

استاديار دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: يك بيمار ديابتي با كنترل و درمان مناسب مي تواند سال ها زندگي طبيعي داشته باشد.
دكتر عبدالرضا نوروزي افزود: يك بيمار ديابتي با كنترل و درمان مناسب مي تواند سال ها يك زندگي طبيعي از نظر كمي و كيفي داشته باشد ولي اگر بيمار به حال خودش رها شود، دچار عوارضي خواهد شد كه بلافاصله ظاهر نشده و در طول سال هاي آينده بروز مي كند.
وي افزايش چربي، كلسترول و فشار خون را از عوارض ديابت برشمرد و گفت: رژيم غذايي سالم، حفظ وزن در محدوده نرمال، فعاليت ورزشي، ترك سيگار و كاهش استرس از مهمترين اقدامات براي كنترل اين بيماري است.
وي افزود: كنترل فشار خون، چربي خون به ويژه كلسترول، رعايت بهداشت پا و استفاده از كفش راحت و معاينه منظم چشم از موارديست كه افراد ديابتي بايد به آن توجه كنند.
نوروزي با بيان اينكه افت قند خون تقريباً در همه ديابتي ها اتفاق مي افتد، گفت: لرزش، سرگيجه، تعريق، گرسنگي زياد، رنگ پريدگي،حواس پرتي، مور مور شدن دور دهان، تشنج و تغيير خلق و خو از جمله علائم افت قند خون است.
وي با بيان اينكه بيماران ديابتي نوع يك براي پيشگيري از افت قند خون بايد دوز مناسب انسولين را رعايت كنند، افزود: استفاده از داوري ديابت، وعده هاي غذايي با فاصله طولاني، مصرف غذاهايي با قند بالا و ابتلا به بيماري هاي زمينه اي از جمله عواملي است كه باعث افت قند خون در بيماران ديابتي مي شود.
وي ورزش را از جمله عوامل مؤثر در درمان افت قند خون دانست و گفت: با45 دقيقه ورزش روزانه قند خون به ميزان 50 ميلي گرم كاهش مي يابد علاوه بر اين ورزش در كاهش وزن و كاهش نياز به داروهاي ديابتي نيز مؤثر است؛ همچنين موجب بهبود جريان خون، بهبود روحيه و افزايش اعتماد به نفس مي شود.
استاديار دانشكده پزشكي مشهد گفت: ورزش بايد حداقل 15 دقيقه در روز و منظم و مستمر باشد.
وي با بيان اينكه ريسك ابتلا به ديابت در افرادي كه پدر و مادر ديابتي دارند بالاتر است، افزود: بهترين راه پيشگيري از ابتلا به ديابت براي افرادي كه پدر و مادر ديابتي دارند اين است كه وزن خود را در حد نرمال نگه دارند.
وي خاطرنشان كرد: 8 كيلوگرم كاهش وزن، ميزان قند خون را 20 ميلي گرم پايين مي آورد.
نوروزي با بيان اينكه كاهش بسيار زياد و به صفر رساندن مصرف نشاسته در افراد ديابتي پايه و اساس علمي ندارد، گفت: مصرف نكردن نشاسته در ديابتي ها مطلوب نيست و يك فرد متوسط 70 كيلوگرمي مي تواند به ميزان 700 گرم مواد نشاسته اي مصرف كند.
وي ادامه داد: نان باگت و سيب زميني كه قند بالايي دارند، قند خون را به سرعت افزايش مي دهند ولي ماكاروني و نان سنگك جز بهترين مواد نشاسته اي براي افراد ديابتي است.
وي با تأكيد بر اهميت كاهش مصرف نمك به ميزان 5 گرم در روز گفت: كاهش مصرف چربي به ويژه چربي هاي حيواني ومصرف حداقل پنج وعده سبزيجات در روز از نكاتي است كه بيماران ديابتي بايد به آن توجه كنند.
استاديار دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي مشهد ادامه داد: بيماران ديابتي منعي در مصرف برنج ندارند ولي بايد ميزان مصرف را به 200 گرم در روز براي يك فرد متوسط كاهش دهند.
وي با بيان اينكه برخلاف تصور معمول ميوه هاي شيرين مثل موز و زردآلو براي بيماران ديابتي مضر نيستند، گفت: براي بيماران ديابتي بهتر است كه اين گونه ميوه ها زياد رسيده نباشد.
وي با تأكيد بر اينكه افراد ديابتي بايد سبزيجات بيشتري مصرف كنند، افزود: اين بيماران بايد از مصرف مواد پرچرب و روغن حيواني دوري كنند.
نوروزي همچنين گفت: مواد غذايي كه به اسم غذاي ديابتي رواج پيدا كرده است مثل بيسكويت و شيريني ديابتي در حقيقت براي اين بيماران خوب نيست.
وي ادامه داد: در تهيه اين نوع غذاها، از مواد شيرين كننده به جاي شكر استفاده مي شود كه طعم بد و تلخي دارند لذا تهيه كنندگان اين غذاها براي خوشمزه تر شدن آنها از چربي استفاده مي كنند .
وي افزود: مصرف نوشابه هاي رژيمي براي افراد ديابتي منعي ندارد.
استاديار دانشگاه علوم پزشكي مشهد همچنين خاطرنشان كرد: هر 10 ثانيه يك نفر در اثر ديابت يا عوارض ناشي از آن در دنيامي ميرد و دو نفر به مبتلايان اين بيماري افزوده مي گردد.
وي با بيان اينكه هر سال دو ميليون نفر از مردم جهان به اين بيماري مبتلا مي شوند، افزود: شمار مبتلايان به ديابت تا 5 سال بعد به 350 ميليون نفر مي رسد و تاسال 2025 مبتلايان به اين بيماري در كشورهاي مختلف 2 تا 3 برابر بيشتر خواهند شد.
نوروزي افزود: اين افزايش در كشورهاي حوزه خليج فارس بيشتر است و پيش بيني مي شود 25 درصد افراد جمعيت اين كشورها را بيماران ديابتي تشكيل دهند.

 



وسايل گرمازا؛ قاتل هاي بي صدا در خانه شما

شيوه نوين زندگي و بخصوص آپارتمان نشيني را شايد بتوان مهمترين عامل افزايش مسموميت هاي ناشي از استنشاق گاز منواكسيد كربن دانست زيرا در گذشته و با وجود تأمين سوخت مورد نياز توسط هيزم آمار مسموميت و مرگ و مير بسيار كمتر بود.
با توجه به شروع فصل سرما و راه اندازي وسايل گرمايي بخصوص در منازل، به نظر مي رسد مهمترين مسموميت ها در اين فصل به مسموميت ناشي از گاز مونوكسيدكربن برگردد و آمار مسمومان و كشته شدگان در اثر استنشاق اين گاز به حداكثر مي رسد. مونوكسيدكربن از چراغ هاي نفتي و هيترهاي گازي بدون دودكش، آبگرمكن گازي، كوره ها، وسايل گازي پخت و پز غذا، دستگاه هاي حرارتي (بخاري، شومينه) مشعل معيوب شوفاژ در موتورخانه، اگزوز اتومبيل يا هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد مي شود و در واقع احتمال تشكيل اين گاز كشنده براثر سوختن هرگونه ماده سوختني بويژه در فضاي بسته و فاقد اكسيژن وجود دارد.
ويژگي هاي مونوكسيدكربن
مونوكسيدكربن يك گاز نامرئي و بي بو است كه اگر چه سبك تر از هواست اما قابليت انتشار آن در محيط بسيار زياد است. به همين دليل در تمامي نقاط يك فضابه سرعت متراكم مي شود و چون اين گاز 250 تا 300 برابر بيشتر از اكسيژن تمايل به تركيب شدن با هموگلوبين خون را دارد به سرعت موجب مسموميت مي شود و سلسله عصبي را فلج و قدرت هرگونه حركتي را از فرد مسموم شده سلب مي كند؛ اين در حالي است كه اگر 70 تا 80 درصد هموگلوبين بدن با مونوكسيدكربن تركيب شود «مرگ» حتمي است.
علائم مسموميت
به منظور پيشگيري از خطر گاز گرفتگي، شناخت نسبي و اوليه علائم مسموميت با گاز منوكسيدكربن، بهترين راه پيشگيري است؛ هر چند كه عوامل متعددي در چگونگي بروز و شدت علائم مسوميت از جمله غلظت گاز در محيط، سن، وجود بيماري هاي قلبي يا مغزي و تعداد تنفس فرد، نقش دارند اما اولين علامت مسموميت با گاز منواكسيد كربن، سردرد و سرگيجه است كه با پيشرفت مسموميت، اختلال در تمركز حواس و تحريك پذيري، ضعف، تهوع و اختلاف در تشخيص نيز به علائم بالا اضافه مي شود. طبق تحقيقات علائم باليني در اثر تركيب منواكسيدكربن با گلبول قرمز خون تا زماني كه اين تركيب كمتر از 20 درصد باشد، مشهود نيست اما در غلظت بيش از 20 درصد، فرد دچار كندي تنفس و در بيش از 30 درصد تعداد تنفس و ضربان قلب در دقيقه افزايش يافته و فرد دچار سردرد، تهوع و ضعف مي شود.
در بيش از 40 درصد موارد فرد دچار كاهش حافظه، اختلال حركتي و گيجي شده و در نهايت منجر به سنگ كوب و ناتواني در حركت اندام مي شود و اين در صورتي است كه در اين حالت هنوز فرد هوشيار است، اما نمي تواند خود را نجات دهد؛ در مرحله تركيب بيش از 60 درصدي منواكسيد كربن با گلبول قرمز خون، فرد دچار عدم هوشياري، بي اختياري ادرار و مدفوع و در نهايت مرگ مي شود. عوارض ناشي از قرار گرفتن در معرض منواكسيد كربن پس از نجات افراد نيز شامل سردرد، سرگيجه، ضعف عضلاني، اختلال حافظه و حتي ناشنوايي است كه اين افراد تامدت ها پس از حادثه دچار آن خواهند بود.
تهويه نامناسب
هوا كه سرد مي شود بعضي شهروندان همه منافذ و درزهاي در و پنجره را هم مي گيرند تاهيچ جريان هوايي در فضا وجود نداشته باشد. هر چند جلوگيري از هدر رفتن گرما در منازل و اجب است، اما بايد محتاط بود تا جريان حداقلي از هوا در فضاي منزل وجود داشته باشد زيرا انواع وسايل گرمايشي مانند بخاري، آبگرمكن، شومينه و اجاق گازها به علت سيستم تهويه نامناسب (دودكش) مي توانند عامل مسموميت با گاز مونواكسيد كربن شوند، لذا مواظب باشيد در مكان هايي كه سيستم هاي گرمايشي شومينه و بخاري است درز در و پنجره ها به طور كامل بسته نباشد يا هر 3 ساعت يك بار در اين مكان ها يكي از پنجره ها به مدت 5 دقيقه باز باشد تاهواي تازه وارد اتاق شود؛ از قرار دادن آبگرمكن در فضاي بسته همچون حمام نيز خودداري كنيد.
هر وسيله گرمايشي در خانه شما كه با سوخت فسيلي كار كند يك قاتل بالقوه است و بايد مراقب آن باشيد بر همين اساس، استفاده از دستگاه هاي گازسوزي كه بدون دودكش كار مي كنند در فضاي كوچك و با تهويه محدود، هميشه يك خطر بزرگ است. نخستين نكته در اين باره دقت به علامت استاندارد آنها هنگام خريد و دومين موضوع چك كردن دودكش بخاري و تميز كردن آن است؛ نكته ديگري كه بايد به ياد داشته باشيد، پرهيز از استفاده از لوله هاي خرطومي آلومينيومي نازك است كه در سال هاي اخير به وفور به عنوان رابط دودكش و بخاري مورد استفاده قرار مي گيرند. اين نوع لوله ها، هم به آساني خراش بر مي دارند و هم كامل به هم متصل نمي شوند و گاز را در خانه منتشر مي كنند. همچنين به عقيده كارشناسان بايستي شيب لوله هاي افقي بخاري در داخل خانه، رو به بالا و ارتفاع عمودي لوله ها در برون، حداقل 3 برابر طول افقي آنها باشد؛ اين لوله ها نبايد سرد باشند چون سرد بودن آنها نشان مي دهد گازهاي سمي بدرستي از آنها خارج نمي شوند از اينرو دقت و توجه به داغ بودن دودكش نيز بهترين آزمايش سلامت دودكش است.
به ياد داشته باشيد گاهي نيز دود از داخل دودكش به داخل خانه برمي گردد و سبب مرگ اعضاي خانواده مي شود؛ براي جلوگيري از اين حادثه، دودكش حتماً بايد كلاهكي به شكل H داشته باشد و اين كلاهك هم بايد حداقل 60 سانتي متر از لوله بالاتر باشد. انتهاي همه دودكش ها بايد حداقل يك متر از سطح و حداقل يك متر از ديوار جانبي بام فاصله داشته باشد. به گفته كارشناسان بسياري از حوادث مربوط به مسموميت و مرگبار گاز مونوكسيدكربن، بر اثر استفاده از وسايل گرمايشي غير استاندارد و استفاده در مكان نامناسب، نصب لوله بخاري و مسدود بودن كلاهك دودكش و... اتفاق مي افتد؛ اين نكته را نيز از ياد نبريد كه شيلنگ حامل گاز بخاري هم بايستي از نوع مخصوص و مقاوم باشد، طول آن بيشتر از 5/1 متر نباشد و در محل هاي گرم يا در مجاورت اشياي داغ، تيز يا برنده قرار نگيرند. اين لوله را به هيچ وجه با مواد پاك كننده تميز نكنيد چون باعث فرسايش و سوراخ شدگي آن مي شود؛ فرسودگي، ترك هاي ريز، طول زياد و عدم استفاده از بست در هر دو سوي شيلنگ از جمله عواملي است كه باعث وقوع بيشتر حوادث مرتبط با بخاري است به همين خاطر حتماً پس از وصل شيلنگ ، گاز بخاري را بدون اين كه روشن باشد باز كنيد و سطح آن را فقط با ابري كه آغشته به كف صابون كرده ايد، مورد بررسي قرار دهيد.
در پايان بايد گفت كه در مسوميت با گاز منواكسيد كربن شما مي توانيد تا رسيدن اورژانس، درها و پنجره هاي منزل را باز كرده يا بهتر از آن، خانه را ترك كنيد، شما همچنين مي توانيد در مواجهه با فرد مسموم او را به هواي آزاد برده و در صورت دسترسي به كپسول اكسيژن به فرد اكسيژن رساني كنيد. اجاق، شومينه و هر وسيله در حال اشتعال ديگر را خاموش كنيد و اگر مطمئن هستيد مشكل از منواكسيد كربن است، به آتش نشاني نيز اطلاع دهيد. البته پس از همه اين ها در كوتاه ترين زمان ممكن، سرويس كاري را براي بررسي وسائل گرم كننده، به خانه بياوريد.
سعيد كريمي

 



براي كم شدن مضرات آلودگي هوا شير بخوريد

در شرايط آلودگي هوا براي كاهش صدمات دستگاه تنفسي و التهاب دستگاه گوارش مصرف شير و لبنيات را افزايش دهيد.
مصرف شير و فرآورده هاي آن سبب نرم شدن مخاط تنفسي فوقاني، مري و معده مي شود. از سوي ديگر به دليل وجود تركيبات مناسب براي رشد و نمو باكتري هاي مفيد كه عمل دفع ادرار و مدفوع و مواد آلاينده را تنظيم مي كنند، التهابات و بيماري هاي دستگاه گوارش را كاهش مي دهد. كاهش التهاب ها در مقابله با نقش راديكال هاي آزاد كه به صورت آلاينده ها وارد بدن شده اند، نقش مؤثري داشته به سلامت بدن كمك مي كند.
به اعتقاد متخصصان تغذيه، مصرف دوغ و ماست هاي «پروبيوتيك» براي مقابله با آلاينده هاي هوا انتخاب بهتري به شمار مي روند. آلاينده هاي موجود شامل تركيبات مختلفي است كه از طريق هواي تنفسي وارد بدن شده، آثار مخرب آن روي بافت هاي بدن، دستگاه تنفسي و قلب و عروق بر جاي مانده در طولاني مدت ابتلا به پوكي استخوان را تشديد مي كنند.
از سوي ديگر در زمان آلودگي هوا، جذب ويتامين «د» از طريق پوست به شدت كاهش مي يابد. به همين دليل در شهرهاي بزرگ كه معمولاً هواي آلوده دارند، كمبود ويتامين «د» از شيوع بالايي برخوردار است. براساس آخرين تحقيق كشوري 60 درصد زنان تهراني دچار كمبود ويتامين «د» هستند.
به گفته دكتر ربابه شيخ الاسلام مدير بهسايت ايران (اولين پايگاه اطلاع رساني علمي تغذيه و سلامت ايران) افرادي كه كمبود كلسيم دارند، بيشتر در معرض خطر آلودگي با سرب قرار مي گيرند. گيرنده هاي فلزات دو ظرفيتي در بدن انسان رقابتي عمل مي كنند در صورتي كه اين گيرنده ها، قبلاً با فلزات مورد نياز بدن مانند آهن و كلسيم اشباع شده باشند، بدن كمتر در معرض آلودگي با سرب قرار مي گيرد. از اين رو يكي از راه هاي پيشگيري از آلودگي هوا مصرف بيشتر لبنيات و اشباع كردن اين گيرنده ها است.
وي افزود: تغذيه متعادل و مناسب با در دسترس قراردادن مواد مغذي كه هر يك به طريقي بافت هاي بدن را در برابر آثار مخرب ذرات آلاينده ياري مي كنند، نقش مؤثري در حفظ سلامت بدن دارد.
دكتر مسعود كيمياگر، متخصص تغذيه نيز توصيه كرد: در هواي آلوده، مصرف شير افزايش يابد، زيرا شير به دليل دارا بودن فسفر، منيزيم و كلسيم، خنثي كننده سموم است. وي افزود: سعي كنيد ماست و دوغ به مقدار فراوان بنوشيد و اگر ماست با ذائقه شما سازگار نيست، دوغ رقيق را به همراه گل محمدي به دفعات زياد مصرف كنيد.
تأكيد بر مصرف فرآورده هاي شيري كم چرب براي كمك به افرادي است كه به مشكلات قلبي- عروقي مبتلا هستند. گروه شير و لبنيات در هرم مواد غذايي به عنوان منابع خوب كلسيم و ويتامين «د» شناخته مي شود. به همين دليل، همواره براي پيشگيري و مقابله با گسترش پوكي استخوان بر مصرف شير و لبنيات تأكيد شده است.
هر ساله با آغاز سرد شدن هوا، افزايش آلودگي به خصوص در شهرهاي بزرگ به موضوعي مهم تبديل مي شود. عوارض ناشي از افزايش آلاينده ها بر سلامت مردم، اهميت توجه به اين مشكل را بيشتر مي كند.
هيدروكربورهاي سرطان زا ناشي از سوخت ناقص مواد سوختي، انواع فلزات سنگين مثل سرب كه با سوختن تركيبات نفتي مثل بنزين و گازوئيل در هوا منتشر مي شوند و گاز خطرناك مونواكسيدكربن از جمله اين تركيبات هستند. در اثر پديده گلخانه اي در فصل سرما، اين گاز به اضافه بقيه گازهاي مضر به سطح زمين برمي گردند و وارد ريه هاي ما مي شوند.
آلودگي هوا روي بافت هاي بدن، دستگاه تنفسي و قلب و عروق تأثير فراواني دارد. همچنين مطالعه اخير محققان علوم پزشكي نشان مي دهد، افراد جواني كه در مناطق آلوده به دود زندگي مي كنند. بيشتر در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي گوارشي قرار دارند.
آلودگي هوا همچنين بيماري هاي قلبي و عروقي و مرگ ناشي از آن را زياد مي كند. اين اتفاق معمولاً در افراد مستعد بيماري قلبي عروقي مانند كساني كه بيش از 60 سال يا كساني كه سابقه نارسايي قلبي دارند، رخ مي دهد. همچنين كساني كه دچار ناراحتي ريوي مزمن به خاطر استعمال سيگار هستند يا ديابت دارند، بيش از ديگران در معرض خطر حمله هاي قلبي ناشي از آلودگي هوا قرار دارند.

 



سبزي هايي كه سلامت شما را تضمين مي كنند

سبزيجاتي كه داراي برگ هاي سبز رنگ و پهن هستند، يكي از غني ترين منابع به لحاظ دارا بودن ريزمغذي هاي مفيد و حياتي براي بدن محسوب مي شوند.
با وجودي كه تقريباً همه مي دانند سبزيجات سبز رنگ براي بدن مفيدند اما هنوز بسياري از ما از مصرف آنها پرهيز مي كنيم.
در اين مقاله جديد كه در شبكه خبري تورنتونيوز به چاپ رسيده است، نام چند سبزي اصلي سبز رنگ عنوان شده كه تأثيرات آنها روي سلامتي بدن شگفت انگيز و فوق العاده است.
- كلم بروكلي: تأثير فوق العاده و قابل توجهي در پيشگيري از سرطان دارد و براي افرادي كه سابقه ابتلا به حمله قلبي يا سكته مغزي داشته اند، توصيه مي شود. اين سبزي همچنين منبع غني از آهن بوده و به همين خاطر براي افرادي كه كم خوني ناشي از فقر آهن دارند، بسيار مفيد است. گل هاي كلم بروكلي را با بخار يا آب جوش با حرارت خيلي ملايم بجوشانيد و مصرف كنيد تا خواص تغذيه اي خود را حفظ كند.
- كلم پيچ: يكي ديگر از اين سبزيجات پرخاصيت است كه مصرف آن بسيار توصيه مي شود. اين سبزي چه خام و چه پخته مصرف شود، مزايا و خواص بسيار دارد. كلم پيچ به دليل اينكه سرشار از ويتامين A است، براي پوست و چشم ها فوق العاده مفيد است. اين سبزي همچنين به دليل دارا بودن فتوريزمغذي ها به بدن براي مقابله با مولكول هاي مضر راديكال آزاد كمك مي كند. همچنين در پيشگيري از سرطان هاي ريه، معده، روده و پروستات مفيد است. متخصصان تغذيه براي كساني كه قصد بدنسازي دارند، كلم پيچ را توصيه مي كنند، چون منبع غني از يد است و به رشد ماهيچه ها كمك مي كند.
- سبزي مفيد بعدي جوانه لوبيا است كه اگر در سالاد يا به صورت ميان وعده مصرف شود، مواد مغذي مهمي رابه بدن مي رساند. جوانه هاي لوبيا سرشار از ويتامين C هستند و مصرف مشتي از آن سه چهارم نياز روزانه بدن به ويتامين C را تأمين مي كند. جوانه لوبياهمچنين حاوي ويتامين هاي E، B، A و كلسيم و آهن و پتاسيم است.
- اسفناج هم جزو سبزيجات اصلي است كه بايد در رژيم غذايي گنجانده شود. اين سبزي حاوي كاروتنوئيد است كه در پيشگيري از سرطان مؤثراست. به علاوه اسفناج به دليل دارا بودن مقادير زيادي ويتامين C و A براي سلامت پوست و چشم ها بسيار مطلوب است. اين سبزي به دليل دارا بودن مقادير زيادي پتاسيم براي مبتلايان به فشار خون بالا توصيه مي شود. اسفناج همچنين ماهيچه ها را تقويت مي كند و براي مبتلايان به كم خوني خوب است.
- يكي ديگر از منابع متنوع ويتامين ها، كاهو است. كاهو منبع غني از ويتامين هاي C، B، A و فوليك اسيد، منگنز و كروم است و همچنين كالري را پايين مي آورد. كاهو منبع غني از آهن هم هست كه به تشكيل خون كمك مي كند. به علاوه به دليل دارا بودن منيزيم براي سلامتي مغز و اعصاب ضروري است.

 



تهيه گرافن از قند

گروهي از پژوهشگران آمريكايي در بررسيهاي خود كشف كردند كه با دستكاري يك حبه قند معمولي مي توان ورقه هاي گرافن ايجاد كرد.
ماده جديد گرافن كه تنها از يك اتم كربن تشكيل شده است مي تواند براي ايجاد نسل جديدي از دستگاههاي الكترونيكي كه انرژي كمتري مصرف كرده و فضاي كمي اشغال مي كنند به كار رود.
اكنون دانشمندان دانشگاه رايس در تحقيقات خود دريافتند كه مي توان از قند معمولي گرافن به دست آورد در صورتي كه فرآيند تبديل قند به گرافن به مرحله تجاري سازي برسد قند مي تواند در كاهش گازهاي گلخانه اي و محافظت از منابع طبيعي نقش مهمي ايفا كرده و همزمان موجب توسعه بيشتر ابزارهاي الكترونيكي شود.
براساس گزارش رويترز، فرايند ايجاد گرافن از دستكاري قند نه تنها از اين نظر كه از مواد غير سمي براي ايجاد گرافن استفاده شده است اهميت دارد ، بلكه همچنين از اين جنبه حائز اهميت است كه مي تواند تنها در يك مرحله و در دماي نسبتاً پاييني از قند گرافن تهيه كند.
اين محققان مواد غني از كربن همچون «پلكسي گلاس» را بر روي يك زير لايه از جنس مس يا نيكل قرار دادند. زماني كه اين فلز اسيدي در معرض هيدروژن و گاز آرگون قرار گرفت همانند يك كاتاليزور رفتار كرد. به اين ترتيب كربن خالص به دست آمد و يك لايه منفرد از گرافن توليد شد.
در پايان اين فرايند، دانشمندان ديگر منابع كربني را مورد آزمايش قرار دادند و بنابراين 10 ميلي گرم قند را روي يك ورقه مس گذاشتند. سپس همان شرايط را بر روي اين قند اعمال كردند و به سرعت يك لايه گرافن به دست آوردند.

 



بيكاري جوانان را ديوانه مي كند

بيكاري تاثير بسيار مخربي روي زندگي مردم خصوصا جوانان دارد و آنان را تا مرز ابتلا به بيماري هاي روحي حاد پيش مي برد.
در آخرين آمار منتشر شده در آمريكا مشخص شد بيش از 45 ميليون آمريكايي يا نزديك به 20درصد جمعيت اين كشور به شكلي به بيماريهاي رواني دچار هستند. تحقيقات دولت آمريكا نشان مي دهد از مجموع اين تعداد 11 ميليون نفر به مشكلات حاد رواني دچارند.
ميزان ناراحتي هاي روحي و رواني بين جوانان 8 1تا 25 ساله بيشتر است، به طوري كه نزديك به 30درصد آنان دچار اين بيماري ها مي شوند در عين حال كمترين ميزان ابتلا به مشكلات در بين افراد بالاي 50 سال ديده مي شود.
در گزارشي كه توسط سازمان سلامت ذهني و سوءاستفاده از مواد مخدر منتشر شده است مشخص شد نرخ ابتلا به مشكلات رواني در بين سالمندان بالاي 50 سال نزديك به 7/13درصد است كه كمترين ميزان را در بين تمام گروه هاي سني شامل مي شود.
موسسه ملي سلامت در اين بين اعلام كرد ميزان ابتلا به ناراحتي هاي روحي و رواني نسبت به سال هاي پيش رشد زيادي داشته و دانشمندان معتقدند يكي از مهمترين دلايل اين افزايش بيكاري است.
بيكاري اثرات بسيار مخربي روي فرد، خانواده و جامعه مي گذارد و به تدريج وضعيت را به سمت بحران پيش مي برد. در صورتي كه براي كاهش ميزان بيكاري در يك جامعه تلاشي صورت نگيرد بيماري هاي روحي و رواني شدت مي گيرند و مي توانند در آينده خطر ناتواني، خودكشي، سوءاستفاده از مواد مخدر و از هم پاشيدن بنيان خانواده ها را به همراه داشته باشند.
در مطالعه اي كه سال 2009 انجام شد مشخص گرديد روند بالاي بيكاري در آمريكا كه بالاترين ميزان را در 25 سال گذشته داشته است، مي تواند تاثير زيادي در افزايش ميزان افسردگي و ديگر بيماري هاي رواني داشته باشد.
علاوه بر آن افراد بيكار توانايي مالي براي پرداخت هزينه هاي مرتبط با درمان هاي رواني و خريد داروهاي مرتبط را ندارند و همين موضوع سبب مي شود وضعيت آنها هر روز بدتر شود.
مطالعات نشان مي دهد نزديك 10درصد افراد بيكار دچار مشكلات حاد رواني هستند كه حتي نياز به بستري شدن در بيمارستان و قرار گرفتن تحت مراقبت هاي ويژه پزشكي دارند.
اين در حالي است كه ميزان ابتلا به بيماري هاي رواني در بين افرادي كه داراي شغل نيمه وقت هستند 3/7درصد و در بين افرادي كه داراي شغل تمام وقت هستند 4/5درصد است. اين آمارها نشان مي دهد اشتغال نقش بسيار مهمي در سلامت ذهني انسان ها دارد و در عين حال بيكاري مي تواند وضعيت روحي يك فرد را به شدت دچار اختلال كند.
يكي از نگران كننده ترين فاكتورهايي كه در اين گزارش آمده اين است كه افراد بيكار با احتمال دو برابر نسبت به ديگران به طور جدي به خودكشي فكر مي كنند.
مطالعات نشان مي دهد نزديك به 1/3درصد افرادي كه دچار مشكلات رواني هستند اما د رعين حال شاغلند، به فكر خودكشي مي افتند، اما اين آمار در بين افراد بيكار نزديك به 6/6درصد است.
ميزان ابتلا به بيماري هاي رواني در بين زنان نيز بيش ازمردان است. تقريبا 8/23درصد زنان آمريكايي به نوعي از بيماري هاي رواني دچار هستند، اما اين رقم در بين مردان 6/15درصد است.
چندي پيش تحقيق مشابهي در كشور انگلستان انجام شده بود كه كم وبيش همين نتايج را به همراه داشت. در يك نظرسنجي كه روي بيش از 2 هزار نفر انگليسي كه بين 16 تا 25 سال سن داشتند مشخص شد از هر 10 جواني كه داراي كار نيست يك نفر به مصرف مواد مخدر روي مي آورد. در عين حال افراد بيكار كه داراي تحصيلات بالا نيستند، دو برابر ديگر افراد احساس افسردگي، تنهايي و ترد شدن دارند.
نزديك به 25درصد جواناني كه در اين تحقيقات شركت كرده اند اعلام كرده اند بيكاري آنها باعث به وجود آمدن بحث ها و درگيري هايي بين آنها و والدين و ديگر اقوامشان شده است. هم چنين 15درصد نيز اعلام كردند به دليل بيكار بودن زندگي آنها هدف مشخصي ندارد.
بسياري از جوانان بيكار به دليل بيكاري دچار مشكلاتي مانند افسردگي، استرس، احساس خود كم بيني و مانند آن شده اند كه اين عوامل مي تواند در درازمدت به بيماري هاي روحي و رواني جدي بينجامد.
تاثيرات احساسي بيكاري روي جوانان عميق، طولاني مدت و گاهي اوقات غيرقابل بازگشت است. به اين ترتيب براي كمك به نسل جواني كه دچار بحران بيكاري است بايد سريعا اقدامات موثري صورت گيرد، قبل از آنكه كار از كار بگذرد و فرصت هاي باقيمانده نيز از بين برود.

 



گوشت و ماهي نپخته، مهمترين علت ايجاد كرم نواري در انسان

خوردن گوشت قرمز يا ماهي كه به خوبي پخته نشده باشد، مهمترين علت ايجاد كرم نواري در انسان است.
عبدالمجيد فتي در اين باره گفت: كرم نواري يكي از انگل هاي نسبتاً شايع در انسان است كه لوله دستگاه گوارش را آلوده مي كند.
وي افزود: خوردن گوشت قرمز يا ماهي كه به خوبي پخته نشده باشد، مهمترين علت ايجاد كرم نواري در انسان است كه فرد را بيمار خواهد كرد اما اين بيماري مسري نيست.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد در مورد علائم ابتلا به كرم نواري تصريح كرد: در اكثر بيماران مبتلا به اين انگل علامتي ديده نمي شود اما در برخي افراد مبتلا علائمي نظير كاهش وزن غيرمنتظره، اسهال، علائم كم خوني نظير ضعف، خستگي، تنگي تنفس و درد قسمت بالاي شكم نيز وجود دارد.
فتي ادامه داد: در بيماران مبتلا به كرم نواري بيشتر درمان دارويي صورت مي گيرد و براي تشخيص اين بيماري مدفوع در آزمايشگاه مورد بررسي قرار مي گيرد.
استاد گروه انگل و قا رچ شناسي دانشگاه امام رضا(ع) مشهد، براي پيشگيري از ابتلا به انگل كرم نواري توصيه كرد: بايد ماهي و گوشت قرمز خصوصاً گوشت گاو به خوبي پخته شود همچنين گوشت هايي كه داراي مهر كنترل توسط سازمان دامپزشكي است مصرف شود ضمن آنكه قبل از غذا خوردن دست ها بايد با دقت شسته شوند.

 



علت بوي بد دهان

بوي بد دهان، از آن مشكلاتي است كه گاه ممكن است علت خطرناكي نداشته باشد، اما مي تواند آن چنان باعث آزار انسان بشود كه روابط اجتماعي فرد را مختل كند و حتي باعث گوشه نشيني و انزواي او شود.
بايد دانست كه تنفس بدبو، نوعي بيماري تنفسي است و نبايد با بوي بدي كه از مصرف موادغذايي خاص مثل سير و پياز ناشي مي شود، اشتباه گرفت.
در اغلب موارد منشاء تنفس بدبو از دهان است كه به دليل اثرات متابوليك باكتري هاي دهان روي خرده غذا و پلاك هاي دندان، بزاق و خون به وجود مي آيد و گازهاي فراسولفيدي، استون و اتانول را ايجاد كرده و باعث بوي زننده و ناخوشايند مي شود.
افرادي كه بهداشت دهان و دندان را رعايت نمي كنند، مسلماً دچار بوي بد دهان خواهند شد. عفونت لثه و بيماري هاي التهابي آن از مهمترين عوامل به شمار مي رود.
از ديگر عوامل ايجاد بوي بد دهان، سينوزيت، جسم خارجي در بيني، عفونت هاي ريه، معده و روده، ديابت، نارسايي شديد كليه و كبد، بيماري هاي بدخيم مثل سرطان ريه و بيماري هاي عصبي مثل صرع است.
همچنين استفاده از داروهاي ضد فشار خون، ضدافسردگي و آنتي هيستامين ها كه باعث خشكي دهان مي شوند و استعمال سيگار نيز در بوي بد دهان موثرند.
براساس گزارش دانشگاه علوم پزشكي تهران، اگر اين مشكل به دليل نوعي بيماري ايجاد شده باشد، بايد در ابتدا عامل بيماري زا را رفع كرد، ولي در كل رعايت بهداشت دهان و دندان در كاهش بوي بد دهان بسيار موثر است. بايد دقت داشت كه حين مسواك زدن نه تنها روي دندان ها، بلكه لثه ها را نيز پاكيزه كرد.
در اين بين شستن زبان، سقف دهان و لب ها نيز مهم است، چرا كه بخش كثيري از باكتري ها در اين قسمت رشد مي كنند.
در ضمن كشيدن نخ دندان نه تنها خرده هاي غذا را از لابلاي دندان ها پاك مي كند بلكه به تحكيم لثه ها و جلوگيري از بروز بيماري هاي مختلف دندان كمك مي كند.
جويدن آدامس بدون قند به دليل تشريح بيشتر بزاق، نوشيدن 6 تا 8 ليوان آب در روز، استفاده از دهان شويه هاي آنتي پلاك مثل كلرهگزيدين و غرغره كردن و دقت در مصرف غذاهايي كه در ايجاد بوي بد دهان دخيل هستند، در كاستن بوي بد دهان موثر مي باشند.
اما بايد به خاطر داشت كه ارزان ترين و راحت ترين روش برطرف كردن بوي بددهان مسواك زدن مرتب دندان ها و نخ كشيدن است.

 



فعال ترين آنلاين ها

بررسي ها نشان مي دهد ميانسالان به تدريج به فناوري هاي مدرن و دنياي وب روي آورده اند و به منظور سرگرمي هم كه شده از اين ابزار استقبال مي كنند.
نسل ميانسال به افرادي اطلاق مي شود كه در دوره انفجار رشد جمعيت پس از جنگ جهاني دوم (1945 تا 1964) به دنيا آمده اند آنها در عصر فناوري، به سن بزرگسالي (44تا 53 سالگي) رسيده اند و برخلاف نسل ديجيتال كه در عصر ارتباطات و فناوري اطلاعات اينترنت به دنيا آمده اند و از زماني كه چشم باز كرده اند، با انواع و اقسام ابزار مدرن سر و كار داشته اند، رابطه چندان خوبي با اين ابزار برقرار نكرده اند.
البته اين قشر همزمان با ظهور اولين رسانه جمعي يعني تلويزيون بزرگ شده اند و همين امر باعث شده با فناوري چندان هم ناآشنا نبوده و نگرش و تمايل به فناوري هاي مدرن داشته باشند.
موسسه تحقيقاتي TV Land، با انجام پژوهش هاي اخير روي ميانسالان به اين نتيجه رسيده است كه چهار عنصر انتخاب، كنترل، كيفيت و جامعه باعث شده اكثر اين افراد فناوري هاي مدرن را ارزيابي كنند و تصميم بگيرند با اين ابزار ارتباط بهتري برقرار كنند. البته تحليلگران TV Land معتقدند اين نسل هنوز از صنعت فناوري هاي مدرن فاصله دارد و در بازارهاي مصرف جايگاه خود را پيدا نكرده است. به گفته «تانيا گيلز» مدير ارشد TV Land نگرش و برداشت هاي غلطي در مورد اين افراد وجود دارد كه مهم ترين آنها ترس از فناوري است.
وي مي افزايد: «با وجود اينكه همه تصور مي كنند نسل ميانسالان از فناوري فاصله گرفته و از ابزار نوين گريزان است، بررسي ها نشان مي دهد طي سه سال گذشته، 65 درصد از اين افراد به طور مداوم از فناوري هاي روز استفاده كرده اند.» تحقيق مذكور همچنين حاكي است اين افراد در اكثر اوقات به منظور برقراري ارتباط با دوستان و افراد خانواده خود و همچنين سرگرمي از فناوري هاي روز استفاده مي كنند.
اگرچه هنوز نسل گذشته به عنوان جمعيت پرحرارت و پراشتياق اينترنتي مطرح نيست و پرجمعيت ترين گروه كاربران اينترنت را 18 تا 35 ساله ها تشكيل مي دهند، اما جمعيت آنلاين اين ميانسالان در حال افزايش است. چنانچه طبق آمار اعلام شده، اين افراد 30 درصد جمعيت آنلاين را تشكيل مي دهند. براساس پيش بيني ها در چهار سال آينده، تعداد افرادي كه ماهانه حداقل يك بار از اينترنت استفاده مي كنند، بيش از چهار ميليون نفر افزايش خواهد يافت و تعداد اين افراد كه در سال 2009، حدود 4ميليون و 590هزار نفر بود در سال 2011 به 63ميليون و 700هزار نفر خواهد رسيد. تحقيقات روي محيط كاري اين قشر نيز نشان مي دهد كارمندان مسن تر، بيشتر از كارمندان جوان از دستگاه هاي فكس، PDA يا دستيار ديجيتال شخصي، تلفن همراه و خطوط تلفن حين كار استفاده مي كنند.طبق گزارش اين شركت تحقيقاتي، فعاليت هاي آنلاين كه در ميان نوجوانان و جوانان، فعاليت هاي محبوب و پرطرفدار تلقي مي شود، نظر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را نيز به خود جلب كرده است به طوري كه 61 درصد بزرگسالان آنلاين از وب سايت هايي بازديد مي كنند كه تصاوير ويدئويي منتشر كرده يا فايل هاي ويدئويي قابل دانلود در دسترس كاربران قرار مي دهد. همچنين 41درصد از اين افراد از شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنند.
تحقيقات NPD همچنين نشان مي دهد بيش از نيمي از كاربران وب (57درصد)، در سه ماه گذشته از شبكه هاي اجتماعي استفاده كرده اند و با وجودي كه بخش اعظمي از اين افراد را جوانان تشكيل داده اند و به طور مرتب به اين وب سايت ها سر زده اند، بزرگسالان نيز به طور ميانگين هشت بار در سه ماه گذشته از اين سايت ها بازديد كرده اند. در مورد خريد محتواهاي سرگرمي سنتي نيز تحقيقات NPD حاكي است آنها بيشتر از گروه هاي سني ديگر به خريد سي دي و دي وي دي علاقه نشان داده و براي ديدن فيلم به سينما مي روند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14